Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

CPU's en GPU's ontleed

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 7.751 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Luckeh
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik heb de privilege om op dit moment stage te lopen op een Analytisch laboratorium.
Op dit lab hebben ze alles wat je maar kunt bedenken wat nodig is voor een chemische of een fysische analyse. Heel veel microscopen, zuren, basen en verzin het maar :).

Nu had ik mijn Athlon1400 uitgeleend aan een kameraad en kwam deze helaas beschadigd weer terug. Nou kun je hem ook wegflikkeren.....maar je kunt hem ook helemaal gaan ontleden :)

Om een indruk te krijgen hoe een processor er van binnen nou een beetje uitziet (op sillicium niveau) moesten wij de core van het keramisch materiaal afkrijgen.
Dit leek wat lastiger dan het was.

Eerst een foto van de processor, voordat we ermee aan de slag gingen:

De foto's zijn clickbaar.

Hoewel dit de minimale vergroting was voor onze optische fotomicroscoop zie je hier heel duidelijk dat het om een TBird 1400 gaat. Linksbovenin is ook goed te zien dat er een stukje core mist.

Nu dachten we eerst dat de core met een soort van soldeerverbinding op het keramisch materiaal zat. Dit bleek helaas niet het geval. We probeerden met koningswater (37% zoutzuur + 65% salpeterzuur = *heel erg gevaarlijk*) de core van de processor te verwijderen, helaas verdween alleen de koelpasta die er nog zat :). We hadden iets gemorst en daardoor verdwenen wat van de omhuizingen van de kleine chippies die bovenop zitten. We hebben hier snel een foto van gemaakt, hierop zie je de bellen die de soldering weghaalt. De bellen die je ziet zijn vermoedelijk (ik ben geen analist :P) gevuld met een gas (vermoedelijk waterstofgas). Dit is een 120x vergroten geloof ik.

Omdat de processor met een raar blauw soort goedje vast zat besloten we om hem onder de electronen microscoop te leggen om vast te stellen welk materiaal daar gaat. Hier kregen we een mooie elementen analyse van :)

http://www.luckeh.com/1400/sem_analyse_elementen.jpg

Hierdoor kwamen we erachter dat het vreemde blauwe goedje voornamelijk bestaat uit organische componenten. Dit lost wel op in koningwater, maar kan even wat langer duren dan met metalen.

Daarna ook snel een electronenfoto gemaakt, waarop heel duidelijk de beschadiging aan de Tbird te zien is.

De kleine verstoring die je in bovenstaande foto ziet komt omdat we geen goudlaag over de processor gedaan hadden. Hierdoor wordt de electronenbundel soms iets afgebogen.

We hebben uiteindelijk besloten om hem de hele nacht in het koningwater te laten staan. Deze staat er nu nog steeds in :)
Ik zal deze thread blijven aanvullen totdat we het eindresultaat bereikt hebben...morgen meer!

edit: wat type en scheikundige fouten verbeterd :P

edit2: Zie vervolg hiervan verderop in deze thread!!

Luckeh wijzigde deze reactie 30-04-2004 01:00 (14%)

CPU's en GPU's ontleed!

• cryforhelp
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 14-01 22:56
Veeeeeeeeeeeeeeeeet! *D Vooral die electronenmicroscoop foto's zijn mooi. Maar gebruik je dat ding nou ook als eh, hoe heet dat ding ook alweer 8)7 , spectrofotometer ofzo?

Volgens mij maken ze processors meestal open met een scheermesje dacht ik eigenlijk :? Straks kom je morgen terug, en dan is hij helemaal opgelost :X

Klinkt bot trouwens, dat koningswater, eens kijken of ik dat bij scheikunde gemengd krijg :P

cryforhelp wijzigde deze reactie 21-04-2004 23:33 (3%)

naar ≠ na, is ≠ eens, mits ≠ tenzij, als ≠ dan
-
De beperkingen zijn eindeloos

• CABAL
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09-12-2005

CABAL

Red murloc, eet orc.

Mijn god! Man! Ik heb op school wel eens een "broertje" (tbird 800) gekraakt, en het geluk gehad dat de core intact bleef (zit vrij dik in het metaal), en vervolgens bekeken onder de microscoop (je kon het érg mooi zien zitten allemaal, verbazingwekkend dun allemaal!!!), maar met het soort stuff als jij hebt zou je het ding waarschijnlijk kunnen gaan nabouwen en in het fijnste detail bekijken!

Alstjeblieft ga door!!!

AMD64 3500+; MSI K8N Neo2-54G, Asus X800pro, LianLi PC75, 2xWD360GD, 1x 160G Seag. SATA, 200GBMaxtor DM10, Tagan480W,IIyama E431S, SB-Audigy2. 2xCors.Value 512MB PC3200 Aspire1511LMiBenchDB

• _WgV_
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-01 20:46

_WgV_

It's a magical world!

Wauw, mooi plan + mooi topic :)
Wetenschap meets Tweakers :P

“I'm not dumb. I just have a command of thoroughly useless information.” ― Bill Watterson

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb hier anders nog wel een PIII liggen waar de bovenkant vanaf is :P Kan je zo naar binnen kijken en het scheelt moeite :)

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• harry64
  • Laatst online: 21-01 20:49
Mooi idee, ik kijk zeker morgen nog even naar de update :9~

• mimic
  • Niet online

mimic

O ja joh?

Hehe nice dude ;) * MiMiC is erg nieuwschierig

• robhof
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:38

robhof

Lembongan view

Mooi initiatief! :D

Volgende week de core van een GeForce 6800 ontleden? ;)

• EvenSeven
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 01-10-2008
Echt vet strak!!!!!!!!!
Dat je de beschikking over een Electronenmicroscoop hebt, dat is echt het vetste gereedschap dat er is :9~
Heb je toevallig ook ergens de beschikking over een Massaspectrometer? :9~ :9~ :9~

EvenSeven wijzigde deze reactie 22-04-2004 00:01 (10%)

Athlon XP 2400+@2260MHz (Tbred-B AIXHB) || Coolermaster Jet7 || GigaByte 7N400 PRO2 Rev. 2 || GEIL PC3500 Ultra Platinum@CL2-3-3-11 ll nVidia GF4 MX440 64MB DDR@370/495 ll WDC 20GB || Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB

• Aetje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 10-09-2019

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

quote:
robhof schreef op 21 april 2004 @ 23:50:
Mooi initiatief! :D
Volgende week de core van een GeForce 6800 ontleden? ;)
Ik heb nog wel een dode R9700 liggen die ook op de pijnbank mag... >:)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Jk_W
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Ik dacht dat ALLES oploste in koningswater...

Maar dat zal wel niet gezien het feit dat de processor er nog steeds is.

Vreemd. :?

• EvenSeven
quote:
jk_warrior schreef op 21 april 2004 @ 23:52:

Koningswater zal wel een negatief PH hebben, maar dan nog... er is volgens mij geen enkel goedje waar alles in oplost.

(er is waarschijnlijk ook geen stof die nergens in oplost :9 :P ;) )

Athlon XP 2400+@2260MHz (Tbred-B AIXHB) || Coolermaster Jet7 || GigaByte 7N400 PRO2 Rev. 2 || GEIL PC3500 Ultra Platinum@CL2-3-3-11 ll nVidia GF4 MX440 64MB DDR@370/495 ll WDC 20GB || Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:23

Jimster

A State of Trance

Ben benieuwd naar verdere foto's.
Je kan op de laatste foto goed zien hoe de letters gelaserd zijn.

• Luckeh
  • Niet online
quote:

Keramiek en sillicium lossen niet op koningwater.
Plastic ook niet.

Maar het menselijk lichaam wel weer :)

CPU's en GPU's ontleed!

• KnoWL3Dge65
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 05-10-2005
Kijk dat van het mensenlijke lichaam is weer wat minder :P

Maar dit is erg interesant! Ga door! Ik wacht met smart! :)

Dit is een kwaliteitspost, mijn sig ruleert!

• Luckeh
  • Niet online
quote:
cryforhelp schreef op 21 april 2004 @ 23:32:
Veeeeeeeeeeeeeeeeet! *D Vooral die electronenmicroscoop foto's zijn mooi. Maar gebruik je dat ding nou ook als eh, hoe heet dat ding ook alweer 8)7 , spectrofotometer ofzo?

Klinkt bot trouwens, dat koningswater, eens kijken of ik dat bij scheikunde
gemengd krijg :P
De electronenmicroscoop zelf kan niet functioneren als een spectrofotometer, maar er zit wel een rontgendetector op (edax) waardoor objecten kunnen worden geanalyseeerd op elementsamenstelling.
En koningswater is een makkie; 4 delen 37% zoutzuur bij 1 deel 65% salpeterzuur.

CPU's en GPU's ontleed!

• Luckeh
  • Niet online
quote:
Lucky schreef op 22 april 2004 @ 07:47:
[...]

Keramiek en sillicium lossen niet op koningwater.
Plastic ook niet.

Maar het menselijk lichaam wel weer :)
Niet ALLE plastics zijn bestendig tegen koningswater. In de praktijk blijkt dat veel kunststoffen na een avondje dobberen in dat goedje wat zacht worden en zich makkelijk laten verwijderen :-)

CPU's en GPU's ontleed!

• Luckeh
  • Niet online
quote:
Aetje schreef op 21 april 2004 @ 23:52:
[...]

Ik heb nog wel een dode R9700 liggen die ook op de pijnbank mag... >:)
Stuur maar op! :-)

CPU's en GPU's ontleed!

• Luckeh
  • Niet online
quote:
EvenSeven schreef op 21 april 2004 @ 23:51:
Echt vet strak!!!!!!!!!
Dat je de beschikking over een Electronenmicroscoop hebt, dat is echt het vetste gereedschap dat er is :9~
Heb je toevallig ook ergens de beschikking over een Massaspectrometer? :9~ :9~ :9~
Ik heb zelf NIET de beschikking over de electronenmicroscoop, maar het lab :)
Ik mag er zelf niet meer werken (ben ictér, geen analist), maar mijn collega wel :) Deze heeft ook de reply getyped (die ik nu weer edit :P) hij maakt vanavond een account om het vervolg (=must see!) te posten :)
//Lucky

Massaspectrometer hebben we hier niet, maar wel Edax (op de electronenmicroscoop) en ICP.

Luckeh wijzigde deze reactie 22-04-2004 11:11 (19%)

CPU's en GPU's ontleed!

• ScuL
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:41
interessant. koningswater is echt zieke shit. je vinger in zo'n potje en er blijft niet veel meer van over :X .. ben benieuwd hoe het eruit ziet zonder kapje

ProMods ETS2 uitbreiding

• Luckeh
  • Niet online
oops :(

Luckeh wijzigde deze reactie 22-04-2004 11:09 (102%)

CPU's en GPU's ontleed!

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
quote:

Hoe wil je het dan bewaren? ;)

Als je toch aan de gang bent: sloop dat metalen plaatje van de onderkant van een 486 en ga daar foto's van maken, dat lijkt mij ook mooi.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• paling15298
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15-10-2006

paling15298

Black Metal!

Ga je er nog verder meej??? hij staat iig nou in mn favorieten ;) ik heb ook intresse in scheikunde :+ en ben benieuwd wat er uit komt :)

|| A64 3500+ - 1024MB G-skill - 6600GT - 440GB || EOS 350D 18-55mm Kitlens 75-300mm Canon (non-USM)||

• Luckeh
  • Niet online
quote:
paling15 schreef op 22 april 2004 @ 11:10:
Ga je er nog verder meej??? hij staat iig nou in mn favorieten ;) ik heb ook intresse in scheikunde :+ en ben benieuwd wat er uit komt :)
Ja natuurlijk :)

We hebben hem uit het koningswater gehaald en schoongemaakt. Hiervan zijn al een paar foto's gemaakt. Mijn collega zal vanavond een vervolg-post maken.
Ik kan vanaf mijn stage geen foto's uppen enzo (alleen maar surfen), dus dat moet vanavond.
Verder moeten we dit natuurlijk doen in onze eigen tijd :+

CPU's en GPU's ontleed!

• Flint
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15-12-2019
Cool, da's interessant :)
* Topic bookmark

• PD2JK
  • Laatst online: 11:16

PD2JK

CQ CQ

pH waarde van konings water is negatief? Dus onder 0?

Heb geleerd dat zuren een pH waarde tussen 0 en 14of 15? waren.

Profiel
Highscreen Pentium MMX 200MHz / 64MB / Bigfoot 2,1 GB / Cirrus Logic CL-GD5446 2MB VGA / 2x Voodoo2 12MB SLI / SB AWE64 Gold / CD ODD / FDD

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Huh? Zo snel uit m'n hoofd is 1 tot 6 zuur, 7 neutraal, en 8 tot 15 basisch ?

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• Midnightimpact
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09-02-2018
quote:
dual-zip schreef op 22 april 2004 @ 17:54:
Huh? Zo snel uit m'n hoofd is 1 tot 6 zuur, 7 neutraal, en 8 tot 15 basisch ?
1 tot 5 is zuur ja, 6 tot 8 neutraal.
Koningswater en ander van dat gevaarlijke spul zal dus zo rond de 1 hangen.
Onder de 1 en negatief bestaat niet.

Midnightimpact wijzigde deze reactie 22-04-2004 18:03 (11%)

• BalusC
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Inderdaad, zuren hebben een pH van 0~6 en basen (logen) een pH van 8~14 :)

• jealma
  • Registratie: mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
Bijna goed. Je hebt een PH (zuurgraad) van 1 tot 14. 1 t/m 6 is zuur, 7 is neutraal en 8 t/m 14 is basisch. :P

Edit: weer te laat :(

jealma wijzigde deze reactie 22-04-2004 18:02 (11%)

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

• Mojo
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 22-01 22:57

Mojo

The Power Within

Je kan wel degelijk een pH onder de nul hebben. Laatst met scheikunde gehad. :P

Was iets met de -log van [H3O+] ofzoiets.

Maar iig is koningswater lekker spul :P

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, GTX980Ti, 8GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Luckeh
  • Niet online
Zo..update!!

