Beauty is in the eye of the beerholder
Lees jij maar eens wat jezelf en CJ heeft geschreven, CJ is tot dusver zeer informatief en hem een 'leugenaar' noemen vanwege het feit dat hij misschien ergens een disclaimer heeft vergeten door iets als feit aan te nemen ipv als quote van Gabe is toch niet nodig.sjek schreef op 25 juni 2004 @ 15:43:
[...]
Waarom post je het dan?? Je maakt je eigen topic je gaat geregeld info geven. Dus dan ga je ook maar leugens posten. En ja er stondf idd Gabe bij, maar jij quote die opmerking hier in je topic en je deed dit om antwoord te geven over de betere prestatie van de 6800gt tegenover de x800pro.
Ik ben wel met je eens dat die claims van Valve en ID maar heel relatief zijn en we moeten afwachten totdat beide games retail zijn.
Ik heb ook wel de indruk van CJ dat hij iets meer naar ATI neigt (sorry CJ
[ Voor 8% gewijzigd door edward2 op 25-06-2004 16:49 ]
Niet op voorraad.
Ik noem CJ geen leugenaar ik noem de stelling van hl2 een leugen. Ik probeer alleen mar duidelijk te maken dat de info van de 40% nergens op slaat behalve pure marketing klappen uitdelen tegenover de concurentie. En die doet dit net zo hard en dat mag je van mij best zeggen als dat gebeurd. That's alledward2 schreef op 25 juni 2004 @ 16:44:
[...]
Lees jij maar eens wat jezelf en CJ heeft geschreven, CJ is tot dusver zeer informatief en hem een 'leugenaar' noemen vanwege het feit dat hij misschien ergens een disclaimer heeft vergeten door iets als feit aan te nemen ipv als quote van Gabe is toch niet nodig.
Ik ben wel met je eens dat die claims van Valve en ID maar heel relatief zijn en we moeten afwachten totdat beide games retail zijn.
Ik heb ook wel de indruk van CJ dat hij iets meer naar ATI neigt (sorry CJ) en daar zie ik ook wel eens wat van in de posts, maar daar heb ik geen moeite mee.
Mensen ga even lekker naar irc en deze discussie daar voortzetten
/ontopic
Wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag:
Nvidia heeft drivers/hardware van het nforce platform zo aangepast zodat een geforce kaart hier een stuk sneller op loopt als op vergelijkbare moederborden met andere chipsets. (iig zoiets dacht ik eens gelezen te hebben @ t.net frontpage, kan het nu zo snel niet vinden)
Ati maakt ook chipsets, is er misschien iets bekend dat zij zoiets ook gaan doen?
[ Voor 67% gewijzigd door Aspje op 25-06-2004 17:22 ]
wel is bekend dat de IGP9100Pro optimalisaties heeft voor de P4 Prescott!
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=2043
bij andere kaarten schakelt de interne GFX gewoon uit zoals normaal is voor geintegreerde oplossingen.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Anoniem: 89305
Dat zegt je grote vriend Nvidia ook elke keer met hun superdrivers. Dus gewoon ff kappen en lekker laten gaan. Jij hapt te snel, je lijkt me zusje wel zeg...sjek schreef op 25 juni 2004 @ 17:08:
[...]
Ik noem CJ geen leugenaar ik noem de stelling van hl2 een leugen. Ik probeer alleen mar duidelijk te maken dat de info van de 40% nergens op slaat behalve pure marketing klappen uitdelen tegenover de concurentie. En die doet dit net zo hard en dat mag je van mij best zeggen als dat gebeurd. That's all

En CJ die ownt zwaar, hij heeft een enorm hoge toegevoegde waarde voor dit topic, iets dat ik over jou niet kan zeggen (over mezelf ook niet maar kmoest het even kwijt). Zo en nu weer gezellig ontopic.
Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje flauw van dat die leverbaarheid zo slecht is.....
EDIT:
Ik laat de order voorlopig staan maar houdt het in de gaten, wellicht boek ik hem om voor een andere die misschien sneller te krijgen is. Als ik morgen in de winkel een X800pro zie neem ik die misschien wel....
Aan de andere kant is het ook niet zo ongunstig.
Naarmate de tijd vordert komen er meer reviews van retailversies van zowel de X800XT en de 6800U. Tevens komt er meer info over SM3 in spelen en is wellicht SP2 met DX9.0c inmiddels uit.
Ben ervan overtuigd dat een XT nooit een slechte keus is maar ik ben toch ook erg benieuwd naar reviews van de 6800U met de laatste drivers. Ben benieuwd naar de progressie die nVidia heeft gemaakt omdat de meest recente berichten positief zijn. Wel mis ik nog de beeldkwaliteitsanalyse.
Bij ATI heb ik het idee dat ze bij hun Catalyst releases niet echt performance progressie maken danwel op korte termijn te verwachten is. Ze werken volgensmij meer aan stabiliteit en bugfixes. Dit is natuurlijk absoluut geen minpunt maar performancewinst is ook altijd leuk.
Een leuke verassing zou zijn als de nieuwe OpenGL drivers voor Doom3 uitkomen.
Iig, hoe meer info hoe meer kans op de juiste beslissing bij de aanschaf van de kaart.
[ Voor 77% gewijzigd door Help!!!! op 25-06-2004 21:33 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 93354
Hoe kan je nou zeggen dat het pure marketing is? wie weet is het wel echt zo. Ik ken niet dat Gabe het zou zeggen als er niet echt een duidelijk verschil zou zijn, goed 40% zal dan wel in het gunstigste geval zijn en niet zo vaak voorkomen.sjek schreef op 25 juni 2004 @ 17:08:
[...]
Ik noem CJ geen leugenaar ik noem de stelling van hl2 een leugen. Ik probeer alleen mar duidelijk te maken dat de info van de 40% nergens op slaat behalve pure marketing klappen uitdelen tegenover de concurentie. En die doet dit net zo hard en dat mag je van mij best zeggen als dat gebeurd. That's all
Anoniem: 114195
> Hallo Guus,
>
> Wij hebben voor dinsdag enkele PEAK X800PRO's van leverancier (waren zeer
> beperkte oplage en allemaal hebben wij:)
>
> Met vriendelijke groeten,
>
> Ismail Yildirim
> iComputers
>
www.icomputers.nl !
snel wezen!
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 114195 op 25-06-2004 18:46 ]
Dan nog even zelf een laatste keer over mijn opmerking over HL2. En dat kan ik geloof ik het beste doen door mezelf te quoten:
Als dat geen disclaimer is, dan weet ik het ook niet meer. En let wel, ook nog eens in dezelfde post en dus niet "hij maakt eerst een post krijgt een reactie terug over de ongeloofwaardigheid en dan pas zeggen dat hij het ook niet gelooft" zoals Sjek ons graag doet geloven.CJ schreef op 24 juni 2004 @ 11:59:
Het is een beta. Net zoals bij Doom3 tests is het niet verstandig om af te gaan op de performance in beta versies van games.
En download het filmpje van WinHEC waar Gabe Newell iets verteld over HL2. Hij zegt dat HL2 40% sneller loopt op X800 hardware. Of het waar is weet ik niet, maar het is zeker iets om in je achterhoofd te houden.
Punt is, dat ik direct al aangaf dat ik niet weet of het waar is. En ik heb nooit geclaimed dat het klopt wat Newell zegt, maar probeerde alleen een verklaring te zoeken waarom het eventueel waar zou kunnen zijn. Het kan echter marketingtalk zijn en pure FUD, maar het kan ook waar zijn. Weet jij 100% zeker wat het is? Graag eerst even je feiten checken voordat je FUD over mij verspreidt.
En als Sjek de stelling van HL2 een leugen vindt, dan neemt hij maar contact op met Gabe Newell via GabeN@valvesoftware.com. Hij is degene die die statement heeft gemaakt over zijn eigen game. Ik ben degene die hem quote. Ooit gehoord van "Don't shoot the messenger"?
Kunnen we nu weer alsjeblieft ontopic?
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 25-06-2004 18:53 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
vga silencer past perfect, en koelt goed ook, ongeveer 33° idle op de core.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Welk merk had je besteld?Help!!!! schreef op 25 juni 2004 @ 18:16:
Das dus ff balen, de XT die ik georderd heb zou eerst 5 juli komen nu staat ie voor 26 juli.
Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje flauw van dat die leverbaarheid zo slecht is.....
Ik heb op Rage3D gelezen dat bv Asus al haar X800XT PE's terug heeft gehaald vanwege slechte coolers. Dit zou 2 tot 3 weken duren voordat alles voorzien is van betere coolers.
Het vreemde bij Asus is echter dat op de US site, de X800XT PE de cooler heeft zoals die in mijn firstpost staat, maar op de NL site ziet de cooler er hetzelfde uit als die van de X800Pro. Dus ik weet niet zeker of het nu gaat om de reference ATi cooler of de eigen nieuwe cooler van Asus.
