Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Maar eerst nog flink wat extra insplen, denk toch dat dat de key to succes is
Volgende week ga ik dan eingelijk verder met het bouwen, en hoop op het eind van de week een mooie kast (nog niet afgewerkt) te hebben.
Verwijderd
@Taco, ik wist idd dat er een condensator voor moet
Ondertussen hebben de speakers beiden een halve dag aan de pink noise gehangen. Ik heb net nog even heel snel gemeten. Dat zag er al stukken beter uit! Na het weekeind heb ik weer meer tijd en zal ik ze definitief gaan meten, aangezien in dat nu maar ff heel vlug gedaan heb
[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 28-08-2004 17:14 ]
Verwijderd
Natuurlijk is 4mm al lekker dik, maar als er zo'n dikke trafo aanhangt, vond ik 3mm wat aan de dunne kant. De magnetostaat die ik gebruikt heb, had een 8mm plaat. Maar dit zegt natuurlijk nietsdeepspace schreef op 28 augustus 2004 @ 16:32:
Thanks CorenlisJ, ik zal eens kijken of ik er wat mee kan...
@Taco, ik wist idd dat er een condensator voor moet3mm 4mm (heb ff gemeten) is toch al best fors hoor. Ik zie niet in waarom het nog dikker zou moeten zijn. Audio technisch zal het toch niet zo heel veel uimaken.
Succes met meten
Normaal met T/S metingen komt het voltage wat je afmeet overeen met de impedantie van de woofer. Je hebt dus eigenlijk niet echt een vast voltage waarmee je meet, maar een vaste stroom.deepspace schreef op 27 augustus 2004 @ 21:08:
ik meet met 1 V
Als je handmatig een impedantiecurve maakt, is eigenlijk het stramien als volgt:
Je pakt 2 weerstanden, waarvan je de waarde met je multimeter heel precies meet. één weerstand moet rond de 10ohm zitten, de andere rond 1000ohm (1kohm).
Je zet ze in serie en sluit ze aan op een regelbare signaalbron.
Je meet het voltage over de kleine weerstand en je stelt je signaalbron zo in dat je van het voltage makkelijk de weerstand kan afleiden (dus het mooist is als je je multimeter op mV zet en 10 mV overeenkomt met de 10ohm van die weerstand).
Je vervangt dan de weerstand door de woofer.
En dan ga je bij heel veel frequenties de impedantie bepalen. (en rond Fs doe je heel veel metingen, per 1 of 0,5Hz).
Je maakt een grafiekje van die metingen (metingen met en zonder toegevoegde massa).
En uit die grafiek kan je de parameters berekenen (dat kan ik ook nog uitleggen, mocht je dat willen).
Zorg dat je woofer goed vast ligt, er geen herrie op je kamer te horen is (raak de woofer maar eens aan met een multimeter aangesloten. . . .) en dat je geen openingen van de woofer blokkeert.
Als je het zo aanpakt, moet het goed gaan
Dat is idd ook een methode die ik tegen ben gekomen. Zo heb ik het echter nog niet gedaan. Een andere methode doet het zonder de 1K weerstand, maar alleen met de ~10 Ohm en de woofer. Ik las idd wat de voordelen waren van de 1 K weerstand (stroombron i.p.v spanningsbron), maar aangezien ik uiteindelijk toch best goede resultaten heb gekregen, ga ik niet nog een andere methode uitpoberenRaymond schreef op 31 augustus 2004 @ 15:12:
[..verhaal..]
Het is dus uiteindelijk nog best goed gelukt
Vanavond ga ik de baffle uitzagen. Ik zal dan ook nog wel ff wat pics posten. Baffle + units is al 6,5 Kg (baffle heeft nog geen gaten), dus dat belooft wat
Owja, voor ik het vergeet: de pics zijn ff offline door een serververhuizing. Zullen vanavond of straks weer online komen
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 10:57 ]
Om mezelf te maar event te quoten:Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 11:01:
komen er binnenkort nog pics??
Heb helaas weinig tijd gehad, en ben vooral bezig geweest met meten en inspelen (en server verhuizen)... Maar vanavond en morgen kan ik weer aan de slagVanavond ga ik de baffle uitzagen. Ik zal dan ook nog wel ff wat pics posten. Baffle + units is al 6,5 Kg (baffle heeft nog geen gaten), dus dat belooft wat
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Maar ik ben vandaag weer wat verder gekomen met de baffle:

[ Maar je geen zorgen, de afstanden zijn overal gelijk, de units zitten gewoon niet vast en schuiven een beetje

[ Het "uitzagen" is helaas niet zo mooi gelukt. Netjes frezen ging niet, omdat het gat te klein was, en zagen ging ook niet door 2x18 mm

[ Achterkant heb ik schuin gefreest om de woofers wat meer lucht te geven... ]

[ ...Zoals je ziet is dat ook wel nodig. Check ook de in verhouding gigantische magneet ]
Verder heb ik getracht om aan een kant alvast het multiplex erop te zetten. Dat is niet zo geweldig gegaan, omdat het bij de scherpe bochten is gaan scheuren
Morgen ga ik aan de slag met de BR poort en de terminal. Eens kijken of we die een mooi plekje kunnen geven
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 23:22 ]
Verwijderd
heel dun mdf is ook een id want dat is mooier af te werken.
met wat voor'n lijm wil je het lijmen ????
ik zou het met contact lijm doen maar dan wel eerst de kast en het triplex met een polyurethaanlak lakken want dan kan je de lijm veel dunner op brengen(met een rollertje that is)voor een uber strak resultaat.
ook een voor deel is geen klemmen ! als je het er tegen aan drukt zit het vast
kijk eens op deze pagina:deepspace schreef op 01 september 2004 @ 23:15:
Maar ik ben vandaag weer wat verder gekomen met de baffle:
http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Auror/Auror.htm
Als je hulp nodig hebt met de baffle moet je maar eens een seintje geven, mischien kan ik helpen
Thanks voor aanbod, maar ik red mezelf wel (min of meerRaymond schreef op 02 september 2004 @ 23:22:
kijk eens op deze pagina:
http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Auror/Auror.htm
Als je hulp nodig hebt met de baffle moet je maar eens een seintje geven, mischien kan ik helpen
Maar nu nog wat pics... Ik zal alvast waarschuwen, het ziet er echt niet uit op het moment, maar dat gaat helemaal wel goed komen. Ik zie het als een ruwe steen die je eerst moet bewerken om hem mooi glad te krijgen
Maar eerst de achterkant. Aangezien ze bij de lokale electrozaak geen passende BR hadden (of te groot, of te klein), ben ik naar de boumarkt geweest en heb maar een PVC buis gekocht. Eigenlijk best zonde om voor 12,8 cm een hele buis te kopen, maar goed... Met een feun en een fles heb ik een uiteinde geflared. De andere kant wordt geflared door het MDF van de achterwand.

Notice mijn "patent pending" lijmklem vervangers
Dan mijn opgefuckte baffle. Ik heb de achterkant nog wat verder uitgefreest om wat meer ademruimte voor de woofers te krijgen. Merk ook het multiplex op

Is het misschien handig om nog wat extra demping in de kast te doen? Misschien wol of dacron o.i.d? Natuurlijk moet de weg naar de BR wel vrij blijven. Wat ik ook nog moet gaan verzinnen is een plek voor het filter... Veel plek is er namelijk niet meer
Nog een kastje maken... spaar meRazorfist schreef op 03 september 2004 @ 00:39:
Je hebt een biwire terminal, dus waarom maak je het filter niet in een apart kastje? Dan kun je het zo groot maken als je wilt (mocht je flinke spoelen willen gebruiken bijvoorbeeld)
[ Voor 17% gewijzigd door Blamm op 03-09-2004 00:45 ]
Lekker belangrijk
Zeker, maar het probleem is dat het multiplex gewoon breekt, omdat het die ronding niet kan maken. Een spanband of een mal kunnen ook daar weinig aan doen. Dus gewoon een stukje plamurenScout77 schreef op 03 september 2004 @ 01:04:
Je ziet ook wel dat mensen ipv lijmtangen spanbanden gebruiken misschien is dat ook een idee voor je triplex plaatjes aan de buitenkant. Is waarschijnlijk stukken beter aan te spannen dan dat plakband.
Dan zet je er niet zoveel kracht op lijkt me.
Maar ook plamuur kan wonderen verrichten
Verwijderd
Dat is geen vliegtuig triplex, maar balsa hout is is vaak zeer flexibel en goedspul!Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 22:43:
probeer "vliegtuig triplex" dat is slechts een paar mm dik en kan je dus in elke vorm krijgen.
heel dun mdf is ook een id want dat is mooier af te werken.
met wat voor'n lijm wil je het lijmen ????
ik zou het met contact lijm doen maar dan wel eerst de kast en het triplex met een polyurethaanlak lakken want dan kan je de lijm veel dunner op brengen(met een rollertje that is)voor een uber strak resultaat.
ook een voor deel is geen klemmen ! als je het er tegen aan drukt zit het vast
De saaie platic kanten spuit je gewoon in dezelfde kleur als je unit; ziet er imho wel high end uit hoor.....
Wise enough to play the fool
Nadeel van balsa is dat je er maar 1 keer met iets tegenaan hoeft te stoten en er zit een buts in je mooie box.Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 07:30:
[...]
Dat is geen vliegtuig triplex, maar balsa hout is is vaak zeer flexibel en goedspul!
Dat balsa hout niet stootvast is maakt niet uit, als ik er ploy (eventueel met glasvezel overheen doe, kun je ermee gooien
Verwijderd
gebruik dan direct glasvezel/ polyester, dus niet kloten met hout. Extern filter is zo wie zo aan te raden, tweakt ook makkelijker. Je zult heus niet je filter in 1x goed hebben.deepspace schreef op 03 september 2004 @ 10:49:
Oke, oke... ik ben overtuigdeen los filter dan
Kan ik altijd nog een actieve speaker bouwen als ik daar ooit zin in heb
![]()
Dat balsa hout niet stootvast is maakt niet uit, als ik er ploy (eventueel met glasvezel overheen doe, kun je ermee gooien. Misschien is dat dikkere "karton" (kom ff niet op de naam) ook wel een idee. Dat is ook erg flexibel, maar volgens mij scheurt het ook best snel. Balsa hout lijkt me dan nog wel een goede oplossing. eens kijken waar ik dat kan krijgen.
Misschien achteraf wel beter, maar hout maakt het acoustisch wel weer een stuk doder dan alleen glasvezel, dus voordelen heeft het zeker wel om het zo te doen.Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 12:12:
gebruik dan direct glasvezel/ polyester, dus niet kloten met hout. Extern filter is zo wie zo aan te raden, tweakt ook makkelijker. Je zult heus niet je filter in 1x goed hebben.
Het ziet er nog steeds niet uit, maar ik ben wel al verder gekomen. Ik heb bij de bouwmarkt een potje glasvezelplamuur gehaalt. Dat is polly, met vesels erin. Je kunt het goed smeren, en binnen een half uur is het droog en keihard
Nu zul je wel denken: hoezo heb je het niet meteen goed gedaan
Eind van de week hoop ik weer wat moos te hebben

[ lijkt scheef, maar dat is het niet

[ termimal op zijn plaats, past nu precies

[ De voorkant, ook hier mooi rond, let ff niet op de rand, die heb ik ook nog niet helemaal goed gedaan, plamuur is ook op, dus ik moet eerst weer een nieuw blik halen ]
Al met al is het dus weer toonbaar
Idd, maar zelf hou ik niet zo van houtkleur, dus dat viel toch al af. Ben echter wel benieuwd wat de werking van de verschillende materialen gaan doen. Die zullen allemaal anders gaan uitzetten. Maar goed, glasvezel is 4x zo strek als staal en zal alles wel bij elkaar houden. Daarnaast heb ik dan geen naden, dus eventuele werking is dan niet zichbaar via de lak. En het is ook nog eens lekker stootvast.Jag schreef op 07 september 2004 @ 23:47:
Echt zeer mooi deepspace! Ziet er ook zeer professioneel uit! Wel jammer dat je niet een mooie transperante lak of olie over de multiplex heen kan doen, houtkleur blijft toch erg mooi (alhoewel een mooie hoogglans ook zeker niet zal misstaan).
Binnenkort een kleurtje uitzoeken... eens kijken wat het gaat worden... Ik wil in ieder geval een metallic lak. Een appart groen lijkt me wel wat, past ook mooi bij he geel van de woofers. Gewoon iets geks...
Heeft er btw misschien iemand een Howto voor het aanbrengen van die glasvezelmatten? Adresjes zijn welkom
je smeert het oppervlak in met lijm, dan de mat erop ook deze in smeeren dan word de mat (bijna) vloeibaar en kun je hem alle kanten op buigen, dan nog een mat enz.deepspace schreef op 07 september 2004 @ 23:59:
Heeft er btw misschien iemand een Howto voor het aanbrengen van die glasvezelmatten? Adresjes zijn welkom
je kunt ook eens op een autoforum gaan kijken, die raare taart-scheppen die je af-entoe op een auto ziet zitten zijn meestal zelfgemaakt van poliester/glasvezel
modelbouw zaak heeft dit denk ik wel
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Zover was ik zelf ook al gekomenB-lennium schreef op 08 september 2004 @ 00:11:
[...]
je smeert het oppervlak in met lijm, dan de mat erop ook deze in smeeren dan word de mat (bijna) vloeibaar en kun je hem alle kanten op buigen, dan nog een mat enz.
je kunt ook eens op een autoforum gaan kijken, die raare taart-scheppen die je af-entoe op een auto ziet zitten zijn meestal zelfgemaakt van poliester/glasvezel
modelbouw zaak heeft dit denk ik wel
heb je al bij de autofreaks gezocht ,doen echt veel met dat spul , nieuwe dashboard's spoilers hoedenplanken etz
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Niet in paniek raken als de boel niet meteen strak ligt.
Als je langzame epoxy/polyester gebruikt (meestal 30 min bewerkingstijd) heb je tijd genoeg. Hou een spatel (oud bankpasje voldoet) en een oude schaar bij de hand. met de spatel trek je alles glad en met de schaar kan je nog stukken glasvezel wegknippen die anders zouden gaan ophopen (bij scherpe hoeken bijveerbeeld).
Probeer niet te scherpe hoeken te maken, van de zijkant naar de boven of onderkant is denk ik te scherp. Laat de mat gewoon hangen en snij, als alles droog is, de overbodige stukken weg.
Probeer alle luchtbellen die onder de mat zitten met de spatel weg te duwen.
Als alles droog is dan is het veel werk om oneffenheden weg te werken, dus probeer netjes te werken (logisch).
Succes
Dus eigenlijk per oppervlakte werken is het belangrijkste (en natuurlijk toch alles zo vlak mogelijk houden). Ik heb ze ook al eens met een rubberen roller aan de gang gezien? Is dat misschien handig i.p.v een spatel?
Ik ben ondertussen al weer wat verder gekomen. De speaker is nu bijna helemaal rond en het begint er echt al super cool uit te zien. Ik heb ook al 2x 0,5 m^2 polyester Glasmat + Polyesterhars + Verharder gehaald (Alabastine). Denk dat dat wel voldoende is
Met de baffle zit ik nog een beetje in mijn maag. Ik moet de units nog verzinken, en dat moet dus in het poly gebeuren. Ik hoop maar dat de frees daar nog doorheen komt
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
alleen volgende keer scheelt de bovenfrees je een bult corrigeer-/plamuurwerk...
Heb voor een van mijn nieuwe ook het hout al laten zagen, morgen maar eens beginnen met frezen...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Idd, leve de copieerfreesSkef schreef op 08 september 2004 @ 23:40:
Ziet er strak uit deepspace!
alleen volgende keer scheelt de bovenfrees je een bult corrigeer-/plamuurwerk...
Heb voor een van mijn nieuwe ook het hout al laten zagen, morgen maar eens beginnen met frezen...
Pics van je project zullen vast wel een keer langskomen
waarom wil je eigenlijk glasvezel gebruiken ? Als hoofdzaak op het zaakje bij elkaar te houden ?
Glasvezel heb ik gekozen om straks de afwerking met autolak extra mooi te krijgen. Ik denk dat het een beter resultaat gaat geven dan met alleen MDF. Verder heb je idd nog de stevigheid (ben echter niet bang dat het zonder uit elkaar zou vallen), en stootvastheid.
nice job Deepspace!
24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer
Zo, even een ontbeitje, en dan ga ik weer aan de slag. Vandaag wil ik alles mooi rond hebben
Voor het verzinken van de units denk ik dat ik een oplossing heb.. Ik zaag mallen uit en plaats die precies op de juiste plek over het gat. Dan ga ik met glasvezel aan de slag, en als ik de mallen straks weer weg haal, zou ik precies een mooie verzinking moeten hebben
Verwijderd
[off-topic]
je kan toch alleen heilig verklaard worden na je dood? Maar je bent constructief goed bezig. Hier kan je veel van leren wat je niet moet doen (triplex proberen te ver te buigen).
[/off-topic]
Zo heel erg offtopic is het niet hoorVerwijderd schreef op 09 september 2004 @ 10:19:
[off-topic]
je kan toch alleen heilig verklaard worden na je dood? Maar je bent constructief goed bezig. Hier kan je veel van leren wat je niet moet doen (triplex proberen te ver te buigen).
[/off-topic]
Glasbolletjes? Wat zijn dat? Waar krijg ik ze?
Wise enough to play the fool
Goede tipteacher schreef op 09 september 2004 @ 20:10:
de truuk in de auto hifi wereld is schilderstape. Je zou de mallen ook met huishoudfolie kunnen omwikkelen..
Als alles goed is gekomen, maak ik wel pics

[ ff de units passen. O wat ziet dat er al cool uit

[ de mallen erop, eventuele onnaukeurigheden met zagen heb ik met tape bijgewerkt, de rest doe ik wel met de dremel als het spul hard is ]
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
edit: Ben nu trouwens bezig met een "test-baffle": 4x 6mm MDF verlijmd tot 24mm. Doe-het-zelf HDF heet dat
[ Voor 21% gewijzigd door Skef op 10-09-2004 17:14 ]
Jullie denken natuurlijk dat er nu pics komen... maar dan moet ik jullie teleurstellen
Hij begint er steeds meer op te lijken. Ik moet mezelf wel ff complementeren met het 3D model, want het lijkt echt sprekend
Owja, de lak en kleur: Teacher wees mij gisteren nog op een topic: Kameleon-lak; welke merken en waar stalen bekijken/ Dat is dus echt way cool! Zoiets wil ik ook.
Dus ik ga maar eens kijken waar ik zoiets kan krijgen hier in de buurt... Kleur: een geweldig mooie groene kleur denk ik. Anders als op de render, maar hoe precies weet ik nog niet. Misschien hier ff kijken: http://www.spieshecker.nl/index.htm
[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 17-09-2004 00:24 ]
Ik ga dat vanzelf wel merken. De speaker is toch al duur, dus dat kan er nog wel bij. Ik had idd al gezien dat Akzo die verfjes maaktVerwijderd schreef op 16 september 2004 @ 22:56:
volgens mij (vriend werkte bij Akzo) zijn die speciale lakken extreem duur.
Door die afrondingen is de afwerking het echt waard om goed de aandacht te krijgen, hele special DIY speakert, weer wat anders dan die rechte (aanzienlijk makkelijkere) vlakken.
Aannames zijn fataal.
ThanksGaMeOvEr schreef op 17 september 2004 @ 00:20:
Begint er mooi uit te zien deepspace, hopen dat hij net zo gaat klinken.
Door die afrondingen is de afwerking het echt waard om goed de aandacht te krijgen, hele special DIY speakert, weer wat anders dan die rechte (aanzienlijk makkelijkere) vlakken.
Precies... Anders ga je je haasten, spuiten met dure lak.. en dan balen van de oneffenheden, dan kan je jezelf ook wel voor je kop slaan dat je niet nog een uurtje geschuurd had, of net dat extra velletje vezels geplakt had.deepspace schreef op 17 september 2004 @ 00:22:
[...]
ThanksMaar het duurt zo f*cking lang om af te ronden... en ik heb zo weinig tijd... en ik moet het filter ook nog... maar het komt wel
Aannames zijn fataal.

Ik heb nu de tweede laag erop zitten, en de spuitbus is nu al leeg
Ik moet zeggen dat de topictitel zijn naam steeds meer eer aandoet
Edit: nog ff vergeten, Ik heb ook al een kleurtje uitgezocht:

[ ff een foto van de dop van de spuitbus (closeup), zo ongeveer ziet het eruit, het is blau metallic
[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 20-09-2004 23:19 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Maar leuk om te zien hoe je steeds vanuit een hopeloze positie er toch weer wat moois van weet te maken.
Ik zou nu trouwens naar 2 componenten plamuur grijpen. Dat is in 5 minuten hard en is veel makkelijker weg te schuren, daarnaast krimpt het ook niet. Nu bedenk ik me alleen dat je dat volgens mij al hebt toegepast of niet? In ieder geval succes.
Nouja, het ziet er op het moment toch weer tamelijk hopeloos uitVerwijderd schreef op 21 september 2004 @ 10:08:
Jij maakt het jezelf ook niet echt makkelijk he?
Maar leuk om te zien hoe je steeds vanuit een hopeloze positie er toch weer wat moois van weet te maken.
Ik zou nu trouwens naar 2 componenten plamuur grijpen. Dat is in 5 minuten hard en is veel makkelijker weg te schuren, daarnaast krimpt het ook niet. Nu bedenk ik me alleen dat je dat volgens mij al hebt toegepast of niet? In ieder geval succes.
Het spuitplamuur is eigenlijk echt bedoelt voor op het poly, dus zou eigenlijk wel goed moeten werken... Ga straks weer schuren, en dan zie ik wel waar ik uitkom

Nog wel wat werk te doen, maar het begint erop te lijken
Ecodan warmtepomp
Dubbelposter
Ecodan warmtepomp
Dat zelfde kan ik jou nu ook vragen (of mezelf)
Verwijderd
Wtf? Ja, natuurlijk. Ik post hier maar net en probeer aan posts te komen.....JT schreef op 22 september 2004 @ 22:46:
Goed is niet hetzelfde als superProbeer je soms aan posts te komen
![]()
![]()
Deepspace begrijpt het, jij nietVerwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:06:
[...]
Wtf? Ja, natuurlijk. Ik post hier maar net en probeer aan posts te komen.....
Ik geloof dat hij metallic autolak wou, een speciale lak.Jag schreef op 23 september 2004 @ 00:16:
Gaat daar een hoogglans lak overheen? Zo ja, ik hoop voor je dat het verschil in structuur niet door de lak heen te zien is.
Ecodan warmtepomp
Echt way cool nu! Kan haast niet wachten.. foto's helaas deze week niet, camera is weer weg
Verwijderd
Ben benieuwddeepspace schreef op 28 september 2004 @ 20:06:
Zo, ik heb de pasvorm van de units mooi bijgewerkt. Het werkt echt perfect! Ik heb de units ingetaped met craptape en in de kast gezet. Dan mooi de gaten met plamuur opgevult. Laten droogen, en units er weer voorzichtig uit gehaalt. Zag er perfect uit! Alleen wat het plamuur niet helemaal doorgedrongen (dus te oppervlakkig). Dat heb ik dan nog handmatig bijgewerkt. Nu past het echt super strak! Ik moet de kast nog een beetje bijplamuren en schuren en dan kan ik beginnen met spuiten.
Echt way cool nu! Kan haast niet wachten.. foto's helaas deze week niet, camera is weer weg
Verwijderd
Het is eigenlijk heel simpel:
1. units inpakken met creppapier, vooral de randen (wel strak, gewoon 1 laag)
2. in de uitgefreese uitsparingen zetten
3. gaten opvullen met plamuur
4. unit eruit halen
5. nog ff netjes maken
Verwijderd
Dit heb ik ook wel eens toegepast, echter je moet het goede moment afwachten wanneer je ze er uit haalt. Te snel en alles is voor niets geweest. Wacht je te lang dan trek je alles weer stuk, doordat de plamuur toch aan je papier/ plastic bescherming (wat om de woofer zit) blijft plakken.deepspace schreef op 28 september 2004 @ 21:47:
Yep, HT forum bugt als de neten sinds de update enkele dagen geleden
Het is eigenlijk heel simpel:
1. units inpakken met creppapier, vooral de randen (wel strak, gewoon 1 laag)
2. in de uitgefreese uitsparingen zetten
3. gaten opvullen met plamuur
4. unit eruit halen
5. nog ff netjes maken
In mijn geval ging het dus perfectVerwijderd schreef op 29 september 2004 @ 12:21:
Dit heb ik ook wel eens toegepast, echter je moet het goede moment afwachten wanneer je ze er uit haalt. Te snel en alles is voor niets geweest. Wacht je te lang dan trek je alles weer stuk, doordat de plamuur toch aan je papier/ plastic bescherming (wat om de woofer zit) blijft plakken.
Vandaag heb ik weer zitten plamuren en schuren. Dit keer met een wat zachtere plamuur. Dat schuurt wat lekkerder en zo kun je ook makkelijk de kleine foutjes wegwerken. Het is nu dus zo goed als spiegelglad
Ik heb de baffle al met grondverf bespoten (en een stuk van de zijkanten, en ik moet zeggen: wow
Verder heb ik nog over het filter zitten denken. Ik heb besloten om eens actief te gaan proberen (het is immers nog steeds een experiment
Ik wil het maken van twee LM3886 gainclones, ongeveer 40W/stuk, die prop ik dan in een 1 HE 19" rack. Kostenplaatje: ongeveer 150 euro. Dat is dus nog wel te doen. Een goed passief filter zal me ook ongeveer 80 euro kosten denk ik, dus het is me de moeite wel waard.
Laat ff weten of het een geschikt dempingsmateriaal is
Raymond schreef op 29 september 2004 @ 23:44:
Deepspace's speakers: 25mm MDF, 20mm plamuur.
Laat ff weten of het een geschikt dempingsmateriaal is
Valt wel mee hoor
Verwijderd
Klopt, het kan ook passief. Maar een 3e orde passief filter moet goede componenten zal ook niet echt goedkoop zijn (wel goedkoper dat een actief filter). En aangezien het nog steeds een experiment is (wel een beetje uit de hand gelopen), vind ik het wel leuk om het eens actief te proberen. Daarnaast zal een actief filter zich zeker niet negatief uitwerken op de klank van de centerVerwijderd schreef op 30 september 2004 @ 13:47:
Mooi blauw is niet lelijk. Waarom ga je actief filteren? Ik denk dat passief goedkoper is, aangezien je zelf al aangaf dat de curves van de woofers erg vlak en ver doorlopen. Dus dan is passief zeker een optie.
Als het goed bevalt denk ik dat ik volgend jaar mijn nieuwe fronts ook maar actief ga maken
NopeRaymond schreef op 30 september 2004 @ 14:02:
boekie al binnen?
Zeker komen er pics vanzimbab schreef op 30 september 2004 @ 17:31:
Post hier vooral veel van het filter dan! Ben ik wel benieuwd naar!
Het mooie is, dat je met lspCAD filters kunt simuleren. Ik kan dus een WAV laten filteren zoals het filter dat zou doen. Als ik dat stereo doe, kan ik een kanaal van mijn receiver voor de woofers gebruiken, en eentje voor de ribbon, en zo mijn actief filter testen voordat ik het ga maken
Ik heb bij TI al drie OPA2134's gesampled (een reserve) voor de LR filters

Merk ook op dat de verzinkingen er nu goed uitzien
Ziet er al machtig goed uit
Ik hoop dat ik deze week dan ook echt kan spuiten, zodat ik eindelijk kan beginnen met meten.
Vandaag zijn ook 3 OPA2134's via UPS aangekomen voor de filters in een mega doos
[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 05-10-2004 15:20 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
50 euro plamuurVerwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 15:25:
Man... dat ziet er écht goed uit![]()
Wat zijn je kosten tot nu toe?
Ik vrees dat je er niet ver naast zit
Dus tel maar uit
Wel kick-ass project, volg hem al een tijdje, erg cool
[ Voor 7% gewijzigd door Plague op 05-10-2004 15:39 ]
Verwijderd
Deepspace denkt waarschijnlijk ook op die manier
Thanks voor de complementen allemaalVerwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 15:40:
Ach ja, ik zeg altijd maar zo: hobby's mogen geld kosten![]()
Hobbies mogen idd wel eens wat kosten. En dit is eigenlijk gewoon een experiment
Volgens jaar nieuwe fronts als ik de centen heb. Dat wordt nog een groter project, namelijk een 3-weg actief systeem
Verwijderd
I agree! Zelfbouwen is gewoon leuker, als je aantal uren gaat tellen dan wordt je helemaal gek. Het gaat om de kick die je uiteindelijk krijgtVerwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 15:40:
Ach ja, ik zeg altijd maar zo: hobby's mogen geld kosten![]()
Tja, ik kan alleen maar mezelf quoten:Plague schreef op 05 oktober 2004 @ 17:56:
Hobby's mogen zeker geld kosten, geen twijfel mogelijk, maar ik zou geen 500 euro aan slechts een center uitgevenTemeer omdat ik meer geef om mijn fronts en subwoofer, maar dat terzijde. Ik vond een subwoofer van 500+ euro al veel geld, lol
een cursus speakerbouwen van 500 euro vind ik best wel goedkoop