[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen

Pagina: 1 2 ... 14 Laatste
Acties:
  • 6.715 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 17:13

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Omdat ik de laatste tijd steeds meer de behoefte heb aan een laptop, en die Apple Powerbooks me wel erg aanspreken, heb ik me hier eens wat meer in verdiept. Even vooraf: ik ben zelf van mening dat dit onderwerp wel een nieuw topic waard is, aangezien er geen recent topic over bestaat, en dit wat te specifiek is voor het "Grote Mac topic".

Vooraf even wat linkjes :)

apple laptop, wat is de meerwaarde? (2001)
[rml][ BC3] Apple G4 powerbook of een ''gewone'' laptop[/rml] (2001)
Apple iBook G4 is uit! (2003)
[rml][ Discussie] Apple versus PC[/rml] (2003)

Nu is mijn vraag: Wie heeft zelf een Applie iBook of Powerbook, en kan mij vertellen wat nu het voor- of nadeel is van een Apple laptop tegenover een willekeurige andere laptop.

Om vooraf even wat flamewars te voorkomen: Het eerste doel van een laptop is in mijn ogen desktopwerk, en geen gaming. Dat er op een mac geen Windows kan draaien is dus totaal niet aan de orde, en dus ook geen voor- of nadeel.

Een paar punten die ik me afvraag:

Hoe verhoudt zich een G4 Processor tegenover een x86 processor? Ook dit is een flame-gevoelig onderwerp, maar er zijn vast wel simpele statistieken over bekend :)
Volgens een verkoopster van een apple servicepoint ligt deze factor ongeveer op 1:2.5 echter dit lijkt me wat rooskleurig.

De snelste schijven die te krijgen zijn voor powerbooks draaien op 5400 RPM, terwijl 4500 RPM standaard is. Bij x86 laptops zijn ook 7200 RPM schijfjes te verkrijgen. Is dit een probleem bij het dagelijks gebruik?

Het staat buiten kijf dat powerbooks prijstechnisch minder voordelig zijn dan x86 laptops, maar zijn ze hun meerwaarde in geld ook waard in dagelijks gebruik?

Ik hoop dat dit voldoende is voor een aantal interessante discussiepunten, zonder daarbij te vervallen in flamewars :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-04 18:07

wouterve

Swinger of States

Je hebt één handig topic gemist in je lijstje met linkjes. Het topic [rml][ Ervaringen] Het overstappen van een PC naar een Mac[/rml] is in dit verband ook wel aardig leesvoer. Daarin heb ik ook al eens het één en ander op een rijtje gezet, dat misschien (een deel van) je vraag kan beantwoorden: [rml]wouterve in "[ Ervaringen] Het overstappen van een PC ..."[/rml]. Mocht je nog meer willen weten, dan zijn er altijd wel een paar verstokte apple-freaks aanwezig in #apple op irc.tweakers.net :) . Succes met het maken van je keuze en het nemen van de beslissing :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87748

Ik ben ook van plan om zeer binnenkort een 17 inch powerbook aan te schaffen :)
Kan niet wachten.

Verder mooie start post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1Mark
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-04 15:59
volgens mij is een G4 ongeveer 20-25% sneller dan een (northwood) P4 op gelijke snelheid. Geen statistieken om te onderbouwen echter.

Je kan in een apple ook een 7200RPM disc stoppen. Echter niet via de online mac winkel.
Zelf ben ik heel tevreden over mijn iBook. Vooral het snelle ontwaken uit standby (halve seconde) is erg fijn en de lange batterijduur (3:30) voor een laptop van toch alweer bijna 2 jaar oud.

MacOSX is gewoon erg wennen. Ik vind de interface mooier maar niet perse beter. Gewoon anders. Ik gebruik MS Office, photoshop en de terminal. De eerste twee zijn hetzelfde als op windows, de terminal is de extra die me deed overstappen. (makkelijk programmeren, omdat het zo lijkt op de webservers waarvoor ik ontwikkel).

Heb net een nieuwe 15" 1,5Ghz G4 besteld, iets groter scherm, maar vooral veel sneller in de omgang. De G3 is toch wel redelijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dawuss schreef op 14 mei 2004 @ 16:52:
Nu is mijn vraag: Wie heeft zelf een Applie iBook of Powerbook, en kan mij vertellen wat nu het voor- of nadeel is van een Apple laptop tegenover een willekeurige andere laptop.
Ik heb een PowerBook 12": http://www.tweakers.net/gallery/23657/sys

Waarom perse Apple?
  • 12" is makkelijk om mee te nemen, licht, toch compleet. Als je kijkt naar bijv. IBM ThinkPad X series, die hebben een externe optische drive. Zelfde verhaal met de ultra compacte Asus notebooks. PB heeft combo of desgewenst een dvdwriter aan boord, en is toch maar 2 kg, geldt overigens ook voor de iBook.
  • MacOSX en Darwin. Ik vind het werken in de terminal onder Linux altijd erg handig, en hoewel dat bij Windows met zaken als SFU of met cygwin enigszins ge-emuleerd kan worden, is 't net niet 'the real thing'. X combineert gebruikersgemak met unix/bsd zodat het OS er en grafisch gelikt uit ziet, en je aan de slag kunt gaan in de Terminal.
  • MacOSX en malware. Tegenwoordig begint malware een steeds groter risico te vormen voor het gebruik van computers. Ookal gebruik ik op mijn XP workstation niet-standaard programmatuur als Firefox, The Bat of Thunderbird, Psi, context, yadda yadda, virussen en spyware blijft een risico. Ik wil daar op een laptop waar ik zowel zakelijk als voor mijn studie gebruik van ga maken, geen last van hebben. En met Mac OS X (of Linux) heb ik dat niet.
  • Software voor Mac OS X. MS Office is beschikbaar, software van Macromedia en Adobe is beschikbaar, maar ook allerlei open source / geporte Linux programmatuur is beschikbaar (http://fink.sf.net). Heel veel keus dus, en ik behoud m'n 'verplichte' compatibiliteit met werk / studie. Bovendien heeft OS X standaard iCal, Address Book die ik sync met iSync via BT met mijn Siemens S55. Werkt allemaal prima, en blijft ook gewoon werken.
  • Sleep functie. Wanneer ik m'n PB dicht doe, gaat 'ie in sleep mode. Wanneer ik 'm dan weer open doe, is 'ie binnen een seconde weer daar waar ik gebleven was. Ideaal, beter dan bijv. het opstarten of zelfs hibernaten van een XP laptop. Zie ook de post hierboven.
  • Ondersteuning voor meer netwerken. Vaak wordt gedacht dat Apple niet zo compatible is. Nou dat valt reuze mee, als je bijv. kijkt naar de netwerken die OS X standaard ondersteunt, dan zijn dat er meer dan XP. Zie bijv: http://www.xvsxp.com/networking/
  • Airport Extreme (802.11g) is al geruime tijd standaard op Powerbooks en iBooks, terwijl centrino nog tijden aan 802.11b vast zat. AE zit helemaal ingebouwd, en de antennes zijn weggewerkt in 't scherm. Zie je ook niet bij alle laptops terug. Bluetooth zit dus ook op mijn PB en werkt perfect. Als ik soms hoor wat voor hell dat onder XP is... ik heb het zelf nog niet geprobeerd onder XP overigens, ik heb daar geen BT dongle voor.
Waarom PowerBook?
  • Uitstraling: Alu behuizing zegt genoeg ;)
  • Snelheid: toen ik mijn PB kocht, was de iBook 12" slechts 800 Mhz en de cache was 256kb (helft van de PB). Ik vond het de extra investering waard om een 1Ghz + 512kb cache aan te schaffen. Achteraf bleek dat Garageband best goed liep op mijn PB, maar minder op een iBook 800Mhz.
  • Standaard bluetooth, iBook heeft bluetooth optioneel (nu wellicht niet meer) en ik heb een model uit voorraad gekocht.
  • Mogelijkheid tot DVI, en standaard ondersteuning voor dual display. iBook heeft alleen vga, en kan met een hack andere reso's aan op de externe display.
Als ik je een advies mag geven, je kijkt nu eerst naar hoe snel het apparaat is, en hoe snel de hdd is, en of hij in economisch opzicht te rechtvaardigen is.

Maar de grote vraag is: Wat wil je er mee doen?
Wat verwacht je van een laptop?
Welke taken ga je uitvoeren op de laptop?
Welke software heb je daarbij nodig?
Wat voor gebruiker ben je: vaak onderweg | power user | textverwerker | gamer
Je vertelt dat je geen gamer bent, maar dat je desktop werk doet. Dat kan ook vanalles zijn :P. Dat kan zowel CPU intensief zijn als een beetje textverwerken/mailen/chatten.

Aan de hand daarvan kan je kijken wat je precies nodig hebt: veel/weinig CPU power, veel/weinig accu capaciteit, wireless, bluetooth, optische drive, grootte van het scherm.
Pas dan denk ik dat je kan bepalen of een Apple uberhaupt interessant is in jouw situatie.

Om toch even terug te gaan naar je vragen:
De snelste schijven die te krijgen zijn voor powerbooks draaien op 5400 RPM, terwijl 4500 RPM standaard is. Bij x86 laptops zijn ook 7200 RPM schijfjes te verkrijgen. Is dit een probleem bij het dagelijks gebruik?
Wanneer ik mijn PB ga gebruiken, hoef ik alleen de klep open te doen. Standaard staan er bij mij wat applicaties open: Mail, Safari, iCal, Terminal en soms Preview en dat soort zaken. Het voordeel daarvan is dat je nauwelijks de harddisk hoeft aan te spreken. Pas wanneer je een programma opstart zul je merken dat het iets trager is dan bij een 5400 of 7200 schijf, maar daarna kun je je programma actief houden en heb je daar verder geen last meer van.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je voldoende geheugen in de PB stopt. Anders gaat 'ie swappen en heb je alsnog 'last' van je harddisk bij het open houden van veel programma's. Mijn PB is uitgerust met 768 zoals je op mijn specs pagina kan zien, en dat gaat prima.

