[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen

Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste
Acties:
  • 6.920 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

zo ik heb em ook besteld. eindelijk weer iets waar ik hele dagen rillingen over mijn rug van kan krijgen:D. maar ik heb nog een vraagje over het geheugen. In de FAQ staat dat elk SODIMM van pc2100 goed is voor de ibook. Nu zie ik hier dat 2700 beter compatible is. moet ik me daar zorgen om maken of kan ik gewoon een pc 2100 bestellen?

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

ik zo gewoon pc2700 bestellen. is meestal nog goedkoper ook, omdat het gangbaarder is..... ik heb in mijn powerbook het kingston pc2700 geheugen gepropt. gewoon de valueram. nu is het wel zo dat powerbook wel pc2700 nodig heeft, maar het zal zekers ook werken op de ibook....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil graag een Powerbook 12" Combo kopen.

Wat denken jullie, kan ik die kopen met onderwijskorting (ben student) en ADC korting, zonder BTW te betalen (lieve baas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:20:
Ik wil graag een Powerbook 12" Combo kopen.

Wat denken jullie, kan ik die kopen met onderwijskorting (ben student) en ADC korting, zonder BTW te betalen (lieve baas)
Wat denk je, na dit topic gelezen te hebben, zelf? ;)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Foei dawuss, van iemand verwachten zelf moeite te doen. :+

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik heb em met studentenkorting gekocht. dat ging goed via de telefoon en de creditcard van pap

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 20:23:
[...]

Wat denk je, na dit topic gelezen te hebben, zelf? ;)
Ik heb heel dit topic gelezen, maar ik ben het niet tegen gekomen.. Er zijn een paar voorbeelden geweest, maar niet een combi van deze 3 mogelijkheden als ik het wel heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nuja, dan blijft het nog makkelijk, de ADC korting die je eenmalig krijgt op een systeem werkt, zoals in dit topic meerdere malen staat beschreven, niet samen met een studentenkorting, dus het is of 6% (student) of tussen de 10% en 20% (ADC).
In hoeverre je met je baas een leuke BTW-aftrek kunt regelen staat logischerwijs volkomen los van de bovengeschreven types aan kortingen, dit regel je buiten Apple om, en is dus eigenlijk niet als een combinatie te zien :)

Succes met aanschaffen en vergeet niet dat de ADC-korting 'once in a lifetime' is :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel Jogm! Dan ga ik voor de studentenkoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

heeft iemand al zo'n vernieuwde iBook? ik zou graag willen weten hoe hij performed met visuele effecten( in tegenstelling van de meeste windows gebruikers ben ik gek op visuele effecten:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
lammmetak schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 14:35:
heeft iemand al zo'n vernieuwde iBook? ik zou graag willen weten hoe hij performed met visuele effecten( in tegenstelling van de meeste windows gebruikers ben ik gek op visuele effecten:D
Zover ik weet zitten alle bestelde (stock en bto) iBooks nog vast ergens in China. Je zou eens kunnen kijken in apple centres of ze daar al verschenen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn Apple dealer verwacht ze over 2 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lammmetak schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:14:
ik denk dat je wel moet kijken naar het verschil tussen het geheugen gebruik van xp en mac osx. Zover ik weer laat macosx alles in et geheugen staan en xp ruimt het op. gevolg: in mac osx starten gebruikte programma's sneller op terwel xp meer geheugen vrij heeft maar minder snelle programma's heeft.
ik vind dat je ook niet mag vergeten dat firefox veel jonger is qua programmatie dan de windows variant. Dus die zou je niet mogen vergelijken.
Vergelijk dan eerder de office varianten, en daar vind ik de mac versie stukken sterker geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 16:56:
[...]

ik vind dat je ook niet mag vergeten dat firefox veel jonger is qua programmatie dan de windows variant. Dus die zou je niet mogen vergelijken.
Vergelijk dan eerder de office varianten, en daar vind ik de mac versie stukken sterker geprogrammeerd.
Het geheugen gebruik van mac osx is niet alleen zo voor firefox maar toch voor alle programma's? Heb ik het dan mis? ik heb hier ergens gelezen dat OSX gewoon alles in het geheugen laat totdat je reboot of er echt dwingt uit het geheugen gaat. Ik hoop iig dat mijn toekomstige iBook niet zoals Windows niet al het geheugen gebruikt. ( bij mij wordt nooit meer dan 800 van de 1024 mb gebruikt:S)
@mca2: bij mij zou die volgende week verstuurd worden dus( 4-8-2005)

[ Voor 5% gewijzigd door wvdburgt op 29-07-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Dat is vreemd! Je hoopt dat je iBook nooit al het geheugen gebruikt? Waarom koop je het dan? Ik vind het juist een zeer goede zaak dat mijn iBook al het geheugen gebruikt. Zo heb ik het tenminste niet voor niks gekocht, en in ruil daarvoor krijg ik een systeem dat sneller reageert, en al gebruikte applicaties sneller opstart. Ik zie het probleem niet echt... :?

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:52
DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:13:
Dat is vreemd! Je hoopt dat je iBook nooit al het geheugen gebruikt? Waarom koop je het dan? Ik vind het juist een zeer goede zaak dat mijn iBook al het geheugen gebruikt. Zo heb ik het tenminste niet voor niks gekocht, en in ruil daarvoor krijg ik een systeem dat sneller reageert, en al gebruikte applicaties sneller opstart. Ik zie het probleem niet echt... :?
*zucht* dat is ook precies wat ie zegt :) Je raakt in de war door de dubbele negatieven...

Hij hoopt niet dat zijn ibook, net als z'n windows bak niet al het geheugen gebruikt
-> hoopt wel dat zijn ibook, integenstelling tot z'n windows bak wel al het geheugen gebruikt

"Double negatives" zijn de vloek van elke taal B)
"I ain't got no iBook!"

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 29-07-2005 21:22 ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- iBook 12" G4 begin februari 2005 aangeschaft

- Half april logicboard vervangen
- Eind mei batterij vervanging

en vanaf vanmiddag een mooie rode waas over mijn display. :(

Kan ik mijn iBook morgen weer 's naar een service dealer brengen...great.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:13:
Nee je begrijpt me verkeerd. Ik bedoelde dat windows dat niet doet en dat ik dat erg vervelend zit. In plaats van al mijn super snel geheugen te gebruiken gaat ie over op mijn harde schijven die snel zijn maar niet als geheugen. Ik begin me steeds meer te ergeren aan windows vandaar dat ik niet kan wachten op mac osx. En ja mijn Nederlands laat de wensen over:S

[ Voor 3% gewijzigd door wvdburgt op 29-07-2005 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:35:
- iBook 12" G4 begin februari 2005 aangeschaft

- Half april logicboard vervangen
- Eind mei batterij vervanging

en vanaf vanmiddag een mooie rode waas over mijn display. :(

Kan ik mijn iBook morgen weer 's naar een service dealer brengen...great.
Wat doe je met dat ding, spank je je GF dermee ?

[ Voor 80% gewijzigd door KeeZ op 29-07-2005 21:57 ]

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lol...niets bijzonders. Dat is het irritante. Twee keer helpdesk gebeld:

medewerker 1 zegt slaapstand is juist goed voor hardware en geen probleem voor display
medewerker 2 zegt slaapstand is juist niet goed voor display: uitzetten als je hem niet gebruikt.

Ik ga er maar van uit dat ik hem sowieso weer minimaal twee weken kwijt ben; gelukkig heb ik net een iMac gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
KeeZ schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 21:56:
[...]

Wat doe je met dat ding, spank je je GF dermee ?
Hij denkt dat "slaapstand" betekent dat je de Ibook als kussen kan gebruiken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even snel tussendoor: is dit nou het goede ram voor de nieuwe ibooks?

http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=I9ND27&

of zit ik weer verkeerd te zoeke...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

powerbook geheugen iemand ?? http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=IAND27&

wat een mooi prijsje voor een gig :D

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2005 @ 22:22:
Lol...niets bijzonders. Dat is het irritante. Twee keer helpdesk gebeld:

medewerker 1 zegt slaapstand is juist goed voor hardware en geen probleem voor display
medewerker 2 zegt slaapstand is juist niet goed voor display: uitzetten als je hem niet gebruikt.

Ik ga er maar van uit dat ik hem sowieso weer minimaal twee weken kwijt ben; gelukkig heb ik net een iMac gekocht.
Medewerker 2 verkoopt onzin. Slaapstand en uit is voor het display exact hetzelfde: geen beeld, geen backlight.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Bovendien raad Apple juist in de bijgevoegde docu aan om je Mac op sleep te zetten, in plaats van steeds aan en uit :)

Trouwens: @Goudvarken... Was dat cross-posten nou nodig? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik wou even gauw antwoord hebben O-)... dan kon het snel besteld worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Had ik die beste kerel aan de helpdesk ook gezegd, gekoppeld met mijn opmerking dat de hardware van het aanzetten een grotere dreun krijgt dan bij het uit slaapstand halen.

Zijn reply: "Tja, ik zit al 10 jaar in de 'business' en het kan soms de ene kant en soms de andere kant opgaan." Geweldig :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KeeZ schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:04:
powerbook geheugen iemand ?? http://www.alternate.nl/h...etails.html?artno=IAND27&

wat een mooi prijsje voor een gig :D
Hier hebben ze hetzelfde voor dezelfde prijs. Wel komt er 8 euro verzendkosten bij (maakt niet uit hoeveel je koopt, die verzendkosten zijn vast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

CyBeR schreef op zaterdag 30 juli 2005 @ 12:20:
[...]

Medewerker 2 verkoopt onzin. Slaapstand en uit is voor het display exact hetzelfde: geen beeld, geen backlight.
inderdaad... en dan die opmerking dat de hardware een grote dreun krijgt bij een koude start... pff onzin.... kijk sleep is erg relaxed, omdat het opstarten zo lekker snel gaat. immers het geheugen blijft aan staan tijdens de sleep, waardoor het os alleen de drivers voor de andere hardware opnieuw hoeft te initialiseren (bijvoorbeeld je wireless). maar volledig uitzetten is naar mijn mening beter voor de hardware omdat gewoon alle spanning van het apparaat wordt gehaald. de dreun van bijvoorbeeld het opspinnen van je harddisk en dergelijke houd je ook bij sleep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

hmm sleep is eigenlijk het enige wat ik gebruik... helemaal omdat die stand i.v.m. een windows laptop zoveel sneller terug te halen is... en ergens lijkt het me dat ze de boel echt wel goed hebben uitgedokterd dus zullen we niet zo snel last hebben van die 'klappen' als je het mij vraagt...

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me moet leren lezen.

Vraag was een tijdje terug al beantwoord.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2005 20:35 . Reden: Domme ik. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

note on the side*:

Daarnet was ik zo wat aan het rondbrowsen bij dell en apple in hun laptop assortiment. Gewoon uit interesse, en een beetje vergelijken. (en misschien omdat ik volgend jaar ook wel eens toe ben aan een laptop, lijkt me handig, maar dan gewoon voor erbij, niet als hoofdpc)

En dit viel me op.

Bij de powerBooks.

-15" : ongeveer 2000€ en 2400€ met blijkbaar alleen de superdrive als belangrijkste verschilpunt (en een processor die een fractie sneller is :Z ) Belangrijkste opmerking is dat ze beiden komen met XGA: 1280*854. En je hebt daarin niets te kiezen. Om een voor een hogere resolutie te gaan ben je al verplicht 2700€ voor de 17" neer te tellen. En dat formaat geldt bij mij niet echt meer als een draagbare laptop. Dat is meer een desktop replacement.

