Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY] freaky center experiment voor deepspace

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 2.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 16 juli 2004 @ 17:00:
natuurlijk wil je ergens starten, echter die keuzes kan je beter maken als je al gemeten hebt is mijn ervaring.
Mja, maar dan moet je zolang wachten voordat je de filter componenten binnen hebt ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

deepspace schreef op 16 juli 2004 @ 17:08:
[...]

Mja, maar dan moet je zolang wachten voordat je de filter componenten binnen hebt ;)
Tja als geld geen rol speelt, zit je strax met onderdelen die je niet gebruikt

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 19:40

jedel

Kevlar

deepspace schreef op 16 juli 2004 @ 15:31:
Blijkbaar geen experts meer dus :'(

Nouja, dan maar zelf op jacht... Valt trouwens niet meer, want er is eigenlijk geen zinvolle info te vinden. Wat wel opvalt dat men zich bijna nooit aan de vuistregel houdt 8)7 .

Dus heb ik die ook maar even naast me neer gelegd en het volgende filter gefabiceerd. De SPL en impedantie curves heb ik met een groggie getraced vanaf bitmaps die ik uit pdf's en plaatjes heb gehaalt. De Monacor SPL curve is toch niet zo heel erg gesmoothed als men eerder dacht!

Hier het resultaat van 2x 3e orde, crossover punt ligt ongeveer bij 3160 Hz:

[afbeelding]

Zo is denk ik de ribbon veilig genoeg en zit ik nog redelijk dicht bij de vuistregeld van D'appolito. 92 dB gevoeligheid is lekker hoog en ampvriendelijk :)

Metingen moeten natuurlijk het definitieve filter bepalen, maar ik denk dat ik dit filter in ieder geval ga meebestellen, dan heb ik in ieder geval wat om mee te testen . Wat denken jullie? Best Netjes toch?
even een onwijze N00B vraag welk proje gebruik je voor dat filter ontwerp?

daarnaast was het bij mijn zoektocht naar d'appolito gegevens dat er heel weinig te vinden is, en dat waar ze toegepast worden de vuistregel wel heel ruim word genomen. (ook bij ontwerpen van Joe zelf)
ook ik heb besloten gewoon te gaan bouwen, en als het helemaal ruk is maak ik er wel een 2,5 weg van

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

deepspace schreef op 16 juli 2004 @ 16:45:
mja, maar ik weet niet of die @ 1W is of @ 2.83 V... de woofers zijn los 89 dB volgens de specs.. als ik dan ga rekenen kom ik op 92 dB. Ik denk dat ik die specs meer vertrouw dan lspCAD.
Klopt prima hoor, 2 woofers geeft een SPL winst van 6dB, namelijk 3dB door het feit dat de versterker tweemaal zoveel vermogen levert en 3dB door het feit dat de drivers elkaar versterken (ben de exacte naam ervan kwijt).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
Vermoedelijk is de curve in lspCAD dus @ 2.83V. Komt overeen met 2W @ 4 ohm. Het is nu eenmaal ook logischer om met spanningen te werken voor zo'n dingen, en niet met vermogens. Vermogens zeggen namelijk helemaal niks, omdat je impedantie heel erg sterk frequentie-afhankelijk is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13

Jag

In LSP CAD kan je instellen of je wilt dat twee woofers bij elkaar +6 of +3dB wordt. Invullen naar je eigen religious beliefs staat in de help :). Het is wel het meest gangbare om uit te gaan van +6dB moet ik wel zeggen.

• subsonik
Ik meende mij te herinneren dat het verschil tussen +3dB en +6dB hierin lag: als je woofers op minder dan 1 lambda van elkaar staan, dan heb je +6dB, anders +3dB. Dit zou betekenen dat er in het ontwerp van deepspace ergens een drop van 3dB in de curve zit, daar waar de afstand tussen beide midwoofers groter is dan de golflengte.

Ik weet niet of deze theorie klopt, het lijkt mij eerlijk gezegd ook eerder bizar. Eigenlijk moet het wel na te meten zijn, zal ik eens doen als ik m'n beide rear speakers gebouwd heb ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik toch meten, dus dan kom ik er zelf achter. Aangezien ik niet gelovig ben heb ik ook geen boek dat ik moet volgen om om mij te zeggen hoeveel gain een tweede woofer mij gaat brengen ;) Ik neem aan dat die drop @ 1x lamda los staat van de baffle step?

Maarja, ik ga eerst op vakantie :D

Antwoord @ Noob vraag: lspCAD ;)

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 17-07-2004 11:14 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben dan ook even weg geweest voor een verdiende vakantie naar Noorwegen:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/kaart.jpg

Na een tocht van meer dan 4200 KM met mijn Peugeotje (zonder AMWB hulp :P) ben ik en mijn vriendin weer thuis heelhuids aangekomen :D . Genoeg tijd gehad om nog wat na te denken over mijn center en nog wat ontwerpjes te tekenen ;) .

Ik ben besloten om een andere kleur en vorm te proberen om het een wat meer een high end indruk te geven. Als kleur denk ik aan olijfgroen hoogglans. De vorm wilde ik wat organischer maken, dus heb ik ervoor gekozen om er een beetje een rondere vorm van te maken:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/center_groen.jpg

Zo krijg je dus een redelijke high-end look. De rendering ziet er zeer strak uit vind ik O-) . Maarja, of het in het echt ook zo goed gaat worden is nog even afwachten. Aangezien ik ook eindelijk weer mijn kas heb gevult kan ik de units gaan bestellen. Dat ga ik meteen morgen doen :).

In de tussentijd ga ik met de kast beginnen. Hoe ik die precies ga maken weet ik nog niet. Twee mogelijkheden:

- lagen van MDF op elkaar lijmen. Dit is heel stevig en je kunt de dikte zelf kiezen. Het is wel veel werk en moet heel precies.
- Enkele plakken MDF als bracing en als baffle en boven/onderkant. Vervolgens meerder lagen gebogen dun multiplex om de rondingen te vormen. Ik zou het multiplex minimaal 18 mm willen maken. Het zal echter niet eenvoudig zijn om het multiplex te vormen.

Mijn voorkeur gaat naar de 2e optie. Ik denk dat je met het multiplex betere rondingen kunt maken dan met plakken MDF. Maandag dus multiplex halen en in een bak water laten weken om te kunnen buigen :) Baffle, boven/onderkant en achterkant worden 2x 18 mm MDF, daarnaast nog 2x bracing om ook het multiplex te steunen (naast het voordeel in klank). Of de bovenkant en onderkant dubbel gaan lukken is nog af te wachten, aangezien de woofers erg krap zitten, maar daar is altijd wel een oplossing voor te vinden :)

Verder heb ik nu vanwegen de vorm natuurlijk problemen om de inhoud van mijn kast te berekenen, en dus ook om de BR pijp te berekenen. Ik weet dan ik zo rond de 12 tot 15 liter ga krijgen, dus BR gaat ik ieder geval lukken. Ik denk dat ik later met het meten de juiste lengte ga bepalen, en uiteindelijk op smaak via het gehoor ga tunen :)

Ik heb er echt zin in en hoop zo snel mogelijk te kunnen beginnen... I'll keep you posted B)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11 22:48
Kijk eens bij zalytron naar de aria 5r en de aria 7r, die zullen je dan wel bekend voorkomen :)

Ik had je in je vakantie nog een linkje gestuurd via ICQ, had je die nog ontvangen?

En ander goed nieuws: Ik ben begonnen met het ontwerpen van een 3weg. De T/S metingen heb ik vrijdag gedaan en de kast berkeningen gisteren. Nu staat rhinoceros 3D open op mijn desktop 8)

Verwijderd

deepspace schreef op 08 augustus 2004 @ 18:57:
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben dan ook even weg geweest voor een verdiende vakantie naar Noorwegen:

[afbeelding]

Na een tocht van meer dan 4200 KM met mijn Peugeotje (zonder AMWB hulp :P) ben ik en mijn vriendin weer thuis heelhuids aangekomen :D . Genoeg tijd gehad om nog wat na te denken over mijn center en nog wat ontwerpjes te tekenen ;) .

Ik ben besloten om een andere kleur en vorm te proberen om het een wat meer een high end indruk te geven. Als kleur denk ik aan olijfgroen hoogglans. De vorm wilde ik wat organischer maken, dus heb ik ervoor gekozen om er een beetje een rondere vorm van te maken:

[afbeelding]

Zo krijg je dus een redelijke high-end look. De rendering ziet er zeer strak uit vind ik O-) . Maarja, of het in het echt ook zo goed gaat worden is nog even afwachten. Aangezien ik ook eindelijk weer mijn kas heb gevult kan ik de units gaan bestellen. Dat ga ik meteen morgen doen :).

In de tussentijd ga ik met de kast beginnen. Hoe ik die precies ga maken weet ik nog niet. Twee mogelijkheden:

- lagen van MDF op elkaar lijmen. Dit is heel stevig en je kunt de dikte zelf kiezen. Het is wel veel werk en moet heel precies.
- Enkele plakken MDF als bracing en als baffle en boven/onderkant. Vervolgens meerder lagen gebogen dun multiplex om de rondingen te vormen. Ik zou het multiplex minimaal 18 mm willen maken. Het zal echter niet eenvoudig zijn om het multiplex te vormen.

Mijn voorkeur gaat naar de 2e optie. Ik denk dat je met het multiplex betere rondingen kunt maken dan met plakken MDF. Maandag dus multiplex halen en in een bak water laten weken om te kunnen buigen :) Baffle, boven/onderkant en achterkant worden 2x 18 mm MDF, daarnaast nog 2x bracing om ook het multiplex te steunen (naast het voordeel in klank). Of de bovenkant en onderkant dubbel gaan lukken is nog af te wachten, aangezien de woofers erg krap zitten, maar daar is altijd wel een oplossing voor te vinden :)

Verder heb ik nu vanwegen de vorm natuurlijk problemen om de inhoud van mijn kast te berekenen, en dus ook om de BR pijp te berekenen. Ik weet dan ik zo rond de 12 tot 15 liter ga krijgen, dus BR gaat ik ieder geval lukken. Ik denk dat ik later met het meten de juiste lengte ga bepalen, en uiteindelijk op smaak via het gehoor ga tunen :)

Ik heb er echt zin in en hoop zo snel mogelijk te kunnen beginnen... I'll keep you posted B)
Zozo, das wel heel mooi!
Dat rustgevende, en tegelijkertijd dat verwilderde... :>
Oh ja, en die center mag er ook wezen :+

Alleen vind ik die kleur niet echt mooi :X
Waarom niet dezelfde kleur als je zuiltjes?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@Raymond: je link heb ik nog niet ontvangen, nog geen ICQ aangehad, eerst nog ff genieten van de rust :+ . Die aria's lijken idd veel op mijn ontwerpje ;) . Ik had ze zelf nog niet ontdekt ;)

Zelfde kleur zou idd kunnen, maar aangezien dit toch al een soort experiment is, wil ik wat anders proberen. Als het goed uitpakt wil ik misschien mijn fronts in de winter gaan vervangen met nieuwe zuilen, met deze zelfde samenstalling als deze center + een of twee 20 cm woofers (misschien ook van monacor, of een seas excel ofzo). De kleur in de renderings is natuurlijk niet 100% wat ik zou willen, maar ik denk dat hoogglans olijfgroen (kleur moet ik nog eens rustig gaan uitzoeken wel erg mooi kan zijn. Het is weer eens wat anders ;) . Ik zou ook gewoon de baffle zwart kunnen maken, en het multiplex mooi lakken, voor een echte houtlook. Ik denk alleen dat de overgangen niet zo eenvoudig te maken zijn. Een mooie kleur groen is dan ook niet lelijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 08-08-2004 20:51 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, weer enkele dagen verder :) . Monacor midbassen al besteld bij BMM. Clofis doet zelf niet aan bestellingen, dus verwezen ze me naar remo. Daar heb ik een email heen gestuurd, echter na enkele dagen nog niets terugontvangen :( . Ik denk dat ik morgen maar even ga bellen...

Geen reden natuurlijk om alvast te beginnen met de bouw. Na 5 uur zagen het volgende resultaat:

Let niet op dat het niet 100% recht is, de bandschuurmachine kan hier nog veel goed maken, het het geheel is nog niet verlijmt. 23 plakjes, voor ongeveer 41 cm. Bovendien komt er op de ronde kanten nog een laag 3 mm multiplex, zodat het uiteindelijk mooi glad is. De baffle wordt 2x 18 mm MDF, de achterkant 1x 18 mm. De boven- en onderkant is deels dubbel MDF, omdat de woofers wat meer ruimte te geven. Twee van de schijven hebben hebben wat bracing gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_001.jpg Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_002.jpg
Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_003.jpg Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_004.jpg

Morgen ga ik het geheel lijmen. Ik hoop dat dat een beetje gaat lukken. Verder ben ik vandaan even bij Heuts langs geweest om eens te gaan kijken naar autolak. Erg mooie kleurtjes, ook metallic. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. Moet echter nog even informeren wat voor grondverf e.d ik dan nodig heb. Op zich lijkt het me geen probleem.

• Raymond
Welke drivers heb je nodig?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 11 augustus 2004 @ 22:26:
Welke drivers heb je nodig?
ff terug lezen ;) Aurum Cantus G2si aka Celeritas RB60, Ribbon tweet :9~

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 11-08-2004 22:28 ]

• Raymond
aha :)
Die is zo rond de 115 euro, als ik me niet vergis (staat vaak in de duitse bladen de laatste tijd).
Die is met een alu frontplaat. Een tijdje terug was er in duitsland ook een versie met kunstof front en die was 80 euro. Maar die lijkt wel van de markt verdwenen...
Ik zal eens ff kijken of ik in outlook mijn mailtjes daarover kan vinden, ik heb daar namelijk wel eens naar geïnformeerd

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 11 augustus 2004 @ 22:31:
aha :)
Die is zo rond de 115 euro, als ik me niet vergis (staat vaak in de duitse bladen de laatste tijd).
Die is met een alu frontplaat. Een tijdje terug was er in duitsland ook een versie met kunstof front en die was 80 euro. Maar die lijkt wel van de markt verdwenen...
Ik zal eens ff kijken of ik in outlook mijn mailtjes daarover kan vinden, ik heb daar namelijk wel eens naar geïnformeerd
115 in duitsland? dan loont het met verzendkosten niet. In de bladen heb ik hem nog niet echt gezien, maar ik bekijk ook niet alle nummers, en het ding heeft vele verschillende namen. Bij Clofis was ie op voorraad. Moest alleen bij een van hun dealers kopen (Remo is er eentje van). Bij Clofis staat ie voor 129,-

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 11-08-2004 22:41 ]

Verwijderd

aaah: als ik het zo bekijk, dan zou ik de baffle ook van multiplex maken cq beplakken en dan die zijkanten zo laten!
ziet er imho juist prachtig uit! gewoon goede blanke lak er overheen en je hebt al een pracht van een speaker.

• Raymond
deepspace schreef op 11 augustus 2004 @ 22:36:
[...]

115 in duitsland? dan loont het met verzendkosten niet. Bij Clofis was ie op voorraad. Moest alleen bij een van hun dealers kopen (Remo is er eentje van). Bij Clofis staat ie voor 129,-
ik heb nog even gekeken, die tweeter van 85 waar ik het over had was de harwood UR-2. Die was in de aanbieding voor €89 in juli 2003 (normaal 99). Maar diezelfde tweeter kost nu, een jaar later, €139 :o

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 22:39:
aaah: als ik het zo bekijk, dan zou ik de baffle ook van multiplex maken cq beplakken en dan die zijkanten zo laten!
ziet er imho juist prachtig uit! gewoon goede blanke lak er overheen en je hebt al een pracht van een speaker.
Mja, daar had ik ook aan gedacht, maar ik hou niet zo van die houtnerf, dus ik ga voor een spannende metallic lak ;)
Raymond schreef op 11 augustus 2004 @ 22:42:
ik heb nog even gekeken, die tweeter van 85 waar ik het over had was de harwood UR-2. Die was in de aanbieding voor €89 in juli 2003 (normaal 99). Maar diezelfde tweeter kost nu, een jaar later, €139 :o
De Harwood heb ik idd in de laatste HH zien staan (waar bij mij enkele blz missen en enkele dubben zijn :( ).
teacher schreef op 11 augustus 2004 @ 22:44:
sidenote:
Is Alex (van remo) niet lekker op vakantie? (verder is hij ondertussen ook wel aan het verhuizen denk ik.) ff bellen, dan weet je het zeker.
Geen idee, maar zou idd best kunnen... Anyway, als dat idd zo is, dan probeer ik het ergens anders. Edit: Ik zie net dat de laatste update van de website 10 augustus is gedaan. Lijkt me dus dat er dan wel iemand aanwezig is :z

[ Voor 52% gewijzigd door voodooless op 11-08-2004 23:08 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

sidenote:
Is Alex (van remo) niet lekker op vakantie? (verder is hij ondertussen ook wel aan het verhuizen denk ik.) ff bellen, dan weet je het zeker.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Ja ik vind die laagjes ook wel wat hebben... :)

Naja, eigenlijk vind ik die hele speaker wel wat hebben ;)
Ziet er nu al mooi uit!

Oh ja, ben ook wel benieuwd hoe die metallic lak "uitpakt" op een speaker :9

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 22:47:
Ja ik vind die laagjes ook wel wat hebben... :)

Naja, eigenlijk vind ik die hele speaker wel wat hebben ;)
Ziet er nu al mooi uit!

Oh ja, ben ook wel benieuwd hoe die metallic lak "uitpakt" op een speaker :9
Ik ook. Ik heb het laatst eens gezien bij een speaker bouwer uit de buurt, Het was erg mooi! Ik ga ook eens de spuiterij vragen wat het grapje gaat kosten, vrees echter dat het duur is :P

• Raymond
Ik heb het laatst eens gezien bij een speaker bouwer uit de buurt,
Jij hebt iemand in de buurt wonen die (serieus) speakers bouwt?
Dat zou mij ook wel leuk lijken :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 11 augustus 2004 @ 23:09:
[...]

Jij hebt iemand in de buurt wonen die (serieus) speakers bouwt?
Dat zou mij ook wel leuk lijken :)
Yep, Ik heb de speakers zien staan in een museum hier in Venlo. De maker kwam idd uit de buurt (circel van 30 km ;) ). Ik heb toen een visitekaartje meegenomen en eens op de website zitten kijken. Waren mooie speakers (met ribbon en excel woofers), en klonken ook prima. Helaas ben ik het kaartje kwijt :( .

• Raymond
Je weet ook de naam niet meer?
Dan moet je maar weer terug naar het museum ;)

Verwijderd

Dat ziet er goed uit! Ik ben benieuwd naar je bevindingen, ik ben zelf ook iets met een bandtweeter aan het bouwen, echter zodra ik ga staan mis je alle hoogweergave al. Dus het is zaak de center op je luisterplek te richten.

• subsonik
Knap werk! De ronde vorm is ook erg goed voor de sound, omdat je staande golven en reflecties aan de binnenkant voor een groot deel tegengaat.

Je had eventueel de binnenkant van de zaagsnede nog zeer grillig kunnen zagen, zodat je aan de binnenkant van de speaker een heel grillig patroon krijgt ipv. een bijna vlakke wand. Maar daar is het nu te laat voor ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks guys :D .

Ik heb er nog aan gedacht om eventueel de binnenkant af te ronden. Dan heb je allemaal afgeronde banden lopen. Is idd nog wat beter voor de sound en ik kan het nog altijd doen :)

• subsonik
Nee, dat zou ik nu net niet doen :) Hoe grilliger de binnenkant, hoe beter.

Aan de andere kant zijn de oneffenheden die je nu hebt aan de binnenkant eigenlijk zo klein dat het effect in het frequentiebereik van de midwoofers te verwaarlozen is.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik kan natuurlijk wel delen rond frezen, en andere delen vlak laten... Maar ik denk dat ik het zo laat. Loodbitum aan de wanden, en dan een laag van dat noppenspul :) .

Ff met Remo gebeld. Ze hadden de bestelling door gekregen en de spullen zouden morgen de deur uit gaan :) . Ze hadden best wel ff een mail ter bevestiging kunnen sturen... maar goed, ik weet nu dat het onderweg is :D . Morgen of overmogen komen de monacor midbassen.

[ Voor 45% gewijzigd door voodooless op 12-08-2004 12:09 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, heb twee dagen lang zitten lijmen, maar het resultaat mag er zijn. Nog veel te schuren, maar ik heb al gezien dat het met het multiplex mega cool gaat uitzien. Ik denk idd dat ik nog een extra laag multiplex eromheen doe. Zo kan ik ook heel simpel met een figuurzaag de vorm van de woofers uitzagen, om ze te verzinken, i.p.v liggen te kloten met de bovenfrees ;)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_005.jpg Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_006.jpg

De achterkant van het midden heb ik nog vrij gelaten voor de BR pijp. Mooie vijver he ;) . Ik heb helaas nog geen spullen binnen gekregen, dus ik hoop op morgen. Anders zal het allemaal wel maandag binnen komen hoop ik :).

Oja: de weegschaal zegt al 7 KG, zonder dubbele baffle en drivers :D . Dat beloofd veel goeds :9~

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Had je voor al die lagen niet beter even met de kopieer frees kunnen spelen?
Een plaat netjes uitzagen en goed schuren. Daarna de rest ruw uitzagen en met de kopieerfrees op maat maken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
little_soundman schreef op 14 augustus 2004 @ 02:01:
Had je voor al die lagen niet beter even met de kopieer frees kunnen spelen?
Een plaat netjes uitzagen en goed schuren. Daarna de rest ruw uitzagen en met de kopieerfrees op maat maken.
Hmm, nooit aan gedacht dat dat ook kon :P . Maar aangezien je er straks toch niets van ziet maakt het niet uit dat het niet zo zuiver is.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
kleine update:

Vandaag heb ik een beetje zitten schuren. De plek voor de baffle is al behoorlijk recht, ook de achterkant. Dat was echt veel werk, de achterkant was namelijk niet helemaal haaks en de schuurmachine was net 1 cm te groot. Heb dus met hamer en beitel zelf een groot gedeelte 2 tot 4 mm moeten bijwerken :( (kost een uur of 4 :P ) . Het resultaat mag er wel zijn, het is nu netjes haaks. Ik ben er echter achter gekomen dat sommige plakken niet goed verlijmt zaten en op twee plaatjsen heb ik wat extra bij moeten lijmen. Is nu echter 100% oke :) Morgen ga ik de buitenkant schuren. De stukken multiplex liggen al in de vijver vol met water te trekken om ze te kunnen buigen. Ik denk dat ik ook nog een mal ga maken om te helpen met aandrukken. Hopen dat ik nog genoeg MDF heb. Ik moet toch eerst wachten of de units en de terminal voordat ik de baffle en achterkant erop kan zetten. Pas als die erop zitten kan ik de eerste laag multiplex aanbrengen.

So far so good....

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
again een update. Vandaag heb ik zitten schuren als een gek, en het is beter geworden dan ik zelf had gedacht. Tevens heb ik de baffle geplakt, maar nog niet met de kast verlijmt. Pics van het geheel in elkaar gestoken. Nu moet alleen nog het multiplex aan de zijkanten om alles nog mooier te maken :)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_007.jpg Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_008.jpg

Ik moet nog een beetje tweaken, maar dat komt helemaal goed :) . Nu moet ik wachten totdat ik het spul binnen krijg voordat ik verder kan... Ik verwacht dat het spul morgen komt. Zoniet, dan is dat ook geen ramp, ik heb dinsdag namelijk nog een hertentamen :(

Verwijderd

jemig, daar zit idd veel werk in. Maar helaas ook nog genoeg te doen :). Gelukkig hoef je er geen 2 te maken (toch ...).

• Raymond
Deepspace, heb je je tweeters al binnen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nope, niets binnen :(. Het is tweeter BTW, en niet tweeters :+ . Post ligt te slapen denk ik... Dan maar hopen op morgen. heb toch nog "betere" dingen te doen op dit moment :P

• Raymond
ah, ok.
Ik zocht namelijk nog iemand die geïnteresseerd is in een setje vifa ringradiators :P

Edit:

:D
Ik heb allemaal mensen aan mijn ICQ hangen voor die ringradiators :P
Voor geïnteresseerden: mail me maar, of stuur me een ICQ (1128269). Maar probeer Deepspace z'n topic een beetje heel te laten :+
Ik heb al gevraagd of het er meer dan 2 kunnen worden en als dat zo is, laat ik dat wel even aan iedereen weten :)

[ Voor 64% gewijzigd door Raymond op 16-08-2004 16:43 ]

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
in die ringradiators heb ik wel intresse!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Eindelijk zijn de Monacor wooferjes binnen gekomen :D . Ik zal nog wel wat foto's maken binnenkort. Tevens 90 mm compensatiemagneten. Kan iemand mij vertellen hoe ik die op de woofer moet plakken (als ze het meest afstotend zijn, of juiste niet)? De magneet is in ieder geval machtig groot. Ik heb het ding ook ff free air aangesloten, en was erg verbaast dat er al bijna alle frequenties uit kwamen. Echt bijna een breedbander.

Verder zoek ik nog het nummer van de K+T waar een test van deze woofer in staat. Als iemand dat nummer toevallig heeft zou ik het geweldig vinden als die gene de blz zou kunnen inscannen/fotograferen, zodat ik ook eens naar het waterval diagram kan kijken. Ik zag ergens wat staan over een verhoogde K3 bij 1,6 Khz... Wil ik ook wel wat meer van weten... Dus: als je me die blz zou kunnen sturen: _/-\o_

De ribbon heb ik nog niet binnen. Vanmorgen met Remo gebeld: Die zouden mij terug bellen omdat ze het nog even "uitzoeken" moesten. Helaas nog geen telefoon gehad... Vage zaak begin in het te vinden... Het ding zou vorige week vrijdag al op de post zijn gegaan. Morgen nog maar eens bellen!

• Raymond
Kan iemand mij vertellen hoe ik die op de woofer moet plakken (als ze het meest afstotend zijn, of juiste niet
Je moet ze zó monteren dat ze eerst afstoten, je zal merken dat wanneer je ze dan heel dicht bij elkaar brengt (<1mm), ze opeens gaan aantrekken.
Verder zoek ik nog het nummer van de K+T waar een test van deze woofer in staat.
Weet jij jaar en maand? Dan kan ik even voor je kijken of ik hem heb.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 19 augustus 2004 @ 19:03:
Je moet ze zó monteren dat ze eerst afstoten, je zal merken dat wanneer je ze dan heel dicht bij elkaar brengt (<1mm), ze opeens gaan aantrekken.
Ik zal eens proberen. Dus net voordat ze elkaar raken moeten ze zich opeens aantrekken? Probeem is dat die dingen zich steeds willen draaien... Ben nu nog ff een paar dagen vakantie vieren dus maandag of dinsdag kan ik hopenlijk weer aan de slag :P
Weet jij jaar en maand? Dan kan ik even voor je kijken of ik hem heb.
Helaas niet. Ik weet alleen dat het er in heeft gestaan volgens: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/vergl3.htm

• Raymond
D'r staat boven dat het K+T 3/2001 is.

Brilletje nodig? :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 19 augustus 2004 @ 20:26:
D'r staat boven dat het K+T 3/2001 is.

Brilletje nodig? :P
Nee, hoogstens nieuwe glazen... heb al -11.75 dus er kan nog wel wat bij :+ ( :'( )

En de 23/2001 heb je toevallig natuurlijk niet liggen :? iemand anders misschien?

[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 19-08-2004 22:53 ]

• Raymond
Waarom de 2/2001?

• Raymond
staat'ie hier tussen:
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/chassis_hersteller.pdf ?

Ik heb namelijk wel alle HH uitgaven ( :*) )

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 19 augustus 2004 @ 22:50:
staat'ie hier tussen:
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/chassis_hersteller.pdf ?

Ik heb namelijk wel alle HH uitgaven ( :*) )
Helaas, wel veel andere typen, maar net niet de 135KEP :'( .

2/2001 was natuurlijk een foutje :Z

Oh, btw. Die Harwood UR 2.0 schijnt hetzelfde te zijn als de Aurum Cantus G2 (weet niet of ze de si of gewone G2 bedoelen)... man die dingen hebben veel namen :X

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 19-08-2004 22:57 ]

• Raymond
135 kep, of de 165 kep ?

Ik dacht dat je de 165 had?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nope, de 165 wilde ik eerst gebruiken, als simpel 2-weg. Nu heb ik 2x de 135KEP. de 165 is idd te vinden in de HH... de 135 helaas niet :(

Verwijderd

Wow Space mooie kast! Ik was het topic een beetje vergeten. Wat ga je voor pootjes nemen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 00:43:
Wow Space mooie kast! Ik was het topic een beetje vergeten. Wat ga je voor pootjes nemen?
Dat is een goede vraag... misschien hele kleine spikes ofzo... Of helemaal geen pootjes... Ik zie wel als ik zover ben...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Damn... even een paar daagjes weg geweest... Vrijdag nog Remo gebeld over mijn ribbon (nadat ik donderdag niets had vernomen (heb donderdag ochtend ook nog gebeld, ze zouden me terug bellen)). Weer werd ik afgescheept met het verhaal dat ze het aan het uitzoeken waren bij de leverancier... Nadat ik zei dat het ding bij Clofis (daar komt ie vandaan) op voorraad was, kreeg ik wel een heel vaag antwoord: "ja inderdaad, dat is zeker zo..." Verder kwam er geen zinnig woord uit en moest ik maar weer wachten totdat ie meer wist. Kom op zeg, het uitzoeken duurt toch geen week. Het ding is op voorraad... notabene! Ik ben behoorlijk pissed off op Remo op dit moment. Ik bel in de namiddag nog een keer, als ik dan geen fatsoendelijk antwoord krijg, ga ik het ding wel ergens anders halen! Dit slaat nergens op. Vind de communicaties aldaar toch al slecht. Ik kreeg niet eens een bevestingingsmailtje voor mijn bestelling. Iets wat je toch minimaal verwacht, zeker als je ze een machtiging geeft!

Maarja... Woensdag ben ik weer thuis. Ik zal dan ook ff wat pics posten van die machtige 13 cm woofertjes :D.

Niemand heeft dus de K+T van 3/2001 :? Jammer dan..

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 23-08-2004 12:19 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
update :'( :

Ik heb gisteren maar een boze mail gestuurd om voor opheldering te vragen en ze uit te leggen hoe slecht hun communicatie verloopt (aangezien ik te laat was om nog te bellen)... Tot nu toe geen reactie. Morgen middag ben ik weer thuis. Heb ik nog niets, dan ga ik maar weer boos bellen. Komt er dan nog niets uit, ga ik wel ergens anders heen. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om zo'n simpel component af te leveren... of om binnen een dag een email te beantwoorden...

• Raymond
deepspace schreef op 23 augustus 2004 @ 12:18:
Niemand heeft dus de K+T van 3/2001 :? Jammer dan..
Ik dacht dat je de 165 had, die staat in de 3/2001. Volgens mij staat de 135 in 4/2002

Over dat geneuzel met Remo: gewoon woensdag bellen met de vraag wanneer'ie wordt gestuurd. Als je daar geen antwoord op krijgt (gewoon aandringen op een fatsoenlijk antwoord), het ding acuut afbestellen en uit Duitsland halen.

Met leveranciers die geen belang hebben bij jouw bestelling, hoef je geen zaken te doen.

(ik krijg trouwens het vermoeden dat hij ze niet bij Clofis haalt, als hij zo vaag doet over de levertijd. Dan heeft'ie vast ergens een "adresje" )

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 24 augustus 2004 @ 21:25:
Ik dacht dat je de 165 had, die staat in de 3/2001. Volgens mij staat de 135 in 4/2002
nee, de 165 had ik initieel, heb nu 2x 135
Over dat geneuzel met Remo: gewoon woensdag bellen met de vraag wanneer'ie wordt gestuurd. Als je daar geen antwoord op krijgt (gewoon aandringen op een fatsoenlijk antwoord), het ding acuut afbestellen en uit Duitsland halen.
Dat ben ik ook zeker van plan!
Met leveranciers die geen belang hebben bij jouw bestelling, hoef je geen zaken te doen.

(ik krijg trouwens het vermoeden dat hij ze niet bij Clofis haalt, als hij zo vaag doet over de levertijd. Dan heeft'ie vast ergens een "adresje" )
Ik weet gewoon dat die dingen van Clofis komen, aangezien ze mij daar zelf naar Remo verwezen. Als dat idd niet zo zou zijn, dan zal ik in ieder geval aan Clofis doorgeven dat ze met Remo geen zaken meer hoeven te doen :P Uit DLD halen kan idd dan nog.. of een van de andere dealers van Clofis (speakerland, speaker&co... er zijn er nog zat ;) ).

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 24-08-2004 21:29 ]

• Raymond
ik zal'es kijken of ik 4/2002 heb :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 24 augustus 2004 @ 21:39:
ik zal'es kijken of ik 4/2002 heb :)
Spannend... Ik wacht de email af :P Ik heb maandag in ieder geval al wat weerstanden gekocht om de T/S parameters te meten. Aangezien ik verschillende methodes ben tegengekomen heb ik maar wat meer weestanden gekocht, zit ik altijd goed ;)

Maar hier op GoT was er ook een keer een topic met een uitvoerige beschrijven van het meten van de T/S. Alleen de search (die weer brak is op dit moment :'( ), kan dat topic niet meer vinden... Iemand toevallig nog een linkje, of een link naar een website met een betrouwbare eenvoudige methode? Ik heb er al zoveel gezien dat ik de bomen door het bos niet meer zie...

Kan ik morgen in ieder geval nog wat nuttigs doen ;)

[ Voor 68% gewijzigd door voodooless op 24-08-2004 21:49 ]

• Raymond
hrmpf, de info op die website klopt niet :(

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 24 augustus 2004 @ 21:50:
hrmpf, de info op die website klopt niet :(
:P lekker dan :( , maar toch bedankt _/-\o_

• Raymond
Er staat 4/2002 maar dat moest 3/2003 zijn :+

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 24 augustus 2004 @ 21:57:
Er staat 4/2002 maar dat moest 3/2003 zijn :+
En die heb jij toevallig ook :? :P

• Raymond
Hoe denk je dat ik het weet? :P

• Raymond
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/got/135kep-page1.jpg+Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/h.l.r.vanweeghel/files/got/135kep-page2.jpg

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Cool :D , ben super benieuwd (nu nog hopen dat je een scanner hebt, of een digicam)! Ik ga btw proberen te crossen op 2 Khz 3e orde denk ik. In de HH crossen de de Harwood (die hetzelfde schijnt te zijn) zelfs op 1,8 Khz 2e orde. Misschien eens mailen hoe dat zit op hoge volumes...

Ah, zie al dat het gelukt is :D

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/smileys/worshippy.gif

Ziet er ook nog een zeer nice uit :) Vervorming valt ook zeker nog mee, had het veel erger verwacht. "Sprungantwort" ziet er lekker snel uit. Waterval is misschien wat onrustig, maar dat valt ook allemaal mee. Al met al ben ik zeer blij :D

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 24-08-2004 22:16 ]

Verwijderd

Jammer dat de impedantieplot niet groter staat afgedrukt, daar kan je vaak nog wat vervelende resonanties op ontdekken. Voor de rest zien de plots er netjes uit. Echter ik zie dat de woofer toch al begint de bundelen na 2kHz, ondanks dat de woofer nog tot hoge frequenties mee kan spelen. Daar zal de populairiteit van de woofer wel inzitten je kan de woofer breed inzetten, dus ook meer mogelijke x-over punten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ach, bundeling is niet veel erger als bij andere 13 cm woofertjes als ik het zo zie. Als ik op 2 Khz ga X-en, dan is er toch niets aan de hand ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, eindelijk weer thuis :)

Remo nog eens gebeld. Ze hadden blijkbaar een grote fout gemaakt en kregen vandaag weer een nieuwe ribbon binnen, die vandaag of morgen op de post zou gaan.. Laten we het hopen, want het is nu echt hun laatste kans!

Dan nu wat pics van het woofertje (heb er twee van):

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_010.jpg

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_011.jpg

Ik heb de compensatiemagneet er al achterop gezet, moet hem nog wel ff vastplakken. Ik moet zeggen dat het best goed helpt!

Nu wil ik echter de TS params nog eens opmeten, aangezien deze door de extra magneet aangetast zijn. Ik ben begonnen met de door Atgast ooit geschreven howto: [rml][ how-to] Het meten van de Thiele en Small parameters[/rml] . Helaas moest ik bij het meten van de fs ophouden omdat mijn miltimeter in de AC stand niet naukeurig genoeg is :'( . Wat nu? Nieuw multimeter kopen zie ik niet echt zitten... Zijn er misschien wat vuistregels wat bereft de TS params na toevoeging van een compensatiemagneet? Van subsonik hoorde ik dat de Qes met ongeveer 0,1 zou gaan stijgen (waardoor de Qts ook mee zou gaan). Maar hoe zeker kan ik aan deze regel vasthouden. Laten meten loont ook niet echt... wan koop ik liever een nieuwe multimeter. Anyway, als de Qes met 0,1 omhoog gaat, dan kan ik BR wel vergeten, gesloten kan echter nog wel prima met een -3 db bij ongeveer 85 Hz.

• teacher
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zou alex (van remo) je niet even kunnen helpen met een meting; volgens mij heeft hij daar de spullen wel voor.

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
teacher schreef op 25 augustus 2004 @ 15:54:
zou alex (van remo) je niet even kunnen helpen met een meting; volgens mij heeft hij daar de spullen wel voor.
:X Van Remo blijf ik liever weg... Verder kan ik dan beter een nieuw multimeter kopen, want benzine/tijd is veel te duur ;)

• Raymond
Www.libinst.com

volgens mij kan de demoversie van praxis t/s meten :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
ik zal het eens proberen... Damn, wat een vaag proggie zeg... Daar heb ik ook weer weerstanden voor nodig die ik nu niet heb... ik denk dat ik maar ff een nieuw multimeter ga halen morgen

[ Voor 90% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 17:49 ]

• Raymond
Je hebt sowieso weerstanden nodig voor t/s metingen, toch?

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Wat voor toongenerator gebruik je voor het meten? Als je dat via de pc doet; mag je wel een Audigy kaart hebben om fatsoenlijk boven de 1Khz te meten :Y)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Barry|IA schreef op 25 augustus 2004 @ 18:23:
Wat voor toongenerator gebruik je voor het meten? Als je dat via de pc doet; mag je wel een Audigy kaart hebben om fatsoenlijk boven de 1Khz te meten :Y)
Audigy :X :r Dat is zowat het slechte wat je kunt hebben :X Toongen is gewoon winISD van de laptop. Eventueel kan ik ook de PC gebruiken, die heeft een Aureon 7.1 space :) Daar staat echter geen windows op, dus moet ik het doen met een linux tonegen.
Raymond schreef op 25 augustus 2004 @ 17:57:
Je hebt sowieso weerstanden nodig voor t/s metingen, toch?
Weerstanden heb ik al wel, maar niet genoeg voor de metingen via dat proggie... Ik haal gewoon een nieuwe multimeter, ik heb nu zo'n crap ding van 10 euro en is echt wel eens aan vervanging toe!

[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 18:34 ]

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-10 19:40

jedel

Kevlar

Raymond schreef op 25 augustus 2004 @ 16:46:
Www.libinst.com

volgens mij kan de demoversie van praxis t/s meten :)
speaker workshop
hier mee kan je T/S parameters bepalen, en inpedantie en frequenite curves meten met je geluidskaart 8)7 , ik heb het ook gebruikt, er is ook een hele goed tutorial van.....

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
jedel schreef op 25 augustus 2004 @ 19:48:
[...]

speaker workshop
hier mee kan je T/S parameters bepalen, en inpedantie en frequenite curves meten met je geluidskaart 8)7 , ik heb het ook gebruikt, er is ook een hele goed tutorial van.....
Owja... dat was er ook nog... nog zo'n onmogelijk te bedienen app ;) . Maar ik ga deze toch eens proberen, aangezien ik die ook wilde gebruiken voor het maken van het filter. De tutorials zouden idd de onoverzichtelijkheid van het proggie weer goed moeten maken ;) Ga ik maar meteen morgen zo'n "Jig" maken :P

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 20:07 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Mijn "Jig" bestaan momenteel uit draadjes, een weerstand en een hoop plakband.. maar het lijkt te werken... Ik kan in ieder geval de impedantie van de woofer meten, en vandaaruit de T/S params laten uitrekenen... Enigste probleem: er klopt niets van t.o.v de opgegeven specs :X Ik denk dat dat eraan ligt dat de unit nog niet ingespeeld is... ik duw er dus nu ff een aantal uurtjes wat verschillende sinusen doorheen. Hopen dat dat helpt

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:04

Skef

Ik scheer.me

deepspace, wat ik me toch ff afvroeg:

Hoe heb jij die ronding in je behuizing bepaald? Ik ben nu ook met een soortgelijk project aan 't uitdenken, en ik heb uiteindelijk gewoon een afbeelding van de B&W site gepakt, en die maar in fotosoep net zo lang lopen bewerken totdat er iets zinnigs uit kwam...

Heb het daarna even over laten trekken in illustrator, en dit is mijn eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.globalminds.nl/sander/speakers.jpg

De units welke ik ga gebruiken zijn 2x tangband W4657SC (goh, waar heb ik die eerder gezien) en de vifa XT-300 ringradiator...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Damn, dat lijkt verdacht veel op mijn ontwerp (en ik heb niet afgekeken):

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/model.png

Ik heb het gewoon zelf in illustrator gemaakt op ware grootte, uitgeprint, en uitgeknipt en mallen gemaakt.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

het gaat toch niet om de exacte ronding, maar om het feit dat er een ronding is. Het gaat voor zover ik weet meer om de inhoud van de kast, de ronding is leuk om de kast zo dood mogelijk te maken, maar volgens mij zit daar weinig theorie achter verder over de mate van 'ronding'.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ik ga mijn geval in metaal laten frezen, zodat ik een mal heb waarmee ik met de kopieer-bovenfrees aan de gang kan. Bovenfrees word iets nauwkeuriger als decoupeer, en dat scheelt me veel schuurwerk.

En ach ja, ik hoef in totaal maar 224 plaatjes van 18mm te frezen (ik wil gelijk de volledige 5.1 setup hè)

@Joost: Het ging me ook nie exact om de "ronding", maar meer hoe ie 'm zo netjes kreeg. Ik heb er echt lang op lopen klooien met in het begin een touwtje, 2 spijkers en een pen... Het gaat me meer om het uiterlijk dan om de theorie er achter!

[ Voor 31% gewijzigd door Skef op 25-08-2004 23:06 ]

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Idd, ik heb het om de looks gedaan, en niet om de theorie (dat telde ook wel een klein beetje mee, maar veel minder).

Vervelend is dat ik de inhoud van de kast maar een beetje moet gokken, aangezien ik de oppervlakte van mijn vorm niet ken :P . Als ik er grofweg een rechthoek in teken (die ik ongeveer schat op de oppervlakte van de rode vorm) kom ik op zo'n 10 tot 12 liter uit...
Skef schreef op 25 augustus 2004 @ 23:03:
Ik ga mijn geval in metaal laten frezen, zodat ik een mal heb waarmee ik met de kopieer-bovenfrees aan de gang kan. Bovenfrees word iets nauwkeuriger als decoupeer, en dat scheelt me veel schuurwerk.
zeg maar gerust way naukeuriger. Decoupeerzaag is eigenlijk een ramp.
En ach ja, ik hoef in totaal maar 224 plaatjes van 18mm te frezen (ik wil gelijk de volledige 5.1 setup hè)
Succes, ik heb al 6 uur gedaan over +/- 24 plakjes ;) De rest doe ik in etappes ooit nog eens een keer :P
@Joost: Het ging me ook nie exact om de "ronding", maar meer hoe ie 'm zo netjes kreeg. Ik heb er echt lang op lopen klooien met in het begin een touwtje, 2 spijkers en een pen... Het gaat me meer om het uiterlijk dan om de theorie er achter!
Lijn tool in Illustrator werkt prima hoor :) Heb echter ook uren liggen kloten om iets moois te krijgen B)

[ Voor 57% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:08 ]

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ik heb mijn vorm even uitgeknipt, en in het uitgeknipte binnenste heb ik een stuk ruitjespapier geplakt. Dan is het simpel hokjes tellen, en ik kom bij mij op 2,03 dm2 :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Skef schreef op 25 augustus 2004 @ 23:07:
Ik heb mijn vorm even uitgeknipt, en in het uitgeknipte binnenste heb ik een stuk ruitjespapier geplakt. Dan is het simpel hokjes tellen, en ik kom bij mij op 2,03 dm2 :P
is ook een manier natuurlijk, meerder kleine hokjes, i.p.v een groot hok ;)

Zo.. ik ga eens kijken of de sinusen al wat gedaan hebben voor de T/S params... Helaas nog steeds niet goed, maar de metingen worden wel veel vloeiender. Kan ook best zijn dat ik niet goed gecallibeerd heb (en het feit dat ik het op een laptop doe zal ook niet helpen :X ). Maar ja, door die callibratiefout kan de fs niet te hoog zijn lijkt met zo (ik meet 53 Hz, volgens de specs moet dat 45 Hz zijn, en volgens de K+T review 38 Hz)... Qts en Qes zijn veel te hoog, Qms is veel te laag... Iemand een idee :? Nog meer inspelen?

[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:16 ]

• B-lennium
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

je had hem toch bijna af ? volstorten met zand en dan met een maatbeker leeg scheppen :P

hoe ga je deze center plaatsen in je surround setup ? boven of onder de TV ?
of heb jij de luxe dat hij achter het projectie scherm kan ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Verwijderd

zoals jullie misschien weten heb ik enige ervaring met die ronde kastvormen van op elkaar gelijmde stukken hout. Ik heb wel een aantal belangrijke tips naar mijn idee;

mdf op de vlakke kant gelijmt werkt om een of andere reden ENORM mijn speakers zijn 3 keer gescheurd.... (was niet zo erg had ze toch niet afgewerkt). Dit is op te lossen door gebruikt te maken van een draadeind en een frontplaat...

Maak een Super nouwkeurige mal, wanneer je dat niet doet moet je of beschikking hebben over een vandikte bank of heel veel tijd over en een goed schuurmachine...
(werk altijd met een gelijdefreesje of laat het lazeren, want anders heb je veel te veel afwijking)

Mdf op die manier lijmen is lang niet zo sterk als je denkt en het splijt best snel..

(ik heb het topic NIET doorgelezen, maar ik zag dat het hierover ging en heb gewoon op de reply knop geramt)

EDIT: volume heb ik toen ook geberekent door gewoon zand in een maat te doen (emmer ofzo) en dan te kijken hoeveel er in kan...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 23:15 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
@B-lennium: Leest het topic ff door! Ik heb geen TV, alleen een 21" monitor. Deze komt er bovenop te staan en zal een beetje richting publiek gericht worden.

@eX!sIoN: Bij mij is het MDF idd ook enkele keren gescheurd. Was gelukkig prima te repareren met wat lijm :) Aangezien er nog een laag (of twee) van multiplex overheen komen , maak ik mij geen zorgen om de stevigheid van het geheel. De schuurmachine heb ik idd hard nodig gehad zoals je misschien wel gezien hebt. Uiteindelijk is het echter allemaal goed gekomen :) Volgende keer zou ik idd mijn bovenfrees kappen met zo'n kopieergeval.. Maarja, dat is altijd achteraf denken :)

Anyway.. ik wacht nog op mijn ribbon en de bi-wiring terminal om verder te kunnen... Ondertussen wat T/S trachten te meten :P Woofertje hangt weer aan de sinus ;)

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:32 ]

• Raymond
deepspace schreef op 25 augustus 2004 @ 22:38:
Enigste probleem: er klopt niets van t.o.v de opgegeven specs :X Ik denk dat dat eraan ligt dat de unit nog niet ingespeeld is... ik duw er dus nu ff een aantal uurtjes wat verschillende sinusen doorheen. Hopen dat dat helpt
Bij mijn metingen is het niet ngebruikelijk dat de individuele parameters zo'n 50-100% van de specs afwijken.
Maar als je dan een box gaat berekenen zit er maar weinig verschil in!
(box met specs van vifa: 55L, met mijn metingen: 46L )

1 van mijn metingen met Sample Champion van één van mijn 4 PL11 middentoners:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Thiele-Small Parameters - Computed by means of Delta Mass Method

Free standing measurement file: 
   Added mass measurement file: 

Sampling Rate: 24000 Hz
              Frequency resolution: 2,930 Hz

Added mass weight [Ma]: 15,000 grams
   Surface area of the driver [Sd]: 58,00 cm²

Resonance frequency [Fs]: 87,8906 Hz
     Impedance at resonance [Zmax]: 27,2106 Ohm
  DC resistance of the driver [Re]: 6,1000 Ohm
           Inductance at 1KHz [Le]: 0,28748 mH
                Mechanical Q [Qms]: 3,72715
                Electrical Q [Qes]: 1,07697
                     Total Q [Qts]: 0,83554
                   Cone mass [Mmd]: 4,74601 grams
                Dynamic mass [Mms]: 5,00000 grams
                  Compliance [Cms]: 0,65582 mm/N
       Mechanical resistance [Rms]: 0,74083 Kg/s
                 Force Factor [BL]: 3,95465 Tm
Acoustic reference efficiency [no]: 0,19460 %
           Equivalent volume [Vas]: 3,13278 liters
       Reference Sensitivity [SPL]: 84,9097 dB W/m
                 Sensitivity [SPL]: 86,08730 dB 2.83V/m

specs van Vifa:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Nominal impedance [ohm] 8  
Voice coil resistance [ohm] 5.9   
Nominal power [W] 35/70   
Short term max power [W] 150/250    
Long term max power [W] 90/120   
Operating power [W] 12.6    
Sensitivity [dB] 85   
Frequency range [kHz] 0.2-6    
Free air resonance [Hz] 73   
Voice coil diameter [mm] 25   
Voice coil height [mm] 7.5    
Air gap height [mm] 4   
Voice coil inductance [mH] 0.43   
Eff. diaphragm Area [cm²] 58    
Moving mass [g] 5.3    
Magnet weight [g]/[oz] 240/8.5    
Force factor [Bl] 4.6    
VAS [l] 4.25    
Qms 2.10    
Qes 0.68    
Qts 0.51

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks... laat ik het hopen dat het goed komt... simulaties met huidige gemeten T/S slaan in ieder geval nergens op.. Daarnaast heb ik nog geen VAS kunnen laten berekenen, moet ik nog een meting met added mass doen... Eens kijken hoe dat ik zijn werk gaat... Zag ook nog iets met een meting in een sealed box, is dat ook persee nodig? De methodes met de multimeter hebben ook geen doos nodig voor zover ik weet.

edit: ah, ik zie het al, er zijn twee verschillende methodes, eentje met een bekend volume, en eentje met added cone mass. Denk dat ik een kastje maak, dat is makkelijker en veiliger :)

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:48 ]

• Raymond
added mass is makkelijker.
Gewoon voor €1 een potje play-doh bij de intertoys scoren en precies 20-30gram afwegen :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 25 augustus 2004 @ 23:56:
added mass is makkelijker.
Gewoon voor €1 een potje play-doh bij de intertoys scoren en precies 20-30gram afwegen :)
Ik ben dan zo bang dat er wat van dat spul in het gat van de phase plug terecht komt.. Verder lijkt het me preciezer om met een grote hoeveelheid te rekenen (liters), i.p.v een kleine (gram). Of het ik het nu mis?

• Raymond
liters vs massa is als sony vs philips :P

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Raymond schreef op 26 augustus 2004 @ 00:17:
liters vs massa is als sony vs philips :P
Duidelijk ;)

Maar ik moet eerst maar eens zorgen dat ik mijn Jig in orde krijg. Ik meet wel wat, maar volgens mij is dat allemaal niet erg precies. Als ik passive componenten meet, dan kloppen de waardes van geen kant :X . Ik denk dat ik straks ff spul ga halen om zo'n orgineel jig te maken (en een nieuwe multimeter ;) )

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Super cool! De ribbon tweeter en de bi-wiring terminal zijn binnen :)

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_012.jpg

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/img_013.jpg

Ik heb hem ff aangesloten, en ik moet zeggen dat het best wel goed klinkt :) Ziet er ook erg goed uit verder. Afwerking is erg goed en de frontplaat is way dik (3 mm)

Verder heb ik een nieuwe multimeter, en ik heb spul gehaalt om een echt impedatie jig te maken voor speaker workshop. Ik ga maar eens zorgen dat ik windows op mijn PC krijg, dan heb ik in ieder geval een fatsoendelijke kaart om mee te meten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 26-08-2004 16:46 ]

Verwijderd

Ziet er echt mooi uit, denk dat dit echt een mooie center gaat worden!! :)
Het High-End straalt er gewoon vanaf!

Ow ja, hoe is het nou verder gegaan met Remo?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 26 augustus 2004 @ 16:48:
[...]
Ow ja, hoe is het nou verder gegaan met Remo?
Het resultaat is te zien op de foto's :P Blijkbaar hebben ze zich aan hun woord gehouden en als de bliksem ervoor gezorgt dat ik het spul vandaag zou krijgen. Een klein pluimpje krijgen ze dus nog wel van me :Y)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Aaaaaaaaaaarg... ik wordt gek van die T/S metingen :'( . Ik ben nu maar met de multimeter bezig en de guide van Atgast, maar de Fl en Fh lijken totaal niet te kloppen (aangezien er ergens in een forume een v staat die ik niet kan plaatsen, waardoor de Vr wel erg dicht bij de Vm ligt) In ieder geval lijkt de nieuwe multimeter een stuk bruikbaarder te zijn :)

Dus ik heb ff de metingen hier ingevult: http://www.bcae1.com/spboxad3.htm . Dan komt er wel wat uit wat erop lijkt, maar het is nog steeds way off spec. Simulaties met die waardes slaandan ook helemaal nergens op :(.

Nog maar meer sinusen door die dingen heen pompen dan ???

• Peter Geerts
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2024
Misschien doe je de metingen bij een te hoog uitgangsvoltage. De woofer gaat dan (zeker in free air) al gauw over zijn lineaire uitslag heen, met alle gevolgen van dien.

http://sound.westhost.com/tsp.htm

bovenstaande link bevat nog wat informatie en tips.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste