Mooi stukje waterkoeling dit nieuwe ontwerp, maar wat nou als je hier vlak boven de binnekomst een stuk koper of andere geleidend spul monteert of in het midden zodat je aan de binnekant veel meer koel opervlakt creeert zodat de warmte nog beter opgevangen kan worden? Volgens mij moeten de temps dan nog ietwat dalen, lager dan kamertemp krijg je het natuurlijk nooit, zonder extreme cooling.
Dat had ik ook al gepostXiqum schreef op 05 mei 2004 @ 19:28:
Mooi stukje waterkoeling dit nieuwe ontwerp, maar wat nou als je hier vlak boven de binnekomst een stuk koper of andere geleidend spul monteert of in het midden zodat je aan de binnekant veel meer koel opervlakt creeert zodat de warmte nog beter opgevangen kan worden? Volgens mij moeten de temps dan nog ietwat dalen, lager dan kamertemp krijg je het natuurlijk nooit, zonder extreme cooling.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
Volgens mij begrijpen een heleboel mensen in dit topic niet de bedoeling van de reserator.
Als je over flowrates gaat praten, of een extra rad, dan heb je het (dus) niet begrepen.
Het draait bij deze koeler niet zozeer om de koeling (die moet wel voldoende zijn uiteraard) maar om het feit dat hij passief is, extern is en er lekker uit ziet.
Wil je 'top-of-the-notch' koeling, moet je dit ding domweg niet kopen. Daar is hij niet voor bedoeld.
Wat betreft flowrates: het hangt een beetje van je blok af. Voor een RBX blok bijvoorbeeld, geldt wel dat een hogere flowrate een betere koeling als gevolg heeft.
Voor een maze echter geldt dit niet. Zie hiervoor ook de FAQ hier, voor een normaal waterkoelsysteem is de flowrate totaal irrelevant, zolang hij maar boven een bepaalde drempelwaarde zit. Je kunt dan wel een veel hogere flowrate gaan aanleggen, maar hierdoor zal je temp hooguit 1 of 2 graden schelen. Vrij zinloos dus om je EUR220 kostende reserator te voorzien van een andere pomp.
//edit
wat betreft het risico op lekkages.. dat is bij deze zalman niet groter of kleiner dan bij welk waterkoel-setje dan ook.
Als je over flowrates gaat praten, of een extra rad, dan heb je het (dus) niet begrepen.
Het draait bij deze koeler niet zozeer om de koeling (die moet wel voldoende zijn uiteraard) maar om het feit dat hij passief is, extern is en er lekker uit ziet.
Wil je 'top-of-the-notch' koeling, moet je dit ding domweg niet kopen. Daar is hij niet voor bedoeld.
Wat betreft flowrates: het hangt een beetje van je blok af. Voor een RBX blok bijvoorbeeld, geldt wel dat een hogere flowrate een betere koeling als gevolg heeft.
Voor een maze echter geldt dit niet. Zie hiervoor ook de FAQ hier, voor een normaal waterkoelsysteem is de flowrate totaal irrelevant, zolang hij maar boven een bepaalde drempelwaarde zit. Je kunt dan wel een veel hogere flowrate gaan aanleggen, maar hierdoor zal je temp hooguit 1 of 2 graden schelen. Vrij zinloos dus om je EUR220 kostende reserator te voorzien van een andere pomp.
//edit
wat betreft het risico op lekkages.. dat is bij deze zalman niet groter of kleiner dan bij welk waterkoel-setje dan ook.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2004 19:50 ]
FOUT!!! Met bong koelling kan iig de water temperatuur onder de kamer temperatuur komen, zie ThaKiller in "[WC] Het grote waterkoelingtopic deel VIII"Xiqum schreef op 05 mei 2004 @ 19:28:
Vraagje: Wat voor soort slangen zitten erbij? Mijn MoBo heeft niet vier van die gaatjes om het meegeleverde CPU block mee te monteren dus heb een andere nodig, maar nergens is vermeld welk formaat slangen er gebruikt word...
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Verwijderd
Ik zit helaas op mijn werk dus kan niet in een-twee-drie in de handleiding neuzen.Vraagje: Wat voor soort slangen zitten erbij? Mijn MoBo heeft niet vier van die gaatjes om het meegeleverde CPU block mee te monteren dus heb een andere nodig, maar nergens is vermeld welk formaat slangen er gebruikt word...
Maar Google doet wonderen (tip).
In een review stond het volgende:
Er zijn twee formaten, het zijn stevige slangen.13x10mm and 12x8mm
Een andere vraag, kun je specifiek neerzetten wat voor mobo je hebt. Zalman neemt veel moeite om hen CPU waterkoeler op zoveel mogelijk Mobo te kunnen laten installeren. Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat de installatie niet zal gaan.
Ik hoop dat dit geholpen heeft?
grt.
Bendor@ Celle®on
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 12:21 ]
Dat helpt zeker.. ik heb veel reviews gelezen, maar deze gemist...DankVerwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 12:16:
[...]
Ik zit helaas op mijn werk dus kan niet in een-twee-drie in de handleiding neuzen.
Maar Google doet wonderen (tip).
In een review stond het volgende:
[...]
Er zijn twee formaten, het zijn stevige slangen.
Een andere vraag, kun je specifiek neerzetten wat voor mobo je hebt. Zalman neemt veel moeite om hen CPU waterkoeler op zoveel mogelijk Mobo te kunnen laten installeren. Lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk dat de installatie niet zal gaan.
Ik hoop dat dit geholpen heeft?
grt.
Bendor@ Celle®on
<edit: herstel die review wel gelezen, maar over die connectors heen gelezen

Er zitten dus 2 maten slangen bij??
Ik heb een GigaByte GA-7N400PRO2 en daar zitten geen gaatjes in AFAIK
[ Voor 7% gewijzigd door ToolkiT op 10-05-2004 12:31 ]
Verwijderd
Neen,
De aansluitpluggen kunnen de hierboven genoemde maten hebben.
Wil je meer maten hebben, moet je de ZM-WB2 CPU Waterblock los kopen.
Dan kun je kiezen uit maar liefst 3 maten.
Dus kun je beter een ander waterkoelsysteem kopen.
En dat van je moederbord levert wel wat problemen op. Ik ben ook niet diegene die je aanraad om zelf gaten te boren.
Maar hou ons op de hoogte, ik ben zeker wel benieuwd hoe het gaat en hoe je dit gaat oplossen.
Het enige, en ook meteen het grootste probleem, is dat er alleen maar extra fittings(aansluitpluggen) zijn voor de CPU koeler en niet voor de Reserator 1.You will also notice that you get a range of different sized fittings for tubes of sizes 8mmx10mm, 8mmx11mm and 10mmx13mm.
En dat van je moederbord levert wel wat problemen op. Ik ben ook niet diegene die je aanraad om zelf gaten te boren.

Maar hou ons op de hoogte, ik ben zeker wel benieuwd hoe het gaat en hoe je dit gaat oplossen.
OK, net hier besteld:Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:28:
-UV Reactive Dye
-3 meter ClearFLEX 60 Tubing
-Swiftech MCW20-R
-Swiftech Hose Reducers (2 pk)
-Swiftech MCW5002GST
Dit hoort allemaal te passen (met die hose reducers voor de chipset block)
Krijg het eind van de week binnen...
Van het weekend dus knutselen..
Verwijderd
Nice... foto's posten in het weekend of begin volgende week. Mooi setje.
Ik hoop dat de installatie niet al te veel problemen oplevert.
Succes is je toegewenst.
Ik hoop dat de installatie niet al te veel problemen oplevert.
Succes is je toegewenst.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 11:00 ]
Verwijderd
Fout. Er is genoeg rommel op de markt die ik niet in m'n pc zou stoppen. Als je Zalman koopt, weet je dat je kwaliteit koopt en dat de kans op defecten lager is en de garantiecondities beter.Verwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 19:49:
Verwijderd
Denk ik wel. Ik weet niet hoe handig je bent, maar je zou natuurlijk de bevestiging aan kunnen passen aan de Xeon koeler bracket. Of je neemt gewoon Xeon waterblokken zoals die van Swiftech.Dromer schreef op 09 mei 2004 @ 10:49:
Zou dit ding ( of het cpu blok ) ook geschikt gemaakt kunnen worden voor xeons ?
edit:
.. en sluit die aan op de Reserator 1
.. en sluit die aan op de Reserator 1
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 16:10 ]
Verwijderd
100% mee eensVerwijderd schreef op 05 mei 2004 @ 19:49:
Volgens mij begrijpen een heleboel mensen in dit topic niet de bedoeling van de reserator.
//edit
mmmm vaag, had een post gedaan met link naar foto's van Casemode Stage 1.. maar die is weg...
anyway hier wat oude foto's om een beetje idee te krijgen van mijn mod..
http://www.ofoto.com/I.js...q4h.hk7zbnh&x=0&y=-vf8yee
Vond ik ook een beetje weinig, maar jaVerwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 07:49:
Pff 131 foto's?
Je kan ook alleen de thumbs bekijken en er her en der 1 in fullsize bekijken hoor
Verwijderd
haha juist ja.. rood wit blauwe case... mist alleen nog de oranje wimpel aan je caseToolkiT schreef op 13 mei 2004 @ 04:40:
mmmm vaag, had een post gedaan met link naar foto's van Casemode Stage 1.. maar die is weg...
Maar ben ik nou de enige die de prijs van de Zalman Reserator veelste hoog vind? Zoveel steldt dat ding toch ook niet voor, winst gehalte voor deze set is wel erg hoog hoor. Natuurlijk hij ziet er leuk uit maar het gene wat je krijgt staat natuurlijk totaal niet in vergelijking met wat je betaald. EUR220 is veelste veel voor zo'n betrekkelijk simpel setje als je het mij vraagt.
offtopic:
ik vind trouwens bijna alle wc's zeer aan de prijs
Verwijderd
Ik vind het setje ook veel te duur in verhouding met de koelprestaties.,denk dat als je de spullen los koopt je voor minder veel beter spul kan krijgen.
Verwijderd
Helemaal mee eens. Maar je moet ook even denken aan de afzetmarkt. Er zijn natuurlijk niet trosse mensen die wc hebbenVerwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:11:
[...]
haha juist ja.. rood wit blauwe case... mist alleen nog de oranje wimpel aan je case![]()
Maar ben ik nou de enige die de prijs van de Zalman Reserator veelste hoog vind? Zoveel steldt dat ding toch ook niet voor, winst gehalte voor deze set is wel erg hoog hoor. Natuurlijk hij ziet er leuk uit maar het gene wat je krijgt staat natuurlijk totaal niet in vergelijking met wat je betaald. EUR220 is veelste veel voor zo'n betrekkelijk simpel setje als je het mij vraagt.
offtopic:
Die oranje wimpel komt mischien nog wel op de monitorenVerwijderd schreef op 13 mei 2004 @ 10:11:
[...]
haha juist ja.. rood wit blauwe case... mist alleen nog de oranje wimpel aan je case![]()
offtopic:
Hier kost de reserator trouwens omgerekend maar E160 dat scheelt dus nogal een stuk
Voorproefje van stage II:
http://www.ofoto.com/I.js...q4h.33api0nd&x=0&y=kjskrc
(nog maar 2 foto's
Ik ga toch liever voor een vertrouwde winkel in de buurt, zoals Informatique. Hij is dan wel een stukkie duurder, maar ik heb daarbij dan fijner gevoel dat alles goed gaat lopen.
Voor de mensen die er al eentje hebben... zit er genoeg koelpasta bij? Om van processor te wisselen? Want ik koop er nu dus 1, voor m'n Celeron, en na de vakantie koop ik een P4 3,4 Ghz erbij, dan moet ik wel genoeg koelpasta hebben...
Wat betreft de montage, die schijnt vrij makkelijk te zijn, dus dat zal het probleem niet worden...
Voor de mensen die er al eentje hebben... zit er genoeg koelpasta bij? Om van processor te wisselen? Want ik koop er nu dus 1, voor m'n Celeron, en na de vakantie koop ik een P4 3,4 Ghz erbij, dan moet ik wel genoeg koelpasta hebben...
Wat betreft de montage, die schijnt vrij makkelijk te zijn, dus dat zal het probleem niet worden...
Gebruik gewoon Artic Silver man!! Dat spul is goed en niet zo duur iets van 5 euro ofzow.. Dat kan je toch wel missen als je een 3,4 Ghz cpu gaat halentwinkey schreef op 14 mei 2004 @ 14:53:
Ik ga toch liever voor een vertrouwde winkel in de buurt, zoals Informatique. Hij is dan wel een stukkie duurder, maar ik heb daarbij dan fijner gevoel dat alles goed gaat lopen.
Verwijderd
Je kan in de zalman wb2 blok ook 3/8 slang pilaren in draaien ;-), dan passen er veel grotere slangen er op.Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 13:28:
Neen,![]()
[...]
Het enige, en ook meteen het grootste probleem, is dat er alleen maar extra fittings(aansluitpluggen) zijn voor de CPU koeler en niet voor de Reserator 1.
En dat van je moederbord levert wel wat problemen op. Ik ben ook niet diegene die je aanraad om zelf gaten te boren.![]()
Update:
Waterkoeling zit er in en werkt als een zonnetje! Wat een verschil in geluid zeg!!
Foto's zijn toegevoegd hier
Maar helaas ging niet alles zonder horten en stoten...
-CPUblok... Heel even dacht ik dat ze me de verkeerde gestuurd hadden.. er stond intel op het doosje en het leek erop dat het voor geen meter op mijn mobo paste...en de handleiding beschreef alleen montage voor een intel CPU..
Maar na de extra onderdelen en het blok zelf even onderzocht te hebben onddekte ik dat als ik het metalen plaatje eraf schroefde en de haakjes gebruikte het wel past.. pfoei...
-Chipset blok. De slangen meegeleverd bij Reserator zijn eigenlijk net iets te dik waardoor de bevestigingsring net niet past...dat zorgde dus voor een lekkage bij de eerste testrun..
Na wat creatief werk en wat gepaste kracht paste het wel.. maar wel een boel tijd verloren vanwege uitdrogen kast..
-Schakelaars oude case fans. Het gele draadje is blijkbaar de RPM monitor en niet de power zoals ik ergens gelezen had.. of tewel die onderbreken zet de fan niet uit
moet TZT dus aangepast worden..
-Front display, hier zit een alarm op dus zodra de Casefan/CPUfan uitgaan gaat ie piepen als waarschuwing
daar moeten we wat voor vinden..
-en het vervelendste... mijn PCI videokaart voor mijn 2 monitor is kaduk
het afdekplaatje was niet helemaal recht en hij zat dus schuin in het slot... kaduk dus..
Nadeel is dat windows nu in de war is en de logon opties op een niet bestaand scherm plaatst.. ik kan dus alleen in safe mode werken
Waterkoeling zit er in en werkt als een zonnetje! Wat een verschil in geluid zeg!!
Foto's zijn toegevoegd hier
Maar helaas ging niet alles zonder horten en stoten...
-CPUblok... Heel even dacht ik dat ze me de verkeerde gestuurd hadden.. er stond intel op het doosje en het leek erop dat het voor geen meter op mijn mobo paste...en de handleiding beschreef alleen montage voor een intel CPU..
Maar na de extra onderdelen en het blok zelf even onderzocht te hebben onddekte ik dat als ik het metalen plaatje eraf schroefde en de haakjes gebruikte het wel past.. pfoei...
-Chipset blok. De slangen meegeleverd bij Reserator zijn eigenlijk net iets te dik waardoor de bevestigingsring net niet past...dat zorgde dus voor een lekkage bij de eerste testrun..
Na wat creatief werk en wat gepaste kracht paste het wel.. maar wel een boel tijd verloren vanwege uitdrogen kast..
-Schakelaars oude case fans. Het gele draadje is blijkbaar de RPM monitor en niet de power zoals ik ergens gelezen had.. of tewel die onderbreken zet de fan niet uit
-Front display, hier zit een alarm op dus zodra de Casefan/CPUfan uitgaan gaat ie piepen als waarschuwing

-en het vervelendste... mijn PCI videokaart voor mijn 2 monitor is kaduk
Nadeel is dat windows nu in de war is en de logon opties op een niet bestaand scherm plaatst.. ik kan dus alleen in safe mode werken
Verwijderd
Mooie modificatie. Ziet er allemaal goed uit. Heb je ook nog wat difinitieve foto's waar je alles weer terug op je bureau hebt kunnen plaatsen?
Wel leuk dat er een lekkage was, had ik ook. Mijn eerste run had ik nog niets vast gemaakt op mijn hardware. Behalve de doorlusslangen die door de kast moesten.
Alleen mijn lekkage zat in de Reserator 1 zelf. De afsluiting van de waterpomp stroomkabel was niet goed dichtgedraaid. Daar schoot het water uit.
*gedachte* 'Wel handig die chipset koeling.'
Ga je na je installatie nog een luchtflow toelaten of schakel je alle ventilatoren uit? Bij mij is het over en uit met de ventilatoren en moet zeggen het is een geweldige stilte. Slapen met de computer aan en rustige klassieke muziek op de achtergrond is beter dan ooit tevoren.
Wel leuk dat er een lekkage was, had ik ook. Mijn eerste run had ik nog niets vast gemaakt op mijn hardware. Behalve de doorlusslangen die door de kast moesten.
Alleen mijn lekkage zat in de Reserator 1 zelf. De afsluiting van de waterpomp stroomkabel was niet goed dichtgedraaid. Daar schoot het water uit.
*gedachte* 'Wel handig die chipset koeling.'
Ga je na je installatie nog een luchtflow toelaten of schakel je alle ventilatoren uit? Bij mij is het over en uit met de ventilatoren en moet zeggen het is een geweldige stilte. Slapen met de computer aan en rustige klassieke muziek op de achtergrond is beter dan ooit tevoren.

PC staat naast buro en Reserator staat aan andere kant van buro (past net...dunne blauwe slang had net iets langer gemogen)Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 13:41:
Mooie modificatie. Ziet er allemaal goed uit. Heb je ook nog wat difinitieve foto's waar je alles weer terug op je bureau hebt kunnen plaatsen?;)
Scheelt weer een fan...Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 13:41:
*gedachte* 'Wel handig die chipset koeling.';)
Fans zijn in principe uit, voeding geeft iets airflow in kast.Verwijderd schreef op 17 mei 2004 @ 13:41:Ga je na je installatie nog een luchtflow toelaten of schakel je alle ventilatoren uit? Bij mij is het over en uit met de ventilatoren en moet zeggen het is een geweldige stilte. Slapen met de computer aan en rustige klassieke muziek op de achtergrond is beter dan ooit tevoren.![]()
Intake fan heb ik helemaal verwijderd, de 2 uittakes zitten er nog in maar niet aangesloten. de bedoeling was om ze schakelbaar te maken (met schakelaar voorop) maar dat werkt nog niet.. komt nog.
Op die maniet kan ik extra airflow creeeren als het nodig is (leesL tijdens gamen) en anders uitzetten.
Hij is nu zonder fans super stil, als je hem boot en de HD nog niet draait hoor je gewoon niks
Maar ondanks dat is het een wereld van verschil, mijn vrouw is ook overtuigd, en die kan nog wel een zeer sceptisch zijn als het om computers etc gaat
Zo zie je maar weer, het is nooit af
Verwijderd
offtopic:
Klopt de mijne kijkt ook altijd heel raar als ik weer met een flinke doos binnen kom lopen.
Enfin... de een leest boeken, de ander hangt buiten te sleutelen aan zijn auto en wij knutselen aan onze computer(s).
Niet dat ik mijn vriendin daardoor verwaarloos. Neuh! Ik hou haar goed gesmeerd*, aan alle wensen van dien. (*niet dubbelzinnig bedoeld)
Klopt de mijne kijkt ook altijd heel raar als ik weer met een flinke doos binnen kom lopen.
Enfin... de een leest boeken, de ander hangt buiten te sleutelen aan zijn auto en wij knutselen aan onze computer(s).
Niet dat ik mijn vriendin daardoor verwaarloos. Neuh! Ik hou haar goed gesmeerd*, aan alle wensen van dien. (*niet dubbelzinnig bedoeld)
Mijn chipset wordt passief gekoeld.
Nu het weer wat warmer wordt zie ik aan mijn temp-sensor in de kast de temperatuur oplopen tot 50C. Da's niet niks. Maar de CPU meeting is vele malen lager, 37C. Ik hoef maar 1 knop aan te raken en 4 fans springen aan.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2004 11:22 ]
Ik heb gisteren de Reserator 1 binnen gekregen en ben gelijk aan de slag gegaan, zie hier het resultaat:
En jezus, wat is die koeltoren groot

Zie hier het waterblok:

Alles compleet:

Ik vind deze set een hele verbetering tov. van mijn oude set (een Asetek KT12) lawaai van fan is verdwenen, je hoeft geen gaten te maken in je kast, mocht de radiator niet passen, mooi dingetje
Temperaturen waren 35 graden idle en 45 stressed, wat wel zo is, is dat de temperatuur heel langzaam oploopt en ook weer heel langzaam koeler wordt, door de grote hoeveelheid water (er ging 2,5 liter in).
En jezus, wat is die koeltoren groot

Zie hier het waterblok:

Alles compleet:

Ik vind deze set een hele verbetering tov. van mijn oude set (een Asetek KT12) lawaai van fan is verdwenen, je hoeft geen gaten te maken in je kast, mocht de radiator niet passen, mooi dingetje
Temperaturen waren 35 graden idle en 45 stressed, wat wel zo is, is dat de temperatuur heel langzaam oploopt en ook weer heel langzaam koeler wordt, door de grote hoeveelheid water (er ging 2,5 liter in).
Ik kan het nauwelijks netter maken dan zoals het nu is ik heb mn best gedaan om de kabels weg te werken, maar meer is er in deze kast niet mogelijk helaasaramdin schreef op 27 mei 2004 @ 18:16:
Wel een rommel in je kast zeg! Maar een kewl speeltje
Lol, ik heb dezelfde Enermax bovenin mn kast gehangen![]()
Het zit gewoon te vol met hardware
Van die Enermax heb ik 3x 8 cm en 1x 9 cm (bovenin)
[ Voor 5% gewijzigd door Lennieboy83 op 27-05-2004 19:06 ]
He, da's toevalig, die heb ik ook!!
Ik heb nu ook het VGA blokje erin hangen
temperaturen blijven vrijwel gelijk
Voor foto zie paar posts terug (VGA blok staat er ook op).
temperaturen blijven vrijwel gelijk
Voor foto zie paar posts terug (VGA blok staat er ook op).
Verwijderd
Ziet er goed uit SCSI. Het is wel een stilte of niet?
Heveel GB zijn die zes HDD's bij elkaar?
Het lijkt wel of je Reserator1 twee meter verderop staat aangesloten?
[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 13:41 ]
Verwijderd
Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 13:40:
Hard Disk(s) 18,4GB Fujitsu MAS, 18.4GB Seagate X15-36LP, 36.7GB Seagate 15K.3, 2x Fujitsu MAP 36GB, 120 GB Seagate Barracuda V
Idd erg nice... BTW, waar heb je dat 5e 'chieftec fan rekje' vandaan?
/edit
of zit dat standaard op een chieftec bigtower?

Ik heb niets gezegd

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-06-2004 15:13 ]
Verwijderd
Daar zat ik ook al aan te denken toen ik hem zagVerwijderd schreef op 16 april 2004 @ 15:49:
vind de groote van dat reservoir toch wel iets te groot. Zie het al zo gebeuren dat ik per ongeluk dat reservoir omstoot.Ga dan toch liever Aquarius II. Die is toch wat compacter. Voor de rest ziet het er wel mooi uit.
Wel mooi, alleen zou ik dan toch voor de Aquarius II gaan die compacter is en bovendien ook veel goedkoper
Ik kan je vertellen, het is geluidloos dus en de temps zijn ook zeer goed, nog lager dan mn vorige waterkoeling setup (een Asetek KT12).Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 13:40:
Die zes schijven zijn bij elkaar: 1x120+3x36+2x18=264 GB, maar ik moet er wel bij zeggen, het lijkt meer dan dat het is SCSI schijven zijn niet zo groot maar wel snel en betrouwbaar
Die Reserator staat zowat naast de PC (20 cm ernaast ofzo), manier van fotograferen
Waar bedoel je preciesVerwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:08:
![]()
Idd erg nice... BTW, waar heb je dat 5e 'chieftec fan rekje' vandaan?
/edit
of zit dat standaard op een chieftec bigtower?
Ik heb niets gezegd![]()

VAlt wel mee hoor, de reserator is helemaal waterdicht, dop aan de bovenkant heeft schroefdraad, dus als je hem omstoot loopt ie niet meteen leeg, tenzij je de slangen eruit trekt..Verwijderd schreef op 03 juni 2004 @ 15:44:
[...]
Daar zat ik ook al aan te denken toen ik hem zagBoem, watergekoelde vloer heb je dan
![]()
Wel mooi, alleen zou ik dan toch voor de Aquarius II gaan die compacter is en bovendien ook veel goedkoper
Verwijderd
Hej jongens...ik keek ff op de site van Zalman en toen zag ik dat de Reserator maar 1.274 m2 oppervlak heeft aan de buitenkant...dat is eigenlijk helemaal niet zoveel.
Toen keek ik even bij Conrad wat koelprofielen kosten...toen kwam ik deze tegen:
Conrad vertikt een direct link, dus ik post maar ff wat info hier.
Artikelnr.: 188557 - 8A
100x100mm
€5,35 en 4,82 als je er 10 besteld (hint hint)
Artikelnr.: 188590 - 8A
159x200mm
€12,08 en 10,88 als je er 10 besteld.
Dit is een wat grotere lap.
Artikelnr.: 187852 - 8A
159x100mm
€6,71 en 6,04 per 10.
Iets groter dan die van 10x10 en ook goedkoper per vierkante meter
hier ga ik voor...
Hijs 15,9x10 cm. Hij is 1.5cm hoog, en heeft daardoor een oppervlak van 715.5 Cm2. Als je dus bijvoorbeeld 4 van deze dingen koopt hebt je een oppervlak van 2892Cm2, wat toch meer dan dubbel het oppervlak is van de Reserator. Voor €24.68 koop je het koelprofiel. Dan moet je nog een pomp en wat bouwmaterialen, maar het is iig ongeveer een kwart van de prijs van de reserator.
Ik ga toch maar een kijken of ik nog geld heb om zelf een reserator te bouwen
bouwplannen zijn in opbouw 
PS Er zullen waarschijnlijk rekenfouten in mijn verhaal zitten, maar de strekking lijkt me duidelijk. Waarschijnlijk zijn er ook wel winkels waar dit koelprofiel goedkoper te halen is, maar Conrad is lekker dichtbij voor mij
... ik ruik een IA...
Toen keek ik even bij Conrad wat koelprofielen kosten...toen kwam ik deze tegen:
Conrad vertikt een direct link, dus ik post maar ff wat info hier.
Artikelnr.: 188557 - 8A
100x100mm
€5,35 en 4,82 als je er 10 besteld (hint hint)
Artikelnr.: 188590 - 8A
159x200mm
€12,08 en 10,88 als je er 10 besteld.
Dit is een wat grotere lap.
Artikelnr.: 187852 - 8A
159x100mm
€6,71 en 6,04 per 10.
Iets groter dan die van 10x10 en ook goedkoper per vierkante meter
Hijs 15,9x10 cm. Hij is 1.5cm hoog, en heeft daardoor een oppervlak van 715.5 Cm2. Als je dus bijvoorbeeld 4 van deze dingen koopt hebt je een oppervlak van 2892Cm2, wat toch meer dan dubbel het oppervlak is van de Reserator. Voor €24.68 koop je het koelprofiel. Dan moet je nog een pomp en wat bouwmaterialen, maar het is iig ongeveer een kwart van de prijs van de reserator.
Ik ga toch maar een kijken of ik nog geld heb om zelf een reserator te bouwen
PS Er zullen waarschijnlijk rekenfouten in mijn verhaal zitten, maar de strekking lijkt me duidelijk. Waarschijnlijk zijn er ook wel winkels waar dit koelprofiel goedkoper te halen is, maar Conrad is lekker dichtbij voor mij
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 09:38 ]
Verwijderd
Ik had vanochtend even gemaild naar Clofis.nl, die hebben namelijk Seifert koelprofielen in hun assortiment. Ik heb gevraagd om een prijsopgave van koelprofielen van 100mm x 150mm x 40mm. Het oppervlak van 1 profiel is dan 900cm2 !!!! das wel veel 
Dit type KL244, in 150m hoogte kost 10,90 per stuk ex. BTW
Verzendkosten zal met dit gewicht 15,- extra zijn ex. BTW. (ze zitten in Zoetermeer)
Dus voor 70 euro inc. BTW heb je deze profielen thuis. Dan moet je ze aan elkaar plakken/lassen/whatever, slangtules erop en een onderkant en bovenkant erin maken. (plexi + lampjes
) Tis veel geld, en stukken duurder dan een gewone rad van de sloop. Maar wel goedkoper dan de Reserator. En als je bij Zoetermeer in de buurt woont dan word het 15 euro goedkoper 
22.52: Ik heb zojuist orkestrepetitie gehad, even gepraat met een hoogleraar Natuurkunde die daar 1e viool speelt...hij zei dat als de (nep) Reserator afhankelijk is van stijgende lucht voor de koeling dat je er dan beter een behuizing omheen kunt maken, dan koelde het beter. Als het een combinatie is tussen straling en stijgende lucht dan moest je een behuizing nemen die dus wel warmtestraling doorlaat. Glas in ieder geval, plexi zal ik morgen even testen op infrarood doorlaatbaarheid.
Hij zei ook dat je het beste volgens het tegenstroomprincipe een toren kon bouwen. Dus als de lucht stijgt dan moet je het 'hete' water bovenin inpompen en het 'koude' water beneden afvoeren. Turbulentie is zeer goed voor de koelprestaties, omdat dan meer water de zijkanten raakt en het totaal dus meer warmte afgeeft.
Verzendkosten zal met dit gewicht 15,- extra zijn ex. BTW. (ze zitten in Zoetermeer)
Dus voor 70 euro inc. BTW heb je deze profielen thuis. Dan moet je ze aan elkaar plakken/lassen/whatever, slangtules erop en een onderkant en bovenkant erin maken. (plexi + lampjes
22.52: Ik heb zojuist orkestrepetitie gehad, even gepraat met een hoogleraar Natuurkunde die daar 1e viool speelt...hij zei dat als de (nep) Reserator afhankelijk is van stijgende lucht voor de koeling dat je er dan beter een behuizing omheen kunt maken, dan koelde het beter. Als het een combinatie is tussen straling en stijgende lucht dan moest je een behuizing nemen die dus wel warmtestraling doorlaat. Glas in ieder geval, plexi zal ik morgen even testen op infrarood doorlaatbaarheid.
Hij zei ook dat je het beste volgens het tegenstroomprincipe een toren kon bouwen. Dus als de lucht stijgt dan moet je het 'hete' water bovenin inpompen en het 'koude' water beneden afvoeren. Turbulentie is zeer goed voor de koelprestaties, omdat dan meer water de zijkanten raakt en het totaal dus meer warmte afgeeft.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2004 23:13 ]
die zelfgemaakte reserator is wel een interesant plan, wel zorgen dat het goed waterdicht isVerwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 16:03:
Ik had vanochtend even gemaild naar Clofis.nl, die hebben namelijk Seifert koelprofielen in hun assortiment. Ik heb gevraagd om een prijsopgave van koelprofielen van 100mm x 150mm x 40mm. Het oppervlak van 1 profiel is dan 900cm2 !!!! das wel veel
Dus voor 70 euro inc. BTW heb je deze profielen thuis. Dan moet je ze aan elkaar plakken/lassen/whatever, slangtules erop en een onderkant en bovenkant erin maken. (plexi + lampjes) Tis veel geld, en stukken duurder dan een gewone rad van de sloop. Maar wel goedkoper dan de Reserator. En als je bij Zoetermeer in de buurt woont dan word het 15 euro goedkoper
Over temps, ik heb hem nu een paar dagen aanstaan en de temp is niet gestegen, blijft rond 38-40 hangen
Verwijderd
Dat komt wel goed, gewoon een paar schroeven erin en dat afsmeren met kit ofzo.ToolkiT schreef op 08 juni 2004 @ 08:58:
[...]
die zelfgemaakte reserator is wel een interesant plan, wel zorgen dat het goed waterdicht is
..waar woon jij...?Over temps, ik heb hem nu een paar dagen aanstaan en de temp is niet gestegen, blijft rond 38-40 hangenwel voordeel is dat het hier winter is en dus wat koeler..
Verwijderd
Ehmm eens denken... 15,9 x 10 = 159, dan maal 2 ofzo om het oppervlakte van de ribben te krijgen levert 318 cm2 op.Verwijderd schreef op 07 juni 2004 @ 09:21:
Hijs 15,9x10 cm. Hij is 1.5cm hoog, en heeft daardoor een oppervlak van 715.5 Cm2. Als je dus bijvoorbeeld 4 van deze dingen koopt hebt je een oppervlak van 2892Cm2, wat toch meer dan dubbel het oppervlak is van de Reserator.
MAAARRR, 318 cm2 is niet 0,3 m2, maar 0,03 m2
Dat betekent dat je 1,2 m2 / 0,03 cm2 per rib = 40 van die dingen nodig hebt, en das wel weer erg duur vind je ook niet?

EDIT:
dat Conrad blijft wel leuk, je zou beter hetvolgende koellichaam kunnen uitzoeken denk ik: Art# 188824 - 89
Dat is 200 x 150 x 40 -> 0,12 m2
Als je hier nou één zijkant van je pc mee `bedekt` en water aan de binnenkant langs laat lopen in een soort bak, dan heb je 6 van die platen nodig, dat kost 161 Euro, en daar heb je dan 0,72 m2 voor.
Kortom: zelfbouw is leuk, maar veel te duur op deze manier.
Iemand enig idee waar je zo`n koelplaat van 300 x 400 x 40 mm zou kunnen krijgen? Als je er daar (betaalbaar) twee van vind, heb je een groter oppervlakte dan die reserator en kan je een passieve kast bouwen waarvan de zijkaten de heatsink zijn.
Ik bodoel dus hetvolgende qua bouw:
] |..................| [
] |___________| [
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2004 12:15 ]
Ik zit er ook over te denken om aan de reserator te gaan beginnen.
Ik vind het alleen wel zo plezierig als dat ding tegelijkertijd aan gaat met mijn PC.
Wat is hier de makkelijkste oplossing voor?
Het liefst zou ik gewoon een molex gebruiken zodat ik niet aan mijn voeding hoef te rommelen.
Ik vind het alleen wel zo plezierig als dat ding tegelijkertijd aan gaat met mijn PC.
Het liefst zou ik gewoon een molex gebruiken zodat ik niet aan mijn voeding hoef te rommelen.
Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!
Makkelijkste oplossing ooit: Je pc op dezelfde stekkerdoos aansluiten als je Reserator. Liefste eentje met een schakelaar.JDVB schreef op 24 juni 2004 @ 17:35:
Ik zit er ook over te denken om aan de reserator te gaan beginnen.
Done!
Hoef je nix aan kabels e.d. te klooien, vervalt je garantie ook niet
Hoe kan die dan opstarten als mijn PC aangaat?
Andere aparaten die op hetzelfde stekkerblok zitten gaan ook niet automatisch aan. (op dat stekkerblok heb ik een ander stekkerblok aangesloten met een heleboel eraan).
Of heb je het nu over een speciale stekkerdoos die de overige aparaten stroom geeft als de master aangaat? Idien dit het geval is vraag ik me af of de PC terwijl deze uit staat niet teveel verbruikt om gezien te worden als actief aparaat. Of valt dat wel mee (Zalman 400W PSU (met ondersteuning SATA)).
Andere aparaten die op hetzelfde stekkerblok zitten gaan ook niet automatisch aan. (op dat stekkerblok heb ik een ander stekkerblok aangesloten met een heleboel eraan).
Of heb je het nu over een speciale stekkerdoos die de overige aparaten stroom geeft als de master aangaat? Idien dit het geval is vraag ik me af of de PC terwijl deze uit staat niet teveel verbruikt om gezien te worden als actief aparaat. Of valt dat wel mee (Zalman 400W PSU (met ondersteuning SATA)).
Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!
Verwijderd
Dit was een hele domme schaampost..................
[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2004 19:03 ]
Ondertussen ben ik er nog niet uit,
maar zou bij het vinden van een goede oplossing
(eentje die ik zelf in elkaar kan flanzen),
mijn oude zalman CPU koeler aan iemand anders kadeau willen doen.
Ik snap nu nog niet hoe ik mijn reserator automatisch mee zou kunnen laten starten door deze op het zelfde stekkerblok te zetten.
maar zou bij het vinden van een goede oplossing
(eentje die ik zelf in elkaar kan flanzen),
mijn oude zalman CPU koeler aan iemand anders kadeau willen doen.
Ik snap nu nog niet hoe ik mijn reserator automatisch mee zou kunnen laten starten door deze op het zelfde stekkerblok te zetten.
[ Voor 12% gewijzigd door JDVB op 24-06-2004 23:18 ]
Simpel:JDVB schreef op 24 juni 2004 @ 21:57:
Je zet ze beide op het schakelbare blok, als je je PC uit zet gooi je schakelaar blok om en alles is uit...
Nadeel is wel dat je PC helemaal geen stroom krijgt en dus potentieel je CMOS baterij leeg kan raken...
Een andere oplossing is een relais gebruiken, er is hier al een topic over geopend..
Als ik verhuisd ben zit ik daar aan te denken.. tot die tijd hang ik de kabel met schakelaar over mijn toetsenbord als ik de PC uitzet.. op die manier kan ik het niet vergeten.. het enige wat ik kan vergeten is hem uit zetten en de kabel over mijn TB te leggen, maar dan draait de koeling nog, dus dat is minder erg dan koeling vergeten aan te zetten..
<edit> zie ook dit draadje:
Master/slave stekkerdoos
[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 25-06-2004 07:47 ]
Verwijderd
Ik vraag me af ik heb hem ook besteld namelijk. (+vga setje)
Je krijg 2 vga koelers ati/nvidia als ik de ati gebruik en ik zet de nvidia vga koeler
op mijn northbridge :-)
Je krijg 2 vga koelers ati/nvidia als ik de ati gebruik en ik zet de nvidia vga koeler
Is dit niks voor hem ?http://www.aacc.nl/SC_items/200305/2003053001.HW.Trust_Power_master.htmlToolkiT schreef op 25 juni 2004 @ 06:45:
[...]
Simpel:
Je zet ze beide op het schakelbare blok, als je je PC uit zet gooi je schakelaar blok om en alles is uit...
Nadeel is wel dat je PC helemaal geen stroom krijgt en dus potentieel je CMOS baterij leeg kan raken...
Een andere oplossing is een relais gebruiken, er is hier al een topic over geopend..
Als ik verhuisd ben zit ik daar aan te denken.. tot die tijd hang ik de kabel met schakelaar over mijn toetsenbord als ik de PC uitzet.. op die manier kan ik het niet vergeten.. het enige wat ik kan vergeten is hem uit zetten en de kabel over mijn TB te leggen, maar dan draait de koeling nog, dus dat is minder erg dan koeling vergeten aan te zetten..
<edit> zie ook dit draadje:
Master/slave stekkerdoos
Alternate 19 €
[ Voor 15% gewijzigd door Haeg op 01-07-2004 22:52 ]
Past dat? er zit wel een beweegbaar armpje op dus misschien wel..Verwijderd schreef op 01 juli 2004 @ 10:39:
Ik vraag me af ik heb hem ook besteld namelijk. (+vga setje)
Ik heb die Vga koelers ook, zitten trouwens ook heatsinks bij voor op je geheugen
Da's precies wat ie nodig heeft!Haeg schreef op 01 juli 2004 @ 22:34:
[...]
Is dit niks voor hem ?http://www.aacc.nl/SC_items/200305/2003053001.HW.Trust_Power_master.html
Alternate 19 €
Verwijderd
Zou dat gaan passen dat andere vga-blok op je chipset?ToolkiT schreef op 02 juli 2004 @ 04:33:
[...]
Past dat? er zit wel een beweegbaar armpje op dus misschien wel..
Ik heb die Vga koelers ook, zitten trouwens ook heatsinks bij voor op je geheugen
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2004 04:54 ]
Verwijderd
Ik heb een 12volt relais van een auto gepakt.
Ik heb als voeding een antec truecontrol 550 die heeft en molex op de achterkant
daarna een molex kabeltje aan de relais gesoldeerd en van een verlengsnoer in midden van kabel de bruine draad onderbroken en op de relais gesoldeerd daarna alles mooi ingetaped dat je alleen een verdikking in de kabel hebt nu als de pc aangezet wordt wordt de 3voudige wandkontaktdoos 30A geschakeld ideaal voor mijn reserator. (niet meer elke keer aanzetten)
ideaal!
Ik heb als voeding een antec truecontrol 550 die heeft en molex op de achterkant
daarna een molex kabeltje aan de relais gesoldeerd en van een verlengsnoer in midden van kabel de bruine draad onderbroken en op de relais gesoldeerd daarna alles mooi ingetaped dat je alleen een verdikking in de kabel hebt nu als de pc aangezet wordt wordt de 3voudige wandkontaktdoos 30A geschakeld ideaal voor mijn reserator. (niet meer elke keer aanzetten)
ideaal!
De behuizing van een 12 relais van een auto heeft geen goedgekeurde 230 volt isolatiewaarde dit mag dus niet .Verwijderd schreef op 04 juli 2004 @ 11:18:
Ik heb een 12volt relais van een auto gepakt.
ideaal!
De maximale aansluitspanning van zo'n relais staat op de behuizing en daar zou men zich aan moeten houden .
Het gevaar van overspringen van de spanning is hier aanwezig u bent gewaarschuwd.
Huh?Verwijderd schreef op 02 juli 2004 @ 04:53:
[...]
Zou dat gaan passen dat andere vga-blok op je chipset?
Verwijderd
ik ga morgen deze wc reserator van zalman halen voor 199 euro. 
Maar zal ik de flowindicator er tussen doen? Want hij vreet wel waterflow.
http://www.systemcooling.com/zalman_res-06.html
Of zit er ook een lampj op de pomp dat ik weet dat hij aan is?
Want ik ben uiteindelijk van plan om de pomp aan te zetten met een relais op het moederbord. En wil toch wel zekerheid dat hij iets doet.
Uiteindelijk is het niet zo'n groot probleem want je kan ik het BIOS instellen dat hij automatisch afsluit bij hoge temp.
Want ik ben uiteindelijk van plan om de pomp aan te zetten met een relais op het moederbord. En wil toch wel zekerheid dat hij iets doet.
Uiteindelijk is het niet zo'n groot probleem want je kan ik het BIOS instellen dat hij automatisch afsluit bij hoge temp.
Sinds vandaag alle spullen binnen, ga dit weekend de reserator instaleren met VGAblok. Ik heb al veel aan dit topic gehad qua info: Thanx!!
Hoop geen problemen te krijgen daardoor!
Alleen het soort antivries/vloeistof weet ik nog niet... Maar zal wel een mengeling worden van motorkoelvloeistof + water
Alleen het soort antivries/vloeistof weet ik nog niet... Maar zal wel een mengeling worden van motorkoelvloeistof + water
[ Voor 26% gewijzigd door DiMacho op 05-07-2004 20:38 . Reden: koelvloeistof ]
Nee zit geen lampje op, maar je kan het aan de slang voelen of ie loopt (mijn flow indicator zit vastVerwijderd schreef op 05 juli 2004 @ 13:53:
ik ga morgen deze wc reserator van zalman halen voor 199 euro.
Motorkoelvloeistof zou ik niet doen.. schijnt te dik te zijn..DiMacho schreef op 05 juli 2004 @ 20:15:
Sinds vandaag alle spullen binnen, ga dit weekend de reserator instaleren met VGAblok. Ik heb al veel aan dit topic gehad qua info: Thanx!!
In de handleiding staat demi water zonder toevoegingen, dat zit er bij mij dus in (met stiekum wat UV spul
Demi water.. Ga ik eens naar opzoek. Zeker niet in de supermarkt/bouwmarkt verkrijgbaar?!
Al gevonden.. handig topic uit 2001
DEMI-water??????
Al gevonden.. handig topic uit 2001
DEMI-water??????
[ Voor 36% gewijzigd door DiMacho op 06-07-2004 09:26 . Reden: gevonden! ]
Verwijderd
Ik heb hem dus vandaag gehaald en snel geinstalleerd, zonder flowindicator en vgablok. En hij is stil. Nja niet stil je hoort hem niet.
voor maar 199 euro prima setj.
Dus over mijn eerste wc-koeling set ben ik zeer te spreken.
En naast dat hij (extreem) stuk stiller is dan de Coolermaster Aero7+ (koop deze NOOIT, behalve als je een stofzuiger wilt ipv een computer
) Maakt de reserator mijn CPU temp 10 graden lager!
SUPER aanrader.
voor maar 199 euro prima setj.
En naast dat hij (extreem) stuk stiller is dan de Coolermaster Aero7+ (koop deze NOOIT, behalve als je een stofzuiger wilt ipv een computer

SUPER aanrader.
Verwijderd
230v springt niet snel over
is eigenlijk maar een lage spanning
Die 12v auto relais heb ik open gehad en aan de constructie te zien
heb je zeker geen kans op overspringen
Heb trouwens mijn bij frigus bestelde chipset blok binnen.
Hoe plaats ik hier in dit topic een foto?
Kan ik mijn totaal plaatje dadelijk posten.
De Zalman vga set staat in backorder maar de reserator is gereserveerd.
ik wacht met smart totdat ik alles in kan bouwen
Dit zijn de specs
http://www.tweakers.net/gallery/106563/sys
is eigenlijk maar een lage spanning
Die 12v auto relais heb ik open gehad en aan de constructie te zien
heb je zeker geen kans op overspringen
Heb trouwens mijn bij frigus bestelde chipset blok binnen.
Hoe plaats ik hier in dit topic een foto?
Kan ik mijn totaal plaatje dadelijk posten.
De Zalman vga set staat in backorder maar de reserator is gereserveerd.
ik wacht met smart totdat ik alles in kan bouwen
Dit zijn de specs
http://www.tweakers.net/gallery/106563/sys
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2004 21:31 . Reden: Spelling ]
BootVluchteling AKA Bootje (praat ff makkelijker) ging vandaag de Zalman Reserator kopen. Bootje legt 210 euro neer, en neemt het pakket mee. thuis alles uitgepakt, op kranten geinstalleerd en water gevuld. nergens was een lekje, dus ik d8 kat in het bakkie. Bootje pakt nu zn pc en haalt alles eruit wat in de weg zit (3/4 van de inhoud dus ) haalt zn moederbord eruit, en krijgt de schrik van zn leven. er zitten geen bevestigingsgaatjes in mn moederbord. aangezien het koelblokje bijna 500 gram (!!!) weegt, is het dus tactisch om het goed te bevestigen.. nu heeft Bootje maar besloten om zn oude 2800 + ahtlon XP eruit te halen, en te vervangen met een AMD 64 3000+ en een MSI K8T NEO-FIS2R Ultra, DDR400. nu is Bootje dus even 6-700 euro lichter...
dus bij deze.. iemand interesse in een AMD 2800+ (met boxed cooler) met een MSI K7N2Delta. moederbord met orginele doos, in ZEER goede staat, inclusief alle boekjes, rounded IDE e.d. vraagprijs: E140,-
dus bij deze.. iemand interesse in een AMD 2800+ (met boxed cooler) met een MSI K7N2Delta. moederbord met orginele doos, in ZEER goede staat, inclusief alle boekjes, rounded IDE e.d. vraagprijs: E140,-
Om die reden heb ik ook een ander koelblok...BootVluchteling schreef op 07 juli 2004 @ 06:20:
BootVluchteling AKA Bootje (praat ff makkelijker) ging vandaag de Zalman Reserator kopen. Bootje legt 210 euro neer, en neemt het pakket mee. thuis alles uitgepakt, op kranten geinstalleerd en water gevuld. nergens was een lekje, dus ik d8 kat in het bakkie. Bootje pakt nu zn pc en haalt alles eruit wat in de weg zit (3/4 van de inhoud dus ) haalt zn moederbord eruit, en krijgt de schrik van zn leven. er zitten geen bevestigingsgaatjes in mn moederbord. aangezien het koelblokje bijna 500 gram (!!!) weegt, is het dus tactisch om het goed te bevestigen.. nu heeft Bootje maar besloten om zn oude 2800 + ahtlon XP eruit te halen, en te vervangen met een AMD 64 3000+ en een MSI K8T NEO-FIS2R Ultra, DDR400. nu is Bootje dus even 6-700 euro lichter...
Bootje had eerst op zun mobo moeten kijkenBootVluchteling schreef op 07 juli 2004 @ 06:20:
Voor 70 wil ik de boel wel overnemen..
sorry, ik kon het niet laten, lees deze thread pas vandaag vanaf het begin...Verwijderd schreef op 16 april 2004 @ 19:04:
Ja idd ik denk ook wel zeker dat er Finnen aan de binnnekant zitten .....
Uiteraard zitten er een paar Finnen in de Zalman die denken dat het een sauna is van binnen en gezellig bier aan het drinken zijn met een grilli-makkara in de hand...
Ahem, je bedoelde natuurlijk vinnen ... koelvinnen/ribben etc .... kan me haast niet voorstellen dat Zalman er heuse Finnen in heeft gekregen
Daar heb je opzich gelijk in, maar ik heb 1 computer die al 4 en een half jaar uitgaat en de batterij is nog steeds niet leeg, dus dat is nou niet echt een groot probleem te noemen.ToolkiT schreef op 25 juni 2004 @ 06:45:
[...]
Simpel:
he mensen, gisteren heb ik dus mn reserator gekocht, en vandaag een nieuw mobo+proc.
nu heb ik een probleem. eigenlijk 2..
ik haalde het moederbord uit de doos, en nu zat er zo een blokje aan de onderkant vastgeplakt (?) dat is zo een plaatje wat je bij een AMD 64 hebt voor bevestiging van het zwarte blokje aan de bovenzijde van je mobo. ik heb geprobeert dit te verwijderen, maar dit is niet gelukt.. nu heb ik een beetje klungelig vastgemaakt, en nu zit ie vast, maar vraag niet hoe.. hoe krijg ik dit onderkantje los, want ik heb bij mn zallman reserator (what else
) zo een plaatje gekregen. ik had een schroevendraaier gebruikt om het los te wrikken, maar dit lukte niet, en ik durfde niet veel kracht te zetten....
daarnaast het 2e probleem. ik keek zojuist in mn bios, zie ik cpu temp: 60 C
mn boxed coolertje op mn amd 2800+ kreeg em bijna 40 C.. wat kan dit zijn? er zitten geen knakken in de kabels...
NEED HELP
/edit tis btw een AMD 64 3000+
ik haalde het moederbord uit de doos, en nu zat er zo een blokje aan de onderkant vastgeplakt (?) dat is zo een plaatje wat je bij een AMD 64 hebt voor bevestiging van het zwarte blokje aan de bovenzijde van je mobo. ik heb geprobeert dit te verwijderen, maar dit is niet gelukt.. nu heb ik een beetje klungelig vastgemaakt, en nu zit ie vast, maar vraag niet hoe.. hoe krijg ik dit onderkantje los, want ik heb bij mn zallman reserator (what else
daarnaast het 2e probleem. ik keek zojuist in mn bios, zie ik cpu temp: 60 C

mn boxed coolertje op mn amd 2800+ kreeg em bijna 40 C.. wat kan dit zijn? er zitten geen knakken in de kabels...
NEED HELP

Verwijderd
Mijn idle temp ligt nu op 47 graden (AMD Athlon XP 3200+). Niet laag... wil het misschien omlaag krijgen, ijsblokjes van gedestileerd water?
Maar ik heb geen flowindicator ertussen gedaan scheeld volgens een site redelijk wat waterflow. Heb een link hierboven ergens gegeven.
Maar in het begin is het zo'n 30 graden. maar als het water is opgewarmd dus zo'n 45.
Maar ik heb geen flowindicator ertussen gedaan scheeld volgens een site redelijk wat waterflow. Heb een link hierboven ergens gegeven.
Maar in het begin is het zo'n 30 graden. maar als het water is opgewarmd dus zo'n 45.
Gister tot 2 uur bezig geweest met de install.
System....
Asus A7N8X rev. 2 Deluxe
AMD Athlon XP 3200+
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR CL2 (Corsair TWINX1024-3200C2PT)
Club 3D Ati Radeon 9800 pro 128MB
Pics:

Ik heb nog veel meer pics, maar laat ik de 56kers maar eens met rust laten
Tot nu toe loopt alles stabiel op 43 Graden (met Demiwater) volgens Asus Probe. Nog geen lek gehad!
System....
Asus A7N8X rev. 2 Deluxe
AMD Athlon XP 3200+
Pics:
Tot nu toe loopt alles stabiel op 43 Graden (met Demiwater) volgens Asus Probe. Nog geen lek gehad!
Verwijderd
Ik heb bijna hetzelfde systeem, behalve ik heb kingston geheugen. maar ook pc3200 en CL-2. maar oke...DiMacho schreef op 07 juli 2004 @ 22:41:
Gister tot 2 uur bezig geweest met de install.
System....
Asus A7N8X rev. 2 Deluxe
AMD Athlon XP 3200+
Pics:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
idle heb ik 47 graden bij mijn xp3200+ @stock. Maar ik heb geen wc-vgablok geinstalleerd.
Maar welke temp heb jij bij je amdxp3200+ ?
je zegt 43 graden maar wanneer is dit? als je hem aan zet?
want het laagste wat ik haalde was 29 graden toen ik de pc net aanzette.
trouwens moest je niet de kleine vgablok op een ATI doen?
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 22:55 ]
Dat grote blok past ook wel
Kleine niet aangedacht... Hij is idle 43 graden (nu moet ik zeggen dat deze kamer in de zon heeft gestaan, gehele dag)
Toen ik hem voor het eerst opstarten was de CPU 15 graden, maar dat zegt natuurlijk niets...
Ik heb een tijdje DVDdecrypter gedraait en DVD2One. Hij steeg iets naar 45 graden.
Zal hem morgen eens met 3dmark03 laten draaien en kijken hoe hij dan presteerd.
De AMD 3200+ draait bij mij op mp 11x 200mHz = 2.2gHz (Stock dus) Zal eens gaan kijken of er nog wat te overclocken aan valt, maar ben bang dat de FSB niet zo hoog gaat komen op de A7N8X. Dat heb ik al een aantal keren op Tweakers gelezen.
Toen ik hem voor het eerst opstarten was de CPU 15 graden, maar dat zegt natuurlijk niets...
Ik heb een tijdje DVDdecrypter gedraait en DVD2One. Hij steeg iets naar 45 graden.
Zal hem morgen eens met 3dmark03 laten draaien en kijken hoe hij dan presteerd.
De AMD 3200+ draait bij mij op mp 11x 200mHz = 2.2gHz (Stock dus) Zal eens gaan kijken of er nog wat te overclocken aan valt, maar ben bang dat de FSB niet zo hoog gaat komen op de A7N8X. Dat heb ik al een aantal keren op Tweakers gelezen.
Verwijderd
met de multiplyer heb ik al iets geprobeert kwam zonder problemen 200mhz sneller. blijf voorlopig van die FSB af. die hangt van te veel dingen af.
zal ook ff wat plaatjes posten
deze foto's waren in daglicht. maar 's nachts ziet met het neon lampj met reserator er hi-tech uit.

zal ook ff wat plaatjes posten
deze foto's waren in daglicht. maar 's nachts ziet met het neon lampj met reserator er hi-tech uit.
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2004 23:25 ]
Dat maakt idd behoorlijk uit, het is nu winter hier en idle haal ik nu een 30 graden en stressed komt ie tegen de 45 aan (na een paar uur Far Cry)DiMacho schreef op 07 juli 2004 @ 23:03:
Dat grote blok past ook welKleine niet aangedacht... Hij is idle 43 graden (nu moet ik zeggen dat deze kamer in de zon heeft gestaan, gehele dag)
Dus in de zomer er een mooie kamer ventilator erop zetten als je aan het gamen bent
heeft iemand raad voor mij? na een nachtje idle draaien, is ie 59 graden!!!!!BootVluchteling schreef op 07 juli 2004 @ 21:01:
he mensen, gisteren heb ik dus mn reserator gekocht, en vandaag een nieuw mobo+proc.
ik haalde het moederbord uit de doos, en nu zat er zo een blokje aan de onderkant vastgeplakt (?) dat is zo een plaatje wat je bij een AMD 64 hebt voor bevestiging van het zwarte blokje aan de bovenzijde van je mobo. ik heb geprobeert dit te verwijderen, maar dit is niet gelukt.. nu heb ik een beetje klungelig vastgemaakt, en nu zit ie vast, maar vraag niet hoe.. hoe krijg ik dit onderkantje los, want ik heb bij mn zallman reserator (what else) zo een plaatje gekregen. ik had een schroevendraaier gebruikt om het los te wrikken, maar dit lukte niet, en ik durfde niet veel kracht te zetten....
daarnaast het 2e probleem. ik keek zojuist in mn bios, zie ik cpu temp: 60 C![]()
NEED HELP
Hoe warm is je kamer?BootVluchteling schreef op 08 juli 2004 @ 06:23:
[...]
heeft iemand raad voor mij? na een nachtje idle draaien, is ie 59 graden!!!!!
Ventilator op je reserator kan helpen, desnoods (demi) ijsblokjes erin..
Beetje offtopicToolkiT schreef op 09 juli 2004 @ 05:52:
[...]
Bevalt die koptelefoon een beetje? zit er aan te denken om die ook te kopen..
De eerste problemen zijn daar... Mijn Flowindicator blijkt een scheurtje te hebben. Staat ie aan gebeurd er niets. Zet je hem uit en wordt je de volgende dag wakker... Dan ligt je bureau vol met Demiwater!
Hoop dat EMCP.nl mij een nieuwe kan sturen. Ik heb het voorlopig met secondenlijm opgelost. Ik ben niet van plan die flowindiactor op te sturen en dan weken te wachten voor dat ik een ander krijg....
Verwijderd
ff snel offtopic.ToolkiT schreef op 09 juli 2004 @ 05:52:
[...]
Bevalt die koptelefoon een beetje? zit er aan te denken om die ook te kopen..
Maar ik heb er momenteel problemen mee met storingen met de muis (MX310). Soort zacht geruis dat verandert als ik de muis beweeg. En als ik de muis eruit trek is het weg. Dat moet ik ook ff fixen.
Voor 50 euro puik geluid. en voor 8 euro meer een microfoon. misschien ga ik die ook wel kopen.
met EMPC.nl kunnen regelen dat ze me een vervangende flowindicator sturen!! En dan kan ik later de kapotte retourneren. Wel klasse service.
Het scheurtje
Het scheurtje
Hoe zit het eigenlijk met de plaatsing van dat ding?
ik heb namelijk mijn PC op de grond staan onder mijn bureau, maar wil dan die Reserator achter/naast de monitor plaatsen.
Is de pomp krachtig genoeg om op deze manier het water te pompen, of moet de reserator ernaast staan?
Dan is er namelijk geen ruimte voor mij, of ik moet hem onder mijn bureau zetten maar dat komt de koeling niet ten goede...
ik heb namelijk mijn PC op de grond staan onder mijn bureau, maar wil dan die Reserator achter/naast de monitor plaatsen.
Is de pomp krachtig genoeg om op deze manier het water te pompen, of moet de reserator ernaast staan?
Dan is er namelijk geen ruimte voor mij, of ik moet hem onder mijn bureau zetten maar dat komt de koeling niet ten goede...
Volgens de manual MOET hij op dezelfde hoogte staan als je PC case
niet echt ideaal vind ik , hij is simpel te installeren maar de koeling is maar matig. Still is hij wel.
lijkt me eerder iets voor een Shuttle PC of zo te koelen , aangezien je in een gewone midi case gewoon een std. waterkoeling kunt inbouwen
lijkt me eerder iets voor een Shuttle PC of zo te koelen , aangezien je in een gewone midi case gewoon een std. waterkoeling kunt inbouwen
ja inderdaad... het is misschien wel tof, maar voor dit geld kan je ook iets dergelijks als een Koolance Exos kopen (die bovenop je case kan) of een Thermaltake kit, als je makkelijk wil.
jammer dat het ding niet op een niveau hoger kan staan. tja misschien met een andere pomp erin... maar ik ga de reserator niet kopen met het risico dat het niet kan, op de vloer heb ik er hier namelijk geen ruimte voor....
jammer dat het ding niet op een niveau hoger kan staan. tja misschien met een andere pomp erin... maar ik ga de reserator niet kopen met het risico dat het niet kan, op de vloer heb ik er hier namelijk geen ruimte voor....
Ja mensen, dit ding is nooit gemaakt voor performance, waarom snapt men dat niet? 
Reacties als "Oh het ding is slecht want hij koelt niet goed, dat kan ik met een luchtkoeler ook!" etc. zie je overal op elke site in reacties staan. Maar daar is hij ook niet voor gemaakt!!!
Hij koelt redelijk en is gewoon retestil, en daar ging het Zalman om; stilte. Dat hebben ze bereikt bij redelijke koeling en dus is het product geslaagd, makkelijk zat.
Ik ben er zeer happy mee en hoef geen Exos of welk ander setje dan ook, ik wil stilte.
Reacties als "Oh het ding is slecht want hij koelt niet goed, dat kan ik met een luchtkoeler ook!" etc. zie je overal op elke site in reacties staan. Maar daar is hij ook niet voor gemaakt!!!

Ik ben er zeer happy mee en hoef geen Exos of welk ander setje dan ook, ik wil stilte.
.... Ik weet het ook niet
zit er ook aan te denken, maarja, eerst eventjes kijken hoe de prijs daalt
vind hem gewoon nog te duur.
Gaat er niet om dat ik het niet kan betalen, gaat er gewoon om dat hij vast nog wel iets zakt en intussen hou ik het wel vol met dit geluid, ook haast geen dus
Gaat er niet om dat ik het niet kan betalen, gaat er gewoon om dat hij vast nog wel iets zakt en intussen hou ik het wel vol met dit geluid, ook haast geen dus
heeft iemand ervaring wat de normale temp is voor een amd 64 3000+ ??? bij mij is het rond de 48 graden idle...
Op het moment dat je dat doet hed je dus net zo goed een goedkoop watersetje kunnen kopen .ToolkiT schreef op 09 juli 2004 @ 05:51:
[...]
Hoe warm is je kamer?
Ventilator op je reserator kan helpen, desnoods (demi) ijsblokjes erin..
Dat ding is gemaakt om praktisch geluidloos en zonder fan's je processor redelijk te koelen en dat doet ie dus ook .
[quote]mbvisiontt schreef op 09 juli 2004 @ 18:38:
verhaaltje
[quote]
Ja dat snap ik ook wel, ik wil hem ook alleen maar voor de stilte. maar ik probeer ermee te zeggen dat het best onhandig is, zo'n groot ding, je moet er echt ruimte voor hebben. mij mij zou hij makkelijk naast mijn monitor op het bureau kunnen staan, staat ook nog eens mooi... maar dat kan niet omdat hij dan het water plm 70cm omhoog moet pompen, en de pomp dat niet aankan, en het water dus niet rond zal krijgen.
zet je er evt. een sterkere pomp in moet dit volgens mij wel lukken. de std. pomp pompt 300 liter per uur...
verhaaltje
[quote]
Ja dat snap ik ook wel, ik wil hem ook alleen maar voor de stilte. maar ik probeer ermee te zeggen dat het best onhandig is, zo'n groot ding, je moet er echt ruimte voor hebben. mij mij zou hij makkelijk naast mijn monitor op het bureau kunnen staan, staat ook nog eens mooi... maar dat kan niet omdat hij dan het water plm 70cm omhoog moet pompen, en de pomp dat niet aankan, en het water dus niet rond zal krijgen.
zet je er evt. een sterkere pomp in moet dit volgens mij wel lukken. de std. pomp pompt 300 liter per uur...
Bij mij staat hij op het bureau (pc op de grond) en hij houdt een P4 2.8 @ 3.4 op 30 -35 graden (idle en afhankelijk van de omgevingstemp). Dus het kan wel..
Verwijderd
Denk ik nou heel raar als ik zeg dat water dat je omhoogpomt ook weer naar beneden komt.. een aangezien dit in een gesloten buis is zou dit water dat naar beneden stroomt het water aan de andere kant weer omhoog moeten trekken/duwen
Dan zou dus.. indien je systeem goed gevuld is en zonder lekken het geen bal uit moeten maken hoe hoog je je kast/toren zet.. al is het (even de weerstand van de slang buiten beschouwing gelaten) op de maan
Het is natuurlijk wel zo.. dat in een nog niet goed gevuld systeem het lager gelegen pompje het water omhoog naar de kast moet kunnen pompen, maar is het water daar al, dan maakt het verder allemaal niets uit.
PS Ga je ook nog de invloed van de watertemperatuur erbij halen, dan zou de stroomsnelheid zelfs groter kunnen worden indien je lange (en groot diameter-)slangen gebruikt en de koeltoren op zolder zet en je pc in de kelder (bij wijze van spreken), namelijk:
Warm water neemt meer volume in de koud water per hoeveelheid moleculen. Het gewicht per hoeveelheid moleculen blijft echter gelijk, dus het soortelijk gewicht neemt af naarmate de temperatuur stijgt (warm water stijgt in koud water net al warme lucht in koude lucht). Dan zou het warme water dus omhoog naar je toren willen stromen, INDIEN er ook weer koud water naar beneden mag, en dit in één doorlopend systeem plaatsvind
(damn, natuurkunde blijft gaaf)
edit: typo
Dan zou dus.. indien je systeem goed gevuld is en zonder lekken het geen bal uit moeten maken hoe hoog je je kast/toren zet.. al is het (even de weerstand van de slang buiten beschouwing gelaten) op de maan

Het is natuurlijk wel zo.. dat in een nog niet goed gevuld systeem het lager gelegen pompje het water omhoog naar de kast moet kunnen pompen, maar is het water daar al, dan maakt het verder allemaal niets uit.
PS Ga je ook nog de invloed van de watertemperatuur erbij halen, dan zou de stroomsnelheid zelfs groter kunnen worden indien je lange (en groot diameter-)slangen gebruikt en de koeltoren op zolder zet en je pc in de kelder (bij wijze van spreken), namelijk:
Warm water neemt meer volume in de koud water per hoeveelheid moleculen. Het gewicht per hoeveelheid moleculen blijft echter gelijk, dus het soortelijk gewicht neemt af naarmate de temperatuur stijgt (warm water stijgt in koud water net al warme lucht in koude lucht). Dan zou het warme water dus omhoog naar je toren willen stromen, INDIEN er ook weer koud water naar beneden mag, en dit in één doorlopend systeem plaatsvind

edit: typo
ja daar zit natuurlijk wat in.
maar wat ik bedoelde namelijk, de pomp die erin zit is niet 1 van de krachtigste. en bij bijv. vijverpompen (die vergelijkbaar zijn) wordt ook altijd de maximale 'oppompbare' hoogte aangegeven.
echter klopt het dat het een goed gesloten systeem is (en zou moeten zijn)
misschien dus toch een goeie optie...
Maar waarom wordt er dan aangegeven dat je de reserator Naast je case moet zetten?
maar wat ik bedoelde namelijk, de pomp die erin zit is niet 1 van de krachtigste. en bij bijv. vijverpompen (die vergelijkbaar zijn) wordt ook altijd de maximale 'oppompbare' hoogte aangegeven.
echter klopt het dat het een goed gesloten systeem is (en zou moeten zijn)
misschien dus toch een goeie optie...
Maar waarom wordt er dan aangegeven dat je de reserator Naast je case moet zetten?
Verwijderd
Hoogstwaarschijnlijk omdat ze (terecht) bang zijn dat idioten (lees: normale computergebruikers) hun kast 70 cm hoger zetten dan de zalman-toren, waardoor als je de toren vult, en de pomp aanslaat, het water niet hoog genoeg gepompt wordt.
Gevolg: koperen blok op cpu zonder water -> cpu dood -> aanklacht zalman
Lijkt me trouwens voor alle reserator-fans (en misschien wordt ik er binnenkort ook wel één) misschien een idee om hun toren op bv een balkon of dak te zetten (wel in de schaduw!). Dan heb je niet te maken met de (vaak warmere) kamertemperatuur ten opzichte van buiten. Nadeel is dat je mooie toren waar je zojuist 200 dikke pleuro`s voor heb betaald niet ziet staan/anderen hem niet zien staan.
(Je kan natuurlijk ook een gewone kachelradiator buiten zetten van de sloop, en daar je WC op aansluiten, kost practisch niets, koelt vast nog veel beter)
Gevolg: koperen blok op cpu zonder water -> cpu dood -> aanklacht zalman
Lijkt me trouwens voor alle reserator-fans (en misschien wordt ik er binnenkort ook wel één) misschien een idee om hun toren op bv een balkon of dak te zetten (wel in de schaduw!). Dan heb je niet te maken met de (vaak warmere) kamertemperatuur ten opzichte van buiten. Nadeel is dat je mooie toren waar je zojuist 200 dikke pleuro`s voor heb betaald niet ziet staan/anderen hem niet zien staan.
(Je kan natuurlijk ook een gewone kachelradiator buiten zetten van de sloop, en daar je WC op aansluiten, kost practisch niets, koelt vast nog veel beter)
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2004 22:57 ]
Verwijderd
wat is dit nou voor idee? toch veel moeilijker om voorelkaar te krijgen, te installeren dan een reserator1.Verwijderd schreef op 09 juli 2004 @ 22:53:

Je koelmethode zal zeker in de zomer zijn werk goed doen...

Verwijderd
Je kan wel meteen dom reageren, maar hoe denk je dat koeling werkt.. zowiezo? Je verplaatst warmte.. de snelheid is o.a. afhankelijk van het temperatuurverschil tussen beiden componenten en het contactoppervlakte.Verwijderd schreef op 10 juli 2004 @ 00:31:
[...]
wat is dit nou voor idee? toch veel moeilijker om voorelkaar te krijgen, te installeren dan een reserator1.![]()
Je koelmethode zal zeker in de zomer zijn werk goed doen...
Het temperatuurverschil wordt groter als je je rad/reserator buiten zet.. lijkt me logisch (ook in de zomer

Het contactoppervlakte lijkt me logisch, dat dat van een kachelrad groter is.
Ik snap echt niet hoe je dit niet kunt begrijpen, nofi.
Tuurlijk werkt dit in de zomer: kamer is 30 graden, buiten is 27 graden, dan wordt de inhoud van je kast drie graden koeler als je je rad/zalman buiten zet, dan wanneer de boel binnen staat.. mits de boel niet in de zon staat, maar dat had ik al in mijn vorige post als voorwaarde gesteld.
PS je hebt natuurlijk gelijk dat het lastiger is om te installeren, maar je bent hier lid van GoT, en niet van beginnersweb ofzo.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2004 01:37 ]
Dit topic is gesloten.