Vergeet niet je verzendkosten mee te rekenen!
De powershot A95

en
De powershot A85

Er zit een behoorlijk prijs verschil tussen beide camera's; de A95 is € 318,- en de A85 is € 246,-. Nu lijkt het mij vanzelf sprekend dat de A95 beter is dan de A85.
Maar nu heb ik op de site van Canon erg weinig verschillen tussen beide camera's kunnen ontdekken. De A95 heeft 5.0M en de A85 heeft 4.0M. En de rest van de verschillen zijn in mijn ogen minimaal: vergelijk
Kan iemand mij uit de brand helpen en vertellen wat de betere camera is. Voor mij is voornamelijk van belang de scherpte van de foto's, de macrofunctie. Duur van de batterijen is een minor.

en
De powershot A85

Er zit een behoorlijk prijs verschil tussen beide camera's; de A95 is € 318,- en de A85 is € 246,-. Nu lijkt het mij vanzelf sprekend dat de A95 beter is dan de A85.
Maar nu heb ik op de site van Canon erg weinig verschillen tussen beide camera's kunnen ontdekken. De A95 heeft 5.0M en de A85 heeft 4.0M. En de rest van de verschillen zijn in mijn ogen minimaal: vergelijk
Kan iemand mij uit de brand helpen en vertellen wat de betere camera is. Voor mij is voornamelijk van belang de scherpte van de foto's, de macrofunctie. Duur van de batterijen is een minor.
Verwijderd
Het belangrijkste verschil staat meteen bovenaan, de sensor van de A95 is veel groter dan die van de A85,verder is het scherm draaibaar, de A95 is gewoon meer camera.........BigFast schreef op 14 september 2004 @ 16:26:
De powershot A95
[afbeelding]
en
De powershot A85
[afbeelding]
Nog steeds een heel goed compromis en met de beste beeldkwaliteit is de A80
die 5 euro meer of minder maakt ook niet uit, ik gaf alleen aan dat de prijs ook niet echt verschilt.Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 14:46:
Vergeet niet je verzendkosten mee te rekenen!
De A80 was ook mijn eerste keus, maar ik heb op deze camera nu zo'n 3 weken moeten wachten en ik wist niet eens zeker of ze nog kwamen, dus heb ik de knoop doorgehakt en heb die order gecanceled en ben tot de keuze gekomen die hierboven staat en ben nu de bezitter van een A95Verwijderd schreef op 14 september 2004 @ 17:30:
[...]
Het belangrijkste verschil staat meteen bovenaan, de sensor van de A95 is veel groter dan die van de A85,verder is het scherm draaibaar, de A95 is gewoon meer camera.........
Nog steeds een heel goed compromis en met de beste beeldkwaliteit is de A80
Ok mensen, Ik wil een nieuwe camera kopen en heb mn oog laten vallen op de Canon Powershot A95. Maar nu zie ik dat qua prijs het niet heel veel scheelt van de Canon Powershot S50.... Welke van deze 2 is nou beter en welke heeft meer instelmogelijkheden 
Mijn doel van de camera is dat ik hem kan gebruiken voor leuke kiekjes tijdens een daagje uit maar ook wil ik er wel eens wat mee knutselen zoals sluitertijden en alles handmatig kunnen instellen. Wie o wie kan mij uitleggen welke beter is voor me ?
Mijn doel van de camera is dat ik hem kan gebruiken voor leuke kiekjes tijdens een daagje uit maar ook wil ik er wel eens wat mee knutselen zoals sluitertijden en alles handmatig kunnen instellen. Wie o wie kan mij uitleggen welke beter is voor me ?
Verwijderd
Functioneel is er weinig verschil, de S50 kan in RAW opslaan en CF II gebruiken, dat laatse heb je niks meer aan, RAW kan wel eens nuttig zijn, verdr heeft de S50 een eigen accu en een war duurder uitziende behuizing die minder goed in de hand ligt...........g00fy schreef op 16 september 2004 @ 14:59:
Ok mensen, Ik wil een nieuwe camera kopen en heb mn oog laten vallen op de Canon Powershot A95. Maar nu zie ik dat qua prijs het niet heel veel scheelt van de Canon Powershot S50.... Welke van deze 2 is nou beter en welke heeft meer instelmogelijkheden
De A95 zou ik persoonlijk veruit verkiezen..........
argh
ik dacht dat ik eruit was.
de canon ixus 430 (ipv 1tje uit de A serie omdat deze toch iets kleiner en robuuster is)
maar nu was ik effe in een fotozaak. en die man liet me de Konica Minolta G530 zien. pfffffffff ook wel erg mooi hoor. en erg klein. 5m pixels.
en volgens die man dus minsten zo goed als de canon's.
+ punt van deze minolta is het schuifje dat helemaal over de lens gaat. ik zag dat de ixus best wel een fragiel lensschuifje heeft.
omdat ik een camera wil die ik in me broekzak kan doen etc. lijkt me dit niet zo goed omdat er volgens mij makkelijk vuil etc. in kan komen.
maar goed. wat moet ik nou? iemand ervaring met de Minolta G530?
ik kon em daar krijgen voor 349,- wat ik zelf een erg scherpe prijs vind voor een 5m pixel camera.
ik dacht dat ik eruit was.
de canon ixus 430 (ipv 1tje uit de A serie omdat deze toch iets kleiner en robuuster is)
maar nu was ik effe in een fotozaak. en die man liet me de Konica Minolta G530 zien. pfffffffff ook wel erg mooi hoor. en erg klein. 5m pixels.
en volgens die man dus minsten zo goed als de canon's.
+ punt van deze minolta is het schuifje dat helemaal over de lens gaat. ik zag dat de ixus best wel een fragiel lensschuifje heeft.
omdat ik een camera wil die ik in me broekzak kan doen etc. lijkt me dit niet zo goed omdat er volgens mij makkelijk vuil etc. in kan komen.
maar goed. wat moet ik nou? iemand ervaring met de Minolta G530?
ik kon em daar krijgen voor 349,- wat ik zelf een erg scherpe prijs vind voor een 5m pixel camera.
Als je puur naar MPixel/prijs kijkt, staat de Konica Minolta G600 (6MP) voor minder dan 300 euro in de pricewatch...
pricewatch: Minolta Dimage G600 (6MP, 3x zoom, 39-117mm, f/2.8-4.9)
pricewatch: Minolta Dimage G600 (6MP, 3x zoom, 39-117mm, f/2.8-4.9)
[ Voor 16% gewijzigd door reiker op 18-09-2004 20:37 ]
Zo gezegd, zo gedaan.
Verwijderd
Hoi
Wil oude teksten (vaak bruin op bruin) A4 formaat scherp op foto krijgen, zonder flits. Mijn huidige camera, Caplio G3, is vaak onscherp aan de randen waardoor de tekst niet duidelijk leesbaar meer is. Ik neem in het archief al gauw zo'n 400 a 500 foto's in snel tempo achter elkaar. Wil niet tussendoor hoeven wachten voordat de vorige foto opgeslagen is.
Ben niet zo groot en bij geleende Minolta S414 bleek dat ik de camera boven ooghoogte moet vasthouden om A4 op de foto te krijgen (lastig want je kunt niet zien wat je op foto zet en krijg kramp omdat ik de camera zo hoog moet houden). Foto's zijn wel een stuk scherper! Vandaar dat ik advies kreeg om een camera met een flexibel display te zoeken...
Zit zelf te twijfelen tussen Samsung V50 en CananA95. Gezien grotere handgreep lijkt Canon iets onhandiger (je fotografeert onder een andere hoek, nl. naar beneden) en ik heb gehoord dat Samsung sneller zou zijn.
Wie heeft ervaring met deze camera's? Of is er nog een andere optie? Ik zoek een camera tussen de 300 en 400 euro.
Wil oude teksten (vaak bruin op bruin) A4 formaat scherp op foto krijgen, zonder flits. Mijn huidige camera, Caplio G3, is vaak onscherp aan de randen waardoor de tekst niet duidelijk leesbaar meer is. Ik neem in het archief al gauw zo'n 400 a 500 foto's in snel tempo achter elkaar. Wil niet tussendoor hoeven wachten voordat de vorige foto opgeslagen is.
Ben niet zo groot en bij geleende Minolta S414 bleek dat ik de camera boven ooghoogte moet vasthouden om A4 op de foto te krijgen (lastig want je kunt niet zien wat je op foto zet en krijg kramp omdat ik de camera zo hoog moet houden). Foto's zijn wel een stuk scherper! Vandaar dat ik advies kreeg om een camera met een flexibel display te zoeken...
Zit zelf te twijfelen tussen Samsung V50 en CananA95. Gezien grotere handgreep lijkt Canon iets onhandiger (je fotografeert onder een andere hoek, nl. naar beneden) en ik heb gehoord dat Samsung sneller zou zijn.
Wie heeft ervaring met deze camera's? Of is er nog een andere optie? Ik zoek een camera tussen de 300 en 400 euro.
Verwijderd
Hoi,
Winkelier vertelde mij dat risico bij minolta 530 bestaat dat je de lens een 'opdonder' geeft bij sluiten: sluitkapje en lens zitten relatief dicht bij elkaar. Als je sluitkapje iets dicht doet dan trekt de lens zich terug. Daar de afstand zo klein is bestaat er de kans dat sluitkapje iets te ver verschoven wordt en de lens nog niet teruggetrokken is, waardoor sluitkapje tegen de zijkant van de lens komt. Het gevaar is dus aanwezig dat uiteindelijk de lens 'los' komt te zitten.
Jammer, want ik ben bang dat dit inderdaad bij mij het geval zou worden en ik vind het een schitterende camera.
Winkelier vertelde mij dat risico bij minolta 530 bestaat dat je de lens een 'opdonder' geeft bij sluiten: sluitkapje en lens zitten relatief dicht bij elkaar. Als je sluitkapje iets dicht doet dan trekt de lens zich terug. Daar de afstand zo klein is bestaat er de kans dat sluitkapje iets te ver verschoven wordt en de lens nog niet teruggetrokken is, waardoor sluitkapje tegen de zijkant van de lens komt. Het gevaar is dus aanwezig dat uiteindelijk de lens 'los' komt te zitten.
