Zalman Reserator

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 6.041 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 23:04
Gisteren las ik met groot genoegen dat Zalman een waterkoeling heeft uitgebracht.

nieuws: Zalman introduceert 'Reserator' 2,5 liter-reservoir/radiator

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/reserator1_c_p.jpg
Grote fan van Zalman dat ik ben, met tot nu toe alleen de 400 Watt voeding van dit merk, was ik erg enthousiast over dit product. Temeer omdat ik juist opzoek was naar een goede waterkoeling, kwam dit als een grote verrassing.

Voordat ik dit had gelezen, was mijn keuze op een Asetek Waterchiller gevallen. Maar ik denk dat ik nu toch maar voor een Resorator ga. Mede omdat dit een passief systeem is, zonder ventilatoren dus.

Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie over dit product, kwam ik deze review tegen:

http://www.nordichardware...oling/2004/Zalman_passiv/

Dit topic is bedoeld om mij te overtuigen om voor de Zalman te gaan, of toch voor de Asetek Waterchiller... Tevens voor meer informatie (/ervaringen) van de Zalman Resorator.

Dus brand maar los zou ik zegggen!! :)

[ Voor 13% gewijzigd door twinkey op 16-04-2004 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80812

je link naar de review werkt hier niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 80812 schreef op 16 april 2004 @ 14:59:
je link naar de review werkt hier niet
Zou opgelost moeten zijn...
Want het werkt hier prima.

Nette review, waarin erg lage temperaturen worden gehaald! Maar ik vind dat er wel een zwak pompje bij zit... maar 300 liter per uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80812

nu werkt hij ja.

Heb ook al op een review gezien, een 1700+ (standaard 1.5ghz) OC'ed tot 2.0ghz, en temp idle was 14°C, en op 2.4ghz ; 2.00V ; temp idle = 21°C

edit; oke, is dus dezelfde review die ik bedoel :p 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 80812 op 16-04-2004 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IFASS
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 12:45
twinkey schreef op 16 april 2004 @ 15:03:
[...]

Zou opgelost moeten zijn...
Want het werkt hier prima.

Nette review, waarin erg lage temperaturen worden gehaald! Maar ik vind dat er wel een zwak pompje bij zit... maar 300 liter per uur!
Het aantal liter/u zegt lang niet alles over de koelprestaties hoor. het kan zelfs heel goed dat een pompje met minder vermogen ivm goede blokken/reservoir veel beter koelt dan een hoger aantal l/u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het is neem ik aan gewoon een koelset, geen zware overclock set.
En vanuit het oogpunt van Zalman dat het om het stiller maken van een PC gaat, zal dat standaard pompje waarschijnlijk heel weinig herrie maken. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 80812 schreef op 16 april 2004 @ 15:06:
nu werkt hij ja.

Heb ook al op een review gezien, een 1700+ (standaard 1.5ghz) OC'ed tot 2.0ghz, en temp idle was 14°C, en op 2.4ghz ; 2.00V ; temp idle = 21°C

edit; oke, is dus dezelfde review die ik bedoel :p 8)7
Zalman heeft z'n reputatie dus meer dan goed gemaakt. Maar met het oog op overclocken, is dit inderdaad een leuk resultaat, maar beter als de Asetek Waterchiller? Kan iemand daar iets over zeggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:05
Anoniem: 80812 schreef op 16 april 2004 @ 15:06:
Dan vraag ik me toch echt af wat de omgevingstemperatuur was.. (of bedoel je 14 en 21 graden boven de omgevingstemperatuur?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:06

Shunt

Boe

Twynn schreef op 16 april 2004 @ 15:23:
[...]

Dan vraag ik me toch echt af wat de omgevingstemperatuur was.. (of bedoel je 14 en 21 graden boven de omgevingstemperatuur?)
even dat linkje door gekeken
http://www.nordichardware...man_passiv/index.php?ez=6

is idd boven kamer temp :P ik wou ook al zeggen dat is wel heel erg cool :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76371

vind de groote van dat reservoir toch wel iets te groot. Zie het al zo gebeuren dat ik per ongeluk dat reservoir omstoot. 8)7 Ga dan toch liever Aquarius II. Die is toch wat compacter. Voor de rest ziet het er wel mooi uit. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 76371 op 16-04-2004 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Laatst online: 17:03
tijg je moet er wel ff mee rekeining houden dat deze wel volledig passief gekoeld is (oftwel geen fans en geen herrie )

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66797

M1lamb3r schreef op 16 april 2004 @ 15:51:
tijg je moet er wel ff mee rekeining houden dat deze wel volledig passief gekoeld is (oftwel geen fans en geen herrie )
ik vind het jammer dat ze de pomp niet een wat zwaardere regelbare pomp hebben gebruikt... verder denk ik dat het lastig is de pomp te vervangen in het geval dat je een zwaardere wil en/of hij defect is tevens hadden ze wat meer rekening kunnen houden met mensen die b.v. WEL willen koelen met extra fans dat is natuurlijk altijd mogelijk maar het ontwerp is niet echt fan vriendelijk

hij ziet er trouwens wel ubercool uit 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 66797 schreef op 16 april 2004 @ 15:56:
[...]

ik vind het jammer dat ze de pomp niet een wat zwaardere regelbare pomp hebben gebruikt... verder denk ik dat het lastig is de pomp te vervangen in het geval dat je een zwaardere wil en/of hij defect is tevens hadden ze wat meer rekening kunnen houden met mensen die b.v. WEL willen koelen met extra fans dat is natuurlijk altijd mogelijk maar het ontwerp is niet echt fan vriendelijk

hij ziet er trouwens wel ubercool uit 8)
Je zou bovenop de reserator een zuigende fan kunnen zetten, dus die de lucht van beneden af naar boven toe blaast. Hoe je die dan bevestigd aan de reserator is punt 2, maar het zal de koel capaciteit fiks bevorderen, alhoewel je dan wel iets meer geluid zult hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik hoop dat iedereen goed gelezen heeft wat de temperaturen betreft!
in de review word gesproken over temperaturen boven kamer temperatuur! dus 25 graden plus het aantal graden van 7 wat genoemd wordt is 32 graden..
Kortom hij doet niet onder voor een goed luchtkoel systeem maar een echte waterchiller met fans en de hele mik presteerd toch net ff iets beter!

Ik vindt het persoonlijk ook een mooi apparaat, maar vindt hem nog erg duur en ik vraag mij af hoe hij presteerd als je je vga en chipset er ook nog bij op hangt....

Kortom denk goed na wat je ermee doen wilt voor je overstapt op dit model ipv de waterchiller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97917

Mystic Spirit schreef op 16 april 2004 @ 16:02:
Ik hoop dat iedereen goed gelezen heeft wat de temperaturen betreft!
in de review word gesproken over temperaturen boven kamer temperatuur! dus 25 graden plus het aantal graden van 7 wat genoemd wordt is 32 graden..
Kortom hij doet niet onder voor een goed luchtkoel systeem maar een echte waterchiller met fans en de hele mik presteerd toch net ff iets beter!

Ik vindt het persoonlijk ook een mooi apparaat, maar vindt hem nog erg duur en ik vraag mij af hoe hij presteerd als je je vga en chipset er ook nog bij op hangt....

Kortom denk goed na wat je ermee doen wilt voor je overstapt op dit model ipv de waterchiller
Hoeveel kost dit ding dan, dat staat nergens vermeld of kijk ik erover heen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Anoniem: 97917 schreef op 16 april 2004 @ 16:08:
[...]

Hoeveel kost dit ding dan, dat staat nergens vermeld of kijk ik erover heen :X
Onmogelijk, je bent gewoon te lui om te lezen. Klik maar op de TS link.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Disciplus-Simplex schreef op 16 april 2004 @ 16:16:
[...]

Onmogelijk, je bent gewoon te lui om te lezen. Klik maar op de TS link.
Hij staat ook al in de pricewatch voor 230 euro :) dus zo moeilijk is het vinden van de prijs niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Mystic Spirit schreef op 16 april 2004 @ 16:23:
[...]

Hij staat ook al in de pricewatch voor 230 euro :) dus zo moeilijk is het vinden van de prijs niet!
Plus het VGA blok van 25 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mystic Spirit schreef op 16 april 2004 @ 16:23:
[...]

Wow, veel te duur voor dat ding man :X . Zag wel wat in de link staan (mijn engels is ook niet zo goed) maar het leek me hast onmogelijk dat bedrag voor niet zo'n extreem goed setje weet wel wat beters ervan te kopen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het koelblok wb2 is best wel een goed koelblok als ik naar me temps kijk, maximaal 7,2~c vershil tussen het water en de cpu. Alleen het koel blok is erg zwaar met de water flow, van me 514L/h pomop blijft maar 300L/h over :-(.

De wb2 blok weegt ook al rond de 0,5kg waneer er nog geen water in zit. Vandaar dat het aan te raden is om het zaakje zo te versteviging waneer je moederbord in een tower zit.
Afbeeldingslocatie: http://tux.demon.nl/~joram/waterkoeling/3.ZalmanTraps.jpg

Barthon 2500+
CPU Minimaal IDEL 1500+(5*187Mhz 1,98v),
CPU 26°C
Resevoir 24.0°C
Radiator 23.3°C

Maximaal 3500+ (12,5 @187mhz 1.98v).
CPU 35°C
Resevoir 27.8°C
Radiator 25.5°C
Kamer temps zijn 20 graden en ik heb een mazda auto radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14383

twinkey schreef op 16 april 2004 @ 14:57:
Gisteren las ik met groot genoegen dat Zalman een waterkoeling heeft uitgebracht.

nieuws: Zalman introduceert 'Reserator' 2,5 liter-reservoir/radiator

[afbeelding]
Grote fan van Zalman dat ik ben, met tot nu toe alleen de 400 Watt voeding van dit merk, was ik erg enthousiast over dit product. Temeer omdat ik juist opzoek was naar een goede waterkoeling, kwam dit als een grote verrassing.

Voordat ik dit had gelezen, was mijn keuze op een Asetek Waterchiller gevallen. Maar ik denk dat ik nu toch maar voor een Resorator ga. Mede omdat dit een passief systeem is, zonder ventilatoren dus.

Tijdens mijn zoektocht naar meer informatie over dit product, kwam ik deze review tegen:

http://www.nordichardware...oling/2004/Zalman_passiv/

Dit topic is bedoeld om mij te overtuigen om voor de Zalman te gaan, of toch voor de Asetek Waterchiller... Tevens voor meer informatie (/ervaringen) van de Zalman Resorator.

Dus brand maar los zou ik zegggen!! :)
Beetje misleidend plaatje, dat ding is slechts 40 cm groot. De maat van een flinke dildo dus. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:56

Dax

Anoniem: 14383 schreef op 16 april 2004 @ 17:01:
[...]

Beetje misleidend plaatje, dat ding is slechts 40 cm groot. De maat van een flinke dildo dus. :/
Afbeeldingslocatie: http://www.nordichardware.com/reviews/cooling/2004/Zalman_passiv/comparsion.jpg
Grote dildo :X

[ Voor 4% gewijzigd door Dax op 16-04-2004 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14383

Hmmm, die zou ik idd niet graag ergens instoppen. Maar dat is toch geen 40 cm??

edit
Op dit plaatje steekt hij flink boven de monitor uit. Mijn monitor is toch echt bijna 50 cm hoog... hebben ze er een 12" naast gezet ofzo?

edit2
Ik zie het al, hij is 60 cm hoog ipv de 40 die op de front page vermeld stond. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 14383 op 16-04-2004 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Is het geen idee om zelf zo ding te maken aan gezien de prijs? Ik heb zelf wel de gereedschap om zo ding te maken. (tig lasser, houders, rollers voor de buis te maken enz enz.)...
Als nou iemand dat ding heeft... schroef hem ff open en maak wat picca's en dan ben ik bereid om een soort VAN te maken :P plus bouwtekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zou ook wat koelplaten waterdicht aan rlkaar kunne lassen zodat je een groot resevoir krijgt en daar dan je pomp in stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 30670 schreef op 16 april 2004 @ 17:40:
Is het geen idee om zelf zo ding te maken aan gezien de prijs? Ik heb zelf wel de gereedschap om zo ding te maken. (tig lasser, houders, rollers voor de buis te maken enz enz.)...
Als nou iemand dat ding heeft... schroef hem ff open en maak wat picca's en dan ben ik bereid om een soort VAN te maken :P plus bouwtekingen.
Ik weet niet hoe dat ding er van binnen uit ziet, maar ik denk niet dat het gewoon heel erg hol is, maar juist allerlei profielen erin, zodat het water heel goed afgekoelt word, door allerlei omwegen die het water af moet leggen...

Maar wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd hoe dat ding er van binnen uit ziet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja idd ik denk ook wel zeker dat er Finnen aan de binnnekant zitten of soort van trappenhuis stelsel. Maar goed. ik ben nu ff beetje aanhet tekenen en dergelijk.
Maar laten het ontopic houden en het DIY idee maar een eigenplekje gegeven als het zoveer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-03 10:56
Ja leuk ding. Inderdaad wel erg groot.
Wat me tegenvalt is de voet.
Ze hadden beter een voet genomen die 1 een ronde is zoals nu en die daarbij nog eens 4 extra "tenen" zogezegd heeft die een 10 cm langer zijn dan de ring van straal en die voor extra stabiliteit zorgen. en misschien ook de voet van een zwaar metaal zoals Lood ofzo. (loden kern 8)7 )

PS CSI ook ff aan't tekenen en aan't modellen en het is wel te doen enkel weet ik niet veel van de koelprestaties dan
Mail me ff?
jet_force_gemini@hotmail.com

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 03-07 16:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Is het niet haalbaar om het ding in een plexiglazen (je wilt hem kunnen blijven zien, dus geen regenpijp) buis te doen die maar een tikje grotere diameter heeft, en daar dan inderdaad een (dikke) 160mm fan aan de bovenkant op te laten zuigen? Dan lijkt me dat hij nog een stukje beter zal koelen, met de actievere luchtstroom langs de buitenkant. Een 160mm fan zal verder ook niet zoveel herrie maken, en die spijt je dan natuurlijk in exact dezelfde blauwe kleur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
mmmmm
zo'n 160 is wel eluk maar plexi:
Je mag'm NIET in de zon zetten of je ding zal nogal een gang geven van temperatuur. Ik denk dat het broeikast effect van d eplexi de koelcapaciteit zal teniet doen en zelfs overstijgen. voor de rest moet je dan zien dat je alle vinnen goed dichtsmeer zodat het niet lekt, en op zichzelf is het moeillijk om plexi in zulk een mooie vorm te krijgen dnek ik og je zou 2 halve boge moeten neme en aan elkaar doen met iets.

The Idea is not to arrive at the grave, safely in a well preserved body, but to slide in sideways at 400 miles an hour screaming of pure joy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik ging niet op het zelf maken in, maar op het idee om de reserator zelf een fan te geven :) Gewoon de reserator zelf in een plexi buis met 160mm fan bedoel ik dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat lijk mij wel moegelijk, maar een grote auto radiator presenteert dan wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Entity_Razer
Ah
kippenijzer,nu snap ik je :)
Ik dacht dat je de reseradingeskes zelf plexi wou maken
maar jij wilt hem zogezegd in een schacht steken van plexi en daar een FAN opzetten zodat je airflow hebt :)

LOL
nu snap'km

Ja dat zou gaan maar of het goed zou gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik denk dat hij op die manier in een schacht iets minder warm zou worden dan in volledig passieve opstelling en hij zal nog altijd extreem stil blijven (160mm fans zijn doorgaans geruisloos, iig degene die je erop zou zetten zul je vast een geruisloze voor kiezen lijkt me :P) in vergelijking met de autoradiator, die niet altijd passief gekoeld kan worden.

Maar duur is het kreng iig wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar dan kan je net zo goed die 16cm fan voor een auto radiator plaatsen, blijft even stil alleen koelt wel stukke beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal die radiator ook los verkocht gaan worden? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-06 14:41
IFASS schreef op 16 april 2004 @ 15:07:
[...]

Het aantal liter/u zegt lang niet alles over de koelprestaties hoor. het kan zelfs heel goed dat een pompje met minder vermogen ivm goede blokken/reservoir veel beter koelt dan een hoger aantal l/u
Hogere doorvoer snelheid zorgt voor minder adhesie van het water aan het oppervlak(van koelblok en of slangen radiator). Uiteraard bestaan er systemen die best goed koelen bij 300l/u, maar diezelfde systmeen zouden het beter doen als de doorvoer snlehid opgehood word....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99022

Als iemand zon ding heeft, ik zou graag pics van de binnenzijde zien. Is die pomp er niet uit te halen? Want 2 pompen in me systeem lijkt me niet wat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27881

Ik vraag me af of je niet een stel van die dingen aan elkaar kunt knopen.. en zo een 'koelmuur' kunt opzetten voor ehmm.. kleine clusters :P
http://homepage.ntlworld....er/CrunchyHog/system3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 04-07 15:09
Zou de pomp in deze unit sterk genoeg zijn om het water zo'n 1,20m omhoog te pompen? Dan zou ik namelijk die reserator op de grond kunnen zetten, en m'n pc staat op m'n bureau...
Voordeel is dat dan de warme lucht uit m'n voeding niet langs de reserator wordt geblazen...

[ Voor 25% gewijzigd door gabberjoost op 17-04-2004 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

bij spacepromotion staat hij te koop voor €259

http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=530

ben zelf ook bezig met een WC set moet zeggen dat je voor een paar centen meer wel betere spullen in huis kan halen met ook betere OC resultaten.

verder wel een appart ding

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Voor de Zalman freaks is dit wel leuk. Ziet er wel grappig uit. Tenslotte gaat het bij Zalman om stilte en ja...stil is het wel :) De tweaker zal er weinig aan hebben denk ik. Passief = bad ;)

Maar ongetwijfeld zal de kwaliteit van het spul zoals gewoonlijk erg goed zijn. Temps moet je niet naar kijken bij dit soort producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Edwin van Cleef schreef op 17 april 2004 @ 14:44:
bij spacepromotion staat hij te koop voor €259

http://www.spacepromotion...ex.php?pnr=05&product=530

ben zelf ook bezig met een WC set moet zeggen dat je voor een paar centen meer wel betere spullen in huis kan halen met ook betere OC resultaten.

verder wel een appart ding
http://www.icomputers.nl/product.asp?S_ID=429

Hier voor € 230,-

Het GPU blok is ook bij spacepromotion te koop, voor € 25,-:

http://www.spacepromotion.nl/index.php?pnr=04&ctg=36

Hiermee combineer je extreem stil, met iets betere koeling dan op lucht, en aangezien overklokken op lucht ook al goed mogelijk is, moet dit nog beter gaan...

Ter voorbeeld, mijn Celeron 2,0 Ghz draait op 3,1 Ghz op luchtkoeling, maar als ik deze reserator installeer, moet het toch minimaal tot 3,2 Ghz te rekken zijn...

[ Voor 8% gewijzigd door twinkey op 17-04-2004 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zal het een CRIME zijn als je dat ding een andere kleur zal gegeven? Bv, zwart? ik heb namelijk een Zwarte alu case... staat natuurlijk wel vet :P.. maar dat blauw..euhm nee niet echt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27881

Anoniem: 30670 schreef op 17 april 2004 @ 17:11:
Zal het een CRIME zijn als je dat ding een andere kleur zal gegeven? Bv, zwart? ik heb namelijk een Zwarte alu case... staat natuurlijk wel vet :P.. maar dat blauw..euhm nee niet echt..
Zal een andere kleur (= extra laag) niet een negatief effect hebben op de koelprestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil eigenlijk alleen maar die radiator echt gaaf die staaf :9 . Zal die ook los verkocht gaan worden? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Heeft er iemand de reserator al in z'n bezit? en zo ja, ook het VGA blok?

Wil namelijk wel weten of het VGA blok ook op de chipset gezet kan worden, of is het pompje daar soms te zwak voor...?

Als je helemaal geen fan meer in je pc wil hebben, dan moet je die chipset eigenlijk ook watergekoeld hebben... of een wat groter passief blok. Daar zit ik dus nog een beetje over te twijfelen...

En nog wat anders, over de montage van dit ding. Wat moet je eerst doen, eerst alle slangen aansluiten, en dan een paar uur testdraaien of ze niet lekken? Of eerst aansluiten op de CPU en VGA, dan slangen aansluiten, en dan pas testdraaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

best is eerst instaleren op plekken zelf. PC niet aan zetten... :P... 24 uur draaien met kranten truc.
Als je los test heeft niet veel nut, omdat als je het uit elkaar haalt toch weer alles verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Heb weer een andere review gevonden, in een deense taal ofzo... niet te lezen.

Maar de plaatjes zijn wel interessant!

Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/html/recension/zalman_reserator/pumpen1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/html/recension/zalman_reserator/montering5.jpg

Voor de hele review:

http://www.sweclockers.co...lman_reserator.php?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zo te zien kan je het zelf ook maken door wat koelplaten tegen elkaar aan te lassen zodat je een kubus krijgt.

2,5Liter inhoud vind ik wel erg veel ;).

Resoltaat,
Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/html/recension/zalman_reserator/diagram2.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.sweclockers.com/html/recension/zalman_reserator/diagram3.gif
Mijn barthon 2500+ die standaart 74watt verbruikt heb ik over geklokt tot 2337Mhz en 1,98v en wordt max 35°C bij een omgeving van 20°C op waterkoeling.
Of wel die reserator presnteert maar ietsje beter dan een goede luchtkoeling, behalve dat bij waterkoeling gauw de tempertuur in je kast 4°C lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44203

7 graden winst ten opzichte van de hoogstpresterende luchtcooling vind ik toch wel aardig. Ben benieuwd wat voor rad jij in je setup hebt, als je de temps zo laag hebt. Ik heb een BI eXtreme waar momenteel veel lucht in zit, maar ik krijg de temps momenteel niet onder de 37 graden idle op 11x200 @1,675V. Ga van de week ff m'n reservoir met een T-stuk in de setup hangen, zodat de pomp de lucht niet meer uit m'n reservoir zuigt en in de rad achterlaat. Kijken wat de temps dan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Eén ding snap ik niet, waarom zou je je slangen af willen klemmen?
zie: http://www.sweclockers.co...lman_reserator/slang4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

euh... als je de koel toren ontkoppelt van je compu tijdens vervoer ofzo...

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

Zou je bij dit syteem ook nog een radiator tussen het koelblok en de reserator kunnen ztten of is daar de pomp te zwak voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zelf een 5watt pomp 514 L/h maar daar van blijft maar 300L/h over door de hoge weerstand van het zalman wb2 blok.

In die Reserator zit een 5 w att pomp in met 300L/h verplaatsing volgens de sweeds revieuw. Maar ik denk dat het ook gewoon een 514L/h pomp is maar dat die in pratijk 300L/h presenteert.

Veder kan ik je vertellen dat de meeste radiators het minste weerstand leveren aan de waterflow van de hele set. Dus een extra radiator op aansluiten zal zeker geen probleem zijn, alleen ik vraag me wel af of die Reserator de koel prenstatie zal verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
  • Laatst online: 25-04 20:42
waterflow is überhaupt amper belangrijk, reken maar na hoe weinig je wel niet nodig hebt...

4,2 KJ per graat (warmte capaciteit van water), 0,1 KJ(warmte van cpu) per seconden toegevoegd. 42 seconden om 1 liter water 1 graat te verhogen. dus met 60 liter per uur 1,5 graaden verschil wat er over het water zit? Nog steeds niet echt veel, en wat is nou 60 liter per uur :) daar gaat iedereen over heen.

[ Voor 68% gewijzigd door roedie op 19-04-2004 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het probleem is niet het water maar de tempertuur verschil tussen de koelblok en het water.
En weet ook dat het water in het midde het snelst stroomt, aan de zijnkante waar het water de warmte opneemt stroomt het minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Je moet er wel rekening mee houden dat als je meer flow wilt, je een sterkere pomp nodig hebt.
Het vermogen van zo'n pomp is een stuk groter dan dat van kleine pompjes, vrijwel alle energie die de pomp verbruikt komt in de vorm van warmte in het water terecht.
Ik heb in mijn systeem een eheim 300 l/u pompje van 5 watt, ik weet zeker als ik een eheim 1200 l/u 28 watt pomp in me systeem hang dat de temps omhoog zullen gaan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
bobo1on1 schreef op 19 april 2004 @ 09:22:
Je moet er wel rekening mee houden dat als je meer flow wilt, je een sterkere pomp nodig hebt.
Het vermogen van zo'n pomp is een stuk groter dan dat van kleine pompjes, vrijwel alle energie die de pomp verbruikt komt in de vorm van warmte in het water terecht.
Ik heb in mijn systeem een eheim 300 l/u pompje van 5 watt, ik weet zeker als ik een eheim 1200 l/u 28 watt pomp in me systeem hang dat de temps omhoog zullen gaan.
Als je meer flow wilt, zul je ook meer lawaai gaan krijgen, want een pomp die krachtiger is zal zeker meer geluid maken.

