[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste
Acties:
  • 6.921 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Heb je dat dan geregeld met de winkel waar je jouw iBook hebt gekocht? Apple centre ofzo?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Denk dat jullie de post van objectief2 nog een keertje moeten lezen: hij hééft nog geen iBook gekocht.

Hij wacht op de nieuwe reeks, en hoopt/stelt dat daar Tiger bij zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuclear waste
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06-2023

nuclear waste

<onzin>

objectief2 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 12:03:
Hij is inmiddels verkocht en niet aan mij :). Wel voor 1200 euro btw. Misschien zullen jullie dat dom vinden 8)7 , maar ik hecht waarde aan een goed scherm als ik er elke dag naar moet kijken.

Voor mij wordt het een nieuw iBook 14 inch met 786mb geheugen en Tiger meegeleverd voor een kleine 1400 thuisbezorgd, met garantie :P Nu nog wachten tot de nieuwe modellen binnenkort worden aangekondigd >:)
Koop je geheugen alstublief niet bij Apple zelf, als je 333mhz neemt van een ander A-merk ben je ook zeker dat het werkt en spaar je minstens € 25.

</onzin>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

BTW, als jij tegen die tijd een iBook koopt met Tiger erbij, rond juni gok ik :P
Is de kans groot dat 512 mb standaard is op je iBook :) dat zijn de geruchten dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Inderdaad, ik ben van plan te wachten tot er een nieuwe serie iBooks uitkomt en dan te kopen. Maar tussendoor zie ik ook wel leuke aanbiedingen :9

Het is de verwachting, en soms is dat gebaseerd op enige logica, dat er standaard in het 14inch (wie weet zelfs 15inch) model misschien wel een 60gb schijf komt, 512mb geheugen, de opvolger voor de ati 9200 videokaart ivm Tiger lijkt me zo. Hoop doet leven in dit geval he ;)

Edit. En inderdaad kun je beter zelf extra geheugen bijkopen los van Apple. Maar dat lijkt me geen nieuws meer >:)

En ik was nog vergeten dat ik ook nog hoop op een snellere geheugenbus op iBooks, 333 ipv 266mhz :P

De Powerbooks mogen dan van mij een G5 krijgen later dit jaar ;)

[ Voor 28% gewijzigd door objectief2 op 10-03-2005 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
objectief2 schreef op donderdag 10 maart 2005 @ 22:43:
Inderdaad, ik ben van plan te wachten tot er een nieuwe serie iBooks uitkomt en dan te kopen. Maar tussendoor zie ik ook wel leuke aanbiedingen :9

Het is de verwachting, en soms is dat gebaseerd op enige logica, dat er standaard in het 14inch (wie weet zelfs 15inch) model misschien wel een 60gb schijf komt, 512mb geheugen, de opvolger voor de ati 9200 videokaart ivm Tiger lijkt me zo. Hoop doet leven in dit geval he ;)
Laten we het van harte hopen :Y)
De Powerbooks mogen dan van mij een G5 krijgen later dit jaar ;)
Mwah.. zo snel na de update al? eerder Q1 2006 ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alsje ADC member bent op het ogenblik dat Tiger uitkomt (student of ander), krijg je hem gratis thuisgestuurd met je maandelijkse "developer mailing".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Even een vraagje over de (misschien) volgende generatie iBooks.

Stel: er komt een 64MB videokaart in met tiger, zorgt dit dan voor veel verschil qua snelheid en dergelijke. Tiger heeft deze 64MB videokaart toch ook gewoon dik nodig en wordt daarmee dan gewoon niet het verschil tussen 32MB + Panther en 64MB + Tiger een beetje te niet gedaan...Of heb ik het gewoon compleet helemaal mis 8)7

Las namelijk in dit topic dat 32MB gewoon voldoende is voor films(divx) kijken ed. (correct me if I'm wrong) en vraag mij dus af wat de eventuele toegevoegde waarde zal zijn...

[ Voor 19% gewijzigd door Flatwhite op 11-03-2005 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flatwhite schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 00:57:

Stel: er komt een 64MB videokaart in met tiger, zorgt dit dan voor veel verschil qua snelheid en dergelijke. Tiger heeft deze 64MB videokaart toch ook gewoon dik nodig en wordt daarmee dan gewoon niet het verschil tussen 32MB + Panther en 64MB + Tiger een beetje te niet gedaan...Of heb ik het gewoon compleet helemaal mis 8)7

Las namelijk in dit topic dat 32MB gewoon voldoende is voor films(divx) kijken ed. (correct me if I'm wrong) en vraag mij dus af wat de eventuele toegevoegde waarde zal zijn...
De toegevoegde waarde zou bijvoorbeeld kunnen liggen in grafische software (of spellen) die van Core Image technologie gebruik gaan maken. Dat vereist Tiger, en de Radeon 3200 ondersteund niet de features die nodig zijn voor Core Image (het gaat niet perse om de 32 vs. 64MB). Op een Radeon 3200 kan Tiger deze features softwarematig emuleren, maar dat is uiteraard trager.

Dit alles maakt eigenlijk alleen uit voor Core Image. Voor de software die het gebruikt kan het nuttig zijn, voor alle andere software gaat deze prima op je Radeon 3200 draaien. Het voordeel van Tiger is dan voornamelijk diens andere features (Safari RSS, Dashboard, Automator, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Laatst online: 06-09-2024
Flatwhite schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 00:57:

32 MB is altijd genoeg geweest voor filmpjes kijken, gewoon werk (Office, Internet), etc... Voor games is meer geheugen natuurlijk wel wenselijk.

Iets dat wel wenselijk is voor Tiger, is een grafische kaart die Core Image/Core Video zal ondersteunen. Lees ook het volgende artikel over Core Image, zodat je een idee krijgt wat de mogelijkheden zijn.

Ergens in Apple Talk is een topic te vinden waar de ondersteunde kaarten staan weergegeven. Volgens mij gaat het dan om kaarten met pixel shaders. Mocht je kaart Core Image niet ondersteunen, dan wordt teruggevallen op je CPU (wat natuurlijk veel minder snel is).

Naar mijn mening gaat Core Image/Core Video één van de belangrijkste feature worden van Tiger. Ik denk dat we er wel van kunnen uitgaan dat er een hoop creatieve applicaties op de markt gaan komen die deze technologie gaan ondersteunen. Ik verwacht dat Apple ook ondersteuning inbouwd in iMovie, iPhoto, Final Cut Pro, Final Cut Express, etc... Apple heeft ook aangegeven in overleg te zijn met Adobe of hun deze technologie willen inbouwen in Photoshop. Dat zou betekenen dat filters direct worden weergegeven, zonder dat het grafische bestand aangepast wordt (dat gebeurd pas bij een Save actie). De wachttijd zou dan vrijwel niet meer aanwezig zijn, want de GPU voert de filters uit. Bij videobewerkingsapplicaties gaan we hetzelfde terugzien, verwacht ik.

[ Voor 22% gewijzigd door MacWolf op 11-03-2005 09:35 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Verwijderd schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 00:39:
Alsje ADC member bent op het ogenblik dat Tiger uitkomt (student of ander), krijg je hem gratis thuisgestuurd met je maandelijkse "developer mailing".
Ik vermoed zo dat dit niet geldt voor de gratis ADC 'basis' versie :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Mwoh, denk zeker niet dat het een van de belangrijkste features is/gaat worden. Het is een leuke gimmick maar als je het gebruikt voor filters vind ik het niet echt super spannend. Ik wil in Photoshop best een halve seconde wachten tot hij de preview van een filter klaar heeft... Het wordt pas een ander verhaal als CoreImage gebruikt gaat worden voor de interface maar ook dan blijft het bij leuke eyecandy. Spotlight, Automator en Dashboard lijken me veel interessantere features.

Overigens is voor dingen als Exposé meer dan 32MB wel erg handig, zeker als je de screen spanningg hack gebruikt. Ik heb een 12" PowerBook met 64MB met een extern scherm op 1600x1200, als ik op F9 duw dan zie ik iets van 2 frames tussen het normale beeld en het uiteindelijke beeld van Exposé als ik redelijk wat schermen open heb staan (wat meestal het geval is). Het is nog steeds goed werkbaar hoor maar het is lang niet smooth meer doordat er 'maar' 32MB per scherm beschikbaar is met die kaart van mij.

Anyway. Ik ben erg benieuwd hoe de update van de iBook er uit gaat zien. De videokaart die nu in de iBooks zit was voor mij iig de belangrijkste reden om toch maar voor een PowerBook te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 11:29
Zow, heb nu een paar dagen een 17" Powerbook (1Gb, FW, Airport, SD, etc) en loopt als een trein. :)
In het begin een aantal Kernel panics gehad, maar opgelost door de geheugenbankjes om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

willem169 schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 10:31:
Zow, heb nu een paar dagen een 17" Powerbook (1Gb, FW, Airport, SD, etc) en loopt als een trein. :)
In het begin een aantal Kernel panics gehad, maar opgelost door de geheugenbankjes om te wisselen.
Als ik jou was zou ik je geheugen dan eens controleren op fouten met memtestosx want de geheugenkaartjes omwisselen is niet echt betrouwbaar, je hebt dus waarschijnlijk nog steeds een foutieve geheukenkaart erin. Of je bedoelt dat je de geheugenkaart vervangen hebt door een ander exemplaar, dan heb ik niets gezegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hertog schreef op vrijdag 11 maart 2005 @ 09:48:
[...]

Ik vermoed zo dat dit niet geldt voor de gratis ADC 'basis' versie :)
Klopt ;) Je moet wel betalend lid zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 11:29
KoeNijn, ik gok dat het geheugen er -ondanks de strakke fitting- er niet goed in zat of iets dergelijks. Want nu _nergens_ meer last van terwijl ik voorheen op het meest onmogelijke moment een kernel panic kreeg. Thnks voor de link, ga 't gelijk proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Gelezen op Thinksecret: Tiger komt dus begin april volgens dit bericht. Mooi op tijd om bij te leveren bij een nieuwe serie iBooks >:)

http://www.thinksecret.com/news/0503tiger.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:17

Nitai

Live the life you love.

ja leuke 1 april grap :P
The event, sources say, is currently scheduled for Friday, April 1 and will be delivered via satellite to numerous locations around the world.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Dat dacht ik eerst ook. Maar in Amerika kennen ze gelukkig geen 1 april :*) Hmm, oke dus blijkbaar bestaat het dus toch, wist ik inderdaad niet. Het blijft ook een gerucht natuurlijk maar het komt ook weer niet uit de lucht vallen als het wel waar is.

[ Voor 29% gewijzigd door objectief2 op 12-03-2005 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nooit gehoord van april fools? ze kennen het wel degelijk in de US, ik ben er zelf ook wel 's in de maling genomen op 1 april

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peentje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 09:04

Peentje

MacOS/Windows/Linux don't care

waarom zeggen ze daar niks over pre-installed tiger op de nieuwe iBooks die zullen toch ook moeten komen tegen die tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Ik zit erover te denken om een Powerbook te kopen voornamelijk voor het produceren van muziek (gitaar georienteerd), eventueel wat video en beeldbewerking en eventueel ook voor schoolwerk en dergelijken, maar daarvoor kan ik mijn huidige ook wel gebruiken (2GH pentium 4).

Nou zit ik te kijken naar de 15" Powerbook en de 17". Maar heeft het, voor de prijs, echt zoveel voordeel om de 17" te halen? En enigste wat je ervoor krijgt is een hogere resolutie om op te draaien. En digitaal geluid, maar dat gaat bij mij toch via een externe mixer lopen met firewire.

Volgen mij kan ik zelfs beter de 15" Combo halen ipv. de Superdrive, want ik zie mezelf toch nog niet zo snel DVD's gaan gebruiken, en dat scheelt ook snel weer een bak geld.

Ik heb het geld er wel voor, maar misschien er niet voor over.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 14:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

FiZz schreef op zondag 13 maart 2005 @ 19:38:
Ik zit erover te denken om een Powerbook te kopen voornamelijk voor het produceren van muziek (gitaar georienteerd), eventueel wat video en beeldbewerking en eventueel ook voor schoolwerk en dergelijken, maar daarvoor kan ik mijn huidige ook wel gebruiken (2GH pentium 4).

Nou zit ik te kijken naar de 15" Powerbook en de 17". Maar heeft het, voor de prijs, echt zoveel voordeel om de 17" te halen? En enigste wat je ervoor krijgt is een hogere resolutie om op te draaien. En digitaal geluid, maar dat gaat bij mij toch via een externe mixer lopen met firewire.

Volgen mij kan ik zelfs beter de 15" Combo halen ipv. de Superdrive, want ik zie mezelf toch nog niet zo snel DVD's gaan gebruiken, en dat scheelt ook snel weer een bak geld.

Ik heb het geld er wel voor, maar misschien er niet voor over.
Wat denken jullie?
Afhankelijk van de vraag of je met 1024x768 overweg kunt zou je zelfs nog voor een 12" kunnen kiezen. Anders is de 'goedkoopste' 15" een prima keuze gebaseerd op jouw wensen. De 17" geeft meer scherm, maar dat gaat wel ten koste van de mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Hij hoeft niet echt mobiel te zijn, als ik hem maar wel makkelijk mee kan nemen in zo'n mooie rugtas van Apple ofzo. Het probleem met het produceren van muziek op meer sporen is dat je wel redelijk snel wat meer ruimte wil hebben. Nu kan ik in de studio natuurlijk een tweede monitor neerzetten zodat 15" voldoende is.

Zijn hier meer mensen die de Powerbook vooral gebruiken voor het maken van muziek? Misschien hebben zij nog een goed idee? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

FiZz schreef op zondag 13 maart 2005 @ 22:53:
Hij hoeft niet echt mobiel te zijn, als ik hem maar wel makkelijk mee kan nemen in zo'n mooie rugtas van Apple ofzo. Het probleem met het produceren van muziek op meer sporen is dat je wel redelijk snel wat meer ruimte wil hebben. Nu kan ik in de studio natuurlijk een tweede monitor neerzetten zodat 15" voldoende is.

Zijn hier meer mensen die de Powerbook vooral gebruiken voor het maken van muziek? Misschien hebben zij nog een goed idee? :P
Ik maak muziek op een iBook G4 14". Als je immers toch een externe mixer gaat gebruiken, dan kan je met een iBook volstaan. De extra's van de pBook zijn uiteraard om van te smullen, maar de prijs is er dan ook naar... Ik werk met een M-Audio MobilePre USB.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Het wordt dan een Tascam DM24 mixer die 16 sporen in 1 keer gaat opnemen, en ook als controler werkt. Da's dus best wel zwaar.... Maar goed, bedankt alvast, ik zal even wat verder gaan kijken en zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09-2024
Tja, ik wil dus ook graag een iBook gaan kopen. Maar als ik zo lees is het beter om even te wachten en hopen dat de iBook straks standaard met 512 mb, OS X tiger, 64 meg videokaart en eventueel standaard een grotere HD? Is dit wishfull thinking of is dit realiteit over enkele maanden?