Jammer, want ik ben bang dat dit inderdaad bij mij het geval zou worden en ik vind het een schitterende camera.
Verwijderd
Moet het goedkoop:Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 21:14:
Hoi
A80 of 95
Mag het iets duurder:
G3 of G5, deze hebben het voordeel van een lichtsterkere lens, maar zijn wat groter en lomper, wel goede allruonders, als je nog wat meer dan documenten wil fotograferen
Nou, ik zal hier dan ook maar even mijn twijfels uiten....
De vader van m'n vriendin heeft laatst een Fuji S3500 gekocht. Ik heb wel eerder Fuji's in deze serie/grootte gezien en vond de kwaliteit van de foto's die ik te zien kreeg altijd wel goed.
Nou ben ik ook aan een nieuwe camera toe. Heb 1,5 jaar geleden veeeeeeeeel te veel betaald voor een Canon Powershot S30, en ben hier onderhand toch steeds minder tevreden mee: Relatief weinig zoom (3x, m'n vriendin wil graag foto's maken op concerten en zou het liefst minimaal 6x zoom willen
), veel geometrische vervorming, slechte AF en belichting in low-light situaties of het kunstlicht tijdens concerten.
Ik zit er dus steeds meer over te denken om de S3500 te halen. Toch lees ik in reviews over de S3500 of verwante camera's van Fuji ook nogal eens over de bovengenoemde distortion. Bovendien weet ik niet hoe deze camera zich gedraagt in low-/moeilijklight situaties zoals op concerten.
Heeft iemand meer ervaring met deze camera? Of weet iemand goede vergelijkbare alternatieven voor deze camera, in dezelfde prijsklasse? (rond de 300 euro). Ik zat zelf te denken aan iets van Minolta of Olympus.
Belangrijkste is dus de snelheid, kwaliteit van de foto's in gewoon normaal licht situatie, daarna de kwaliteit in 'moeilijkere' omstandigheden en evt. de zoom (minimaal 6x optisch).
De vader van m'n vriendin heeft laatst een Fuji S3500 gekocht. Ik heb wel eerder Fuji's in deze serie/grootte gezien en vond de kwaliteit van de foto's die ik te zien kreeg altijd wel goed.
Nou ben ik ook aan een nieuwe camera toe. Heb 1,5 jaar geleden veeeeeeeeel te veel betaald voor een Canon Powershot S30, en ben hier onderhand toch steeds minder tevreden mee: Relatief weinig zoom (3x, m'n vriendin wil graag foto's maken op concerten en zou het liefst minimaal 6x zoom willen

Ik zit er dus steeds meer over te denken om de S3500 te halen. Toch lees ik in reviews over de S3500 of verwante camera's van Fuji ook nogal eens over de bovengenoemde distortion. Bovendien weet ik niet hoe deze camera zich gedraagt in low-/moeilijklight situaties zoals op concerten.
Heeft iemand meer ervaring met deze camera? Of weet iemand goede vergelijkbare alternatieven voor deze camera, in dezelfde prijsklasse? (rond de 300 euro). Ik zat zelf te denken aan iets van Minolta of Olympus.
Belangrijkste is dus de snelheid, kwaliteit van de foto's in gewoon normaal licht situatie, daarna de kwaliteit in 'moeilijkere' omstandigheden en evt. de zoom (minimaal 6x optisch).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
lijkt me ook wel een kwestie van wennen.Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 21:22:
Hoi,
iemand anders nog ervaring met de 530?
Verwijderd
Ik ben sinds vrijdag gelukkige eigenaar van een g530. Was zelf ook aan het twijfelen tussen de ixus 430 en eerst de g400. de 530 was weinig duurder dus ben voor die uiteindelijk gegaan. Ben in een fotozaak beide camera's gaan testen, en vond deze gewoon fijner werken. Hij is ook een fractie kleiner en vond hem zelf gewoon beter reageren dan de ixus 430, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Ik heb hem zelf uit duitsland bij topvison-online.de gehaald, woensdag avond besteld, vrijdag 12:00 in huis.
Voor 356 euro (incl btw en verzendkosten) had ik de G530, 2x 256 mb en 1 x 16 mb aan geheugen.
extra voordeeltje van deze camera is voor mij ook dat er memorysticks in kunnen, naast de SD cards. Aangezien we hier in huis al een sony hadden is dit wel handig.
over dat schuifje, ik heb er weinig problemen mee, je moet het gewoon met beleid doen maar dat is met alles eigenlijk. Het kan allemaal kapot als je je best doet.
Ik heb hem zelf uit duitsland bij topvison-online.de gehaald, woensdag avond besteld, vrijdag 12:00 in huis.
Voor 356 euro (incl btw en verzendkosten) had ik de G530, 2x 256 mb en 1 x 16 mb aan geheugen.
extra voordeeltje van deze camera is voor mij ook dat er memorysticks in kunnen, naast de SD cards. Aangezien we hier in huis al een sony hadden is dit wel handig.
over dat schuifje, ik heb er weinig problemen mee, je moet het gewoon met beleid doen maar dat is met alles eigenlijk. Het kan allemaal kapot als je je best doet.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 11:44 ]
bedankt voor je reactie. ik sta nu echt op het punt deze camera te gaan kopen. maar eh in de winkel zei men dat er standaard geen tasje bijzit. klopt dat? ik dacht dat er wel een broekriem ofzo bijzat.Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 11:44:
Ik ben sinds vrijdag gelukkige eigenaar van een g530. Was zelf ook aan het twijfelen tussen de ixus 430 en eerst de g400. de 530 was weinig duurder dus ben voor die uiteindelijk gegaan. Ben in een fotozaak beide camera's gaan testen, en vond deze gewoon fijner werken. Hij is ook een fractie kleiner en vond hem zelf gewoon beter reageren dan de ixus 430, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
TrustVerwijderd schreef op 20 september 2004 @ 18:00:
bij welke camera zit er wel een tasje? bijna geen dus

Cons:::BB4E
http://www.minolta.nl/?do...item_fk=940&detail_pk=946Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 18:00:
bij welke camera zit er wel een tasje? bijna geen dus
daar staat: draagriem. maar dat zal dus dan geen tasje zijn.
Verwijderd
net als bij mijn olympus: das zon riempje met een lusje van dun touw eraan die je door een oogje moet halen (en die krijg je ook bij trust)
Ik zit zelf sterk te overwegen om de nieuwe P150 van Sony te kopen. die is zo;n 450 gemiddeld momenteel. Een camera met 7.2 effectieve megapix en carl zeis lens. Erg mooie camera.
De Konica Minolta G530 is een perfecte keus. De Hexanon lens is een van de beste voor compactcamera's: goeie scherpte, weinig vervormingen, het opstartmechanisme ademt puur snelheid uit.Ik ben sinds vrijdag gelukkige eigenaar van een g530. Was zelf ook aan het twijfelen tussen de ixus 430 en eerst de g400. de 530 was weinig duurder dus ben voor die uiteindelijk gegaan. Ben in een fotozaak beide camera's gaan testen, en vond deze gewoon fijner werken. Hij is ook een fractie kleiner en vond hem zelf gewoon beter reageren dan de ixus 430, maar dat zal voor iedereen anders zijn.
De G serie van Konica Minolta is inderdaad een goede kruising tussen portability (klein, licht, metaal) en goede usability (scene modes, volledig manuele modes met aperture en shutter priority etc.). Als je dat eenmaal in je handen hebt gehad wil je nooit meer overprijsde IXUS meuk.
[ Voor 35% gewijzigd door Stereotomy op 20-09-2004 21:40 ]
Alors.
Verwijderd
1-U bent een megapixelpatserDaklem schreef op 20 september 2004 @ 20:52:
Ik zit zelf sterk te overwegen om de nieuwe P150 van Sony te kopen. die is zo;n 450 gemiddeld momenteel. Een camera met 7.2 effectieve megapix en carl zeis lens. Erg mooie camera.
2-Carl Zeiss? me xxxx, Sony heeft het gebruik van die naam gekocht, alleen het onwerp komt van de Mo-Oosterbuur
lul nie man! kheb nu een 2 megapixelVerwijderd schreef op 20 september 2004 @ 21:28:
[...]
1-U bent een megapixelpatser
2-Carl Zeiss? me xxxx, Sony heeft het gebruik van die naam gekocht, alleen het onwerp komt van de Mo-Oosterbuur
Verwijderd
hij bedoelt dat die sony bijna dezelfde cam is als een andere van sony met een paar MP minder (ben de naam ff vergeten, dacht dat het de P130 was). dat verschil merk je toch nooit dus kan je net zo goed die van 4 of 5 MP kopen
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 22:40 ]
Het hangt er maar net vanaf waar je je cam voor gebruikt natuurlijk.Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 22:39:
hij bedoelt dat die sony bijna dezelfde cam is als een andere van sony met een paar MP minder (ben de naam ff vergeten, dacht dat het de P130 was). dat verschil merk je toch nooit dus kan je net zo goed die van 4 of 5 MP kopen
Gebruik je de foto's alleen maar om op je computer te bekijken, en eventueel op normaal fotoformaat af te drukken, dan kan je inderdaad net zo goed een 4/5 MP ipv 7 MP cam nemen.
Wil je echter grote prints maken (meer dan A4), of fanatiek foto's gaan croppen (hoewel een goede fotograaf natuurlijk niet meer fotografeert dan dat ie op de plaat wil hebben) dan heb je wel degelijk iets aan die extra megapixels
Verwijderd
Proficiat, ik ookDaklem schreef op 20 september 2004 @ 22:29:
[...]
lul nie man! kheb nu een 2 megapixelmaar wel de canon a60
Maar de stap naar de P150 is voor mij vrij logisch! Ik zit er al een tijd sterk overna te denken over de P100. ik heb hem elke dag in mijn hand bij mijn werk, en vind hem erg fijn werken en geeft goede fotos voor wat ik ermee wil doen. Toen ik zag dat de P150 maar een klein beetje duurder was, heb ik mijn oog op de P150 gezet.
