RGB-scart met een HTPC

Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste
Acties:
  • 54.322 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:15
Qris schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:28:
Ik gebruik nu ook al een tijdje die kabel van http://ryoandr.free.fr/english.html
op mijn philips 28PW9611 breedbeeld CRT. Werkt allemaal mooi op een resolutie van 960x540.
Het probleem is dat ik graag een clone van mijn desktop op de tv wil hebben.
mijn laptop (IBM T42) heeft een Ati radeon 9600 mobility videokaart. na heel wat
pogingen met powerstrip en diplay instellingen veranderen zag ik gisteren dat wanneer
de resolutie op 800x600 staat dat beide schermen hetzelfde beeld weergeven (clone dus).
probleem is echter dat de tv een verstoord beeld weergeeft omdat de timings niet kloppen.
is er een manier om de timings voor beide schermen apart in te stellen? Ati catalyst werkt
om de een of andere reden niet op mijn laptop (neem contact op met uw leverancier voor eigen
drivers ofzoiets was de melding).

ps. via extended desktop kan ik dus wel een strak beeld op de tv krijgen met de 960x540 resolutie
die ik met powerstrip gemaakt heb. maar als ik dan voor clone kies dan gebruikt hij dezelfde
resolutie voor beide schermen en dat kan mijn tv niet aan (800x600 standaard windows resolutie).
ik zou mss een nieuwe resolutie kunnen aanmaken die mijn tv wel aankan, maar ben bang dat mijn
laptop lcd dat niet trekt.

verder lijkt het erop dat er een storing (witte trillende balk) in mijn kabel zit. zie foto's en
filmpje hieronder. het kleine schermpje rechtsonder is mijn "vga"-scart kanaal.
iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? het lijkt op een probleem met de aarde, maar ik heb de
kabel precies gemaakt zoals op de hierboven site beschreven werd.

[afbeelding]

[afbeelding]

filmpje
toon volledige bericht
Het lijkt erop dat je tv geen RGB signaal oppakt, werkt die lijn goed?
Druk anders op het info knopje, je tv geeft dan aan cvbs(oid) of RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 21:46

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Iemand ook al ervaring met custom-resolutions in Vista met Powerstrip, ik heb er een ATI kaart inzitten en hoorde van iemand, dat dit niet meer mogelijk zou zijn in Vista, kan iemand dit bevestigen en of juist (liever nog) ontkrachtigen?

Verder heb ik het probleem dat het scherm soms naar wat onscherp springt, als ik dan weer een paar keer composite sync uitvink, aanvink dan is het beeld weer goed. Waar zou dit aan kunnen liggen?

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 20:05
mss intressant om te weten (alhoewel ik zelf niet weet of het kan)
Maar op het asus M2NPV-VM moederbord, zitten aansluitingen voor hdtv, lijkt me RGB, mss kanje dit naar je scart sturen alsje geen zo'n aansluitingen hebt (op je modernere tv).
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/999/images/products/1138/m2npv-vm_hdtv.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
BlackBurn schreef op vrijdag 06 april 2007 @ 14:15:
Iemand ook al ervaring met custom-resolutions in Vista met Powerstrip, ik heb er een ATI kaart inzitten en hoorde van iemand, dat dit niet meer mogelijk zou zijn in Vista, kan iemand dit bevestigen en of juist (liever nog) ontkrachtigen?
Ontkrachtigen?? :P

Kijk hier anders eens, zou geen probleem moeten zijn, anders even verder spitten in dat forum......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-05 18:43

Willem2

Ω is futile

DeNB3rt schreef op vrijdag 13 april 2007 @ 01:38:
mss intressant om te weten (alhoewel ik zelf niet weet of het kan)
Maar op het asus M2NPV-VM moederbord, zitten aansluitingen voor hdtv, lijkt me RGB, mss kanje dit naar je scart sturen alsje geen zo'n aansluitingen hebt (op je modernere tv).
[afbeelding]
Dit is een component uitgang en ik kan je uit ervaring vertellen als je TV RGB ondersteunt je geen beeld gaat krijgen (zwart wit wil nog wel lukken, maar kleur niet).

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irminsul
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-11-2024
Component is YUV meestal en geen RGB, maar het kan wel.

Op een HDTV gaat het wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Laatst online: 26-05 22:20
Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van een htpc, en kwam dit topic tegen. Ik ben niet zo van het solderen, dus ik ben gelijk op zoek gegaan naar een shop waar ik misschien deze kabel zou kunnen kopen.

Ik stuitte op een paar reacties van mensen in dit topic die een VGA-scart kabel hebben gekocht bij Kabels & Co, een kabel van 5 euro die niet blijkt te werken. Die doen we maar niet dan :P

Verder kwam ik nog deze tegen, eentje van Elektronica Online. Op de site wordt gezegd dat dit een home-made kabel is, vandaar de prijs van 20 euro ipv 5. Heeft iemand toevallig deze al gecheckt / gekocht en ervaringen mee?

Ik wil het zooitje aan gaan sluiten op mijn Philips CRT breedbeeld tv icm een nog aan te schaffen videokaart (waarbij ik neig naar een low end van Ati).

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Morpheus_nl schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 14:39:
Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van een htpc, en kwam dit topic tegen. Ik ben niet zo van het solderen, dus ik ben gelijk op zoek gegaan naar een shop waar ik misschien deze kabel zou kunnen kopen.
Toch zelf solderen vrees ik, staat ook beschreven in dit topic waarom deze kabel niet aangeboden wordt door derden (veiligheid, garanties, claims etc.), waarom? Zie hieronder:
Morpheus_nl schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 14:39:Verder kwam ik nog deze tegen, eentje van Elektronica Online. Op de site wordt gezegd dat dit een home-made kabel is, vandaar de prijs van 20 euro ipv 5. Heeft iemand toevallig deze al gecheckt / gekocht en ervaringen mee?
Deze scart kabel is om apparaten met een scart aansluiting te verbinden met bv. een computermonitor of projector.

BELANGRIJK !!! Het afspeelapparaat moet wel beschikken over een VGA signaal op de SCART uitgang. Let hier dus goed op, anders heb je niets aan deze kabel.
Als je (gewoon) de omschrijving bij het artikel leest, zie je dat deze kabel (ook) 'andersom' is, nl. van scart naar vga (ipv vga naar scart). Hier heb je dus niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
*BOEM* En weg was mijn hoop op een makkelijke oplossing :)

Helaas kan ikzelf absoluut niet solderen (heb niet eens zo'n soldeerbout) dus dat wordt lastig...
Ik heb nog even verder zitten zoeken naar televiewer apparaten, deze kosten dus rond de 100 euro of meer. Ik heb in dit topic 1 reactie gevonden van iemand die de kwaliteit bagger vond en 1 iemand die wel tevreden was met de Trust Televiewer, maar diegene heeft geen vergelijkingsmateriaal.

Nu vraag ik mij af: is het beeld via zo'n televiewer (zoiets als de Grand Vision Ultimate beter dan met gewoon een S-video out signaal?

Bij Ati videokaarten heb je namelijk bij de tv out een optie om het beeld heel scherp te maken op 720x576 en wat ikzelf best goed beeld vind geven; zie ook dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img236.imageshack.us/img236/530/ati720x576yo3.png In windows ziet het beeld er dan misschien niet uit en trilt als de ziekte, maar tijdens film beelden is het fantastisch. Persoonlijk denk ik dat het beeld hiermee erg in de buurt komt van RGB-scart, maarja, ik heb dat nog nooit in het echt gezien he ;)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Morpheus_nl schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 16:51:
*BOEM* En weg was mijn hoop op een makkelijke oplossing :)

Helaas kan ikzelf absoluut niet solderen (heb niet eens zo'n soldeerbout) dus dat wordt lastig...
Ik heb nog even verder zitten zoeken naar televiewer apparaten, deze kosten dus rond de 100 euro of meer. Ik heb in dit topic 1 reactie gevonden van iemand die de kwaliteit bagger vond en 1 iemand die wel tevreden was met de Trust Televiewer, maar diegene heeft geen vergelijkingsmateriaal.

Nu vraag ik mij af: is het beeld via zo'n televiewer (zoiets als de Grand Vision Ultimate beter dan met gewoon een S-video out signaal?

Bij Ati videokaarten heb je namelijk bij de tv out een optie om het beeld heel scherp te maken op 720x576 en wat ikzelf best goed beeld vind geven; zie ook dit plaatje:
.........In windows ziet het beeld er dan misschien niet uit en trilt als de ziekte, maar tijdens film beelden is het fantastisch. Persoonlijk denk ik dat het beeld hiermee erg in de buurt komt van RGB-scart, maarja, ik heb dat nog nooit in het echt gezien he ;)
Ik zou geen Telviewer of zoiets willen. Er is toch wel een lokale electronica boer in je omgeving die even zo'n vga-scart kabel voor je wil solderen? Of een buurman? Is echt een koud kunstje.......

Die 'video mode' van ATi is echter ook een goed alternatief. Die is idd al een stuk beter dan andere settings. Is ook speciaal bedoeld voor het aansluiten van een (CRT/beeldbuis) tv (vandaar ook alleen bij lagere resoluties). RGB is nog net iets beter, maar dit volstaat denk ik in veel gevallen.
Dat je windows desktop er neit uitziet (trillerig) klopt ook, die is niet ontworpen voor weergave op een PAL tv. Met name de 1 pixel lijntjes (die zijn er veel) zien er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
Bedankt voor deze info. Ik zal mij dan wel kunnen redden met een S-video aansluiting van een Ati kaart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb deze kabel ook in elkaar geflanst in 2 uur met mijn geweldige soldeer skills, daarna alles doorgemeten en toen 3 uur gekloot met mijn sis chipset waarmee het dus niet werkte.

Vervolgens een ati 7000ve en perfect beeld, ik ben erg onder de indruk.

Echter nu heb ik een raar fenomeen. Ik heb een philips breedbeeld met 4 scart connectoren, scart 1 en 2 zijn RGB compatible.

Als ik hem in scart 2 steek dan krijg ik geen signaal meer op coax kabel (tv signaal). Dus dan kan ik niet meer gewoon tv kijken???
Als ik hem in scart 1 steek kan het wel maar dan scrollt er langzaam een grijze balk over het scherm?

Iemand enig idee wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Dat scart 2 verhaal zou wel eens kunnen doordat er op 1 van de scart pinnen spanning staat; RGB kan dan in overlay of blanking modus gaan als ik het me goed herinner. In overlay kun je bv teletext van een externe decoder weergeven over bestaande beelden heen, de blanking modus (misschien niet het exact correcte woord) zorgt ervoor dat je beeld helemaal wordt weggedrukt op TV. Let op: je hoort dan nog wel TV geluid. Als jij geen geluid meer hoort is er iets goed mis denk ik; hoor je nog wel geluid, check dan eens op welke pin spanning staat en koppel die eens af. Een scart schema kan je hier goed bij helpen (pin 8 of 16 dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Willem2 schreef op donderdag 17 mei 2007 @ 22:02:
Dat scart 2 verhaal zou wel eens kunnen doordat er op 1 van de scart pinnen spanning staat; RGB kan dan in overlay of blanking modus gaan als ik het me goed herinner. In overlay kun je bv teletext van een externe decoder weergeven over bestaande beelden heen, de blanking modus (misschien niet het exact correcte woord) zorgt ervoor dat je beeld helemaal wordt weggedrukt op TV. Let op: je hoort dan nog wel TV geluid. Als jij geen geluid meer hoort is er iets goed mis denk ik; hoor je nog wel geluid, check dan eens op welke pin spanning staat en koppel die eens af. Een scart schema kan je hier goed bij helpen (pin 8 of 16 dacht ik).
Ik zal het eens allemaal nagaan, ik kreeg iig met scart 2 ook geen geluid, als ik dan vervolgens, ok kanaal/freq ga zoeken vindt hij helemaal niks meer? Ik zal de kabel nog eens nakijken... Het is ook puur en alleen als er een signaal van de vga kaart afkomt, als er gewoon signaal is d.w.z. 640x480@60hz (console) dan is er geen probleem.

Ik gebruik iig de volgende modeline mocht dat nog iets uitmaken
Modeline "736x575ci" 14.16 736 760 824 904 575 580 585 625 composite interlace +hsync +vsync

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusja
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-04 18:09
Nou, ik heb ook zo'n kabel in elkaar geflanst maar ik krijg geen beeld, het is helemaal wit! Heb al allerlei instellingen van powerstrip geprobeerd maar helaas...
Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
janusja schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 22:35:
Nou, ik heb ook zo'n kabel in elkaar geflanst maar ik krijg geen beeld, het is helemaal wit! Heb al allerlei instellingen van powerstrip geprobeerd maar helaas...
Iemand enig idee?
Welke videokaart heb je? Iets meer info is wel gewenst lijkt me......Vermeld gewoon even al je specs....

(dit is zoiets als: ik heb een auto gekocht maar hij rijd niet, ik heb in het boekje gekeken maar kon niets vinden, iemand enig idee?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusja
  • TV: Sony 28FX65
  • Videokaart: Radeon 7500
  • VGA - Scart kabel volgens de link in de topicstart
  • Powerstrip instellingen: alles geprobeerd wat in dit topic voorbijkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
janusja schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:11:
  • TV: Sony 28FX65
  • Videokaart: Radeon 7500
  • VGA - Scart kabel volgens de link in de topicstart
  • Powerstrip instellingen: alles geprobeerd wat in dit topic voorbijkomt
Welke SCART van je TV gebruik je? Hij kan alleen maar in/op SCART #1 (van achter gezien; de meest linkse), da's de enige die RGB ondersteund....

En daarop moet je in ieder geval iets meer zien dan alleen een wit scherm. Dat je wellicht geen stabiel/stilstaand beeld meteen hebt, ala, maar je moet wel meer zien dan wit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusja
Yep, dat van die linkse scart wist ik :-)

Heb de kabel nog een keer nagemeten maar die klopt echt.

En het beeld is echt wit... heb nu geen idee meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 194324

oo gepost in het htpc topic:

Afbeeldingslocatie: http://www.rotor.eu/foto.php?foto=327082.jpg
VIDEO (PAL) CONVERTER RGB/S/COMP
Het beeld van een pc weergeven op een televisietoestel? Geen probleem als je de juiste kabels en adapters hebt. De Grand Handview II wordt geleverd met alle nodige uitrusting. De Grand Handview II zelf is een klein kastje dat tussen je pc en tv geplaatst wordt. Het bevat een VGA-ingang waarop je de VGA-uitgang van je pc aansluit, een ingang voor spanning en vier uitgangen: VGA, composiet video, S-video en RGB-video.
wellicht interessant voor degen die niet uit de schema's komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 194324 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:38:
oo gepost in het htpc topic:

[afbeelding]
VIDEO (PAL) CONVERTER RGB/S/COMP
Het beeld van een pc weergeven op een televisietoestel? Geen probleem als je de juiste kabels en adapters hebt. De Grand Handview II wordt geleverd met alle nodige uitrusting. De Grand Handview II zelf is een klein kastje dat tussen je pc en tv geplaatst wordt. Het bevat een VGA-ingang waarop je de VGA-uitgang van je pc aansluit, een ingang voor spanning en vier uitgangen: VGA, composiet video, S-video en RGB-video.
wellicht interessant voor degen die niet uit de schema's komen
Kwaliteit van deze kastjes is over het algemeen zwaar onder de maat en eigenlijk al helemaal geen alternatief voor het in dit topic besproken VGA-RGB_to_SCART.....
Meeste mensen hier doen het niet vanwege het ontbreken van een TV_out maar om een nog betere kwailteit op een (CRT) tv te krijgen....

Maar je hebt gelijk, kan een alternatief zijn, helemaal als er geen tv-out (s-video) aanwezig is of de VGA-SCART olplossing niet lijkt te werken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Laatst online: 15:50

Sa1

janusja schreef op maandag 16 juli 2007 @ 13:50:
Yep, dat van die linkse scart wist ik :-)

Heb de kabel nog een keer nagemeten maar die klopt echt.

En het beeld is echt wit... heb nu geen idee meer...
heb je ook dat weerstandje der tussen gesoldeerd? hoe heb je het gedaan, wat heb je der voor gebruikt? ik wil dit zelf ook gaan doen maar ben een ontzettende knurft wat betreft solderen enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janusja
Sa1 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:57:
[...]
heb je ook dat weerstandje der tussen gesoldeerd? hoe heb je het gedaan, wat heb je der voor gebruikt? ik wil dit zelf ook gaan doen maar ben een ontzettende knurft wat betreft solderen enz...
Tja, wat heb ik gebruikt... een soldeerbout, een stuk kabel, een vga plug, een scart plug...
Zoals gezegd heb ik de kabel uit de openingspost gemaakt, dus met een weerstandje van 100 ohm naar de 5 volt van de PC toe...

Maar ik heb nog steeds geen beeld... Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241823

Uitdaging:
Via de Handyman heb ik een kabel besteld (converter VGA naar SCART -op basis van RGB-). Ik wil hem gebruiken om films vanaf mijn laptop (ATI Mobility Radeon X1400, Win XP) op mijn tv (Philips, 50hz, NTSC, dus gewoon zo'n ouderwets ding) te kijken. Na het aansluiten kreeg ik alleen zwart beeld met diagonaal een soort witte stippellijnen die een beetje bewegen. Dat vond ik al raar, ik had wat research gedaan en ik ging er eigenlijk vanuit al wel wat te zien maar nog niet mooi/gecentreerd/binnen de kaders/stabiel etc. Maar goed toch maar met Powerstrip aan de slag, en vooral door met de frequentie te rommellen veranderd er wat aan die stippellijnen maar verder niets (niets te zien van wat op het laptopscherm te zien is op wat voor manier dan ook). Het kabeltje is vrijwel zeker goed, immers gekocht in winkel.

Dus een beetje ten einde raad, vraag ik maar of iemand mij misschien kan helpen. Misschien weet iemand nog een ander programma als Powerstrip of weet iemand waar het mogelijk nog aan kan liggen. Even nog als toevoeging: mijn VGA uitgang werkt goed (getest met gewoon beeldscherm) en mijn Scart ingang van de tv ook (ook getest, RGB signaal).

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

PS Uiteraard heeft mijn laptop geen TV-out anders had ik deze wel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Vanuitgaande dat de kabel correct is (wat ik betwijfel) moet je niet met powerstrip rommelen maar correct instellen, daarvoor bestaan toch genoeg websites? De eerste link in deze thread heeft al een goede powerstrip instructie.

Daarnaast moet je tv waarschijnlijk wel 60hz ntsc aankunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

it0 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 09:15:
Vanuitgaande dat de kabel correct is (wat ik betwijfel) moet je niet met powerstrip rommelen maar correct instellen, daarvoor bestaan toch genoeg websites? De eerste link in deze thread heeft al een goede powerstrip instructie.

Daarnaast moet je tv waarschijnlijk wel 60hz ntsc aankunnen.
Ik begrijp je niet helemaal, die instructies zijn toch voor Powerstrip? Ik heb alle configuraties van de links en die in het topic stonden geprobeerd, 60hz ntsc heb ik ook geprobeerd. Ik ga het van het weekend maar eens proberen op de tv bij mijn ouders thuis, misschien werkt deze wel. Als ondertussen iemand me nog kan helpen, heel graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 241823 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:02:
[...]

Ik begrijp je niet helemaal, die instructies zijn toch voor Powerstrip? Ik heb alle configuraties van de links en die in het topic stonden geprobeerd, 60hz ntsc heb ik ook geprobeerd. Ik ga het van het weekend maar eens proberen op de tv bij mijn ouders thuis, misschien werkt deze wel. Als ondertussen iemand me nog kan helpen, heel graag _/-\o_
Ik zou voor de zekerheid die kabel eens even nameten/checken. Met een mulitmeter kijken of de pinnen goed zijn. Deze moeten volgens dit schema zijn. Ik betwijfel ook ten zeerste of deze kabel wel geschikt is. Ik heb nog nooit ergens in een 'winkel' een geschikte kabel gevonden.
Mochten er toch wat pinnetje verkeerd staan zou je deze in de scart evt. goed kunnen maken, solderen, want als dat niet goed is zul je het nooit werkend krijgen.

Verder is het een boel gepruts met Powerstrip, het makkelijkste is om in de 'advanced timing options' (heb je die wel?) de RAMDAC frequentie te doorlopen (pixel clock - Mhz, linksboven)Gewoon op de pijltjes op/neer klikken. Ergens moet je dan meer te zien krijgen dan 'strepen' Als je enigzins beeld hebt/krijgt, moet je gaan finetunen. Hier is eigenlijk niets over te zeggen, aangezien dit per kaart en tv verschillend is........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Anoniem: 241823 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 00:34:
Uitdaging:
Via de Handyman heb ik een kabel besteld (converter VGA naar SCART -op basis van RGB-). Ik wil hem gebruiken om films vanaf mijn laptop (ATI Mobility Radeon X1400, Win XP) op mijn tv (Philips, 50hz, NTSC, dus gewoon zo'n ouderwets ding) te kijken. Na het aansluiten kreeg ik alleen zwart beeld met diagonaal een soort witte stippellijnen die een beetje bewegen. Dat vond ik al raar, ik had wat research gedaan en ik ging er eigenlijk vanuit al wel wat te zien maar nog niet mooi/gecentreerd/binnen de kaders/stabiel etc. Maar goed toch maar met Powerstrip aan de slag, en vooral door met de frequentie te rommellen veranderd er wat aan die stippellijnen maar verder niets (niets te zien van wat op het laptopscherm te zien is op wat voor manier dan ook). Het kabeltje is vrijwel zeker goed, immers gekocht in winkel.

Dus een beetje ten einde raad, vraag ik maar of iemand mij misschien kan helpen. Misschien weet iemand nog een ander programma als Powerstrip of weet iemand waar het mogelijk nog aan kan liggen. Even nog als toevoeging: mijn VGA uitgang werkt goed (getest met gewoon beeldscherm) en mijn Scart ingang van de tv ook (ook getest, RGB signaal).

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

PS Uiteraard heeft mijn laptop geen TV-out anders had ik deze wel gebruikt.
toon volledige bericht
Waar heb je dat ding gekocht? Is dat een webwinkel? Zou wel prettig zijn. .. of is het ergens in de buurt van Utrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Sa1 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:09:
[...]
Waar heb je dat ding gekocht? Is dat een webwinkel? Zou wel prettig zijn. .. of is het ergens in de buurt van Utrecht?
Zegt ie toch? Handyman (daarom twijfel ik des te meer of ie wel goed is....... :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kaajee schreef op woensdag 28 november 2007 @ 13:14:
[...]

Ik zou voor de zekerheid die kabel eens even nameten/checken. Met een mulitmeter kijken of de pinnen goed zijn. Deze moeten volgens dit schema zijn. Ik betwijfel ook ten zeerste of deze kabel wel geschikt is. Ik heb nog nooit ergens in een 'winkel' een geschikte kabel gevonden.
Mochten er toch wat pinnetje verkeerd staan zou je deze in de scart evt. goed kunnen maken, solderen, want als dat niet goed is zul je het nooit werkend krijgen.

Verder is het een boel gepruts met Powerstrip, het makkelijkste is om in de 'advanced timing options' (heb je die wel?) de RAMDAC frequentie te doorlopen (pixel clock - Mhz, linksboven)Gewoon op de pijltjes op/neer klikken. Ergens moet je dan meer te zien krijgen dan 'strepen' Als je enigzins beeld hebt/krijgt, moet je gaan finetunen. Hier is eigenlijk niets over te zeggen, aangezien dit per kaart en tv verschillend is........
Bedankt voor de tip, ik heb bij advanced timing options de Pixel clock langzaam veranderd van 1 tot en met 110 MHz (zowel via het 50 hz resolutie van de site die in het begin van dit topic is genoemd als de standaard ntsc-resolutie van Powerstrip). Het 'beste' beeld (dat de witte strepen het stabielst zijn) ligt rond de 19,4 MHz. Daar kan ik met het finetunen het beeld ook gewoon stil hebben staan. Maar het blijft gewoon een zwart beeld met witte strepen. Bedankt voor de tips, als iemand nog iets anders weet alvast heel erg bedankt.

PS Kabel nameten heb ik helaas hier niet de spullen voor :|

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Volgens mij werkt zo'n scart-vga kabel alleen maar als je vga uitgang composite sync aanbiedt. Bij mijn weten doen de nieuwste Radeon kaarten dat niet meer. Dan gaat het per definitie dus niet werken met alleen de kabel, maar zul je met wat electronica van je H-sync en V-sync een composite sync moeten maken. Zoiets dus:
http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit

• kaajee
Willem2 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:28:
Volgens mij werkt zo'n scart-vga kabel alleen maar als je vga uitgang composite sync aanbiedt. Bij mijn weten doen de nieuwste Radeon kaarten dat niet meer. Dan gaat het per definitie dus niet werken met alleen de kabel, maar zul je met wat electronica van je H-sync en V-sync een composite sync moeten maken. Zoiets dus:
http://www.nexusuk.org/projects/vga2scart/circuit
Klopt, echter mijn (vrij nieuwe) onboard X1250 (van een 690G chipset) heeft nog steeds composiet sync, dus........
(en werkt dus ook met de 'standaard kabel' zonder de extra electronica om van H &V composiet te maken)

• Willem2

Willem2

Ω is futile

kaajee schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:19:
[...]

Klopt, echter mijn (vrij nieuwe) onboard X1250 (van een 690G chipset) heeft nog steeds composiet sync, dus........
(en werkt dus ook met de 'standaard kabel' zonder de extra electronica om van H &V composiet te maken)
Goed om te weten! Dan zou je verwachten dat de X1400 dat ook heeft idd. Alleen met laptops blijft het altijd even afwachten wat ze wel en niet hebben aangesloten in mijn ervaring...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Heb nu eindelijk een dergelijke kabel 'laten' maken. Nu werkt het niet.

Hij is volgens het schema gemaakt welke te vinden is op deze site: http://ryoandr.free.fr/english.html

Heb het idee dat de sync niet werkt op één of andere manier. M'n TV staat ingesteld dat hij RGB moet accepteren. K krijg horizontale lijnen die op en neer bewegen. De instellingen zijn ook gedaan via die site. Composite Sync staat aan en interlance ook. Deze optie is gewoon beschikbaar (ATi Radeon x800pro).

Als hij aangesloten staat dan schakelt de TV over naar dat beeld, dus hij krijgt wel signaal, zie ook wel iets van beeld er doorheen maar moet heel goed kijken.

Heb hem nog een keer nageken via 't schema maar alles 'lijkt' te kloppen.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Laatst online: 17:11
Sa1 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 21:49:
..
Heeft iemand enig idee wat ik nog kan instellen?
Bij mij werkt het ook niet met de "standaard instellingen". Ik heb zelf met een laptop en VNC gewoon willekeurige combinaties uitgeprobeerd totdat ik stabiel beeld had; was meer geluk en geduld dan wijsheid. Je moet wel rond de 25 Hz gaan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

ocmer schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:16:
[...]

Bij mij werkt het ook niet met de "standaard instellingen". Ik heb zelf met een laptop en VNC gewoon willekeurige combinaties uitgeprobeerd totdat ik stabiel beeld had; was meer geluk en geduld dan wijsheid. Je moet wel rond de 25 Hz gaan zitten.
en welke reso dan, 720x480 of x576? had gehoopt dat het gewoon in één keer zou werken :D en had jij dan ook dat je sync niet goed liep? welke problemen had jij?

[ Voor 7% gewijzigd door Sa1 op 02-01-2008 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Sa1 schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:19:
[...]
en welke reso dan, 720x480 of x576? had gehoopt dat het gewoon in één keer zou werken :D en had jij dan ook dat je sync niet goed liep? welke problemen had jij?
PowerStrip timing parameters:
720x576=720,64,56,152,576,55,15,37,15972,2056

Voor de problemen: zie mijn posts in dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

ocmer schreef op woensdag 02 januari 2008 @ 22:23:
[...]

PowerStrip timing parameters:
720x576=720,64,56,152,576,55,15,37,15972,2056

Voor de problemen: zie mijn posts in dit topic :)
haha.. lekker makkelijk :D, bij jou moest je dus tilting aanzetten. Maar jij had wel een muis die je normaal zag.. daar heb ik geen last van.. k heb gewoon geen beeld, of iig niet noemens waardig.

kan het zijn dat composite sync wel beschikbaar is, maar gewoon niets doet? En die timing parameters, kan je die ergens gewoon zo invoeren .. of moet je iedere x zelf die res toevoegen (kan een domme vraag zijn, maar heb al gekeken of ik ergens gewoon een config bestandje kan editen, maar heb ik nog niet gevonden)

edit:

960x540
Horizontal : Refresh rate=16 Front porch=101 Sync Width=56 Back porch=171
Vertical: Refresh rate=25 Front porch=21 Sync Width=9 Back porch=58

hiermee werkt het \o/ whoeoeoeo..

flikkert allemaal ngo wel vrij erg, zie iedereen praten over een flicker filter.. maar dat heb ik nog niet kunnen vidnen in powerstrip.

nu alleen nog vista mce werkend krijgen met drivers van ati ipv alleen de standaard wdm drivers...
krijg alleen zwart scherm als ik mediacenter opstart.

[ Voor 25% gewijzigd door Sa1 op 03-01-2008 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Sa1 schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:05:
[...]
haha.. lekker makkelijk :D, bij jou moest je dus tilting aanzetten. Maar jij had wel een muis die je normaal zag.. daar heb ik geen last van.. k heb gewoon geen beeld, of iig niet noemens waardig.

kan het zijn dat composite sync wel beschikbaar is, maar gewoon niets doet? En die timing parameters, kan je die ergens gewoon zo invoeren .. of moet je iedere x zelf die res toevoegen (kan een domme vraag zijn, maar heb al gekeken of ik ergens gewoon een config bestandje kan editen, maar heb ik nog niet gevonden)

edit:

960x540

hiermee werkt het \o/ whoeoeoeo..

flikkert allemaal ngo wel vrij erg, zie iedereen praten over een flicker filter.. maar dat heb ik nog niet kunnen vidnen in powerstrip.

nu alleen nog vista mce werkend krijgen met drivers van ati ipv alleen de standaard wdm drivers...
krijg alleen zwart scherm als ik mediacenter opstart.
toon volledige bericht
Die timing parameters kan je copy-pasten met de speciale paste-knop in Powerstrip; maar dat is niet meer nodig zie ik.

Je kan i.p.v. MCE ook eens naar GB-PVR (http://www.gbpvr.com/) kijken. Kan hetzelfde en meer en bevalt mij al vele jaren erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:11
Ik ben eigenlijk op zoek naar een omgedraaide kabel. Mijn digitale TV box heeft een scart output en mijn Samsung Syncmaster 959NF RGB input met BNC connectors. Weet iemand waar ik zoiets kan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Oesie schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:27:
Ik ben eigenlijk op zoek naar een omgedraaide kabel. Mijn digitale TV box heeft een scart output en mijn Samsung Syncmaster 959NF RGB input met BNC connectors. Weet iemand waar ik zoiets kan aanschaffen?
ff zoeken en zo gevonden hor... succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Laatst online: 20:11
Sa1 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:53:
[...]
ff zoeken en zo gevonden hor... succes
Linkje? :P Google en conrad namelijk al aardig afgestruind :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR
  • Laatst online: 07-05 22:39

RgR

Helaas werkt bij mij ook de bij Kabels&Co bestelde kabel niet. Hij blijkt volgens een totaal ander schema te zijn gesoldeerd en is dus niet bruikbaar voor VGA to RGB-scart. Beetje jammer dat ze de link naar het juiste soldeerschema en naar dit topic laten staan bij het product... Je krijgt zo toch wel echt het idee dat het om de juiste kabel gaat. Ik heb ze een mail gestuurd en ik hoop dat ze me alsnog een juiste kabel kunnen sturen.

Is er misschien iemand die een andere winkel heeft gevonden die wel de juiste kabel verkoopt volgens dit of dit schema? Zelf kan ik niet solderen dus ik moet het echt hebben van een voorgemaakt exemplaar.

Als iemand er een aan me wil verkopen ben ik ook erg geinteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

RgR schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:46:
Helaas werkt bij mij ook de bij Kabels&Co bestelde kabel niet. Hij blijkt volgens een totaal ander schema te zijn gesoldeerd en is dus niet bruikbaar voor VGA to RGB-scart. Beetje jammer dat ze de link naar het juiste soldeerschema en naar dit topic laten staan bij het product... Je krijgt zo toch wel echt het idee dat het om de juiste kabel gaat. Ik heb ze een mail gestuurd en ik hoop dat ze me alsnog een juiste kabel kunnen sturen.

Is er misschien iemand die een andere winkel heeft gevonden die wel de juiste kabel verkoopt volgens dit of dit schema? Zelf kan ik niet solderen dus ik moet het echt hebben van een voorgemaakt exemplaar.

Als iemand er een aan me wil verkopen ben ik ook erg geinteresseerd!
jammer joh, als je dit topic doorgelezen had, of zelfs alleen al op kabel & co gezocht zou hebben had je dezelfde conclusie kunnen trekken. Je had dan ook al een mail uitwisseling kunnen lezen tussen kabel & co en iemand die hetzelfde probleem heeft als jij. Gaat niet werken dus.

en Nee er is geen andere webshop anders zou dat wel bijv in de TS staan. Beetje uitzoekwerk mag wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

Sa1 schreef op zondag 06 januari 2008 @ 21:55:
[...]
jammer joh, als je dit topic doorgelezen had, of zelfs alleen al op kabel & co gezocht zou hebben had je dezelfde conclusie kunnen trekken. Je had dan ook al een mail uitwisseling kunnen lezen tussen kabel & co en iemand die hetzelfde probleem heeft als jij. Gaat niet werken dus.

en Nee er is geen andere webshop anders zou dat wel bijv in de TS staan. Beetje uitzoekwerk mag wel.
Wat is dit? Rustig maar hoor Sa1. Als je mijn post leest zie je dat er staat "Helaas werkt bij mij ook de bij Kabels&Co bestelde kabel niet". Ik had voor ik bestelde al elke pagina van dit topic doorgelezen en wist dus dat er twee mensen een niet werkende kabel hadden ontvangen van deze winkel. Ik zag dat de reacties van deze mensen uit 2006 kwamen. Omdat de kabel nu, ruim een jaar nadat de winkel door hen op de foute kabel gewezen is, nog steeds wordt aangeboden op hun site, inclusief een link naar het juiste soldeerschema, durfde ik voor die 5 euro de gok wel te wagen dat ze het probleem inmiddels opgelost hadden en de juiste kabel zouden leveren. En het resultaat wilde ik graag even hier posten zodat anderen die 5 euro in hun zak konden houden.

Ik begrijp niet waarom jij meteen zo'n toon tegen me aanslaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

offtopic:
snel op je teentjes getrapt hé, k vind het persoonlijk gewoon niet slim om een kabel waarvan je weet dat ie niet goed is en dat je weet dat ze geen geld terug geven, dat je het toch koopt en gaat zeuren om geld terug of een nieuwe kabel. Maar goed ieder zo zijn ding. Wist niet dat je zo snel gepikkeerd zou zijn, anders had ik m'n post iets genuanceerder geplaatst.

Weet iemand of de nieuwe ATi kaarten (als in hd2400 / hd2600 of de 38serie) ook de composite sync hebben?

Wil graag een nieuwe mediacenter gaan bouwen (iets moderner dan m'n xp3200+) maar ben net zo blij met m'n nieuwe kabeltje en dat ie eindelijk werkt \o/, kan er weinig over vinden op het wereld wijde web

[ Voor 12% gewijzigd door Sa1 op 07-01-2008 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
RgR schreef op zondag 06 januari 2008 @ 22:29:
[...]

Wat is dit? Rustig maar hoor Sa1. Als je mijn post leest zie je dat er staat "Helaas werkt bij mij ook de bij Kabels&Co bestelde kabel niet". Ik had voor ik bestelde al elke pagina van dit topic doorgelezen en wist dus dat er twee mensen een niet werkende kabel hadden ontvangen van deze winkel. Ik zag dat de reacties van deze mensen uit 2006 kwamen. Omdat de kabel nu, ruim een jaar nadat de winkel door hen op de foute kabel gewezen is, nog steeds wordt aangeboden op hun site, inclusief een link naar het juiste soldeerschema, durfde ik voor die 5 euro de gok wel te wagen dat ze het probleem inmiddels opgelost hadden en de juiste kabel zouden leveren. En het resultaat wilde ik graag even hier posten zodat anderen die 5 euro in hun zak konden houden.

Ik begrijp niet waarom jij meteen zo'n toon tegen me aanslaat?
Anyway, de benodigde onderdelen heb je nu voor die lousy 5 euri in ieder geval in huis......
Alleen nog even de juiste draadjes op de juiste pinnetjes solderen en kaar is kees........toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

kaajee schreef op maandag 07 januari 2008 @ 13:36
Anyway, de benodigde onderdelen heb je nu voor die lousy 5 euri in ieder geval in huis......
Alleen nog even de juiste draadjes op de juiste pinnetjes solderen en kaar is kees........toch?
Ja, ik dacht dat eerst ook en heb dat geprobeerd. Er blijkt echter een draad te weinig door die kabel te lopen om een juiste versie te maken. Ik heb een los kabeltje erlangs gelegd en de kabel volgens het schema zo goed mogelijk aanelkaar gemaakt. Helaas krijg ik geen beeld terwijl de rest van de hardware het zou moeten doen (ATI-kaart, powerstrip en televisie met RGB-scart mogelijkheid).

Zeer waarschijnlijk natuurlijk dat dat aan mijn soldeerkunsten ligt, dus vandaar dat ik nog steeds hoop op een winkel die voorgemaakte kabels verkopen, maar dat zit er helaas niet in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

RgR schreef op maandag 07 januari 2008 @ 15:17:
[...]

Ja, ik dacht dat eerst ook en heb dat geprobeerd. Er blijkt echter een draad te weinig door die kabel te lopen om een juiste versie te maken. Ik heb een los kabeltje erlangs gelegd en de kabel volgens het schema zo goed mogelijk aanelkaar gemaakt. Helaas krijg ik geen beeld terwijl de rest van de hardware het zou moeten doen (ATI-kaart, powerstrip en televisie met RGB-scart mogelijkheid).

Zeer waarschijnlijk natuurlijk dat dat aan mijn soldeerkunsten ligt, dus vandaar dat ik nog steeds hoop op een winkel die voorgemaakte kabels verkopen, maar dat zit er helaas niet in...
Je hebt alle verschillende resoluties al geprobeerd? In mijn geval heb ik natuurlijk een pal tv, maar hij doet het gewoon niet op pal resoluties, enige resolutie waar ie het op doet is ntsc. Beetje klieren dus met reso's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Sa1 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:03:
Weet iemand of de nieuwe ATi kaarten (als in hd2400 / hd2600 of de 38serie) ook de composite sync hebben?

Wil graag een nieuwe mediacenter gaan bouwen (iets moderner dan m'n xp3200+) maar ben net zo blij met m'n nieuwe kabeltje en dat ie eindelijk werkt \o/, kan er weinig over vinden op het wereld wijde web
Ik weet het niet, ik ken alleen maar geruchten dat het niet zo zou zijn, maar een kabel die zelf composite sync maakt van hsync en vsync is niet zo moeilijk. De onderdelen daarvoor kosten minder als 1 euro.

Het koste mij heel wat gepiel maar het past allemaal in de vga connector en kon het zonder problemen aansluiten op elke videokaart, zoals nu mijn onboard sis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

Ik heb vandaag even een nieuwe poging gewaagd en zitten solderen aan een nieuwe kabel en het is me gelukt; ik heb op dit moment goed beeld op een oude Sony-televisie! Filmbeeld is super en tekst is ook nog bijna acceptabel
Ik gebruik de onboard Ati X1250 van een G690 chipset, dus daar zit de composite-sync in elk geval nog op. Ik weet niet hoe het met de nieuwere kaarten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

RgR schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 20:00:
Ik heb vandaag even een nieuwe poging gewaagd en zitten solderen aan een nieuwe kabel en het is me gelukt; ik heb op dit moment goed beeld op een oude Sony-televisie! Filmbeeld is super en tekst is ook nog bijna acceptabel
Ik gebruik de onboard Ati X1250 van een G690 chipset, dus daar zit de composite-sync in elk geval nog op. Ik weet niet hoe het met de nieuwere kaarten zit.
toevallig vandaag powerstrip op een laptop met een HD2400xt geinstalleerd, de optie is nog beschikbaar dus vermoed ik dat hij het ook gewoon doet. Maar of dat inhoudt dat op een gewone PCI-E ook een composite sync zit.. tjah. das natuurlijk weer de vraag... en natuurlijk of het met dvi kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colfax
  • Laatst online: 24-02 13:59
kaajee schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 12:13:
[...]

Die 'video mode' van ATi is echter ook een goed alternatief. Die is idd al een stuk beter dan andere settings. Is ook speciaal bedoeld voor het aansluiten van een (CRT/beeldbuis) tv (vandaar ook alleen bij lagere resoluties). RGB is nog net iets beter, maar dit volstaat denk ik in veel gevallen.
Dat je windows desktop er neit uitziet (trillerig) klopt ook, die is niet ontworpen voor weergave op een PAL tv. Met name de 1 pixel lijntjes (die zijn er veel) zien er niet uit.
Hallo Kaajee,

Werkt die "video mode" ook met de nieuwe catalyst drivers (i.p.v. 5.1)?

Colfax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

Sa1 schreef op maandag 07 januari 2008 @ 12:03:
offtopic:
snel op je teentjes getrapt hé, k vind het persoonlijk gewoon niet slim om een kabel waarvan je weet dat ie niet goed is en dat je weet dat ze geen geld terug geven, dat je het toch koopt en gaat zeuren om geld terug of een nieuwe kabel. Maar goed ieder zo zijn ding. Wist niet dat je zo snel gepikkeerd zou zijn, anders had ik m'n post iets genuanceerder geplaatst.

(...)
Vandaag wel een reactie gehad van Kabels & Co op mijn mail en toch mijn doel bereikt. Goed nieuws voor mensen die geen helden zijn met soldeerbouten:
Hoi

WIJ hebben gisterne een gesprek gehad met onze leverancier over van alles

Waaronder deze kabel

Wij hebben nu weer een nieuwe voorraad binnen gehad die goed moet zijn
zegt onze leverancier

ik wil u wel een nieuwe kabel toesturen om te testen als deze niet goed is

Gaan de tekst aanpassen

Het is zonde dat je niet op je leverancier kan bouwen
Als ze me de kabel opsturen zal ik natuurlijk laten weten of hij nu wel werkt. Zou mooi zijn, hoewel ik zelf inmiddels dus ook al een werkend exemplaar inelkaar heb geknutseld.

Zijn er trouwens mensen die deze kabel werkend in Linux hebben? In windows heb ik uiteindelijk met Powerstrip perfect beeld gekregen, maar ik krijg de bijbehorende modeline niet aan de praat in linux. Waarschijnlijk doe ik iets niet goed met de xorg.conf (ik heb niet veel ervaring met modelines) dus zou iemand zijn werkende xorg.conf misschien voor mij kunnen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Colfax schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 11:56:
[...]

Hallo Kaajee,

Werkt die "video mode" ook met de nieuwe catalyst drivers (i.p.v. 5.1)?

Colfax
Kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik gebruik het catalyst control center niet (meer), gaf problemen met mijn config en ik heb em niet nodig (alleen de laatste driver icm powerstrip).
Ik vermoed dat die nog steeds wel aanwezig is..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

RgR schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:20:

Zijn er trouwens mensen die deze kabel werkend in Linux hebben? In windows heb ik uiteindelijk met Powerstrip perfect beeld gekregen, maar ik krijg de bijbehorende modeline niet aan de praat in linux. Waarschijnlijk doe ik iets niet goed met de xorg.conf (ik heb niet veel ervaring met modelines) dus zou iemand zijn werkende xorg.conf misschien voor mij kunnen posten?
Ik had 2 kabels gemaakt, eentje die van een ati uit gaat en een andere die zelf een composite sync signaal maakt, dit staat er in mijn xorg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Section "Monitor"
        Identifier   "TV2"
        HorizSync    14.0 - 18.0
        VertRefresh  45.0  - 65.0
        Option      "DPMS"
        Modeline     "720x576a" 14.16 720 778 834 968 576 579 607 625 interlace +hsync +vsync
        Modeline     "720x576b" 15.125 720 778 834 968 576 579 607 625 composite interlace +hsync +vsync
        Modeline "736x575i" 14.16 736 760 824 904 575 580 585 625 interlace +hsync +vsync
        Modeline "736x575ci" 14.16 736 760 824 904 575 580 585 625 composite interlace +hsync +vsync
        Modeline "pal_768x576" 14.75 768 784 864 944 576 582 588 625 -hsync -vsync interlace # H 15625 [Hz], V 50 [Hz]
        Modeline "pal_720x576" 13.875 720 744 808 888 576 582 588 625 -hsync -vsync interlace # H 15625 [Hz], V 50 [Hz] heel goed 
        Modeline "pal_720x576t" 13.875 720 720 808 888 576 576 588 625 -hsync -vsync interlace # H 15625 [Hz], V 50 [Hz] heel goed 
        Modeline "800x576pali"  15.38  800 823 895 984  576 580 583 625 -hsync -vsync interlace
        Modeline "768x576pali"  14.76  768 789 858 944  576 580 583 625 -hsync -vsync interlace
        Modeline "720x576pali"  13.88  720 742 808 888  576 580 583 625 -hsync -vsync interlace

EndSection
Section "Screen"
    Identifier     "Screen_tvout720a"
    Device         "sis"
    Monitor        "TV2"
    DefaultDepth    24
    Option         "TVStandard" "PAL"
    Option         "ConnectedMonitor" "TV"
    SubSection     "Display"
        Viewport    0 0
        Depth       24
        Modes       "768x576pali" "720x576pali" "pal_720x576" "736x575i" "720x576b" 
    EndSubSection
EndSection

Ik gebruik nu de laastgenoemde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

Super, dank je wel! Ik heb nu met een aantal van je modelines beeld in Linux, dus ik ben weer een stap verder. Helaas heb ik in het midden van het beeld nog een zwarte balk; daarboven zie ik de 'onderkant' van mijn desktop en daaronder zie ik de 'bovenkant' van mijn desktop. Elke keer als ik de tv opnieuw aanzet zit de balk op een andere plaats. Ik moet dus nog wat prutsen met de sync-frequenties denk ik.

Wel gek, want in Windows werkte het perfect. Helaas doet de modeline die powerstrip me bij die instellingen gaf het niet. Het lijkt wel alsof de ATI-driver geen +hsync pikt in de modelines in linux? Als ik die erbij zet blijft het beeld zwart, en als ik hem weglaat heb ik dus die zwarte balk... Misschien een driverprobleem...

Heeft iemand toevallig nog een tip welke ati-driver je het beste kan gebruiken voor de RGB-SCART-kabel? Ik gebruik nu ati-drivers-8.443.1-r1 (fglrx) op een Radeon X1250 IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colfax
  • Laatst online: 24-02 13:59
RgR schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 22:20:
[...]

Vandaag wel een reactie gehad van Kabels & Co op mijn mail en toch mijn doel bereikt. Goed nieuws voor mensen die geen helden zijn met soldeerbouten:

[...]

Als ze me de kabel opsturen zal ik natuurlijk laten weten of hij nu wel werkt. Zou mooi zijn, hoewel ik zelf inmiddels dus ook al een werkend exemplaar inelkaar heb geknutseld.

toon volledige bericht
En RgR, kabel al binnen?

Wat zijn je bevindingen?
Werkt hij zoals het hoort?
Wil 'm namelijk ook aan gaan schaffen.

Colfax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb een asus m2a-vm hdmi (x1250) bordje gekocht maar ik krijg het beeld niet goed genoeg met een zelf gemaakte vga naar scart kabel en een recente powerstrip. Het blijft erg trillen en het lijkt wel of ik beeldlijnen mis.

Op mijn laptop met oude radeon mobile werkt het prima (de pal 768x576 resolutie kiezen en comp sync, interlace aan + en - synchronisatie). De zelfde instellingen op de htpc geven een dubbel beeld als ik de frequentie verlaag van 25Hz naar 12,5Hz (?) staat het stil maar echt toppie wordt het niet.

Gelukkig doet de s-video uitgang het wel redelijk, niet zo scherp als RGB maar te doen, alleen jammer dat die het automatische full-screen signaal mist :)

Klein minpuntje van dit bord het yuv video signaal gaat door 20 cm onafgeschermde flatcable naar het insteekbordje alwaar er s-video uit gefabriekt wordt. Toch jammer dat een willekeurige dvd speler of satelliet ontvanger zonder instelgepruts wel een fatsoenlijk rgb signaal weet neer te zetten op de scart plug.

[ Voor 19% gewijzigd door bouwfraude op 04-02-2008 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

Colfax schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 08:07:
[...]

En RgR, kabel al binnen?

Wat zijn je bevindingen?
Werkt hij zoals het hoort?
Wil 'm namelijk ook aan gaan schaffen.

Colfax
Ik heb hem nog steeds niet ontvangen helaas. Ik kreeg een paar dagen geleden wel een mailtje van Kabels en Co dat ze me niet vergeten waren maar dat ze een zending waren kwijtgeraakt. Ze zouden de kabel alsnog naar me opsturen. Zodra ik hem heb ga ik hem testen en dan laat ik het hier weten.

Met mijn zelfgemaakte kabel heb ik het in linux maar opgegeven (de modelines werken niet goed met de drivers voor mijn kaart) en ik gebruik nu Vista media center met powerstrip. Werkt erg mooi, alleen heb ik wel het probleem dat hij niet altijd goed in slaapstand gaat. Als dit mislukt krijg ik van Windows het keuzescherm om in bv safe-mode op te starten, maar dit is op de tv natuurlijk nog niet te lezen. Als ik gewoon op enter druk start ie wel weer op maar schakelt hij powerstrip 'voor de zekerheid' uit omdat dit mogelijk het probleem veroorzaakte... Met als gevolg dat ik weer een computerbeeldscherm van boven moet halen en aan moet sluiten om powerstrip weer op te starten en de timings weer goed te zetten. Meer mensen deze problemen en oplossingen hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

geen oplossing helaas, ben zelf ook wel geinteresseerd. Vind het ronduit irri dat elke keer als je pc vastloopt (gebeurt helaas nog wel eens bij mij) dat powerstrip 'denkt' dat het aan hem ligt. Gelukkig kan ik nog wel zien wat er op m'n beeldscherm gebeurt en kan ik ook met de muis naar het 'no' knopje om alles weer te herstellen. Irritant is het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Sa1 schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:48:
geen oplossing helaas, ben zelf ook wel geinteresseerd. Vind het ronduit irri dat elke keer als je pc vastloopt (gebeurt helaas nog wel eens bij mij) dat powerstrip 'denkt' dat het aan hem ligt. Gelukkig kan ik nog wel zien wat er op m'n beeldscherm gebeurt en kan ik ook met de muis naar het 'no' knopje om alles weer te herstellen. Irritant is het wel.
Das wel wat anders dan je voorganger. Daar start Windows op in Safe modus/veilige modus en dan is het logisch dat de startup bestanden worden overgeslagen. Daar is het per slot een safe modus voor......... :P

Als je een safe modus reboot krijgt heb je waarschijnlijk toch gewoon 'hard' je pc uitgezet oid. Of een geforceerde reboot. Dus dan moet je dat toch eerst oplossen.....

Als je pc normaal opstart maar Powerstrip is 'bruut' beëindigd, hoort ook niet (maw dan doe je nog steeds iets fout), maar daar is wel een truukje voor:
-sluit powerstrip af
-in de powerstrip folder is een pstrip.ini
-voeg de volgende regel toe aan de [Global Options] sectie:
code:
1
2
[Global Options] 
NoSafetyChecks=1

-sla het bestand op en restart Powerstrip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RgR

RgR

Vandaag heb ik de nieuwe kabels-en-co kabel ontvangen, die volgens hen wel goed zou moeten zijn. Ik vind het wel netjes dat ze me een nieuwe stuurden om te testen, maar helaas werkt ook deze kabel niet. Ik zal ze er weer over mailen, misschien kunnen ze een andere leverancier vinden of die dingen zelf solderen.

Super dat die NoSafetyChecks optie bestaat, bedankt Kajee! Mijn probleem was een combinatie van wat jij noemt en wat sa1 zegt. Na een vastloper krijg ik namelijk eerst een tekstscherm voordat Windows opstart te zien met (waarschijnlijk, het is onleesbaar) de vraag of ik hem in safe-mode wil opstarten
Als ik hierop op enter druk start hij wel gewoon op (geen safe-mode), maar geeft Powerstrip vervolgens die foutmelding omdat hij denkt dat de vastloper aan hem lag. Om hierop te antwoorden moet ik dus telkens een computerbeeldscherm aansluiten.

Die Powerstrip-foutmelding kan ik nu dus gelukkig omzeilen. Ik ga nog even op zoek of je ook dat vista safe-mode tekst-keuzescherm kan overslaan na een vastloper. dat zou het helemaal af maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

RgR schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 18:32:
Vandaag heb ik de nieuwe kabels-en-co kabel ontvangen, die volgens hen wel goed zou moeten zijn. Ik vind het wel netjes dat ze me een nieuwe stuurden om te testen, maar helaas werkt ook deze kabel niet. Ik zal ze er weer over mailen, misschien kunnen ze een andere leverancier vinden of die dingen zelf solderen.

Super dat die NoSafetyChecks optie bestaat, bedankt Kajee! Mijn probleem was een combinatie van wat jij noemt en wat sa1 zegt. Na een vastloper krijg ik namelijk eerst een tekstscherm voordat Windows opstart te zien met (waarschijnlijk, het is onleesbaar) de vraag of ik hem in safe-mode wil opstarten
Als ik hierop op enter druk start hij wel gewoon op (geen safe-mode), maar geeft Powerstrip vervolgens die foutmelding omdat hij denkt dat de vastloper aan hem lag. Om hierop te antwoorden moet ik dus telkens een computerbeeldscherm aansluiten.

Die Powerstrip-foutmelding kan ik nu dus gelukkig omzeilen. Ik ga nog even op zoek of je ook dat vista safe-mode tekst-keuzescherm kan overslaan na een vastloper. dat zou het helemaal af maken.
irri van die kabel zeg.. zelfs als ze zeggen dat het nu 100% zeker de goede moet zijn. Nouja, niets aan te doen.. gewoon zelf solderen dus :(

Maar die melding van vista, das toch gewoon een timeout van 30 sec? iig bij mij wel, k heb er verder ook geen toetsenbord aan hangen dus wacht keurig die 30 sec iedere x af. Hoewel ik het er ook wel mee eens ben dat het niet helemaal goed is natuurlijk dat je zo'n reboot moet geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Maar die 'reboots' met vervolgens een min of meer verplichte safe modus zou ik wel even 'onderzoeken' dat hoeft nl. niet per se. Je doet dan iets vrij rigoureus lijkt me.......

Ik heb 3 pc's permanent aanstaan hier in huis, zo af en toe gaat de stroom er af; of bewust voor klussen of ergens 'kortsluiting'/aardlek. Dus dan worden alledrie de pc's ook op een vrij botte wijze uitgezet. Als de stroom er weer op komt, gaan ze gewoon netjes, in 'normal modus' aan, nooit een safe mode suggestie.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

kaajee schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:15:
Maar die 'reboots' met vervolgens een min of meer verplichte safe modus zou ik wel even 'onderzoeken' dat hoeft nl. niet per se. Je doet dan iets vrij rigoureus lijkt me.......

Ik heb 3 pc's permanent aanstaan hier in huis, zo af en toe gaat de stroom er af; of bewust voor klussen of ergens 'kortsluiting'/aardlek. Dus dan worden alledrie de pc's ook op een vrij botte wijze uitgezet. Als de stroom er weer op komt, gaan ze gewoon netjes, in 'normal modus' aan, nooit een safe mode suggestie.......
volgens mij is het vrij standaard, als je vista of xp abrupt (heu/!?!?! vaag woord) uitzet. Dan komt hij in de vraag terecht of je hem veilig wil starten. Zelfde als je tijdens het booten deze melding krijgt. Dat heb ik voornamleijk, dan ik weer iets vergeten ben in het bios.. snel power switch om en weer aan. Default optie staat op normaal opstarten, er is dus niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 236134

Is deze kabel geschikt?
http://www.samenkopen.net/action_product/150225/478663

Ik gebruik nu van de ATI Radeon 9600 de s-video uitgang en nog geen PowerStrip, het beeld is erg slecht. OS: Vista 64bit. Als het beeld beweegt gaat het nog wel, maar bij een dia show of tekst is een ramp. Ook zijn de kleuren nogal flets. Misschien ga ik eerst eens proberen of PowerStrip helpt.

Welke kabel is het meest geschikt, ik wil bij voorkeur niet zelf solderen.

misschien offtopic:
Ik ga als dit zo slecht blijf me toch eens orrienteren op het nieuwe hdmi, met platte tv's enzo maar moet ik dan een nieuwe videokaart of kan het met me oude? (heb een AGP poort maar dat spreekt voorzich bij een 9600)

Eventueel inversteer ik nu +/- 100 euro in een nieuwe videokaart die ik op deze TV goed kan instellen en ook geschikt is voor HDMI als ik een nieuwe tv koop. En natuurlijk bijvoorkeur passief gekoelt is. Graag advies, ik zie even door de bomen het bos niet meer, denk dat ik er eens een rustig dagje voor moet gaan zitten.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 236134 op 27-02-2008 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Persoonlijk vind ik de videouitgang van de nvidia videokaarten vanaf de 6xxx serie echt een heel stuk beter geworden dan alles wat daar voor zat. Een 6200 is voor weinig op de kop te tikken in AGP uitvoering, en hoewel het geen HDMI kwaliteit zal leveren vermoed ik dat de S-Video of Composiet uitgang een heel stuk beter zal zijn dan wat jij nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Willem2 schreef op woensdag 27 februari 2008 @ 17:19:
Persoonlijk vind ik de videouitgang van de nvidia videokaarten vanaf de 6xxx serie echt een heel stuk beter geworden dan alles wat daar voor zat. Een 6200 is voor weinig op de kop te tikken in AGP uitvoering, en hoewel het geen HDMI kwaliteit zal leveren vermoed ik dat de S-Video of Composiet uitgang een heel stuk beter zal zijn dan wat jij nu hebt.
Heb de tv ook aangesloten gehad op een ATI 1950XT met 512MB geheugen (PCI-e) maar dat maakt niet zo heel veel verschil. En ik vind het een beetje zonde om nu geld uit te geven aan een kaart voor scart en straks weer een nieuwe voor HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andere S-video kabel gebruikt en beeld is nu goed, kleuren kunnen nog wel wat beter tips? Ik denk dat ik de spyder 2 koop om te calibreren, is ook handig voor me monitors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

offtopic:
sorry, verkeerde topic

[ Voor 87% gewijzigd door psy op 03-03-2008 11:58 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211380

weet er iemand het antwoord op deze vraag? zou anders wel deze kabel kopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1

Sa1

Anoniem: 211380 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 01:47:
[...]

tja, hij ziet er goed uit.. het doel van de kabel is wat je zou verwachten als je hem plaatst. Maar het is nog niet voorgekomen dat een out of the box kabel het doet.. je kan kopen natuurlijk, is slechts 1,40.. maar als het niet werkt ben je dat geld gewoon kwijt.. of heb je iig onderdelen om hetmisschien wel goed werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 211380 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 01:47:
[...]

Er staat eigenlijk: "21p scart plug naar 15p High-Density kontra D-plug", dus dat is net verkeerd om (hij moet van VGA naar SCART). Echter in de omschrijving staat het dan weer wel goed. Dus, zoals gezegd, voor 1,40 kun je je geen buil vallen. Ik zou hem na binnenkomst wel meteen even checken aan de hand van in dit topic genoemde schema's.
En verder heb je anders idd voor 1,40 alle onderdelen om het evt. zelf wel goed te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan er iemand nog eens een link geven naar een werkend hardware schema? OF ttz welk schema gebruiken jullie? Ik heb een radeon HD3200 (780G chipset)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 211380 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 20:26:
Kan er iemand nog eens een link geven naar een werkend hardware schema? OF ttz welk schema gebruiken jullie? Ik heb een radeon HD3200 (780G chipset)
Deze bijv., staat gewoon in topic start en wordt hier uitgebreid besproken...............
(dat je niet alle posts leest, a lá, maar TS had je toch wel even kunnen doorlezen?)

