maar met de 64 bits amd heb je ook nual voorsprong op een 32 bits. in de benchmarken te zien.
Heb zojuist mn Athlon 64 3500+ binnen voor 375 euro (incl 10 euro rembourskosten) van Komplett.nl (ja, kzag net dat ie 6euro goedkoper geworden was...helaas) en er staat op de zijkant Operates at 2200MHz with 640kb cache. Zijn de pricewatch vermeldingen gewoon fout of wat?
512kb L2 cache + 128kb L1 cache = 640kbg00fy schreef op 28 juli 2004 @ 15:44:
Heb zojuist mn Athlon 64 3500+ binnen voor 375 euro (incl 10 euro rembourskosten) van Komplett.nl (ja, kzag net dat ie 6euro goedkoper geworden was...helaas) en er staat op de zijkant Operates at 2200MHz with 640kb cache. Zijn de pricewatch vermeldingen gewoon fout of wat?
Zo fout als wat natuurlijk.
Die van jou is gewoon 2,2ghz met 512kb L2 cache.
bedankt voor deze duidelijke toelichtingLegion schreef op 28 juli 2004 @ 16:22:
[...]
512kb L2 cache + 128kb L1 cache = 640kb
Zo fout als wat natuurlijk.
Die van jou is gewoon 2,2ghz met 512kb L2 cache.
Wacht maar niet op dit nieuwe AMD 8132 chipset, het is postponed naar november. Een van de belangerijkste verschillen zijn 1000FSB en PCI-X 2.0 support. Echter boeit dat voor de meeste interconnects niets dus de meeste serieuze fabrikanten zullen geen mainboard met dit chipset uitbrengen. Dit omdat in januari de opvolger hiervan al weer geplanned staat met PCI-E support. Daarbij is het niet echt nuttig om een nieuw server mainboard met een levensduur van 3 maanden op de markt te zetten.Tr1gg3R schreef op 26 juli 2004 @ 18:59:
[...]
Hacku heb je hier soms een bron van?
Ik sta zelf op het punt om een Dual Opteron WS aan te schaffen maar ik maak mij zorgen over de continuiteit van het Socket 940 platform met de huidige AMD8000 series chipsets.
Dingen als USB 2.0 zijn niet beschikbaar vanwege (alweer) een bug in de chipset.
Als jij mij meer informatie over die nieuwe AMD chipset zou kunnen geven, dan ben ik je erg dankbaar
Ik heb al eerder iets soortgelijks gevraagd, maar ik vertaal het nu naar de huidige (markt)situatie:
Er gingen geruchten dat rond de herfst S939 boards zouden komen gebaseerd op nForce3 250 met PCI-Express.
Is het nog reeel om te verwachten dat deze komen, of is PCI-Express geschrapt voor nForce3?
Dit vanwege de hardnekkige geruchten(o.a. Inquirer) dat er eind van dit jaar/begin volgend jaar een nForce4 chipset gaat komen. (met een vernieuwde soundstorm, aldus de geruchten)
Nou hoop ik natuurlijk dat de geruchten betreffende soundstorm waar zijn, maar moeten we nog tot volgend jaar wachten tot PCI-Express voor het AMD64 platform uitkomt
Er gingen geruchten dat rond de herfst S939 boards zouden komen gebaseerd op nForce3 250 met PCI-Express.
Is het nog reeel om te verwachten dat deze komen, of is PCI-Express geschrapt voor nForce3?
Dit vanwege de hardnekkige geruchten(o.a. Inquirer) dat er eind van dit jaar/begin volgend jaar een nForce4 chipset gaat komen. (met een vernieuwde soundstorm, aldus de geruchten)
Nou hoop ik natuurlijk dat de geruchten betreffende soundstorm waar zijn, maar moeten we nog tot volgend jaar wachten tot PCI-Express voor het AMD64 platform uitkomt
nVidia CK8-04 (volgens sommige geruchten de nForce4) is eigenlijk een nForce3 chipset met PCI-E support. Zal niet voor Q4 op de markt zijn. Ik zal wel eens kijken of ik niet wat details kan vinden.D3ton4tor schreef op 28 juli 2004 @ 21:20:
Ik heb al eerder iets soortgelijks gevraagd, maar ik vertaal het nu naar de huidige (markt)situatie:
Nou hoop ik natuurlijk dat de geruchten betreffende soundstorm waar zijn, maar moeten we nog tot volgend jaar wachten tot PCI-Express voor het AMD64 platform uitkomt![]()
![]()
ff gezocht...
Volgende komt uit Preliminary data sheet van CK8-04, wordt gek genoeg helemaal niet gesproken over SoundStorm2... enkel over AC97. Dus dit zou betekenen dat als SoundStorm2 erop zit het een apart chip is en niet integrated in de CK8-04 zit. Ik heb het vermoeden dat de SoundStorm2 chip iig backwards compatible is met High Difinition Audio, dus of minimaal die spec, of nog hogere spec. Het is immers een open standaard en ATI, SiS en VIA komen ook met HDA.
The NVIDIA® CrushK8-04 (CK8-04) media and communications processor
(MCP) is a single-chip, highly integrated, high-performance HyperTransport
peripheral controller. It has a ×16, two ×1 and one ×2 or ×1 PCI Express
interfaces. It has a 16 × 16 HyperTransport interface to an AMD Athlon 64/Athlon
64 FX processor, four Serial-ATA (SATA) interfaces, NVIDIA MAC with either
RGMII or MII, dual ATA-133 interfaces, ten USB2.0 ports, audio/modem, and
support for five PCI slots. These interfaces support the NVIDIA processor bridge
functionality for next-generation PCs using the AMD Athlon 64/Athlon 64 FX
CPUs. The level of integration and functionality offered by the CrushK8-04 media
and communications processor is unmatched by any other single chip-device
controller.
[ Voor 41% gewijzigd door The Source op 28-07-2004 22:24 ]
Ja volgens de ene bron zit er Soundstorm2 op, volgens de andere bron niet.The Source schreef op 28 juli 2004 @ 21:41:
[...]
nVidia CK8-04 (volgens sommige geruchten de nForce4) is eigenlijk een nForce3 chipset met PCI-E support. Zal niet voor Q4 op de markt zijn. Ik zal wel eens kijken of ik niet wat details kan vinden.
ff gezocht...
Volgende komt uit Preliminary data sheet van CK8-04, wordt gek genoeg helemaal niet gesproken over SoundStorm2... enkel over AC97. Dus dit zou betekenen dat als SoundStorm2 erop zit het een apart chip is en niet integrated in de CK8-04 zit. Ik heb het vermoeden dat de SoundStorm2 chip iig backwards compatible is met High Difinition Audio, dus of minimaal die spec, of nog hogere spec. Het is immers een open standaard en ATI, SiS en VIA komen ook met HDA.
[...]
We zullen het wel merken als ie uiteindelijk uitkomt.
De rest van de specs zijn natuurlijk wel
Overigens geen 2x PCI-express 16x sloten voor deze chipset, of valt dit later te realiseren?(zal ook nog wel niets over bekend zijn).
edit board --> chipset
nieuws: nVidia nForce 4 met dual PCI Express verwacht in Q4 '04Overigens geen 2x PCI-express 16x sloten voor deze chipset, of valt dit later te realiseren?
Wat is nu in de praktijk eigenlijk de betere keuze, als men bijvoorbeeld ook de overclockbaarheid meetelt. De 3200+ op 2200mhz met 512kb L2 of de 3200+ op 2000mhz met 1mb L2?
T.net dbmerge: Nieuw account: fw (22068) || http://wow.allakhazam.com/profile.html?81039 WTB CTS/Mala :C
Dat hangt voor een groot deel van de stepping/revisie af, maar ik denk dat over het algemeen lager geklokte modellen percentueel beter over te klokken zijn.fw schreef op 29 juli 2004 @ 16:18:
Wat is nu in de praktijk eigenlijk de betere keuze, als men bijvoorbeeld ook de overclockbaarheid meetelt. De 3200+ op 2200mhz met 512kb L2 of de 3200+ op 2000mhz met 1mb L2?
