Hier zou uw advertentie kunnen staan

4.1 Mp
10x optische zoom
Voor +/- €340
Wel een aantal reviews gelezen, maar geen gebruikerservaringen.
Deze is goed te vergelijken met bijv. de Fuji S5500 qua specs,
Iemand ervaring? En is het een volwaardige tegenstander van de Fuji S5500?
Verwijderd
Qua prijs heb ik tussen de 300 en 400 euro te besteden.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 01:59 ]
Op dezelfde pagina vind je deze thread: [rml][ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie[/rml]Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 01:57:
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten wanneer ik een toestel wil kopen dat voornamelijk voor indoor party-fotografie zal worden gebruikt?

Alleen gaat het daar wel erg snel de DSLR kant op.. de hele erge dure DSLR kant. (MKIIs en Ls en f1.4 enzo). Dus als ik jou was, gezien het budget, zou ik tussen de DSLR praat doorkijken en op zoek gaan naar een compactcamera die goed presteert in donkere situaties. Daarvoor heb je nodig op je compact óf een lichtsterke lens, óf een compactcam die overweg kan met hoge ISO waardes óf eentje met beeldstabilisatie (alleen voor de statische objecten!). Liefst eigenlijk een combinatie van alle 3 die kenmerken. En liefst ook nog de mogelijkheid dat je een externe flitser erop kan zetten, zodat je niet de hele tijd rode ogen hoeft weg te werken.
Een paar leuke compactcamera's:
Fuji F10. Je kan daarmee op hoge ISO waardes schieten, zonder dat je foto wordt verpest door teveel ruis. Volgens dpreview zijn de ruiswaardes zelfs vergelijkbaar met een Canon 10D, inderdaad, dat is een DSLR. Ideale camera dus, plus je kan ook pronken met dat grote 2.5" scherm.
En anders misschien een LS2 van Panasonic, die wel minder is maar wel goedkoper maar heeft beeldstabilisatie (wederom: stabilisatie is niet voor bewegende mensen, wel voor de lasershows of vuurwerk of overzichtsfoto's van een menigte).
Of als je die ergens nog goedkoop kan krijgen: een Olympus 5050, vrij lichtsterke lens + mogelijkheid tot externe flitser. Datzelfde geld voor een Canon G-serie camera, zoals de G3, G4 of G5.
Verwijderd
Bedankt voor je reactie!gium schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 02:13:
[...]
Op dezelfde pagina vind je deze thread: [rml][ Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie[/rml]
![]()
Alleen gaat het daar wel erg snel de DSLR kant op.. de hele erge dure DSLR kant. (MKIIs en Ls en f1.4 enzo). Dus als ik jou was, gezien het budget, zou ik tussen de DSLR praat doorkijken en op zoek gaan naar een compactcamera die goed presteert in donkere situaties. Daarvoor heb je nodig op je compact óf een lichtsterke lens, óf een compactcam die overweg kan met hoge ISO waardes óf eentje met beeldstabilisatie (alleen voor de statische objecten!). Liefst eigenlijk een combinatie van alle 3 die kenmerken. En liefst ook nog de mogelijkheid dat je een externe flitser erop kan zetten, zodat je niet de hele tijd rode ogen hoeft weg te werken.
Een paar leuke compactcamera's:
Fuji F10. Je kan daarmee op hoge ISO waardes schieten, zonder dat je foto wordt verpest door teveel ruis. Volgens dpreview zijn de ruiswaardes zelfs vergelijkbaar met een Canon 10D, inderdaad, dat is een DSLR. Ideale camera dus, plus je kan ook pronken met dat grote 2.5" scherm.
En anders misschien een LS2 van Panasonic, die wel minder is maar wel goedkoper maar heeft beeldstabilisatie (wederom: stabilisatie is niet voor bewegende mensen, wel voor de lasershows of vuurwerk of overzichtsfoto's van een menigte).
Of als je die ergens nog goedkoop kan krijgen: een Olympus 5050, vrij lichtsterke lens + mogelijkheid tot externe flitser. Datzelfde geld voor een Canon G-serie camera, zoals de G3, G4 of G5.
Dat topic had ik inderdaad al gelezen, maar ik werd er niet echt wijzer van. Vandaar dat ik de vraag nog een keer stel.
Maar een camera als de Fujifinepix S 5500 is geen optie hè? Deze had ik namelijk eerst in gedachten totdat ik las dat deze binnen slecht presteert.
Nu jij begint over compactcamera's begin ik al een beetje te huiveren aangezien ik ook met die dingen op podia moet fotograferen. Ik vind het dan altijd zo lullig uitzien als ik daar dan met zo'n klein ding sta te flitsen...

Dus mijn vraag is dan ook (dit had ik natuurlijk al eerder moeten vermelden, sorry hiervoor) of er ook grotere camera's zijn die in dit budget passen? Misschien een camera als de Konica Minolta Dimage Z3. Is dit een optie?
Verwijderd
Zet me weer aant denken dus... Het gaat uiteindelijk natuurlijk wel om het resultaat.Voor het maken van schitterende digitale foto's heb je meer nodig dan een groot aantal pixels. De LUMIX DMC-LZ2 is een compacte 5 MEGA pixel digitale fotocamera met 6x optische zoom en een MEGA Optical Image Stabilizer. Gecombineert met de Venus Engine PLUS beeldverwerkingstechnologie zorgt dit voor absoluut stabiele beelden waarvan scherpte, helderheid en kleur behouden blijven zelfs bij ingezoomde foto's of bij het fotograferen in schemer of donker.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 02:55 ]
Alle stilstaande objecten blijven dus scherp, maar de mensen die bewegen zullen onscherp worden. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze foto:
http://www.pbase.com/sirotseta/image/36855308
de gebruikte lange sluitertijd zorgt voor een goede belichting van de stilstaande kraampjes, maar de mensen die bewegen hebben dus bewegingsonscherpte.
Op zich kan dat wel een gaaf effect geven bij dansende mensen, maar als je iemand echt wilt bevriezen op je foto, dan zal beeldstabilisatie in dat geval ook niet echt helpen. Wat dan wel zal helpen is een lichtsterke lens, een krachtige flitser of het gebruik van hoge isowaardes, zodat je met korte sluitertijden kan werken.
Die Konica Minolta Z3 dan ook wel een goed alternatief, omdat daar ook een vrij krachtige flitser op zit (die zeer weinig rode ogen geeft), plus beeldstabilisatie, plus je hebt ook nog de mogelijkheid om eventueel nog een externe flitser erop te zetten.
Verwijderd
Misschien dat ik dat dan maar voor lief moet nemen... Veel hoger dan 400 euro kan ik helaas echt niet gaan. Als je voor jezelf zou spreken, welke zou voor jouw gevoel dan het meest geschikt zijn?
Ik weet dat dit geen bijster snugerre vraag is, maar ik vind het gewoon echt ongelofelijk moeilijk...
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 03:21 ]
Maar in de ultrazoom categorie is de Z3 die je hebt gevonden een goede vangst. Tegenhangers als de Panasonic FZ4 of Canon S1, maken overdag misschien scherpere foto's, maar hebben niet de mogelijkheid tot een externe flitser. De FZ3+externe flitser is voor de avond uren de betere camera.
Misschien denk je wel: wat bazelt hij nou over z'n externe flitser, de camera zelf heeft toch al een flitser! Maar het is gewoon een indicatie dat een externe flitser met een verstelbare kop, waarmee je het flitslicht kan weerkaatsen tegen de muren of het plafond, zo'n groot voordeel is. Kijk eens op deze pagina van dpreview, onder de kop "Flash performance" voor een verschil tussen flitslicht dat je rechtstreeks afvuurt op een persoon, of flitslicht dat je 'bouncet'.
http://www.dpreview.com/reviews/leicadigilux2/page13.asp
Het zorgt voor natuurlijkere kleuren en mooiere schaduwen. Alleen, een Minolta flitser met verstelbare kop, de Minolta 2500 D, is 139 euro bij fotokonijnenberg.
En anders denk ik dat mijn voorkeur uit zou gaan naar die nieuwe Fuji F10. Wel een klein apparaatje natuurlijk.
Ook goed zou natuurlijk een Canon G5 of G6 zijn, helaas alleen te duur. Misschien dat je een G4 nog tweedehands goedkoop kan vinden? (marktplaats).
Maar goed, zo op het late nacht uur zou mijn keuze gaan naar die Z3 van Konica Minolta. En dan later eventueel nog een andere flitser erboven op.
