ach de smaken verschillen en lopen erg uit een zoals we allemaal kunnen lezen. zo heeft ieder zijn eigen mening, maar is dat niet juist leuk! ? .. Ik vind het persoonlijk altijd heel aardig om te lezen hoe verschillende mensen een mening (mitz onderbouwd met argumenten) hebben en ervaringen delen over een bepaald spel. zolang het niet uitloopt op flames is het heel interessant om te lezen voor de geen die het spel nog niet in handen heeft. Mijn ervaring / mini review is als volgt:
Graphics:
Toen ik Forza voor het eerst speelde was ik nog een beetje sceptisch en vond ik inderdaad Gt4 mooier ogen, maar het grote nadeel van GT4 is dat het scherm niet volledig in mijn TV beeldscherm past de buitenste lijnen gaan hierdoor als het ware zweven!? .. en dat is erg lelijk. (een probleem wat niet iedereen heeft waardoor dit waarschijnlijk wordt veroorzaakt door mijn tv( Panasonic 28PS10F), heb ter vergeefs van alles geprobeerd) enfin, Xbox games hebben dit probleem niet.
Nu speel ik Forza al een aantal dagen en moet ik zeggen dat ik een voorkeur heb gekregen voor Forza. ok het is wat doffer het is soms wat grauwer. maar dit geeft het spel ook zijn eigen sfeer wat ik erg ben gaan waarderen. In GT4 heb ik sterk het gevoel dat bepaalde tracks veel meer zijn afgewerkt dan andere, tracks als Nurenburg, New York en Tokio zien er inderdaad erg gelikt uit maar er zijn ook een groot aantal tracks die er onafgewerkt uitzien waarbij je het idee krijgt dat ze er wel meer tijd aan besteed kondne hebben.
Veel mensen geven de voorkeur voor de GT4 car models hier ben ik het helaas ook niet mee eens, ik vind de GT4 models een wat 'statisch' gevoel geven. Ik krijg echt het gevoel alsof ik met een aantal textures rijd. Terwijl ik bijd de Forza models meer het gevoel heb in een wagen te rijden.
Gameplay:
Autoschade is in Forza niet alleen leuk om te zien maar het beschadigd je auto ook daadwerkelijk. Stel je vliegt de bocht uit omdat je niet genoeg afremd en je knalt tegen de muur. ok in GT4 geen punt het beeld bibbert wat en je rijd zo weer verder, dit is gelukkig niet het geval in Forza meestal lijdt dit ertoe dat je stuur scheef staat! en daardoor, soms frustrerend, met een scheef stuur verder moet rijden. Maar ook schade aan de engine of gearbox behoren tot de mogenlijkheden, tune je je wagen op een zo danige manier dat hij binnen 3 seconde op de 100 zit dan zal je vaak bij een snelheid van 300+ kmpu in de problemen komen je zit dan waarschijnlijk in de 6e versnelling en je toerenteller wijst naar het 'zuid-oosten'. in Gt4 geen probleem je maakt verliest gewoon snelheiud waarna je auto weer naar zijn top kan trekken. in Forza rijd je echter je gearbox en je engine naar de donder.
De AI in Forza mag dan wel niet altijd realistisch zijn, maar aan de andere kant het is er wel! de auto's houden echt rekening met jouw weggedrag ze rijden niet als zombies een lijn en ze wachten vaak ook op het juiste moment om jou voorbij te gaan dit maakt het racen een stuk spannender. in GT4 is er helaas geen AI.
Forza doet zich voor als een super realistische racesim, maar wat is super realistisch? moeten we dan niet gewoon in onze eigen auto gaan zitten voor realisme? een computer spel valt daar tog niet mee te vergelijken. De vergelijking racesim en acade racer kan ik wel maken. Neem een spel als burnout 3 of need for speed underground en dan kom je al gauw tot de conclusie dan je in Forza rekening moet houden met snelheid, weggedrag, remmen en hoe je je auto afstelt. In een acade racer is houd je enkel rekening om ergens niet tegen aan te knallen.. tja wat is leuker... dat is persoonlijk ik zelf geen de voorkeur aan een racesim.
De cosmetische veranderingen die je aan je wagen kan toevoegen zoals, bumpers spoilers sideskirts, windowtinting etc. zorgt er niet alleen voor dat de wagens er leuker uit zien maar ook de voor en nadelen moet je afwegen zo zullen bepaalde bumpers de topsnelheid verlagen en bepaalde spoilers deze weer verhogen. Dit blijft achter in GT4 waar je enkel de spoilers en rims kan veranderen.
Online:
Ik race nu al een aantal dagen met mijn zelf getunde auto'tjes op de servers van Xlink kai. en moet zeggen dat ik daar erg van geniet. enkel bij online racen heb je het gevoel van adrenaline je moet winnen! het gaat ergens om! ... naja.. je begrijpt wat ik bedoel
Ok ik heb vaak de vergelijking gemaakt met GT4 en kom vaak tot de conclusie dat ik de voorkeur geef aan Forza. betekend dit dat GT4 een slecht spel is? Nee, zeker niet GT4 is een erg goed spel en heb er heel veel tijd in gestoken en het is zeker een kwaliteitspel.
'off the record' bovenstaande is mijn mening!. Tuurlijk smaken verschillen en je kan het er wel of niet mee eens zijn. maar laat de flames achterwegen.