Nou, volgens mij was dat het wel :P

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

ben zelf nog niet zo heel erg lang een Mac gebruiker, maar was zelf al erg snel over.

ik heb nu geen windows computers meer, ik had ook nog een wintel laptop maar die heb ik onlangs verkocht. nu heb ik een Powerbook 12" 1.33ghz inbestelling staan bij apple.

als ik hem heb, post ik een uitgebreidverslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-04 21:15
Zit er nog verschil in behuizing tussen de iBook en Powerbook??

is de powerbook ook steviger of maakt dat niets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
wouterve schreef op 14 mei 2004 @ 21:41:
Je hebt één handig topic gemist in je lijstje met linkjes. Het topic [rml][ Ervaringen] Het overstappen van een PC naar een Mac[/rml] is in dit verband ook wel aardig leesvoer. Daarin heb ik ook al eens het één en ander op een rijtje gezet, dat misschien (een deel van) je vraag kan beantwoorden: [rml]wouterve in "[ Ervaringen] Het overstappen van een PC ..."[/rml]. Mocht je nog meer willen weten, dan zijn er altijd wel een paar verstokte apple-freaks aanwezig in #apple op irc.tweakers.net :) . Succes met het maken van je keuze en het nemen van de beslissing :) !
Dat is inderdaad wel een nuttig topic om eens door te nemen :)
volgens mij is een G4 ongeveer 20-25% sneller dan een (northwood) P4 op gelijke snelheid. Geen statistieken om te onderbouwen echter.
Als dat echt zo is, valt dit me wel erg tegen.

De snelste powerbook G4 is uitgerust met een 1,5 GHz processor, die dan maar gelijk zou presteren aan een 1,85 GHz P4? En dat terwijl hij 2x zo duur is? Hoop het niet :)
_/-\o_ Hier heb ik veel aan :)
12" is makkelijk om mee te nemen, licht, toch compleet. Als je kijkt naar bijv. IBM ThinkPad X series, die hebben een externe optische drive. Zelfde verhaal met de ultra compacte Asus notebooks. PB heeft combo of desgewenst een dvdwriter aan boord, en is toch maar 2 kg, geldt overigens ook voor de iBook.
Ik heb bij een Apple servicepoint met een 12" powerbookje gespeeld, maar ik kreeg de indruk dat dat schermpje wel erg klein was. Voor onderweg natuurlijk perfect, maar krijg je geen last van je ogen / nek als je er langer dan 3 uur op werkt?
MacOSX en Darwin. Ik vind het werken in de terminal onder Linux altijd erg handig, en hoewel dat bij Windows met zaken als SFU of met cygwin enigszins ge-emuleerd kan worden, is 't net niet 'the real thing'. X combineert gebruikersgemak met unix/bsd zodat het OS er en grafisch gelikt uit ziet, en je aan de slag kunt gaan in de Terminal.
Ik ben ook een CLI-freak onder linux, maar ik hoorde dat die OSX terminal niet helemaal volgens de standaarden presteert. Heb daar verder geen feitelijke onderbouwing voor, maar weet jij daar meer van :?
Maar de grote vraag is: Wat wil je er mee doen?
Wat verwacht je van een laptop?
Welke taken ga je uitvoeren op de laptop?
Welke software heb je daarbij nodig?
Wat voor gebruiker ben je: vaak onderweg | power user | textverwerker | gamer
Je vertelt dat je geen gamer bent, maar dat je desktop werk doet. Dat kan ook vanalles zijn :P. Dat kan zowel CPU intensief zijn als een beetje textverwerken/mailen/chatten.
Daar was ik inderdaad niet helemaal duidelijk in :)
In mijn ogen zal een laptop nooit een volwaardige desktopvervanger zijn, en ik vind dat ook niet nodig. Mijn desktopsysteem kan nog aardig meekomen (Athlon XP 1700+ onder Gentoo Linux) voor waar ik het beestje voor gebruik. Enige probleem: het ding weegt in totaal 40 Kilo.
Primair gebruiksdoel voor mijn laptop is dus: On-the-road. Waar in mijn ogen een laptop altijd al voor bedoeld is. Als ik eens bij iemand iets moet demonstreren, of repareren moet mijn laptop mee kunnen. Als ik eens een project moet maken bij iemand thuis: laptoppie mee.
Op zich dus niet echt zware eisen, waarvoor een 12" laptopje erg geschikt is.
In de weekends ga ik echter soms ook nog wel eens naar mijn ouders op bezoek. Dat is zo'n 2,5 uur reizen in de trein, en als ik dan daar ben blijf ik meestal ook het hele weekend. Mijn ouders zelf hebben een 400 MHz celeron, wat voor hen genoeg is, maar voor mij eigenlijk niet. Daar moet mijn toekomstige laptop eigenlijk als "mobiel workstation" gaan dienen, en dan lijkt me 12" wel erg klein om een hele middag naar te staren.

Verder moet ik het ding voor vrijwel alles behalve het draaien van zware games kunnen gebruiken. Voor een simpel tekstverwerkingsprogramma heb ik geen stevige laptop nodig, maar aangezien ik Technische Informatica studeer, zal er ook af en toe op geprogrammeerd en gecompileerd moeten kunnen worden.
De ingebouwde firewire poort maakt ook meteen dat ik de digitale videocamera van mijn opa/oma (ja, die zijn modern ;) ) er af en toe op zal aansluiten om video te bewerken (dat lukt ze dan weer net niet zelf :P) en natuurlijk is het ook leuk om af en toe eens een DVD of XviD te bekijken op de TV :)

In de trein moet het beestje ook op internet kunnen, waarvoor ik al een leuke telefoon met BlueTooth heb aangeschaft. Bij de duurdere iBooks zit dit tegenwoordig ook al aan boord, en ik heb het even geprobeerd: werkt fantastisch!
Veel beter dan onder windows of Linux zelfs, omdat het native wordt ondersteund door OSX.

Ten slotte heb ik zowel bij mijn ouders thuis als op de Universiteit waar ik nu net een jaartje studeer WLAN (nu nog 809.11b, maar in de toekomst misschien g).

Door al deze gebruikseisen ben ik uiteindelijk uitgekomen op de PowerBook serie, maar ik zit nog te twijfelen tussen de 12" en de 15" versie, en vanwege de prijs kijk ik nog steeds naar de verschillen met een gelijkwaardig x86 (centrino) alternatief.

Wanneer ik mijn PB ga gebruiken, hoef ik alleen de klep open te doen. Standaard staan er bij mij wat applicaties open: Mail, Safari, iCal, Terminal en soms Preview en dat soort zaken. Het voordeel daarvan is dat je nauwelijks de harddisk hoeft aan te spreken. Pas wanneer je een programma opstart zul je merken dat het iets trager is dan bij een 5400 of 7200 schijf, maar daarna kun je je programma actief houden en heb je daar verder geen last meer van.

Wat wel heel belangrijk is, is dat je voldoende geheugen in de PB stopt. Anders gaat 'ie swappen en heb je alsnog 'last' van je harddisk bij het open houden van veel programma's. Mijn PB is uitgerust met 768 zoals je op mijn specs pagina kan zien, en dat gaat prima.

Nou, volgens mij was dat het wel :P[/quote]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
kieskes schreef op 16 mei 2004 @ 15:36:
Zit er nog verschil in behuizing tussen de iBook en Powerbook??

is de powerbook ook steviger of maakt dat niets uit?
In de winkel werd mij verteld dat de plastic iBook behuizing minder snel deuken of krassen opliep dan de aluminium PowerBook behuizing. Kan iemand dit bevestigen?

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-05-2024
Wat denk ik dat ook zeer handig is, is om zelf even langs te gaan bij een AppleCentre en daar je ook nog even te laten inlichten hoe het allemaal werkt, even zelf op te werken en natuurlijk even naar de prijsverschillen tussen de AppleStore en een AppleCentre vragen. Want die zijn er wel degelijk. ;)

Verder ben ik voor de PowerBook 12" omdat het verschil in grootte en gewicht behoorlijk is met de iBook12". Je zou het niet verwachten maar het is meer dan je denkt. De iBook voelt wat meer lomp aan nadat je de PowerBook hebt vastgehouden :). Ook een belangrijk punt vind ik het toetsenboord. Deze is op de PowerBook toch een stuk fijner, hij voelt beter aan. De PowerBook geeft meer respons lijkt het. Ik weet niet precies hoe je het moet uitleggen. Je kan het beter zelf proberen. :P
Wat ik denk dat ook wel belangrijk is, is het verschil tussen de schermen en de mogelijke externe schermen. Bij de iBook is een extern scherm mirroring en bij een PowerBook is dat niet zo. De PowerBook ondersteund resoluties tot 1600x1200 dacht ik. Is toch wel fijn als je hem ook op je desktop wilt gebruiken. ;)
dawuss schreef op 16 mei 2004 @ 15:39:
[...]

In de winkel werd mij verteld dat de plastic iBook behuizing minder snel deuken of krassen opliep dan de aluminium PowerBook behuizing. Kan iemand dit bevestigen?
Ja kan ik bevestigen. Komt namelijk doordat de iBook een harde plastic behuizing heeft en dat het dan gelijk breekt, kan binnenin of de buitenkant, en de de Alu behuizing van de PB vangt de klap meer op door in te deuken.

Wat niet waar is, is dat de PB sneller krast. De iBook krast sneller door het plastic. De PowerBook is niet immuun voor krassen maar je krijgt het zeker niet sneller dan de iBook. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Sage op 16-05-2004 16:03 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Sage schreef op 16 mei 2004 @ 15:54:
Wat denk ik dat ook zeer handig is, is om zelf even langs te gaan bij een AppleCentre en daar je ook nog even te laten inlichten hoe het allemaal werkt, even zelf op te werken en natuurlijk even naar de prijsverschillen tussen de AppleStore en een AppleCentre vragen. Want die zijn er wel degelijk. ;)

Verder ben ik voor de PowerBook 12" omdat het verschil in grootte en gewicht behoorlijk is met de iBook12". Je zou het niet verwachten maar het is meer dan je denkt. De iBook voelt wat meer lomp aan nadat je de PowerBook hebt vastgehouden :). Ook een belangrijk punt vind ik het toetsenboord. Deze is op de PowerBook toch een stuk fijner, hij voelt beter aan. De PowerBook geeft meer respons lijkt het. Ik weet niet precies hoe je het moet uitleggen. Je kan het beter zelf proberen. :P
Wat ik denk dat ook wel belangrijk is, is het verschil tussen de schermen en de mogelijke externe schermen. Bij de iBook is een extern scherm mirroring en bij een PowerBook is dat niet zo. De PowerBook ondersteund resoluties tot 1600x1200 dacht ik. Is toch wel fijn als je hem ook op je desktop wilt gebruiken. ;)
Ik wist niet dat er verschil was tussen een AppleStore en een AppleCentre, maar ik ben in ieder geval bij een AppleCentre langs geweest. De prijzen die ze daar hanteren zijn ongeveer gelijk aan die van de Apple.nl website, met als belangrijk verschil het feit dat ik er 6% studentenkorting krijg :)

Dat een PowerBook extended desktops ondersteunt is voor mij een pre, voor als ik bij mijn ouders ben :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
dawuss schreef op 16 mei 2004 @ 16:02:
met als belangrijk verschil het feit dat ik er 6% studentenkorting krijg :)
http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/routingpage.html :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58852

Ik weet dit : qua prijs-prestatie verhouding is een apple laptop vreselijk. Ze zijn ongelofelijk duur, en worden makkelijk ingehaald door een doorsnee 2.4ghz Intel Celeron laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58852 schreef op 16 mei 2004 @ 17:44:
Ik weet dit : qua prijs-prestatie verhouding is een apple laptop vreselijk. Ze zijn ongelofelijk duur, en worden makkelijk ingehaald door een doorsnee 2.4ghz Intel Celeron laptopje.
Zoals ik al zei, ik overweeg een Apple laptop.
Weet iemand of het echt zo bar gesteld is met de performance van de powerbooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Kun je dit ook onderbouwen met daadwerkelijke cijfers / benchmarks? Ik kan het me namelijk haast niet voorstellen :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ik heb zelf een iMac 1.25Ghz PowerPC G4
en ik had een Acer Centrino 1.6Ghz.

Die Centrino 1.6Ghz(je zou eerlijk verwachten dat die sneller is) maar dat is dus niet het geval.
me iMac heeft 768mb ram en de Acer 512, maar dan mag het natuurlijk nog niet veel uitmaken.

het komt ook, omdat windows namijn mening het geheugen niet echt goed gebruikt.(tenminste dat valt mij op...)

als ik een DVDtje ging rippen of een filmpje ga renderen was die acer zo 9uur bezig
op me iMac nog geen uur! voor het zelfde filmpje!

[ Voor 24% gewijzigd door Qorne op 16-05-2004 19:24 . Reden: even wat beter :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de April 2004 editie van het Belgische PC magazine Netwerk stond een review van de Toshiba Satellite M30 vs Acer Aspire 1501 vs Apple Powerbook.
De Toshiba had een Intel Pentium-M 1.4ghz Centrino, de Acer had een Athlon64 Mobile 3000+ en de Apple had een 1.25Ghz PowerPC G4. De laptops beschikten allemaal over 512mb ram.

De prijzen van de laptops volgens pricewatch:
Toshiba : 1200 €
Acer : 1550 €
Apple : 2500 €

De uitslag was als volgt:

Praktijktest Photoshop 7:
Acer - 1:57min
Toshiba - 2:17 min
Apple - 2:54 min

Praktijktest mp3:
Acer - 2:48min
Apple - 3:18min
Toshiba - 3:48min

Praktijktest autonomie:
Toshiba - 2:53u
Apple - 2:03u
Acer - 1:57u

Conclusie : de Apple kost tot 2x meer dan een x86 gebaseerde laptop, maar de prestaties kunnen helemaal niet tippen aan de x86 gebaseerde laptops.
Je betaalt gewoon ongelooflijk veel geld gewoon voor de Apple naam.
Aan de ene kant heb je een Apple Powerbook, die kost 2500 euro, en aan de andere kant kan je een x86 laptop kopen voor 1200 euro die een veel snellere cpu heeft, sneller geklokt DDR geheugen, een dubbel zo grote harde schijf (die ook nog eens sneller is (5400 rpm ipv 4200rpm)), een dvd-writer en een stukken snellere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit loopt uit op een flamewar :D
Zou iemand misschien wat stats willen posten, zoals hoelang een DVD rippen kost ed.
Benchmarks zijn niet zo te vinden op het net en niemand wil zich er blijkbaar aan branden.

Persoonlijk gaat het mij niet echt om de ruwe performance, maar ik zou het wel leuk vinden als hij redelijk kan meekomen (Halo :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Qorne, dat kan je ook op een volwassen en nette manier brengen. Daarnaast kan je ook even met wat benchmarks het wat duidelijker maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goltharnl: de apple notebooks zijn waardeloos als het op games aankomt.
Dit komt onder andere door de veel te lage FSB (166mhz, dit is nog antiek in de computerwereld) en de ondermaatse videokaarten (32mb radeon 9000 enzo).
Op een iBook kan je Halo al helemaal vergeten, maar als je 2500 - 3000 euro uitgeeft aan een top of the line powerbook zal het misschien nog net lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je al eens naar de nieuwe specs gekeken?
Powerbooks zijn tegenwoordig G4 1.5 Ghz met ATI mobile 9700.
Wel weten waar je over praat heh?

(Sorry @ mod, maar ik vind RootX nu ook een beetje ver gaan)

EDIT: Ja ik was van plan een powerbook te kopen :)
Het is niet mainly gaming, anders had ik een Dell inspiron 9100 gekocht..
Ik wilde wel eens wat anders deze keer, maar een beetje gamen moet komen.
Sorry als dit als een flame overkwam :X

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 87748 op 16-05-2004 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

Aikeleer schreef op 16 mei 2004 @ 19:12:
Qorne, dat kan je ook op een volwassen en nette manier brengen. Daarnaast kan je ook even met wat benchmarks het wat duidelijker maken. ;)
ow bedoel het meer als een grapje! niet om hem aftekatten, ik hoop ook dat hij het niet zo opvat! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Anoniem: 58852 schreef op 16 mei 2004 @ 19:13:
goltharnl: de apple notebooks zijn waardeloos als het op games aankomt.
Dit komt onder andere door de veel te lage FSB (166mhz, dit is nog antiek in de computerwereld)
Hier zeg je iets vreemds: 166 MHz FSB is antiek?

Voor een PC wel ja, maar dan zou je ook kunnen concluderen dat 1,5 GHz antiek is, want de P4 zit nu al over de 3 GHz heen.

In beide gevallen ben je appels met peren aan het vergelijken, en dan wel zonder de juiste maatstaven :)

Ik zou wel eens wat duidelijke resultaten willen zien, zoals je eerder genoemde PC Magazine test :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:16

Maximus

There is no substitute

r00tx, ik wil niet lullig overkomen maar wie gaat nu games spelen op een Laptop? Als je een x86 laptop koopt kan ik me het nog voorstellen maar Apple eigenaren zijn meestal niet van die fanatieke gamers :) Dus als je een Apple laptop koopt weet je dat games niet altijd willen.

En dan nog iets over die lage FSB dingen. Een echte apple fan koopt een Powerbook, je bent dan inderdaad wat kwijt maar ALLE Powerbooks hebben nu DDR333. En ik moet nog even een ding kwijt:

Een apple notebook is misschien duurder, maar het hangt gewoon perfect samen. Mede doordat Apple gewoon alles maakt, hardware & software. En daar betaal je dan voor. Ik heb het er wel voor over mede door het grote gemak

En ja je hoort de x86 boys al schreeuwen van "whaha ik heb een 2.8ghz laptop / 1.6 centrino", apple heeft die snelheden niet nodig om goed te zijn die kunnen het ook af met 1.5 of 1.33. Snel genoeg, want ik vind de Powerbook G4 van een vriend van me sneller dan mijn vaders nieuwe 1.6ghz centrino.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

ik vind stabiliteit ook wel wat geld waard.
vergeet ook niet, dat een Apple heel erg veel software er bij levert! die je bij een Windows notebook niet krijgt.

Ik wil x86 Laptops helemaal niet afzeiken hoor, maar het ligt er gewoon aan wat je wilt ik en meer hier willen gewoon Apple.
Voor mijn gevoel zijn Apples ook beter als x86 notebooks, maar goed....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 58852 schreef op 16 mei 2004 @ 19:10:
In de April 2004 editie van het Belgische PC magazine Netwerk stond een review van de Toshiba Satellite M30 vs Acer Aspire 1501 vs Apple Powerbook.
De Toshiba had een Intel Pentium-M 1.4ghz Centrino, de Acer had een Athlon64 Mobile 3000+ en de Apple had een 1.25Ghz PowerPC G4. De laptops beschikten allemaal over 512mb ram.

[cut onzin]
Mja. Het mag dan wel zijn dat die x86 laptops volgens die mensen sneller zijn -- maar dat is dan ook meteen waar ze op gemarket worden. Ze worden gemaakt om sneller te zijn dan de competitie. Dat is bij Apple niet het geval. Bij Apple worden ze gemaakt op gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en qualiteit. Dat er dan 200MHzjes minder aan kloksnelheid op een technisch meer geavanceerde CPU in zitten is niet boeiend.