Daarentegen heb je wel meer koeling, maar ik denk dat als je pc bij het raam staat, en als je je reserator dan buiten neerzet, dat je dan meer koeling hebt... >:) Dat ding ziet er namelijk wel uit alsof t'ie goed bestand is tegen weersinvloeden. Ik zou 'm alleen niet in de brandende zon neerzetten... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
twinkey schreef op 19 april 2004 @ 14:59:
[...]

Als je meer flow wilt, zul je ook meer lawaai gaan krijgen, want een pomp die krachtiger is zal zeker meer geluid maken.

Daarentegen heb je wel meer koeling, maar ik denk dat als je pc bij het raam staat, en als je je reserator dan buiten neerzet, dat je dan meer koeling hebt... >:) Dat ding ziet er namelijk wel uit alsof t'ie goed bestand is tegen weersinvloeden. Ik zou 'm alleen niet in de brandende zon neerzetten... ;)
hoe bedoel je met sterkere pomp meer koeling? onderbouw eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

twinkey schreef op 19 april 2004 @ 14:59:
[...]

Leuk idee voor in de winter, vergeet dan alleen niet het zaakje te vullen met antivries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
roedie schreef op 19 april 2004 @ 15:47:
[...]

hoe bedoel je met sterkere pomp meer koeling? onderbouw eens :P
Als het water sneller door het systeem heen stroomt koelt het beter... is toch zo, of niet soms? Als het water namelijk langzaam stroomt, duurt het lang voordat er weer fris koel water aankomt, versnel je dit process, dan koelt het beter. Dacht ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

twinkey schreef op 19 april 2004 @ 17:39:
[...]

Als het water sneller door het systeem heen stroomt koelt het beter... is toch zo, of niet soms? Als het water namelijk langzaam stroomt, duurt het lang voordat er weer fris koel water aankomt, versnel je dit process, dan koelt het beter. Dacht ik zo...
<ging ff iets fout :*) >

Als het water langzamer stroomt heeft het weer meer tijd om af te koelen. Het duurt immers langer voordat het weer boven de warmtebron (cpu) is. Het blijft daar echter ook weer korter, dus warmt het minder op.

Ik ben er dus ook zoeen die denkt dat het erg weinig uitmaakt of het water nu met 1200 of met 300 L/uur stroomt.

[ Voor 33% gewijzigd door pelican op 19-04-2004 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
pelican schreef op 19 april 2004 @ 19:45:
[...]

<ging ff iets fout :*) >

Als het water langzamer stroomt heeft het weer meer tijd om af te koelen. Het duurt immers langer voordat het weer boven de warmtebron (cpu) is. Het blijft daar echter ook weer korter, dus warmt het minder op.

Ik ben er dus ook zoeen die denkt dat het erg weinig uitmaakt of het water nu met 1200 of met 300 L/uur stroomt.
Wat jij beschrijft kan weer teniet gedaan worden door een resevoir van voldoende grootte. Een grotere stroomsnelheid is dus wel degelijk voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

sdomburg schreef op 19 april 2004 @ 19:53:
[...]

Wat jij beschrijft kan weer teniet gedaan worden door een resevoir van voldoende grootte. Een grotere stroomsnelheid is dus wel degelijk voordeliger.
De praktijk leert dat water een klein beetje tijd nodig heeft om de warmte optimaal op te nemen.....het geleidt niet zo goed als metaal! Daarom hebben al die koelblokken ook allemal gangetjes en bobbeltjes enzo.....anders hadden ze die dingen wel recht-toe-recht-aan gemaakt. Dus grotere stroomsnelheid = voordeliger kan je niet zomaar zeggen, maar het kan wel in bepaalde situaties.

En even over die 514 liter pompcapaciteit waar maar 300 van overblijft....dat komt niet alleen door dat Zalman blok, maar ook door de slangen en de radiator en het eventuele reservoir en de hoogteverschillen. De pompcapaciteit is ook puur een theoretische waarde indien er geen weerstand zou zijn. Staat ook op de site van Eheim geloof ik.

[ Voor 8% gewijzigd door zimbab op 19-04-2004 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
Als je nou je reserator hoger zou zetten dan je PC, zou je dan ook een hogere stroomsnelheid krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

gabberjoost schreef op 19 april 2004 @ 21:07:
Als je nou je reserator hoger zou zetten dan je PC, zou je dan ook een hogere stroomsnelheid krijgen?
Nee, natuurlijk niet. Het water moet namelijk ook weer omhoog terug naar je radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Heb al even nagedacht over de mogelijkheden om het reservoir vast te maken aan de kast.

De meest praktische mogelijkheid lijkt mij toch plat, bovenop de kast. Aangezien de watercirculatie luchtloos verloopt, zou dit geen probleem mogen zijn.

Tweede punt is wel, staat het wel mooi, en steekt het niet te ver voor of achter je kast uit...

Nog even iets anders. Bij de review van de Cebit van 2004 staat dat Zalman zich meer met waterkoeling bezig zou houden, en dat we dus meerdere producten van hun tegemoet mogen zien op het vlak van waterkoeling...

Ben dus wel benieuwd of het bij de reserator blijft of dat er nog andere modellen komen, misschien voor meer fanatiekere overklokkers...

Wat ze ook nog gaan maken is een voeding op basis van waterkoeling, dat lijkt me ook wel interessant, ware het niet dat ik al een Zalman 400 Wat luchtgekoelde voeding heb, die overigens ook al geluidloos is. Alleen als je je oor ernaast legt, hoor je iets. Dat kan Zalman wel. Alleen op het gebied van waterkoeling moeten ze zich nog bewijzen. Maar ik denk dat dat nu al voor een groot gedeelte met deze reserator gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
zimbab schreef op 19 april 2004 @ 21:34:
[...]

Nee, natuurlijk niet. Het water moet namelijk ook weer omhoog terug naar je radiator.
Snap daarom niet waarom de maximale oppomphoogte van dit ding 0,5m is. Al het water wat omhoog gepomt is, valt ook weer naar beneden, dus trekt dan toch het water wat omhoog moet weer met zich mee? Dus waarom kan je er geen 1,5 meter van maken of zo?
Komt dit puur door de weerstand van de slangen? If so, zou de weerstand van de weg omhoog de weerstand van de weg omlaag niet opheffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Nee....dat water wat naar beneden komt trekt de rest niet mee, want dat wilt eigenlijk de andere kant op naar beneden.....bovendien "plakt" (cohesie) water niet genoeg. Zoals jij het stelt zou je de boel alleen maar in beweging hoeven te zetten en dan trekt het zichzelf mee......dan heb je dus een perpetuüm mobile....en dat bestaat niet op aarde. Als je er niks aan zou doen zou het gewoon in balans blijven en om het water van het reservoir naar beneden te krijgen is niet zo'n probleem, maar naar boven daar heb je de kracht voor nodig en zo kom je aan je maximale hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Vraag me wel af waarom ze beide aansluitingen onderaan hebben gedaan:

http://www.nordichardware...4/Zalman_passiv/stand.jpg

Als je toch 1 aansluiting boven doet, en 1 onder, bevorderd dat toch de doorstrooming enorm, en daarbij de koeling?? Daarnaast is de reserator 1 grote holle cilinder, in tegenstelling tot het cpu en gpu block, daar zit duidelijk profiel in. Het lijkt met toch dat water net zo snel energie opneemt als dat het weer kan afstaan...

Dan kan je toch beter ook een profiel in de reserator hebben?? Misschien wel een leuk idee, maar ik bedenk me dan wel dat je de andere aansluiting dus bovenaan moet maken. Wellicht ook een sterkere pomp.

Toch bedenk ik me na het lezen van deze review dat het misschien toch beter is om een Reserator aan te schaffen, ipv een Asetek Waterchill, omdat eerstgenoemde gewoon stiller is, en zeker respectabele scores weet neer te zetten. Daar komt nog bij dat de Asetek 50 euro duurder is, wat zich misschien uit in dat de chipset ook gekoeld word, maar daar zet ik dan wel een goedkope passieve koeler op, de Zalman NB47J bijvoorbeeld...

Graag hoor ik nog mensen met ervaring van de Asetek Waterchill... en hoe die over een reserator denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@zimbab,
Dat weet ik, maar waneer ik het door me slangen en radiator laat stormen is het wel 500L/H. Of om het zo te zeggen de wb2 koelblok van zalman geeft het meeste weerstand van me hele set ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Ik kan ook met zekerheid zeggen dat het toevoegen van mijn waterkoelblokje op mijn graka de 600 l/u van mijn 1048 HARD terug heeft gedrongen...

Nu zijn de slangen van aquacomputer al 1cm, en dan al die knietjes en een PC70 met het meest grote hoogteverschil wat je kan bedenken... Ik ben blij als ik de 100 l/u nog haal :(

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Bij deze winkel is de reserator best goedkoop:

http://www.pcmegastore.nl/catalog/default.php

Nog maar € 220,- euro.

Nadeel is dat je hier het VGA blok niet kunt kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-06 15:22

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

setje ziet er geinig uit maar zou het zelf nooit nemen, ik ben meer fan van zelf bouw. Haal wat onderdelen, verbouw je kast wat hier en daar, etc. Heb zelf een Innovatek tank-o-matic aan de buitenkant van me kast vast gemaakt. Ziet er wel koel uit en werkt perfect. Het Eheim pompje pompt het mooi heen en weer... :)

Hoewel het setje er grappig uit ziet zou ik er iig niet voor gaan..

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
DAMAGE schreef op 26 april 2004 @ 17:42:
setje ziet er geinig uit maar zou het zelf nooit nemen, ik ben meer fan van zelf bouw. Haal wat onderdelen, verbouw je kast wat hier en daar, etc. Heb zelf een Innovatek tank-o-matic aan de buitenkant van me kast vast gemaakt. Ziet er wel koel uit en werkt perfect. Het Eheim pompje pompt het mooi heen en weer... :)

Hoewel het setje er grappig uit ziet zou ik er iig niet voor gaan..
Ben je niet bang dat het zaakje gaat lekken?
Is het totaal geluidsloos?
Is het professioneel afgewerkt?

Dit zijn zomaar een paar punten die bij de Zalman iig wel goed voor elkaar zijn. Het enige nadeel is dat je de laatste niet goed kunt verplaatsen, vermoedelijk in tegenstelling tot jouw set, die je wel goed kunt verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
twinkey schreef op 19 april 2004 @ 17:39:
[...]

Goedzo, iig een paar mensen die er nu over na gedacht hebben. Als je berekent dat 1 liter water 4,2KJ nodig heeft om 1 graad te stijgen in temperatuur. een processor stookt 100 wat; 0,1 KJ per seconde. dus 42 seconden voordat 1 liter water 1 graad in warmte stijgt. 3600/42 is 85 liter per uur om 1 graad verschil (Delta T) in temperatuur te verkrijgen. Wat is nou 1 graad verschil hier, niet veel. En wat is nou 85 liter per uur. Ieder systeempje haalt wel minimaal het dubbele...

Dus flow is vanuit die rede niet belangrijk. Het is niet dat het water koel is bij de radiator en heet uit het blok komt. Slechts 1 graden warmer bij een flow van slechts 85 liter per uur.

Wat wel is is dat sommige blokken er meer baad bij hebben omdat dan het water meer beweegt in het blok zeg maar. tegen de wanden heeft het water meer wrijving waardoor het daar warmer word. Meer flow heb je ook meer beweging tegen de wanden aan...

Maar wat iedereen denkt over verschil in temperatuur tussen radiator en waterblok is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Zo, weer een review erbij.

http://www.pcemag.com/index.php?launch=review&rid=23

Hier word gezegt dat er bij de handleiding ook word verteld hoe je er een andere pomp bij moet installeren. Daar word dus al rekening mee gehouden, dat vind ik wel netjes.

Want je leest bijvoorbeeld ook dat je de reserator niet op de grond kunt zetten, want dan trekt het pompje het al niet meer.

Een ander idee is dan om hele lange slangen te maken, en dan de reserator gewoon in een kast ofzo te zetten, met de pomp erbij, zodat je al het geluid eliminieert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
En nog een Franse:

http://www.hardware.fr/articles/492/page1.html

Deze heeft wel een interessant grafiekje erbij zitten, wat ik hier ook wel even wil posten:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.fr/medias/photos_news/00/07/IMG0007707.gif

Hier zie je dat de Reserator best mee kan komen bij die andere waterkoelingen... Zo slecht is t'ie dus nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68706

Quote : Hier zie je dat de Reserator best mee kan komen bij die andere
waterkoelingen... Zo slecht is t'ie dus nog niet

Wil niet mierenneuken hoor, maar er staat maar 1 andere watergekoelde
setup in de grafiek (namelijk de Exos, die ook geen denderende score laat zien.)

