Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY] freaky center experiment voor deepspace

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 2.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
ik meet met 1 V

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Aangezien de fs al een stuk te hoog ligt, heb ik maar besloten om de woofers nog wat meer in te spelen. Dit keer met wat white noise tot ongeveer 500 Hz. Na een half uurtje op niet al te hoog volume, was de fs van 52 naar 47 Hz gedaalt :) Rest van de waardes zijn off scale, maar ik heb al meer vertrouwen... Ik zal ook nog eens de formules checken met andere websites, om te zien of alles wel zo klopt...

Maar eerst nog flink wat extra insplen, denk toch dat dat de key to succes is ;)

Volgende week ga ik dan eingelijk verder met het bouwen, en hoop op het eind van de week een mooie kast (nog niet afgewerkt) te hebben.

Verwijderd

Ik weet niet of je dit al wist, als je de frequentie response van die bandtweeter gaat meten, hang er dan ff een condensator van 15 uF voor. Anders fikt je versterker door. Voor de rest ziet die tweeter er best aardig uit. Al had ik voor zoveel geld wel een dikkere frontplaat verwacht.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb nog een document online staan, met uitleg over het berekenen van luidspreker parameters met behulp van impedantie metingen: LS_parameters.pdf. Grootte is ca 800kB. Misschien heb je er wat aan.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks CorenlisJ, ik zal eens kijken of ik er wat mee kan...

@Taco, ik wist idd dat er een condensator voor moet :) 3mm 4mm (heb ff gemeten) is toch al best fors hoor. Ik zie niet in waarom het nog dikker zou moeten zijn. Audio technisch zal het toch niet zo heel veel uimaken.

Ondertussen hebben de speakers beiden een halve dag aan de pink noise gehangen. Ik heb net nog even heel snel gemeten. Dat zag er al stukken beter uit! Na het weekeind heb ik weer meer tijd en zal ik ze definitief gaan meten, aangezien in dat nu maar ff heel vlug gedaan heb :) Maar ik ben wel blij dat ik nu toch wat zinnige metingen heb :). Ik heb al gezien dat BR waarschijnlijk toch wel goed kan.

[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 28-08-2004 17:14 ]

Verwijderd

deepspace schreef op 28 augustus 2004 @ 16:32:
Thanks CorenlisJ, ik zal eens kijken of ik er wat mee kan...

@Taco, ik wist idd dat er een condensator voor moet :) 3mm 4mm (heb ff gemeten) is toch al best fors hoor. Ik zie niet in waarom het nog dikker zou moeten zijn. Audio technisch zal het toch niet zo heel veel uimaken.
Natuurlijk is 4mm al lekker dik, maar als er zo'n dikke trafo aanhangt, vond ik 3mm wat aan de dunne kant. De magnetostaat die ik gebruikt heb, had een 8mm plaat. Maar dit zegt natuurlijk niets :). Die Raven tweeters zijn ook altijd extreem massief.

Succes met meten :).

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:49
Normaal met T/S metingen komt het voltage wat je afmeet overeen met de impedantie van de woofer. Je hebt dus eigenlijk niet echt een vast voltage waarmee je meet, maar een vaste stroom.

Als je handmatig een impedantiecurve maakt, is eigenlijk het stramien als volgt:

Je pakt 2 weerstanden, waarvan je de waarde met je multimeter heel precies meet. één weerstand moet rond de 10ohm zitten, de andere rond 1000ohm (1kohm).

Je zet ze in serie en sluit ze aan op een regelbare signaalbron.

Je meet het voltage over de kleine weerstand en je stelt je signaalbron zo in dat je van het voltage makkelijk de weerstand kan afleiden (dus het mooist is als je je multimeter op mV zet en 10 mV overeenkomt met de 10ohm van die weerstand).

Je vervangt dan de weerstand door de woofer.

En dan ga je bij heel veel frequenties de impedantie bepalen. (en rond Fs doe je heel veel metingen, per 1 of 0,5Hz).

Je maakt een grafiekje van die metingen (metingen met en zonder toegevoegde massa).

En uit die grafiek kan je de parameters berekenen (dat kan ik ook nog uitleggen, mocht je dat willen).

Zorg dat je woofer goed vast ligt, er geen herrie op je kamer te horen is (raak de woofer maar eens aan met een multimeter aangesloten. . . .) en dat je geen openingen van de woofer blokkeert.

Als je het zo aanpakt, moet het goed gaan :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat is idd ook een methode die ik tegen ben gekomen. Zo heb ik het echter nog niet gedaan. Een andere methode doet het zonder de 1K weerstand, maar alleen met de ~10 Ohm en de woofer. Ik las idd wat de voordelen waren van de 1 K weerstand (stroombron i.p.v spanningsbron), maar aangezien ik uiteindelijk toch best goede resultaten heb gekregen, ga ik niet nog een andere methode uitpoberen ;) . Als mijn Jig klaar is ga ik met speakerworkshop en een goede audiokaart de metingen nog wel een keer herhalen ;)

Het is dus uiteindelijk nog best goed gelukt :) . Alles komt redelijk overeen met de spces (fs is nog te hoog, maar goed). Alleen mijn VAS meting is niet zo naukeurig, aangezien ik geen zin had om een kastje te timmeren. Ik heb dus een kapje van een CD-spindle gebruikt (50 CD's ;), en deze setvig op de woofer gemonteerd met tape (I love tape :D ). Inhoud is maar 0,96 Liter ;) (gewogen op de weegschaal), maar het lijkt te werken. Het mag dan wel niet zo erg precies zijn, maar ik kreeg er een waarde uit :P . VAS van 7 liter ongeveer. Specs zeggen 15 Liter, die review zegt 11 liter... Anyway... wat het nu echt is maakt eignlijk weinig uit. Ik ga voor een tuning kiezen die voor zowel mijn metingen als de gespecte T/S een goed resultaat zouden moeten opleveren: gewoon tunen op 50 Hz, dan zit ik alle gevallen prima ;) Kan niet missen dus :) En het zal met de tijd alleen nog maar beter worden, waarschijnlijk zijn ze ook nog niet 100% ingespeelt.

Vanavond ga ik de baffle uitzagen. Ik zal dan ook nog wel ff wat pics posten. Baffle + units is al 6,5 Kg (baffle heeft nog geen gaten), dus dat belooft wat ;)

Owja, voor ik het vergeet: de pics zijn ff offline door een serververhuizing. Zullen vanavond of straks weer online komen :) Hmm, was wat minder werkt dat verwacht, ze doen het weer ;)

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 10:57 ]

Verwijderd

komen er binnenkort nog pics??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 11:01:
komen er binnenkort nog pics??
Om mezelf te maar event te quoten:
Vanavond ga ik de baffle uitzagen. Ik zal dan ook nog wel ff wat pics posten. Baffle + units is al 6,5 Kg (baffle heeft nog geen gaten), dus dat belooft wat ;)
Heb helaas weinig tijd gehad, en ben vooral bezig geweest met meten en inspelen (en server verhuizen)... Maar vanavond en morgen kan ik weer aan de slag :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 22:07

JT

VETAK y0

Wat je ook kan doen voor de afwerking: plamuren en dan spuiten met polyester en een mooi glimmend kleurtje.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Dat polyster lijkt me wel wat :) . Ik moet eens uitzoeken hoe je dat precies verwerkt en wat het kost... enig idee?

Maar ik ben vandaag weer wat verder gekomen met de baffle:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_014.jpg
[ Maar je geen zorgen, de afstanden zijn overal gelijk, de units zitten gewoon niet vast en schuiven een beetje ;) Afstand tweeter <-> woofer is 12,5 cm , wat mij een maximale crossover geeft van 2,7 kHz. Ik wil echter wat lager proberen.. rond de 2 tot 2,5 Khz moet te doen zijn.]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_015.jpg
[ Het "uitzagen" is helaas niet zo mooi gelukt. Netjes frezen ging niet, omdat het gat te klein was, en zagen ging ook niet door 2x18 mm :(, dus moest ik handmatig freezen, en dan de rest zagen, en met de copieerfrees metjes bijwerken. Helaas ben ik een keer uitgeschoten. Maarja, later zie je er toch niets meer van ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_016.jpg
[ Achterkant heb ik schuin gefreest om de woofers wat meer lucht te geven... ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_017.jpg
[ ...Zoals je ziet is dat ook wel nodig. Check ook de in verhouding gigantische magneet ]

Verder heb ik getracht om aan een kant alvast het multiplex erop te zetten. Dat is niet zo geweldig gegaan, omdat het bij de scherpe bochten is gaan scheuren :( . Ik had toch verwacht dat het iets buigzamer zou zijn. Maar is niet zo heel erg, ik doe er toch nog een extra laag overheen. Daarvoor wil ik eens gaan kijken naar wat andere multiplex, die speciaal voor het buigen gemaakt is. Eens de houthandel bellen daarvoor...

Morgen ga ik aan de slag met de BR poort en de terminal. Eens kijken of we die een mooi plekje kunnen geven :)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 23:22 ]

Verwijderd

probeer "vliegtuig triplex" dat is slechts een paar mm dik en kan je dus in elke vorm krijgen.
heel dun mdf is ook een id want dat is mooier af te werken.
met wat voor'n lijm wil je het lijmen ????
ik zou het met contact lijm doen maar dan wel eerst de kast en het triplex met een polyurethaanlak lakken want dan kan je de lijm veel dunner op brengen(met een rollertje that is)voor een uber strak resultaat.
ook een voor deel is geen klemmen ! als je het er tegen aan drukt zit het vast

• Raymond
deepspace schreef op 01 september 2004 @ 23:15:
Maar ik ben vandaag weer wat verder gekomen met de baffle:
kijk eens op deze pagina:
http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Auror/Auror.htm

Als je hulp nodig hebt met de baffle moet je maar eens een seintje geven, mischien kan ik helpen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 02 september 2004 @ 23:22:
kijk eens op deze pagina:
http://mywebpages.comcast.net/kidder/Audio/Auror/Auror.htm

Als je hulp nodig hebt met de baffle moet je maar eens een seintje geven, mischien kan ik helpen :)
Thanks voor aanbod, maar ik red mezelf wel (min of meer :z ). Niets leukers dan leren van je eigen fouten :). Ik hoef gelukkig ook niet te verzinken, dus dat scheelt een hoop werk. De methode om het voor een niet-ronde baffle te doen was mij overigens wel al bekend.

Maar nu nog wat pics... Ik zal alvast waarschuwen, het ziet er echt niet uit op het moment, maar dat gaat helemaal wel goed komen. Ik zie het als een ruwe steen die je eerst moet bewerken om hem mooi glad te krijgen ;). Het multiplex was een tegenslag, aangezien het niet die scherpe rondingen kon maken. Ik denk dat ik dat maar ff met de dremel ga bijwerken (klein stuk eraf halen), en verder met plamuur ga gladmaken. Dan een laag poly (Wow wat kun je daar coole dingen mee maken zeg :9~ ). Dat mooi glad schuren, en dan autolak (en natuurlijk grondverf e.d).

Maar eerst de achterkant. Aangezien ze bij de lokale electrozaak geen passende BR hadden (of te groot, of te klein), ben ik naar de boumarkt geweest en heb maar een PVC buis gekocht. Eigenlijk best zonde om voor 12,8 cm een hele buis te kopen, maar goed... Met een feun en een fles heb ik een uiteinde geflared. De andere kant wordt geflared door het MDF van de achterwand.

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_018.jpg
Notice mijn "patent pending" lijmklem vervangers :+ , die ik ook bij de bouw van mijn sub met veel succes heb gebruikt B) . De terminal lijkt net iets te groot, maar als er nog een laag omheen zit, past ie precies.

Dan mijn opgefuckte baffle. Ik heb de achterkant nog wat verder uitgefreest om wat meer ademruimte voor de woofers te krijgen. Merk ook het multiplex op :X . Daar moet ik dus nog wat aan doen ;) Het is niet mooi, maar staks zie je het toch niet ;)
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_019.jpg

Is het misschien handig om nog wat extra demping in de kast te doen? Misschien wol of dacron o.i.d? Natuurlijk moet de weg naar de BR wel vrij blijven. Wat ik ook nog moet gaan verzinnen is een plek voor het filter... Veel plek is er namelijk niet meer :/

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

Je hebt een biwire terminal, dus waarom maak je het filter niet in een apart kastje? Dan kun je het zo groot maken als je wilt (mocht je flinke spoelen willen gebruiken bijvoorbeeld)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Razorfist schreef op 03 september 2004 @ 00:39:
Je hebt een biwire terminal, dus waarom maak je het filter niet in een apart kastje? Dan kun je het zo groot maken als je wilt (mocht je flinke spoelen willen gebruiken bijvoorbeeld)
Nog een kastje maken... spaar me :Y) Ik zie wel hoe ik het ga doen, als het echt moet, dan idd extern, maar liever niet

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

6 plankjes en met een frees een mooi randje er aan :P Zoveel werk is dat toch niet? ;) (vergeleken met dit..)

[ Voor 17% gewijzigd door Blamm op 03-09-2004 00:45 ]

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Je ziet ook wel dat mensen ipv lijmtangen spanbanden gebruiken misschien is dat ook een idee voor je triplex plaatjes aan de buitenkant. Is waarschijnlijk stukken beter aan te spannen dan dat plakband.

Lekker belangrijk

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Scout77 schreef op 03 september 2004 @ 01:04:
Je ziet ook wel dat mensen ipv lijmtangen spanbanden gebruiken misschien is dat ook een idee voor je triplex plaatjes aan de buitenkant. Is waarschijnlijk stukken beter aan te spannen dan dat plakband.
Zeker, maar het probleem is dat het multiplex gewoon breekt, omdat het die ronding niet kan maken. Een spanband of een mal kunnen ook daar weinig aan doen. Dus gewoon een stukje plamuren :)

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Misschien dat het gaat wanneer je het langzamer aan doet? Dus een beetje buigen, na een tijdje weer een stukje enz, totdat het de goede vorm heeft.
Dan zet je er niet zoveel kracht op lijkt me.

Maar ook plamuur kan wonderen verrichten :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 22:43:
probeer "vliegtuig triplex" dat is slechts een paar mm dik en kan je dus in elke vorm krijgen.
heel dun mdf is ook een id want dat is mooier af te werken.
met wat voor'n lijm wil je het lijmen ????
ik zou het met contact lijm doen maar dan wel eerst de kast en het triplex met een polyurethaanlak lakken want dan kan je de lijm veel dunner op brengen(met een rollertje that is)voor een uber strak resultaat.
ook een voor deel is geen klemmen ! als je het er tegen aan drukt zit het vast
Dat is geen vliegtuig triplex, maar balsa hout is is vaak zeer flexibel en goedspul!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Enneh, zo'n extern filter is eigenlijk wel een cool plan; scoor anders bij de conrad een kant en klaar doosje met doorzichtig deksel, zodat je mundorf supreme caps goed te zien zijn :)

De saaie platic kanten spuit je gewoon in dezelfde kleur als je unit; ziet er imho wel high end uit hoor.....

Wise enough to play the fool

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-11 13:26
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 07:30:
[...]

Dat is geen vliegtuig triplex, maar balsa hout is is vaak zeer flexibel en goedspul!
Nadeel van balsa is dat je er maar 1 keer met iets tegenaan hoeft te stoten en er zit een buts in je mooie box. :o

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Oke, oke... ik ben overtuigd :) een los filter dan :) Kan ik altijd nog een actieve speaker bouwen als ik daar ooit zin in heb :)

Dat balsa hout niet stootvast is maakt niet uit, als ik er ploy (eventueel met glasvezel overheen doe, kun je ermee gooien :P . Misschien is dat dikkere "karton" (kom ff niet op de naam) ook wel een idee. Dat is ook erg flexibel, maar volgens mij scheurt het ook best snel. Balsa hout lijkt me dan nog wel een goede oplossing. eens kijken waar ik dat kan krijgen.

Verwijderd

deepspace schreef op 03 september 2004 @ 10:49:
Oke, oke... ik ben overtuigd :) een los filter dan :) Kan ik altijd nog een actieve speaker bouwen als ik daar ooit zin in heb :)

Dat balsa hout niet stootvast is maakt niet uit, als ik er ploy (eventueel met glasvezel overheen doe, kun je ermee gooien :P . Misschien is dat dikkere "karton" (kom ff niet op de naam) ook wel een idee. Dat is ook erg flexibel, maar volgens mij scheurt het ook best snel. Balsa hout lijkt me dan nog wel een goede oplossing. eens kijken waar ik dat kan krijgen.
gebruik dan direct glasvezel/ polyester, dus niet kloten met hout. Extern filter is zo wie zo aan te raden, tweakt ook makkelijker. Je zult heus niet je filter in 1x goed hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 september 2004 @ 12:12:
gebruik dan direct glasvezel/ polyester, dus niet kloten met hout. Extern filter is zo wie zo aan te raden, tweakt ook makkelijker. Je zult heus niet je filter in 1x goed hebben.
Misschien achteraf wel beter, maar hout maakt het acoustisch wel weer een stuk doder dan alleen glasvezel, dus voordelen heeft het zeker wel om het zo te doen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Kleine update zonder pics ( ik bewaar die wel tot het er wel weer uitziet :+ ):

Het ziet er nog steeds niet uit, maar ik ben wel al verder gekomen. Ik heb bij de bouwmarkt een potje glasvezelplamuur gehaalt. Dat is polly, met vesels erin. Je kunt het goed smeren, en binnen een half uur is het droog en keihard :P . Daarmee ben ik nu dus wat oneffenheden me aan het weghalen (daar waar het multiplex niet aan sluit). Ik moet zeggen dat dat best goed lukt :) Staks nog ff opschuren, en het ziet er perfect uit. Uiteindelijk ga ik het geheel nog een dun laagje glasvezel geven, zodat ik het mooi met metallic autolak kan spuiten, is beter dan op puur MDF en ook nog een veel stootvaster. De baffle krijgt een dikkere laag (ongeveer 3 mm), voor nog wat extra starheid. Al met al een dik paket dus ;) Maar ja: dikker, starrer (vreemd woord ;) ) en zwaarder -> audiofieler B)

Nu zul je wel denken: hoezo heb je het niet meteen goed gedaan :? Heb je natuurlijk wel gelijk in. Maarja, we moeten allemaal leren van onze fouten, en zo ook ik :) Als ik van te voren had geweten dat het met het multiplex niet zou lukken, had ik het gewoon anders gedaan. Jullie hadden me ook al gewaarschuwd }) . Tja, ik ben nu eenmaal eigenwijs, en het was op dat moment toch al te laat :*) . Dus nu moet het maar zo. Maar het komt allemaal goed. Ik heb er nu al zoveel tijd in gestoken, opnieuw beginnen zou gekkenwerk zijn :P . Het gaat immers ook prima zo :). Kan niet wachten tot ik de units erin mag doen... maar ik ga het ding eerst helemaal afwerken dit keer :9

Eind van de week hoop ik weer wat moos te hebben :) Dus be patient ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Toch stieken nog wat pics, aangezien een kant nu weer redelijk toonbaar is ;)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_022.jpg
[ lijkt scheef, maar dat is het niet ;) . Met het plamuur heb ik een mooie aansluiting gemaakt tussen met multiplex en het MDF. Ik moet nog een beetje bij-plamuren, maar het is nu veel te laat. Check ook ff de manier waarop de terminal erin gaat komen ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_021.jpg
[ termimal op zijn plaats, past nu precies :) ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_020.jpg
[ De voorkant, ook hier mooi rond, let ff niet op de rand, die heb ik ook nog niet helemaal goed gedaan, plamuur is ook op, dus ik moet eerst weer een nieuw blik halen ]

Al met al is het dus weer toonbaar B) . De andere kant maak ik af zodra ik weer plamuur heb. Multiplex zit er aan de andere kant echter al wel tegenaan. Uiteindelijk komt er dus nog glasvezel overheen :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:47

Jag

Echt zeer mooi deepspace! Ziet er ook zeer professioneel uit! Wel jammer dat je niet een mooie transperante lak of olie over de multiplex heen kan doen, houtkleur blijft toch erg mooi (alhoewel een mooie hoogglans ook zeker niet zal misstaan).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op 07 september 2004 @ 23:47:
Echt zeer mooi deepspace! Ziet er ook zeer professioneel uit! Wel jammer dat je niet een mooie transperante lak of olie over de multiplex heen kan doen, houtkleur blijft toch erg mooi (alhoewel een mooie hoogglans ook zeker niet zal misstaan).
Idd, maar zelf hou ik niet zo van houtkleur, dus dat viel toch al af. Ben echter wel benieuwd wat de werking van de verschillende materialen gaan doen. Die zullen allemaal anders gaan uitzetten. Maar goed, glasvezel is 4x zo strek als staal en zal alles wel bij elkaar houden. Daarnaast heb ik dan geen naden, dus eventuele werking is dan niet zichbaar via de lak. En het is ook nog eens lekker stootvast.

Binnenkort een kleurtje uitzoeken... eens kijken wat het gaat worden... Ik wil in ieder geval een metallic lak. Een appart groen lijkt me wel wat, past ook mooi bij he geel van de woofers. Gewoon iets geks...

Heeft er btw misschien iemand een Howto voor het aanbrengen van die glasvezelmatten? Adresjes zijn welkom :)

• B-lennium
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

deepspace schreef op 07 september 2004 @ 23:59:

Heeft er btw misschien iemand een Howto voor het aanbrengen van die glasvezelmatten? Adresjes zijn welkom :)
je smeert het oppervlak in met lijm, dan de mat erop ook deze in smeeren dan word de mat (bijna) vloeibaar en kun je hem alle kanten op buigen, dan nog een mat enz.

je kunt ook eens op een autoforum gaan kijken, die raare taart-scheppen die je af-entoe op een auto ziet zitten zijn meestal zelfgemaakt van poliester/glasvezel

modelbouw zaak heeft dit denk ik wel

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
B-lennium schreef op 08 september 2004 @ 00:11:
[...]

je smeert het oppervlak in met lijm, dan de mat erop ook deze in smeeren dan word de mat (bijna) vloeibaar en kun je hem alle kanten op buigen, dan nog een mat enz.

je kunt ook eens op een autoforum gaan kijken, die raare taart-scheppen die je af-entoe op een auto ziet zitten zijn meestal zelfgemaakt van poliester/glasvezel

modelbouw zaak heeft dit denk ik wel
Zover was ik zelf ook al gekomen ;) . Ik had gedacht dat er misschien nog wel wat slimme trucks zouden zijn e.d ;)

• B-lennium
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

sorry kan ik je niet mee helpen :P ken ook de basic's
heb je al bij de autofreaks gezocht ,doen echt veel met dat spul , nieuwe dashboard's spoilers hoedenplanken etz

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Tips:

Niet in paniek raken als de boel niet meteen strak ligt.
Als je langzame epoxy/polyester gebruikt (meestal 30 min bewerkingstijd) heb je tijd genoeg. Hou een spatel (oud bankpasje voldoet) en een oude schaar bij de hand. met de spatel trek je alles glad en met de schaar kan je nog stukken glasvezel wegknippen die anders zouden gaan ophopen (bij scherpe hoeken bijveerbeeld).
Probeer niet te scherpe hoeken te maken, van de zijkant naar de boven of onderkant is denk ik te scherp. Laat de mat gewoon hangen en snij, als alles droog is, de overbodige stukken weg.
Probeer alle luchtbellen die onder de mat zitten met de spatel weg te duwen.
Als alles droog is dan is het veel werk om oneffenheden weg te werken, dus probeer netjes te werken (logisch).

Succes

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter

Dus eigenlijk per oppervlakte werken is het belangrijkste (en natuurlijk toch alles zo vlak mogelijk houden). Ik heb ze ook al eens met een rubberen roller aan de gang gezien? Is dat misschien handig i.p.v een spatel?

Ik ben ondertussen al weer wat verder gekomen. De speaker is nu bijna helemaal rond en het begint er echt al super cool uit te zien. Ik heb ook al 2x 0,5 m^2 polyester Glasmat + Polyesterhars + Verharder gehaald (Alabastine). Denk dat dat wel voldoende is :).

Met de baffle zit ik nog een beetje in mijn maag. Ik moet de units nog verzinken, en dat moet dus in het poly gebeuren. Ik hoop maar dat de frees daar nog doorheen komt ;). Weet iemad misschien hoe dik zo'n laag polly is? Ik gok 1,5 tot 2 mm aan de dikte... Dat zou betekenen dat ik dan 2 lagen voor de baffle moet gebruiken.

• JT

JT

VETAK y0

Ik vind het er zekers strak uitzien en ben benieuwd naar het eindresultaat :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:04

Skef

Ik scheer.me

Ziet er strak uit deepspace!
alleen volgende keer scheelt de bovenfrees je een bult corrigeer-/plamuurwerk...

Heb voor een van mijn nieuwe ook het hout al laten zagen, morgen maar eens beginnen met frezen...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Skef schreef op 08 september 2004 @ 23:40:
Ziet er strak uit deepspace!
alleen volgende keer scheelt de bovenfrees je een bult corrigeer-/plamuurwerk...

Heb voor een van mijn nieuwe ook het hout al laten zagen, morgen maar eens beginnen met frezen...
Idd, leve de copieerfrees ;) Maarja, daar had ik toen nog niet aan gedacht. ;)

Pics van je project zullen vast wel een keer langskomen :)

• w00Dy
  • Laatst online: 15:02

w00Dy

Make soap, not war

ziet er goed uit :)

waarom wil je eigenlijk glasvezel gebruiken ? Als hoofdzaak op het zaakje bij elkaar te houden ?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zoals de topic titel al zegt is het een "experiment" ;)

Glasvezel heb ik gekozen om straks de afwerking met autolak extra mooi te krijgen. Ik denk dat het een beter resultaat gaat geven dan met alleen MDF. Verder heb je idd nog de stevigheid (ben echter niet bang dat het zonder uit elkaar zou vallen), en stootvastheid.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
als ik zie hoe dat vordert cq gaat worden, krijg ik zin om een setje excel units op die manier te gaan bouwen...

nice job Deepspace!

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks allemaal _/-\o_ , ik voel me al bijna heilig :+

Zo, even een ontbeitje, en dan ga ik weer aan de slag. Vandaag wil ik alles mooi rond hebben :)

Voor het verzinken van de units denk ik dat ik een oplossing heb.. Ik zaag mallen uit en plaats die precies op de juiste plek over het gat. Dan ga ik met glasvezel aan de slag, en als ik de mallen straks weer weg haal, zou ik precies een mooie verzinking moeten hebben :) Soms zijn oplossingen gewoon zo simpel dat je ze niet ziet B)

Verwijderd

deepspace schreef op 09 september 2004 @ 09:15:
Thanks allemaal _/-\o_ , ik voel me al bijna heilig :+
[off-topic]
je kan toch alleen heilig verklaard worden na je dood? Maar je bent constructief goed bezig. Hier kan je veel van leren wat je niet moet doen (triplex proberen te ver te buigen).

[/off-topic]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2004 @ 10:19:
[off-topic]
je kan toch alleen heilig verklaard worden na je dood? Maar je bent constructief goed bezig. Hier kan je veel van leren wat je niet moet doen (triplex proberen te ver te buigen).
[/off-topic]
Zo heel erg offtopic is het niet hoor ;) Idd heb ik veel geleerd! Maar ik denk dat ik het nu mooier ga krijgen dan ik ooit had kunnen doen met triplex of puur MDF schijfjes :)

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Zorg dat die mallen dan niet aan polyester hechten, anders krijg je ze er nooit (mooi) uit. laagdikte is afhankelijk van het gewicht per m^2 van de glasvezelmat. Hoe zwaarder hoe dikker. ook is het zo dat zwaardere matten meer hars absorberen. volgens mij is de vuistregel : 1 gram hars op 1 gram glasvezel. ik denk dat een laag glasvezel + hars ongeveer 1 mm dik wordt. Voor een mooi glad eindresultaat kan je misschien glasbolletjes aan de hars toevoegen. daar wordt het wat dikker van, waardoor er minder druppels ontstaan. Rubberen roller is ook een mooie tool. werkt misschien wel beter dan een spatel op zulke ronde oppervlakken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik vraag me dan af hoe ik moet verhinderen dat het poly aan de mallen blijft plakken... Misschien een laagje papier erom ofzo, dan zou denk ik wel moeten werken. Als het een beetje opstaand ik kan ik het toch altijd wel weer bijschuren.

Glasbolletjes? Wat zijn dat? Waar krijg ik ze?

• teacher
  • Laatst online: 16:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

de truuk in de auto hifi wereld is schilderstape. Je zou de mallen ook met huishoudfolie kunnen omwikkelen..

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
teacher schreef op 09 september 2004 @ 20:10:
de truuk in de auto hifi wereld is schilderstape. Je zou de mallen ook met huishoudfolie kunnen omwikkelen..
Goede tip :) Ik heb net even twee gaten gezaagt in mijn mal-MDF, zodat daar de phase plug in kan vallen, zodat ik perfect kan aftekenen :) (anders komt de phase plug tegen het hout aan :X ). Straks ga ik met het poly aan de slag, ben heel beniewd wat het gaat worden...

Als alles goed is gekomen, maak ik wel pics ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik ben nog druk bezig met het glasvezel (vooral druk aan het wachten totdat het droog is ;) ), maar ondertussen al wat pre-glasvezelpics:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_024.jpg
[ ff de units passen. O wat ziet dat er al cool uit :9~ , al zeg ik het zelf O-) ]

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_023.jpg
[ de mallen erop, eventuele onnaukeurigheden met zagen heb ik met tape bijgewerkt, de rest doe ik wel met de dremel als het spul hard is ]

Verwijderd

ziet er fraai uit! Gelukkig hoef je d'r maar 1tje te maken :P.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

* Skef denkt al met een rot gevoel vooruit: "slechts" 224 schijfjes te frezen... ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Haha :D , Daar denk ik ook aan als ik bedenk dat ik ook nog eens nieuwe fronts wil maken :'( . Misschien kan ik dan de plakken vertikaal maken ofzo... Is een stuk ingewikkelder te ontwerpen, maar veel minder zaagwerk :)

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Dat heb ik al eens iemand zien doen, op forum.hifi.nl . Die had speakers gemaakt van Ikea snijplanken, weet alleen nie meer wie het was. Maar dat waren geen speakers met krommingen er in, puur en alleen recht-toe-recht-aan...

edit: Ben nu trouwens bezig met een "test-baffle": 4x 6mm MDF verlijmd tot 24mm. Doe-het-zelf HDF heet dat ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Skef op 10-09-2004 17:14 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, een kleine update.

Jullie denken natuurlijk dat er nu pics komen... maar dan moet ik jullie teleurstellen ;) Mijn vriendin heeft de camera in beslag genomen, dus helaas geen pics. Ondertussen maar ff een reminder om te :9~ :

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/center_groen.jpg

Hij begint er steeds meer op te lijken. Ik moet mezelf wel ff complementeren met het 3D model, want het lijkt echt sprekend :+ . Ik heb nu overal een laag poly op zitten. Ik heb gemerkt dat ik op de baffle nooit goed 3 lagen poly ga krijgen, dus een laag moet maar genoeg zijn, de rest ga ik toch maar freezen. Hoe ik dat mooi ga doen weet ik nog niet. Ik heb al spuitplamuur gehaalt, en als het poly droog is ga ik mooi plamuren en schuren. Ik hoop dan volgende week te kunnen spuiten :) Dan zullen er ook weer pics komen ;)

Owja, de lak en kleur: Teacher wees mij gisteren nog op een topic: Kameleon-lak; welke merken en waar stalen bekijken/ Dat is dus echt way cool! Zoiets wil ik ook.
Dus ik ga maar eens kijken waar ik zoiets kan krijgen hier in de buurt... Kleur: een geweldig mooie groene kleur denk ik. Anders als op de render, maar hoe precies weet ik nog niet. Misschien hier ff kijken: http://www.spieshecker.nl/index.htm

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 17-09-2004 00:24 ]

Verwijderd

volgens mij (vriend werkte bij Akzo) zijn die speciale lakken extreem duur.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 september 2004 @ 22:56:
volgens mij (vriend werkte bij Akzo) zijn die speciale lakken extreem duur.
Ik ga dat vanzelf wel merken. De speaker is toch al duur, dus dat kan er nog wel bij. Ik had idd al gezien dat Akzo die verfjes maakt ;) . Ik ken toevallig hoofd R&D van Akzo (is college van gehad), misschien moet ik daar maar eens vragen :+

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 16:43

GaMeOvEr

Is een hork.

Begint er mooi uit te zien deepspace, hopen dat hij net zo gaat klinken. :)

Door die afrondingen is de afwerking het echt waard om goed de aandacht te krijgen, hele special DIY speakert, weer wat anders dan die rechte (aanzienlijk makkelijkere) vlakken. :)

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op 17 september 2004 @ 00:20:
Begint er mooi uit te zien deepspace, hopen dat hij net zo gaat klinken. :)

Door die afrondingen is de afwerking het echt waard om goed de aandacht te krijgen, hele special DIY speakert, weer wat anders dan die rechte (aanzienlijk makkelijkere) vlakken. :)
Thanks B) Maar het duurt zo f*cking lang om af te ronden... en ik heb zo weinig tijd... en ik moet het filter ook nog... maar het komt wel :)

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 16:43

GaMeOvEr

Is een hork.

deepspace schreef op 17 september 2004 @ 00:22:
[...]

Thanks B) Maar het duurt zo f*cking lang om af te ronden... en ik heb zo weinig tijd... en ik moet het filter ook nog... maar het komt wel :)
Precies... Anders ga je je haasten, spuiten met dure lak.. en dan balen van de oneffenheden, dan kan je jezelf ook wel voor je kop slaan dat je niet nog een uurtje geschuurd had, of net dat extra velletje vezels geplakt had. ;)

Aannames zijn fataal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, camera is weer terug in bezit ;) Het poly zit erop :) . Dit is na de eerste laag spuitplamuur. Je ziet dat er wel nog wat moet gebeuren ;).

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_026.jpg

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_025.jpg

Ik heb nu de tweede laag erop zitten, en de spuitbus is nu al leeg :X. Ik denk dat ik nog even wat dingen met nog een rest glasvezelplamuur ga bijwerken, want dat schiet dus niet echt op zo ;) Maarja, ik ga morgen eerst eens flink wat schuren en dan pas de schade opmaken :9

Ik moet zeggen dat de topictitel zijn naam steeds meer eer aandoet ;)

Edit: nog ff vergeten, Ik heb ook al een kleurtje uitgezocht:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_027.jpg
[ ff een foto van de dop van de spuitbus (closeup), zo ongeveer ziet het eruit, het is blau metallic :D . In het echt ziet het er een stuk donkerder uit ;) ]

[ Voor 29% gewijzigd door voodooless op 20-09-2004 23:19 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er cool uit :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Jij maakt het jezelf ook niet echt makkelijk he? ;)

Maar leuk om te zien hoe je steeds vanuit een hopeloze positie er toch weer wat moois van weet te maken.

Ik zou nu trouwens naar 2 componenten plamuur grijpen. Dat is in 5 minuten hard en is veel makkelijker weg te schuren, daarnaast krimpt het ook niet. Nu bedenk ik me alleen dat je dat volgens mij al hebt toegepast of niet? In ieder geval succes. :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 10:08:
Jij maakt het jezelf ook niet echt makkelijk he? ;)

Maar leuk om te zien hoe je steeds vanuit een hopeloze positie er toch weer wat moois van weet te maken.

Ik zou nu trouwens naar 2 componenten plamuur grijpen. Dat is in 5 minuten hard en is veel makkelijker weg te schuren, daarnaast krimpt het ook niet. Nu bedenk ik me alleen dat je dat volgens mij al hebt toegepast of niet? In ieder geval succes. :)
Nouja, het ziet er op het moment toch weer tamelijk hopeloos uit :+

Het spuitplamuur is eigenlijk echt bedoelt voor op het poly, dus zou eigenlijk wel goed moeten werken... Ga straks weer schuren, en dan zie ik wel waar ik uitkom ;) Ik heb nog wat glasvezelplamuur over om de grove gaten mee te dichten als dat nodig is, maar ik wacht eerst ff af.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Kleine update. Ben aan de gang geweest met twee componenten plamuur door een tip van Teacher (thanks :D ). Dat wekt stukken beter dan suitplamuur :) . Lekker dun opbrengen, opschuren (bandschuur en met de hand) en dan weer bijwerken.

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_028.jpg

Nog wel wat werk te doen, maar het begint erop te lijken :)

• JT

JT

VETAK y0

Wow, ziet er idd super uit :)

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ook hier ziet het er goed uit. :P :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 22:05:
Ook hier ziet het er goed uit. :P :)
Dubbelposter :+

• JT

JT

VETAK y0

Goed is niet hetzelfde als super :/ Probeer je soms aan posts te komen :/ :?

:P

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 22 september 2004 @ 22:46:
Probeer je soms aan posts te komen :/ :?
Dat zelfde kan ik jou nu ook vragen (of mezelf) :+ Zeurpiet :P

Verwijderd

JT schreef op 22 september 2004 @ 22:46:
Goed is niet hetzelfde als super :/ Probeer je soms aan posts te komen :/ :?

:P
Wtf? Ja, natuurlijk. Ik post hier maar net en probeer aan posts te komen..... :?

• Jag
  • Laatst online: 16:47

Jag

Gaat daar een hoogglans lak overheen? Zo ja, ik hoop voor je dat het verschil in structuur niet door de lak heen te zien is.

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 22 september 2004 @ 23:06:
[...]
Wtf? Ja, natuurlijk. Ik post hier maar net en probeer aan posts te komen..... :?
Deepspace begrijpt het, jij niet :P
Jag schreef op 23 september 2004 @ 00:16:
Gaat daar een hoogglans lak overheen? Zo ja, ik hoop voor je dat het verschil in structuur niet door de lak heen te zien is.
Ik geloof dat hij metallic autolak wou, een speciale lak.

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik heb de pasvorm van de units mooi bijgewerkt. Het werkt echt perfect! Ik heb de units ingetaped met craptape en in de kast gezet. Dan mooi de gaten met plamuur opgevult. Laten droogen, en units er weer voorzichtig uit gehaalt. Zag er perfect uit! Alleen wat het plamuur niet helemaal doorgedrongen (dus te oppervlakkig). Dat heb ik dan nog handmatig bijgewerkt. Nu past het echt super strak! Ik moet de kast nog een beetje bijplamuren en schuren en dan kan ik beginnen met spuiten.

Echt way cool nu! Kan haast niet wachten.. foto's helaas deze week niet, camera is weer weg :(

Verwijderd

deepspace schreef op 28 september 2004 @ 20:06:
Zo, ik heb de pasvorm van de units mooi bijgewerkt. Het werkt echt perfect! Ik heb de units ingetaped met craptape en in de kast gezet. Dan mooi de gaten met plamuur opgevult. Laten droogen, en units er weer voorzichtig uit gehaalt. Zag er perfect uit! Alleen wat het plamuur niet helemaal doorgedrongen (dus te oppervlakkig). Dat heb ik dan nog handmatig bijgewerkt. Nu past het echt super strak! Ik moet de kast nog een beetje bijplamuren en schuren en dan kan ik beginnen met spuiten.

Echt way cool nu! Kan haast niet wachten.. foto's helaas deze week niet, camera is weer weg :(
Ben benieuwd ;)

Verwijderd

haha jou camera is ook altijd weg ;) Wel netjes werk overigens ben best benieuwd hoe en wat je het hebt gedaan snapte ut niet helemaal. Maarre btw doet ht forum bij jou ook vaag :S?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, HT forum bugt als de neten sinds de update enkele dagen geleden :X

Het is eigenlijk heel simpel:

1. units inpakken met creppapier, vooral de randen (wel strak, gewoon 1 laag)
2. in de uitgefreese uitsparingen zetten
3. gaten opvullen met plamuur
4. unit eruit halen
5. nog ff netjes maken

Verwijderd

deepspace schreef op 28 september 2004 @ 21:47:
Yep, HT forum bugt als de neten sinds de update enkele dagen geleden :X

Het is eigenlijk heel simpel:

1. units inpakken met creppapier, vooral de randen (wel strak, gewoon 1 laag)
2. in de uitgefreese uitsparingen zetten
3. gaten opvullen met plamuur
4. unit eruit halen
5. nog ff netjes maken
Dit heb ik ook wel eens toegepast, echter je moet het goede moment afwachten wanneer je ze er uit haalt. Te snel en alles is voor niets geweest. Wacht je te lang dan trek je alles weer stuk, doordat de plamuur toch aan je papier/ plastic bescherming (wat om de woofer zit) blijft plakken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 september 2004 @ 12:21:
Dit heb ik ook wel eens toegepast, echter je moet het goede moment afwachten wanneer je ze er uit haalt. Te snel en alles is voor niets geweest. Wacht je te lang dan trek je alles weer stuk, doordat de plamuur toch aan je papier/ plastic bescherming (wat om de woofer zit) blijft plakken.
In mijn geval ging het dus perfect :D . Het ligt denk ik ook aan het soort plamuur wat je gebruikt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Weer een kleine update!

Vandaag heb ik weer zitten plamuren en schuren. Dit keer met een wat zachtere plamuur. Dat schuurt wat lekkerder en zo kun je ook makkelijk de kleine foutjes wegwerken. Het is nu dus zo goed als spiegelglad :D

Ik heb de baffle al met grondverf bespoten (en een stuk van de zijkanten, en ik moet zeggen: wow :9~ (al zeg ik het zelf). Dat beloofd veel goeds. Kan niet wachten tot ik kan turtlewaxen :Y)

Verder heb ik nog over het filter zitten denken. Ik heb besloten om eens actief te gaan proberen (het is immers nog steeds een experiment ;) ). 4e orde Linkwitz relay gaat het worden (de ribbon zal echter nog wel een condensator krijgen voor DC beveiliging), X-over ergens rond de 2 Khz (afhankelijk van de metingen).

Ik wil het maken van twee LM3886 gainclones, ongeveer 40W/stuk, die prop ik dan in een 1 HE 19" rack. Kostenplaatje: ongeveer 150 euro. Dat is dus nog wel te doen. Een goed passief filter zal me ook ongeveer 80 euro kosten denk ik, dus het is me de moeite wel waard.

• Raymond
Deepspace's speakers: 25mm MDF, 20mm plamuur.
Laat ff weten of het een geschikt dempingsmateriaal is :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 29 september 2004 @ 23:44:
Deepspace's speakers: 25mm MDF, 20mm plamuur.
Laat ff weten of het een geschikt dempingsmateriaal is :+
:+

Valt wel mee hoor ;) MDF is op sommige plaatsen maar iets van 12 tot 14 mm. dan nog 3 mm multiplex, en 1 mm poly plus plamuur. Dat is 16 tot 18 mm, valt dus wel mee :) De vorm en maakt het toch wel sterk en dood. Maar idd, op sommige plekken id het ook 28 mm dik (achterkant), of zelfs 36 mm (delen van de baffle).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Om jullie dan toch even op te vrolijken, nog een render van de center, dit keer in de juiste kleur (nouja, klopt eigenlijk nog niet echt, maar geeft een idee):

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/center_blue.jpg

Ik verwacht niet dat iedereen het mooi gaat vinden, maar dat hoeft ook niet :+

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeer mooi zelfs :)
Haal snel die camera eens terug :P

Verwijderd

Mooi blauw is niet lelijk :). Waarom ga je actief filteren? Ik denk dat passief goedkoper is, aangezien je zelf al aangaf dat de curves van de woofers erg vlak en ver doorlopen. Dus dan is passief zeker een optie.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 13:47:
Mooi blauw is niet lelijk :). Waarom ga je actief filteren? Ik denk dat passief goedkoper is, aangezien je zelf al aangaf dat de curves van de woofers erg vlak en ver doorlopen. Dus dan is passief zeker een optie.
Klopt, het kan ook passief. Maar een 3e orde passief filter moet goede componenten zal ook niet echt goedkoop zijn (wel goedkoper dat een actief filter). En aangezien het nog steeds een experiment is (wel een beetje uit de hand gelopen), vind ik het wel leuk om het eens actief te proberen. Daarnaast zal een actief filter zich zeker niet negatief uitwerken op de klank van de center :)

Als het goed bevalt denk ik dat ik volgend jaar mijn nieuwe fronts ook maar actief ga maken :).

• Raymond
boekie al binnen?

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Post hier vooral veel van het filter dan! Ben ik wel benieuwd naar!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nope :'( Misschien morgen...
zimbab schreef op 30 september 2004 @ 17:31:
Post hier vooral veel van het filter dan! Ben ik wel benieuwd naar!
Zeker komen er pics van :) , maar eerst de rest af maken :P. Technisch zal het trouwens niet erg spannend worden naar verwachting, twee LM3886 amps, en twee 24 dB Linkwitz Relay filters op een Hz of 2000. De amp van de ribbon krijgt een potmetertje om het level aan te passen (zal wat zachter moeten). Veel meer is het niet, heel eenvoudig eigenlijk. Of dat idd zo is zal een simulatie uitwijzen.

Het mooie is, dat je met lspCAD filters kunt simuleren. Ik kan dus een WAV laten filteren zoals het filter dat zou doen. Als ik dat stereo doe, kan ik een kanaal van mijn receiver voor de woofers gebruiken, en eentje voor de ribbon, en zo mijn actief filter testen voordat ik het ga maken :). Natuurlijk moet ik wel een beetje sneaky doen in lspCAD om het voor elkaar te krijgen (omdat de filter optie eigenlijk een ander doel heeft), maar ik denk dat het gaat werken :Y)

Ik heb bij TI al drie OPA2134's gesampled (een reserve) voor de LR filters :) komen als het goed is zaterdag binnen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Woei, camera is terug :)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_029.jpg

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_030.jpg

Merk ook op dat de verzinkingen er nu goed uitzien ;)

Ziet er al machtig goed uit :) nog een paar dunne laagjes grondverf, een beetje schuren, en hier en daar een klein beetje plamuur, en het is perfect :) .

Ik hoop dat ik deze week dan ook echt kan spuiten, zodat ik eindelijk kan beginnen met meten.

Vandaag zijn ook 3 OPA2134's via UPS aangekomen voor de filters in een mega doos :) (gratiz natuurlijk).

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 05-10-2004 15:20 ]

• JT

JT

VETAK y0

Waar heb je die center gekocht 8)7

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Man... dat ziet er écht goed uit _/-\o_

Wat zijn je kosten tot nu toe?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 15:25:
Man... dat ziet er écht goed uit _/-\o_

Wat zijn je kosten tot nu toe?
50 euro plamuur }) .

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik vrees dat je er niet ver naast zit :*) . dan nog zo'n 30 euro voor het poly, en 3 euro voor het multiplex. 15 eurp verf. Unit's zijn ongeveer 300 euro in totaal (incl nog wat klein spul, terminal en comp-magneten). MDF had ik nog liggen en was dus gratis :z . Voor het filter incl mooi kastje gok ik zo'n 150 euro.

Dus tel maar uit :P In totaal duurder dan een van mijn fronts :P

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
:X 500 euro voor een zelfbouw CENTER? Das net zo duur als je sub man :+

Wel kick-ass project, volg hem al een tijdje, erg cool ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Plague op 05-10-2004 15:39 ]

Verwijderd

Ach ja, ik zeg altijd maar zo: hobby's mogen geld kosten :)

Deepspace denkt waarschijnlijk ook op die manier :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 15:40:

Thanks voor de complementen allemaal _/-\o_

Hobbies mogen idd wel eens wat kosten. En dit is eigenlijk gewoon een experiment :+ Vandaar ook dat een center goed uitkwam: dan hoef ik er geen twee te maken B) . Maar ik denk nu al dat het een geslaagd project is :P . De 500 euro zijn dan ook zeker niet weggooit. Ten eerste heb ik straks een echte kick ass center speaker die het zeker met flink duurdere modellen kan opnemen, en ten tweede heb ik weer enorm veel geleerd. Een cursus speakerbouwen van 500 euro vind ik best wel goedkoop :9

Volgens jaar nieuwe fronts als ik de centen heb. Dat wordt nog een groter project, namelijk een 3-weg actief systeem :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 15:40:

I agree! Zelfbouwen is gewoon leuker, als je aantal uren gaat tellen dan wordt je helemaal gek. Het gaat om de kick die je uiteindelijk krijgt :).

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hobby's mogen zeker geld kosten, geen twijfel mogelijk, maar ik zou geen 500 euro aan slechts een center uitgeven :+ Temeer omdat ik meer geef om mijn fronts en subwoofer, maar dat terzijde. Ik vond een subwoofer van 500+ euro al veel geld, lol

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Plague schreef op 05 oktober 2004 @ 17:56:
Hobby's mogen zeker geld kosten, geen twijfel mogelijk, maar ik zou geen 500 euro aan slechts een center uitgeven :+ Temeer omdat ik meer geef om mijn fronts en subwoofer, maar dat terzijde. Ik vond een subwoofer van 500+ euro al veel geld, lol
Tja, ik kan alleen maar mezelf quoten:
een cursus speakerbouwen van 500 euro vind ik best wel goedkoop

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste