Bouw een Debian/MythTV systeem met de Asus Pundit-R barebone

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 7.020 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-06 10:52
Verwijderd schreef op 22 juli 2004 @ 12:58:
Ook kan je de pundit horizontaal plaatsen en dan past hij mooi op de plaats waar vroeger de videorecorder stond te pronken :-)
Niet als je zo'n mooi open tv-meubel hebt. Je kunt je video apparatuur daarin namelijk ook van de zijkanten bekijken en de "zijkant" van een horizontale pundit is niet mooi afgewerkt, daaraan bevestig je namelijk normaliter die plastic voet die erbij zit.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grizzlybear schreef op 22 juli 2004 @ 13:32:
Ik ben ook een MythTV systeem aan het maken op een VIA epia C3. Met een PVR 250. Ik sluit hem aan via de VGA op mijn 30" LCD TV. Ik kan dan in 1280x768 internetten en zo en natuurlijk TV kijken.
Heb ook zo een systeempje draaien en ik vind het aleen jammer dat je voor opnames en live-tv die MPEG hardware accelleratie moet aanzetten. Die geeft toch nog altijd een minder goed beeld in vergelijking met de TV-out van een pundit met sis chipset of iets met een nvidia kaartje en zeker ook in vergelijking met de TV-out van de PVR350 (maar die heeft dan weer andere nadelen die al in deze toppic aan bod zijn gekomen)

Je moet eens het verschil testen door via mplayer een opname te bekijken (dat kan zonder hardware accel) en dan dezelfde opname via myth (met hardware accel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 juli 2004 @ 23:34:
misschien wat off-topic maar in de zomereditie van de Belgische PC-Magazine (www.pcmagazine.be) stond een artikel over mythtv en daarin werd verwezen naar een bedrijf dat pre-built myth-pundit boxen verkoopt (en nog een hoop andere modellen). Linkje was www.tv-box.be. Voor 1.195 € lijkt me dat wel een prijzige oplossing maar je krijgt er wel 3 jaar support bij. Wat denken jullie hiervan?
Heb even naar de specs gekeken en dat zijn wel leuke systeempjes.
Ik denk echter dat de gemiddelde tweaker een mythtv systeem zelf samensteld voor de voldoening te kunnen zeggen kijk eens wat ik gemaakt heb...
Langs de andere kant is het met 3 jaar support wel een leuke oplossing voor mensen die een all-in no-worries PVR systeem willen zonder dat ze weten wat er op de achtergrond allemaal draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Wat ik me eigenlijk nog wel afvraag is hoe dat zit met dat infrarood op die pvr 250/350. Je schroeft die kaart er in maar het infrarood oog zit dus achter de pc en infrarood werkt toch pas goed als het in line of sight is :?
Je moet dus altijd het licht via de muur oid zien te kaatsen dat het bij de kaart aankomt, of zie ik dit nu verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

idef1x schreef op 23 juli 2004 @ 17:06:
Wat ik me eigenlijk nog wel afvraag is hoe dat zit met dat infrarood op die pvr 250/350. Je schroeft die kaart er in maar het infrarood oog zit dus achter de pc en infrarood werkt toch pas goed als het in line of sight is :?
Je moet dus altijd het licht via de muur oid zien te kaatsen dat het bij de kaart aankomt, of zie ik dit nu verkeerd :?
Er zit een kabeltje bij met een oogje dat je aan de voorkant kunt plakken van de PC/Monitor/TV/Kastje/muur/whatever. ;)

Clique! <-- daar onderaan. :)

[ Voor 8% gewijzigd door mOrPhie op 23-07-2004 17:15 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Nu online
Ah okee dank!....Gaat ik denk ik ook maar eens zo'n kaartje zien te scoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zit zelf ook voor een HTPC te kijken en ik neig toch steeds meer naar mythTV als achterliggend software geval. Ik vraag me alleen af, als je zo'n PVR 250 of 350 gebruikt, waarom stopt iemand er dan nog een P4-2,8 of sneller zelfs in? Dat is toch nergens voor nodig? Voor DVD afspelen heb je al dat processor geweld niet nodig, voor mp3 al helemaal niet, game je dan op zo'n PC, of wat heeft zo'n snelle proc voor zin?

Ik denk dat ik de koelste celeron zoek en dat ik die er maar in stop, grote fan erop en het moet redelijk stil blijven, hoop ik. Eventueel zoeken naar een proc die passief gekoeld kan worden (onderklokken ofzo), als ik ergens een hekel aan heb, is het wel lawaai :)

[ Voor 25% gewijzigd door Grrrrrene op 26-07-2004 23:32 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Grrrrrene schreef op 26 juli 2004 @ 23:31:
Ik zit zelf ook voor een HTPC te kijken en ik neig toch steeds meer naar mythTV als achterliggend software geval. Ik vraag me alleen af, als je zo'n PVR 250 of 350 gebruikt, waarom stopt iemand er dan nog een P4-2,8 of sneller zelfs in? Dat is toch nergens voor nodig? Voor DVD afspelen heb je al dat processor geweld niet nodig, voor mp3 al helemaal niet, game je dan op zo'n PC, of wat heeft zo'n snelle proc voor zin?

Ik denk dat ik de koelste celeron zoek en dat ik die er maar in stop, grote fan erop en het moet redelijk stil blijven, hoop ik. Eventueel zoeken naar een proc die passief gekoeld kan worden (onderklokken ofzo), als ik ergens een hekel aan heb, is het wel lawaai :)
Je hebt gelijk wat betreft lage eisen aan je proc, maar in de praktijk is het niet verstandig iets tragers te nemen dan b.v. een celeron 2.0 Ghz (Zelf gebruik ik overigens een celeron 2.4 Ghz.). Er zijn namelijk een paar dingen waar je rekening mee moet houden:

1. Aan een pundit valt niets te over of under-klokken, die mogelijkheid heeft het bios eenvoudigweg niet.

2. De ruimte in de kast is zo beperkt en alles is zo precies op elkaar afgestemd dat het onwaarschijnlijk is dat je een betere koeler kunt vinden dan degene die standaard in de pundit zit en die ook nog past.

3. Voor het socket in de Pundit maakt intel geen passief koelbare procs.

4. Zelfs als je nog een veel tragere celeron kunt vinden (b.v. 1,0 Ghz), moet je er rekening mee houden dat die niet met de laatste revisies aan de core en het productie proces zijn gebakken. Dergelijke revisies zijn o.a nodig om energieverbruik en warmteontwikkeling te beperken en zo probleemloos de kloksnelheid op te kunnen schroeven. Een oude trage core is gebakken met de destijds beste controle over het proces. Nieuwe procs hebben wat die controle betreft een voorsprong en dus zullen ze elkaar wat warme productie betreft nauwelijks ontlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RickN
Mag ik jullie even heel brutaal doorlinken naar mijn vraag in dit topic? Asus pundit-r vga + tv-out tegelijkertijd
MrScratch schreef op 28 juli 2004 @ 14:51:
[...]

Lijkt me niet. Ik gok zo maar eens dat je met XP doelt op Windows XP en dat past niet in dit NON-windows topic.
Weet ik, daarom stel ik de vraag ook niet hier, maar link ik alleen naar een ander topic in een ander sub-forum waar de vraag wel thuis hoort. Feit blijft dat de Pundit(-R) enthousiasten hier geconcentreert lijken te zijn en ik zou het jammer vinden als mijn vraag onbeantwoord blijft puur en alleen omdat niet iedereen, om begrijpelijke redenen, alle sub-fora bezoekt.

[ Voor 67% gewijzigd door RickN op 28-07-2004 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 13:51

MrScratch

I am rubber, you are glue

RickN schreef op 28 juli 2004 @ 14:43:
Mag ik jullie even heel brutaal doorlinken naar mijn vraag in dit topic? Asus pundit-r vga + tv-out tegelijkertijd
Lijkt me niet. Ik gok zo maar eens dat je met XP doelt op Windows XP en dat past niet in dit NON-windows topic.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calculon
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
siepeltjuh schreef op 21 juli 2004 @ 01:36:
@calculon en @ idef1x

Ik heb ook een sata schijfje voor deze pc, maar ik krijg er geen windows XP op geinstalleerd, hij herkent de sata drive niet. Ik kan nergens vinden waar ik de drivers weg kan halen om te slipstreamen.

Hoe hebben jullie dit gedaan?
Niet. Ik had een omvormstukje gebruikt om van pata naar sata te gaan, maar dat werkte zo onhandig (en het bemoeilijkte de airflow nog meer, net de reden waarom ik het dacht te gebruiken). Sorry dat ik je niet kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Nu online
Calculon schreef op 28 juli 2004 @ 19:46:
[...]

Niet. Ik had een omvormstukje gebruikt om van pata naar sata te gaan, maar dat werkte zo onhandig (en het bemoeilijkte de airflow nog meer, net de reden waarom ik het dacht te gebruiken). Sorry dat ik je niet kan helpen.
Is eigenlijk off topic hier, maar je hebt SP1 nodig naar het schijnt, daar die pas SATA ondersteund, maar dat kan je beter in de windows topics vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag iedereen, ik zal me maar even toevoegen aan de discussie/topic.

Ik ben dus ook van plan om zo`n pundit-r aan te schaffen voor in de woonkamer.

We hebben nu nog kabel-tv van essent, maar omdat de kwalitijd ervan in onze regio niet over te spreken is, hebben we maar besloten om schotel te kopen.

Maar het signaal dan van een schotel komt is natuurlijk heel anders dan bij kabel.
Eerst krijg je een signaal van de sataliet, die gaat met een coax kabel naar een decoder (waar je dus je kanaal-keuze op bepaald, niet meer je TV) en dan naar je TV.

Het signaal dat dus binnenkomt in je TV is dus alleen van dat ene kanaal.
Ik weet niet of er capture kaarten zijn die met deze manier van TV kijken om kunnen gaan, maar ik vrees voor het ergste.

Weten jullie of er met de MYTHtv een mogelijk voor is?
zoek ik in de verkeerde richting?

of is het helemaal niet mogelijk :/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 18:23
Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 00:08:
Dag iedereen, ik zal me maar even toevoegen aan de discussie/topic.

Ik ben dus ook van plan om zo`n pundit-r aan te schaffen voor in de woonkamer.

We hebben nu nog kabel-tv van essent, maar omdat de kwalitijd ervan in onze regio niet over te spreken is, hebben we maar besloten om schotel te kopen.

Maar het signaal dan van een schotel komt is natuurlijk heel anders dan bij kabel.
Eerst krijg je een signaal van de sataliet, die gaat met een coax kabel naar een decoder (waar je dus je kanaal-keuze op bepaald, niet meer je TV) en dan naar je TV.

Ik weet niet of er capture kaarten zijn die met deze manier van TV kijken om kunnen gaan, maar ik vrees voor het ergste.

Wellicht een DVB kaart gebruiken welke je rechtstreeks op je LNB aansluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 00:08:

De meeste Mythtv gebruikers lossen dit op door de mythbox een infrarood signaal te laten sturen naar de decoder voor de kanaalwijzigingen (met een irblaster of zo). Ook zijn sommige decoders uitgerust met een seriele poort of usb waarlangs ze aangestuurd kunnen worden. Scriptjes om dit te doen kan je terugvinden in de mythtv mailinglists.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Nu online
Ola,
Ik zat me even af te vragen wat nu beter is om de installatie van mythtv (en de rest) te doen :
alles via de sources en dus de beschrijvingen van de site volgen of.....alles met apt-get :?
Dat laatste is wel het makkelijkst lijkt me, maar heeft iemand ervaring met het resultaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion,

zou je wellicht nog die screenshot van de BIOS settings kunnen posten? Ik heb zelf namelijk onder Windows XP ook al problemen gehad met IRQ/DMA settings, en kreeg dat pas stabiel door PnP OS aan te zetten in het BIOS. Maar dit is natuurlijk niet de oplossing om e.e.a. onder linux stabiel te krijgen... 8)7

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het inderdaad een erg mooi doosje is, al was het even breken om er een PVR-350 + 250 in te krijgen 8)

Grtz, larsu
Exirion schreef op 29 juni 2004 @ 00:28:
[...]

Dat kun je beter doen met de TV-uitgang van je videokaart. In mijn geval die van de onboard ATI, en die geeft een erg scherp beeld. Net zo goed als die van de Asus 9600XT in m'n desktop machine. Native support is er nog niet voor de TV uitgang, maar met de VESA modus is het ieder geval sneller dan de PVR350 framebuffer ;)

(overigens speel ik zelf geen DivX en heb ik een goeie losse DVD-speler bij de TV staan dus heb er nog niet veel aandacht aan besteed, maar ik zal eens kijken)

Verder een kleine update:

Het enige probleem waar ik nog mee worstelde was een vaag MythTV probleem. Op de een of andere manier ging er elke keer iets mis met de database waardoor MythTV niet meer wilde tunen. Er is een sterke koppeling tussen de EPG data en het kanalen selecteren in MythTV. Zwak puntje, en zeker als je met zo'n irritant probleem te maken hebt. Uit frustratie over MythTV heb ik ook even Freevo geprobeerd en dat draaide binnen een half uurtje volledig werkend :P Nu lijkt MythTV uiteindelijk ook goed te werken.

In ieder geval heb ik totaal geen stabiliteitsproblemen meer met de hardware en de drivers. Ik heb vanalles opgenomen en zitten klooien om dingen uit te proberen en daarbij is het geheel geen enkele keer gecrashed. Binnenkort post ik misschien even screenshots van de BIOS settings en de kernel config file.

De enige issue nu nog: vlak na het wisselen van een kanaal is het beeld ongeveer 3 seconden schokkerig na het uitfaden van de MythTV OSD. Geen ramp, maar niet netjes. In de changelog van de laatste CK patch versies is te zien dat er wat dat betreft nog wat problemen op te lossen zijn dus het is wel een bekend probleem.

Al met al denk ik niet dat er nog veel specifieke info/issues te melden zijn over deze configuratie :) Ik ben nogsteeds enorm tevreden over de beeldkwaliteit en ook zonder MythTV kun je met 'cat /dev/video0 >opname.mpg' en 'mplayer opname.mpg' al prima opnemen en weergeven. Geen luxe UI, maar dat boeit de echte Tweakurt uiteraard niet zo 8)7

Overigens is de IVTV patch voor MPlayer erg aan te raden :) Die kan in ieder geval MPEG2 via de TV-out spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 19:27

Leon

Rise Of The Robots

Misschien wel handig om te vermelden hier:
Uit de kernel 2.6.8 Changelog:
<bogdan.costescu@iwr.uni-heidelberg.de>
[PATCH] 3c59x: support for ATI Radeon 9100 IGP

The following patch adds support for the 3Com networking core found in the
ATI Radeon 9100 IGP southbridge used on boards like Asus P4R800-VM.

The main point of this patch is using HAS_MII instead of HAS_NWAY for the
definition of the board. All the previous trials since the end of last
year used HAS_NWAY which disables the Tx part of the transceiver; using
HAS_NWAY was the way all 3Com Cyclone and Tornado chips worked, as they had
the transceiver integrated. The ATI solution has an external transceiver
and I had to physically see the different chip on the board (the board was
provided by ATI) to finally understand that it needs the HAS_MII
definition... I'm still waiting for some docs from ATI to clarify if this
is the correct way of handling this chip and if there are any differences
w.r.t EEPROM handling, but as it appears to work and was also confirmed by
other testers, I don't want to keep owners of such boards away from their
networks :-)

The textual identification was a bit hard to decide; it's called
"3c920B-EMB-WNM" in the Windows .INF file that Asus provides for their
boards. As this name was already used for PCI ID 9210, I added the
paranthesis which specifies where this chip is found.

The Scyld driver defines FEATURE_TORNADO to include HAS_NWAY. This board
would then probably need to not be defined with FEATURE_TORNADO, but the
same as in this patch.

I would like to publicly thank Tyson Vickers for both ideas and patience
during the last few weeks. He managed to get the driver working by
randomly setting driver parameters :-) But then he contacted me and worked
with me towards the solution.

Signed-off-by: Andrew Morton <akpm@osdl.org>
Signed-off-by: Linus Torvalds <torvalds@osdl.org>
Originele post met patch

De in de startpost genoemde patch is dus niet meer nodig als je 2.6.8.1 installeerd.

Ik ben trouwens ook bezig om een mythtv box te maken, het is een heel gedoe om er 2 tv-kaarten (1 PVR-350 en een bttv (BT878) gebaseerde kaart)

[ Voor 4% gewijzigd door Leon op 16-08-2004 18:27 ]

Eeuwige n00b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Mijn complimenten over de topicstart en de verdere uitleg!

Maar, ik heb toch nog een vraag. Linux e.d. lukt namelijk wel, maar op audiogebied ben ik een echte n00b! Op de site van Hauppauge staat dat de WinTV-PVR-350 ook FM-radio kan ontvangen. (letterlijk TV and FM radio for your PC!). Mijn vraag is hoe het zit met de kwaliteit van deze FM-ontvanger, en welke programma's gebruikt kunnen worden om de audio af te spelen?

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

TheBigBug schreef op 17 augustus 2004 @ 22:34:
Mijn vraag is hoe het zit met de kwaliteit van deze FM-ontvanger, en welke programma's gebruikt kunnen worden om de audio af te spelen?
De kwaliteit kan ik je weinig over zeggen aangezien ik die kaart niet heb maar voor de programma's heb ik wel een linkie voor je, al denk ik dat je met Google ook aardig ver was gekomen ;)

http://www.tv-cards.com/apps.php

Mistakes are proof that you are trying...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan MythTV met een PCTV Stereo (Standaard MPEG1 compressie software upgradable) ook MPEG2 compressie gebruiken? Of moet ik een upgrade van de PCTV Stereo uitvoeren?

Ik las wat verhalen dat de PCTV lastig te gebruiken is als remote, wat is hiervan waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:08

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 11:38:
Exirion,

zou je wellicht nog die screenshot van de BIOS settings kunnen posten?
Ja, ik zal morgen even screenshots maken. Of is je probleem inmiddels al opgelost?

Verder:
Ik draai inmiddels met de CK104L pre-0.1.10 drivers en die maken het OSD van MythTV eindelijk echt vloeiend. Wel is het nog afzien zonder TV-out support voor de onboard video onder Linux. Hopelijk doet ATI er eens wat aan :(

De ivtv drivers gaan in ieder geval de goeie kant op :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion,

mijn probleem is nog niet opgelost, maar ik heb dan ook nog geen tijd gehad om met linux/mythtv te gaan experimenteren. Maar ik ben zeker nog van plan om dat te gaan doen, en het zou natuurlijk enorm helpen als ik niet zelf hoef te gaan proberen wat de juiste BIOS settings zijn. Dus als je die screenshot nog zou posten zou je me zeker op weg helpen! _/-\o_

Er gaan geruchten dat ATI geen linux drivers gaat maken vanwege de X-box deal met Microsoft, maar hopelijk zijn dat niet meer dan geruchten :)

Grtz
larsu
Exirion schreef op 18 augustus 2004 @ 23:05:
[...]

Ja, ik zal morgen even screenshots maken. Of is je probleem inmiddels al opgelost?

Verder:
Ik draai inmiddels met de CK104L pre-0.1.10 drivers en die maken het OSD van MythTV eindelijk echt vloeiend. Wel is het nog afzien zonder TV-out support voor de onboard video onder Linux. Hopelijk doet ATI er eens wat aan :(

De ivtv drivers gaan in ieder geval de goeie kant op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 10:05:
Dus als je die screenshot nog zou posten zou je me zeker op weg helpen! _/-\o_
Ik kijk vanavond even. Gisteren is het er niet van gekomen.
Er gaan geruchten dat ATI geen linux drivers gaat maken vanwege de X-box deal met Microsoft, maar hopelijk zijn dat niet meer dan geruchten :)
Vreemd, want ATI heeft al vrij goeie Linux drivers voor de Radeon range. Ik snap niet waarom de laatste versie van die drivers de 9100 IGP nogsteeds niet ondersteunt. Ik heb het nog niet geprobeerd op m'n 9600XT kaart, maar zelfs TV-out zou in principe gewoon moeten werken.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 15:25
Ik meld me ook weer even in dit topic.

Ben helaas door geldgebrek en tijdgebrk nog niet echt verder gekomen, maar heb nog wel wat zitten nadenken....

De Hauppauge WinTV PVR350 blijft helaas vrij duur :(. Anders had ik deze zeker gekocht voor m'n nieuw te bouwen systeem. Ik vind een goede tv-out en het liefst ook hardwarematige mpeg-2 decoding toch wel belangrijk, namelijk.

Nou ontdek ik alleen laatst, dat ik nog een 'oude' Hollywood+ kaart heb liggen... zo'n kaart die je altijd bij een Creative dvd-rom drive (DXR3) kreeg.

Weet iemand hoe de Linux support van deze kaart is, en of hij ook eventueel te gebruiken is in combinatie met MyTHTV? Als men met deze kaart een zelfde soort 'hack' zou kunnen doen als bij de tv-out van de PVR350 (dus dat ook de onscreen display en zo getoond kunnen worden), dan zou dit natuurlijk helemaal mooi zijn.

Nog een voordeel hiervan zou zijn dat, mocht ik toch ooit over stappen op schotel, ik de Hauppauge PVR weer kan verkopen en een dvb-s kaart inbouwen, zonder m'n goede tv-out kwijt te zijn.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 10:05:
mijn probleem is nog niet opgelost, maar ik heb dan ook nog geen tijd gehad om met linux/mythtv te gaan experimenteren. Maar ik ben zeker nog van plan om dat te gaan doen, en het zou natuurlijk enorm helpen als ik niet zelf hoef te gaan proberen wat de juiste BIOS settings zijn. Dus als je die screenshot nog zou posten zou je me zeker op weg helpen! _/-\o_
Belofte nog niet nagekomen :{ Zorg in ieder geval dat je in Linux APM uit hebt staan en ACPI aan. Omdat ACPI vaker voor problemen zorgt dan APM had ik het aanvankelijk precies andersom, maar APM zorgt voor problemen. Dat was ik overigens ook tegengekomen in een artikeltje over Linux op een Shuttle barebone met dezelfde chipset.

Verder ben ik afgelopen weekend eens gaan rondkijken naar Windows software omdat ik (nog) niet helemaal tevreden ben over de MythTV interface en de ivtv performance. Resultaat: ik hobby verder met ivtv/MythTV maar draai voor gewoon gebruik GB PVR op Windows XP (www.gbpvr.com). GB PVR is nog volop in ontwikkeling, maar ik vind de interface aangenamer, de EPG werkte meteen vlekkeloos, de PVR 350 wordt volledig ondersteund inclusief weergave van het menu op de TV-uitgang, etc. De performance en stabiliteit zijn ook dik in orde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Belofte nog niet nagekomen :{ Zorg in ieder geval dat je in Linux APM uit hebt staan en ACPI aan. Omdat ACPI vaker voor problemen zorgt dan APM had ik het aanvankelijk precies andersom, maar APM zorgt voor problemen. Dat was ik overigens ook tegengekomen in een artikeltje over Linux op een Shuttle barebone met dezelfde chipset.
Bedankt voor de tips! Ik had zelf de indruk dat mijn problemen in windows veroorzaakt werden door shared interrupts. Na PnP OS aan te zetten is e.e.a. stabieler geworden, maar zo af en toe heb ik nog steeds last van complete vastlopers (alleen harde reset helpt nog). Wellicht dat het ook in Windows helpt om APM uit te zetten... Overigens heb ik ook al wat info gevonden over PnP onder linux, dus wie weet kan ik die optie gewoon aanlaten als ik ook tijd heb om in linux te gaan spelen :)
Verder ben ik afgelopen weekend eens gaan rondkijken naar Windows software omdat ik (nog) niet helemaal tevreden ben over de MythTV interface en de ivtv performance. Resultaat: ik hobby verder met ivtv/MythTV maar draai voor gewoon gebruik GB PVR op Windows XP (www.gbpvr.com). GB PVR is nog volop in ontwikkeling, maar ik vind de interface aangenamer, de EPG werkte meteen vlekkeloos, de PVR 350 wordt volledig ondersteund inclusief weergave van het menu op de TV-uitgang, etc. De performance en stabiliteit zijn ook dik in orde :)
Ik ben zelf momenteel sage-tv aan het evalueren. Ziet er ook goed uit; ook multiple tuner support, EPG was makkelijk aan de praat te krijgen, channel logos zijn makkelijk te importeren (behalve voor zenders met karakters in de naam die niet in filenames gebruikt mogen worden, zoals "KETNET/Canvas"), etc. Alleen kost die na 15 dagen evalueren 79.95 US$, dus ik ga zeker ook die GB PVR eens proberen want de featurelist lijkt verdacht veel op die van sage, maar dan voor een aangenamer prijsje (voor niks) :)

groeten
larsu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Zou het dan toch kunnen?

Hier hoopgevende info van iemand met een Pundit-R die TV-out werkend krijgt met de ATI driver:

http://www.rage3d.com/boa...1333155517#post1333155517
Test it with ChipId 0x5961 and accel and dri disabled and you can get TVOut working but of course without acceleration but better than with vesa driver.

With ChipId 0x4148 i get better results as the xserver dont get locked when exit from it.
Uiteraard weet ik niet of het ook echt waar is, maar we gaan het proberen :) (alles beter dan VESA)

[ Voor 40% gewijzigd door Exirion op 07-09-2004 12:03 ]

• Muyz
  • Laatst online: 07-09 19:59
En, werkt de TV-out nu?

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Nog niet geprobeerd. Zal dit weekend wel gebeuren.

Overigens heeft MythTV een update: 0.16 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Exirion schreef op 10 september 2004 @ 15:50:
Nog niet geprobeerd. Zal dit weekend wel gebeuren.
meuktracker: ATi Linux Driver 3.12.0

Niet meer nodig dus ;) Er is nu echte support voor de 9100 IGP en ik neem aan dus ook accelerated inclusief TV-out. Bijna te mooi om waar, maar als m'n huis weer een beetje opgeruimd is ga ik het straks proberen :P

Nog wel kuren:

http://www.linuxelectrons.../viewtopic.php?t=41&sid=9

En 3D support is er nog niet, maar dat maakt ook niet veel uit. Als de 2D maar TV-support biedt en liefst accelerated is.

[ Voor 23% gewijzigd door Exirion op 12-09-2004 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry, niet goed gelezen... :(

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2004 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

AnandTech heeft een review over MythTV en MCE geschreven in twee delen:
Building a Linux PVR Part I - MythTV Setup and Install
Building a Linux PVR, Part 2: Microsoft's MCE 2004

conclusie: "... MythTV has a more user-friendly model ..." en " ...but as of right now, we can declare Myth the friendlier, more powerful recorder. Additional features like commercial skip, background transcoding and multiple tuner input for multiple channel recording only sweeten the deal."

bron: Slashdot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Na veel gewacht en gepruts een doorbraak: accelerated video met de ATI binary drivers WERKT, inclusief TV-out :Y) Er moet wel iets voor gedaan worden: iemand heeft een patch uitgedokterd die je met een hex-editor kunt maken. Het zijn maar twee bytes die aangepast moeten worden en dan wordt de TV-out goed herkend en aangestuurd. Het beeld is net zo goed als in Windows.

Details over de patch:

http://www.rage3d.com/board/showthread.php?t=33781391

Nu een nieuw overzicht van de hardware en software:

HARDWARE

- Pundit-R (like... duh)
- Celeron 2GHz 0,13u
- 256MB Kingston DDR 400
- Samsung 160GB 5400rpm
- Hauppauge PVR-350 TV-kaart
- SMC 2802w V2 802.11g PCI kaart

SOFTWARE

- Debian unstable
- Kernel 2.6.8, inclusief LIRC patch (APM disabled en ACPI enabled)
- ATI 3.12.0 drivers
- ALSA 0.7RC1
- ndiswrapper 0.10 (prism54 support de obscure prism chipset van de SMC niet)
- ivtv met ck100z patch

Voor encoding is ivtv al heel lang stabiel en ik heb de PVR350 uitgang nu niet zo hard meer nodig. Al met al is de missie van een stabiel MythTV systeem op basis van de Pundit-R geslaagd :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 13:51

MrScratch

I am rubber, you are glue

Dit is super nieuws, man. Ik volg dit draadje al tijden en zit nog te dubben wat aan te schaffen voor mijn PVR. Maar dat die tv-out nu eindelijk werkt is voor deze keuze erg belangrijk. En er kunnen 2 tuner-cards in voor dat erg coole picture in picture.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
De Pundit is van zichzelf erg stil (zeker als er niet zo'n heethoofd van een CPU in zit) maar het kan natuurlijk altijd beter :) Vandaag heb ik ff gekeken wat er te verbeteren viel.

Ik heb altijd een hekel aan fanguards omdat ze de luchtstroom hoorbaarder maken, dus ik heb de voeding open gemaakt, fan eruit gehaald en het frame van de fan met een kniptang onder handen genomen en het spulletje weer gemonteerd. Het ding is nu roosterloos.

Vervolgens heb ik het luchttunneltje van de CPU fan af gehaald en er provisorisch een 80x80 fan voor gehangen. De fan hangt momenteel 45 graden gedraaid met de bovenste punt vastgeschroefd. Het kan beter, maar ik wou het even snel testen. Q-Fan staat uit en ik heb de fan met een fanmate op gemiddeld 1750rpm gezet.

De aanpassingen kun heel snel doen en het is toch wel een aardig verschil. Hij is nu ECHT stil. Ik moet er met m'n oor naast gaan hangen om iets te horen.

Misschien ga ik nog een gewone 25mm dikke 80x80 in de voeding zetten (Papst ofzo), maar ik vind het eigenlijk het geld en de moeite niet meer waard. De CPU fan ga ik nog wat netter ophangen zodat ie wat effectiever koelt, maar in principe is het niet zo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Omdat ik de PCI latency in het BIOS had ingesteld had ik er nooit zo op gelet in Linux, maar vandeweek kwam ik erachter dat de onboard ATI video de BIOS instelling doodleuk negeert en 'm instelt op de hoogst mogelijke waarde :{ Dat verklaarde waarom het systeem met bepaalde ivtv driver versies lekker werkte maar met andere totaal niet goed (met opname/weergave tegelijk that is). DMA ging vaak de mist in.

Ik heb de onboard video op 64 gezet en de PVR350 op 128. Scheelt enorm qua stabiliteit en snelheid. Het schokkerige beeld vlak na het zappen is ook helemaal verdwenen.

Aangenomen dat de PVR350 in het slot zit waar ie het makkelijkst in past in de Pundit ;) :

setpci -s1:5.0 latency_timer=40
setpci -s2:9.0 latency_timer=80

Misschien is er nog wat te optimaliseren, maar bij mij lost dit de ivtv problemen op.
Is de PVR350 uitgang toch nog stabiel te gebruiken... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Bescheiden verzoekje: zouden mensen die een Pundit-R gebruiken en er daadwerkelijk iets mee doen een seintje in deze topic kunnen geven? Anders heb ik echt het idee dat ik tegen de muur aan zit te lullen en dan hoef ik de topic ook niet meer te updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Ik heb zelf een shuttle met een 250 dus die specifieke pundit-R tips hoeven van mij niet maar de tip van de fan vind ik wel interesant. Verder ben ik gewoon meer geintreseerd in de MythTV tips e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om Barry Stevens maar even te quoten: "Vooral doorgaan."

Ik heb op dit moment nog geen Pundit-R, maar zit er wel sterk aan te denken. Ik check deze thread toch zeker 1x per week even om te kijken hoe het gaat met je zoektocht.

Als ik eenmaal die Pundit heb weet ik nog niet zeker of ik er Debian of een andere linux dialect op ga zetten (of toch "gewoon" XP met meedio Essentials + meedio TV). Desalniettemin ben ik een trouw lezer.

Sterker nog.. Laatst belde ik de locale computer dealer hier in Groningen om wat informatie te vragen over de Pundit-R en kreeg ik een zeer enthousiaste kerel aan de lijn, die in weelderige termen mij alle shimmers en shines van de Pundit wist te vertellen:). Hij kon het niet na te laten me ook op deze thread te wijzen (had ik natuurlijk al zelf gevonden, maar toch...).

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2004 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14
Exirion schreef op 24 september 2004 @ 09:11:
Bescheiden verzoekje: zouden mensen die een Pundit-R gebruiken en er daadwerkelijk iets mee doen een seintje in deze topic kunnen geven? Anders heb ik echt het idee dat ik tegen de muur aan zit te lullen en dan hoef ik de topic ook niet meer te updaten :)
Ik draai op mijn Pundit-R nog GB-PVR maar ben van plan MythTV te gaan draaien. Het topic lees ik nog wekelijks....dus ga zo door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Bedankt voor de response. Er is dus iig nog genoeg interesse :)

Dan nog iets onzinnigs :P

Ik had ooit voor m'n notebook een hi-bright LED USB-lampje gekocht met zo'n flexibele metalen hals die je in allerlei bochten kunt buigen. Gebruik 'm weinig en besloot 'm eens aan de USB van de Pundit te hangen. Toen bleek dat er altijd stroom op de USB staat, ook als de Pundit uit is.

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN2750_2.jpg

Nu heb ik er dus ook nog wandverlichting bij 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Exirion op 28-07-2005 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Hallo Exirion, Je topic wordt nog met veel interesse gelezen. Mede door dit topic staat er nu namelijk een kleine Shuttle naast me. Hiermee heb ik dezelfde doelstelling als jou, alleen heb ik voor iets andere hardware gekozen.

Hieronder een overzicht van de hardware met in het kort waarom ik hiervoor heb gekozen:

Allereerst de CPU, een AMD Athlon-XP Mobile 2600+. Hiervoor heb ik gekozen omdat hij volop rekenkracht heeft, met een TDP van 47Watt. Ook heeft deze processor ondersteuning voor powernow!, zodat de kloksnelheid teruggeschroeft wordt als de processor weinig te doen heeft.

Deze processor wordt gehuisvest in een Shuttle SN41G2. Deze barebone is gebaseerd op de Nvidia nForce2 chipset, met aan boord een geintegreerde GeForce4 MX.

De harde schijf is een 200GB Maxtor DiamondMax 9 geworden. Omdat uit diverse tests blijkt dat deze heel stil is. Seagate had ook een goede keuze geweest, maar deze schijf is net iets trager.

Het geheugen is een 256 MB reepje van Buffalo geworden, omdat Nvidia dit geheugen aanraad in combinatie met de IGP. Als ik weer geld over heb en ik zie de noodzaak dan kan er nog een tweede reepje bij, zodat ik gebruik kan maken van de Dual Channel mogelijkheid op het moederbord.

Verder heb ik gekozen voor de Hauppauge WinTV-PVR-350, vanwege goede Linuxondersteuning en hardwarematige mpeg en/decoder.

En als laatste heb ik een AOpen 1648x Chameleon DVD-ROM speler gekocht. Uit een test van de C'T van juni 2004 (blz. 110) blijkt dat deze schijf stil is, en goed om kan gaan met de meeste beveiligde muziek-cd's. Verder wordt de Chameleon-versie geleverd met 3 verschillende frontjes, zodat je het uiterlijk van de drive aan kan passen.

Hoewel ik het geheel bijna een maand geleden besteld heb, staat er wegens problemen met de harde schijf nog steeds geen MythTV-pc naast mijn televisie. De harde schijf is terug naar Maxtor wegens lees en schrijf problemen. Ik heb het systeem echter wel al getest, en de volgende dingen vallen mij positief op:

* De processor wordt nauwelijks warm. Zelfs tijdens het compileren van software blijft het koelblok op de processor goed koel.
* De barebone is nauwelijks hoorbaar, alleen was het wel even schrikken toen ik het systeem voor het eerst opstartte, de eerste paar seconden wordt de fan nog niet geregeld, en dan maakt hij een behoorlijk lawaai.
* De kleur van het zilveren frontje van de DVD-ROM past heel goed bij het uiterlijk van de rest van de barebone.

Zodra de harde schijf terugkomt, ben ik van plan om Gentoo Linux hierop te gaan zetten als besturingssysteem. Ik kies voor Gentoo omdat ik dit ook draai op m'n desktop en het me goed bevalt. De kernel zal gebaseerd zijn op de gentoo-dev-sources, Linux 2.6.x dus.

Ik zal m'n vorderingen en bevindingen tijdens en na de installatie hier laten weten, wordt vervolgd dus.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne74
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-08 12:05
Hallo,

Ik sta op het punt te beginnen ook zo'n systeem te bouwen. Pundit en zo is al binnen, nu nog de hauppauge 350.
Wat ik mij afvroeg was welke tv out gebruik je? Die van de 350 of van de pundit? Ik had begrepen dat de tvout van de hauppauge mindere kwaliteit divx/xvid afspeelt, is dat zo? Dan vraag ik me af, is het mogelijk de opnamen in mpeg2 via de hauppauge af te spelen en normale divx via mplayer of zo over de pundit tv out? ik neem aan dat afspelen van mpeg2 beter via de hauppauge kan lopen dan via de pundit ivm decoding (hitte/lawaai processorfan).

Bedankt,
Etienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Etienne74 schreef op 05 oktober 2004 @ 19:53:
Wat ik mij afvroeg was welke tv out gebruik je? Die van de 350 of van de pundit?
Allebei. Ze hangen beide aan m'n TV :)
Ik had begrepen dat de tvout van de hauppauge mindere kwaliteit divx/xvid afspeelt, is dat zo?
De X-Windows support voor de PVR350 is meer een hack dan een feature. In principe is de uitgang alleen bedoeld voor MPEG content. De performance voor gewone graphics is daarom niet geweldig.
Dan vraag ik me af, is het mogelijk de opnamen in mpeg2 via de hauppauge af te spelen en normale divx via mplayer of zo over de pundit tv out? ik neem aan dat afspelen van mpeg2 beter via de hauppauge kan lopen dan via de pundit ivm decoding (hitte/lawaai processorfan).
Dat is inderdaad wat ik doe, hoewel ik praktisch alleen maar MP3 (muziek) en MPEG (TV-opnamen) afspeel met het systeem. Vandaar dat de Pundit uitgang niet onmisbaar is, maar een snelle TV-out voor X-Windows, SNES-emulator en DivX enzo is toch wel erg comfortabel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne74
Exirion schreef op 05 oktober 2004 @ 21:35:
[...]

Allebei. Ze hangen beide aan m'n TV :)

[...]

De X-Windows support voor de PVR350 is meer een hack dan een feature. In principe is de uitgang alleen bedoeld voor MPEG content. De performance voor gewone graphics is daarom niet geweldig.

[...]

Dat is inderdaad wat ik doe, hoewel ik praktisch alleen maar MP3 (muziek) en MPEG (TV-opnamen) afspeel met het systeem. Vandaar dat de Pundit uitgang niet onmisbaar is, maar een snelle TV-out voor X-Windows, SNES-emulator en DivX enzo is toch wel erg comfortabel :)
Heb je dan van beide kabels tegelijkertijd de output op je TV scherm, of heb je MythTV en Mplayer zo kunnen configureren dat ze allebei een andere tvout gebruiken? In het geval het laatste, dan ben ik benieuwd hoe je dat opgezet hebt.
Ik zag ook dat je GBPVR getest hebt, maar debian/mythtv wint het nu?

Ik heb e.e.a. geprobeerd met Fedora 2 (hauppauge is schijnbaar populair, want nog niet binnen). Voor Fedora is een goede website van wilsonet met een duidelijk handleiding. Maar daar krijg ik de ATI drivers niet geinstalleerd (Xorg ipv xfree86), genoeg oplossingen op internet gezien, maar lukt niet. Zijnde een newbie, is Debian makkelijk te installeren? (upgraden van kernel ivm netwerkkaart en installeren van hardware zoals ATI). Ik zat anders aan Suse 9.1 te denken.

Thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne74
Hallo Exirion,

Fedora Core 2 is wel aardig (direct TV-out) tijdens installatie. Maar moet helaas eerst de kernel updaten (2.6.8.1) om netwerk te krijgen. Daarna lukt het me niet om ivtv te installeren. Geeft een error en ivtvctl loopt vast. Waarschijnlijk omdat het 0.1.10 is en 0.1.9 is niet direct als fedora core 2 rpm te krijgen (atrpms.net).
En compilen van een source gaat me nog even te ver als newbie.

Debian moet volgens mij via een monitor geinstalleerd worden voordat je de tvout kan gebruiken of niet? mijn tv accepteerde debian niet (ook fedora core 1 niet).

Als je een uitgebreide howto voor Debian kan maken/hebt liggen, hou ik me zeker zeer aanbevolen. (een image van je hd mag ook :-) )
Voorlopig probeer ik maar gbpvr onder WindowsXP. Heb wel 10Gb vrijgehouden om later nog eens linux te proberen. Ik denk dat die pundit-r net even te modern is voor alle software. Zo heeft Fedora Core 1 als kernel 2.4 en die wilt natuurlijk niet je netwerk herkennen (overigens ook hier niet direct tvout).

Mijn systeem is identiek aan die van jou (enige pci kaart is hauppauge 350). Goed idee, want mijn yamada had het begeven.

