heb al eens een opdonder van 2 Fases gehad, 380V dus, een brandblaar en lichte hoofdpijn achteraf.
was wel ff schrikken
was wel ff schrikken

de lijnspanning van ons 4-leidernet (3-leidernet met nul) is 380 volt, de fasespanning is 220 V.nick_haak schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:38:
ik dacht altijd dat 380v 3fase was??
[ Voor 30% gewijzigd door Twhomp op 01-12-2004 14:52 ]
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
liijnspanning = wortel(3) * fasespanningSvennos86 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:49:
hier zit ook nog een hele mooie berekening achter, ben m ff vergete...
[ Voor 10% gewijzigd door Twhomp op 01-12-2004 14:53 ]
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
You Are Totally Right!!!Twhomp schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:52:
[...]
liijnspanning = wortel(3) * fasespanning
(komt door die 120 graden hoek)
en lijnspanning = 380, fasespanning = 220 toch?![]()
ik zit nu in het 1e jaar elektrotechniek (3e lesjaar) maar we zijn pas begonnen, dus nog niet met krachtstroom bezig geweest.Svennos86 schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:55:
[...]
(heb vmbo elektrotechniek gedaan 2 jaar gelede op middelbare school, dus dan vergeet je wel es wat)
net spanning van tegenwoordig is 230, dat betekend dus dat 3 fase dus 400 Volt is...nick_haak schreef op woensdag 01 december 2004 @ 14:38:
ik dacht altijd dat 380v 3fase was??
hint pak mes en duw m heeeeel rustig tusse de koel blok en de cpu dan gaat ie dr afWietman!!! schreef op vrijdag 30 april 2004 @ 17:10:
K had laatst voor de de headsink van me P4 2,6 Ghz der ff afgehaald. Toen ging de cpu zelf ook mee. K denk--> hmmz, niet erg, gewoon late zitte op de headsink en weer trug douwen. Maar toen konk dat hendeltje naast de socket dus niet omzette. K zet ide comp dus aan--> geen beeldK in paniek, bleke der 12 pinnetjes vet te zijn omgebogen. In 2 zat ook een dikke knik. Heel voorzichtig anderhalf uur aan zitte buige--> proc doet ut weer
ligt een beetje aan de vloer waar je op staat, als je goeie schoenen aan hebt dan kun je rustig de fase beetpakken (zal wel flink prikkelen) maar als je met twee handen twee verschillende fase beetpakt dan vlieg je echt door de lucht en heb je de komende weken last van brandwonden en gekneusde/verrekte spieren.Drawer schreef op woensdag 01 december 2004 @ 15:41:
Ik krijg zo ongeveer wekelijks een opdonder van mijn audio-in van m´n reciever![]()
Dan haal ik de jack-plug uit m´n pc en raak hem perongelijk aan.
Dan krijg je een opdondertje en loop je door je kamer te dansen![]()
Ik weet niet precies hoeveel Volt eruit die input komt, maar 230 of 400 lijkt me echt niet uit te houden.
[ Voor 6% gewijzigd door hilbren op 01-12-2004 16:17 ]
[ Voor 1% gewijzigd door AJK op 01-12-2004 17:18 . Reden: typo ]
Nee niet over het I/O knopje. Die mag je gewoon gebruiken wanneer je wilt.KovaK schreef op donderdag 02 december 2004 @ 12:39:
Uhh er word hier steeds gesproken over het drukken op het I/O knopje acherop de voeding ?
En dat ie dan boomed! hehe...
Wanneer mag je hier niet op drukken dan?
Greetz
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
ja, want dán moet je em niet op 220 zeggenAtlas schreef op donderdag 02 december 2004 @ 12:43:
[...]
Nee niet over het I/O knopje. Die mag je gewoon gebruiken wanneer je wilt.
We hebben het over het 110/220 knopje. Die mag je _alleen_ gebruiken als je je PC in een land gebruikt met 110 Volt op het lichnet
Uhm zou jij mij even uit kunnen leggen waar er in jou versterker precies "een paar kiloVolt aan audio" loopt?hilbren schreef op woensdag 01 december 2004 @ 12:01:
k'was dus leuk bezig met een setje esl's, dus lekker aan het experimenteren hoe ze het beste klinken enzo, pak ik de trafo (stond in de weg) met twee handen beet (die dingen zijn zwaar) krijg ik zo een paar kiloVolt aan audio dwars door mn lichaam, ja dan gaat er toch wel wat flitsen door je hoofd.
normaal 230 beetpakken had ik al eens gedaan, maar een audio signaal van een paar kiloVolt is echt heel anders, geeft hele andere licht effecten in je hoofd
gelukkig schoot de versterker (80 Watt) in de protection mode. maar ik geloof nooit dat ik 80 Watt verbruikt heb
uhhhh ja zou ik ook wel willen weten, een paar kilovolt versterkertjeUhm zou jij mij even uit kunnen leggen waar er in jou versterker precies "een paar kiloVolt aan audio" loopt?
[ Voor 4% gewijzigd door Jazzle op 02-12-2004 19:33 ]
Dude................jij woont op het Rock Werchter terrein ??krijg ik zo een paar kiloVolt aan audio dwars door mn lichaam, ja dan gaat er toch wel wat flitsen door je hoofd.
[ Voor 37% gewijzigd door NitroTec op 02-12-2004 20:44 ]
Dont work hard, just party!
Adrian- werkt en leert
Verwijderd
Verwijderd
K to the KillaZ
Verwijderd
KillaZ schreef op zondag 05 december 2004 @ 17:18:
@robin: wie neemt er nou iets waar electronica inzit en het beeldscherm niet van glas is af met iets vochtigs?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2004 20:47 ]
jij weet dus niet hoe een elektrostaat werktDiLDoG schreef op donderdag 02 december 2004 @ 15:57:
[...]
Uhm zou jij mij even uit kunnen leggen waar er in jou versterker precies "een paar kiloVolt aan audio" loopt?
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 22:07 ]
Die foto is van de K7T Turbo, niet van de K7T Turbo2. Ik heb de K7T Turbo2 wel boven op m'n kamer staan dus ik wil wel even zien als je wil?Verwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 17:08:
Ik had me nog zo voorgenomen om hier nooit meer te hoeven posten maar helaas.![]()
Ik heb nog een K7T turbo 2(a) moederbord met de beruchte lekkende elco's. Ik had er voorheen al een paar vervangen maar afgelopen week keek ik in mijn pc en zag dat er weer eentje bol begon te staan. (1000u, 6,3 V). Aangezien ik op mijn werk nog wat elco's had liggen (waren ooit eens opgestuurd door mystar) heb ik meteen maar een handje meegenomen naar huis, zodat ik alle elco's van dit type tegelijk kon vervangen (anders blijf je bezig).
Eerst netjes alle oude elco's desolderen, moederbord een beetje schoonvegen en vervolgens de nieuwe erin. Hierna moederbord weer inbouwen, aanzetten en hij startte normaal op. Ik natuurlijk toch wel een beetje trots op mezelf, totdat ik de condesators, die ik eruit heb gehaald, nog eens ging bekijken, en zag dat er eentje tussenzit van 470u, 16 V.![]()
Nu maakt de capaciteit niet zoveel uit maar om de spanning maak ik me toch wel een beetje zorgen. Ik heb één maal gezien wat er kan gebeuren als je een condensator op te hoge spanning zet en buiten dat je je kapot schrikt, wil je de klerezooi die eruit komt echt niet in je kast hebben.
Is er toevallig iemand ook in het bezit van dit mobo die snel kan zien welke elco nou die 470 u was ?![]()
http://www.promptusonline.co.nz/wallpaper/wall8.jpg
Volgens mij is de elco schuin-onder het linker PCI slot de 470 u (zeker omdat die op deze foto duidelijk verschilt van de rest, wat bij mij niet zo was)
Verwijderd
Klopt dat had ik intussen ook al gezien. Maar behalve dat er twee IDE connectors extra op zitten en een AMR (?) slot, zie ik weinig verschil.amour021 schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:15:
[...]
Die foto is van de K7T Turbo, niet van de K7T Turbo2.
Als je er niet teveel voor overhoop hoeft te halen, zou je me erg veel plezier doenamour021 schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:15:
[...] Ik heb de K7T Turbo2 wel boven op m'n kamer staan dus ik wil wel even zien als je wil?
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 18:36 ]
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Net op tijd, ik ging net m'n PC knutseldoos halenVerwijderd schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:31:
Als je er niet teveel voor overhoop hoeft te halen, zou je me erg veel plezier doen
Edit :
Ik heb net op de doos gekeken en het gaat om de K7T pro 2A. Foutje
volgens mij bedoelt hij het andersom hij heeft ze door minder volt elco's vervangenAtlas schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:34:
De spanning boeit niet. DIe mag hoger zijn. Je mag 1500u 6.3 VOlt elco's vervangen door 1500u 63 Volt elco's. Maakt geen ene moer uit.
Alleen moet de capaciteit gelijk blijven. Kortom: Ga maar weer solderen
Verwijderd
Wat je zegt klopt, maar andersom moet je dat niet proberen, en dat is bij mij gebeurd elco van 16 V vervangen door een 6,3 VAtlas schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:34:
De spanning boeit niet. DIe mag hoger zijn. Je mag 1500u 6.3 VOlt elco's vervangen door 1500u 63 Volt elco's. Maakt geen ene moer uit.
Alleen moet de capaciteit gelijk blijven. Kortom: Ga maar weer solderen
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2004 18:42 ]
Verwijderd
Dat wil ik, maarja, ik heb er 8 vervangen en ik kwam er achteraf pas achter dat er één andere tussenzat.Atlas schreef op zondag 12 december 2004 @ 18:42:
Oops ik las het verkeerd idd
Ehm ga heeeeel snel die elco vervangen
ah, ik geloof dat iemand mij daar laatst iets over verteld heeft, dat het een hogere geluidskwaliteit zo opleveren enzo...hilbren schreef op woensdag 08 december 2004 @ 15:40:
[...]
jij weet dus niet hoe een elektrostaat werkt![]()
[...]
als ik een beetje muziek aan heb staan en ik zet mn multimeter over de uitgangen dan meet ik 1100Volt effectief !!
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
och is nog niet echt een mislukking, eerder een prestatieDexterBelgium schreef op maandag 13 december 2004 @ 10:08:
Zonet mijn usb memory stick uit de droogkast gehaald. Was nl in een hemd blijven zitten, hemd gewassen... mmm memorystick witter dan wit.
Even laten drogen op de verwarming (nachtje) en hey presto, dat ding werkt nog, ben zelfs geen data kwijt. Leve de vooruitgang, dat had ik me nog niet zien doen met een diskette :-)
Verwijderd
in de pcm van vorige maand, stond er een heel artikel.. hadden ze iets van 15 usb pennen getest, en ze werkten allemaal nog.. maar wel op 40 graden en niet warmerDexterBelgium schreef op maandag 13 december 2004 @ 10:08:
Zonet mijn usb memory stick uit de droogkast gehaald. Was nl in een hemd blijven zitten, hemd gewassen... mmm memorystick witter dan wit.
Even laten drogen op de verwarming (nachtje) en hey presto, dat ding werkt nog, ben zelfs geen data kwijt. Leve de vooruitgang, dat had ik me nog niet zien doen met een diskette :-)
Ai ai ai...dat is dus behoorlijk gaarVerwijderd schreef op maandag 13 december 2004 @ 16:50:
Mijn PC werd wel erg heet, dus ik ben aan de slag gegaan met de dremel. Mooi rond gat gemaakt bovenin (al zeg ik het zelf).
"Even kijken of hij nog bramen heeft."
Mijn vingers zitten vol metaalsplintertjes... Hoe kom ik erop om dat met mijn handen, met kracht te doen?
Verwijderd
Het is er gelukkig allemaal wel uit gekomen (of ingekapseld?). Heeft een week erg irritant gedaan. Zelfs een biertje optillen maakt dat alle splintertjes gaan prikken. Voortaan inderdaad iemand anders de bramen laten zoeken. Mooie is wel dat het zo sneller ging dan met de vijlsjoerdrog schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 00:14:
[...]
Ai ai ai...dat is dus behoorlijk gaar!!! Allemaal zwarte scherfjes in je vingers ook? Ik had 1 metaal splintertje in me voet..dat voelde ik al aardig
wat voel jij nu?
Volgende x aan je zusje of broertje vragen dus of die wil checken of er nog bramen op zitten
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door BootVluchteling op 14-12-2004 15:42 ]
Hier stond een dode link.
de koeler zat er niet op, als die erop gezeten had was dat ding niet door de lucht gevlogen....strandbal schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 15:49:
My god, dat kan toch niet aan die CPU gelegen hebbenJe moet haast wel iets niet helemaal ok hebben gedaan
Ontploffende CPU's...
Ergste van mij tot nu toe is Ethernet patchkabeltjes in ISDN kaarten steken (en omgekeerd). Wie verzint dan ook dat die connectors hetzelfde moeten zijn
[ Voor 84% gewijzigd door -OPTICAL- op 14-12-2004 16:41 ]
magneet bij houden?Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 10:45:
[...]
Het is er gelukkig allemaal wel uit gekomen (of ingekapseld?). Heeft een week erg irritant gedaan. Zelfs een biertje optillen maakt dat alle splintertjes gaan prikken. Voortaan inderdaad iemand anders de bramen laten zoeken. Mooie is wel dat het zo sneller ging dan met de vijl
Verwijderd
ik geniet meefrickY schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:41:
offtopic:
Nu op Mythbusters (Discovery Channel); Exploding CD's
Testen bij hoeveel RPM n CD uit elkaar spat. Erg boeiend
Verwijderd
heb ik enorm veel last vanfrickY schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:41:
offtopic:
Nu op Mythbusters (Discovery Channel); Exploding CD's
Testen bij hoeveel RPM n CD uit elkaar spat. Erg boeiend
[ Voor 5% gewijzigd door frickY op 14-12-2004 20:47 ]
thijswalc schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:54:
ik zou da ook wel willen zien, maar hier in België zit Discovery Channel maar op de kabel van 13u tot 17u
Dit omdat de kabel vol zit, en die zender moet z'n tijd delen met nog 2 andere zendersDa's altijd zo bij de interessante zenders
[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 14-12-2004 20:57 ]
[ Voor 4% gewijzigd door 3ddie op 14-12-2004 20:57 ]
amour021 schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:56:
[...]
offtopic:
De kabel zit helemaal niet vol... de zenders zijn onlangs hier naar een hogere frequentie verplaatst en op de lagere is er nu plaats zat. Mixt-ICS (overkoepelende kabelmaatschappij in vele gemeenten, eigendom van Telenet) begint gewoon hard te zuigen.. wij kunnen hier wel Turk International en TVE 24/7 ontvangen maar de goeie zenders zoals NGC, Discovery Channel en MTV komen maar een klein deel van de dag aan bod
Ow ja, ik ben een Belg héjessevl schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:59:
[...]
offtopic:
waar moet het heen met nederland? ik heb hier alle zenders gewoon en geen turkse, italiaanse, chineese of wat dan ook
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
[www.ganzz.nl]
WTF is daar gebeurt?!?!?!?!!Dr.DNA schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 21:36:
Deze mislukking wilde ik jullie niet onthouden.
Een kennis van me laat zijn drie maanden oude laptop (met garantie) repareren
door iemand "met verstand van computers"
Resultaat :
[afbeelding]
Inderdaad, een prachtige zaagsnede in het moederbord waar de powerstekker zat.
Ik heb gelukkig de laptop nog voor hem kunnen fixen met wat alternafieve wiring en een nieuwe power stekker.
Er was een probleem met de power, en toen dacht iemand dat de + en - contact maakten. Dus heeft hij + en - gescheiden met een zaag...
I haven't lost my mind! It's backed up on tape somewhere!
Haha, wat een idioot zeg!!!!Dr.DNA schreef op woensdag 15 december 2004 @ 08:57:
[...]
Er was een probleem met de power, en toen dacht iemand dat de + en - contact maakten. Dus heeft hij + en - gescheiden met een zaag...
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
ik zal ff de dig. camera meenemen van me ouders (heb er zelf geen) en ff foto maken en posten.....Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 17:44:
He Cyrus, kan je geen foto maken van half geëxplodeerde proc? kben wel benieuwd hoe dat eruit ziet,
P.S. kan het exploderen niet komen OMDAT de koeler er nog niet opzat??
Ghehe, bij ons in Nijmegen hiero hebben we 24/7 Discovery !!! staat ook héél vaak aan, en op me andere tv National Geographic.frickY schreef op dinsdag 14 december 2004 @ 20:56:
UPC (kabelmaatschappij in Amsterdam en omstreken) is ook pas sinds een paar maanden slim genoeg om Discovery door de kabel te persen, ipv Rai Uno (Italiaanse zender)
Ici kann uw Werbung staan
Verwijderd
Ojaa hoor...... als er geen koeler op die oude AMD's zit, dan wordt de core binnen paar seconden paar honderd graden, dit in tegenstelling tot de rest van de cpu.Cyrus-The-Virus schreef op woensdag 15 december 2004 @ 11:47:
[...]
ik denk ook dat het door de missende koeler komt, maar dan mag zo'n ding toch niet exploderen?
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Whoohoo op 15-12-2004 17:49 ]
omfg.. dan kom je wel uit een ei.. dan ben je echt n00ber dan de domste n00b hierDr.DNA schreef op woensdag 15 december 2004 @ 08:57:
[...]
Verwijderd
Ze gaan draaien zonder ide connectors, lijkt me wel
[ Voor 13% gewijzigd door Salandur op 16-12-2004 09:47 ]
Assumptions are the mother of all fuck ups | iRacing Profiel
ik heb vanochtend dus het moederbord naar Yorcom gebracht, de betreffende tent waar ik de spullen heb gekocht.. toch hebben ze weinig vertrouwen in mij.. ik heb dat ding om kwart voor 10 gebr8, in de hoop een vervanger mee te krijgen, maar ze willen em eerst zelf nakijken.. ik kan die gast niet overhalen, om me een nieuw mobo te gevenSalandur schreef op donderdag 16 december 2004 @ 09:47:
[...]
Ze gaan draaien zonder ide connectors, lijkt me wel
Waarschijnlijk is er toch iets op dat mobo kapot...
This is the Way.
Verwijderd
dat zou idd niet mogen, kheb zovaak met oude computertjes gehad dat ze weer is vastliepen en dan natuurlijk gewoon de schakelaar van de stekkerdoos met m'n voet uitzetten........en ja hoor de oude beesies doen het gewoon nogVerwijderd schreef op donderdag 16 december 2004 @ 20:01:
Ik heb ook nog een leuke, ik had gisteren een nieuwe hdd gekregen omdat mijn oude 160 gb maxtor fouten opzaten, dus ik neem um mee naar huis, helemaal blij, omdat het een daimondmax 10 was ipv 9 die ik eerst had, ik zet hem in computer, installeer windows xp.
Alles nog goed tot nu toe. Maargoed, na het installeren van XP nog even wat drivers installeren en toen moest ik naar bed, dus ik zet de computer uit.... met de schakelaar op de verdeeldoos. Dus ik denken, ho das niet goed, ff w8e. PC weer aanzetten en dan horen dat je hdd niet meer begint met ronddraaien en niet meer herkend wordt door computer![]()
Ik zet het hem aan losse voeding en luister even, hoor je de hdd even aanslaan, weer uit gaan en dan weer aanslaan, met korte tussenpozen. Maar hij start niet meer dus, kga morgen even vragen om nieuwe hdd. Mag toch niet kunnen, dat je hdd kapot gaat van stroomuitval???
ik heb inmiddels een nieuw moederbord ontvangen, en het moederbord bleek idd kapot te zijnHIValicious schreef op donderdag 16 december 2004 @ 14:15:
nou ja je kan natuurlijk ook 'zomaar' iets terugbrengen, ze mogen het toch testen?
[ Voor 25% gewijzigd door BootVluchteling op 16-12-2004 22:20 ]
Verwijderd
ide kabel is ook al getest..!Gr0wLiThE schreef op donderdag 16 december 2004 @ 22:41:
Misschien is je IDE kabel wel brak....
Nou graag weer ontopic, voor pc probleempjes open je maar een topic in OH ofzo..
hmz.. de fout bleek achteraf te zitten in het 1e moederbord (IDE connector stuk) en de rounded IDE kabel, die op mn cd-roms zat.. de 2e connector op de kabel maakte kortsluiting ofzo, iig als ik die aansloot, deed nix t.. inmiddels nieuwe kabel, en de pc staat nu netjes te pruttelen.. wilde dit verhaal dus even afsluiten
Hout -> Steenkool -> Olie -> Kernenergie ->-> Duurzame Energie !
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq