[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste
Acties:
  • 6.921 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor diegenen die denken dat een ibook alleen maar voordelen heeft; mwa.. Ik zal kort maar krachtig de voordelen/nadelen voor de to-be switchers aanduiden:
+ Lange batterijduur
+ Mooi design
+ Het is weer eens wat anders dan een x86 bak
+ Value for money (goedkoop)
+ Last van virussen en spyware zul je (nog) niet hebben

Nadelen;
- Traag (krijg niet de indruk van een daadwerkelijke multi-tasking computer)
- Niet stabiel (je kan mij vertellen wat je wilt, OS X is naar mijn ervaring veel minder stabiel dan XP)
- Het is even wennen (kan ook als voordeel werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:26:
Voor diegenen die denken dat een ibook alleen maar voordelen heeft; mwa.. Ik zal kort maar krachtig de voordelen/nadelen voor de to-be switchers aanduiden:
+ Lange batterijduur
+ Mooi design

Nadelen;
- Niet stabiel (je kan mij vertellen wat je wilt, OS X is naar mijn ervaring veel minder stabiel dan XP)
Hoe kom je erbij dat ze goedkoop zijn? Het grote nadeel van die dingen vind ik juist de erg hoge prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:20
GoEV6 schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:29:
[...]

Hoe kom je erbij dat ze goedkoop zijn? Het grote nadeel van die dingen vind ik juist de erg hoge prijs!
Ik vind iBooks én Powerbooks ook goedkoop. Ik heb het hier al eerder over gehad. Maar als jij een zelfde computer wilt in die formfactor, met zulk design en afwerkingskwaliteit dan ben je gewoon veel geld kwijt bij een x86. Kijk maar eens naar Asus, Sony etc. notebooks. De enige 12 inch die in de buurt kan komen is de MSI S250 (maar naar mijn mening is die lang niet zo stevig, mooi afgewerkt etc). Als je dan verder gaat kijken, dan zit je bij de 12 inch notebooks als snel in de prijsklasse 1500-2000 euro... Zelfs bij de populairste x86 modellen, 15 inch (evt. breedbeeld), zie je dat bijv. Sony ook maar net in de buurt kan komen. Alleen bij 17 inch, is Apple wel errug duur. (En het is wat maf dat superdrive nog steeds niet standaard is, probeer maar is een x86 te vinden zonder DVD+/-RW DL).

/me Hoedje wacht met smart op de x86 laptops van Apple... O+

[ Voor 20% gewijzigd door Hoedje op 24-07-2005 12:46 ]

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:26:
+ Lange batterijduur
+ Mooi design

Nadelen;
Hmm probeer je nadelen ook eens te beargumenteren, man traag ?? echt niet... multi-tasking gaat echt prima ! Niet stabiel ?? De enige 'kernel panic' die ik heb gezien kwam door eigen gepruts in de diepere dingen van OSX... en even wennen.. tsja je gaat het steeds inventiever vinden...

Enig punt wat ik kan bedenken als negatief is 'duur'... maar dat is ook maar relatief, de software die op dit moment voor mac uitkomt draait nog steeds prima op systemen van ~5 jaar oud... lijkt me dat dat niet zo mooi gaat op XP...

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een feit dat je geen iBook/Powerbook moet kopen als je goeie performance wilt.
De G4 staat inmiddels hopeloos achter op de concurrentie (Pentium-M, Turion, ...) en die trage FSB, trage harde schijven, en karige GPU helpen er zeker niet aan.
Je koopt een iBook dan ook meer voor de looks, de draagbaarheid, en OS X.
En zo'n 12inch iBook is inderdaad een koopje, als je het overige aanbod van 12inch laptops bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch verbaas ik me er iedere keer weer over dat mn broer zn ibook g4 met 256 MB RAM nog zo snel is voor wat erin zit.. (Dat ik dit ooit nog ging zeggen) maar je moet je niet blind staren op de specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KeeZ schreef op zondag 24 juli 2005 @ 12:47:
[...]

Hmm probeer je nadelen ook eens te beargumenteren, man traag ?? echt niet... multi-tasking gaat echt prima ! Niet stabiel ?? De enige 'kernel panic' die ik heb gezien kwam door eigen gepruts in de diepere dingen van OSX... en even wennen.. tsja je gaat het steeds inventiever vinden...

Enig punt wat ik kan bedenken als negatief is 'duur'... maar dat is ook maar relatief, de software die op dit moment voor mac uitkomt draait nog steeds prima op systemen van ~5 jaar oud... lijkt me dat dat niet zo mooi gaat op XP...
Heel graag beargumenteer ik die.. Ik ben toch wel een redelijke power user die vaak zaakjes heeft openstaan.. Dus 40 venstertjes/progseltjes is geen uitzondering.. Deze ibook g4 is voorzien van 512MB, wellicht dat het daarom traag aanvoelt, maar dat vind ik geen excuus.. Een centrino laptop met hetzelfde aantal geheugen kon perfect 40 progseltjes handelen.. Bij de apple merk ik dus een paar dingen waarvan ik denk, hmm, traag.. (aan de andere kant vind ik het tegelijkertijd ook héél grappig hoe het syteem reageert, dan denk ik, hmmm, dat is nou typisch apple).. Stel ik heb bijvoorbeeld Firefox, Mail, VLC, Adium, een paar geluidsopname-apps, + photoshop aanstaan.. Meestal heb ik dan 20 tabs in firefox; tiepen kan dan in firefox genadeloos traag gaan.. Het lagt dan echt behoorlijk... En crashen, tsja, het gebeurd niet vaak, maar vaker dan het met XP zou gebeuren; zo wil Adium, of Thunderbird zonder verdere reden wel eens crashen.. Firefox wil nog eens vastlopen, en ik kan het aantal keren dat ik command alt esc. heb gedrukt om een app te force quitten al in een logboekje schrijven.. Kernel panic idd nog nooit last van gehad.. Dat is iets wat ik OS X moet nageven; als er iets crasht blijft het OS zelf zo stabiel als ik weet niet wat.. Bij XP ligt dat toch een tikkeltje anders, gecrasht prog betekend vaak reboot.. (alhoewel mijn progs zelden crashen in XP, veel minder dan bij de mac). Wat ik dus bedoel is dat ik geen indruk krijg van een echt multi-tasking OS zoals XP omdat als ik te veel progs open heb staan het na een bepaald verloop van tijd gaat laggen.. Het switchen ertussen gaat ook nou niet wat je noemt soepeltjes..

