Ik heb sinds een weekje een iBook in mijn bezit en dat bevalt best goed. Ik wilde een kleine laptop (tilbaar, voor thuis op de bank), met wifi, goede batterij performance, en vooral goedkoop. Dus sorry mensen, geen hoogdravende idealen, gewoon zo'n berekenende zuinige Nederlander. En dan blijkt de goedkoopste 12" een Mac te zijn. Dus na alle halleluja verhalen toch maar eens doen dan. Echt rap hoeft de laptop niet te zijn voor wat surfen en coden. En er leek me voldoende freeware beschikbaar en via vnc en fink heb je ook toegang tot Windows en GNU apps.
Het is mijn eerste mac dus het was wel even wennen. Het aanmelden en het wegklikken van .Mac gedoe ging soepeltjes. Wifi liep gelijk goed en ook het bereik is goed en dat met dikke gewapend beton flat muren. Wel is het erg jammer dat iSync via BT mijn nokia 6230 niet ondersteund. Apple gebruikt een of ander wazig eigen protocol in plaats van het standaard SyncML protocol, das toch wel jammer. Daar staat tegenover dat BT het wel gelijk doet. Overigens krijg je kort na je eerste keer inloggen wel een flinke stapel updates voorgeschoteld voor allerlei software.
De interface van OS X is wel even wennen na jaren Windows. Het ziet er allemaal wel gelikt uit natuurlijk (in Windows noemt men dat dan overbodige kermis) maar het is nog wel even zoeken naar alle knoppen. Zo blijkt de standaard plek voor Apple taalinstellingen onder menu Edit te zitten en niet bij File-> preferences... tis maar wat je logisch vind / gewend bent. Een rechter muisknop zou soms wel eens handig zijn maar dat gaat ook met ctrl-muisklik. Verder zijn er wat eigenaardigheden zoals dat return op een geselecteerde folder/app deze niet opent maar hernoemt (vgl windows F2). Ook ben je nog even opzoek naar al die tools die je onder windows gebruikt, unrar, een player voor je ogg files, msn client (Adium, erg mooi) etc.
Wel is een nieuwe install an OS X met een 40GB hardeschijf aan te raden. Zo kun je bij de install kiezen om overbodige printerdrivers (1.5GB), talen (1.5GB) en overbodige apps (garageband 1-2GB, iDVD) niet te installeren. Die talen krijg je er ook met een tooltje achteraf wel uit maar als je toch bezig bent...
De batterij valt me niet tegen met zo'n 4 a 4.5 uur. Alle opties hiervoor zijn goed in te stellen. Wel wordt je iBook lekker warm op schoot en na een kwartiertje 100% cpu load wel meer dan aangenaam warm.
De 12" is best goed, alhoewel in normaal daglicht de helderheid toch wel te wensen overlaat zoals bij meer lcds. Verder is de kwaliteit van het scherm wel goed, niet uitzonderlijk ofzo. Helaas had ik echter een rode hot pixel. Na een weekje aankijken heb ik toch maar besloten dat dat niet kan voor 1000euro. Maar tot mijn stomme verbazing ging men bij apple-care direct over tot omruilen, niks gezeur over minimaal 4-7 dooie pixels (zie trouwens ook
dit). Dus TNT komt hem binnenkort ophalen.
Kortom, een iBook en dat Mac OS zijn zeker wel aardig. Het heeft zo zijn goede punten maar ook eigenaardigheden. En na jaren Windows is het wel wennen maar dat viel te verwachten. De ontbrekende ondersteuning via BT voor mijn nokia vind ik toch wel erg jammer. De support lijkt tot zover goed.