Het was vandaag erg druk, we hebben niet echt veel kunnen doen, maar de vooruitzichten voor morgen zijn flink wat gunstiger :)

Mijn collega (Daemon666 is z'n nieuwe registratienaam) heeft vanavond ook een feestje en tevens vandaag ook een nieuwe auto gekregen, vandaar dat ik ff de update doe:

Ik zal even uitleggen wat we wel gedaan hebben vandaag...
Toen we vanmorgen op het werk kwamen gelijk naar de processor gekeken. Deze had de hele nacht in Koningswater gelegen :)
*Bijna* alles was van de keramiek af. Alle kleine chippies (condensatoren?) waren gewoon verdwenen :) Evenals de 400+ koperen pinnetjes die onderaan zaten.

Toen schrokken we even toen we zagen dat de core in twee stukken gebroken was, maar al snel zei mijn collega dat dit best wel gunstig was. We konden nu met 1 stukje kijken of we er een goed monster voor de elctronenmicroscoop (daar draait het natuurlijk allemaal om) konden maken en als dat mislukte een 2e poging (met meer kennis) maken.

Nadat we de boel schoongemaakt hadden zijn we normaal aan het werk gegaan, want het was nogal druk :r
Aan het eind van de dag nog wel even goed gekeken naar het resultaat tot nu toe.
We hebbe nu :
  • De keramische plaat met ongeveer 65% core erop zitten nog.
  • Een lost stukje core van 35% groot.
Het kleine stukje core hebben we even op de foto gezet:

Op deze foto is al een leuk stukje van de onderkant van de core te zien. Je ziet ook hoe de pootjes met de processor zelf verbonden worden. Het stuk wat er gescheurd uitziet is een nog voor ons onbekende materiaal. Het zat er niet meer vast op gelukkig en liet het met een scheermesje wel enigzins los. Nadeel is dat we krassen op het silicium kregen, maar als het flink vergroot wordt, dan maakt een kras niets uit want je kijkt er gewoon langs :)

Na het afhalen van de laatste beschermlaag van de core ziet het als volgt uit:
Houd in het achterhoofd, dat dit een stukje van ongeveer 5mm bij 11mm is :)

Je kunt de krassen goed zien, maar dit maakt dus niet zoveel uit. Jammer is het wel natuurlijk :)
Tijd was er niet zoveel meer en tevens was de foto-microscoop in gebruik :(

Daemon666 met zijn scheikundige knobbel (doh, hij is analist :P) heeft toen nog wel even naar het stukje core gekeken wat nog op de keramiek zat. Tijdens het overleg in onze middagpauze rees het vermoeden dat de blauwe "connectielaag" (de blauwe rand die om de processor zit tegen de keramiek aan) ook een soort keramiek mengsel moest zijn.
Daarom probeerde hij een van zijn laatste agressieve oplossingen uit. Kokend zwavelzuur, dit is een eeeeernstig gevaarlijk goedje. Het reageert erg sterk met water, helemaal als het op temperatuur is. Daarom dampt het ook enorm (het reageert met de vocht die in de lucht zit). Toen Daemon666 de core erin dumpte ging hij beetje borrelen. Even afspelen en daarna gelijk in een bak met een of ander loog (=base) gedaan.
Het resultaat was perfect, de blauwe bak-isolatielaag(?) is verdwenen!, dit is erg goed op de volgende foto te zien:

Hier kun je ook zien hoe de core z'n verbindingen met de pootjes onder de processor heeft. Deze pootjes zijn alleen al weggesmolten :)
Hij vermoed dat dit weer een silver/aluminium achtig iets is. Als het silver is duurt het even om het weg te krijgen (kan met koningswater) omdat het een edelmetaal is. We hebben dus weer een bakje met koningswater klaargezet en de keramieken plaat erin "gegooid". Deze staat dus vannacht weer aan het soppen :)

Morgen ziet onze planning er een stuk gunstiger uit en we hopen flink wat plaatjes te schieten morgen, hiervan zullen er zekers een paar van de electronenmicroscoop zitten :)

Credits gaan echt helemaal naar Daemon666, hij zal hopelijk soon zijn post(s) maken, ik heb alleen maar de core en het oorspronkelijke idee geleverd :)

Luckeh wijzigde deze reactie 25-04-2004 16:19 (3%)

CPU's en GPU's ontleed!

• Aetje

Aetje

>:) die R9700 neem ik wel mee als ik een tour in dat lab van jullie krijg... Zwavelzuur, koningswater, electromicroscoop... Leuk speelgoed ;)

Overigens vermoed ik dat de connectors naar het keramiek op zijn minst een goud-film hebben vanwege de geleiding...

Aetje wijzigde deze reactie 22-04-2004 21:13 (31%)

Forget your fears...

• Fewture
  • Niet online

Fewture

Overclocker

Dit is nog es leuk om te zien :)

• all_by_myself
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 06-01 16:38

all_by_myself

AC cooling,....is tha bomb

Ik snap helemaal dat je wil kijken waaruit zo'n processor is opgebouwd,.. maar kun je de verschillende lagen van de core zelf ook met een zuur/base van elkaar scheiden ?

AMD Ryzen 7-2700, 16GB, Win10 x64

• UTM
  • Laatst online: 23-01 13:49
w0w, dit is cool om te zien :*). Ik heb altijd eigenlijk wel willen weten hoe zon cpu er nu van binnen uit zag, en nu dit. Ts ... lieverd :>

• Luckeh
  • Niet online
quote:
all_by_myself schreef op 22 april 2004 @ 23:02:
Ik snap helemaal dat je wil kijken waaruit zo'n processor is opgebouwd,.. maar kun je de verschillende lagen van de core zelf ook met een zuur/base van elkaar scheiden ?
Ik heb geen idee.
Ik weet niet eens of de core uit meerdere lagen bestaat, moederborden zijn meerlaags, maar weet niet of dit ook voor cpu-chips opgaat. ...
Mocht de core uit meerdere lagen bestaan, dan wordt het scheiden erg lastig, want dan zal de scheiding ook uit silicium staan. Het enigste wat je dan nog kunt doen is polijsten. Nu kunnen ze op het lab erg nauwkeurig polijsten, maar ik denk niet dat ze ZO ERG nauwkeurig kunnen polijsten. Misschien kun je lagen scheiden met ultrasone trillingen oid. Ik heb een leraar op school even gevraagd om uitsluitsel :)

Luckeh wijzigde deze reactie 22-04-2004 23:13 (6%)

CPU's en GPU's ontleed!

• EvenSeven
quote:
Midnightimpact schreef op 22 april 2004 @ 18:01:
[...]