Ook heb ik de S5i op het oog van Pentax. dat vind ik ook een erg mooie cam. Het gebruik van SD kaartjes vind ik zelf iets toegankelijker dan het gebruik van de sony mem sticks. Ook qua prijs gezien.
Ook is de S5i een stukkie goedkoper nog.
Ook heb ik de S5i op het oog van Pentax. dat vind ik ook een erg mooie cam. Het gebruik van SD kaartjes vind ik zelf iets toegankelijker dan het gebruik van de sony mem sticks. Ook qua prijs gezien.
Ook is de S5i een stukkie goedkoper nog.
Ik blijf met dezelfde adviezen komen, gelukkig wel beargumenteerd:
Is de Konica Minolta G serie niets voor jou? Je hebt blijkbaar al memorysticks maar vindt SD toegangkelijker: de Konica Minolta G serie slikt én memorystick én SD kaarten. Verder hebben ze verschillende scene modes en volledig manuele modes voor net dat beetje extra plezier. Daarnaast geef je aan de camera altijd op zak te hebben: de G serie staat erom bekend een razensnelle opstarttijd te hebben (mijn G400 doet dat in 1.2 seconden) dus je mist geen actie meer. En de Hexanon lens die ze hebben is tenminste een echte Hexanon lens.
Konica Minolta G400: 4 megapixel
G500: 5 megapixel (iets ouder model)
G530: 5 megapixel (nieuwer model)
G600: 6 megapixel
Enige nadeel dat ik zo 123 kan vinden van de KM's tov. de Sony's is de mindere video opname mogelijkheden, maar als je eerlijk bent heeft Sony met directe MPEG compressie gewoon de beste video mogelijkheden in de compactcam sector.
Is de Konica Minolta G serie niets voor jou? Je hebt blijkbaar al memorysticks maar vindt SD toegangkelijker: de Konica Minolta G serie slikt én memorystick én SD kaarten. Verder hebben ze verschillende scene modes en volledig manuele modes voor net dat beetje extra plezier. Daarnaast geef je aan de camera altijd op zak te hebben: de G serie staat erom bekend een razensnelle opstarttijd te hebben (mijn G400 doet dat in 1.2 seconden) dus je mist geen actie meer. En de Hexanon lens die ze hebben is tenminste een echte Hexanon lens.
Konica Minolta G400: 4 megapixel
G500: 5 megapixel (iets ouder model)
G530: 5 megapixel (nieuwer model)
G600: 6 megapixel
Enige nadeel dat ik zo 123 kan vinden van de KM's tov. de Sony's is de mindere video opname mogelijkheden, maar als je eerlijk bent heeft Sony met directe MPEG compressie gewoon de beste video mogelijkheden in de compactcam sector.
[ Voor 15% gewijzigd door Stereotomy op 21-09-2004 10:25 ]
Alors.
Verwijderd
Ook ik wil een digitale camera kopen, en ik twijfel tussen:
- Fuji Finepix s5500
- Kyocera m410 r
- Konica Minolta z2
Belangrijk vind ik (natuurlijk) de fotokwaliteit en de bediening (ik ben geen prof, maar ik wil wel zo veel mogelijk handmatig kunnen instellen omdat ik dit toestel ook wil gebruiken voor school). Ik wil het toestel vooral gebruiken voor buiten (landschappen), maar ook binnen moet de camera goede resultaten geven (macro functie vind ik niet zo belangrijk). Vooral van de Finepix s5500 en de Kyocera kan ik relatief weinig reviews e.d. vinden, dus alle info is welkom
.
Mocht je een camera weten met evenveel of meer Optical zoom (10x) en met superieure fotokwaliteit maar toch onder de 420 euro... meld het dan alsjeblieft.
Mijn voorkeur gaat tot nu toe uit naar de Fuji, beoordeeld naar de testfotos...
graag uw advies
- Fuji Finepix s5500
- Kyocera m410 r
- Konica Minolta z2
Belangrijk vind ik (natuurlijk) de fotokwaliteit en de bediening (ik ben geen prof, maar ik wil wel zo veel mogelijk handmatig kunnen instellen omdat ik dit toestel ook wil gebruiken voor school). Ik wil het toestel vooral gebruiken voor buiten (landschappen), maar ook binnen moet de camera goede resultaten geven (macro functie vind ik niet zo belangrijk). Vooral van de Finepix s5500 en de Kyocera kan ik relatief weinig reviews e.d. vinden, dus alle info is welkom
Mocht je een camera weten met evenveel of meer Optical zoom (10x) en met superieure fotokwaliteit maar toch onder de 420 euro... meld het dan alsjeblieft.
graag uw advies
Verwijderd
Hoho, niet zo snel. Wat dacht je van de Oly Mju 400? Nu bij KE voor €249,- Helaas geen shutter of aperture prioriteit. Gelukkig wel spot metering en natuurlijk belichtingscompensatie.Stereotomy schreef op 20 september 2004 @ 20:58:
[...]
De Konica Minolta G530 is een perfecte keus. De Hexanon lens is een van de beste voor compactcamera's: goeie scherpte, weinig vervormingen, het opstartmechanisme ademt puur snelheid uit.
De G serie van Konica Minolta is inderdaad een goede kruising tussen portability (klein, licht, metaal) en goede usability (scene modes, volledig manuele modes met aperture en shutter priority etc.). Als je dat eenmaal in je handen hebt gehad wil je nooit meer overprijsde IXUS meuk.
Verwijderd
Tsja... zelf heb ik de S5500 (besteld)Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 17:57:
- Fuji Finepix s5500
- Kyocera m410 r
- Konica Minolta z2
Belangrijk vind ik (natuurlijk) de fotokwaliteit en de bediening (ik ben geen prof, maar ik wil wel zo veel mogelijk handmatig kunnen instellen omdat ik dit toestel ook wil gebruiken voor school). Ik wil het toestel vooral gebruiken voor buiten (landschappen), maar ook binnen moet de camera goede resultaten geven (macro functie vind ik niet zo belangrijk). Vooral van de Finepix s5500 en de Kyocera kan ik relatief weinig reviews e.d. vinden, dus alle info is welkom.
graag uw advies
Ik zelf vind het een prachtige camera, je kunt vrijwel alles handmatig instellen als je zou willen (sluitertijd, F, witbalans, jpeg compressie, focus ed)
Die 2e zegt me eerlijk gezegt niet zoveel, zal ik me zo eens even in verdiepen.
Z2 heeft veel noise bij hogere iso snelheden, geen AF illuminator en zelf vind ik ze niet zo heel erg scherp. De Z3 is al een stuk beter
Die heeft mijn vriendin.Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 18:02:
[...]
Hoho, niet zo snel. Wat dacht je van de Oly Mju 400? Nu bij KE voor €249,- Helaas geen shutter of aperture prioriteit. Gelukkig wel spot metering en natuurlijk belichtingscompensatie.
Leuke cam, maar traag in opstarten, en inderdaad niet zoveel manuele functies die een eventuele begin in hobbyfotografie leuk maken. Daarnaast xD kaarten terwijl de vraagsteller SD kaarten prefereerde en wat memorysticks thuis had.
Alors.
Kan hem niet vaak genoeg noemen: Olympus C-765! 10x optische zoom en 4 mp, stuk betere kwaliteit foto's dan de Kyocera en de Fuji Finepix S5000, hoe dat met de 5500 zit weet ik niet.Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 17:57:
- Fuji Finepix s5500
- Kyocera m410 r
- Konica Minolta z2
Belangrijk vind ik (natuurlijk) de fotokwaliteit en de bediening (ik ben geen prof, maar ik wil wel zo veel mogelijk handmatig kunnen instellen omdat ik dit toestel ook wil gebruiken voor school). Ik wil het toestel vooral gebruiken voor buiten (landschappen), maar ook binnen moet de camera goede resultaten geven (macro functie vind ik niet zo belangrijk). Vooral van de Finepix s5500 en de Kyocera kan ik relatief weinig reviews e.d. vinden, dus alle info is welkom.
graag uw advies
Verwijderd
ik heb de oly 740 (3mp variant, iets ouder model), en die is echt bijna perfect. Hij is behoorlijk snel, maakt goede macro's, de kleuren zijn mooi en echt, en (belangrijk) met flits zijn de foto's ook mooi (niet flets of blauw). Het enige dat wat mij betreft beter was aan de fuji s5000 (dat was destijds waartussen ik twijfelde) was dat die een betere handligging had (maar wel een stuk groter!).
aan de andere kant had de fuji meer ruis en slechtere beeldkwaliteit
Verwijderd
Dit probleem is bij de nieuwe S5500 helemaal opgelost héVerwijderd schreef op 21 september 2004 @ 19:32:
ik heb de oly 740 (3mp variant, iets ouder model), en die is echt bijna perfect. Hij is behoorlijk snel, maakt goede macro's, de kleuren zijn mooi en echt, en (belangrijk) met flits zijn de foto's ook mooi (niet flets of blauw). Het enige dat wat mij betreft beter was aan de fuji s5000 (dat was destijds waartussen ik twijfelde) was dat die een betere handligging had (maar wel een stuk groter!).
Er zijn al sample images te vinden (ook al eens voorbij gekomen in dit topic) waar totaal geen ruis meer op te vinden is.
De Super CCD HR hebben ze vervangen door een "gewone" CCD, met lagere iso's en veel meer mogelijkheden aan het nieuwe model.
Verwijderd
* *
http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp }:O**
* *
Verwijderd
Kijk op http://www.steves-digicams.com en http://www.dpreview.comVerwijderd schreef op 21 september 2004 @ 17:57:
- Fuji Finepix s5500
- Kyocera m410 r
- Konica Minolta z2
graag uw advies
en vergelijk ze met elkaar http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Let op de image stabilisatie, ik neem aan dat je geen tripod op je rug meeneemt.
De Z3 en Canon S1 IS hebben dit wel, en zijn nu fair geprijsd. Panasonic heeft ook een aantal modellen op de markt gebracht ZF3 ( en ZF20.)
