Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 17:45:
[...]
probeer een hoger voltage, kan schelen qua temps
waarom?
vermogen = stroom * spanning; weerstand (en dus hitte) is afhankelijk van stroom, hoger voltage is een lagere stroom dus minder temperatuur
ik hoop dat ik m goed uitleg, het is al even geleden dat ik natuurkunde had maar ik heb t van een of ander engels forum en ik vond het wel logisch klinken (en hij noemde voorbeelden van mensen bij wie het idd hielp)

heb t zelf niet meegemaakt of geprobeerd maar lijkt me het proberen waard
oh en bovendien zou het volgens die kerel de levensduur van je proc ten goede komen

NOFI, maar ik kan jouw redenering niet volgen

• Je geeft de formule vermogen = stroom * spanning (P = U * I) en zegt vervolgens dat weerstand afhankelijk is van stroom. Maar "weerstand" komt nergens voor in die formule?
• hoger voltage is een lagere stroom; hoe kom je daar bij? Als het vermogen (P) hetzelfde blijft en je verhoogt de spanning (U), dan moet de stroom (I) inderdaad lager zijn.
Voorbeeld:
P = U * I = 1,5 V * 30 A = 45 Watt
I = P / U = 45 Watt / 2 V = 22,5 A -> de spanning is gestegen, stroom gedaald.
Maar nergens weerstand te bespeuren

Trouwens, hitte is eigenlijk afhankelijk van het gedissipeerde vermogen. Aangezien het vermogen hier hetzelfde blijft, heb je geen daling of stijging van de afgegeven warmte.
Verwijderd schreef op 25 juni 2004 @ 18:18:
[...]
Weerstand= Voltage/amperage
R=U/I
R=1,5volt /I
R=2Volt/ I
Conclusie: Hoe hoger het voltage hoe groter de weerstand als het amperage gelijk blijft

. En de weerstand zorgt er wel degelijk een gedeelte voor dat de temperatuur stijgt (daar werken ook stoppen op, doorbranden etc.) maar natuurlijk ook door het hevige rekenwerk

En waarom zou het amperage gelijk blijven?

Je kan een CPU eigenlijk niet degraderen tot bijvoorbeeld de formule R = U / I.
Maar laten we het even wel doen, dan zal blijken dat er eigenlijk een foutje in de redenering zit.
R = U / I = 1,5 V / 30 A = 0,05 ohm
Laten we de spanning verhogen, de weerstand blijft gelijk:
I = U / R = 2V / 0,05 ohm = 40 A
De weerstand is gelijk gebleven en toch zal de warmte stijgen! Waarom?
P = U * I
1ste geval: P = 1,5 V * 30 A = 45 W
2de geval: P = 2 V * 40 A = 80 W
Dus de stijging met een halve volt veroorzaakt bijna een verdubbeling van gedissipeerd vermogen! En aangezien de hitte afhankelijk is van het vermogen, weten jullie ook wel wat dat betekend.
Hogere spanning -> meer vermogen -> meer hitte
Ok, nu zal je waarschijnlijk vragen: "Waarom zou de weerstand gelijk blijven?" Heel eenvoudig. De CPU is de weerstand en die vervang je niet. De weerstand blijft dus gelijk. Voordat er hierop verder opmerkingen gemaakt worden:
Dit is heel eenvoudig uitgelegd met de formule R = U / I. Een CPU is niet zomaar een eenvoudige weerstand (R) maar eigenlijk een verschrikkelijk ingewikkelde en grote elektronische schakeling geperst in een kleine verpakking.
Het is dus niet zo dat een halve volt bijna een verdubbeling in gedissipeerd vermogen veroorzaakt!
Opmerkingen? Vragen? Laat maar komen!