Overigens schijnen meer fabrikanten bij de X800Pro over te stappen op de gereviseerde cooler van ATi, wat standaard al door Asus op de X800Pro werd gebruikt (lijkt meer op de 9800XT cooler, is dus iets groter en bedekt het geheugen, maar raakt de memchips niet aan). Gigabyte gebruikt dit ook al op hun X800Pro. En het schijnt dat MSI ook gaat veranderen van cooler. Misschien gaan ze ook wel voor dit gereviseerde model op hun X800Pro.... of zouden ze hun eigen typische coolers gaan gebruiken?
In Amerika schijnen overigens als XT PE's gesignaleerd te zijn voor $430 en Pro's voor $320.

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Canyon is een brand dat hardware van andere fabrikanten betrekt en een eigen stickertje opplakt. Opgestart door paar ex chaintech sales gasten uit Nederland. Dus eigenlijk hetzelfde als Trust. Goedkope hardware en je weet je precies wat je krijgt want ze gebruiken vaak non branded memory chips.Anoniem: 114195 schreef op 25 juni 2004 @ 11:46:
Ik heb geen FLAUW id, verste wat ik gekomen ben is dat het een soort Tjechisch b-merk is of zo
Ik heb het nagevraagd, volgens de leverancier is het echt een kloon van de hier bekendere merken
http://www.canyon-tech.com/ is volgens mij de homepage...kaart staat er nog niet op tho
is erg nieuw volgens die vent
Het enige wat ik hierop ga zeggen is dat mensen net zo hard terughappen en dat ik absoluut nooit zal zeggen dat ik helemaal correct ben (ben niet perfect, no1 is)Anoniem: 89305 schreef op 25 juni 2004 @ 17:59:
[...]
Dat zegt je grote vriend Nvidia ook elke keer met hun superdrivers. Dus gewoon ff kappen en lekker laten gaan. Jij hapt te snel, je lijkt me zusje wel zeg...![]()
En CJ die ownt zwaar, hij heeft een enorm hoge toegevoegde waarde voor dit topic, iets dat ik over jou niet kan zeggen (over mezelf ook niet maar kmoest het even kwijt). Zo en nu weer gezellig ontopic.
Ja ik heb wat over het hoofd gezien in de tekst maar ik erger me soms dood aan sommige opmerkingen die gemaakt worden die soms compleet nergens over gaan. En ja feiten zoek dat is een idee, maarja ik ben nou eenmaal druk druk druk met school en stage (doe 2 jaar in 1 jaar) dus die energie die ik heb steek ik liever in me vriendin of een lekkerpotje gamen. Ik heb het eigenlijk helemaal niet zo tegen CJ als sommigen hier mischien denken. Ik heb het over dat hele gedonder om een hl2 waar opmerkingen zoals die gezegt zijn voor PR gewoon ronduit ziek zijn.
Als het verschil 40% is dan heeft dat niks met 1 van deze kaarten te maken maar ligt dat aan valve zelf (mijn mening
ASUS. Besteld bij http://www.komplett.nl/k/...tBy=p&minprice=&maxPrice=CJ schreef op 25 juni 2004 @ 21:47:
[...]
Welk merk had je besteld?
Ik heb op Rage3D gelezen dat bv Asus al haar X800XT PE's terug heeft gehaald vanwege slechte coolers. Dit zou 2 tot 3 weken duren voordat alles voorzien is van betere coolers.
Het vreemde bij Asus is echter dat op de US site, de X800XT PE de cooler heeft zoals die in mijn firstpost staat, maar op de NL site ziet de cooler er hetzelfde uit als die van de X800Pro. Dus ik weet niet zeker of het nu gaat om de reference ATi cooler of de eigen nieuwe cooler van Asus.
Overigens schijnen meer fabrikanten bij de X800Pro over te stappen op de gereviseerde cooler van ATi, wat standaard al door Asus op de X800Pro werd gebruikt (lijkt meer op de 9800XT cooler, is dus iets groter en bedekt het geheugen, maar raakt de memchips niet aan). Gigabyte gebruikt dit ook al op hun X800Pro. En het schijnt dat MSI ook gaat veranderen van cooler. Misschien gaan ze ook wel voor dit gereviseerde model op hun X800Pro.... of zouden ze hun eigen typische coolers gaan gebruiken?
In Amerika schijnen overigens als XT PE's gesignaleerd te zijn voor $430 en Pro's voor $320.
Daar werd ie verwacht per 5 juli maar dat is inmiddels 26 juli. Ik ging o.a. voor de ASUS omdat zij ook als een vd eerste de X800PRO in de winkel hadden. Dit kwam overeen met het feit dat ze als eerste stonden qua leverbaarheid op Komplett.
Andere XT's op die site, waaronder MSI staan nu voor een week eerder dan de ASUS dus misschien boek ik wel om.
Ik houdt het in de gaten maar er is geen pijl op te trekken. Wie weet waar het morgen op staat...
Dat ASUS een andere cooler op de PRO gebruikte had ik ook gelezen en gezien. IDD meer een 9800XT cooler.
De problemen met de coolers moeten wel serieus zijn anders ga je bij toch al extreem matige leverbaarheid geen hele series kaarten terughalen naar de fabriek. Dat is een duur geintje.
Verder vind ik de nieuwe cooler minder mooi, je ziet die heerlijke 1.67ns chippies nu minder goed zitten
Die prijzen in de USA zijn wel heel wat beter dan hier. Voor een XT / 6800U vragen ze ongeveer 565 bij Komplett.
Maar goed als je in de US er een slechte koeler bij krijgt.....

Alhoewel een betere koeler kun je er met dat prijsverschil zelf ook nog wel opzetten natuurlijk...
EUR 565, das toch wel een bak geld. Eigenlijk vind ik zo'n kaart niet meer waard dan EUR 500 maar ja.
Hoe langer het duurt hoe lastiger het wordt.... wat zijn de ontwikkelingen met de 6800U en S939 mobo's met PCI express zullen wellicht ook wel verkrijgbaar raken ultimo Juli, wellicht is het handiger om een XT met pci express te nemen dan....
[ Voor 3% gewijzigd door Help!!!! op 25-06-2004 22:26 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Laten we effe het feit erbuiten laten dat de werkelijke prestatie van de "x % snellere"-driverreleases van nVidia niet zo voor de hand liggend zijn. Vroeger gingen de drivers meestal in een dalende trend langzaam aan en ineens nieuwe generatie ATI: 20% sneller met nieuwe drivers. Sorry hoor, maar iets zegt me dat dit voornamelijk overrated is, gebruik maakt van niet-lieve optimalisaties, etc. Je gaat me toch niet wijs maken dat ze elke keer weer een nieuwe wonderalgoritme uit hun mouw kunnen schudden: een kaart heeft zoveel fillrate, zoveel performance, zoveel pipes, etc.Help!!!! schreef op 25 juni 2004 @ 18:16:
...
Bij ATI heb ik het idee dat ze bij hun Catalyst releases niet echt performance progressie maken danwel op korte termijn te verwachten is. Ze werken volgensmij meer aan stabiliteit en bugfixes. Dit is natuurlijk absoluut geen minpunt maar performancewinst is ook altijd leuk.
Dat Ati die winst niet boekt kan evenzeer betekenen dat Ati al redelijk volwassen drivers heeft voor zijn kaarten...
http://www.rage3d.com/boa...4c0e82b&threadid=33765520"Hello. Normally, all the clients who had this card on pre-order should've gotten an email from us. There is indeed a delay due to a badly developed cooling on the cards. Asus recalled all cards to fit a better cooling solution. Estimated due date : in 3 weeks at best"
Ik ben benieuwd wat voor cooling ze er nu op gaan gooien. Hopelijk is het iets innovatiefs en niet de standaard reference cooling van ATi.
Ik denk dat de ATI drivers vwb D3D zeker erg volwassen zijn wat ook logisch is aangezien de X800 chip een duidelijke doorontwikkeling is van bestaande chips.Sharkbyte schreef op 25 juni 2004 @ 22:30:
[...]
Laten we effe het feit erbuiten laten dat de werkelijke prestatie van de "x % snellere"-driverreleases van nVidia niet zo voor de hand liggend zijn.
Vroeger gingen de drivers meestal in een dalende trend langzaam aan en ineens nieuwe generatie ATI: 20% sneller met nieuwe drivers. Sorry hoor, maar iets zegt me dat dit voornamelijk overrated is, gebruik maakt van niet-lieve optimalisaties, etc. Je gaat me toch niet wijs maken dat ze elke keer weer een nieuwe wonderalgoritme uit hun mouw kunnen schudden: een kaart heeft zoveel fillrate, zoveel performance, zoveel pipes, etc.