Maar wat die Superieure fotokwaliteit deze zul je nooit halen met een digitale camera tenzij je DSLR gaat
ter vergelijking een analoge camera (film) = 12 MP
overzicht wat je nodig hebt om af te drukken ah-andig
http://www.ah.nl/fotoserv...evragen.producten.posters
Bij binnen fotografie zonder flits gaat je iso/asa omlaag en/of sluitertijd omhoog (hier heb je dus wat aan IS), de huidige technologie (ccd) zal atijd wat ruis hebben. Bekijk met je eigen ogen de test plaatjes van dpreview "full reviews" en kijk wat jij acceptabel vindt!
Ga naar de winkel en maak een paar kiekjes, vraag of ze je voor je op de mail kunnen zetten kun je thuis kijken + afdrukken, je monitor is ookn niet alles. Ik heb zelf een winkelier gehad die zei: betaal niet goed ander model
ff ik ga languit op bank <mzzl>
Verwijderd
Morgen of overmorgen komen er op dpreview sample images van de S5500 uit,
deze zal ik zodra ze uit zijn hier posten. (Als ze daar ook opschieten natuurlijk
)
edit:
http://home.swiftdsl.com.au/~s5500pics/
een paar sample pics van de S5500
deze zal ik zodra ze uit zijn hier posten. (Als ze daar ook opschieten natuurlijk
edit:
http://home.swiftdsl.com.au/~s5500pics/
een paar sample pics van de S5500
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 11:47 ]
Verwijderd
zo hee, inderdaad! niet veel beter dan de s5000 als ik de 1e foto zie. de andere 2 zijn wel wat beter
Verwijderd
Nou
dat ziet er goed uit met die s5500, morgen ga ik de Kyocera proberen bij een zaak en dan stuur ik die foto's eens naar huis... even vergelijken... en dan waarschijnlijk de s5500 bestellen
Verwijderd
Hier de eerste review van de S5500!
http://akam.no/art.php?artikkelid=10444&p=tubaas
vertaling:
Okee. de macro modus zijn vanaf 10cm dus niet zo heel dichtbij, maar als je zou willen kun je er een andere lens op schroeven op de 55 mm adapter.
Meer info daarvoor op www.s5000.net en dan het forum, daar zijn allerlei type lenzen te vinden voor de S5500.
Edit:
Hier nog meer test foto's:
http://grootnet.com/S5500/
http://akam.no/art.php?artikkelid=10444&p=tubaas
vertaling:
sommige foto blijken erg slecht genomen, niks van waar vergeleken andere camera's! met deze: http://galleriet.akam.no/album140 link kun je vergelijkingen zien met andere camera's, en vind hem zelfs een van de beste.Here is a translation of the conclusion (http://akam.no/art.php?artikkelid=10444&side=3):
“Fujifilm Finepix S5500 looks almost like a small professional SLR, and its performance is in many areas not far from being just as good. The camera has faster storage of pictures, faster autofocus and shorter shutter delay than most of its competitors. The battery capacity is good too, but you have to buy rechargeable ones yourself.
The performance in low light conditions is unfortunately not very good, and neither the LCD nor the autofocus are able to follow.
The picture quality is good, and there is a lot less noise in the images compared to older cameras in the series. Whether you like Fujifilm’s colors or not is a question of taste and personal preferences, and you would have to evaluate this by yourself by taking a look at our gallery:
http://galleriet.akam.no/album15
Fujifilm Finepix S5500 is competitively prized, and gives undoubtedly a lot of camera for your money. Expensive XD-cards gives on the other hand a higher total price, and you would have to buy rechargeable batteries as well if you don’t already have some.
The camera is priced closed to the Olympus Camedia C-765, and it can be hard to choose between them. Fujifilm has better performance, but the Olympus cam is physically smaller and has a better LCD.
Good things:
10x optical zoom
Extremely good battery capacity
No shutter delay
Fast storage of pictures
Cool design
Bad things:
Bad auto focus in low light conditions
Bad LCD in low light conditions
Slow flash charge
XD memory cards are expensive
No more than average macro mode”
Okee. de macro modus zijn vanaf 10cm dus niet zo heel dichtbij, maar als je zou willen kun je er een andere lens op schroeven op de 55 mm adapter.
Meer info daarvoor op www.s5000.net en dan het forum, daar zijn allerlei type lenzen te vinden voor de S5500.
Edit:
Hier nog meer test foto's:
http://grootnet.com/S5500/
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 10:17 ]
Verwijderd
Gents, even een vraagje van een leek. Heb het startforum doorgenomen, maar voel me als in het oerwoud van camera's zonder ervaring. Mijn situatie is als volgt: ik krijg voor mijn afstuderen een digicam (kan zelf enigzins aangeven welke ik wil) en heb de volgende dingen gezien die me handig lijken;
- compact formaat (d.w.z. op vakantie kan je hem aan je pols meenemen met uitgaan)
- goeie nachtelijke foto's van bijvoorbeeld uitgaan, zonder dat 'ie eerst 13x flitst want dan is de spontaniteit weg
- foto's EN redelijke videoclipjes, ik stel geen HEEL hoge eisen aan pixels etc. d.w.z. gewoon normaal is prima
- hij moet als het even kan MMC ondersteunen (ivm 256MMC in m'n Nokia6230)
- minimaal 256MB geheugen
- ik heb laatst een HP photosmart printer gewonnen (nog niet binnen); zou mooi zijn de digicam daarmee compattible is. Het type-nr. van de printer zou Q1310A zijn, maar deze vind ik niet terug op de HP-site. Heeft er iemand ervaring met dit soort printers c.q. zijn ze compattible met andere merken e.d.?
- prijsindicatie: onder €500,-
Hopelijk kunnen jullie me een richting opsturen met een aantal camera's die aan bovenstaande voldoen.
Cheers, SvdW
- compact formaat (d.w.z. op vakantie kan je hem aan je pols meenemen met uitgaan)
- goeie nachtelijke foto's van bijvoorbeeld uitgaan, zonder dat 'ie eerst 13x flitst want dan is de spontaniteit weg
- foto's EN redelijke videoclipjes, ik stel geen HEEL hoge eisen aan pixels etc. d.w.z. gewoon normaal is prima
- ik heb laatst een HP photosmart printer gewonnen (nog niet binnen); zou mooi zijn de digicam daarmee compattible is. Het type-nr. van de printer zou Q1310A zijn, maar deze vind ik niet terug op de HP-site. Heeft er iemand ervaring met dit soort printers c.q. zijn ze compattible met andere merken e.d.?
Hopelijk kunnen jullie me een richting opsturen met een aantal camera's die aan bovenstaande voldoen.
Cheers, SvdW
Verwijderd
Waarom moet nou weer een printer compatible zijn met een camera, iedereen heeft toch een kompjoeter als gastheer
Verwijderd
Er is een enorm aantal camera's dat hieraan voldoet, het wordt gewoon een kwestie van smaakVerwijderd schreef op 23 september 2004 @ 17:46:
Gents, even een vraagje van een leek. Heb het startforum doorgenomen, maar voel me als in het oerwoud van camera's zonder ervaring. Mijn situatie is als volgt: ik krijg voor mijn afstuderen een digicam (kan zelf enigzins aangeven welke ik wil) en heb de volgende dingen gezien die me handig lijken;
Cheers, SvdW
Mijn huidige toestel is kapot(batterij klepje is los) ben ik opzoek naar een nieuw toestel, ik twijfel alleen tussen de digimaze z2, finepix s5500 en de canon powershot s1.
De z2 is snel, heeft SD sleuf(en heb die kaartjes ook), alleen vind ik dat spiegel mechanisme een beejte twijfelachtig.
de canon heeft weer een stabilisator wat erg handig is en eet cf kaarjtes maar heeft weer een pixeltje minder
de finepix dan weer dure xD kaartjes, ziet er mooier uit (niet dat dit erg belangrijk is)
wat zal ik doen? andere suggesties?
De z2 is snel, heeft SD sleuf(en heb die kaartjes ook), alleen vind ik dat spiegel mechanisme een beejte twijfelachtig.
de canon heeft weer een stabilisator wat erg handig is en eet cf kaarjtes maar heeft weer een pixeltje minder
de finepix dan weer dure xD kaartjes, ziet er mooier uit (niet dat dit erg belangrijk is)
wat zal ik doen? andere suggesties?
Olympus heeft ook een compacte superzoom, de c765, die ook xd kaartjes slikt en de nieuwe panasonic fz-3, die sd kaartjes slikt én IS heeft, maar ook 3 megapixel.
Maar je zal voor jezelf je voorkeuren moeten bepalen (blang van kaarten, instelmogelijkheden, 3 of 4 megapixel) en pas dan kan er een echte afweging gemaakt worden. Elke camera heeft nu eenmaal zo zijn voor en nadelen.
Maar je zal voor jezelf je voorkeuren moeten bepalen (blang van kaarten, instelmogelijkheden, 3 of 4 megapixel) en pas dan kan er een echte afweging gemaakt worden. Elke camera heeft nu eenmaal zo zijn voor en nadelen.
[ Voor 41% gewijzigd door Rudedadude op 28-09-2004 11:38 ]
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
Camera met vga 24-30 fps gezocht
ik heb een probleempje , heb vandaag met mijn brakke hoofd een te dure digitale camera gekocht, minolta dimage g600 voor 366,- euro. Was een erg goede verkoper....Echter ik zocht een camera voor rond de 350 met mogelijkheden voor video op te nemen, en dan bedoel ik 30fps en 640*480 (vga) kwaliteit.