The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590
Is dat laatste niet verkeerd? Alle s939 hebben toch al een 1000MHz HT-bus?X-bit labs schrijft dat Advanced Micro Devices (AMD) mogelijk werkt aan een nieuwe PGA939-processor. De nieuwe chip zal 1MB aan cache aan boord hebben, evenals een 1.000MHz HyperTransport-bus en zal door het leven gaan als de Athlon 64 3600+. De mannen van X-bit labs zijn op dit spoor gekomen doordat moederbordproducent ECS aan de lijst met ondersteunde cpu's op zijn VIA K8T800 Pro-chipset deze nieuwe processor had toegevoegd. De cpu is nog niet officieel door AMD gepresenteerd en woordvoerders van het bedrijf wilden ook geen commentaar geven. De verwachting is echter dat de introductie binnen afzienbare tijd zal gaan plaatsvinden. Een analist van X-bit labs meent dat de Athlon 64 3600+ een aangepaste versie is van de AMD Athlon 64 FX-53. Om de nieuwe cpu te verkrijgen is onder meer de werkelijke processorsnelheid verlaagd naar 2,20GHz en is er een 1.000MHz HT-bus toegevoegd; deze bus wordt op dit moment nog niet geleverd door AMD.
nieuws: Mogelijk AMD Athlon 64 3600+ onderweg
Dit is eigenlijk een FX51 (1MB L2) snap alleen niet waarom ze deze een gewone Athlon 64 gaan noemen
MAKER OF computer gubbins, Intel has pushed back its 4GHz Pentium 4 until next year. The formal announcement follows a month where delays of products and manufacturing glitches at Chipzilla have been coming thick and fast.The Source schreef op 18 juli 2004 @ 01:56:
[...]
Dan zal Intel de lead weer nemen want de P4 4Ghz komt in week 40 gok ik.
A spokesman for Intel tried to put a brave face on it. He said that the delay was part of a "top-to-bottom look at all our processors" and "We're making sure volume aligns with our customer demand".
However the comments cover up the fact that Intel’s roadmap is so out of wack that anyone who follows it may end up in Scotland when they want to go to Brighton. Now it looks like many of the predicted chips, including the next-generation Centrino mobile chipset will be delivered sometime at the beginning of next year… maybe.
Meanwhile the company is rumoured to be planning to double the Pentium 4's onboard cache memory from 1MB to 2MB sometime next year. This will happen only a year after the introduction of the Prescott processor series of processors raised cache capacity from 512K to 1MB.
http://www.theinquirer.net/?article=17541
[ Voor 42% gewijzigd door XWB op 30-07-2004 10:43 ]
Een op 2.2GHz geklokte socket 939 64-bits Athlon met 1MB L2 cache zou gewoon Athlon64 FX-51+ heten. En anders krijgt deze een PR van 3700+, en niet 3600+.Hacku schreef op 30 juli 2004 @ 09:03:
Is dat laatste niet verkeerd? Alle s939 hebben toch al een 1000MHz HT-bus?
Dit is eigenlijk een FX51 (1MB L2) snap alleen niet waarom ze deze een gewone Athlon 64 gaan noemen
Op de website van ECS is er niets over te vinden. Ga er maar van uit dat het bericht gewoon niet waar is.
En ja, alle Socket 939 processoren hebben een HTT van 1GHz. Met die 800MHz HTT doelen ze waarschijnlijk op de Socket 940 Athlon64 FX-53+, wat het hele verhaal nog vreemder maakt.
[ Voor 15% gewijzigd door silentsnow op 31-07-2004 00:20 ]
The trade of the tools
Ik heb mn 3500+ net binnen gehad
Maar waar kan ik zien of ik een beetje goede core heb, waar kan ik de informatie vinden. Ik heb namelijk nog geen moederboardje voor m'n nieuwe vriend.
Hier een foto.
Hier een foto.
Verwijderd
hmm lekker die core zeg xpmw wil meestal wel een behoorlijke oc halen 2,5ghz op lucht moet piece of cake zijnTutti-frutti schreef op 02 augustus 2004 @ 11:09:
Ik heb mn 3500+ net binnen gehadMaar waar kan ik zien of ik een beetje goede core heb, waar kan ik de informatie vinden. Ik heb namelijk nog geen moederboardje voor m'n nieuwe vriend.
Hier een foto.
Verwijderd
Weet iemand of er voor AMD socket 939 pci-e borden uitkomen rond september/oktober want veel heb er niet van gehoord zowel van asus of msi of andere merken.
Want ik wil binnen kort een systeemje aan schaffen met een pci-e vidoekaart
(De x8000xt)
Want ik wil binnen kort een systeemje aan schaffen met een pci-e vidoekaart
(De x8000xt)
PCI-E bordjes ten vroegste in september, maar ik denk dat het eind dit jaar zal zijn dat ze pas goed verkrijgbaar zullen zijn.
Verwijderd
Hmm zoals welke borden worden die uitgevoerd met pci-e?
Effe off-toppic zou een moederbord topic voor amd en intel niet handig zijn? of bepaalde merken!
Effe off-toppic zou een moederbord topic voor amd en intel niet handig zijn? of bepaalde merken!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2004 12:57 ]
Verwijderd
Nou ik heb eindelijk mijn AMD64 3800 binnen
in combinatie met een Asus A8V moederbord , moet zeggen wat loopt het als een tierelier.Oftewel wat gaat dit lekker
Hebt er ook nog eens een raptor HDD inzitten waar ik het besturingsysteem op hebt staan en ga er ook nog een bepaalde programma's erop zetten.
Hebt er ook nog eens een raptor HDD inzitten waar ik het besturingsysteem op hebt staan en ga er ook nog een bepaalde programma's erop zetten.
zeker geld teveel of niet
maarre is het al bekend welke merken als eerste gaan komen met zo'n pci-e bordje?
want dat is eigenlijk nog het enigste wat mij tegenhoud.
maarre is het al bekend welke merken als eerste gaan komen met zo'n pci-e bordje?
De meeste bekende merken (epox, abit, asus enzo) zullen wel allemaal op het zelfde tijdstip met een pci-e mobo komen vanaf ten vroegste september.
2.5GHz is met elke 3500+ wel te halenVerwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 11:25:
[...]
hmm lekker die core zeg xpmw wil meestal wel een behoorlijke oc halen 2,5ghz op lucht moet piece of cake zijn![]()
De Winchester gaat de gehele Socket 939 Athlon64 serie overnemen. De huidige Socket 939 NewCastles gaan er (net zoals de Socket 754 ClawHammers, behalve de 3700+) allemaal uit, en maken plaats voor de goedkopere 90m Wincheter core. AMD pakt dan breed uit en gooit direct de 3000+, de 3200+, de 3500+, de 3800+ en de 4000+ op de markt. Allemaal rev D0.
Als het kan zou ik nog even wachten met de aankoop van een Athlon64, totdat deze Winchesters op de markt komen. Hopelijk zijn deze 90nm processoren iets koeler en de overclock mogelijkheden beter dan die van de huidige 130nm modellen. 2.4GHz is de snelste K8 processor die momenteel leverbaar is, en 90nm moet daar makkelijk overheen kunnen.
[ Voor 58% gewijzigd door silentsnow op 03-08-2004 08:59 ]
The trade of the tools
Ik wilde al een athlon 64 in januari, ik heb al gewacht op de 939, nu wacht ik op de nforce3 voor de 939, dan dus weer wachten op de winchester, en dan wachten op de pci-express moederborden voorde 939, dan wachten op de nieuwe generatie radeon/geforce omdat die weer 2x zo snel zijn/de oude goedkoper wordt, dan weer op de hardeschijven met NCQ, maar wacht! Dan komt BTX eraan, dus effe wachten nogsilentsnow schreef op 03 augustus 2004 @ 08:28:
[...]
Als het kan zou ik nog even wachten met de aankoop van een Athlon64, totdat deze Winchesters op de markt komen. Hopelijk zijn deze 90nm processoren iets koeler en de overclock mogelijkheden beter dan die van de huidige 130nm modellen. 2.4GHz is de snelste K8 processor die momenteel leverbaar is, en 90nm moet daar makkelijk overheen kunnen.
Doe eens gek, ik koop gewoon deze week m'n pc, de a8v deluxe als het moet...
Wat bedoel je daarmee, dat de 3700+ de enige s754 cpu blijft?quote: silentsnow(net zoals de Socket 754 ClawHammers, behalve de 3700+)
Nee, hij bedoelt dat de 3700+ de enige met Clawhammer core blijft en alle andere een Winchester core krijgen. Zowel s754 als s939.Hacku schreef op 03 augustus 2004 @ 10:45:
[...]
Wat bedoel je daarmee, dat de 3700+ de enige s754 cpu blijft?
Dat staat er in ieder geval
[ Voor 6% gewijzigd door Roeltjuh op 03-08-2004 10:53 ]
k 
Maar waarom blijft de 3700+ gewoon 130nm? Ze kunnen hem toch ook op 90nm bakken? (San Diego core 1MB)
Maar waarom blijft de 3700+ gewoon 130nm? Ze kunnen hem toch ook op 90nm bakken? (San Diego core 1MB)
Verwijderd
Nee hoor niet geld teveelspacejam schreef op 02 augustus 2004 @ 22:19:
zeker geld teveel of niet![]()
Maar vele zeggen dat september vele mobo merken met hun 939 chipset moederborden komt.Dan zullen vele een slag kunnen slaan en uit veel merken kunnen kiezen.
Dus als ik het goed begrijp komen er straks ook langzamere processors op de 939 socket?? Ik wil graag de 939 socket, maar de processors zijn zo duur (omdat alleen de 3500+ en 3800+ beschikbaar zijn)...
Dan wacht ik toch nog maar even, hou het nog wel even uit met mijn 2800+...
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
kzit nog steeds met mijn amd 1500pro+ 800mhz
upgrade is dus zeer welkom
maar wil het meteen goed doen.
maar ik heb geen zin om tot het eind van het jaar op pci-e te wachten
upgrade is dus zeer welkom
maar wil het meteen goed doen.
maar ik heb geen zin om tot het eind van het jaar op pci-e te wachten
Met de komst van de 90nm core Winchester zullen ook lagere modellen (3000+, 3200+, ...) op s939 komen.Macer schreef op 03 augustus 2004 @ 13:42:
Dus als ik het goed begrijp komen er straks ook langzamere processors op de 939 socket?? Ik wil graag de 939 socket, maar de processors zijn zo duur (omdat alleen de 3500+ en 3800+ beschikbaar zijn)...
De Sempron processoren zijn inmiddels leverbaar:
http://www.dealtime.com/d...n_id-3033365/NS-1/GS.html
The trade of the tools
Verwijderd
Mensen een vraag?
Als ik met mijn AMD64 3800 in combinatie met een Asus A8V mobo en 2x512MB Corsair twinnix XMs Pc3200 met Quickpar ga spelen dan gaat het toch echt rete traag , waaraan kan dat liggen?O ja alles staat op een raptor schijf van 36.8GB(deze hebt ik getest op foute maar niks gevonden)
Ik hebt nou zo wie zo last van dat hij zeer traag is , hebt alles gecontroleerd maar niks gevonden.Zo wie zo alles wat ik doe gaat 100% CPU verbruikt , is het met Quickpar , winrar of dvd branden etc alles belast werkelijk 100%CPU , dan gaat het echt werkelijk langzaam.Kan ik niet meer eens op een forum typen.
Ja 1 ding bij PCmark04 geeft hij aan dat mijn processor op 2400Mhz draait(correct)L1 cache 64KB(niet correct)L2 cache 512KB(correct).
L1 Cache moet toch 128KB zijn schrijven ze ook overal.
En met mijn geheugen op Dual channel geeft memtest errors aan maar ga ik ze apart testen geeft hij geen errrors aan.
Op dit moment snap ik het niet meer?
Jullie misschien.
Ik zet dit in dit topic neer omdat het over AMD64 processors gaat.Als het niet hier in thuis hoort , dan Sorry
dan open ik wel een apart topic erover.
Als ik met mijn AMD64 3800 in combinatie met een Asus A8V mobo en 2x512MB Corsair twinnix XMs Pc3200 met Quickpar ga spelen dan gaat het toch echt rete traag , waaraan kan dat liggen?O ja alles staat op een raptor schijf van 36.8GB(deze hebt ik getest op foute maar niks gevonden)
Ik hebt nou zo wie zo last van dat hij zeer traag is , hebt alles gecontroleerd maar niks gevonden.Zo wie zo alles wat ik doe gaat 100% CPU verbruikt , is het met Quickpar , winrar of dvd branden etc alles belast werkelijk 100%CPU , dan gaat het echt werkelijk langzaam.Kan ik niet meer eens op een forum typen.
Ja 1 ding bij PCmark04 geeft hij aan dat mijn processor op 2400Mhz draait(correct)L1 cache 64KB(niet correct)L2 cache 512KB(correct).
En met mijn geheugen op Dual channel geeft memtest errors aan maar ga ik ze apart testen geeft hij geen errrors aan.

Jullie misschien.
Ik zet dit in dit topic neer omdat het over AMD64 processors gaat.Als het niet hier in thuis hoort , dan Sorry
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2004 00:06 ]
Heb je de cpu driver/ via 4in1 drivers en direct x etc geinstalleerd ? Misschien proberen om cool and quiet uit te zetten.Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 00:01:
Mensen een vraag?
En met mijn geheugen op Dual channel geeft memtest errors aan maar ga ik ze apart testen geeft hij geen errrors aan.![]()
Jullie misschien.
Ik zet dit in dit topic neer omdat het over AMD64 processors gaat.Als het niet hier in thuis hoort , dan Sorrydan open ik wel een apart topic erover.
Mij lukte het trouwens niet om het geheugen op 1:1 met cpu te laten lopen met dit bord. Het is namelijk limit of auto in die bios
Verwijderd
De drivers hebt ik geinstalleerd en de bios hebt ik ook al geflasht.Oorspronkelijk was 1003 nou is het 1006.Cool n Quiet hebt ik uitgeschakeld.Tutti-frutti schreef op 06 augustus 2004 @ 01:21:
[...]
Heb je de cpu driver/ via 4in1 drivers en direct x etc geinstalleerd ? Misschien proberen om cool and quiet uit te zetten.
Mij lukte het trouwens niet om het geheugen op 1:1 met cpu te laten lopen met dit bord. Het is namelijk limit of auto in die biosMet 1:2 zou het ddr400 worden, maar dan krijg ik toch ddr357 ofzo , en maar 4000 MB/s geheugen bandbreedte. Erg vaag
Ik hebt een vermoeden dat het mobo Asus A8V niet goed met dual channel om kan gaan.
Anders weet ik het ook niet.
Binnenkort wil ik ook m'n pc gaan upgraden naar een amd 64 processor. Wat ik mij alleen afvraag is hoe het zit met de warmte ontwikkeling. Is de standaard koeler voldoende, of eventueel een goede merk cooler, of is het echt noodzakelijk om 4 systeem coolers in te bouwen om tot redelijke temperaturen te komen. Ik heb nu een antec kast waar standaar 1 koeler inzit. Het gaat hier om een standaard configuratie, ik ben niet van plan te gaan overklokken.
Deze vraag stel ik omdat ik in het verleden veel verhalen heb gehoord van mensen met een athlon xp welke op standaard snelheden al moeilijk te koelen waren.
Deze vraag stel ik omdat ik in het verleden veel verhalen heb gehoord van mensen met een athlon xp welke op standaard snelheden al moeilijk te koelen waren.
@maximus
Ik heb net met mijn A8V en 2x MDT 512MB CL2.5 en Athlon64 3500+ wat met quickpar gespeeld.
Ik heb een avi van 137 MB in partjes van 10MB gerar'd en met quickpar zo'n 40MB aan par2 bijgemaakt. Dit gaat in luttele seconden. Daarna 2 rars weg gemikt en door quickpar laten repareren : 20 seconden. Ik lees dat ie 733 MB/sec datadoorvoer heeft (met mijn athlon1400/SDRAM was dat altijd max 133MB/s). Ik vind het dus erg snel gaan maar ik weet niet wat je verwachtingen zijn.
Ik heb cool en quiet wel aan staan. Heb ook asus a8v bord rev 1.02, bios 1003 geupgrade naar 1006. schijven seagate baracuda 7200.7 (1x sata 160G en 1x IDE 200G). Niet overgeklokt.
Mijn config werkt dus wel OK met quickpar. Heb je wel de blauwe dimm bankjes A1 en B1 gebruikt? Andere ram timings in de bios gezet? ik heb alles auto staan nog.
Succes!
<edit : Heb je EnableLargeLBA wel aan staan in het register? dat zou enorm trage harddisk kunnen verklaren>
Ik heb net met mijn A8V en 2x MDT 512MB CL2.5 en Athlon64 3500+ wat met quickpar gespeeld.
Ik heb een avi van 137 MB in partjes van 10MB gerar'd en met quickpar zo'n 40MB aan par2 bijgemaakt. Dit gaat in luttele seconden. Daarna 2 rars weg gemikt en door quickpar laten repareren : 20 seconden. Ik lees dat ie 733 MB/sec datadoorvoer heeft (met mijn athlon1400/SDRAM was dat altijd max 133MB/s). Ik vind het dus erg snel gaan maar ik weet niet wat je verwachtingen zijn.
Ik heb cool en quiet wel aan staan. Heb ook asus a8v bord rev 1.02, bios 1003 geupgrade naar 1006. schijven seagate baracuda 7200.7 (1x sata 160G en 1x IDE 200G). Niet overgeklokt.
