flashin schreef op 01 juli 2004 @ 21:12:
...
Probleempje met de ramen

. Ik heb bij 2 van de ramen boolean gebruikt, en er hierna een editable poly van gemaakt. Maar, ik heb volgens mij de boolean scheef gedaan ofzo, hij is er aan de achterkant niet doorheen

. Ik had hem er volgens mij echt doorheen gejaagd

Maar, hoe kan ik dit het beste oplossen? gewoon die poly cutten en die puntjes op dezelfde Z en X zetten, of is er een makkelijkere manier?
Je kunt na boolean gewoon de objecten die erin zitten weer extracten, dus dan kun je kijken of het goed zit. Als het goed zit en toch misgaat, is dit omdat boolean in MAX brak is. Probeer dan eerst of een beetje spelen met de poly-count in beide objecten helpt. Vaak gaat een boolean opeens goed wanneer er wat meer polies aanwezig zijn. Als ook dat niet helpt, dan zul je handmatig om de boolean heen moeten werken om hem niet nodig te hebben.
prinsesje schreef op 02 juli 2004 @ 20:53:
Na een stuk of tien dakraam-probeerseltjes heb ik tot onderstaande besloten

(ze moeten nog wel een texture hebben):
[
afbeelding]
Mede dankzij de golfplaatgordijntjes (loften snap ik niet helemaal, maar ik blijf het dapper proberen

) zijn het nu 9138 faces.
Een (waarschijnlijk erg dom) vraagje: de hele basis van het huisje gebruikt 1 texture, maar ik wil aan de voorkant een aantal accenten van gietijzer hebben - hoe zet ik die er dan op?
Een klein beetje uitleg over lofting is
hier te vinden (negeer het animatie-stuk, dat boeit hiervoor niet), maar zover was je waarschijnlijk al wel gekomen.
Voor je texture: je kunt hem helemaal in Photoshop tekenen, dan heb je volledige vrijheid. Gewoon de polies aan de voorkant van je huis een aparte texture geven, die planar mappen en dan in Photoshop lekker je beschadigingen toevoegen.
Je kunt het ook in MAX doen door je texture te veranderen in een blend-material. Nu stop je in de ene je plijsterwerk, in de andere je gietijzer en maak je een mooie mix-mask om die op de goede manier over te laten gaan.
Verwijderd schreef op 06 juli 2004 @ 17:31:
...
Maar krijgen jullie niet zwaren problemen als je alles bij elkaar gaat zetten? Ik bedoel niet alleen problemen met de verschillende stijlen, maar ook problemen met belichtingen. Iedereen heeft zijn of haar scene anders belicht. Kunnen jullie niet beter een bepaalde afspraak maken over de belichting, b.v iedereen 3 omni's met wit ligt op een sterkte 1,2 ofzo..? Als het allemaal goed gaat, prima, dan gaat dit nog iets prachtigs worden

In de complete scene worden die lampen allemaal gewoon weggegooid en vervangen door de belichting van MaDDoG. Enige overblijvende probleem is dan nog dat sommigen misschien veel te lichte of veel te donkere textures gaan maken door een verkeerde lighting setup. Echter, het bleek tijdens het trein-project dat dit geen serieus probleem was. Ik heb toen geen enkele aandacht geschonken aan de brightness van de textures van alle deelnemers en ik zie geen serieuze problemen in de render.
zirus schreef op 06 juli 2004 @ 22:49:
We moeten misschien een een grote test render maken met heel veel huizen met glas refractie metriaal en kijken hoelang het duurt, ik zou liever mijn computer een dagje langer laten renderen voor een iets mooier resultaat. bij het trein project is wel gebleken dat er renderpower genoeg is.
Bij het trein-project was er zoveel renderpower aanwezig dat glas en zo geen enkel probleem was. Zolang er niet voor gekozen wordt om Brazil te gebruiken, kun je zelfs een spiegelpaleis nog maken. Moderne PC's zijn razend snel en met een renderfarm (zoals de vorige keer ter beschikking stond als je kijkt naar het totale aantal PC's!) is reflectie en refractie echt geen probleem. MaDDoG dient hier uiteraard over te beslissen, maar volgens mij kan het wel.
Verwijderd schreef op 07 juli 2004 @ 16:04:
...
Ik vraag me alleen 1 ding af. Ik weet niet of dit kan hoor maar waarom wordt er aan het einde niet gewoon een GTA3/Quake/Farcry/weetikveelwat "level" van gemaakt zodat we er doorheen kunnen wandelen? Naar ik begrijp is het enige dat er gaat gebeuren stills+animaties renderen.
Ik heb er dus geen verstand van maar ik vroeg het me gewoon af, het lijkt me namelijk zonde als het enige dat overblijft een paar plaatjes en een paar filpmjes zijn.
Omdat het maken van models die goed geschikt zijn voor games een heleboel specifieke vereisten en beperkingen kent en daar houden we ons niet aan. Materials en zo gaan niet zomaar goed over van MAX naar game als je er geen speciale maatregelen voor treft.
Ik vind het sowieso wel een grappige opmerking, want 3D-artists hebben heel vaak als eindresultaat 'alleen maar' een plaatje of een filmpje. Dat is op zich voldoende, toch? Wel eens in de bios geweest? Het eindresultaat is daar alleen maar een filmpje.
Overigens zou ik wel de complete scene zo in de 3D-engine Ogre kunnen gooien en dan kun je er doorheen lopen, dat is op zich geen probleem. Ik denk alleen niet dat dat lekker gaat draaien, maar op zich zou het wel werken. Inclusief textures, exclusief bump-maps en reflectie en zo. Opacity maps kunnen wel, maar zijn veel werk om over te zetten als ze niet op de goede manier zijn gedaan.
[
Voor 42% gewijzigd door
Oogst op 09-07-2004 10:21
]