Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Nope:deepspace schreef op 19 mei 2004 @ 22:02:
[...]
Met een woofer niet. Ik zeg ook dat het te weinig voor mijn FRONTS is. Die hebben twee AL 170's, en komen dus op ongeveer 89 tot 90 dB uit.
http://www.visaton.com/cg...el_ID=699&Sprache=english
Yep:

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 19-05-2004 22:54 ]
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
je moet voor het frequentiebereik voor de scheidingsfrequentie waarin jij zit rekenen met een 3dB hogere output.JT schreef op 20 mei 2004 @ 00:29:
Maar ik geloof dat hij de woofers beide in een aparte ruimte heeft zitten, dan is het toch geen 6dB maar ee n3dB vermeerdering ? En anders kan hij evt de woofers iets afzwakken in het filter.
het heeft niets te maken met aparte of gescheiden kamers.
Waar m.m vanuitgaat zijn gecorreleerde bronnen; en dat komt in dit geval bij de scheidingsfrequenties al lang niet meer voor (gewoon ongecorroleerd dus; twee onafhankelijke bronnen).
een maximale frequentie waar (akoestische) correlatie tussen de woofers eventueel nog zou kunnen voorkomen is ongeveer 500hz; 1/4 golflengte tussen beide centers van de units, maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Om correlatie tussen beide bronnen te creeren moeten ze per definitie identiek zijn (zelfde plaats, zelfde tijd).
je minimumeis van 90dB voor de tweeter klopt dus precies...heb je nog 1db over om evt. te verzwakken
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 20-05-2004 00:55 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Woofers afzwakken? Heeft de serieweerstand dan niet invloed op het gredrag van de woofer? Je past dan toch de Q(weet niet welke van de 3
Andere goede optie lijkt mij de Seas Excel T25CF001. Is het boven budget, maar nog wel te doen. Deze doet 90 dB, is 25 mm, ziet er heel degelijk uit.
Verwijderd
Zucht. Zeker, met een 2-weg kom ik niet boven de 86dB uit, maar dat is ook het porbleem niet. Het gaat hier om mijn 2.5-weg die ook de zelfde tweeters moeten krijgen, en deze komt dus wel boven de 86 dB uit.Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 10:19:
Ik ben het met Raymond eens met een 2-weg met die Visaton woofer kom je niet boven de 86 db. Tevens raad ik de Seas Excel tweeter af, de KT27 is goedkoper en bijna net zo goed. De verschillen zijn iig erg klein. Maar zoals ik al eerder riep, stop er een Morel in ofzo. Het gaat om specs, maar ook om de match met je Visaton woofer ....
De KT27, is zoals jij zegt zeer goed, en ook zoals jij zegt is de Excel een beetje beter, daarom ook juist duurder. Verder vind ik die KT27 serie maar vaag, ik heb al minstens 6 verschillende types gezien die allemaal anders zijn in specs en prijs... welke bedoel je nu...
Die Morel, in ieder het type dat jij gaf, kan ik nergens vinden...
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Laat ik dan ook maar eens een nuttige bijdrage leveren aan dit topicdeepspace schreef op 20 mei 2004 @ 12:13:
http://lautsprechershop.de/hifi/index.htm
http://klingtgut-lsv.de/shop/
http://www.speakerland.nl/morel-u.htm
http://www.morel.co.il/drivers/tweeter/mdt/mdt29.html
Let op.....de prijzen in Duitsland zijn per paar en bij Speakerland per stuk.
[ Voor 9% gewijzigd door zimbab op 20-05-2004 13:14 ]
maar als je opzoek bent naar een tweeter met een lage fs is dit misschien wat

specs hier

1
2
3
4
5
6
| SOFT FABRIC DOME DIAPHRAGM COATED WITH HIGH LOSS MATERIAL FERROFLUID COOLED DAMP WOOL IN CAVITY OF POLE PIECE NYLON(15% GF) FRONT PANEL & BACK CHAMBER MAGNETICALLY SHIELDED BACK CHAMBER DESIGN |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| DIAPHRAGM MTL Fabric SURROUND MTL N/A NOMINAL IMPEDANCE 8 W DCR IMPEDANCE 6 W SENSITIVITY 1W/1m 90 dB FREQUENCY RESPONSE 600-20k Hz FREE AIR RESONANCE 600 Hz VOICE COIL DIAMETER 28 mm AIR GAP HEIGHT 2 mm RATED POWER INPUT 15 W MAXIMUM POWER INPUT 120 W FORCE FACTOR, BL N/A MAGNET WEIGHT ( oz) Neodymium MOVING MASS N/A FERRO FLUID ENHANCED Yes SUSPENSION COMPL. N/A EFFEC.PISTON AREA N/A Levc 0.265mH Zo 11.0944ohm X-max N/A Vas N/A Qts N/A Qms N/A Qes N/A |
ik ga 2 van deze tweeters aanschaffen (voor slechts 16E!!
nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)
Je vergeet alleen even voor het gemak dat je in het laag de 86dB niet eens haalt. Of luister je graag naar muziek waarbij alles onder de 500hz 3-5dB zachter klinkt?m.m schreef op 19 mei 2004 @ 23:36:
Als je met 1 woofer op 86dB/2,83v zit, zit je met 2 parallelle woofers op 92dB/2,83v dus die minimumeis van 90dB is nog niet eens zo gek en zeker niet overdreven.
Ik heb een linkje hierboven gegeven naar de website van visaton, waar ze een model met 2x de AL170 hebben staan. Die zit op ongeveer 86dB (de grafiek zit iets hoger, maar de specs geven 86 aan)
Deepspace zelf plaatst een meting van een speaker met 2x AL170 en onder de 2500Hz raakt'ie af en toe net de 90dB lijn aan, maar zit er over het algemeen flink onder.
Deepspace kan dus zonder problemen een tweeter met 88dB gevoeligheid toepassen.
deepspace schreef op 20 mei 2004 @ 08:57:
Andere goede optie lijkt mij de Seas Excel T25CF001. Is het boven budget, maar nog wel te doen. Deze doet 90 dB, is 25 mm, ziet er heel degelijk uit.
tsk tsk tsk tskRaymond schreef op 19 mei 2004 @ 10:19:
Ik heb even voor je gezocht en ik heb de seas tweeter gevonden waar ik het over had. Het is de T25CF-001:
http://www.seas.no/excel_line/excel/E006.PDF
Excel serie 0wn4g3 trouwens, ik wil speakers gaan maken met een 16cm woofer uit de Excel serie en de Usher tweeter
Ecodan warmtepomp
Of de excel zijn meerprijs waard is kan ik niet beoordelen. Heb nergens een direct vergelijk kunnen vinden. Misschien ff seas vragen waar het grote verschil in zit.
@zimbab: Meeste links waren al bekend. De laatste niet, thanks
@Raymond: De excel noemde ik ook omdat jij met het idee kwam
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 20-05-2004 16:16 ]
Verwijderd
Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen, ik bedoel de Seas KT27 (nederlandse naam) het type nr van Seas is 27 TFF H831. De Morel MDT 29 of 30, ze worden verkocht in paartjes, dus misschien wat ongelukkige keuze voor een center ...deepspace schreef op 20 mei 2004 @ 12:13:
[...]
Zucht. Zeker, met een 2-weg kom ik niet boven de 86dB uit, maar dat is ook het porbleem niet. Het gaat hier om mijn 2.5-weg die ook de zelfde tweeters moeten krijgen, en deze komt dus wel boven de 86 dB uit.
De KT27, is zoals jij zegt zeer goed, en ook zoals jij zegt is de Excel een beetje beter, daarom ook juist duurder. Verder vind ik die KT27 serie maar vaag, ik heb al minstens 6 verschillende types gezien die allemaal anders zijn in specs en prijs... welke bedoel je nu...
Als ik de morel puur in paren kan krijgen valt deze af... ik moet er in eerste instantie een hebben, daarna nog twee. Jammer want ze zijn vanaf een heel lage frequentie te gebruiken.Verwijderd schreef op 20 mei 2004 @ 16:49:
[...]
Sorry, dan had ik het verkeerd begrepen, ik bedoel de Seas KT27 (nederlandse naam) het type nr van Seas is 27 TFF H831. De Morel MDT 29 of 30, ze worden verkocht in paartjes, dus misschien wat ongelukkige keuze voor een center ...
Heb BTW strak wat mooie speakers gezien met 27 cm seas Excel woofer en magnetostaat tweeter: http://www.van-duppen.nl/ . Geluid kon ik slecht beoordelen wegens de bagger muziek die opstond, maar het klonk best aardig, ook de afwerking was prachtig mooi. Zal vast wel duur zijn
De TFF heeft een fs van 1200 Hz, dat is weer behoorlijk hoog. Ik zou dan al de 27TDFC moeten hebben. Vreemd is dat de "tv" versies een hogere fs hebben. Misschien ben ik met de excel dan toch beter af... of natruurlijk toch de usher. Dat zijn in ieder geval de twee die overblijven, tenzei er iemand nog wat anders heeft. Keuze is toch wel erg moeilijk, zeker ook omdat je nergens een directe vergelijking kunt vinden tussen de tweeters.
Edit: toch nog een kleine verglijking gevonden: http://murphyblaster.com/content.php?f=tc.html , bij alle tweeters zit er een vreemde dip in de metingen. Ik moet zeggen dat de Usher er weer heerlijk uitziet
[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 20-05-2004 18:36 ]

Wel grappig dat uitgerekend jij Seas spullen aanraad Raymond.
bij speaker en co worden volgens mij de mdt 29/30 gewoon per stuk verkocht (althans, zo staat het in hun folder)deepspace schreef op 20 mei 2004 @ 18:12:
[...]
Als ik de morel puur in paren kan krijgen valt deze af... ik moet er in eerste instantie een hebben, daarna nog twee. Jammer want ze zijn vanaf een heel lage frequentie te gebruiken.
daar staan ook andere types in de wel per paar verkocht worden
Als ie hier te duur is haal ik hem in duisland, daar kost ie rond de 70 euro..mr_petit schreef op 20 mei 2004 @ 19:00:
iets zegt mij dat die usher heel duur zal zijn (ben zelf eignelijk wel benieuwd)
Wat had je dan verwacht? d-s-t spulletjes, of apartigheden als bandtweeters oid?Jag schreef op 20 mei 2004 @ 18:23:
Wel grappig dat uitgerekend jij Seas spullen aanraad Raymond.
Ik heb een tijdje terug eens gekeken naar tweeters. Er zijn eigenlijk maar verdacht weinig fabrikanten die echt fijn inzetbare* tweeters maken. Seas is er eentje van
*"gewoon goede" tweeters: Lage Fs, vlakke respons ed.
Hmm, ik ga toch ff in duitsland vragen wat daar leverijd, kosten en verzendkosten zijn.
Hmm, als dat ding in Duitsland ook zo duur is wil ik misschien wel gaan voor de scanspeak 9700. Beetje duurder, maar nog een lagere fs. Crossen kan dus misschien nog wat lager en het is de flushmount versie van de relevator
[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 21-05-2004 19:51 ]
Edit: Heb ook nog een seas Excel T 25 CF002 voor 175 euro. Weet alleen niet of dat per paar is of per stuk. Als dat per paar is, dan is dat ook nog een leuke optie!
[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 22-05-2004 18:47 ]
Lijkt mij ook, maar ik wacht rustig af...Raymond schreef op 22 mei 2004 @ 18:56:
Lijkt me per stuk, als ze nieuw zijn. De 002 is een prijzige tweeter.
Edit: Excel idd per stuk.
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 22-05-2004 20:22 ]
Thnx voor de Info,die heb ik eens gekregen,incl. vet overdrevenzwaar filterspoel.Verwijderd schreef op 19 mei 2004 @ 00:33:
Ik ben zelf nogal fan van de Dynaudio T330D esostar tweeter (als je praat over high-end), daar zit ook wel een highend prijskaartje aan van 360 euro p.stk.
[afbeelding]
desalnietemin zijn de mindere prijzige versies ook zeer fraai, zoals de D260 Esotec.
Best lekker voor in kleine ruimtes,maar dragen niet ver,met een 12" Mid bas,was ie bij mij al snel overstemd,wel oersterk.
Lekker geruild voor setje (4) EV tweaters/Drivers........
Dus nu weet ik dat de ruil gelijkwaardig was.Das wel fijn om te weten
Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1
Nog nieuwe dingen gehoord die je hier nog niet verteld hebt gekregen?
Raymond schreef op 24 mei 2004 @ 21:38:
ey pummel, beetje posten op hifi.nl he!
Nog nieuwe dingen gehoord die je hier nog niet verteld hebt gekregen?
Niet echt groot nieuws verder...
Van de Usher uit duitsland heb ik niets meer gehoort, gaat dus niet door. Hier is ie te duur en duurt me te lang.
De race gaat nu tussen de Excel T 25 CF001 en de Scanspeak 9700. Beiden kan ik voor een (schijnbaar) leuke prijs (echter nog onbekend) krijgen. Ook heb ik een aanbieding om de Scanspeak te kopen, met een uur gratis metingen en aanpassing van het filter. Ook erg lekker lijkt me. Maar ik wacht ff alle prijzen af, zodat ik kan afwegen. Benzine is duur, dus dat uurtje meten kan toch nog niet zo goedkoop worden als het lijkt... Ik hou jullie op de hoogte
Thanks, vraag ook ff naar de afgeschermde versie van de 9700, schijnt ietje duurder te zijn..Raymond schreef op 24 mei 2004 @ 22:03:
Ik heb nog geen prijsopgaaf binnen. Als ik morgen nog niks heb gehoord, zal ik er eens een telefoontje aan wagen
Verwijderd
de T25 CF001 voor een center?deepspace schreef op 24 mei 2004 @ 21:48:
[...]
De race gaat nu tussen de Excel T 25 CF001 en de Scanspeak 9700. Beiden kan ik voor een (schijnbaar) leuke prijs (echter nog onbekend) krijgen. Ook heb ik een aanbieding om de Scanspeak te kopen, met een uur gratis metingen en aanpassing van het filter. Ook erg lekker lijkt me. Maar ik wacht ff alle prijzen af, zodat ik kan afwegen. Benzine is duur, dus dat uurtje meten kan toch nog niet zo goedkoop worden als het lijkt... Ik hou jullie op de hoogte
houd er rekening mee dat deze niet magnetisch af te-/ge- schermd is.
je moet 'm zo'n 50 cm vanaf je tv houden.
en dat heb ik helaas uit ervaring.
'k heb zelf een T25 CF001 met een excel W17 EX002 als fronts.
en zit met het probleem dat ik geen center kan maken met de T25 CF001 tweeter.
het doosje met de tweeter lag tijdens de bouw op een tafel die 40 cm van de tv stond.
die heb ik dus moeten laten demagnetiseren.:(
als rears heb ik een set van de seas KT27F samen met de MT14. het verschil tussen de T25 CF001 en KT27F is niet zo heel groot. je kan alleen horen dat de detailering net iets beter is.
en de KT27F is dus magnetisch af te schermen.
de rears (kast met name) zijn overigens zo gemaakt dat de tweeter in een later stadium vervangen kan worden door dezelfde T25 CF001 en dan in combinatie met de excel W14.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2004 00:05 ]
ummm:Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 00:03:
[...]
de T25 CF001 voor een center?
houd er rekening mee dat deze niet magnetisch af te-/ge- schermd is.
je moet 'm zo'n 50 cm vanaf je tv houden.
en dat heb ik helaas uit ervaring.
'k heb zelf een T25 CF001 met een excel W17 EX002 als fronts.
en zit met het probleem dat ik geen center kan maken met de T25 CF001 tweeter.
het doosje met de tweeter lag tijdens de bouw op een tafel die 40 cm van de tv stond.
die heb ik dus moeten laten demagnetiseren.:(
als rears heb ik een set van de seas KT27F samen met de MT14. het verschil tussen de T25 CF001 en KT27F is niet zo heel groot. je kan alleen horen dat de detailering net iets beter is.
en de KT27F is dus magnetisch af te schermen.
de rears (kast met name) zijn overigens zo gemaakt dat de tweeter in een later stadium vervangen kan worden door dezelfde T25 CF001 en dan in combinatie met de excel W14.
A double magnet system which increases sensitivity and provides better control of the voice coil. This system also reduces the magnetic stray fields, making the T25CF001 an ideal choice in high end A/V applications
Verwijderd
ik had flinke rode hoeken na een weekendje de tweeter op 40cm.
de millenium tweeter is niet afgeschermd, maar heeft dat ook niet nodig door zijn neodym (?) magneten.
Hmm, dan moeten ze ook niet schrijven dat het voor AV doeleinden geschikt isVerwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 00:22:
er zit inderdaad een dubbele magneet in, maar dat betekend helaas niet dat hij meteen magnetisch afgescherm is.
ik had flinke rode hoeken na een weekendje de tweeter op 40cm.
de millenium tweeter is niet afgeschermd, maar heeft dat ook niet nodig door zijn neodym (?) magneten.
Verwijderd
Tja, ligt er natuurlijk aan wat ik ervoor ga betalenVerwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 11:35:
Ik zou dat magnetisch afschermen eerst maar eens goed onderzoeken, of magneten te krijgen zijn en of dat uberhaupt mogelijk is met 2 magneten. Het wordt wel erg onaantrekkelijk op die manier. Daarnaast past in het rijtje van je Visaton woofers toch echt beter de KT27F dan de Excel, prijstechnisch gezien dus. Misschien kun je beter wat experimenteren met afstraling dan met duurdere tweeters.
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 25-05-2004 12:09 ]
Woofer doet het werk van 40hz tot 2khz (is 5 oktaven), tweeter doet 2-20khz (tegen de 4 oktaven). Da's dus bijna net zoveel
Dat feest gaat dus ook niet door, aangezien ik er eigenlijk drie nodig heb. En 80+20 = 100, dus net zo duur als in NL...T-9950 ist immer am Lager. Kostet € 79,-/Stück.
Wird nur in selektierten PAAREN geliefert - nicht einzeln.
Versand nach NL kostet € 22,- als versichertes DHL-Paket.
Race is dus nog steeds tussen de Excel en de Scanspeak...
Verwijderd
Ik sluit me dus bij Play aan, de Seas is een betere match en die kan je prima op 2k crossen. Maar goed aangezien jij alles op specs uitzoekt en toch om feedback van mensen vraagt, snap ik het hele punt niet.
Ik zoek zeker niet alles op spec's uit, ik ben gewoon kritisch t.o.v de kt27. Al ik al hoor dat de excel wat meer detail heeft, dan nijg ik toch naar de excel, aangezien ik anders net zo goed mijn huidige tweeter kan gebruiken. Ik wil er natuurlijk wel op vooruit gaan. Mijn voorkeur gaat op dit moment toch al uit naar de scanspeak. Aangezien deze ook als een extreem goede tweeter wordt gezien, en omdat er een afgeschermde versie van is.Verwijderd schreef op 25 mei 2004 @ 17:47:
De Seas kt27 is een nagenoeg (klanktechnisch) gelijk aan de excel. Dus ik zou een scan speak nemen. Maar investeer dan ook in je filter (qua componenten).
Ik sluit me dus bij Play aan, de Seas is een betere match en die kan je prima op 2k crossen. Maar goed aangezien jij alles op specs uitzoekt en toch om feedback van mensen vraagt, snap ik het hele punt niet.
[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 25-05-2004 18:07 ]
Verwijderd
compensatie magneet is juist het probleem:deepspace schreef op 25 mei 2004 @ 00:33:
[...]
.. je kunt altijd een loden plaat onder in de speaker doen, of een compensatiemachneet gebruiken...
dat gaat niet, want de 25CF001 heeft z'n eigen gesloten behuizing.
(en wel zo eentje dat je daar niks op of overheen kan zetten)
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Heb je ooit beide tweeters gehoord? (ik wel). Ik geef alleen aan dat de verschillen minimaal zijn en in mijn ogen niet het geld waard. Maar je moet natuurlijk vooral kopen wat jij mooi vindtdeepspace schreef op 25 mei 2004 @ 17:59:
[...]
Ik zoek zeker niet alles op spec's uit, ik ben gewoon kritisch t.o.v de kt27. Al ik al hoor dat de excel wat meer detail heeft, dan nijg ik toch naar de excel, aangezien ik anders net zo goed mijn huidige tweeter kan gebruiken. Ik wil er natuurlijk wel op vooruit gaan. Mijn voorkeur gaat op dit moment toch al uit naar de scanspeak. Aangezien deze ook als een extreem goede tweeter wordt gezien, en omdat er een afgeschermde versie van is.
(Scheelt me weer het sturen van een mailtje)
Vast en zeker, maar ik heb een "adressje" gevonde... wacht echter nog op bericht..Verwijderd schreef op 27 mei 2004 @ 17:31:
Die excel zit toch rond de 100 en 120 euro?
Ik heb helaas nog steeds geen prijzen van de Seas unit's
Na een mooie vakantiereis blijft er dan nog genoeg over om de center te kunnen bekostigen
Maar goed, ter zake
Maar goed, neemt niet weg dat ik met de center een beetje wil experimenteren
Mijn gedachte:
- Monacor SPH-165KEP kevlar mid-woofer, 75,- euro, met afschermkap/magneet voor 19,- euro

- Celeritas RB60 ribbon tweeter, 129,- euro (ook wel onder de naam Aurum Cantus G2si). En, wat heel belangrijk is: het ding is afgeschermd!

Dit alles komt dan in een 16 tot 18 liter BR behuizing
Ziet er op zich mooi uit, en kwa prijs vind ik het nog binnen mijn gestelde budget passen
@ mod: misschien ff titel aanpassen ofzo, aangezien het nu niet allem meer over een tweeter gaat
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 16:03 ]
Verwijderd
Een kevlar-unit zou ik zelf nooit op 3kHz crossen, ondanks dat de membraamresonanties gedempt zijn. Tevens begint een 6.5" woofer al wat te beamen. Tevens is de plot van de woofer met een dikke lijn getekend (weinig details dus) en ook nog zwaar gesmooth, dus ik zou het bij 2500hz laten. Dat zou dus net kunnen met de bandtweeter, echter onmogelijk is het niet.
Wat dacht je van de KT27? Of combineer de bandtweeter met 13cm Monacor woofertjes.
De verticale afstraling vind ik niet zo'n probleem, maar de 17 cm unit, is, zoals ik (en jij) al aangaf, idd wel het probleem. de 13 cm unit is idd nog een optie. Ik heb toch het idee dat de Kevlar resonanties ergs achter de 5 Khz liggen, in ieder geval stukken verder dan de Alu units die ik nu heb, dus daar zie ik ook niet echt een probleem. De afstraling @ 3 Khz zie ik als het grootste gevaar. Ik hoop dat Monacor wat betere metingen kan doormailen, tevens off axis. Als het met niet bevalt dan ga ik voor de 13 cm unit, maar eerst ff afwachten. Ik heb ondertussen al heel wat ontwerpen gezien die een 17 cm unit met een ribbon combineren, ook gecrossed op 3 KHz. Zelf eentje met een 20 cm woofer op 8.5 Khz met een gewoone tweeter, maar dat was een custom woofer, zag er wel cool uitVerwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 15:29:
Een bandtweeter heeft vaak een beroerde verticale afstraling (deze is anders dan de horizontale). Dus als je de center op oor hoogte kan plaatsen geeft het geen problemen, zo niet dan moet je genoegen nemen met wat minder hoogweergave.
Een kevlar-unit zou ik zelf nooit op 3kHz crossen, ondanks dat de membraamresonanties gedempt zijn. Tevens begint een 6.5" woofer al wat te beamen. Tevens is de plot van de woofer met een dikke lijn getekend (weinig details dus) en ook nog zwaar gesmooth, dus ik zou het bij 2500hz laten. Dat zou dus net kunnen met de bandtweeter, echter onmogelijk is het niet.
Wat dacht je van de KT27? Of combineer de bandtweeter met 13cm Monacor woofertjes.
Voorbeeld:
- http://www.hifi4all.dk/co...sp?articleid=176&zoneid=3 (ik kan een deens, maar ik zie wel dat ie crosst op 3 Khz)
- http://jan-jaap.vegter.nu/bs.html
- CT 192
Een normale tweeter kan ook idd, maar zoals ik al zei; ik wil een beetje experimenteren
BTW: hoe bereken je de bundeling van een woofer van een bepaalde diameter bij een bepaalde radius?
[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 16:12 ]
Verwijderd
horizontaal:

verticaal:

Een normale tweeter doet het niet veel beter denk ik!
Verwijderd
Zo te zien is de Monacor dus wel bruikbaar tot 3500 Hz, zonder dat het geheel te veel gaat beamen, echter het hangt van de ontwerper af, hoeveel je acceptabel vind. En bij een center wil je gewoon dat het geheel lekker los in de ruimte staat imho.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 16:24 ]
Persoonlijk denk ik dat de vertecale afstraling nog gelemaal zo slecht nog niet is. Verder zit ik ook geen meter voor mijn center als ik een film kijk, maar minstens een meter of 3, waardoor de "sweetspot" al flink groter is. Als ik straks uit huis ga, ga ik er vanuit dat ik flink wat meer ruimte heb, waardoor het probleem weer kleiner wordt.
Alles beter dan een liggend D'appolito
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 16:33 ]
niet dat die sph 165 kep slecht is (in tegendeel
hij heeft een behoorlijk zwaar membraam (en goede laagweergave), maar dat is tesamen met een bandtweeter gelijk z'n zwakte. (zwaar danwel langzaam membraam en een licht danwel snel membraam).
ook schijnt die monacor boven de 1,5 a 2 khz behoorlijk last te krijgen van cone break-up.
Ik zou er een wat lager inzetbare dome mee combineren
[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 12-07-2004 17:31 ]
Hmm, die cone breakup is wel een serieus probleem... Het een heeft natuurlijk met het ander te doen... Vandaar dat ik ook zo benieuwd was naar de off axis response van de woofer. Heb je misschien ook een bron zodat ik het zelf kan nalezen? De voorbeelden die ik gaf "zeggen" immers dat het niet zo'n probleem lijktmr_petit schreef op 12 juli 2004 @ 17:31:
ik zou zelf nooit die monacor woofer icm een bandtweeter gebruiken.
niet dat die sph 165 kep slecht is (in tegendeel), maar dat ding is een 'typische woofer'.
hij heeft een behoorlijk zwaar membraam (en goede laagweergave), maar dat is tesamen met een bandtweeter gelijk z'n zwakte. (zwaar danwel langzaam membraam en een licht danwel snel membraam).
ook schijnt die monacor boven de 1,5 a 2 khz behoorlijk last te krijgen van cone break-up.
Ik zou er een wat lager inzetbare dome mee combineren
Verwijderd
Ik denk dat die Monacor best aardig is, maar je kan misschien ook kijken naar Seas woofers, de nieuwe papier bijvoorbeeld of de oude W17 PPI. Of het Seas glasfiber membraam, Seas W171 EX-GF. Maar in principe denk ik dat de Monacor geen slechte keuze is. En de nieuwe W181AL is ook geen slechte keuze (eerste break-up bij 5kHz).
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 18:07 ]
volgens mij moet je als vuistregel hanteren dat een woofer gaat beamen als de een kwart van de golflengte kleiner wordt dan de diameter van de luidspreker. Dit houdt in dat je een 8" eigenlijk niet zou mogen gebruiken boven ongeveer 450 hz
dit programmatje kan dit wel demonstreren. het is eigenlijk bedoelt voor de interactie tussen woofer en tweeter, maar de ene kant van de woofer kan beschouwd worden als 1 bron; de andere kant als een andere bron. bij een 20cm woofer heb je dus een luidsprekerafstand van 200mm.
Maar goed, een fase plug zou dit effect afaik enigzins tegen moeten gaan (pluspuntje voor de monacor)
Echter is het volgens mij niet zo simpel; cone breakup speelt zich natuurlijk in elke woofer voortdurend af. wil je dit minimaliseren, dan moet je zo'n licht mogelijk membraam met een zo groot mogelijke demping nemen (dus een heel licht kevlar/carbon/paper membraam).
Dit gaat echter wel weer ten koste van je laagweergave, maar een licht memebraam past natuurlijk wel heel goed bij een ribbon.
het juiste motorsysteem is natuurlijk juist het probleem; dat bestaat nietVerwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:06:
Het gewicht van het membraam maakt niets uit, als er maar het juiste motorsysteem aanhangt. Het is echte en fabeltje dat een zwaar membraam "traag" is, het is vooral de energie opslag in het membraam + kastkleuring die een ongedefinieerde bas veroorzaakt.
de demping binnen een membraam tesamen met het gewicht bepalen overigens grotendeels de cone breakup (resonanties binnen het membraam)
zelf zou ik die monacor niet boven de 2-2,5 khz inzetten
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 12-07-2004 18:27 ]
Nou, vrij logisch waarom een beperkte afstraling verticaal beter is: je wilt in principe zo min mogelijk energie de ruimte ingooien. Ofwel een zo hoog mogelijke Q. Nou moet je natuurlijk horizontaal behoorlijk breed nog een goede respons hebben (omdat je nou eenmaal "breed" zit in een ruimte met meerdere mensen) maar verticaal heb je dat niet nodig. Ik zit niet de ene dag op 1 meter en de andere dag op 4 meter hoogte zeg maarVerwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:06:En dat een beperkte verticale afstraling gewenst is, dat zie ik niet helemaal in. Dan wordt de sweetspot belemmerd, en moet je de center bijna op oorhoogte plaatsen.
Maar goed, een beperkte verticale afstraling heeft voordelen, dat is ook de hele lol van een line array. Je krijgt er een hogere Clarity van doordat je meer direct geluid hebt tov geflecteerd geluid. En dat is zeker voor een center heel prettig, omdat de clarity de spraakverstaanbaarheid bepaalt.
Alhoewel het natuurlijk maar een beperkt nut heeft voor een tweeter die vanaf 3KHz weergeeft (beter is het natuurlijk om dan full range een beperkte verticale afstraling te hebben).
Ik zou dan ook voor een tweeter kiezen die veel lager inzetbaar is. Op deze manier krijg je alleen maar last van beamen, cone breakup modes en een tweeter met veel THD omdat hij eigenlijk te laag moet.
Er zijn tweeters die prima vanaf 1.5KHz kunnen spelen, dat is al een octaaf lager. Bijvoorbeeld eentje van Seas of laatst werd er ook een van Usher genoemd die vanaf laag inzetbaar was.
[ Voor 7% gewijzigd door Jag op 12-07-2004 18:41 ]
@Taco: Seas W171 EX-GF heeft in mijn simu mega veel liters nodig
Nog steeds geen bericht over de off axis-response helaas...
Verder nog: I know dat er tweets zijn die zonder meer laag inzetbaar zijn (daar ging zo wat het hele topic over
[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 18:53 ]
Verwijderd
@mr_petit: wat je zegt is waar, echter je hebt ook nog de stijfheid van het membraam. De alu en magnesium membramen van Seas zijn relatief zwaar, maar wel heel stijf met weinig energie opslag in het membraam zelf. Samen met een goede motor zijn dat erg fraaie membramen. En goede motor systemen bestaan wel, kijk bv. naar Adire, ScanSpeak, Seas Excel en Dynaudio om wat te noemen.
De W181 AL heeft een vas 26 l en een Fs van 37 hz, daar valt toch wel wat mee te maken. En de W171 EX-GF heeft een vas van 27.5 liter een een Fs van 33Hz. (bron Intertechnik gids, 2003) Op www.seas.no zijn het de volgende type nr (die rest van de wereld gebruikt behalve IT), W181 AL == H1142 en W171 EX-GF == H648.
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 19:00 ]
Ik denk dat we het eens zijnVerwijderd schreef op 12 juli 2004 @ 18:49:
Dat is een goed punt, maar als je de center op de vloer zou zetten en je zit zelf met je oren op 90 cm dan mis je toch wat hoge tonen, tenzij je hem natuurlijk omhoog richt. Echter ik ben met je eens dat je niet te veel verticale energie wilt afstralen, echter m.i. is een bandtweeter toch wat beperkt. Maar smaken verschillen.
Ik vind overigens ook dat een bandtweeter wat beperkt is.
[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 18:58 ]
Verwijderd
Heb je nog naar die Fountec's gekeken. De JP2.0 kun je wel wat lager inzetten zoals bv 2,5 of 3 kHz.
De Seas W15CY-001 lijkt me een ideale kandidaat om samen met een kleinere band samen te werken. tot 4 a 5 kHz bruikbaar.
Misschien is de W15CH-001 nog beter maar ja die kost wel even 210 euro per stuk -slik-
Ik mis zelf soms wel wat midbas tov m'n center die 2 6,5" woofers gebruikt . Logisch maar daarom misschien verstandig om 2 mid's te gebruiken om dit probleem te ondervangen.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2004 19:42 ]
De Fountecs zijn wel mooi ja, maar ook in NL te verkrijgen? Waarschijnlijk buiten budget... Bovendien is de RB60 ook wel vanaf 2.5 Khz inzetbaar.
De Seas W15CY-001 is ook al 190 euo, dus die 20 euro meer maakt dan ok niet meer uit... beiden te duur
[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 12-07-2004 19:54 ]
Pics

Uiteindelijk ben ik op 13 liter volume gekomen: 21x32x33 (bxhxd) . In winISD ziet dat er nietjes uit, getuned op 45 Hz.

Als alles meezit ga ik morgen of overmogen bestellen
Verwijderd
http://home1.stofanet.dk/troels.gravesen/
er staan echt leuke ontwerpen op. (die gast heeft gewoon z'n eigen gitaar gebouwd
Ik heb een Fostex bandtweeter waarvan het ontwerp overgenomen is door Visaton onder typenr MHT12
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2004 23:19 ]
Voor die JP3.0 ga ik geen moeite doen. Deze schijnt ook erg goed te zijn. Verder is ie volledig afgescherd, iets wat de meeste ribbons niet hebben.
Verwijderd
Ondertussen denk ik ook aan een staande D'appolito config met de 135KEP monacor, maar de kleinere versie van de CSX zou het ook prima doen denk ik.
snelheid van geluid/X-over freq = afstand tussen tweet en woofer
340/3500 Hz = 9,7 cm en dat gaat niet passen
340/3000 Hz = 11.3 cm en dat past net niet
Is dit nu echt zo heel precies... Ik lees ook 2/3 van de golflengte, dat is nog minder... Volgens mij kan dat bijna geen enkele MTM config daaraan voldoen. en hoe zit het met het filter orde. Ik lees steeds wat van een oneven orde filter? Zijn mijn berekeningen wel in orde?
[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 19:34 ]
je moet dus idd nog lager filteren en een kleine tweeter hebben (een kleine woofer)deepspace schreef op 14 juli 2004 @ 18:52:
Ik heb even naar de D'appolito config gekeken en loop tegen enige probleempjes op. Probleem is een beetje afstand tussen tweeter en woofer. Volgens de berekening die ik heb gevonden:
snelheid van geluid/X-over freq = afstand tussen tweet en woofer
340/3500 Hz = 9,7 cm en dat gaat niet passen
340/3000 Hz = 11.3 cm en dat past net niet
Is dit nu echt zo heel precies... Ik lees ook 2/3 van de golflengte, dat is nog minder... Volgens mij kan dat bijna geen enkele MTM config daaraan voldoen. en hoe zit het met het filter orde. Ik lees steeds wat van een oneven orde filter? Zijn mijn berekeningen wel in orde?
anders krijg je rare "lobbing"
het schijnt dat veel MTM ontwerpen niet d'appolito zijn maar gewoon 2,5 weg
ik ga mijn tangband d'appolito's eerst 2e orde filteren om het te proberen maar ik wil uiteindlijk wel naar een 3e orde filter (gemengd 3e en 1e orde zou misschien ook kunnen)
mij lukt het trouwens wel: ga filteren rond 2500/3000Hz en de afstand is 11.5 cm
- Minimale afstand die ik met de Monacor + RB60 haal: 55+66.5 mm = 121.5 mm -> max crossover van 2831 Hz
- Minimale afstand die ik met de Peerless + RB60 haal: 55+72.5 mm = 127.5 mm -> max crossover van 2698 Hz
De Monacor is dus wat prettiger. Ik zou dan voor een minimale crossover van 2.5 Khz kunnen gaan, 3e orde. Dan ben ik D'appolito safe, en de ribbon is safe. Zo veel vermogen gaat er toch niet doorheen
Een andere optie zou zijn om de ribben iets over de korf van de woofers te plaatsen. Ik zou dan nog eens 5 mm winnen. Een max crossover van 2950 Hz is dan net mogelijk. Ik denk echter dat het beter is iets eronder te blijven. 2.8 Khz is dan wel een veilige optie denk ik.
volgens mij is het op de milimeter nauwkeurig doen onzindeepspace schreef op 14 juli 2004 @ 21:29:
Ik ben er inmiddels ook al achter dat het niet gaat lukken, in ieder geval niet als ik met 2/3 golflengte ga rekenen... Ik ga eens kijken of dat met 1x golflengte gaat lukken:
- Minimale afstand die ik met de Monacor + RB60 haal: 55+66.5 mm = 121.5 mm -> max crossover van 2831 Hz
- Minimale afstand die ik met de Peerless + RB60 haal: 55+72.5 mm = 127.5 mm -> max crossover van 2698 Hz
De Monacor is dus wat prettiger. Ik zou dan voor een minimale crossover van 2.5 Khz kunnen gaan, 3e orde. Dan ben ik D'appolito safe, en de ribbon is safe. Zo veel vermogen gaat er toch niet doorheen
Een andere optie zou zijn om de ribben iets over de korf van de woofers te plaatsen. Ik zou dan nog eens 5 mm winnen. Een max crossover van 2950 Hz is dan net mogelijk. Ik denk echter dat het beter is iets eronder te blijven. 2.8 Khz is dan wel een veilige optie denk ik.
maar je kan beter te klein zitten (richting 2/3) dan te groot (meer > 1 labda)
als je de drivers over elkaar schuift hou je misschen wel erg weing hout er tussen over.
ik heb al ondervonden dat de driver zo dicht op elkaar (niet over elkaar) doen 1 probleem geeft:
-het mooi verzinken van de driver is bijna onmogelijk (er is geen tussen ruimte)
[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 21:52 ]

[ klick voor high res versie ]
Looks sweet imho
[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 22:47 ]
Verwijderd
Lijkt me alleen lastig te plaatsen rechtop op een televisie (of plaats je hem anders?).
Om alweer terug te komen op dat 3D studio max;
Hoe krijg je die units er zo mooi in?!?!
Ik heb dat proggie ook gedownload...uhh gekocht (3ds max 6), en ik weet maar niet hoe je die units erin 'namaakt'.
Welke drivers je precies gebruikt hebt, prijzen&winkels. En een uitleg over je ontwerp?
Als het niet te veel moeite is, natuurlijk
Want het aanbod aan speakertweakers met verstand ervan is denk ik kleiner dan de vraag naar DIY centers. Dus waarschijnlijk kun je er aardig wat mensen mee helpen.
Gelukkig heb ik geen TV
Dat is wel de bedoeling dan ik jullie straks mijnOfftrack schreef op 14 juli 2004 @ 22:52:
Zou je misschien, als je project af is en je er helemaal tevreden over bent, hier een samenvattinkje neer willen zetten?
Welke drivers je precies gebruikt hebt, prijzen&winkels. En een uitleg over je ontwerp?
Als het niet te veel moeite is, natuurlijk
Want het aanbod aan speakertweakers met verstand ervan is denk ik kleiner dan de vraag naar DIY centers. Dus waarschijnlijk kun je er aardig wat mensen mee helpen.
En "kennis"... dat valt ook wel mee... Ik probeer gewoon zo veel mogelijk op te pikken en de verworven kennis toe te passen
@triple_A: als je een email adres had zou dat kunnen
[ Voor 58% gewijzigd door voodooless op 14-07-2004 23:07 ]
Verwijderd
Zou je dat fotootje ff door willen mailen?deepspace schreef op 14 juli 2004 @ 22:55:
haha, die unit namaken is een beetje gek spelen. De phase plug was nog het moeilijkste om mooi te krijgen. De texture van het kevlar heb ik als foto van subsonik gekregen en komt van de SPH-200 (close enough
).
Gelukkig heb ik geen TV. Ik heb alleen een monitor (21"
) en daarboven is een kast. In de kast ga ik het ding zetten. Ik zal hem dan wel wat naar onder richten om het geluid op oorhoogste te krijgen.
Dat zou prachtig zijn
Kan ik ook wat aanklooien
Oh, sorry, ik dacht dat ik hem al had 'gepubliceerd'.
Staat nu wel in mijn profiel.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2004 12:58 ]
Ik zou dat email adress zo maar ff weghalen, want anders heb je binnen de kortste keren nog meer spam dan je nu al krijgtVerwijderd schreef op 14 juli 2004 @ 22:58:
[...]
Zou je dat fotootje ff door willen mailen?
Dat zou prachtig zijn![]()
![]()
Kan ik ook wat aanklooien
Oh, sorry, ik dacht dat ik hem al had 'gepubliceerd'.
Foutje, hier is ie: iets apenlul nog iets puntje kom.
[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 15-07-2004 00:07 ]
Ik heb hier een van zijn eigen ontwerpen gevonden : http://www.seas.no/thor.htm
Vreemd genoeg lijkt deze speaker het ook niet zo nou te nemen met die 1x golflengte (of 2/3) van de X-over freq... De X-over is 2.5 Khz, wat een maximale afstand van 13,76 cm zou geven. De tweeter en woofer staan echter 15,2 cm van elkaar af (wat een crossover van 2.2 Khz zou suggeren)...
Komt het nu niet zo nauw met die frequenties, of is de theorie die ik bij elkaar gesprokkeld heb niet helemaal goed?
Nouja, dan maar zelf op jacht... Valt trouwens niet meer, want er is eigenlijk geen zinvolle info te vinden. Wat wel opvalt dat men zich bijna nooit aan de vuistregel houdt
Dus heb ik die ook maar even naast me neer gelegd en het volgende filter gefabiceerd. De SPL en impedantie curves heb ik met een groggie getraced vanaf bitmaps die ik uit pdf's en plaatjes heb gehaalt. De Monacor SPL curve is toch niet zo heel erg gesmoothed als men eerder dacht!
Hier het resultaat van 2x 3e orde, crossover punt ligt ongeveer bij 3160 Hz:

Zo is denk ik de ribbon veilig genoeg en zit ik nog redelijk dicht bij de vuistregeld van D'appolito. 92 dB gevoeligheid is lekker hoog en ampvriendelijk
Metingen moeten natuurlijk het definitieve filter bepalen, maar ik denk dat ik dit filter in ieder geval ga meebestellen, dan heb ik in ieder geval wat om mee te testen . Wat denken jullie? Best Netjes toch?
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd
Nouja, in beperkte mate zinloosVerwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 16:52:
je verliest altijd nog wat in de baffle-step. En een filter maken met als uitgangspunt de curves die gemeten zijn op "oneindige" baffles, is natuurlijk een zinloze oefening.
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 16-07-2004 17:00 ]
Verwijderd
natuurlijk wil je ergens starten, echter die keuzes kan je beter maken als je al gemeten hebt is mijn ervaring.deepspace schreef op 16 juli 2004 @ 16:59:
[...]
Nouja, in beperkte mate zinloosIk zei al dat ik toch ga meten als ik de units heb. Ik kan in ieder geval het filter bestellen. Dan heb ik een uitgangspunt van waaruit ik kan starten. Filter componenten heb ik toch nodig om te testen, dus dan kan ik maar beter iets bestellen wat redlijk in de buurt komt. Ik heb hier nog wel het een en ander liggen, dus ik kan nog best goed experimenteren ermee. Het gaat zich hier ook meer om de indicatie, dan om het echte difinitieve filter!