De Intel box en de SP94 (Min en Max snelheid) zijn beide luchtkoelers.

Als ik de waardes vergelijk, kan ik maar 1 conclusie trekken dat deze setup
leuk eruitziet , maar mijn 2x Evo (aquacomputer) radiatoren koelen mijn setup
ook gewoon passief (intel P4-2.6D @ 250 FSB) en die zijn beide net zo duur.

Weinig meerwaarde voor een goede waterkoeling dus.
Beetje tweaker kan er wat leukers van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedie
twinkey schreef op 27 april 2004 @ 11:15:
Zo, weer een review erbij.

http://www.pcemag.com/index.php?launch=review&rid=23

Hier word gezegt dat er bij de handleiding ook word verteld hoe je er een andere pomp bij moet installeren. Daar word dus al rekening mee gehouden, dat vind ik wel netjes.

Want je leest bijvoorbeeld ook dat je de reserator niet op de grond kunt zetten, want dan trekt het pompje het al niet meer.

Een ander idee is dan om hele lange slangen te maken, en dan de reserator gewoon in een kast ofzo te zetten, met de pomp erbij, zodat je al het geluid eliminieert...
tuurlijk, zet hem maar in een kast... Kan ie optimaal zijn warmte kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74275

hallo,

ik heb ook die reserater gekocht, maar word hij 37 graden idle, er zit nu alleen ged. water in, ik heb niet veel ervaring met waterkoeling ( dit is me eerste ) maar wat gooien jullie er nu in, anti vries heb ik gehoord maar ik weet echt niet hoeveel of wat.

zou iemand me kunnen helpen ?

erg bedankt! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74275 schreef op 27 april 2004 @ 22:16:
hallo,

ik heb ook die reserater gekocht, maar word hij 37 graden idle, er zit nu alleen ged. water in, ik heb niet veel ervaring met waterkoeling ( dit is me eerste ) maar wat gooien jullie er nu in, anti vries heb ik gehoord maar ik weet echt niet hoeveel of wat.

zou iemand me kunnen helpen ?

erg bedankt! :D
Misschien was het wel slimmer om iets aan te schaffen zodra je er wat meer van weet niet? Hier in de FAQ: Anoniem: 5897 in "Frequently Asked Questions DOC (laatste ..."#w_vloei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74275

Anoniem: 97917 schreef op 27 april 2004 @ 22:21:
[...]

Misschien was het wel slimmer om iets aan te schaffen zodra je er wat mer van weet niet? Hier in de FAQ: Anoniem: 5897 in "Frequently Asked Questions DOC (laatste ..."#w_vloei
had ik al gelezen, gewoon ged. water ook zoals in de handleiding stond, maar omdat sommigen 27 graden halen en ik 37 vroeg ik me af wat hun er in gooide, ik doe wel goed onderzoek voordat ik begin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinkey
Anoniem: 74275 schreef op 27 april 2004 @ 22:25:
[...]

had ik al gelezen, gewoon ged. water ook zoals in de handleiding stond, maar omdat sommigen 27 graden halen en ik 37 vroeg ik me af wat hun er in gooide, ik doe wel goed onderzoek voordat ik begin
Oh, interessant, wat voor systeem heb je, misschien is die 37 graden wel normaal.

Waarbij meet je die 37 graden? Stressed? of Idle ? En wat is de kamertemperatuur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

Anoniem: 74275 schreef op 27 april 2004 @ 22:16:
hallo,

ik heb ook die reserater gekocht, maar word hij 37 graden idle...
Weet niet wat voor spullen je hebt maar 37 graden idle is niet echt goed te noemen,mijn Mobile XP op 2400Mhz wordt zo'n 32-33 graden idle op een Zalman 7000 koeler(1800rpm) en is ook aardig stil.
Staat die Reserator soms in de zon :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-01 21:59

ikman

weinig posts

ja als het 37 graden idle is is het niet best voor water koeling

mijn cpu word ook 37 graden maar dat is na anderhalf uur burn in test met enermax fan op zijn langzaamst met kamertemp van 20 graden.

xp3000+@220x11 1,7v of a7v600 mobo

[ Voor 10% gewijzigd door ikman op 27-04-2004 23:20 ]

[SPARKPLUGS] [flickr] [ijs1]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik beging nu ook erg te twijfelen over die Reserator revieuws. Ze hebben zeker getest waneer ze hem naast ene open raam hebbe neer gezet.

Om het anders te zeggen lucht staat nooit stil, alleen op de ene plek beweegt de lucht meer dan op een andere plek dus kijk even of de temperturen omlaag gaan waneer je de reserator op een andere plek plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95996

Lekker lekker lekker!!! 8) Waterkoeling, ik doe mee.
Let wel op jongens en meisjes dit is niet mijn LAN-pc. ;)
De installatie verliep goed. Had weinig ernstige problemen. Had een grote lekkage. Dit kwam mede doordat ik niet alle onderdelen had gecontroleerd. Je wordt meteen afgestraft.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0042.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0061.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0063.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0064.jpg

CPU Pent 4 EE* 2.8Ghz HT @ 3.4Ghz
*) gecasteerde Extreme. L3 2MB zit nog wel op de chip.
Temps
Idle = 17C (varieert vanwege mijn kamertemp)
Load = 28C (varieert vanwege mijn kamertemp)

Niet slecht voor een passieve koeler.
Nu nog wachten hoe de Reserator 1 de zomer overleefd.

Ikke benne blij. :P
Wat een stilte. :o

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 95996 op 03-05-2004 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32283

Wat merkwaardig, ik zie een in- en uitstromer beide aan de onderkant van die radiateur of liever: warmtewisselaar.
Het lijkt mij toe dat er reeds veel meer kennis over warmtewisselaars is dan hierin is verwerkt. De vorm van het element is massief cilindrisch. Je hebt dan per inhoud erg weinig contactoppervlakte met de buitenkant. Voorts is het nog erg verstandig om gebruik te maken van het tegenstroomprincipe. Door de koude luchtstroom tegengesteld aan de warme waterstroom te leiden, heb je gemiddeld steeds een groter temperatuurverschil, waardoor er natuurlijk sneller warmteoverdracht plaatsvindt.
Ik vind het ding er wel erg stoer uitzien, en hij lijkt ook erg netjes afgewerkt en makkelijk in gebruik. Ik zou echter pleiten voor een redesign van het element: een schoorsteeneffect met het water van boven naar beneden, en de luchtstroom andersom, eventueel met een ventilator geholpen. De vorm van de warmtewisselaar zou ik bijvoorbeeld in een "X"profiel maken, met gescheiden kamers en spruitstukken B)
Daarbij moet er natuurlijk nog een oplossing gezocht worden voor het expansieprobleem.
Koel ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 12:06
Zou je eens een 120mm fan op de bovenkant willen leggen die naar boven blaast?

Als het ff kan ook nog iets om de fan en de Reserator om te zorgen dat de lucht alleen van onderen word weggezogen.....

Volgens mij werkt ie dan nog beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:13

DaWaN

'r you wicked ??

Is het niet slim om tussen de in en uitgang een waterdicht schot te zetten om zo het water te forceren om naar boven te stromen en zo meer contact maakt met het blauwe alu (ik denk dat het alu is) om zo betere koel prestaties te krijgen. Alleen vraag ik me af op de pomp dat trekt.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je goed naar de 1e foto kijkt. Zie je dat er langs de pomp een inlaat is. Deze stuwt het warme water naar boven. Verder durf ik niet te bedenken hoe het systeem zichzelf koel houdt. Het werkt in-ieder-geval.

Ze noemen het niet voor niks reserator 1, wie weet was de reserator 2 al klaar voordat ze deze op de markt hadden??!?

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 95996 op 03-05-2004 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107041

nou, sorry, maar ik hoef zon grote toren dus echt niet naast mn kast te hebben.... Ik snap niet dat ze dit hebben verzonnen |:(
Je geeft je PC meteen huisarrest!
Geef mij maar Thermaltake 2 setje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85931

Anoniem: 32283 schreef op 03 mei 2004 @ 13:28:
Wat merkwaardig, ik zie een in- en uitstromer beide aan de onderkant van die radiateur of liever: warmtewisselaar.
Het lijkt mij toe dat er reeds veel meer kennis over warmtewisselaars is dan hierin is verwerkt. De vorm van het element is massief cilindrisch. Je hebt dan per inhoud erg weinig contactoppervlakte met de buitenkant.
Klopt, met een cilinder heb je iderdaad een kleiner oppervlak bij dezelfde inhoud. maar aangezien de buitenkant pasief met lucht wordt gekoelt zal de beperkende factor de warmte overdracht van het aluminium naar de lucht zijn.
Anoniem: 32283 schreef op 03 mei 2004 @ 13:28:Voorts is het nog erg verstandig om gebruik te maken van het tegenstroomprincipe. Door de koude luchtstroom tegengesteld aan de warme waterstroom te leiden, heb je gemiddeld steeds een groter temperatuurverschil, waardoor er natuurlijk sneller warmteoverdracht plaatsvindt.
Tegenstroom werkt inderdaad beter, maar wat is het verschil in begin en eind temperatuur? Het lijkt me een erg klein verschil en hierdoor valt het voordeel weer weg. Tevens moet je dan een fan hebben, hierdoor heb je geen stille koeling meer.
Anoniem: 32283 schreef op 03 mei 2004 @ 13:28:
Ik zou echter pleiten voor een redesign van het element: een schoorsteeneffect met het water van boven naar beneden, en de luchtstroom andersom, eventueel met een ventilator geholpen. De vorm van de warmtewisselaar zou ik bijvoorbeeld in een "X"profiel maken, met gescheiden kamers en spruitstukken B)
Daarbij moet er natuurlijk nog een oplossing gezocht worden voor het expansieprobleem.
Koel ding :)
lol, dat is bijna een proffesionele warmtewisselaar. erg stoer maar ook erg duur.
AMD Mafkees schreef op 03 mei 2004 @ 14:02:
Is het niet slim om tussen de in en uitgang een waterdicht schot te zetten om zo het water te forceren om naar boven te stromen en zo meer contact maakt met het blauwe alu (ik denk dat het alu is) om zo betere koel prestaties te krijgen. Alleen vraag ik me af op de pomp dat trekt.
Lijkt me een goed idee, zo forceer je het water een langere weg af te laten leggen langs het aluminium. maar het lijkt me dat zalman hier wel naar heeft gekeken en dat het koelen niet significant beter gaat. (vanwege de passieve koeling aan de buitenkant.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik kan me voorstellen, maar ik heb de overbodige luxe van een tweede systeem, dat als LAN-PC functioneerd.

Maar stel dat je er een 120mm fan bovenop monteert, zou de Reserator 1 dan beter koelen? Je zit dan wel weer vast aan een fan.
De enige fan die ik nu hoor is die van de adapter. Heel, héél licht op de achtergrond.
De geluidsproblemen die nu optreden zijn de DVD- en HDdrive.
Het is nooit over. :P :9

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 95996 op 03-05-2004 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren de VGA koeler geïnstalleerd.

Moest de videokaart kaal en schoonmaken. Dit is een R350 de Radeon 9800 Pro.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0013.jpg

Een mooi stukje slang uitkiezen om door te knippen, zodat ik daartussen de VGA-koelblok kan hangen. Vergeet niet dat er al water in de slangen zit. Dit maakt het lastig omdat kleine beetjes water ontsnapt bij het doorsnijden of -knippen.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0015.jpg

Zoals men ziet had ik niet de makkelijke oplossing die Zalman zelf aanbied op de site. Ik had de gehele 3 meter lange slang al opgemaakt. Ik moest voor een korte verbinding kiezen.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0020.jpg

Maar eind goed al goed. Het enige probleem dat ik had was dat de installatie van de Reserator1 je uitlegd dat de wateringang links in je kast gaat, en de uitvoer rechts. Helaas vouwde de slang daardoor dubbel en moest ik de in- en uitvoer omzetten.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0021.jpg

Het resultaat mag er zijn.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~d.vanleeuwen/DSCF0064.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85931

netjes gedaan, en wat zijn de reslultaten (temperaturen)? als je er een fan op wilt zetten zou ik de resonator in buis zetten waar die bijna klem inzit. Daarna zou ik er met een fan de lucht langs de vinnen blazen. erg lelijk maar wel het effectiefst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 12:06
niet netjes gedaan, die slang bij de VGA kaart zet veel te veel spanning op je kaart. Daar moet echt iets langers tussen in een cirkel ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Goede tip. Ik denk dat nu ook... _/-\o_
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.