Wel aardig dat die newsgroup discussie overal maar terug blijft komen. Bij Cistron wordt die discussie al sinds dat ik het bedrijf ken (1999) gevoerd, en vinden mensen de
gehele dienstverlening slecht als puur en alleen de binary newsgroups niet volledig op volle snelheid zonder downtime beschikbaar zijn; bij XS4ALL wordt, ondanks de enorme investering die gedaan is met Newszilla, constant geklaagd over de kwaliteit van de binary groepen; bij Demon klaagt men over het aantal mogelijke threads dat men van de (commerciele, zeer stabiele) Supernews servers af kan halen; bij Eweka is het kommer en kwel met betrekking tot binary news... Wanneer wordt Nederland eens wakker? Een paar punten:
• Dooddoener, uit de oude doos maar nog steeds relevant: Usenet is nooit bedoeld voor binary postings, en is er ook niet optimaal geschikt voor. Tuurlijk, het werkt best vaak best redelijk, maar de overhead is enorm, de investeringen die ervoor gedaan moeten worden om het draaiend te houden (zeker vergeleken met de inkomsten die een goede newsserver oplevert) zijn abnormaal, en de stabiliteit op het gebied van snelheid en bereikbaarheid laten vaak te wensen over.
• De consumenten prijzen van bijvoorbeeld een ADSL abonnement zijn grotendeels gebaseerd op de prijzen van de wholesalepartij, met daarbij een marge voor operationele, administratieve en ondersteunende faciliteiten voor de ISP. Vervolgens moet er natuurlijk ook nog winst gemaakt worden. Als je ziet welk deel er van het verschil tussen wholesaleprijs en consumentenprijs overblijft voor operationele zaken, en dan vooral specifiek voor de newsserver... dat is niet spannend. Er staat niet voor niets bij
iedere self-serving access & usenet provider in de voorwaarden dat de usenet service een best effort service is; door de aard en de kosten van de dienst is het gewoon onmogelijk hier garanties op te geven.
• De core van je service is je ADSL verbinding. Dat is de basis en de focus van het bedrijf. Zou dat niet zo zijn, dan had je een probleem. De enige reden dat je kan klagen over je usenetprobleempje is dat je verbinding niet constant onderuit gaat - dan zou je daar wel eerst over klagen. Dan je mail, nog zoiets cruciaals. Usenet @ nice 20, mag ik voor eenieder hopen.
Ik baal van mensen die maar menen recht te hebben op alles en nog wat, zonder zich ook maar een klein beetje gehinderd te voelen door gebrek aan kennis van wat er nodig is om een dergelijke dienst draaiend en winstgevend te houden. Intermezzo: Grappig, ik schrijf dit, en lees vervolgens:
Anoniem: 26328 schreef op 17 juli 2004 @ 18:37:
Dat is wel erg makkelijk en het valt mij op dat dat altijd maar naar 1 kant opgaat.
Als ik 2 maanden me best doe om te betalen en het lukt niet heb ik een deurwaarder aan me deur.
Maar ik draai lang genoeg mee om te weten dat de enige sector in het handelsverkeer en industrie die met het leveren van "ondermaatse" producten "nog" wegkomt de Ict sector is.
Jij bent wordt niet alleen niet gehinderd door gebrek aan kennis van de dienst op operationeel niveau, maar ook nog eens op contractueel niveau - best effort = best effort, en domheid is geen excuus om dan maar op je provider te gaan zitten vitten.
Zonder die particulieren die graag leechen zouden er nog weinig ultradsl lijnen worden verkocht.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Jij bent zelf een BrEeEzAaAh L3eChA4h en denkt daarom dat iedere andere 8 Mbit ADSL gebruiker dat ook is? De meeste ( > 90%, cijfers gevalideerd via simpele traffic analysis) van de 8 Mbit ADSL gebruikers, die het abonnement namen vanwege de leech-mogelijkheden, stopt na twee maanden met het downloaden van enorme hoeveelheden data vanwege het simpele feit dat het nieuwtje eraf is. Daarna zijn ze gewoon erg blij met de capaciteit die de verbinding ter beschikking stelt op het moment dat dit nodig is.
En SLA zegt me niets behalve dat ik er niet zo van hou

Thanks for proving my point, end of Intermezzo.
Voor een hoop providers (bijvoorbeeld degenen die ik bovenaan genoemd heb, maar zeker ook voor Cambrium) is de usenet dienst een prestigezaak; ze willen graag laten zien dat ze het goed kunnen, en goed usenet leveren is kostbaar, complex en levert weinig op, behalve veel zeurende klanten, maar als ze met trots hun statistieken laten zien aan bijvoorbeeld ondergetekende, weet je zeker dat men het ook leuk vindt om te doen.
Als mensen nou eens minder zouden zeiken en blij zouden zijn met wat ze hebben, dan kon het wel eens zo zijn dat ISP's het ook leuk blijven vinden om dit te leveren. Ik ben het echter compleet met Burne eens: cancellen die binaries, opzouten, ga maar KaZaAeEeEn met jah BreEeEzAaAhH KoMpJoEtAh (jazeker, er zijn mensen die nog ongenuanceerder dan Burne kunnen reageren).
Noodzakelijke disclaimer betreffende op eigen titel postend en zo.The easiest virtue to obtain, is that of never being wrong: simply agree with me. - Visit kryz.org