Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DIY] freaky center experiment voor deepspace

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 2.505 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 oktober 2004 @ 11:44:
[...]

Dat hoeft helemaal geen 500 euro te kosten.
Dat hangt natuurlijk van het aantal praktijk uren af.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2004 13:46 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11 20:25

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, back :)

Ondertussen heb ik een SB Live weten te bemachtigen (lenen). Deze heb ik in mijn PC gerost er er ff de Kx drivers op gezet. Met de DSP en een plugin kun je een 2e en 4e orde digitaal filter maken, en zo dus het filter testen. Tevens heb ik een baffle step compensatie gemaakt voor de woofers, en de gain ribbon verlaagd. Ik moet zeggen dat dat erg goed werkt (al is de geluidskwaliteit niet top)! Ik heb zitten luisteren naar crossover punten tussen de 2 en 3 Khz, en eigenlijk klonk het allemaal erg er goed. Echter is het wel zo, dat een lagere crossover ietsje beter klinkt. Helaas heb ik het niet voor lekaar gekregen om ook metingen te doen met de DSP, dus mijn eigen oortjes moeten beoordelen :B . Ik denk dat een X-over van 2.5 Khz wel prima te doen is (i.p.v de 2.8 die ik eerst in gedachten had). De ribbon lijkt het prima aan te kunnen!

Binnenkort ga ik echt de spullen bestellen. :Y) Ik moet alleen mijn kas nog wat spekken :P

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Heb je ook al op hoge volumes getest? Ik denk dat dan de ribbon er wat meer moeite mee zal hebben.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:45

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De tweet trekt het prima:

Afbeeldingslocatie: http://teacher.oncpd.nl/got/curve_center.jpg
De tweeter valt zelf al redelijk af onder de Fs, maar deze meting is met een condensatortje ervoor; die veroorzaakt denk ik ook de dip rond 2 en 3k.

Wise enough to play the fool

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
teacher schreef op 31 oktober 2004 @ 17:03:
De tweet trekt het prima:

[afbeelding]
De tweeter valt zelf al redelijk af onder de Fs, maar deze meting is met een condensatortje ervoor; die veroorzaakt denk ik ook de dip rond 2 en 3k.
Dat zegt weinig er over of ie het trekt. Het gaat zich meer om de vervorming, en of de excursie niet te groot wordt, waardoor het bandje beschadigd. Anders zou je het ding immers ook gewoon 1e orde kunnen gebruiken ;) Jou metingen lijkten btw erg veel op die van mij. Erg consistent dus :)

Maar ik heb ook bij hogere volumes geen problemen ondervonden, en het gaat echt wel meer dan hard zat :Y)

Verwijderd

Welke patser heeft hier MLSSA :D. Als je niet te luid speelt, moet 2.5 kHz wel gaan werken, echter in mijn ervaring klinkt een bandje beter als je zo hoog mogelijk x-over neemt. Dus ruim in zijn werkbare gebied gaat zitten.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 oktober 2004 @ 17:44:
Welke patser heeft hier MLSSA :D. Als je niet te luid speelt, moet 2.5 kHz wel gaan werken, echter in mijn ervaring klinkt een bandje beter als je zo hoog mogelijk x-over neemt. Dus ruim in zijn werkbare gebied gaat zitten.
Volgens mij komt die print van Remo, waar ze voor Teach na vele weken eindelijk een werkende ribbon hadden 8)7 (nadat ze de eerste vern*&@#k hadden :P ).

Tja, toch klonk bij mij zo laag mogelijk beter. Dat heeft waarschijnlijk deels ook te maken met de MTM. Misschien ligt het ook aan de brakke SB Live, die wel een leuke DSP heeft, maar verder niet echt te pruimen is. 2.5 Khz lijkt me een mooie middenweg :)

Verwijderd

deepspace schreef op 31 oktober 2004 @ 17:49:
[...]

Volgens mij komt die print van Remo, waar ze voor Teach na vele weken eindelijk een werkende ribbon hadden 8)7 (nadat ze de eerste vern*&@#k hadden :P ).

Tja, toch klonk bij mij zo laag mogelijk beter. Dat heeft waarschijnlijk deels ook te maken met de MTM. Misschien ligt het ook aan de brakke SB Live, die wel een leuke DSP heeft, maar verder niet echt te pruimen is. 2.5 Khz lijkt me een mooie middenweg :)
Ik ben met je eens dat een MTM vaak beter kan klinken met een lager x-over, echter de tweeter ga je nu redelijk stressen. Dit kan er voor zorgen dat het wat harsh gaat klinken. Maar dat zijn mijn bevindgen met een Raidho tweeter (ontwikkelt door de ontwerper Raidho van www.eben.dk).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Tja, de HH doet het ding op 1,8 Khz, dus ik denk dat mijn 2.5 nog wel safe zijn, zeker op 5e orde (waar HH 2e orde doet). Ik ga er gewoon voor :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:13

Jag

Heb je ook met en zonder baffle step correctie geprobeerd? En ook op de plek waar je hem gaat gebruiken? Want ik denk dat je vaak geen correctie zal willen, omdat je geen echt full space loading hebt. En dan krijg je teveel laag/midlaag met correctie.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Die meting komt idd bij remo vandaan, en ik weet idd wat er gebeurd als de excursie te hoog wordt bij die tweeter; dan is je bandje ineens 2 keer zo lang 8)7.

Anyways; 2,5K moet prima lukken, je levert wellicht wel een beetje "vermogen" in, maar dat zal je nooit gebruiken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Jag schreef op 31 oktober 2004 @ 18:59:
Heb je ook met en zonder baffle step correctie geprobeerd? En ook op de plek waar je hem gaat gebruiken? Want ik denk dat je vaak geen correctie zal willen, omdat je geen echt full space loading hebt. En dan krijg je teveel laag/midlaag met correctie.
Ik heb niet op de plek getest, maar ik ga de compensatie toch instelbaar maken, dus als het teveel is kan ik het gewoon uitzetten :) . De bass is nu echt wel merkbaar te weinig aanwezig.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, het nieuwe jaar is begonnen en het is tijd om eens aan het filter te beginnnen :)

Als eerste zal ik de amps gaan maken. En als die werken, ga ik verder met het filter.

De amps
De amps bestaan uit twee gainclones, die elk zo'n 40W zullen gaan leveren. Het ontwerp van de amps komt uit de Electuur, net als de printjes. Onderdelen (excl LM's, en voedings elko's) kosten ongeveer 35 euro voor twee amps (dat is dan zelfs incl. 0,1% metaalfilmweerstanden :D ), dus dat is prima te doen. In de loop van volgende week hoop ik het spul te bestellen. De LM's heb ik ook al (3 stuks, een reserve ;) )

Kast
Het geheel (ook het filter) zal in een 1HE 19" rack moeten passen. Dat haal ik bij Conrad (549805 - 8A) voor 39,95:

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/xl/5000_5999/5400/5490/5498/549805_LB_00_FB.EPS.jpg

Zeer tricky dus, aangezien ik maar zo'n 41 mm hoogte te beschikking heb. :P Maar goed, het moet lukken :D

Voeding
Allereest de voeding: Hiervoor heb ik minimaal een 120 VA 18V trafo nodig. Probeem! De meeste trafo's zijn way groter. Ik heb er gelukkig eentje gevonden die 42 mm hoog is. Ik denk dat die eene milimeterm niet echt gaat opvallen ;)

De voeding wordt voorzien van een netfiltertje. De onderdelen heb ik uit een aantal oude computervoedingen gesloopt, aangezien de onderdelen niet zo eenvoudig te krijgen zijn, en het geheel gratis is :D.Tevens heeft me dat een paar mooie gelijkrichters opgeleverd :*)

De voedingselko's worden 4 10.000 uF/80V exemplaren (LLQ1K103MHSC), welke ik voor slechts € 2,40 /stuk kan krijgen. Daar ga ik dus niet moeilijk over doen :9 . Aangezien ze 51 mm hoog zijn moeten ze op hun kant gaan liggen ;)

Koeling
Subsonik heeft mij kunnen voorzien van een mooi 151x38x25 mm koelblok dat voldoende goed is om de warmte van de twee gainclones te kunnen afvoeren (thanks sub _/-\o_ ). De chips gaan hier direct op geschroeft worden. Ook no prob dus :D Het was echter wel een heel gedoe om een koelblok te vinden dat voldoende laag was en genoeg koelt.

De rest is geen probleem, aangezien er zat plek is in de kast.

Natuurlijk gaat er wel een custom front komen, maar ik wil de amp eerst eens werkend hebben, voordat ik me om de details ga druk maken.

Natuurlijk hou ik jullie weer op de hoogte!

[ Voor 20% gewijzigd door voodooless op 04-01-2005 01:02 ]

• JT
  • Laatst online: 23-11 22:07

JT

VETAK y0

Interessant :) Kan je niet beter een 2u kast nemen voor meer ruimte ?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
JT schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 01:48:
Interessant :) Kan je niet beter een 2u kast nemen voor meer ruimte ?
Tuurlijk kan dat, maar is dat vet: NEE :+

• JT
  • Laatst online: 23-11 22:07

JT

VETAK y0

Nou ja, persoonlijk vind ik hoger = vetter :P Net zoals die achterlijke Yamaha DSP Z9, bijna net zo hoog als dattie breed is :D Master :D

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• teacher

teacher

Dysgaf!

* teacher gaat mee met JT. Denk ook eens aan koeling enzo...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nee, ik wil toch 1 HE. Het ziet gewoon cool uit om alles in een klein laag kastje te hebben ;)

Koeling is no prob, alleen de trafo is lastig. Ik bestel wel eerst de behuizing, dan kan ik altijd nog nameten of het gaat passen. Zoniet dan verzin in wel wat anders. Ik heb nog een aantal opties liggen :P

Verwijderd

als je de trafo monteert heb je ook nog een bout + moer + rubber ringen. Je moet opletten dat de moer door de trafo niet zowel aan de onderkant als bovenkant contact maakt met de behuizing! Je krijgt dan 1 wikkeling extra (de kast zelf) en dit gaat niet goed. Je moet er goed voor zorgen dat je de trafo goed monteert en zekert met een niet te zware zekering.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2005 17:22 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hmm... dat zou irri zijn. Maar bout, moer en rubber zijn toch niet met de wikkelingen verbonden? Hoe gaat dat dan een extra wikkeling vormen :? Moet ik er dan voor zorgen dat de bouwt geen contact maakt van boven naar onderkant van de kast ofzo?

Als het niet gaat weken met een trafo, moet ik maar twee kleinere nemen...

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 04-01-2005 17:44 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Of je plaatst de trafo in een aparte behuizing. Theoretisch nog beter ook :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
nee, niet nog een kastje... Dan liever 2HE

[ Voor 22% gewijzigd door voodooless op 04-01-2005 17:47 ]

Verwijderd

deepspace schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:35:
Hmm... dat zou irri zijn. Maar bout, moer en rubber zijn toch niet met de wikkelingen verbonden? Hoe gaat dat dan een extra wikkeling vormen :? Moet ik er dan voor zorgen dat de bouwt geen contact maakt van boven naar onderkant van de kast ofzo?

Als het niet gaat weken met een trafo, moet ik maar twee kleinere nemen...
Iedere wikkeling is geisoleerd van elke andere wikkeling in een trafo, anders heb je een massief blok koper. Je wekt een electromagnetisch veld op (wisselspanning). Door het aantal wikkelingen te varieeren krijg je de "transformatie verhouding". De bout (van metaal) + de kast vormt dan 1 enkele wikkeling.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 17:47:
Iedere wikkeling is geisoleerd van elke andere wikkeling in een trafo, anders heb je een massief blok koper. Je wekt een electromagnetisch veld op (wisselspanning). Door het aantal wikkelingen te varieeren krijg je de "transformatie verhouding". De bout (van metaal) + de kast vormt dan 1 enkele wikkeling.
Zover gaat mijn natuurkunde kennis nog wel ;) De bout mag dus niet boven EN onderkant van de kast aanraken, of moet geheel van de kast geïsoleert zijn. Of zie ik dat verkeerd?

Andere oplossing: bout weggooien en met hars de trafo aan de kast lijmen :)

Verwijderd

Zorg er voor dat je geen lus vormt en dan zit het wel goed. Dus maar aan 1 kant fixeren. Tussen de bovenkant en de bout/moer wat isolatie.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 04 januari 2005 @ 18:15:
Zorg er voor dat je geen lus vormt en dan zit het wel goed. Dus maar aan 1 kant fixeren. Tussen de bovenkant en de bout/moer wat isolatie.
Dat gaat weer tricky worden met de ruimte :'(

Ik kan ook nog altijd gaan voor twee 9v 80 VA trafo's. Die zijn maar 35 mm hoog. Dat gaat zeker passen. Het budget wordt dan echter wel flink groter. Ik moet nog even zien wat ik ga doen..

Verwijderd

er bestaan "low profile" ringkern trafo's. Volgens mij heb ik deze ook wel eens bij de Conrad gezien.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verrek :D. Die zijn er, helaas alleen 12V :'(

Maar ze hebben wel 518719-8F :D 30 mm hoog, 18V 160VA. De vraag is echter of die 30 mm kloppen, aangezien alle andere trafo's dikker zijn... (datasheet zegt idd 38 mm)

Het ziet er dus naar uit dat ik weer gered ben ;)

Helaas zie ik net in de datasheet van de 19" behuizing dat ik maar 38 mm plek heb. Met bevestiging gaat dat dus niet werken :'(

Back to the drawing board dus... Ach, ik vind wel wat.. ooit..

[ Voor 241% gewijzigd door voodooless op 04-01-2005 19:08 ]

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Hmm, Linn heeft dergelijke platte versterkers, klinken nog best aardig ook. ;) Ok, die vallen wel een beetje in een andere categorie dan een zelfbouw gainclone, maar het gaat natuurlijk om de voeding. Dat is bij Linn een schakelende voeding, ik weet alleen niet of het mogelijk is om met DIY een dergelijke voeding te vinden en goed werkend toe te passen.

Great minds think alike!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ja, een geschakelde voeding is een optie, maar het probleem is om er eentje te vinden waar je ook een PCB bij hebt. Die dingen zorgen nogal voor wat storing, en een goed PCB ontwerp is dus absoluut noodzakelijk!

Weet misschien iemand of ik hier iets mee zou kunnen: http://www.vicorpower.com...tasheets/V375C24C150B.pdf

Het is een DC-DC convertor, ik zou natuurlijk van 230V AC DC kunnen maken en dat door het chipje halen, zodat ik uiteindelijk 18 V DC eruit krijg (ding is instelbaar). Volgnes mij is het wel geen goedkoop geintje ;)

[ Voor 48% gewijzigd door voodooless op 05-01-2005 11:33 ]

Verwijderd

Een geschakeled voeding is een erg complex ding, ik heb nog geen DiY pogingen gezien. Volgens mij kan je gewoon een gestabiliseerde voeding voor je gainclone maken, dan kan je de low-profile 12V trafo gebruiken. En dan reguleer je alles met dikke spanningsregulatoren. Of je gaat je clone van batterijen voeden (met een druppellader). De makkelijkste optie is om een dikkere behuizing te nemen :D.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Gaat die regulator van die 17V DC (van de 12V trafo), 25 V maken? Welke moet ik dan hebben?

Op een accu voeding zit ik niet echt te wachten eigenlijk ;)

[ Voor 45% gewijzigd door voodooless op 05-01-2005 16:35 ]

Verwijderd

Dan ben ik je even kwijt, ik dacht dat je 25 DC nodig had. Ik heb er niet bij stil gestaan, dat je dan helemaal geen 12V secundair wilt hebben :(.

Voor de duidelijkheid, ik stel een 160VA trafo voor met 2x 22 Volt secundair. Dan krijg je ongeveer 28 V (ik reken met een factor 1,3 omdat wortel 2 vaak te optimistisch in de "echte" wereld).

Vervolgens moet je dit omlaag brengen naar je gewenste 25V dit kan door een gereguleerde voeding te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de volgende threads:
http://www.decdun.fsnet.co.uk/gainclone6.html#gcreg3
http://www.diyaudio.com/f...threadid=38369&highlight=
http://www.diyaudio.com/f...threadid=42691&highlight=
http://www.diyaudio.com/f...threadid=48605&highlight=

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nouja, 28 of 25 V DC maakt niet zoveel uit... een 18V trafo zou me ongeveer 23 V geven, dat is ook al zat!

Die voedingsregulering ken ik al wel ;) Ik dacht dat je wat anders bedoelde...

Maar het probleem is dan nog steeds de trafo die niet gaat passen. Ik schiet er dus weinig mee op. Aan 12 V heb ik dus gewoon niets, of die nu gestabiliseerd is of niet.. (of heb ik weer wat gemist :? )

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 05-01-2005 16:56 ]

Verwijderd

Ik dacht dat de kleinste trafo 12 Volt was, maar jij bedoelt dus dat dat juist de trafo is die nog net past en trafo's met een hoger secundaire spanning te groot worden. Kortom ik had je verkeerd begrepen ;)

P.S. het lijkt wel slowchat :)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Die DC-DC omzetter kost 107 euro, dat is me toch wel wat te duur.

Ik denk dat ik dan toch maar voor twee 9 V trafo's ga.

Verwijderd

Dat is een prima optie 2 trafo's. Als je dan 2 bruggen gebruikt dan zit je goed.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, 9 + 12 V gaat het worden. Ik ben nog even bij BMM aan het informeren over hun 19" kasten. Volgens mij zijn dat wat mooier, en misschien ook wat meer ruimte ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:04

Skef

Ik scheer.me

deepspace,

Je zou ook alleen het chassis van een 19" kastje kunnen nemen, en de frontplaat bij schaeffer kunnen laten maken. Heb je gelijk een mooi afgewerkt apparaat! Ik meende trouwens dat ze bij schaeffer ook behuizingsprofielen hadden, niet om 19" te maken maar om een "stand-alone" kast te bouwen...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Frontplaat wilde ik toch al vervangen ;) Ik zal daar eens bekijken wat dat gaat kosten, al vind ik een echt 19" kastje toch wel handiger.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11 21:04

Skef

Ik scheer.me

Mwah, heb laatst die behuizingsprofielen eens bekeken, en dat zag er ook wel zeer profi uit hoor!

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

deepspace schreef op woensdag 05 januari 2005 @ 19:46:
Yep, 9 + 12 V gaat het worden. Ik ben nog even bij BMM aan het informeren over hun 19" kasten. Volgens mij zijn dat wat mooier, en misschien ook wat meer ruimte ;)
2 ongelijke trafo's en dan een zwevend aardpunt??

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Zo, ik heb alvast een kast besteld. Levering kon enkele weken duuren, maar dat is niet erg.

Het is een Monacor kast geworden, waarvan de binnenmaten bekend zijn.

Monacor RCG-21/SW

Afbeeldingslocatie: http://www.monacor.de/de/JPG/400/H/H3/H333770AI.jpg

De kast heeft enkele ventilatiegaten en een binnenhoogte van 42,5 mm :D Dat laat me dus voldoende ruimte voor de benodigde trafo's :D

Verwijderd

ten eerste nog ff hulde aan je center project... echt mooi geworden. Je hebt me respect....
Verder mooi U1 kastje! Goeie keus trouwens, hij is lekker stevig en mooi afgewerkt.

Keep up the goodwork!

• MM
  • Niet online

MM

Je kan de ringkern natuurlijk ook altijd nog vastlijmen ipv schroeven. Als het niet voor eeuwig vast mag zitten kun je iets als kaarsvet als "lijm" proberen (ervan uitgaande dat de ringkerntrafo niet te heet wordt ;)

Heb je echter genoeg ruimte voor een moer/bout combi dan is dat waarschijnlijk wel makkelijker.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
wat dacht je van een RVS bout? alle problemen weg....
(rvs heeft geen invloed op het magnetisch veld van een transformator)
al onze trafo's die wij bouwden, zijn altijd om deze reden voorzien van RVS montage materiaal.
plaatje van een trafo die ik mede gebouwd heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.smittransformatoren.nl/images/technology/CompleteWindings.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Motorfret op 10-01-2005 01:23 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Hmm, maar je krijgt toch nog steeds een electrische wikkeling als boven en onderkant van de kast de bout raken. Volgens mij schiet je er weinig mee op.

Maar ik heb besloten om toch voor een 2U kast te gaan (als ik de bestellling nog kan weizigen...) , aangezien ik voor de tweeter mischien een kleine classe A amp wil gaan gebruiken (zo'n 10 W).

Als iemand nog een leuk classe A ontwerpje voor rond de 10W weet (6 Ohm), hoor ik het graag. Ik heb zelf wel het een en ander gevonden, maar het is allemaal met wat meer vermogen, en dat is zonde aangezien ik dat toch niet nodig heb (en dus dan vooral veel warmte stook).

Dit heb ik zelf al gevonden:
- http://www.tcaas.btinternet.co.uk/index-1.htm
- http://sound.westhost.com/project3b.htm
- http://sound.westhost.com/project36.htm
- http://www.passdiy.com/

Het moet vooral niet te complex zijn ;)

[ Voor 43% gewijzigd door voodooless op 10-01-2005 10:13 ]

Verwijderd

Een 10W klasse A versterker is niet klein :). Hier een fototje van mijn 15W JLH 1996 versterker (1 kanaal). Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/dijkstra.t/jlh8.jpg

Verwijderd

FReak.... Als ik dat zo zie denk ik dat die keuze om toch naar U2 tegaan helemaal nog niet zo gek idee was :P ;).
Wat zijn de vorderningen verder? Alle spul voor de versterker binnen?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 11:23:
FReak.... Als ik dat zo zie denk ik dat die keuze om toch naar U2 tegaan helemaal nog niet zo gek idee was :P ;).
Wat zijn de vorderningen verder? Alle spul voor de versterker binnen?
Het is een beetje moeilijk om spul voor de amp binnen te hebben als je nog niet weet welke amp het precies gaat worden ;). Ik heb wel al 3 LM's thuis liggen en ook een koelblok voor twee ervan, maar voor klasse A moet ik toch weer een andere koeling verzinnen, maar dat gaat vast wel goedkomen :+ . Als ik die koeling zo zie, dan snap ik echt niet hoe Marantz zo'n keine koelblokjes kan gebruiken in hun klasse AB/A amps ;) Ze zullen wel toveren, of toch een niet-vaste ruststroom gebruiken oid..

@Taco: Kun je dat ding aanraden? Hoe zijn je ervaringen? Is ie makkelijk te bouwen? de '96 versie heeft toch meer vermogen (4 transistoren?)? In meen dat het orgineel er maar twee heeft? Welke voedingsspanning gebruik je? Waar heb je de PCB's vandaan ;). Kortom... veel vragen :+

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Hier heb je ook nog een aardige: http://dddac.de/op06.htm

De PCB's kan je ook bij hem halen voor 15 euro.

[ Voor 31% gewijzigd door zimbab op 10-01-2005 17:34 ]

Verwijderd

De 1996 versie is een update van het orgineel, voordeel is dat er transistoren in zitten die beter verkrijgbaar zijn. Ik heb hem met een gestabiliseerde voeding gemaakt, hierin zitten 2 extra transistoren om de stroom te reguleren. Dus de eindtrap heeft er maar twee net zoals het orgineel.

Mijn JLH draait op 2A ruststroom (continu dus geen dynamische schakeling oid), en de koelblokken worden ongeveer 50 graden. Een Marantz klasse A draait niet zulke hoge ruststroom en levert ook maar de 1e paar watts puur klasse A.

Ik kan je deze amp aanraden klinkt vooral op het hoog heel erg fraai, is zeker een serieuze amp en niet te vergelijken met een gainclone. Er is veel meer textuur en doortekening in het mid-hoog. Op de bas laat hij het afweten, daarom draai ik zelf nu met Pass Labs. Echter voor een tweeter amp is deze uitermate geschikt. Een optie is om de railspanning wat te droppen en de bias wat terug te schroeven, dan komt er minder vermogen uit. Maar verkijk je niet op de kosten, de voeding is duur en koelblokken kosten ook geld.

Ik heb de printen laten maken, aangezien ik zelf niet wilde kloten. Maar op een experimenteerprint is het geheel ook prima te bouwen. Ik had wat troubles om het geheel aan de praat te krijgen doordat ik een stuurtransistor die niet meer te krijgen was door een verkeerd type had vervangen. Echter op internet is genoeg info over de amp te vinden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Thanks Taco! zeer nuttige info :) Kosten is niet zo'n belangrijk punt, dat kun je afhankelijk van het soort voeding redelijk onder controle houden. Daarnaast krijg ik binnenkort toch nog 8x 10.000 uF (80V) elko's voor een prikkie, die zijn toch altijd wel nuttig voor een voeding en normaal een flinke kostenpost. De wat duurdere koeling neem ik wel voor lief als ik de ribbon een wat mooiere amp mag geven ;)

offtopic:
De PM-78 claimt 25W puur klasse A, dat is dus wel wat meer dan enkele Watts (en als je die koelblokjes ziet, dan vraag je je af hoe ze dat doen). Mijn Parasound doet ook zo'n 2W puur klasse A btw ;)

Die link van Zimbab ziet er ook erg netjes uit, en het koelblok is niet zo gigantisch (en daarnaast nog precies het vermogen wat ik moet hebben :) Een zoeken of ik daar nog wat meer info over kan vinden..

BTW, ik heb nog deze gevonden: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga3.htm Doet met 13,5 V zo'n 8 W @ 6 Ohm :)

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 10-01-2005 18:51 ]

Verwijderd

Een hiraga lijkt qua sound erg veel op een JLH, een tikje neutraler. Lastig om de orginele onderdelen voor te vinden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ja, dat had ik al gezien. Ik heb de DoZ nog eens goed bekenen, en uit kosten oogpunt is die denk ik erg goed te gebruiken (en klinkt volgens verschillende bronnen ook erg prima). De onderdelen zijn goedkoop en beschikbaar, en ook de voeding is eenvoudig. Tevens is ie zo eenvoudig dat ik hem zelfs op een probeerprintje kan maken, zonder PCB. Met een 20 tot 25 V (DC) voeding zou ie me zat vermogen moeten geven, en zal ie denk ik ook kwa koeling nog beheersbaar zijn.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op maandag 10 januari 2005 @ 17:49:
Een Marantz klasse A draait niet zulke hoge ruststroom en levert ook maar de 1e paar watts puur klasse A.
Volgens mij klopt dat niet hoor. Op mijn Marantz PM-78 zit echt een klasse A / AB schakelaar. En wanneer de amp @ klasse A staat, blijft 'ie daar ook op staan. En niet dat 'ie na de eerste paar watts overgaat op klasse AB :) Overegins kan mijn amp, in klasse A, ruim 25w leveren.

@deepspace: Zo klein zijn die koelblokken niet hoor. Ik denk zelfs groter dan die van jouw Parasound. Hoe warm wordt jouw amp in klasse A? Bij mij wordt zelfs het voorfront heet :+

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Je kan ook voor een mini-aleph gaan. :P Die doet 15 Watt geloof ik.

Daarvoor kan je hier printjes halen (ook voor een paar andere versterkers waaronder de Hiraga): http://web.vip.hr/pcb-design.vip/

[ Voor 50% gewijzigd door zimbab op 10-01-2005 19:58 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
zimbab schreef op maandag 10 januari 2005 @ 19:54:
Je kan ook voor een mini-aleph gaan. :P Die doet 15 Watt geloof ik.

Daarvoor kan je hier printjes halen (ook voor een paar andere versterkers waaronder de Hiraga): http://web.vip.hr/pcb-design.vip/
He, de Hiraga heeft daar opeens wel goed verkrijgbare transistoren :) Kan misschien toch nog wat worden... PCB kosten vallen nog redelijk mee zelfs. Het gunstige aan de DoZ is nog steeds de voeding, die gewoon redelijk conventioneel kan zijn.

Thanks jongens, veel hulp vandaag :D (meer altijd welkom natuurlijk :+ )

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 10-01-2005 20:19 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Ik weet niet of je je trafo's al gekocht hebt, maar anders zou je eens een mailtje naar Amplimo kunnen sturen en vragen of ze zo'n platte trafo kunnen fixxen.

Verwijderd

tja wat je ook nog kan proberen voor de trafo's. Maybe hele oude laptop voedingen? Die zitten meestal wel tussen de 14v a 22v en ze zijn meestal max 4 a 5cm hoog...

PS: ik roep maar wat...wante.... ben best erg newbie op dit gebiedt maar wil het wel leren :)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2005 14:19 . Reden: ik kom zooooo noobs over :P ]

• MM
  • Niet online

MM

Dat zijn geen ringkern- maar geschakelde voedingen die vaak ook nog niet eens veel vermogen kunnen lezen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Yep, en tevens produceren ze ook nog een berg ruis ;) Not done dus (hoewel mijn laptop voeding 120 W kan leveren en dus wel zou passen in dat opzicht). Daarnaast leveren ze geen +/0/- spanning, maar dat is denk ik wel te fixen.

Maar goed, aangezien een klasse A amp in 1U toch nooit te koelen valt ga ik ff mijn bestelling omzetten naar een 2U kast ;) Dat laat dan ook meteen meer plek voor een dikkere trafo ;)

Zo, de 2U kast is besteld i.p.v de 1U :)

Op een ander forum ( http://forum.zelfbouwaudio.nl ), waar nog wat meer klasse kennis aanwezig is hebben ze me al flink kunnen verderhelpen, maar ik heb nog geen definitief ontwerp gekozen. Ik ben er achter dat ik wegens de warmteontwikkeling beter een een push-pull ontwerp kan nemen, scheelt namelijk de helft aan dissipatie.

Verder is subsonik ( _/-\o_ _/-\o_ ) zo vriendelijk geweest om ff snel de DoZ te bouwen, omdat ie toch de onderdeelen toevallig liggen had :9 . Hij was aangenaam verrast van de sound, maar kon het verschil met een LM3886 niet echt maken (wel met zijn Pioneer), en dat zelfs met de simpelste trage transistoren en niet het wat meer betere spul. Toch best een net resultaat vind ik. Het is alleen zo zonde om 40W te gaan stoken om er 10W uit te krijgen :+ . Een push-pull ontwerp is dus wel beter keuze, hoewel efficientie natuurlijk nog steeds ver te zoeken is 8)

[ Voor 54% gewijzigd door voodooless op 11-01-2005 16:52 ]

Verwijderd

Ik heb de DoZ ook wel eens gehoord klinkt oke, maar vond hem niet zo goed klinken als een JLH. De DoZ is een slap aftreksel van de Zen van Nelson Pass (bipolaire transistoren ipv mosfets). Ik kan het verschil tussen een lm1875 / OPA541 en een JLH duidelijk horen. De JLH heeft een veel softere hoogweergave.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik zit nu nog te twijfelen tussen de JLH en de Hiraga. De Hirage is een puur push-pull amp, de JLH is een mix van vanalles. Zolwel de JLH als de Hiraga hebben veel fans.

De vraag is welke het meeste hitte zal genereren...

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:19
deepspace schreef op dinsdag 11 januari 2005 @ 10:39:
Verder is subsonik ( _/-\o_ _/-\o_ ) zo vriendelijk geweest om ff snel de DoZ te bouwen, omdat ie toch de onderdeelen toevallig liggen had :9 . Hij was aangenaam verrast van de sound, maar kon het verschil met een LM3886 niet echt maken (wel met zijn Pioneer), en dat zelfs met de simpelste trage transistoren en niet het wat meer betere spul. Toch best een net resultaat vind ik. Het is alleen zo zonde om 40W te gaan stoken om er 10W uit te krijgen :+ . Een push-pull ontwerp is dus wel beter keuze, hoewel efficientie natuurlijk nog steeds ver te zoeken is 8)
Klopt. Het verschil met m'n Pioneer was vrij duidelijk - de Pioneer klinkt in het hoog veel scherper en ruwer. Stemmen klonken op de DoZ veel natuurlijker.

Tussen de LM3886 en de DoZ was wel een subtiel verschil te horen, maar te klein voor mij om uit te maken welke ik nu beter moest vinden. Hou er wel rekening mee dat ik getest heb met bejaarde Infinity Qb's, en in mono setup (te tam om stereo te bouwen)... Betere speakers heb ik jammer genoeg nog niet tot m'n beschikking (wordt aan gewerkt ;) ).

Verwijderd

Even een goeie kick onder de kont :)
Allez Profondespace (das frans voor deepspace, denk ik :P)
Hoe staat er nu mee trouwens???

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb nog bezig een Klasse A ontwerp uit te kiezen. Vermoedelijk gaat het het Hiraga ontwerp worden. Deze is push-pull, wat inhoudt dat ie maar ongeveer half zo veel vermogen dissipeert als de singe-ended ontwerpjes. Als het goed is zal ik straks zo'n 20 tot 30 W weg moeten krijgen. Lijkt me goed te doen.

Daarnaast heb ik besloten als voeding een capacitance multiplier te maken. Maar eerst ga ik wat testjes doen met het maken en ontwerpen van PCB's . Ik begin met een netfilter. Daar had ik ook nog een vraagje over: Op een ander forum hoorde ik dat ik de Y condensatoren beter weg kon laten, omdat deze de aarde zouden verkloten... Klopt dit?

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 15-01-2005 10:58 ]

Verwijderd

mhzz toch ff een vraagje aan je DS. Hoelang heb je er over gedaan om al die ringen zeg maar te zagen voor je speaker... Het kan namelijk veel makkelijk met buigplex.
Ben namelijk zelf ook van plan Monacor tegaan gebruiken (eerst ff op de centjes w88 :P) Maar wordt denk ik 2 keer 165kep met een Beyma t2030 tweeter in MTM opstelling. Filter vragen zal ik wel weer binnen kort stellen denk ik.
Maar toch. Is jou manier ook handiger/makkelijker? En vooral hoelang ben je nou alleen bezig geweest om die kast te maken (uren?)

Verder kan ik niet w88 tot hij "echt" af is!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nouja, ik denk dat het kwa tijd niet veel zal uitmaken. De rondingen die ik wilde krijg je niet met buigtriplex, en je hebt flink wat lagen nodig om de zelfde dikte te krijgen. Al met al zal het kwa tijd niks uitmaken. Hoeveel uur ik nodig had: check ff in het topic ;)

• subsonik
deepspace schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 10:56:
(...)
Ik begin met een netfilter. Daar had ik ook nog een vraagje over: Op een ander forum hoorde ik dat ik de Y condensatoren beter weg kon laten, omdat deze de aarde zouden verkloten... Klopt dit?
De Y-condensatoren tussen L/N en GND zorgen voor een lekstroom naar de aarde. Op zich niet erg, als je de aarding maar gescheiden houdt van de signaal-aarde.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
subsonik schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:58:
De Y-condensatoren tussen L/N en GND zorgen voor een lekstroom naar de aarde. Op zich niet erg, als je de aarding maar gescheiden houdt van de signaal-aarde.
Dat was ik toch al van plan. Nouja, dan hou ik ze er toch in, ik kan ze er altijd nog uit solderen als het niet zou bevallen.

Layout voor het netfilter: http://deepspace9.xs4all.nl/download/pcb.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 15-01-2005 12:38 ]

Verwijderd

Grumbl dat wordt dan een plak van 2cm (valt nog wel redelijk mooi te zagen met en goeie zaag) en 60 stuks. Dat maakt 60cm hoogte voor een luidspreker. 1 ring heeft een binnen opp van 360cm2 (pak ff snel de tekening in je post van die B&W speaker met 22cm front) maal 60cm is 21.6 nogwat liter voor twee monacor 165kep met br. (Hoezo veel zaaguren straks :P )
Dat moet wel goed komen toch :) ?
Winisd doet wel vreemd.. in Pro kan ik niet de waardes invoeren, heb voordurend error's :S.

Verder zal ik gewoon zo min mogelijk "gekke" soldeer/desoldeer werk behouden deepspace... Kan je des te eerder echt leker luisteren!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 14:08 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Gebruik een copieerfrees! Dat had ik achteraf ook beter kunnen doen!

In de Pro moet je maar enkle waardes invoeren en de rest doet ie zelf. Ik voer altijd alles t/m vas in en dan alleen MMS, RE en LE. De rest doet is dan zelf zonder errors. En antuurlijk Xmax en power. V, en klaar is kees :)

Wat betreft soldere: Ik vertouw mezelf niet zo met die probeerprintjes, dus ik maak liever een PCB, dan heb ik mooi een tekening van hoe het in elkaar moet en weet ik zeker dat het goed gaat lukken :)

Ik ben er btw achter welk ontwerp ik ga nemen. Het is hier te vinden: http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm

Met 15V voeding kan ik het direct achter het filter gebruiken en de THD en IMD cijfers zijn echt prima :) . Met 15V voeding heb ik wel een wat hogere ruststroom "nodig" (om er wat meer klasse A vermogen uit te halen), maar dat is het probleem niet. Als koeling voldoet 1x conrad 188808-8A (0,7 C/W)

[ Voor 57% gewijzigd door voodooless op 15-01-2005 16:34 ]

Verwijderd

Ziet er lekker uit DS! Maak je nog wel ff nette foto's van het bouwe ervan?

En kopieerfrees...Mwha of het dan ook veel beter gaat weet ik zo niet. Heb niet altijd ff de goeie ervaringen met die dingen. Maar ze zijn wel handig om je opweg tehelpen.
Nou ja ingeval genoeg over mijn DIY gehad. Tis jou topic :Y) hier.

Verwijderd

deepspace schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 14:28:
Ik ben er btw achter welk ontwerp ik ga nemen. Het is hier te vinden: http://www.pha.inecnet.cz/macura/next.htm
Die amplifier heeft een spanningsversterkingsfactor van 1! Hij versterkt niet, vandaar de naam follower. Ben je je ervan bewust dat je moet aansturen met 30Vpp audio?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
ja, de opampjes van het filter zouden dat moeten kunnen. Anders moet ik nog een extra schakelingetje maken, welk ook op de zelfde website staat beschereven.

Maar voor zover ik weet is die met 15V voeding niet nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 16-01-2005 11:29 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
And the story continues

Het is weer een tijdje geleden, maar ik vind dat het nu wel weer tijd is om wat te doen. Mijn 2U kastje is nog steeds niet binnen. morgen ga ik daar eens even voor bellen, want het duurt nu wel erg lang genoeg.

Back naar het classe A ampje. Hiervoor heb ik met hulp van enkele personen tot het volgende ontwerpje gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://deepspace9.xs4all.nl/download/center/schematic.png

Het is het ampje van de link die ik eerde poste met een een van mijn OPA2134's als spanningsversterker. De OPA kan niet zo'n extreem hoge spanningen aan, maar de 15V voeding is prima, en zat voor de ribbon. JP1 is een jumper, waarmee ik de feedback global of local kan instellen. Beide hebben voor- en nadelen, dus zo kan ik mooi testen wat ik het beste vind. Het opamp gedeelte krijgt zijn eigen stabiliseerde voeding. Het amp gedeelte hangt gewoon aan een stel dikke elko's. Aardes zijn gescheiden.

Vraag aan de experts: zitten er nog foutjes in, of dingen die niet gaan werken, dingen die ik beter zou kunnen doen? Merk wel op dat het niet veel ingewikkelder moet worden, dus niet met nog meer schakelingen komen die groter zijn dat wat ik nu al heb ;)

Verwijderd

JA!!! :D ... o wat ben ik blij om er weer wat van te horen zeg :P!

Verwijderd

Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken, ik ben geen ontwerper van electronica dus ik kan alleen zeggen dat de schakeling zelf oke lijkt. Over de waardes van de weerstanden/ caps kan ik niets zeggen :). Ik snap alleen niet waarom je er een dure opamp ingooid aangezien je zo m.i. het concept een beetje verneukt.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 10:46:
Ik ben benieuwd hoe het gaat klinken, ik ben geen ontwerper van electronica dus ik kan alleen zeggen dat de schakeling zelf oke lijkt. Over de waardes van de weerstanden/ caps kan ik niets zeggen :). Ik snap alleen niet waarom je er een dure opamp ingooid aangezien je zo m.i. het concept een beetje verneukt.
De dure opamp was voor niks ;). Het classe A concept blijft nog steeds bestaan. Wat bedreft waardes van weerstanden en caps.. Daar heb ik zelf dus ook niet al te veel ervaring mee. Het input filter is btw erg laag gefilterd, wat voor een ribben niet echt erg nuttig is natuurlijk.

Verwijderd

Waarom zo ingewikelde eindtrap terwijl een simpel ontwerp zelfs beter klinkt '? Binne kort ga ik met een docent een klasse a eindtrap ontwerpen met 1 buis en twee fets. Het engiste wat een beetje complex zal worden is de feedback. Waneer het zover is dan open ik wel een topic er over.

"Aardes zijn gescheiden"
Hoe wil je de aarde's gaan scheiden, want dat kan niet tenzij je een scheidingstrafo gaat gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2005 11:55 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 11:50:
Waarom zo ingewikelde eindtrap terwijl een simpel ontwerp zelfs beter klinkt '? Binne kort ga ik met een docent een klasse a eindtrap ontwerpen met 1 buis en twee fets. Het engiste wat een beetje complex zal worden is de feedback. Waneer het zover is dan open ik wel een topic er over.
Persoonlijk moet ik niets van buizen hebben. Zo ingewikkeld is dit toch ook weer niet?
"Aardes zijn gescheiden"
Hoe wil je de aarde's gaan scheiden, want dat kan niet tenzij je een scheidingstrafo gaat gebruiken.
Uiteindelijk komen ze natuurlijk weer bij elkaar in een puntaarde ;)

Verwijderd

gewoon 2 steraardes die doorverbonden worden bij de voeding :)

Verwijderd

Dan kant het wel, ik dacht dat hij e rmee bedoelde om het het voledig te scheiden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nog andere zinvolle bijdrages :?

• subsonik
In de huidige config krijg je een mooie blokgolf over je ribbon mocht de jumper ooit eens slecht contact maken of verbroken worden. Zal je ribbon wellicht niet leuk vinden.

Op te lossen met een weerstandje van 100K tussen pin 1 en 2 van de opamp. Je gain wordt dan ongeveer 10x bij normaal gebruik (in het huidige schema 11x), en 101x mocht de jumper ontbreken (+10dB).

Verwijderd

ja daar had ik niet bij stilgestaan, dat zou idd erg zonde zijn :)

Verwijderd

De feedback jumper schakelt tussen 2 uitersten:
-lokale feedback
-globale feedback
In globale feedback mode bestaat het risico van oscillatie door extra fasedraaiing eindtrap. Met een aanpassing in feedback netwerk kan je er voor zorgen dat:
-er bij audio frequenties er sprake is van global feedback zodat vervorming/offset etc verbeterd
-er bij hogere frequenties lokale feedback wordt gebruikt zodat aangesloten luidsprekers+bekabeling geen oscillatiegevaar oplevert.

Functie van de 470p Cs in de uitgangstrap is mij niet duidelijk. Deze leveren extra hoog-af + fasedraaiing hetgeen overall stabiliteit kan kosten.

Voor stabiliteit van de ruststroom dienen Q1,2,3,4 thermisch contact te maken
Als ik snel reken bedraagt de ruststroom slechts 0.66A. Is dit voldoende voor klasse A?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Goei tips allemaal :)

Hoe moet ik die globale en locale feedback dan tegelijk gebruiken? low/high pass filtertje erop zeten ofzo? Lijkt me dat dan de fase van de feedback niet meer goed is waardoor het niet meer gaat werken :?

Over het 470p C'tje kan ik weinig zeggen, dat stond zo in de schakeling. bandbreedte van de amp zou echter groot zat moeten zijn.

Ik wil idd proberen om de Q's termisch te koppelen. Ruststroom is idd nog wat te laag. Zou zo ongeveer het dubbele moeten zijn voor voldoende vermogen. Daar moet ik ook idd nog ff naar kijken.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Nog meer op- of aanmerkingen?

Is er btw misschien ergens een goede website met tips over het layouten van printjes? Lijkt me erg handig om daar wat meer over te weten. De basics zijn duidelijk, maar er zijn vast nog wel hier en daar wat slimme tucks of do's en don'ts e.d..

[ Voor 86% gewijzigd door voodooless op 22-02-2005 19:15 ]

Verwijderd

[quote]deepspace schreef op zondag 20 februari 2005 @ 13:07:
Hoe moet ik die globale en locale feedback dan tegelijk gebruiken? low/high pass filtertje erop zeten ofzo? [quote]
"Schuif" een gedeelte van R12 naar de andere kant van de jumper.
maak bijvoorbeeld R12 8k2 ipv 10k
In beide andere toevoerleidingen jumper 1k8 opnemen om weer op 10k totaal uit te komen.

mbv een Ctje tussen uitgang opamp - middenpoot jumper zorgt voor locale feedback bij hoge frequenties

Verwijderd

Toch wel ff een ongelovelijke schop....

DP... kerel hoe staat het nu met je center :D :9~ ! En met je filters??? Is het af? Niet af door tijdgebrek vertel eens :)

Verwijderd

ik ben ook zeer benieuwd !!! ( ik ga eerdaags ook aan de DIY , poging om podspeakers na te bouwen)

tot nu toe echt mooi project en mooi gelukt _/-\o_

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Aha :D Leuk dat mensen het zich nog herinneren. Idd erg veel tijdgebrek :'(

Maar ik kan wel berichten dat ik vorige week eindelijk (na vreselijk lang wachten) mijn Monacor 2HE kast binnen heb gekregen.

Verder heb ik mijn amp schema nog wat zitten tweaken. Ik hoop dat ik nu snel alles kan bestellen, maar tijd is vooral de bepalende factor, want die heb ik helaas niet al te veel. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen ;)

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:26:
Aha :D Leuk dat mensen het zich nog herinneren. Idd erg veel tijdgebrek :'(

Maar ik kan wel berichten dat ik vorige week eindelijk (na vreselijk lang wachten) mijn Monacor 2HE kast binnen heb gekregen.

Verder heb ik mijn amp schema nog wat zitten tweaken. Ik hoop dat ik nu snel alles kan bestellen, maar tijd is vooral de bepalende factor, want die heb ik helaas niet al te veel. Er zijn nog zoveel andere dingen te doen ;)
Lummel je vergeet weer de PIC's van je stuff :o 8)7 :D

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Er is niet echt veel te pic'en ;) Een zwarte metalen doos is niet echt spannend.

Verwijderd

deepspace schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 23:40:
Er is niet echt veel te pic'en ;) Een zwarte metalen doos is niet echt spannend.
Welwaar :o ! open schroeven dat ding!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 14:37:
[...]

Welwaar :o ! open schroeven dat ding!
Hehe... er zit nog nix in... 8)7 :O

Ben trouwens wel errug benieuwd naar hoe het uiteindelijk gaat klinken ;)

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:34

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 23:37:
[...]

Lummel je vergeet weer de PIC's van je stuff :o 8)7 :D
offtopic:
Dude! Hoe kom je als Fransoos aan het woord "lummel." Zat dat bij de cursus Nederlands :? Zometeen ga je ook nog schobbejak zeggen (of typen dan ;))

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:03:
[...]

Hehe... er zit nog nix in... 8)7 :O

Ben trouwens wel errug benieuwd naar hoe het uiteindelijk gaat klinken ;)
Nee maar bent toch bezig nu beetje zeg maar.. niet echt.. duss.. jammer.. :X :P
sphere schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 16:14:
[...]

offtopic:
Dude! Hoe kom je als Fransoos aan het woord "lummel." Zat dat bij de cursus Nederlands :? Zometeen ga je ook nog schobbejak zeggen (of typen dan ;))
Krijg je als student in groningen gaat studeren voor 3 jaar ;)
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste