Nu wil ik ook graag mijn mening hier geven.
Tweakers.net BV
Tweakers.net BV draaide voorheen grotendeels op kosten van sponsors. Aangezien zij onafhankelijk(er) wil worden en dus zelfstandig, moeten de kosten op andere manieren worden verhaald. Inkomsten vergaren is hedendaags niet zo heel makkelijk meer. Het is mijns inziens ook niet meer dan logisch dat Tweakers.net BV geld probeert binnen te halen via reclame en in dit geval CA. Het verbaast mij zelfs dat dit nog niet eerder gedaan is. Er is waarschijnlijk meer geld nodig dan men denkt, zoals al eerder gezegd, zijn er aardig wat mensen full-time in dienst en er zijn ook een paar lui die part-time of op freelance (?) basis werken. Hou er rekening mee dat dit (veel) geld kost. Ook de apparatuur moet onderhouden/verbeterd worden; er wordt rekening gehouden met slijtage, ouderdom, performance, etcetera.
De aankodiging
Ik denk dat we blij moeten zijn dat het van tevoren wordt aangekondigd. De verontwaardiging van de meeste gebruikers hier was dan waarschijnlijk nog erger geweest, en had waarschijnlijk meteen geleid tot het opzeggen van het abonnement of het gebruikersschap, indien het van de een op de andere dag ingevoerd zou zijn.
Onduidelijkheid
Er zijn gebruikers die hun beklag geven over de onduidelijkheid van topics die zal onstaan. Plaatjes lezen immers niet lekker. Ten eerste denk ik dat je daar heel snel aan gewend zal zijn. Ten tweede vraag ik me af waarom iedereen het heeft over die 'plaatjes'. Door de crew is ook al meegedeeld dat er waarschijnlijk ook gebruik gemaakt zal worden van highlighting en andere minder irritante technieken. Indien er geen plaatjes gebruikt zullen worden, is het probleem om een tekst te selecteren, kopieeren en plakken ook opgelost.
Welke techniek er ook gebruikt zal worden, het zal waarschijnlijk niet gaan overheersen. Er zal een maximum aan 'advertenties' per post/topic zijn. Gewoon eventjes afwachten dus. Er is aangegeven dat als er teveel problemen zijn, dat het concept niet door zal gaan.
De zoekmachine
Men denkt ook dat de zoekmachine niet meer effectief zou kunnen werken. Onzin... de posts worden niet aangepast in de database gezet. De zoekmachine zal dus geen problemen ondervinden om posts/topics te vinden. Als mensen andere afkortingen en/of verbasteringen gaan gebruiken, dan is dit wel het geval. Het is de verantwoordelijkheid van de gebruikers zelf om de zoekmachine goed te laten functioneren.
Omzeilen?
Tip & trucs om de advertenties te omzeilen, best. Hou er echter wel rekening mee dat verbasteringen zoals 'M$' nu al ongewenst zijn en dan natuurlijk nog steeds. Dit kan dan nog steeds tot een OW leiden. Over bekende afkortingen, bijv:
MS -> bedrijf en een ziekte zal echt wel goed over nagedacht worden hoor

. De crew is capabel genoeg om uit te zoeken of een afkorting/woord geen ongewenste effecten zal hebben.
Zeef opperde al dat het misschien handiger is als de CA
per sub-forum ingesteld kan worden.
Abo's
Voor een groot deel hebben de klagend Abo's wel gelijk hier, mijns inziens. Echter ik als abo, heb er geen problemen mee dat ik ook meegenomen zal worden in deze test-fase. De crew geeft aan dat er naar een oplossing gezocht wordt/aan gewerkt wordt dat abo's geen 'last' van deze nieuwe vorm van advertising heeft.
1 april grap (
)
Men die het steeds over een '1 april grap' heeft, moet het topic maar eens goed doorlezen. Tweakers.net BV zal echt niet voor de 'lol' een zooitje gebruikers (incl. abo's) gaan verontwaardigen.
Mijn conclusie/opinie
Ik heb dus geen problemen met deze vorm van adverteren, mits ervoor gezorgd wordt dat de topics nog duidelijk kunnen blijven. Highlighting, andere kleur van de advertentie in plaats van images.