Ervaringen met 16ms 1600x1200 20-inch TFT-schermen

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 1.802 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:13
Die refreshrate is bij lagere resoluties. Bij 1600x1200 is 60Hz de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Ik kan alvast bevestigen dat er van ghosting etc... niks noppes sprake is bij die 20.1" 16ms Philips panels

Heb zelf de ViewSonic VP201b en vind het niks minder dan een superscherm

Afbeeldingslocatie: http://www.viewsonic.com/images/VP201b_175x175.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door misterpro op 04-04-2004 16:40 ]

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Waaar heb je dat ding gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Vraag is al eerder gesteld, maar nogmaals dan: Iemand ervaring met de Acer 2021? Da's de goedkoopste 20" TFT in de PW en heeft ook nog 's aardige specs met z'n 600:1 contrastratio :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ik zou persoonlijk als we naar de specs kijken voor 't E 50 duurdere Iiyama scherm gaan.

Pro's: betere responstijd, imo een stuk beter design, betere kijkhoeken en je weet iig dat 't qua kleuren enzo wel snor zit.

Maar ik heb geen ervaring met 't scherm though/

[ Voor 11% gewijzigd door Hielko op 04-04-2004 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hielko schreef op 04 april 2004 @ 22:34:
Ik zou persoonlijk als we naar de specs kijken voor 't E 50 duurdere Iiyama scherm gaan.
Volgens de pricewatch alweer € 63. Con: een lagere contrastverhouding (400:1 tegen 600:1). Je vergelijkt neem ik aan met de Iiyama E511S.
Wat me ook opvalt is het enorme verschil in opgenomen vermogen: 58W voor de Acer, 85W voor de Iiyama (nee dat is geen typo van mij).

Misschien is het een idee om de vrienden van de FP te vragen om een test van LCD's met 1600x1200 resolutie op te zetten?
Ik meen een tijdje geleden gelezen te hebben dat ze wat meer eigen reviews willen doen. Ik vind dit een goed onderwerp, de meeste reviews houden het bij 17" LCD's wel voor gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 05-04-2004 09:21 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:39
Maasluip schreef op 05 april 2004 @ 09:20:
[...]
Volgens de pricewatch alweer € 63. Con: een lagere contrastverhouding (400:1 tegen 600:1). Je vergelijkt neem ik aan met de Iiyama E511S.
Wat me ook opvalt is het enorme verschil in opgenomen vermogen: 58W voor de Acer, 85W voor de Iiyama (nee dat is geen typo van mij).

Misschien is het een idee om de vrienden van de FP te vragen om een test van LCD's met 1600x1200 resolutie op te zetten?
Ik meen een tijdje geleden gelezen te hebben dat ze wat meer eigen reviews willen doen. Ik vind dit een goed onderwerp, de meeste reviews houden het bij 17" LCD's wel voor gezien.
Je kan wel alle voordelen t.o.v de E511S noemen, maar vergeet niet dat de response time bij dat paneel wat hoger is. Ook is het een heel ander type paneel (MVA). Het vermogen mag dan wel wat hoger zijn, maar je krijgt er wel 4,2 mm extra beelddiagonaal bij. (510mm t.o.v 514.2mm :P) Sowiso is het toch al een stuk lager dan je CRT dus wat dat betreft. En trouwens, is die Acer echt een 8 bit scherm? De Iiyama kan 24 bit aan.

Ze hebben zo dus hun goede en slechte punten dus vergelijken is denk ik niet echt te doen met die TFTs, aangezien ook alle aangegeven specs niet altijd worden gehaald. Topic gaat trouwens wel over 16ms schermen aangezien dat nou juist lekker gamed. Alhoewel ik denk dat het met die Acer ook wel redelijk moet lukken daar niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Roet schreef op 05 april 2004 @ 10:20:
[...]

En trouwens, is die Acer echt een 8 bit scherm? De Iiyama kan 24 bit aan.
Hee, dat valt me nu ook op. Hoe bedoelen ze dat, wel 16,7M kleuren (24bits) maar dan 8 bit data? Huh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maasluip schreef op 05 april 2004 @ 10:28:
[...]
Hee, dat valt me nu ook op. Hoe bedoelen ze dat, wel 16,7M kleuren (24bits) maar dan 8 bit data? Huh?
Ik denk dat bedoeld wordt 8-bits per kleur data, oftewel 24bits kleur = 16,7M kleuren

De 17" 16ms schermen kunnen nml maar 6-bits per kleur aan, oftwel 18bits kleur op het scherm, zodat je niet alle kleuren kan weergeven (262K natively, en met wat gegoochel wordt dat 16.2M max)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper2k1
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-04 16:18
Zeg Hielko welk scherm gebruik je nu eigenlijk zelf? Want die 511s heb je weer in moeten leveren neem ik aan :P . Het scherm kost inderdaad een paar duiten, maar is toch zeker wel het overwegen waard. Toch?

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Viper2k1 schreef op 05 april 2004 @ 13:51:
Zeg Hielko welk scherm gebruik je nu eigenlijk zelf? Want die 511s heb je weer in moeten leveren neem ik aan :P . Het scherm kost inderdaad een paar duiten, maar is toch zeker wel het overwegen waard. Toch?
Zelf heeft hij een Iiyama Vision Master Pro 510 22", kun je in z'n profiel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper2k1
Roet schreef op 05 april 2004 @ 14:14:
[...]

Zelf heeft hij een Iiyama Vision Master Pro 510 22", kun je in z'n profiel zien...
Heb je de allereerste regel van de opening al gelezen roet? Daar staat dat zijn 22" is overleden. Nou kan het zijn dat we het hier niet hebben over de Vision Master, maar dat weet ik dus niet!

"And folks, if you don't like a little pain once in a while, poker is probably not your game. 'