Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Verwijderd
Tja als geld geen rol speelt, zit je strax met onderdelen die je niet gebruiktdeepspace schreef op 16 juli 2004 @ 17:08:
[...]
Mja, maar dan moet je zolang wachten voordat je de filter componenten binnen hebt
even een onwijze N00B vraag welk proje gebruik je voor dat filter ontwerp?deepspace schreef op 16 juli 2004 @ 15:31:
Blijkbaar geen experts meer dus![]()
Nouja, dan maar zelf op jacht... Valt trouwens niet meer, want er is eigenlijk geen zinvolle info te vinden. Wat wel opvalt dat men zich bijna nooit aan de vuistregel houdt.
Dus heb ik die ook maar even naast me neer gelegd en het volgende filter gefabiceerd. De SPL en impedantie curves heb ik met een groggie getraced vanaf bitmaps die ik uit pdf's en plaatjes heb gehaalt. De Monacor SPL curve is toch niet zo heel erg gesmoothed als men eerder dacht!
Hier het resultaat van 2x 3e orde, crossover punt ligt ongeveer bij 3160 Hz:
[afbeelding]
Zo is denk ik de ribbon veilig genoeg en zit ik nog redelijk dicht bij de vuistregeld van D'appolito. 92 dB gevoeligheid is lekker hoog en ampvriendelijk
Metingen moeten natuurlijk het definitieve filter bepalen, maar ik denk dat ik dit filter in ieder geval ga meebestellen, dan heb ik in ieder geval wat om mee te testen . Wat denken jullie? Best Netjes toch?
daarnaast was het bij mijn zoektocht naar d'appolito gegevens dat er heel weinig te vinden is, en dat waar ze toegepast worden de vuistregel wel heel ruim word genomen. (ook bij ontwerpen van Joe zelf)
ook ik heb besloten gewoon te gaan bouwen, en als het helemaal ruk is maak ik er wel een 2,5 weg van
nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)
Klopt prima hoor, 2 woofers geeft een SPL winst van 6dB, namelijk 3dB door het feit dat de versterker tweemaal zoveel vermogen levert en 3dB door het feit dat de drivers elkaar versterken (ben de exacte naam ervan kwijt).deepspace schreef op 16 juli 2004 @ 16:45:
mja, maar ik weet niet of die @ 1W is of @ 2.83 V... de woofers zijn los 89 dB volgens de specs.. als ik dan ga rekenen kom ik op 92 dB. Ik denk dat ik die specs meer vertrouw dan lspCAD.
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Ik weet niet of deze theorie klopt, het lijkt mij eerlijk gezegd ook eerder bizar. Eigenlijk moet het wel na te meten zijn, zal ik eens doen als ik m'n beide rear speakers gebouwd heb
Maarja, ik ga eerst op vakantie
Antwoord @ Noob vraag: lspCAD
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 17-07-2004 11:14 ]

Na een tocht van meer dan 4200 KM met mijn Peugeotje (zonder AMWB hulp
Ik ben besloten om een andere kleur en vorm te proberen om het een wat meer een high end indruk te geven. Als kleur denk ik aan olijfgroen hoogglans. De vorm wilde ik wat organischer maken, dus heb ik ervoor gekozen om er een beetje een rondere vorm van te maken:

Zo krijg je dus een redelijke high-end look. De rendering ziet er zeer strak uit vind ik
In de tussentijd ga ik met de kast beginnen. Hoe ik die precies ga maken weet ik nog niet. Twee mogelijkheden:
- lagen van MDF op elkaar lijmen. Dit is heel stevig en je kunt de dikte zelf kiezen. Het is wel veel werk en moet heel precies.
- Enkele plakken MDF als bracing en als baffle en boven/onderkant. Vervolgens meerder lagen gebogen dun multiplex om de rondingen te vormen. Ik zou het multiplex minimaal 18 mm willen maken. Het zal echter niet eenvoudig zijn om het multiplex te vormen.
Mijn voorkeur gaat naar de 2e optie. Ik denk dat je met het multiplex betere rondingen kunt maken dan met plakken MDF. Maandag dus multiplex halen en in een bak water laten weken om te kunnen buigen
Verder heb ik nu vanwegen de vorm natuurlijk problemen om de inhoud van mijn kast te berekenen, en dus ook om de BR pijp te berekenen. Ik weet dan ik zo rond de 12 tot 15 liter ga krijgen, dus BR gaat ik ieder geval lukken. Ik denk dat ik later met het meten de juiste lengte ga bepalen, en uiteindelijk op smaak via het gehoor ga tunen
Ik heb er echt zin in en hoop zo snel mogelijk te kunnen beginnen... I'll keep you posted
Ik had je in je vakantie nog een linkje gestuurd via ICQ, had je die nog ontvangen?
En ander goed nieuws: Ik ben begonnen met het ontwerpen van een 3weg. De T/S metingen heb ik vrijdag gedaan en de kast berkeningen gisteren. Nu staat rhinoceros 3D open op mijn desktop
Verwijderd
Zozo, das wel heel mooi!deepspace schreef op 08 augustus 2004 @ 18:57:
Het is alweer een tijdje geleden, maar ik ben dan ook even weg geweest voor een verdiende vakantie naar Noorwegen:
[afbeelding]
Na een tocht van meer dan 4200 KM met mijn Peugeotje (zonder AMWB hulp) ben ik en mijn vriendin weer thuis heelhuids aangekomen
. Genoeg tijd gehad om nog wat na te denken over mijn center en nog wat ontwerpjes te tekenen
.
Ik ben besloten om een andere kleur en vorm te proberen om het een wat meer een high end indruk te geven. Als kleur denk ik aan olijfgroen hoogglans. De vorm wilde ik wat organischer maken, dus heb ik ervoor gekozen om er een beetje een rondere vorm van te maken:
[afbeelding]
Zo krijg je dus een redelijke high-end look. De rendering ziet er zeer strak uit vind ik. Maarja, of het in het echt ook zo goed gaat worden is nog even afwachten. Aangezien ik ook eindelijk weer mijn kas heb gevult kan ik de units gaan bestellen. Dat ga ik meteen morgen doen
.
In de tussentijd ga ik met de kast beginnen. Hoe ik die precies ga maken weet ik nog niet. Twee mogelijkheden:
- lagen van MDF op elkaar lijmen. Dit is heel stevig en je kunt de dikte zelf kiezen. Het is wel veel werk en moet heel precies.
- Enkele plakken MDF als bracing en als baffle en boven/onderkant. Vervolgens meerder lagen gebogen dun multiplex om de rondingen te vormen. Ik zou het multiplex minimaal 18 mm willen maken. Het zal echter niet eenvoudig zijn om het multiplex te vormen.
Mijn voorkeur gaat naar de 2e optie. Ik denk dat je met het multiplex betere rondingen kunt maken dan met plakken MDF. Maandag dus multiplex halen en in een bak water laten weken om te kunnen buigenBaffle, boven/onderkant en achterkant worden 2x 18 mm MDF, daarnaast nog 2x bracing om ook het multiplex te steunen (naast het voordeel in klank). Of de bovenkant en onderkant dubbel gaan lukken is nog af te wachten, aangezien de woofers erg krap zitten, maar daar is altijd wel een oplossing voor te vinden
Verder heb ik nu vanwegen de vorm natuurlijk problemen om de inhoud van mijn kast te berekenen, en dus ook om de BR pijp te berekenen. Ik weet dan ik zo rond de 12 tot 15 liter ga krijgen, dus BR gaat ik ieder geval lukken. Ik denk dat ik later met het meten de juiste lengte ga bepalen, en uiteindelijk op smaak via het gehoor ga tunen
Ik heb er echt zin in en hoop zo snel mogelijk te kunnen beginnen... I'll keep you posted
Dat rustgevende, en tegelijkertijd dat verwilderde...
Oh ja, en die center mag er ook wezen
Alleen vind ik die kleur niet echt mooi
Waarom niet dezelfde kleur als je zuiltjes?
Zelfde kleur zou idd kunnen, maar aangezien dit toch al een soort experiment is, wil ik wat anders proberen. Als het goed uitpakt wil ik misschien mijn fronts in de winter gaan vervangen met nieuwe zuilen, met deze zelfde samenstalling als deze center + een of twee 20 cm woofers (misschien ook van monacor, of een seas excel ofzo). De kleur in de renderings is natuurlijk niet 100% wat ik zou willen, maar ik denk dat hoogglans olijfgroen (kleur moet ik nog eens rustig gaan uitzoeken wel erg mooi kan zijn. Het is weer eens wat anders
[ Voor 10% gewijzigd door voodooless op 08-08-2004 20:51 ]
Geen reden natuurlijk om alvast te beginnen met de bouw. Na 5 uur zagen het volgende resultaat:
Let niet op dat het niet 100% recht is, de bandschuurmachine kan hier nog veel goed maken, het het geheel is nog niet verlijmt. 23 plakjes, voor ongeveer 41 cm. Bovendien komt er op de ronde kanten nog een laag 3 mm multiplex, zodat het uiteindelijk mooi glad is. De baffle wordt 2x 18 mm MDF, de achterkant 1x 18 mm. De boven- en onderkant is deels dubbel MDF, omdat de woofers wat meer ruimte te geven. Twee van de schijven hebben hebben wat bracing gekregen.

Morgen ga ik het geheel lijmen. Ik hoop dat dat een beetje gaat lukken. Verder ben ik vandaan even bij Heuts langs geweest om eens te gaan kijken naar autolak. Erg mooie kleurtjes, ook metallic. Ik denk dat ik dat eens ga proberen. Moet echter nog even informeren wat voor grondverf e.d ik dan nodig heb. Op zich lijkt het me geen probleem.
ff terug lezenRaymond schreef op 11 augustus 2004 @ 22:26:
Welke drivers heb je nodig?
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 11-08-2004 22:28 ]
Die is zo rond de 115 euro, als ik me niet vergis (staat vaak in de duitse bladen de laatste tijd).
Die is met een alu frontplaat. Een tijdje terug was er in duitsland ook een versie met kunstof front en die was 80 euro. Maar die lijkt wel van de markt verdwenen...
Ik zal eens ff kijken of ik in outlook mijn mailtjes daarover kan vinden, ik heb daar namelijk wel eens naar geïnformeerd
115 in duitsland? dan loont het met verzendkosten niet. In de bladen heb ik hem nog niet echt gezien, maar ik bekijk ook niet alle nummers, en het ding heeft vele verschillende namen. Bij Clofis was ie op voorraad. Moest alleen bij een van hun dealers kopen (Remo is er eentje van). Bij Clofis staat ie voor 129,-Raymond schreef op 11 augustus 2004 @ 22:31:
aha
Die is zo rond de 115 euro, als ik me niet vergis (staat vaak in de duitse bladen de laatste tijd).
Die is met een alu frontplaat. Een tijdje terug was er in duitsland ook een versie met kunstof front en die was 80 euro. Maar die lijkt wel van de markt verdwenen...
Ik zal eens ff kijken of ik in outlook mijn mailtjes daarover kan vinden, ik heb daar namelijk wel eens naar geïnformeerd
[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 11-08-2004 22:41 ]
Verwijderd
ziet er imho juist prachtig uit! gewoon goede blanke lak er overheen en je hebt al een pracht van een speaker.
ik heb nog even gekeken, die tweeter van 85 waar ik het over had was de harwood UR-2. Die was in de aanbieding voor €89 in juli 2003 (normaal 99). Maar diezelfde tweeter kost nu, een jaar later, €139deepspace schreef op 11 augustus 2004 @ 22:36:
[...]
115 in duitsland? dan loont het met verzendkosten niet. Bij Clofis was ie op voorraad. Moest alleen bij een van hun dealers kopen (Remo is er eentje van). Bij Clofis staat ie voor 129,-
Mja, daar had ik ook aan gedacht, maar ik hou niet zo van die houtnerf, dus ik ga voor een spannende metallic lakVerwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 22:39:
aaah: als ik het zo bekijk, dan zou ik de baffle ook van multiplex maken cq beplakken en dan die zijkanten zo laten!
ziet er imho juist prachtig uit! gewoon goede blanke lak er overheen en je hebt al een pracht van een speaker.
De Harwood heb ik idd in de laatste HH zien staan (waar bij mij enkele blz missen en enkele dubben zijnRaymond schreef op 11 augustus 2004 @ 22:42:
ik heb nog even gekeken, die tweeter van 85 waar ik het over had was de harwood UR-2. Die was in de aanbieding voor €89 in juli 2003 (normaal 99). Maar diezelfde tweeter kost nu, een jaar later, €139
Geen idee, maar zou idd best kunnen... Anyway, als dat idd zo is, dan probeer ik het ergens anders. Edit: Ik zie net dat de laatste update van de website 10 augustus is gedaan. Lijkt me dus dat er dan wel iemand aanwezig isteacher schreef op 11 augustus 2004 @ 22:44:
sidenote:
Is Alex (van remo) niet lekker op vakantie? (verder is hij ondertussen ook wel aan het verhuizen denk ik.) ff bellen, dan weet je het zeker.
[ Voor 52% gewijzigd door voodooless op 11-08-2004 23:08 ]
Is Alex (van remo) niet lekker op vakantie? (verder is hij ondertussen ook wel aan het verhuizen denk ik.) ff bellen, dan weet je het zeker.
Wise enough to play the fool
Verwijderd
Naja, eigenlijk vind ik die hele speaker wel wat hebben
Ziet er nu al mooi uit!
Oh ja, ben ook wel benieuwd hoe die metallic lak "uitpakt" op een speaker
Ik ook. Ik heb het laatst eens gezien bij een speaker bouwer uit de buurt, Het was erg mooi! Ik ga ook eens de spuiterij vragen wat het grapje gaat kosten, vrees echter dat het duur isVerwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 22:47:
Ja ik vind die laagjes ook wel wat hebben...![]()
Naja, eigenlijk vind ik die hele speaker wel wat hebben![]()
Ziet er nu al mooi uit!
Oh ja, ben ook wel benieuwd hoe die metallic lak "uitpakt" op een speaker
Jij hebt iemand in de buurt wonen die (serieus) speakers bouwt?Ik heb het laatst eens gezien bij een speaker bouwer uit de buurt,
Dat zou mij ook wel leuk lijken
Yep, Ik heb de speakers zien staan in een museum hier in Venlo. De maker kwam idd uit de buurt (circel van 30 kmRaymond schreef op 11 augustus 2004 @ 23:09:
[...]
Jij hebt iemand in de buurt wonen die (serieus) speakers bouwt?
Dat zou mij ook wel leuk lijken
Dan moet je maar weer terug naar het museum
Verwijderd
Je had eventueel de binnenkant van de zaagsnede nog zeer grillig kunnen zagen, zodat je aan de binnenkant van de speaker een heel grillig patroon krijgt ipv. een bijna vlakke wand. Maar daar is het nu te laat voor
Ik heb er nog aan gedacht om eventueel de binnenkant af te ronden. Dan heb je allemaal afgeronde banden lopen. Is idd nog wat beter voor de sound en ik kan het nog altijd doen
Aan de andere kant zijn de oneffenheden die je nu hebt aan de binnenkant eigenlijk zo klein dat het effect in het frequentiebereik van de midwoofers te verwaarlozen is.
Ff met Remo gebeld. Ze hadden de bestelling door gekregen en de spullen zouden morgen de deur uit gaan
[ Voor 45% gewijzigd door voodooless op 12-08-2004 12:09 ]

De achterkant van het midden heb ik nog vrij gelaten voor de BR pijp. Mooie vijver he
Oja: de weegschaal zegt al 7 KG, zonder dubbele baffle en drivers
Een plaat netjes uitzagen en goed schuren. Daarna de rest ruw uitzagen en met de kopieerfrees op maat maken.
Hmm, nooit aan gedacht dat dat ook konlittle_soundman schreef op 14 augustus 2004 @ 02:01:
Had je voor al die lagen niet beter even met de kopieer frees kunnen spelen?
Een plaat netjes uitzagen en goed schuren. Daarna de rest ruw uitzagen en met de kopieerfrees op maat maken.
Vandaag heb ik een beetje zitten schuren. De plek voor de baffle is al behoorlijk recht, ook de achterkant. Dat was echt veel werk, de achterkant was namelijk niet helemaal haaks en de schuurmachine was net 1 cm te groot. Heb dus met hamer en beitel zelf een groot gedeelte 2 tot 4 mm moeten bijwerken
So far so good....

Ik moet nog een beetje tweaken, maar dat komt helemaal goed
Verwijderd
Ik zocht namelijk nog iemand die geïnteresseerd is in een setje vifa ringradiators
Edit:
Ik heb allemaal mensen aan mijn ICQ hangen voor die ringradiators
Voor geïnteresseerden: mail me maar, of stuur me een ICQ (1128269). Maar probeer Deepspace z'n topic een beetje heel te laten
Ik heb al gevraagd of het er meer dan 2 kunnen worden en als dat zo is, laat ik dat wel even aan iedereen weten
[ Voor 64% gewijzigd door Raymond op 16-08-2004 16:43 ]
Verder zoek ik nog het nummer van de K+T waar een test van deze woofer in staat. Als iemand dat nummer toevallig heeft zou ik het geweldig vinden als die gene de blz zou kunnen inscannen/fotograferen, zodat ik ook eens naar het waterval diagram kan kijken. Ik zag ergens wat staan over een verhoogde K3 bij 1,6 Khz... Wil ik ook wel wat meer van weten... Dus: als je me die blz zou kunnen sturen:
De ribbon heb ik nog niet binnen. Vanmorgen met Remo gebeld: Die zouden mij terug bellen omdat ze het nog even "uitzoeken" moesten. Helaas nog geen telefoon gehad... Vage zaak begin in het te vinden... Het ding zou vorige week vrijdag al op de post zijn gegaan. Morgen nog maar eens bellen!
Je moet ze zó monteren dat ze eerst afstoten, je zal merken dat wanneer je ze dan heel dicht bij elkaar brengt (<1mm), ze opeens gaan aantrekken.Kan iemand mij vertellen hoe ik die op de woofer moet plakken (als ze het meest afstotend zijn, of juiste niet
Weet jij jaar en maand? Dan kan ik even voor je kijken of ik hem heb.Verder zoek ik nog het nummer van de K+T waar een test van deze woofer in staat.
Ik zal eens proberen. Dus net voordat ze elkaar raken moeten ze zich opeens aantrekken? Probeem is dat die dingen zich steeds willen draaien... Ben nu nog ff een paar dagen vakantie vieren dus maandag of dinsdag kan ik hopenlijk weer aan de slagRaymond schreef op 19 augustus 2004 @ 19:03:
Je moet ze zó monteren dat ze eerst afstoten, je zal merken dat wanneer je ze dan heel dicht bij elkaar brengt (<1mm), ze opeens gaan aantrekken.
Helaas niet. Ik weet alleen dat het er in heeft gestaan volgens: http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/vergl3.htmWeet jij jaar en maand? Dan kan ik even voor je kijken of ik hem heb.
Brilletje nodig?
Nee, hoogstens nieuwe glazen... heb al -11.75 dus er kan nog wel wat bijRaymond schreef op 19 augustus 2004 @ 20:26:
D'r staat boven dat het K+T 3/2001 is.
Brilletje nodig?
En de 23/2001 heb je toevallig natuurlijk niet liggen
[ Voor 23% gewijzigd door voodooless op 19-08-2004 22:53 ]
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/chassis_hersteller.pdf ?
Ik heb namelijk wel alle HH uitgaven (
Helaas, wel veel andere typen, maar net niet de 135KEPRaymond schreef op 19 augustus 2004 @ 22:50:
staat'ie hier tussen:
http://www.hobbyhifi.de/Archiv/chassis_hersteller.pdf ?
Ik heb namelijk wel alle HH uitgaven ()
2/2001 was natuurlijk een foutje
Oh, btw. Die Harwood UR 2.0 schijnt hetzelfde te zijn als de Aurum Cantus G2 (weet niet of ze de si of gewone G2 bedoelen)... man die dingen hebben veel namen
[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 19-08-2004 22:57 ]
Ik dacht dat je de 165 had?
Verwijderd
Dat is een goede vraag... misschien hele kleine spikes ofzo... Of helemaal geen pootjes... Ik zie wel als ik zover ben...Verwijderd schreef op 20 augustus 2004 @ 00:43:
Wow Space mooie kast! Ik was het topic een beetje vergeten. Wat ga je voor pootjes nemen?
Maarja... Woensdag ben ik weer thuis. Ik zal dan ook ff wat pics posten van die machtige 13 cm woofertjes
Niemand heeft dus de K+T van 3/2001
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 23-08-2004 12:19 ]
Ik heb gisteren maar een boze mail gestuurd om voor opheldering te vragen en ze uit te leggen hoe slecht hun communicatie verloopt (aangezien ik te laat was om nog te bellen)... Tot nu toe geen reactie. Morgen middag ben ik weer thuis. Heb ik nog niets, dan ga ik maar weer boos bellen. Komt er dan nog niets uit, ga ik wel ergens anders heen. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om zo'n simpel component af te leveren... of om binnen een dag een email te beantwoorden...
Ik dacht dat je de 165 had, die staat in de 3/2001. Volgens mij staat de 135 in 4/2002
Over dat geneuzel met Remo: gewoon woensdag bellen met de vraag wanneer'ie wordt gestuurd. Als je daar geen antwoord op krijgt (gewoon aandringen op een fatsoenlijk antwoord), het ding acuut afbestellen en uit Duitsland halen.
Met leveranciers die geen belang hebben bij jouw bestelling, hoef je geen zaken te doen.
(ik krijg trouwens het vermoeden dat hij ze niet bij Clofis haalt, als hij zo vaag doet over de levertijd. Dan heeft'ie vast ergens een "adresje" )
nee, de 165 had ik initieel, heb nu 2x 135Raymond schreef op 24 augustus 2004 @ 21:25:
Ik dacht dat je de 165 had, die staat in de 3/2001. Volgens mij staat de 135 in 4/2002
Dat ben ik ook zeker van plan!Over dat geneuzel met Remo: gewoon woensdag bellen met de vraag wanneer'ie wordt gestuurd. Als je daar geen antwoord op krijgt (gewoon aandringen op een fatsoenlijk antwoord), het ding acuut afbestellen en uit Duitsland halen.
Ik weet gewoon dat die dingen van Clofis komen, aangezien ze mij daar zelf naar Remo verwezen. Als dat idd niet zo zou zijn, dan zal ik in ieder geval aan Clofis doorgeven dat ze met Remo geen zaken meer hoeven te doenMet leveranciers die geen belang hebben bij jouw bestelling, hoef je geen zaken te doen.
(ik krijg trouwens het vermoeden dat hij ze niet bij Clofis haalt, als hij zo vaag doet over de levertijd. Dan heeft'ie vast ergens een "adresje" )
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 24-08-2004 21:29 ]
Spannend... Ik wacht de email af
Maar hier op GoT was er ook een keer een topic met een uitvoerige beschrijven van het meten van de T/S. Alleen de search (die weer brak is op dit moment
Kan ik morgen in ieder geval nog wat nuttigs doen
[ Voor 68% gewijzigd door voodooless op 24-08-2004 21:49 ]
En die heb jij toevallig ook
Ah, zie al dat het gelukt is

Ziet er ook nog een zeer nice uit
[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 24-08-2004 22:16 ]
Verwijderd
Remo nog eens gebeld. Ze hadden blijkbaar een grote fout gemaakt en kregen vandaag weer een nieuwe ribbon binnen, die vandaag of morgen op de post zou gaan.. Laten we het hopen, want het is nu echt hun laatste kans!
Dan nu wat pics van het woofertje (heb er twee van):

Ik heb de compensatiemagneet er al achterop gezet, moet hem nog wel ff vastplakken. Ik moet zeggen dat het best goed helpt!
Nu wil ik echter de TS params nog eens opmeten, aangezien deze door de extra magneet aangetast zijn. Ik ben begonnen met de door Atgast ooit geschreven howto: [rml][ how-to] Het meten van de Thiele en Small parameters[/rml] . Helaas moest ik bij het meten van de fs ophouden omdat mijn miltimeter in de AC stand niet naukeurig genoeg is
Wise enough to play the fool
teacher schreef op 25 augustus 2004 @ 15:54:
zou alex (van remo) je niet even kunnen helpen met een meting; volgens mij heeft hij daar de spullen wel voor.
[ Voor 90% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 17:49 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
AudigyBarry|IA schreef op 25 augustus 2004 @ 18:23:
Wat voor toongenerator gebruik je voor het meten? Als je dat via de pc doet; mag je wel een Audigy kaart hebben om fatsoenlijk boven de 1Khz te meten
Weerstanden heb ik al wel, maar niet genoeg voor de metingen via dat proggie... Ik haal gewoon een nieuwe multimeter, ik heb nu zo'n crap ding van 10 euro en is echt wel eens aan vervanging toe!Raymond schreef op 25 augustus 2004 @ 17:57:
Je hebt sowieso weerstanden nodig voor t/s metingen, toch?
[ Voor 6% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 18:34 ]
speaker workshopRaymond schreef op 25 augustus 2004 @ 16:46:
Www.libinst.com
volgens mij kan de demoversie van praxis t/s meten
hier mee kan je T/S parameters bepalen, en inpedantie en frequenite curves meten met je geluidskaart
nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)
Owja... dat was er ook nog... nog zo'n onmogelijk te bedienen appjedel schreef op 25 augustus 2004 @ 19:48:
[...]
speaker workshop
hier mee kan je T/S parameters bepalen, en inpedantie en frequenite curves meten met je geluidskaart, ik heb het ook gebruikt, er is ook een hele goed tutorial van.....
[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 20:07 ]
Hoe heb jij die ronding in je behuizing bepaald? Ik ben nu ook met een soortgelijk project aan 't uitdenken, en ik heb uiteindelijk gewoon een afbeelding van de B&W site gepakt, en die maar in fotosoep net zo lang lopen bewerken totdat er iets zinnigs uit kwam...
Heb het daarna even over laten trekken in illustrator, en dit is mijn eindresultaat:

De units welke ik ga gebruiken zijn 2x tangband W4657SC (goh, waar heb ik die eerder gezien) en de vifa XT-300 ringradiator...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Ik heb het gewoon zelf in illustrator gemaakt op ware grootte, uitgeprint, en uitgeknipt en mallen gemaakt.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
En ach ja, ik hoef in totaal maar 224 plaatjes van 18mm te frezen (ik wil gelijk de volledige 5.1 setup hè)
@Joost: Het ging me ook nie exact om de "ronding", maar meer hoe ie 'm zo netjes kreeg. Ik heb er echt lang op lopen klooien met in het begin een touwtje, 2 spijkers en een pen... Het gaat me meer om het uiterlijk dan om de theorie er achter!
[ Voor 31% gewijzigd door Skef op 25-08-2004 23:06 ]
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Vervelend is dat ik de inhoud van de kast maar een beetje moet gokken, aangezien ik de oppervlakte van mijn vorm niet ken
zeg maar gerust way naukeuriger. Decoupeerzaag is eigenlijk een ramp.Skef schreef op 25 augustus 2004 @ 23:03:
Ik ga mijn geval in metaal laten frezen, zodat ik een mal heb waarmee ik met de kopieer-bovenfrees aan de gang kan. Bovenfrees word iets nauwkeuriger als decoupeer, en dat scheelt me veel schuurwerk.
Succes, ik heb al 6 uur gedaan over +/- 24 plakjesEn ach ja, ik hoef in totaal maar 224 plaatjes van 18mm te frezen (ik wil gelijk de volledige 5.1 setup hè)
Lijn tool in Illustrator werkt prima hoor@Joost: Het ging me ook nie exact om de "ronding", maar meer hoe ie 'm zo netjes kreeg. Ik heb er echt lang op lopen klooien met in het begin een touwtje, 2 spijkers en een pen... Het gaat me meer om het uiterlijk dan om de theorie er achter!
[ Voor 57% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:08 ]
is ook een manier natuurlijk, meerder kleine hokjes, i.p.v een groot hokSkef schreef op 25 augustus 2004 @ 23:07:
Ik heb mijn vorm even uitgeknipt, en in het uitgeknipte binnenste heb ik een stuk ruitjespapier geplakt. Dan is het simpel hokjes tellen, en ik kom bij mij op 2,03 dm2
Zo.. ik ga eens kijken of de sinusen al wat gedaan hebben voor de T/S params... Helaas nog steeds niet goed, maar de metingen worden wel veel vloeiender. Kan ook best zijn dat ik niet goed gecallibeerd heb (en het feit dat ik het op een laptop doe zal ook niet helpen
[ Voor 46% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:16 ]
hoe ga je deze center plaatsen in je surround setup ? boven of onder de TV ?
of heb jij de luxe dat hij achter het projectie scherm kan ?
De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel
Verwijderd
mdf op de vlakke kant gelijmt werkt om een of andere reden ENORM mijn speakers zijn 3 keer gescheurd.... (was niet zo erg had ze toch niet afgewerkt). Dit is op te lossen door gebruikt te maken van een draadeind en een frontplaat...
Maak een Super nouwkeurige mal, wanneer je dat niet doet moet je of beschikking hebben over een vandikte bank of heel veel tijd over en een goed schuurmachine...
(werk altijd met een gelijdefreesje of laat het lazeren, want anders heb je veel te veel afwijking)
Mdf op die manier lijmen is lang niet zo sterk als je denkt en het splijt best snel..
(ik heb het topic NIET doorgelezen, maar ik zag dat het hierover ging en heb gewoon op de reply knop geramt)
EDIT: volume heb ik toen ook geberekent door gewoon zand in een maat te doen (emmer ofzo) en dan te kijken hoeveel er in kan...
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2004 23:15 ]
@eX!sIoN: Bij mij is het MDF idd ook enkele keren gescheurd. Was gelukkig prima te repareren met wat lijm
Anyway.. ik wacht nog op mijn ribbon en de bi-wiring terminal om verder te kunnen... Ondertussen wat T/S trachten te meten
[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:32 ]
Bij mijn metingen is het niet ngebruikelijk dat de individuele parameters zo'n 50-100% van de specs afwijken.deepspace schreef op 25 augustus 2004 @ 22:38:
Enigste probleem: er klopt niets van t.o.v de opgegeven specsIk denk dat dat eraan ligt dat de unit nog niet ingespeeld is... ik duw er dus nu ff een aantal uurtjes wat verschillende sinusen doorheen. Hopen dat dat helpt
Maar als je dan een box gaat berekenen zit er maar weinig verschil in!
(box met specs van vifa: 55L, met mijn metingen: 46L )
1 van mijn metingen met Sample Champion van één van mijn 4 PL11 middentoners:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Thiele-Small Parameters - Computed by means of Delta Mass Method
Free standing measurement file:
Added mass measurement file:
Sampling Rate: 24000 Hz
Frequency resolution: 2,930 Hz
Added mass weight [Ma]: 15,000 grams
Surface area of the driver [Sd]: 58,00 cm²
Resonance frequency [Fs]: 87,8906 Hz
Impedance at resonance [Zmax]: 27,2106 Ohm
DC resistance of the driver [Re]: 6,1000 Ohm
Inductance at 1KHz [Le]: 0,28748 mH
Mechanical Q [Qms]: 3,72715
Electrical Q [Qes]: 1,07697
Total Q [Qts]: 0,83554
Cone mass [Mmd]: 4,74601 grams
Dynamic mass [Mms]: 5,00000 grams
Compliance [Cms]: 0,65582 mm/N
Mechanical resistance [Rms]: 0,74083 Kg/s
Force Factor [BL]: 3,95465 Tm
Acoustic reference efficiency [no]: 0,19460 %
Equivalent volume [Vas]: 3,13278 liters
Reference Sensitivity [SPL]: 84,9097 dB W/m
Sensitivity [SPL]: 86,08730 dB 2.83V/m |
specs van Vifa:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| Nominal impedance [ohm] 8 Voice coil resistance [ohm] 5.9 Nominal power [W] 35/70 Short term max power [W] 150/250 Long term max power [W] 90/120 Operating power [W] 12.6 Sensitivity [dB] 85 Frequency range [kHz] 0.2-6 Free air resonance [Hz] 73 Voice coil diameter [mm] 25 Voice coil height [mm] 7.5 Air gap height [mm] 4 Voice coil inductance [mH] 0.43 Eff. diaphragm Area [cm²] 58 Moving mass [g] 5.3 Magnet weight [g]/[oz] 240/8.5 Force factor [Bl] 4.6 VAS [l] 4.25 Qms 2.10 Qes 0.68 Qts 0.51 |
edit: ah, ik zie het al, er zijn twee verschillende methodes, eentje met een bekend volume, en eentje met added cone mass. Denk dat ik een kastje maak, dat is makkelijker en veiliger
[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 25-08-2004 23:48 ]
Gewoon voor €1 een potje play-doh bij de intertoys scoren en precies 20-30gram afwegen
Ik ben dan zo bang dat er wat van dat spul in het gat van de phase plug terecht komt.. Verder lijkt het me preciezer om met een grote hoeveelheid te rekenen (liters), i.p.v een kleine (gram). Of het ik het nu mis?Raymond schreef op 25 augustus 2004 @ 23:56:
added mass is makkelijker.
Gewoon voor €1 een potje play-doh bij de intertoys scoren en precies 20-30gram afwegen
Duidelijk
Maar ik moet eerst maar eens zorgen dat ik mijn Jig in orde krijg. Ik meet wel wat, maar volgens mij is dat allemaal niet erg precies. Als ik passive componenten meet, dan kloppen de waardes van geen kant

Ik heb hem ff aangesloten, en ik moet zeggen dat het best wel goed klinkt
Verder heb ik een nieuwe multimeter, en ik heb spul gehaalt om een echt impedatie jig te maken voor speaker workshop. Ik ga maar eens zorgen dat ik windows op mijn PC krijg, dan heb ik in ieder geval een fatsoendelijke kaart om mee te meten
[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 26-08-2004 16:46 ]
Verwijderd
Het High-End straalt er gewoon vanaf!
Ow ja, hoe is het nou verder gegaan met Remo?
Het resultaat is te zien op de foto's
Dus ik heb ff de metingen hier ingevult: http://www.bcae1.com/spboxad3.htm . Dan komt er wel wat uit wat erop lijkt, maar het is nog steeds way off spec. Simulaties met die waardes slaandan ook helemaal nergens op
Nog maar meer sinusen door die dingen heen pompen dan ???
http://sound.westhost.com/tsp.htm
bovenstaande link bevat nog wat informatie en tips.