Gisteren gebeld door Mycom Leiden, dat de Iiyama E511 binnen was. Ik ben er vanmiddag heen gegaan om te kijken, maar hij stond niet in de winkel. Ze hebben em voor mij uit de doos gehaald en aangesloten. So far so good, en nette service. Alleen zat ie op een computer met een maximum output van 1024x768, dus kon ik em alleen met interpolatie bekijken. Dat ziet er brak uit. Voor zover ik kon zien geen brakke (sub)pixels, maar ik heb dat niet helemaal 100% gecontroleerd. Ik kwam om de beeldkwaliteit te bekijken.
Ik vond het scherm inderdaad korrelig, zoals anderen dat ook omschreven. De coating op het scherm was ook duidelijk zichtbaar, en daardoorheen kijken vond ik licht storend. Kleurvlakken waren niet egaal, maar korrelig en vlekkerig. Dat kan ook aan de (nogal gebrekkige) grafische kaart hebben gelegen. Het effect van de horizontale lijnen (zoals hierboven omschreven) kon ik daardoor niet zien, maar ik vermoed dat dat met een betere kaart en goede instellingen ook wel zichtbaar was geworden. Van een afstandje was de korreligheid minder, en ik zit toch wel minstens 40 a 50 cm van het scherm af, dus dat zal in de praktijk geen groot probleem zijn.
Luisteren naar een piep was zinloos - veel te veel herrie in de winkel. Voor wie hem ook graag had willen zien: hij ging weer terug in de doos.
Ik ben er nog niet uit, 20.1" (goeie prijs vs oppervlak scherm) vs 23" (duur in verhouding tot 20.1", groter scherm, misschien niet de gekregen van het 20.1" panel?). Ik pieker nog even verder.
Wat betreft 1920x1200 over DVI, daar had ik al een keer een
thread over geopend. Naar ik begrijp zijn er niet veel kaarten die een dual link DVI uitgang hebben. Wel zouden alle moderne nVidia en ATi kaarten de WXGA resolutie moeten kunnen aansturen via DVI door gebruik te maken van
reduced timing. In
deze link staat daar wat meer over.
Op
prad.de geeft iemand commentaar tav de L2335 en DVI:
(...) Erst einmal zur maximalen Auflösung von 1920x1200 per DVI: Es funktioniert und das mit 60Hz (...) Als Karte benutze ich eine Radeon 9800pro
Verderop in het commentaar overigens een leuke vergelijking tussen de HP L2335 en de NEC 2080UX+
NEC: sehr scharf und kontrastreich, keine von mir erkennbaren REBK'schen Streifen aber eben der typische kristalline Effekt, welcher bei höherer Helligkeit und höherem Kontrast schon recht anstrengend ist.
HP: Erst dachte ich "sehr gut" vor allem im direkten Vergleich zum NEC (nicht so "hart". Hatte beide an der gleichen Karte und so den direkten Vergleich. Aber: Der HP ist etwas unscharf, egal ob per Analog oder per DVI, dies hab ich verifiziert (paarweise Analog/DVI mit den anderen Monis getauscht).
Zur Reaktionszeit:
Sehr erstaunlich, mit Far Cry kein Unterschied zwischen NEC und dem breiten HP
Sja... Dan ga ik toch weer twijfelen. Niet zo "hard" als de NEC (met het beruchte 20.1" panel): dat is goed nieuws. Maar ietwat onscherp? Misschien in vergelijking met het 20.1" panel, snap ik dat wel, en zou dat dan eigenlijk als een voordeel moeten gelden. Hmmm... Nog maar ns contact opnemen met HP, om absoluut zeker te zijn dat de hier verkochte versie ook 16ms is.
[
Voor 7% gewijzigd door
Appelsap op 06-05-2004 19:40
]