Moet hem nu ruilen (geen geld terug ,aaaaaaaaaaarg.. waarom koop ik dat ding dan)
eisen zijn dus
-ultra compact (moet in mijn broekzak passen, daarom ook geen echte videocamera)
-2-3* optische zoom
-video 640*480, 24-30fps ,onbeperkt -> wil bijvoorbeeld korte snowboardfilmpjes &uitgaan opnemen
-minimaal 3 Megapixels
-rond de 350 in de winkel
-beetje leuk eruit zien
-enkele instelmogelijkheden (bv sluitertijd en iso, veel meer hoeft niet)
deze voldoen al redelijk
-Fuji Finepix F700
-canon ixus IIs (slechts 2* opt zoom , en slechts 30 sec film)
-nikon coolpix 3700 (geen sluitertijd of iso in te stellen)
weet iemand nog andere cameras die voldoen?alvast bedankt
ik heb een probleempje , heb vandaag met mijn brakke hoofd een te dure digitale camera gekocht, minolta dimage g600 voor 366,- euro. Was een erg goede verkoper....Echter ik zocht een camera voor rond de 350 met mogelijkheden voor video op te nemen, en dan bedoel ik 30fps en 640*480 (vga) kwaliteit.
Moet hem nu ruilen (geen geld terug ,aaaaaaaaaaarg.. waarom koop ik dat ding dan)
eisen zijn dus
-ultra compact (moet in mijn broekzak passen, daarom ook geen echte videocamera)
-2-3* optische zoom
-video 640*480, 24-30fps ,onbeperkt -> wil bijvoorbeeld korte snowboardfilmpjes &uitgaan opnemen
-minimaal 3 Megapixels
-rond de 350 in de winkel
-beetje leuk eruit zien
-enkele instelmogelijkheden (bv sluitertijd en iso, veel meer hoeft niet)
deze voldoen al redelijk
-Fuji Finepix F700
-canon ixus IIs (slechts 2* opt zoom , en slechts 30 sec film)
-nikon coolpix 3700 (geen sluitertijd of iso in te stellen)
weet iemand nog andere cameras die voldoen?alvast bedankt
Hee, de G600 is anders wel een enorm goed apparaat, ja! 
Nee, dat was idd niet zo'n slimme actie... doe mij ook zo'n verkoper!
Nee, dat was idd niet zo'n slimme actie... doe mij ook zo'n verkoper!
Alors.
Verwijderd
hmm vind jij hem niet te duur????, voel me beetje genaaid door die vent....ach eigen schuld.Stereotomy schreef op 02 oktober 2004 @ 20:17:
Hee, de G600 is anders wel een enorm goed apparaat, ja!
----------daar twijfel ik niet aan, kan alleen geen goede filmpjes maken
Nee, dat was idd niet zo'n slimme actie... doe mij ook zo'n verkoper!![]()
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2004 20:33 ]
Verwijderd
Wat denken jullie van de 5 mp-camera canon powershot a95?
Deze past in deze prijsklasse en heeft op meerdere sites een uitstekende review ontvangen.
Graag jullie reaktie.
Deze past in deze prijsklasse en heeft op meerdere sites een uitstekende review ontvangen.
Graag jullie reaktie.
De CASIO EXILIM Z-55 heeft ook een behoorlijk goede review ontvangen:Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 17:54:
Wat denken jullie van de 5 mp-camera canon powershot a95?
Graag jullie reaktie.
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/ex-z55_qtvr.html
Zelf ga ik in deze prijsklasse nl. liever voor een (super)compacte camera.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Verwijderd
ik zou helemaal niet ontevreden zijn met een minolta g600. Hoe zijn z'n video-functies? daar weet ik niets vanaf. Weet wel dat zn beeldkwaliteit ver uit stijgt boven vele andere ultra-compact cams qua vervorming etc
30 seconden max 15 fps, max. 320x240, geen digitale zoom. Al met al een gemiddelde video capabiliteit.
Was wel grappig, ik was in Yalta deze zomer en ik kwam daar iemand tegen die een G600 had: hij zag dat ik een G400 had en begon me vragen te stellen (in het russisch, wat ik niet spreek) - bleek dat ie van de verkoper had gehoord dat de G600 erg goeie movies schiet, VGA ongelimiteerd, en dat dat de doorslag was dat hij de camera had gekocht. En hij vroeg dus aan mij of mijn G400 dat ook kon, en hoe dat ingesteld moest worden. (De G400 heeft dezelfde movie mode maar dan ongelimiteerd - erg vreemd, je zou wachten dat er een grotere buffer in de G600 zou moeten zitten en dus makkelijker ongelimiteerd filmpjes mee te maken moest zijn)
Uiteindelijk kwam het erop neer dat ie liever een G400 had, maar ruilen met mij wilde hij niet.
Ik denk dat de verkopers van de G600 waar ook ter wereld van hetzelfde slag zijn.
Was wel grappig, ik was in Yalta deze zomer en ik kwam daar iemand tegen die een G600 had: hij zag dat ik een G400 had en begon me vragen te stellen (in het russisch, wat ik niet spreek) - bleek dat ie van de verkoper had gehoord dat de G600 erg goeie movies schiet, VGA ongelimiteerd, en dat dat de doorslag was dat hij de camera had gekocht. En hij vroeg dus aan mij of mijn G400 dat ook kon, en hoe dat ingesteld moest worden. (De G400 heeft dezelfde movie mode maar dan ongelimiteerd - erg vreemd, je zou wachten dat er een grotere buffer in de G600 zou moeten zitten en dus makkelijker ongelimiteerd filmpjes mee te maken moest zijn)
Uiteindelijk kwam het erop neer dat ie liever een G400 had, maar ruilen met mij wilde hij niet.
Ik denk dat de verkopers van de G600 waar ook ter wereld van hetzelfde slag zijn.
[ Voor 28% gewijzigd door Stereotomy op 03-10-2004 20:20 ]
Alors.
Verwijderd
Ik heb de review doorgelezen. Lijkt me idd ook een leuke camera. De reviewer vond ik toch over het algemeen enthousiaster over de Canon Powershot A95. Zelf vind ik de pluspunten tov de casio:Help!!!! schreef op 03 oktober 2004 @ 18:11:
[...]
De CASIO EXILIM Z-55 heeft ook een behoorlijk goede review ontvangen:
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/ex-z55_qtvr.html
Zelf ga ik in deze prijsklasse nl. liever voor een (super)compacte camera.
- canon heeft 9-point autofocus tov 7-point autofocus bij casio
- casio alleen movies op 320x240 geen 640x480
- casio beschikt niet over continuous burst capture
- canon beschikt over speciale lamp, waardoor beter low-light performance
- er kunnen in de canon ook standaard aa-baterijen
- canon werkt met CF en casio met SD. Aangezien ik nog twee CF-kaartjes heb liggen..
voordelen van de casio:
- iets grotere display (weliswaar niet 360 graden roteerbaar zoals canon)
- iets snellere startup-tijd
Bij de casio voordelen hoort echter wel:Verwijderd schreef op 03 oktober 2004 @ 20:30:
[...]
Ik heb de review doorgelezen. Lijkt me idd ook een leuke camera. De reviewer vond ik toch over het algemeen enthousiaster over de Canon Powershot A95. Zelf vind ik de pluspunten tov de casio:
- canon heeft 9-point autofocus tov 7-point autofocus bij casio
- casio alleen movies op 320x240 geen 640x480
- casio beschikt niet over continuous burst capture
- canon beschikt over speciale lamp, waardoor beter low-light performance
- er kunnen in de canon ook standaard aa-baterijen
- canon werkt met CF en casio met SD. Aangezien ik nog twee CF-kaartjes heb liggen..
voordelen van de casio:
- iets grotere display (weliswaar niet 360 graden roteerbaar zoals canon)
- iets snellere startup-tijd
- het aanmerkelijk kleinere formaat en niet te vergeten:
- lagere gewicht: 235 tegen 130 gram is nogal een verschil
In deze prijsklasse kun je eigenlijk twee kanten op
- of een superkleine camera die je makkelijk kan meenemen maar met iets minder functies
- of een nog steeds kleine maar toch duidelijk minder handzame camerea met iets meer functies.
Voor mij persoonlijk vind ik de mogelijkheid om zeer makkelijk een camera mee te nemen en snel wat snapshots te nemen duidelijk belangrijker.
Ik wacht nog even op een review vd Pentax Optio S5i maar de EX-Z55 maakt een zeer goede kans om mijn point & shoot camera te worden. M.n. omdat in reviews vd S4i de kwaliteit vd foto's toch wat wisselt.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ehm, mag ik nog even de Minolta G serie (G400, G500, G530 en G600) aanprijzen die zowel:- of een superkleine camera die je makkelijk kan meenemen maar met iets minder functies
- klein en degelijk zijn (metalen body, klein, a la IXUS)
- alsmede een hoop tweaking functies hebben (manuele shutterspeed / arperture, flash intensity, saturation, contrast etc.),
- en tot de snelst opstartende camera's behoren die er op dit moment op de markt zijn (ca. 1.5 seconden?)
Ideale point-n-shootert voor op vakantie, en genoeg tweak mogelijkheden als je wat meer de tijd hebt om een bepaalde foto te nemen.
Eensch is.Voor mij persoonlijk vind ik de mogelijkheid om zeer makkelijk een camera mee te nemen en snel wat snapshots te nemen duidelijk belangrijker.
[ Voor 13% gewijzigd door Stereotomy op 03-10-2004 21:30 ]
Alors.
Bedankt voor de tip. Ik ga ook nog ff wat reviews vd Minolta G serie lezen.Stereotomy schreef op 03 oktober 2004 @ 21:29:
[...]
Ehm, mag ik nog even de Minolta G serie (G400, G500, G530 en G600) aanprijzen die zowel:
- klein en degelijk zijn (metalen body, klein, a la IXUS)
- alsmede een hoop tweaking functies hebben (manuele shutterspeed / arperture, flash intensity, saturation, contrast etc.),
- en tot de snelst opstartende camera's behoren die er op dit moment op de markt zijn (ca. 1.5 seconden?)
Ideale point-n-shootert voor op vakantie, en genoeg tweak mogelijkheden als je wat meer de tijd hebt om een bepaalde foto te nemen.
[...]
Eensch is.
PC Specs
Dave heeft een paar hele uitgebreide reviews met veel test foto's staan op http://www.imaging-resource.com 
De G400 en de G600 zijn beide "Dave's Picks" geworden in de 4 en 6 megapixel categorie.
De G400 en de G600 zijn beide "Dave's Picks" geworden in de 4 en 6 megapixel categorie.
[ Voor 8% gewijzigd door Stereotomy op 03-10-2004 23:32 ]
Alors.
Verwijderd
lijkt erop dat die verkoper per ongeluk de goede cam heeft aangesmeerd! (is mij ooit niet gebeurd met een canon a200)
Zojuist heb ik de Kodak dx 6490 binnengekregen. Koste 330 euro. Een perfecte camera echt in een woord geweldig. Heeft 10x optische zoom en 4.0 pixels. Hij is niet groot en zwaar maar toch zeer degelijk. Hij stelt zich goed scherp zodat foto's die met 10x zoom gemaakt zijn nog zeer goed blijven.
Verwijderd
[quote]Help!!!! schreef op 03 oktober 2004 @ 23:06:
[...]
Bedankt voor alle tips! Ik heb nu de reviews van de volgende camera's op een rijtje gezet:
- Canon Powershot A95
- Casio Ezilim Z-55
- Minolta G serie (G400, G500, G530 en G600)
Alle camera's hebben hele goede reviews.
Mijn vraag aan jullie is de volgende:
Welke camera's kunnen jullie nog meer aanbevelen in deze prijsklasse? Het maakt mij niet uit dat de camera niet echt superklein is, want ik ben slechtziend. (autofocus dus ook erg belangrijk). Wat dat aangaat dus juist liever wat groter. Verder vind ik belangrijk:
- uitstekende kwaliteit foto's, ook in auto-mode. Maar wel met mogelijkheid van manuele functies, zodra ik daar aan toe ben
- goede prestaties in low-light situaties
- goede movie-opnames, liefst niet beperkt tot een bepaalde tijd, maar tot geheugencapaciteit
- goed auto-focus systeem
- liefst opslagtype compactflash type I, omdat ik daar nog wat kaartjes van heb liggen. Is echter geen vereiste, want ik heb gelezen dat sandisk kaartjes over het algemeen sneller zijn. Hebben jullie daar ervaring mee?
Tot slot nog een laatste vraag. Ik zie in de pricewatch dat er al 6- en 7-megapixel camera's zijn in de prijsklasse tot Eur 500. Is het interessant om daar ook nog bij te kijken? In welke omstandigheden ga je een 6- of 7-megapixelcamera gebruiken?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
[...]
Bedankt voor alle tips! Ik heb nu de reviews van de volgende camera's op een rijtje gezet:
- Canon Powershot A95
- Casio Ezilim Z-55
- Minolta G serie (G400, G500, G530 en G600)
Alle camera's hebben hele goede reviews.
Welke camera's kunnen jullie nog meer aanbevelen in deze prijsklasse? Het maakt mij niet uit dat de camera niet echt superklein is, want ik ben slechtziend. (autofocus dus ook erg belangrijk). Wat dat aangaat dus juist liever wat groter. Verder vind ik belangrijk:
- uitstekende kwaliteit foto's, ook in auto-mode. Maar wel met mogelijkheid van manuele functies, zodra ik daar aan toe ben
- goede movie-opnames, liefst niet beperkt tot een bepaalde tijd, maar tot geheugencapaciteit
- liefst opslagtype compactflash type I, omdat ik daar nog wat kaartjes van heb liggen. Is echter geen vereiste, want ik heb gelezen dat sandisk kaartjes over het algemeen sneller zijn. Hebben jullie daar ervaring mee?
Tot slot nog een laatste vraag. Ik zie in de pricewatch dat er al 6- en 7-megapixel camera's zijn in de prijsklasse tot Eur 500. Is het interessant om daar ook nog bij te kijken? In welke omstandigheden ga je een 6- of 7-megapixelcamera gebruiken?
Bij welke winkel heb je de camera gekocht?Januszjes schreef op 04 oktober 2004 @ 07:20:
Zojuist heb ik de Kodak dx 6490 binnengekregen. Koste 330 euro. Een perfecte camera echt in een woord geweldig.
Verwijderd
Shit, ik dacht dat ik eindelijk een keuze gemaakt had (voor de Fuji S5500), zie ik nou de Canon Powershot A95, die is ook wel leuk...
Aan de reviews te zien is de kwaliteit bij de A95 beter dan bij de S5500, maar de S5500 heeft weer 10x zoom. Normaal gesproken vind ik de kwaliteit belangrijker maar ik het verschil is niet zo enorm. Ik weet echt niet welke ik moet kiezen
Welke raden jullie aan? (Ik wil em gaan gebruiken voor Studie en Hobby)
Aan de reviews te zien is de kwaliteit bij de A95 beter dan bij de S5500, maar de S5500 heeft weer 10x zoom. Normaal gesproken vind ik de kwaliteit belangrijker maar ik het verschil is niet zo enorm. Ik weet echt niet welke ik moet kiezen

Zucht.
Appels en peren (10x zoom vs. normale compact 3x zoom).
Appels en peren (10x zoom vs. normale compact 3x zoom).
Alors.
Verwijderd
Dit is hetzelfde als vergelijken met appels en peren,
als ik het zo lees stel je verder helemaal niet zoveel eisen aan je camera, en zoom ed, daarom kun je beter de canon nemen. Wil je meer, vooral zoom, neem dan de fuji. bedenkt wel dat xd kaartjes duurder zijn dan voor de canon.
als ik het zo lees stel je verder helemaal niet zoveel eisen aan je camera, en zoom ed, daarom kun je beter de canon nemen. Wil je meer, vooral zoom, neem dan de fuji. bedenkt wel dat xd kaartjes duurder zijn dan voor de canon.
Verwijderd
Ik heb zojuist de canon powershot a95 besteld in Duitsland voor Eur 292,-
Zodra ik deze binnen heb (kan een week of twee duren) zal ik jullie mijn bevindingen laten weten.
Zodra ik deze binnen heb (kan een week of twee duren) zal ik jullie mijn bevindingen laten weten.
[quote]Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 09:55:
- prestaties in low-light situaties is met alle compactcams een moeilijk punt. Zoek dan ieg een camera met een focus-assist lampje. Mijn ervaring is dat met zo'n 9 punts zoeksysteem er ook makkelijker een scherpstelplek gevonden wordt. Verder zou je in zo'n geval ook kunnen vertrouwen op een manuele focus, waarbij je aan de hand van de door jou geschatte afstand kunt focussen. Maar ik weet natuurlijk niet of jouw situatie dat toelaat.
- goed autofocus systeem: bedoel je snel of nauwkeurig of hoog 'hit (de zoeker kan iets vinden)' percentage? Dat moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je onder 'goed' verstaat.
- kaartjes: sandisk is een merk met zowel snelle als langzame kaartjes lijkt mij, bovendien maakt het in het segment waarin je je camera zoekt maar weinig uit wat voor kaartje je koopt, de snelheidsbeperking zit met name in de camera. Bovendien kun je je afvragen in welke gevallen je echt baat zulthebben bij deze snelheid; meestal ondervangt de buffer van de camera normale snelheidsproblemen.
6-7 megapixelcamera's bieden met name meer mogelijkheden om kwalitatief hoogwaardige, afdrukbare uitsnedes uit foto's te maken. Nadeel is dat je camera meestal iets langszamer zal worden door de grotere fotobestanden en je dus meer opslagruimte nodig zal moeten hebben. Met een 2 megapixelcamera maak je al een goede 10x15 afdruk en wanneer je dan echt voor de kwaliteit gaat wordt het met meer megapixels belangrijker om een goede afdrukcentrale voor je foto's te vinden dan dat die extra megapixels iets uitmaken. Je kunt met zo'n camera misschien zeggen dat je dan op a4 haarscherp kunt afdrukken, maar wie houdt zijn of haar neus op 5 centimeter van zo'n foto?
Het zijn wel een hele hoop vragen, waarop ik lang niet allemaal een antwoord heb. Een paar dingen:Help!!!! schreef op 03 oktober 2004 @ 23:06:
[...]
- prestaties in low-light situaties is met alle compactcams een moeilijk punt. Zoek dan ieg een camera met een focus-assist lampje. Mijn ervaring is dat met zo'n 9 punts zoeksysteem er ook makkelijker een scherpstelplek gevonden wordt. Verder zou je in zo'n geval ook kunnen vertrouwen op een manuele focus, waarbij je aan de hand van de door jou geschatte afstand kunt focussen. Maar ik weet natuurlijk niet of jouw situatie dat toelaat.
- goed autofocus systeem: bedoel je snel of nauwkeurig of hoog 'hit (de zoeker kan iets vinden)' percentage? Dat moet je voor jezelf duidelijk hebben wat je onder 'goed' verstaat.
- kaartjes: sandisk is een merk met zowel snelle als langzame kaartjes lijkt mij, bovendien maakt het in het segment waarin je je camera zoekt maar weinig uit wat voor kaartje je koopt, de snelheidsbeperking zit met name in de camera. Bovendien kun je je afvragen in welke gevallen je echt baat zulthebben bij deze snelheid; meestal ondervangt de buffer van de camera normale snelheidsproblemen.
6-7 megapixelcamera's bieden met name meer mogelijkheden om kwalitatief hoogwaardige, afdrukbare uitsnedes uit foto's te maken. Nadeel is dat je camera meestal iets langszamer zal worden door de grotere fotobestanden en je dus meer opslagruimte nodig zal moeten hebben. Met een 2 megapixelcamera maak je al een goede 10x15 afdruk en wanneer je dan echt voor de kwaliteit gaat wordt het met meer megapixels belangrijker om een goede afdrukcentrale voor je foto's te vinden dan dat die extra megapixels iets uitmaken. Je kunt met zo'n camera misschien zeggen dat je dan op a4 haarscherp kunt afdrukken, maar wie houdt zijn of haar neus op 5 centimeter van zo'n foto?
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
Verwijderd
[quote]Rudedadude schreef op 04 oktober 2004 @ 23:03:
- over de low-light situatie: In de canon powershot a95 zit een (naar de reviewers beoordeelde) uitstekende focus-assist lamp. Vind ik wel erg belangrijk in mijn situatie. Daarmee ben ik denk ik ook direct geholpen voor wat betreft de autofocus. Door het 9 punts zoeksysteem dat makkelijker een scherpstelplek vindt.
- voor wat betreft de kaartjes, dan wordt het voor mij gemakkelijk, dan ga ik toch voor CF. Daar heb ik thuis nog 2 van liggen, Eén van 32MB en één van 64MB. Tezamen met de standaard 32MB kaart die wordt geleverd bij de powershot A95 en de extra 512MB kaart die ik erbij besteld heb denk ik dat ik wel even vooruit kan.
- tot slot over je reaktie vwb een 6 of 7-megapixel camera, ik zal voornamelijk gaan voor 'normale' prints op 10 X 15. Wel is de bedoeling om ook op goede kwaliteit zelf afdrukken te gaan maken (of laten maken door een afdrukcentrale) op A4-formaat. Wat ik van je verhaal begrijp moet ik dan aan deze powershot A95 meer dan voldoende capaciteit hebben.
Als laatste een vraag. Ik ben relatief nieuw in digitale fotografie. Weet jij (of iemand anders natuurlijk) ook een goede nederlandstalige site met tutorials e.d. op fotogebied, waar wordt uitgelegd wanneer je op welke resolutie schiet en van welke kwaliteit. Bijvoorbeeld; als ik een goede foto wil maken van de beste kwaliteit voor prints op 10 X 15, kan ik kiezen uit resoluties: 2,592 x 1944, 2,048 x 1536, 1,600 x 1,200 of 640 x 480. Zelfde geldt voor de vraag welke resolutie gebruik je voor een print op A4-formaat.
Alvast bedankt!
Bedankt voor je reaktie!Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 09:55:
[...]
Het zijn wel een hele hoop vragen, waarop ik lang niet allemaal een antwoord heb. Een paar dingen:
- over de low-light situatie: In de canon powershot a95 zit een (naar de reviewers beoordeelde) uitstekende focus-assist lamp. Vind ik wel erg belangrijk in mijn situatie. Daarmee ben ik denk ik ook direct geholpen voor wat betreft de autofocus. Door het 9 punts zoeksysteem dat makkelijker een scherpstelplek vindt.
- voor wat betreft de kaartjes, dan wordt het voor mij gemakkelijk, dan ga ik toch voor CF. Daar heb ik thuis nog 2 van liggen, Eén van 32MB en één van 64MB. Tezamen met de standaard 32MB kaart die wordt geleverd bij de powershot A95 en de extra 512MB kaart die ik erbij besteld heb denk ik dat ik wel even vooruit kan.
- tot slot over je reaktie vwb een 6 of 7-megapixel camera, ik zal voornamelijk gaan voor 'normale' prints op 10 X 15. Wel is de bedoeling om ook op goede kwaliteit zelf afdrukken te gaan maken (of laten maken door een afdrukcentrale) op A4-formaat. Wat ik van je verhaal begrijp moet ik dan aan deze powershot A95 meer dan voldoende capaciteit hebben.
Als laatste een vraag. Ik ben relatief nieuw in digitale fotografie. Weet jij (of iemand anders natuurlijk) ook een goede nederlandstalige site met tutorials e.d. op fotogebied, waar wordt uitgelegd wanneer je op welke resolutie schiet en van welke kwaliteit. Bijvoorbeeld; als ik een goede foto wil maken van de beste kwaliteit voor prints op 10 X 15, kan ik kiezen uit resoluties: 2,592 x 1944, 2,048 x 1536, 1,600 x 1,200 of 640 x 480. Zelfde geldt voor de vraag welke resolutie gebruik je voor een print op A4-formaat.
Alvast bedankt!
[quote]Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 06:53:
Dat kan je toch zo omrekenen of op internet even opzoeken. Zal overigens ook wel in de manual staan.Rudedadude schreef op 04 oktober 2004 @ 23:03:
[...]
Alvast bedankt!
Verwijderd
[quote]Januszjes schreef op 05 oktober 2004 @ 07:53:
Dit was slechts een voorbeeld. Ik wil ook graag meer info over de werking van diafragma, sluitertijd, witbalans e.d. Zodat ik straks een klein beetje weet in wat voor omstandigheden ik welke instellingen moet gebruiken.Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 06:53:
[...]
Dat kan je toch zo omrekenen of op internet even opzoeken. Zal overigens ook wel in de manual staan.
Wat betreft het kiezen van een resolutie op je camera: Je kunt (zeker als je ook nog een 512 MB kaart gaat kopen) het beste gewoon op maximale resolutie schieten en pas te gaan bezuinigen wanneer je in ruimtegebrek komt. Wanneer je dat niet doet zal de camera zelf alvast je foto op maximaal formaat schieten en vervolgens op een kleiner formaat opslaan (bijvoorbeeld 1600x1200), een stap die je zelf ook kunt maken in elk fotobewerkingsprogramma. Hetzelfde geldt voor de jpg opslag-kwaliteit, beter de hoogste kwaliteit kiezen dan er achteraf achter komen dat je foto detail mist.
De stelregel voor afdrukken is zo'n beetje dat je vanaf 1600x1200 een goede foto kunt maken op 10x15 formaat. 1600:15 is 106 pixels per centimeter x 2.54 is ongeveer 270 dpi en dat ziet er op een foto over het algemeen goed uit. Op sommige foto's kun je met minder rondkomen, op sommige zal je soms nog wat meer willen.
5 megapixel is zeker voldoende voor a4
Speciale nederlandstalige sites over specifiek digitale fotografie weet ik niet zo snel. Dingen als het gebruik de witbalans zul je vaak in de praktijk moeten uitproberen. zelf vertrouw ik meestal op de automatische witbalans en in een enekel geval dat dat niet afdoende is stap ik over op de nabewerking.
Een engelstalige site die wel op digitale fotografie ingaat met korte artikelen is
imaging resource
Meer over de analoge fotografie, maar daarin natuurlijk wel onderwerpen als sluitertijden, diafragma en compositie is de volgende tutorial:
fotocursus
Erg uitgebreid en toegespitst op natuurfotografie, maar leuk om te lezen en de minder nuttige dingen kunnen zo overgeslagen worden
De stelregel voor afdrukken is zo'n beetje dat je vanaf 1600x1200 een goede foto kunt maken op 10x15 formaat. 1600:15 is 106 pixels per centimeter x 2.54 is ongeveer 270 dpi en dat ziet er op een foto over het algemeen goed uit. Op sommige foto's kun je met minder rondkomen, op sommige zal je soms nog wat meer willen.
Speciale nederlandstalige sites over specifiek digitale fotografie weet ik niet zo snel. Dingen als het gebruik de witbalans zul je vaak in de praktijk moeten uitproberen. zelf vertrouw ik meestal op de automatische witbalans en in een enekel geval dat dat niet afdoende is stap ik over op de nabewerking.
Een engelstalige site die wel op digitale fotografie ingaat met korte artikelen is
imaging resource
Meer over de analoge fotografie, maar daarin natuurlijk wel onderwerpen als sluitertijden, diafragma en compositie is de volgende tutorial:
fotocursus
Erg uitgebreid en toegespitst op natuurfotografie, maar leuk om te lezen en de minder nuttige dingen kunnen zo overgeslagen worden
Verwijderd
Harstikke bedankt voor je uitleg en de links naar de sites. Ga ik doorlezen!Rudedadude schreef op 05 oktober 2004 @ 09:33:
Wat betreft het kiezen van een resolutie op je camera: Je kunt (zeker als je ook nog een 512 MB kaart gaat kopen) het beste gewoon op maximale resolutie schieten en pas te gaan bezuinigen wanneer je in ruimtegebrek komt. Wanneer je dat niet doet zal de camera zelf alvast je foto op maximaal formaat schieten en vervolgens op een kleiner formaat opslaan (bijvoorbeeld 1600x1200), een stap die je zelf ook kunt maken in elk fotobewerkingsprogramma. Hetzelfde geldt voor de jpg opslag-kwaliteit, beter de hoogste kwaliteit kiezen dan er achteraf achter komen dat je foto detail mist.
imaging resource
fotocursus
[quote]Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 08:13:
En dan ook gewoon eens een foto in het 'testcase topic' zetten.. en vragen om commentaar en aanbevelingen. Daar leer je het beste van.
http://www.dutchphotozone.com/
Ik heb sinds kort onderstaande pagina ontdekt... Er zijn vrij veel mensen die nog met analoge camera's werken, maar 't principe is natuurlijk hetzelfde. Je hebt hier heel veel voorbeelden, uitleg, do's en don'tsJanuszjes schreef op 05 oktober 2004 @ 07:53:
[...]
Dit was slechts een voorbeeld. Ik wil ook graag meer info over de werking van diafragma, sluitertijd, witbalans e.d. Zodat ik straks een klein beetje weet in wat voor omstandigheden ik welke instellingen moet gebruiken.
En dan ook gewoon eens een foto in het 'testcase topic' zetten.. en vragen om commentaar en aanbevelingen. Daar leer je het beste van.
[ Voor 5% gewijzigd door hars73 op 05-10-2004 10:00 ]
Verwijderd
[quote]hars73 schreef op 05 oktober 2004 @ 09:59:
Ook harstikke bedankt! Ga ik ook doorlezen.Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 08:13:
[...]
Ik heb sinds kort onderstaande pagina ontdekt... Er zijn vrij veel mensen die nog met analoge camera's werken, maar 't principe is natuurlijk hetzelfde. Je hebt hier heel veel voorbeelden, uitleg, do's en don'ts![]()
Waar heb je die A95 trouwens besteld? Ik heb ook al op het punt gestaan om hem in Duitsland te bestellen, maar zit een beetje met de garantie... Heb Canon al gemaild en gevraagd hoe dat werkt, maar krijg geen antwoordVerwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 21:59:
Ik heb zojuist de canon powershot a95 besteld in Duitsland voor Eur 292,-

Verwijderd
Via www.maxx-store.de. Wat ik er van kon lezen bij de garantiebepalingen mag dat geen problemen op gaan leveren.hars73 schreef op 05 oktober 2004 @ 10:27:
[...]
Waar heb je die A95 trouwens besteld? Ik heb ook al op het punt gestaan om hem in Duitsland te bestellen, maar zit een beetje met de garantie... Heb Canon al gemaild en gevraagd hoe dat werkt, maar krijg geen antwoord
Maar hoe zou dat precies gaan werken dan? Je stuurt hem terug naar Duitsland? Of mag je hem ook hier ergens in Nederland inleveren?Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 11:00:
[...]
Via www.maxx-store.de. Wat ik er van kon lezen bij de garantiebepalingen mag dat geen problemen op gaan leveren.
Hoi allemaal
Ik heb uitgebreid reviews van deze 2 modellen bekeken en ik kom maar niet tot conclusie. Mijn ouwe Nikon Coolpix 4300 is verkocht en wilde graag een compacte camera met handmatig instelling hebben.
Ze zijn beide 3.2 mp camera alleen Ixus 30 heeft kortere macro stand en grotere LCD en nieuwe processor. Alleen moet ik nieuwe camera deze week nog kopen en Ixus 30 is pas ergens 19 Oct beschikbaar en aan andere kant ik hoef geen betere macro afstand (tja alleen lcd scherm is mooi meegenomen).
Ik kan die Ixus 2s meteen bestellen want meeste winkels hebben hem genoeg in voorraad...of zou ik toch even wachten op Ixus 30?
Ik heb uitgebreid reviews van deze 2 modellen bekeken en ik kom maar niet tot conclusie. Mijn ouwe Nikon Coolpix 4300 is verkocht en wilde graag een compacte camera met handmatig instelling hebben.
Ze zijn beide 3.2 mp camera alleen Ixus 30 heeft kortere macro stand en grotere LCD en nieuwe processor. Alleen moet ik nieuwe camera deze week nog kopen en Ixus 30 is pas ergens 19 Oct beschikbaar en aan andere kant ik hoef geen betere macro afstand (tja alleen lcd scherm is mooi meegenomen).
Ik kan die Ixus 2s meteen bestellen want meeste winkels hebben hem genoeg in voorraad...of zou ik toch even wachten op Ixus 30?
Lucky Goldstar
Dan moet je vooral niet naar de Ixus serie kijken he. Probeer de Minolta G serie eens, klein als de Ixus maar handmatige instellingen zoals de Powershot A serie.Mijn ouwe Nikon Coolpix 4300 is verkocht en wilde graag een compacte camera met handmatig instelling hebben.
Alors.
ok.. na 10 dagen maar ff wat posten
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Huidig model: HP PS 935(5MP, 3x opt)
ik ben van plan een Kodak DX6440 te kopen of een Konica Minolta Z3
specs van de Kodak:

4MP
4x (33-132mm)
macro: 10-50cm
F2.2 - F5.6 / F4.8 - F13
specs KM

4MP
12x (35-420)
macro vanaf 1cm
F2.8 - F4.5 / ??
voordelen Kodak
prijs
groothoek(scheelt 2mm)
beter LCD(scherper, outdoor)
intern geheugen(16MB)
kleiner, lichter
voordelen KM
beter lens
betere tele
handmatige focus
externe flits
Bij welke camera zijn de foto's beter bij weinig licht, veel zoom? Hoeveel ruis is er?
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera. Huidig model: HP PS 935(5MP, 3x opt)
ik ben van plan een Kodak DX6440 te kopen of een Konica Minolta Z3
specs van de Kodak:

4MP
4x (33-132mm)
macro: 10-50cm
F2.2 - F5.6 / F4.8 - F13
specs KM

4MP
12x (35-420)
macro vanaf 1cm
F2.8 - F4.5 / ??
voordelen Kodak
prijs
groothoek(scheelt 2mm)
beter LCD(scherper, outdoor)
intern geheugen(16MB)
kleiner, lichter
voordelen KM
beter lens
betere tele
handmatige focus
externe flits
Bij welke camera zijn de foto's beter bij weinig licht, veel zoom? Hoeveel ruis is er?
[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 16-10-2004 09:10 . Reden: img ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Het is een beetje lastig deze twee camera's te vergelijken, omdat ze eigenlijk in een verschillend segment vallen. Je zal bijvoorbeeld moeten bepalen hoe belangrijk je die super-zoom vindt, tegenover het compacte van de Kodak. Verder staat hier de z3 niet al te goed bekend voor z'n beeldkwaliteit (scherpte en ruis) alhoewel KM probeert daar via firmware upgrades iets aan te doen. Over de beeldkwaliteit van de kodak weet ik niets.
Je zou moeten kijken of beide camera's een focus-assist lampje hebben om scherp te stellen binnen, maar ik zie het niet staan bij dpreview.
Je zou moeten kijken of beide camera's een focus-assist lampje hebben om scherp te stellen binnen, maar ik zie het niet staan bij dpreview.
Na veel lezen hier op GoT en op steves-digicams.com en nadenken over wat ik nu werkelijk zoek en wat ik het belangrijkste vind aan een digi-cam kom ik tot de volgende opsomming (in volgorde van belangrijkheid):
1) extreem compact en stevig
2) minimale tijd tussen indrukken ontspanknop en opname
3) kwaliteit van belichting en scherpte
4) Handmatige instelmogelijkheden
5) Zoombereik minimaal 3x
6) minimaal 4mpx
7) redelijke flitsopname
Mijn selectie tot nu toe:
Sony DSC-T1
Pro: groot display, redelijk snel, goede (foto)kwaliteit
Contra: geen optische zoeker, flitser zwak, beperkt instelbaar
Casio Ex-Z55
Pro: groot display, zeer snel, opische zoeker
Contra: geen tv out
Pentax Optio S4i:
Pro: veel instelmogelijkheden
Contra: klein display en volgens sommige recenties niet zulke scherpe opnamen
De Casio lijkt het te moeten worden maar wat vinden jullie er van?
De Sony vind ik heel mooi en wordt steeds goedkoper maar kun je zonder optische zoeker?
Met welke cam kun je het langste vooruit, als je meer en meer zelf wilt gaan instellen?
6) minimaal 4mpx
7) redelijke flitsopname
Sony DSC-T1
Casio Ex-Z55
Pentax Optio S4i:
De Sony vind ik heel mooi en wordt steeds goedkoper maar kun je zonder optische zoeker?
Met welke cam kun je het langste vooruit, als je meer en meer zelf wilt gaan instellen?
Casio is echt zeer goed in het maken van compacte camera's!
Zo vaak gebruik je de TV out toch niet.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Nee TV out zal ik waarschijnlijk niet veel gebruiken.timow schreef op 17 oktober 2004 @ 19:48:
Casio is echt zeer goed in het maken van compacte camera's!
Waarom denk jij dat Casio goede camera's kan maken, heb je ervaring daarmee?
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Van alle camera's die ik genoemd heb kan ik wel vinden dat ze slechte foto's maken (gebruikerservaringen). Ook het tegendeel wordt beweert. Ik wil absoluut scherpe opname's en kan aan de hand van alles wat over de camera's lees op internet daar geen gewogen oordeel van vormen.
Hoe beoordeel je een digitale camera aan de hand van papieren info en hetgeen je op internet vindt?
Door de laatste stap te nemen, en uiteindelijk een toestel te kopen. Volgens mij scheelt het bij jou niet aan informatie, maar aan de wil om een keuze te maken.Hoe beoordeel je een digitale camera aan de hand van papieren info en hetgeen je op internet vindt?
Kom op, je kunt het!
Succes.
Alors.
Thanks voor het vertrouwen mental coachDoor de laatste stap te nemen, en uiteindelijk een toestel te kopen. Volgens mij scheelt het bij jou niet aan informatie, maar aan de wil om een keuze te maken.
Kom op, je kunt het!
Succes.
Om een keuze te maken voor een camera van ca 400 euro ga ik niet over een nacht ijs. GoT is een plaats waar ik onderbouwde adviezen en suggesties denk te kunnen krijgen,van mensen met veel meer ervaring dan ik op dit gebied, die me helpen een weloverwogen beslissing te kunnen nemen.
Met de tot nu toe gekregen info blijft een keuze maken tussen de drie genoemde camera's even lastig als voor het plaatsen van het eerste bericht.
Om weer ff terug te komen op mijn onderwerp..Rudedadude schreef op 16 oktober 2004 @ 09:52:
Het is een beetje lastig deze twee camera's te vergelijken, omdat ze eigenlijk in een verschillend segment vallen. Je zal bijvoorbeeld moeten bepalen hoe belangrijk je die super-zoom vindt, tegenover het compacte van de Kodak. Verder staat hier de z3 niet al te goed bekend voor z'n beeldkwaliteit (scherpte en ruis) alhoewel KM probeert daar via firmware upgrades iets aan te doen. Over de beeldkwaliteit van de kodak weet ik niets.
Als de F groter is, is het dan ook zo dat het diafragma groter is, zodat foto's in het donker beter zijn?
bij Kodak is deze F2.2 - F5.6 / F4.8 - F13. Waarom zijn er 2 verschillende waardes?
Weet iemand de laatste twee waardes van de KM?
Ik ben al een tijdje van plan om in hetzelfde segment iets te kopen.Grom schreef op 17 oktober 2004 @ 16:09:
Na veel lezen hier op GoT en op steves-digicams.com en nadenken over wat ik nu werkelijk zoek en wat ik het belangrijkste vind aan een digi-cam kom ik tot de volgende opsomming (in volgorde van belangrijkheid):
6) minimaal 4mpx
7) redelijke flitsopname
Sony DSC-T1
Casio Ex-Z55
Pentax Optio S4i:
Kijk ook ns naar de opvolger vd Optio S4i, de Optio S5i. Maar m.n. naar de Canon IXUS 40. Dit is de opvolger vd IXUS 430 maar dan aanmerkelijk compacter.
Ik wacht alleen nog ff op de reviews vd laatste 2 voor ik mijn definitieve keus maak.
PC Specs
Dit topic is gesloten.