Duur vind ik hem niet, dat heb ik al gezegd, kom op, 1000 euro (of minder met studentenkorting), voor een compacte notebook met een extreem goede batterijduur..

Overigens, ik draai XP toch echt wel op systemen van ~5 jaar oud (en ouder).. XP draait prima op een Pentium 233 MMX (zelfs met Office 2003), met de conditie dat je hem een beetje tweakt en volpropt met RAM.. En bij de mac zie ik dat niet anders; mijn iMac g3 266 MHz. draaide ook prima Tiger; gewoon volproppen met RAM dat ding en gaan met die banaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

ik denk dat je wel moet kijken naar het verschil tussen het geheugen gebruik van xp en mac osx. Zover ik weer laat macosx alles in et geheugen staan en xp ruimt het op. gevolg: in mac osx starten gebruikte programma's sneller op terwel xp meer geheugen vrij heeft maar minder snelle programma's heeft.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag heren en dames.

Na m'n vakantiejob (en na de keynote in september) ga ik me een PowerBook 15" aanschaffen. Ik heb echter een review gelezen op een website waar wat hardware problemen aan de tand gevoeld werden.

Ik heb hiervoor eerder een topic geopend, en daar werd geopperd dat ik dit topic moest gaan lezen. Ik zag dit dus eerst niet zitten - meer dan 700 berichten), maar toen ging het topic helaas op slot... Uiteindelijk heb ik dus dit hele topic doorgelezen op zoek naar een antwoord op mijn vragen. Blijkt dus dat er niets dergelijks in staat. (Gelukkig is m'n dagenlange leesbeurt niet voor niets geweest; er staan in dit topic wel degelijk interessante zaken.)

Bij deze plaats ik hier een kopie van m'n eerdere topic. Dank bij voorbaat voor uw hulp :)
Dag heren en dames,

Ik ben van plan na m'n vakantiejob (in september) me een PowerBook G4 15" aan te schaffen. Zoals elke goede op internet aangesloten burger ga ik aldus op zoek naar reviews en dergelijke.

Nu heb ik een uitgebreid artikel gevonden (en deels gelezen), en daar worden enkele hardware-matige problemen gemeld. Zo bijvoorbeeld sluit het scherm soms niet goed, en als het wel sluit dan 'ratelt' het scherm (omdat het rubber tussen het scherm en de computer niet dik genoeg is). Dit laatste probleem zou zich overigens bij alle AlBooks voordoen (volgens het artikel toch)..

Het gaat hier echter wel om een oudere versie AlBook (de eerste) dan er vandaag de dag te koop is. Mijn vraag is dan ook, of de huidige generatie AlBook's hier ook last van hebben.

Ik heb wat gezocht op de site van Apple maar over het probleem met de latch wordt nergens vermeld. In het artikel stonden links naar Apple's website maar wat op die locaties te vinden was blijkt te zijn verwijderd...

Ik had verder ook nog graag geweten of er andere dergelijke toestanden zijn bij een PowerBook G4 van de laatste generatie.

Alvast bedankt!
Het lijstje van problemen begint op pagina 3 van die review.

Ik wil er ook nog bijzeggen dat er in dit hele topic van gebruikerservaringen er niet één persoon was die klaagde over dit probleem, dus ik neem aan dat dit probleem niet meer van toepassing is op de huidige generatie PowerBooks... Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Q schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 21:12:
BlackD: ik zou het er inderdaad zeker op wagen om hem zelf in te bouwen. Je zult misschien wat gereedschap moeten kopen ivm formaat+ type schroefjes, maar dan nog scheelt dat een hoop geld.

Ik heb zelf de HD van mijn iBook vervangen (30gig naar 80 gig) en dat was een klus van een uur. Daarvoor moest het ding vrijwel volledig uit elkaar. Als je zeer zorgvuldig te werk gaat (stop alles in groepjes in kleine bakjes) dan komt alles goed.
Nou ik heb inmiddels de Powerbook uit elkaar, en de optical drive los. Morgen ga ik 'm inruilen bij de TD. Met de guides van www.pbfixit.com weinig problemen tegengekomen. Ideaal zijn de schroevenbladen waarop ik alle losse schroeven per onderdeel heb geplakt. Kan ik ze later omgekeerd per onderdeel weer terugvinden.

Optical drive vervangen is trouwens lastiger dan een HDD vervangen. De HDD kan er in een vrij vroeg stadium al uit, maar de optical drive niet; het logic board moet er uit..

Overigens is het erg aantrekkelijk om er nog een dikkere schijf in te hangen (zit nu 40GB in), immers; als je toch bezig bent :+.

[ Voor 8% gewijzigd door blackd op 24-07-2005 15:24 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Laatst online: 15:20
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:41:
Het lijstje van problemen begint op pagina 3 van die review.

Ik wil er ook nog bijzeggen dat er in dit hele topic van gebruikerservaringen er niet één persoon was die klaagde over dit probleem, dus ik neem aan dat dit probleem niet meer van toepassing is op de huidige generatie PowerBooks... Kan iemand dit bevestigen?
De sluiting schijnt inderdaad relatief zwak punt van de Apple's te zijn. Anandtech (http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2326) meldde dat ook. Maar het is wellicht handig om te gaan naar een Apple store in de buurt (http://www.apple.com/benl/buy/). Ik neem aan dat je een belg bent, aangezien je vakantiewerk een vakantiejob noemt, maar mocht dat niet zo zijn, dan no offense, dan kun je hier kijken (http://www.apple.com/nl/buy/).

In ieder geval in de Applestore kun je het zelf uittesten en zien hoe het werkt. Maar echt een groot probleem lijkt het me niet, want in dit topic heeft inderdaad nog niemand erover gepost.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reply. Ik was reeds van plan om naar het Apple Centre in Gent te gaan, al schijnen ze daar erg onvriendelijk te zijn. Ik ben inderdaad Belg :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2005 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu al een maandje in het bezit van mn 15" powerbook..

Toch heb ik één vraagje : ik werk bijna altijd op netstroom.. En rechtsboven staat dus dat de batterij op 100% staat.. Maar na enkele uurtjes te werken op de powerbook vermindert dit naar 99%,98%,...

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 19:29:
Ik ben nu al een maandje in het bezit van mn 15" powerbook..

Toch heb ik één vraagje : ik werk bijna altijd op netstroom.. En rechtsboven staat dus dat de batterij op 100% staat.. Maar na enkele uurtjes te werken op de powerbook vermindert dit naar 99%,98,%,...

Is dit normaal?
Om de batterij te sparen wordt hij tot 5% ontladen en terug opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn iBook staat nog steeds op "processing order"

Hopelijk komt er morgen te staan "replaced by new product"

Anders moet ik maar eens een telefoontje plegen......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 juli 2005 @ 14:00:
[...]
Overigens, ik draai XP toch echt wel op systemen van ~5 jaar oud (en ouder).. XP draait prima op een Pentium 233 MMX (zelfs met Office 2003), met de conditie dat je hem een beetje tweakt en volpropt met RAM.. En bij de mac zie ik dat niet anders; mijn iMac g3 266 MHz. draaide ook prima Tiger; gewoon volproppen met RAM dat ding en gaan met die banaan....
Ga toch weg.....

Een XP install op een 233 is net zo snel als dikke stront in een trechter of je hem nou vol drukt met ram of niet.
Instaleren zal miscchien nog wel gaan, mischien kun je er zelfs nog wel een programma mee opstarten...... als je een half uur de tijd hebt maar dat XP lekker draait op een 233 bakje, no way.

Ik heb hier nog een P3 900 staan met XP er op en zo veel mogelijk onzin uit en nog ga ik er niet voor mijn lol achter zitten omdat dat ding zo ontiegelijk traag is. Dan 100* liever de P4 of de Ibook qua snelheid.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De store is inmiddels dicht. Vermoedelijk om onder andere de iBooks te updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zo benieuwd :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Laatst online: 24-05 15:42
De U.S. store is anders gewoon nog steeds open, zonder veranderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-05 00:07
Er is toch nog 1 ding dat ik me afvraag.

Er wordt vaak over gepraat dat het verschil tussen de iBook en PowerBook 12" nu eigenlijk al te klein is.Als straks de iBook nog verder geüpgrade wordt, eventueel met extra standaard geheugen, blijft de PowerBook 12" dan niet een beetje achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperioN. schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:46:
Die veranderen ze straks pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HyperioN. schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 13:46:
We are busy updating the store for you and will be back within the hour.

Dat staat er toch echt bij de NL store. In de USA is het nu natuurlijk ook nog heeeel vroeg.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2005 13:50 . Reden: Net te laat... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn wachten is niet fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Ongeloofelijk. Nederland/Europa eerder dan de USA? Daar kunnen een aantal andere grote bedrijven (Sony...) nog wat van leren :)

Ik was daarnet ook even naar de Apple store NL gegaan om te kijken, en die was inderdaad dicht. Dus ik even een paar trailers kijken op de Quicktime pagina, en toen klikte ik weer op store. Die was open! Dus ik meteen kijken.. niets veranderd. Zat ik in de Amerikaanse store :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, het uur is voorbij en ze zijn nog steeds dicht :X

Oke, ik ben ongeduldig |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is al een uur voorbij, en nog altijd dicht :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sijmen schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:08:
Ongeloofelijk. Nederland/Europa eerder dan de USA? Daar kunnen een aantal andere grote bedrijven (Sony...) nog wat van leren :)

Ik was daarnet ook even naar de Apple store NL gegaan om te kijken, en die was inderdaad dicht. Dus ik even een paar trailers kijken op de Quicktime pagina, en toen klikte ik weer op store. Die was open! Dus ik meteen kijken.. niets veranderd. Zat ik in de Amerikaanse store :P
Ik deed precies hetzelfde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gaaf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.apple.com staa online :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Wow.

Da's gaaf, hele mooie upgrade. Ik vraag me nu alleen wel echt af wat nog het voordeel is van de PB 12" tegenover de iBook. Verdient die ondertussen ook niet een grote upgrade? Ik hoop in ieder geval voor September nog een upgrade te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Pffff nog steeds een 32MB videokaart....maarja verder wel een aardige update. Trouwens wat bedoelen ze met die "slot-load combodrive"? Is dat gewoon de normale "autoradio"-cd-rom drive?

edit: Heb nog eens een closer look genomen en ik vinde de upgrade maar magertjes. FSB is nog steeds hetzelfde en de CPU is ook maar 11 MHZ omhoog gegaan. Ik weet het het is geen Powerbook, maar toch... Alhoewel voor deze prijs is het wel weer "netjes"

[ Voor 44% gewijzigd door Flatwhite op 26-07-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jup combodrive, en dan zoals in een auto radio dus geen losse klepjes en uitschuifbare lade's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Apple store US lijkt nu ook down te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Flatwhite schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:59:
Pffff nog steeds een 32MB videokaart....maarja verder wel een aardige update. Trouwens wat bedoelen ze met die "slot-load combodrive"? Is dat gewoon de normale "autoradio"-cd-rom drive?
Wel een upgrade tov de vorige. 9550 ipv 9200 :)
Wel 32 MB, maarja das opzich zat :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

hmmm, nu heeft de iBook opeens een Radeon9550 ipv 9200. Nu is de grafische kaart IMHO de enige bottleneck, dus misschien ben ik wel zo stom om dat ding idd te kopen.

Aan de andere kant: is dat de enige upgrade?

A, G4 van 1.2 naar 1.33 GHz, standaard 512 Mb geheugen en bluetooth.

[ Voor 15% gewijzigd door Delerium op 26-07-2005 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ecteinascidin schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:03:
hmmm, nu heeft de iBook opeens een Radeon9550 ipv 9200. Nu is de grafische kaart IMHO de enige bottleneck, dus misschien ben ik wel zo stom om dat ding idd te kopen.

Aan de andere kant: is dat de enige upgrade?
Nee, CPu omhoog, Ram op 512 MB (ipv 256 x2), Hdd ook geupgrade gloof ik, en extra bluetooth :)

(HDD weet ik niet zeker though)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-12-2024

Arioch

<geek>

Op de website staan de details al, maar de store is nog steeds gesloten.
http://www.apple.com/ibook/

[ Voor 209% gewijzigd door Arioch op 26-07-2005 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Ja HDD is ook geupgrade van standaard 30 GB naar nu standaard 40 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
NL Store is open, met de nieuwe iBooks. Prijs is iets meer dan 1000 euro, wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sijmen schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:59:
Wow.

Da's gaaf, hele mooie upgrade. Ik vraag me nu alleen wel echt af wat nog het voordeel is van de PB 12" tegenover de iBook. Verdient die ondertussen ook niet een grote upgrade? Ik hoop in ieder geval voor September nog een upgrade te zien :)
Ik vind deze upgrade van de iBooks niet spectaculair, had er eigenlijk meer van verwacht. Het voordeel van de 12" Powerbook (die ik 1,5 week geleden heb gekocht) is nog groot genoeg: hij is nog steeds sneller, heeft DVI en meer videogeheugen en een grotere HDD.

Wat ik wel een voordeel van de iBook vind ten opzichte van de Powerbook is de 1x512 MB geheugen in plaats van 2x256. Scheelt toch 256 MB in het maximum geheugen.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunstream
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2018
leuk al die updates, maar komt er ook nog een update voor de powerbook serie?

MBP 5,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijmen
Canaria schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:12:
[...]

Ik vind deze upgrade van de iBooks niet spectaculair, had er eigenlijk meer van verwacht. Het voordeel van de 12" Powerbook (die ik 1,5 week geleden heb gekocht) is nog groot genoeg: hij is nog steeds sneller, heeft DVI en meer videogeheugen en een grotere HDD.

Wat ik wel een voordeel van de iBook vind ten opzichte van de Powerbook is de 1x512 MB geheugen in plaats van 2x256. Scheelt toch 256 MB in het maximum geheugen.
Toch vraag ik me af in hoeverre dat het prijsverschil rechtvaardigd. Het ziet eruit alsof de iBook 14" nu ook standaard SuperDrive heeft bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Sijmen schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:16:
[...]

Toch vraag ik me af in hoeverre dat het prijsverschil rechtvaardigd. Het ziet eruit alsof de iBook 14" nu ook standaard SuperDrive heeft bijvoorbeeld.
Voor mij persoonlijk wel, hoewel het uiterlijk daarbij heel sterk meespeelt (de specs zijn eigenlijk ondergeschikt, ik heb m'n vorige iBook en huidige Powerbook voor de looks gekocht, van zowel het apparaat als de GUI) en het feit dat bij de Powerbook volledige versies van Omnigraffle en Graphic Converter worden geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
Dit schrijft Thinksecret.com :

"The displays of both models continue to feature native 1024x768 resolutions and are driven by an ATI Mobility Radeon 9550 with 32MB of video memory, not enough to take advantage of Mac OS X 10.4 Tiger's new Core Image technologies."

Waarom doet Apple nou zoiets. Dat is dan toch gewoon zonde voor Tiger. Ze hadden er gewoon een 64MB kaart in moeten gooien en dan in september de powerbook nog een keertje updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lastig wordt het als je geen Superdrive hoeft, maar wel een 60 GB hdd. Rekenvoorbeelden inclusief onderwijskorting: 12" is dan 1033 euro; 14" is dan 1164 euro. Dat scheelt dus slechts 130 euro, met als enige verschil dus formaat en gewicht. 14" kijkt vast fijner, maar 12" is veel lichter en kleiner en dus mobieler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik kan nergens vinden hoe goed de 9550 presteerd tov de 9200 die erinzat. Jammer dat ze dat nergens vermelden.
Al het andere is gerommel in de marge, maar een GPU die Core-image ondersteunt zou IMHO wel geliefd zijn.

Ook jammer dat alles een stukkie duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 19:05
De 12" ziet er toch wel aantrekkelijk uit voor mij, dat deed hij altijd al maar leek me wat zonde om een jaar oud model te kopen. Maar nu dus iets meer snelheid, 10GB grotere HD(4200rpm nog trouwens?), standaard BT, 512MB (met een vrij slot!), wat scroll pad leukigheidjes en zowaar een core image compatible videokaart. Wel wat flauw dat in Europa de prijs omhoog is gegaan (999 euro naar 1039 euro... das $1250) terwijl de US nog steeds $999 betaalt. Altijd nog beter dan Belgie, daar is het 1059 zag ik.

Nu dus de praktische vragen:
- Is die 40GB een beetje genoeg? Ofwel, hoeveel is er nog vrij na het installeren van tiger?
- Is het handiger om tiger NL te nemen of engels? Dit ivm verschijnen van updates vooral.
- Is het handiger om een NL keyboard te nemen of engels (wat is het verschil trouwens?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

- Voor OS en veel documentjes wel... Niet voor films ed.
- Is hetzelfde
- Zoek een plaatje op?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

mca2 schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:33:
Nu dus de praktische vragen:
- Is die 40GB een beetje genoeg? Ofwel, hoeveel is er nog vrij na het installeren van tiger?
- Is het handiger om tiger NL te nemen of engels? Dit ivm verschijnen van updates vooral.
- Is het handiger om een NL keyboard te nemen of engels (wat is het verschil trouwens?)
40 GB is groot genoeg voor Tiger en alle bijgeleverde software. Totaal heb je na een clean install met de recovery dvd ongeveer 10 GB in gebruik (inclusief Garageband, dat neemt veel ruimte in beslag).
Tiger in NL of EN maakt niet uit. Je kiest ná het installeren een taal, dat wil zeggen dat alle talen aanwezig zijn in een standaardinstallatie.
Het is handiger om een NL keyboard te nemen, omdat die modellen meestal standaard op voorraad zijn en je er dus niet op hoeft te wachten. In gebruik maakt het niets uit, de speciale tekens zijn minder toetsenbord afhankelijk dan bij Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:34

Scrummie

Think different

Hm.. Aardige updates, niet spectaculairs, maar dat had ik ook niet verwacht. Wel vreemd vind ik dat het duurder is geworden, en als ik 512mb extra selecteer in de shop, kost dit 160 euro. Geloof dat 512 extra eerder goedkoper was dan die 160. Maar dat kan ik fout hebben.

Is die videokaart nu wel of niet goed genoeg voor dat core-image gedoe waar jullie het over hadden?

Maar goed, ik ga er toch 1tje bestellen, dat had ik sowieso al gedaan, ook al waren er geen updates :)

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Nee hoor, 512 MB extra geheugen was al 160 euro. Dat kan elders veel goedkoper, voor dat bedrag haal je makkelijk 1 GB als je even rondkijkt.
En 1 GB kost bij Apple weer 500 euro en dat is gewoon absurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
Ecteinascidin schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:31:
Ik kan nergens vinden hoe goed de 9550 presteerd tov de 9200 die erinzat. Jammer dat ze dat nergens vermelden.
Al het andere is gerommel in de marge, maar een GPU die Core-image ondersteunt zou IMHO wel geliefd zijn.

Ook jammer dat alles een stukkie duurder is geworden.
Even kort wat specs:

92009550
CodenameRV280RV350
Transistors36Miljoen75Miljoen
PS1.42.0
Clock250MHz250MHz
MemoryDDR400DDR400

Volgens mij maakte die PS 2.0 de 9550 compatible met Core Image, geen idee of de hoeveelheid geheugen daar ook nog meespeelt. Maar daar zou AGP toch voor moeten zorgen?

Performance zal van de 9550 allicht beter zijn maar benchmarks heb ik nog niet gevonden.
Hier een aardige benchmark van de ati 9550 (ibook) versus de nvidia 5200 (powerbook). Dan blijkt de 9550 toch wel een stukje sneller. Ik moet zeggen dat de huidige iBook toch aardig in de buurt van de Powerbook is gekomen.

En inmiddels PC2700 (DDR333) geheugen in de iBook.

[ Voor 14% gewijzigd door mca2 op 26-07-2005 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn, waarom hebben ze in de BeNeLux deze kick-ass aanbieding van de US niet, daar krijg je een iPod mini gratis bij aankoop van een iBook als je student bent! : http://www.apple.com/educ...d=EDU-WWW-BTS062805-WTW3I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Laatst online: 14:34

Scrummie

Think different

Canaria schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:44:
Nee hoor, 512 MB extra geheugen was al 160 euro. Dat kan elders veel goedkoper, voor dat bedrag haal je makkelijk 1 GB als je even rondkijkt.
En 1 GB kost bij Apple weer 500 euro en dat is gewoon absurd!
Okay, mijn foutje dan :) Zeker gevoels matig dat er iets niet klopte..

Ik zal inderdaad even rond gaan kijken voor geheugen. Specs van geheugen, wat je voor een iBook moet hebben, zal vast hier wel ergens in deze topic rond zwerven :)

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:50:
Damn, waarom hebben ze in de BeNeLux deze kick-ass aanbieding van de US niet, daar krijg je een iPod mini gratis bij aankoop van een iBook als je student bent! : http://www.apple.com/educ...d=EDU-WWW-BTS062805-WTW3I
ja dat is matig he!
echt die aanbieding daar zou ik direct op in gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Laatst online: 24-05 15:42
Flatwhite schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 14:59:

edit: Heb nog eens een closer look genomen en ik vinde de upgrade maar magertjes. FSB is nog steeds hetzelfde en de CPU is ook maar 11 MHZ omhoog gegaan. Ik weet het het is geen Powerbook, maar toch... Alhoewel voor deze prijs is het wel weer "netjes"
1.33 GHz ipv. 1.2Ghz... dat is een verschil van 110Mhz hoor!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Verwijderd schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 16:03:
[...]

ja dat is matig he!
echt die aanbieding daar zou ik direct op in gaan!
Deze aanbieding hadden ze vorig jaar ook. Heb er zelf ook gebruik van gemaakt :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Tussen al dit upgradegeweld door wil ik toch nog even melden dat mijn Powerbook inmiddels weer in elkaar zit, en de nieuwe combo drive goed werkt. Hij heeft de operatie goed doorstaan :).

Al met al dus nog een ervaring rijker: een PB repareren kun je best zelf :P.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg een nieuwe iBook, het oude model dat ik sinds vorige week in bestelling had is vervangen door de nieuwe versie, zonder dat er extra kosten bijkomen! Dus mooi 50 euro verdiend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor de lichte off-topicness van deze vraag, maar ik zou graag willen weten hoe moeilijk het is om een So-Dimm stick te plaatsen? Die 500 Euro voor 1 Gig extra vind ik eigenlijk iets teveel van het goede namelijk. Dit moet dan in het topmodel iBook komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bijplaatsen van extra geheugen is echt heel eenvoudig.
Op de Apple support site (http://www.apple.com/support/ibook/doityourself/) vind je dit bestand, waar het duidelijk staat uitgelegd. Het is dus ook een upgrade die je zelf kunt doen zonder dat je de garantie kwijtraakt, in tegenstelling tot een upgrade zoals bijvoorbeeld blackd heeft uitgevoerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, ik wacht toch nog maar ff op de powerbook upgrade. Vind widescreen toch wel prettig en heb zeker meer dan die 32MB videogeheugen nodig.
Ben verder ook ADC member, dus krijg dan een 20% korting op een nieuwe PB en maar 10% op een Ibook. Kan haast niet wachten..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
waarom heb je meer dan 32mb nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

lowfi schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 21:31:
waarom heb je meer dan 32mb nodig?
Quartz 2D Extreme, waardoor meer werk aan je videokaart kan worden uitbesteed, dus je processor en geheugen minder intensief hoeven te worden gebruikt (dus sneller), voor enkele leuke effecten in Tiger, en in games.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

De GPU kan dus wel Tiger draaien, maar heeft onvoldoende geheugen..... mmmm, lastig.
Een widescreenlaptop? Wie wil dat nou voor 12", dan hou je helemaal geen hoogte meer over. Kan je beter je DVI-poort gebruiken en een 24" eraan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Laatst online: 14-09 15:49
Mjah, helaas support de iBook dat niet uit zichzelf, en moeten we eerst hopen of de Screen spanning hack ook op deze videokaart gaat werken :) En onvoldoende geheugen valt op zich toch nog best wel mee, als je even niet aan gamen denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Over geheugen gesproken, 500 euro? Dikke vinger: Crucial.com vraagt voor een Dimm van 1 Gb slechts $140. En dat bedrijf levert echt prima geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

The Evil Brain schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 23:29:
Mjah, helaas support de iBook dat niet uit zichzelf, en moeten we eerst hopen of de Screen spanning hack ook op deze videokaart gaat werken :) En onvoldoende geheugen valt op zich toch nog best wel mee, als je even niet aan gamen denkt?
Het gaat niet alleen om het gamen, expose vreet ook geheugen. Met 32 MB is het op resoluties boven de 1280x1024 niet meer vloeiend, en 2 schermen tegelijk wil met 32 MB al helemaal niet meer. Bedenk wel dat de hele interface een OpenGL applicatie is. Dus die "snelle videokaart" en dat "vele geheugen" zijn niet enkel voor games bedoeld, het hele OS heeft er profijt van.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

en het is ook zeker merkbaar... mijn powerbook begint toch echt wel te zweten met 512 MB en behooorlijk wat apps open... laatst getest met 1 GB extra... dat is me het geld wel waard en dat zal voor een iBook niet anders zijn :)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Quartz 2D Extreme, waardoor meer werk aan je videokaart kan worden uitbesteed, dus je processor en geheugen minder intensief hoeven te worden gebruikt (dus sneller), voor enkele leuke effecten in Tiger, en in games.
*kuch* je haalt Core Image en Quartz Extreme door elkaar :) Quartz Extreme kon al met een GeForce2... Geintroduceerd per Panther...

Core Image zit er per Tiger in en dat vereist onder andere PS2.0 en kan pas vanaf de GF5200, als ik me niet vergips...

De pest is dat ik op meerdere plaatsen lees dat de 9550 _wel_ geschikt is voor Core Image, maar daar fietst Think Secret nu dus weer doorheen... Vreemd... Zeker weten we het pas als we een widget op de Dashboard gooien, op zo'n nieuwe iBook :)

* Liegebeest gaat verder op onderzoek uit...

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

sunstream schreef op dinsdag 26 juli 2005 @ 15:14:
leuk al die updates, maar komt er ook nog een update voor de powerbook serie?
Dat vroeg ik me ook af, volgens de MacRumors Buyers Guide zou die er wel aan zitten te komen, maar als je dan naar de lifecycle kijkt van de vorige update kan 't nog ff duren. Ook qua geruchten is 't voor zover ik weet nog erg stil ....

Ik ben iig érg blij met m'n vorige week ontvangen PowerBook :)

[ Voor 3% gewijzigd door TheRookie op 27-07-2005 09:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
cailin_coilleach schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 09:01:
*kuch* je haalt Core Image en Quartz Extreme door elkaar :) Quartz Extreme kon al met een GeForce2... Geintroduceerd per Panther...

Core Image zit er per Tiger in en dat vereist onder andere PS2.0 en kan pas vanaf de GF5200, als ik me niet vergips...

De pest is dat ik op meerdere plaatsen lees dat de 9550 _wel_ geschikt is voor Core Image, maar daar fietst Think Secret nu dus weer doorheen... Vreemd... Zeker weten we het pas als we een widget op de Dashboard gooien, op zo'n nieuwe iBook :)

* mca2 gaat verder op onderzoek uit...
Nog maar een keer dan ;) Van hetzelfde thinksecret, maar dan het forum gedeelte:
Apple's official list is way too short. CoreImage is such that it requires a video card with Pixel Shader 2.0 to work. The Radeon 9550 has this capability. The 9550 is basically the same as the 9600, just clocked a little slower. Since clock speed has nothing at all to do with CoreImage, it will be compatible.

Mobility vs. non-Mobility doesn't matter either. Mobility just means slower (to generate less heat for use in a notebook). ATI cards that include support for the features necessary include these Radeons:

9500
9550
9600
9650
9700
9800
X300
X600
X700
X800
X850

As well as all variants to these... SE, Pro, XT, and Mobility. nVidia cards that should support Core Image include these GeForces:

5200
5500
5600
5700
5800
5900
5950
6200
6600
6800
7800

And all variants of these as well (XT, LE, GT, Ultra, Go).

FYI, Apple also neglects to list the Radeon 9600 Pro and the Mobility Radeon 9600, both of which support Core Image.
Dat klinkt redelijk goed. En ook op de specs pagina van Ati staat dat de 9550 programmable vertex and pixel shaders in hardware heeft, Ati noemt het smart shader 2.0, en das volgens mij weer een mooi woord voor pixel shader 2.0. En dat was nou net nodig voor Core Image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mijn Powerbook heeft standaard PC2100 geheugen. Nu wil ik mijn 256mb dimm echter vervangen door een 1024mb exemplaar. Moet dit per se PC2100 zijn of kan PC2700 ook? Dat zou ik namelijk liever doen ivm eventueel hergebruik later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bigs: volgens mij werkt PC2700 ook prima. Heb je al een aanbieding op het oog? Ik heb zojuist een Kingston sodimm besteld bij Netline, voor 171,98 incl. BTW en rembourskosten :)
Nu wil ik van andere Powerbook/iBook bezitters wel eens weten of jullie ook Apple compatible geheugen hebben gekocht (waar het expliciet bij staat) of gewoon een standaard sodimm.
Dat scheelt nogal in de prijs.
(bv pricewatch: 1GB PC2700 SoDimm (Kingston, KVR333X64SC25/1G))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

ik heb het laatst met een dimmetje van een klant geprobeert voor een acer laptop van hem, werkte prima (gewoon merkloos PC2700)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb een 1GB latje van Infinion er in zitten en die werkt perfect. Wel een tijd geleden besteld uit Duitsland omdat het toen 35 euro scheelde.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb een dimmetje PC3200 van Dane Elec, en dat werkt als een zonnetje. Ik heb hier laatst wel een latje PC2100 van TwinMos in iemand zijn iBook 14" gebouwd, en dat werkte niet. PC2100 Dane Elec werkte daarentegen wel.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Canaria schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:27:
Bigs: volgens mij werkt PC2700 ook prima. Heb je al een aanbieding op het oog? Ik heb zojuist een Kingston sodimm besteld bij Netline, voor 171,98 incl. BTW en rembourskosten :)
Nu wil ik van andere Powerbook/iBook bezitters wel eens weten of jullie ook Apple compatible geheugen hebben gekocht (waar het expliciet bij staat) of gewoon een standaard sodimm.
Dat scheelt nogal in de prijs.
(bv pricewatch: 1GB PC2700 SoDimm (Kingston, KVR333X64SC25/1G))
Interngeheugen.com Dezelfde DIMM voor 160 euro incl. rembourskosten (met vooruit betalen nog goedkoper) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 09:55
Ik heb bij www.macramdirect.com een 2Gb setje voor $ 269.99 (= € 224,49) besteld voor m'n powerbook. Ik draai er nu een goede 2 maanden mee en het werkt erg lekker. 2Gb is wel overkill, maar beter te veel dan te weinig. 8)
VPC draait wel een stuk soepeler en draait rustig permanent op de achtergrond, zonder preformance verschil in andere apps.

[ Voor 4% gewijzigd door Je Moeder op 27-07-2005 17:01 ]

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Raveon schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:02:
Ik heb bij www.macramdirect.com een 2Gb setje voor $ 269.99 (= € 224,49) besteld voor m'n powerbook. Ik draai er nu een goede 2 maanden mee en het werkt erg lekker. 2Gb is wel overkill, maar beter te weinig dan te veel. 8)
VPC draait wel een stuk soepeler en draait rustig permanent op de achtergrond, zonder preformance verschil in andere apps.
Andersom bedoel je, neem ik aan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bigs schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 12:20:
[...]

Interngeheugen.com Dezelfde DIMM voor 160 euro incl. rembourskosten (met vooruit betalen nog goedkoper) :*)
Nee, dezelfde kost daar 183,00 incl. rembours. Er is namelijk een aanzienlijk prijsverschil tussen de 'gewone' PC2700 sodimm en de Apple compatible PC2700 sodimm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Canaria schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:12:
Nee, dezelfde kost daar 183,00 incl. rembours. Er is namelijk een aanzienlijk prijsverschil tussen de 'gewone' PC2700 sodimm en de Apple compatible PC2700 sodimm.
Qua prijs is er wel een verschil, maar qua compatibiliteit toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Je Moeder
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-08 09:55
The Evil Brain schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 16:03:
[...]

Andersom bedoel je, neem ik aan? :P
:D Dat was dom 8)7

Mijn specs zijn beter, mijn gadgets vetter, om over persoonlijkheid nog maar niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Hebben jullie hier al gekeken, ik heb 1gb pc2700 apple compatible gekocht, voor een PB 12", voor €139,- incl verzending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net de nieuwe iBook besteld. 14', 100 Gig HDD, 1.5 Gig RAM. Ik zal natuurlijk ervaringen posten en de pics uploaden in het andere topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:02:
Ik heb net de nieuwe iBook besteld. 14', 100 Gig HDD, 1.5 Gig RAM. Ik zal natuurlijk ervaringen posten en de pics uploaden in het andere topic :)
Toch niet die 1GB via de Apple Store he? Want dan betaal je belachelijk veel natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:14:
[...]

Toch niet die 1GB via de Apple Store he? Want dan betaal je belachelijk veel natuurlijk!
Uiteraard :) Ik ben wel gek, maar niet zó gek. Ik heb er ook nog een Second Skin, iWork en een tweede batterij bijgenomen. En Office had ik al via SurfSpot besteld. Ik ben helemaal happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:02:
Cool, een laptopscherm van meer dan 4 meter :P

Ja ik ben in een mierenneukbui vandaag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 19:25:
[...]

Uiteraard :) Ik ben wel gek, maar niet zó gek. Ik heb er ook nog een Second Skin, iWork en een tweede batterij bijgenomen. En Office had ik al via SurfSpot besteld. Ik ben helemaal happy.
Ik kende die site helemaal niet, blijkt dat ik daar voor €16.25 Office 2004 kan bestellen (met login van school) terwijl ik hem bijna wilde bestellen via de AppleStore :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog iemand een tip voor het geheugen hoeveelheid... ben van plan om er gewoon simpel werk mee te gaan doen, af en toe wat photoshop dat soort dingen... was van plan om er dan 512 mb bij et bestelle dat je dus op 1 gb uit kwam... is dit een goeie keus of kan je beter 1 gb erbij bestellen voor 1,5 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ik heb zelf nu 1 GB in mijn powerbook 15" zitten, en bij grote bestanden (>500MB) wordt het allemaal toch wel wat slomer, omdat hij nu eenmaal dat bestand op moet kunnen slaan en laden, en daar duurt het lang.

Verder is 1 GB nu echt voldoende om flink te multitasken, ik doe het met InDesign, Illustrator, Photoshop en de standaard rimram aan programma's tegelijk, en dat werkt uitstekend :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dus het zou voor mij gelukkig voldoende zijn, zit er naar jouw idee nou eigenlijk nog veel verschil qua snelheid en gebruiksgemak tusse de PB en de IB als je uitgaat van een een 12" IB en een 12" PB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Tsja, ik heb eigenlijk nog niet echt vaak en lang op iBooks gewerkt, en al helemaal niet op de nieuwe generatie.

Op dit moment zouden er voor mij maar een paar geldige redenen zijn om een PowerBook te kopen in plaats van een iBook:

• Je wil meer dan 12" display (14" iBook is onzin)
• Je heb echt wat aan die paarhonderd MHz die de PowerBook meer heeft dan de iBook.
• Je wil een extern scherm in dual opstelling gebruiken.
• Je gaat de snellere videokaart van de PowerBook gebruiken
• Je hebt line-in nodig
• Je kickt absoluut op het dimmende scherm, en toetsenbord backlight :P

Verder is de Powerbook op dit moment gewoon relatief erg duur ten opzichte van de iBooks, en performance wise verschilt het nauwelijks.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb m'n iBook -> PowerBook upgrade voornamelijk gedaan vanwege het uiterlijk :9
En ik had een iBook G4 12" 800 met 640 MB en 30 GB HDD zonder Bluetooth, dus die upgrade is bijna niet te vergelijken met de afweging tussen de huidige iBooks en PowerBooks.
Toch had ik uiteraard ook kunnen upgraden naar een nieuwe iBook, maar DVI maakte de PowerBook toch de meerprijs waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:36
ik ben nog aan het twijfelen tussen de 12" Ibook en de 12" Powerbook.
ik vroeg me af of het mogelijk was de Ibook via vga op mijn 20" dell breedbeeld aan te sluiten
of is dat te veel voor de videokaart.
als dit niet mogelijk is is de keuze simpel want de powerbook kan dit wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Laatst online: 14-09 07:41
dawuss schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 22:59:
Tsja, ik heb eigenlijk nog niet echt vaak en lang op iBooks gewerkt, en al helemaal niet op de nieuwe generatie.

Op dit moment zouden er voor mij maar een paar geldige redenen zijn om een PowerBook te kopen in plaats van een iBook:

• Je wil meer dan 12" display (14" iBook is onzin)
• Je heb echt wat aan die paarhonderd MHz die de PowerBook meer heeft dan de iBook.
• Je wil een extern scherm in dual opstelling gebruiken.
• Je gaat de snellere videokaart van de PowerBook gebruiken
• Je hebt line-in nodig
• Je kickt absoluut op het dimmende scherm, en toetsenbord backlight :P

Verder is de Powerbook op dit moment gewoon relatief erg duur ten opzichte van de iBooks, en performance wise verschilt het nauwelijks.
Collega van me heeft een IB en die merkt toch wel een heel verschil met mijn PB (ik zelf ook trouwens) scheelt maar iets van 100mhz. Ligt dus denk ik vooraal aan de hogere buspeed & snellere harddisk.

En wat je zegt pb ziet er wat mooier uit ;) Overigens heb ik weinig lol van dat fancy dim licht en keyboard aangezien ik hem altijd dicht gebruik samen met een externe monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm zit nu echt te twijfelen, de PB vink iig veel gafer dan de IB qua uiterlijk , de extra snelheid is ook mee genomen... ook heb k het voordel van een kennis die bij apple werkt en dsu met 27% korting hem voor mij kan bestellen... dan zou je uitkomen op IB 12" € 758,47 en de PB 12" met SD €1262,17

en dan heb je dus meteen een verdubbeling van HDD, meer snelheid, en ook een qualitatief betere laptop(beter scherm, toetsenbord, materiaal? of gold dit niet voor de 12")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, iBook besteld! Wat uiterlijk betreft: ik vind de iBook juist veel mooier, met dat mooie wit. En de prestaties van de PB zijn op dit moment echt niet zoveel beter - vroeger was het verschil veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Canaria schreef op woensdag 27 juli 2005 @ 11:27:
Bij centralpoint.nl is 1GB voor de Powerbook (van Kingston) 158 euri... Verzendkosten komen op zo'n 12 euri, dus uiteindelijk zit je op de zelfde prijs als jij: zo rond de 170...

Deze staafjes zijn door Kingston speciaal voor de Powerbook gemaakt.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1 ... 9 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.