Mijn config werkt dus wel OK met quickpar. Heb je wel de blauwe dimm bankjes A1 en B1 gebruikt? Andere ram timings in de bios gezet? ik heb alles auto staan nog.
Succes!
<edit : Heb je EnableLargeLBA wel aan staan in het register? dat zou enorm trage harddisk kunnen verklaren>
[ Voor 7% gewijzigd door riwi op 08-08-2004 12:13 ]
Niet hier iigsilentsnow schreef op 04 augustus 2004 @ 07:51:
De Sempron processoren zijn inmiddels leverbaar:
Kijk maar eens op Alternate.nl
Ze weten nog niet eens wanneer ie komt, en ie staat ook niet in de PriceWatch ...
Enig idee of we ervan uit mogen gaan dat ze er over 3 a 4 maanden zijn? Ik wil dan een s939 gaan halen, maar mijn budget voor de cpu zal maximaal 250 zijn, hopelijk valt er dan wat voor dat geld te krijgen.Hacku schreef op 03 augustus 2004 @ 16:47:
[...]
Met de komst van de 90nm core Winchester zullen ook lagere modellen (3000+, 3200+, ...) op s939 komen.
Verwijderd
Wie kan mij vertellen welk geheugen ik het best kan gebruiken in combinatie met de Asus K8V(socket 754) en een Athlon64 3000+? Want de Athlon schijnt nogal kieskeurig te zijn met geheugen heb ik me laten vertellen?
Draai nog eens een aantal benchmarks. Bijvoorbeeld Microsoft Memory Diagnostic, Prime, PCMark, etc.Verwijderd schreef op 06 augustus 2004 @ 11:34:
De drivers hebt ik geinstalleerd en de bios hebt ik ook al geflasht.Oorspronkelijk was 1003 nou is het 1006.Cool n Quiet hebt ik uitgeschakeld.
Ik hebt een vermoeden dat het mobo Asus A8V niet goed met dual channel om kan gaan.
Anders weet ik het ook niet.
Die aanduiding van QuickPar heeft niets te maken met de geheugen bandbreedte van de betreffende computer. Off-topic, maar moest het even meldenriwi schreef op 07 augustus 2004 @ 23:37:
@maximus
Ik lees dat ie 733 MB/sec datadoorvoer heeft (met mijn athlon1400/SDRAM was dat altijd max 133MB/s). Ik vind het dus erg snel gaan maar ik weet niet wat je verwachtingen zijn.
Ik verwacht dat de op de Winchester gebaseerde socket 939 Athlon64's voor de jaarwisseling, al dan niet sporadisch, in de Nederlandse winkel zullen liggen. Januari zullen ze overal te koop zijn. Tegen die tijd zal je voor €250 zo tussen een 3200+ en een 3500+ in zitten, gok ik.Sjah schreef op 08 augustus 2004 @ 16:31:
Enig idee of we ervan uit mogen gaan dat ze er over 3 a 4 maanden zijn? Ik wil dan een s939 gaan halen, maar mijn budget voor de cpu zal maximaal 250 zijn, hopelijk valt er dan wat voor dat geld te krijgen.
The trade of the tools
AMD Athlon 64 3400+ (S754, 2,4GHz, 512KB, Boxed) € 299,- 09-08
AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB, Boxed) € 662,- 09-08
AMD is echt aan het kloten met de ratings.
Dual channel memory maakt echt geen verschil van 400+ !
AMD Athlon 64 3800+ (S939, 2,4GHz, 512KB, Boxed) € 662,- 09-08
AMD is echt aan het kloten met de ratings.
Dual channel memory maakt echt geen verschil van 400+ !
Mja de HT bus is ook 1GHz ipv 800MHz bij s939, dus zo speelt AMD wat met die ratings.
De 3800+ is trouwens gemiddeld sneller dan een P4 3,6 dus zolang dat zo blijft mogen ze met die ratings spelen zoveel ze willen
De 3800+ is trouwens gemiddeld sneller dan een P4 3,6 dus zolang dat zo blijft mogen ze met die ratings spelen zoveel ze willen
http://usa.asus.com/products/mb/socket754/k8v/overview.htm zie helamaal onderaan de paginaVerwijderd schreef op 08 augustus 2004 @ 17:05:
Wie kan mij vertellen welk geheugen ik het best kan gebruiken in combinatie met de Asus K8V(socket 754) en een Athlon64 3000+? Want de Athlon schijnt nogal kieskeurig te zijn met geheugen heb ik me laten vertellen?
[ Voor 50% gewijzigd door XWB op 09-08-2004 19:32 ]
werkt die 64 bit dan al goed zonder windows xp 64?
Konica Minolta Dynax 7D | Mijn foto gallery | Biglines.nl
Wat staat er bij de 4200+ en 4000+? Ik kan dit niet lezen (heb het ook al vergroot, hielp ook niet)silentsnow schreef op 29 juli 2004 @ 04:23:
De nieuwe AMD Roadmap (28 Juli):
En een iets minder officiele versie:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dof beeldscherm?Microkid schreef op 09 augustus 2004 @ 21:07:
[...]
Wat staat er bij de 4200+ en 4000+? Ik kan dit niet lezen (heb het ook al vergroot, hielp ook niet)
Samples komen in Q1 2005 van de 4000+ , productie en lancering @ Q2 2005
Samples komen in Q2 2005 van de 4200+ , productie en lancering @ Q3 2005
NeeTutti-frutti schreef op 09 augustus 2004 @ 21:09:
[...]
Dof beeldscherm?
Samples komen in Q1 2005 van de 4000+ , productie en lancering @ Q2 2005
Samples komen in Q2 2005 van de 4200+ , productie en lancering @ Q3 2005
[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 09-08-2004 21:19 ]
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ja misschien is het zo een ongeveer tekentje.
Wat bij mij verwarring schept is die 2x 4000 onder elkaar, de onderste moet in q4 op de markt zijn en de andere in q2 volgend jaar. 2x dezelfde lanceren....tja.
Wat bij mij verwarring schept is die 2x 4000 onder elkaar, de onderste moet in q4 op de markt zijn en de andere in q2 volgend jaar. 2x dezelfde lanceren....tja.
Vandaar ook dat ik me afvraag wat er voor die 4000 en 4200 staat. Wellicht kan dit verklaren waarom er 2 4000's komen.Sjah schreef op 09 augustus 2004 @ 21:20:
Ja misschien is het zo een ongeveer tekentje.
Ik denk dat dat het zo een golvend ongeveer tekentje is ~ dus.
Misschien dat ze Intel niet willen laten weten hoe hoog ze denken te kunnen gaan (tja ik gok ook maar wat).
Misschien dat ze Intel niet willen laten weten hoe hoog ze denken te kunnen gaan (tja ik gok ook maar wat).
Yup het is een ~ teken, dat wil zeggen dat die rating/snelheid nog niet zeker is. (zou dus ook 4100+ kunnen worden bv) AMD past hun roadmap nl constant aan de markt aan.
Nee, het gaat over Desktop cpu's
Het is gewoon een golfje denk ik
Euh, ik kan dat plaatje goed en duidelijk zien en zover ik kan zien is het een doodnormaal streepje die denk ik moet aanduiden dat het om een nieuwe core gaat
Verwijderd
Nou loopt Quickpar wel goed.Ik had van het weekend problemen met opnieuw windows erop te zetten.Kreeg steeds Unmountable boot volume.Alles geprobeerd en mijn HDD los gekoppeld maar het bleek uiteindelijk de Dvd brander te zijn die dit geintje veroorzaakte.Losgekoppeld en een andere cdrom gebruikt en jawel dvd brander stuk.Eruit gehaald en windows installeren en opnieuw proberen , totdat ik problemen kreeg met mijn Nvidia 5950 , drivers geinstaleerd en hij bleef hangen ik kon helemaal niks meer.Oude videokaart erin gestopt Radeon 9000 proriwi schreef op 07 augustus 2004 @ 23:37:
@maximus
Succes!

Quickpar eens gedraaid(had nog alles op mijn andere schijven staan)en die loopt nou als een tierelier.Zo wie zo mijn computer loopt vele malen beter.
Alleen is bij mij de vraag waar dit nou aan lag omdat er gelijk 2 dingen zijn waar het aan kan liggen.
Dvd brander of VGA?

O ja kan nog ergens aanliggen maar geloven doe ik het niet Norton internet security2004.Deze moet ik nog installeren.Zullen wel zien maar geloven doe ik het niet.Maar sluit ook niks uit.Je weet niet hoe raar het kan lopen.Had het ook niet verwacht met mijn VGA
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2004 22:59 ]
Verwijderd
ik had vraagje over geheugen. Heb net nieuwe AMD3500+ 939s gekocht, maar kan ik mijn oude geheugen PC2700 2x512MB houden of is het echt aan te raden om PC3200 te kopen
In 1 woord: houden.
De a64 is niet zo bandwidth hongerig, en met pc2700 heb je het ook in dual, dus nog altijd behoorlijk veel bandbreedte.
De a64 is niet zo bandwidth hongerig, en met pc2700 heb je het ook in dual, dus nog altijd behoorlijk veel bandbreedte.
Dit zijn twee dezelfde roadmaps:

De tekens voor 4000+ en 4200+ in het bovenste plaatje geven inderdaad ongeveer aan (~). Dit is tevens terug te zien in het tweede plaatje, waar het "even-groot-of-groter" teken is gebruikt.
De 4000+ en 4200+ betreffen misschien een nieuwe revisie. De aankomende D0 revisie doet het in de benchmarks beter dan de CG revisie, misschien dat we eenzelfde prestatiewinst terugzien met de overschakeling van D0 naar de volgende revisie.

De tekens voor 4000+ en 4200+ in het bovenste plaatje geven inderdaad ongeveer aan (~). Dit is tevens terug te zien in het tweede plaatje, waar het "even-groot-of-groter" teken is gebruikt.
De 4000+ en 4200+ betreffen misschien een nieuwe revisie. De aankomende D0 revisie doet het in de benchmarks beter dan de CG revisie, misschien dat we eenzelfde prestatiewinst terugzien met de overschakeling van D0 naar de volgende revisie.
Een nieuwe core voor de desktop Athlon64 staat volgens AMD's officiele roadmap niet op de planning. Vandaar dat ik denk dat het om een nieuwe revisie gaat, inplaats van een nieuwe core of het kleinere 65nm procédé.Hertog_Martin schreef op 09 augustus 2004 @ 22:16:
Euh, ik kan dat plaatje goed en duidelijk zien en zover ik kan zien is het een doodnormaal streepje die denk ik moet aanduiden dat het om een nieuwe core gaat
[ Voor 40% gewijzigd door silentsnow op 10-08-2004 00:25 ]
The trade of the tools
Volgens de RAM-FAQ heeft de A64 toch wel baat bij wat meer bandbreedte:Sjah schreef op 10 augustus 2004 @ 00:12:
In 1 woord: houden.
Punt1: De S939 werkt (als ik mij niet vergis) met een HT van 1GHz en niet zoals de S754 800MHz.linkje
nVidia volgde deze marketinghit met het nForce2 chipset voor AMD Athlon XP CPU's. Echter dat heeft op papier weinig zin, het is namelijk een overkill van geheugenbandbreedte aan de Athlon XP. Een XP met een FSB van 133MHz DDR had namelijk precies genoeg aan een geheugenbandbreedte van: 133MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 2133MB/s. Precies net zoveel als Single Channel PC2100 (DDR266) kan leveren. Maar deze overkill kan ook ergens nuttig voor zijn en dan met name voor de AGP (zie ook het stukje hieronder bij "nForce2 Dual Channel geheugen en Synchroniteit"). Met de Introductie van de Athlon64 veranderde dat: Dual Channel geheugen is zinvol voor de A64. De A64 heeft namelijk net als de P4 een Quad Pumped FSB: 200MHz x 4 (QDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 6400MB/s. Precies de bandbreedte van Dual Channel PC3200 (DDR400). Datzelfde geldt ook voor de Northwood/Prescott P4 met een FSB van 200MHz QDR.
Punt2: Het schuingedrukte wordt in een ander topic weer tegengesproken:
Dus, ik weet het niet, maar dat kan ook aan mij liggen, misschien begrijp ik het volledig verkeerd.Linkje
De Athlon64 gaat niet dezelfde techniek gebruiken als de P4. De on-die geheugencontroller zorgt er voor dat er geen FSB meer is (deze controller staat met volledige cpu snelheid in verbinding met de rest v.d. cpu) en heeft slechts één 64bits interface naar het geheugen; dus single-channel
Wie kan er meer duidelijkheid verschaffen?
Overigens, voor mij duurt het nog 7 weekjes en dan stap ik ook over naar Athlon64 \o/
Verwijderd
volgens mij kun je het beste op het bovenste verhaal afgaan, daar BalusC de ramfaq geedit heeft onder het mom van 'de invloed van dual channel' (20 juli 2004), en abbadon zijn verhaal ruim een jaar geleden deed (17 juni 2003), toen was er waarschijnlijk wat minder over bekend, of ze moeten bij amd van gedachen zijn verandert
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2004 15:17 ]
Ik ben het gewoon niet eens met dat verhaal ( althans de vergelijking die met de P4 wordt gemaakt), waarom zagen we dan niet een mega prestatieverbetering toen DC (S939) kwam, en willen velen nog een S754 kopen. Omdat A64's geheugencontroller gewoon een hoop kan verdoezelen, en de A64 niet zo een diepe architectuur heeft als de P4. Tuurlijk zal DDR400 ietsjes beter zijn(ik schat 3%), maar vind jij het dat voor de vragensteller waard om 2x 512 met verlies te verkopen en dan 2x (dure nieuwe) DDR400 te halen. Ik niet.Thufir_Hawat schreef op 10 augustus 2004 @ 15:04:
[...]
Volgens de RAM-FAQ heeft de A64 toch wel baat bij wat meer bandbreedte:
[...]
Punt1: De S939 werkt (als ik mij niet vergis) met een HT van 1GHz en niet zoals de S754 800MHz.
[ Voor 7% gewijzigd door Sjah op 10-08-2004 18:04 ]
Verwijderd
Op 27 juli schreef ik over deze streepjes al het volgende :Hertog_Martin schreef op 09 augustus 2004 @ 22:16:
launch van 90nm athlon 64 4000 vertraagd naar Q2 2005?
ik weet niet wat de oorspronkelijke launchdatum voor 90 nm athlon64 was maar het lijkt dat pas in Q2 2005 de zware jongens (> 4000) op de markt komen...
http://www.overclockers.com/tips00628/
quote:
The third item is new, and at first glance rather odd. Why would AMD list within the product line of a single socket the same speed grade twice?
It's not a typo; the 4000+ that is supposed to come out in Q2 '05 has a dash in front of the 4000+, as does the 4200+ promised in Q3 '05.
The only explanation I can come up with is that the 4000+ that will be introduced at the end of the year will be a 130nm processor, while the 4000+ that will be introduced six months after that will be a 90nm processor.
Ja dat zou ook kunnen, maar dat zou betekenen dat 2,6GHz op 130nm mogelijk is? Nuja, Intel heeft hun 4GHz uitgesteld naar Q1 2005, dus die 4000+ hoeft niet eind 2004 te komen.
Er zou dit jaar nog een FX55 komen. En volgens de officiele AMD roadmap komt de San Diego pas in H1 2005. Dan zou dus betekenen dat de FX55 een op 2.6GHz geklokte 130nm CPU is.Hacku schreef op 10 augustus 2004 @ 22:32:
Ja dat zou ook kunnen, maar dat zou betekenen dat 2,6GHz op 130nm mogelijk is? Nuja, Intel heeft hun 4GHz uitgesteld naar Q1 2005, dus die 4000+ hoeft niet eind 2004 te komen.
Op de officiele AMD roadmap staat duidelijk aangegeven dat de Winchester in H2 2004 komt, wat erg mooi samenvalt met de nieuwe serie Socket 939 processoren (3000+ - 4000+). Wat is het verschil tussen de NewCastle en de Winchester om de nieuwe codenaam te rechtvaardigen? Alleen een nieuwe revisie lijkt mij niet voldoende. Daarnaast staat op de AMD roadmap ook aangegeven dat de Winchester een 90nm CPU is. Dat is misschien wel het sterkste argument tegen het idee van overclockers.com.Verwijderd schreef op 10 augustus 2004 @ 22:04:
[...]
Op 27 juli schreef ik over deze streepjes al het volgende :
launch van 90nm athlon 64 4000 vertraagd naar Q2 2005?
ik weet niet wat de oorspronkelijke launchdatum voor 90 nm athlon64 was maar het lijkt dat pas in Q2 2005 de zware jongens (> 4000) op de markt komen...
http://www.overclockers.com/tips00628/
quote:
The third item is new, and at first glance rather odd. Why would AMD list within the product line of a single socket the same speed grade twice?
It's not a typo; the 4000+ that is supposed to come out in Q2 '05 has a dash in front of the 4000+, as does the 4200+ promised in Q3 '05.
The only explanation I can come up with is that the 4000+ that will be introduced at the end of the year will be a 130nm processor, while the 4000+ that will be introduced six months after that will be a 90nm processor.
[ Voor 63% gewijzigd door silentsnow op 13-08-2004 07:25 ]
The trade of the tools
Verwijderd
Even een concrete vraag: wanneer zal er dan een Athlon64 gebaseerd op 90nm, een Winchester kern dus, beschikbaar zijn voor de Socket939? Ik zou liefst een 3200+ Winchester hebben op socket 939 (ivm Dual Channel RAM, kleinere CPU-die, lagere mhz frequentie, lagere temperaturen).
Verwijderd
Weet iemand hoe het precies zit met die Athlon 64 C0 en CG steppings? Is de C0 stepping nog steeds in omloop?
Even ter informatie: de CG stepping is sneller en draait op een lager vermogen bij de laagste "cool and quit" modus. Aangezien het verschil behoorlijk is (800 tegen 1000 Mhz en 35 tegen 22 Watt) wil je in de winkel natuurlijk niet een C0 stepping in je handen gedrukt krijgen. Mijn vraag, kun je vanuit de verpakking zien welke stepping je hebt?
Even ter informatie: de CG stepping is sneller en draait op een lager vermogen bij de laagste "cool and quit" modus. Aangezien het verschil behoorlijk is (800 tegen 1000 Mhz en 35 tegen 22 Watt) wil je in de winkel natuurlijk niet een C0 stepping in je handen gedrukt krijgen. Mijn vraag, kun je vanuit de verpakking zien welke stepping je hebt?
Verwijderd
Mwah, het zal wel ergens in een beschrijving, op of in de verpakking, staan. Zou ook een beetje stom zijn van de fabrikant als het er niet op stond...Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 13:05:
Weet iemand hoe het precies zit met die Athlon 64 C0 en CG steppings? Is de C0 stepping nog steeds in omloop?
Het is niet direct zichtbaar op de verpakking, maar op de heatspreader staat een code waar het uit af te leiden is. Bij de C0-revisie zijn de laatste twee tekens van de eerste regel 'AP' terwijl de CG-revisie als laatste tekens 'AR' heeft.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
De cores die uit de fabriek rollen zijn allemaal CG, maar wss zijn er nog C0 versies in omloop. In de winkel moet je uitkijken naar de regel onder de CPU naam:Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 13:05:

Op het einde staat AR, wat dus wil zeggen dat het een mobiele A64 met CG core is.
AG = model 5 single processor rev B3 (Opteron (F-5-8))
AH = model 5 dual processor rev B3 (Opteron (F-5-8))
AI = model 5 octa processor rev B3 (Opteron (F-5-8))
AK = model 5 single processor rev C0 (Athlon 64 FX / Opteron (F-5-8))
AL = model 5 dual processor rev C0 (Opteron (F-5-8))
AM = model 5 octa processor rev C0 (Opteron (F-5-8))
AP = model 4 rev C0 ((Mobile) Athlon 64 (F-4-8))
AR = model 4 rev CG ((Mobile) Athlon 64 (F-4-A))
AS = model 7 single processor rev CG (Athlon 64 FX / Opteron (F-7-A))
AT = model 5 single processor rev CG (Athlon 64 FX / Opteron (F-5-A))
AX = model 4 rev CG ((Mobile) Athlon 64 (F-C-0))
AW = model 7 rev CG ((Mobile) Athlon 64 (F-F-0))
Zit er veel verscheel tussen de Newcasle en Clawhammer processors? Dan doel ik op de 64 3200+. De Newcasle heeft 512kb aan L2 aan boord tegen 2.2 Ghz en de Clawhammer heeft 1Mb aan boord tegen 2 Ghz.
Welke van de processors is beter? of maakt dat niet uit qua Ghz en L2 geheugen. Maakt die extra Ghz bij de Clawhammer het verlies aan L2 geheugen goed?
Welke van de processors is beter? of maakt dat niet uit qua Ghz en L2 geheugen. Maakt die extra Ghz bij de Clawhammer het verlies aan L2 geheugen goed?
[ Voor 13% gewijzigd door Falcon2107 op 13-08-2004 10:59 ]
Verwijderd
Bedankt voor de informatie, ik was in de veronderstelling dat je de core niet vanuit de verpakking kon zien, maar dat bleek dus wel zo te zijn. Toen was het dus geen probleem om de AP (en alles daarvoor) te vermijden. In twee verschillende winkels verkochten ze de AX core. Daarvan heb ik er dus ook eentje gekocht, zie:Hacku schreef op 11 augustus 2004 @ 16:30:
[...]
De cores die uit de fabriek rollen zijn allemaal CG, maar wss zijn er nog C0 versies in omloop. In de winkel moet je uitkijken naar de regel onder de CPU naam:
[afbeelding]
Op het einde staat AR, wat dus wil zeggen dat het een mobiele A64 met CG core is.
AG = model 5 single processor rev B3 (Opteron (F-5-8))
AH = model 5 dual processor rev B3 (Opteron (F-5-8))
AI = model 5 octa processor rev B3 (Opteron (F-5-8))
AK = model 5 single processor rev C0 (Athlon 64 FX / Opteron (F-5-8))
AL = model 5 dual processor rev C0 (Opteron (F-5-8))
AM = model 5 octa processor rev C0 (Opteron (F-5-8))
AP = model 4 rev C0 ((Mobile) Athlon 64 (F-4-8))
AR = model 4 rev CG ((Mobile) Athlon 64 (F-4-A))
AS = model 7 single processor rev CG (Athlon 64 FX / Opteron (F-7-A))
AT = model 5 single processor rev CG (Athlon 64 FX / Opteron (F-5-A))
AX = model 4 rev CG ((Mobile) Athlon 64 (F-C-0))
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/30430.pdf
Overigens staat de AX core hierboven als Mobile aangemerkt. Klopt dat wel of kan een Mobile versie ook in een Desktop PC?
Ik heb die AW (socket 939). Maar is die dan ook beter over te klokken eigenlijk ? Of is er eigk weinig verschil tussen den F-F-0 versie en bijvoorbeeld de F-C-0 versie.Hacku schreef op 11 augustus 2004 @ 16:30:
[...]
De cores die uit de fabriek rollen zijn allemaal CG, maar wss zijn er nog C0 versies in omloop. In de winkel moet je uitkijken naar de regel onder de CPU naam:
[afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Tutti-frutti op 12-08-2004 18:12 ]
Woei, er komen steeds meer S939 moederbordjes in de PW, nu er meer keuze is dan Asus en MSI wordt het imho pas echt interessant.
Een Gigabyte-bord: GA-K8NSNXP-939

Specs
Een Abit-bord: AV8

Specs
En hier een review op anandtech van meerdere S939-bordjes, waaronder bovenstaande: Clique ici
Die Gigabyte is wel een stuk duurder dan de anderen, hoewel het ook niet de goedkoopste winkel is waar ze 'm hebben. wel lekker dichtbij voor mij
Maar goed, hopen dat Epox ook een beetje opschiet.

Specs
Een Abit-bord: AV8

Specs
En hier een review op anandtech van meerdere S939-bordjes, waaronder bovenstaande: Clique ici
Die Gigabyte is wel een stuk duurder dan de anderen, hoewel het ook niet de goedkoopste winkel is waar ze 'm hebben. wel lekker dichtbij voor mij
Maar goed, hopen dat Epox ook een beetje opschiet.
AX komt zowel op desktop als op mobile Athlon64's voor.Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 18:06:
Overigens staat de AX core hierboven als Mobile aangemerkt. Klopt dat wel of kan een Mobile versie ook in een Desktop PC?
The trade of the tools
Verwijderd
/me is het roerend met r00tx eens - winchester met lagere temp, een dus stiller systeem en zat power wordt duidelijk de way to goVerwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 09:50:
Even een concrete vraag: wanneer zal er dan een Athlon64 gebaseerd op 90nm, een Winchester kern dus, beschikbaar zijn voor de Socket939? Ik zou liefst een 3200+ Winchester hebben op socket 939 (ivm Dual Channel RAM, kleinere CPU-die, lagere mhz frequentie, lagere temperaturen).
Verwijderd
Da's een nForce bordje? Zonder actieve koeling op de chipset? Volgens mij moet dat es eventjes getrackt gaan worden door deze jongenThufir_Hawat schreef op 12 augustus 2004 @ 19:45:
Woei, er komen steeds meer S939 moederbordjes in de PW, nu er meer keuze is dan Asus en MSI wordt het imho pas echt interessant.