404 error: File not found | PSN: The_Bash

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

De iBook zullen snel een update krijgen. Dus ik zou wachten als je voor een iBook gaat.
Maar PoBo's zijn geupdate, die dus gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
64MB videokaart betwijfel ik,rest zou me niet zo verbazen. Tiger is zeker, 512 is erg waarschijnlijk, HD is afwachten en 64MB videokaart is niet echt waarschijnlijk. Als ze dat doen wordt het verschil tussen de iBook en de PowerBook nog kleiner... Kan wel zo zijn dat er een videokaart in komt die CoreImage beter ondersteund (dus een GPU met pixel shaders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:13
O.D.Smolik schreef op maandag 14 maart 2005 @ 21:08:
De iBook zullen snel een update krijgen. Dus ik zou wachten als je voor een iBook gaat.
Ik las op een bepaalde website dat OS X Tiger begin april waarschijnlijk geintroduceerd gaat worden en midden april in de winkels moet liggen. Dit zal dan wel voor de States zijn, maar dan zal OS X Tiger ook niet over veel te lange tijd hier zijn. En als Apple dan toch de iBook-range gaat updaten, kunnen ze dat mooi tegelijk doen met de introductie van Tiger. Hopelijk worden ze ook nog wat goedkoper, misschien wordt een 14" dan wat interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
Dat de iBook teveel gaat lijken op een PB lijkt me sterk. iBooks zullen voorlopig nog wel G4 blijven aangezien ze daar nog wel e.e.a. uit kunnen trekken.

De 12" is het voor mij helemaal. Geweldig handig om mee te nemen en thuis sluit ik 'm aan op een 19" CRT. Maarja, nu dus toch maar even wachten tot de geupdate versie er komt. Ondertussen biedt GoT nog genoeg leesvoer :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Hmm, wat is wijsheid? Nu een iBook bestellen met deze configuratie:

1.2 Ghz
32MB ATI 9200
768MB intern DDR266
60GB 4200 rpm

Met studentenkoring voor € 1.136,46

Of een tijdje wachten en dan wellicht zo:

1.2/1.33/1.5???
64MB ATI 9700???
768MB intern DDR333???
60GB 5400 rpm???

Met studentenkorting voor € ???

OS X Tiger is niet echt een punt wat heel belangrijk is, zeker omdat Panther genoeg biedt en goed uitgebalanceerd is. Maar een snellere harde schijf, een DDR333 geheugen, een grotere videokaart en een snellere processor? En heeft iemand enig idee of de prijzen dan wellicht omhoog of omlaag gaan bij een update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Poekoek schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 22:27:
Hmm, wat is wijsheid? Nu een iBook bestellen met deze configuratie:

1.2 Ghz
32MB ATI 9200
768MB intern DDR266
60GB 4200 rpm

Met studentenkoring voor € 1.136,46

Of een tijdje wachten en dan wellicht zo:

1.2/1.33/1.5???
64MB ATI 9700???
768MB intern DDR333???
60GB 5400 rpm???

Met studentenkorting voor € ???

OS X Tiger is niet echt een punt wat heel belangrijk is, zeker omdat Panther genoeg biedt en goed uitgebalanceerd is. Maar een snellere harde schijf, een DDR333 geheugen, een grotere videokaart en een snellere processor? En heeft iemand enig idee of de prijzen dan wellicht omhoog of omlaag gaan bij een update?
Wijsheid is de update afwachten. Ik heb het nooit echt meegemaakt dat een update een product duurder maakte, meestal blijft hij rond dezelfde prijs hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
Ik begin nu toch een beetje terug te komen van mijn iBook-wens. Ik twijfel om toch maar een iMac "20 aan te gaan schaffen. Ik wil dan sowieso wachten totdat OS X tiger uit is... nu weet ik dat ik jullie niet lastig moet vallen met dit soort crap. De ware tweaker kiest immers zijn eigen harde en zachte waren. Maar aangezien ik al tientallen reviews heb doorgelezen en daar de helft niet van snap: Kan iemand wat voors en tegens van de iBook Vs. iMac tegenover elkaar zetten. het wordt mijn eerste Mac. Als die ervaring een blijvend gevoel van: "Hey... ik vind computers weer leuk" met zich meebrengt ga ik definitief over naar het Mac-kamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 14:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

the_bash schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:00:
Ik begin nu toch een beetje terug te komen van mijn iBook-wens. Ik twijfel om toch maar een iMac "20 aan te gaan schaffen. Ik wil dan sowieso wachten totdat OS X tiger uit is... nu weet ik dat ik jullie niet lastig moet vallen met dit soort crap. De ware tweaker kiest immers zijn eigen harde en zachte waren. Maar aangezien ik al tientallen reviews heb doorgelezen en daar de helft niet van snap: Kan iemand wat voors en tegens van de iBook Vs. iMac tegenover elkaar zetten. het wordt mijn eerste Mac. Als die ervaring een blijvend gevoel van: "Hey... ik vind computers weer leuk" met zich meebrengt ga ik definitief over naar het Mac-kamp.
De iMac is vooral sneller en je hebt een veel groter scherm, met hogere resolutie. Het ding is echter niet portable. Wat mij betreft gaat er niets boven 'lekker in je luie stoel zitten met je i/power-book op schoot en lekker surfen, mailen, etc. Altijd je eigen machine overal bij de hand.

Dat is de afweging die je moet maken. Wat wil je er mee doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
O.D.Smolik schreef op maandag 14 maart 2005 @ 21:08:
Hoe kom je hier trouwens bij? De huidige 'rumors' gaan erover dat vooral de iMac en eMac geupdate gaan worden. Er zijn ook geruchten dat elk model 512MB standaard krijgt, maar dat zou een beetje gek zijn met de Mac mini lijkt mij. Ik heb op 1 site gelezen dat Apple nieuwe Power en iBooks zou introduceren in Q2 van 2005, en dat zou dan rond eind mei/begin juni zijn. Erg veel wijzer wordt je niet van die rumors ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
Tja dat is een beetje het probleem met Rumors he. Als Apple zelf ver van tevoren zou vertellen wat ze allemaal van plan zijn dan gaan mensen zich daarop instellen en dan kopen mensen waarschijnlijk ook minder snel wat. Maar het blijft natuurlijk lullig als je nu wat koop en de maand erop is alles opeens geupdate :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Komt ie weer:

http://buyersguide.macrumors.com/

Het lijkt er dus echt op dat er in april of mei een update voor de iBook aan zit te komen...

@the_bash; het hangt er helemaal van af wat je met een computer doet. Als je hem op je werk/school/whatever ook bij je wilt hebben dan ga je voor een iBook. Als je hem eigenlijk alleen thuis gebruikt is een iMac een beter plan. 1024x768 is echt klein (IMO). Ik kan er iig niet fatsoenlijk mee werken. Of ja, het is voldoende voor wat surfen en een beetje mail maar veel meer moet je er ook niet mee willen doen. Heb thuis bijna constant m'n CRT aan m'n PB hangen als extra scherm behalve als ik lam op de bank hang en niet met werk achtige dingen bezig ben.

Het is trouwens we zo dat de iBook wel weer leuk is als je hem soms mee wilt nemen maar thuis ook een fatsoenlijke monitor/LCD hebt staan als je de screen spanning hack gebruikt. Dan kan je wel gewoon een 2e monitor aan je iBook plakken.

Maar ja, het blijft helemaal jouw keuze :) iBook is cooler/flexibeler, iMac is wat krachtiger en heeft een beter scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

FiZz schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 01:20:
Maar het blijft natuurlijk lullig als je nu wat koop en de maand erop is alles opeens geupdate :{
Dat is wel het laatste waar je moet kijken wanneer je electronica aanschaft, zo blijf je wachten. |:( En al helemaal als het alleen maar om geruchten gaat.