[ Voor 22% gewijzigd door guillaumemay op 30-06-2005 03:54 ]
Lichtgevoelige lens, hoge sensorgevoeligheid (hoge ISO's mogelijk), dat zijn de belangrijkste dingen.Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 01:57:
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten wanneer ik een toestel wil kopen dat voornamelijk voor indoor party-fotografie zal worden gebruikt?
De enige mogelijkheid voor echte goede foto's is een dSLR met dure, zware lichtsterke lenzen maar dan praat je over een iets ander budget.
De Fuji F10 is de enige kandidaat van dit moment die leuke resultaten zal opleveren en ook nog eens in je budget past. De F10 kan namelijk met hoge ISO's werken en produceert daarmee ook nog best redelijke resultaten. Bij andere camera's moet je of flitsen (maar dan is je foto ruk), of niet flitsen (veel ruis en een wazige foto door bewegingsonscherpte), en IS helpt je ook niet veel omdat bij een party normaliter ongeveer alles beweegt.
Verwijderd
Thxs voor je advies. Hier heb ik wel wat aan! Ik ga het allemaal nog eens goed nalezen.gium schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 03:40:
Het is ook moeilijk hoor. Fotografie is toch werken met licht, en hoe donkerder de situatie wordt, hoe minder licht je hebt om mee te werken. En om met weinig licht te werken heb je weer geavanceerder = duurder spul nodig. En indoor-partyfotografie is over het algemeen vrij donker, en dan wordt het moeilijk.
Maar in de ultrazoom categorie is de Z3 die je hebt gevonden een goede vangst. Tegenhangers als de Panasonic FZ4 of Canon S1, maken overdag misschien scherpere foto's, maar hebben niet de mogelijkheid tot een externe flitser. De FZ3+externe flitser is voor de avond uren de betere camera.
Misschien denk je wel: wat bazelt hij nou over z'n externe flitser, de camera zelf heeft toch al een flitser! Maar het is gewoon een indicatie dat een externe flitser met een verstelbare kop, waarmee je het flitslicht kan weerkaatsen tegen de muren of het plafond, zo'n groot voordeel is. Kijk eens op deze pagina van dpreview, onder de kop "Flash performance" voor een verschil tussen flitslicht dat je rechtstreeks afvuurt op een persoon, of flitslicht dat je 'bouncet'.
http://www.dpreview.com/reviews/leicadigilux2/page13.asp
Het zorgt voor natuurlijkere kleuren en mooiere schaduwen. Alleen, een Minolta flitser met verstelbare kop, de Minolta 2500 D, is 139 euro bij fotokonijnenberg.
En anders denk ik dat mijn voorkeur uit zou gaan naar die nieuwe Fuji F10. Wel een klein apparaatje natuurlijk.
Ook goed zou natuurlijk een Canon G5 of G6 zijn, helaas alleen te duur. Misschien dat je een G4 nog tweedehands goedkoop kan vinden? (marktplaats).
Maar goed, zo op het late nacht uur zou mijn keuze gaan naar die Z3 van Konica Minolta. En dan later eventueel nog een andere flitser erboven op.
Verwijderd
en ben er zeer tevreden over..
mooie en goeie camera voor dat geld, en ben ook zeer te spreken over de goeie IS op de FZ-5 op PixMania staat ie nu op € 413,-
Collega heeft een Konica Minolta Z5 maar ik vind de de Pansonic mooier.. (laat ik zeggen dat de Z5 lelijk is, maarja dat is smaak) en het 'anti-shake' van de Z5 valt zwaar tegen in tegenstelling van de Panasonic..
Maar de Dimage Z5 is wel stukje goedkoper, volgens mij zit ie nu ergens rond de € 370,-
(Mijn Canon PS A70 heeft daar een heel handig menuutje voor n.l. en met de bijbehorende software wordt dan een mooie panorama foto gemaakt.)
[ Voor 7% gewijzigd door guillaumemay op 01-07-2005 23:52 ]
Maar er zijn dus gratis stitch programma's? hmmmmm dat is wel weer interesant natuurlijk!
Denk dat de keus voor de FZ5 definitief is!
Alleen nu ga ik dus met 2 andere vrienden richting turkije en de beste camera die zij hebben is een oude minolta die er zo'n 2 seconde over doet voordat je de volgende foto kan maken.
Ik wil het liefst niet meer als 500 euro uitgeven, exclusief extra apparatuur.
Het gaat met name om foto's vanaf bergen, in bossen en bij water. Wat o wat is uw wijze advies?
Verwijderd
persoonlijk vind ik de image-stabilizer erg goed in vergelijking met andere merken..
het model / uiterlijk verschilt natuurlijk per persoon.. maar ik vind de camera zeer goed in de hand liggen in tegenstelling tot andere camera's (S5500)
Ik zat zelf te twijfelen tussen de FZ-5 en de (nieuwe) Sony H1
persoonlijk heb ik het niet op Sony.. dus ben voor de Panasonic gegaan..
Probeer deze eens; schijnt vrij populair te zijn door zijn gemak:Magic666 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 23:59:
Maar er zijn dus gratis stitch programma's? hmmmmm dat is wel weer interesant natuurlijk!
Autostitch. http://www.cs.ubc.ca/~mbrown/autostitch/autostitch.html
bedankt voor de link! Zal die zeker eens gaan testen!
Vandaag eens een paar winkels afgaan om te kijken of ze die Panasonic hebben....
(en anders wordt het internet
edit: bloody hell! Dat proggie doet het zelfs beter dan, de door canon meegeleverde, photostitch!
autostitch
photostitch van Canon
[ Voor 42% gewijzigd door Magic666 op 02-07-2005 09:29 ]
Verwijderd
We gaan de camera vooral gebruiken als vakantie camera, en als indoor camera voor mij. Ik heb wel de behoeft aan een camera die een snelle afdruktijd heeft (want bij die ricoh was dat werkelijk een ramp moest je dat ding 2/3 seconden stil houden om een goeie foto te hebben). En we willen natuurlijk goede kwaliteit foto,s hebben (de zoom maakt niet al te veel uit, als ie maar wat kan zoomen).
voor de rest hebben we niet veel behoeften.
het budget is rond de +-400 euro.
Mijn vader heeft de voorkeur voor de Olympus C770 nadat zijn broer er ook een heeft gekocht. Maar ik heb liever wat advies van echte fotografen.
- Hoeveel megapixels heb je nodig, ben je van plan je foto's (groot) af te drukken?
- Zoek je een compacte camera of een robuust model?
- Wil je een camera waarbij je veel handmatig kunt instellen of gebruik je alleen de auto mode?
Levi (Utrecht)
Als je zoom niet al te belangrijk vindt kan je denk ik het best voor een camera als de Fujifilm Finepix F10 gaan:Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:25:
Ik en mijn vader zijn opzoek naar een nieuwe digitale camera nadat de ricoh rdc-7 het opgegeven heeft.
We gaan de camera vooral gebruiken als vakantie camera, en als indoor camera voor mij. Ik heb wel de behoeft aan een camera die een snelle afdruktijd heeft (want bij die ricoh was dat werkelijk een ramp moest je dat ding 2/3 seconden stil houden om een goeie foto te hebben). En we willen natuurlijk goede kwaliteit foto,s hebben (de zoom maakt niet al te veel uit, als ie maar wat kan zoomen).
Mijn vader heeft de voorkeur voor de Olympus C770 nadat zijn broer er ook een heeft gekocht. Maar ik heb liever wat advies van echte fotografen.
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf10zoom/page10.asp
pricewatch: Fuji FinePix F10 (6MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-5.0)
Waarom de F10?
-valt binnen het budget
-zeer weinig ruis: bruikbare ISO 1600 en bij ISO 800 minder ruis dan veel concurrenten bij ISO 400
-6 megapixel
-redelijk compact
-weinig shutter lag
Verwijderd
1= De foto,s worden vooral op de computer gebruikt en uitgeprint op normaal formaat foto papier. (ook spelen we de foto,s vaak af op een dvd speler). zelf dacht ik aan 5MP (is op dit moment ongeveer de standaard).Levi schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 19:34:
Ik denk dat er dan toch wat meer informatie van jou kant nodig is:
- Hoeveel megapixels heb je nodig, ben je van plan je foto's (groot) af te drukken?
- Zoek je een compacte camera of een robuust model?
- Wil je een camera waarbij je veel handmatig kunt instellen of gebruik je alleen de auto mode?
2= De grote van de camera boeit me niet te veel (hij moet niet al te groot zijn/lomp), als ie maar fijn in de hand ligt en stevig aanvoelt.
3= Liefst zo simpel in gebruik dus veel Auto denk ik
Verwijderd
Nou het is de Nikon 7900 (zwart) geworden.
Echt een geweldig dingetje !
Maak echt goede foto's.
En hij is lekker klein, start snel op en kan dus snel foto's maken.
Kortom voor mij een aanrader.......
Hopelijk volgende week binnen.
Na een hoop reviews en meningen gelezen te hebben kwam ik bij de FZ5 uit ipv de S2 van Canon
Verwijderd
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 18:25:
Ik en mijn vader zijn opzoek naar een nieuwe digitale camera nadat de ricoh rdc-7 het opgegeven heeft.
Iemand nog tips / reacties hierop want we hebben nog steeds geen idee welke camera nou het beste is voor ons.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 22:34:
[...]
1= De foto,s worden vooral op de computer gebruikt en uitgeprint op normaal formaat foto papier. (ook spelen we de foto,s vaak af op een dvd speler). zelf dacht ik aan 5MP (is op dit moment ongeveer de standaard).
2= De grote van de camera boeit me niet te veel (hij moet niet al te groot zijn/lomp), als ie maar fijn in de hand ligt en stevig aanvoelt.
Hoe vaak wil je nog horen dat de Fuji F10 zowel aan je budget- als aan je functionele eisen voldoet?Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:11:
Iemand nog tips / reacties hierop want we hebben nog steeds geen idee welke camera nou het beste is voor ons.
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Heb je al naar de Nikon Coolpix 7900 gekeken?Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:11:
[...]
[...]
Iemand nog tips / reacties hierop want we hebben nog steeds geen idee welke camera nou het beste is voor ons.
Levi (Utrecht)
Verwijderd
Ik wil gewoon meer ervaring (advies) horen van meerdere mensen inplaats van een iemand. Het gaat hier om grote bedragen en dan wil je zeker zijn dat je je geld goed besteed (die richo rdc-7 was eigenlijk een hele duure miskoopcatchingfire schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:30:
[...]
Hoe vaak wil je nog horen dat de Fuji F10 zowel aan je budget- als aan je functionele eisen voldoet?
zal hier ook eens naar gan kijken samen met die Fuji F10 (zal ze zeker met mijn vader bespreken).
Ik heb vandaag m'n Fuji F10 binnengekregen. Eerste indrukken:Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 15:55:
Ik wil gewoon meer ervaring (advies) horen van meerdere mensen inplaats van een iemand. Het gaat hier om grote bedragen en dan wil je zeker zijn dat je je geld goed besteed (die richo rdc-7 was eigenlijk een hele duure miskoop).
[...]
zal hier ook eens naar gan kijken samen met die Fuji F10 (zal ze zeker met mijn vader bespreken).
* klein, maar niet te priegelig klein
* licht
* komt degelijk over door z'n bijna volledig metalen behuizing
* accu in het donker vervangen is lastig: hij kan er op 2 manieren in maar er is maar 1 goede manier
* accu opladen gaat via de camera, een externe charger is optioneel
* start supersnel op, de lens floept er echt uit
* enorm display, resolutie echter niet echt super, geen optische zoeker
* menu's hadden wat meer aandacht aan kunnen besteden
* eenvoudig te bedienen, zet 'm op auto en zelfs opa en oma kunnen ermee overweg
* focust redelijk snel bij redelijk licht
* maar wat me dus echt verbaasde: indoor foto's maken zonder flits!!!
Ongelofelijk... met een zeer compacte camera, overdag rond een uur of 5 foto's maken binnenshuis, op een grauwe lente-dag... zonder flits! Met auto-ISO selecteert ie dan ISO800 (je kunt 'm manueel instellen tot ISO1600). De foto's zien er dan nog best bruikbaar uit, natuurlijk is er ruis, maar totaal niet vergelijkbaar met welke andere compact van dit moment.
Ben nu de accu helemaal aan het opladen, schijnt 4 uur te duren dus vanavond zal er niet veel meer gespeeld kunnen worden helaas. Maar de eerste indruk is echt supergoed.
1 = Foto's worden gebruikt op de pc: benodigd = 1 megapixel.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 22:34:
1= De foto,s worden vooral op de computer gebruikt en uitgeprint op normaal formaat foto papier. (ook spelen we de foto,s vaak af op een dvd speler). zelf dacht ik aan 5MP (is op dit moment ongeveer de standaard).
Foto's op normaal formaat papier -> standaard 10x15 cm: benodigd = 2 megapixels.
Foto's terugbekijken op de tv: benodigd = 0.8 megapixels.
En dan toch denken aan 5 megapixels?

2 = Goed, ik kan me dan wel indenken dat je niet op zoek bent naar een ultracompactje, omdat die wel stevig zijn, makkelijk om mee te nemen, maar ze liggen minder fijn in de hand dan de compacts met zo'n lekkere handgreep. Dit is goed, die ultracompacte categorie kun je dus overslaan en zorgt dus voor minder zoekwerk.
3= hoef je je geen zorgen over te maken, een AUTO stand hebben ze allemaal. Als je een beetje bekend bent met het Engels, dan heb je helemaal geen problemen. Wíl je echt een Nederlandstalig menu in je camera, dan leg je voor jezelf teveel beperkingen op, want naar mijn weten hebben heel erg weinig merken een Nederlandstalig menu. Dat zijn Canon en HP en .. uhh.. ..
Dus om zomaar wat leuke camera's op een stapel te gooien met een prijs oplopend tot iets boven de 400 euro (cams geordend op prijs):
Fuji FinePix E550 (6MP, 4x zoom, 33-130mm, f/2.8-5.6) € 266,-
Minolta Dimage Z3 (4MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5) € 279,-
Kodak Z740 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7) € 289,-
Nikon Coolpix 4800 (4MP, 8x zoom, 36-300mm, f/2.7-4.4) € 294,-
Canon Powershot S60 (5MP, 3.6x zoom, 28-100mm, f/2.8-5.3) € 357,-
Panasonic Lumix DMC-FZ5 (5MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.8-3.3) € 412
Naar mijn mening zou de Canon S60 goed bij je passen. Je wilt ook veel indoor fotograferen--> de canon heeft als één van de weinige camera's een groothoek die begint bij 28mm ipv 30+mm. Heb je geen idee waar ik het over heb--> http://consumer.usa.canon...nses101/focal_length.html
Alle camera's zijn trouwens eenvoudig te bedienen.
Ik persoonlijk zou de FZ5 kiezen. Hele kleine camera voor een ultrazoom, maar ligt toch lekker in de hand, maakt geweldige foto's, beeldstabilisatie en het grootste zoombereik. 20 of wat euro boven die 400 zou ik er zeker voor uitgeven. En anders nog de FZ4, net een megapixel minder dan de FZ5 (maar 4 zou al ruim voor jou voldoen), maar voor de rest hetzelfde (behalve de prijs dan). De FZ4 zal wel een stuk of tig euro's goedkoper zijn.
Voor meer info over de camera's kun je je hart ophalen op dpreview.com, dcresource.com of bijv. steves-digicams.com. Veel leesplezier, en laat nog wel even horen welke cam je hebt gehaald.
Verwijderd
catchingfire schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 20:58:
[...]
Ik heb vandaag m'n Fuji F10 binnengekregen. Eerste indrukken:
* klein, maar niet te priegelig klein
* licht
* komt degelijk over door z'n bijna volledig metalen behuizing
* accu in het donker vervangen is lastig: hij kan er op 2 manieren in maar er is maar 1 goede manier
* accu opladen gaat via de camera, een externe charger is optioneel
* start supersnel op, de lens floept er echt uit
* enorm display, resolutie echter niet echt super, geen optische zoeker
* menu's hadden wat meer aandacht aan kunnen besteden
* eenvoudig te bedienen, zet 'm op auto en zelfs opa en oma kunnen ermee overweg
* focust redelijk snel bij redelijk licht
* maar wat me dus echt verbaasde: indoor foto's maken zonder flits!!!
Ongelofelijk... met een zeer compacte camera, overdag rond een uur of 5 foto's maken binnenshuis, op een grauwe lente-dag... zonder flits! Met auto-ISO selecteert ie dan ISO800 (je kunt 'm manueel instellen tot ISO1600). De foto's zien er dan nog best bruikbaar uit, natuurlijk is er ruis, maar totaal niet vergelijkbaar met welke andere compact van dit moment.
Ben nu de accu helemaal aan het opladen, schijnt 4 uur te duren dus vanavond zal er niet veel meer gespeeld kunnen worden helaas. Maar de eerste indruk is echt supergoed.
Bedankt voor de goede informatie Gium, maar ik denk toch dat we voor de Fuji F10 gaan ik en mijn vader zijn als een blok voor dat ding gevallen naar het lezen van een paar reviews, ik zal deze informatie van jou zeker aan mijn vader voor leggen met name over die Z5.gium schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 21:56:
[...]
