[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen

Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste
Acties:
  • 6.916 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Ik kan je niet met alles helpen, maar met een paar punten wel.

Ben zelf geen MCSE-er maar wel behoorlijk diep in het hele windows gebeuren. Op m'n werk zit ik 99% van de tijd op Windowsbakken, privé en voor m'n eigen bedrijf op Apple. Cultuurschok valt reuze mee, soms zal je een foutje maken, maar dat is bijna te verwaarlozen. Daarnaast ken ik diverse systeembeheerders die naast het complete windowsnetwerken ook op Apple zitten.

Gamen kan ik je niet mee helpen, mijn Powerbook draait wat ik er tegenaan gooi zonder problemen, maar een 1,67ghz met 1gb ram en Radeon 9700 is niet met je iBook te vergelijken.

Wat betreft Cisco betwijfel ik of het niet kan, een kleine zoektocht met google gaf het volgende:
http://www.dslreports.com/forum/remark,13942394

Verder, Virtual PC is niet echt een alternatief voor Windows, als je met Remote Desktop op een win-bak kan werken is dat een beter alternatief. Als je echter toch veel met Windows moet doen, kan je beter voor een Win-laptop gaan.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dit draadje vind ik zonet helemaal onderin het overzichtje :

usb>serieel izm zterm

Aansluiten op Cisco machines is dus geen probleem.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedpete schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 22:56:
[...]
.....Verder, Virtual PC is niet echt een alternatief voor Windows, als je met Remote Desktop op een win-bak kan werken is dat een beter alternatief. Als je echter toch veel met Windows moet doen, kan je beter voor een Win-laptop gaan.
Het punt is niet dak ik met die laptop veel Windows zaken moet doen, maar dat ik voor m;n werk erg veel met windows bezig ben. Ik ben bang dat ik zaken ga verwisselen, bevoorbeeld ctrl-klikken op een pc, of iets van die aard.

Daarnaast wil ik graag een mac uitproberen om mijn horizon te verbreden, net als dat ik veel met Linux werk, maar dit moet niet ten koste gaan van m'n core bussiness.

Maar heeft er hier iemand ervaring met veel tussen Windows (2k / XP/ NT) en Mac OS X switchen, want dat is eigenlijk waar ik nog bang ben dat een drempel ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 07:41
Waarom ben je daar bang voor? Ik doe het regelt eigenlijk en dan vooral fout op de windows machine.

windowstoets + c enzo

Snap niet waarom je daar bang voor moet zijn... je hebt het inmiddels snel genoeg door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Het is zelfde principe als je ineens met andermans auto moet rijden, in andermans huis bent etc. :P
Je moet dus alleen even zoeken waar alles zit, net als met de auto, huis etc.:P
De werking is gewoon het zelfde, dat heb ik dan ervaren van jarenlang windows gebruik. En nu al zon 3 jaar mac gebruiker en nog steeds tevreden :)>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:31:
Maar heeft er hier iemand ervaring met veel tussen Windows (2k / XP/ NT) en Mac OS X switchen, want dat is eigenlijk waar ik nog bang ben dat een drempel ligt.
Jep, dat heb ik. En het enige probleem dat ik tot nu toe heb gehad is dat ik, als ik switch naar een Windows-laptop, probeer te scrollen met twee vingers. Dat is het enige. Verder geen vreemde typfouten etc.
O.D.Smolik schreef op maandag 08 augustus 2005 @ 23:39:
Het is zelfde principe als je ineens met andermans auto moet rijden, in andermans huis bent etc. :P
Je moet dus alleen even zoeken waar alles zit, net als met de auto, huis etc.:P
De werking is gewoon het zelfde, dat heb ik dan ervaren van jarenlang windows gebruik. En nu al zon 3 jaar mac gebruiker en nog steeds tevreden :)>
Inderdaad, het is even 'een knop omzetten' en dat werk je net zo makkelijk op Windows als op OS X.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ik werk nu op zowel een windows bak als op een iBook en ik zou ze geen van beiden willen missen. Daarnaast is het na je er even in verdiept te hebben ook helemaal geen probleem om dingen te delen e.d qua bestanden.

Eigenlijk doe ik na ruim een maand alles al automatisch en heb totaal geen problemen met het switchen.

Ach volgend jaar de intel macs........ kun je gewoon een dual boot gaan draaien met Vista en OSX :P

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor alle replies. Ik denk dat ik van de week eens langs ga in de apple store in Eindhoven...macs, here I come! ;)

(P.S. is die 1GB ram uitbreiding zijn geld waard, of kun je beter zelf alle spullen erin schroeven? En zo ja, hoe? Is dit ding zeg maar wel te openen, of is het een afgesloten geheel?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:34:
Bedankt voor alle replies. Ik denk dat ik van de week eens langs ga in de apple store in Eindhoven...macs, here I come! ;)

(P.S. is die 1GB ram uitbreiding zijn geld waard, of kun je beter zelf alle spullen erin schroeven? En zo ja, hoe? Is dit ding zeg maar wel te openen, of is het een afgesloten geheel?)
Inschroeven is eenvoudig zelf te doen. Apple heeft de handleiding op de website staan dus dat moet het probleem niet zijn.

Ik heb het ook zelf gedaan (512 bijgeplaatst) en het scheelde mij een euro of 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-04 10:59

wvdburgt

MacOS all the way baby!

die staat hier: http://www.info.apple.com...f/ibkg4/ibg4-mem-cip1.pdf
misschien een idee om zo iets in een starttopic te proppen? ik wil die wel maken.

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:02
Ik ben bang dat ik zaken ga verwisselen, bevoorbeeld ctrl-klikken op een pc, of iets van die aard.
Haha, da's juist grappig :) Je wil niet weten hoe vaak ik

code:
1
:wq

in MS Word heb geschreven... Dat is voor de CLI tekst editor "vi" namelijk het commando om een bestand op te slaan en ik ben dat zo gewend, als UNIX sysadmin :D

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

cailin_coilleach schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 09:13:
[...]

Haha, da's juist grappig :) Je wil niet weten hoe vaak ik

code:
1
:wq

in MS Word heb geschreven... Dat is voor de CLI tekst editor "vi" namelijk het commando om een bestand op te slaan en ik ben dat zo gewend, als UNIX sysadmin :D
of nog grappiger in word:
jjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

omdat je naar beneden wilt scrollen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oké jongens, ik word een beetje zenuwachtig. Mijn iBook is er nog niet en de ETA staat nog steeds op 8 Augustus. Bij de Track & Trace staat: Truck arrived at final destination. :? Helpie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

een belletje naar de gezellige mensen (monique is een toppertje ;)) van apple doet vast wonderen... ik denk dat zij je meer kunnen vertellen dan ons :)

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 15:04

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 00:34:

he als je niet vrijdag komt ben ik er :P (ik werk er ;) )

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Ik heb gisteren mijn shiny new iBook g4 opgehaald bij mijn apple center.

Ik heb hem nog niet goed verkend, maar wat ik reeds gezien heb, dat vond ik alvast fan-tas-tisch! Eenmaal thuis haalde ik em gelijk uit de doos. Het eerste wat opviel is de grootte - of liever: het gebrek aan grootte - en de elegantie van de iBook. Mijn compaq evo n1020v is daarbij vergeleken een logge dinosauriër.

Bij het aanzetten werd ik getrakteerd op een kort registratieproces. Alles wees zichzelf uit. Zelfs totale computerleken zouden zich hierdoor moeten kunnen worstelen. Het geluid van de intro klonk kraakhelder. Het is natuurlijk geen superkwaliteit, maar het de kwaliteit ligt wel straatlengten voor op dat van mijn oude laptop.

Eenmaal opgestarte merkte ik dat de iBook half was opgeladen. Fijn! In de handleiding stond er dat ik hem eerst helemaal moet opladen en dan volledig moest laten plat gaan door er mee te werken. Kwestie van de batterij goed te calibreren. Dat lijkt me wel duidelijk want je batterij verzorgen betekent dat je de autonomie van je toestel langer kan waarborgen.

Mijn keuze voor een iBook werd deels ook beïnvloed omdat ik op zoek was naar een laptop met WiFi mogelijkheden. Mijn oude laptop heeft dat niet. PCMCIA kaartjes werken niet en het inpluggen van een USB stick betekent dat ik mijn behuizing moet forceren omdat de USB poort "slecht" is geplaatst. Zelf heb ik (nog) geen WiFi router maar ik zag direct dat het netwerk van de buren wél opgepikt werd én geïdentificeerd werd. :Y) (Shame it has the MAC filter though }) )

Ik heb nog even een spelletje Chess gespeeld. Ook dat ging vlotjes en zag er zeer mooi uit. De helderheid van het scherm is wel niet bepaald om over naar huis te schrijven. Toch zeker niet de standaard ingestelde helderheid. Voor een 12" resolutie wordt de desktop wel heel leesbaar en aangenaam weergegeven. Wat mij opviel is dat hij het scherm naar een soort "low power mode" schakelde als je er een minuut of zo niet op werkte.Handy!

Toen moest ik weg. Ik heb hem dan maar in de oplader gestoken zoals de handleiding voorziet. Vanavond hoop ik er wat meer tijd in te steken om hem verder te verkennen.

O ja, ik ben gelijk ook guestblogger op http://www.appleblog.be Daar vind je mijn wederwaardigheden als first time apple/mac user terug! I'll keep you posted!

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

gefeliciteerd met je iBook! Je bent toch niet degene die zo achterlijk lang op me moest wachten omdat ik vast zat in de lift hoop ik? :P (liften in de heuvelgalerie zijn waar-de-loos :r )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk, dat is dan ook de reden voor mij om te zeggen; ik hou hem nog graag.. Mooi vormgegeven (kan niks tegenop), ligt, lange accuduur, leuke foefjes zoals prachtig power-management en idd best goede audio-kwaliteit.. In een ander topique ben ik nogal uitgevallen tegen een aantal apple-users, omdat zij gewoonweg ontkenden dat een aantal problemen binnen OS X niet bestonden en dat het dus aan de user (mij) moest liggen.. Dat is toch in z'n algeheelheid dan ontkrachtend voor het argument om naar apple te switchen? (het OS is user friendly... :|).. Er zijn gewoon in OS X momenteel een aantal "bugs" die behoorlijk irritant zijn en die zich tot steeds meer opstapelen.. En wat zou ik fout moeten doen naast het reguliere e-mailen, briefje tiepen, surfen, filmpje kijken, muziek luisteren, en downloaden? Is een OS zo gevoellig dat ik dat niet eens mag doen? Dit ibookje is daadwerkelijk prachtig, maar het OS, heb er toch een gevecht meeh.. Ben ik nou de enige? Want ik begin toch een beetje serieus aan mijzelf te twijfelen.. Dat laatste wordt gelukkig weer ontkracht wanneer ik macosxhints.com en apple support fora afga; véél mensen met problemen.. Maar nu wil ik graag weten van de evangelisten of ze daadwerkelijk NOOIT problemen hebben.. Of iig een stuk minder dan ikzelf.. En wat ze dan allemaal hebben draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke
de stap naar apple osx 10 zal niet groter zijn dan de stap naar ms viesta
het zit soms even ergens anders maar het standaard spul is bijna hetzelfde

alleen control v is nu appletje v dat soort dingen

over wow ik speel het op mijn pb prima met 512 ram
voor battleground heb je gig ram nodig :P

op een ibook zou het iets minder draaien maar dan zou ik eerder voor de 12" pb
ik verwacht dat daar een nieuwe videokaart in komt een 128mb na de volgende key note

plus een dell heeft veel meer herrie en de bat gaat meestal geen 5-6 uur mee

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2005 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:10:
[...]

Kijk, dat is dan ook de reden voor mij om te zeggen; ik hou hem nog graag.. Mooi vormgegeven (kan niks tegenop), ligt, lange accuduur, leuke foefjes zoals prachtig power-management en idd best goede audio-kwaliteit.. In een ander topique ben ik nogal uitgevallen tegen een aantal apple-users, omdat zij gewoonweg ontkenden dat een aantal problemen binnen OS X niet bestonden en dat het dus aan de user (mij) moest liggen.. Dat is toch in z'n algeheelheid dan ontkrachtend voor het argument om naar apple te switchen? (het OS is user friendly... :|).. Er zijn gewoon in OS X momenteel een aantal "bugs" die behoorlijk irritant zijn en die zich tot steeds meer opstapelen.. En wat zou ik fout moeten doen naast het reguliere e-mailen, briefje tiepen, surfen, filmpje kijken, muziek luisteren, en downloaden? Is een OS zo gevoellig dat ik dat niet eens mag doen? Dit ibookje is daadwerkelijk prachtig, maar het OS, heb er toch een gevecht meeh.. Ben ik nou de enige? Want ik begin toch een beetje serieus aan mijzelf te twijfelen.. Dat laatste wordt gelukkig weer ontkracht wanneer ik macosxhints.com en apple support fora afga; véél mensen met problemen.. Maar nu wil ik graag weten van de evangelisten of ze daadwerkelijk NOOIT problemen hebben.. Of iig een stuk minder dan ikzelf.. En wat ze dan allemaal hebben draaien..
De meeste problemen die ik tegenkom zijn meer beperkingen op diepere vlakken dan het GUI; en het communiceren met andere hardware dan zelf door apple voorgeschreven, op zowel OS (unices en windows, SMB is een ramp in OSX) als hardwarematig (printers die voor geen mogelijkheid verbinding krijgen) zijn er heus wel een paar dingen...

Alles heeft z'n voor en nadelen, maar met normaal gebruik gaat het prima in mijn geval...

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

nou ik heb ook mijn iBook eindelijk maar wat is ie toch fijn. hij is makkelijk in gebruik al hoe wel je wel even moet wennen aan keyboard en hoe je sommige dingen moet. verder rest is ie wel super fijn:D

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En wat zou ik fout moeten doen naast het reguliere e-mailen, briefje tiepen, surfen, filmpje kijken, muziek luisteren, en downloaden?

heb ik nog nooit problemen mee gehad alleen diepe zaken maar dat heb ik met windows ook wel
dat zal dus inderdaad aan jou zelf liggen het kan zijn dat je de rechten even moet laten herstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Ik persoonlijk heb geen echte problemen ervaren in de anderhalf jaar dat ik met OS X werk.

Het enige wat tot nu toe echt niet heeft willen werken bij mij was een printer delen tussen OS X en Windows 98. Sindsdien is het OS van m'n vrouws computer vervangen met Win XP, maar we hebben het niet meer geprobeerd... Eigenlijk... :) Gewoon omdat onze computers nooit tegelijk aan staan als we moeten printen...

Maar daarnaast? Nee, eigenlijk geen problemen... Wat ik al in de andere thread zei: waarschijnlijk lopen d'r hele vervelende Gremlins met je mee... Heb ik vroeger ook gehad, maar dan met lab-opstellingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PJJ
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-08 23:38

PJJ

Wat voor moderne games zijn er eigenlijk beschikbaar voor mac os? En zijn deze ook een beetje speelbaar op een iBook 12 inch? Bij voorbaat dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Vanuit hier kun je verder naar de vier categorieën "Actiespellen", "Strategische spellen", "Sportieve spellen" en "Gezin en educatie".. daar staan best wel wat interessante titels bij!

Hoe dit draait op een nieuwe iBook weet ik echter niet.. misschien dat iemand anders daar iets over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 17:10:
[...]

Ik zit nu vanaf eind mij op een Powerbook en heb erg weinig problemen. Ik kan m'n pc's benaderen via het netwerk (alles hier is XP), kan alle shares op m'n Win2K Advanced Server bak benaderen via het netwerk en de machine besturen via remote desktop. M'n Laserjet werd direct herkend, m'n Canon pixma 3000 ook, maar daar heb ik alsnog drivers voor geinstalleerd omdat ik meer opties wilde... ik hing zelfs de Toshiba Copier op m'n werk probleemloos aan m'n laptop, en deze werkte direct. Printers heb ik in mijn netwerk niet gedeeld staan dus dat weet ik verder niet. Software werkt vrijwel continue goed, op enkele uitzonderingen. De 'problemen' die ik heb gehad:

- Oudere HP scanner op m'n werk was niet plug & play.
- Een niet ondersteunde usb-capturekaart werkte niet (ook niet ondersteund).
- Firefox heeft wat irritaties. Loopt vast bij veel flash en scrolled soms niet meer na terugkomen uit slaapstand. Safari heeft die problemen niet maar die vind ik zelf wat minder werken.
- Mac OS X herkend absoluut geen Windows-NTFS disks. Wil je NTFS onder Mac kunnen herkennen dan moet deze 'plat' NTFS zijn. M'n portable harddrive kreeg ik na splitten in 2 partities niet meer aan de praat kreeg onder Windows XP. Deze kon ik echter zonder problemen formatteren onder m'n mac. Bij het uitvoeren van de 'convert' tool onder XP Pro werd een gedeelte van deze schijf als 'Windows NTFS' op m'n mac herkend, maar verder werd hier niets mee gedaan. Formatteren op m'n mac naar FAT32 en daarna op m'n Win XP bak naar NTFS via de 'standaard' format gaf een volledige herkenning als resultaat.
- Mysql wil wel eens moeilijk doen.
- Een memorystick die ik als relatiegeschenk had gekregen werkte 'ineens' niet meer een m'n mac. Dezelfde stick bleek echter ook bij collega's problemen te geven en mijn stick gooide onder Windows ineens mappen weg. Zat in de stick...

Ik heb weinig problemen ondervonden bij mijn 'overstap'. Ik heb nogal wat apparatuur voor m'n pc gekocht en dit blijkt allemaal specifiek voor Windows te zijn, daar heb ik dus voor mijn mac niets aan. Daarbuiten werkt bij mij alles in huis. Ik zal nog een keer proberen om een printer te delen, maar buiten dat heb ik geen klagen.

Dit zijn zo'n beetje mijn ervaringen. Ik werk nu voornamelijk op m'n mac en heb goede ervaringen ermee. Helaas is dit bij jou anders. Ik zal nooit ontkennen dat er problemen op kunnen treden maar het is altijd maar zeer de vraag waardoor deze optreden, dat verschilt bij iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

Ik heb een probleem dat mijn printer traag (ERG TRAAG) is, als deze aangesloten is op mijn Powerbook. Op mijn Windows PC geen probleem. Iemand een idee? Is een HP PSC-950 all in one printer.

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Oo... Speedpete's succes verhaal rond netwerk printers doet me er aan denken...

Ik wou ff printen via het corporate LAN op kantoor, maar had daar nog nooit in gezeten met m'n iBook. Het was zo simpel als:
* maak nieuwe netwerk locatie met DHCP
* open "add printer window"
* alle HP Jet Direct bakken in de buurt meldden zich vrolijk via mijn Rendez Vous schermpje!
* kies en print
* switch terug

:) Ikke blij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Ik heb er gisteren een uurtje mee gespeeld. dit viel mij op :

- OSX 10.4 staat erop. Ik heb em geupdated naar 10.4.2. Dat ging makkelijker dan in windows. Gewoon op de knop "update" klikken en je updates rollen automatisch binnen en worden geïnstalleerd. Fijn! Bovendien gaat dat letterlijk razendsnel. Als debian linux fan kan ik dat alleen maar toejuichen.

- Safari werkt wel fijn, maar het is toch niet echt een match voor firefox. Dat was toch mijn eerste indruk.

- Wanneer je het scherm toeklapt, dan verschijnt er aan de zijkant een pulserend appeltje. Dat vind ik best wel cool.

- Als een app afsluit, dan blijft het proces op de achtergrond draaien. Enkel appletje - Q maakt een proces werkelijk dood. Enerzijds handig, anderzijds best wel verwarrend.

- De terminal. Ik had even moeten zoeken vooraleer ik hem vond. Ik gebruik die onder linux nogal vaak. Ik was blij verrast dezelfde functionaliteit terug te vinden. SSH werkt alvast mooi.

- Als je een app opent, dan verandert het menu bovenaan naar het menu van de actieve app. Bv. het menu van finder verandert naar dat van Chess als je dat opent.

Alles wijst gewoon zichzelf uit. Dat is iets wat anderen nog niet bereikt hebben. Windows komt wel close, maar linux is er jammer genoeg nog ver van daan moet ik toegeven. Het is allesinds een hele ervaring om hier mee te werken. Fijn!

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@Netsensei: als command line junkie ben ik zelf _enorm_ blij met iTerm. Werkt voor mij een heel stuk lekkerder dan Terminal, mede omdat het je toestaat om met tab-bladen te werken (oftewel: meerdere sessies in een window).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916

netsensei916

Convicted Debian Junkie

cailin_coilleach schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 11:06:
@Netsensei: als command line junkie ben ik zelf _enorm_ blij met iTerm. Werkt voor mij een heel stuk lekkerder dan Terminal, mede omdat het je toestaat om met tab-bladen te werken (oftewel: meerdere sessies in een window).
Bedankt voor de tip! In linux maak ik enorm veel gebruik van konsole. Die werkt ook met tabbladen. Vind ik een pak efficiënter dan vijf verschillende terminalvensters die tegelijk open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
netsensei schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:08:
Ik heb er gisteren een uurtje mee gespeeld. dit viel mij op :

- OSX 10.4 staat erop. Ik heb em geupdated naar 10.4.2. Dat ging makkelijker dan in windows. Gewoon op de knop "update" klikken en je updates rollen automatisch binnen en worden geïnstalleerd. Fijn! Bovendien gaat dat letterlijk razendsnel. Als debian linux fan kan ik dat alleen maar toejuichen.

- Safari werkt wel fijn, maar het is toch niet echt een match voor firefox. Dat was toch mijn eerste indruk.

- Wanneer je het scherm toeklapt, dan verschijnt er aan de zijkant een pulserend appeltje. Dat vind ik best wel cool.

- Als een app afsluit, dan blijft het proces op de achtergrond draaien. Enkel appletje - Q maakt een proces werkelijk dood. Enerzijds handig, anderzijds best wel verwarrend.

- De terminal. Ik had even moeten zoeken vooraleer ik hem vond. Ik gebruik die onder linux nogal vaak. Ik was blij verrast dezelfde functionaliteit terug te vinden. SSH werkt alvast mooi.

- Als je een app opent, dan verandert het menu bovenaan naar het menu van de actieve app. Bv. het menu van finder verandert naar dat van Chess als je dat opent.

Alles wijst gewoon zichzelf uit. Dat is iets wat anderen nog niet bereikt hebben. Windows komt wel close, maar linux is er jammer genoeg nog ver van daan moet ik toegeven. Het is allesinds een hele ervaring om hier mee te werken. Fijn!
Dit kan je idd verwarrend vinden, maar eigenlijk is het enorm logisch. Apple (Mac OS) denkt veel meer in "windows" dan windows (microsoft) zelf. Een applicatie is een applicatie, en die "heeft" windows ipv "is" een window. Dus als je een window sluit betekent het helemaal niet dat je de app sluit. Puur bijv. het huidige document (+ toolset) of zoiets dergelijks

Rookworst zonder R is ook worst.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-09 19:30

alienfruit

the alien you never expected

Hm... ik zit met een dilemma qua de Appels. Ik wil graag een Macintosch kopen, een Powerbook of iBook nou. Nu wil ik graag PhotoShop e.d. draaien, dus het lijkt mij beter om dan voor een PB te kiezen. Alleen kan ik niet beter wachten, omdat er volgend jaar toch van die Intel-gebaseerde komen?

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

De Powerbook's met G4 processor zijn ook goed hoor. ;)

Maar met die intel-machines kan je een dual-boot maken met windows. Kost je alleen een jaar wachttijd. ;)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

alienfruit schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:42:
Hm... ik zit met een dilemma qua de Appels. Ik wil graag een Macintosch kopen, een Powerbook of iBook nou. Nu wil ik graag PhotoShop e.d. draaien, dus het lijkt mij beter om dan voor een PB te kiezen. Alleen kan ik niet beter wachten, omdat er volgend jaar toch van die Intel-gebaseerde komen?
Volgend jaar komen er intel-gebaseerde, maar dat zou voor mij niet de reden zijn nu te wachten met de aankoop van een PB. Zie de buyers guide van macrumors: don't buy - updates soon, zeggen ze. Zeker met de net vernieuwde iBooks schreeuwen de PB's om een update, zo is de algemeen geldende opinie op dit soort fora, en ik geef ze gelijk.
Je krijgt op dit moment naar verhouding meer kwaliteit voor je geld als je een iBook koopt, simpelweg omwille van het feit dat die net geupdate zijn. En vergis je niet, Photoshop draait ook prima op een aaiboekje hoor! Wel even volgooien met RAM, maar dat moet je sowieso al doen :)

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Ga je echt met Photoshoppen werken of is het meer af en toe gebruiken :P? Als je echt veel bezig met Photoshoppen is een Powerbook wel aan te raden. Dat beetje extra power kan je wel goed gebruiken.
Maar als je echt af en toe bezig bent, ben je goedkoper uit met een iBook.

Wat betreft de overgaan van de huidige PPC die in de Mac's zitten, naar Intel Mac's.
Hoef je geen zorgen te maken, want je kunt er vanuit gaan dat Apple de oude PPC Mac's blijven ondersteunen. Niet iedereen stapt gelijk over op Intel :P.

Programma's die nu voor de PPC Mac's gemaakt zijn zullen blijven werken op de Intel Mac's.Door gebruik te maken van Rossetta, zullen ook op de Intel Mac's draaien. Rossetta vertaald namelijk de PPC taal naar x86 taal. Er is dus zeer weinig performance verlies :).
Nieuwe programma's zullen in universal binaries worden uitgebracht. Dit werkt zowel op de oude PPC Mac als de nieuwe Intel Mac.
Tenslotte kan je vanuit gaan dat je een gemiddelde pc/mac een afschrijftijd van 3 jaar heeft. Tegen die tijd is de Intel Mac al goed verkrijgbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door O.D.Smolik op 11-08-2005 11:02 ]

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Oxi schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:59:
Maar met die intel-machines kan je een dual-boot maken met windows. Kost je alleen een jaar wachttijd. ;)
Nou, dat denk ik niet. Apple heeft geen BIOS bv, dus hoe dat ding ooit met normaal WinXP moet booten is me een raadsel.

Dezelfde CPU gebruiken is IMHO niet hetzelfde als dezelfde OSsen kunnen draaien. En dat nog los van de overige 'details'.
Ecteinascidin schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 20:06:
[...]

Ik zal het maar eens posten wat ik hiervan vermoedt. Sowieso verschijnt die hardware volgens Jobs pas rond juni 2006, dus zal je dat pas over ruim 1 jaar zien en de vraag is of ze dan niet een Beta-versie hebben met nog enkele bugs.

Fundamenteel zal Apple gek zijn om OSX niet compatibel te houden, dus wat je bureaublad is, zal exact hetzelfde blijven en dus werken. Onder de motorkap veranderd er wat, maar daar heb je in principe geen reet mee te maken.
Een intelCPU... is dat nou zoveel anders? Tuurlijk is in een PB een G4 slechts een 'ouwetje' maar zo oud is 'ie nu ook weer niet. Zeg dat een 1.6 GHz CPU G4 gelijk is aan een 1.4 GHz PentiumM. Top of the line voor het Centrino is nu een 2.13 GHz CPU en zal volgend jaar dus nog sneller kunnen zijn (op papier, in praktijk is de Centrinolijn niet zo snel: een 1.5 GHz PentiumM kan prima 2 jaar oud zijn nu). Op papier kan Apple dus een PB maken met hypothetisch een 50% snellere CPU.
Tot zover de theorie, de praktijk is natuurlijk geheel anders. Apple zal gek zijn om een 50% snellere CPU op de markt te zetten, daarmee laten ze in 1 klap alle users ontevreden achter. Apple zal gek zijn om een 50% snellere CPU op de markt te zetten, een 15% snellere CPU verkoopt ook wel, waardoor je evenveel geld binnen haalt. Bijkomend voordeel is dat de inkoop van die CPU's stukken goedkoper is en de winst voor Apple een stuk hoger. Apple zou trouwens wel gek zijn om meteen de snelste CPU's aan te bieden voor veel geld, grote kans dat het jaren gaat duren voordat er nog significant snellere CPU"s opduiken. We kunnen nog een dual-core verwachten maar een 3 GHz PentiumM ligt toch echt pas in 2007 of 2008 op ons te wachten, dus kan Apple dat net zo goed langzaam opbouwen.

Ik voorspel dat Apple een naadloze overstap zal doen naar Intel-CPU's en daarmee bedoel ik dus ook dat er geen software,- of snelheidsbump zal plaatsvinden. Laat dit dus vooral geen reden zijn om Apple-plannen een jaar in de koelkast te zetten, het is het wachten simpelweg niet waard.

[ Voor 71% gewijzigd door Delerium op 11-08-2005 11:08 ]

• Oxi

Oxi

Ecteinascidin schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 11:07:
[...]

Nou, dat denk ik niet. Apple heeft geen BIOS bv, dus hoe dat ding ooit met normaal WinXP moet booten is me een raadsel.

Dezelfde CPU gebruiken is IMHO niet hetzelfde als dezelfde OSsen kunnen draaien. En dat nog los van de overige 'details'.

[...]
nieuws: Mac OS X op x86-hardware een feit
Daar hebben enkele tweakers al voor elkaar OS X op een Intel-PC laten draaien.

En dit zou ook suggereren dat het wel werkt: http://www.macrumors.com/pages/2005/06/20050607203057.shtml
Apple also confirmed that they would not stop customers from running Windows on the Intel-based Mac, although the Mac OS will not run on another PC.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

netsensei schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 10:08:
Een window afsluiten is dan ook niet hetzelfde als de applicatie afsluiten. (Behalve bij iPhoto, dat moeten ze nodig fixen). In MacOS heb je niet dat 'de window is de app' idee dat windows bij veel programma's (photoshop, access, etc.) heeft. Zodanig stopt een applicatie pas als je 'm quit.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik overweeg ook een iBook te kopen. Ik vroeg me af, is de 12" niet ierritant klein? Het is wel makkelijk mee te nemen, of zeggen jullie dat het wel meevalt.
Eigelijk wil ik ook af en toe een spelletje doen, en daar is, ondanks de R9550, hij toch niet zo geschikt voor, omdat er maar een beperkt aantal games zijn.

• Oxi

Oxi

12" is net te klein om er lekker een hele dag mee te werken, maar voor dingen uittikken, wat te internetten gaat het goed.
Je koopt een 12" ook niet om als desktop te dienen, maar omdat je een mobiel ding wilt en daar is 12" uiterst geschikt voor. :)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik heb sinds vanochtend mijn nieuwe iBook 12" 1,33 binnen. Echter, ik restart hem zonet na een update, en bij het booten krijg ik een grijs scherm te zien met daarin; een OS9 stijl icoontje met een wereldbolletje dat knippert. Dit veranderd na 1 minuut in een knipperend icoontje van een finder foldertje in OS9 stijl met afwisselend een vraagtekentje en een darwin hoofdje.

Hij boot overgens pas na 5 minuten (soms nog langer) echt door naar het OS... :/ Iemand enig idee wat het inhoud?

Edit: Probleem is opgelost, ik had een netwerk disk als startup disk ingesteld.. 8)7 schijnbaar is selecteren al genoeg (geen "save changes" button :z )

[ Voor 29% gewijzigd door Matias op 11-08-2005 13:18 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-01 10:38
CyBeR schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 12:33:
[...]

Een window afsluiten is dan ook niet hetzelfde als de applicatie afsluiten. (Behalve bij iPhoto, dat moeten ze nodig fixen). In MacOS heb je niet dat 'de window is de app' idee dat windows bij veel programma's (photoshop, access, etc.) heeft. Zodanig stopt een applicatie pas als je 'm quit.
Dat zeg ik... ;) :P

Rookworst zonder R is ook worst.

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

over dingen afsluiten gesproken, hoe kan ik in msn 5 een chatvenster afsluiten? in windows kon dat gewoon met esc maar dat werkt niet. Ook zou ik willen weten welke toetsen ik moet indrukken om iets te verwijderen. dat is iig de apple knop en de 6. ( dit gaat over deleten op een iBook).

• Liegebeest
Een window closen is [ cmd ][ w ]

Verwijderd

AlexanderOnline schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 13:03:
Ik overweeg ook een iBook te kopen. Ik vroeg me af, is de 12" niet ierritant klein? Het is wel makkelijk mee te nemen, of zeggen jullie dat het wel meevalt.
Eigelijk wil ik ook af en toe een spelletje doen, en daar is, ondanks de R9550, hij toch niet zo geschikt voor, omdat er maar een beperkt aantal games zijn.
Heb sinds een week een 12", en de grootte valt me alleszins mee. Je moet wel je gebruik er een beetje op aanpassen; 2 schermen naast elkaar open zit er niet in ;)

Hij is wel erg makkelijk mee te nemen. Zo groot als zo'n A4-formaat schrijfblok! En die 2,2 kilo die hij weegt vind ik zwaar genoeg, moet er niet aan denken om een laptop van 3,5 kilo of meer mee te zeulen.

Wat ik wel handig vind: mijn desktop is een 17" TFT (PC met windows XP) en als ik wat langer thuis echt aan het werk wil gaan, sluit ik gewoon die TFT aan.

Verwijderd

cailin_coilleach schreef op woensdag 10 augustus 2005 @ 05:29:
Oo... Speedpete's succes verhaal rond netwerk printers doet me er aan denken...

Ik wou ff printen via het corporate LAN op kantoor, maar had daar nog nooit in gezeten met m'n iBook. Het was zo simpel als:
* maak nieuwe netwerk locatie met DHCP
* open "add printer window"
* alle HP Jet Direct bakken in de buurt meldden zich vrolijk via mijn Rendez Vous schermpje!
* kies en print
* switch terug

:) Ikke blij!
Mijn HP PSC 1315 (zo'n scanner / printerdoos, je kent ze wel) wordt ook fijn herkend als ik via mijn thuisnetwerkje inlog op mijn Win XP desktop waar-ie aan hangt, maar de printer is volgens mijn iBook echter 'inactive'. Als ik een printopdracht geeft komt hij op mijn XP-desktop wel bij de printopdrachten te staan, inclusief de melding 'bezig met afdrukken', maar er komt niets uitgerold. Vervolgens moet ik in systeembeheer spoolsv.exe (oid) handmatig uitrammen om die printtaak te kunnen verwijderen en mijn printer weer aan de praat te krijgen!

Een zoektocht op internet levert niet veel op, iemand een idee?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 20:55:
[...]

Wat ik wel handig vind: mijn desktop is een 17" TFT (PC met windows XP) en als ik wat langer thuis echt aan het werk wil gaan, sluit ik gewoon die TFT aan.
Gaat dat tegenwoordig zonder een of andere screen-hack op een iBook, of zit je officieel nog steeds vast aan een gekloond 1024-scherm?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 21:58:
[...]

Gaat dat tegenwoordig zonder een of andere screen-hack op een iBook, of zit je officieel nog steeds vast aan een gekloond 1024-scherm?
Die hack zul je nodig hebben bij een iBook. Om verschil met een PowerBook te houden zal Apple dit niet zomaar standaard op de iBook aanzetten. Maar de hardware is er geschikt voor en je kunt het zo weer terug zetten en het werkt gewoon goed. Gebruik het nu 1,5 jaar en gaat perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hier gaat die "hack" ook uitstekend... Draai op een 20" TFT op 1280x1024 (kan hoger, maar dit vind ik prettig) met een tweede desktop op m'n Bookie zelf.

Ik zeg trouwens hack tussen quotes, want het stelt eigenlijk geen ruk voor :) Er wordt 1 parameter aangepast in de firmware van je Bookie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Koop je een mooi 20" scherm, ga je het nog niet op de native resolutie gebruiken. :P
Houd je niet van een scherp beeld. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Nee, ik houd niet van hele kleine lettertjes enzo :)
* Liegebeest heeft slechte ogen en runt z'n 17" CRT ook gewoon op 1024x768

En bovendien zijn al m'n desktop images 1024x768... anders gaan die d'r ook erg butt uitzien..

[ Voor 35% gewijzigd door Liegebeest op 12-08-2005 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Lettergrote kan je makkelijk vergroten terwijl de resolutie wel native (1600x1200) is. Bovendien is dat 4:3 en je stelt een resolutie in die 5:4 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

cailin_coilleach schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 13:24:
En bovendien zijn al m'n desktop images 1024x768... anders gaan die d'r ook erg butt uitzien..
Wat is dat nou voor onzin. Met Photoshop oprekken naar de native resolutie van je LCD ziet er beter uit dan het door je LCD display upscalen van 1024x768 naar native hoor.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
ja maar... ja maar... ik ben lui! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

je kan ook een bril kopen... :/ ik draai hier een 20" Cinema Display op native reso, maar van mij had het wel 1920x1200 mogen zijn... en zo geweldig zijn mijn ogen niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben misschien ook van plan om een iBook te kopen voor school. We moeten veel verslagen maken en dan vind ik een lange batterij duur belangrijk en dat hij stil is. Mijn oog is gevallen op de standaard iBook want ik denk dat 512 mb geheugen e.d. wel genoeg is voor standaard tekstverwerken en een simpel spelletje :) . Wat mijn vragen zijn;
- Is hij echt zo stil als er word gezegt ?
-Hoe zit het met de batterijduur? Is die echt 5-6 uur?
-Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik een iBook koop?

Verder, wat een geil laptopje is dat zeg :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

hijs behoorlijk stil. als je je oor dicht bij houd hoor je et wel. de batterijduur is tussen de 4 en 4,5 uur. 5 a 6 heb ik nog niet gehaald maar ik heb hem ook nog niet zo lang. er zit al een textverwerker op maar office 2004 kan geen kwaad. Vraag of je op school een licentie er voor kunt krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door wvdburgt op 12-08-2005 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, maar dat is wel meer als genoeg :) Ik zie, dat je ook nog een windows pc hebt. Is het niet irritant om een windows pc en een Apple te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

in het begin is het wennen maar je leert snel de opbouw van Mac OSX. Zelfs Jessica Simpson snapt et dus ;).ik ben vanaf dinsdag geswitched en ik ben al helemaal gewend aan OSX. ik vergrijp me wel eens aan het feit dat afsluiten links zit wanneer ik weer eens achter mijn gewone pc zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand vertelde mij ook hij problemen kan geven met printen. Dus als je wil printen vanaf een Apple naar een windows pc. Heeft iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 20:43

Superflip

*pwiet*

Heb nu enkele uurtjes mijn Powerbook 15" maar vind maar niet hoe Expose werkt :x
Ik heb al ervaring onder OS X van met men G3, maar dat was nog 10.2.8 :s

Ik vind het ook niet in het boekje van Tiger dat erbij is, ze verwijzen er echter wel naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

F9, F10, F11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

Blijkt echt niet te lukken.

F11 kende ik van in de winkel, maar het is me echt een raadsel hoe ik al die vensters mooi naast elkaar geordend krijg, krijg ook de shortcuts niet aangepast

*voelt zich dom*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Wellicht staat 't uit. System Preferences -> Dashboard & Exposé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:42:
Iemand vertelde mij ook hij problemen kan geven met printen. Dus als je wil printen vanaf een Apple naar een windows pc. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Ik heb er idd problemen mee gehad. Maar dat lag volgens mij aan de Lexmark printerdrivers voor de X5110 all-in-one. De printer werd herkend en kon deze installeren, maar ik kon de printerdriver niet selecteren terwijl deze wel geïnstalleerd was. Als je de printer direct aansloot of via een Airport Express als netwerkprinter werd de juiste driver wel meteen geselecteerd, dit stond volgens mij ook in de Readme van de printerdrivers. Ik heb echter niet geprobeerd om de printer te installeren als deze is aangesloten en daarna de locatie te veranderen naar de windowsshare. Een extra pc aanzetten om te printen vonden we niet zo handig dus hangt deze nu aan een Airport Express en heb me er neit verder in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip

Superflip

*pwiet*

CyBeR schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:45:
Wellicht staat 't uit. System Preferences -> Dashboard & Exposé.
Thanks, inderdaad stond toch uit, had er blijkbaar over gekeken :)

Ik kan hem al haast niet meer wegdenken :D
Als je van een iB G3 600 komt is dit toch wel een vliegmachien ze :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 17:41:
Oh, maar dat is wel meer als genoeg :) Ik zie, dat je ook nog een windows pc hebt. Is het niet irritant om een windows pc en een Apple te hebben ?
Nee. Netwerkje maken is simpel, al draai ik een ftp-server op mijn xp-bak en log ik in met een ftp-client met mijn ibook in op mijn xp-bak, om zo bestanden uit te wisselen. Verder draai ik remote desktop met vnc. Dat heb ik altijd openstaan; met 1 druk op de knop opent zich dus een venster met daarop mijn XP-desktop, zichtbaar op mijn ibook (of het aangesloten tft-scherm). Zo regel ik downloads met bittorrent enzo. Mijn pc is op die manier nooit meer aangesloten op een monitor!

Het enige dat niet werkt, is printen via mijn xp-bak waarop mijn hp psc 1315 normaliter is aangesloten. Dat schijnt vaker voor te komen; de printer vindt hij wel maar die is 'inactive' en er wordt niet geprint. steek ik de usb-aansluiting gewoon even in mijn ibook, zo lukt het ook. Verder gaat alles dus perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
lammmetak schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 18:03:
in het begin is het wennen maar je leert snel de opbouw van Mac OSX. Zelfs Jessica Simpson snapt et dus ;).ik ben vanaf dinsdag geswitched en ik ben al helemaal gewend aan OSX. ik vergrijp me wel eens aan het feit dat afsluiten links zit wanneer ik weer eens achter mijn gewone pc zit.
Ik ben nu ruim een maand geswitched en ik doe niet anders als verkeerd klikken en programma's proberen af te sluiten met appeltje + Q. Het is heel irritant als je de eerste 10 minuten weer op een ander apparaat zit te werken. Helemaal omdat ik mijn iBook overal mee naartoe sleep.... als ik op de bank, in bed, op de WC en weet ik veel waar kan internetten e.d waarom zou ik dan nog achter mijn buro gaan zitten ;)

Het enige wat ik nu nog doe op mijn windows bak doe is het bijhouden van mijn website, torrents aanzetten en dvd's fikken. Beetje zonde dus van een P4 3Ghz turbo pc..... maar ach het is niet anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:34

BaT

Heb de agfelopen 12 dagen op vakantie alleen gebruik gemaakt van me 12" PB (gebruik OSX nu sinds een paar maand, daarvoor nog nooit eerder gebruikt); ik zit nu weer voor het eerst achter me Windows bak : je went er zo aan. En het leren van OSX is niet moeilijk (uitgaande dat je windows fatsoenlijk begrijpt). Het enige "grote" verschil waar ik aan moest wennen, is dat je programma's moet sluiten naast de vensters; wat opzich niet eens zo heel raar is, en de manier waarop je programma's installeert, door ze simpel weg naar de bestemming te slepen. En dat went ook wel snel.

Voor de rest zijn de instellingen wel heel erg simpel : je vind alles ook nog eens heel snel met behulp van Spotlight ; tik daar bv "network" in, en je zul meteen zien waar je je netwerk instellingen kan instellen. De Dock is tevens een goed alternatief t.o.v. de startbalk; ik vind het zelfs overzichterlijker, maar das mijn mening. Shortcuts zijn bijna identiek, met een paar uitzonderingen (apple cmnd ipv windows toets ... duh, en wat andere variaties voor een soort gelijk van Taskmanager). Als een programma niet meer reageert, dan kan je dit process stoppen, zoals bij windows; echter in OSX werkt het ook meteen....

Al met al dus prima te gebruiken naast windows !

PS : ik heb nog niet echt lopen zoeken, maar wat is de DEL variant op het mac keyboardje ??? Want ik gebruik nu steeds gedwongen de backspace, en dat is eigenlijk soms best irrirant...

[ Voor 37% gewijzigd door BaT op 13-08-2005 00:44 ]

Product Owner - Connec2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

forward delete op een pbook: fn-backspace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeeZ

KeeZ

Deze plek is te koop.

aik0n schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 21:41:
[...]

Blijkt echt niet te lukken.

F11 kende ik van in de winkel, maar het is me echt een raadsel hoe ik al die vensters mooi naast elkaar geordend krijg, krijg ook de shortcuts niet aangepast

*voelt zich dom*
Fn + F9 / F10 voor je andere exposé functionaliteit; de functie toetsen zijn eventueel uit te schakelen...

kleine tip voor exposé; gebruik je 'schermhoeken' om het te activeren, dat werkt wel zo relaxed, dat ik het zelfs in windows wil doen :P

Deze plek is te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
KeeZ schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 09:37:
[...]

Fn + F9 / F10 voor je andere exposé functionaliteit; de functie toetsen zijn eventueel uit te schakelen...

kleine tip voor exposé; gebruik je 'schermhoeken' om het te activeren, dat werkt wel zo relaxed, dat ik het zelfs in windows wil doen :P
Heb je de toetsen al eens geprobeerd met shift ingedrukt?

Zo niet.... Probeer de toetsen voor o.a met expose eens terwijl je shift ingedrukt houdt. Nee er gebeurd niets engs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
je kan ook een bril kopen...
Al eens goed naar m'n user icon gekeken? Ik draag al een bril :p -8.5/-8.75

Anywho... Ik vind het gewoon fijn om op een dergelijke resolutie te draaien... Kan ik ook niet helpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

Ik had de search gebruikt maar niet kunnen vinden..
Ik wil eigk ook wel een Powerbook maar ik vroeg mij zo eens af hoe het zit met GPS ondersteuning op de Mac. Ik heb het dan over hardware, software schijnt Route66 wel goed in te zijn. Maar wat voor sender/receiver moet ik hebben? Dat kan ik maar niet uitvinden.

Wie helpt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Misschien dat er op de site van Apple wat te vinden is... Boven in de menu balk zie je "made4mac" staan... Kijk eens tussen alles wat daar staat. Grote kans dat je het een en ander vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

cailin_coilleach schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 11:58:
[...]

Al eens goed naar m'n user icon gekeken? Ik draag al een bril :p -8.5/-8.75

Anywho... Ik vind het gewoon fijn om op een dergelijke resolutie te draaien... Kan ik ook niet helpen...
offtopic:
was dat je pasfoto dan? :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Off-topic continued:
Geen pasfoto, maar een zelfportret (in Super Deformed manga stijl) Ik zie er weinig nut in om een ander persoon als m'n user icon neer te zetten :D

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 13-08-2005 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowen.f
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2019
Binnenkort stap ik over op een mac. Zelf denk ik aan de vernieuwde iBook's met 512 extra geheugenerin (dus 1 gig ram). Ik post hier niet zoveel, lees het wel allemaal :P en deze onderstaande post trok m'n aandacht:
alienfruit schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 10:42:
Nu waren de reacties vooral dat de Powerbook werd aangeraden. Zelf werk ik naast photoshop ook met Flash/Illustrator/Dreamweaver en vroeg me af of dit dan ook op de nieuwe iBook(1gig ram) lekker loopt. Ik snap ook nog niet precies waar ik naar moet kijken betreft prestaties. Bv bij PC's kijk je o.a. simpelweg naar ghz/mhz, videokaart, ram en snelle harde schrijf... Bij een Mac werkt dit dus blijkbaar anders. Is het verschil tussen powerbook en ibook nu echt zo groot? Als ik nu zelf kijk zie ik alleen wat ghz verschil. Bv de nieuwe ibook met een (2ehandse) powerbook:

PowerBook G4/867 12"
Processor: G4 - 867 MHz Geheugen: 640 MB Harddisk: 40 GB
Poorten: USB FireWire UTP VGA
Powerbook 12" in goede staat, geen dode pixels (scherm perfect) DVD combi MATSHITA CD-RW CW-8122 (intern). Tiger geinstalleerd

dit is zomaar ff een advertentie geplukt van tweedehandsmac.nl. Deze staat voor 1050 te koop, terwijl de nieuwe ibook dezelfde prijs heeft en aangezien ik ook nog eens studentenkorting heb, betaal ik 1070 voor een nieuwe ibook met 1 gig ram.
In mijn ogen is die powerbook dus gewoon schandalige ripoff, maarja ik snap zelf nog niet duidelijk het verschil tussen de mac's en vraag hier dus ook advies :+

Dan nog een laatste vraag :) Ik werk zelf in windows veel met shortcuts, zoals de beruchte/beroemde alt+ctrl+del :P (hoewel onder 2k ctrl+shift+esc handiger is) en bv alt+f4 om programma's e.d. af te sluiten. Nu vroeg ik me af of er ergens misschien een shortcut lijst is. Bv voor mensen zoals ik die overstappen naar een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Tegenwoordig is de powerbook (zeker de 12") inderdaad niet zo'n goede deal tov de iBook. Dat is dan ook de hoofd-reden waarom de meesten verwachten dat we redelijk rap nog een laatste update zullen zien aan de powerbook G4.

De grootste verschillen tussen de PB en de IB zijn al tig keer opgesomd hier :) Maar goed, heel kort samen gevat:
* snellere cpu
* snellere fsb
* grotere en snellere harde schijf
* beter beeldscherm
* verlicht toetsenbord (niet bij de 12")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowen.f
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-01-2019
cailin_coilleach schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 23:13:
Tegenwoordig is de powerbook (zeker de 12") inderdaad niet zo'n goede deal tov de iBook. Dat is dan ook de hoofd-reden waarom de meesten verwachten dat we redelijk rap nog een laatste update zullen zien aan de powerbook G4.

De grootste verschillen tussen de PB en de IB zijn al tig keer opgesomd hier :) Maar goed, heel kort samen gevat:
* snellere cpu
* snellere fsb
* grotere en snellere harde schijf
* beter beeldscherm
* verlicht toetsenbord (niet bij de 12")
Bedankt voor je reply Cailin. Ik was niet duidelijk genoeg in m'n vorige post, de uiteindelijke vraag was eigenlijk ook of er zo'n dermate verschil in zit dat het echt aangeraden is om een powerbook te nemen. Zie ook de vergelijking met de 2e handse advertentie, misschien dat iemand dit wat nader kan toelichten? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-08-2024

Acolyte

Lid

cailin_coilleach schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 15:25:
Misschien dat er op de site van Apple wat te vinden is... Boven in de menu balk zie je "made4mac" staan... Kijk eens tussen alles wat daar staat. Grote kans dat je het een en ander vind.
Wel, heb ff gekeken, maar alles wat ik kon vinden waren Topo maps van alles USA staten en 2 of 3 software pakketten voor de mac voor navigatie. Daar gaat het mij in eerste instantie helemaal niet om. Eerst maar eens een receiver vinden die 'Made4mac' is of in ieder geval er mee overweg kan.
Ik vind het verbazingwekkend dat hier zo weinig over te vinden is. De meest uiteenlopende dingen zijn te vinden voor alle types Macs, maar iets wat naar mijn idee aardig voor de hand ligt is nauwelijks wat over te vinden: navigatiehardware voor de mac.

Heeft hier niemand anders ervaring met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
@Lowen: als je een vergelijking wil tussen de gequote PB en een nieuwe IB, dan zou ik zonder aarzelen voor de IB gaan. Grote kans dat diens FSB zelfs sneller is dan die van die oude PB.

En voor de rest is het eigelijk volledig aan jou om te bepalen of je die extra's het waard vind. Ik persoonlijk op het moment niet, maar aan de andere kant zijn er voor mij weer tientallen mensen die het het wel waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Die Powerbook is redelijk aan de hoge prijs, maar je kan altijd onder de vraagprijs bieden. Als je enkel naar de prijzen kijkt hoef je niet te twijfelen en meteen voor de iBook gaan. Die is in alle opzichten veruit beter of je moet het design van de Powerbook echt heel mooi vinden.

Ik lees ook dat er geruchten zijn dat Apple wellicht de 12" Powerbook schrapt. Dat zou ik jammer vinden. Ik heb na 2 iBooks nu een Powerbook en ben er zeer tevreden mee. Hij is handzaam en krachtig genoeg voor mij. Ik heb ook de DVI-poort nodig. Als Apple echter op de iBook ook DVI installeerd en meer video geheugen dan kan ik zo weer terug naar een iBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kiddyl schreef op zondag 14 augustus 2005 @ 01:48:
. Als Apple echter op de iBook ook DVI installeerd en meer video geheugen dan kan ik zo weer terug naar een iBook.
En waarom zou iemand dan nog een PB kopen? ;) (ok, niet iedereen, de meesten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik heb geen interesse in een grote laptop. Als Apple straks dan echt de 12" Powerbook schrapt dan moeten ze wel met een waardig alternatief komen met de iBook. Een iBook met meer video geheugen en DVI icm de lage prijs lijkt mij ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Maar dan is die iBook bijna een Powerbook. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acolyte schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 13:18:
Ik had de search gebruikt maar niet kunnen vinden..
Ik wil eigk ook wel een Powerbook maar ik vroeg mij zo eens af hoe het zit met GPS ondersteuning op de Mac. Ik heb het dan over hardware, software schijnt Route66 wel goed in te zijn. Maar wat voor sender/receiver moet ik hebben? Dat kan ik maar niet uitvinden.

Wie helpt mij?
Er bestaat zoiets als mactomtom, weet niet of dat wat is. Wel gratis geloof ik.
Maar wellicht beter: hier lees ik dat TomTom Go ook gewoon voor de mac verkrijgbaar is, en hier dat TomTom Navigator ook door mac wordt ondersteund...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2005 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb even jullie menning nodig.
Ik heb afgelopen vakantie weer eens met een ibookje mogen werken en nu wil ik er één voor mezelf kopen. Aangezien ik niet in 1 keer zo-pats-boem ff zoveel geld kan ophoesten gaat het iig een aantal maanden duren voordat ik er werkelijk 1 kan kopen, nou heb ik 1 voordeel, en dat is dat de btw aftrekbaar is. Mooie deal lijkt me zo voor 874¤ :)
Maar wat ik nou wilde vragen is of het over een aantal maanden nog wel rendabel (oid.) om een Ibook met PPC erin te kopen aangezien de Intel-macs eraankomen. IK heb er namelijk niet zoveel zin in dat na een jaar ofzo de support voor PPC-macs half gaar is en dat je met een slecht onderhouden OS X zit.
Dus graag jullie menning daarover.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Halfgaar gaat het qua support van oudere hardware sowieso niet worden, hier is Apple altijd wel goed in geweest. Vergeet daarnaast niet dat de gehele lijn in hardware echt niet binnen een week is geupdate, de gehele transitie neemt een heel jaar in beslag, waarna ze echt nog wel OS-updates maken voor PPC's. Daarnaast is er altijd nog Rosetta, die in eerste instantie PPC naar X86 emuleert, maar in de verdere jaren het klusje ook andersom moet gaan klaren.
In hoeverre het rendabel is, is dezelfde vraag als 'wanneer komen de nieuwe iBooks op X86 uit'. Daar is het antwoord nog niet van aanwezig in ons midden, dus dat is gewoon een logische afweging maken of je de iBook nu al wilt hebben, of dat je nog liever even wacht tot de X86 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Morgen kan ik m'n iBook ophalen bij de Youmac in Eindhoven...Heb er zwaar zin in, wil wel eens weten wat ik al die jaren al heb 'gemist'. En mocht het dan toch tegenvallen, dan kan ik er nog altijd m'n teksten op verwerken, nietwaar?

Zucht, wachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 03:35:
Morgen kan ik m'n iBook ophalen bij de Youmac in Eindhoven...Heb er zwaar zin in, wil wel eens weten wat ik al die jaren al heb 'gemist'. En mocht het dan toch tegenvallen, dan kan ik er nog altijd m'n teksten op verwerken, nietwaar?

Zucht, wachten.....
Dankzij mijn iBook is mijn normale pc werkeloos. Ik houd alleen nog mijn website bij op mijn normale pc en verder gebruik ik de iBook en dat terwijl de iBook trager is, een kleiner scherm heeft e.d.

Maar toch pak ik iedere keer weer mijn mooie witte iBook. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdburgt

wvdburgt

MacOS all the way baby!

Reind schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 04:00:
[...]

Dankzij mijn iBook is mijn normale pc werkeloos. Ik houd alleen nog mijn website bij op mijn normale pc en verder gebruik ik de iBook en dat terwijl de iBook trager is, een kleiner scherm heeft e.d.

Maar toch pak ik iedere keer weer mijn mooie witte iBook. O+
ik herken het sterk:D
sinds ik hem heb is et ook altijd eerst mijn ibook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 01:16:
Halfgaar gaat het qua support van oudere hardware sowieso niet worden, hier is Apple altijd wel goed in geweest. Vergeet daarnaast niet dat de gehele lijn in hardware echt niet binnen een week is geupdate, de gehele transitie neemt een heel jaar in beslag, waarna ze echt nog wel OS-updates maken voor PPC's. Daarnaast is er altijd nog Rosetta, die in eerste instantie PPC naar X86 emuleert, maar in de verdere jaren het klusje ook andersom moet gaan klaren.
In hoeverre het rendabel is, is dezelfde vraag als 'wanneer komen de nieuwe iBooks op X86 uit'. Daar is het antwoord nog niet van aanwezig in ons midden, dus dat is gewoon een logische afweging maken of je de iBook nu al wilt hebben, of dat je nog liever even wacht tot de X86 versie.
Dat is het em juist, ik wil perse geen Intel-mac :P
Maar als de PPC support gewoon op niveau blijft dan zie ik voor mezelf verder niet zoveel bezwaar om voor een ibookje te gaan sparen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

lammmetak schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 05:20:
[...]

ik herken het sterk:D
sinds ik hem heb is et ook altijd eerst mijn ibook.
Same here :)
Ook al is mijn pc sneller, toch gebruik ik die bijna niet meer, omdat ik m'n PowerBook gewoon zoveel prettiger vind werken. Ik gebruik hem als desktopvervanger, met een toetsenbord, muis en tft, en pak hem op als ik wil, binnen een paar seconden ga ik dan op de bank verder bijvoorbeeld.
Zelfs met The Sims 2 ben ik inmiddels overgestapt op de Mac versie. Ondanks het verschil in grafische kwaliteit van de GF 6600 met 128 MB in m'n pc tegenover de GF 5200 met 64 MB :P

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

@lammetak en Canaria: Kijk dat is dus precies de reden dat ik een ibook wil, lekker voor msn en beetje GoTten en al die dagelijkse bezigheden.
Lekker stil savonds, geen zoemende fan ed., en ouders blij dat me pc weer extra uit staat (ivm. stroom rekeming :P)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nu net m'n iBook, en het werkt tot nu toe geweldig. Overigens wel een vraagje, bij m'n iBook had Tony Hawk 4 moeten zitten, maar ik krijg hem niet gevonden. Enig idee iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Software: iLife '05 (omvat iTunes, iPhoto, iMovie HD, iDVD(5), GarageBand), Mail, Dashboard, Spotlight, iChat AV, Safari, Sherlock, QuickTime, iSync, iCal, Dvd-speler, Adresboek, AppleWorks, iWork-proefversie (30 dagen), Classic-omgeving, Nanosaur 2, Marble Blast Gold, Microsoft Office 2004 for Mac (evaluatieversie), XCode Developer Tools en Apple Hardware Test
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, nu wordt het vreemd. Bij Youmac zei men dat er Tony Hawk 4 bij zat. Dit heb ik nog gedubbelchecked :S
Naja, ik bel er morgen wel even over.

BTW, hoe zit het nu precies met applicaties installeren onder OS X?
Kan ik gewoon een windows game (die ook op een mac werkt volgens de lijst van apple) cd erin gooien en doet het OS dan de rest, of moet ik een speciale installer ofzo downloaden? (Mensen bij Youmac wisten dit niet, dus vandaar dat ik het hier post, als dit redundant is, dan gelieve te verwijzen naar waar iik het wel kan vinden, dank u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

THPS 4 zat dus in de oude reeks iBook G4. Die lui in Eindhoven lopen een beetje achter :P
Pagina: 1 ... 12 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.