[Laptop] Apple Powerbook / iBook gebruikerservaringen

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste
Acties:
  • 6.917 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:43
Timmey schreef op maandag 14 februari 2005 @ 23:36:
[...]

Ook :) Maar ik bedoelde in dit geval Office gebruik. Een 15/17/19 inch scherm maakt niet zoveel uit, maar 12 inch is gelijk een stuk kleiner. Dat brengt dus kleine lettertjes met zich mee waardoor je behoorlijk gaat turen. De letters groter maken brengt weer minder overzicht met zich mee.

12 inch is leuk, maar gewoon niet om serieus op te werken. Of je nu moet typen of fotosoepen. Dan heb je gewoon veel meer aan 15 inch.
Dat is toch een beetje hoe je het bekijkt, ik werk al jaren met 12" Apple laptops, omdat ik graag een kleine laptop wil én omdat door de hoge pixeldichtheid van zo'n scherm de scherpteindruk juist heel groot is. Ik vind een 12" scherm dan ook lekker werken dan bijvoorbeeld een 15"TFT met dezelfde (1024x768) resolutie.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:13:
Een 15" 16:10 scherm is nauwelijks hoger dan een 12", wat is dan precies de toegevoegde waarde? Die extra ruimte in de breedtte heb je niet zoveel aan bij de meeste tekstverwerkings taken.
Nee niet direct met textverwerken, maar wat dacht je van photoshoppen (al je tools aan de rechtrkant zetten bijvoorbeeld), Adobe Premiere / Soundtrack en andere timeline tools, spreadsheats? Een breder scherm is voor die applicaties toch wel overzichtelijker en volgens mij wordt het op een 12" dan toch meer priegelwerk.
jalumsx schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 08:39:
Dat is toch een beetje hoe je het bekijkt, ik werk al jaren met 12" Apple laptops, omdat ik graag een kleine laptop wil én omdat door de hoge pixeldichtheid van zo'n scherm de scherpteindruk juist heel groot is. Ik vind een 12" scherm dan ook lekker werken dan bijvoorbeeld een 15"TFT met dezelfde (1024x768) resolutie.
En een 15" op 1280x854 of een 17" op 1440x900 (al wordt die laatste mij een beetje te weinig portable) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Zeker als het een PowerBook 12" wordt, ben je zeker onder de pannen. Een extra extern scherm is namelijk zó aangesloten als het 12" formaat te gering blijkt voor lang doorwerken. Ik geef toe, spuit 11 als je deze thread doorleest, maar deze vraag is ook al zó vaak gesteld...

Op zich is de keuze tussen een Vaio en een xBook een keuze voor het OS en niet voor het schermformaat of een bepaalde functionaliteit. Verder is alleen eventueel de processorsnelheid, beschikbaarheid van software en ondersteuning van externe(?) apparaten voor jou van belang, lijkt mij.

Ga gewoon op je gevoel af als specs verder niets zeggen of geen echt verschil maken. Met de keuze voor een OS doe je een uitspraak over het apparaat, die 12"-kwestie lijkt me een praktisch punt waar je snel achter bent.

Als je bijvoorbeeld 14" wél voldoende vindt en 12" niet, kun je voor dat geld altijd nog een 14" iBook nemen... :?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-07 00:10

Speedpete

was barman

Bigs schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 00:13:
Een 15" 16:10 scherm is nauwelijks hoger dan een 12", wat is dan precies de toegevoegde waarde? Die extra ruimte in de breedtte heb je niet zoveel aan bij de meeste tekstverwerkings taken.
Het is bij veel computers 16:10 i.p.v. 16:9 zodat bij tekstverwerken twee pagina's beter passen (ik geloof 2 hele pagina's naast elkaar).

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ja, maar dan mag je wel met een flink scherm komen (20" ofzo) want anders zitten er te weinig pixels op om 2 pagina's volledig en leesbaar weer te geven. Op een 17" TFT is het in ieder geval niet te doen, leuk voor een globale indruk, maar niet voor het bewerken. :) En een globale indruk kan je op een 12" scherm ook wel krijgen :)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

En dan nog, als ik tekst zit te typen of met Vormgeving/DTP bezig ben, zoom ik voor tekstopmaak steeds in (maximale paginabreedte, slechts een deel van de pag. in beeld) en voor de layout, globale zaken fit-to-page, of ik nou op een 14" of op een 21" werk makt dan niet echt uit. Het zit 'm vooral in de oog-handcoördinatie en de 'triggerafstand' of het 'magnetische' van een stramien (hulplijnen, e.d.) waarvoor ik inzoom.

Een 12"-scherm is prima als je in Word of een willekeurige andere tekstverwerker werkt, voor Excel/spreadsheets, etc. Kwestie van inzooomen op hetgeen wat van belang is. Zorg dat je tekst leesbaar genoeg is om a) te lezen en b) de stijlen (plain/bold/italic) of letterfonts van elkaar te onderscheiden...

Een 'spread' op je scherm is alleen voor layout interessant, niet vor het lezen, dus hoeft het feitelijk ook niet leesbaar op je scherm. Als je zo begint te denken is zelfs een 23" of 30" Apple Cinemascherm nauwelijks afdoende (afhankelijk van de afstand van jou tot je scherm en de diepgang van je beurs, natuurlijk ;) )

B)

[ Voor 21% gewijzigd door Ramzzz op 15-02-2005 10:13 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ramzzz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 09:38:
Als je bijvoorbeeld 14" wél voldoende vindt en 12" niet, kun je voor dat geld altijd nog een 14" iBook nemen... :?
Nog even ten overvloede, omdat ik niet weet of het nog duidelijk is (werd eerder in dit topic wel al gezegd) maar een 14" iBook heeft exact dezelfde resolutie als de 12" PowerBook :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

dawuss schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 10:13:
[...]

Nog even ten overvloede, omdat ik niet weet of het nog duidelijk is (werd eerder in dit topic wel al gezegd) maar een 14" iBook heeft exact dezelfde resolutie als de 12" PowerBook :)
uhuh, da's bekend, maar de leesbaarheid op afstand (bijv. meer dan armlengte, als je zoals ik een apart TB aan je iBookje hangt) staat of valt wel met de grootte van je scherm... Voor mij is een 12" bijv. niet voldoende. Als hij (de vragensteller) een 12" iBook koopt houdt hij nog geld over voor een dik extra scherm... of voor andere levensverfijnende attibuten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramzzz schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 09:38:
Zeker als het een PowerBook 12" wordt, ben je zeker onder de pannen. Een extra extern scherm is namelijk zó aangesloten als het 12" formaat te gering blijkt voor lang doorwerken. Ik geef toe, spuit 11 als je deze thread doorleest, maar deze vraag is ook al zó vaak gesteld...

Op zich is de keuze tussen een Vaio en een xBook een keuze voor het OS en niet voor het schermformaat of een bepaalde functionaliteit. Verder is alleen eventueel de processorsnelheid, beschikbaarheid van software en ondersteuning van externe(?) apparaten voor jou van belang, lijkt mij.

Ga gewoon op je gevoel af als specs verder niets zeggen of geen echt verschil maken. Met de keuze voor een OS doe je een uitspraak over het apparaat, die 12"-kwestie lijkt me een praktisch punt waar je snel achter bent.