Bij dell:

-15" We kiezen een op het eerste gezicht equivalente laptop met gelijkaardige specs
Dell inspiron 6000
Doe de 3 year warranty weg (die heb je bij apple immers standaard ook niet, kost nog eens heel wat extra, die apple care) en vervang de proc door een pentium M (@1.6 Ghz) Toch geen slechte processor. En je komt op een prijs van 780€ incl btw.

En het belangrijkste punt bij de dell is het volgende: scherm is ook 15" met XGA maar als optie krijg je dit:
15.4" UltraSharp™ Wide Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800
15.4" UltraSharp™ Wide Screen SXGA+ TFT Display resolution: 1680x1080 (+36,30 EUR)
15.4" UltraSharp™ Wide Screen UXGA TFT Display resolution: 1920x1200 (+96,80 EUR)

Dus voor een luttele 40€ extra heb je al een heel aardige resolutie lijkt mij. (die 40€ is zelfs vrij frapant omdat een dergelijk desktop scherm ook aardige hap uit je bankrekening neemt. maar goed...) Voor 100€ extra, wat op zich nog steeds niet zo veel is relatief tov van de laptop koop je jezelf maar liefst een HDTV capable display op je laptop. En niet zo veel dien je dan ook vooral te zien tov de totaalprijs. Want die wordt met dat scherm dan nog 'maar' steeds een 900 tal euro. Laten we er voor de volledigheid (hoeft niet echt, zie hieronder) een GPU bij nemen met 128 MB dedicated geheugen en afronden op een goeie 1100, das nog steeds heel wat minder dan de 2400€ powerbook bij apple.

Verder zie ik niet echt grote verschillen tussen beide (en kom nu niet af met GPU die bij de apple een radeon 9700 mobility is. GPU maakt op een laptop helemaal geen ruk uit, willen gamen op een laptop is nogal onnozel eigenlijk, en op een apple al helemaal wegens het beperkt aantal games. En voor wat OS/programma eyecandy is 128 Mb dedicated met recente hardware al meer dan genoeg.)

Dus wat is dan de meerwaarde van een powerbook? (os buiten beschouwing gelaten) Volgens mij is apple hier serieus aan te profiteren van een imago van de powerbook als meest exclusieve laptop uit het assortiment. En ze beseffen ook wel dat iemand die 'serieus' met apple wil bezig zijn allemaal een powerbook wilt. En dat geldt ook voor de 'mac-freaks' die de powerbook zien als de ultieme apple laptop/heilige graal. En daar proberen ze handig van gebruik te maken bij apple

Zijn de G4 bij powerbook 64 bit? kon ik niet zo meteen terugvinden, maar dan nog is dat geen 1200-1600€ verschil waard.

Dus veel geld voor veel imago zou ik zeggen. In ieder geval kan het aanbod mij nu niet echt bekoren. Zeker niet als ik voor veel minder geld een veel beter scherm krijg bij dell. Dus ik zou wel gek moeten zijn om dat bedrag uit te geven aan een powerbook, of mis ik hier iets fundamenteel (os buiten beschouwing gelaten). Er moet een serieuze prijsdaling komen van de powerbooks imho. Of ik zou ze moeten kopen in hongkong waar ze zowieso veel goedkoper zijn.

ter duiding: het prijsbeleid van de desktops daarentengen vind ik dan wel weer meer binnen proportie. Een case zoals de powermac G5 is onbetaalbaar mooi en netjes, zowel langs buiten als langs binnen. Maar goed, tot zover deze offtopicness, waarvoor mijn excuses, maar had effe niets beter te doen. >:) Het woord terug aan de experts terzake

*ik heb zelf geen mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

knip
Wat denk je van compatibiliteit tussen software en hardware? Ook is de OSX een stuk anders en (vind ik) slimmer gemaakt. Zo kan ik saaie eenvoudige toch tijd nemende taken snel oplossen. Daarnaast is dell gericht op budget. De computers beginnen daar al vanaf 300 euro. Ook worden ze zo gemaakt dat je dus super snel een dell computer in elkaar zet. als je van binnen bekijkt zijn ze ook echt gemaakt om binnen 2 minuten een computer in elkaar zetten. Apple richt zich op een totaal andere markt namelijk de meer eissende markt die een goed product verwachten. Die mensen kijken niet naar prijs maar naar kwaliteit. Iets wat bij dell nogal eens beschiet. Als je een keer achter een mac zit weet je waarom mensen een Apple computer kopen: om de kwaliteit en de zeer degelijke software. Aangezien je dus een windows computer hebt zou je eens iTunes kunnen proberen. Daarmee kun je zien hoe slim en mooi de software is. Je kunt snel zoeken en op veel dingen sorteren maar daar kom je van eigens achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Eigenlijk komt het neer op hetzelfde als waarom je voor een ferrari meer betaalt dan voor een fiat panda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Qua hardware heb je een punt, maar die is niet correct.
Een powerbook is als book volkomen afgewerkt, dimmende schermen, metalen behuizing zonder uitstekende delen, verlicht toetsenbord en alles netjes weggewerkt: dat kost ook geld. Dan die hardware zelf, je doet dan wel misachtend over een G4 op 1.67 GHz met een FSB van 166 MHz, maar in praktijk presteerd dat ding heel goed. Ik heb dan geen precies idee van de concurrende modellen in die catergorie, maar doe maar alsof het een pentiumM is. Batterijduur is ook 5 uur en de laptop is gewoon licht, klein en plat.
Je focussed op het scherm, maar resolutie != scherm. Dat dell op 15 inch 1920 pixels propt wil niet zeggen dat het een goed scherm is. Is je groen goed, heeft de kijkhoek nog iets en dat soort meuk? Reviews stellen dat het Powerbook 1 van de betere schermen heeft, dus qua hardware zal het dan ook wel beter zijn.
Maar qua software is het een ander verhaal: OSX en de hele handel erbij. De laatste specs van OSX zijn erg leuk met oa Core-Image, daarvoor heb je dat stukje hardware van de 9700 wel nodig. Dus dan kom je met een leuke GPU die wel degelijk leuke eye-candy en expose kan draaien.
erder zie ik niet echt grote verschillen tussen beide (en kom nu niet af met GPU die bij de apple een radeon 9700 mobility is. GPU maakt op een laptop helemaal geen ruk uit, willen gamen op een laptop is nogal onnozel eigenlijk, en op een apple al helemaal wegens het beperkt aantal games.
In praktijk blijkt dat een leuke GPU wel handig is, dat zal met Windows Longhorn ook wel blijken. Maar tegelijk maak je duidelijk dat een laptop geen GPU nodig heeft, terwijl de Powerbook toch echt als desktopreplacement door kan gaan en als laatste stel je dat een Mac geen games heeft en dus ook geen GPU nodig heeft... behalve dat je geen idee hebt over welke Games er op een Mac draaien, zou ik zeggen dat 1 leuke game al genoeg is. Blizzard maakt standaard zowel pc als Macgames, dus ik denk aan bv World of Warcraft die dus prima draait op een Powerbook.
En daarnaast, heeft een Dell een DVI-poort?

Qua specs lijkt een Dell beter EN goedkoper, maar indien je met een powerbook zou gaan werken kom je erachter dat gevoel iets anders is dan specs alleen, dat een Powerbook toch prima specs heeft. En dan blijft de prijs over, maar qua hardware, afstemming en vooral afwerking zit een Powerbook toch aan de andere kant van het spectrum dan de paupere Dell-bakken, waar de drivers goed verstopt van zijn.

Ik denk, dat indien je met beide laptops zou werken en je open staat voor een afgewogen oordeel, je vanzelf de Powerbooks een stuk prettiger vind en zelfs dat prijsverschil gaat willen overbruggen.
* Delerium vindt alleen PB's behoorlijk duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 31-07-2005 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lammmetak schreef op zondag 31 juli 2005 @ 00:46:
[...]

Wat denk je van compatibiliteit tussen software en hardware? Ook is de OSX een stuk anders en (vind ik) slimmer gemaakt. Zo kan ik saaie eenvoudige toch tijd nemende taken snel oplossen.
Compatibiliteit.. Een vaak aangehaald argument. En je zal zeker en vast wel gelijk hebben, maar vanuit hardware point of view niet meteen relevant. (tijdrovende taken snel oplossen kan met elk OS, het hangt er maar net vanaf hoe bedreven je erin bent.) Maar nogmaals, je zal vast wel gelijk hebben, mijn ervaring met Mac OS is vrij beperkt. (familie met de ultieme mac setup :p, cinema display, dual 3ghz G5, powerbook, en dat maal twee, tante en nonkel :p)
Daarnaast is dell gericht op budget. De computers beginnen daar al vanaf 300 euro. Ook worden ze zo gemaakt dat je dus super snel een dell computer in elkaar zet. als je van binnen bekijkt zijn ze ook echt gemaakt om binnen 2 minuten een computer in elkaar zetten. Apple richt zich op een totaal andere markt namelijk de meer eissende markt die een goed product verwachten. Die mensen kijken niet naar prijs maar naar kwaliteit. Iets wat bij dell nogal eens beschiet. Als je een keer achter een mac zit weet je waarom mensen een Apple computer kopen: om de kwaliteit en de zeer degelijke software.
Daarom heb ik bewust de desktops buiten beschouwing gelaten, en om nog enigzins in dit topic te passen mij beperkt tot laptops. Nogmaals: een G5 is overgelijkbaar in pc world. Daar kan ik niets tegen inbrengen. Dat kan iedereen wel zien. Het dichtse wat in de buurt zou moeten komen qua interne schikking zou BTX moeten zijn, en dat is er nog lang niet. Maw daar heb je gelijk. Net, professioneel, geordend, efficiënt, doordacht, wat je maar wil.
Maar ik wil toch wel vermelden dat ook dell heel degelijk cases heeft. Solide qua uitvoering, niet schreeuwlelijk (niet te vergelijken met de alu G5's i know) maw ook niet zo slecht, beter dan de middelmaat van OEM bouwers. En tja, op hoeveel manieren kan je een atx systeem in elkaar zetten he. "gemaakt om binnen twee minuten in elkaar gezet te zijn" zal wel zijn dan, maar een atx case is een atx case, daarenboven, gemakkelijk te openen en te vervangen is ook in het voordeel van de consument en gewoon handig bedacht, dus niet echt een argument lijkt mij. Ik heb zelf onlangs een lege dell case met voeding gekocht van iemand voor 10€ of zo, daarmee ga ik mijn huidige case vervangen, vooral het scharnierend opengaan van de hele case vind ik wel een pluspunt bij dell. De nieuwe dimension reeks in trouwens voor de verandering wel mooi te noemen. Wit ;) en redelijk design. En van de XPS kan je al helemaal niet beweren dat die er goedkoop uitziet. Maar ik ben geen dell fanboy, laat dat duidelijk zijn. Ik apprecieer ze alleen voor de totaal pakket oplossingen die ze aanbieden aan bedrijven en jan modaal die niet meer nodig heeft.

Een laptop daarentegen is een laptop. Zoveel mogelijk hardware in een zo klein mogelijk volume gepropt. Daar kan je niet echt meer spreken van elegantie of netheid van ordening. Want in dit domein moet iedereen werken met dezelfde beperkingen in volume. Dus internal heb je ook niet meteen een argument. Daarenboven kan je ook niet naar willekeur BTO'en op een laptop, noch bij dell, noch bij apple, want dat lijk je te impliceren. Een laptop comes 'as is'. Eventueel nog wat ram bijprikken, HD opties, maar daar houdt het bij beiden op. Een laptop komt gewoon op die manier van de band gerold, met beperkte invul mogelijkheden. Ook je *Bookjes zijn 'supersnel' in elkaar gezet in een fabriek
Aangezien je dus een windows computer hebt zou je eens iTunes kunnen proberen. Daarmee kun je zien hoe slim en mooi de software is. Je kunt snel zoeken en op veel dingen sorteren maar daar kom je van eigens achter.
Zal ik eens doen dan. Maar heb er persoonlijk niet zo veel positief over gehoord, zelfs op dit forum zijn er best wel vaak negatieve opmerkingen. Maar dit helemaal terzijde.
Ecteinascidin schreef op zondag 31 juli 2005 @ 01:14:
Qua hardware heb je een punt, maar die is niet correct.
Een powerbook is als book volkomen afgewerkt, dimmende schermen, metalen behuizing zonder uitstekende delen, verlicht toetsenbord en alles netjes weggewerkt: dat kost ook geld. Dan die hardware zelf, je doet dan wel misachtend over een G4 op 1.67 GHz met een FSB van 166 MHz, maar in praktijk presteerd dat ding heel goed. Ik heb dan geen precies idee van de concurrende modellen in die catergorie, maar doe maar alsof het een pentiumM is. Batterijduur is ook 5 uur en de laptop is gewoon licht, klein en plat.
uitstekende delen aan een laptop? Ze zijn mooi afgewerkt, heel strak. Daarboven komt nog dat het design een logisch gevolg is van de materiaalkeuze. Als je gebruik maakt van aluminium impliceert dat meteen strakke oppervlakken. Omdat aluminium nu technisch eenmaal niet zo gemakkelijk (goedkoop) in alle soorten vormen te brengen is. De iBooks van vroeger, waar ik er ook wel een paar van gezien heb, met die ronde randen, schelpvormig, zoiets is niet te maken met alu. Betekent dat dat die laptop niet elegant was? (denk dat het een G3 was) Uiteraard niet, dit hangt af van het materiaal. (eerste kennismaking met dat ding was mind blowing trouwens, moet toch al een 7 tal jaar geleden zijn denk ik, kan dat? In die periode gewoon ongezien, een klasse apart, met niets te vergelijken. Punt uit. )

Uiteraard verdient apple felicitaties omdat ze werken met een dergelijke hoogstaande en kwalitatieve materialen als aluminium. Kudos and credits voor apple, daar moet ik eerlijk in zijn.

Over de proc doe ik helemaal niet minachtend. Integendeel, ze zijn best wel krachtig te noemen (apple mini bvb, en dat is dan 'maar' een 1.2 Ghz) Proc's op een laptop zijn dan weer niet echt een issue. Laptops gebruik je, als je binnen een verantwoord budget blijft, nu eenmaal niet voor hyper zware taken, daar heb je desktops voor, met ruimte voor hardware en koeling. Dus of je nu een 1.6 of een 1.8 of 2.0 GHz G4 hebt (of pentium M) maakt helemaal niets uit. (ik kon alleen niet terugvinden of de G5 in de powerbooks 64 bit waren)

In de dell laptop steekt trouwens een pentium M, zoals je zelf als suggestie aandraagt. (daar had ik wel al aan gedacht :Y) , beetje eerlijk blijven he ;) )
Je focussed op het scherm, maar resolutie != scherm. Dat dell op 15 inch 1920 pixels propt wil niet zeggen dat het een goed scherm is. Is je groen goed, heeft de kijkhoek nog iets en dat soort meuk? Reviews stellen dat het Powerbook 1 van de betere schermen heeft, dus qua hardware zal het dan ook wel beter zijn.
Heb je een review van een dell dan al gezien? Waar die naast een apple geplaatst wordt? resolutie betekent idd niet een goed scherm (1920*1200 vind ik toch te veel op een 15", letters worden dan toch te klein, zeker omdat de GUI, noch van windows, noch van Mac OS, schaalbaar is op dpi. vectorieel dus. Longhorn, vista zou daarin wel verandering moeten brengen, laten we het hopen, dan hangt font grootte in GUI niet meer rechtstreeks af van de absolute resolutie in van het scherm. Dan kan toch gekozen worden voor een HDTV scherm op een laptop)

Maar de hoge resolutie kan voor sommigen wel een pluspunt zijn. Extra veel op je scherm, nog scherpere fotos, HDTV op native resolutie. Ik heb trouwens die dell schermen al gezien en ze zijn van heel goede kwaliteit. Zowel de 1400 als de 1900 versie. Lekker scherp en veel op het scherm.

Kleuren zijn een kwestie van calibratie. Inkijkhoek zijn nog steeds non issues op laptops, want die zijn onbestaande en sucken nogal hard. Dat zal bij apple niet anders zijn. Laptop zit je ook per definitie alleen achter, en om iets te tonen kan je die gemakkelijk draaien.

En laat het nu net in dit apple forum zijn dat ik al af en toe berichtjes gelezen heb over verkleurde (lichte) hoeken bij iBook (en PowerBook meen ik ook) onderaan in beeld. Blijkbaar een courant fenomeen, in die periode toch, vaak het resultaat van het scherm te hard in te passen in de behuizing.

Ten andere zijn er ook geen 20 fabrikanten van laptop schermen, en kan het goed zijn dat dell en apple, afhankelijk van de periode, en leverbaarheid, dezelfde schermen hebben. Want apple noch dell produceren die zelf.
Maar qua software is het een ander verhaal: OSX en de hele handel erbij. De laatste specs van OSX zijn erg leuk met oa Core-Image, daarvoor heb je dat stukje hardware van de 9700 wel nodig. Dus dan kom je met een leuke GPU die wel degelijk leuke eye-candy en expose kan draaien.
[...]
In praktijk blijkt dat een leuke GPU wel handig is, dat zal met Windows Longhorn ook wel blijken.
Voor wat eyecandy heb je geen al te fancy dingen nodig, dus 128 Mb en recente protocollen (meer weet ik er ook niet van. Maar mac mini heeft geen SM2.0 heeft, en dat maakt het cori-image incompatible) maar je hebt wel een punt met de goede GPU
Maar tegelijk maak je duidelijk dat een laptop geen GPU nodig heeft, terwijl de Powerbook toch echt als desktopreplacement door kan gaan en als laatste stel je dat een Mac geen games heeft en dus ook geen GPU nodig heeft... behalve dat je geen idee hebt over welke Games er op een Mac draaien, zou ik zeggen dat 1 leuke game al genoeg is. Blizzard maakt standaard zowel pc als Macgames, dus ik denk aan bv World of Warcraft die dus prima draait op een Powerbook.
En daarnaast, heeft een Dell een DVI-poort?
Waarom zou je een laptop als desktop replacement willen hebben. Op je desktop hoort een desktop, mobile een laptop, en mobiel heb je geen desktop prestaties nodig. En beweer je nu dat de powerbook kan doorgaan als een apple desktop. (laat ons zeggen een powermac G5, (om in hetzelfde gamma te blijven bij de desktops) ? lijkt me niet. Noch bij apple, noch bij x86, en dat is ook niet het doel.

Gamen, genoeg laptops die kunnen gamen (waarom mensen dat zouden willen, beat me, maar het wordt verkocht dus ja). En ik heb wel een idee van het aantal games op de mac. Heb het lijstje gezien op de site. Een vrij kort lijstje that is ;). Aangezien ik zelf al effe overweeg om een mac te kopen (sinds de mac mini) heb ik alles uitvoerig in beschouwing genomen, en ook gekeken naar het games aanbod, alhoewel dat voor mij niet primeert. Het is natuurlijk wel typisch dat de die hard mac toch zeker iets moet kunnen noemen om een punt te ontkrachten, hoewel het hier maar 1 populair game betreft. Objectief kan je zeggen dat het games aanbod nihil is verlegen met x86, nu heb je geluk dat bij de gratie van blizzard je gezegend bent met WoW. Maar goed, ik geef je gelijk. Alhoewel gamen helemaal geen punt was in mijn visie over laptops en dat ook niet zo beweerd heb.
Qua specs lijkt een Dell beter EN goedkoper, maar indien je met een powerbook zou gaan werken kom je erachter dat gevoel iets anders is dan specs alleen, dat een Powerbook toch prima specs heeft. En dan blijft de prijs over, maar qua hardware, afstemming en vooral afwerking zit een Powerbook toch aan de andere kant van het spectrum dan de paupere Dell-bakken, waar de drivers goed verstopt van zijn.
Lijkt goedkoper? Het lijkt niet alleen goedkoper , het is het ook ;)
Lijkt beter? niets van gezegd, dat is wat ik hier probeerde te vernemen, de meerwaarde van de powerbook. Lijkt mij dat tot nu toe de meerwaarde alleen het OS en het design is. Blijft de vraag natuurlijk in hoeverre dit een verdubbeling van de prijs waard is uiteraard.
Begrijp me niet verkeerd. Design vind ik heel erg belangrijk. Nu kan je het niet meer maken met troosteloze bakken af te komen. Schermen , cases, alles moet er gewoon mooi uitzien, het is iets wat je dagelijks gebruikt.
Het pauper zijn van dell laptops valt ook nogal mee hoor :)
De grootste reden waarom ik al enkele maanden apple overweeg is de mac mini. Ik kan zeggen dat dit het meest elegante, verassende, hart-sneller-doen-kloppende, ding was in de pc market van de afgelopen vijf jaar. Voor mij is dit het meest sublieme stukje pc dat er is. Bij de introductie, de revelatie, werd ik spontaan lyrisch, er moeten nog wel wat replies van mij te vinden zijn uit die periode hier op het forum ;)

Wat bedoel je trouwens met de laatste zin?
Ik denk, dat indien je met beide laptops zou werken en je open staat voor een afgewogen oordeel, je vanzelf de Powerbooks een stuk prettiger vind en zelfs dat prijsverschil gaat willen overbruggen.
Ik sta open voor alles.:) En ik denk niet dat ik fantiek ben overgekomen, of bevooroordeeld. Ik zal in ieder geval eens een powerbook uittesten.
(het is trouwens precies wel iets typisch van mac gebruikers dat ze zich blijkbaar telkens persoonlijk aangesproken voelen, en doen overkomen alsof de anderen niet openstaan voor de 'grote' apple, niet in staat zijn een 'afgewogen' oordeel te maken, precies een sekte :p)

anyway, ik zal het hier maar bij houden, want de modjes zullen niet opgetogen zijn met mijn oeverloos off-topic geblaat 8)7 :/ :/ . Maar apple is defenitely iets apart, de moeite waard om over door te gaan, en moeilijk om zich niet te laten gaan. Bij apple speelt het 'gevoel', de 'emoties' mee, en dat is iets wat je bij geen enkele andere hardare tegenkomt. Dus een heel unieke eigenschap van de apple scene

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 02:57 . Reden: typo's, ai ai ai, en er staan er wsch nog heel wat in :s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De PowerBooks zijn aan een vernieuwing toe, de laatste dateert van Januari. Je baseert je eigenlijk op een machine die al wat ouder is.

Over dit onderwerp is trouwens in het begin van deze thread ook al es over gediscussieerd (ja ik heb alle posts onlangs gelezen :P). Het komt erop neer dat een Mac gebruiker gerust bereid is om veel te dokken, terwijl een x86 gebruiker vooral niet te duur wilt uitvallen. Anyway, koop je een mac, krijg je veel kwaliteit in de plaats.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Status: Preparing for shipment.

Weet iemand hoe lang het dan nog ongeveer duurt? Ik hoop verzenden op maandag -> binnen op donderdag. Maar dat zal wel iets te optimistisch zijn...

Edit: Shipped. Ik wacht in spanning!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:33
Alvi toch ben ik het niet helemaal met je eens. Ik vind juist de Apple iBooks en Powerbooks zeer concurrerend geprijst. Iedereen heeft het over de grote prijsverschillen, maar die zijn er helemaal niet. Je mag naar mijn mening niet een Dell notebook met een Apple vergelijken. Nee, ik denk dat als je kijkt naar design, formfactor etc. Dat de duurdere modellen van Asus en Sony dichter in de buurt komen van de powerbooks.

Dan is het prijsverschil bij de 12 inch ten voordeel van Apple. Bij de 15 inch gelijk, en bij de 17 inch prijzen ze zich de markt uit. Daarentegen heeft Apple natuurlijk ook bepaalde voordelen en nadelen t.o.v. Windows based machines. En ik blijf van mening dat de apple powerbooks, ongelofelijk veel mooier zijn tov Windows alternatieven...

De iBook 12 inch is ook zeer interessant geprijst. Vergelijkbare notebooks zijn er bijna niet, zeker niet qua kwaliteit van de afwerking en qua design. De 14 inch vind ik een rare eend.

Als je gewoon een werkpaard zoekt en kwaliteit, maar design niet belangrijk is, dan is inderdaad Dell een goede leverancier. Daarom heb ik gekozen voor Dell (en voornamelijk omdat ik de stap naar Apple op dit moment te groot vind). Even ter info, Dell biedt wel dockingstations, iets wat Apple niet doet, en dat vind ik toch wel erg jammer. De dockingstations hebben gewoon DVI.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 13:19:
Status: Preparing for shipment.

Weet iemand hoe lang het dan nog ongeveer duurt? Ik hoop verzenden op maandag -> binnen op donderdag. Maar dat zal wel iets te optimistisch zijn...
ben ik ook benieuwd naar , ik zie dat mijn iBook de zelfde status heeft:D. kan niet snel genoeg geleverd worden als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:16

TweakBoy

---

Vorig week op 26-07 is mijn PowerBook geshipped, enkel was de verwachte tijd dat ze nodig hadden 6 - 7 werkdagen... Iemand hier ervaring mee? Ik kan niet terug vinden op de site van Kuehne & Nagel over de shipment status ( Dat is de vervoerder van Apple )

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Hoedje; eens!

Ik heb ongeveer gelijk met een vriendin een nieuwe laptop uitgezocht. Ik wilde wel een Apple en zij niet. Uiteindelijk heb ik met een 12" Powerbook gekocht en zij een ander-merk 12" voor ongeveer dezelfde prijs. In snelheid maakt het elkaar weinig uit (als het al te vergelijken is) maar een powerbook is enorm compleet! Geen enkele andere "wintel"-laptop die ik kon vinden had specificaties die in de buurt kwamen. Features, formaat en accu-tijd. :)

En dan de iBook, die is een klasse apart met "maar" €999. :)

Maar het komt weer neer op Windows tov Mac OS. Wat wil je, dat blijft de belangrijkste keuze voor apple, of non-apple. Als je geen Mac OS wil dan kan de mooie hardware of de prijs daar niets aan veranderen. En andersom ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
2 alvi:

dells zijn lelijk (ledjes, multimedia knoppen, tuinstoelplastic behuizing :r )
er staat windows op (virus, spyware elke xx maanden opnieuw installeren)

En ja pb is duurder maar zijn gewoon goed afgewerkt omdat ze bv niet kraken als je erop drukt itt dell (heb vaak genoeg met dell gewerkt). Je ziet het aan alles terug. Tot in de kabel van de adapter aan toe. En zoals al gezegd een paar opties die je nog in geen enkele andere x86 laptop terug ziet verlicht keyboard etc etc.

En ik en vele anderen betalen daar gewoon graag wat meer voor. Jij niet ? Nou prima houden zo. Jij blij met je dell ik met me apple.

Snap niet zo goed waarom je dit hier komt vertellen eigenlijk.....

[ Voor 6% gewijzigd door lowfi op 31-07-2005 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

lowfi schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:24:
2 alvi:

En ja pb is duurder maar zijn gewoon goed afgewerkt omdat ze bv niet kraken als je erop drukt itt dell (heb vaak genoeg met dell gewerkt). Je ziet het aan alles terug. Tot in de kabel van de adapter aan toe. En zoals al gezegd een paar opties die je nog in geen enkele andere x86 laptop terug ziet verlicht keyboard etc etc.

En ik en vele anderen betalen daar gewoon graag wat meer voor. Jij niet ? Nou prima houden zo. Jij blij met je dell ik met me apple.

daar komt nog bij dat het verhaal over de waardeloze inkijkhoek ook nergens op gebaseerd is. Het scherm van mijn 12" PowerBook vind ik wel wat minder, maar zelfs dat scherm is nog beter dan het 15" SXGA+ scherm in mijn NEC P520. De schermen van de 15" en 17" PowerBooks zijn gewoon simpelweg prachtig. Enorm helder, goede inkijkhoek. Klein detail bijvoorbeeld is dat de 17" iMac G5 en de 17" PowerBook dezelfde schermen gebruiken.

Wat ik _wel_ jammer vind is het omgevingslicht in Apple Centres (ik werk er in 1). De verlichting in de Apple Centres doet geen goed aan de beleving van de notebook schermen. Er is teveel, te fel licht, waardoor zelfs het superheldere scherm van de 15/17" PowerBook donker en wazig lijkt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lowfi schreef op zondag 31 juli 2005 @ 15:24:
2 alvi:

mja, persoonlijk vind ik die dell er niet zo lelijk uit zien, in het wit en zo.
3d tour bij de inspiron 6000

Die laatste opmerking slaat helemaal nergens op, en is gewoon een beetje papegaaieflamen naar windows, en dat weet je ook. Het is maar hoe je ermee kunt omgaan. Mijn pc draait al heel lang stabiel zonder grote problemen. Trouwens, bij het updaten naar Tiger heb ik toch redelijk wat reacties gelezen waarin gezegd werd dat er geformatteerd werd. En we weten allemaal hoe vlug de releases op elkaar volgen...
En ja pb is duurder maar zijn gewoon goed afgewerkt omdat ze bv niet kraken als je erop drukt itt dell (heb vaak genoeg met dell gewerkt).

damn, en toch maar altijd weer in het (denigrerend) defensief gaan als het op de heilige powerbook aankomt. Hoeft dat nou echt? Blij voor jou als geld geen probleem is, dan heb je een goede job of vrijgevige ouders. Ik zou ook graag wat weer betalen indien verantwoord mogelijk maar als student is de meerprijs van 1000€ tov een even krachtige laptop bij de concurrentie een jaar inschrijvingsgeld plus boeken. En zo breed heb ik het ook niet, sommigen dienen zich te houden aan budgetten, en hebben niet altijd de budgetaire ruimte om 'met het hart' te kopen.

Geloof mij, als ik apple's zie, zowel desktop als powerbook, gaat mijn hart sneller slaan. Ze zijn ronduit fantastisch. Brings a smile to my face, every time. En ik ben een absoute design freak. Ik zei toch dat de mac mini voor mij het meest verfrissende was in pc landschap van de voorbije vijf jaar, misschien wel meer.

Ten eerste heb ik geen dell, ten tweede ben ik mij aan het oriënteren om volgend academie jaar een nieuwe pc gear aan te schaffen. (waarschijnlijk desktop+laptop, uiteraard met zelfde os op beide). Dus ik kijk rond, leg mijn oor te luisteren. Mac of geen Mac, overstappen of niet. Ik ben 22, als ik nu zou overstappen is het voor altijd, ik zal niet blijven switchen met alle moeilijkheden van dien. En ben ook niet van plan om continu twee verschillende OS'en te beheersen. Dus het is best wel een grote stap ja, één waarvan ik wil uitpluizen of die op lange termijn houdbaar en verdigbaar blijft. Het hart zegt doen, maar ik kan ook nog objectief zijn, wat sommige maccers blijkbaar missen.

Mac is fijn, trendy, gebruiksvriendelijk, jong dynamisch, modern, van deze tijd, innovatief, weet ik ook allemaal wel, maar een overstap is niet zo evident als het lijkt voor jou. En die die hard mac-ridder freaks zijn er ook soms te veel aan hoor. nofi tov jou, maar lees er andere mac forums maar eens op na, soms heb ik toch iets van doe eens normaal jongens
Ik had tijd te veel ;) :p, en ik wou gewoon weten wat een powerbook zo speciaal maakt dat het het waard is om die extra 1000€ op tafel te leggen, en waar beter dan in het ervaringen topic? Maar goed, denk wel dat ik de bigger picture begrepen heb. Design en uitvoering kosten geld.Veel geld blijkbaar, nu beslissen of dat opweegt tegen de meerprijs. Verantwoord of niet.... En dat is voor iedereen verschillend. Ik zou wel willen.
(en ik heb ook begrepen dat je best geen kritische en zeker niet slecht bedoelde vragen stelt aan mac eigenaars. Die adoratie heeft wel iets ;), maar toch...)

Lijkt mij dat apple misschien ook wel een markt kan aanboren door laptops te maken met dezelfde bouwkaliteit en design voor windows gebruikers, als concurrent tov sony/acer/dell ed. Niet in de corebusiness maar on the side in een dochteronderneming of zo.

En ik blijf erbij dat powerbooks ondanks alles redelijk overpriced zijn, onder het mom van exclusiveit en top-of-the-line assortiment. Dat is hun goed recht, maar wel een beetje spijtig, en geeft wel wat wrevel. Alu uitvoering en design is in principe niet zo een grote meerkost. Maar ja, ze kunen natuurlijk vragen wat de consument ervoor wil geven, das economie. En dat geldt natuurlijk ook voor de vaio's en dergelijke. Komt het nu door de problemen met IBM, wordt het beter eens ze overgestapt zijn op intel? Future will tell

Laatste opmerking: het lijkt toch niet zo goed te gaan met de ontwikkeling van de powerbook. Hoop voor jullie dat ze er uit komen, zonder dat het te lang moet duren, of te veel kinderziektes vertoont/
vandaag op tweakers.net frontpage

(en zo meteen moet toch een nieuw topic geopend worden, want bijna 1000 replies. Dus op zich is het niet zo erg dat ik het staartje van dit topic dat op zn einde loopt wat kom verzieken. Ik zal me zeker afzijdig houden in deel 2, beloofd.. :) )

(en ik zal, als ik tegen dan mijn keuze nog niet heb gemaakt, in september nog wel eens terug komen in één of ander topic, voor een final round up ;), dan begint het academiejaar dus)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verzieken is het juiste woord niet. Met oa mijn laatste zin bedoelde ik meer dat het inderdaad op koude specs lastig oordelen is, maar dat je de meerprijs van 1000 euro (of 400 indien je een gelijkwaardige PC-laptop erbij betrekt) uiteindelijk wel waard vind als je ermee werkt. Maar dat is dus kip en ei verhaal: wil je die 1000 (400) euro ervoor betalen om er achteraf pas achter te komen dat het wel degelijk zijn geld waard was? Ikzelf geef zo toe dat je dan idd stevig in je schoenen moet staan, voor 2300 euro heb je vaak ook een uitstekende PC-laptop.

Voor mij heeft WinXP afgedaan: IMHO godsonbegrijpelijk zo dom als MS-software werkt en vooral het OS is IMHO een krakende wagen vol bugs en open deuren. Ik trek het niet meer en stap dus gewoon over. Om dan inderdaad terug te kijken naar de PB's, die IMHO inderdaad wel een update verdienen. Blijkt dat Apple in 2006 de Intel-PB's wil marketen (begin 2006?) maar dus problemen heeft met de definitieve implementatie. Onzeker verhaal IMHO.

* Delerium zou dolgraag een 12" PB willen hebben alleen de GPU bevalt me geheel niet.
Wachten op een update dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Delerium op 31-07-2005 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Trouwens, bij het updaten naar Tiger heb ik toch redelijk wat reacties gelezen waarin gezegd werd dat er geformatteerd werd. En we weten allemaal hoe vlug de releases op elkaar volgen...
Ja, dat weten we :) Eens in het jaar, anderhalf jaar... _Dan_ is een re-install aangeraden. Maar dat doe jij toch ook als je van Win98->WinXP gaat?
Om even uit het boek "Macintosh... the naked truth" van Scott Kelby te quoten ->
So, if getting a letter from an irate PC user is about as much fun as we can stand, what's in second place? This letter is so eagerly anticipated, it's almost tied for first - a letter from a PC user pretending to be a Mac user We absolutely love these!
...
"I use an Apple just like you. I love my Apple compuer. But aren't you concerned that PCs are cheaper and there's not much software for Apple? Why, I can buy a Micron 1200 MHz PC, with 500MB of RAM, blah, blah, blah..."
...
I guess what they think is "Hey, if I pretend to be a Macintosh user, then they'll print my anti-Mac letter and all their readers will finally hear the truth, about how bad the Mac platform really is <snip>
Oftewel: doet zich voor als sympathisant, maar wil graag verwarring zaaien :D

Exact de reden waarom ik de hele conversatie al het hele weekend meid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hoeft natuurlijk helemaal niet in eerste instantie, zolang alvi geen langdurige ervaring heeft opgedaan met een Mac en OSX, is het voor hem natuurlijk gewoon vissen waarom er zo'n groot verschil is qua prijs & hardware, en waarom mensen dan toch kiezen voor een powerbook. Dat hij het in dit topic aankaart is niet meer dan terecht naar mijn idee. Je merkt alleen dat veel users hier er ook moeite mee hebben om dit verschil uit te leggen, overigens niet meer dan terecht. Een laptop is meer dan verzameling van hardware en software in een doos; het is juist de symbiose tussen beide elementen die een product succes kunnen geven ja of nee. Dit is lastig over te brengen aan iemand die geen/nauwelijks ervaring heeft met een betreffend product.

Je kunt natuurlijk uren uit gaan trekken om hier een volledig verhaal neer te zetten over de pro's en de contra's, maar het hele punt is dat dit nog steeds niet volledig zal zijn. De enige manier waarop alvi (e.a.) een goede keuze kan maken is door ervaring met het platform op te doen, zodanig dat je naar eigen inzicht een goed beeld kunt verschaffen van de Powerbook. Dit geldt echter ook voor de Dell, alleen dan kun je een goede keuze maken en beslissen of het de extra spaarcenten waard is.

Het mooie aan die keuze is, dat je hier in APL duidelijk kunt zien dat er steeds meer mensen zijn gekomen sinds het begin vorig jaar, en dat er in de tussentijd maar bizar weinig mensen terug zijn geswitched naar een ander type platform. Nu wil ik niet zeggen dat je ook in de sloot moet springen, maar in mijn ogen zegt dit kennelijk wel dat de Powerbook, en in het meer algemeen, de Mac toch haar geld waard is :)

Kortom; zorg dat je ergens voor minimaal een paar dagen een Powerbook in bruikleen kunt nemen, dan pas kun je echt een goede overweging maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:18:
[...]

mja, persoonlijk vind ik die dell er niet zo lelijk uit zien, in het wit en zo.
3d tour bij de inspiron 6000

Die laatste opmerking slaat helemaal nergens op, en is gewoon een beetje papegaaieflamen naar windows, en dat weet je ook. Het is maar hoe je ermee kunt omgaan. Mijn pc draait al heel lang stabiel zonder grote problemen. Trouwens, bij het updaten naar Tiger heb ik toch redelijk wat reacties gelezen waarin gezegd werd dat er geformatteerd werd. En we weten allemaal hoe vlug de releases op elkaar volgen...
Tussen panther en tiger zat volgens mij 1.5 jaar. Bovendien hoef je niet te formateren als je een os update doet dat is een eigen keuze. Ik heb ook jaren lang een windows pc gehad maar mijn eigen ervaring is gewoon dat het verstandig is om die eens in de zoveel maanden opnieuw te installeren (dll hell). En als je een windows pc hebt ontkom je gewoon niet aan een virusscanner, spyware remover en een firewall. Alleen het feit al dat je die dingen moet installeren updaten en weet ik wat allemaal vind ik zonde van me tijd aangezien ik nu ook merk dat ik prima zonder kan. Sommige vinden het geweldig om altijd maar op deze manier met een computer bezig te zijn op zowel software als hardware gebied ik ben dat gewoon ontgroeit en ik zie mijn mac gewoon als een gebruikers voorwerp net zogoed als een tv koekepan (alleen dan 10x mooier :P ) of wat dan ook en niet meer als een hobby.

En nu hou ik op want ik heb betere dingen te doen als hetzelfde eeuwige verhaaltje weer op te hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op zondag 31 juli 2005 @ 17:33:
Verzieken is het juiste woord niet. Met oa mijn laatste zin bedoelde ik meer dat het inderdaad op koude specs lastig oordelen is, maar dat je de meerprijs van 1000 euro (of 400 indien je een gelijkwaardige PC-laptop erbij betrekt) uiteindelijk wel waard vind als je ermee werkt.
Het model dat ik voorstelde heb ik uiteraard niet blind gekozen, in mijn visie heb je daarmee een 'gelijkwaardige' laptop, qua 'snelheid', responsiviteit, gebruik. Maar goed. Laat ons nog zeggen 400-500€, nog altijd niet niets. Met dat geld koop je een mooie externe monitor voor op je desk bvb
Maar dat is dus kip en ei verhaal: wil je die 1000 (400) euro ervoor betalen om er achteraf pas achter te komen dat het wel degelijk zijn geld waard was? Ikzelf geef zo toe dat je dan idd stevig in je schoenen moet staan, voor 2300 euro heb je vaak ook een uitstekende PC-laptop.
Voila, dat bedoel ik dus, je moet steving in je schoenen staan, definitief kunnen beslissen, en ervoor gaan, en verder niet meer terugkijken of denken aan alternatieven. Eens de keuze gemaakt, stick with it. En voor wie werkt, of budget genoeg heeft maakt het allemaal geen ruk uit. Maar voor studenten: die moeten vaak nog extra stevig in hun schoenen staan. Ik kan mij voorstellen dat de periode tussen de overschrijving/betaling en de levering toch bij menige gevuld wordt met twijfel en het in vraag stellen van de beslissing. Nogmaals, geldt meer voor student, dan voor iemand met inkomen.
Om dan inderdaad terug te kijken naar de PB's, die IMHO inderdaad wel een update verdienen. Blijkt dat Apple in 2006 de Intel-PB's wil marketen (begin 2006?) maar dus problemen heeft met de definitieve implementatie. Onzeker verhaal IMHO.
Ze verdienen zeker een update, omdat hun positie in het hoogste segment, gepositioneerd tov de iBook dan, steeds onhoudbaarder wordt. Persoonlijk is er niet zo veel meerwaarde meer aan de PB voor gewoon gebruik, met uitzondering dan van de finish/behuizing. En dan vind ik de iBooks relatief gezien toch ook behoorlijk duur hoor. Want dat is tenslotte het instap model. En als ik mij niet vergis zijn die schermen nog met 1024*768 :s.
Daarom is het ook logisch dat de eerste intel overstap bij apple in de powerbook moet komen, die hebben nu al lang genoeg gewacht. Had het ook wel eerst niet verwacht dat het in begin 2006 zou zijn, maar op zich geen onlogische keuze. Hopelijk halen ze die deadline. Daarmee kan je ook al besluiten dat een update tussen nu en de release van de intel powerbook heel onwaarschijnlijk wordt. Die release ligt dan volgens jou nog minder dan een jaar verwijderd. Dus voor wie kan wachten vind ik het persoonlijk af te raden nu een powerbook te kopen.

Dus indien ik aan de powerbook zou gaan wacht ik dan ook wel tot begin volgend jaar. Het spreekt niet meer dan vanzelf dat je op pc gebied de recente ontwikkelingen wil volgen en ook daarin investeren. Zeker als je al op voorhand weet dat een bepaalde ontwikkeling op zijn einde loopt en uitgefaseerd wordt ten voordele van een nieuwe technologie. Ik weet ook wel dat er minstens voor de volgende tien jaar support zal zijn voor ibm processoren bij apple. Maar als je nu al weet dat de verandering eraankomt, en niet meer zo ver weg is, dan is het toch logisch dat je je comfortabeler voelt bij een aanschaf van een intel powerbook over iets minder dan een jaar. Al was het maar om zeker te zijn van mee te gaan in de nieuwe weg die apple inslaat.

Eén powerbook is al een serieuze investering, twee op korte termijn is dat al zeker. En een pentium M, of dezelfde familie in een powerbook, dat is het waard om op te wachten
cailin_coilleach schreef op zondag 31 juli 2005 @ 18:38:
[...]

Ja, dat weten we :) Eens in het jaar, anderhalf jaar... _Dan_ is een re-install aangeraden. Maar dat doe jij toch ook als je van Win98->WinXP gaat?
Aangeraden eens in het jaar een re-install te doen, bij wat in essentie een OS upgrade is. Hoor je jezelf nu wel bezig? Lees je wel wat je schrijft? Eens in het jaar, anderhalf jaar, zo snel formatteer ik zelfs mijn pc nog niet (windows XP) en uitergerekend apple gebruikers komen dan windows wat bashen met om de xx maanden een re-install. (zie hierboven bij de al even genuanceerde reply)

Van win98 naar winXP? dat is te vergelijken met 9.xx naar 10.xx. En daar moet je inderdaad voor re-installen, het is dan ook een totaal ander besturingssysteem. Ik kan je verzekeren dat in mijn omgeving genoeg mensen zijn met een XP install die ouder is dan die cyclus die jij aangeeft, en nog steeds heel erg naar behoren werkt. In principe is het mogelijk of sinds 2001 met een goed werkende XP voor de dag te komen. Maar goed, dit draait weer uit op een windows vs apple discussie, en dat was niet de bedoeling. Apple zou nog de meest onredelijke dingen mogen eisen (ik zeg niet dat dit hier het geval is) you'd still kiss steve jobs' ass.
[...]

Oftewel: doet zich voor als sympathisant, maar wil graag verwarring zaaien :D

Exact de reden waarom ik de hele conversatie al het hele weekend meid :P
En dit hier, waar moet dit op slaan? Waar doe ik mij ook maar één keer voor als sympathisant? Ik geef graag grif toe dat ik een ongelooflijke zwak heb voor design. Kan ik ook niet veel aan doen, en dat apple het enige bedrijf is waar dit consistent aan de consument aangeboden wordt, is toch alleen maar positief bedoeld? Wat kan ik het helpen dat in heel pc land nergens op die manier met stijl en design omgegaan wordt. Ben ik dan aan het dwepen met apple? Als een welgemeende positieve opmerking op die manier geïnterpreteerd wordt...

Mijn eerste aankoop wordt waarschijnlijk een cinema display. Ben ik helemaal weg van, en dit staat dan nog los van software of wat dan ook.

En dan die eerste zin uit de quote die je aanhaalt... Geeft nog maar eens het beeld van de 'wij-zijn-het-selecte-clubje-superieure-apple-users-en-we-hebben-meelij-met-de-zielige-windows-mortal' gebruikers. Precies zoals die linux gebruikers. Beter dan de rest, waarheid in pacht, het licht gezien, en de meest arrogante attitudes. Ik impliceer niet dat jouw reactie zo is, maar zo komt de quote alleszinds over (die is gewoon zo bedoeld), en aangezien jij de quoter bent...

Als dat grosso modo overeenkomt met de meerderheid van de apple gebruikers, en zo lijkt het wel, dan is mijn keuze snel gemaakt hoor. Ga anders anderen van achter je *Mac uitlachen. En btw, mIJd idd de discussie maar, ik was gewoon effe aan het luidop aan het redeneren, wat reacties losweken van de forumgangers hier. Ik heb mijn lesje wel geleerd, ik zal mij zeker niet snel meer vertonen hier. En verder zal ik dan maar wat kwijlen op de macs van mijn nonkel en die in de mac shop hier dicht bij, waar ik vaak langskom. Dan heb ik dat ook weer gehad.

Ik vraag me trouwens af waar je gaat staan als apple een marktaandeel van 25% weet te halen. Elk OS kent exploits, hoe goed geporgrammeerd ook. Eens zien of dan nog het virus/spyware argument te pas en onpas gebruikt zal worden. Dus het is idd in jullie voordeel om zo goed mogelijk het selecte clubje te handhaven en nieuwe potentiele gebruikers af te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Kortom, je weet niet waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jogm. zo bedoel ik het precies. Het is idd niet evident om de meerwaarde zomaar te vinden. Maar goed, ik zal de raad ter harte nemen, en wanneer ik nog eens tijd heb zeker eens een uitgebreidere kennismaking regelen met OS X, paar dagen indien mogelijk, ik regel wel iets.

@lowfi, ik deel exact je mening. Onlangs heb ik op een nieuwsgroep dezelfde visie verdedigd. Een computer is een gebruiksvoorwerp. Bedoeld als entertainment (audio, video) en ideaal om bepaalde arbeid makkelijker, aangenamer en sneller te maken. Verder wil ik net zoals jij zomin mogelijk moeite, oprispingen, ed in het dagelijks gebruik.

Mijn motto is, werken MET een pc, niet AAN een pc. Zoals ik al zei, op je 22 heb je daar geen zin meer in, andere zaken primeren, ik moet al genoeg op de pc werken voor univ doeleinden dat ik niet de rest van mijn vrije tijd wil steken in een werkend systeem te realiseren, maar integendeel ervan te genieten als ontspanning , vrije tijd, hobby. Het moet voor mij gewoon werken, net zoals een rekenmachiene of gsm dat doet. Ik heb nooit gekicked op die extra handelingen die jij beschrijft en had daar vroeger ook al een enorme hekel aan. Daarbij heb ik ook nog wel een leven naast de pc.

Maar effe een virusscan up to date houden is nu ook niet zoveel werk. Net als een spyware scan. Wat meestal nog automatisch werkt ook. Dus dit kan voor mij niet de enige reden of het enige argument zijn om over te schakelen op OS X, want een indrukwekkende extra inspanning of investering is een virusscan nu ook weer niet. Dus het hele virus/spyware mac argument is nogal over the top, maar daar wordt natuurlijik het liefst mee geargumenteerd. Terwijl ontelbare andere dingen zoveel belangrijker zijn.

Dat is tevens ook de grootste reden dat ik niet met linux werk. Linux is niet met een pc werken maar aan een pc werken. Uren en uren zitten prutsen om de meest elementaire dingen aan de praat te krijgen, of settings te veranderen of whatever, en het is altijd wel iets. Voor sommigen is dat het doel op zich, de uitdaging op zich, voor mij hoeft het helemaal niet. Als ik een straming clipje wil zien dan wil ik een streaming clipje zien, en niet mijn hele namiddag verliezen om op forums te kijken hoe ik dat dan wel kan zien en moet implementeren. Ik ben van nature nieuwsgierig naar alternatieven, maar linux is zwaar tegengevallen bij mij. Vandaar het voorzichtig aftasten van de mogelijkheden van MAC OS en wat het bieden heeft, om te zien of het wel iets voor mij zou zijn, dat is niet iets wat ik op één twee drie kan zeggen.

Anyway, sluit dit topic maar af en start er maar een nieuw op, dan kan er terug netjes overgegaan worden op de essentie van de zaak, namelijk de ibook, powerbook ervaringen. Met mijn excuses voor de controverse die ik blijkbaar uitgelokt heb, het was niet de bedoeling alleszinds, en het zal zeker niet meer opnieuw gebeuren

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2005 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 15:49
Ik heb nou al je posts gelezen, en ik snap nog steeds niet wat je wilt zeggen. Ja, je kunt een Dell krijgen met vergelijkbare specs als een PowerBook voor minder geld, is dat alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Van win98 naar winXP? dat is te vergelijken met 9.xx naar 10.xx. En daar moet je inderdaad voor re-installen, het is dan ook een totaal ander besturingssysteem.
Tja... En daar maak je een vaak geziene fout...

Je _zou_ denken dat, omdat we gaan van OS 10.3 naar OS 10.4 dat het een minor OS upgrade is. Maar dat is dus _niet_ zo! In elke overgang binnen OS 10.x komen er niet alleen een groot aantal features bij, maar wordt de ware _kern_ van het OS ook zwaar aangepast.

Goed... Het is dan wel niet zo'n grote overstap als van 98->XP (alhoewel dat misschien niet zo vergezocht is), maar het is bij lange na ook geen SP1->SP2. Bij de overstap van 10.3 naar 10.4 zijn we nu bijvoorbeeld een volwaardig 64-bits OS... Dat is geen kleine overstap te noemen.
n dan die eerste zin uit de quote die je aanhaalt... Geeft nog maar eens het beeld van de 'wij-zijn-het-selecte-clubje-superieure-apple-users-en-we-hebben-meelij-met-de-zielige-windows-mortal' gebruikers.
...
Ik impliceer niet dat jouw reactie zo is, maar zo komt de quote alleszinds over (die is gewoon zo bedoeld), en aangezien jij de quoter bent...
Haha... Ja, je hebt wel wat gelijk... Ik had er bij moeten zetten dat Scott Kelby's boek heel erg veel anti-windows humor bevat. Het was dan ook echt niet mijn bedoeling om jou enorm in de zeik te nemen ofzo :) Mijn vermoeden strookt wel wat met Kelby zegt, maar de toon niet

Ik was gewoon op zoek naar een wat grappige manier om het te verbeelden. Sorry als dat je heeft gekwetst.
Als dat grosso modo overeenkomt met de meerderheid van de apple gebruikers, en zo lijkt het wel,
Ach... Vind niet iedereen het fijn om bij een bepaald groepje te horen? En zal niet iedereen in een bepaalde mate defensief worden over zijn groepje? Ik kan me indenken dat er net als Mac Zaeloten en Linux Fanatici, ook Windows Predikanten rond lopen :) Maar dat soort gedrag zie je over al in de wereld... Sport, auto's, enz.

Bedankt voor de correctie rond het "meid vs mijd" trouwens... Ik vroeg me al af hoe je het precies schrijft...

EDIT:
Dat is tevens ook de grootste reden dat ik niet met linux werk. Linux is niet met een pc werken maar aan een pc werken
Nou, noem dat maar gerust "voor de PC werken"... Linux was hetgeen ik hier voor draaide, maar dat was ik me een partij zat!

[ Voor 9% gewijzigd door Liegebeest op 31-07-2005 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 20:26:
Mijn motto is, werken MET een pc, niet AAN een pc. Zoals ik al zei, op je 22 heb je daar geen zin meer in, andere zaken primeren, ik moet al genoeg op de pc werken voor univ doeleinden dat ik niet de rest van mijn vrije tijd wil steken in een werkend systeem te realiseren, maar integendeel ervan te genieten als ontspanning , vrije tijd, hobby. Het moet voor mij gewoon werken, net zoals een rekenmachiene of gsm dat doet. Ik heb nooit gekicked op die extra handelingen die jij beschrijft en had daar vroeger ook al een enorme hekel aan. Daarbij heb ik ook nog wel een leven naast de pc.
Het is echt regelrechte onzin dat hobbymatig met computers bezig zijn is gebonden aan een leeftijd. Dit is het forum van Tweakers en hier zitten mensen van allemaal verschillende leeftijden. Als je dingen zoals hierboven schrijft, vraag ik me echt af wat je hier doet.
(ik ben 27 en heb een pc én een Powerbook waar ik me graag mee bezig houd en ook nog een leven ernaast)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

@lowfi, ik deel exact je mening. Onlangs heb ik op een nieuwsgroep dezelfde visie verdedigd. Een computer is een gebruiksvoorwerp. Bedoeld als entertainment (audio, video) en ideaal om bepaalde arbeid makkelijker, aangenamer en sneller te maken. Verder wil ik net zoals jij zomin mogelijk moeite, oprispingen, ed in het dagelijks gebruik.
Kijk, en hiermee raak je mijn overstapredenen. PC-hardware was leuk, maar had altijd lawaai om zich heen en investeren in stilte is duur. PC-hardware is dan vaak nauwelijks afgewerkt, om over drivers maar te zwijgen.
Software, laten we wel wezen, je stelling dat WinXP makkelijk te onderhouden is lieg je glashard. MacOS heb ik neergezet en 8 maanden later nog geen krimp, kom dan aan met XP die de meest vage bootsessies doet, vsmon.dll laat crashen, gewoon vaak niet opstart en dan heb ik nog geeneens spyware te pakken. OF virussen zoals de buurman ooit z'n documentenverzameling de wereld inmailde (inhoudkluis.doc). En dat winXP veilig kan zijn lieg je net zo, aangezien bv IE in de core van windows zit gebakken en ieder lek gewoon je OS omvertrekt. Geen enkele debiel doet dat behalve MS voor monopolyredenen, ook als MacOSX 50% marktaandeel krijgt is het fundamenteel veiliger, net zoals bv Firefox dat voor WinXP is.
En ja, je kan herinstalleren op de PC, al je drivers opzoeken en al je software opnieuw doen... ook dat hoeft niet op de Mac.

Qua onderhoud is Wintel veel te veel gedoe en kost het zowel kwalitatief als kwanititatief tijd en geld. Ikzelf heb een besluit genomen, mezelf afgevraagd hoeveel het mij waard is om dat gezeik af te kopen en dat bedrag kwam zoveel substantieler boven een Apple-prijs uit dat het iig allang geen financiele belemmering meer is.

Vreemd dat je met een Dell-laptop blijft schermen, je kan ook een Asus-Celeron 330 noemen, die is nog goedkoper.

Het enige wat ik absoluut niet op een Mac zal doen is een Mac-zealotisme ontwikkelingen want dat is mijn voornaamste reden geweest om Mac zolang mogelijk te mijden. Dat ongemak of Ubermenchgevoel wil ik liever niet aan. Maar indien je bepaalde keuzes weegt en je portemonnee moppert niet zo erg (goedkoop = duurkoop bv) dan is Mac simpelweg beter.

PS, een iBook afdoen als duur omdat het een instapmodel is, is ook al niet waar. Qua specs is een iBook onvergelijkbaar met iedere andere PC-laptop in dat prijsdomein. Je kan beter stellen dat Apple geen instapmodellen heeft of dat de iBook relatief goedkoop is.

[ Voor 3% gewijzigd door Delerium op 31-07-2005 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2005 @ 20:06:
Ik vraag me trouwens af waar je gaat staan als apple een marktaandeel van 25% weet te halen. Elk OS kent exploits, hoe goed geporgrammeerd ook. Eens zien of dan nog het virus/spyware argument te pas en onpas gebruikt zal worden. Dus het is idd in jullie voordeel om zo goed mogelijk het selecte clubje te handhaven en nieuwe potentiele gebruikers af te houden.
Bij grote bedrijven (en die zijn interessant om te kraken), is het aandeel Mac OS X client 21%.

Ook heeft OS X het voordeel op een UNIX te draaien en de gebruiker NIET als root (Administrator) in te loggen, noch dit om de havenklap nodig te hebben. Indien wel, wordt er netjes om een rootpassword gevraagd. Deze laag, die bij Windows zo lek is als gatenkaas, zal al veel shit tegenhouden.

Maar zolang teveel gebruikers actief zelf hun virussen verspreiden door overal op JA te klikken bij het ontvangen van een e-mail en dat soort dingen, zal geen enkel OS veilig zijn natuurlijk :(

Edit: Zoals m'n sig laat zien heb ik een iBook. Ik ben onderzoeker/programmeur, en toch heb ik voor OS X gekozen ipv Linux (of Windows). Voor de botte en goedkope snelheid moet je een x86 hebben, dat weet ik wel. Echter, ik heb zelf geen 3GHz nodig en heb liever een machine die lekker werkt, ook al is het ietsje trager. Ik wil geen tijd kwijt zijn met gedoe. En dat gedoe is er bij zowel Windows als Linux (op verschillende gebieden) gewoon veel te veel.

Dat factoren als een klein marktaandeel (niet interessant voor virussen etc), veel applicaties bundelen bij het OS (wat Microsoft kwalijk wordt genomen), relatief weinig keus in hardware, weinig keus in meegeleverde software (in tegenstelling tot Linux) enzo daaraan geholpen hebben, boeien me minder dan dat je gewoon een super modern OS krijgt met veel applicaties erbij die goed werken. En met de UNIX eronder is het gemakkelijk en natuurlijk samenwerken met Linux servers om daar de taken uit te voeren die botte CPU nodig hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-03-2024

F-X

@alvi
T'is hartstikke goed dat je dit soort dingen hard op afvraagt. Want laten we wel wezen, het is en blijft een groot bedrag. Dat geef je niet zo maar 1 2 3 uit. Tenminste, ik niet.
Ik vind het ook jammer dat zoiets snel de kop ingedrukt wordt door de meeste maccers. Wat dit is juist een mooie plek om je hardop af te vragen of het de 'moeite' (lees bv. geld) waard is. Je moet de mac ook niet 'afknallen', maar dat mag een maccer ook niet met windows pc's. Maar dat doe je volgens mij ook net, dus daarom vind ik het wel ok wat jij zegt.

Waarom zeg ik dit? Omdat ik precies in hetzelfde schuitje heb gezeten vwb het afvragen of het het waard is.
In de eerste plaats gaat het niet om de hardware, maar om de software. Want je kunt wel een supersnelle bak hebben, maar als je software daar niet optimaal op draait, verlies je daar ook mee. Ik heb al wel ontdekt dat de verhouding wat dat betreft bij een mac beter ligt.
Ik heb met XP ook totaal geen probleem, Het draait bij mij super stabiel, net zo stabiel als Tiger op mn powerbook. Het ligt bij XP voor 90% (zo niet meer) aan de gebruiker hoe stabiel het draait!
Ik heb ook gekeken naar een windows laptop vs powerbook. Ik wou er voornamelijk op gaan videobewerken. Dat betekende dat ik sowieso geen laptop van 900 euro moest gaan kopen. Dat hoef ik niet uit te leggen waarom. Ik kwam daardoor ook automatisch terecht bij een laptop van minstens 1600/1700 euro. Dat was al stukken dichterbij een powerbook.
Een powerbook heeft een lagere resolutie en geen double layer fikker, maar wel een veel beter design en standaard een 5400 tpm hd. En dat had ik ook wel minstens nodig. Vond ik belangrijker dan resolutie en double layer.
Maar wat betreft software heb ik veel gelezen, voornamelijk gebruikers ervaringen. En het klopt ook wel. Ik vind persoonlijk videobewerking op de mac fijner en voor mn gevoel ook beter werken dan op een gewone pc.
Dus al met al had ik er het relatief kleine prijsverschil er wel voor over.
Ik gebruik dus Macos en XP en het bevalt me allebei prima en ik ben hartstike blij met mn powerbook, evenals mn 'gewone' XP bak.

Dus kijk eerst naar software, dan pas naar hardware.
Powerbook is 'langzamer', maar icm osx heft dat al weer heel wat op.

en oja: als je stundent bent, daar heeft apple wel wat op. voor een ibook standaard 8% studentenkorting en als je een powerbook wilt: ADC lid worden en dan met 20% korting een pb aanschaffen. Is het prijsverschil weer nog kleiner. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door F-X op 01-08-2005 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-09 11:39
Even een vraagje tussendoor:
Als ik een iBook aan een extern scherm hang kan deze dan, net als de PowerBook, ook hogere resoluties aan dan 1024x768? Of blijft dat een van de immidels weinige verschillen tussen de PB en de iB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

uruviel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:13:
Als ik een iBook aan een extern scherm hang kan deze dan, net als de PowerBook, ook hogere resoluties aan dan 1024x768? Of blijft dat een van de immidels weinige verschillen tussen de PB en de iB ?
tip: zoek even op screenspanning hack ;)
en het snelle antwoord: ja, dat kan :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

uruviel schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:13:
Officieel niet. Maar in de praktijk kun je met de reeds door Canaria genoemde screenspanning hack wel dat soort dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Canaria schreef op zondag 31 juli 2005 @ 20:38:
Het is echt regelrechte onzin dat hobbymatig met computers bezig zijn is gebonden aan een leeftijd. Dit is het forum van Tweakers en hier zitten mensen van allemaal verschillende leeftijden.
Op m'n 11e begonnen, nu 31 en sinds kort naast m'n pc's een PB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

mag ik dit hier vragen? hoe lang duurt het "shipped"gedeelte? ik hoop van wel:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Voor m'n PowerBook:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
21 jul 2005     11:26   Rotterdam   Delivered 
21 jul 2005     10:27   Rotterdam   Out For Delivery 
20 jul 2005     20:00   Rotterdam   Change Of Delivery Address 
20 jul 2005     17:38   Rotterdam   Consignment Received At Transit Point 
20 jul 2005     09:20   Rotterdam   Not Home On Delivery Attempt To Residential Address 
20 jul 2005     07:33   Rotterdam   Out For Delivery 
20 jul 2005     01:04   Rotterdam   Import Received 
20 jul 2005     01:03   Rotterdam   Consignment Received At Transit Point 
19 jul 2005     17:04   Arnhem Hub  Consignment Received At Transit Point 
19 jul 2005     17:04   Arnhem Hub  Consignment Passed Through Transit Point 
15 jul 2005     08:54   Shanghai    Shipped From Originating Depot 
14 jul 2005     14:12   Shanghai    Consignment Received At Transit Point 
14 jul 2005     12:17   Shanghai    Consignment Received At Transit Point

als ik thuis was geweest dus 6 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Soms ligt er in een winkel in de buurt al een Mac zonder eigenaar die ze vanaf daar dan versturen. Zodoende had ik mijn Powerbook binnen 2 dagen sinds er Shipped stond. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Laatst online: 01-09 19:05
lammmetak schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 17:21:
mag ik dit hier vragen? hoe lang duurt het "shipped"gedeelte? ik hoop van wel:)
En voor mijn iBook, all the way from China, direct na de update 6 dagen... niet slecht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
datum          tijd   locatie      status
01 aug 2005     09:10   *********   Delivered 
01 aug 2005     07:36   Rotterdam   Out For Delivery 
30 jul 2005     02:51   Rotterdam   Consignment Received At Transit Point 
30 jul 2005     02:49   Rotterdam   Import Received 
29 jul 2005     22:20   Arnhem        Hub Consignment Received At Transit Point 
29 jul 2005     18:03   Arnhem        Hub Consignment Received At Transit Point 
29 jul 2005     18:01   Arnhem        Hub Consignment Passed Through Transit Point 
27 jul 2005     19:51   Suzhou     Shipped From Originating Depot 
27 jul 2005     11:19   Suzhou     Consignment Received At Transit Point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Crapparoo... Dan kan ik het wel vergeten dat ik m'n schatje donderdag al in m'n armen kan sluiten ;_; Apple verwachtte namelijk morgen mijn iBook te kunnen posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik vraag me nu af of er wel een reden is voor een 'Deel 2' van dit draadje. Als dat het geval is wordt het tijd voor een nieuwe topic start.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk, ik wil wel over ervaringen met de nieuwe (en oude oude) *Books blijven kletsen hoor.

Mijne is ook shipped, maar ik heb nog geen tracking number gehad... Das wel vreemd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kiddyl schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:30:
Ik vraag me nu af of er wel een reden is voor een 'Deel 2' van dit draadje. Als dat het geval is wordt het tijd voor een nieuwe topic start.
Ik vind van wel (is bezig zijn vader te overtuigen tot het aankopen van een ibook).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2005 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy

TweakBoy

---

mca2 schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:13:
[...]

En voor mijn iBook, all the way from China, direct na de update 6 dagen... niet slecht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
datum          tijd   locatie      status
01 aug 2005     09:10   *********   Delivered 
01 aug 2005     07:36   Rotterdam   Out For Delivery 
30 jul 2005     02:51   Rotterdam   Consignment Received At Transit Point 
30 jul 2005     02:49   Rotterdam   Import Received 
29 jul 2005     22:20   Arnhem        Hub Consignment Received At Transit Point 
29 jul 2005     18:03   Arnhem        Hub Consignment Received At Transit Point 
29 jul 2005     18:01   Arnhem        Hub Consignment Passed Through Transit Point 
27 jul 2005     19:51   Suzhou     Shipped From Originating Depot 
27 jul 2005     11:19   Suzhou     Consignment Received At Transit Point
waar halen jullie deze informatie vandaan? Vanuit de pagina waar je je order kan terugzien zie ik alleen maar een track and trace code van Kuhne & Nagel. .... geen idee waar ik die in moet zetten bij de site van K&N

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het posten van bestel/levering/trackinginfo niet echt nuttig in dit topic. In mijn ogen draagt dat niet bij deze topic met deze titel. Wacht dan liever een paar dagen en laat iedereen dan weten hoe fijn je het vind om voor het eerst een MAC te bezitten of welke problemen je tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy

TweakBoy

---

@Kiddyl Het heeft mij 2 maanden tijd gekost om me gedachtes recht op een rijtje te zetten omtrend de aanschaf van een x86 beestje of een PowerBook. Nu wil ik natuurlijk graat veel dingen zeggen over mijn ervaringen, maar als eenmaail mijn PowerBook nog niet binnen is kan ik weinig nuttigs zeggen ;)

De reden waarom ik toch de PowerBook had gekozen i.p.v. een leuke Asus M6/V6a serie is het gemak van zo weinig mogelijk configureren. Iets was je eigenlijk heel leukt vind, maar aan de andere kant weer niet...

vraagstelling was: wat als MIJN laptop/werkmachine het begeeft en je moet naar een reparatie toe? Dan denk ik dat het beter is om iets bij hand te hebben wat WEL correct werkt zonder dollen.

Eerst had ik een x86 machine in gedachten ( Intel Sonama Centrino )... leuk, maar met Linux erop 3x zo moeilijk gezien ze drivers voor diverse onderdelen... met een PowerBook was het bezwaar gelijk weg, maar was wel +- 30% duurder vergeleken met een leuk notebook -+ 1650 euro.

Daarbij vind ik het verantwoord om tijdens je studie van goede lesmaterialen of hulpmiddelen voorzien te zijn, dat heft nog eens een bezwaar op: Student heeft weinig geld, maar wilt wel betrouwbaarheid van zijn werkpaard.

Welliswaar heb ik nu ruim 2500 euro uitgegeven aan een leuke PowerBook, maar dat neemt niet weg dat ik er meer plezier van kan hebben dan dat geklooi met inconsistente drivers en dergelijke...

[ Voor 65% gewijzigd door TweakBoy op 01-08-2005 21:16 . Reden: ff motivatie edit ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Canaria schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 16:19:
[...]
tip: zoek even op screenspanning hack ;)
en het snelle antwoord: ja, dat kan :)
Punt is wel naar het schijnt dat die hack nogal beperkt is. Mijn 24" scherm van 1920 bij 1200 kan ik bv wel vergeten, ook na een hack.

Overigens is bestellen bij Apple steeds gokken of je vlak voor of na een update zit, maar nu de iBooks zijn geweest... is er enige indicatie wanneer en wat er in de PB's geupdate gaat worden?

* Delerium weet dat prijzen zakken en updates onverwacht plaatsvinden.
Maar bij Apple heb ik meer dan bij andere bedrijven het gevoel genaaid te worden. Mijn iPod ging ook de week na aanschaf van 550 naar 350. En ook met de 4G, wat technisch gelijk is aan deiPod photo, is het niet mogelijk om een fotokabel aan te sluiten. De beperkte mogelijkheden en eventuele onverwachte mazzels kom je iig niet vaak bij Apple tegen IMHO. Slikken dus.

[edit]
Van een PB weet ik dat de max-res idd 2048 is, maar de iBook is dichtgeknepen op 1024 en kan met een hack tot max 1280 oid komen?

[ Voor 7% gewijzigd door Delerium op 01-08-2005 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Hier met een Powerbook werkt hetzelfde 24" scherm perfect zonder haperingen. Denk dat de 32 MB extra videogeheugen veel scheelt. Voorheen had ik mijn iBook aangesloten op een 17" scherm met 1280*1024 als resolutie en dat ging net.

Als je van plan bent een Apple te kopen is het handig om dat direct na een update te doen. Zo heb ik mijn huidige PB een paar dagen na aankondiging gekocht in een Apple store. Nog steeds geen spijt van mijn aankoop en hij voldoet ook prima als desktop replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

TweakBoy schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 19:40:
waar halen jullie deze informatie vandaan? Vanuit de pagina waar je je order kan terugzien zie ik alleen maar een track and trace code van Kuhne & Nagel. .... geen idee waar ik die in moet zetten bij de site van K&N
Mijn PB is met TNT verstuurd, kan je dus helaas niet helpen; maar als ik op hun website kijk heb je links de mogelijkheid om een ref code in te vullen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ecteinascidin schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 21:12:
[...]
/me weet dat prijzen zakken en updates onverwacht plaatsvinden.
Maar bij Apple heb ik meer dan bij andere bedrijven het gevoel genaaid te worden. Mijn iPod ging ook de week na aanschaf van 550 naar 350. En ook met de 4G, wat technisch gelijk is aan deiPod photo, is het niet mogelijk om een fotokabel aan te sluiten. De beperkte mogelijkheden en eventuele onverwachte mazzels kom je iig niet vaak bij Apple tegen IMHO. Slikken dus.
Bij jouw iPod was er geen prijsverlaging. Apple verlaagt de prijzen namelijk niet zomaar. Bij de iPod werden in dit geval een heleboel accessoires weggelaten waardoor het leek alsof de iPod goedkoper was. Geen tasje meer, geen dock bij alle modellen, geen afstandsbediening. Wanneer de accessoires er los bij zou kopen was je zelfs nog duurder uit dan voorheen. Wanneer je niets om die accessoires gaf dan was je voorheen inderdaad duurder uit. (Volgens mij vergelijk je ook de prijs van een 40GB met een 20GB als ik het goed heb)
Een 4G is technisch niet helemaal hetzelfde aangezien deze geen kleurenscherm heeft en ook de aansturing daarvoor mist. Is natuurlijk wel lullig dat je je iPod niet kunt gebruiken als imagetank, maar daar is ie in eerste instantie ook niet voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

thnx. ik kreeg vandaag een mailtje met zo'n code maar die werkt nog niet. ik probeer morgen middag na et werken wel dan zal hij het wel doen. Dit was ook met die W******* code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy

TweakBoy

---

lammmetak schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:01:
[...]

thnx. ik kreeg vandaag een mailtje met zo'n code maar die werkt nog niet. ik probeer morgen middag na et werken wel dan zal hij het wel doen. Dit was ook met die W******* code.
ut is geen W****** code... dat is de code die je gebruikt om je order aan te passen of te annuleren..

Afbeeldingslocatie: http://home.e-sensei.nl/got/track-apple.jpg

Het werkt met de Uw verzendnummer is: 8023****** code in je e-mail... het is nergens op de status page van apple terug te vinden.. maar goed.. de url die hier staat is een toptip! tnx

[ Voor 18% gewijzigd door TweakBoy op 01-08-2005 23:26 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb het dan ook over de 1G, in de tijd dat er nog geen officiele windowsondersteuning was en Xplay nog een Bateversie was......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

die heb ik inmiddels ook.
bedankt!
btw voor mensen die nog een muis zoeken: Apple heeft een nieuwe muis: Afbeeldingslocatie: http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/mmouse_diagram.jpg
TweakBoy schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:13:
[...]

ut is geen W****** code... dat is de code die je gebruikt om je order aan te passen of te annuleren..

[afbeelding]

Het werkt met de Uw verzendnummer is: 8023****** code in je e-mail... het is nergens op de status page van apple terug te vinden.. maar goed.. de url die hier staat is een toptip! tnx

[ Voor 12% gewijzigd door wvdburgt op 02-08-2005 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 09:55
De mighty mouse is prachtig, nu nog even wachten op een bluetooth uitvoering.

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof! Leuke studentenactie. Bij aankoop van iBook 14" of een Powerbook (en wat andere modellen; die zijn niet relevant in dit topic) krijg je 150 euro terug d.m.v een coupon als je een Mac + iPod in 1 keer koopt! Dit tot 8 oktober. Dit leert mij dat ik voor een Ipod Mini 4 GB 4 euro moet bij betalen! Die kortingscoupon gebruik ik dan mooi voor Mighty Mousen + een mooie tas. (die ik toch al wilde kopen) Best fijn van Apple.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 21:02 . Reden: wat vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
  • Laatst online: 12-09 22:51
Die aanbieding geldt ook voor de iBook 12", alleen de iBook 12" met cd-rom drive (dus niet combodrive), de Mac Mini en eMac zijn uitgesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas
  • Laatst online: 17-03 11:29

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

lammmetak schreef op maandag 01 augustus 2005 @ 23:01:
[...]

Die van mij werkt ook nog niet. Ga het morgen nog wel een keer proberen. Ben benieuwd wanneer hij gaat komen, maandag ga ik namelijk weer een weekje weg en ik wil hem of nog niet hebben, óf vantevoren! :)

Wat ben ik toch veeleisend! >:)

"Luie mensen worden ook moe!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy

TweakBoy

---

Mijn eerste reactie na gebruik van een PowerBook die ik vandaag heb binnengekregen: Geweldig..ik kon er gelijk mee aan de gang, want als je eenmaal de basics kent is het gewoon heel makkelijk... enkel moet ik nog wat wennen aan de schermpjes en het missen van een rechtermuisklik op de touchpad...

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 20:58:
Tof! Leuke studentenactie. Bij aankoop van iBook 14" of een Powerbook (en wat andere modellen; die zijn niet relevant in dit topic) krijg je 150 euro terug d.m.v een coupon als je een Mac + iPod in 1 keer koopt! Dit tot 8 oktober. Dit leert mij dat ik voor een Ipod Mini 4 GB 4 euro moet bij betalen! Die kortingscoupon gebruik ik dan mooi voor Mighty Mousen + een mooie tas. (die ik toch al wilde kopen) Best fijn van Apple.
Als ik het goed begrijp krijg je een cheque van € 150 na aankoop van zo'n bundel. Dus het is niet echt een korting op wat je dan koopt. Pas als je daarna nog iets koopt kun je die cheque gebruiken. Of begrijp ik het nu verkeerd. Verder wel een leuke actie natuurlijk :)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2005 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:17:
[...]

Als ik het goed begrijp krijg je een cheque van € 150 na aankoop van zo'n bundel. Dus het is niet echt een korting op wat je dan koopt. Pas als je daarna nog iets koopt kun je die cheque gebruiken. Of begrijp ik het nu verkeerd. Verder wel een leuke actie natuurlijk :)
ik heb het ook even moeten doorlezen maar je kan die cheque ook voor contanten inwisselen. (bij de bank dus)

Ik heb zaterdag al iets besteld, morgen maar eens bellen of ik ook nog op een of andere manier van deze actie mag genieten! Dan komt er ook een 20GB iPod hier.. (voor €139,- :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd, het is niet per definitie een korting. Eerder een-wat-later-geld-terug-actie-om-nog-meer-te-kopen-bij-apple-actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:17:
[...]

Die Cheque kun je gewoon cashen bij je bank... Ietwat ongebruikelijk vandaag de dag in Nederland maar in Noord-Amerika nog heel gewoon :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand een link naar die actie? Mijn iBook is onderweg, maar een fijne iPod (naast de shuffle die ik al heb voor het hardlopen) kan ik er wel bijgebruiken! Maar ik kan niets van die actie vinden... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.apple.com/nl/education/backtoschool/

Die is overigens wel heel erg makkelijk te vinden. Ga naar Apple.nl. Klik dan op onderwijs en je komt er vanzelf. Dat lijkt mij een vrij logische en makkelijke volgorde.
Maar actie begint vanaf 2 augustus en je moet de artikelen samen kopen. Bovendien moet je deze ook in de Apple Store voor onderwijs bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:51:
http://www.apple.com/nl/education/backtoschool/

Die is overigens wel heel erg makkelijk te vinden. Ga naar Apple.nl. Klik dan op onderwijs en je komt er vanzelf. Dat lijkt mij een vrij logische en makkelijke volgorde.
Maar actie begint vanaf 2 augustus en je moet de artikelen samen kopen. Bovendien moet je deze ook in de Apple Store voor onderwijs bestellen.
Nouja je kan het natuurlijk ook heel makkelijk spelen door dan je aankoop terug te sturen en opnieuw te bestellen.

Ik ga morgen eens met Apple bellen wat er geregeld kan worden. Nee heb je, Ja kun je krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindkaas

Pindkaas

Smeert smeuïg tot...

Ik vroeg me eigenlijk nog wel iets af, wat ik niet kan vinden:

Er staat dat de 12" iBook met cd-rom speler niet binnen die actie valt. bedoelen ze dan een combo-drive? of is er stiekem ook een met een cd-rom speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straat
Pindkaas schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:13:
Ik vroeg me eigenlijk nog wel iets af, wat ik niet kan vinden:

Er staat dat de 12" iBook met cd-rom speler niet binnen die actie valt. bedoelen ze dan een combo-drive? of is er stiekem ook een met een cd-rom speler?
In sommige education stores is een ietwat goedkoper model verkrijgbaar welke slechts een cd-rom speler heeft. Maar dit model word eigenlijk alleen aan onderwijsinstellingen verkocht voor gebruik op een school waar de optische drive niet gebruikt wordt... Voor gewone consumenten is dit model niet te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItalFrk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:25
Vorige week woensdagmiddag besteld, gisteren om 12:00 uur afgeleverd: m'n nieuwe iBook 12" 1,33GHz. Zelf uitgebreid met 512Mb extra, zodat er nu 1Gb inzit. Het is de opvolger van m'n iBook 12" G4/800 en het verschil is goed merkbaar.

Core Image wordt ondersteund! Tenminste..... als ik de widgetmanager opstart zie ik een "water" effect op m'n scherm en dat zie ik niet bij m'n mini.

Screenspanninghack heb ik nog niet geïnstalleerd en weet dus ook nog niet of Exposé op de tweede monitor werkt.

De uiterlijke verschillen met de vorige iBook zijn minimaal. In mijn herinnering waren de gaatjes van de speakers ietsjes kleiner. De letteropdruk op de toetsen is wat lichter. Het gebruikte font is niet meer in italic. Op de pijltjestoetsen staan nu ook de woorden "home", "end" en "page". Maar daar houdt het wel zo'n beetje op.

Tiger was voor geïnstalleerd en de batterij volledig opgeladen. Gewoon aanzetten en werken. De toetsaanslag is iets anders: steviger.

I'm happy :)

[ Voor 9% gewijzigd door ItalFrk op 03-08-2005 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jij hebt hem al? Die van mij is afgelopen zondag verstuurd vanuit China.
Hoe lang heeft het bij jou geduurd (verzending enzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week woensdagmiddag besteld, gisteren om 12:00 uur afgeleverd
:Y)
Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.