Voor (geluidskritische) mensen die, net als ik, last hebben van contactgeluid (50Hz brom) van de Resorator (wanneer je 'm OP je bureau hebt staan i.p.v. op de vloer) heb ik ook een Resorator-mod... De dealer heeft m'n omschrijving inmiddels online gezet:
http://www.eynstein.nl/Fa...Groep1=11&Groep2=9&ID=146
Ik heb nog een tweede mod waarbij ik voor extra koeling een Innovatek radiator gebruik, om zo een 'two-stage' koeling te maken. Dit geeft ietwat (zeer zacht) ruisend geluid van de 12cm fan, maar uiteindelijk denk ik dat je die fan toch wel nodig hebt want de northbridge en spoelen van je moederbord worden anders wel erg warm. Nu kan ik dus, wanneer ik bijvoorbeeld zwaar ga gamen of renderen die fan inschakelen en blijft alles veel koeler... En 's nachts schakel ik de rad-fan gewoon uit en draai ik niks zwaars, dan wordt alles passief gekoeld.
By the way, ik heb een 3GHz Prescott (800MHz bus/1MB L2 cache) en Ati 9800 Pro... a 'hot' couple... Onderstaande resultaten zijn zonder overklokken, dat komt later wanneer ik alles af heb wel een keer.
Resultaten na 5 uur prime95 (kamertemperatuur 24-25 graden):
Zonder Innovatek radiator
- CPU 55-56
- MB 50-51
Met Innovatek radiator + fan aan (1350 tpm)
- CPU 43-44
- MB 40-41
Het scheelt dus 12 graden voor de CPU en 10 graden voor het moederbord...
Na enkele uren 'afkoelen' (geen CPU activiteiten) draaide het systeem met Innovatek aan:
- CPU 37-38
- MB 36
De meeste afkoeling is al binnen 15 minuten bereikt, daarna vlakt de curve wat minder snel af.
De (Termaltake) fan van de radiator draait slechts op 1350 toeren, maar ik vind 'm niet -enorm- stil (denk dat Papst stiller is). Ik had deze gebruikt omdat ie blauwe LED's heeft en heel makkelijke toerenregeling (zonder dat de LED's uitgaan) en ook temperatuurafhankelijk geschakeld kan worden... Niet dat het systeem veel geluid maakt zo, is alleen een zacht ruisen... Ik ga volgende week maar eens testen met vol toerental (erg veel lawaai!) just for kicks...
Wat pics:
Ter info, de 12cm fan zuigt lucht uit de kast en dan door de radiator heen, zo krijg je de noodzakelijke flow langs de northbridge... Ik denk dat Zalman bewust heeft afgezien van een waterkoelblok voor dit component, want dan zou de temperatuur van én de CPU én de GPU nog hoger gaan worden... Ik denk dat de northbridge zeker een graad of 5 stijging van de watertemperatuur zou kunnen veroorzaken (misschien meer). Met de huidige GPU's hou je dan vrij weinig rek over. Op de een of andere manier koelt Zalman nooit de northbridge, op de A500 kast van ze doen ze dat ook niet, en daar wordt ie ook een graad of 65 tegenover de 50 graden van een normale luchtgekoelde pc (zie onderaan de A500 pagina bij Zalman op de website, staat een staafdiagram die e.e.a. vergelijkt).
Tja, de tweede mod is schijnbaar in tegenstelling tot de doelstelling van de Resorator, maar nu kun je dus het beste hebben van twee werelden...
Look at it this way... in a million years, who's gonna care?