Hier sluit ik me bij aan. Ik had van tevoren een 11.3" Compaq Armada p120 die als Xterminal gebruikt werd met linux. Toen ik ging kijken na een gebruiksvriendelijke vervanger om die 8 jaar oude laptop te vervangen kwam ik bij een vaio uit en de Powerbook. Die Vaio werd geleverd met Windows XP pro en die Powerbook natuurlijk met MacOS X. Met windows heb ik genoeg gebruikservaring en die zou vrijwel direct vervangen worden door een (voor mij) gebruiksvriendelijke linux distro. Ik had ook eens informatie opgezocht wat OSX nu precies was en hoe het in elkaar zat. Het kwam er op neer dat het behoorlijk gebruiksvriendelijk zou zijn. Dus ging ik het eens teste met PearPC icm OSX. Gewoon het gerucht dat je een programma kan installeren door die gewoon na programma's te slepen uitproberen bijv. Wat stoeien met System Preferences (in windows confiruratiescherm). Wat me opviel was dat in OSX een behoorlijk breede compitabiliteit zat. Het ondersteund natuurlijk Appletalk maar ook windowsnetwerken en NFS. Heeft standaard de Apache webserver aan boord. Ook kan een powerbook net als een gewone laptop van het netwerk booten, dit stel je echter in OSX zelf in ipv een 'lastige' BIOS, misschien niet veel gebruikt maar er is aan gedacht :). De desktop is zeer slim geregeld, als bijv MSN meerdere schermen open heeft komt met een appeltje+tab alle vensters na voren en dus niet maar 1 venster, ik heb graag de vensters naast elkaar staan. Tussen de vensters van een programma zelf springen kan je appeltje+` drukken, dat is dan een soort alt+tab binnen een applicatie. Exposé is gewoon super, dat kan ik je niet vertellen maar dat moet je ervaren :)

Sinds ik de Powerbook heb is mijn Athlon 2600+ ongeveer met pensioen. Ik gebruik die pc alleen nog als fileserver en soms als TV en een enkele keer voor programmeren vanwege platform gebonden zeik en een Access document, want MS Office 2004 heeft geen Access. Spellen speel ik zelden, af en toe een ouder spelletje zoals GTA2. Maar ik heb wel Quake3 op de powerbook en dat loopt heerlijk, zelfs met de (toen nog) standaard 256mb geheugen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2005 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-07 10:52
Graag zou ik jullie mening willen horen of dit een redelijke koop is:

Voor 420 euro wil de verkoper deze verkopen:

in goede staat:
- Ibook G3 500mhz
- 576 mb ram
- 10 gig hd
- airport kaart [wifi]
- 12inch beeldscherm GEEN dode pixels
- alle originele cds erbij GEEN doos of boekjes meer aanwezig

En waar ik eventueel nog op moet letten, zoals accuduur enz.

Hoort de bedrade muis er standaard bij trouwens?
En zou hier een hd-upgrade kunnen worden uitgevoerd, met laten we zeggen bijv. een Hitachi Travelstar van 60GB?
Is deze versie voorzien van USB2.0 of het trage 1.1?

Op de foto bij de advertentie ziet alles er mooi uit maar aangezien het mn eerste iBook wordt wilde ik het toch ff vragen hier :) Bedankt alvast voor de info _/-\o_

Oja, bestaat er op de Mac ook simpele software waar ik kan zien of de specificaties van het systeem kloppen, iets dergelijks als Evererst voor Windows bijv.

Mocht dit geen beste koop zijn dan houd ik gewoon een nieuw iBook van 999 euro in gedachten.

[ Voor 21% gewijzigd door objectief2 op 15-02-2005 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Laatst online: 14-09 10:50

Neus

www.zenaconsult.com

Is dit de dual USB versie met een 8mb videokaart? Zo ja, dan heeft ie 64mb onboard geheugen met de 512mb uitbreiding (moeilijk te vinden, kost minimaal € 110). Airportkaart kost nog steeds zo'n € 80 2e hands. Dus die uitbreidingen zijn al een kleine € 200 waard. € 220 voor de iBook is dan geen slechte prijs!

Mijn 700 14", 256mb, 10gb disk kostte anderhalf jaar geleden € 700 + 70 voor de airportkaart en € 90 voor 2e hands 512 mb memory.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Ik heb de verkoper even een aantal aanvullende vragen gesteld over de videokaart, dual usb en over de muis die op de foto stond :) Zal straks wel antwoord krijgen maar volgens mij is dit de versie met 64mb sodimm 100mhz geheugen preinstalled en heeft hij er 512mb sodimm bijgestopt. Loopt dit systeem een beetje lekker trouwens of is het verschil g3-500/g4 1,2 ghz erg merkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Het gaat om de 8mb Vram-versie, 2usb-poorten zal wel 1.1 zijn en firewire+koptelefoon, en 64+512=576mb sd-ram 100mhz geheugen. Ik twijfel nog omdat er geen boekjes en doos bijzitten en waarschijnlijk een oudere mac-os x versie en of de snelheid wel lekker is. 420 euro is toch geen peanuts :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De keuze is ook vrij moeilijk. Er zijn zoveel notebooks met ieder andere spec's. Uiteindelijk hield ik er twee over, de Sony en de Apple.
Ik vind dat Apple je voor een moeilijke keuze stelt (misschien tactiek?). Als je 12" te klein vindt, kan je kijken naar de 14" iBook, maar dan is het videogeheugen+256 MB ram gering. Bij een upgrade van het RAM kom je qua prijs weer in de buurt van de 12" PB die weer net iets sterker is, maar dan zit je weer met het scherm. De 15" PB verschilt weer aanzienlijk in prijs met de 12" terwijl ie niet heel veel beter is. 167 Mhz op processor en een grotere HDD, die ik eigenlijk niet nodig heb. 60 GB is meer dan genoeg. De 17" PB is te groot en te duur....

De keuze Windows OS X maakt niet zo veel uit. De kloof van de compabiliteit van programma's is tegenwoordig een stuk kleiner geworden volgens mij. Daarnaast is het de bedoeling dat ik twee jaar zonder al te veel geklooi met de notebook kan werken.

Moeilijk, moeilijk, moeilijk....

Groeten,
Steven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
objectief2 schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 13:43:
Het gaat om de 8mb Vram-versie, 2usb-poorten zal wel 1.1 zijn en firewire+koptelefoon, en 64+512=576mb sd-ram 100mhz geheugen. Ik twijfel nog omdat er geen boekjes en doos bijzitten en waarschijnlijk een oudere mac-os x versie en of de snelheid wel lekker is. 420 euro is toch geen peanuts :)
Naar mijn mening is het een redelijk koop, maar het lijkt me toch verstandiger om even door te sparen en voor ongeveer 1000 Euro een nieuwe iBook te kopen, of anders misschien een Mac mini te overwegen (als je niet persé een laptop nodig hebt en zelf een TFT'tje hebt liggen). Bij de iBook's wordt tegenwoordig standaard het snellere AirPort Extreme geleverd, dus je hoeft dan alleen het geheugen iets uit te breiden.

Bij MacOS zit een tooltje genaamd "Apple Systeem Profiel" waarmee je alle gegevens van je systeem kan inzien. Dit tooltje is te vinden onder het Apple menu (ik geloof dat je op "Over deze Mac" moet klikken en daarna op de knop "Meer informatie").

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-09 22:29
Ik vind dat Apple je voor een moeilijke keuze stelt (misschien tactiek?). Als je 12" te klein vindt, kan je kijken naar de 14" iBook, maar dan is het videogeheugen+256 MB ram gering. Bij een upgrade van het RAM kom je qua prijs weer in de buurt van de 12" PB die weer net iets sterker is
Dat valt wel mee toch, voor iets van 90euro had ik er 512 extra bij (totaal 768) en dan kom ik nog lang niet in de buurt van de 12" pb

[ Voor 4% gewijzigd door blouweKip op 15-02-2005 14:20 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blouweKip schreef op dinsdag 15 februari 2005 @ 14:20:
[...]

Dat valt wel mee toch, voor iets van 90euro had ik er 512 extra bij (totaal 768) en dan kom ik nog lang niet in de buurt van de 12" pb
Maar dan heb ik weer dat ik liever iets meer uitgeef voor een betere videokaart en processor :P Hij moet toch ruim twee jaar mee kunnen.

Ik ben eigenlijk maar een zeikerd ook |:(

Greetz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
@ MacWolf

Met dat dilemma zit ik dus ook en ik denk dat ik ook maar doorspaar voor een nieuwe. Als je alle plussen en minnen tegen elkaar wegstreept is 420 euro voor een G3-500mhz een redelijke prijs. Maar als je verder rekent en ervanuit gaat dat je een nieuwe elke dag gebruikt en hem laten we zeggen na 2 jaar voor 700 euro weer verkoopt ben ik net zo duur uit. Plus de nieuwste software, Tiger binnenkort etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarstraks heb ik mijn iBook (G4 1.2 gHz) uitgezet om FileVault mijn harde schijf te laten opruimen. Uitzetten was waarschijnlijk de eerste keer ooit, resetten heeft hij wel vaker gedaan (niet voor FileVault). Bij het opstarten is mijn iBook teruggegaan naar de fabrieksinstellingen, het dock stond zoals bij de eerste keer opstarten en niet naar mijn eigen voorkeuren. De emailinstellingen waren verdwenen, browservoorkeuren waren verdwenen etc. Ik kreeg beginnersmeldingen (msn vertelde me dat wegklikken iets anders was dan afsluiten).

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? of vaker gehoord?
Hoe kan het dat dit is gebeurd?

Ik heb hem inmiddels opnieuw uitgezet en opgestart, hij bleef daarbij bij mijn eigen voorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Wellicht heb je op de één of andere manier het Parameter RAM (PRAM) ge-reset. Normaal wordt dit gedaan door op te starten met [Apple] + [Option] + [P] + [R] ingedrukt te houden. Een andere mogelijkheid is dat je een systeem software update hebt gedownload die dit heeft gedaan. Dit maakte ik zeker in het begin vaak mee bij Mac OS X 10.1, maar bij 10.3 hebt ik die problemen eigenlijk niet meer gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door MacWolf op 15-02-2005 17:57 ]

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij heeft niks met de PRAM te maken hoor. Ik denk eerder aan een probleem met Filevault waardoor hij niet bij z'n eigen homedir (en dus instellingen) kon.

• objectief2
Ik ben er zeker van dat ik een iBook 12-inch ga nemen, alleen de vraag is voor mij nog wanneer?

Je kunt er zeker van zijn dat wanneer ik er nu 1 haal deze met Mac OS X Panter is uitgerust, terwijl ik over laten we zeggen 2 maanden misschien Mac OS X Tiger erbij krijg.

En wie van jullie weet of Apple om de 6 maanden een nieuw model uitbrengt, of niet? Het model wat nu te koop is is uitgekomen oktober 2004. Dus ik zat zo te denken dat er omstreeks april misschien wel nieuwe modellen, met Tiger? uitkomen? Nou zal dat onbekend zijn, maar hoe vaak update Apple de iBook-lijn. Kan iemand daar iets van zeggen ongeveer :) ?

Verder heb ik gelezen dat Tiger meer GPU-afhankelijk wordt, o.m in deze link op Anandtech dacht ik

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2326

Zou het nu ook zo kunnen zijn dat de videokaart in de nieuwe versie daardoor gaat veranderen waardoor er meer prestatiewinst inzit? Ik vraag maar :P . Bedankt voor de info alvast _/-\o_

• MacWolf
Apple heeft een tijdje op de site aangegeven welke videokaarten gebruik kunnen maken van bepaalde nieuwe functionaliteit in Tiger (Core Image/Core Video). Op oudere kaarten zou het allemaal ook moeten werken, maar het zou zo kunnen zijn dat bepaalde grafische effecten niet worden getoond in het systeem. Core Image en Core Video zullen gebruik maken van pixel shaders, maar wellicht wordt het ook mogelijk dat het systeem terugvalt op je processor als je grafische kaart geen pixel shaders ondersteund. Zie deze pagina voor meer info over Core Image. Vreemd genoeg heeft Apple het gedeelte van ondersteunde hardware verwijderd van de pagina. Wellicht om niet de verkopen negatief te beinvloeden, of mogelijk omdat Apple van plan is meer hardware te ondersteunen...

Een schatting wanneer nieuwe Mac's uitkomen is te vinden in de MacRumors Buyers Guide.

Een idee van wat mogelijk gaat worden met Core Video is te zien in de Motion tutorials. Motion gebruikt nog de processor om real-time effecten toe te passen om film, maar met Core Image/Core Video kan je grafische kaart daarvoor worden gebruikt. Kijk vooral naar de filter en de particle tutorials.

[ Voor 21% gewijzigd door MacWolf op 17-02-2005 12:26 ]

• objectief2
Bedankt voor alle info ;) . Zo te zien op die Macrumors-buyguide zat ik nog niet zo gek met m'n gedachte dat er in April nieuwe iBooks kunnen komen. De laatste 2 jaar was het telkens april-oktober.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ik hoop voor je - als dat is waar je op zit te wachten - (weet het niet exact nl) dat je dan meteen Tiger erbij krijgt. Apple is namelijk niet echt soepel waar het om nalevere/prijsregelingen/aanschafdatum gaat. Waarschijnlijk moet je dan alsnog Tiger gewoon kopen (volle mep/upgrade). Maar... het is wel 'moet', want Panther is gewoon al perfect! Ik denk dat ik ermee blijf werken, ik had Panther in het begin (het was er net) en heb nog niets ontdekt waarom ik meer dan dat nodig zou hebben...

Verwijderd

- domme vraag -

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2005 13:49 ]

Verwijderd

MacWolf schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:21:
Apple heeft een tijdje op de site aangegeven welke videokaarten gebruik kunnen maken van bepaalde nieuwe functionaliteit in Tiger (Core Image/Core Video).
Dat is inderdaad bijna niet meer te vinden maarrrrr is nog niet weg ;)

Zie: http://www.apple.com/ca/macosx/tiger/core.html
System Requirements
The performance gains and features supported by Core Image ultimately depend on the graphics card. Graphics cards capable of pixel-level programming deliver the best performance. But Core Image automatically scales as appropriate for systems with older graphics cards, for compatibility with any Tiger-compatible Mac.

Supported graphics cards:
ATI Radeon 9800 XT
ATI Radeon 9800 Pro
ATI Radeon 9700 Pro
ATI Radeon 9600 XT
ATI Radeon 9600 Pro
ATI Mobility Radeon 9700
ATI Mobility Radeon 9600
NVIDIA GeForceFX Go 5200
NVIDIA GeForceFX 5200 Ultra
These cards are available in today’s PowerBooks, Power Mac G5s and both the 17-inch and 20-inch iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Het zijn echte Powerbooks die Apple's....kijk maar!!:

http://www.telegraaf.nl/i...ntploft_in_Barneveld.html :+

[ Voor 5% gewijzigd door objectief2 op 18-02-2005 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
van fok:

pple-laptop ontploft in Barneveld
Gepost door Peter (The_Duce) UIN: 109471974 - Bron: Barneveldse Krant
Gepubliceerd: vrijdag 18 februari 2005 @ 14:43
wortol had ons via de nieuws-submit te melden:

Computerfabrikant Apple gaat een ontplofte laptop voor uitgebreid onderzoek terugsturen naar de ontwerpafdeling in Californië. Aanleiding vormt een steekvlam die ontstond na het verwijderen van de batterij uit de laptop. De gebruiker hoorde een sissend geluid uit zijn laptop komen waarna ook een gaswolk uit het toetsenbord kwam.

Volgens de woordvoerder van Apple is het nog niet duidelijk wat de exacte oorzaak is van de steekvlam bij de pas aangeschafte laptop. "Het is voor het eerst dat ik zoiets meemaak." Het model waar het over gaat is nog onbekend omdat de eigenaar het apparaat nog niet heeft opgestuurd. Wel wist de woordvoerder te vertellen dat het niet een van de nieuwste PowerBooks is, een laptop die wereldwijd al miljoenen keren over de toonbank is gegaan.

Voor de Apple-gebruikers is er geen reden om zich zorgen te maken over hun PowerBook. "Als duidelijk is wat de oorzaak is geweest, zullen we stappen ondernemen. Vanzelfsprekend ontvangt deze man een nieuwe PowerBook."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ramzzz schreef op donderdag 17 februari 2005 @ 12:47:
Ik hoop voor je - als dat is waar je op zit te wachten - (weet het niet exact nl) dat je dan meteen Tiger erbij krijgt. Apple is namelijk niet echt soepel waar het om nalevere/prijsregelingen/aanschafdatum gaat. Waarschijnlijk moet je dan alsnog Tiger gewoon kopen (volle mep/upgrade). Maar... het is wel 'moet', want Panther is gewoon al perfect! Ik denk dat ik ermee blijf werken, ik had Panther in het begin (het was er net) en heb nog niets ontdekt waarom ik meer dan dat nodig zou hebben...
Wat een onzin.. 3 maanden nadat ik mijn Powerbook gekocht had kwam Panther uit, die kon ik toen tegen 'verzendkosten' (20 euro ofzo) gewoon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Bigs schreef op vrijdag 18 februari 2005 @ 15:03:
[...]

Wat een onzin.. 3 maanden nadat ik mijn Powerbook gekocht had kwam Panther uit, die kon ik toen tegen 'verzendkosten' (20 euro ofzo) gewoon krijgen.
Dat zal aan je reseller gelegen hebben... Apple is bepaald niet soepel. Geen onzin dus.
Bij mij gebeurde dat namelijk met iLife...

(dit verhaal heeft deze thread al lang geleden gehaald, en meerderen hadden dezelfde ervaring!)

Verwijderd

Vraag van een potentiele switcher die een kleine en compacte notebook zoekt:

Wat zijn de nou precies de verschillen tussen een Ibook en een Powerbook (in dit geval de 12")?
Als ik een Ibook helemaal upgrade (HD en geheugen) naar de specs van een powerbook, blijft er alleen een verschil van 0.3 in processor snelheid over. Het enige andere verschil wat ik kan ontdekken is de videokaart.

Het prijsverschil is echter 400 euro; dat vindt ik nogal wat.
Dus waarom zou ik een Powerbook nemen als een veel goedkopere ibook hetzelfde kan?

Verder blijkt het vele malen goedkoper te zijn om een model te kopen met weinig geheugen, en zelf een reepje los te kopen ter aanvulling. Klopt dit, of zie ik wat over het hoofd?

En het zou leuk zijn als World of Warcraft erop zou kunnen draaien; kan dit uberhaupt op een ibook?
En belangrijkste.. moet ik een aantal maanden wachten tot een april/mei update....? (Hoewel ik denk dat ze voornamelijk de PB's gaan upgraden)
*is nog steeds pissed dat zijn 40GB ipod is uitgefaseerd 3 weken na aankoop*

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 07:52 ]

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 07:45:

Wat zijn de nou precies de verschillen tussen een Ibook en een Powerbook (in dit geval de 12")?
Als ik een Ibook helemaal upgrade (HD en geheugen) naar de specs van een powerbook, blijft er alleen een verschil van 0.3 in processor snelheid over. Het enige andere verschil wat ik kan ontdekken is de videokaart.

Dus waarom zou ik een Powerbook nemen als een veel goedkopere ibook hetzelfde kan?
pbook heeft ook nieuwste bluetooth versie, snellere bus snelheid, snellere hard disk, dvi uitgang, line ingang, is lichter, nieuw type scrollpad.
Blijft afweging of een meerprijs dat waard is, is een persoonlijke keuze.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Ik heb ook zitten twijfelen en ben toch voor de 12" PowerBook gegaan ipv de 12" iBook. Belangrijkste reden is eigenlijk de videokaart, die is in de PB niet echt super geweldig maar iig een stuk beter dan de kaart die in de iBook zit. Aangezien ik m'n PB een erg groot deel van de tijd samen met een 22" monitor ga gebruiken is een beetje fatsoenlijke videokaart wel handig. Snellere disk, snellere front side bus en net wat kleiner/lichter hebben voor mij ook meegespeeld. Daarnaast liggen de prijzen nu wel heel dicht bij elkaar na de laatste update van de PowerBooks.

In de 12" PB zit trouwens standaard 2x 256MB, als je daar zelf geheugen bij wilt prikken dan moet je dus 1x 256MB weggooien (of proberen te verkopen). Ik heb daarom maar voor iets van 80 euro 1 van die reepjes door apple laten vervangen door 512MB. Over een jaar of 2 als de 1GB reepjes wat betaalbaarder/gangbaarder zijn die 512MB maar vervangen door 1GB ofzo.

• MacWolf
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 07:45:

Verder blijkt het vele malen goedkoper te zijn om een model te kopen met weinig geheugen, en zelf een reepje los te kopen ter aanvulling. Klopt dit, of zie ik wat over het hoofd?

En het zou leuk zijn als World of Warcraft erop zou kunnen draaien; kan dit uberhaupt op een ibook?
En belangrijkste.. moet ik een aantal maanden wachten tot een april/mei update....? (Hoewel ik denk dat ze voornamelijk de PB's gaan upgraden)
*is nog steeds pissed dat zijn 40GB ipod is uitgefaseerd 3 weken na aankoop*
WoW is niet te draaien op een iBook als je de system requirements bekijkt. Een grafische kaart met 64 MB geheugen is vereist. WoW draait wel op de PowerBook. Met een beetje geluk wordt bij een volgende release van de iBook (wanneer dat ook moge zijn) meer videogeheugen meegeleverd... Ze lopen nu al jaren met 32 MB VRAM.

Verwijderd

Van de WoW website:
Blizzard tech support faq
6 - What is the minimum requirement to play World of Warcraft?

Mac® System OS X 10.3.5 OS:
933 MHz or higher G4 or G5 processor
512 MB RAM or higher; DDR RAM recommended
ATI or NVIDIA video hardware with 32 MB VRAM or more
4 GB or more of available hard drive space
MacOS X 10.3.5 or newer
56k or higher modem with an Internet connection

Dus toch maar 32 MB videogeheugen vereist?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 09:31 ]

Verwijderd

dolby schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 08:44:
[...]

pbook heeft ook nieuwste bluetooth versie, snellere bus snelheid, snellere hard disk, dvi uitgang, line ingang, is lichter, nieuw type scrollpad.
Blijft afweging of een meerprijs dat waard is, is een persoonlijke keuze.
De PB is *lichter* dan de ibook?
damn...
In het vervolg toch maar fysiek vergelijken in een apple center ipv impulsief over internet kopen..

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 09:34:
[...]

damn...
In het vervolg toch maar fysiek vergelijken in een apple center ipv impulsief over internet kopen..
Even alle maten en gewichten op een rijtje zetten geeft:
  • De iBook 12" is 0.42cm hoger, 0.8cm breder, 1.1cm dieper en dus 100g zwaarder dan de PowerBook 12".
  • De iBook 14" is 0.62cm hoger, 2.5cm minder breed, 1.8cm dieper, en 200g zwaarder dan de PowerBook 15"
Zoals je ziet is in alles (de PB is breder maar dat is logisch want het is ook een 15" model) de powerbook kleiner en lichter (vooral in de 14" iBook vs 15" PB). Ik heb wel het idee dat een iBook wat steviger is dan een PowerBook, al is dat puur een gevoels kwestie.

Iemand een idee welke nou steviger / robuuster is? De iBook of de PowerBook?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2005 09:58 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De Powerbook is erg degelijk, maar ik heb wel eens verhalen gehoord dat er een deukje in kan komen als hij valt. De iBook kraakt trouwens wel meer, terwijl mijn Powerbook erg stevig is gebouwd. Maar het materiaal van de iBook is ook supersterk en geeft mee als het nodig is.

Ik prefereerde eerst het uiterlijk van de iBook boven de Powerbook, maar nu ga ik toch echt voor het aluminium. De prijs van de Powerbook was trouwens geen probleem voor mij. Ik kon hem in Japan kopen met studentenkorting :)

Op pure processor snelheid na moet ik zeggen dat dual screen beter werkt. Dat komt denk ik door 64MB videogeheugen ipv 32MB op de iBook. Je moet op de iBook dan natuurlijk wel de screenspanning hack installeren.

Het scherm van de powerbook is ook beter. Ik heb nu zowel de iBook als powerbook naast elkaar waarbij de iBook als wireless basestation functioneerd. Maar het scherm van de powerbook is toch wel beter vind ik. Kleuren zijn mooier.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• dolby
  • Niet online
kiddyl schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:48:

Op pure processor snelheid na moet ik zeggen dat dual screen beter werkt. Dat komt denk ik door 64MB videogeheugen ipv 32MB op de iBook. Je moet op de iBook dan natuurlijk wel de screenspanning hack installeren.

Het scherm van de powerbook is ook beter. Ik heb nu zowel de iBook als powerbook naast elkaar waarbij de iBook als wireless basestation functioneerd. Maar het scherm van de powerbook is toch wel beter vind ik. Kleuren zijn mooier.
Met een extern scherm eraan staat de fan dan te blazen met jouw revisie powerbook?

Verwijderd

Allright.. ik ben om. Het wordt een Powerbook :)

• Hertog
  • Laatst online: 10:22

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Mijn eerste post op mijn nieuwe PowerBook 12"

Over welke modellen heb je het nu? 12"? Ik had begrepen dat de 12" PowerBook hetzelfde scherm had als de iBook. Ik moet zeggen dat ik het scherm wel mooi vind, in ieder geval.

Meer gebruikerservaringen van mij volgen misschien nog wel, voorlopig heb ik het te druk met spelen en ontdekken :P

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Nitai
  • Nu online

Nitai

Live the life you love.

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 09:34:
[...]

damn...
lol dat voel je ook echt, 100g verschil :)

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• MacWolf
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 09:29:
Van de WoW website:
Blizzard tech support faq
6 - What is the minimum requirement to play World of Warcraft?

Mac® System OS X 10.3.5 OS:
933 MHz or higher G4 or G5 processor
512 MB RAM or higher; DDR RAM recommended
ATI or NVIDIA video hardware with 32 MB VRAM or more
4 GB or more of available hard drive space
MacOS X 10.3.5 or newer
56k or higher modem with an Internet connection

Dus toch maar 32 MB videogeheugen vereist?
Blizzard zegt het zelf, dus dan zit het wel goed. Ik denk alleen dat het dan niet erg plezierig spelen is. Ik heb de WoW beta gespeeld met een PowerMac 1,25 Ghz en ATI Radeon 9000 Pro 64 MB en dat was speelbaar, maar niet geheel vloeiend. Wellicht speelde ik op ongeveer 20-25 FPS (gokje).

• kiddyl
  • Niet online
Hertog schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 11:05:
[...]

Mijn eerste post op mijn nieuwe PowerBook 12"

Over welke modellen heb je het nu? 12"? Ik had begrepen dat de 12" PowerBook hetzelfde scherm had als de iBook. Ik moet zeggen dat ik het scherm wel mooi vind, in ieder geval.

Meer gebruikerservaringen van mij volgen misschien nog wel, voorlopig heb ik het te druk met spelen en ontdekken :P
Ik heb nu een 12" iBook G4 800 MHz en een 12" Powerbook G4 1.5 Ghz. Het scherm vind ik zo naast elkaar toch echt wel beter dan de iBook. Toen ik echter alleen achter de iBook werkte was het scherm ook gewoon goed, maar nu zie ik het verschil gewoon.
dolby schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 10:55:
[...]

Met een extern scherm eraan staat de fan dan te blazen met jouw revisie powerbook?
De processor werkt niet harder als ik twee schermen aansluit. Wel gaat hij iets eerder aan dan de iBook denk ik, maar er is dan ook een puur verschil in snelheid van 700 MHz.

[ Voor 23% gewijzigd door kiddyl op 24-02-2005 12:25 ]

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

kiddyl schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:23:
[...]

Ik heb nu een 12" iBook G4 800 MHz en een 12" Powerbook G4 1.5 Ghz. Het scherm vind ik zo naast elkaar toch echt wel beter dan de iBook. Toen ik echter alleen achter de iBook werkte was het scherm ook gewoon goed, maar nu zie ik het verschil gewoon.
Dan zou het natuurlijk ook kunnen dat ze het gebruikte scherm een keer hebben vervangen, die iBook is al wat ouder dan de PowerBook natuurlijk :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

kiddyl schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 12:23:
[...]
De processor werkt niet harder als ik twee schermen aansluit. Wel gaat hij iets eerder aan dan de iBook denk ik, maar er is dan ook een puur verschil in snelheid van 700 MHz.
Ik heb een iBook 12" met 1.2 GHz cpu, en eerlijk gezegd gaat de ventilator nooit aan. Misschien moet ik 'em eens wat zwaarder belasten ;) Maar je zou toch verwachten dat zo'n metalen PowerBook z'n warmte beter kwijt kan dan een iBook van plastic? :?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
dawuss schreef op vrijdag 14 mei 2004 @ 16:52:
Omdat ik de laatste tijd steeds meer de behoefte heb aan een laptop, en die Apple Powerbooks me wel erg aanspreken, heb ik me hier eens wat meer in verdiept...
Een klein jaar later is het dan eindelijk zo ver: Ik heb vandaag mijn PowerBook besteld :D

Het is een stock 15" SuperDrive model geworden (1,67 GHz). Daar zit dus al 512MB RAM in, en een 5400RPM harddisk, dus dat leek me wel voldoende.

Geheel tegen de verwachtingen in heb ik ook maar besloten dat hij mijn desktop voorlopig mag gaan vervangen, dus ik heb er ook meteen een Apple BlueTooth keyboard en muis bij genomen en... Een 20" Cinema HD Display :)

Dit alles is trouwens besteld met Apple Student Developer korting, anders had het nog wel een paar maanden langer op zich laten wachten :P
Nog even een mooi tabelletje met de kortingspercentages voor ADC:

ArtikelKorting
PowerBook20 %
Display10 %
Keyboard + Muis9 %
Second skin0 %
iPod Shuffle
uiteindelijk niet besteld
0 %

Ervaringen en foto's volgen zodra het speeltje binnen is :)

[ Voor 21% gewijzigd door dawuss op 24-02-2005 16:40 ]

micheljansen.org

Verwijderd

Schwingg!!!

Vet Wuss. :7

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Da's een hoop ***blingbling*** op je bureautje... :9

• MacWolf
dawuss schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 16:23:
[...]

...

Nog even een mooi tabelletje met de kortingspercentages voor ADC:

ArtikelKorting
PowerBook20 %
Display10 %
Keyboard + Muis9 %
Second skin0 %
iPod Shuffle
uiteindelijk niet besteld
0 %

Ervaringen en foto's volgen zodra het speeltje binnen is :)
Wat is het totale verschil in Euro's?

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
MacWolf schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 17:31:
[...]

Wat is het totale verschil in Euro's?
Ongeveer 572 euro, dus net iets minder dan 500 euro als je het ADC lidmaatschap eraf telt.

[ Voor 19% gewijzigd door dawuss op 24-02-2005 17:37 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Inmiddels ben ik al een dag of twee aan het spelen met mijn PowerBook en hij bevalt prima. Het kleine formaat maakt hem een stuk draagbaarder dan mijn vorige (14") laptop, hij voelt ook een stuk robuuster aan (echt metaal in plaats van plastic met een metalen kleurtje ;) )

Een laptop die zo draagbaar is, zo stevig aanvoelt en zo goed in elkaar zit voor 1400 euro (met onderwijskorting) vind ik een prima deal. Zeker als je er als bonus nog OS X bij krijgt ook :)

Meteen maar een klein vraagje hier, dat ik de moeite van een apart topic niet waard vond: ik heb in Mail verschillende mailboxen aangemaakt met bijpassende regels om de mail in de juiste mailboxen te krijgen. Alleen, als een mailtje door zo'n regel in een andere box terecht komt verschijnt in het dock-icon van mail geen melding dat ik nieuwe mail heb. Hoe kan ik dit aanzetten? Ik kon in de help niets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:13
Ff een benchmarkje van mijn PowerBook G4 1.33 met originele schijf en nieuwe 7200RPM :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Unit: PB G4 Alu 1.33 / 768MB

Standard: Fujitsu MHT2060AT, 4200RPM, 2MB Cache

Sequential
            Uncached Write  27.59 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  22.17 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   15.63 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   24.17 MB/sec [256K blocks]
        Random
            Uncached Write  1.10 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  11.88 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   0.39 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   12.57 MB/sec [256K blocks]

Custom: Hitachi HTS726060M9, 7200RPM, 8MB Cache

Sequential
            Uncached Write  47.52 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  33.91 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   16.52 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   37.33 MB/sec [256K blocks]
        Random
            Uncached Write  0.93 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Write  21.29 MB/sec [256K blocks]
            Uncached Read   0.53 MB/sec [4K blocks]
            Uncached Read   18.13 MB/sec [256K blocks]

Met een hoop dingen merk je dat ze 2 a 3 x zo snel opstarten (zoals Office 2004 en Firefox)
Oh ja, het hij is ook 3x zo snel opgestart, komt denk omdat het veel kleine bestandjes zijn en met die 8MB cache merk je dat natuurlijk..

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 25-02-2005 11:17 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Ballebek schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:11:
Ff een benchmarkje van mijn PowerBook G4 1.33 met originele schijf en nieuwe 7200RPM :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
Unit: PB G4 Alu 1.33 / 768MB

Standard: Fujitsu MHT2060AT, 4200RPM, 2MB Cache
    ...

Custom: Hitachi HTS726060M9, 7200RPM, 8MB Cache
    ...

Met een hoop dingen merk je dat ze 2 a 3 x zo snel opstarten (zoals Office 2004 en Firefox)
Wow, dat scheelt nogal :o
Ik heb straks zelf dan wel een ander model (1.67 GHz), maar ik zal ook even een benchmark posten van de standaard schijf die daar bij geleverd wordt. Misschien loopt hier verder nog iemand rond met een PB 1.33 met 5400RPM schijf die hetzelfde kan doen?

Wat betreft die schijf verder: merk je niets van eventuele oververhitting?

[ Voor 32% gewijzigd door dawuss op 25-02-2005 11:19 . Reden: quote ingekort ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:13
dawuss schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 11:18:
[...]
Misschien loopt hier verder nog iemand rond met een PB 1.33 met 5400RPM schijf die hetzelfde kan doen?
Heb er hier een staan, zal zo even een bench draaien.
Programma wat ik hiervoor gebruik is trouwen XBench 1.1.3 icm 10.3.8
Wat betreft die schijf verder: merk je niets van eventuele oververhitting?
Sterker nog: Hij is stiller EN zuiniger + dat ik het gevoel heb dat hij ook nog is minder warm wordt.
Schijf zit er nu 3 weken in btw...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb net 1 GB Kingston SODIMM Pc2700 in een nieuwe powerbook G4 van een vriendin gestopt. Alles volgens de handleiding gedaan. Nu was ze alleen vergeten de adapter mee te nemen. De powerbook start nog steeds netjes op, maar hij ziet het nieuwe geheugen nog niet. Klopt het dat ie dat nieuwe geheugen pas ziet nadat hij van de adapter is opgestart (ik las zoiets hier op het forum)? Ik kan jammergenoeg nu niet testen aangezien ik hier geen powerbook adapter heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Volgens mij zou hij het gewoon meteen moeten zien. Ik neem aan dat je hem wel uit hebt gezet voordat je het geheugen erin deed? B) Ik zou even controleren of hij echt wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigs schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:06:
Volgens mij zou hij het gewoon meteen moeten zien. Ik neem aan dat je hem wel uit hebt gezet voordat je het geheugen erin deed? B) Ik zou even controleren of hij echt wel goed zit.
Uiteraard heb ik hem netjes uitgezet en de batterij verwijderd. Precies zoals de handleiding het aangeeft. Ik heb hem nog een tweede keer open gemaakt om te controleren, maar hij zit er echt goed in. Ik zou niet weten hoe hij er anders in zou moeten. Hij klikte netjes vast enzo, precies als in de plaatjes. Ik heb forum van apple er ook nog even op nageslagen. Mijn hoop is dat opstarten van de adapter de oplossing is, aangezien iemand anders precies hetzelfde had, en dat de adapter de oplossing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-02 23:28
Ik heb vandaag mijn 1e Apple besteld:
15,2-inch TFT-beeldscherm
Resolutie van 1280 x 854
1,5-GHz PowerPC G4
512 MB DDR333-geheugen
Ultra ATA/100, 80 GB
ATI Mobility Radeon 9700 (64 MB DDR)

Standaard Powerbook 15 inch. Ik kan niet wachten :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacWolf
Als je een Apple Hardware Test CD hebt, kun je het geheugen testen. Deze CD krijg je bij iedere aangeschafte Mac. Mogelijk levert dat iets op...

[ Voor 13% gewijzigd door MacWolf op 25-02-2005 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koos.d
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:56
Ik heb deze week m'n nieuwe powerbook 15" mogen ontvangen :D Het viel me gelijk al op dat er links onder in het scherm lichte plekken zaten, maar ik dacht dat geen probleem was. Vandaag zat ik in een ruimte met TL verlichting en zag ik eronder een kleine deuk zitten... :'( De doos waarin hij geleverd is bevat geen schade en ik weet zeker dat ik het zelf ook niet gedaan heb. Ik denk dat dit in de fabriek gebeurd is.

Ik baal hier erg van. Weet iemand hoe Apple met dit soort problemen omgaat? Ik neem aan dat dit gewoon in de garantie valt? Hoe gaat dat in z'n werk als hij gekocht is op apple.com?

Hier twee foto's:
Afbeeldingslocatie: http://troep.k00s.nl/Temp/IMG_2682.JPG
Afbeeldingslocatie: http://troep.k00s.nl/Temp/IMG_2684.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door koos.d op 25-02-2005 14:46 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Lijkt me een typisch geval van garantie. Gewoon even contact opnemen met Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MacWolf schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 13:35:
Als je een Apple Hardware Test CD hebt, kun je het geheugen testen. Deze CD krijg je bij iedere aangeschafte Mac. Mogelijk levert dat iets op...
Ze belde net dat ie ook met de adapter opstarten 512 RAM aan blijft geven. Jammer. Ik kan me niet voorstellen dat ik het geheugen er verkeerd in heb gezet. Morgen nog maar even goed kijken.

Het geheugen dat ik gekocht heb moet toch goed zijn voor de meest recente PB G4 15":
Kingston SODIMM 200 pin PC2700 bij informatique. Ik kan het geheugen morgen ook nog wel ff in mn eigen laptop zetten, om te testen of het geheugen uberhaupt wel in orde is.

Ik heb overigens de module met de chipjes naar boven toe er in gezet, dus de chipjes aan de kant van het klepje. Heb hem er misschien verkeerdom in gezet?, volgens de tekeningetjes deed ik het wel goed, maar nu ik er zo over na zit te denken kan dat best het probleem zijn. of niet/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik geloof dat Apples (of iig *Books) alleen met bepaalde geheugentimings werken. Kingston en dergelijke verkopen ook speciale iBook en PowerBook reepjes (kijk maar eens op hun memory configurator website). Het zou kunnen dus dat het reepje wat je hebt gekocht andere timings heeft ofzo waardoor het niet wil werken :o Dat zou natuurlijk wel erg zonde van je aankoop zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit geheugen heb ik gekocht, ziet er goed uit toch? http://www.valueram.com/datasheets/KVR333X64SC25_1G.pdf

Het geheugen kan overigens zo teruggebracht worden, dus dat is het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Ik kan niet zo snel een ddatasheet vinden van de Powerbook module, maar dit levert de zoekfunctie van de Kingston website in ieder geval op... Maar ik weet niet zeker of het aan de timings ligt, het lijkt me alleen niet voor niets dat Kingston speciaal Apple geheugen verkoopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 15:41:
Ik kan niet zo snel een ddatasheet vinden van de Powerbook module, maar dit levert de zoekfunctie van de Kingston website in ieder geval op... Maar ik weet niet zeker of het aan de timings ligt, het lijkt me alleen niet voor niets dat Kingston speciaal Apple geheugen verkoopt...
Wat ik had begrepen, was dat speciale "apple" geheugen alleen bijzonder is, omdat het op een apple getest is. Verder hardwarematig identiek. (net als die speciale dual channel kitjes) Uiteraard kan ik me vergissen

check deze link, zelfde model nummer als geheugen dat ik heb gekocht:
http://shop.store.yahoo.com/memx/m8995ga1.html

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Schijnbaar zijn Appeltjes nogal picky als het komt op de info die de SPD chip doorgeeft.. Ik gok dat dat de reden is dat de PowerBook die reep niet slikt. Geen idee hoe je dat kan controleren.

Ik kom aan die wijsheid door wat dingen die Anand(tech) daar over geroepen heeft in een van z'n mac reviews.

Deze reep zou moeten werken:

http://www.ec.kingston.co...?ktcpartno=KTA-PBG4333/1G

(iig in een 12" 1.5Ghz PowerBook)

[ Voor 22% gewijzigd door bartvb op 25-02-2005 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dacht gelezen te hebben dat je gewoon standaard geheugen in een powerbook kon prikken :? Vreemd allemaal, ik hoop dat ik hem er gewoon toch op een of andere manier verkeerd in heb gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op www.informatique.nl kan je allerlei compatible reepjes kopen, daar heb ik mijn extra geheugen voor mijn iBook ook vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 17:05:
Op www.informatique.nl kan je allerlei compatible reepjes kopen, daar heb ik mijn extra geheugen voor mijn iBook ook vandaan.
Daar heb ik het geheugen ook gekocht, dus dat wordt eventueel ruilen, moet nog wel kunnen binnen 7 dagen toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2005 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Yup, binnen 7 dagen moeten ze dat zelfs terugnemen, zonder opgave van reden. Iig als je het besteld hebt via Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Hertog schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 10:13:
Meteen maar een klein vraagje hier, dat ik de moeite van een apart topic niet waard vond: ik heb in Mail verschillende mailboxen aangemaakt met bijpassende regels om de mail in de juiste mailboxen te krijgen. Alleen, als een mailtje door zo'n regel in een andere box terecht komt verschijnt in het dock-icon van mail geen melding dat ik nieuwe mail heb. Hoe kan ik dit aanzetten? Ik kon in de help niets vinden...
Mail telt alleen de ongelezen mailtjes die in de Inbox zitten. Om te zorgen dat Mail ook de ongelezen mail in andere mailboxen telt, kun je de 'plug-in' MailEnhancer installeren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na veel wikken en wegen ga ik een ibook aanschaffen (wel wachten op de nieuwe lijn, maar die kan niet zo lang meer op zich laten wachten). Ik had echter nog één vraag, de videokaart is nogal mager, in hoeverre maakt dat uit op dvd's en divx films erop te kijken onderweg en op de tv via een s-video uitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-06 00:59

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

De Radeon 9200 is gewoon een zwaar verouderd videokaart. Maar het is nog gewoon werkbaar.
Spelletjes en dus zeker films zoals divx, dvd is geen enkel prolbeem zowel onderwerg en thuis.
Ter vergelijking, ik heb een iBook met ATi Rage 16 mb. Films zijn voor mij geen probleem.
Alles werkt bij mij (soms niet altijd even snel, maar goed het is ook een G3 :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Daarop heeft het weinig invloed. De videokaart wordt pas belangrijk als je 3d spul gaat doen (spellen, CoreImage, etc) of als je een externe monitor wilt gebruiken.

Voor het kijken van een DVD/xvid/etc is het niet echt boeiend. Voor mij was de videokaart in de iBook iig de belangrijkste reden om toch maar een 12" PB te kopen maar dat is vooral doordat ik waarschijnlijk het grootste deel van de tijd een flinke externe monitor aan de PB heb hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op vrijdag 25 februari 2005 @ 21:31:
Yup, binnen 7 dagen moeten ze dat zelfs terugnemen, zonder opgave van reden. Iig als je het besteld hebt via Internet.
Ok ik heb die laptop vandaag nog eens even rustig opengeschroefd en kwam erachter dat ik die module er niet goed genoeg in had gedrukt. Tjah, mn eerste aanraking met een apple en het eerste wat ik voor iemand doe is hem openschroeven :P Ik was te bang dingen kapot te maken of krassen te maken :) Ik heb hem er nog een keer even goed ingezet en hij ziet nu gewoon 1,5 GB RAM 8)

Wel erg mooi hoor zo'n powerbook. Mn eigen IBM Thinkpad T42 is verschrikkelijk functioneel, niet iedereen vind hem even mooi. Maar zo'n PB is wel heel erg simplistisch vormgegeven, mooi hoor, vooral het geluid verbaasde ik me over. (had er even een dvd'tje in gestopt) Ik heb het overigens over 15" PB nieuwste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Dat is dan toch frappant... je hebt dus geen speciaal Apple geheugen nodig, en toch verkoopt Kingston enzo het... Lekkere service van Kingston dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:14:
Dat is dan toch frappant... je hebt dus geen speciaal Apple geheugen nodig, en toch verkoopt Kingston enzo het... Lekkere service van Kingston dan :(
Zoals ik al schreef het enige verschil met dat geheugen is dat kingston het getest heeft op een apple en dat ze garanderen dat het werkt. Verder boeit het blijkbaar niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Laatst online: 10-06 16:10
.... Ik kon hem in Japan kopen met studentenkorting ....
Ik ben ook student en ga deze zomer naar Tokyo :9, weet jij of er op de prijzen die op www.apple.jp.co staan inclusief belasting is of betaal je er net als in de VS nog een paar procent bij??

Enne, zit er nog een nadeel aan dat er iets anders is als je een PB in japan koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Je moet een student zijn in Japan. Je kan dus met een Nederlandse studenten kaart helaas niet met studentenkorting kopen in Japan.

Garantie van de Powerbook en iPod is wereldwijd, dus wat dat betreft geen probleem. Invoer terug naar NL kan wel een probleem zijn, maar kwestie van geluk misschien? De Powerbook is verder 100% hetzelfde en de handleiding lees je toch nooit. Apple software is altijd multilanguage dus ook geen probleem. Een US toetsenbord hadden ze voor mij gewoon liggen en vervangen ze binnen 2 uur voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 26 februari 2005 @ 15:14:
Dat is idd erg goede service van Kingston, ze kunnen je geheugen verkopen met de garantie dat het werkt in een Apple.
Dat je geen speciaal geheugen nodig hebt betekend niet dat het altijd zal werken met standaard geheugen en Kingston speelt hier gewoon op in en levert dit geheugen voor mensen die gewoon geen risico willen nemen.

* TERW_DAN gaat gewoon zijn SOdimm in m'n nieuwe ibook vrotten en hopen dat het werkt.
Apple is zelf mij te duur met zijn geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terw_Dan schreef op zondag 27 februari 2005 @ 18:48:
[...]

Dat is idd erg goede service van Kingston, ze kunnen je geheugen verkopen met de garantie dat het werkt in een Apple.
Dat je geen speciaal geheugen nodig hebt betekend niet dat het altijd zal werken met standaard geheugen en Kingston speelt hier gewoon op in en levert dit geheugen voor mensen die gewoon geen risico willen nemen.

* TERW_DAN gaat gewoon zijn SOdimm in m'n nieuwe ibook vrotten en hopen dat het werkt.
Apple is zelf mij te duur met zijn geheugen.
Mijn ervaring tot nu toe is dat als je A-merk geheugen koopt dat het altijd gewoon werkt. Zelfs met de Powerbook nu :) Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom het niet zou werken. Apple heeft echt geen speciaal geheugen ofzo :P Zoek maar eens op het forum. Het geheugen dat ik had gekocht, is precies hetzelfde geheugen als dat apple zelf ook in zijn laptops stopt :) (heb zitten zoeken op serie nummer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Ik ben van plan volgende maand als de nieuwe iBooks worden aangekondigd :P (hopelijk) eentje te bestellen. Eigenlijk heb ik nog iets kleins: maakt de systeemfan lawaai of is deze behoorlijk stil en zit er misschien nog verschil in lawaai tussen de fans in verschillende modellen?

Ik ben van plan hem 's nachts werkend naast m'n bed te leggen, dus een beetje rust is nooit verkeerd :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
objectief2 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:07:
Ik ben van plan volgende maand als de nieuwe iBooks worden aangekondigd :P (hopelijk) eentje te bestellen. Eigenlijk heb ik nog iets kleins: maakt de systeemfan lawaai of is deze behoorlijk stil en zit er misschien nog verschil in lawaai tussen de fans in verschillende modellen?

Ik ben van plan hem 's nachts werkend naast m'n bed te leggen, dus een beetje rust is nooit verkeerd :O
Heh?
Volgende maand nieuwe iBooks???! Onder welke steen heb ik gelegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou wel in de lijn der verwachting liggen:
Product: iBook
Last Release: October 19, 2004
Days Since Update: 132 (Average = 158)
Recommendation: Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle
Special Notes: none.
Zie: http://buyersguide.macrumors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

objectief2 schreef op maandag 28 februari 2005 @ 12:07:

Ik heb een iBook van de huidige generatie, en die zijn behoorlijk stil. Je hoort een zacht geruis, meer niet. Het komt nauwelijks boven het gesuis van de cv hier uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• objectief2
Super om te weten, dank je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 09:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

DiGiSTORM_ schreef op maandag 28 februari 2005 @ 17:17:
[...]

Ik heb een iBook van de huidige generatie, en die zijn behoorlijk stil. Je hoort een zacht geruis, meer niet. Het komt nauwelijks boven het gesuis van de cv hier uit.
Aanvulling: hij is praktisch onhoorbaar, op een heel zacht gezoem van de hd na. De CPU fan start alleen bij een langdurige zware belasting en dat zal niet zo vaak voorkomen denk ik. Maar dat geluid is ook dragelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Storm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 21:19
Ik heb nu ongeveer een maand mijn ibook en ben heel tevreden. Ik heb maar 1 minpunt eigenlijk; namelijk dat ik de koptelefoon uitgaan slecht vind. Hij geeft een beetje een 'vlak' geluid naar mijn mening. Hebben anderen dit 'probleem' ook herkend of ben ik de enige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 12:34

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Ben m'n eerste PB nu aan het bestellen! Zit nu te wachten op de verificatie van mijn student ADC lidmaatschap. :)

Kan dus nog niks zeggen over gebruikerservaringen met de compu zelf, maar ik moet wel zeggen dat iedereen die ik vandaag van Apple aan de lijn heb gehad echt heel erg vriendelijk en behulpzaam is. Die 'gebruikersvaringen' zijn dus al heel positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Q schreef op maandag 28 februari 2005 @ 19:23:
[...]

Aanvulling: hij is praktisch onhoorbaar, op een heel zacht gezoem van de hd na. De CPU fan start alleen bij een langdurige zware belasting en dat zal niet zo vaak voorkomen denk ik. Maar dat geluid is ook dragelijk.
Inderdaad, ik heb mijjn iBook nu al bijna 3 maanden, en gisteren ging voor het eerst de ventilator aan, dat was wel eng, ik had hem toen al enkele uren aan, en de processor bijna constant op 100% laten draaien voordat het gebeurde.
Storm schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 12:55:
Ik heb nu ongeveer een maand mijn ibook en ben heel tevreden. Ik heb maar 1 minpunt eigenlijk; namelijk dat ik de koptelefoon uitgaan slecht vind. Hij geeft een beetje een 'vlak' geluid naar mijn mening. Hebben anderen dit 'probleem' ook herkend of ben ik de enige?
Eerst wel een beetje, het geluid was niet zo goed als op mijn PC, maar sinds ik iTunes de equalizer op "small speakers" heb staan is het geluid, vooral de lage tonen stukken beter.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:30
Killkees schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 14:32:
Ben m'n eerste PB nu aan het bestellen! Zit nu te wachten op de verificatie van mijn student ADC lidmaatschap. :)
Een vraagje over de ADC-korting, krijg je die over de normale prijs, of over de Onderwijsprijzen?

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees

Killkees

Over de normale prijs. Ik had het ook al gevraagd, maar ze trapten er niet in. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killkees schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 14:32:

Kan dus nog niks zeggen over gebruikerservaringen met de compu zelf, maar ik moet wel zeggen dat iedereen die ik vandaag van Apple aan de lijn heb gehad echt heel erg vriendelijk en behulpzaam is. Die 'gebruikersvaringen' zijn dus al heel positief.
Ik wil hetzelfde doen en zit ook te wachten op de verificatie. Onder Status staat nu Approved maar onder Asset Name staat ADC Student Membership (Pending), ik neem aan dat pending betekent dat mijn account nog niet geverifieerd is? Wat hoort er te staan als het wel verified is? Gewoon ADC Student Membership?

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees

Killkees

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 16:26:
[...]

Ik wil hetzelfde doen en zit ook te wachten op de verificatie. Onder Status staat nu Approved maar onder Asset Name staat ADC Student Membership (Pending), ik neem aan dat pending betekent dat mijn account nog niet geverifieerd is? Wat hoort er te staan als het wel verified is? Gewoon ADC Student Membership?
Om het abonnement volledig te activeren moet je aan Apple bewijzen dat je student bent. Dit kun je doen door een kopie van je collegekaart en een bewijs van inschrijving te faxen naar Apple Developer Connection. Het faxno. is: +44 131 4586988.
Als je vragen hebt, het no. van ADC is: 030-6593890
Het gaat trouwens heel snel, ik had het gefaxt, uurtje daarna gebeld en toen was het al geregeld. Ongeveer 12 uur daarna kunnen ze in de store ook zien dat je lid bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killkees schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:22:
[...]

Om het abonnement volledig te activeren moet je aan Apple bewijzen dat je student bent. Dit kun je doen door een kopie van je collegekaart en een bewijs van inschrijving te faxen naar Apple Developer Connection. Het faxno. is: +44 131 4586988.
Als je vragen hebt, het no. van ADC is: 030-6593890
Het gaat trouwens heel snel, ik had het gefaxt, uurtje daarna gebeld en toen was het al geregeld. Ongeveer 12 uur daarna kunnen ze in de store ook zien dat je lid bent.
hmm... die fax heb ik vanochtend al naar ze verzonden maar ik heb niet naar Bunnik gebeld en ook niet echt een bevestigings e-mail ofzo ontvangen. Wat staat er bij jou dan onder 'History' als je inlogt op de ADC site? (http://connect.apple.com)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees

Killkees

Verwijderd schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:43:
[...]

hmm... die fax heb ik vanochtend al naar ze verzonden maar ik heb niet naar Bunnik gebeld en ook niet echt een bevestigings e-mail ofzo ontvangen. Wat staat er bij jou dan onder 'History' als je inlogt op de ADC site? (http://connect.apple.com)
Bij mij staat er ook nog 'Pending', maar daar achter 'approved'. Bovendien kan ik zien bij 'Assets' dat ze een welkomstpakket hebben opgestuurd naar me. Daar heb ik ook een mail over gehad.

Je kan het beste gewoon ff bellen met dat nummer dat ik je gegeven heb, dan wordt je automatisch doorverbonden met degene die die faxen moet beoordelen. Ik had haar toevallig 's ochtends ook aan de lijn gehad, dus toen ik weer belde heeft ze die fax ter plekke zitten invoeren en was het geregeld. Morgenvroeg krijg ik een telefoontje van de Apple Store en kan ik gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Killkees schreef op dinsdag 01 maart 2005 @ 18:49:
[...]

Bij mij staat er ook nog 'Pending', maar daar achter 'approved'. Bovendien kan ik zien bij 'Assets' dat ze een welkomstpakket hebben opgestuurd naar me. Daar heb ik ook een mail over gehad.

Je kan het beste gewoon ff bellen met dat nummer dat ik je gegeven heb, dan wordt je automatisch doorverbonden met degene die die faxen moet beoordelen. Ik had haar toevallig 's ochtends ook aan de lijn gehad, dus toen ik weer belde heeft ze die fax ter plekke zitten invoeren en was het geregeld. Morgenvroeg krijg ik een telefoontje van de Apple Store en kan ik gaan bestellen.
Hmm.. bij mij staat onder assets zowel ADS Student Membership en ADC Mailing - Student en ik kreeg idd ook een mailtje met daarin dat de Student Orientation Kit onderweg is dus ik neem aan dat het bij mij ook gewoon rond is... :P Blijft vreemd dat er 'Pending' blijft staan maar goed, dat zal wel zo horen ;) Binnenkort ff die powerbook bestellen :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2005 19:27 ]

Pagina: 1 ... 4 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.