Al een tijdje ben ik op zoek naar een leuk fototoestel. Nu heb ik de keuze weer op kunnen krikken van 2 naar 3 toestellen (hoe meer je rondsnuffelt op internet.. hoe moeilijker het lijkt te worden

)
De camera gaat gebruikt worden voor vakantiefoto's, huis-tuin-&-keuken-kiekjes, natuur fotografie en hoogbouw fotografie.
De keuzes die ik voor mezelf had uitgefilterd waren de
- Olympus C765
- Fujifilm S5500
- Minolta DiMAGE Z3
In onderstaande heb ik de voor/nadelen van de toestellen neergezet. Waarschijnlijk zullen meer mensen geinteresseerd zijn in een kort overzicht van de voor/nadelen van deze camara's.
- Mijn vraag is, ben ik nog belangrijke voor/nadelen vergeten bij de verschillende camera's?
- Wat is het verschil tussen de Fuji S5100 en de Fuji S5500 (of alleen een verkooppraatje)?
- En wat betekenen de volgende begrippen/zinnen?
- slight pin cushioning at full telephoto
- virtually every test shot was flawed by vignetting at wide-open aperture, diminishing (but not absent) stopped-down
Olympus C765
Voordelen
- 10x optische zoom
- TruePic TURBO image processor, zorgt voor een verbeterde fotokwaliteit en een snellere overall processing speed
- Zelf instellen van shutter-speed (1/1000 tot 15sec)
- De lens maak scherpe fotos tijdens volledige zoom.
- Geen IS, toch krijg je door de relatief snelle F3.7 aperture op volledige telefoto een goed resultaat.
- De fotokwaliteit in SHQ 2288x1712 is erg goed!. Héél weinig CA (purple fringing)
- Het overgrote deel van de foto’s zijn goed belicht, goed saturated en de white balance is goed.
- Foto’s die binnen worden gemaakt zijn van goede kwaliteit
Nadelen
- Geen IS (Image Stabilisator)
- slight barrel distortion at wide angle
- Er zit geen optische viewfinder op het toestel, dit kan in donkere situaties vervelend zijn. Ook bij het volgen van beweging is dit lastig.
- Accu (duurder ivm AA-batterijen)
Fuji S5500
Voordelen
- 10x optische zoom
- De lens produceerd scherpe foto’s tijdens de verschillende zoom ranges.
- De lens is erg snel, met verschillende opties tussen de F2.8 (wide) en F3.1 (tele). Dit voorkomt onscherpe foto’s door beweging van de camera tijdens het maken van foto’s
- 4 standaard AA-type batterijen
- Goede camera voor het schieten van bewegende beelden (sport etc)
- Redelijk goede flash in huis
- De EVF (Electronic Viewfinder) is in huis goed te bekijken
- Goede macro foto’s
- Zéér goed toestel voor het maken van buiten foto’s
Nadelen
- Geen IS (Image Stabilisator)
- Er is enige barrel disortion pin cushioning in de wide-angle en op de telefotostand.
- Er is enige CA (purple fringing) tijdens de telefotostand, je hebt hier tot bijna geen last van bij wide angle foto’s
- virtually every test shot was flawed by vignetting at wide-open aperture, diminishing (but not absent) stopped-down (????)
- Slechte keuze in compressie, slechts 2 opties mogelijk
Minolta Dimage Z3
Voordelen
- 12x optische zoom
- Anti-Shake image stabilization system
- Volledige vrijheid om de camera zelf in te stellen
- Menustructuur is eenvoudig
- Goede foto’s bij beweging (sport etc)
- Autofocus is snel en accuraat in goed verlichte omgeving en is is beter dan gemiddeld is weinig licht condities.
- 4 standaard AA-type batterijen
- Fotokwaliteit op 2272x1704 fine mode is gemiddeld
- Buiten goede kleuren, sommige een beetej over exposed als er veel zonlicht is.
- PERFECT voor het maken van portretfoto’s (binnen en buiten
Nadelen
- Moderate barrel distortion at the wide angle end and slight pin cushioning at full telephoto
- Slechte foto’s als de hoeveelheid licht laag is of het onderwerp weinig contrast kent.
- Gemiddelde hoeveelheid noise en lage contrastgebieden.
- Gemiddelde hoeveelheid CA (purple fringing) in hoge contrast gebieden
- Sommige foto’s zijn wat zacht, Z3 heeft aanpassingen om dit probleem te verhelpen.
Ik denk dat ik voor de
Olympus C765 ga.. Toch net iets betere fotokwaliteit naar mijn idee.. Jullie kunnen nog met tegenargumenten mijn mening bijstellen

Vooral als blijkt dat de S5500 een verbeterde versie van de S5100 blijkt te zijn wil ik dit nog wel even overwegen
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 04-05-2005 15:21
]