True maar ik heb het geld er gewoon niet voor 
Als ik 100K had, zou het best een leuk projectje zijn ja
Als ik 100K had, zou het best een leuk projectje zijn ja
[ Voor 24% gewijzigd door voodooless op 05-10-2004 18:39 ]
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Condensator en weerstand is nog wel te doen, maar de spoel zou ik van de woofer weghouden!Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 21:30:
sorry voor de offtopic
maare kan je een filter (spoel condensator weerstand) achter tegen de magneet van de driver bevestigen op storings gebied bedoel ik.
Nuon topic
ziet er strak uit waneer ga je spuiten??
[ Voor 23% gewijzigd door Barry|IA op 05-10-2004 21:47 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Barry|IA schreef op 05 oktober 2004 @ 21:46:
Nee dat kan zéker niet. Je wilt toch niet dat de spoel van het filter als ''tweede'' speaker gaat dienen?
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 05-10-2004 21:58 ]
Verwijderd
Grondverf doe ik nu gewoon in de kelder die behoorlijk stoffig is ondertussenVerwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 22:13:
waneer kunnen we pics verwachtenik ben heel benieuwd hoestrak het word
in wat voor'n ruimte spuit je?
hoe doe je het met stof in de lucht (stromend water ofzo?)
Een spoel in een magneetveld gaat wel gaan trillen als je er wisselspanning over zet... en kan dus inderdaad geluid gaan maken!deepspace schreef op 05 oktober 2004 @ 21:57:
[...]
. De spoel gaat zeer zeker geen tweede speaker vormen. Maar door het magnetisch veld van de woofer kan de spoelwaarde veranderen.
Maar om dat meteen te stellen dat het een tweede luidspreker wordt gaat me wel een beetje te versubsonik schreef op 06 oktober 2004 @ 13:58:
Een spoel in een magneetveld gaat wel gaan trillen als je er wisselspanning over zet... en kan dus inderdaad geluid gaan maken!
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Hoe vaak moet ik het nu nog zeggen: IK HEB GEEN TVBarry|IA schreef op 06 oktober 2004 @ 22:31:
Nice Nice!Ik zou dat ding maar niet op je tv zetten, denk niet dat je dan nog iets van de film ziet
.
Een monitor is een veredelde tv voor je pc dus niet zeurendeepspace schreef op 06 oktober 2004 @ 22:37:
[...]
Hoe vaak moet ik het nu nog zeggen: IK HEB GEEN TV
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Klopt ook wel weer. In ieder geval heb ik meer pixels, en kan netjes 50 fps progressive TV kijken op 1600x1200 met TV-gids:
Verwijderd
Nope, geen antispof, gewoon op de zelfde plek waar ik ook geschuurd hebVerwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 16:02:
zeer strak zo te zien
waar heb je ze nou gespoten?
en welke antiestof maatregelen heb je genomen?
tja dan moet ik morgen ook maar ff beginnen met gronden van mijn nieuwe speakers
Verwijderd
Wat misschien? Je regelt het maar ;-)
ThanksVerwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 19:45:
[...]
Wat misschien? Je regelt het maar ;-)
Ik moet zeggen dat dit het eerste DIY project is waar echt alles uit de kast word gehaald om zowel kwaliteit als design optimaal te krijgen.
Je inspireert me werkelijk deepspace. Je manier van aanpak "of goed, of helemaal niet" is iets waar ik me helemaal in in kan leven.
Keep up the good work, niets dan hulde en lof!

Verwijderd
KloptVerwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 20:15:
Ik zie hier wel meer aardige projecten, iedereen heeft zijn eigen idee van goed en natuurlijk het bijbehorende budget.
[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 07-10-2004 22:20 ]

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 08-10-2004 15:08 ]
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Moet je terug lezen hoe ik dat gedaan hebPlague schreef op 08 oktober 2004 @ 15:25:
omg wat een uberding Deepspace! Respect
Hoe heb je het in godsnaam zo mooi symetrisch en rond gekregen? Allemaal op het oog?
ook de uitsparing voor je ribbon is echt gewoon PERFECT op maat, al dat soort details!
Verwijderd
Alle complimenten zijn terecht hoordeepspace schreef op 08 oktober 2004 @ 15:37:
[...]
Moet je terug lezen hoe ik dat gedaan heb
Maar thanks allemaal

Verwijderd
Valt ook niet tegen, maar ik ben nu eenmaal wat anders gewend: shivaVerwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 15:55:
Vind je het gek dat die bas nog een beetje tegenvalt met aan afgeplakte bass-reflex poort.
Ziet er serieus heel erg apart uit. Zal wel een hoop werk geweest zijn met al dat plamuur.
Ik heb volgens mij ook nog geen pics gezien van je Shivadeepspace schreef op 08 oktober 2004 @ 15:59:
[...]
Valt ook niet tegen, maar ik ben nu eenmaal wat anders gewend: shiva
Nee, de shiva is niet zo spectaculair, topic staat als het goed is nog in de lijst, dus kun je zelf wel vindenPlague schreef op 08 oktober 2004 @ 16:08:
Ik heb volgens mij ook nog geen pics gezien van je Shiva
Als dat ook zo'n "freaky" experiment is, wil ik em ZEKER zien
[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 08-10-2004 16:42 ]
Verwijderd
tip: "klik!"Plague schreef op 08 oktober 2004 @ 16:08:
[...]
Ik heb volgens mij ook nog geen pics gezien van je Shiva
Als dat ook zo'n "freaky" experiment is, wil ik em ZEKER zien
Btw, topic title mag wel veranderd worden in "[DIY] Godswonder door Deepspace"
l33tness...
Wise enough to play the fool
Verwijderd
freaky??teacher schreef op 08 oktober 2004 @ 16:14:
jep.. té strak gewoon...
als dit niet freaky is weet ik het ook niet meer...
Verwijderd
Kom op, je mag ook wel is iets positiefs zeggen hoorVerwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 17:40:
ik ben benieuwd naar je metingen, die zullen wel wat grilliger zijn dan wat Monacor zegt te meten ....
Ecodan warmtepomp
De curve van Monacor is ook niet al te recht hoor. Ik heb hem eens getraced om te simuleren. Er zit nog wel redelijk varriatie in. Maar misschien is de echte curve wel beter... afwachtenVerwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 17:40:
ik ben benieuwd naar je metingen, die zullen wel wat grilliger zijn dan wat Monacor zegt te meten ....
Verwijderd
met de hand! (of je moet commandant m4 of m5 gebruiken). Anders kan het wel eens ietsje té hard gaan...Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 20:10:
hoe ga je ze poetsen/polijsten met zo'n polijst /poets machine of met de hand?
Verwijderd
Verwijderd
Het ziet er goed uit, dat is zeker waar! Goed afgewerkt hoor, dat lukt mij zeker niet. Daar heb ik het geduld niet voor.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Dat bedoel ik niet helemaal, het kan nog zeker een fraaie speaker wordenJT schreef op 09 oktober 2004 @ 14:46:
Ja, ik snap het wel hoorZeg dan gewoon iets van: "zal wel kutgeluid zijn maar hij is wel mooi afgewerkt" ofzo
Ecodan warmtepomp
Ik ga zeker proberen het onderste eruit te halen! Als je goed opgelet had, had je gezien dat de kast al gedempt is, met loodtegeltjes, en met van dat eierdoosschuim. Ik kan eventueel nog extra met dacron vullen, maar dat ik denk ik niet nodig. De kast is al echt doodVerwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 14:07:
Echter ik wil graag erg mooi geluid en als het er dan minder goed uitziet, dan moet dat dan maar. Iedereen heeft altijd zo'n hoge pet op van die Monacor Kevlar units. De Le ligt op 0.75 mH dit zorgt ervoor dat de transienten minder goed zijn. En dat heb je juist nodig omdat je zo hoog wilt gaan crossen. Ik ben gewoon sceptisch of de kwailteit van de tweeter wel bijgehouden kan worden door de midbas. Maar goed iedere ontwerper zijn eigen compromissen
.
Dit is dus niet bedoeld als een flame, meer als opbouwende kritiek. Je hebt zo veel werk gestoken in een kast, het zou zonde zijn als je niet onderste uit de kan haalt. Hoe ga je de kast dempen, komen er nog bitumen in? Ga je nog vullen met wol? (maar dat is natuurlijk niet nodig in BR).
[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 09-10-2004 17:37 ]
Ik vermoed dat Taco bedoelt dat de Le (zelfinductie van de spreekspoel) vrij hoog is, hoger in elk geval dan van gangbare middentoners. Ik vraag me af of dat echt een nadeel is. In scheidingsfilters van tweeweg-systemen wordt in serie met de woofer meestal een spoel van meer dan 1mH gebruikt. Zou het veel uitmaken of de zelfinductie in de seriespoel of in de spreekspoel zit? Ten slotte is het juist de bedoeling van het filter om transiënten tegen te houden.deepspace schreef op 09 oktober 2004 @ 17:35:
Ik weet dat je niet aan het flamen bent, je bent van nature nog al kritisch denk ik. Niets mis mee. Hoe goed de Monacor werkelijk is zal ik volgende week te weten komen
. Maar als ik het nu al zo hoor, zal het zeker niet slecht zijn! Klinkt gewoon al best goed zonder filter of ribbon erbij
.
Kun je misschien nog uitleggen waarom een lage Le zo slecht zou zijn?
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door subsonik op 09-10-2004 23:09 ]
Verwijderd
Er zijn wel degelijk 6" woofers met een lage spreekspoelinductie. Kijk bijvoorbeeld naar Scanspeak, Audiotechnology, Seas Excel en de Adire woofers. Op de website van Adire staat een interessant paper over invloeden van Le. Bottomline is dat een woofer met een lage Le sneller ageert op verandering van het inputsignaal. Dit heb je nodig voor de weergave van hoge frequenties.deepspace schreef op 09 oktober 2004 @ 22:50:
Hmm, ik vind de Le toch niet significant hoger, als ik zo naar een aantal middentoners kijk....
Maar goed, metingen zullen uitsluitsel geven!
Als je een 6" of groter in een tweeweg gebruikt dan heb je meestal ook een Le die minstens zo groot is (vaak nog wel groter). Daar klaagt er ook niemand over...
Idd, wat ze bij Adire doen is gewoon een spoel in serie met de woofer zetten, en zeggen dan dat de hoge tonen minder hard gaan. Jah, Duh! Dat is gewoon een laagdoorlaatfilter! Verder klopt het verhaal van volgens Adire maar deels, en buigen ze het wel erg zo als ze het graag zouden hebben! Maar ik wil het nog wat meer bestuderen om precies te zeggen wat er niet helemaal goed zit (heb ik helaas ff geen tijd voor). Het stuk over de Le is idd wel kloppend, maar dat stuk op de eerste blz vind ik nogal kort door de bocht.subsonik schreef op 10 oktober 2004 @ 18:37:
Mijn punt was net dat een woofer niet snel HOEFT te reageren op een verandering van het ingangssignaal... hij kan het zelfs niet, want het filter houdt het sowieso tegen.
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 10-10-2004 19:47 ]
Verwijderd
Bij het experiment van Adire doen ze dat dus precies wel. Een woofer met extra massa (meer dan dubbel de mms), en een woofer met een spoel in serie. Naar mijn mening is dat gewoon een stukje x-over...Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 18:07:
Het gaat niet om de vertraging rond het x-over, maar van de speaker zelf.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Nope, buis is maar 14 cm. De ribbon die er net acter zit is mischien wel ongeveer 17 cm ver weg. het kan daaraan liggen...m.m schreef op 11 oktober 2004 @ 22:00:
Is je BR buis toevallig 17cm lang?