Als je iets wilt, of nodig hebt koop het wanneer je kan, dan heb je er het langst plezier van.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 12:15
the_bash schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 23:00:
Je twijfelt tussen een iBook 12" en een iMac 20"? :/
Ik neem aan dat je thuis een redelijk snelle pc hebt, waarmee je momenteel alles doet. De kans dat je atm een laptop hebt is een stuk kleiner.
De iBook is dan wel een stuk langzamer als de iMac, maar vergeet niet de geweldige vrijheid die je met een iBook 12" hebt. Ik heb onderweg altijd de beschikking over mijn eigen files, met mn eigen instelling etc. Als ik thuis kom hang ik er een 19" CRT aan, boxen, muis, en binnenkort ook een Apple Tobo. Een iBook is nogaltijd snel zat, ding draait prima (mits je er extra geheugen in stopt; 256 is een ramp).

Ik zou er niet eens over piekeren --> iBook.. duidelijk de iBook...

Edit --> bartvb; ik ben het niet met je eens dat 1024*768 echt te klein is, 1600*1200 is prettiger op een 19" CRT, maar met de iBook native reso is prima te werken hoor :).. Omdat je heel efficient met je workspace omgaat (denk hierbij aan expose) is er prima mee te werken. Natuurlijk zijn er situaties te bedenken waarbij het _wel_ ontoereikend is, maar dan lever je dus weer een stuk in op de mobiliteit...

Verder -> met een iBook heb je de blits bij het andere geslacht.. Nuff' said huh :7

[ Voor 17% gewijzigd door SyS_ErroR op 17-03-2005 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

FiZz schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 01:20:
Tja dat is een beetje het probleem met Rumors he. Als Apple zelf ver van tevoren zou vertellen wat ze allemaal van plan zijn dan gaan mensen zich daarop instellen en dan kopen mensen waarschijnlijk ook minder snel wat. Maar het blijft natuurlijk lullig als je nu wat koop en de maand erop is alles opeens geupdate :{
Rumors of niet, de iBooks (misschien iMac en de eMac.. weet niet zeker). Krijgen hoe dan ook, rond april een update. Er zit een bepaalde cycles in die Apple aanhoudt. Dus het kan dit jaar zo maar een maandje eerder zijn of een maandje later.
Is goed koop nu maar een iBook, maar komt niet in april jankend op de forum. Dat je compensatie regeling wilt en dergelijke :).
Tenzij je het voor werk nodig hebt, dan ik kan me er bij voorstellen. Anders geef ik de advies om een klein maandje te wachten. Je zult me nog dankbaar wezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Ik zou ook nog even wachten, de BuyersGuide is vaak wel redelijk correct.

Daarnaast zul je mogelijk rond die tijd al standaard 512 MB geheugen krijgen (vanwege Tiger), dat scheelt ook weer wat geld... Met een beetje geluk krijg je ook nog eens Mac OS X 10.4 meegeleverd.

Voor mij zou Mac OS X 10.4 de belangrijkste reden zijn om te wachten, zeker als je niet erg haast hebt.

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Dankjulliewel :) Ik zat echt te twijfelen of ik zou wachten, omdat het voor mij niet duidelijk was of er een update kwam, maar dit maakt het voor mij duidelijk genoeg om nog eventjes te wachten. Ik hoop zelf op een snellere videokaart, maar we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik wil dus na de zomervakantie (ja duurt nog ff , ik weet het) een iBook aanschaffen, nadat ik al mn geld aan vakantie heb uitgegeven en weer nieuw geld heb van mn vakantiebaan.

Maar _waar_ kan ik het beste een iBook aanschaffen. Apple.com? Ik geloof namelijk niet dat er een AppleStore hier in de buurt is, ik woon namelijk in Midden Limburg...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Even zoeken op http://www.apple.com/nl pagina...

Kan je zelfs je postcode invullen :) Ik heb even de postcode van de Politie in Zuid Limburg ingevuld:
http://apple.via.infonow....682D432E62E8E477B5.webls2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Nitai schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 11:36:
Even zoeken op http://www.apple.com/nl pagina...

Kan je zelfs je postcode invullen :) Ik heb even de postcode van de Politie in Zuid Limburg ingevuld:
http://apple.via.infonow....682D432E62E8E477B5.webls2
:o Een apple center in maastricht, kneem niet aan datje bij die video specialist (houben) iBooks kunt samenstellen / kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Anders bel je even, zo niet, bestel je via de store. Is het echt zo een moeilijke keuze? :P

geen dank btw :P

[ Voor 10% gewijzigd door Nitai op 17-03-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235

domi235

Magic!

Nee, valt wel mee :) Kga denk ik binnkort maar eens langs bij houben, maar volgens mij doen ze alleen video (zitten 2 straten van mn stageplaats af)

Als ze er geen verkopen, kar ik wel ff naar maastricht, dan heb ik er (waarschijnlijk) meteen een en lijkt me ook wat makkelijker met garantie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bash
Het verschil in mobiliteit is me duidelijk. Heb nu een krachtige PC met 19" CRT en een 2.4 ghz laptop (die me iedere keer rugklachten oplevert). Nu is mobiliteit niet meer zo heel belangrijk aangezien ik dit jaar ga afstuderen. Maar ja, het is altijd makkelijk om zo'n ding mee te kunnen nemen. Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in prestatie. Natuurlijk is de iMac krachtiger, er zit meer proccesorsnelheid in en sneller geheugen. Maar wat ik b.v. merkte bij mijn XP-bakken is dat de laptop in principe sneller zou moeten zijn, maar echt niet tegen mijn AMD-bakkie op kan. Hoe zit dat in Macland. Zie je daar ook dat laptops over het algemeen slechter presteren wat betreft video- en fotobewerking en meer van dat soort zwaardere applicaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
the_bash schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:10:
Het verschil in mobiliteit is me duidelijk. Heb nu een krachtige PC met 19" CRT en een 2.4 ghz laptop (die me iedere keer rugklachten oplevert). Nu is mobiliteit niet meer zo heel belangrijk aangezien ik dit jaar ga afstuderen. Maar ja, het is altijd makkelijk om zo'n ding mee te kunnen nemen. Ik ben vooral benieuwd naar het verschil in prestatie. Natuurlijk is de iMac krachtiger, er zit meer proccesorsnelheid in en sneller geheugen. Maar wat ik b.v. merkte bij mijn XP-bakken is dat de laptop in principe sneller zou moeten zijn, maar echt niet tegen mijn AMD-bakkie op kan. Hoe zit dat in Macland. Zie je daar ook dat laptops over het algemeen slechter presteren wat betreft video- en fotobewerking en meer van dat soort zwaardere applicaties?
Vrijwel zeker. Mogelijk dat de Mac mini enigszins gelijk presteerd als een iBook / PowerBook, maar iMac's en PowerMac's zijn een stuk sneller in het algemeen. Ze hebben een veel hogere bussnelheid, heel andere architectuur van het motherboard, etc..., naast dat de processor sneller is.

Maar m.i. is het nog steeds erg goed werken met Apple laptops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
/me zirus heeft eindelijk ook een kwachtboekje

werkt perfect, ben eerste maar even vanalles aan het aanpassen, grootste probleem is dat dat de muis snelheid niet werkt op mijn logitch muisje maar ik zal de osx drivers een instaleren, misschien helpt dat.

Verder wil ik nu gaan leren en muziek luisteren maar dan wel met mijn bookje dichtgeklapt maar dan gaat hij in standby, is hier een optie voor om dit uit te zetten, zonder dat ik een extern toetsten bord of monitor moet aansluiten?

edit:
En de logitch drivers hebben het inderdaad opgelost :)

[ Voor 8% gewijzigd door Niakmo op 19-03-2005 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:55

Maximus

There is no substitute

the_bash schreef op donderdag 17 maart 2005 @ 12:10:
Ik denk dat je het probleem anders moet bekijken. Je moet het verschil zien tussen de doelen van de computers. Als je dan het probleem benaderd krijg je een andere uitkomst.

De doelen van de Mac Mini waren onderandere om de windows users die mogelijk dachten aan een switch bekend te maken met Mac OSX en het hele Apple gebeuren, vandaar dat het niet een speed systeem is. Dit omdat de meeste windows users gewoon surfen, mailen en misschien een CD of DVD branden. Niet een echte krachtpatser nodig.

Als je dan gaat kijken naar de iMac/PowerMac, dan heb je het over desktop systemen die bedoelt zijn om ook echt te dienen als een snelle desktop. De powermac heeft als groot voordeel een mogelijke 2e G5 cpu en de uitbreidbaarheid. De uitbreidbaarheid betaal je dan wel weer voor.

Het gedeelte over de iBook en PowerBooks, het is zo dat de powerbook een snellere laptop is als de ibook. Echter je moet kijken naar wat heb je nodig. Als je gaat voor een normale laptop en niet extreme dingen gaat doen heb je ansich genoeg aan een iBook en heb je niet zo zeer een powerbook nodig. Echter wil je wat extremere dingen gaan doen zoals film montage, etc heb je iets aan de meerwaarde van de Powerbook.

Echter het is zo dat de MHz niet garant staat voor snelheid in de ma-wereld. Je moet de snelheid van de mac zien als een combinatie van OS versie + Geheugen hoeveelheid en snelheid en de CPU. Deze werken allen samen. En voor zover mijn kennis over de macs gaat is er een betere integratie van het geheel. Zo kun je misschien met een single 1.6 GHz G5 met 256 ddr misschien wel minder snel berekeningen doen als een oudere 1.42GHz G4 met 1.5gb ram. Reden is dat de G4 meer geheugen heeft.

De keuze over wat moet ik nemen dan moet je kijken naar het doel waarvoor jij je mac wil gaan gebruiken maar ook hoevaak gebruik je zware apps? Is dat niet vaak, regelmatig of heelvaak? Want dat maakt de keuze van de CPU uit maar ook de keus qua aantal MB's geheugen. Dus mijn devies:

- Maak een lijstje van wat ga ik gebruiken
- Hoeveel wil ik investeren
- Wat zijn mijn verwachtingen van de Mac

En misschien ook belangrijk, ga eens met een Mac spelen in bijvoorbeeld een Apple Centre. Zie hier voor AppleCentre's in nederland: http://www.apple.com/nl/buy/applecentre/

Ik hoop dat je hiermee een stapje in de goede richting bent gezet :)

PhD i.o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

zirus schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 14:42:
/me zirus heeft eindelijk ook een kwachtboekje

Verder wil ik nu gaan leren en muziek luisteren maar dan wel met mijn bookje dichtgeklapt maar dan gaat hij in standby, is hier een optie voor om dit uit te zetten, zonder dat ik een extern toetsten bord of monitor moet aansluiten?
chem had het al een keer genoemd, het heet Insomnia . Ik kon niet opmaken wat voor *book je hebt. iBook of Powerbook? Ik zou bijvoorbeeld een iBook niet dicht gebruiken (ivm warmteproblemen). Lees de site goed na van Insomnia.

offtopic:
wat is een kwachtboekje? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik heb gisteren eindelijk mijn iBook 12" binnengekregen (blijft het knap vinden dat TNT er 3 weken over moet doen om het ding te leveren).
Moet zeggen dat ik het leuk ding vind. Hij moet mijn PB gaan vervangen die ik tot op heden in gebruik had en dit is zeker een leuke vervanger.
Batterijduur is van dit ding erg lekker en hij is mooi compact. Daarnaast zal dit ding alle dingen die in mobiel wil doen wel kunnen. Post over een weekje mijn bevindingen wel als ik hem echt gebruikt heb @ stage e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
Nitai schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 17:26:
[...]

chem had het al een keer genoemd, het heet Insomnia . Ik kon niet opmaken wat voor *book je hebt. iBook of Powerbook? Ik zou bijvoorbeeld een iBook niet dicht gebruiken (ivm warmteproblemen). Lees de site goed na van Insomnia.

offtopic:
wat is een kwachtboekje? :?
oeh dank

een powerbook is er toch voor gemaakt om ook gesloten mee te kunnen werken? Dus ik hoef me geen zorgen te maken over warmte ontwikkeling?

offtopic:
type fout :), moet natuurlijk krachtboek (powerbook) zijn

[ Voor 12% gewijzigd door Niakmo op 20-03-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik heb net m'n Athlon uitgezet, voor het eerst in jaren volgensmij :) Pff, wat een rust ;)

Maar nu hoor ik m'n PB dus.. Ventilator gaat niet super vaak aan maar de harddisk is wel redelijk aanwezig. Als hij iets met de disk heeft gedaan is hij vrijwel helemaal stil maar na een paar seconden lijkt hij z'n koppen te parkeren ofzo en dan klinkt m'n PowerBook als een lekkende gaskraan. Beetje jammer.

Meer mensen last van? 12" PB, laatste versie, standaard 60GB 5400 RPM disk. Ik zou bijna iets gaan schrijven dat om de 10 seconde iets met de disk doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
zirus schreef op zondag 20 maart 2005 @ 00:23:
[...]

oeh dank

een powerbook is er toch voor gemaakt om ook gesloten mee te kunnen werken? Dus ik hoef me geen zorgen te maken over warmte ontwikkeling?

offtopic:
type fout :), moet natuurlijk krachtboek (powerbook) zijn
Dat klopt inderdaad ja :)
In tegenstelling tot bij de iBook, is de PowerBook bij de ventilatie niet afhankelijk van warmte-afgifte via het toetsenbord, en daarom is clamshell mode (gesloten met een extern display) wel een officieel ondersteunde functie voor de PowerBook, en niet voor de iBook.
Overigens heb je daar geen extra software voor nodig: Sluit gewoon je display aan met je PowerBook gesloten, en druk dan op een toets van je extern toetsenbord (Bluetooth werkt ook).

Wat betreft herrie: Mijn Powerbook hoor ik echt nauwelijks. Een lekkende gaskraan vind ik wel een mooie omschrijving, maar daar komt hij wel alleen bij in de buurt als ik mijn oor op de behuizing leg. Anders is het ding eigenlijk gewoon nauwelijks hoorbaar. Zeker als ik hem vergelijk met de centrino laptop van mijn zusje, die bij flinke belasting wel degelijk behoorlijk begint te blazen.

Misschien ligt het er aan dat ik een 15" model heb, en jij een 12" :) Ik heb trouwens wel niet dat hij stiller wordt bij disk-access, dus misschien is er ook wel gewoon iets mis met jouw laptop?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niakmo
dawuss schreef op zondag 20 maart 2005 @ 04:16:
[...]

Dat klopt inderdaad ja :)
In tegenstelling tot bij de iBook, is de PowerBook bij de ventilatie niet afhankelijk van warmte-afgifte via het toetsenbord, en daarom is clamshell mode (gesloten met een extern display) wel een officieel ondersteunde functie voor de PowerBook, en niet voor de iBook.
Overigens heb je daar geen extra software voor nodig: Sluit gewoon je display aan met je PowerBook gesloten, en druk dan op een toets van je extern toetsenbord (Bluetooth werkt ook).

Wat betreft herrie: Mijn Powerbook hoor ik echt nauwelijks. Een lekkende gaskraan vind ik wel een mooie omschrijving, maar daar komt hij wel alleen bij in de buurt als ik mijn oor op de behuizing leg. Anders is het ding eigenlijk gewoon nauwelijks hoorbaar. Zeker als ik hem vergelijk met de centrino laptop van mijn zusje, die bij flinke belasting wel degelijk behoorlijk begint te blazen.

Misschien ligt het er aan dat ik een 15" model heb, en jij een 12" :) Ik heb trouwens wel niet dat hij stiller wordt bij disk-access, dus misschien is er ook wel gewoon iets mis met jouw laptop?
is de powerbook er ook op berekend om lange tijd aan te staan als een desktop machinie? Of moet ik hem om de dag een nachtje rust geven ? Ik ben gewend om mjin desktop machine altijd aan te laten staan maar nu ik die heb vervangen door mijn powerbook pas ik daar een beetje mee op omdat ik weet dat sommige laptop daar niet voor gemaakt zijn. Ik zorg er wel voor dat de batterij elke dag bijna leeg raakt dus dat hij hem van weer moet opladen zodat de batterij niet lam word wat ik soms bij mijn vorige laptop had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Je kunt gewoon je PoBo aanlaten staan hoor, wel het liefst in standby als je hem 's nachts niet gebruikt. Ik en volgens mij vele iBook/PoBo users doen dat ook gewoon. Zo heb ik al een uptime van een 9 dagen. Ik zet hem alleen uit als het echt nodig is.
Het voordeel is gewoon, wanneer je aan het werk gewoon de klep omhoog doet en 1.. 2.. 3.. en je bent aan het werk.
Het is zelfs slecht, om hem elke dag op te starten dan het in standby te laten.
Wat betreft je accu. Volgens mij is het niet bevorderend voor je accu levensduur. Om het elke dag een keer leeglaten lopen en weer laden :P Volgens mij kan je dan echt binnen 1,5 - 2 uur een nieuwe accu kopen.
Ik heb zelf meestaal aan de stroomnet hangen en laat het eens per week/weken. De accu helemaal leeglopen (wanneer hij standby gaat) en weer laden.
Zo hou je de accu in shape :7 en calibreer gelijk je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
zirus schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:25:
[...]

is de powerbook er ook op berekend om lange tijd aan te staan als een desktop machinie? Of moet ik hem om de dag een nachtje rust geven ? Ik ben gewend om mjin desktop machine altijd aan te laten staan maar nu ik die heb vervangen door mijn powerbook pas ik daar een beetje mee op omdat ik weet dat sommige laptop daar niet voor gemaakt zijn.
Ik zou hem gewoon aan laten staan, hij springt toch vanzelf in de slaap-modus :). Of is er een bepaalde reden dat je hem echt aan zou laten staan (downloaden,webserven?) Laptop-schijven zijn niet echt ideaal voor 24/7-gebruik, je zou eventueel een externe schijf kunnen gebruiken.
Ik zorg er wel voor dat de batterij elke dag bijna leeg raakt dus dat hij hem van weer moet opladen zodat de batterij niet lam word wat ik soms bij mijn vorige laptop had.
Dat is met lithium-ionen accu's (in verband met "geheugen-effect", als je dat bedoelt )eigenlijk niet echt nodig, Li-ION-accu's zijn eigenlijk vooral beperkt op oplaad-cycli: hoe minder vaak opladen hoe beter. De oplaad-electronica zorgt ervoor dat niet constant wordt opgeladen, als de voeding aangesloten is. Zie ook de Apple-website.

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 20-03-2005 10:58 . Reden: Wat fouten verbeteren natuurlijk. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

dawuss schreef op zondag 20 maart 2005 @ 04:16:
[...]
Ik heb een 12" model, en die hoor ik ook niet. Als ik mijn oor er op houd hoor ik inderdaad een licht gesis, maar dat is ook alles.
begintmeta schreef op zondag 20 maart 2005 @ 10:53:
[...]
Dat is met lithium-ionen accu's (in verband met "geheugen-effect", als je dat bedoelt )eigenlijk niet echt nodig, Li-ION-accu's zijn eigenlijk vooral beperkt op oplaad-cycli: hoe minder vaak opladen hoe beter. De oplaad-electronica zorgt ervoor dat niet constant wordt opgeladen, als de voeding aangesloten is. Zie ook de Apple-website.
Het is dus juist beter om waar mogelijk de oplader aan te sluiten? * Hertog doet stekkertje er in

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:45
Vraagje: is de DVD speler van de powerbook/iBook serie regio beveiligd?
Ik zou graag een powerbook in de states gaan halen, maar ik weet niet of mijn DVD collectie (100% regio 2) er op te bekijken is...

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Kapoen, de allereerste keer (als je een dvd erin stopt) dan kun je zelf een regio instellen. Dit kun je geloof ik 5 keer doen (zo uit m'n hoofd). Dus dat moet geen probleem zijn. Wil je het zeker weten, dan neem je een dvdtje mee naar USA en probeer je het ter plekke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Kapoen schreef op maandag 21 maart 2005 @ 09:25:
Vraagje: is de DVD speler van de powerbook/iBook serie regio beveiligd?
Ik zou graag een powerbook in de states gaan halen, maar ik weet niet of mijn DVD collectie (100% regio 2) er op te bekijken is...
Regiobeveiliging is te omzeilen. Als ik mij goed herinner werkt VLC (VideoLAN Client) gewoon ongeacht de regio waarop de DVD is ingesteld. Zie ook: http://peteashton.com/04/11/16/region_free_your_dvd.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

^^ en hierboven is de minder legale manier...hehehe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Nitai schreef op maandag 21 maart 2005 @ 11:17:
^^ en hierboven is de minder legale manier...hehehe :)
VLC onder OSX speelt gewoon af heb ik gemerkt (net even Starwars episode 1 gevoerd aan mijn ibook, de standaard speler gaat zeuren over regiocodes maar als je VLC opent kun je gewoon DVD kijken).

Waaorm werkt dit nou weer niet onder windows :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Terw_Dan schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:18:
[...]

VLC onder OSX speelt gewoon af heb ik gemerkt (net even Starwars episode 1 gevoerd aan mijn ibook, de standaard speler gaat zeuren over regiocodes maar als je VLC opent kun je gewoon DVD kijken).

Waaorm werkt dit nou weer niet onder windows :(
offtopic:
VLC is een open source speler, en die is ook gewoon voor Windows beschikbaar hoor :)
Download VLC Player for Windows

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dawuss schreef op maandag 21 maart 2005 @ 14:43:
[...]

offtopic:
VLC is een open source speler, en die is ook gewoon voor Windows beschikbaar hoor :)
Download VLC Player for Windows
* TERW_DAN is groot voorstander van VLC
Gebruik het al een behoorlijke tijd op mijn windows bakken en het bevalt me prima (ding speelt nagenoeg alles).
Maar het ding vertikt het om een regio 1 disc te spelen als het een regio 2 speler is. Onder OSX werkt dat dus wel (regio 2 speler met regio 1DVD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 17:57

HJR

Terw_Dan schreef op maandag 21 maart 2005 @ 22:24:
[...]

* TERW_DAN is groot voorstander van VLC
Gebruik het al een behoorlijke tijd op mijn windows bakken en het bevalt me prima (ding speelt nagenoeg alles).
Maar het ding vertikt het om een regio 1 disc te spelen als het een regio 2 speler is. Onder OSX werkt dat dus wel (regio 2 speler met regio 1DVD).
Onder Windows is het toch geen probleem om een regiovrije firmware voor je DVD speler te downloaden? Zelfs regiovrije binaries voor de Powerbooks zijn goed te vinden, want ik had toch wat afspeelproblemen met een regio1 disc onder VLC onder OSX. Dus toch maar de firmware gebruikt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
prachtig ding zo'n ibook g4
zit er zelf aan te denken om er eentje te halen
nou heb ik zitten rondkijken op internet
als eerste: de apple store, vanaf 1000 euro voor de 12" 1,2ghz
toen op ebay, sommige duitsers bieden em voor 8 a 900 euro aan
en toen ook nog op ebay een amerikaan die em voor 7 a 800 euro aanbood

toen maar ff op de amerikaanse apple store site gekeken
ding kost daar 999 dollar, omgerekend ongeveer 750 euro, maar helaas shippen ze em niet hierheen

toen kwam ik op de site van powermax.com, daar wordt ie aangeboden voor datzelfde bedrag, en voor shipping zouden ze me nog moeten mailen, maar nederland staat er wel bij als mogelijk land om em heen te shippen, iemand die mij kan uitleggen waarom dat ding in de VS zo 25% minder kan kosten?

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Laatst online: 13-09 22:31
djmurcielago schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 00:11:
iemand die mij kan uitleggen waarom dat ding in de VS zo 25% minder kan kosten?
Er zit nog geen sales tax bij, volgens mij omdat dat per staat verschilt. Bovendien is die sales tax eigenlijk altijd 'n flink stuk lager dan onze 19% BTW. 750 * 1,19 komt een akelig eind in de richting van de 1000 die je voor hier in Nederland noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag is al vele malen beantwoord maar in Amerika zijn de prijzen exclusief btw. In Amerika is deze belasting namelijk per staat verschillend. Daarnaast moeten er ook Nederlandse documentatie gemaakt worden en vervoerskosten en invoerrechten betaald worden.
In Amerika is volgens mij zo'n beetje alles goedkoper maar iets over te laten komen heeft volgens mij geen zin. Het is leuk wanneer je in Amerika bent en wat kunt meenemen, maar alles laten overkomen is geen rendabele oplossing zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
en als ik em bij ebay koop? loopt dat wel goed af? of moet ik dan in nederland bijbetalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 15:19
Als de douane hem onderschept wel. Tip: laten verzenden in een gewone bruine doos en als omschrijving 'books' of 'gift' of beiden erop laten zetten. Natuurlijk wel een risico... raakt ie beschadigd onderweg dan zit je.

Overigens betaal je in de VS geen sales tax als je via internet bestelt, BEHALVE als je bij een bedrijf bestelt dat in dezelfde staat is gevestigd als je delivery adress. Zo moest ik tijdens mijn studie altijd tax betalen op mijn online aankopen bij Amazon omdat zij in Seattle zaten en ik in Tacoma (beiden Washington) studeerde... reden om veel aan te schaffen bij Barnes and Noble, maar die deden er weer wat langer over...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
beschadiging heb ik niet echt zin in
misschien dat me tante (die binnenkort van canada ff maandje hier komt) em mee kan nemen, alleen ze heeft totaal geen verstand ervan, ff me pa vragen wat hij er van vind

weet iemand of ze ook bij de makro of office centre worden verkocht?
ik denk dat ik verliefd begin te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer je de laptop laat meenemen vanuit Canada of een ander land dan moet je wel zorgen dat niet de originele verpakking meeneemt. Wanneer je gecontroleerd wordt dan moet je wel kunnen aantonen dat die laptop van je tante is althans dat ze het geloven. Je mag namelijk geen dingen invoeren zonder dat je er invoerrechten voor betaald. Dus je moet doen alsof je op reis gaat en je laptop gebruikt voor in het vliegtuig.
Zo ver ik weet kun je laptops niet bij de door jou genoemde bedrijven kopen. Er zijn een aantal dealers in Nederland en bij de Bijenkorf zijn ze ook te koop maar dat hoort eigenlijk bij RAF.

Dus wanneer je het goedkoper wil hebben dan moet je eventuele aanbiedingen afwachten of wachten totdat er een nieuw model uitkomt waardoor de oudere goedkoper worden. Algemeen gezien zijn de prijzen in Nederland bijna overal gelijk. Dit heeft te maken met het feit dat de marge op Apple producten heel klein is. Hierdoor zullen de dealers niet gaan stunten omdat ze dan niets meer overhouden.

Ik zie nu net een aanbieding bij de Bijenkorf. iBook G4 14" 1,33 GHz, 256 MB, 60 GB, Combo voor €999,-. Kost normaal gewoon 1299,-. Ik weet niet of je een 14" zoekt, maar het is wel een nette prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2005 15:20 . Reden: Bijenkorf aanbieding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djmurcielago schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 10:13:
beschadiging heb ik niet echt zin in
misschien dat me tante (die binnenkort van canada ff maandje hier komt) em mee kan nemen, alleen ze heeft totaal geen verstand ervan, ff me pa vragen wat hij er van vind
De voeding werkt hier wel, maar je hebt dan nog wel een andere stekker nodig. Die is los te koppelen van de voeding dus die zal wel niet zoveel kosten. Alleen wel handig om van te voren te weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
nouja, ben nu ff op e-bay aan het kijken
bedankt voor de tips, en die aanbieding van de bijenkort klinkt erg antrekkelijk
ben zelf op zoek naar een 12" omdat dat erg handzaam, maar een 14" voor dezelfde prijs is niet onaardig, kan em alleen niet zo snel vinden op de site van de bijenkort

[ Voor 15% gewijzigd door Murcielago op 23-03-2005 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb al een tijdje een vraag waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden hier. Ik weet niet zeker of het de wel de bedoeling is om zulke vragen hier te stellen, maar ik zou ook niet weten waar ik hem dan WEL moet plaatsen:

Ik zit er aan te denken om een ibook / powerbook aan te schaffen. Bovendien vind ik een ipod shuffle ook interessant. Tegelijkertijd zit mijn pa er sterk over te denken om een mac mini aan te schaffen. Mijn vraag is dan ook: Heeft het zin om bij de apple dealer over kortingen te beginnen (heb ik het nog niet over studentenkortingen) of doen ze hier niet aan? Of verschilt dit uberhaupt per reseller?

Thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Ik heb een week geleden even een tijdje met de verkoper van Mexpert in Enschede staat praten. Op een gegeven moment begon hij er zelf over dat er misschien wel wat korting mogelijk was :) Weet niet of dat voor jou in de buurt is, maar het lijkt me bij die zaak dus wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Poekoek schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:55:
Ik heb een week geleden even een tijdje met de verkoper van Mexpert in Enschede staat praten. Op een gegeven moment begon hij er zelf over dat er misschien wel wat korting mogelijk was :) Weet niet of dat voor jou in de buurt is, maar het lijkt me bij die zaak dus wel mogelijk.
Bedankt, dat is voor mij (almeloooo :P) best in de buurt ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 12:42:
Ik heb al een tijdje een vraag waarop ik nog geen antwoord heb kunnen vinden hier. Ik weet niet zeker of het de wel de bedoeling is om zulke vragen hier te stellen, maar ik zou ook niet weten waar ik hem dan WEL moet plaatsen:

Ik zit er aan te denken om een ibook / powerbook aan te schaffen. Bovendien vind ik een ipod shuffle ook interessant. Tegelijkertijd zit mijn pa er sterk over te denken om een mac mini aan te schaffen. Mijn vraag is dan ook: Heeft het zin om bij de apple dealer over kortingen te beginnen (heb ik het nog niet over studentenkortingen) of doen ze hier niet aan? Of verschilt dit uberhaupt per reseller?

Thnx! :)
Ik heb een powerbook en 2 shuffle’s gekocht bij de Apple Shop in Den Haag, en daar gaven me ze na wat aandringen bijna dezelfde prijs als bij de webshop (paar tientjes verschil). Ze hebben een eigen technische dienst dus dat had ik er wel voorover. Totaal iets van 150 euro korting gehad bovenop de studentenkorting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2005 @ 14:00:
[...]

Bedankt, dat is voor mij (almeloooo :P) best in de buurt ja
Oh ja, als je bijvoorbeeld extra rammetjes er in wilt kun je dat tegen 'm zeggen en dan koopt hij dat mee (512MB voor iets van € 130,-) en zet hij er het voor niks in. Dat zijn ook dingetjes die mij positief stemmen over Mexpert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
130 euro, is dat niet een beetje veel?
* Murcielago checkt even de pricewatch
dat valt dus reuze mee bij de PW
http://www.tweakers.net/pricewatch/27257
dus maar 77 euro, daar kan geen korting tegenop
werd trouwens ook in het apple forum op de apple site gezegd dat je beter zelf dat kon inbouwen, dan was je veel goedkoper uit

alleen dan stel ik gelijk de vraag: hoe makkelijk/moeilijk is dat, en hoe zit dat met de garantie

[ Voor 69% gewijzigd door Murcielago op 24-03-2005 17:03 . Reden: ram inbouwen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik

O.D.Smolik

Mijn de iBook is het toetsenboard loshalen en de zon metalen plaatje er af schroeven en vervolgens je ram erin proppen. Pas wel op dat je eerst je oude geheugen er uit haalt :P
Dit kan je gewoon doen met behoud van je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik heb dit nog niet gevonden in dit topic, maar wat voor CAS latency moet het geheugen hebben voor een Powerbook? 3 is namelijk half zo duur als 2.5 ;) (1GB kingston)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je echt compatible geheugen wilt, moet je deze kopen bij informatique: Kingston KTAPBG4333/1G, 1GB PC2700 SODIMM Apple kost 269 € (Home > Componenten > Geheugenmodules > Compatible Geheugen)

Deze heb ik echter recent in een Powerbook G4 15" (de laatste uitvoering) gestopt en dat ging gewoon ok. Ik heb nog geen klachten gehoord: Kingston SO-Dimm 1Gb DDR SDram PC2700, 200pins 200 € ook bij informatique. Het erin zetten is kinderlijk eenvoudig. Wel ff checken of je hem er wel goed ingedrukt hebt. Het enige verschil tussen deze twee modules is dat de eerste getest is in een apple en gegarandeerd werkt, ze zijn echter hardwarematig identiek..... beetje een verkoopstunt dus. (net zoals die zogenaamde dual channel kits)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Ik geloof niet zo in die verkoopstunts hoor :)
En ik heb al eerder geheugen ingebouwd (wintels en desktops) dus dat komt wel goed ;)
Helaas weet ik nu dus nog de CAS niet, want PC3200 CAS2.5 is 320,- en PC3200 CAS3 is 160,-... Beiden van Kingston en dat vind ik best een verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxigun schreef op zondag 27 maart 2005 @ 22:53:
Ik geloof niet zo in die verkoopstunts hoor :)
En ik heb al eerder geheugen ingebouwd (wintels en desktops) dus dat komt wel goed ;)
Helaas weet ik nu dus nog de CAS niet, want PC3200 CAS2.5 is 320,- en PC3200 CAS3 is 160,-... Beiden van Kingston en dat vind ik best een verschil ;)
Als je even de manual download dan is een een speciaal hoofstukje over inbouwen, daar staat geloof ik ook de CAS. Er moet overigens pc2700 in.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Verwijderd schreef op maandag 28 maart 2005 @ 10:29:
[...]

Als je even de manual download dan is een een speciaal hoofstukje over inbouwen, daar staat geloof ik ook de CAS. Er moet overigens pc2700 in.....
pc3200 is sneller dan pc2700 dus dat komt wel goed.
Maar de pc2700 CAS2.5 (€190) is duurder dan de pc3200 CAS3 (€160), en aangezien pc3200 geen probleem is wil ik weten of CAS3 dat wel is ;)
Ik de manual staat het niet, alsof het niet uitmaakt, deze eisen wel.
• DDR
• 1.25" of kleiner
• 256, 512, 1024MB
• 200 pins
• PC2700 DDR333

[ Voor 15% gewijzigd door Oxi op 28-03-2005 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxigun schreef op maandag 28 maart 2005 @ 10:51:
[...]

pc3200 is sneller dan pc2700 dus dat komt wel goed.
Maar de pc2700 CAS2.5 (€190) is duurder dan de pc3200 CAS3 (€160), en aangezien pc3200 geen probleem is wil ik weten of CAS3 dat wel is ;)
Ik de manual staat het niet, alsof het niet uitmaakt, deze eisen wel.
• DDR
• 1.25" of kleiner
• 256, 512, 1024MB
• 200 pins
• PC2700 DDR333
Het vervelende is dat ik het al een keer precies had uitgezocht en dacht het zelfs in dit topic gepost te hebben, maaar mn posts lijken compleet verdwenen :? Ik dacht overigens dat het gewoon CAS 2.5 is, maar dat kan ik nu niet bewijzen.

edit:
laat ik het zo zeggen ik heb dit geheugen erin gezet KVR333X64SC25/1G en die heeft een latency van 2.5 http://www.pricewatch.com/2/79/679-15.htm Werkt perfect.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2005 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
t was dus geen 14" maar een 12" bij de bijenkorf, dus de prijs (999 euro) is niet bijzonder

maar ik heb besloten om em gewoon bij de apple store te bestellen, met studentenkorting
of weet iemand om Mexpert ook dezelfde prijzen (of lager) hanteert als de apple store, zaterdag zelf maar ff navragen
ik bestel em gewoon kaal, en zet er dan zelf wel 256 of 512 mb ram bij, weet iemand wat het handigst is om te kiezen? of is het gewoon: hoe meer ram hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moerk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 15:40
Volgens mij kun je bij mexpert ook met studentenkorting bestellen...maar Digistorm weet daar meer over. En meer RAM is altijd beter, maar 512 is t minimum.

bla-di-bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
Je kunt er gewoon Studentenkorting krijgen (bij Mexpert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Laatst online: 13-09 22:31
Alleen is de studentenkorting bij de apple store soms hoger dan de studentenkorting in de winkel :S Kreeg bij 't apple center in amsterdam (centraal station) 5%, terwijl ik in de onderwijs-store @ apple.com zo'n 8% korting had gekregen :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ondertussen gaat het al een tijdje niet meer over gebruikerservaringen met iBooks of PowerBooks. Kunnen we weer terug ontopic? :)

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Het is al eerder langsgekomen, maar bij mexpert krijg je volgens mij gewoon dezelfde korting als bij de online store, check anders zelf eerst de prijzen online en stap dan de winkel binnen en vraag wat het daar kost, da's toch ook zo'n moeite niet?
Ik werk met 768 MB, en dat is wel prettig als je veel applicaties tegelijk open hebt, of als je wat zwaarder werk verricht. 256 is in ieder geval aan de magere kant.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
ik ga zaterdag zeker ff vragen hoe het zit met de prijzen e.d.
wordt mn eerste mac-ervaring, dus ik zal hier zeker berichten wat ik er van vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
hmm, die aanbieding bij de bijenkorf is erg interessant, maar nu vraag ik me af: hoe zit het met de batterijduur van die 14" in verhouding tot de 12", want voor die prijs durf ik em niet te laten staan

[edit]
het enige wat ik kon vinden was dit, stond op het forum van apple
The iBook 14"'s battery lasts longer than the 12"'s. The 12" has a 50-watt hour battery while the 14" has a 61-watt-hour battery. And in the PowerBooks, the 12" has a 50-watt-hour battery, the 15" has a 50-watt-hour battery, and the 17" has a 58-watt-hour battery.

The iBook 14" has the best battery in all models, and if the 15" PowerBook (according to apple) lasts 4.5 hours, then the 14" iBook should last, without any problems, 6 hours. So anybody that actually needs more battery power should buy the 14" iBook.

[ Voor 62% gewijzigd door Murcielago op 30-03-2005 12:21 . Reden: extra info van mac forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
djmurcielago schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 12:08:
hmm, die aanbieding bij de bijenkorf is erg interessant, maar nu vraag ik me af: hoe zit het met de batterijduur van die 14" in verhouding tot de 12", want voor die prijs durf ik em niet te laten staan
Die "aanbieding" bij de Bijenkorf is een 12" hè... niet echt een aanbieding dus.
Over de batterijduur: volgens mij maakt dat elkaar niet zo heel veel aangezien de 14" ook een capaciteitvollere accu heeft ter compensatie.

[ Voor 19% gewijzigd door HyperioN op 30-03-2005 12:12 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.