KeeZ schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:47:
[...]
Hmm probeer je nadelen ook eens te beargumenteren, man traag ?? echt niet... multi-tasking gaat echt prima ! Niet stabiel ?? De enige 'kernel panic' die ik heb gezien kwam door eigen gepruts in de diepere dingen van OSX... en even wennen.. tsja je gaat het steeds inventiever vinden...
Enig punt wat ik kan bedenken als negatief is 'duur'... maar dat is ook maar relatief, de software die op dit moment voor mac uitkomt draait nog steeds prima op systemen van ~5 jaar oud... lijkt me dat dat niet zo mooi gaat op XP...
Heel graag beargumenteer ik die.. Ik ben toch wel een redelijke power user die vaak zaakjes heeft openstaan.. Dus 40 venstertjes/progseltjes is geen uitzondering.. Deze ibook g4 is voorzien van 512MB, wellicht dat het daarom traag aanvoelt, maar dat vind ik geen excuus.. Een centrino laptop met hetzelfde aantal geheugen kon perfect 40 progseltjes handelen.. Bij de apple merk ik dus een paar dingen waarvan ik denk, hmm, traag.. (aan de andere kant vind ik het tegelijkertijd ook héél grappig hoe het syteem reageert, dan denk ik, hmmm, dat is nou typisch apple).. Stel ik heb bijvoorbeeld Firefox, Mail, VLC, Adium, een paar geluidsopname-apps, + photoshop aanstaan.. Meestal heb ik dan 20 tabs in firefox; tiepen kan dan in firefox genadeloos traag gaan.. Het lagt dan echt behoorlijk... En crashen, tsja, het gebeurd niet vaak, maar vaker dan het met XP zou gebeuren; zo wil Adium, of Thunderbird zonder verdere reden wel eens crashen.. Firefox wil nog eens vastlopen, en ik kan het aantal keren dat ik command alt esc. heb gedrukt om een app te force quitten al in een logboekje schrijven.. Kernel panic idd nog nooit last van gehad.. Dat is iets wat ik OS X moet nageven; als er iets crasht blijft het OS zelf zo stabiel als ik weet niet wat.. Bij XP ligt dat toch een tikkeltje anders, gecrasht prog betekend vaak reboot.. (alhoewel mijn progs zelden crashen in XP, veel minder dan bij de mac). Wat ik dus bedoel is dat ik geen indruk krijg van een echt multi-tasking OS zoals XP omdat als ik te veel progs open heb staan het na een bepaald verloop van tijd gaat laggen.. Het switchen ertussen gaat ook nou niet wat je noemt soepeltjes..
Duur vind ik hem niet, dat heb ik al gezegd, kom op, 1000 euro (of minder met studentenkorting), voor een compacte notebook met een extreem goede batterijduur..
Overigens, ik draai XP toch echt wel op systemen van ~5 jaar oud (en ouder).. XP draait prima op een Pentium 233 MMX (zelfs met Office 2003), met de conditie dat je hem een beetje tweakt en volpropt met RAM.. En bij de mac zie ik dat niet anders; mijn iMac g3 266 MHz. draaide ook prima Tiger; gewoon volproppen met RAM dat ding en gaan met die banaan....