Dat Ati die winst niet boekt kan evenzeer betekenen dat Ati al redelijk volwassen drivers heeft voor zijn kaarten...
In OpenGL kan duidelijk nog een slag gemaakt worden wat ook wel bevestigd wordt vanwege het gerucht (feit?) dat ATI bezig is OGL volledig te herschrijven.
Bij nVidia lijkt het logisch om te verwachten dat zij met betere prestaties kunnen komen omdat het 6800 chipontwerp meer afwijkt van de vorige generatie.
Conclusie: Hoe nieuwer/afwijkender de chiparchitectuur is tov de vorige generatie des te geloofwaardiger acht ik de mogelijkheid van een stevige prestatiewinst zonder allerlei 'optimalisaties'
Op 20% prestatiewinst met artifacts of bedenkelijke (zichtbare) optimalisaties zit denk ik bijna niemand te wachten. Maar elke 'eerlijke' winst is meegenomen.
Thanx.CJ schreef op 25 juni 2004 @ 22:36:
Heb even het topic opgezocht over de slechte ASUS coolers op de X800XT PE:
[...]
http://www.rage3d.com/boa...4c0e82b&threadid=33765520
Ik ben benieuwd wat voor cooling ze er nu op gaan gooien. Hopelijk is het iets innovatiefs en niet de standaard reference cooling van ATi.
Dit zou iig de drie weken vertraging op komplett.nl precies verklaren.
Wel balen dit.
PS:
Op deze posting van een zekere Rufman zit ik ook niet echt te wachten:

Maar goed lijkt me sterk verhaal.Funny how ATI didnt have any new chips to make there XT's but ASUS came out with there XT's 2-3 weeks ago.
Even back then I was kinda figuring there were a bunch of XT chips that were not making the cut and ASUS descided they where close enough and wanted them.
Now a product recall, that would make sense and my therory correct, the chips where of poor quality and standard cooling wasnt enough.
Helaas heb ik persoonlijk slechte ervaringen met ASUS coolers op videokaarten.
zie hier: [rml]Help!!!! in "[ Algemeen] nVidia NV40 / GeForce 6800 To..."[/rml]
Dus misschien toch maar ns een ander merk proberen. Jammer dat Hercules gestopt is.
[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 25-06-2004 23:10 ]
PC Specs
Anoniem: 111269
welke revisie VGA silencer is dit, en past deze op alle X800 Pro's (van alle merken?)Gamer schreef op 25 juni 2004 @ 20:48:
vga silencer past perfect, en koelt goed ook, ongeveer 33° idle op de core.
Link?CJ schreef op 25 juni 2004 @ 21:47:
De goedkoopste X800 XT PE die ik ben tegengekomen kostte $499, met een ETA van 6/29, en de X800 Pro kostte $409
https://www.antarescomput...OSProductBrowser4RetS?m=1
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Zoals op het plaatje te zien is: Rev 3.Anoniem: 111269 schreef op 25 juni 2004 @ 23:11:
[...]
welke revisie VGA silencer is dit, en past deze op alle X800 Pro's (van alle merken?)
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Thx voor de infoThe Source schreef op 25 juni 2004 @ 21:47:
[...]
Canyon is een brand dat hardware van andere fabrikanten betrekt en een eigen stickertje opplakt. Opgestart door paar ex chaintech sales gasten uit Nederland. Dus eigenlijk hetzelfde als Trust. Goedkope hardware en je weet je precies wat je krijgt want ze gebruiken vaak non branded memory chips.
Beiden geen succes? Tegen die tijd kan ik m gewoon weer verpatsen en koop ik wel een echt merk zoals Sapphire of Asus die nu NERGENS meer te verkrijgen zijn
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
*jaloers is*Thund3r schreef op 26 juni 2004 @ 10:55:
Tja, kaarten zijn heel erg populair, de 1ste 2 voorraaden zijn al weer weggekochtBen blij dat ik toch al 2 weken mn PowerColor heb
Anoniem: 38733
Niet helemaal met je eens. Laatste 4.7 beta drivers geven een aardige 3DMark03 winst op m'n X800Pro@XT t.o.v. 4.6.Bij ATI heb ik het idee dat ze bij hun Catalyst releases niet echt performance progressie maken danwel op korte termijn te verwachten is. Ze werken volgensmij meer aan stabiliteit en bugfixes.
Van 11.700 en nog wat naar 12.386 (standaard XT speeds 520/560 op een niet-overclockte Athlon64 3000).
In hoeverre deze winst "eerlijk" is zullen we zien zodra 4.7 approved is.
[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 26-06-2004 12:02 ]
http://www.chicon.nl/cgi-...gsgroep=0&bestelnr=956914
https://shop.sallandautomatisering.nl/products.do?catId=42
Ze testen diverse games op review sites. Mijn vraag is nu hoe doen ze dat. Nou heb ik gezocht en kwam erachter dat ze het wel eens met FRAPS doen. Ik gebruik dat programma enige tijd, maar zou het niet weten hoe je met deze proggie een game met verschillende kaarten betrouwbaar kan testen.
Bij andere games nemen ze eerst een DEMO op en spelen het vervolgens af. Ok dit is wel betrouwbaar, maar je kan niet bij elke game een Demo opnemen.
Dan blijft erover dat de game zelf een benchmark functie heeft, maar die zijn gering in aantal.
Heb dan nog verder gezocht en kwam een proggie Bench'EmAll tegen, maar met deze proggie kan je ook maar een klein aantal games testen.
Een groot aantal games kun je met deze methodes testen, maar een groot aantal weer niet (weet ze niet allemaal zeker, maar zoals Deus Ex 2, Splinter Cell PT, SW: KOTOR, Thief 3, Colin 4, C&C generals, Painkiller, Hitman 3, Unreal II).
Nou is mijn vraag hoe kan je het betrouwbaarst een spel testen en als je het met FRAPS doet hoe moet je het dan doen om er betrouwbare resultaten uit te krijgen. Of bestaan er proggies dat demos (niet filmpjes!!!) van spellen kan opnemen, zodat je het alsnog met FRAPS kan benchen?
dit is niet helemaal eerlijk, maargoed... dat is op dat moment het beste wat er is!
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
silentsnow schreef op 27 juni 2004 @ 06:48:
PowerColor X800 XT PE PCI-E gespot
[afbeelding]
[afbeelding]
Geklokt op 520/1120MHz, en de prijs zou zo'n €600 bedragen.
Hebben hebben hebben hebben!
Nu ook nog het nieuwe Epox S939 mobo en ik ben blij
idd, ik ging ook bijna 800 pt op vooruit (van 12300 naar dikke 13000) (standaard xt speeds 526/573 op een athlon 3200 64@ 2200 mhz)Anoniem: 38733 schreef op 26 juni 2004 @ 11:54:
[...]
Niet helemaal met je eens. Laatste 4.7 beta drivers geven een aardige 3DMark03 winst op m'n X800Pro@XT t.o.v. 4.6.
Van 11.700 en nog wat naar 12.386 (standaard XT speeds 520/560 op een niet-overclockte Athlon64 3000).
In hoeverre deze winst "eerlijk" is zullen we zien zodra 4.7 approved is.
By the way, Apple ik heb dan wel mijn pro @ xt (met 16 pipes) maar heb niet zo veel verstand van modden en cooling. Na flink te hebben gegamed is processor 43 graden, mobo 38 graden en videokaart 55 graden.
Is het nodig om extra cooling op die videokaart aan te brengen (zo'n silencer en van die metalen blokjes op het geheugen)? Opzichzelf ziet die stockcooling van Asus er wel ok uit.
[ Voor 6% gewijzigd door hully op 27-06-2004 11:16 ]
ik blijf maar w8en en w8en .. en UT2004 met een ati 9800 pro is gewoon poep
Zal dat pci express erg veel uitmaken? En is het uberhaupt mogelijk om op mijn 200watt shuttle een x800 te draaien(iemand hier toevallig ervaringen mee?), een radeon 9700pro draait er wel gewoon goed op.
DAarnaast vraag ik mij af of iemand met een sff barebone veel last heeft van het geluid van de x800 fan (omdat hij toch heel dicht op de zijkant zit.
Zolang je geen problemen hebt met artifacts of freezers, en niet extreem wilt overklokken, is er niets aan de hand en voldoet de standaard Asus koeling uitstekend. Wat ikzelf echter doe (om de levensduur van de kaart te verlengen) is met behulp van Ati tool de clock in 2D terug naar normale Pro waardes te zetten (475/450), en in 3D de clock op 520/560.By the way, Apple ik heb dan wel mijn pro @ xt (met 16 pipes) maar heb niet zo veel verstand van modden en cooling. Na flink te hebben gegamed is processor 43 graden, mobo 38 graden en videokaart 55 graden.