Als je een PowerBook koopt koop je een computer die werkt. Wil je draadloos netwerken? Prik er een airport kaart in en het werkt. Bluetooth? Geen probleem. Dat zie je bij x86 laptops niet altijd zo vloeiend gebeuren. Hell, mijn eigen PowerBook G3 heeft zelfs ingebouwde SCSI.

Bovendien krijg je er ook het meest geavanceerde consumenten-georienteerde OS ter wereld bij: Mac OS X. Het is gebruiksvriendelijk (op m'n stage zijn er mensen die eerder nooit met een Mac gewerkt hadden die 't binnen een kwartiertje helemaal onder de knie hadden), het werkt gewoon altijd, en wat al eerder gezegd is: om te sleepen klap je 'm dicht, en als je 'm weer open klapt is 'ie klaar om te gaan voor dat je halverwege bent.

Dat is waarom je een Mac koopt, niet omdat 't sneller is dan de rest. Daar worden ze niet voor gemaakt. (Alhoewel die G5 beesten wel fucking rap zijn trouwens ;))

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

M@ximuS schreef op 16 mei 2004 @ 19:26:
r00tx, ik wil niet lullig overkomen maar wie gaat nu games spelen op een Laptop? Als je een x86 laptop koopt kan ik me het nog voorstellen maar Apple eigenaren zijn meestal niet van die fanatieke gamers :) Dus als je een Apple laptop koopt weet je dat games niet altijd willen.
Eerlijk is eerlijk, ik vroeg of je er een beetje mee kan gamen.
Ik wil namelijk ook wel eens af en toe een spelletje spelen (zowieso Diablo II, maar dat zit wel snor zo te zien) en misschien wat Halo.
Ik heb voor mezelf besloten dat geen enkele laptop geschikt is voor het echte gaming werk, waardoor Apple wel aantrekkelijker wordt.
En dan nog iets over die lage FSB dingen. Een echte apple fan koopt een Powerbook, je bent dan inderdaad wat kwijt maar ALLE Powerbooks hebben nu DDR333. En ik moet nog even een ding kwijt:

Een apple notebook is misschien duurder, maar het hangt gewoon perfect samen. Mede doordat Apple gewoon alles maakt, hardware & software. En daar betaal je dan voor. Ik heb het er wel voor over mede door het grote gemak

En ja je hoort de x86 boys al schreeuwen van "whaha ik heb een 2.8ghz laptop / 1.6 centrino", apple heeft die snelheden niet nodig om goed te zijn die kunnen het ook af met 1.5 of 1.33. Snel genoeg, want ik vind de Powerbook G4 van een vriend van me sneller dan mijn vaders nieuwe 1.6ghz centrino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Precies, je hebt aan een Apple geen patsbeest in de zin van snelheid maar meer in de zin van:

- gebruiksgemak
- uiterlijk
- compatibiliteit
- software dat je er bij krijgt
- geen gezeur met vastlopers enz

Hierbij wil ik net als Qorne niet zeggen dat x86 goed is, maar een Apple gebruiker stelt zijn eisen bij een laptop anders als een x86 persoon. De apple gebruiker gaat voor gemak, snelheid en uiterlijk.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heel interessant die cijfertjes, maar x86 laptops zijn gewoon geen Apple's :)

Ik heb zelf een 12" 1GHz Powerbook. Ik zal eerlijk toegeven, hij is inderdaad niet zo snel als veel nieuwe PC's; gevoelsmatig is hij ongeveer gelijk met de XP 1800+ van mijn ouders. Maar Apple heeft imo gewoon 2 troeven:

1. De hardware, iedereen die mijn Powerbook ziet begint spontaan te kwijlen en elke Dell/Toshiba/IBM waar ik hem langs zet ziet vanzelf groen van jaloezie. De hardware van Apple is gewoon prachtig om te zien en ik vind dat dat het werken ook gewoon prettiger maakt.

2. Mac OS X. Als je hier nog niet mee gewerkt hebt moet je het eens proberen. Ik vond het vanaf de eerste 5 minuten geweldig en hoef eigenlijk nooit meer met iets anders te werken (en ik heb met zowel Linux en Windows gewerkt alsmede een handjevol andere systemen)
Bovendien draait de laatste versie van Mac OS X nog steeds op de eerste iMacs (met 266MHz G3's), Apple's gaan gewoon veel langer mee en zijn ook veel waardevaster dan hun x86 broertjes.

Als je zo goedkoop mogelijk uit wil zijn moet je gewoon een PC nemen. Bovendien Apple's zijn zeker niet voor iedereen geschikt, maar zelf denk ik dat ik nooit meer een x86 (lees: Windows/Linux) PC koop :)

Owja de grootste bottleneck van mijn Powerbook zit trouwens in de 4500rpm harde schijf, ik zou de upgrade naar de 5400rpm schijf dan ook zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Kan iemand me trouwens vertellen hoe het precies zit met de garantie bij Apple?
Als er bijvoorbeeld na een half jaar een dode of "hot" subpixel ontstaat in het scherm, wat dan?

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

dawuss schreef op 16 mei 2004 @ 19:35:
Kan iemand me trouwens vertellen hoe het precies zit met de garantie bij Apple?
Als er bijvoorbeeld na een half jaar een dode of "hot" subpixel ontstaat in het scherm, wat dan?
Geen idee eigenlijk. De laatste Apple-tft waarbij ik dat heb zien gebeuren was een PowerBook 3400 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Apple heeft kwalitatief heel goede laptops, maar de prestaties ervan zijn helemaal voorbijgestreefd, en de prijzen zijn veel (maar dan ook VEEL) te hoog.
Dat een Powerbook van 2500 euro in benchmarks (zowel synthetische als real-world) stukken slechter scoort dan een laptop van Acer of Dell van 1250 euro, dat vind ik eigenlijk ronduit stom.
Natuurlijk, performance is niet alles, kwaliteit en uiterlijk vind ik ook belangrijk, maar als je zo veel geld uitgeeft zou je toch mogen verwachten dat je een snel product in huis haalt?
En die laptop waar goltharnl over praat, dat model met 1.5ghz cpu en een Radeon9700 128mb, die kost zo maar eventje 2900 euro in de Belgische apple store. En dan heb je zelfs nog maar 1 jaar garantie ook, en nog geen draagtas of niks 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus

Maximus

There is no substitute

Zoals wij al eerder zeggen, de x86 boys zoals jij vinden dat "veels te veel want we willen snelheid voor een lage prijs", echter mensen die Apple kopen zijn bereid hier geld voor te betalen en kiezen voor stabiliteit en compatibiliteit, en zoals ik al lees in deze thread is dat sommige mensen [r00tx bijvoorbeeld] moeilijk duidelijk te maken.

Want als het x86 werkelijk zo goed was waarom kiezen dan practisch alle grafische artiesten voor apple ? kiezen alle audio-freaks voor apple? kiezen mensen die van makkelijk te gebruiken software houden voor apple? kiezen mensen die geen problemen willen en gewoon hun pc willen gebruiken voor apple?

Om 1 en dezelfde reden:

Het is stabiel, het heeft alles in zich en het maakt de mensen niet uit dat ze daar meer voor moeten betalen.

En ja die laptop kost 3000 euro, maar dan heb je wat. Jij zal nu denken die kerel is gek, maar nee ik wil best betalen voor iets wat een echt kwaliteit product is. En zoals Sage ook al zei, een apple houd zijn waarde want een ibook van 4 jaar geleden betaal je nu nog 800 tot 600 euro voor. Dat zie ik niet bij een x86 systeem.

Maar zoals ik ook zie in dit topic is het heel moeilijk om mensen die een x86-er zijn in hart en nieren ook maar dingen te vertellen laatstaan bij de leren over Macintosh hardware. En al zeker qua prijzen betreft.

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 16 mei 2004 @ 21:20:
Apple heeft kwalitatief heel goede laptops, maar de prestaties ervan zijn helemaal voorbijgestreefd, en de prijzen zijn veel (maar dan ook VEEL) te hoog.
Dat een Powerbook van 2500 euro in benchmarks (zowel synthetische als real-world) stukken slechter scoort dan een laptop van Acer of Dell van 1250 euro, dat vind ik eigenlijk ronduit stom.
Vergelijk Apple niet met een Dell of een Acer, neem dan een IBM, X serie is ook zo rond de 2500$ met wat extra's.
Een 1200euro iBook is er ook.
Volgende maand haal ik een powerbook 17" omdat ik weet dat ie voor mijn editting doeleinden op lokatie voldoet.
De door mijn gebruikte software werkt soepel en probleemloos op die specs, als ik een ander merk laptop moet nemen ben ik minstens zoveel kwijt zoniet duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maximus, ik ben geen Windows gebruiker, bij mij "werkt" alles ook gewoon, en nog stabiel ook.
Ik gebruik namelijk FreeBSD en Debian GNU/Linux als OS.
O.k. blijkbaar zijn er mensen die 3000 euro "willen" betalen voor een laptop, als je
voor 1300 euro een laptop kunt kopen die beter is (een Dell Inspiron 8600c bijvoorbeeld, met een mooi UltraSharp hoge resolutie 15.4" TFT scherm, 512mb DDR, een Intel Pentium-M 1.5ghz met 1mb L2cache, een 60gb hdd en een Radeon 9200 64mb).
En maak je geen illusies over de zogenaamde "allesoverheersende kwaliteit" van Apple laptops, hebben jullie de horror verhalen niet gehoord van de duizenden eigenaars van een iBook waarvan het logic board kapot ging, NET na het vervallen van de garantie? Geen enkele laptop is perfect hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, als iemand mij eens van beide een vergelijkbare config laat uitproberen voor een week, wil ik wel een vergelijking maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 00:32
Wat ook vergeten wordt door de "x86 boys" is de hoeveelheid software die apple standaard bij zijn hardware leverd. Persoonlijk vind ik windows xp vrij kaal geleverd en moet je veel software extra bijkopen (warez downloaden telt niet!). Met een groffe schatting kun je makkelijk nog 350 euro erbij rekenen voor een een xp laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Laatst online: 25-04 01:47