Ho! No!! wat doet die erop gefotosoepte DPS ellende daar!? Is dat standaard op gigabyte bordjes?
edit:
"Dual Power System Gold (DPS Gold)
Specially designed for AthlonTM64 platform, the Dual Power System delivers a total of 6-phase power circuit to provide more solid and durable power supply for the new generation AMD platform. Ensuring a more secure and stable platform than ever before."
dat kan toch ook wel zonder kleine craplawaaifan
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2004 02:33 ]
AMD's overgang naar 130nm:
http://www.investorshub.c...sg.asp?message_id=3795722
Verder nieuws:
Via komt met K8T890PRO chipset:
http://www.tomshardware.com/hardnews/20040812_174414.html
ULi met de M1695, Via met de K8T890PRO en nVidia met de nForce4 ondersteunen waarschijnlijk allemaal SLI. Hoe zit het met SiS?
90nm voor desktop en server komt dus, zoals verwacht in Q4.AMD began shipment of AMD64 on 90nm this week and expects to reach 10% share in x86 servers by year-end.
[...]
AMD appears to be executing well on its AMD64 roadmap. AMD is one of the few companies on 90nm that does not seem to have had significant delays or defect issue. Revenue shipments of AMD64 notebooks on 90nm started this week, well within the planned schedule for shipments prior to the end of Q3. Desktop AMD64 shipments on 90nm will commence a month later, followed by servers.
[...]
AMD's roadmap in microprocessors includes launchinga dual-core processor next year, and potentially a quad-core processor in 2007 on the 65m/300mm process. AMD has relatively high confidence in its dual-core product development, given its AMD64 architecture was designed from the ground up to optimize multi-core configurations with its integrated memory controller and Hypertransport features. Note that the die size (and thus likely cost) for dual-core is likely to be well less that double that of a single-core, given the amount of shared circuitry between the two cores.
[...]
AMD remains on track for starting production at its new 300mm fab (Fab 36 in Dresden) on 65nm in 1H06, with equipment arriving in Q3. Recall that AMD is doing the 65nm technology development jointly with IBM, and estimates that it is about 70% done.
Verder nieuws:
ULi met de M1695, Via met de K8T890PRO en nVidia met de nForce4 ondersteunen waarschijnlijk allemaal SLI. Hoe zit het met SiS?
[ Voor 33% gewijzigd door silentsnow op 13-08-2004 07:30 ]
The trade of the tools
AnandTech heeft een review online gezet waarin de Opteron 150 vergeleken wordt met de nieuwste Xeon op 3,6GHz, na kritiek op hun vorige review (waarin de gebruikte processors niet uit een gelijke prijscategorie kwamen en sommige benchmarks discutabel waren). De Opteron loopt in de meeste gevallen rondjes om de Xeon, al blijken optimalisaties nogal eens flinke verschillen te veroorzaken. De bezoekers van AT zijn een stuk positiever over deze review dan over de vorige
.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
Kan iemand mij vertellen wanneer ongeveer de eerste s939 of s754 moederborden uitkomen met PCI Express er op?
Want Intel loopt toch een stuk sneller met deze ontwikkelingen mee dan de chipset makers voor het AMD platform. Ik las op de tweakers frontpage wel dat SiS een nieuwe chipset voor s939 aan het bakken was. Welk termijn komen die moederborden ongeveer in de winkel?
Aangezien Nvidia en Ati nu steeds meer videokaarten aan het uitbrengen zijn met een PCI Express aansluiting en dat de AGP versies pas een tijd later worden uitgebracht.
Want Intel loopt toch een stuk sneller met deze ontwikkelingen mee dan de chipset makers voor het AMD platform. Ik las op de tweakers frontpage wel dat SiS een nieuwe chipset voor s939 aan het bakken was. Welk termijn komen die moederborden ongeveer in de winkel?
Aangezien Nvidia en Ati nu steeds meer videokaarten aan het uitbrengen zijn met een PCI Express aansluiting en dat de AGP versies pas een tijd later worden uitgebracht.
AMD zit dus op schema, mooi.silentsnow schreef op 13 augustus 2004 @ 07:24:
AMD's overgang naar 130nm:
[...]
90nm voor desktop en server komt dus, zoals verwacht in Q4.
Verder nieuws:
Nog mooier is dat ze zo geen problemen hebben met 90nm als Intel.
Alleen quad core, dat is toch het eerst dat ik daarvan hoor. Toch mooi
Ten vroegste september, maar ze zullen pas eind dit jaar goed beschikbaar zijn. (denk ik)Rick Brands schreef op 13 augustus 2004 @ 12:47:
Kan iemand mij vertellen wanneer ongeveer de eerste s939 of s754 moederborden uitkomen met PCI Express er op?
Als AMD eind dit jaar nog met een 2,6GHz Opteron komt zullen die xeons ferm slaag krijgenodysseus schreef op 13 augustus 2004 @ 11:15:
AnandTech heeft een review online gezet waarin de Opteron 150 vergeleken wordt met de nieuwste Xeon op 3,6GHz, na kritiek op hun vorige review (waarin de gebruikte processors niet uit een gelijke prijscategorie kwamen en sommige benchmarks discutabel waren). De Opteron loopt in de meeste gevallen rondjes om de Xeon, al blijken optimalisaties nogal eens flinke verschillen te veroorzaken. De bezoekers van AT zijn een stuk positiever over deze review dan over de vorige.
[ Voor 64% gewijzigd door XWB op 13-08-2004 13:14 ]
quad core, kunnen ze daar ook een 8 way system mee maken zodat je 32 cores op 1 plank hebt?
Dual-core processors zullen dezelfde pin-layout krijgen als de huidige processors, dus daar is het in ieder geval mee mogelijk. Het zou me niets verbazen als quad-core CPU's ook in dezelfde socket passen (of welke socket er in 2006 ook standaard wordt) en in 8xx-varianten zullen verschijnen. Juist in de servermarkt komen dit soort technieken van pasHertog_Martin schreef op 13 augustus 2004 @ 13:50:
quad core, kunnen ze daar ook een 8 way system mee maken zodat je 32 cores op 1 plank hebt?
PCI Express voor Athlon 64:
nieuws: VIA komt met chipsets die twee PCIe-slots ondersteunenNaast een Pentium 4-chipset met twee PCI Express x16-sloten zal er ook een AMD-versie van deze chipset komen. Deze zal de typenaam K8T890 PRO krijgen en zal naast de twee PCI Express-sloten ook ondersteuning bieden voor AMD's 1000MHz HyperTransport-bus die ondersteund zal worden door AMD Athlon 64-, Opteron- en Sempron-processors. Ook zal er een K8T890 en mogelijk een K8M890-chipset worden uitgebracht door VIA, die beiden slechts een enkel PCI Express-slot ondersteunen. De K8M890 zal daarnaast een on-board videochip bevatten. De eerste samples van deze chipsets zullen deze maand verschijnen. De uiteindelijke massaproductie zal dan in het vierde kwartaal beginnen. De PT894-chipsets zullen in september als sample beschikbaar komen en eveneens in het vierde kwartaal van dit jaar in grote aantallen worden geproduceerd.
Is het dus beter om meer L2 geheugen te hebben of die 0.2 Ghz meer bij de 64 3200+? Dus newcastle of Clawhammer?
Mogelijke changelog Rev E:
In vergelijking tot de changelog van Rev D:* Dual Core support for both 940 and 939-pin processors
* The 940-pin for server supports up to 8 registered DDR400 while the 939-pin for client supports up to 4 unbuffered DDR400
* Better mismatched DIMM support and 2-beat DRAM timing for 939-pin processors
* Better power management features and an enhanced DRAM controller
* SSE3 support with 11 out of 13 instructions present in Prescott excluding MONITOR and MWAIT
* improved HyperTransport bandwidth for 940-pin at 2GT/s, Adaptive Prefetch to optimize cache hit rate, two additional write-combining buffers (total 4), XOR DRAM bank address to prevents page-thrashing on cache write-backs and an expanded clock ramp hysteresis counter.
Zou erg jammer zijn als SSE3 pas in Rev E komt. Dat zou betekenen dat we nog ruim een jaar moeten wachten* SSE3 implementation (?)
* Improved hardware data prefetch mechanism
* Increased number of writing combine buffers (D0 stepping A64's can now combine up to four non-cacheable streams compared to 2 on the C0 and CG stepping A64's)
* Improved on-die memory controller with more advanced open page policy
* On-die thermal throttling
* Black Diamond Low-K technology (slower less power hungry transistors in less used sections and faster and more power hungry transistors in frequently used sections of the cpu)
UPDATE:
Those details are based on a presentation of Kevin Mcgarth (AMD's Chief of Development)
CPU-Z does not show SSE3 support, its uncertain if this is an incompability problem or whether the D0 stepping does not support SSE3.
Furthermore the new D0 A64s can convert LEA intructions into ADD instructions in certain situations wich can then be executed in a single clock cycle wich should also give a performence boost in some apps.
The trade of the tools
Verwijderd
De reden dat er nu max 8 way mogelijk is zijn de hoeveelheid beschikbare (externe) HT links en de grootte/complexiteit van een moederbord. Het is dus geen enkel probleem om een 32-way systeem met een quad-core proc te fabriceren.Hertog_Martin schreef op 13 augustus 2004 @ 13:50:
Wel is het zo dat het RAM geshared zal gaan moeten worden (op processor-niveau) hetgeen tot een lagere IPC per processor leidt (t.o.v. een multi-processorsysteem waarbij er per processor maar 1 core aanwezig is). Dit effect wordt hopelijk teniet gedaan door de efficientere manier van samenwerken van de verschillende cores op 1 processor (bij een multi-processorsysteem waarbij er per processor maar 1 core aanwezig is zal de communicatie tussen de CPU's via de langzamere externe HT bus moeten verlopen).
Verwijderd
oke hier even een noob vraag... Ik leer erg veel van jullie en dat komt mijn kennis zeer ten goede maar even om mijn geheugen op te frisse en te kijken of ik het goed heb.... de volgorde van AMD processoren is dus : ( beste naar minder )
1. AMD Athlon™ 64 FX
2. AMD Athlon™ 64
3. AMD Opteron
4. AMD Athlon XP
5. AMD Duron
6. AMD Athlon MP
Klopt dit zo'n beetje of zit ik er compleet naast ???
1. AMD Athlon™ 64 FX
2. AMD Athlon™ 64
3. AMD Opteron
4. AMD Athlon XP
5. AMD Duron
6. AMD Athlon MP
Verwijderd
De volgorde is ongeveer zoVerwijderd schreef op 14 augustus 2004 @ 00:17:
oke hier even een noob vraag... Ik leer erg veel van jullie en dat komt mijn kennis zeer ten goede maar even om mijn geheugen op te frisse en te kijken of ik het goed heb.... de volgorde van AMD processoren is dus : ( beste naar minder )
1. AMD Athlon™ 64 FX
2. AMD Athlon™ 64
3. AMD Opteron
4. AMD Athlon XP
5. AMD Duron
6. AMD Athlon MP
Desktop:
AMD Athlon 64FX
AMD Athlon 64
AMD Athlon XP
AMD Athlon Sempron
AMD Athlon Duron
Server:
AMD Opteron
AMD Athlon MP
Mobile:
AMD Athlon 64 (FX)
AMD Athlon XP
Je zit er dus compleet naast want volgens mijn theorien kun je nog steeds een desktop niet vergelijken met een server/workstation of een laptop/notebook.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2004 00:24 ]
Hoi,
Ik vond de vraag van Tommkie wel ok, helaas heeft hij het dus niet bij het rechte eind en moet je dus weten wat je denkt het meest te gaan doen met je PC.
Ik verwacht dat het een windows xp pc word met bijna altijd een vmware sessie draaiend erin.
In de windows xp Host wil ik dan nog kunnen video bewerken en kunnen gamen.
Welke processor is dan ok de AMD Athlon 64 of een AMD Opteron ? Ik ben nu al een poos aan het lezen maar kan niet echt voor de bril krijgen hoe het zit.
Groetjes Tom
Ik vond de vraag van Tommkie wel ok, helaas heeft hij het dus niet bij het rechte eind en moet je dus weten wat je denkt het meest te gaan doen met je PC.
Ik verwacht dat het een windows xp pc word met bijna altijd een vmware sessie draaiend erin.
In de windows xp Host wil ik dan nog kunnen video bewerken en kunnen gamen.
Welke processor is dan ok de AMD Athlon 64 of een AMD Opteron ? Ik ben nu al een poos aan het lezen maar kan niet echt voor de bril krijgen hoe het zit.
Groetjes Tom
Zie het antwoord van Blade183 hierboven. Een desktop CPU is echt wel voldoende. Gewoon nemen wat je kan betalen. Simpel.onedutch schreef op 14 augustus 2004 @ 10:36:
"The 940-pin for server supports up to 8 registered DDR400 while the 939-pin for client supports up to 4 unbuffered DDR400"silentsnow schreef op 13 augustus 2004 @ 23:35:
Mogelijke changelog Rev E:
[...]
In vergelijking tot de changelog van Rev D:
[...]
Zou erg jammer zijn als SSE3 pas in Rev E komt. Dat zou betekenen dat we nog ruim een jaar moeten wachten
Dat is nu toch ook al zo?
Verwijderd
ik kan de plank nu even helemaal mis slaan (excuseer me danHacku schreef op 14 augustus 2004 @ 12:33:
slechts twee wilde gokken hoor...
De oude Opteron heeft ondersteuning voor 8 registered modules, maar niet 8 DDR400 modules. Zo kan je bijvoorbeeld 8 DDR333 modules gebruiken, maar niet 8 DDR400 modules (dan werken ze op DDR333).Hacku schreef op 14 augustus 2004 @ 12:33:
[...]
"The 940-pin for server supports up to 8 registered DDR400 while the 939-pin for client supports up to 4 unbuffered DDR400"
Idem voor Socket 939 Athlon64. De Rev CG Athlon64 kan 4 unbuffered DDR333 aan, maar niet 4 unbuffered DDR400. Let wel: we hebben het hier over de on-die geheugen controller, en niet over de uiteindelijke capaciteiten van het moederbord.
The trade of the tools
"Better mismatched DIMM support and 2-beat DRAM timing for 939-pin processors"
(uit de eerder geposte Rev E changelog)..
2-beat is gewoon een misvertaling uit het chinees. Had CL2 moeten staan
Als iemand Chinees kan lezen:
Dan zou de Sempron 2800 een op 1.6GHz geklokte Socket 754 proc zijn, en niet een op 2.0GHz geklokte Socket A Thoroughbred-B. Of misschien is de 2800+ op beide platformen verkrijgbaar.
(uit de eerder geposte Rev E changelog)..
2-beat is gewoon een misvertaling uit het chinees. Had CL2 moeten staan
Als iemand Chinees kan lezen:
Babbelvis en een beetje improviseren:日前我們曾經評測過AMD Sempron Socket A處理器,得知其PR-Rating被提高了,但效能對比AthlonXP卻有所不及,但卻期望其價位會相對下調,最終得益的還是用家。但當Sempron正式到貨本港腦場,這個期望亦被打破,Sempron的2400+價格竟然和AthlonXP 2400+相近,不過Sempron 2400+的時脈卻相等於AthlonXP 2000+吧,Sempron不就是變相加價嗎!?
另外,AMD Sempron 3100+ Socket 754價位亦和Athlon 64 2800+相近,但2800+卻擁有512KB L2 Cache及支援X86-64,那還會有人買Sempron 3100+嗎!?
"but 2800+ actually has 512KB L2 Cache and supports X86-64"We have evaluated the AMD Socket A Sempron, with its enhanced PR-Rating, but the potency contrasts AthlonXP actually to have, but actually expected its price position can relatively decline, finally benefits or uses the family.
But when Sempron officially receipts the Hong Kong brain field, this expectation is also broken, the Sempron 2400+ price is unexpectedly close to the AthlonXP 2400+, and the Sempron 2400+ clockspeed [1667MHz] is actually equal to that of the AthlonXP 2000+ [1667MHz], so is the Sempron not an price increase in disguised form! ?
Moreover, the AMD Socket 754 Sempron 3100+ price is positioned close to that of the Athlon64 2800+, but the [Athlon64] 2800+ actually has 512KB L2 Cache and supports X86-64, that also can some people buy Sempron 3100+! ?
Dan zou de Sempron 2800 een op 1.6GHz geklokte Socket 754 proc zijn, en niet een op 2.0GHz geklokte Socket A Thoroughbred-B. Of misschien is de 2800+ op beide platformen verkrijgbaar.
[ Voor 110% gewijzigd door silentsnow op 16-08-2004 07:20 ]
The trade of the tools
met wat anders interpreteren, lees ik: voor hetzelfde geld als een sempron 3100+, kun je een amd athlon 64 2800+ krijgen, die 512kb l2 cache heeft, en x86-64 instructies....
AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB
Ik denk dat je gelijk hebt.qrazi schreef op 16 augustus 2004 @ 20:11:
met wat anders interpreteren, lees ik: voor hetzelfde geld als een sempron 3100+, kun je een amd athlon 64 2800+ krijgen, die 512kb l2 cache heeft, en x86-64 instructies....
MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!
Dit topic is gesloten.