Is het nodig om extra cooling op die videokaart aan te brengen (zo'n silencer en van die metalen blokjes op het geheugen)? Opzichzelf ziet die stockcooling van Asus er wel ok uit.
De XT bios die tot nu toe op internet circuleerde stelt de kaart in op 526/573. Werkt probleemloos maar om lief te zijn voor de kaart houd ik het op 520/560 in 3D.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ok thx apple voor je snelle reactie. Dus in ati-tool 2d standaard pro waarden? Werkt dat?Anoniem: 38733 schreef op 27 juni 2004 @ 11:52:
[...]
Zolang je geen problemen hebt met artifacts of freezers, en niet extreem wilt overklokken, is er niets aan de hand en voldoet de standaard Asus koeling uitstekend. Wat ikzelf echter doe (om de levensduur van de kaart te verlengen) is met behulp van Ati tool de clock in 2D terug naar normale Pro waardes te zetten (475/450), en in 3D de clock op 520/560.
De XT bios die tot nu toe op internet circuleerde stelt de kaart in op 526/573. Werkt probleemloos maar om lief te zijn voor de kaart houd ik het op 520/560 in 3D.
En nu ik je toch ff spreek, ik heb geen temporary AA in 4.7 catalyst beta. Hoe kan ik dat ook krijgen? En als ik het heb, hoe moeten mijn settings onder direct 3d en open gl dan?
Perfect. Je maakt gewoon een 2d profile van 475/450 en die laat je automatisch ladenDus in ati-tool 2d standaard pro waarden? Werkt dat?
bij de opstart van Windows. (in Ati tool > settings > tabblaadje Misc > load on Windows via registry aanvinken)
Ik ook niet, wat ik ook probeer, krijg de optie niet te zien in het config panel.En nu ik je toch ff spreek, ik heb geen temporary AA in 4.7 catalyst beta.

en wat met de optie "exit immediately after loading the stored 2d profile" onder misc??Anoniem: 38733 schreef op 27 juni 2004 @ 12:49:
[...]
Perfect. Je maakt gewoon een 2d profile van 475/450 en die laat je automatisch laden
bij de opstart van Windows. (in Ati tool > settings > tabblaadje Misc > load on Windows via registry aanvinken)
[...]
Ik ook niet, wat ik ook probeer, krijg de optie niet te zien in het config panel.
Anoniem: 38246
Dat snap ik niet dat ut2004 niet goed bij je loopt op een 9800proangelus20 schreef op 27 juni 2004 @ 11:40:
hmm allemaal leuk en aardif maar waneer komt die ati x800 XT nou is een keer uit?
ik blijf maar w8en en w8en .. en UT2004 met een ati 9800 pro is gewoon poep

Ik draai in mijn A64 systeem ook een 9800Pro en ik draai ut2004 alles op high en een resolutie van 1600*1200 toch echt heel soepel hoor

Zelfs met mijn 2e pc een athlon xp 2400+ met een 9600XT draai ik alles op hight en een rsolutie van 1600*1200
Dus dit is echt een kromme opmerking

Ik hoop dat dit geen gewoonte word dat Beta's uitlekken, begint beetje op nvidia te lijken

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
werken bij mij super (cat 47 beta). 800 pt in 3dmark2003 meer, battlefield 1942 voor het eerst foutloos, nul artifacts, halo, far cry, ut2004, call of duty allemaal perfect en stukken sneller..Thund3r schreef op 27 juni 2004 @ 13:37:
Nou dat waren dus de 1ste keer Catalyst Beta's voor mij en meteen de laatse, volgens mij was de uninstall-functie het enige wat goed werkte(ik noem: geen goede device naam, fouten in 3dmark2001, witte vliegtuigen in 3dmark2003, TVout werkte niet, zo kan ik nog ff doorgaan)
Ik hoop dat dit geen gewoonte word dat Beta's uitlekken, begint beetje op nvidia te lijken
Sterker nog, ik draai met mijn 9800se (niet gemod) al maandenlang een 3d profile van 411/337 en een 2d profile van 51/337.Zolang je geen problemen hebt met artifacts of freezers, en niet extreem wilt overklokken, is er niets aan de hand en voldoet de standaard Asus koeling uitstekend. Wat ikzelf echter doe (om de levensduur van de kaart te verlengen) is met behulp van Ati tool de clock in 2D terug naar normale Pro waardes te zetten (475/450), en in 3D de clock op 520/560.
Scheelt een heel pak in warmte en verbruik.
Heb niet veel games geprobeerd, maar als hij mn kaart al R420 noemt ipv X800, mn tv-out niet meteen goed werkt, en ik witte vliegtuigen heb in 3dmark2003, en texture missing en DXT1 oid mist in 3dmark2001 dan weet ik genoeg. Nu weer braaf op 4.6, en alles werkt weer als een zonnetje.hully schreef op 27 juni 2004 @ 13:53:
[...]
werken bij mij super (cat 47 beta). 800 pt in 3dmark2003 meer, battlefield 1942 voor het eerst foutloos, nul artifacts, halo, far cry, ut2004, call of duty allemaal perfect en stukken sneller..
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
De drivers lijken een defect R4xx pad te hebben, maar het is de beste R3xx driver die er tot nog toe geweest is!Thund3r schreef op 27 juni 2004 @ 14:22:
[...]
Heb niet veel games geprobeerd, maar als hij mn kaart al R420 noemt ipv X800, mn tv-out niet meteen goed werkt, en ik witte vliegtuigen heb in 3dmark2003, en texture missing en DXT1 oid mist in 3dmark2001 dan weet ik genoeg. Nu weer braaf op 4.6, en alles werkt weer als een zonnetje.
hier draait alles als een zonnetje ermee hoor , gebruik ze al vanaf de 1ste minuut dat ze er zijn (powercolorx800)Thund3r schreef op 27 juni 2004 @ 14:22:
[...]
Heb niet veel games geprobeerd, maar als hij mn kaart al R420 noemt ipv X800, mn tv-out niet meteen goed werkt, en ik witte vliegtuigen heb in 3dmark2003, en texture missing en DXT1 oid mist in 3dmark2001 dan weet ik genoeg. Nu weer braaf op 4.6, en alles werkt weer als een zonnetje.
Anoniem: 2044
deze al gezien? vast wel.... ik loop vast achter..
twijfel tussen x800 en 6800GT is nu weer groot.
in hoeverre is het zo.. zoals iemand in de reacties beweerd... dat de x800 core gewoon een hoger geclockte 9800 core is..
en de 6800 een hele nieuwe?
"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "
Hmm beetje vaag dan, maar ga morgen met een XP reinstall beginnen, misschien dat ik ze nog een kans geef, maar ik ga denk ik gewoon voor stabiliteit, en over 2 weken is de Cat 4.7 WHQL erGipsy King schreef op 27 juni 2004 @ 20:49:
[...]
hier draait alles als een zonnetje ermee hoor , gebruik ze al vanaf de 1ste minuut dat ze er zijn (powercolorx800)
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Ik heb de benchmarks uit de Tweakers test gedeeltelijk nagedaan met mijn X800Pro die gehard-mod is naar een 16 pipe X800XT. Ik kan helaas niet de 1600x1200 res benchen omdat ik een 17 inch LCD heb die die res niet ondersteund, heb daarom enkel 1024x768 gebruikt die in de test ook werd gebruikt. (1280x1024 had interessanter geweest, maar goed.) Far Cry moet jammergenoeg ontbreken in mijn test, omdat ik niet weet op welke manier Hielko dit heeft gedaan. Ook is mijn testconfiguratie afwijkend; Hielko gebruikt een Pentium IV 3.0 Ghz., ik een AMD Athlon64 3000.Anoniem: 2044 schreef op 27 juni 2004 @ 22:06:
reviews: GeForce 6800 GT en Ultra videokaarten getest
Mijn precieze config. luidt als volgt;
AMD Athlon64 3000 & Asus X800Pro@XT op default XT speed (520/560) met Cat. 4.7 beta.
De benches en resultaten van de Tweakers test;
3Dmark03, 1024x768, 4xFSAA / 8xAF:
XFX Geforce 6800U: 7435
Leadtek GF 6800U: 7334
Leadtek GF 6800GT: 6497
MSI Radeon X800Pro: 5599
Mijn testconfig scoort hier 7568.
Aquamark 3, 1024x768, 4xFSAA / 8xAF:
XFX Geforce 6800U: 53,42
Leadtek GF 6800U: 52,98
Leadtek GF 6800GT: 48,01
MSI Radeon X800Pro: 47,52
Mijn testconfig haalt hier 52,89.
X2 The Threat, 1024x768, 4xFSAA / 8xAF:
XFX Geforce 6800U: 76,45
Leadtek GF 6800U: 74,56
Leadtek GF 6800GT: 70,32
MSI Radeon X800Pro: 62,53
Ik kom hier op 74,78.