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Wil het kort houden...
Ben zelf ook sinds een kleine half jaar een mac gebruiker.
Vind zelf dat Apple wel duur is en kan je voor zeflde geld betere laptop kopen.
Maar als je eenmaal Mac OS X gebruikt wil je niet anders meer.
Het werkt gewoon lekker! Ik zou zeggen probeer het eens ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Anoniem: 58852 schreef op 16 mei 2004 @ 22:14:
Maximus, ik ben geen Windows gebruiker, bij mij "werkt" alles ook gewoon, en nog stabiel ook.
Ik gebruik namelijk FreeBSD en Debian GNU/Linux als OS.
O.k. blijkbaar zijn er mensen die 3000 euro "willen" betalen voor een laptop, als je
voor 1300 euro een laptop kunt kopen die beter is (een Dell Inspiron 8600c bijvoorbeeld, met een mooi UltraSharp hoge resolutie 15.4" TFT scherm, 512mb DDR, een Intel Pentium-M 1.5ghz met 1mb L2cache, een 60gb hdd en een Radeon 9200 64mb).
Ik gebruik zelf op het moment Gentoo en Debian GNU/Linux op een x86 desktop. Qua hardware snelheid lijkt me een powerbook inderdaad prijstechnisch niet erg gunstig, maar jij overdrijft te veel om je punt te maken. Ik heb dit topic geopend om de voor- en nadelen van Apple laptops voor mijzelf duidelijk te krijgen. Wat jij doet is in mijn ogen helaas echter gewoon een flame. Je vergelijkt de duurste powerbook, met een model dat er qua snelheid duidelijk niet aan kan tippen. Zelfs al was een 1,5 GHz powerpc processor even snel als een 1,5 GHz Pentium-M, dan nog werd de x86 laptop ingehaald door de grotere schijf, snellere videokaart en meer RAM.

Als je je punt wil maken over de hoge prijs van powerbooks, laat dit dan tenminste een eerlijk punt zijn, en vergelijk een powerbook van 3000,- niet met een veel langzamer laptopje van minder dan de helft van de prijs, want die vergelijking kun je onmogelijk hard maken.

Ik hoop dat we hiermee het flamen over x86 vs PowerPC achter ons kunnen laten, want van duidelijke vergelijkingen heb ik nog niet veel gezien :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Ik heb ervaring met ibooks en x86 laptops:

x86
- Gaming kunnen ze wel geschikt voor zijn, mijn verouderde laptop draait nog steeds redelijk wat 3d spellen
- stabiel (ja, ik draai windows)

ibook
- Snelheid is gewoon goed, maar ik heb geen benches gedraaid. Maar voor surfen, tikken en beetje photoshoppen is het instapmodel ibook een goed apparaat
- 12 inch scherm merk je niks van als je er eenmaal mee bezig bent
- Net zo stabiel als windows (als ik eerlijk ben, ik heb mijn windows machine iets minder zien hangen)

Wil je dus stiekempjes wel gamen: neem een x86 laptop.
Wil je een redelijk product waar je mee kan showen: neem een powerbook

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

En maak je geen illusies over de zogenaamde "allesoverheersende kwaliteit" van Apple laptops, hebben jullie de horror verhalen niet gehoord van de duizenden eigenaars van een iBook waarvan het logic board kapot ging, NET na het vervallen van de garantie? Geen enkele laptop is perfect hoor.
Shit happens. En ook Apple ziet dat in. Als zodanig hebben ze eigenaren van alle iBooks die die hapering zouden kunnen ontwikken gratis de mogelijkheid gegeven de logic boards te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie trouwens veel mensen roepen hoe goed/slecht Apple is, maar ik heb eerlijk gezegd geen harde nummers gezien van beide zijden anders dan "X86 voelt sneller" "Alles werkt gewoon snel in Apple"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Je kunt het ook niet goed vergelijken, syntetische benchmarks zeggen lang niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, maar je kunt bijvoorbeeld wel vergelijken wat je framerate is tussen bepaalde games (Apple heeft ook games) of bij het omzetten van wat films naar DVD formaat.

Ben het wel met je eens dat meeste benchmarks niet veel zullen zeggen.
Ik blijf gewoon nog even rondkijken, vooral nu de Dothan uit is gezien ik een laptop wil die nog wel een tijdje mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 19:02

HJR

Laat ik ook eens wat zeggen :)

Vorig jaar heb ik via PC prive een Acer Travelmate 803LCib gekocht. Toen het paradepaardje van Acer. Was toen rond de 1800 euri. Ik had de ti Powerbook van een vriend van mij gezien en ik was meteen verleifd, alleen de4 prijs weerhield mij een Powerbook te kopen. Ik ging toch Linux op de laptop zetten met KDE 3.1.4 zag dat er erg mooi uit.

Nu komt het probleem. De laptop draaide perfect (alleen ACPI ondersteuning is brak onder Linux, waardoor sleep (gebruik ik erg veel) niet werkte). Nu was de software dus niet het probleem, alleen de hardware. Plakkende muisknop op touchpad. Lees het Travelmate topic er maar op na. Erg veel problemen met de hardware. Laptop is dus 5 keer RMA gegaan naar Acer. Na de vijfde keer was ik het zat en heb ik een nieuw exemplaar geretourneerd naar de leverancier.

Ik had absoluut geen vertrouwen meer in de gare en brakke behuizingen van x86 laptops. Allemaal voelen ze even brak aan. Echt allemaal tuinstoelenplastic. Zelfs de duurdere Compaq Evo's. Ik ben dus overstag gegaan 1000 euri erbij gelegd en een Powerbook gekocht.

x86 laptops zijn erg snel en erg goedkoop geworden alleen die bezuiniging zie je terug in de behuizing en de kwaliteit ervan. Daar had ik dus geen vertrouwen meer in en heb een Apple gekocht.

En dan over de Powerbook. Echt een wereldding. Alles werkt out of the box. Ik heb weleens dat Finder hangt met een SMB share, maar dan kill je dat proces gewoon via je terminal. De rest crasht niet mee. Linux idem maar dat terzijde.

Voordeel boven Linux: commerciele software zoals Photoshop en Microsoft Office. Software updater en installen van software zeeeeer eenvoudig. Zelfs simpeler als onder Windows.

Kortom voor mensen die een willen werken met een computer in plaats van alleen maar klooien en pielen, van een mooi design houden en spelletjes gewoon op een Xbox spelen, is een Apple een aanrader.... :)

Voor de rest is alles al gezegd door andere Apple gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 87748 schreef op 17 mei 2004 @ 08:55:
Ik blijf gewoon nog even rondkijken, vooral nu de Dothan uit is gezien ik een laptop wil die nog wel een tijdje mee kan.
Je moet kopen als je nu een systeem nodig hebt, als je kan wachten heb je dus eigenlijk geen nieuw systeem nodig, w8en op beter,sneller hou je toch.
Ligt er helemaal aan wat jij wilt gaan doen met je systeem.
De laatste 3d games spelen?-----> ati 9700 erin
Af en toe mobiel maar meestal op je buro? ----> mag een desktop cpu zijn, scheelt $
Welk OS wil je gaan gebruiken?
OS X is redelijk te draaien vanaf een G3 met min 256ram, op de laatste G4 modellen is het bijzonder soepel.
XP draait lekker op alle systemen wat nu te koop is met min 256ram
Dus wat bedoel je met "een tijdje mee kan" ? Longhorn? X.4? dat zal op alle modellen wel gaan lukken.
Een Final Cut Pro loopt ook prima op een G4 1.5ghz, als je maar een snelle hd schijf hebt en veel ram.

[ Voor 4% gewijzigd door dolby op 17-05-2004 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik moet zowieso toch wachten tot ik mijn vakantie geld heb he?
Wat alleen zo jammer is met laptops algemeen zijn de hardware bugs (ze hebben allemaal wel iets) en hoe je dan afhankelijk bent van de leverancier voor een oplossing (met een PC als mijn moederbord moeilijk doe, moet ik in het ergste geval een nieuwe kopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dawuss, je hebt het verkeerd, ik vergelijk een powerbook van 3000 euro niet met een "laptopje" van 1250 die LANGZAMER is, want dat laptopje van 1250 euro is namelijk sneller (in alle opzichten : geheugen, harde schijf, cpu en gpu) dan de powerbook van 3000 euro.
Dat is juist het punt! Powerbook van 3000 euro wordt voorbij gesneld door x86 laptop van 1250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 11:57:
Dat is juist het punt! Powerbook van 3000 euro wordt voorbij gesneld door x86 laptop van 1250 euro.
Even aannemend dat dat waar is, wat is dan het probleem?
Voor sommige mensen speelt alleen die snelheid niet zo'n grote rol, maar spelen andere zaken (bijvoorbeeld het OS, bijgeleverde applicaties, goede WLAN en BT ondersteuning, draagbaarheid en gewicht) ook een rol.
Die horror verhalen ken ik wel degelijk.
Voordat ik tot aanschaf overging, heb ik me uiteraard flink verdiept in Apple en zowel de iBook als de Powerbook.
Zoals CyBeR al zegt, dit euvel wordt kosteloos gerepareerd: http://www.apple.com/support/ibook/faq/
En laten we vooral iPod's dirty secret niet vergeten in deze context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs
  • Laatst online: 09:10

fcs

Heb sinds kort ook een powerbook 15" (17" was net te duur, en heb thuis een win pc met 19", dus eigelijk overbodig voor mij)

Ben voor een mac gegaan, omdat ik het leuk vind om te "spelen" met verschillende systemen. Via pc-prive kwam ik nog een paar centen goedkoper uit.

Dus ben ik voor de powerbook gegaan. Moet zegen dat het geen miskoop is/was.

Was enkel niet zo heel tevreden over de keyboard, ben dus op zoekgegaan naar een alternatief.

Kwam ik dit tegen: Fingerworks

Besteld, geinstalleerd, en gaan :P
De keyboard incombinatie met de mac, is echt supper... Ding heeft 1024 comb's te gebruiken, buiten de vast ingestelde combinaties (voor oa adobe producten, maja ect).

Over de laptop zelf, ben ik zeer teverden. Tot nu toe geen problemen gehad.
Enkel mijn voedigs adapter was gaar bij aankomst (misschien vanwegen de transport (gesloten kleine busje zonde ventialtor) deze is wel door apple kosteloos vervangen.

Ik gebruik hem zowel thuis als op mijn werk (telco, gebruik dus vaak command line). Het uitwisselen van bestanden tussen windows omgeving en mac, is voor zover ik ondervind geen probleem. De voor geinstalleerde samba staat al goed geconfigureerd, hoeft alleen aangezet te worden. Tevens is er volgens mij ook de mogelijkheid om samba zelf te configurreren.

Netwerken heb ik ook geen problemen mee. Een enkele ding wat ik misschien mis, is een muis, maar daarvoor gebruik ik de keyboard......

[ Voor 5% gewijzigd door fcs op 17-05-2004 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 11:57:
Dawuss, je hebt het verkeerd, ik vergelijk een powerbook van 3000 euro niet met een "laptopje" van 1250 die LANGZAMER is, want dat laptopje van 1250 euro is namelijk sneller (in alle opzichten : geheugen, harde schijf, cpu en gpu) dan de powerbook van 3000 euro.
Ok als jij even link aan kan geven waar ook deze specs in verwerkt zitten dan ben ik het met je eens. Laten we het er even op houden dat de G4 1,5GHz ongeveer even snel is als een G5 1,6GHz en dat die op zijn beurt weer even snel is als een P4 2,4GHz. Dat is synthetisch gezien nog een aardige vergelijking. ;)

Specs:
512 MB DDR333-geheugen
80GB Ultra ATA/100-schijf 5400RPM
ATI Mobility RADEON 9700 (128 MB DDR)
Toetsenbord met backlightverlichting
Gigabit Ethernet
FireWire 400 & 800 & USB 2.0
Ingebouwde AirPort Extreme
Ingebouwde Bluetooth
DVI- en S-video-uitvoer
Hoogte: 2,8 cm
Breedte: 34,8 cm
Diepte: 24,1 cm
2,6 kg met batterij en optische-schijfeenheid

En dat voor de prijs van 2835,81.

Bron

En dat zijn dan natuurlijk alleen maar hardware specificaties. De meeste mensen die een Apple kopen betalen eigenlijk omdat ze gewoon MacOSX willen gebruiken. Het werkt gewoon, geen gekloot met drivers of een register, geen commerciële software die je moet missen. En toch nog steeds de voordelen hebben van een Unix systeem en de voordelen van een commercieel systeem wat betreft gebruiksvriendelijkheid. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Sage op 17-05-2004 13:01 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sage, als in het Netwerk magazine (zie mijn vorige posts) een G4 1.25ghz makkelijk wordt voorbijgestoken door een Pentium-M 1.4ghz in Photoshop praktijk tests, hoe kom jij er dan bij dat een G4 1.5ghz SNELLER is dan een P4 2.4ghz?
Zelfs de G5 verliest bij alle Photoshop benchmarks van een gewone Pentium IV northwood (na te lezen op http://www.barefeats.com/pentium4.html).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:01:
Sage, als in het Netwerk magazine (zie mijn vorige posts) een G4 1.25ghz makkelijk wordt voorbijgestoken door een Pentium-M 1.4ghz in Photoshop praktijk tests, hoe kom jij er dan bij dat een G4 1.5ghz SNELLER is dan een P4 2.4ghz?
Zelfs de G5 verliest bij alle Photoshop benchmarks van een gewone Pentium IV northwood (na te lezen op http://www.barefeats.com/pentium4.html).
Ik heb die link bekeken maar echt voorbij vliegen is er niet bij. Misschien is een x86 comp iets sneller maar er zijn zoveel voordelen die de snelheid van het systeem te niet doen.
Antivirus software en een firewall bijvoorbeeld + extra programmaatjes zijn extra resources = vertraging. Benchmarks zijn leuk maar ik niet de praktijk.

Connectiviteit voorbeeld:
Hier op de HvA kon ik mijn iBook zonder enige extra software en registratie op het netwerk krijgen. Mijn klasgenoten zijn hun laptop een halve dag kwijt + extra software (novell client, en iets met w2 801.12 ofzo) + registratie. Ik heb deze ellende niet hoeven meemaken.

Batterijduur:
Geen voorbeeld voor nodig denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs

fcs

heb zo het vermoede dat we hier in een discussie powerbook vs/ x86 laptop.
Misschien is idd de snelheid van een x86 machine in het algemeen sneller dan een ppc computer.

Echter, sommige (incl. ik) kopen een mac voor een aantal andere eigenschappen die in een x86 laptop niet zitten, of anders ook voor zelfde soort prijs verkocht wordt.

Dat zijn oa:

stijl ((men kan alles zegen over de snelheid van een mac. Qua desing is ie gewoon vele male beter dan een x860 laptop (ik vergelijk met de hp/compaq laptos die hier op het werk via pc-prive te krijgen waren/zijn)).

Breedbeeld. Dat zie ik ook niet echt terug in de rest van de laptops. Kwalitiet van het scherm (als je een goed werkende hebt). Tot nu toe heb ik meer het gevoel gehad dat ik de films liever op mijn laptop kijk, dan op mijn 19" crt Iiyama.

Last but not least: gewicht. Powerbook 15" is iets van 3 kg. Dat vind ik zeer netjes voor een laptop. Als ik naar het gewicht van een andere kijk, dan zit ik er zeker een halfe tot 1 kg erboven (zoniet meer).

voor mensen die met linux (of een variant) willen werken, en toch netjes de office zooi nodig hebben, kunnen dat zonder problemen doen. Zoals eerder gezegt. helaas zitten nog een hoop bedrijven op een windows omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo hey, wat een geflame..
Ik kijk wel wat mensen met gemiddelde games halen en ik zal denk ik Eclipse even op CD fikken.
Zaterdag maar eens langs de Macstore en kijken hoe dat werkt.
Als het echt naatje is kan ik altijd nog een Hell kopen (we hebben ze op ons werk en dat zijn dan nog de latitude series...die zouden zo uber goed en stabiel moeten zijn :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
Nouja, het is geen gewone P4. Het is een P4 3,0GHz die word ingehaald door een G4 1,42GHz. En nou ja, om het maar even op jou pad te houden, een G4 1,5GHz is toch sneller dan een G4 1,42GHz. Dus eigenlijk heb ik je nog 600MHz voordeel gegeven. ;) En dan nog een feit. Deze test is genomen onder OSX 10.2.6. En dat is toch een stukje langzamer dan OSX 10.3.3. Misschien is dat ook weer iets om mee te nemen. :)

Maar dan heb ik eigenlijk nog een vraagje. Wat doe jij eigenlijk onder Linux waar je zo'n ubersnelle laptop voor nodig hebt?

[ Voor 20% gewijzigd door Sage op 17-05-2004 13:28 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sage ik denk echt dat je eens moet leren lezen, in die benchmark die G4 1.42 ghz dat is een DUAL CPU. 2 maal 1.42ghz dus.
En de G5 1.8ghz, die wordt in alle photoshop praktijk test op die website ingehaald door een p4 3ghz, en niet andersom.
Een pentium4 of athlon64 workstation van 1000 euro kan een Apple Powermac met een g5 van 2500 euro gewoon op elke photoshop test verslaan. Tot zo ver de kracht van de G4/G5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fcs : jij zegt dat een powerbook 15inch zo'n 3kg weegt.
Dat is redelijk erg te noemen, want die powerbook kost 2500+ euro, terwijl een Dell Inspiron 510M met een 15inch scherm slechts 2.3kg weegt en slechts 1150 euro kost :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.barefeats.com/pb11.html

Als ik zo kijk valt het best wel te doen, hoeft niet super extreem te zijn allemaal :)

R00tx, klein vraagje?
Waarom maak jij het je persoonlijke missie om "gelijk" te krijgen? :X

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 87748 op 17-05-2004 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:30:
Dat is redelijk erg te noemen, want die powerbook kost 2500+ euro, terwijl een Dell Inspiron 510M met een 15inch scherm slechts 2.3kg weegt en slechts 1150 euro kost :*)
Powerbook is er vanaf 2.1kg, iBook vanaf 2.2kg en kost slechts 1199 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil geen gelijk "krijgen", ik HEB gelijk.
Apple zet zijn klanten gewoon af, punt uit. De performance van apple laptops (en computers) is ronduit slecht, en ze vragen dan ook nog dubbel zo veel voor hun materiaal als een Dell/HP/Gateway/...
Apple gebruikt ook gewoon de onderdelen van de goedkoopste producent hoor.
En ik hoor iedereen hier zo raven over Mac OS X? Mac OS X kost geld, en voor elke nieuwe versie die uitkomt moet je telkens opnieuw betalen. En het is closed source. Je kan beter gewoon een linux distro gebruiken, met Gnome 2.6.1 erop, en een Mac OS X Panther GTK2 theme, en voila. Dan heb je al de functionaliteit, maar dan gratis, en open source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dolby we hadden het over een Powerbook van 15".
Je kan geen iBook 12" vergelijken met een Inspiron 510m 15" hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:38:
Dolby we hadden het over een Powerbook van 15".
Je kan geen iBook 12" vergelijken met een Inspiron 510m 15" hoor.
powerbook is er vanaf 2.1kg
idd je gaat een iBook niet vergelijken met een Dell met shared video, das oneerlijk voor de Dell, de ATI in iBook is stuk sneller

[ Voor 8% gewijzigd door dolby op 17-05-2004 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dolby : geen probleem, neem dan de Inspiron 8600 met een Radeon 9600 pro 128mb, die heeft een 15.4" breedbeeld TFT en weeg nog steeds minder dan de Powerbook 15" en kost maar liefst 1000 euro minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:36:
Je kan beter gewoon een linux distro gebruiken, met Gnome 2.6.1 erop, en een Mac OS X Panther GTK2 theme, en voila. Dan heb je al de functionaliteit, maar dan gratis, en open source.
Oh ja? Kan ik dan Office gebruiken? Kan ik dat Adobe software gebruiken? Kan ik dan Macromedia software gebruiken? Vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:29:
Sage ik denk echt dat je eens moet leren lezen, in die benchmark die G4 1.42 ghz dat is een DUAL CPU. 2 maal 1.42ghz dus.
En de G5 1.8ghz, die wordt in alle photoshop praktijk test op die website ingehaald door een p4 3ghz, en niet andersom.
Een pentium4 of athlon64 workstation van 1000 euro kan een Apple Powermac met een g5 van 2500 euro gewoon op elke photoshop test verslaan. Tot zo ver de kracht van de G4/G5.
ff voor alle duidelijkheid:

Eerste photoshop test
G5 1.8ghz - 51
P4 3.0ghz - 44

Tweede photoshop test
G5 1.8ghz - 63
P4 3.0ghz - 59

Shorter means faster - maar kom op, ik durf te wedden dat als jij een antivirus programma met firewall draait deze scores niet meer zullen gelden. Het verschil 7 en 4 seconden... waa echt voorbij vliegen hoor :D

Persoonlijk raad ik je aan te stoppen met deze onzin omdat dit helemaal niks bijdraagt aan deze discussie. Het enige wat je doet is zeuren om een paar seconden die in de werkelijkheid er niet toe zullen doen en al helemaal niet als er extra resources worden gedraaid. We hebben het hier wel over een kale x86 xp comp!

Ps. nog meer benchmarks rommel maar dan van de tegenpartij: http://www.apple.com/powermac/performance/
Toch blijf ik er bij, benchmarks zeggen helemaal niets!

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 17-05-2004 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:41:
Dolby : geen probleem, neem dan de Inspiron 8600 met een Radeon 9600 pro 128mb, die heeft een 15.4" breedbeeld TFT en weeg nog steeds minder dan de Powerbook 15" en kost maar liefst 1000 euro minder.
Ok, ik kom dan op zo'n 1700-1800euro voor de Dell en 2100 voor de Apple die heeft wel een ati9700 en is een stuk compacter
Dus hoe jij aan 1000euro komt :)

[ Voor 6% gewijzigd door dolby op 17-05-2004 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dolby : op de apple site : 2300 euro voor een 15inch powerbook met 512mb ram, 60gb hdd.
op de dell site : 1500 euro voor de inspiron 8600c met 512mb ram, 60gb hdd.
Een verschil van 800 euro dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

R00tx, gelijk of niet, als ik zaterdag zie dat hij mijn software goed runt, koop ik er toch echt een :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackd : ik gebruik OpenOffice om alle Microsoft Office documenten te bekijken en te editen, ik gebruik Adobe Acrobat Reader voor PDF bestanden, ik gebruik mplayer om Windows Media bestanden, Apple Quicktime en Realplayer bestanden af te spelen, en ik kan Macromedia Director en Macromedia Shockwave bestanden zo bekijken vanuit m'n browser.
Weet eerst even waarover je praat aub.
En Miki : ik gebruik geen Windows, dus ik gebruik geen firewall of geen virus scanner. Een firewall is ingebouwd in mijn router, en virussen heb ik geen last van.

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 58852 op 17-05-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

goltharnl : begrijp me niet verkeerd, ik vind een iBook en Powerbook mega cool. Maar ik vind het gewoon schandalig hoe duur ze zijn, vooral de Powerbooks.
De prijzen zijn gewoon absurd als je kijkt naar de prestatie die je er voor terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 14:00:
Blackd : ik gebruik OpenOffice om alle Microsoft Office documenten te bekijken en te editen
Je weet net zo goed als ik dat dat nooit 100% werkt.
ik gebruik Adob Acrobat Reader voor PDF bestanden, en ik kan Macromedia Director en Macromedia Shockwave bestanden zo bekijken vanuit m'n browser.
Leuk, maar hoe maak je dat soort content? Daar gaat het me voornamelijk om. Ik vraag dan ook hoe je de software draait, niet hoe je die content leest.
Weet eerst even waarover je praat aub.
Dat weet ik.
Jij beweert echter dat ik met Linux + Gnome + Panther Theme dezelfde functionaliteit heb, wat onzin is, om bovengenoemde redenen. Dan hebben we het nog niet eens over dingen als installeren van programmatuur.

[ Voor 24% gewijzigd door blackd op 17-05-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey ik zou ze ook liever goedkoper zien ;)
En ik vind dat Dell en Apple wel eens standaard 2 jaar garantie kunnen leveren en een degelijke case/hoes.

Maarja, ik snap dat een 2.0 Ghz Dothan alles eruit gaat trekken, maar voor gamen blijft 3d nog steeds de bottle neck.
Een 17 inch powerbook kan ik perfect mee programeren, browsen, chatten en zelfs wat simpel gamen (ik mis alleen Farcry)

Voor het echte zware werk zet ik zelf altijd een PC in elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolby
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:57:
Dolby : op de apple site : 2300 euro voor een 15inch powerbook met 512mb ram, 60gb hdd.
op de dell site : 1500 euro voor de inspiron 8600c met 512mb ram, 60gb hdd.
Een verschil van 800 euro dus.
Je vergeet oa bluetooth en wireless b/g, powerbook 15' kost vanaf 2140 en heeft dat allemaal al.
Je hoeft mij niets te vertellen over x86/G4/G5 en prijzen.
Ik weet precies de voordelen/nadelen van beide platformen.

[ Voor 14% gewijzigd door dolby op 17-05-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:03
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 14:01:
goltharnl : begrijp me niet verkeerd, ik vind een iBook en Powerbook mega cool. Maar ik vind het gewoon schandalig hoe duur ze zijn, vooral de Powerbooks.
De prijzen zijn gewoon absurd als je kijkt naar de prestatie die je er voor terug krijgt.
ik kijk net op de dell website en als ik een dell 8600c configureer met een nieuwe 2.0 cpu 80 gb hd , dvd burner , radeon 9600, 802.11g lan kom ik ook op 2515 euro. dus een top of the line dell laptop is ook duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcs

fcs

Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 13:30:
Misschien is een dell idd lichter. Moet wel eerlijk zegen dat de powerbook 1 van de eerste laptops van mij is. Ik vergelijk het gewicht met de hp laptops (staat ook in de text). ALs je ziet hoe dik die dingen zijn en hoe zwaar, ja, dan is de powerbook lichter. Er zal denk ik ook wel een x86 laptop bakker zijn die het zo voor elkaar gekregen heeft om een supper licht laptopie te maken. Mocht dat het geval zijn (blijkt wel hierboven) dan heb ik bij mijn post niet verder gekeken dan de powerbook :X

Ene, het ging mij niet echt om het "licht zijnde" van een laptop, ging mij om de combinatie van de mogelijkheden. Die lichte dell, heeft die ook 15/17" breedbeeld?

Denk het niet. Als je bv voor supperlicht laptoppen gaat, kun je net zo goed een zeer kleine vaio van sony nemen. Met 12" scherm of zo :P

PS: mocht mijn post als geflame opgevat worden, dat was niet echt mijn bedoeling.
Heb enkel een paar (in mijn ogen) grote voordelen van de powerbook vermeld... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blackd : installeren van programma's ?
Bij mij kost het juist geteld 1 commando om een programma te installeren, om het even wat, probeer dat maar eens te evenaren.
Wil je IBM Eclipse java ide ?
"apt-get install eclipse"
Wil je openoffice ?
"apt-get install openoffice.org"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fcs : de Dell Inspiron 8600c heeft een 15.4" UltraSharp breedbeeld hogeresolutie (1900*1200) TFT scherm, en weegt net 3kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 14:15:
Bij mij kost het juist geteld 1 commando om een programma te installeren, om het even wat, probeer dat maar eens te evenaren.
1 icoontje slepen naar de 'Applications' folder.
Niet afhankelijk van een software tree bij derden (stable, unstable, testing, lekker ingewikkeld allemaal), heel overzichtelijk :Y)

En wat nou als de software niet bij apt-get wordt aangeboden? .deb zoeken? Is er niet? Dan maar zelf compileren? Tja..

[ Voor 25% gewijzigd door blackd op 17-05-2004 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ok, dit is mijn laatste post in deze thread, want ik zie hier geen uitkomst in.
Ik vat het Apple vs Intel verhaal op deze manier samen:

voor het geld dat een 15inch Apple Powerbook kost, kan ik een Dell of Toshiba laptop kopen met meer schijfruimte, meer geheugen, een stukken snellere cpu en een snellere videokaart.
Met het geld dat er dan nog overschiet, kan ik een goeie digitale camera kopen, een degelijke mp3 speler, een nieuwe gsm, en een toffe standalone dvd speler.
Zo duur zijn Apple Powerbooks.
Peace out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 14:20:
Ok, dit is mijn laatste post in deze thread, want ik zie hier geen uitkomst in.
Ik vat het Apple vs Intel verhaal op deze manier samen:

voor het geld dat een 15inch Apple Powerbook kost, kan ik een Dell of Toshiba laptop kopen met meer schijfruimte, meer geheugen, een stukken snellere cpu en een snellere videokaart.
Met het geld dat er dan nog overschiet, kan ik een goeie digitale camera kopen, een degelijke mp3 speler, een nieuwe gsm, en een toffe standalone dvd speler.
Zo duur zijn Apple Powerbooks.
Peace out.
meer schijfruimte: Zijn er Dell's met meer dan 80 GB?
meer geheugen: De Apple prijzen zijn idd niet normaal hier...gewoon zelf inprikken
een stukken snellere cpu: meningen zijn verdeeld, maar ik denk dat je hier wel gelijk hebt.
snellere videokaart: Er is maar 1 Dell met een 9700 en dat is een p4 desktop vervangen, niet mijn idee van een laptop ;)

Met het geld dat er dan nog overschiet.. (etc etc): Ja en volgend jaar kan ik weer een Dell gaan kopen omdat hij of brak wordt of dat de hardware verouderd is.
Goedkoop == duurkoop.

Een van de redenen dat men voor Apple kiest is toch de stabiliteit van de hardware en de feit dat de hardware langer zijn waarde vast houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rico_fxp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-04 17:03
de keuze voor een apple ligt gewoon bij de eerste indruk. zoals bij mij , ik heb denk ik in totaal een uurtje achter een g3 ibook gezeten. waar ik telkens het idee had van WOW gaat dat zo bij apple, dat is handig, dat ziet er leuk uit, toen kwam ik erachter dat eigenlijk alle software die ik gebruik er ook was voor de apple of erzijn genoeg vervangers. daarnaast is het design van apple ongelovelijk mooi.

of de overstap een wijze is geweest voor mij vind ik over een week of 2 uit zodra me powerbook 15inch binnenkomt. (mijn vorige laptop was een dell lattitude cpxj)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Anoniem: 58852 schreef op 17 mei 2004 @ 14:20:
Ik vat het Apple vs Intel verhaal op deze manier samen: ...
En iemand anders heeft hierover een andere visie, dat betekent niet noodzakelijk dat jij goed zit en hij fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ok, nu is het wel genoeg geweest van dit gezever tussen Linux-Apple. Dit is een Powerbook ervaringen thread, heb je geen ervaringen, of geen interesse in ervaringen omdat je sowieso geen Powerbook wil kopen, moet je hier niet in relpyen. Ik hoop dat ik duidelijk ben, en dat het hierbij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Eigenlijk zou de TS gewoon even een uurtje in de winkel moeten gaan 'spelen' met de notebook en de powerbook, helaas is dingen installeren dan weer geen optie.

1 tip: luister niet naar de apple verkoper, die is extreem pro apple, die verkoper die ik voor me had in ieder geval wel.

En nog 1 tip: als je eenmaal een aanschaf heb gedaan, ga dan niet de andere machine compleet afkraken en je aanschaf ophemelen.

Ik kraak overigens geen van beide machines af, ze hebben beide hun min en plus punten.

[ Voor 12% gewijzigd door Rob op 17-05-2004 15:27 ]

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

-Rob- schreef op 17 mei 2004 @ 15:26:
Eigenlijk zou de TS gewoon even een uurtje in de winkel moeten gaan 'spelen' met de notebook en de powerbook, helaas is dingen installeren dan weer geen optie.

1 tip: luister niet naar de apple verkoper, die is extreem pro apple, die verkoper die ik voor me had in ieder geval wel.

En nog 1 tip: als je eenmaal een aanschaf heb gedaan, ga dan niet de andere machine compleet afkraken en je aanschaf ophemelen.

Ik kraak overigens geen van beide machines af, ze hebben beide hun min en plus punten.
ik ben bij de Machouse in R'dam geweest en perfect geholpen.
ik wou dus info over de PB12"

die mensen daar zijn niet PRO Apple, maar heel erg rieel!

Qorne wacht op zijn PB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad.

De verkoper bij de Machouse Rotterdam was totaal niet overdreven Apple en was aardig realistisch.
Het uitproberen van software..tja heb het niet gevraagd maar hij hinte wel zoiets dat het mogelijk is.
Kan het altijd vragen, maar ik denk dat Eclipse wel snor zit.

Wat raden jullie trouwens aan..Applecare meteen aanschaffen of 1 GB geheugen.
Beide gaat niet lukken tenzij ik een extra maand wacht, en daar heb ik echt geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Anoniem: 87748 schreef op 17 mei 2004 @ 15:48:
Applecare meteen aanschaffen of 1 GB geheugen.
Beide gaat niet lukken tenzij ik een extra maand wacht, en daar heb ik echt geen zin in.
AppleCare kan natuurlijk later, binnen 1 jaar na aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, maar de Machouse Rotterdam heeft een aanbieding (Apple care voor een powerbook voor ongeveer 360 euro)
Keuzes..ik ben er zo goed in.

Ik neig toch een beetje naar het wachten met Applecare, maar ik zal de situatie voorleggen (geheugen zal wel ietsje goedkoper zijn bij een reseller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
-Rob- schreef op 17 mei 2004 @ 15:26:

Over het algemeen zijn de verkopers, iig goede verkopers, niet over enthousiast over hun producten. Stel dat ze dus iets zeggen dat positief overkomt maar niet klopt met de waarheid dan zijn ze dus de lul als jij terug komt om daar over te klagen. Een beetje aanprijzen moet natuurlijk altijd maar wel reeel houden. ;)

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Sage schreef op 17 mei 2004 @ 16:28:
[...]

Over het algemeen zijn de verkopers, iig goede verkopers, niet over enthousiast over hun producten. Stel dat ze dus iets zeggen dat positief overkomt maar niet klopt met de waarheid dan zijn ze dus de lul als jij terug komt om daar over te klagen. Een beetje aanprijzen moet natuurlijk altijd maar wel reeel houden. ;)
Jij bent toch ook Apple verkoper O-)

Overigens was de verkoopster die mij bij het Apple ServiceCentre heeft geholpen erg enthousiast over die spullen, ze gebruikte het zelf ook, maar ze was wel objectief.

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qorne

Qorne

Think Different

dawuss schreef op 17 mei 2004 @ 20:23:
[...]

Overigens was de verkoopster die mij bij het Apple ServiceCentre heeft geholpen erg enthousiast over die spullen, ze gebruikte het zelf ook, maar ze was wel objectief.
ik verkoop hi-fi app. en soms ben je gewoon heel erg enthousiast over een bepaald product.
ik ben zelf ook mega enthousiast over Apple omdat ik het echt bijzonder vind tegenover Windows (das mijn mening ofcourse)

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sage
dawuss schreef op 17 mei 2004 @ 20:23:
[...]

Ja, ik ben ook verkoper en ook nog eens medewerker op de TD van een AppleDealer. Vandaar ook dat knipoogje erachter. Ik weet wel wat er gebeurd als je zegt dat iets wel kan en het uiteindelijk na aanschaf niet kan. En dat zijn echt hele boze klanten, geloof me. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Sage op 17-05-2004 21:55 ]

kleurbleur.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn excuses voor de schop.
Ik heb zojuist een 17 inch powerbook besteld en zal zeker een complete review maken zodra ik hem heb (met pics :Y) )

Zijn er al mensen die zo'n mooie nieuwe 17 Inch 1.5 Ghz powerbook hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nah. Maar ik heb hier wel 17 1GHz PowerBook 17"jes ;)

't zijn heel fijne dingen, maar ik vind ze eigenlijk net iets te groot om echt portable te zijn. Die 15"es zijn perfect (heeft er hier ook iemand een van) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja ik heb de 17 inch niet in persoon gezien, maar ik kan me niet voorstellen dat hij enorm groter is dan de 15 incher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ik vind de 17" beter dan de 15", die heeft gewoon een raar formaat imo. Het scherm is ongeveer net zo hoog als dat van de 12" alleen is ie dan ontzettend breed (waar je lang niet altijd iets aan hebt).

Met de 17" heb je gewoon een zee aan ruimte op je scherm en doordat ie zo plat is is hij nog best goed mee te sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Hij is ook wel goed mee te sjouwen, alleen past 'ie eigenlijk net niet lekker in m'n tas. Qua hoogte wel en qua breedte ook, maar de combinatie hoogte + breedte is wat problematischer.

Overigens heb ik 't hier over een gewone (school)tas, niet over een laptoptas. Hier gebruiken we laptoptassen van Belkin waar ze precies in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backspace-NL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-04 14:37

Backspace-NL

New and Improved!

Na het lezen van dit topic, en verschillende andere bronnen heb ik gisteren besloten om een PowerBook G4 15" te kopen. Heb 'm inmiddels besteld, ik ben benieuwd :) Altijd een die-hard PC gebruiker geweest, maar sinds ik bij een collega op een PowerMac G5 heb mogen werken ben ik helemaal weg van Mac OS X. Zodra ik 'm krijg zal ik wel een korte review posten. Het is overigens niet de G4 1.5Ghz versie, dat vond ik een beetje overkill. Specs zijn als volgt:

Apple PowerBook 15"
PowerPC G4 1.33Ghz
512mb RAM
80 GB 5400rpm HDD
Standard DVD/CD-RW combo drive
Backlit toetsenbord met MacOSX Intl. English

Dus wel als extra optie dat backlit toetsenbord, vind ik wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gefeli..

Dat backlight toetsenbord, wees maar eerlijk...je vind hem gewoon cool ;)
Mijn collega's zijn ook van die hardcore pc gebruikers..
Ik vertelde er een dat ik een powerbook had besteld, hij meteen: "Beh...Apple..I moet die crap niet" |:(

Dat komt van mensen die zo'n ding nog niet eens hebben gezien ofzo
Pagina: 1 2 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.