Of ie ook werkt met de HD3200 (780G) weet ik (nog) niet, probeer het en breng alhier verslag uit zou ik zeggen......weinig moeite en je zou er anderen een boel plezier mee kunnen doen....

Bij mij werkt ie op de 'voorganger', een 690G (x1250) prima! (ik heb letterlijk het schema dat ik noemde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm ja je hebt wel gelijk, ik had er te snel overgekeken.
Nu ik ga morgen de kabel solderen.
Het moederbord heb ik nog niet want die chipsets zijn zeer moeilijk verkrijgbaar atm )-: maar van zodra ik het getest heb, post ik het hier zeker..

Moet dat trouwens exact 75 OHM zijn? Die zit nl niet id E12 reeks. Ik dacht aan 68ohm + 6,8ohm = 74,8

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 211380 op 12-03-2008 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 211380 schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:49:
...........

Moet dat trouwens exact 75 OHM zijn? Die zit nl niet id E12 reeks. Ik dacht aan 68ohm + 6,8ohm = 74,8
Iedere elektronica boer heeft een 75ohm weerstandje volgens mij, waarom gaan klooien met 2 ? Eén kun je veel makkelijker kwijt in de scart plug........
(maar 74,8 lijkt me ook geen probleem hoor........ :9 )

[ Voor 6% gewijzigd door kaajee op 12-03-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja maar ik ga niet speciaal naar de winkel voor 1 weerstandje ze :-) Ik neem wat voorhanden is; zal morgen wel zien hoe het gaat.

Werkt die kabel op een Ati X1600?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De link die je post, is niet de link van de topicstart. Wat is nu het juiste schema?
Mag je de shields van VGA en SCART connector aan elkaar solderen? Kabel is trouwens gesoldeerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Anoniem: 211380 schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 16:37:
De link die je post, is niet de link van de topicstart. Wat is nu het juiste schema?
Mag je de shields van VGA en SCART connector aan elkaar solderen? Kabel is trouwens gesoldeerd..
In TS wordt verwezen naar die idiots pagina, en op die idiots pagina staat weer een verwijzing naar die andere. En zoals ik schreef hierboven: ik heb die 'franse' gebruikt......en die werkt bij mij!!

En aarde = aarde = shield = shield.......

[ Voor 4% gewijzigd door kaajee op 13-03-2008 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hey,

na een namiddagje tweaken hebben we het werkend gekregen met volgende settings in powerstrip met volgende hardware: P4 3.0Ghz @Ati Radeon 9250 AGP

720X576 = HFP=64 HSW=64 HBP=120 kHz=17 VFP=5 VSW=12 VBP=28 Hz=27

Je moet ook composite sync en interlaced aanvinken.

We hebben niet lang tijd gehad om wat te finetunen en er mee te spelen.
Op de desktop trilt de tekst onder iconen heel hard en is die heel helder. Niet echt ideaal. Ook de bovenste lijnen staan wat raar.
Echter het beeld bij DIVX is wel zeer goed!
Alleen volgende 2 problemen:
1. links en rechts 2 zwarte randen
2. de rechterrand van het beeld is gekruld

Hier is een foto:

http://users.pandora.be/chs/Temp/VGA2SCART.jpg

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/chs/Temp/VGA2SCART.jpg

Heeft er iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49

Jag

Heb vanmiddag maar zelf een VGA -> SCART kabel in elkaar zitten solderen. Ik heb een VGA kabel gebruikt die ik had liggen en een kabel met drie rca (tulp) connectors aan beide zijden. Ik heb het schema gebruikt zoals dat hier te vinden is. En ik heb een soldeerbare SCART connector gekocht. Vervolgens aan één kant de d-sub eraf geknipt en de drie rca connectoren.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/HTPC/Scart_1.jpg

Het was een onwijs gepriegel. Ik heb zelf geen hele ruime soldeer ervaring, maar kan het wel een beetje. Ik kan het niet aanraden aan iemand die voor het eerst in zijn leven een soldeerbout vasthoudt.

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/HTPC/Scart_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/HTPC/Scart_3.jpg

Kreeg de SCART connector met veel moeite dicht, met die extra kabels erbij werd het nogal dik :).

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/HTPC/Scart_kabel.jpg

Ik gebruik de gele rca voor de spanning om de tv te laten weten dat er een RGB (en niet een composiet video signaal) aanwezig is (auto sensing schijnen alleen de meer recentere modellen te doen). Ik maak in een leeg slot een rca chassis deel dat verbonden is met de 5V lijn dmv een zelf gesoldeerd verloopje naar molex en met een 100Ohm weerstand ertussen.
Ik gebruik daarnaast ook nog twee audio lijntjes omdat mijn tv niet tussen mijn front speakers staat maar 90 graden gedraaid (dus gebruik tv geluid).
Heb de kabel helaas niet kunnen testen, heb mijn nieuwe htpc nog niet binnen (met Gigabyte GA-MA78GM-S2H) en mijn Radeon9700pro is overleden dus gebruik een of andere oude GeForce kaart die geen composite sync kan. Dus het wordt een beetje afwachten of het gaat werken :P. Ik heb me iig netjes aan het schema gehouden.

Wat ik wel heel graag zou willen weten van een Gigabyte GA-MA78GM-S2H bezitter, is of je met de geïntegreerde HD3200 nieuwe resoluties kan aanmaken met powerstrip met composite sync en interlaced. Iemand die even powerstrip wil installeren en het kan controleren?

[ Voor 4% gewijzigd door Jag op 14-03-2008 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ben daar ook wel naar benieuwd en aangezien jij dat mobo al besteld hebt, zal jij wel de eerste zijn om het ons te vertellen.. Keep us posted hé Jag!

mooie kabel trouwens!

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 211380 op 14-03-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jag schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:26:
Heb de kabel helaas niet kunnen testen, heb mijn nieuwe htpc nog niet binnen (met Gigabyte GA-MA78GM-S2H) en mijn Radeon9700pro is overleden dus gebruik een of andere oude GeForce kaart die geen composite sync kan. Dus het wordt een beetje afwachten of het gaat werken :P. Ik heb me iig netjes aan het schema gehouden.

Wat ik wel heel graag zou willen weten van een Gigabyte GA-MA78GM-S2H bezitter, is of je met de geïntegreerde HD3200 nieuwe resoluties kan aanmaken met powerstrip met composite sync en interlaced. Iemand die even powerstrip wil installeren en het kan controleren?
Goed nieuws, ik heb op mijn GA-MA78GM-S2H powerstrip geinstalleerd en de widescreen resolutie zoals onderstaand kunnen instellen. Ook composite sync en interlaced kon ik aanvinken. Na een restart bleef deze resolutie inderdaad staan onder de User Defined resolutions. Ik kan het dus nog niet proberen aangezien ik nog geen kabel heb, maar de onboard Radeon 3200 lijkt het te accepteren _/-\o_

http://www.idiots.org.uk/...540_custom_resolution.gif

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en wat vind je van dat mobo? waar gekocht trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 211380 schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 20:46:
ben daar ook wel naar benieuwd en aangezien jij dat mobo al besteld hebt, zal jij wel de eerste zijn om het ons te vertellen.. Keep us posted hé Jag!

mooie kabel trouwens!
Duurt nog wel ff: ik moet nog wachten op een Ahanix MCE302 case die de oceaan over moet steken. En mijn Gigabyte mobo staat ook pas op 25 maart verwacht. Dus al met al duurt het nog wel anderhalve week minimaal.
psy schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 00:02:
[...]

Goed nieuws, ik heb op mijn GA-MA78GM-S2H powerstrip geinstalleerd en de widescreen resolutie zoals onderstaand kunnen instellen. Ook composite sync en interlaced kon ik aanvinken. Na een restart bleef deze resolutie inderdaad staan onder de User Defined resolutions. Ik kan het dus nog niet proberen aangezien ik nog geen kabel heb, maar de onboard Radeon 3200 lijkt het te accepteren _/-\o_

http://www.idiots.org.uk/...540_custom_resolution.gif
Mooi, relaxed dat het werkt. Je woont zeker niet toevallig in de buurt van Utrecht?

Ik snap trouwens niet helemaal het idee van die breedbeeld resoluties over PAL. Want PAL is per definitie 4:3 voor zover ik weet. Ik neem aan dat die 960x540 resolutie een soort letterbox oplevert. Maar dat is wel een beetje zonde als je iets anamorphic wil kijken, dat kan dan niet meer. Het zou relaxed zijn als je op de een of andere manier je desktop anamorphic op je scherm zou krijgen, maar dat wel niet lukken. Ben wel heel benieuwd hoe het wordt (en of het uberhaupt werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wat is anamorphic en letterbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:22

Mars Warrior

Earth, the final frontier

kijk een hier maar even, dan weet je alles ;)
http://www.thedigitalbits...tios/widescreenorama.html

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jag schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:03:
[...]
Duurt nog wel ff: ik moet nog wachten op een Ahanix MCE302 case die de oceaan over moet steken. En mijn Gigabyte mobo staat ook pas op 25 maart verwacht. Dus al met al duurt het nog wel anderhalve week minimaal.
[...]
Mooi, relaxed dat het werkt. Je woont zeker niet toevallig in de buurt van Utrecht?

Ik snap trouwens niet helemaal het idee van die breedbeeld resoluties over PAL. Want PAL is per definitie 4:3 voor zover ik weet. Ik neem aan dat die 960x540 resolutie een soort letterbox oplevert. Maar dat is wel een beetje zonde als je iets anamorphic wil kijken, dat kan dan niet meer. Het zou relaxed zijn als je op de een of andere manier je desktop anamorphic op je scherm zou krijgen, maar dat wel niet lukken. Ben wel heel benieuwd hoe het wordt (en of het uberhaupt werkt).
Nee woon ver in het zuiden van het land :)

Trouwens ik weet dat je in sommige players kan aangeven dat je anamorph wil aansturen. Ik heb dat al vaker gedaan met mijn laptop (Asus W3J met S-video uit) in combinatie met VLC player. Dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja, met players wel. Met MPC is het ook vrij makkelijk te doen. Maar het zou zo handig (en mooi!) zijn als je gewoon de hele desktop anamorphic zou kunnen draaien. Signaaltje erbij op een pinnetje dat ie ook nog automatisch naar verbreed stand gaat, en klaar is kees! Maar ja, zal wel niet kunnen.

Heb je nog steeds geen kabel trouwens? Ik heb voorlopig mijn computer nog niet compleet, duurt nog wel 1 a 2 weken. En ben erg benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jag schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 20:08:
Ja, met players wel. Met MPC is het ook vrij makkelijk te doen. Maar het zou zo handig (en mooi!) zijn als je gewoon de hele desktop anamorphic zou kunnen draaien. Signaaltje erbij op een pinnetje dat ie ook nog automatisch naar verbreed stand gaat, en klaar is kees! Maar ja, zal wel niet kunnen.

Heb je nog steeds geen kabel trouwens? Ik heb voorlopig mijn computer nog niet compleet, duurt nog wel 1 a 2 weken. En ben erg benieuwd naar het resultaat!
Gisteren de kabel in elkaar gezet (inderdaad toch wel veel werk), en aangesloten, meteen goed beeld. Het werkt dus. Ik heb de settings zoals eerder al aangemaakt gebrukt (de widescreen resolutie) en het werkte meteen perfect! De desktop trilt helemaal niet, alleen zijn de letters idd wel matig leesbaar maar dat ligt aan de resolutie/tv. Films e.d. zijn heel goed. Heb de tv meteen op anamorph (volbeeld) gezet. Verhoudingen kloppen. FloppyDTV nog niet geprobeerd.

Edit: ik bn nog niet helemaal tevreden over de resolutie. Ik lijk niet de volledige resolutie te zien. Verder blijft mijn tv "RGB" osd tonen dat zou normaal moeten verdwijnen.

[ Voor 7% gewijzigd door psy op 23-03-2008 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Werkt dit schema ook met de nieuwe Ati kaarten ( X0xxx / X1xxx / HD2xxx / HD3xxx series)?

En hoe pak je dat aan als je wilt dat je HTPC via DVI op een TFT scherm is aangesloten (4:3) en je wilt dat de RGB naar een TV gaat (breedbeeld).

Wat ik wil bereiken is namelijk het volgende: Ik wil gewoon (in 4:3 reso) op de HTPC via de TFT monitor computeren, maar wil films (DVD/DIVX/etc) via de TV kijken in, als het beeldmateriaal dat is, breedbeeld.

Mijn TV is momenteel aangesloten via s-video en detecteert niet zelf wanneer een beeldbron breedbeeld is als er geen breedbeeldsignaal meegestuurd wordt. Resultaat is dat als ik nu breedbeeldmateriaal via s-video naar de TV stuur ik moet kijken naar letterbox op 4:3 formaat; zwarte balken alom dus. En helaas beschikt mijn TV niet over een zoom functie die daar dan netjes beeldvullend breedbeeld van kan maken.
Nu is het als volgt aangesloten op een 9600xt: s-video uit naar TV, DVI-uit naar TFT.
De tv-out uitgang staat op clone functie en zet videomateriaal dat op de TFT wordt afgespeeld automatisch om naar fullscreen materiaal op de TV (die optie zit in de ATI driver).

Het liefste zou ik dus hebben dat ik op de een of andere manier mijn desktop en alles 4:3 weer kan geven op mijn TFT en dat mijn TV bij breedbeeld materiaal doorheeft (of kan hebben) dat hij naar breedbeeld om moet schakelen. Dit het liefste via VGA to RGB (ivm kwaliteit)

Iemand een suggestie?

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-03-2008 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

psy schreef op zondag 23 maart 2008 @ 11:01:
[...]

Gisteren de kabel in elkaar gezet (inderdaad toch wel veel werk), en aangesloten, meteen goed beeld. Het werkt dus. Ik heb de settings zoals eerder al aangemaakt gebrukt (de widescreen resolutie) en het werkte meteen perfect! De desktop trilt helemaal niet, alleen zijn de letters idd wel matig leesbaar maar dat ligt aan de resolutie/tv. Films e.d. zijn heel goed. Heb de tv meteen op anamorph (volbeeld) gezet. Verhoudingen kloppen. FloppyDTV nog niet geprobeerd.

Edit: ik bn nog niet helemaal tevreden over de resolutie. Ik lijk niet de volledige resolutie te zien. Verder blijft mijn tv "RGB" osd tonen dat zou normaal moeten verdwijnen.
Klinkt goed. Wat bedoel je met anamorph stand? Wat zie je als je tv op 4:3 staat? Een in "elkaar gedrukte" desktop? Of gewoon een letterbox met boven, onder, links en rechts balken?

Jammer van het RGB dat in beeld blijft. Geen idee hoe je dat op zou moeten lossen.
Je kan door spanning op een bepaald pinnetje te zetten (zie die idiots pagina die je zelf al linkte), de tv automatisch een bepaald beeldformaat laten kiezen. Dat wil zeggen, op verbreden of zoom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Jag schreef op zondag 23 maart 2008 @ 17:57:
[...]
Je kan door spanning op een bepaald pinnetje te zetten (zie die idiots pagina die je zelf al linkte), de tv automatisch een bepaald beeldformaat laten kiezen. Dat wil zeggen, op verbreden of zoom.
Dat had ik zelf inderdaad ook verzonnen, en dat zal ik wel eens uittesten met s-video (werkt nu namelijk ook via scart). Probleem is natuurlijk dat ik dan handmatig een schakelaartje om zal moeten zetten al naar gelang ik breedbeeld wil of niet (sommige bronnen zijn immers 4:3). Het is een oplossing, maar natuurlijk niet de meest eligante.

Antwoorden op de overige vragen blijven welkom:
-werkt het genoemde schema ook bij nieuwe ati kaarten, in concreet een HD2600pro?
-Kan ik de 2 DVI uitgangen (een dan dus met een DVI> VGA verloopje en vervolgens een VGA naar RGB kabel) als prim. en sec. displayadapters kunnen instellen waarbij de tweede op "clone" staat?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 23-03-2008 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Jag schreef op zondag 23 maart 2008 @ 17:57:
[...]
Klinkt goed. Wat bedoel je met anamorph stand? Wat zie je als je tv op 4:3 staat? Een in "elkaar gedrukte" desktop? Of gewoon een letterbox met boven, onder, links en rechts balken?

Jammer van het RGB dat in beeld blijft. Geen idee hoe je dat op zou moeten lossen.
[...]
Beeld lijkt nu wel goed. Heb nu de volgende instellingen:
960x540

Ik had eerst:
960x576
Horizontal : Refresh rate=16 Front porch=92 Sync Width=32 Back porch=196
Vertical: Refresh rate=25 Front porch=9 Sync Width=9 Back porch=32
(deze werkt dus NIET goed! waarschijnlijk te veel verticale lijnen waardoor je effectieve resolutie hard omlaag gaat)

Het is dan inderdaad anamorph. Dus als je de tv op 4: 3 zet, is het beeld als het ware "ingedrukt". Dus precies zoals bv een dvd-speler het PAL beeld doorgeeft, het best mogelijk dus. Ik heb met de nieuwe instellingen zichtbaar een veel betere resolutie. Nu gebruik ik zichtbaar alle beeldlijnen van de tv, en ik zit echt verwonderd te kijken hoe goed dit uitziet. Als kers op de taart is nu ook mijn RGB indicatie verdwenen. Dat is vast geen toeval, ik denk dat ik eerst geen goed genoeg signaal aanleverde.

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 24-03-2008 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ha! Leuk dat het werkt met het Gigabyte mobo'tje (oef!!)
Je zegt dat de flikkering weg is? Hoe heb je dat "geflikt"? (of heb je een 100Hz TV? )
Toon eens een witte tekst op een zwarte achtergrond op je TV en zeg eens hoe dat eruit ziet op je TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Anoniem: 211380 schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 00:31:
Ha! Leuk dat het werkt met het Gigabyte mobo'tje (oef!!)
Je zegt dat de flikkering weg is? Hoe heb je dat "geflikt"? (of heb je een 100Hz TV? )
Toon eens een witte tekst op een zwarte achtergrond op je TV en zeg eens hoe dat eruit ziet op je TV?
Ik heb een 100Hz tv dat is waar dat zal allicht schelen. Maar nu ik de volledige resolutie zie, zie ik ook een beetje last van flikkering in de desktop. Eerst had ik dat niet maar ook een onscherp beeld. Nu is het haarscherp en zie ik alleen bij de dunste lijntjes een heel licht geflikker. Maar ik vind dat echt reuze meevallen en het is alleen in Windows zichtbaar. Als je een film kijkt, of tv o.i.d. is het compleet weg en is het echt perfect beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 248819

Anoniem: 63813 schreef op zondag 23 maart 2008 @ 19:00:
[...]

Antwoorden op de overige vragen blijven welkom:
-werkt het genoemde schema ook bij nieuwe ati kaarten, in concreet een HD2600pro?
-Kan ik de 2 DVI uitgangen (een dan dus met een DVI> VGA verloopje en vervolgens een VGA naar RGB kabel) als prim. en sec. displayadapters kunnen instellen waarbij de tweede op "clone" staat?
Volgens mij werkt het wel met een hd2400 kaart en dus waarschijnlijk ook met een hd2600. Kijk maar eens bij Dell onder het kopje Enable Composite Sync

Als Je een DVI-I of DVI-A uitgang hebt kun je dit gewoon omzetten naar een VGA-stekker en vandaar weer naar SCART. Met een DVI-D uitgang werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _darth
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-02 17:40
Kleine poging om de succesverhalen te temperen ...

Genoemde kabel gemaakt om m'n HTPC met X1250 video (Asus Pundit P2-M2A690G) aan de tv te knopen (Philips 100Hz van een jaar of 8). Werkt niet :(

Kabel volledig doorgemeten met de multimeter. Hij is conform spec. Powerstrip ingesteld zoals zou moeten (960x540@25Hz, interlaced, composite sync). Bij aanpassen porch en sync width, geeft de TV zo af en toe even beeld. Het beeld vult dan ca 1/4 van het scherm. Maar direct daarna wordt het scherm weer blauw.

Any clues?

PS. Wat ik vreemd vond aan het schema op de website, is dat de VGA en SCART shields niet verbonden zijn. Kan dat invloed hebben?
Pagina: 1 ... 7 ... 9 Laatste

Dit topic is gesloten.