Nogmaals jammer dat er niet op 1280x1024 getest is en dat ik 1600x1200 niet kan testen.

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 28-06-2004 03:30 ]
Anoniem: 2044 schreef op 27 juni 2004 @ 22:06:
reviews: GeForce 6800 GT en Ultra videokaarten getest
in hoeverre is het zo.. zoals iemand in de reacties beweerd... dat de x800 core gewoon een hoger geclockte 9800 core is..
en de 6800 een hele nieuwe?
Even een crosspost vanuit dat topic naar dit topic, aangezien het hier perfect op aansluit. Iemand dacht daar ook dat de drivers niet zo veel meer verbeterd konden worden voor de X800 serie. Mijn reactie erop (die dankzij het geweldige moderatiesysteem vreemd genoeg met 'overbodig' werd beoordeeld en dus niet meer zichtbaar is op dit moment, net zoals een andere post die tot 'troll' werd gebombardeerd.Althalus schreef op 27 juni 2004 @ 22:10:
Mijn gedachte is dat de x800 eerder afstamt van de 9600 core. Maar er zit waarheid in het feit dat de 6800 meer verschilt van zijn voorgangers dan de x800, en daardoor * zou het kunnen * dat er in verhouding snellere drivers worden gemaakt voor de 6800 dan voor de x800.

---
Dat zou je inderdaad denken, maar helaas heb je het bij het verkeerde eind.
De X800 serie van ATi heeft nu namelijk ook een programmeerbare memory controller. De optimalisatie van de programmeerbare memory control is net begonnen. ATi heeft zelf aangegeven dat ze verwachten dat de performance aan het eind van de zomer nog niet eens op 90% van de maximale performance van de kaart zit.
Die programmeerbare memory controller is vooral van belang wanneer het aankomt op AA. Zo zag je bij de overgang van Catalyst 4.5 naar 4.6 een verbetering van bv 4-7% in 3DMark, maar ook 2-7% verbetering in Unreal Tournament tot zelfs 15% in Codecreatures. En dit gebeurde allemaal wanneer 4x AA aan werd gezet.
Daarnaast is men er achter gekomen dat bepaalde gedeelten van de shadercompiler voor X-Box chip R500 ook effect hadden op de performance van de huidige generatie. ATi heeft een compleet nieuw team ingehuurd die compilers maakte voor de R5x0 generatie, en dit team gaat die compilers nu ook geschikt maken voor de R3x0 en R4x0 generatie.
De eerste resultaten zag je al in Catalyst 4.6, waar PS2.0 applicaties 2% tot 5% sneller werden, en op bepaalde gedeelten zoals HDR tot zelfs 10-15% sneller werden. Dit zal je in games als HL2 zeer goed van pas komen.
En dan hebben we het niet eens over Vertex-shader tuning in de drivers, waardoor bepaalde apps tot 15% sneller werden.
Dus dat de X800 serie al op z'n max zit is absoluut niet waar. Die programmeerbare memorycontrol kan straks nog wel eens voor flink wat performanceboost zorgen als het driverteam eenmaal goed onder de knie heeft hoe ze er voor moeten programmeren.
---
En in Catalyst 4.7 zullen we nog een leuke performanceboost zien (die nu al waargenomen wordt door de mensen die de beta gebruiken).
Overigens ben ik het met je eens dat de X800 core meer van de RV350/RV360 core afstamt. Ik vind het eigenlijk een soort van "4 RV360s in 1" core met nog wat extra troep uit de R3x0 serie plus wat verbeteringen.
AthlonXP 2500+
1024MB PC3200
PowerColor X800 Pro 256MB GDDR3 @ 560/580
De benches en resultaten van de Tweakers test;
3Dmark03, 1024x768, 4xFSAA / 8xAF:
XFX Geforce 6800U: 7435
Leadtek GF 6800U: 7334
Leadtek GF 6800GT: 6497
MSI Radeon X800Pro: 5599
Apple's testconfig scoort hier 7568.
Mijn: 6481
Aquamark 3, 1024x768, 4xFSAA / 8xAF:
XFX Geforce 6800U: 53,42
Leadtek GF 6800U: 52,98
Leadtek GF 6800GT: 48,01
MSI Radeon X800Pro: 47,52
Apple's testconfig haalt hier 52,89.
Mijn: 49,87
X2 The Threat, 1024x768, 4xFSAA / 8xAF:
XFX Geforce 6800U: 76,45
Leadtek GF 6800U: 74,56
Leadtek GF 6800GT: 70,32
MSI Radeon X800Pro: 62,53
Apple's test komt op 74,78.
Niet gedaan, had het spel X2 niet
FarCry 1.1 1024x768 8x AF
XFX GeForce 6800 Ultra 73,18
Leadtek GeForce 6800 Ultra 71,68
MSI Radeon X800 Pro 70,66
Leadtek GeForce 6800 GT 67,05
Mijn 77,83
Percentuele overclock.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Percentuele overklok corekloksnelheid oud nieuw Verbetering (%) Leadtek GeForce 6800 GT 350MHz 435MHz 24,2 MSI Radeon X800 Pro 475MHz 535MHz 12,6 Leadtek GeForce 6800 Ultra 400MHz 450MHz 12,5 XFX GeForce 6800 Ultra 425MHz 460MHz 8,2 |
Mijn: 475mhz - 560mhz - 17%
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Percentuele overklok geheugenkloksnelheid oud nieuw verbetering (%) Leadtek GeForce 6800 GT 1,00GHz 1,19GHz 19,0 MSI Radeon X800 Pro 0,90GHz 1,05GHz 16,7 XFX GeForce 6800 Ultra 1,10GHz 1,21GHz 10,0 Leadtek GeForce 6800 Ultra 1,10GHz 1,19GHz 8,2 |
Mijn: 0,90Ghz - 1,16GHz - 28%
Beide OC zonder artifacts
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
http://gb.espacenet.com/espacenet/gb/en/e_net.htm
Interessante nieuwe patentaanvragen:
Dividing work among multiple graphics pipelines using a super-tiling technique (deze maand aangevraagd door Sir Eric (Deemers)
Method and apparatus for three dimensional graphics processing
Supertiling in toekomstige ATi kaarten? De multi-core R300 kaarten zoals de simFUSION 6000 die bv door de Amerikaanse luchtmacht gebruikt worden, maakten ook al gebruik van supertiling.
als de nforce4 het ondersteund (2x 16x pci-e slot), moet ATI toch ook met een oplossing komen lijkt me
Ik denk dat het momenteel alleen interessant is voor diegene die ècht hun geld over de balk willen smijten, immers, over een half jaar wordt de nieuwe generatie al weer verwacht (R500/NV48) die in z'n eentje (waarschijnlijk) dezelfde performance zal leveren als 2 stuks R420/NV40 in sli.Wanneer komt ATI met een SLI kaart?
Ik denk dat het pas leuk wordt om sli aan te schaffen als een generatie wat langer meegaat, of dat er met een komende generatie geen dubbele performance wordt verwacht, de kaarten worden dan op een gegeven moment goedkoper en er ligt niet direct een opvolger op de loer die weer net zo snel is als 2 huidige kaarten in sli.
Wat ik hiermee bedoel is; je zal 6 maanden geleden maar 2 stuks 9800XT in sli hebben gekocht voor 1000 euro, en nu is er al weer een kaart (R420/NV40) die voor 4/500 euro in z'n eentje net zo snel is.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 28-06-2004 17:47 ]
Anoniem: 89305
Maar was dat destijds met Voodoo toen ook niet zo toen er een opvolger kwam (of de TNT ofzo), dat deze sneller was als Voodoo SLI? Dus het is volgens mij altijd al zo geweest. Ik denk niet dat we elke generatie een sprong van 100% maken hoor, dat was destijds tussen de 9700-9800 en 5800-5900 ook niet zo, dus op zo'n moment zou het best interessant zijn. En sowieso is dit voor de echte bikkels he...Wat ik hiermee bedoel is; je zal 6 maanden geleden maar 2 stuks 9800XT in sli hebben gekocht voor 1000 euro, en nu is er al weer een kaart (R420/NV40) die voor 4/500 euro in z'n eentje net zo snel is.
Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat, kvind het allemaal best wel erg stoer!
Demo: http://esprit.campus.luth.se/~humus/
It took a bit longer than I had originally planned, but now the 3Dc demo I promised is finally here. Haven't had much time to dedicate to this project, and unfortunately I had to do some changes to my framework to get things up and running the way I wanted it. I rewrote my whole DXT decompression code and added 3Dc decompression to it. I also had to write that 3DcGenerator tool (which I btw now have updated to include some more advanced normal map generation code) to get my 3Dc textures. With that done however, getting 3Dc into future applications will be a quick and easy task.
Anyway, this demo mainly shows off 3Dc texture compression and how to use it, but also illustrates how to use detail normal mapping. Plus a bunch of other stuff like offset mapping, cubic shadow mapping etc., but I've done that before.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 28-06-2004 21:16 ]
SLI is van 3Dfx, nu dus van nvidia, maar ATi heeft maxx, maar dat is meer met 2 GPU's op 1 kaart, en word oa gebruikt bij de vluchtsimulatoren van de Engelse Luchtmacht. (2 tot 4x R200 op 1 PCBhjs schreef op 28 juni 2004 @ 17:09:
Wanneer komt ATI met een SLI kaart?
als de nforce4 het ondersteund (2x 16x pci-e slot), moet ATI toch ook met een oplossing komen lijkt me
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Thund3r, hoe heb jij Far Cry gebenched? In het spel zelf kan ik geen benchmarkfunctie vinden.FarCry 1.1 1024x768 8x AF
XFX GeForce 6800 Ultra 73,18
Leadtek GeForce 6800 Ultra 71,68
MSI Radeon X800 Pro 70,66
Leadtek GeForce 6800 GT 67,05
Mijn 77,83
een Saphire X800pro, maar weer niets.
Wordt er een beetje gek van dus als er nog iemand is ie er eentje weet.......
ik houdt me aanbevolen.
p.s. misschien een topic starten met beschikbaarheid van de X800pro
Daar kan je heel kort in zijn. De beschikbaarheid is KUT!FireSt@rter schreef op 28 juni 2004 @ 23:16:
Kwantitatief Uitermate Teleurstellend
Anoniem: 53576
Specs:
Abit NF7-S
Athlon XP 2500+ @ 3200+
512 MB HyperX 2-2-2-11
Connect3D X800Pro @ Default
1
2
3
4
5
6
Speelt erg lekker op 1280x1024, had niet verwacht dat dat zo zou zijn met mijn systeem en 512 mb
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 53576 op 29-06-2004 00:17 . Reden: Sorry voor de thumbnails, is al laat he.... ]
Wow, ander maak je even thumbnailsAnoniem: 53576 schreef op 29 juni 2004 @ 00:00:
Net weer ff Far Cry gespeeld met alle settings op MAX, dus ook FSAA en ANISO![]()
![]()
![]()
Specs:
Abit NF7-S
Athlon XP 2500+ @ 3200+
512 MB HyperX 2-2-2-11
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Speelt erg lekker op 1280x1024, had niet verwacht dat dat zo zou zijn met mijn systeem en 512 mb

Ik denk dat het ook voor nu al wel interessant is. Stel je koopt nu een 6800Ultra voor €499,-. Over 6 maanden is de refresh uit en ik betwijfel of deze de performance zal verdubbelen van de NV40, ook al doen sommige roadmaps dit wel geloven. Uit voorgaande jaren hebben we gezien dat een refresh ongeveer zo'n 10-20% sneller is dan z'n voorganger.Anoniem: 38733 schreef op 28 juni 2004 @ 17:40:
[...]
Ik denk dat het momenteel alleen interessant is voor diegene die ècht hun geld over de balk willen smijten, immers, over een half jaar wordt de nieuwe generatie al weer verwacht (R500/NV48) die in z'n eentje (waarschijnlijk) dezelfde performance zal leveren als 2 stuks R420/NV40 in sli.
....
Wat ik hiermee bedoel is; je zal 6 maanden geleden maar 2 stuks 9800XT in sli hebben gekocht voor 1000 euro, en nu is er al weer een kaart (R420/NV40) die voor 4/500 euro in z'n eentje net zo snel is.
Maar over 6 maanden is de prijs van de GF6800U al wel gezakt. De refresh zal dan voor $499 te koop zijn, en de GF6800U zal dan misschien al wel voor de helft van de aankoop prijs te koop zijn. Als je dan besluit om er nog eentje te kopen om je SLI compleet te maken dan krijg je 80% (volgens nV) performancewinst en ben je in totaal nog altijd sneller dan de refresh.
Pas wanneer je weet dat er een generatie-sprong wordt gemaakt zoals straks van NV48 naar NV50 en R480 naar R5x0, dan kan je beter geen SLI kopen, aangezien je dan waarschijnlijk weer een verdubbeling kan verwachten.
Het is echter de vraag of latere cores ook "downwards compatible" zullen zijn met eerdere cores. Dat je dan bijvoorbeeld een NV45 kan combineren met de toekomstige NV50, om een NV45/NV50 SLI config te verkrijgen. En daarna de NV45 wegdoen voor een NV55, zodat je een NV50/NV55 SLI hebt.CJ schreef op 29 juni 2004 @ 00:39:
[...]
Ik denk dat het ook voor nu al wel interessant is. Stel je koopt nu een 6800Ultra voor €499,-. Over 6 maanden is de refresh uit en ik betwijfel of deze de performance zal verdubbelen van de NV40, ook al doen sommige roadmaps dit wel geloven. Uit voorgaande jaren hebben we gezien dat een refresh ongeveer zo'n 10-20% sneller is dan z'n voorganger.
Maar over 6 maanden is de prijs van de GF6800U al wel gezakt. De refresh zal dan voor $499 te koop zijn, en de GF6800U zal dan misschien al wel voor de helft van de aankoop prijs te koop zijn. Als je dan besluit om er nog eentje te kopen om je SLI compleet te maken dan krijg je 80% (volgens nV) performancewinst en ben je in totaal nog altijd sneller dan de refresh.
Pas wanneer je weet dat er een generatie-sprong wordt gemaakt zoals straks van NV48 naar NV50 en R480 naar R5x0, dan kan je beter geen SLI kopen, aangezien je dan waarschijnlijk weer een verdubbeling kan verwachten.
Om het on-topic te houden ... ik verwacht dat ATi met een concurrerende oplossing komt d0h). nVidia's SLI lijkt op dit moment een zeer aantrekkelijk product, en ATi kan nu niet zomaar niks terug doen. Het zal voor de R420 en de R480 net te laat zijn, maar wellicht kan je de R520 om een soortgelijke manier aan elkaar kunnen lussen. Of inderdaad multi-core, wat geen upgrade mogelijkheden en veel hitte met zich meebrengt. ...
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Connect3D's en Club3Ds zijn wel hier en daar op voorraad.FireSt@rter schreef op 28 juni 2004 @ 23:16:
Helaas vandaag weer druk aan het bellen geweest voor
ik houdt me aanbevolen.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Bij Gistron hebben/hadden ze in ieder geval de Powercolor X800 Pro op voorraad. Ik heb hem gisteren besteld, na telefonisch te checken of ze inderdaad op voorraad lagen, en krijg hem vandaag binnenFireSt@rter schreef op 28 juni 2004 @ 23:16:
Helaas vandaag weer druk aan het bellen geweest voor
ik houdt me aanbevolen.
Die heb ik ooknwagenaar schreef op 29 juni 2004 @ 09:28:
[...]
Bij Gistron hebben/hadden ze in ieder geval de Powercolor X800 Pro op voorraad. Ik heb hem gisteren besteld, na telefonisch te checken of ze inderdaad op voorraad lagen, en krijg hem vandaag binnen
Laat even je ervaringen en eventueel je core nr. weten, ik heb een GB core, die niet te modden is naar XT, maar heb wel een goede clocker
[ Voor 3% gewijzigd door Pubbert op 29-06-2004 09:33 ]
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
GB cores kun je evt proberen te softmodden. Check de draad hierover in DOC, staat een linkje naar een forum met meer infoThund3r schreef op 29 juni 2004 @ 09:33:
[...]
Die heb ik ook
Laat even je ervaringen en eventueel je core nr. weten, ik heb een GB core, die niet te modden is naar XT, maar heb wel een goede clocker(590/570)
Mochten ze goed zijn, ik krijg vandaag of morgen zgn. Canyon x800 Pro's binnen die ruim voorradig zijn bij ene bevriende leverancier van me.Thund3r schreef op 29 juni 2004 @ 07:43:
[...]
Connect3D's en Club3Ds zijn wel hier en daar op voorraad.