1 = Foto's worden gebruikt op de pc: benodigd = 1 megapixel.
Foto's op normaal formaat papier -> standaard 10x15 cm: benodigd = 2 megapixels.
Foto's terugbekijken op de tv: benodigd = 0.8 megapixels.
En dan toch denken aan 5 megapixels?Beetje overkill zou ik zeggen. Ik zou me dan richten op minder megapixels, aangezien minder = neemt minder geheugenruimte in beslag (dus besparing op de aanschaf van je geheugenkaart) minder ruis dan hetzelfde model camera met meer "spikkels" (zie ixus 30<-->ixus 50), meestal snellere verwerkingssnelheden, goedkoper in de aanschaf.
2 = Goed, ik kan me dan wel indenken dat je niet op zoek bent naar een ultracompactje, omdat die wel stevig zijn, makkelijk om mee te nemen, maar ze liggen minder fijn in de hand dan de compacts met zo'n lekkere handgreep. Dit is goed, die ultracompacte categorie kun je dus overslaan en zorgt dus voor minder zoekwerk.
3= hoef je je geen zorgen over te maken, een AUTO stand hebben ze allemaal. Als je een beetje bekend bent met het Engels, dan heb je helemaal geen problemen. Wíl je echt een Nederlandstalig menu in je camera, dan leg je voor jezelf teveel beperkingen op, want naar mijn weten hebben heel erg weinig merken een Nederlandstalig menu. Dat zijn Canon en HP en .. uhh.. ..![]()
Dus om zomaar wat leuke camera's op een stapel te gooien met een prijs oplopend tot iets boven de 400 euro (cams geordend op prijs):
Fuji FinePix E550 (6MP, 4x zoom, 33-130mm, f/2.8-5.6) € 266,-
Minolta Dimage Z3 (4MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5) € 279,-
Kodak Z740 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7) € 289,-
Nikon Coolpix 4800 (4MP, 8x zoom, 36-300mm, f/2.7-4.4) € 294,-
Canon Powershot S60 (5MP, 3.6x zoom, 28-100mm, f/2.8-5.3) € 357,-
Panasonic Lumix DMC-FZ5 (5MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.8-3.3) € 412
Naar mijn mening zou de Canon S60 goed bij je passen. Je wilt ook veel indoor fotograferen--> de canon heeft als één van de weinige camera's een groothoek die begint bij 28mm ipv 30+mm. Heb je geen idee waar ik het over heb--> http://consumer.usa.canon...nses101/focal_length.html
Alle camera's zijn trouwens eenvoudig te bedienen.
Ik persoonlijk zou de FZ5 kiezen. Hele kleine camera voor een ultrazoom, maar ligt toch lekker in de hand, maakt geweldige foto's, beeldstabilisatie en het grootste zoombereik. 20 of wat euro boven die 400 zou ik er zeker voor uitgeven. En anders nog de FZ4, net een megapixel minder dan de FZ5 (maar 4 zou al ruim voor jou voldoen), maar voor de rest hetzelfde (behalve de prijs dan). De FZ4 zal wel een stuk of tig euro's goedkoper zijn.
Voor meer info over de camera's kun je je hart ophalen op dpreview.com, dcresource.com of bijv. steves-digicams.com. Veel leesplezier, en laat nog wel even horen welke cam je hebt gehaald.
Ik laat jullie wel weten welke camera het is geworden.
Bedankt nog voor alle hulp
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2005 00:53 ]
Die conclusie trok ik ook.Magic666 schreef op zondag 03 juli 2005 @ 19:12:
Gisteren de FZ5 van Panasonic besteld
Hopelijk volgende week binnen.
Na een hoop reviews en meningen gelezen te hebben kwam ik bij de FZ5 uit ipv de S2 van Canon
Ik heb de Canon S2 IS, Panasonic FZ5 en de Sony DSC-H1 vegeleken.
Weet alleen niet hoe de kwaliteit bij indoor- flitsfoto's is bij deze 3 apparaten. Iemand?
Verwijderd
En? Wat zijn je eerste impressies?Magic666 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 18:53:
net mijn FZ5 binnen gekregen! (lekker snel! dank Digitalstreet!)
Dat is een goeie vraag. Qua ruis zitten ze alledrie op hetzelfde niveau (bij de ene test komt de FZ5 beter uit de test, bij de ander weer de HC1, etc). Dus ik denk dat het aankomt op je flitsbereik en de kleurweergave in donkere situaties. Nu kun je bij alledrie de camera's ook nog eens de verzadiging van de kleuren van tevoren instellen, dus dat maakt het verschil nog kleiner. Ik denk dus dat ze alledrie gelijkwaardig presteren in donkere situaties.Largow schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 13:00:
[...]
Die conclusie trok ik ook.
Ik heb de Canon S2 IS, Panasonic FZ5 en de Sony DSC-H1 vegeleken.
Weet alleen niet hoe de kwaliteit bij indoor- flitsfoto's is bij deze 3 apparaten. Iemand?
graag zou ik een reactie op willen:)lammmetak schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 14:36:
Beste mensen, ik ben al een tijdje aan et researchen voor een digitale camera. Ik wil eind dit jaar naar Egypte en ik wil mijn foto's digitaal. wat ik tot nu toe heb gevonden is de a95 ( 5 mp) met 256 mb en cf sandisk ultra 2 voor rond de 300 euro. wat ik me afvroeg of er iets vergelijkbaars is kwa kwaliteit en functionaliteit. ik wil liever iets meer betalen voor kwaliteit al hoewel dit al op mijn max van mijn budget zit. ik zou dus graag willen weten of er vergelijkbare camera's zijn van de a95.
AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl
Misschien de Nikon Coolpix 5900
Deze heeft wel nauwelijks handmatige instelmogelijkheden.
Hij staat in de Pricewatch voor € 266,- zonder accesoires.
Levi (Utrecht)
dat ie vrij klein is!
Voor de rest is het pakket compleet, jammer alleen van die 16 mb kaart.... (ben vergeten er gelijk een grotere bij te kopen dus dat moet ik nog even doen)
Heb nog geen tijd gehad voor pics maar dat zal ik vandaag of morgen wel ff doen.
Verwijderd
Ik zit er ook aan te denken om deze camera te kopen. Ik heb er lang over na gedacht of ik niet beter een digitale spiegelreflex kan kopen in plaats van een superzoom of een prosumer. Nu ik er goed over nagedacht heb wil ik toch niet zo heel veel geld aan fotografie uitgeven en wil ik dus gaan voor een wat goedkopere cameraMagic666 schreef op woensdag 06 juli 2005 @ 22:20:
[...]
dat ie vrij klein is!
Voor de rest is het pakket compleet, jammer alleen van die 16 mb kaart.... (ben vergeten er gelijk een grotere bij te kopen dus dat moet ik nog even doen)
Heb nog geen tijd gehad voor pics maar dat zal ik vandaag of morgen wel ff doen.
Mijn oog is ook gevallen op de FZ5, niet op de FZ20 omdat deze voor mij geen meerwaarde bied boven de FZ5. Wel heb ik nog vragen. Kan je ook filters op de FZ5 gebruiken? (dat is een van mijn voornaamste eisen) en heeft dat compacte formaat nog invloed op de handling of valt dit hardstikke mee?
ik ga straks een 1Gb kaartje kopen en dan zal ik wat fotos schieten en spelen met de cam. Ik laat de bevindingen wel hier achter
Er is nog vrij weinig bekend over de X60. Ik denk dat het lezen van de X50 recensies je een eind op weg zullen helpen, aangezien er hoogstwaarschijnlijk weinig is veranderd aan de lens en de sensor.Pizzaman schreef op donderdag 07 juli 2005 @ 09:06:
De nieuwe van Konica Minolta, de Dimage X60, is dat te vergelijken met de Ixus 40 bijvoorbeeld ? Of is er duidelijk een kwaliteitsverschil ?
Op de FZ5 zijn inderdaad gewoon conversielenzen en filters te gebruiken. Die kun je op de bijgeleverde adapter draaien. (De adapter is eigenlijk bedoeld voor de zonnekap).
Ik was helemaal om, maar twijfel nu toch of die Sony DSC-H1 niet beter is dan de Pana FZ5. Kleurtechnisch zou het vooral beter zijn.
Magic666 heb je al resultaten?
Verwijderd
Die was vorige maand beste koop bij de Consumentenbond.
Verwijderd
Omdat de FZ20 al een zoombereik heeft van 36-432mm, leek het me een goed plan een cam te nemen die wat meer breedhoek heeft, vandaar dat ik naar de Canon Powershot S70 aan het kijken ben - 28-100mm, met alles automatisch als je wilt, maar ook alles, incl focus, handmatig.
Ik heb verder eigenlijk geen compacts gevonden die rond 28mm beginnen, afgezien van de Fuji Finepix E500 en E510, die mij wat minder lijken (kwa mogelijkheden vooral).
Wat vinden jullie ervan?
Heeft hier iemand ervaring met de S70?
Verwijderd
ik heb dezelfde vraag: ben gezien het feit dat ik veel landschappen en gebouwen fotografeer ook erg gehecht aan een groothoeklens en dus op zoek naar een digitale camera, die dat biedt. Ik heb tot nu toe een gewone Olympus IS 200, die ik al vrij groot vind om mee te sjouwen. SLR's vind ik helemaal te zwaar en ik ga toch geen lenzen meeslepen. Kwam dus ook uit bij de Canon S60, de Olympus c-4000 zoom en de Fujifilm finepix E 510 zoom, maar wat is dan een goede keus?
Verder wil ik daarnaast wat meer op macrofotografie gaan richten...
mensen met adviezen?
groet,
Marike
Als je 'echt' groothoek wil gaan zijn er voor de meeste camera's ook groothoekadapters verkrijgbaar. Met een 0,45 groothoekadapter op een S60 heb je een lens van 0,45*28 = 12,6mm. Een ander voordeel van deze adapters is dat je "grotere" macro foto's kunt maken. Je kan dichterbij het onderwerp komen en dit komt dus groter op je sensor. De nadelen van een adapter zijn dat de beeldkwaliteit enigzins achteruit gaat, je raakt (weinig) licht kwijt en het is weer een atribuut op je camera.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:17:
Hallo,
ik heb dezelfde vraag: ben gezien het feit dat ik veel landschappen en gebouwen fotografeer ook erg gehecht aan een groothoeklens en dus op zoek naar een digitale camera, die dat biedt. Ik heb tot nu toe een gewone Olympus IS 200, die ik al vrij groot vind om mee te sjouwen. SLR's vind ik helemaal te zwaar en ik ga toch geen lenzen meeslepen. Kwam dus ook uit bij de Canon S60, de Olympus c-4000 zoom en de Fujifilm finepix E 510 zoom, maar wat is dan een goede keus?
Verder wil ik daarnaast wat meer op macrofotografie gaan richten...
mensen met adviezen?
groet,
Marike
Voor alle drie de camera's die je noemt zal je wel een groothoekadapter kunnen vinden. Wil je er meer over weten dan kun je zoeken op "wide angel adapter" of "wide converter" etc...
Heb je dit al gezien?
Welkom op GoT
[ Voor 13% gewijzigd door -DarkShadow- op 08-07-2005 20:41 ]
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Verwijderd
Dankjewel voor je reactie. ja, dat overzicht heb ik gezien, van die site heb ik de keuze voor één van deze drie camera's gehaald...
ik heb over die adapters tot nu toe idd gehoord dat het resultaat daardoor toch wat minder wordt... maar ik zou er natuurlijk altijd nog een bij kunnen kopen, ook voor de macromogelijkheden.
De canon werkt met een accu, dat lijkt me lastig tenzij ik er één bij koop...; de fuji is veel goedkoper, maar is die ook minder goed? een voordeel van de fuji vind ik ook het grotere lcd-scherm: ik heb de leeftijd dat ik al snel met een leesbril op mijn schermpje moet kijken... heeeel lastig.
de olympus lijkt al een ouder type te zijn... met eventuele nadelen avn dien.
Wie heeft er ervaring met de kwaliteit van de Fujifilm finepix E 510 zoom?
Marike
[img]640,480 http://www.mrikkert.cistron.nl/lion1.jpg[/img]
Hier de exif info:
ExposureTime : 1/60Sec
FNumber : F2.8
ExposureProgram : Portrait Mode
ISOSpeedRatings : 100
ExifVersion : 0220
DateTimeOriginal : 2005:07:08 21:18:11
DateTimeDigitized : 2005:07:08 21:18:11
ComponentConfiguration : YCbCr
CompressedBitsPerPixel : 4/1 (bit/pixel)
ExposureBiasValue : EV0.0
MaxApertureValue : F2.8
MeteringMode : Division
LightSource : Flash
Flash : Fired(Auto)
FocalLength : 6.00(mm)
FlashPixVersion : 0100
ColorSpace : sRGB
ExifImageWidth : 2560
ExifImageHeight : 1920
SensingMethod : OneChipColorArea sensor
FileSource : DSC
SceneType : A directly photographed image
CustomRendered : Normal process
ExposureMode : Auto
WhiteBalance : Auto
DigitalZoomRatio : 0/10
FocalLength(35mm) : 36(mm)
SceneCaptureType : Portrait
GainControl : None
Contrast : Normal
Saturation : Normal
Sharpness : Normal
Ik zal in het weekend wat meer schieten en spelen met de cam.
Mijn budget is ongeveer 400 euro dat is ex opslag maar dat zal ongeveer 70 euro max zijn voor 512MB. Camera zal uitsluitend gebruikt worden voor wat point n shoot gebeuren, vakantie fotos blablla dat soort werk
Zelf zat ik te twijfelen tussen een canon digi ixus 700 en een nikon coolpix 7900. Deze liggen in dezelfde prijs klasse hebben beide 3x zoom en 7mp. Ze ondersteunen beide macintosh wat ik zo snel heb gezien wat belangrijk voor me is. De canon is wat kleiner volgens mij? Beide komen met lithium ion batterij. Canon heeft usb2 wat ik wat makkelijk vind.
Wie helpt mij besluiten?
Verwijderd
1- Is 7 MPgeen overkill? bepalend is de gewenste afdrukgrootte, tot A5 is er geen enkel voordeel aan alles meer dan 3 MPlowfi schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 13:16:
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera. Ik heb op het moment alweer vrij oude sony dsc p9 die ik voor een leuk prijsje kan verkopen
Mijn budget is ongeveer 400 euro dat is ex opslag maar dat zal ongeveer 70 euro max zijn voor 512MB. Camera zal uitsluitend gebruikt worden voor wat point n shoot gebeuren, vakantie fotos blablla dat soort werkGebruikte geheugen maakt me niet zo heel veel uit eerlijk gezegd.
Zelf zat ik te twijfelen tussen een canon digi ixus 700 en een nikon coolpix 7900. Deze liggen in dezelfde prijs klasse hebben beide 3x zoom en 7mp. Ze ondersteunen beide macintosh wat ik zo snel heb gezien wat belangrijk voor me is. De canon is wat kleiner volgens mij? Beide komen met lithium ion batterij. Canon heeft usb2 wat ik wat makkelijk vind.
Wie helpt mij besluiten?
2-Macintosh is irrelevant, een kaartlezertje lost alles op
3-Wat is er makkelijk aan USB 2, boeit totaal niet
2) ik heb een laptop dus wil ook niet weer een losse cardreader erbij
3) sneller? ik heb nu usb 1 en het is gewoon fokking traag
niks verder toch bedankt
[ Voor 31% gewijzigd door lowfi op 09-07-2005 22:52 ]
is de Panasonic FZ5 niks voor je? (412 euro bij digitalstreet)
5 MP, 12x optische zoom, lekker compact.
http://www.digitalstreet....h=21_230&products_id=1232
Ja ik!Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 10:49:
Heeft iemand de Olympus C770 gekocht?
Die was vorige maand beste koop bij de Consumentenbond.
Nou ja, m'n vriendin eigenlijk.
Eerste indruk:
Hij is kleiner dan verwacht. Heb nog geen tijd gehad om uitgebreid foto's te schieten. De 10x optische zoom is toch wel indrukwekkend. Zeker in vergelijking tot mijn Canon powershot S45.
Accesoires zijn ook aardig compleet:
-accu lader
-Li-ion accu
-afstandsbediening
-usb-kabeltje
-kabeltje voor de tv
-de benodigde software
Voordeel:
-hot-shoe aanwezig voor externe flitser
-display is groot genoeg (1,8 inch)
-formaat valt dus mee
Nadeel:
-Geen AF light aanwezig (wordt dus lastig met focus in het donker)
Ik dacht dat deze test in de Kampioen stond?
Ik zou de Fuji F10 eens aan je lijstje toevoegen. 6MP maar wel bruikbare ISO800 en zelfs ISO1600. Daar heb je veeeeeeeeeeeeeeeel meer aan dan die extra MP.lowfi schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 13:16:
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera. Ik heb op het moment alweer vrij oude sony dsc p9 die ik voor een leuk prijsje kan verkopen
Mijn budget is ongeveer 400 euro dat is ex opslag maar dat zal ongeveer 70 euro max zijn voor 512MB. Camera zal uitsluitend gebruikt worden voor wat point n shoot gebeuren, vakantie fotos blablla dat soort werkGebruikte geheugen maakt me niet zo heel veel uit eerlijk gezegd.
Zelf zat ik te twijfelen tussen een canon digi ixus 700 en een nikon coolpix 7900.
Ik ben nu de review van de fuji f10 aan het lezen op dpreview
De X60 heeft wel een aantal voordelen:
- Interne lens
-Stevig beschermkapje voor de lens
- Batterij-indicator.
Er kleeft echter ook het nadeel aan dat hij maar filmpjes kan maken in een resolutie van 320x240.
Hier komt nog bij dat er over de X60 omdat hij zo nieuw is totaal geen reviews te vinden zijn.
Wat zijn jullie meningen over deze beide toestellen ?
Maar als je de tekst van beide producten op de resprectievelijke websites leest zou ik zeker voor de Ixus gaan......
De tekst bij de minolta is in vergelijking met die van de ixus een verkooppraatje. De ixus wordt duidelijk beschreven en argumenten worden technisch onderbouwd.Pizzaman schreef op maandag 11 juli 2005 @ 12:13:
Welke tekst overtuigd jou er van dan ?
Maar misschien is het ook meer het gevoel dat ik er bij krijg........
De filmkwaliteit van de Minolta is ronduit bagger, daar in tegen zijn de foto's weer super mooi.
Kortom...
[ Voor 46% gewijzigd door Pizzaman op 11-07-2005 16:58 ]
Hoeveel geld wil je uitgeven?Pizzaman schreef op maandag 11 juli 2005 @ 16:57:
Precies, en dat heb ik dus ook. Dat is dus ook meteen mijn probleem.
De filmkwaliteit van de Minolta is ronduit bagger, daar in tegen zijn de foto's weer super mooi.
Kortom...
Ik ben al een maand bezig om te kijken wat ik precies hebben wil, en ik wil een super compacte camera.
Prijs vind ik niet zo heel belangrijk maar ik betaal liever niet veel meer voor iets wat eigenlijk niet veel beter is. Zo vind ik 5 mp opzich wel genoeg, maar als de kwaliteit van de plaatjes zelf bij 7mp beter is dan heb ik liever een 7mp.
ik heb nu gevonden
de ixus 700, en de ixus 50, de 500 schijnt slechtere resultaten te geven dan zijn voorganger.
de casio z750, maar die heeft een slechtere flits
de panasonic fx7, maar ook die heeft een slechtere flits en presteert minder dan de ixus 700 naar het schijnt.
de fuji f10, mooie resultaten, maar echt een spuuglelijk ding

Vreselijk onhandig en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zon ding kwijt raakt.
Exit fuji voor mij dus.
Enorm lelijk ja. Volledige metalen (op het batterij-klepje na) behuizing, 2.5" LCD.. bah.sjobiscity schreef op maandag 11 juli 2005 @ 22:41:
de fuji f10, mooie resultaten, maar echt een spuuglelijk ding
En uiteraard: liever een mooie camera dan mooie foto's...
Ongelofelijk werkelijk de argumenten die hier worden aangedragen om de Fuji niet te nemen. Zo'n ding kwijt raken? Wat doe je in hemelsnaam met je spullen als je zomaar van alles kwijt raakt?lowfi schreef op maandag 11 juli 2005 @ 23:24:
Bij de fuji heb je ook weer een los ding nodig om hem op te laden/fotos eraf te trekken.
Vreselijk onhandig en ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zon ding kwijt raakt.
Exit fuji voor mij dus.
Wie gebruikt er uberhaupt de USB aansluiting om foto's op je PC te zetten?? Dat doe je toch met een flashreadertje?
Nouja jullie zien maar, geef maar teveel geld uit voor een Canon met enorme ruis vanaf ISO200. Een collega heeft er ook een, na een dag: "het valt me wel op dat het ding echt meteen gaat flitsen zodra de zon niet schijnt". Nou, ik kan met m'n F10 prima snapshots maken in een winkel met weinig ligt zonder flits. GEWELDIG. ISO800 en ISO1600 zijn zo'n enorme pre's voor een camera.. ik snap niet dat jullie dat niet inzien.
Maarja.. het is jullie geld. Mij maakt 't geen bal uit, ik geniet er dagelijks van.
Ik ben ook toe aan een nieuwe camere, mijn huidige camera ( a60 ) , begint wat kuren te vertonen, en ik wil een grotere zoom .
Mijn eisen :
3mp of meer
6x zoom of meer ( 10x )
Een bekend merk, en een manuele focus, evt dmv een ring om de lens ipv knopjes.
Ook dat ik door de "viewfinder" het "live" beeld zie, als ik door mijn canon a 60 kijk, zie ik gewoon zoals wij nu naar de monitor kijken, niet de scherpte ed . ( als jullie begrijpen wat ik bedoel )
Zelf zat ik naar de canon pro1 te kijken, wat mij een heerlijke cam lijkt, maar die is mij iets te duur,
de s5500 sprak mij ook wel aan.
Iemand nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien ?
bvd
Cons:::BB4E
Levi (Utrecht)
[ Voor 100% gewijzigd door Levi op 12-07-2005 12:17 ]
Levi (Utrecht)
Manual focus is nogal een hell met een evf (electronic view finder, wat dus in de zoeker zit en een 'live' beeld laat zien). Dat is namelijk gewoon een klein lcd'tje, en daar kan je erg moeilijk scherpte en diepte op zien. Dus zo'n ring voor focussen klinkt misschien leuk, maar op een prosumer cam heb je er alsnog weinig aan. Als je echt heel graag manual zou willen focussen, zou je toch echt een dslr moeten hebben, maar ja, die dingen zijn wel weer prijzig (hoewel je wel voor een 2de hands dslr zou kunnen gaan, maar het blijft duur door alle accesoires).shameblaster schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 11:46:
Hoi : )
Ik ben ook toe aan een nieuwe camere, mijn huidige camera ( a60 ) , begint wat kuren te vertonen, en ik wil een grotere zoom .
Mijn eisen :
3mp of meer
6x zoom of meer ( 10x )
Een bekend merk, en een manuele focus, evt dmv een ring om de lens ipv knopjes.
Ook dat ik door de "viewfinder" het "live" beeld zie, als ik door mijn canon a 60 kijk, zie ik gewoon zoals wij nu naar de monitor kijken, niet de scherpte ed . ( als jullie begrijpen wat ik bedoel )
Zelf zat ik naar de canon pro1 te kijken, wat mij een heerlijke cam lijkt, maar die is mij iets te duur,
de s5500 sprak mij ook wel aan.
Iemand nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien ?
bvd
Maar als je al naar een pro1 hebt gekeken, kijk dan ook eens naar de minolta a200. Ook een erg mooie prosumer cam. Je zou ook naar de s7000 kunnen kijken.
D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro
catchingfire schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 07:42:
[...]
Enorm lelijk ja. Volledige metalen (op het batterij-klepje na) behuizing, 2.5" LCD.. bah.
En uiteraard: liever een mooie camera dan mooie foto's...![]()
[...]
Ongelofelijk werkelijk de argumenten die hier worden aangedragen om de Fuji niet te nemen. Zo'n ding kwijt raken? Wat doe je in hemelsnaam met je spullen als je zomaar van alles kwijt raakt?
Wie gebruikt er uberhaupt de USB aansluiting om foto's op je PC te zetten?? Dat doe je toch met een flashreadertje?
Nouja jullie zien maar, geef maar teveel geld uit voor een Canon met enorme ruis vanaf ISO200. Een collega heeft er ook een, na een dag: "het valt me wel op dat het ding echt meteen gaat flitsen zodra de zon niet schijnt". Nou, ik kan met m'n F10 prima snapshots maken in een winkel met weinig ligt zonder flits. GEWELDIG. ISO800 en ISO1600 zijn zo'n enorme pre's voor een camera.. ik snap niet dat jullie dat niet inzien.
Maarja.. het is jullie geld. Mij maakt 't geen bal uit, ik geniet er dagelijks van.
Ik koop hem denk ik toch. Ik dacht namelijk ook dat ie een stuk groter zou zijn maar dat valt heel erg mee
Ik moet zeggen dat ik dat breakout achtige ding nog steeds een nadeel vind en dat ik zoals ik al eerder zei liever geen cardreader gebruik maar goed daar zal ik me dan denk ik neer bij moeten leggen
lowfi schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 08:34:
Ik koop hem denk ik toch. Ik dacht namelijk ook dat ie een stuk groter zou zijn maar dat valt heel erg meeEn ik las op dp dat ie ook heel erg snel reageert op alles. Dat is 1 van de minpunten van mijn huidige (oude) cam
Ik moet zeggen dat ik dat breakout achtige ding nog steeds een nadeel vind en dat ik zoals ik al eerder zei liever geen cardreader gebruik maar goed daar zal ik me dan denk ik neer bij moeten leggen
Nee serieus.. ik heb sinds een half jaar ofzo een dSLR en dan word je duidelijk hoe ontzettend krachtig en zinvol hoge (bruikbare!) ISO's zijn. Ik was aan het kijken voor een kleinere digicam voor erbij (had m'n Canon S45 verkocht) en wist zeker dat m'n nieuwe kleine digicam goed moest zijn in low-light situaties, aangezien zo'n klein ding voornamelijk gebruikt gaat worden bij een feestje, in een winkel, en ad-hoc situaties waarbij je in ieder geval niet kunt vertrouwen op perfect licht.
Hiernaar zoekende met de Panasonic FX7/FX8 op nr.1 op m'n lijstje vanwege de OIS (alhoewel ik goed besefte dat OIS niet heilig is en geen bewegende objecten kan bevriezen) las ik op een gegeven moment een review van de Fuji F10. Ik wist niet wat ik zag, ik was meteen verkocht. Na nog wat meer reviews gelezen te hebben wist ik het zeker: de F10 moest en zou het gaan worden. Eeeeeeindelijk ISO400+ op een compact en nog bruikbaar ook! Daarbij nog een snelle startup (essentieel voor "capturing the moment", lange batterij-duur (ben nog steeds aan het knipsen op m'n eerste charge), goede en snelle AF zelfs in low-light (de AF-assist is echt een mega-beam), flink schermpje erop (2.5" is fijn), geen menu's in voor macro's/zelfontspanner e.d. zaken, 3:2 foto-mode (net zoals m'n dSLR) en ook nog makkelijk te bedienen door iemand anders (je kunt 'm gewoon in iemands handen drukken en zeggen: daarmee zoomen en daarmee afdrukken).
Dus besteld, uiteraard het kleine 16MB xD kaartje vervangen door een 512MB variant (1GB schijnt veel trager te zijn dan 512MB) en sindsdien ben ik helemaal happy met een compacte camera die ik altijd bij kan hebben. Past probleemloos in de zakken van m'n jeans. Nog wel een hoesje o.i.d. zoeken zodat het niet een gigantisch stofnest gaat worden en om krasjes op het scherm te voorkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door catchingfire op 15-07-2005 09:11 ]
Verwijderd
Ik heb al wat rond gekeken, en vind de Casio Exilim en de Pentax Optio modellen erg mooi.
- Aantal megapixel: 4 Megapixels, want volgens mij heb je dan goede foto's.
- Doel: Het doel is niet veel speciaals, gewoon wat foto's maken zoals iedereen doet. Point 'n Shoot dus. Ik ga vaak stappen, en da zal ik hem ook meenemen.
- Formaat camera: Het liefst zo klein mogelijk.
- Opslagmedia: maakt niet uit, ik heb een cardreader.
- Budget: Rond de 300 a 400 euro lijkt mij heel mooi, dit zou dan wel inclusief accesoires zijn, dus zeg rond de 350 euro voor de camera zelf.
- Merk: ik ben bekend met Canon en Olympus. Maar merk maakt me niet uit.
- Uitbreiding en accesoires: zou een dockingstation kunnen zijn. Maar dat hoeft niet. Ik koop wel een 512mb card.
- Materiaal camera: Wat betreft het materiaal lijkt mij toch een metaal het beste, lekker robuust al zeg ik het zelf, maar als jullie daar heel anders over denken moeten jullie het meteen zeggen.
- Stroomvoorziening: accu of oplaadbare baterijen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
fuji f10
lees de review op dpreview.com maar eens
Verwijderd
dat is inderdaad een vette camera met 6.3 mp. Maar eh 200 gram, ik vind dat eigenlijk een beetje zwaar voor een camera die je in je broekzak draagt (voorbeeld). Of ben ik nu een zeikerd? Als ik naar de Fuji Z1 kijk, die weegt 'maar' 130 gram. Ik weet wel dat die minder kan, maar eigenlijk is 6.3mp een beetje overkill voor mij.lowfi schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:42:
zie boven
fuji f10
lees de review op dpreview.com maar eens
Dus ik dacht nu voorlopig voor een (paar) jaar maar weer iets goekoper aan te schaffen tot die cam uitkomt die alles heeft wat ik wil.(of de DSLR aan een 500 euro zit)
En zo viel mijn oog op de F10 die blijkbaar mijn grootste frustratie bij het nemen van foto's niet zou hebben. Maar het gemis aan manuele instellingen en het ontbreken van een optische zoeker baart mij zorgen. Kan iemand me dan ook zeggen of met dit toestel mooie actiefoto's kunnen genomen worden (autoraces) waarbij de auto echt scherp is en de rest niet (snelheidgevoel) want daarvoor gebruikte ik bij al mijn vorige cams steeds de manuele instellingen voor (sluitertijd en diafragma)
Alvast bedankt:)
cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db
Verwijderd
wat is het verschil tussen mini sd en gewone sd? passen ze allebij in je camera?
Ehm... ja je bent een zeikerdVerwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:32:
dat is inderdaad een vette camera met 6.3 mp. Maar eh 200 gram, ik vind dat eigenlijk een beetje zwaar voor een camera die je in je broekzak draagt (voorbeeld). Of ben ik nu een zeikerd? Als ik naar de Fuji Z1 kijk, die weegt 'maar' 130 gram. Ik weet wel dat die minder kan, maar eigenlijk is 6.3mp een beetje overkill voor mij.
Ik heb de F10 nu zo'n 2 weken bijna continu in m'n broekzak gehad, zowel in jeans als in shorts.. je merkt er nauwelijks iets van, ook in shorts heb je geen "doorhang"-effect ofzo.
Punt is dat je wel voor -nog- kleinere/lichtere camera's kan gaan maar dan gaat dat quasi altijd ten koste van de fotokwaliteit.
Ik ben het wel met je eens in dit geval. De F10 is een hele goede compactcamera, maar de F10 valt gewoon buiten de ultracompacte categorie, zowel qua formaat als gewicht. Niet ideaal als 'ultracompact' echt op je verlanglijst staat.Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 16:32:
[...]
dat is inderdaad een vette camera met 6.3 mp. Maar eh 200 gram, ik vind dat eigenlijk een beetje zwaar voor een camera die je in je broekzak draagt (voorbeeld). Of ben ik nu een zeikerd? Als ik naar de Fuji Z1 kijk, die weegt 'maar' 130 gram. Ik weet wel dat die minder kan, maar eigenlijk is 6.3mp een beetje overkill voor mij.
Voor je eisen was je trouwens al op de goede weg: Een Pentax Optio of Casio Exilim zijn gewoon goede camera's als je op zoek bent naar een ultracompactje, waarbij de Pentaxjes meestal nóg kleiner en nóg lichter zijn. Allebei die merken zijn al langer in de ultracompacte categorie bezig dan Canon, en dat merk je meestal ook in de ontwikkeling van de apparaten: Canon holt met zijn Ixusjes nog steeds achter de ultracompacts van Pentax en Casio aan. Niet dat het slechte camera's zijn, die Ixussen, maar voor dezelfde prijs van een nieuwe Ixus heb je een Pentax of Casio die verder ontwikkeld is.
Maar goed, de Pentax Optio S5z is nieuwer dan de S5n, maar ik zou zelf voor de S5n gaan: zelfde fotokwaliteit, alleen heeft de S5n een 2 inch scherm (met dezelfde resolutie als dat 2.5"scherm van de S5z) en 2 inch is groot zat. Voor een ultracompactje maakt hij gewoon goede foto's (je mag natuurlijk geen wonderen verwachten). Wil je betere fotokwaliteit, dan kom je meestal uit op een iets grotere en (soms duurdere) camera.
Verwijderd
- Fuji Z1
- Panasonic FX-7
- Konica Minolta Dimage X1 (nog niet uit, of net wel?)
- Canon Ixus 40
- Pentax S5n
- Casio Exilim, maar ik weet niet nog welk type (zijn er best veel)
Persoonlijk zou ik op dit moment voor de Panasonic of Fuji gaan.
Ik heb de Panasonic FX-8 ook bekeken en volgens mij is deze toch wat interessanter dan de FX-7. Alleen zijn er bijna nog geen reviews beschikbaar, alleen 1 SpaanstaligeVerwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 21:25:
Ik heb nu de volgende ultra compacts in me lijstje
- Fuji Z1
- Panasonic FX-7
- Konica Minolta Dimage X1 (nog niet uit, of net wel?)
- Canon Ixus 40
- Pentax S5n
- Casio Exilim, maar ik weet niet nog welk type (zijn er best veel)
Persoonlijk zou ik op dit moment voor de Panasonic of Fuji gaan.
De Fuji Z1 lijkt me minder interessant dan de Casio Exilim's. Die zijn net zo compact en hebben volgens de reviews een betere foto-kwaliteit.
Verwijderd
Dit is voor mij wel zo'n beetje de ideale camera. Niet zwaar (115gram), compact...
En je kan er nog een beetje mee 'pimpen'...
Bij Pixmania kost de 'grijze' €365.Zullen nog wel wat verzendkosten bij komen. Maar is Pixmania een beetje te vertrouwen met leveren?
Verwijderd
Het gaat dan me dan vooral om met standaard instellingen leuke vakantiefoto's te maken.
Na hier en daar wat gelezen te hebben twijfel ik nog tussen volgende modellen:
Canon Ixus 40/50
Pentax S5n of S5i
Casio Exilim Z55 of Z57
Qua uiterlijk vind ik ze allemaal mooi, dus dat is ook geen issue, het belangrijkste vind ik daarom de batterijduur en de kwaliteit.
Welke kan ik dan het beste kiezen ? (ben zelf een beetje bang voor de purple fringing van de canon..)
Het verschil tussen de pentax en de casio kan ik niet echt vinden..
iemand advies ?
Waarom denk je dat elke professionele fotograaf met gigantische lenzen naar een sportevenement gaat? Zou hij waarschijnlijk niet doen als ie dezelfde foto's ook met een ultracompact zou kunnen maken. Dat kan simpelweg (nog) niet.Twido schreef op zondag 17 juli 2005 @ 12:12:
.... grote lens en draaibaar display zijn echt een zege ... met elke digicam stoort is de enorme ruis of moeilijkheid om een deftige foto te maken bij de minste verduistering. Hievoor alleen zou ik al een DSLR willen kopen maar ondanks de sterk gezakte prijzen zijn ze nog steeds te duur voor wat ik een camera gebruik.
De F10 is een leuke camera voor erbij, als je echt wilt experimenteren met sluitertijden en dat soort dingen is het niks voor jou, want dat behoort niet tot de mogelijkheden.
Zo heb ik m'n dSLR voor de "echte" foto's en de F10 is gewoon superhandig om quasi altijd mee te nemen voor de snapshots. Geen topkwaliteit platen maar dat hoeft ook niet, het verschil tussen de foto's van de dSLR (350D) en de F10 zie je overduidelijk. Maar het gewicht, de grootte, eenvoudige bediening en bruikbare ISO800+ maken de camera zeer plezierig als snapshooter.
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Pixmania.Verwijderd schreef op maandag 18 juli 2005 @ 22:53:
Ik vind de Casio Exilim EX-S500 ook wel vet hoor...alleen best wel weer duur. En omdat hij wel is in me broekzak zal zitten is dat dan niet schadelijk voor de lens?
[afbeelding]
Dit is voor mij wel zo'n beetje de ideale camera. Niet zwaar (115gram), compact..., en 5mp wat ik genoeg vind.
En je kan er nog een beetje mee 'pimpen'...![]()
Bij Pixmania kost de 'grijze' €365.Zullen nog wel wat verzendkosten bij komen. Maar is Pixmania een beetje te vertrouwen met leveren?
Ik heb zelf daar een aantal weken terug de Canon Powershot S2 IS besteld, Ik had hem toen maandagavond besteld, en gekozen voor de normale levering (DPD) onder Rembours. Donderdagmorgen had ik hem al in huis, hij werd netjes aan de deur afgeleverd door een Duits bedrijf en ik mocht eerst in de doos kijken voordat ik had betaald. Ook krijg je bij Pixmania 2 jaar garantie, bij andere webwinkels is dit vaak maar 1 jaar.
Levi (Utrecht)
Verwijderd
qqwwewLevi schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:16:
[...]
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Pixmania.
Ik heb zelf daar een aantal weken terug de Canon Powershot S2 IS besteld, Ik had hem toen maandagavond besteld, en gekozen voor de normale levering (DPD) onder Rembours. Donderdagmorgen had ik hem al in huis, hij werd netjes aan de deur afgeleverd door een Duits bedrijf en ik mocht eerst in de doos kijken voordat ik had betaald. Ook krijg je bij Pixmania 2 jaar garantie, bij andere webwinkels is dit vaak maar 1 jaar.
Verwijderd
Daar ging iets mis en voor de tweede keer weer....Levi schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 11:16:
[...]
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Pixmania.
Leuk in elk geval om te horen. Ik heb gisteravond (maandag
Verwijderd
Sorry te horen dat je al besteld hebt. Ik zit op het moment in London te zoeken naar de geschikte, kleine, goede, sdcard-compatible, 5mp>, camera en vond gisteren op straat in Oxfordstreet toevallig een fotomagazine waar achterin een advertentie stond van Pixmania met een promotiecode voor £10 off (+-€15,-):Leuk in elk geval om te horen. Ik heb gisteravond (maandag) de FinePix S5500 besteld. Ook onder rembours. Ik kan me dus gaan voorbereiden op donderdag.
amateurphoto 0905
enkel die code doorgeven bij je order en je krijgt €15 korting. Het is geen fortuin, maar alles helpt.
Zelf hoop ik morgen in Fulham ook daar mijn camera op te halen.
... nu nog er achter komen welke dat gaat worden. Ik heb geen zin om ver over de £200 te komen.
dus nu jullie tips linken aan alle reviews en een beslissing nemen.
Na een boel reviews gelezen en prijzen vergeleken te hebben, kom ik uit op de Pentax Optio S5n, S5z of de Nikon Coolpix 5900. Zodra ik achter het verschil (behalve de prijs) kan komen, kan ik een keus maken. Any help anyone?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2005 18:38 ]
Verwijderd
1. Stel ik stop de camera regelmatig in mijn broekzak en er zit geen bescherming over de lens, kan deze dan beschadigd raken?
2. Zou het mogelijk kunnen zijn dat als de camera in je broekzak zit, dat hij aan kan gaan...en dus de lens naar buiten komt?
Verwijderd
1, jaVerwijderd schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:53:
Maar nog even over mijn vraag mbt de lens.
1. Stel ik stop de camera regelmatig in mijn broekzak en er zit geen bescherming over de lens, kan deze dan beschadigd raken?
2. Zou het mogelijk kunnen zijn dat als de camera in je broekzak zit, dat hij aan kan gaan...en dus de lens naar buiten komt?
2, ja
2. is mij ook overkomen
Verwijderd
Is het nu nog verstandig om een Canon Powershot s50 te kopen?
Hij is nu namelijk beschikbaar voor 349 euro, en de verkoper deed mij een mooie deal als ik er nog wat accessoires bij kocht. De andere camera's die ik op het oog heb zijn de Panasonic fx7 of de Casio Exilim z-55. Ik ben alleen bang dat deze camera's wel heel erg klein zijn. De Casio heeft als voordeel dat hij enorm lang mee gaat op zijn batterij, de Panasonic juist dat hij een goede lens heeft met beeldstabilisator. Ik ben alleen heel benieuwd of de foto's van de s50, waarvan ik overigens wel erg gecharmeerd ben (mooi uiterlijk), zich kunnen meten met die van de twee alternatieven.
Verwijderd
Verstandig om dit te kopen (schuifje voor de lens) voor dit geld of toch maar voor een Casio EX-S500 gaan, die wel duurder is.
Verwijderd
Die Casio lijkt mij een erg mooie camera (ik heb m een paar keer in mn handen gehad), maar ik vind m wel aan de dure kant voor z'n kunnen. Ik heb nu een paar dagen besteed aan het lezen van ontelbare reviews en user-reviews en denk dat voor mij de Pentax S5n of z uit de bus komt.
Natuurlijk moet je aan je eigen budget denken.
Kan iemand mij nog het verschil uitleggen tussen de N en de Z? Volgens Pentax zelf is de Z zelfs groter dan de N maar lijkt 'ie niets meer te kunnen doen. Toch is de Z een nieuwer model en dus ook duurder.
Is de Z een downgrade van de N?
Dit topic is gesloten.