1 tot 5 is zuur ja, 6 tot 8 neutraal.
Koningswater en ander van dat gevaarlijke spul zal dus zo rond de 1 hangen.
Onder de 1 en negatief bestaat niet.
Iedereen leert idd dat pH's tussen de 1 en de 14 liggen. Dat komt omdat haast niemand nog extremere goedjes gebruikt. Maar er bestaan wel degelijk zuren die onder de 1 gaan en nog extremer onder het nulpunt. Hetzelfde geld voor de basen die dus boven de 14 komen. :*)

Nu lees ik al dat dat koningswater uit Zoutzuur en Zwavelzuur bestaat, maar het zijn oplossingen van zoveel Molair. Dus koningswater is idd nog niet negatief, schat het eerder op pH 1,2 ofzo. JAMMER!!!!!!! :(

EvenSeven wijzigde deze reactie 23-04-2004 00:05 (4%)

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Coooool! _/-\o_
Blobber bookmarked dit topic :9~

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• prullie
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 23-04-2004
philips + lucky = een gouden combinatie

Hoge pieken, diepe dalen :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

quote:
w03f schreef op 22 april 2004 @ 23:05:
w0w, dit is cool om te zien :*). Ik heb altijd eigenlijk wel willen weten hoe zon cpu er nu van binnen uit zag, en nu dit. Ts ... lieverd :>
De die kun je wel gewoon elders op het Internet opzoeken :)

Dit is de die van de K7, zoals de topicstarter heeft:
http://www.tweakers.net/ext/f/29898/thumb.jpg

En deze bijvoorbeeld is die van een K8:
http://www.tweakers.net/ext/f/29902/thumb.jpg

Je kunt meer pics vinden op mijn site: balusc.xs4all.nl » hardware » CPU types » AMD/Intel B)

Neemt niet weg dat dit vanuit nerd-opzicht een heel erg cool projectje is ..
Met éigen ogen (met tussenkomst van een el-microscoop) de naakte core aanschouwen :9 ;)

BalusC wijzigde deze reactie 23-04-2004 07:54 (13%)

• SNArky
  • Laatst online: 07-06-2016
Koningswater is dus een oplossing van geconcentreerd zoutzuur (33%) en geconcentreerd salpeterzuur (67%) in de verhouding 3:1.
Niet alleen de pH is verantwoordelijk voor het oplossen van elementen (zoals goud en platina _/-\o_ ), maar ook een andere stof die ontstaat bij het bij elkaar voegen van de twee zuren: nitrosylchloride (NOCl). Deze stof ontstaat, onder vorming van atomair chloor, door een redoxreactie(volgens mij is dit de reactie, maar ik heb het gevoel dat er nog iets niet helemaal aan klopt):
RED: NO- + Cl- => NOCl + 2 e-
OX: Cl- + e- => Cl
de totaalreactie is dan:
NO- + 2 Cl- => NOCl + Cl

//offtopic
sorry voor het slechte gebruik van sub- en superscripts in de reacties, ik nog een beetje noob op dit forum ;) .

• Aetje

Aetje

quote:
SNArky schreef op 23 april 2004 @ 08:07:
Koningswater is dus een oplossing van geconcentreerd zoutzuur (33%) en geconcentreerd salpeterzuur (67%) in de verhouding 3:1.
Niet alleen de pH is verantwoordelijk voor het oplossen van elementen (zoals goud en platina _/-\o_ ), maar ook een andere stof die ontstaat bij het bij elkaar voegen van de twee zuren: nitrosylchloride (NOCl). Deze stof ontstaat, onder vorming van atomair chloor, door een redoxreactie(volgens mij is dit de reactie, maar ik heb het gevoel dat er nog iets niet helemaal aan klopt):
RED: NO- + Cl- => NOCl + 2 e-
OX: Cl- + e- => Cl
de totaalreactie is dan:
NO- + 2 Cl- => NOCl + Cl

//offtopic
sorry voor het slechte gebruik van sub- en superscripts in de reacties, ik nog een beetje noob op dit forum ;) .
Klopt idd iets nie: OX: Cl- + e- => Cl zou Cl2- worden. Kan volgens mij niet echt :)
2H+ + 2e- => H2 lijkt me waarschijnlijker.

Aetje wijzigde deze reactie 23-04-2004 08:15 (7%)

Forget your fears...

• SNArky
  • Laatst online: 07-06-2016
Je hebt gelijk, maar dat zou dan weer een negatieve invloed hebben op de pH :? . Volgens de bron waar ik dit vandaan heb (op pagina 21), ontstaat er atomair chloor, en juist dat atomair chloor zou een rol spelen bij het oplossen van de elementen.

• Aetje

Aetje

quote:
SNArky schreef op 23 april 2004 @ 08:20:
Je hebt gelijk, maar dat zou dan weer een negatieve invloed hebben op de pH :? . Volgens de bron waar ik dit vandaan heb (op pagina 21), ontstaat er atomair chloor, en juist dat atomair chloor zou een rol spelen bij het oplossen van de elementen.
Dan denk ik dat het dit wordt:
HCl -> H+ + Cl. +e-
HNO3 +e- -> H2 + NO3-

Maja, scheikunde is lang geleden.

Forget your fears...

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 22-01 14:42
hehe die arme processor
eerst koningswater er overheen en dan nog rokend zwavelzuur (ik neem aan dat je dat bedoelt met kokend zwavelzuur)
nu nog piranhazuur er overheen (zwavelzuur met waterstofperoxide) en dan is er niets meer van over >:)

Gigabyte Z77X-D3H/i5 3770K/Corsair Vengeance 1600/MSI Radeon 7850 2GB

• Q-bone
  • Laatst online: 12:00

Q-bone

Dusss...

Misschien een idee om meerdere processoren te zoeken voor gebruik? heb hier nog een amd 1400 liggen en een amd 1700+ met throughtbred core.... grr overclock monster dat over leden is.

bla?

• UTM
  • Laatst online: 23-01 13:49
quote:
BalusC schreef op 23 april 2004 @ 07:52:
[...]
De die kun je wel gewoon elders op het Internet opzoeken :)

Dit is de die van de K7, zoals de topicstarter heeft:
[afbeelding]

En deze bijvoorbeeld is die van een K8:
[afbeelding]

Je kunt meer pics vinden op mijn site: balusc.xs4all.nl » hardware » CPU types » AMD/Intel B)

Neemt niet weg dat dit vanuit nerd-opzicht een heel erg cool projectje is ..
Met éigen ogen (met tussenkomst van een el-microscoop) de naakte core aanschouwen :9 ;)
Die foto's die jij geeft zijn mooi hoor :> alleen de foto's van de TS vind ik toch wat meer mooi :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

quote:
Aetje schreef op 23 april 2004 @ 09:06:
[...]

Dan denk ik dat het dit wordt:
HCl -> H+ + Cl. +e-
HNO3 +e- -> H2 + NO3-

Maja, scheikunde is lang geleden.
Voor mij is scheikunde ook vrij lang geleden, maar volgens mij komt er helemaal niet 'zomaar' waterstofgas (H2) vrij bij simpele zuur-zuur redoxreacties. Deze ontstaat pas wanneer je een paar elektroden in een bak met zuur stopt :) (herinneer je je de bubbels? ;) ).

De Reductoren (elektronenleveranciers) zijn hier in ieder geval:
HNO3 » H+ + NO3- + e-
3HCl » 3H+ + 3Cl- + 3e-

De Oxidatoren (elektronenontvangers) zijn hier:
NO3- + 4H+ + 3e- » NO+ + 2H2O
NO+ + Cl- + e- » NOCl

De resterende chloorionen blijven in een balans:
2Cl- «--» Cl2

Totaalreactie:
HNO3 + 3HCl » NOCl + Cl2 + 2H2O

Zo gaat het volgens mij, voorzover mijn chemie-kennis niet weggeroest is ;)

• m-m
  • Niet online
Fascinerend dit :)
Er zijn wel eerder microscopische fotos van een intacte core in omloop geweest (Om aan te tonen hoe ruw het oppervlak eigenlijk is en dat koelpasta daarom toch best belangrijk is), maar dit is toch wel ff wat anders :D
En BalusC: Er hoeft geen electrolyse aan te pas te komen om H2 te krijgen hoor, niet perse iig. (Niet dat wat Aetje zegt klopt natuurlijk HCl -> H+(aq) + Cl-(aq) levert geen electron op.. HCl is gewoon een zout, wat bij oplossen die twee ionen oplevert. HNO3 en HCl zijn beide gewoon sterke zuren, die reageren niet met elkaar. Dat atomair chloor een rol speelt bij het oplossen van die zut zou wel kunnen, dat is namelijk een radicaal als het geen Cl2 vormt.)

Er zijn met NO3 iig 3 mogelijke halfreacties:
NO3- + 2H+ + e- -> NO2(g) + H2O(l)
of
NO3- + 3H+ + 2e- -> HNO2 + H2O(l)
of
NO3- + 4H+ + 3e- -> NO(g) + 2H2O(l)
Welke is afhankelijk van het milieu...

bij de eerste en de laatste ontstaat iig een gas, maar ik zou niet weten wat de reductor zou moeten zijn hierbij.... HCL -> H+ + CL- + e- iig niet.

Di's natuurlijk afaik hè :P Ik weet ook niet alles, daarvoor moet je intoxicated hebben :P

m-m wijzigde deze reactie 23-04-2004 10:55 (99%)

• Plague
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Hey, wat mij nu dus ineens te binnen schiet, vind ik wel enigsinds raar:

Je smeert koelpasta, wat geleidt als de pest, op een oppervlak van metaal :? Als je het op je L-bruggen smeert, kan je je proc weg gooien ( ;) ) en als je het direct op de core smeert, is er niets aan de hand?

Je zou dan toch zeggen, dat als je AS op je core smeert, je de transistoren "kortsluit"? :?

Het lijkt mij dat er hier een verschil tussen beide is, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil dan is?

• EvenSeven
Heeft niemand hier geleerd dat zoutzuur eigenlijk H2O + HCL is??
Dan krijg je namelijk CL- en H30+. Het zoutzuur staat dan namelijk een H-tje af :)
Zelfde verhaal voor het zwavelzuur.
Dit zijn zuur-base reacties, een zuur kan namelijk niet reageren met een ander zuur, dus werkt het water hier als base (de tussenstap)

Voor de rest zal dat verhaal met die reduxie wel kloppen ja :D

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

We hebben het natuurlijk over HCl (aq) en HNO3 (aq) ;)

BalusC wijzigde deze reactie 23-04-2004 11:56 (12%)

• m-m
  • Niet online
HCl(aq) bestaat niet, HCl(s) ---oplossen--> H+(aq) en Cl-(aq)
En HNO3(s) ----oplossen--> H+(aq) en NO3-(aq)

En dan vervolgens natuurlijk H+(aq) + H2O(l) -> H3O+(aq)

m-m wijzigde deze reactie 23-04-2004 12:10 (56%)

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 22-01 14:42
het verhaal van balusC klopt wel ongeveer volgens mij
in elk geval ontstaat NO+ en dat is zo reactief als de neten (sterke oxidator)

uit het woordenboek organische chemie op internet:

koningswater
synoniemen: koningszuur
Groepen: sterke zuren

Mengsel van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.

De actieve deeltjes in de oplossing zijn chloor en NOCl

Schaapje_BlaaT wijzigde deze reactie 23-04-2004 12:13 (3%)

Gigabyte Z77X-D3H/i5 3770K/Corsair Vengeance 1600/MSI Radeon 7850 2GB

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

quote:
m-m schreef op 23 april 2004 @ 12:07:
HCl(aq) bestaat niet, HCl(s) ---oplossen--> H+(aq) en Cl-(aq)
Mmmkay, 't is voor mij ook alweer dik 8 jaar geleden hoor 8)7

Leg dat hun maar eens uit zoeken bij google naar 'hcl (aq)' :+
Maargoed, wij begrijpen elkaar wel ;)

H+(aq) en Cl-(aq) » HCl (aq) :P

BalusC wijzigde deze reactie 23-04-2004 12:16 (46%)

• m-m
  • Niet online
quote:
BalusC schreef op 23 april 2004 @ 12:12:
[...]

En met welke reactievergelijking komt het filmpje uit de eerste match? :P :P

• Thorry
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-08-2010

Thorry

MOFD

quote:
Plague schreef op 23 april 2004 @ 10:52:
Hey, wat mij nu dus ineens te binnen schiet, vind ik wel enigsinds raar:

Je smeert koelpasta, wat geleidt als de pest, op een oppervlak van metaal :? Als je het op je L-bruggen smeert, kan je je proc weg gooien ( ;) ) en als je het direct op de core smeert, is er niets aan de hand?

Je zou dan toch zeggen, dat als je AS op je core smeert, je de transistoren "kortsluit"? :?

Het lijkt mij dat er hier een verschil tussen beide is, maar kan iemand mij uitleggen wat het verschil dan is?
1. AS geleidt geen stroom (water ed geleiden ook pas vanaf een hoog voltage, niet de lage voltages waarop een cpu werkt)
2. De bovenkant van een CPU is niet van metaal, de sporen binnenin zijn van metaal en die zitten dus in een niet-geleidend materiaal wat erg veel lijkt op glas.

[Ministry Contests!!]
More to come... soon... forums... reviews... guides... and more...

• dunamio
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 20-06-2008
Wel grappig dat iedereen van alles roept over Redox en Ph.
De meeste redoxreacties hier beschreven kloppen niet, wel leuk geprobeerd.
idem Ph.

Pak eerst ff een chemieboekje erbij, voordat je wat roept.

(8>

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Post het hier dan, als je het zo goed weet :? :z

Dit is Tweakers.net, een professie in chemie is hier niet verplicht :+

• m-m
  • Niet online
quote:
dunamio schreef op 23 april 2004 @ 14:42:
Wel grappig dat iedereen van alles roept over Redox en Ph.
De meeste redoxreacties hier beschreven kloppen niet, wel leuk geprobeerd.
idem Ph.

Pak eerst ff een chemieboekje erbij, voordat je wat roept.

(8>
Fijn dat je ook even vermeld wat er dan niet klopt en wat het wezen moet ;)

• dunamio
Volgens mij is het Redox en Ph verhaal, OFF Topic.

Dit is toch een Comp-Tech forum? en geen Chemie-forum.

Correct me if i'm wrong.

• David_p3
  • Laatst online: 30-12-2019
zeggen dat iets fout is en niet de moeite nemen het verbeter. Dat is zwak en kan iedereen.

.

Q6600@3.29 | Gigabyte X38-DS4 | 4096MB DC PC6400 | HD3870

• Crash
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 09:47

Crash

Multiple Personality Syndrome

quote:
dunamio schreef op 23 april 2004 @ 15:12:
Volgens mij is het Redox en Ph verhaal, OFF Topic.

Dit is toch een Comp-Tech forum? en geen Chemie-forum.

Correct me if i'm wrong.
Het staat in verband met dit topic en het is gewoon interessant :)

PS4 PSN: Crash4all

• intoxicated
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

quote:
BalusC schreef op 23 april 2004 @ 12:12:
[...]

H+(aq) en Cl-(aq) » HCl (aq) :P
Dat mensen (die zelf ook wel beter weten) voornamelijk uit luiheid een feitelijk onjuiste notatie gebruiken, omdat een juiste notatie in die context geen toegevoegde waarde biedt, is natuurlijk geen argument voor de stelling dat die notatie de juiste zou zijn ;)

HCl (aq) bestaat eenvoudigweg niet :)

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

quote:
intoxicated schreef op 23 april 2004 @ 15:28:
[...]
Dat mensen (die zelf ook wel beter weten) voornamelijk uit luiheid een feitelijk onjuiste notatie gebruiken, omdat een juiste notatie in die context geen toegevoegde waarde biedt, is natuurlijk geen argument voor de stelling dat die notatie de juiste zou zijn ;)

HCl (aq) bestaat eenvoudigweg niet :)
Idd, ik mis hier ergens een H3O+ enzo :z

Soittakaa Paranoid!

• dunamio
Klopt Dion_B

Er rammelt wel meer. Maar dat zullen we maar door de vingers zien.
Immers H+ bestaat niet, en KAN ook niet bestaan ==>H3O+ dat wel

• m-m
  • Niet online
H+ bestaat wel degelijk, het reageert echter vrijwel direct met het aanwezige water onder de vorming van H3O+. Dat betekent niet dat het niet bestaat.

Als je dat feit even verwaarloost is het idd zo dat je krijgt:

HCl(g) + H2O(l) -> H3O+(aq) + CL-(aq)

m-m wijzigde deze reactie 23-04-2004 15:47 (35%)

• dunamio
Kijk dat lijkt er meer op.
En inderdaad Het "H+" ==>een vrije proton reageert direct met H20

• m-m
  • Niet online
Zeg dan in het vervolg niet eerst dat het niet bestaat, want dat is dus gewoon fundamenteel onjuist ;)

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

quote:
dunamio schreef op 23 april 2004 @ 15:42:
Klopt Dion_B

Er rammelt wel meer. Maar dat zullen we maar door de vingers zien.
Gelukkig maar anders zou je totaal aantal postings al snel boven de 10 komen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• EvenSeven
quote:
m-m schreef op 23 april 2004 @ 15:44:
H+ bestaat wel degelijk, het reageert echter vrijwel direct met het aanwezige water onder de vorming van H3O+. Dat betekent niet dat het niet bestaat.

Als je dat feit even verwaarloost is het idd zo dat je krijgt:

HCl(g) + H2O(l) -> H3O+(aq) + CL-(aq)
Dat is helemaal correct!! :*)

Maar moet je eens kijken wie dat als eerste meldde ;)
quote:
EvenSeven schreef op 23 april 2004 @ 11:51:
Heeft niemand hier geleerd dat zoutzuur eigenlijk H2O + HCL is??
Dan krijg je namelijk CL- en H30+. Het zoutzuur staat dan namelijk een H-tje af :)
Zelfde verhaal voor het zwavelzuur.
Dit zijn zuur-base reacties, een zuur kan namelijk niet reageren met een ander zuur, dus werkt het water hier als base (de tussenstap)

Voor de rest zal dat verhaal met die reduxie wel kloppen ja :D
Ik was een paar uur eerder :Y)

EvenSeven wijzigde deze reactie 23-04-2004 16:14 (22%)

• dunamio
Sorry, dat ik absoluut probeerde te zijn. Bij benadering klopt het.
In mijn ogen rammelt het gewoon. Ik heb zelf een chemische achtergrond vandaar.

Mijn fout. En dus mn excuses.

• cryforhelp
dunamio: ga niet zo lopen patsen met je kennis, verbeter het goed of hou je bek :X

Verder wil ik een update :Y) Volgens mij is er inmiddels al niks meer over van die proc na die dagen dat hij in koningszuur heeft gelegen.
offtopic:
Die zuren hebben trouwens wel stoere namen: Koninszuur pirañha zuur :+

TopicStarter: is het niet mogelijk dat mensen die nog verschillende oude hardware hebben in een al dan niet intacte staat, dit bij jou afleveren, dat je die ook gaat slopen? Bij de tweede K7 zou je er toch wel redelijk goed in moeten zijn geworden ;)

-

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

quote:
dunamio schreef op 23 april 2004 @ 16:34:
Sorry, dat ik absoluut probeerde te zijn. Bij benadering klopt het.
In mijn ogen rammelt het gewoon. Ik heb zelf een chemische achtergrond vandaar.

Mijn fout. En dus mn excuses.
Desalniettemin vind ik het jammer dat je niet gewoon direct uitgebreid erop inging. Dan waren de onduidelijkheden ook meteen uit de lucht. Op deze manier kom je nogal wijsneuzerig over namelijk.

Maargoed, forget it. Iedereen maakt weleens fouten. Ik ook. Alleen doe ik wel mijn best om hetgeen zo helder mogelijk te uitleggen.

• Luckeh
  • Niet online
Update:
Vandaag enorm veel met het monster gedaan, ik zal hier morgen uitgebreid op ingaan omdat ik nu even niet zoveel tijd heb. Daarnaast zit mijn website ( www.luckeh.com ) waar ik de foto's host al aardig dicht tegen zijn dataverkeer limiet aan, maar als het goed is heb ik morgen een (tijdelijke) nieuwe host voor de foto's.

We hebben vandaag een 30-tal fotos gemaakt met de optische alsmede de electronen microscoop, hierbij zijn een paar hele leuke foto's boven water gekomen :)

Wat hebben we eerst gedaan...
We kwamen vanmorgen op het werk en het stukje core (+/- 35 % van het geheel) dat afgesprongen was had de hele nacht in een zwavelzuur mengsel gelegen om de vage beschermlaag eraf te krijgen.
Deze beschermlaag was een soort plastic, omdat deze plastic er nog over zat konden we heel moeilijk fotos maken met de electronenmicroscoop. We hebben dus geprobeerd de laag op verschillende manieren te verwijderen. Met zowel koningswater/fluoride-zuur/kokend zwavelzuur bleef het goedje erop zitten. (zal van dit goedje morgen een foto posten)

Als een noodoplossing om vandaag nog enigzins goede foto's te krijgen hebben we een topper onder agressive vloeistoffen gebruikt, namelijk de combinatie van HF fluoride zuur en waterstofperoxide. Het nadeel hievan is dat het ook metalen en sillicium/gallium aantast. Toen we de vloeistof op het los stukje core gooiden, begon het flink te borrelen. Dit was alleen met een microscoop met een wat langere brandpuntsafstand te zien omdat de gas die hierbij vrij kwam ook glas aantast van de microscoop lenzen. Toen Damon666 het resultaat zag maakt hij resoluut snel het monster schoon om het sillicium en gallium niet teveel te beschadigen.
De vage beschermende laag was nu iig verdwenen van de core, maar evenenals een paar gedeeltes van de bovenste (lees: onderste) lagen van de core.

We hadden eerder die dag al ontdekt dat de core uit flink wat lagen bestaat!
Ik zal hier morgen flink uitgebreik op verder gaan :)

Om toch nog wat laten zien heb ik snel even 2 foto's uitgezocht.

De eerste foto is een +/- 800x vergroting op de fotomicroscoop. Hier is goed een scheiding te zien tussen 2 lagen van de core. We weten het niet precies hoe we dit moeten verklaren, maar de meest logische lijkt ons dat de banen "losgesprongen" door zuur of losgegaan zijn door het proberen schoon te krabben met een scheermesje.

Op de tweede foto hebben de werkelijke doodsoorzaak van de processor gevonden!! Een of andere domme AMD monteur had zijn imbus sleutel in de core laten liggen! Deze had voor kortsluiting gezorgd waardoor de processor de geest gaf :(
Let op!: Dit is een vergroting van maar liefst 10222x :o

Ik zal morgen een wat uitgebreider verslag schrijven met flink wat meer foto's, ben nu moe maar voldaan :)

Luckeh wijzigde deze reactie 25-04-2004 16:18 (3%)

CPU's en GPU's ontleed!

• dingiedong
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 24-02-2017
die laaste foto lijkt wel een half gesloopt gebouw......hmmmm ziet mijn gefrituurde tb1400 er ook zo uit???

complimenten voor de te gekke fotos!

• Jellabie
  • Laatst online: 12:45

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Damn dude, dat is echt wel te mooi om het zo te zien *jaloers*
Doe zo verder !! _/-\o_

*bookmarked*

Jellabie wijzigde deze reactie 24-04-2004 00:31 (9%)

De Nederbelg !

• meelmark
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 24-02-2018
wauw! _/-\o_

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

• m-m
  • Niet online
Al de images staan iig gemirrord op http://crew.tweakers.net/m-m/athlon onder dezelfde bestandsnamen. Die kan je wel gebruiken, hoef je je ook geen zorgen te maken over je datalimiet :)

• cryforhelp
Go m-m! http://crew.tweakers.net/momania/verkiezingen/cheer.gif
Het ziet er wel uit als een puinhoop daarbinnen zeg, niet te geloven.
Enne, als ik jou was zou ik dat ding gewoon onder garantie naar AMD sturen, als zij er rotzooi in achterlaten zijn ze nalatig geweest :+

-

• Q-bone
  • Laatst online: 12:00

Q-bone

Dusss...

ja inderdaad terug sturen met die foto van die vage imbus erbij ;) met je verhaal :D whehehe

bla?

• silentsnow
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Heb je de X-ray data file toevallig nog? Zou leuk zijn als je de range 10 - 35 keV laat zien, kan je nog een beetje kijken wat de overige elementen zijn die erin zitten :)

En is het mogelijk om een x-ray spectrograph te maken van bijvoorbeeld een stukje core zelf? Dat zou behoorlijk interessant zijn namelijk :P Je kan eventueel die data files naar mij sturen als het analyseren daarvan net ff teveel tijd kost :)

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Miglow
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 01:38
quote:
Q-bone schreef op 24 april 2004 @ 07:59:
ja inderdaad terug sturen met die foto van die vage imbus erbij ;) met je verhaal :D whehehe
En dan een zakje met half gesmolten onderdelen erbij, ik ben ff met koningszuur, rokend zwavelzuur en weet ik wat nog meer allemaal aan de gang geweest, wil u dit zakje troep omruilen onder garantie?? 8)7

• Astennu
  • Laatst online: 23-01 20:00

Astennu

-= RX 5700 XT 50th =-

Hehe erg leuk gedaan :D K heb wel eens eerder plaatjes gezien maar dit is wel heel erg mooi. Ik blijf dit een tijdje volgend :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• TRAXION
  • Laatst online: 22-01 10:10
Bookmarked want dit is echt te cool... wat is het volgende project een p4?

Wie heeft er een snds p4 over ? :o

• Luckeh
  • Niet online
Ik zal in twee stappen uitleggen wat we gedaan hebben, ik post nu de stap met wat optische microscoop foto's. Morgenmiddag/avond zal ik een post maken met voornamelijk fotos van de electronen microscoop om zo nog enigzins een chronologisch verhaal te houden :)

Daarnaast zal ik samen met mijn collega deze week een *zeer* uitgebreide .html pagina maken zodat het wat overzichtelijker is en we perhaps ergens op de frontpage komen te staan :9~

Ik zal eerst even de startsituatie schetsen waarvanaf ik begin te vertellen.
We hadden 2 stukken monster. 1 monster was het stukje core dat in de nacht van woensdag op donderdag van de core afgesprongen was in het koningswater.
Het tweede stuk monster is de rest van de core wat nog op de processor zat.

Nadat mijn collega vrijdag het kleine stukje core uit het zwavelzuur gehaald had en opmerkte dat de beschermlaag er nog niet af was zijn we eerst met het andere monster bezig gegaan.
Ons daarbij was om te proberen de core (of een stukje ervan) van de keramiek af te smelten. Hiervoor gebruikten we een heteluchtkanonnetje (zie het maar als een soort veredelde verfbrander, maar dan flink wat kleiner). Hier komt lucht uit met een temperatuur van 1350 graden. Deze richten we op de core, het was even wachten en PLING!! toen sprong ongeveer het keramiek in twee stukken. De core bleef echter aan een van de stukken hangen. De keramiek was precies midden onder de core gespleten.

We hebben toen even twee foto's gemaakt. We wouden graag weten of de keramiek uit meerdere lagen bestond evenals de core.
De eerste foto is een doorsnee van de core. De lagen die je hier ziet zijn vanaf de onderkant gezien. Het grijs stuk is ook core!, de gekleurde delen is de onderkant van de core en hier zit de werkelijke logica. Dit is naar schatting 10-15% van de werkelijke coredikte. De rest is dus opvulling! Dit verklaart namelijk een hele boel waarom sommige processoren met een hoekje (of meerdere hoekjes) eruit gewoon doorwerken, terwijl sommigen met een hoekje (die dus waarschijnlijk wat verder naar beneden doorloopt) niet meer werken.
Om een geschikte foto hiervoor te krijgen hebben we met een scheermesje een klein stukje van de core die nog op de keramiek zat afgebroken. Mijn collega heeft er toen een sleev van gemaakt. Een sleev is een epoxyhars die hard wordt in ultraviolet licht. Hierna werd hij Geschuurd tot op de processor en daarna gepolijst om een mooie weergave te krijgen:

De tweede foto is te zien hoe de core van de onderkant eruit ziet, het grijs spul onderin is de keramiek, de groene gedeelte is de het gedeelte waarmee de core verbinding maakt met het keramiek. Hier is goed te zien dat de groene laag een soort verbindingslaag is en het nogal trrring klein is allemaal :)
Overigens zit tussen de groene laag en de logica het soort platic wat lastig te verwijderen was.

Zoals al eerder had vermeld hebben we toen het bovenstaand stukje apart gelegd voor backup en zijn met de al vrije stukje core verder gegaan. De stappen die we toen gevolgd zijn, zijn ook te lezen in de vorige post. De stappen waren vrij aggresief en dit valt ook te zien uit de foto's.

De combinatie met Fluoride zuur en waterstofperoxide (ongeveer 1/1 vermeninging) bleek een erg handig goedje om de beschermlaag eraf te krijgen, dit ging ook ten koste van het monster zelf. Op sommige plekken was zelfs een groot aantal lagen weggehaald waarschijnlijk tot de "bodem" (lees bovenkant) van de processor.

Omdat het al vrijdagmiddag is en er nog ruim de tijd is om aan het andere monster te werken hebben we dit monster dus onder de microscoop gelegd en een aantal foto's gemaakt. Hierop is goed te zien de chaos die we veroorzaakt hebben.

Duidelijk te zien dat het zuur ongelijk gewerkt heeft. Dit is een vergroting van ong. 200x

Tsjakka, Allemaal datalijnen die als mikado door elkaar heen liggen :)
Het is een beetje een blurry foto omdat de optische microscoop nu eenmaal maar kan focussen op 1 diepte.

Hier is nog beter te zien hoe de verschillende lagen haaks over elkaar heenlopen.

Graancirkels bestaan echt, zelfs in AMD processoren :)

Verzoek aan m-m, zou je deze plaatjes ook even op die crew site gaan hosten? Dan pas ik daarna even de urls aan, ik heb nog maar 3GB dataverkeer over :)
Morgen foto's van de electronenmicroscoop!

Luckeh wijzigde deze reactie 25-04-2004 16:17 (9%)

CPU's en GPU's ontleed!

• m-m
  • Niet online
Ziet er weer mooi en interessant uit :o Nice!

Plaatjes staan nu allemaal op de crewspace :)

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
m-m schreef op 24 april 2004 @ 21:13:

Forbidden
You don't have permission to access /m-m/athlon/ on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.29 Server at crew.tweakers.net Port 80

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Haha cool dit. Ik wil wedden dat als je deze plaatjes op posters afdrukt er een hoop tweakers zijn die ze boven het bed willen hebben ;)

Maar serieus, het lijkt soms net kunst.

specs

• XbastarD
  • Laatst online: 13-10-2007
mooie foto's, heel intresant allemaal!

en ik blijf me verbazen hoe ze ooit zo'n processor hebben gemaakt 8)7

• Luckeh
  • Niet online
quote:

Dank je, zodra mijn bandbreedte op is, verander ik de url naar die van jouwn crew page!

CPU's en GPU's ontleed!

• HunterPro
  • Niet online
quote:
ThaNetRunner schreef op 24 april 2004 @ 21:15:
[...]

Forbidden
You don't have permission to access /m-m/athlon/ on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.29 Server at crew.tweakers.net Port 80
Niet zo gek; je mag niet browsen; alles is in dit topic gelinkt :)

• cryforhelp
quote:
Lucky schreef op 24 april 2004 @ 21:24:
[...]

Dank je, zodra mijn bandbreedte op is, verander ik de url naar die van jouwn crew page!
Als ik jou was zou ik het gewoon zo snel mogelijk doen, dan hou je nog wat traffic over voor je eigen site. Bijvoorbeeld voor als je een FP vermelding krijgt. En als het dan echt uit de klauw loopt kun je zelfs op Slashdot eindigen ;). Dan heb je alle traffic die je kan krijgen nodig om alleen al je html te kunnen hosten hoor ;)
offtopic:
Het zou wel een coole crewserver test zijn >:)

-

• Luckeh
  • Niet online
quote:

Als ik de urls vervang door die van de m-m werken ze op de een of andere manier niet :( Ik krijg error 500 : The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request... Ook als ik ze rechtstreeks in de browser aanroep :(

CPU's en GPU's ontleed!

• m-m
  • Niet online
fixed :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

5220wp

Ben benieuwd naar nieuwe electronenmicroscoopfoto's :)

Misschien iets verder uitzoomen (meer overzicht :) )

• Flint
  • Laatst online: 15-12-2019
quote:
Fairy schreef op 25 april 2004 @ 01:35:
Misschien iets verder uitzoomen (meer overzicht :) )
Of in stapjes inzoomen, zodat je goed kunt zien hoe klein het werkelijk is :)

• Luckeh
  • Niet online
Zoals beloofd, vandaag de foto's van de electronenmicroscoop!

Als eerste een tweetal overzichts foto's.
Op de eerste foto is zeer goed te zien dat het zuur op sommige plekken flink tekeer gegaan is, tevens zijn de dunne slierten mogelijk het gevolg van een scheermes :)

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/overzicht_gaten.jpg

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/overzicht_rechterkant.jpg

Om een goede inzicht van de kleinschaligheid van de processor, hebben we flink ingezoomd op de bovenstaande foto. Je kunt het goed zien als je goed in het midden van de foto kijkt.

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/overzicht_rechterkant2.jpg

Op de bovenstaande foto zie je allemaal kleine witte vierkantjes. Deze hebben we onderzocht met de edax (werkt met rontgen) en deze bleken uit koper te bestaan.

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/overzicht_rechterkant3.jpg

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/overzicht_rechterkant4.jpg

Op sommige plekken is de logica zo ver verwijderd, dat het alleen nog maar uit (vermoedelijk) isolatiemateriaal bestaat.

De volgende vergroting is (nog maar) met 10207x. Hier is goed te zien dat de logica hier niet meer zichtbaar is en dat je tegen de bovenste laag van de chip aan zit te kijken, mocht je een chip zien, als je wat ziet "glinsteren" dan kijk je hier tegen aan.

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/isolatielaag.jpg

Nog een leuk plaatje van een overzicht van de verschillende lagen.

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/lagen_overzicht.jpg

In mijn post van vrijdag posten we de imbus sleutel :)
Vandaag is de complete imbus-set aan de beurt :)

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/imbus-set.jpg

Als laatste foto uit deze serie: We weten niet echt wat we hier zien, we zaten eerst aan KiT te denken uit Knight Rider maar het praten tegen onze horloge mocht niet baten :)

http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/knight_rider_kit.jpg

Op de vraag of mensen een dode videokaart/cpu mogen opsturen is het antwoord: Ja dat kan, verwacht niet alleen instant resultaten. We hebben beide een flinke pens werk op het lab en we moeten dit dus in onze eigen tijd doen. Daarnaast kost zo'n onderzoekje ook flink wat, maar hebben we gelukkig een koele baas :)
Mocht je geinteresseerd zijn moet je Daemon666 of mij een mailtje sturen.

Abbadon wijzigde deze reactie 26-04-2004 10:02 (8%)
Reden: URL pics verplaatst naar crewserver

CPU's en GPU's ontleed!

• nero355
  • Laatst online: 23-01 21:19

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

OMG Die Humor erbij :D Mag wel is een keer op GoT :Y) :P

* nero355 is erg jaloers op het feit dat op het feit dat Lucky zo Lucky (LOL woordspeling :+ ) is om al die mooie foto's te maken met allemaal duur spul 8)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True