Groet,
Etienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Etienne74 schreef op 16 oktober 2004 @ 20:05:
Fedora Core 2 is wel aardig (direct TV-out) tijdens installatie. Maar moet helaas eerst de kernel updaten (2.6.8.1) om netwerk te krijgen. Daarna lukt het me niet om ivtv te installeren. Geeft een error en ivtvctl loopt vast. Waarschijnlijk omdat het 0.1.10 is en 0.1.9 is niet direct als fedora core 2 rpm te krijgen (atrpms.net).
En compilen van een source gaat me nog even te ver als newbie.
Daar ontkomt je eigenlijk niet aan om alle nieuwste zut te proberen. Overwin je onzekerheid want het is makkelijker dan je denkt.
Debian moet volgens mij via een monitor geinstalleerd worden voordat je de tvout kan gebruiken of niet? mijn tv accepteerde debian niet (ook fedora core 1 niet).
Het is handig, maar het hoeft niet. De tekstmodus van de Pundit zie je in ieder geval op TV als je dat in het BIOS hebt ingesteld. Als je daarna X-Windows in VESA modus laat draaien dan zie je dat ook op je TV.
Als je een uitgebreide howto voor Debian kan maken/hebt liggen, hou ik me zeker zeer aanbevolen. (een image van je hd mag ook :-) )
Die howtos zijn er al genoeg ;) Ik wil me hier echt beperken tot de Pundit-R-specifieke en PVR350-specifieke issues.
Ik denk dat die pundit-r net even te modern is voor alle software. Zo heeft Fedora ore 1 als kernel 2.4 en die wilt natuurlijk niet je netwerk herkennen (overigens ook hier niet direct tvout).
Nee, de Pundit-R is niet te modern. Alle hardware wordt inmiddels goed en stabiel ondersteund. Wel is de ivtv driver nog volop in ontwikkeling, maar dat heeft opzich niks met de Pundit-R zelf te maken.
Mijn systeem is identiek aan die van jou (enige pci kaart is hauppauge 350). Goed idee, want mijn yamada had het begeven.
Kijk hier eens rond:

http://ivtv.writeme.ch/tiki-index.php

Momenteel draai ik met de ck114g patched ivtv, en die is tot nu toe erg goed. Kanalen wisselen gaat snel, bij zware systemload blijft het zaakje goed draaien, nooit meer DMA errors, etc.

Overigens is 0.1.10 nooit als stable gereleased voor zover ik weet. Chris Kennedy is al die tijd al bezig met een 'pre2' branch en er zit nu bijna een stable 0.2 release aan te komen. Daarnaast is er nog een 0.3.0 branch waarin wat heftigere aanpassingen worden verwerkt en dat zal dan wel de volgende stable release worden.

De ivtv-problemen die jij noemt zijn denk ik verholpen als je de laatste release candidate voor 0.2.0 probeert. De laatste tijd is er gewerkt aan verbeteringen voor de 2.4 kernel. En anders kun je toch echt beter op 2.6 overgaan en bijvoorbeeld ck114g proberen of nog iets nieuwers.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

eerst wat specs:

Asus Pundit-R (P4R8L Moederboard)
Intel Celeron-A skt. 478 2000
Corsair 512 MB DDR333
ATI Radeon 9100 IGP tweakers.net-info ati-info en driver
Ati IXP150 AC'97 Audio controller (tenminste dit geeft fedora2 aan als sounddevice)
WD 80.0 Gb 72000rpm UDMA100 8mb cache
Hauppauge WinTV PVR 350 (past allemaal net )
LG DVD 16x52 OEM

Ik probeer op deze config het volgende
- installatie Fedora Core 2
- MythTV

Ik heb 2 problemen
- volgens mij wordt de videokaart (die onboard zit) niet goed herkend)
- ik krijg de hauppauge 350 niet aan de praat.
ik heb al diverse postings gelezen maar het lijkt erop alsof de documentatie wat achterloopt op de relases.

bv: welke versie van ivtv moet ik installeren en onder welke kernel.
ik volg de handleiding op: www.wilsonet.com maar ik denk dat die ook al aardig 'achter de feiten'aan loopt.

wie helpt mij en zeer waarschijlijk anderen op weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 17:45:
- volgens mij wordt de videokaart (die onboard zit) niet goed herkend)
- ik krijg de hauppauge 350 niet aan de praat.
ik heb al diverse postings gelezen maar het lijkt erop alsof de documentatie wat achterloopt op de relases.

bv: welke versie van ivtv moet ik installeren en onder welke kernel.
Volgens mij heb je deze topic niet eens doorgelezen want anders had je het antwoord op je vragen al gevonden. Nogmaals: de ATI Linux drivers bieden 2D support voor 9100IGP. Je kunt ook de 'radeon' driver van XFree86 gebruiken, maar die geeft je geen TV-out. Voor ivtv kun je het beste 2.6 kernels gebruiken en probeer dan eens de versie die ik in de post boven die van jou noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor je reactie. die heb ik net gelezen, maar ik heb moeite om het allemaal te bevatten, dus heb geduld.

ik laat het de lijst weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb op advies van Exirion, het volgende gedaan:

http://67.18.1.101/~ckenn.../ivtv-0.1.10-pre2-ck114X/
de versie 114G gedownload

daarna:
make
make install
modprobe ivtv

ik krijg de volgende foutmelding

FATAL: module ivtv not found ?

wat nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 oktober 2004 @ 21:02:
ik heb op advies van Exirion, het volgende gedaan:

http://67.18.1.101/~ckenn.../ivtv-0.1.10-pre2-ck114X/
de versie 114G gedownload

daarna:
make
make install
modprobe ivtv

ik krijg de volgende foutmelding

FATAL: module ivtv not found ?

wat nu ?
Is het compileren wel foutloos gegaan? In ieder geval zou ie de module moeten vinden. Maar je moet ook even goed kijken hoe je het zaakje moet laden:

http://ivtv.writeme.ch/tiki-index.php?page=PatchesHowTo

Specifiek:

http://67.18.1.101/~ckennedy/ivtv/HOWTO.ivtv-0.1.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Etienne74
Hallo Markel,

Dat Fedora 2 heb ik ook geprobeerd op de pundit-r en pvr 350. Bij mij gaf hij bij ivtv een error van can not insert module in een of andere kernel directory en dan als file ivtv_fb.ko.
Dat was 0.20. Heb ook 0.30 geprobeerd
Als je eruit bent gekomen, hoor/lees ik het graag. Fedora werkt op zich wel aardig vond ik.
Uit de wilson handleiding laat je ook via apt-get ivtv-firmware, ivtv en kernel-module-ivtv. Ik neem aan dat je die niet hoeft te installeren als je zelf 0.1.9 compileert, of toch?
Bij mij kapte ivtv op /usr/bin/ivtvctl -u 0xff; de terminal gaf toen geen enkele response meer.

Exirion: die ATI linux drivers met 2D ondersteuning werken volgens mij alleen op xfree86 4.3. Fedora heeft Xorg. Ik heb wel wat howto's gevonden van mensen die het in Xorg aan de praat hebben gekregen (een simpele rename van xfree86.conf naar xorg.conf zou al bijna voldoende zijn), maar bij kwam xwindows terug met error meldingen.
Die ATI linux drivers die op de CD bij de pundit zitten, hebben geen effect zo te zien, ondanks het kopieren van de radeon.o en de ati_drv.o files. Ik zie geen 9100igb bij system-config-display staan. Verder dan VESA (standaard bij installeren) ben ik niet gekomen.
Als je meegeleverde linux drivers onder xorg aan de praat hebt gekregen, hoor ik het graag.

Ik heb nu (tijdelijk?) WinXP en GBPVR geinstalleerd. Werkt goed, alleen RTl4,5, Veronica en Discovery zijn niet te fine-tunen (rotterdam). Ze zitten niet op een "vol" kanaal maar net iets meer/minder. Dat moet geloof ik via de windows registry, wordt nog even puzzelen.

Thx.
Etienne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Etienne74 schreef op 18 oktober 2004 @ 14:10:
Dat moet geloof ik via de windows registry, wordt nog even puzzelen.
Als je de juiste keys eenmaal hebt gevonden (moet je even googlen.. uit m'n hoofd weet ik het niet) dan kun je tot op de Hz nauwkeurig instellen. Ik heb gewoon alle Channels in de volgorde van m'n TV kanalen ingesteld dus in alle software die met Channel nummers werkt heb je dan meteen de kanalen goed getuned en in de goeie volgdorde staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:14
Exirion schreef op 18 oktober 2004 @ 16:05:
[...]

Als je de juiste keys eenmaal hebt gevonden (moet je even googlen.. uit m'n hoofd weet ik het niet) dan kun je tot op de Hz nauwkeurig instellen. Ik heb gewoon alle Channels in de volgorde van m'n TV kanalen ingesteld dus in alle software die met Channel nummers werkt heb je dan meteen de kanalen goed getuned en in de goeie volgdorde staan.
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\TV System Services\TVAutoTune\TS0-1]

Daar keys toevoegen met als naam het kanaalnummer (bijv. 293) en als waarde de frequentie (bijv. 728000000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na het installeren van een module is 't wel handig om eerst ff depmod -a te doen en daarna een modprobe. Alternatief kun je ook naar de goeie dir lopen en dan insmod <modulename.ko> doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

Allereerst heel veel dank voor jullie input.

het is zeer verleiderlijk om nu maar de handdoek in de ring te gooien en te kiezen voor een windows-PVR ;)
maar dat doe ik (nu) nog niet !

Zijn er misschien mensen die de handleiding op wilsonet.com willen vertalen naar de Pundit-r ?. Een ander probleem wat ik iedere keer terug zie komen in de nieuwsgroepen is om de ned. zenders in mythtv te krijgen, niet dat IK al zo ver ben :-)

www.wilsonet.com.

Ik denk dat ik toch bij fedora2 blijf en nu niet ga switchen naar een andere linux-dstro. heb trouwens ook geprobeerd om via een knopmyth-cd het systeem werkende te krijgen maar dat is niet gelukt..

Mocht er belangstelling zijn, dan kunnen we misschien een gezamelijke pagina starten, specifiek voor de pundit-R of is deze er al ?

groetjes,

Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 20:33:
Ik denk dat ik toch bij fedora2 blijf en nu niet ga switchen naar een andere linux-dstro.
Moet je zelf weten, maar besef heel goed dat al je gedoe vanwege Fedora is. Ik heb voor dit 'project' bewust gezozen voor Debian, en ik gebruik Debian in de praktijk ook als basissysteem als ik met Linux werk, dus laten we aub niet verzanden in 'hoe krijgen we dit werkend op Fedora?'.

Je wilt niet weten hoeveel problemen ik met/over/vanwege Redhat/Fedora heb gezien. Ik heb genoeg mensen kunnen verleiden om op Debian over te stappen en ze willen allemaal niet meer terug.

Dus... draai Debian en gebruik de info die ik in dit topic geef. Wil je dat niet, ook goed, maar dan zul je zelf moeten gaan uitzoeken hoe je het op Fedora werkend kunt krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok je hebt me overtuigd ik zal een poging wagen met debian.
maar ik denk dat we dan een soort van stappenplan moeten hebben voor de te nemen akties.

Stap 1: installeer debian (wat waar hoe)
Stap 2: update x
etc.....

Ik weet zeker dat dit een suc6 kan worden indien alle posters het geduld en respekt hebben om elkaar te helpen ipv te corrigeren cq betuttelen over keuze x,y etc....

mijn zegen en support heb je.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Het lijkt me niet nodig om helemaal een andere distributie te gaan installeren omdat je ruzie heb met een kernelmodule. Axel (de beheerder van ATrpms.net) doet ontzettend veel moeite om alle mythtv rpms en ivtv rpms zo goed mogelijk werkend te krijgen.

De ivtv rpms die je nodig hebt staan inderdaad nog niet in de stable tree, maar kijk hier maar eens: http://download.atrpms.ne...ges/fedora-2-i386/atrpms/

Daar vindt je onder andere:
ivtv-0.1.10-51_pre2_ck114y.rhfc2.at.i386.rpm en
ivtv-0.1.10-52_pre2_ck115d.rhfc2.at.i386.rpm
inclusief de bijbehorende kernel modules voor de atrpms kernels.

Als jij zorgt dat je kernel kernel-2.6.8-1.541_10.rhfc2.at draait met deze ivtv module en de juiste ivtv software versie moet je volgens mij een heel eind kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk daar kan ik wat mee :-)
ik denk wel dat we dan even een ander topic moeten aanmaken omdat de basis van deze posting gaat over debian (maar hoe doe ik dat ?)

even kijken of ik het snap:
- installeer fedora 2 core vanaf cd
- daarna doe ik een kernelupdate maar volgens mij
is dat een kernelupate naar 2.6.8-1.521 (als ik het goed heb)
en dan ?
- apt-get nieuwe kernel ?
http://download.atrpms.ne...ges/fedora-2-i386/atrpms/

ik zie die 541-kernel waar jij het over hebt niet staan

ik probeer e handleiding op www.wilsonet.com te volgen en daar staat een apt-get naar 2.6.8-1.521 (zie hfdstk 6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 07:00:
Kijk daar kan ik wat mee :-)
ik denk wel dat we dan even een ander topic moeten aanmaken omdat de basis van deze posting gaat over debian (maar hoe doe ik dat ?)

even kijken of ik het snap:
MarKel, ik zie dat je net geregistreerd bent op GoT en waarschijnlijk geregristreerd hebt om in dit topic te reageren. Zoals je uit de FAQ kunt afleiden is GoT geen beginnersforum; de doelgroep is mensen die de nodige ervaring hebben en zich niet meer met de basis van allerlei dingen bezighouden.

Wat jij nu allemaal vraagt gaat in hoofdzaak over 'hoe werkt het installeren van Fedora?''. Die basis heb ik voor Debian bewust weggelaten. Mensen die Linux voldoende beheersen kunnen met de info die ik geef probleemloos uit de voeten. Het is nooit mijn intentie geweest om een gedetailleerde stap-voor-stap beschrijving te maken.

Een topic over het stap voor stap installeren van een compleet PVR systeem is in mijn ogen niet GoT-waardig. Vandaar ook dat ik in dit topic niet off-topic wil gaan door allerlei dingen naar Fedora te 'vertalen' of de basics van Linux installatie te gaan uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok is iets voor te zeggen.
wel jammer trouwens.

Is trouwens niet mijn bedoeling om een fedora - debian discussie te starten of om, door mijn inbreng, het niveau te verlagen hoor. Ik denk echter dat er diverse mensen zijn die in dezelfde postitie zitten en die graag via een handleiding wat verder willen komen, maargoed als dit niet op tweakers kan dan zoek ik wel een plek waar dit wel mogelijk is (iemand suggesties ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Opzich zou ik het niet vervelend vinden als er ook een topic kwam over Fedora & MythTV. Aangezien ik momenteel op een shuttle Mythtv aan het instaleren ben op basis van Fedora 2 en http://www.wilsonet.com/.

Je vroeg om een stap-voor-stap howto, dan lijkt me de howto op wilsonet voldoende stap-voor-stap. Als dit niet uitgebreid genoeg is vraag ik me af of het verstandig is voor je om jv PVR systeem op linux te baseren, dan zou ik toch voor windows kiezen als dat je beter ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
De handleiding van Jarod op www.wilsonet.com is op zicht duidelijk te volgen en laat niet veel vragen over. Echter, je hebt een machine die weer speciale drivers nodig heeft en nog niet echt gesupport is (de Pundit).

De ivtv drivers van ATrpms staan in at-testing. In /etc/apt/sources.list vervang je at-stable door at-testing. Dan draai je apt-get update en apt-get upgrade. Zie ook hoofdstuk 5 van Jarod's guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
riddles schreef op 19 oktober 2004 @ 13:31:
Echter, je hebt een machine die weer speciale drivers nodig heeft en nog niet echt gesupport is (de Pundit).
Onjuist. Ik had gehoopt dat ik met deze topic toch inmiddels wel duidelijk had gemaakt dat ALLE hardware in de Pundit-R, inclusief de PVR250/PVR350 kaart die de meeste mensen erin zetten voor een PVR, goed ondersteund wordt.
De ivtv drivers van ATrpms staan in at-testing. In /etc/apt/sources.list vervang je at-stable door at-testing. Dan draai je apt-get update en apt-get upgrade. Zie ook hoofdstuk 5 van Jarod's guide.
Waarom zo omslachtig doen uit angst voor zelf compileren? Als je eenmaal een goed ivtv loadscriptje hebt dan is het een kwestie van make && make install in de 'driver' en 'utils' directories van de ivtv patches source tar.gz files die Chris Kennedy hier neerzet:

http://67.18.1.101/~ckennedy/ivtv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Exirion schreef op 17 september 2004 @ 20:18:
SOFTWARE

- Debian unstable
- Kernel 2.6.8, inclusief LIRC patch (APM disabled en ACPI enabled)
- ATI 3.12.0 drivers
- ALSA 0.7RC1
- ndiswrapper 0.10 (prism54 support de obscure prism chipset van de SMC niet)
- ivtv met ck100z patch
Is er een rede dat je de ck100z patch gebruikt ipv de laatste van die momenteel ck115X is?

Zelf gebruik ik momenteel ck107s (zonder problemen overigens) maar ik zit te twijfelen om te upgraden naar de ck115X of de 0.2.0rcXX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Seth4Chaos schreef op 24 oktober 2004 @ 17:41:
Is er een rede dat je de ck100z patch gebruikt ipv de laatste van die momenteel ck115X is?

Zelf gebruik ik momenteel ck107s (zonder problemen overigens) maar ik zit te twijfelen om te upgraden naar de ck115X of de 0.2.0rcXX.
Immiddels draai ik alweer een tijdje met ck114g :) Je kunt het natuurlijk gerust uitproberen. Installeren is een kwestie van de driver modules compilen en laden, en je ziet vanzelf wat het effect is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth4Chaos
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

Exirion schreef op 24 oktober 2004 @ 17:53:
[...]

Immiddels draai ik alweer een tijdje met ck114g :) Je kunt het natuurlijk gerust uitproberen. Installeren is een kwestie van de driver modules compilen en laden, en je ziet vanzelf wat het effect is ;)
Jah dat was ik ook van plan maar ik dacht dat jij mischien 100z met een speciale rede draaide..maar niet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Seth4Chaos schreef op 24 oktober 2004 @ 21:03:
Jah dat was ik ook van plan maar ik dacht dat jij mischien 100z met een speciale rede draaide..maar niet dus :)
OK. Ik zag trouwens net dat RC2 van 0.2.0 begonnen is dus er zal wel snel een release komen :) De 0.3.0 serie is ook wel interessant om te proberen omdat CK daar wat rigoureuzere dingen probeert om dingen te verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lckarssen
  • Laatst online: 30-06-2023
Ik ben ook van plan om een HTPC te maken, en de Pundit-R scoort hoge ogen. Ik vraag me nog het volgende af: Kan de Pundit ook van het netwerk booten (m.b.v. PXE)? Dan kan ik 'm namelijk zonder harddisk laten lopen (scheelt weer wat herrie :)) en van m'n Linux server laten booten. Dan hoeft op de Pundit alleen maar de mythfrontend te draaien.

Iemand enig idee?

Ik kan natuurlijk altijd een 3com kaartje erin zetten, maar als ik het PCI slot vrij kan houden is dat alleen maar mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:56
Exirion schreef op 24 oktober 2004 @ 21:16:
[...]

OK. Ik zag trouwens net dat RC2 van 0.2.0 begonnen is dus er zal wel snel een release komen :) De 0.3.0 serie is ook wel interessant om te proberen omdat CK daar wat rigoureuzere dingen probeert om dingen te verbeteren.
Op dit moment zit er vrijwel geen verschil in 0.2 en 0.3, behalve een extra ioctl voor gepatchte mplayer en wellicht nog een paar hele kleine dingen.

Iedereen zou nu 0.2 moeten draaien omdat dat de rc is en hopelijk binnenkort stable verklaard kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
lckarssen schreef op 04 november 2004 @ 23:55:
Dan kan ik 'm namelijk zonder harddisk laten lopen (scheelt weer wat herrie :)) en van m'n Linux server laten booten. Dan hoeft op de Pundit alleen maar de mythfrontend te draaien.
Ik kan je verzekeren dat je 'm met een Samsung 5400rpm schijf erin niet hoort in een stille kamer. Sinds ik die 80x80 fan op de CPU heb gezet staat het systeem 24/7 aan en hoor ik 'm niet. Je kunt de harddisk ook in een USB case zetten die je ergens wegpropt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lckarssen
Exirion schreef op 05 november 2004 @ 10:10:
[...]

Ik kan je verzekeren dat je 'm met een Samsung 5400rpm schijf erin niet hoort in een stille kamer. Sinds ik die 80x80 fan op de CPU heb gezet staat het systeem 24/7 aan en hoor ik 'm niet.
't Is niet alleen de eventuele herrie, hoor :). Ik heb sowieso een mail-/web-/file-/enz. server aanstaan, dus het leek me 't makkelijkst om die de mythbackend te laten draaien, en de Pundit alleen de frontend. De Pundit hoeft dan ook alleen maar aan te staan als ik DVDs of opgenomen uitzendingen wil kijken. Liever een PC de hele dag aan dan twee. Scheelt toch weer op de electriciteitsrekening 8) .

Ik kan natuurlijk een oud klein HDDtje in de Pundit stoppen om daarvan de frontend te booten, maar network boot leek me ook leuk om eens gedaan te hebben. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lckarssen
Nou, 't lijkt erop dat het feest niet doorgaat :'( . Volgens deze thread uit de etherboot-users mailinglist:
Unfortunately the time of BIOS modding seems to be over: the amibcp (latest version 7.51.03) seems to work correctly (tested in gui and command line mode) but the effect is an unusable BIOS. After patching the code (PXE or etherboot) into the file, the boot block seems to be corrupted. After reflashing the new BIOS nothing happens :-(
Ook hier vond ik een opmerking over de IXP-200 en PXE:
Q Does P4R800-VM support PXE protocol?
A No, ASUS P4R800-VM uses ATI IXP200 chipset and it is a chipset limitation for the PXE protocol.
Wie weet als ik er de 3COM 3c905C TX-M uit m'n servertje in stop. Die heeft wel een boot mogelijkheid.
Toch jammer dat't niet ingebakken zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kwam vanmiddag de volgende links tegen; misschien komen ze iemand nog van pas hier :)

http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2190
http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siknu
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-06 15:56
Een hauppauge 350 inbouwen in de Pundit-R kost wel wat zweet en tranen, aangezien de kaart net iets te groot is om er ingezet te worden door de randen van de case. Ik heb uiteindelijk een schroefje uit de bracket van de pvr350 iets losser gedraait zodat ik net de draai kon maken om het geheel (de pci risercard met pvr350) erin te zetten. Het einde van de kaart is nu ongeveer een halve centimeter verwijderd van de fan op de CPU. Jammer dat de topicposter geen info hierover heeft vermeld. Het systeem loopt nu echter goed met winxp en mediaportal for the time being. Later zal ik nog debian erop zetten, eerst even genieten van wat films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion,
Ik lees dat iedereen de Pundit zo stil vindt, maar ik stoor met toch wel aan de voeding-fan. Die van de CPU is mooi stil, mijn HD is het ook niet, maar de PSU fan (made in china, is op bezuinigd volgens mij) hoor je altijd, en als ie lang aan staat begint ie wat in toerental te varieren; irritant geluid. Hij maakt meer herrie dan bijv. de videorecorder.

Je zegt dat je de fanguard hebt verwijderd. Ik heb mijn Pundit ook al open gehad, maar die fanguard zit toch aan de buitenkant, is de andere kant van de voeding dan waar de fan zit? Kun je een foto posten met wat je eruit gesloopt hebt?

Ik heb nogal een lange DVD drive erin zitten dus mijn fan zit vrijwel tegen de IDE kabel aan. Ik zat eraan te denken om de fan er gewoon uit te halen en er aan de buitenkant (achterop de pundit) eentje te zetten. Ook al gespeeld met de gedachte om de fan langzamer te laten draaien met een Zalman regelaartje, maar ik heb geen zin om mijn voeding stuk te laten gaan, want ik vind nooit meer een vervangende zonder de hoofdprijs te betalen bij Asus.

Iemand nog ideeen? Ik vind hem toch nog wat lawaaiig.

grt
eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
siknu schreef op 07 november 2004 @ 11:59:
Een hauppauge 350 inbouwen in de Pundit-R kost wel wat zweet en tranen, aangezien de kaart net iets te groot is om er ingezet te worden door de randen van de case. Ik heb uiteindelijk een schroefje uit de bracket van de pvr350 iets losser gedraait zodat ik net de draai kon maken om het geheel (de pci risercard met pvr350) erin te zetten.
Het is ff een handigheidje om de boel erin te krijgen, maar ik heb het kunnen doen zonder dingen los te draaien. De printplaat van de PVR350 is wel wat aan de brede kant zodat de kaart tegen de bodem van de kast aan gedrukt zit. Om op termijn printbreuken door warmte/uitzetting van de printplaat te voorkomen heb ik de bodem van de Pundit op de plek waar de PVR350 hem raakt ingedeukt. Dat moet je niet te ver doen omdat je anders de voet van de Pundit er niet meer goed op krijgt.
Verwijderd schreef op 09 november 2004 @ 11:56:
Exirion,
Ik lees dat iedereen de Pundit zo stil vindt, maar ik stoor met toch wel aan de voeding-fan. Die van de CPU is mooi stil, mijn HD is het ook niet, maar de PSU fan (made in china, is op bezuinigd volgens mij) hoor je altijd, en als ie lang aan staat begint ie wat in toerental te varieren; irritant geluid. Hij maakt meer herrie dan bijv. de videorecorder.
Het rooster dat ik bedoelde is het rooster aan de binnenkant. Dat is namelijk het rooster waar de fan direct tegenaan zit, en daarom zorgt die het meest voor een zacht fohn-achtig geluid. Als je obstakels dichtbij een fan verwijdert dan helpt dat het meest tegen lawaai.

Het binnenste rooster heb ik er helemaal uit geknipt en dat zorgde, in combinatie met de 80x80 CPU fan op een laag toerental, voor een heerlijke stilte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Kleine beetje offtopic update: Windows MCE 2005 draait er nu ook op :)

Het geheel werkt voor zover ik nu kan beoordelen goed en stabiel, ondanks de verhalen dat een 9100 IGP het MCE-geweld niet aan zou kunnen. Wel moet er nog gesleuteld worden aan de MPEG decompressie want ik vind het beeld niet zo denderend. En aan de uitgang van de PVR350 kan het spulletje zeker niet tippen, maar verder moet ik zeggen dat MCE 2005 een erg mooie en praktische omgeving is.

Het geheugen heb ik vergroot van 256MB naar 512MB, waarvan 128MB wordt gebruikt voor video. Het systeem trekt het met een Celeron 2GHz en de onboard video goed. Overigens heb ik net als in Linux (in Windows met ATI tool) de PCI latency op 64 ipv 255 gezet en dat loste schokkerig beeld bij TV kijken op.

Nu nog proberen de Hauppauge IR receiver met Girder aan de praat te krijgen en dan verder testen. Om verlost te zijn van alle rondzwervende remote controls heb ik maar eens een mooie gekocht om ze te vervangen :P

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN2856_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://exirion.mine.nu:8080/DSCN2858_2.jpg

Erg strak ding en volledig programmeerbaar :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Exirion op 12-09-2005 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Schopje: ik heb de nvidia MPEG decoder vervangen door de DScaler decoder en:

1. hij ziet er scherper uit... het contrast lijkt ook beter te kloppen.
2. de CPU load is een stuk omlaag en Live TV draait volkomen soepel.

De moeite waard dus :) Nu maar hopen dat het soepel blijft draaien en niet crasht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Update:

Het systeem draait nogsteeds stabiel met de DScaler decoder. Heen en weer spoelen werkt ook goed, en de performance van het systeem blijft OK als je tijdens het spelen van video naar de MCE menu's navigeert.

Inmiddels heb ik ook met Powerstrip de resolutie van de TV-out op 720x576 ipv 800x600 gezet. Je merkt bij video duidelijk dat er geen scaling plaatsvindt. Het ziet er strakker uit :) Met Powerstrip kun je trouwens ook de PCI latency instellen.

Alle knoppen van de PVR350 remote heb ik gecloned met m'n nieuwe remote control en in Girder heb ik een complete mapping gemaakt. Dus wat blijft er nu nog over? Misschien kom ik nog verrassingen tegen maar voor zover ik weet werkt alles, en heb ik met weinig geinvesteerde tijd een volledig MCE 2005 systeem draaiend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lckarssen
Exirion, nu je zowel WinMCE als MythTV op hetzelfde systeem hebt gedraaid, kun je ons dan vertellen welke van de twee je voorkeur heeft (en waarom)?
Ik zal zelf MythTV gaan gebruiken omdat het open source is, maar misschien dat het andeen bij hun keuze kan helpen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
lckarssen schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 23:26:
Exirion, nu je zowel WinMCE als MythTV op hetzelfde systeem hebt gedraaid, kun je ons dan vertellen welke van de twee je voorkeur heeft (en waarom)?
Ik zal zelf MythTV gaan gebruiken omdat het open source is, maar misschien dat het andeen bij hun keuze kan helpen.

Bedankt!
Er spelen voor mij een aantal factoren een rol. Ten eerste ben ik nooit zo weg geweest van de interface van MythTV. Het is het allemaal net niet, en de ontwikkeling van het project gaat me te langzaam. Onder Windows is GB PVR een erg leuk project en dat ondersteunt ook nog eens de PVR 350 TV-out (ook de interface kan erop getoond worden).

Dan is er nu MCE 2005 en dat had ik in no-time perfect draaien. Postcode invoeren en de lokale UPC kanalen en EPG data waren meteen beschikbaar. Verder is de hele interface gelikt, praktisch en tot nu toe heb ik ook nog geen stabiliteitsproblemen gehad. Maar... geen PVR 350 output, en voor mij betekent dat composite via de onboard video. Helaas support m'n TV geen S-Video dus het verschil in scherpte en rust van het beeld tussen onboard video en PVR 350 is aanzienlijk.

Ik weet uit ervaring dat S-Video een haarscherp beeld kan geven (ok, misschien niet zo rustig als het beeld van de PVR 350 via RGB) en dan is mijn conclusie dat MCE 2005 met kop en schouders boven MythTV uitstijgt. De iets mindere beeldkwaliteit met onboard composite ben ik dan geneigd voor lief te nemen. Uiteindelijk hoop ik binnen een jaar of wat een keer een LCD TV met DVI te hebben, en dan is dat probleem opgelost.

Het verbaast me eerlijk gezegd dat ik met zo weinig problemen MCE goed draaiend heb gekregen, en ik ben er ERG tevreden over :)

Overigens is GB PVR geen open source maar wel gratis, dus daar kun je ook eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Exirion schreef op zondag 14 november 2004 @ 01:12:
voor mij betekent dat composite via de onboard video. Helaas support m'n TV geen S-Video dus het verschil in scherpte en rust van het beeld tussen onboard video en PVR 350 is aanzienlijk.
En hier is vrij simpel een oplossing voor te maken:

Exirion in "RGB-scart met een HTPC"

Notabene ook iemand met een Pundit-R die z'n succesje meldt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lckarssen
[...]
Overigens is GB PVR geen open source maar wel gratis, dus daar kun je ook eens naar kijken.
Ik heb even naar GB PVR gekeken, maar die blijkt geen BT8x8-kaartjes te ondersteunen en ik wil als het even kan mijn Pinnacle PCTVtje blijven gebruiken.

M'n Pundit is inmiddels binnengekomen, en na wat opstartproblemen (hij weigerde een Samsung DDR333 512MB module, en ook een zelfde DIMM van VData. Pas met een Twinmos DDR400 wilde het lukken) heb ik even snel winXP erop gezet om de functies te testen.
't Ziet er allemaal goed uit. Hopelijk heb ik van 't weekend tijd om Slackware erop te zetten en dan kan het echte feest beginnen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Exirion schreef op zaterdag 13 november 2004 @ 13:23:
Update:

Het systeem draait nogsteeds stabiel met de DScaler decoder. Heen en weer spoelen werkt ook goed, en de performance van het systeem blijft OK als je tijdens het spelen van video naar de MCE menu's navigeert.

Inmiddels heb ik ook met Powerstrip de resolutie van de TV-out op 720x576 ipv 800x600 gezet. Je merkt bij video duidelijk dat er geen scaling plaatsvindt. Het ziet er strakker uit :) Met Powerstrip kun je trouwens ook de PCI latency instellen.

Alle knoppen van de PVR350 remote heb ik gecloned met m'n nieuwe remote control en in Girder heb ik een complete mapping gemaakt. Dus wat blijft er nu nog over? Misschien kom ik nog verrassingen tegen maar voor zover ik weet werkt alles, en heb ik met weinig geinvesteerde tijd een volledig MCE 2005 systeem draaiend :)
Dat is heel erg mooi, dat was mijn twijfel punt namelijk. Hele topic doorgelezen en wat een leuk project +pc van je. Ik twijfel nog om het ook te gaan bouwen, ik il het zowiezo in de toekomst, maar mijn probleem zit m in een dure satteliet kaart en de mogelijkheid dat die nog eens niet zal passen ook.

Maar je draait goed met 2 ghz celeron en de videokaart dat waren mijn grootste twijfels, nu maar eens rond kijken dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:47

sphere

Debian abuser

Het is mij nu niet duidelijk of je mythtv aan de kant gooit voor MCE om gebruikstechnische redenen, of omdat de beeldkwaliteit onder Windows/MCE gewoon beter is. Het lijkt me dat je onder linux ook wel 720x576 kan instellen :?

En als de tv-out niet supported is onder linux, kan je toch ook die kabeltruc proberen die staat in het rgb-scart topic? Of mis ik nu iets essentieels O-)

Concreet: is de beeldkwaliteit onder MCE/Windows beter dan onder Linux of niet?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
sphere2 schreef op zondag 21 november 2004 @ 23:34:
Het is mij nu niet duidelijk of je mythtv aan de kant gooit voor MCE om gebruikstechnische redenen, of omdat de beeldkwaliteit onder Windows/MCE gewoon beter is. Het lijkt me dat je onder linux ook wel 720x576 kan instellen :?

En als de tv-out niet supported is onder linux, kan je toch ook die kabeltruc proberen die staat in het rgb-scart topic? Of mis ik nu iets essentieels O-)

Concreet: is de beeldkwaliteit onder MCE/Windows beter dan onder Linux of niet?
Zie mijn posts van zondag 14 november 2004 01:12 en zondag 14 november 2004 11:45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie afstandsbediening. Vast duur ook :*) .

Tip: Voor mensen die niet veel geld willen uitgeven de Medion universele afstandsbediening van de Aldi (kosten €6) werkt ook. (getest met Hauppauge wintv pvr 250) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje @ Exirion:

Welke instellingen heb je gebruikt in DScaler, en welke versie gebruik je? Ik heb ongeveer eenzelfde systeem gebouwd (Pundit-R, 512MB DDR400, Celeron D 2,4 GHz, Wireless kaartje en PVR150MCE), en wil graag ook DScaler gebruiken als decoder, aangezien de beeldkwaliteit gewoon echt beter is dan bijv. de nvidia decoder. Ik heb al heel wat gestoeid maar de cpu load blijft vrij hoog (80%).

Ik zie ook dat je de Samsung Spinpoint HDD hebt gebruikt; is deze echt stiller dan andere hdd's? Ik heb momenteel een Maxtor 5400RPM 80GB IDE erin hangen, en het enige geluid dat enigzins storend werkt is het "gieren" van de harddisk, het draaien van de platters dus eigenlijk. Wellicht dat dit met wat isolatie nog is te verminderen, maar ik wil eigenlijk weten of de Samsung ook nog altijd met dit "probleem" kampt.

Verder bevat MythTV ook een aantal mooie features, genoeg om het binnenkort eens naast de bestaande MCE installatie te gaan uitproberen. Eventuele tips/opmerkingen zal ik in dit topic plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:37:
Welke instellingen heb je gebruikt in DScaler, en welke versie gebruik je? Ik heb ongeveer eenzelfde systeem gebouwd (Pundit-R, 512MB DDR400, Celeron D 2,4 GHz, Wireless kaartje en PVR150MCE), en wil graag ook DScaler gebruiken als decoder, aangezien de beeldkwaliteit gewoon echt beter is dan bijv. de nvidia decoder. Ik heb al heel wat gestoeid maar de cpu load blijft vrij hoog (80%).
Bij mij is de load ook vrij hoog: ongeveer 70% bij Live TV. Maar dat is dan met een Celeron 2GHz, dus het zou bij jou toch wel een stukje omlaag moeten kunnen. Ik heb de laatste versie van sourceforge gehaald (.4 alpha geloof ik) en gebruik het met de standaard instellingen. Heb je de laatste MCE drivers voor de ATI 9100? Misschien kan daar nog wat verschil in zitten, maar ik betwijfel het.
Ik zie ook dat je de Samsung Spinpoint HDD hebt gebruikt; is deze echt stiller dan andere hdd's? Ik heb momenteel een Maxtor 5400RPM 80GB IDE erin hangen, en het enige geluid dat enigzins storend werkt is het "gieren" van de harddisk, het draaien van de platters dus eigenlijk. Wellicht dat dit met wat isolatie nog is te verminderen, maar ik wil eigenlijk weten of de Samsung ook nog altijd met dit "probleem" kampt.
Die Samsung 5400rpm schijven zijn de stilste schijven die ik ken en uit reviews kun je dat ook afleiden. Als ik 'm naast een WD 120GB 7200rpm of een 200GB Seagate 7200.7 leg (ook erg stil) dan is ie nog een stuk stiller. Mijn hele Pundit systeem is nu voor huiskamergebruik perfect, en de harddisk hoor ik alleen als ik met m'n oor op de kast ga hangen. Dus ja, ze zijn merkbaar stiller :)

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 23-11-2004 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op dinsdag 23 november 2004 @ 10:53:
Bij mij is de load ook vrij hoog: ongeveer 70% bij Live TV. Maar dat is dan met een Celeron 2GHz, dus het zou bij jou toch wel een stukje omlaag moeten kunnen. Ik heb de laatste versie van sourceforge gehaald (.4 alpha geloof ik) en gebruik het met de standaard instellingen. Heb je de laatste MCE drivers voor de ATI 9100? Misschien kan daar nog wat verschil in zitten, maar ik betwijfel het.
Okay, het probleem zat 'm erin dat ik dscaler 4.1.11 ook nog op het systeem had staan; blijkbaar vertraagt dat de boel enorm.

Rest er nu nog 1 vreemd puntje, waar ik tot nu toe nog niets over heb kunnen vinden:
de 0.0.0.4 mpeg decoder "rekt" het beeld op in de breedte, waardoor er een stuk (het rechterdeel) afvalt. Door middel van ZoomPlayer kan ik wel wat properties aanpassen, maar helaas heeft het allemaal geen effect.

Mocht iemand een oplossing weten dan hou ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Nu online
[...]
Het verbaast me eerlijk gezegd dat ik met zo weinig problemen MCE goed draaiend heb gekregen, en ik ben er ERG tevreden over :)
Heb je dan nog iets speciaals gedaan? Ik krijg steeds decoderfouten als ik bijv. live tv wil kijken. De Hauppage 350 drivers geupdate zoals op de hauppage site vermeld staat en tevens de mce ati drivers erop gezet, maar nada beeld :'(

edit:
Hmm laat maar..met een andere (nieuwere) powerdvd versie doet ie het

[ Voor 9% gewijzigd door idef1x op 24-11-2004 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga ook een Pundit-R bestellen, maar ik heb een vraagje.

Kan elke dvd brander rechtop draaien en hoe zit dit dan met de lade waar je een schijfje in wilt doen. Valt deze er dan niet uit of moet je een speciale dvd speler erin zetten die hiervoor gemaakt is? Ikzelkf zit te denken aan de NEC ND-3500 Dual Layer Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2004 @ 18:51:
Ik ga ook een Pundit-R bestellen, maar ik heb een vraagje.

Kan elke dvd brander rechtop draaien en hoe zit dit dan met de lade waar je een schijfje in wilt doen. Valt deze er dan niet uit of moet je een speciale dvd speler erin zetten die hiervoor gemaakt is? Ikzelkf zit te denken aan de NEC ND-3500 Dual Layer Zwart
Ik heb die NEC ook in m'n Pundit-R zitten, nog geen problemen mee gehad en al diverse DVD's en CD's mee gefikt. Ook lezen is geen probleem :) Er zitten van die randjes aan het CD-ROM deurtje waar de CD/DVD netjes op blijft hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben inmiddels ook zover dat ik mythtv geinstalleerd heb en ik een tv-out van mijn video kaart aan de praat heb. Echter wil ik de tv-out van mijn pvr-350 gebruiken. Dat gaat met behulp van de howto van wilsonet handmatig wel. Ik kan na het goedzetten van alle opties beeld van de tuner op de tv krijgen. Echter dat moet natuurlijk tijdens het booten al meteen goed gaan. Dus die opties moeten in modprobe.conf (geloof ik), terwijl de module ivtv automatisch geladen moet worden (dat gaat wel)

bijvoorbeeld
post-install ivtv /usr/local/bin/ivtvctl .....

Maar tijdens het booten vliegen er allerlei foutmeldingen voorbij dat een aantal lines in de modprobe.conf weggelaten worden omdat deze ongeldig zijn. Hierdoor bevriest het beeld van de tv en kan ik alleen nog vanaf een andere machine inloggen. Nu is dus mijn vraag hoe ik die opties correct tijdens het booten kan meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2004 @ 10:34:
ik ben inmiddels ook zover dat ik mythtv geinstalleerd heb en ik een tv-out van mijn video kaart aan de praat heb. Echter wil ik de tv-out van mijn pvr-350 gebruiken. Dat gaat met behulp van de howto van wilsonet handmatig wel. Ik kan na het goedzetten van alle opties beeld van de tuner op de tv krijgen. Echter dat moet natuurlijk tijdens het booten al meteen goed gaan. Dus die opties moeten in modprobe.conf (geloof ik), terwijl de module ivtv automatisch geladen moet worden (dat gaat wel)

bijvoorbeeld
post-install ivtv /usr/local/bin/ivtvctl .....

Maar tijdens het booten vliegen er allerlei foutmeldingen voorbij dat een aantal lines in de modprobe.conf weggelaten worden omdat deze ongeldig zijn. Hierdoor bevriest het beeld van de tv en kan ik alleen nog vanaf een andere machine inloggen. Nu is dus mijn vraag hoe ik die opties correct tijdens het booten kan meegeven.
Ik draai Debian en heb een ivtv scriptje dat tijdens het booten wordt aangeroepen vanuit /ect/init.d/bootmisc.sh. De meeste distributies hebben wel zoiets.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste