Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY] freaky center experiment voor deepspace

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 2.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Sinds dit project toch niets zal worden kan ik mij concenteren op een nieuwe center speaker :)

Mijn oude center is een Eltax center speaker overgebleven van mijn oude 5.1 HT set (HT-2000 geloof ik :r) met passive sub. Helaas past het kwa klank en uiterlijk totaal niet bij mijn DIY fronts en laat de kwaliteit ook nog veel te wensen over helaas.

Dus tijd voor een nieuwe center. De woofer staat al vast, namelijk een Visaton AL170, aangezien deze ook in mijn fronts gebruikt word.

Nu wil ik echter niet de zelfde tweeter gebruiken als in mijn fronts, om een aantal redenen:

- De front tweeters wil ik eventueel ook vervangen als de nieuwe goed bevalt
- De huidige tweeter past eigenlijk maar net, een lagere fs en lager doorlopend is wel gewenst :)
- Vanwegen de frequenties van het spraakgebied een zo laag mogelijke aansluiting met de woofer (het is immers een center, maar ook voor ander speakers zou het niet slecht zijn).
- Wil wel eens wat anders proberen :P

Mijn ontwerp is gewoon een boekenplak speaker van 10 l (gesloten) of 18 l (BR), geen crappy liggende D'Appolito, maar gewoon standaard:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/speaker.png

Dus ik zoek een mooie "High-end" tweeter die een goede combo vormt met de AL 170. Budger is rond de 100 euro. Ik heb al enkele opties gevonden:

- Visaton KE25SC. Keramiek tweeter, valk (binnen 2 dB) tot meer dan 20 Khz (voor zover de metingen kloppen). Magnetisch afgeschermd. Tegen de 100 euro
- Vifa XT25TG30-04 aka X300. Ringradiator die blijkbaar heel goed moet zijn. gaat tot boven de 40 khz, maar heeft een drop van 5 dB na ongeveer 12 Khz, en een flinke boost na 25 Khz. Inconsistente verhalen over gehoort, maar wel veel positieve dingen. rond de 70 euro.
- Seas T25CF002-06. Ziet er prima uit, door linkwitz ook geprezen. Afscherming niet nodig. Wegens de 88dB niet te gebruiken in mijn fronts (zonder de woofers zachter te laten spelen, en dat is crap). Prijs niet kunnen vinden, maar zal zeker niet weinig zijn ;) Zie net dat deze 200 euro kost :X
- Scanspeak D2905/9300 ziet er ook prima uit. Rond de 110 euro

Meer opties zijn natuurlijk welkom. Tja, wat nu te kiezen? Belangrijk is dat ie lekker vlak loopt tot minimaal 20 Khz, weinig distortion heeft. Liefst afgeschermd, lage fs, en een gevoeligheid van minimaal 90 dB.

Het moet natuurlijk vooral goed kinken :9~. Dat laatste kun je natuurlijk niet bepalen door puur naar de meetgegevens te kijken B)... Missien heeft iemand van jullie wel ervaring met een van deze tweeters en weet er wat meer over te vertellen. Maar uiteindelijk is het de combinatie en het samenspel tussen woofer en tweeter die het geheel goed laten klinken. Het filter wil ik zelf ik elkaar gaan zetten door metingen te verrichten. Als alles goed gaat heb ik volgende week een mic-preamp en meetmic, dus kan het feest beginnen :) (thanks to subsonik _/-\o_ )

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

waarom niet zo een revelator? :P (ik zeg ook maar wat :P )

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 18 mei 2004 @ 19:27:
waarom niet zo een revelator? :P (ik zeg ook maar wat :P )
Check de prijs maar eens :'(

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

dan moet je maar niet "high-end" in je titel zetten.. :D hahaha.. naja. .eens kijken... je hebt de goedkope versie van de revelator.. Taco hier heeft die..en die klinkt goed..die was geloof ik tegen de 60 euro de tweeter...

oeps.. je had em er al staan..

deze bedoelde ik inderdaad

http://www.d-s-t.com/vifa/data/xt25tg30-04a.htm

[ Voor 23% gewijzigd door gitaarwerk op 18-05-2004 19:32 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Gitaarwerk schreef op 18 mei 2004 @ 19:30:
dan moet je maar niet "high-end" in je titel zetten.. :D hahaha.. naja. .eens kijken... je hebt de goedkope versie van de revelator.. Taco hier heeft die..en die klinkt goed..die was geloof ik tegen de 60 euro de tweeter...
Er staat ook een niet voor niets " omheen :+ . De goedkoper relevator is idd de Vifa X300 :)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

hehe... ik vond em zelf een redelijk smal beeld geven.. plaatsgevoelig enzo.. misschien kan je beter dome nemen..

* gitaarwerk geeft de lepel door aan de experts :P

[ Voor 48% gewijzigd door gitaarwerk op 18-05-2004 19:36 ]

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

De Seas KT27F (ook bekend als 27TFF) wordt in redelijk "high-end" (:P) luidsprekers nog wel eens gebruikt heb ik gezien, en hij is goed te betalen (euro of 30 geloof ik)
Zelf heb ik hem ook gebruikt en ik ben ZEER te spreken over de klank :)

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

High end,

Is dit misschien iets voor je,

S.A. Ribbon Drivers

Afbeeldingslocatie: http://www.wbvbeheer.nl/wbvportal/stagea00/frontend/website/prodimg/Ribbon.jpg

Het PDF je met de specs

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ohja..vergeet je magnetische afscherming niet :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@Razorfist: ziet er zeker leuk uit, alleen de fs is misschien toch nog wat aan de krappe kant, zeker voor de prijs lijkt het prima. Waterval ziet er echter wat merkwaardig uit, veel resonanties, zo lijkt het

@Akino: zijn deze binnen het budget... denk het niet, en ook vast niet zo 1,2,3 te krijgen in NL

@Gitaarwerk: Afscherming ben ik niet vergeten, staat duidelijk dat dat wel gewenst is. Compensatiemachneet is ook een optie natuurlijk :)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 19:51 ]

Verwijderd

Een paar goede kandidaten:

Thiel accuton C-12

Afbeeldingslocatie: http://www.speakercity.com/accuton/images/c2_12_smpic.gif

Vraag maar aan Erik :) zit in zijn LOTR. Absoluut high end heb ze nog nooit gehoord maar ik geloof het graag:)

Misschien is het interresant met de huidige dollarkoers om een bandtweeter te importeren. Bv deze: http://www.madisound.com/jp-3.html of door kenners als beste tweeters bestempeld: http://www.speakercity.com/raven.shtml

Die SA ribbon's zijn voor pa niet voor hifi.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 19:55 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
MHT is ook weer een tight fit en net boven het budget, maar zeker wel een optie.

Thiel accuton C-12 looks nice, maar prijs en verkrijgbaarheid onbekend...

Verder zoek ik net alleen naar typenummers, maar ook naar ervaringen :)

[ Voor 49% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 20:03 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:11

mr_petit

opperprutser

waarom geen 'crappy liggende d'appolito'?
een d'appolito is juist een geweldig systeem qua afstraling over de as van de tweeter-woofer.
een gewone luidspreker heeft (als ie rechtop staat) altijd een afstraling naar beneden (ook met fase correctie; dat compenseert de fase maar bij 1 richtfrequentie), tenzij je met een seriefilter werkt.

voor de rest zou ik niet gaan voor de Vifa; deze heeft imo de slechtste afstraalkarakteristiek.
En aangezien je bijna nooit recht voor een center zit (tenzij je alleen een filmpie kijkt), is dat belangrijk om op te letten.

is iets van Morel niet iets voor je? veel van die units zijn vrij laag inzetbaar en hebben een goede afstraalkarakteristiek (en veel zijn magnetisch afgeschermd)

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

deepspace schreef op 18 mei 2004 @ 19:56:
MHT is ook weer een tight fit en net boven het budget, maar zeker wel een optie.

Thiel accuton C-12 looks nice, maar prijs en verkrijgbaarheid onbekend...

Verder zoek ik net alleen naar typenummers, maar ook naar ervaringen :)
Thiel kost je ook een bak met geld.

Erg mooie tweeters voor het geld zijn;

de kt27 (mooie softdome voor ~38 euro).

de Vifa Ringradiator, deze gebruik ik zelf ook, echter deze straalt niet zo mooi af als een 28mm softdome. Voordeel is dat de Vifa laag inzetbaar is en erg natuurlijk klinkt. De Seas kt27 is ook fraai maar moet je redelijk hoog aankoppelen.

Andere optie is een morel MDT-29 die ook goed klinkt alleen wat "scherper" kan klinken dan de Vifa of Seas. Maar de dynamiek is erg goed van deze tweeter.

Ook kan je de Focal TC-90 overwegen, als je een voorkeur hebt voor een metaldome.

Ik denk zelf dat de Morel erg goed zal matchen met de attack van je alu visaton membraam.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Een liggend d'appolito zorgt ervoor dat in het overgangsbereik frequenties "wegvallen" als je niet in het midden zit. En dat is nu net daar waar vaak de spraak zit. Erg irr dus en niet gewenst. Verder zijn mijn fronts ook niet d'appolito, en dat wil ik graag zo houden.

Morel houdt ik in de gaten :)

@Taco: Van scherp houd ik niet, maar misschien valt het wel mee, specs zien er goed uit.

Metal tweeter weet ik niet... die zijn vaak ook wat scherper. Het moet valk, zacht, dynamisch, hooge resolutie en genuanceerd, niet scherp er aggressief.

Seas KT27 is ook nog in de running

Somehow, bevalt me de Visaton KE25 wel. Kan zeer diep gekoppeld worden en gaat lekker vlak, afstraling is ook nog een best goed, en het ding is poetsvrouwenproof (tm) :+

[ Voor 52% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 20:56 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:10

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk ook eens naar de visaton G20SC. Redelijk "breed", sprankelend zonder schel te worden. Met 45 euro een prima koop.

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
teacher schreef op 18 mei 2004 @ 21:06:
Kijk ook eens naar de visaton G20SC. Redelijk "breed", sprankelend zonder schel te worden. Met 45 euro een prima koop.
Neu, dat is nog minder dan die G25FFL die ik nu heb. Verder is de fs te hoog en niet te gebruiken bij mijn bestaande fronts (maar 88 dB)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 21:17 ]

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:50

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Graag wel zinvolle posts. Die website kennen we natuurlijk al lang... Wat wil je hiermee nu zeggen :?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
hrmpff, net te laat ontdekt. Heb afgelopen vrijdag deze 4 tweeters gekocht:
2x Vifa HT26TG $10.00
2x Vifa PL27TG $30.00
(prijzen per paar, dus in totaal voor 40 dollar aan tweeters ex verzenden)

Volgens mij zouden die PL tweetertjes wel leuk voor je zijn geweest (zijn iets van €38 bij speakerland)

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 18-05-2004 21:43 . Reden: opm over verzenden geplaatst ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
idd zeer nice die vifa's :) Maar heeft iemand ook indrukken van de tweeters, tot nu toe krijg ik alleen nog maar een opsomming van types. Ik wil graag wat meer weten

• Raymond
Je hebt niets aan indrukken (niet veel iig). Die indrukken zijn vrijwel altijd opgedaan in een compleet systeem, met filter ed.

Waar je op moet letten is ten eerste technische bruikbaarheid (Fs, afscherming, max power ed.) en ten tweede de vervormingscijfers (liefst bij meerdere volumes).
Als je dat doet, zal je ook zien waarom een Seas Excel wat meer moet kosten dan een mivoc :)

Je kan dan je eigen lijstje al aardig beperken. Dat heb je al aardig gedaan in je startpost. Dat principe moet je ook toepassen op de suggesties die hier gedaan worden. En ook kijken of je nog wel meer suggesties wilt, of alleen maar adviezen over modellen die je in je TS hebt genoemd.
Ik zal eens de typen bekijken en zien of ik wat kan aanraden.

• Raymond
De visaton valt af vanwege de Fs. De vifa X heeft idd een ongelukkig frequentieverloop. Er is wel een goeie ringradiator van vifa, maar deze is het blijkbaar niet. De Seas is te duur (volgens mij hebben ze wel een andere T25 die voor minder is te krijgen en die is ook goed).

Blijft over de SS. En die is "gewoon" goed. Niet bij Speakerland kopen, maar ff met mij contact opnemen*

* Raymond is lid van het front anti-audiocomponentsdealer-woekerprijzen :D

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 18-05-2004 22:07 ]

Verwijderd

Ik heb een stel MHT12's en het hoog is transparant (cliche :P ). Ik heb bij softdomes altijd last van onnatuurlijke S-klanken en daar heeft de MHT veel minder last van. Hij klinkt dynamisch en kan hoge volumes aan. En ja ik weet het ik mag niet alles over 1 kam scheren en de versterker/cd-speler en niet te vergeten de bekabeling heeft hier ook invloed op. ;) Maar het is natuurlijk de combi van de mid-woofer en tweeter die het zo mooi maakt. Ik zag een tijd terug op marktplaats een paar zeldzame harmonicabandtweeters van Heil te koop staan de AMT-1 voor 300 euro _/-\o_ . Als je zo'n soort deal kan sluiten dan heb je mazzel. Oftwel kijk eens 2ehands. Er wordt genoeg leuks aangeboden.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 22:10 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Vifa X300ks4 (Xt25) klinkt behoorlijk goed (heeft wel een lousy grafiek) Filter ontwerpen voor deze tweeter is echter niet echt heel eenvoudig. Met een goed filter kan ie erg mooi klinken met een goede plaatsing van de instrumenten en een zeer breed stereobeeld. Je moet de extra effort die je in het filter moet stoppen dan voor lief nemen.

Persoonlijk vind ik de Seas KT27F mooier klinken, Iets minder breed stereobeeld, wel; goede plaatsing en klinkt beter in het hoog zonder agressief te worden. Enkele vrienden vonden de Vifa mooier maar het gros koos de Seas.

Alleen met deze twee heb ik uitgebreid ervaring. Wel ook uitgebreid geluisterd naar de 98000 van scan speak en de milenium van Seas. Beide zijn qua gehoor ook echte aanraders maar heb ik niet zelf verwerkt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@Raymond: wat bedoel je met de Visaton? G20, KE, MHT? Voor de KE krijg ik geen goed filter gesimuleert in LSPCad, voor de MHT-12 heb ik wel wat kunnen vinden.

Verder is er slechts deze vifa ringradiator, de betere is van scanspeak, maar kost 400 euro :X. Deze valt toch al af door zijn afstraling.

De Seas KT27F is gewoon behoorlijk krap om bij de woofer te passen, maar gaat op zich wel, afstraling lijkt behoorlijk goed. SS 9800 is buiten budget, en zal idd wel prachtig klinken.

• Raymond
Je noemt maar 1 visaton in je TS

Ik moet niet zoveel uit het hoofd willen doen :) Er zijn wel degelijk meerdere ringradiators van Vifa. Er zijn 25mm versies en 19mm versies en uitvoeringen met plastic of alu frontplaat. Maar in nederland is alleen de 25mm verkrijgbaar en qua respons zit er niet zoveel verschil tussen de plastic en de alu uitvoering. Indoubt heeft gelijk: het zal moeilijk zijn om voor deze tweeter een filter te ontwerpen. Hij is getest in de duitse bladen, mischien dat je dat nog eens kan terug zoeken (die testen ook vervorming en geven wat advies over de toepassing van de tweeter)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
In de TS noem ik idd maar een visaton, maar ondertussen zijn er al meerder langs gekomen.

Dat er een 19 mm versie is wist ik niet, wel dat er meerdere 25mm uitvoeringen zijn, die eigenlijk allemaal hetzelfde zijn, allen vind er selectie plaats (en frontje is idd wat anders)

De MHT-12? wat denken jullie daar van? Ziet er interessant uit en is weer eens wat anders. Kan ook nog eens flink wat vermogen en past precies met een redelijk eenvoudig filter :) Helaas weinig testen te vinden behalve op het visaton forum. Daar vond ik ook nog een leuke quote van Visaton zelf die wel wat vertrouwen geeft:
Bei der Montage wird jedes Exemplar gemessen und bis zu 10 mal wieder aufgeschraubt, neu bedämpft und wieder gemessen, bis es stimmt. Das ist eine unheimliche Fummelei und der arme Kollege, der das machen muss, kann einem manchmal richtig Leid tun. Um das jahrelang machen zu können, muss man geschickt sein wie ein Chirurg und eine Geduld haben wie ein Brauereipferd.

[ Voor 34% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 22:50 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07

JT

VETAK y0

Misschien is deze interessant:
Usher 9950

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 18 mei 2004 @ 23:02:
Misschien is deze interessant:
Usher 9950
Prijs, waar leverbaar?

• Raymond
MHT12 kan je niet combineren met een 17cm woofer. Hij kan pas vanaf een 3-3,5K worden ingezet en da's te hoog om de woofer te crossen. De MHT is typisch een tweeter voor 3weg systemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 18-05-2004 23:09 ]

• Raymond
Usher kan je tegenwoordig in duitsland bestellen.

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 18 mei 2004 @ 23:09:
[...]

Prijs, waar leverbaar?
Iets van 60-70 euri meen ik. FF zoeken in Dld.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Akino
  • Laatst online: 03-02 17:17

Akino

Dr. Opteron

deepspace schreef op 18 mei 2004 @ 19:50:

@Akino: zijn deze binnen het budget... denk het niet, en ook vast niet zo 1,2,3 te krijgen in NL

:)
Denk haast van wel,mits SA een Hollands bedijf is......in Hoorn
Passen ze in het budget,denk het niet.

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@lampje: Klopt zeker. Maar het past echt net zoals ik het nu heb gesimuleert. Crossen bij ongeveer 2800 Hz 12/db, onderdrukking voor de alu resonanties erbij en de response is echt lekker vlak :) . Maarja, het is echt heel krap op deze manier. Voordeel van de ribben tweeter is natuurlijk wel dat ie geen reso heeft en dus niet eng gaat doen in de lagere regionen.

@Akino: Dat had ik ff gemist. Ik zal eens mailen :)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 23:22 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

@ deepspace

die S.A. ribbon is heel goed in nl te krijg gewoon direct van S.A. ( www.stageaccompany.nl ) hij valt alleen idd wel buiten butget

voor iedereen begint te zeggen dat het p.a. drivers zijn S.A. maakt ook studio monitoren en een heeeeel klein lijntje hifi nl de ps 44 (in de master serie)

hoewel deze dus buiten butget valt is hij z'n geld wel waard hij klinkt nl :>
dit was dan mijn S.A. vleierij ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 mei 2004 @ 23:21:
@ deepspace

die S.A. ribbon is heel goed in nl te krijg gewoon direct van S.A. ( www.stageaccompany.nl ) hij valt alleen idd wel buiten butget

voor iedereen begint te zeggen dat het p.a. drivers zijn S.A. maakt ook studio monitoren en een heeeeel klein lijntje hifi nl de ps 44 (in de master serie)

hoewel deze dus buiten butget valt is hij z'n geld wel waard hij klinkt nl :>
dit was dan mijn S.A. vleierij ;)
Wat bedoel je met buiten budget? hoeveel erbuiten. Een beetje buiten kan natuurlijk nooit kwaad :)

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-11 23:51

JeroenT

hoi!

Als je zulke typfouten in je filter berekeningen maakt wel ;)

Kun je niet naar wat bandtweeters kijken?

Afbeeldingslocatie: http://www.clofis.nl/nl/celeritas/Celeritas_RB60.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.tempest.nl/celeritas/Celeritas%20bandtweeters,%20hoog%20rendement%20en%20heel%20transparant%20geluid_bestanden/RB70.jpg

€ 249,- :+

[ Voor 80% gewijzigd door JeroenT op 18-05-2004 23:35 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Klubbheads schreef op 18 mei 2004 @ 23:31:
Als je zulke typfouten in je filter berekeningen maakt wel ;)

Kun je niet naar wat bandtweeters kijken?

[afbeelding]
:+ Die kijk ik gelukkig 3x na ;). Ik ben nu eenmaal zwaar dislectiesch en geen taalgenie, dus daar moeten jullie maar mee leven. Zolang het maar leesbaar is 8)7

http://www.clofis.nl/nl/celeritas/celeritas.htm, voor 129 euro een ribbon tweeter :) , kan echter maar 30 W verdragen :X

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 18-05-2004 23:43 ]

Verwijderd

zo'n S.A. ribbon kost naar mijn schatting 2,5 a 3 maal je butget
maar het is idd wel een leuk brugetje naar andere band tweeters die ik altijd heeeeeel lekker fris en helder vind klinken

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
2.5 tot 3x is toch teveel :). Ik ga die MHT-12 eens nader onderzoeken. Op het eerste gezicht lijkt het niet onmogelijk. Heb bij de expers ook nog ff een thread geopend: http://www.visaton.de/vb/showthread.php?s=&threadid=7791 . Eens kijken wat men daar allemaal te zeggen heeft.

Verwijderd

Ik ben zelf nogal fan van de Dynaudio T330D esostar tweeter (als je praat over high-end), daar zit ook wel een highend prijskaartje aan van 360 euro p.stk.
Afbeeldingslocatie: http://www.class-a.co.jp/dynaudio/DYN_t330d.GIF
desalnietemin zijn de mindere prijzige versies ook zeer fraai, zoals de D260 Esotec.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb wel genoeg types bij elkaar denk ik. Anders kom ik er straks helemaal niet meer uit ;)

Heb ff een filter gesimuleert met de AL170 en MHT-12:

Afbeeldingslocatie: http://fww.nu/speaker/mht.png

Niet 100% strak, maar het is ook maar een indicatie, om te zien of het wel kan. Blijbaar dus wel :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

die mht-12 heeft wel een slechte verticale afstraalkarakteristiek.
je zou zeggen dat onder een hoek van 45 graden een enorme dip begint bij ongeveer 6,7khz (aangenomen dat de lengte van het membraam 7cm is). (je kan (natte duim) uitdovingen van 20dB verwachten)
Dit valt ook te zien op de site.
Nu zit je natuurlijk nooit onder een hoek van 45 graden als je box onder je tv staat en je op een normale afstand aan het tv kijken bent, maar aangezien je eis is dat ie vlak loopt tot 20khz wordt die hoek drastisch verkleint. (labda is bij 20khz nog maar 1,6cm).

horizontaal is het natuurlijk wel in orde

qua afstraalkarakteristiek zou ik gaan voor een zo'n klein mogelijke dome, het mooist is natuurlijk 19mm ofzo, maar die kan je natuurlijk absoluut niet inzetten vanaf 1,5khz ofzo; zowel vaak uit oogpunt van belastbaarheid als frequentiebereik (kweet niet welke scheidingsfrequentie je voor ogen hebt)

edit:

je kan natuurlijk wel 2 mht-12's kopen voor je vloerstaanders, en een van die g25ffl's (toch :?) gebruiken voor je center; die mht-12's zijn wel mooie units

[ Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 19-05-2004 01:11 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13

Jag

Je moet niet alleen naar de respons kijken, maar ook naar de vervormingscijfers. Als vuistregel kan je aanhouden om een tweeter een factor twee boven zijn Fs te crossen. Als je hem te laag crosst vliegt de vervorming omhoog, not good, krijg je zo'n schreeuw systeem van.
mr_petit schreef op 18 mei 2004 @ 20:19:waarom geen 'crappy liggende d'appolito'?
Het mooie van een d'appolito is dat de verticale afstraling wat kleiner is zodat je een wat hogere clarity krijgt. Maar dan moet je hem dus wel rechtop zetten :P. Een center moet horizontaal breed afstralen, iets wat een d'appolito dus juist niet doet. De enige reden dat die dingen liggen, is dat rechtop niet zo praktisch is :).
Raymond schreef op 18 mei 2004 @ 22:06:* Raymond is lid van het front anti-audiocomponentsdealer-woekerprijzen :D
Mag ik ook lid worden :P ? Ik heb nog steeds een kater van die twee PHL woofers die ik wilde kopen 8)7. Gewoon lekker uit de states importeren, zoals die 5 TC sounds woofers bijvoorbeeld voor $60 per stuk 8).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@Jag: Zeker wil ik naar de vervorming kijken. Vandaar dat ook de fs zo laag mogelijk moet. Bij de MHT zie ik geen fs (ook niet zichtbaar in de impedatie, zit daar correctie op ofzo)? Hoe zit het met de vervorming van ribbons?

@mr_petit: Ze komen boven mijn Monitor te staan, en ik ga ze denk ik iets naar onder richten, richting luisteraar. Vertikale afstraling zie ik dus niet echt als een probleem eigenlijk. horizontaal moet het wel in orde zijn.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jag schreef op 19 mei 2004 @ 01:09:
[...]
Het mooie van een d'appolito is dat de verticale afstraling wat kleiner is zodat je een wat hogere clarity krijgt. Maar dan moet je hem dus wel rechtop zetten :P. Een center moet horizontaal breed afstralen, iets wat een d'appolito dus juist niet doet. De enige reden dat die dingen liggen, is dat rechtop niet zo praktisch is :).
dan zou de TS beter voor een linkwitz filter kunnen kiezen
@mr_petit: Ze komen boven mijn Monitor te staan, en ik ga ze denk ik iets naar onder richten, richting luisteraar. Vertikale afstraling zie ik dus niet echt als een probleem eigenlijk. horizontaal moet het wel in orde zijn.
film kijken op je monitor?!?

hoe dicht zit je dan ongeveer op je speakers?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
mr_petit schreef op 19 mei 2004 @ 01:30:
dan zou de TS beter voor een linkwitz filter kunnen kiezen
IK WIL GEEN CRAPY LIGGENDE D'APPOLITO (zucht), heb dus ook geen ingewikkeld linkwitz filter nodig
film kijken op je monitor?!?

hoe dicht zit je dan ongeveer op je speakers?
Ik zit gewoon op de bank. Met een 21" monitor is dat nog prima te doen :) Ooit komt er toch een 23" breedbeeld LCD :9~

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 01:33 ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 01:33:
[...]

IK WIL GEEN CRAPY LIGGENDE D'APPOLITO (ps je hoeft niet te schreeuwen, ben niet blind) (zucht), heb dus ook geen ingewikkeld linkwitz filter nodig
afaik heeft een linkwitz filter niets te maken met d'appolito.
een d'appolito gebruikt geloof ik 18dB/okt voor het hoog en een linkwitz filter zijn volgens mij 2 6dB butterworth's achter elkaar (12dB) of 2 12dB butterworths achter elkaar (24dB).
beide zijn technieken om afstraling te verbeteren waarbij d'appolito altijd gebruik maakt van een MTM opstelling (of WMTMW) icm een 'afwijkende filterconfiguratie) en linkwitz gewoon een standaard 2 weg boxje neemt met weer z'n eigen filterconfiguratie.
Ik zit gewoon op de bank. Met een 21" monitor is dat nog prima te doen :) Ooit komt er toch een 23" breedbeeld LCD :9~
ok, dus op een normale afstand

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 19-05-2004 01:41 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
mr_petit schreef op 19 mei 2004 @ 01:41:
[...]

afaik heeft een linkwitz filter niets te maken met d'appolito.
een d'appolito gebruikt geloof ik 18dB/okt voor het hoog en een linkwitz filter zijn volgens mij 2 6dB butterworth's achter elkaar (12dB) of 2 12dB butterworths achter elkaar (24dB).
beide zijn technieken om afstraling te verbeteren waarbij d'appolito altijd gebruik maakt van een MTM opstelling (of WMTMW) icm een 'afwijkende filterconfiguratie) en linkwitz gewoon een standaard 2 weg boxje neemt met weer z'n eigen filterconfiguratie.

[...]

ok, dus op een normale afstand
Yep, gewoon "normaale" afstand zeg maar.

Ah, oke, je bedoelt het zo. Persoonlijk geloof ik niet zo in die standaard filters die een of andere gek heeft bedacht en die je dan ook maar moet hebruiken. Je weet nooit of je dan wel idd een goede karakterestiek kan krijgt (ook al is dat dan bevorderlijk voor de afstraling). Persoonlijk ben ik van mening dat je gewoon dat moet pakken wat ook echt "past", en dat is bij ieder geval weer anders.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

je moet natuurlijk altijd een filter fine tunen omdat alleen al de 'ideale driver' niet bestaat.
maar imo ga je in het begin altijd uit van een bepaalde configuratie wat als leidraad dient, en daarin verschilt linkwitz wel degelijk van butterworth en in mindere mate bessel.

uiteindelijk zijn alle filterconfiguraties doot een of andere gek bedacht (een linkwitz filter is niet een filter met vooraf vastgestelde waarden van componenten; het is net als butterworth en bessel een formule maar dan met andere constanten)

• Jag

Jag

mr_petit schreef op 19 mei 2004 @ 01:30:dan zou de TS beter voor een linkwitz filter kunnen kiezen
Ik geloof dat je niet helemaal mijn punt begrijpt :). Een d'appolito neer leggen ipv rechtop gebruiken is precies verkeerd om. Je gaat dan namelijk horizontaal smal afstralen en verticaal breed. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt.
Dat heeft niets te maken met wat voor filter je gebruikt.
deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 01:48:
[...]

Yep, gewoon "normaale" afstand zeg maar.

Ah, oke, je bedoelt het zo. Persoonlijk geloof ik niet zo in die standaard filters die een of andere gek heeft bedacht en die je dan ook maar moet hebruiken. Je weet nooit of je dan wel idd een goede karakterestiek kan krijgt (ook al is dat dan bevorderlijk voor de afstraling). Persoonlijk ben ik van mening dat je gewoon dat moet pakken wat ook echt "past", en dat is bij ieder geval weer anders.
Siegfried Linkwitz één of andere gek :P, ga je mond spoelen :+.

Bij filters is het altijd zo dat je moet kijken naar de akoestische respons, niet alleen naar de elektrische respons. Dus akoestisch een afval van 24 dB/octaaf (in het geval van een LR24 filter) en niet alleen elektrisch. Voor zolang dat klopt, kan je gewoon de filterconfiguratie van die ene gek of die andere gek gebruiken ;) (en dan kan je zelf natuurlijk nog evt notch filters toevoegen).

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Jag schreef op 19 mei 2004 @ 02:44:
[...]
Ik geloof dat je niet helemaal mijn punt begrijpt :). Een d'appolito neer leggen ipv rechtop gebruiken is precies verkeerd om. Je gaat dan namelijk horizontaal smal afstralen en verticaal breed. Dat is precies het tegenovergestelde van wat je wilt.
Dat heeft niets te maken met wat voor filter je gebruikt.
jawel, een d'appolito werkt niet (goed) zonder het d'appolito filter.
dat een d'appolito niet goed afstraalt als je 'm neerlegt geloof ik wel.
wat ik bedoelde is dat een linkwitz filter (natuurlijk niet in een d'appolito MTM config) ook een manier is om de afstraling te verbeteren tov een 'standaard box', evenals een d'appolito config (maar die is dus kennelijk slecht in 1 afstralingsas).
(hoe dat precies komt ben ik nog niet uit)

Verwijderd

De MHT heeft idd een belabberde afstraling verticaal. Maar goed je staat niet te luisteren naar je tweeter.

Ik zou toch eens kijken naar die JP-3.0 die kun je uit amerika voor +/- 80 euro krijgen. http://www.d-s-t.com.au/Ventura/RibbonTweeter.htm wordt vergeleken met de Raven bandtweeters _/-\o_ .

www.speakercity.com

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Een manier om de afstraling van horizontaal neergelegde d'apollito achtige speakers te verbeteren is het plaatsen van de beide woofers onder een kleine hoek, de tweeter straalt dan recht af terwijl de woofers een klein beetje 'opzij' afstralen om zo de algehele afstraling te verbeteren.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jongens, stop maar over d'apollito, want dat ding ga ik gewoon niet maken, zoals ik al eerder scheeuwde ;) . Geen discussie mogelijk :P. Voor een spaande speaker is het prima, maar liggend is het gewoon niet lekker. Verder wordt de speaker dan ook veel te groot en heb ik er geen plek voor.

Natuurlijk is linkwitz niet een of andere gek. Het was al erg laat gisteren en ik had mijn verhaal wat moeten nuanceren ;) . Zeker zijn er soms wel handige schakelingen die die gasten bedacht hebben, maar het moet wel passen bij je chassis natuurlijk. Het kan zeker wel zo zijn dat je met zo'n schakeling gewoon geen goede response kunt toveren.

Walter.PPK: Zeker interessant ding. Kwa response vergelijkbaar met de Visaton MHT. Zou de afstraling beter zijn van dit ding? Ander eng ding: die JP-3.0 kan maar 14W hebben (40W max). Dan ben ik gewoon bang dat ik zo'n bing binnen de kortste keren gort speel :X . Het liefst zoek ik toch iets dat net wat verder doorloopt, want dit is nog steeds zeer krap.

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 09:23 ]

• Raymond
Usher kan je onder andere kopen bij http://www.proraum-vertrieb.de/

Volgens mij is het harwood die een ribbon maakt zoals hierboven afgebeeld, maar dan met plastic frontplaat voor rond de 90 of 100 euro. Het nadeel van deze tweeter is hetzelfde als met de MHT: Je kan hem niet laag genoeg crossen om met een 17cm alu woofer te laten samenwerken.

Ik heb even voor je gezocht en ik heb de seas tweeter gevonden waar ik het over had. Het is de T25CF-001:
http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF

Die is nog steeds erg goed. Er is ook een versie zonder ferrofluid (T25CF-003), maar ik weet daar de prijs niet van.
De tweeter kost 122 euro bij speakerland, 73 euro bij madisound. Hij zou dus eigenlijk niet meer mogen kosten dan een 100 euro/stuk

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
De T25CF-001 had ik zelf ook al gezien. De response is echter behoorlijk krap bemeten om bij de AL te passen, dat is bij de duurdere versie niet zo.

De usher is wel nog zeer interessant, om een goed passende ribbon te vinden is heel moeilijk heb ik al gemerkt... ik blijf nog zoeken...

• Raymond
De response is echter behoorlijk krap bemeten om
Dat begrijp ik niet?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
ik wil zo laag mogelijk crossen, dus de tweeter moet zo ver mogelijk doorlopen, anders wordt het gewoon erg krap en kom ik in de buurt van mijn alu-resonanties.

• Peter Geerts
  • Laatst online: 29-11-2024
De vifa dx25tg uit de mg lijn van vifa misschien? heeft een Fres van 650 Hz en loopt hoog door. Heeft volgens mij ook een wijde afstraling (in tegenstelling tot de ringradiator). Kost rond de 45 euro volgens mij.

• JT

JT

VETAK y0

Ik weet dat je gee d'appolito gaat nemen maar toch wil ik nog even iets zeggen over dat hij ligt tegen de mensen die zeggen dat dat zo is omdat het niet anders kan: dat is dus niet zo. Dat ding ligt en is d'appolito, zodat als je bijvoorbeeld met 4 man naast elkaar kijkt, je dan nog een goede afstraling hebt.

Ecodan warmtepomp

• Raymond
deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 10:49:
ik wil zo laag mogelijk crossen, dus de tweeter moet zo ver mogelijk doorlopen, anders wordt het gewoon erg krap en kom ik in de buurt van mijn alu-resonanties.
Die seas heeft een Fs van 750Hz, één van de lagere van de tweeters uit dit topic. Zeker als je het vergelijkt met de ribbon tweeters waar je naar aan het kijken bent.

• JT

JT

VETAK y0

En de Usher 560hz

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
fs is wel, maar het gaat om dw response, die zou wat verder moeten doorlopen. ribbens zijn op dit vlak idd ook heel erg krap.

@JT. Een liggende d'appolito is idd een d'appolito, maar slechts liggend, en het is gewoon niet ideaal. Het hoort gewoon te staan. En de afstraling is juist niet ideaal ;)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 12:01 ]

• Raymond
dw response

Wasda?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Frequentiegrafiekje ;) . Het dropt te snel af :'(

De Fountek JP-3.0 lijkt me ook wel interessant eigenlijk, vanaf 1.7 Khz te gebruiken met een goed filter (denk dat 3e order wel nodig is). Ik ga eens informeren of er een europese importeur is, en zoniet, wat het me gaat kosten om deze naar NL te krijgen...

• JT

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 12:00:
@JT. Een liggende d'appolito is idd een d'appolito, maar slechts liggend, en het is gewoon niet ideaal. Het hoort gewoon te staan. En de afstraling is juist niet ideaal ;)
Ben ik het niet mee eens want als je met veel mensen zit dan vallen veel mensen off-axis en dat kan je met een liggende d'appolito oplossen. Als je nou bikkel bent dan doe je het zo:
code:
1
2
3
4
5
6
X          X
      0
X          X

X=woofer
0=tweeter

Ecodan warmtepomp

• Raymond
deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 12:07:
[...]

Frequentiegrafiekje ;) . Het dropt te snel af :'(

De Fountek JP-3.0 lijkt me ook wel interessant eigenlijk, vanaf 1.7 Khz te gebruiken met een goed filter (denk dat 3e order wel nodig is). Ik ga eens informeren of er een europese importeur is, en zoniet, wat het me gaat kosten om deze naar NL te krijgen...
Lees de opmerking over de testmethode van seas:
http://ldsg.snippets.org/vendors/seas.php3

Ik raad je aan om eens op zoek te gaan naar een FR-grafiekje van deze tweeter, gemeten door iemand anders

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
:P , er is toch juist al uitgelegt dat off axis een liggende d'appolito juist niet handig is.... (ook al kun je dat misschien een beetje redden met je filter)

Helaas ben ik in dit geval geen bikkel, heb ik het geld niet voor 4 woofers, en al zeker geen plek om deze onder te brengen. Laten we maar ophouden over d'appolito, want je krijgt me toch niet overtuigd. Ik wil gewoon een woofer en een tweeter, de woofer heb ik al, de tweeter zoek ik nog...

@Raymond aka lampje: Ah, dat werpt ander licht op de metingen :) nog steeds in de running dan :)

Ik zal straks ff een overzicht maken van wat nog allemaal meedoet... BTW, hoezo zou de Visaton KE25SC niet passen?

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 12:28 ]

• JT

JT

VETAK y0

Nee man, wees een bikkel en maak een center met 4x8" :+

Was ook maar een geintje gek :P

Ecodan warmtepomp

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op 19 mei 2004 @ 12:22:
Nee man, wees een bikkel en maak een center met 4x8" :+

Was ook maar een geintje gek :P
Duh 8)7

• Raymond
deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 12:18:
BTW, hoezo zou de Visaton KE25SC niet passen?
Vraag je dat aan mij? Zo ja: Wat bedoel je met niet passen?

(Ik zit met slaapgebrek duf te zijn op mijn stageplaats. Je moet meer woorden gebruiken om het mij duidelijk te maken vandaag!)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 19 mei 2004 @ 12:32:
[...]

Vraag je dat aan mij? Zo ja: Wat bedoel je met niet passen?

(Ik zit met slaapgebrek duf te zijn op mijn stageplaats. Je moet meer woorden gebruiken om het mij duidelijk te maken vandaag!)
Aangezien jij met het commentaar kwam dat het niet zou gaan werken, is de vraag aan jou gesteld ;)

• Raymond
Je wilt rond de 2000-2500hz filteren (omdat je een brede afstraling wilt. Ga je hoger, gaat de woofer teveel bundelen).

Die keramische visaton kan je niet zo laag filteren, volgens mij.
Ik heb nog eens de visaton site gechecked. Zelfs zij filteren hem niet onder de 2500hz. Ik denk dat je een redelijk risico neemt, als je deze tweeter kiest. Keramische tweeters (25mm en kleiner) staan bij mij niet bekend als tweeters die graag laag spelen

[ Voor 41% gewijzigd door Raymond op 19-05-2004 12:47 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
En de ribbon JP-3.0 crossen @ 2000 Hz (18 of 24 dB/oktaaf), moet kunnen toch?

• Raymond
Dat is dezelfde tweeter die ik ook al noemde (hij is onder vele namen te verkrijgen). Het is volgens mij niet een aurum cantus (zie onder andere www.e-speakers.com). Ik heb er namelijk eens over gemaild met Andre Perrault (eigenaar van E-speakers). Hij lijkt er wel veel op.

Deze tweeter kan je niet op 2k filteren. Mischien wel op 2500hz, maar dan wel met 4de orde. (dat heb ik gedaan met mijn Raven R1, maar dat is echt op het randje).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Op het randje dus, maar wel mogelijk... Het idd een andere speaker als de aurum cantus. Voor de aurum heb ik een importeur gevonden in italie, die heb ik gemailt...

Maar crossen @ 2500 Hz is nog wel acceptabel (ook voor de woofer, afstaning en bundeling)?

• MM
  • Niet online

MM

3weg is geen optie? Een ca. 8cm drivertje die tot zo'n 5khz kan spelen reduceert de distortie van je tweeter aanzienlijkt, áls je het extra geld hebt liggen voor de driver en het grotere filter.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Raymond
Technisch mogelijk ja. Wenselijk in jouw situatie? Ik betwijfel het. Ik ben ervan overtuigd dat een "simpele" dome tweeter de beste keus is in jouw geval. Welke dat dan moet worden is een andere vraag. Maar met je budget van €100 euro is zeker wel een goede kandidaat te vinden.

• Jag

Jag

mr_petit schreef op 19 mei 2004 @ 02:54:dat een d'appolito niet goed afstraalt als je 'm neerlegt geloof ik wel.
Maar dat is nou juist het hele punt :P.
JT schreef op 19 mei 2004 @ 11:07:Dat ding ligt en is d'appolito, zodat als je bijvoorbeeld met 4 man naast elkaar kijkt, je dan nog een goede afstraling hebt.
Nee, juist niet dus. Een liggende d'appolite heeft horizontaal juist een beperktere afstraling als je hem neerlegt. Precies wat je niet wilt.

En deepspace, ik snap niet precies waarom je zo op het randje gaat zitten. Die Seas lijkt me nou echt uitstekend geschikt voor wat je wilt. Die is wel gewoon te crossen op 2K in tegenstelling tot de meeste tweeters die in dit topic voorbij komen.
Je kan evt nog de versie zonder ferro fluid nemen, die heeft een hogere gevoeligheid en die lijkt qua respons iets beter door te lopen.

• Raymond
hehe, eindelijk hulp :D

Als Jag het met mij eens is, dan moet er wel een kern van waarheid inzitten 8)

Verwijderd

Die bandtweeters zijn misschien idd niet echt zo geschikt voor een 6,5"er. Kun je beter een 5,25" pakken maar ja dan gaat het weer minder hard. misschien wel verstandig om al je tweeters te matchen?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 14:30 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
3-weg is geen optie omdat mijn fronts al 2.5 weg zijn. Dan krijg ik opeens een heel andere mid-woofer erbij, en dat is niet wenselijk aangezien het dan te veel gaat verschillend met de rest. Ik laat die bandtweeters maar zitten

Ik wil idd de tweeters matchen met de fronts. Die huidige tweeters in de fronts wil ik dan ook vervangen (die ga ik voor de rears gebruiken denk ik, aangezien ik dat niet zo kritisch vind). Idd is de noferro 650 versie van seas een goede optie waar ik ook veel goeds over hoor, evenals de ucher. De 650 staat echter niet op de seas website, kost echter tegen de 70 euro bij speakerland.

(lof @ Jag en Raymond voor de anti D'Appolito center support :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 15:53 ]

Verwijderd

Die usher gaat waarschijnlijk beter klinken denk ik.

• MM
  • Niet online

MM

Een 'gewone' d'apollito op z'n kant is natuurlijk inderdaad vrij dom maar je wilt sowieso niet 2 woofers dus laten we er bij deze maar over ophouden :P

Ik zou gewoon gaan voor een goede tweeter met een lage fs, het mag imo best een 25mm versie zijn. Response boven de 20khz is in mijn ogen niet superbelangrijk (de superlineairiteit ervan in ieder geval), gewoon wat Jag zegt een tweeter op 2khz crossen dan komt het allemaal prima in orde.

• JT

JT

VETAK y0

Lage Fs = 560hz = Usher :P

Ecodan warmtepomp

• Shva
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-10 12:40

Shva

aka Jos_theboss

Of de tweeter coaxiaal met de woofer. :P

Verwijderd

een coaxiale speaker zelfbouwen of wat bedoel je nou?

En een grotere bandtweeter? Bv de fountec JP2.0 die kun je crossen op 2khz en nog genoeg spl er aan over houden. Ze kosten 118 dollar per stuk dat komt neer op +/- 100 euro. verzendkosten zullen 50 euro zijn vrees ik maar dan heb je ook wat. Ze zien er wel ubergeil uit trouwens.

Ze hebben een pe van maar 17 watt. Maar wat boeit dat bij een gevoeligheid van 98db/1w/1m! Als je het vergelijkt met de MHT12 die heeft geeft maar 91 dB en die belastbaarheid is met een steil filter op 2 kHz. Een bandtweeter moet gewoon een steil filter hebben en dan is er echt niet veel aan de hand.

Stel dat de MHT12 100 watt watt aankan bij een 2kHz cross dan kan een geluidsdruk van 111 dB gehaald worden. En dan neem ik de Pe vrij ruim denk ik.
De JP2.0 zal dus 110,3 dB kunnen uitsturen met maxvermogen.

[ Voor 131% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 18:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 17:39:
een coaxiale speaker zelfbouwen of wat bedoel je nou?

En een grotere bandtweeter? Bv de fountec JP2.0 die kun je crossen op 2khz en nog genoeg spl er aan over houden. Ze kosten 118 dollar per stuk dat komt neer op +/- 100 euro. verzendkosten zullen 50 euro zijn vrees ik maar dan heb je ook wat. Ze zien er wel ubergeil uit trouwens.
Grote bandtweeter zou wel passen in de center, maar helaas niet in de bestaande vloerstaanders. 12 cm hoogte is echt maximaal...

Ik denk dat het de usher gaat worden... Ik heb er wat SPL en Z gegevens van gevonden (thanks JT :) ), moet ze wel ff aanpassen, maar dan kan ik ff simuleren of het wat kan worden :). Zie het dat de usher maar 88 dB heeft... Dat is gewoon te weinig voor mijn fronts... Ik heb liever minimaal 89 dB, liefst 90... Maar als ik zo kijk naar mijn huidige metingen zou dat misschien net kunnen passen kwa SPL.

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 17:58 ]

Verwijderd

Was nog niet klaar met m'n post :) Jammer dat ie niet past hij is idd 15,4 cm hoog. Ik zou die Usher niet op 2dB afketsen..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2004 18:17 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
misschien zijn die paar dB's niet zo'n ramp, maar rated input is maar 10W, max input 15W :X . Vreemd is dat ze bij hun eigen speakers (waar ze deze tweeter ook gebruiken) een power handling vanaf 80W :? Ik mag dus aannemen dat die tweeter wel wat power kan hebben (heeft natuurlijk ook niet zoveel nodig als de woofer)..

[ Voor 64% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 19:49 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
BTW, Usher heeft ook een Nederlandse dealer: www.wenwaudio.nl :) Ik heb ze gemailt voor prijzen en wat andere vragen. Ben benieuwd!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02
De naam Dynaudio is hier al eerder genoemd en inderdaad de esotec D260 en esotar T330 zijn m.i. zeer mooie tweeters. Zelf heb ik nu al een tijd de xennon 3L (24W100, D76, D28) in huis. Hierin zit de gewone D28 welke nu weer voor 79 euro te koop is. Ik vind hem zijdezacht klinken en is geloof ik al van 2KHz met een 6dB filter aan te sturen. Lijkt me precies wat je zoekt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op 19 mei 2004 @ 20:56:
De naam Dynaudio is hier al eerder genoemd en inderdaad de esotec D260 en esotar T330 zijn m.i. zeer mooie tweeters. Zelf heb ik nu al een tijd de xennon 3L (24W100, D76, D28) in huis. Hierin zit de gewone D28 welke nu weer voor 79 euro te koop is. Ik vind hem zijdezacht klinken en is geloof ik al van 2KHz met een 6dB filter aan te sturen. Lijkt me precies wat je zoekt.
Tja, in de review die JT gaf over de usher werd de Dynaudio D260 eigenlijk behoorlijk "afgemaakt", dus ik ben niet echt zeker van dat ding.

• Raymond
deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 17:50:
Zie het dat de usher maar 88 dB heeft... Dat is gewoon te weinig voor mijn fronts... Ik heb liever minimaal 89 dB, liefst 90... Maar als ik zo kijk naar mijn huidige metingen zou dat misschien net kunnen passen kwa SPL.
Je komt met 1 17cm woofer toch niet boven de 86dB uit, dus dat boeit niet :)

• subsonik
  • Laatst online: 23:19
deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 18:59:
misschien zijn die paar dB's niet zo'n ramp, maar rated input is maar 10W, max input 15W :X . Vreemd is dat ze bij hun eigen speakers (waar ze deze tweeter ook gebruiken) een power handling vanaf 80W :? Ik mag dus aannemen dat die tweeter wel wat power kan hebben (heeft natuurlijk ook niet zoveel nodig als de woofer)..
Die 10/15W zal input power op de tweeter zélf zijn, zonder wisselfilter dus. Afhankelijk van hoe steil je filtert, en op welke frequentie, is de power handling in een full range systeem enorm veel hoger.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 19 mei 2004 @ 21:20:
[...]

Je komt met 1 17cm woofer toch niet boven de 86dB uit, dus dat boeit niet :)
Met een woofer niet. Ik zeg ook dat het te weinig voor mijn FRONTS is. Die hebben twee AL 170's, en komen dus op ongeveer 89 tot 90 dB uit.

• MM
  • Niet online

MM

subsonik schreef op 19 mei 2004 @ 21:21:
[...]

Die 10/15W zal input power op de tweeter zélf zijn, zonder wisselfilter dus. Afhankelijk van hoe steil je filtert, en op welke frequentie, is de power handling in een full range systeem enorm veel hoger.
Als je crosst op 2khz is grofweg 80% van de energie voor de woofer en 20% voor de tweeter. Daarnaast hoef je niet uit te gaan van crestfactor 3(dB) dus een 100w amp moet zo'n systeem toch wel kunnen hebben.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste