Man, als je het zo goed weet waarom geef je dan tenminste niet even de "definitie" van sfeer?
Dan leer je de onder jou gestelden tenminste nog ns wat......
Het valt me op dat begrippen als Graphics, Gameplay en Sfeer door de verschillende gotters niet uniform gebruikt worden waardoor spraakverwarring ontstaat.
Omdat ik niet weet waar de definities staan op het Internet

doe ik zelf maar een poging:
Gameplay:
Wat is het verhaal. Zijn er verassende wendingen in het plot.
Hoe bestuur je je "poppetjes". Hoe open je deuren. Hoe spring je over een afgrond. Gaat dit soepel en intuitief.
Hoe is de AI?
Zijn er andere characters die op een realistische manier interactie met je plegen.
Hoe is het geluid en hoe wordt het "ingezet".
Graphics:
Hoe zijn de textures. Veel detail? Zit er diepte in?
Hoe zien explosies eruit.
Is er realtime belichting en schaduwen?
Hoe realistisch worden gezichten weergegeven en spraak nagebootst.
Is een boom een stronk met twee sprieten als tak of is het een realistische stam met bijna echt lijkende bladeren die realistisch wuiven in de wind.
Geluid:
Is het geluid met een casio synthesizertje ad EUR 50,- gedaan of ingespeeld door het London Philharmonic Orchestra.
Is het 5.1 geluid met diepte erin. (hoor je die heli van links naar rechts gaan. Hoor je in een gang rechtsachter je een glas vallen/breken)
Is het een meeslepende compositie?
Ingesproken in het goede accent en door bedreven acteurs die de juiste emotie in hun stem (kunnen) leggen.
Wordt het op de juiste momenten gedoseerd ingezet.
Klinkt een explosie als klappend ballonetje, of echt KABOOM !!!
Sfeer:
Het gevoel dat je bij het spelen krijgt agv de combinatie van Gameplay, Graphics en Geluid.
Naar mijn mening is het zo dat je niet zwart wit kunt stellen dat het ene (gameplay) perse belangrijker is dan het andere (Graphics en/of Geluid).
Voor veel gamers compenseren ze elkaar meestal. En idealiter versterken ze elkaar.
Nu weer ff terug naar de quote van Xenome:
Graphics kunnen wat mij betreft dus zeker sfeer hebben.
Bijv:
Ik speel in (horror) game A en loop in een gang: De textures van de muur zijn zoals in wolfenstein 15 jaar terug ofzo. Geen realistisch bloed op de muur ofzo. De sfeer wordt in dit geval m.n. bepaald door de gameplay. De sfeer die de graphics uitstraalt is dat je in een gang loopt verder niks.
Ik speel (horror) game B en loop in dezelfde gang: De textures van de muur laten realistische bakstenen zien met relief/diepte erin. Hier en daar steekt een spijker uit een baksteen waarvan op een realistische manier bloed langzaam op de grond drupt. Hier laten de graphics niet alleen zien dat je in een gang loopt maar dragen ook een creepy sfeertje uit.
[
Voor 27% gewijzigd door
Help!!!! op 06-06-2004 15:09
]