En nu kom ik ook maar even met mijn vragensetje. Eerst een korte inleiding
Ik fotografeer nu een jaar of drie, vier met een Canon EOS300 (analoog, jup). Het fotograferen op zich boeit me erg, maar sinds een jaar zijn mijn financiële middelen wat afgenomen: ik ben student geworden. Dit heeft als consequentie gehad dat ik mijn geld meer moest besteden aan levensonderhoud, en minder geld over had voor het kopen van filmrolletjes en het laten ontwikkelen/afdrukken van mijn prentjes. Aangezien ik graag fotografeer en toch altijd al een zwak had voor electronische speeltjes, wil ik binnenkort een digicam gaan aanschaffen. De digitale versie van mijn EOS is geen optie ivm kosten.
Nu ben ik met mijn EOS300 en ervaring waarschijnlijk wat meer-eisender (

) dan de doorsnee HTK-kiekjes-knipper, en stel ik wel wat eisen aan mijn toekomstige digicam. En hier komt dan mijn lijstje met wensen en overdenkingen.
- compacte camera
- licht
- stevig
- liefst instelbare shutter&aperture
- beetje redelijk aantal MP's
- lekker bereik van de lens (35mm equivalent: tenminste 38mm groothoek, tenminste 100mm tele)
- "makkelijk" opslagmedium (prijs, snelheid)
- liefst onder 400 euro
Dit zijn een aantal van mijn wensen zoals ik ze nu kan verzinnen. De digicam wordt een dingetje voor erbij, voor de wat specialere foto's (portretten, macro's) pak ik m'n EOS300. Shutter&aperture hebben wel enige prioriteit.
Op mijn zoektocht kwam ik onder andere langs de site van DPreview. Daar heb ik uiteraard al eindeloos camera's lopen vergelijken. De camera's waar ik op dit moment naar kijk zijn (alfabetische volgorde, ergo: willekeurig):
- Minolta DiMAGE G600
- Nikon CoolPix 4200
- Sony DSC-P100
Ik ben al het langst geinteresseerd in de Sony (dit model kwam ik het eerst tegen op mijn zoektocht). Echter ik ben wat huiverig over Sony camera's; in mijn idee is Sony niet echt een fotografie-merk, of in elk geval minder dan Nikon, Canon, Minolta, Olympus etc. Een verkoper bij de MediaMarkt (tja... om de hoek

) vertelde mij echter dat Sony dit probeert "goed te maken" door de P100 uit te rusten met een Carl-Zeiss lens, die kwalitatief wat beter is dan de standaard Sony-lens.
Nikon staat wat hoger op mijn lijstje van gerenommeerde fotografie-fabrikanten. De 4200 heeft echter niet de mogelijkheid om shutter&aperture handmatig in te stellen. Als echter de automatische programma's zodanig goed in elkaar zitten dat die voldoen, dan eh... voldoen die.
Over Minolta weet ik niet erg veel; het model verrast me een beetje. Gebruikerservaringen die ik op internet vind (oa. DPreview) maken dat ik wat twijfel over de kwaliteit.
Om Canon-aanraders vast voor te zijn: de hele PowerShot-serie vind ik niet erg mooi... En ze doen ook redelijk groot aan. Minpuntje dus...
Dan kom ik nu bij mijn belangrijkste vraag. Kunnen jullie mij een van genoemde digicams aan- danwel afraden?
Suggesties zijn natuurlijk van harte welkom, voor vragen sta ik ook open.
Zo gezegd, zo gedaan.