Tis een Tjechisch b-merk, tis ook goedkoop, maar adhv mijn ervaringen die ik hier asap post kan ik er evt meer gaan bestellen
w00t dat ziet er mooi uit. Hoeveel fps ga je ongeveer? want mijn sys is hetzelfde als dat van jouw (alleen heb ik 1gb ram) en ik zit te twijfelen of ik een x800pro zal kopen.Anoniem: 53576 schreef op 29 juni 2004 @ 00:00:
Net weer ff Far Cry gespeeld met alle settings op MAX, dus ook FSAA en ANISO![]()
![]()
![]()
Specs:
Abit NF7-S
Athlon XP 2500+ @ 3200+
512 MB HyperX 2-2-2-11
1
2
3
4
5
6
6800 GT of de X800 Pro
Hij had het er over dat alle R420 cores na week 16 niet modbaar bleken te zijn. En dat de 6800 GT strax met PS 3.0 veel voordeel gaat krijgen TOV de PS 2.0 van de R420 serie. Ook hadden we het over de drivers van nvidia die in grote stappen aanhet verbeteren zouden zijn en ook veel beterwerken met het NForce 3 platform(waar ik dus ook over beschik) K heb idd een keer iets gezien waar je dus zag dat als je een GF 5 of 6 kaart op een nf 3 zette zijn veel sneller was dan op een via platform.
Alleen nu heb ik liever een ATI kaart drivers zijn geweldig maar ik vind 425 euro voor een pro te veel aangezien hij trager is dan een GT en als i dan niet modbaar is kan ik beter een gt kopen.
Is i wel modbaar dan is i zekers sneller. Ook ben ik benieuwd naar het effect van 3DC en HyperZ HD. Dat zal ook wel extra voordelen met zig mee bregen.....
En CJ over die R480 wanneer zou die komen ? eind dit jaar ? of pas over een jaar ?
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
De Catalysts worden ook bijna met elke release beter, maar vooraal sneller, vooral de 4.6, in enkele belangrijke punten 15% extra performance (PS2.0 bijv)Astennu schreef op 29 juni 2004 @ 10:11:
K had het er gister met smokey over welke kaart nu te kopen:
6800 GT of de X800 Pro
Hij had het er over dat alle R420 cores na week 16 niet modbaar bleken te zijn. En dat de 6800 GT strax met PS 3.0 veel voordeel gaat krijgen TOV de PS 2.0 van de R420 serie. Ook hadden we het over de drivers van nvidia die in grote stappen aanhet verbeteren zouden zijn en ook veel beterwerken met het NForce 3 platform(waar ik dus ook over beschik) K heb idd een keer iets gezien waar je dus zag dat als je een GF 5 of 6 kaart op een nf 3 zette zijn veel sneller was dan op een via platform.
6800GT heeft idd PS3.0 support, maar tegen de tijd dat daar fatsoenlijk games voor uit komen vind je de 6800GT in de budgetbak.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Jah dat had ik idd ook gehoor. Maar de PS3.0 verhaal zou al opgaan voor far cry en nog een paar titels. Verder zou de qualiteid niet beter zijn dan die van PS2.0 alleen het zou minder GPU power kosten ( of heb ik dit nu verkeerd begrepen ???? )Thund3r schreef op 29 juni 2004 @ 10:19:
[...]
De Catalysts worden ook bijna met elke release beter, maar vooraal sneller, vooral de 4.6, in enkele belangrijke punten 15% extra performance (PS2.0 bijv)
6800GT heeft idd PS3.0 support, maar tegen de tijd dat daar fatsoenlijk games voor uit komen vind je de 6800GT in de budgetbak.
Verders is de vraag hoe snel zakt de prijs van de X800 pro en Xt hoe veel sneller wordt de R480 en wanneer komt die ? en het risico waard om te gaan voor een X800 pro ook al is i niet modbaar ? en maar hopen dat i niet veel trager is dan de 6800 GT want dat vind ik het grote probleem.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik zit ook de twijfelen tussen een GT en een pro. Ik wacht tot hl2 uitkomt en dan is zien of de ati's daar echt die 40% winst halen want als ati daar een stuk sneller is dan nvidia ga ik voor de pro. Als dat niet zo is ga ik denk ik voor de GT.
Op diverse reviewsites, zijn diverse reviews te vinden van de nforce3-250 chipset in combinatie met nvidia en ATI kaarten. Want nvidia had aangegeven dat de nforce3-250 serie "speciaal" geoptimaliseerd zijn voor nvidia GPU's. Uiteindelijk bleek dat, ondanks de optimalisaties, de ATI kaarten beter presteerden maar dat nvidia kaarten inderdaad iets meer FPS kregen op het nForce3-250 platform.Astennu schreef op 29 juni 2004 @ 10:11:
6800 GT of de X800 Pro
Alleen nu heb ik liever een ATI kaart drivers zijn geweldig maar ik vind 425 euro voor een pro te veel aangezien hij trager is dan een GT en als i dan niet modbaar is kan ik beter een gt kopen.
Is i wel modbaar dan is i zekers sneller. Ook ben ik benieuwd naar het effect van 3DC en HyperZ HD. Dat zal ook wel extra voordelen met zig mee bregen.....
En CJ over die R480 wanneer zou die komen ? eind dit jaar ? of pas over een jaar ?
Maar goed, in het verleden gehaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst
Als laatste wil ik opmerken dat beide kaarten/GPU's relatief nieuw zijn. Dit betekend dus dat de drivers van beide fabrikanten verder ontwikkeld moeten worden om het uiterste, qua performance, uit de kaarten te halen. Zo wie zo merk je dat beide kaarten met elke driver upgrade beter gaan presteren. Maar helaas, de officiele WHQL drivers voor de nvidia 6800 series zijn nog niet officieel beschikbaar terwijl de Catalyst 4.6 al verbeteringen laten zien met de X800 serie. Ook de on-officiele 4.7 laat al behoorlijke prestatieverschillen zien. Kortom, beide fabrikanten hebben nog behoorlijk veel ruimte om hun kaarten door middel van drivers te optimaliseren.
Op het moment dan zou ik door één reden kiezen voor de 6800 serie, namelijk PS3.0. Maar theoretisch gezien is PS3.0 een behoorlijk stuk trager en het zal nog een geruime tijd duren voordat er voldoende titels zijn die PS3.0 ondersteunen. Ik heb een aantal shots gezien van Farcry icm PS3.0 en kijk er met gemengde gevoelens tegen aan. Persoonlijk gezien vind ik die shots ronduit walgelijk, de muren zien er vet lekker uit maar de speling met het licht ziet er ronduit onnatuurlijk uit. Maar goed, dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening
[ Voor 10% gewijzigd door nwagenaar op 29-06-2004 11:05 ]
Anoniem: 53576
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet op de FPS heb gelet, zal ik vanavond even doen (nu op werk) en dan post ik dat hier wel ffAnoniem: 93354 schreef op 29 juni 2004 @ 10:07:
[...]
w00t dat ziet er mooi uit. Hoeveel fps ga je ongeveer? want mijn sys is hetzelfde als dat van jouw (alleen heb ik 1gb ram) en ik zit te twijfelen of ik een x800pro zal kopen.
DAn kun je lekker tot augustus w8ten eerder dan dat komt hl2 echt niet.Anoniem: 93354 schreef op 29 juni 2004 @ 10:42:
Ik denk dat de prijs van de pro wel een stuk zal zakken als dat ding eindelijk goed te verkrijgen is.
Ik zit ook de twijfelen tussen een GT en een pro. Ik wacht tot hl2 uitkomt en dan is zien of de ati's daar echt die 40% winst halen want als ati daar een stuk sneller is dan nvidia ga ik voor de pro. Als dat niet zo is ga ik denk ik voor de GT.
Toen bleek het soms tot 10% op te lopen dus ja ....... Dan ga ik denk ik maar gokken op een X800 pro hopen dat i een beetje vooruit komt. ATi zou binnenkort ook driver uit geven met nieuwe shader compilers wat een flinke boost zou mee geven.nwagenaar schreef op 29 juni 2004 @ 10:46:
[...]
Op diverse reviewsites, zijn diverse reviews te vinden van de nforce3-250 chipset in combinatie met nvidia en ATI kaarten. Want nvidia had aangegeven dat de nforce3-250 serie "speciaal" geoptimaliseerd zijn voor nvidia GPU's. Uiteindelijk bleek dat, ondanks de optimalisaties, de ATI kaarten beter presteerden maar dat nvidia kaarten inderdaad iets meer FPS kregen op het nForce3-250 platform.
Maar goed, in het verleden gehaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomstMet andere woorden, nagenoeg niemand heeft getest in hoeverre dit van toepassing is op de nieuwe generatie GPU's. Maar ik denk dat deze optimalisaties niet meer dan 1% zullen bedragen. Nvidia moet zich namelijk houden aan een bepaalde AGP standaarden en zij kunnen zich niet permiteren om de-optimalisaties in te bouwen voor haar concurrenten
De optimalisaties van nForce3-250 icm nVidia GPU's zijn eigenlijk, op basis van de huidige informatie, verwaarloosbaar. Mijn Geforce 5900XT presteerde zelfs slechter ten opzichte van mijn oude Asrock K8S8X dat voorzien is van een SIS755 chipset.
Als laatste wil ik opmerken dat beide kaarten/GPU's relatief nieuw zijn. Dit betekend dus dat de drivers van beide fabrikanten verder ontwikkeld moeten worden om het uiterste, qua performance, uit de kaarten te halen. Zo wie zo merk je dat beide kaarten met elke driver upgrade beter gaan presteren. Maar helaas, de officiele WHQL drivers voor de nvidia 6800 series zijn nog niet officieel beschikbaar terwijl de Catalyst 4.6 al verbeteringen laten zien met de X800 serie. Ook de on-officiele 4.7 laat al behoorlijke prestatieverschillen zien. Kortom, beide fabrikanten hebben nog behoorlijk veel ruimte om hun kaarten door middel van drivers te optimaliseren.
Anoniem: 109640
want ze zagen dat de nieuwe compliers een extra performece boost gaven van de 300 en 400 sierie van de readon kaarten van het product 500 waar ze mee bezig mee zijn
Nee dat verwacht ik ook niet maar mijn 9600xt is nog snel genoeg voor de games die ik nu speel en voor de release van hl2 komt er toch niet echt een zware game uit behalve d3 mjah hl2 lijkt mij toch een stuk meer beloven dus dan wacht ik daar liever op, ik heb nu al 1x een kaart gekocht voordat een spel uitkwam en die fout wil ik niet nog eens maken.Astennu schreef op 29 juni 2004 @ 11:05:
[...]
DAn kun je lekker tot augustus w8ten eerder dan dat komt hl2 echt niet.
Het grote voordeel wat ik had is dat ik al ervaring heb met een 6800 kaartje Non Ultra weliswaar.Astennu schreef op 29 juni 2004 @ 10:11:
6800 GT of de X800 Pro
Was er wel van gecharmeerd !
Overclockte ook flink (core 325 @ 425 | mem 700 @ 830 STOCK koeling!) wat resulteerde in een 11.000 3d marks wat ik erg veel vind voor een kaartje die al voor 300 euro te pre-orderen is
Zodoende verwacht ik van de 6800 GT dat die prijs/prestatie verhouding ook flink scherper word.
De x800 pro is op resos 1600x1200 etc. met alles max weer beter maarja tegenwoordig heeft iedereen een tft van gem. 17" en die gaan niet draaien @ 1600x1200 ....

Turn it off and on again.
Dat moet ik dus niet proberen met mijn Radeon 9500 (@ 9700 Pro 395/295), als ik hem lager dan 200 klok, hangt ie vast... Bekend euvel ?corpseflayer schreef op 27 juni 2004 @ 13:57:
[...]
Sterker nog, ik draai met mijn 9800se (niet gemod) al maandenlang een 3d profile van 411/337 en een 2d profile van 51/337.
Scheelt een heel pak in warmte en verbruik.
Jezus 51 mhz zou ik niet doen. Eerst kreeg ik toen arties door de v-mod. Ging i overvoltenSharkbyte schreef op 29 juni 2004 @ 12:01:
[...]
Dat moet ik dus niet proberen met mijn Radeon 9500 (@ 9700 Pro 395/295), als ik hem lager dan 200 klok, hangt ie vast... Bekend euvel ?
waarom zou je em lager clockenSharkbyte schreef op 29 juni 2004 @ 12:51:
Nu loopt hij bij mij op 200/295 in desktop en 395/295 in games. Lijkt perfect te werken. Helaas niet lager.
Als ik mn kaart max overclock heb ik er windows geen last van? Dan doet dat kaartje toch niets waar hij het warm van krijgt -> artifacts.Astennu schreef op 29 juni 2004 @ 13:04:
[...]
waarom zou je em lager clockenik houd me kast toch wel cool en cpu is altijd @ 100% load. dus dat beetje vga er bij is geen probleem
.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Dit jaar komt-ie nog uit. Volgend jaar is het namelijk de beurt aan R520, de laatste ATi kaart gebaseerd op de oude R3x0 generatie, maar met SM3.0 ondersteuning.Astennu schreef op 29 juni 2004 @ 10:11:
En als de X-Box2 in 2005 uitkomt, dan zien we ook voor het eerst R500 in werking, dus de eerste kaart met de nieuwe architecture waar ook R600 (de eerste desktopvariant, SM3.0+) gebruik van gaat maken.
Oh en het is hier al eerder gezegd door Apple, maar 3Dc kan de performance op ATi kaarten aanzienlijk verbeteren en het is heel gemakkelijk te implementeren. En aangezien het een open standaard is, kunnen andere fabrikanten dit ook implementeren.
3Dc kan twee kanten op werken:
- Het verbetert de IQ terwijl de snelheid gelijk blijft ten opzichte van "geen 3Dc"
- Het versnelt de compressie van normal maps met IQ behoud, met als resultaat hogere performance met dezelfde IQ
Bron: http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33766518quote: HumusIt's been a while since the last time, but now I got another demo ready.
The main features are the usage of 3Dc and the use of detail normal mapping. The rest is standard stuff I've done before.
Available at the usual place:
http://esprit.campus.luth.se/~humus/
It will run even if you don't have 3Dc, but then DXT5 and uncompressed is the only options. On X800 cards you can compare quality the quality between 3Dc and DXT5.
The performance difference is interesting:
With shadows:
No compression: 125fps
3Dc: 146fps (+17%)
DXT: 136fps (+9%)
3Dc & DXT: 158fps (+26%)
Without shadows:
No compression: 164fps
3Dc: 210fps (+28%)
DXT: 195fps (+19%)
3Dc & DXT: 239fps (+46%)
Enjoy!
De eerste games die 3Dc gaan ondersteunen zijn Serious Sam2, HL2, Vampire, voor Far Cry wordt dit waarschijnlijk ook gebruikt omdat het intensief gebruik maakt van normal maps en zelfs de UnrealEngine3 ondersteunt het. Als ATi 3Dc net zo pushed als nVidia dit doet met SM3.0 dan zou deze feature toch zeker ook niet onderschat moeten worden.
Sterker nog, ik heb zo'n vermoeden dat 3Dc één van de hoofdredenen is waarom (volgens Gabe N.) HL2 een stuk sneller op Ati kaarten zal lopen. Een verbetering van tussen de 17 en 28% dankzij enkel 3Dc is niet niks.Als ATi 3Dc net zo pushed als nVidia dit doet met SM3.0 dan zou deze feature toch zeker ook niet onderschat moeten worden.
De Twimtbp spellen zullen 3Dc hoogstwaarschijnlijk werenaangezien het een open standaard is, kunnen andere fabrikanten dit ook implementeren.
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 38733 op 29-06-2004 15:09 ]
UT200X zijn twimtbp spellen, en aangezien de U3 engine het ook ondersteund.....Anoniem: 38733 schreef op 29 juni 2004 @ 15:07:
[...]
Sterker nog, ik heb zo'n vermoeden dat 3Dc één van de hoofdredenen is waarom (volgens Gabe N.) HL2 een stuk sneller op Ati kaarten zal lopen. Een verbetering van tussen de 17 en 28% dankzij enkel 3Dc is niet niks.
[...]
De Twimtbp spellen zullen 3Dc hoogstwaarschijnlijk werenmaar misschien is het dusdanig makkelijk te implementeren dat dit achteraf alsnog kan gebeuren, er is immers al een 3Dc map converter beschikbaar.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
Vreemd want ik heb zoiets nog niet voorgehad, het is wel geen gewone se maar een seAIW van Hercules (r350 core).Sharkbyte schreef op 29 juni 2004 @ 12:01:
[...]
Dat moet ik dus niet proberen met mijn Radeon 9500 (@ 9700 Pro 395/295), als ik hem lager dan 200 klok, hangt ie vast... Bekend euvel ?
Ik kan zelfs alle games en benchmarks draaien op mijn 2d profile, diablo2 bijvoorbeeld loopt als een zonnetje (duh
In 3dmark 03 haal ik enkele honderden punten met mijn 2d profile.
Ik heb ooit wel eens geprobeerd om de memfrequentie omlaag te doen maar eens het te laag werd kreeg ik keer op keer artifacts op mijn desktop, dus ik zou als ik jou was nogmaals proberen maar met standaard memclock.
Ik gebruik 51MHz omdat dat de laagst instelbare clock is met atitool.
Degenen die zich afvragen waarom zoiets nuttig is kijken niet verder dan hun temps, de levenduur van je kaart gaat drastisch omhoog als je de kaart onderclocked en drastisch omlaag als je maximaal overclocked, ik doe beide in 2d respectievelijk 3d en aangezien ik ongeveer 75% 2d bezig ben en 25% 3d verleng ik de levensduur van mijn kaartje en psu + heb ik een lagere energierekening.
De kaart wordt nu net enkele graadjes warmer dan de omgevinstemperatuur met een 60mm Papst @7v, in 3d wordt ze gloeiend heet en kan ik ze nauwelijks aanraken.
Dit topic is gesloten.