[ Voor 40% gewijzigd door MM op 11-10-2004 22:18 ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
We gaan het niet mooier maken dat het is hem.m schreef op 11 oktober 2004 @ 22:16:
Zo ziet je ribbon response er al veel beter uit (gesmoothed op 1/3 octaaf zoals de fabrikanten het vaak doen)
[afbeelding]
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 23:06 . Reden: nog meer vragen :) ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 23:08 ]
Zoals ik al zei, dit is een rudimentaire meting, precieze details komen later nog, als ik wat meer tijd heb. Ik ben ook nog niet helemaal thuis in SpeakerWorkshop, dus sommige dingen moet ik nog uitzoeken. Deze metingen zijn in ieder geval ongegate gemeten, reflecties met de wanden zullen dus zeker ook meegenomen zijn... Zal ook wel een van de redenen zijn waarom de fase waardeloos is.Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 23:03:
Metingen zien er oke uit, alleen de fase is onbruikbaar. Maar ik heb wel vaker van mensen gehoord dat in speakerworkshop de fase fout berekent. Deze wordt niet helemaal lekker uit de meetdata getrokken.
Wat is de afstand tussen je woofer en mic? Ik zie nl. geen diffractie. Welke gating en mls length gebruik je? En ook belangrijk hoever van de vloer is de woofer.
1 Khz komt zeker niet net zo hard van achteren als van voor! ik heb de BR namelijk van veel dicherbij gemeten. Toch ga ik nog met demping aan de gang!Verwijderd schreef op 11 oktober 2004 @ 23:07:
De piek bij 1kHz bij je BR-poort is net zo hoog als de gewenste output bij 50 Hz.
1 kHz komt dus vrijwel net zo hard uit de achter als uit de voorkant, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Ik verwacht dat je die piek pas weg krijgt als je vrijwel de gehele box (stukje bij poort vrijlaten) vult met dempingswol.
Dat zijn dus van die dingen die ik nog moet bekijken. Een van de dingen is ook dat de de mic nog zelf vasthoud (erg noobish, maar ik heb ff niets anders). Dus het wiebbelt flink met metenVolgens mij wordt in je opstelling het gemeten faseverloop vrijwel volledig bepaald door de vertragingstijd (afstand speaker-meetmicrofoon). Kun je deze ergens in het programma invoeren, of kan het programma dit ergens automatisch zelf voor jou bepalen?
Verwijderd
[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 12-10-2004 12:03 ]
Verwijderd
ja idd, maar wel op linelevel niveau doen, dan hangt je versterker nog steeds direct aan je luidspreker.subsonik schreef op 12 oktober 2004 @ 12:24:
Je kan de baffle step ook corrigeren met een passief netwerkje, geen opamp nodig.
Nope, dat heb ik niet gedaan. Maar in de simulaties maakt een paar liter meer of minder niet al te veel uit.Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 13:08:
[...]
ja idd, maar wel op linelevel niveau doen, dan hangt je versterker nog steeds direct aan je luidspreker.
Deepspace, heb jij inhoud van je speaker geoptimaliseerd met de wetenschap dat je actief gaat aansturen. Dat kan immers nog een paar litertjes schelen.
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 12-10-2004 13:38 ]
Misschien wel, maar ik wil op dit moment ff wat instelvrijheid hebbensubsonik schreef op 12 oktober 2004 @ 15:33:
Dat bedoelde ik ja. Als je voor R1 in het schema op die site ook een potmeter neemt, kan je het kantelpunt ook instellen. Nadeel is dan wel dat de instelling voor het kantelpunt invloed gaat hebben op de instelling voor de verzwakking.
Eens je met de potmeters alles mooi afgeregeld hebt, is het aan te raden ze te vervangen door losse weerstanden. Das betrouwbaarder op lange termijn.
[ Voor 44% gewijzigd door voodooless op 12-10-2004 21:34 ]
Verwijderd
Yep, hij heeft 1e orde 33 uF overleeftVerwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 21:47:
Pas op dat als je de ribbon 1e orde filtert hij nog een sloot vermogen krijgt, dus als alles nog heel is, dan heb je een goede tweeter gekocht.

Verwijderd
Zeker, condensator is 1e orde HP filter, en toevallig past dat perfectVerwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 14:38:
Die condensator zorgt alleen voor een roll-off in het laag. Dat de curve verder nog vlak blijft is natuurlijk omdat het zo'n goede tweeter is. Ik vind dat je nog heel veel fase-fouten in je metingen hebt, of komt dat doordat de mic niet in een standaard zit.
plakband en een stoel?deepspace schreef op 14 oktober 2004 @ 14:48:
[...]
( . Eens kijken wat ik zou kunnen fixen daarvoor...
Eens kijken of ik zoiets kan fixen iddteacher schreef op 14 oktober 2004 @ 14:54:
[...]
plakband en een stoel?
een mdf plankje en een latje?
maarreh.. ga eens gauw mijn filter uitrekenen
* teacher duikt weg
Bij mijn mic zat niets anders dan een mic-capsuleJag schreef op 14 oktober 2004 @ 15:26:
Gewoon een mic statiefje kopen bij de feedback of een vergelijkbare zaak. Hoeft geen k&m statief te zijn, er zijn ook goedkopere. Evt ook nog een mic klemmetje als dat niet al bij je mic zit.
[ Voor 39% gewijzigd door voodooless op 14-10-2004 15:45 ]
Verwijderd
Kun je niet van 2 dekens/dekbedhoezen een soort tent maken die je over speaker & meetmicrofoon plaatst?
lol, ja dat kan ik eens proberen, maar of het daar echt beter van wordt...Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 21:39:
[...]
Kun je niet van 2 dekens/dekbedhoezen een soort tent maken die je over speaker & meetmicrofoon plaatst?
[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 14-10-2004 22:00 ]
Dat heb ik al gemerkt met meten. De reflecties kwamen al behoorlijk snel idd. Ik ben dus nog op zoek naar wat anders. Ik heb de rugleuning al gedraait zodat een zo klein mogelijk oppervlak voor de speaker staat. Maar echt ideaal is het niet.subsonik schreef op 14 oktober 2004 @ 22:43:
Hou je er wel even rekening mee dat een statief geen invloed mag hebben op de klank? Een stoel heeft doorgaans toch een leuning, wat een groot akoestisch reflecterend vlak is, en je metingen grondig kan verstoren...
Ikzelf gebruik trouwens een videostatief. Handig in gebruik, niet duur, en verstoort de akoestiek nauwelijks.
[ Voor 17% gewijzigd door zimbab op 14-10-2004 23:00 ]
zimbab schreef op 14 oktober 2004 @ 22:59:
Hang het ding op aan een touwtje anders. Touwtje van plafond naar de mic en één van achter in de kamer naar de mic om te voorkomen dat ie gaat draaien. Lekker cheap en acoustisch zeer verantwoord gok ik zo.
Verwijderd
Nope, nog niet. Maar ik ga de spullen voor de amps vandaag bestellen. Het filter wordt in ieder geval 2x 5e orde met een baffle step compensatie. De curves zijn dusdanig recht dat dat geen probleem moet geven.Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 10:56:
Heb je al nieuwe metingen? Ik ben nog steeds erg benieuwd hoe je een en ander gaat realiseren.
Het uitgebreide cursuspaket welVerwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 11:44:
Dat hoeft helemaal geen 500 euro te kosten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq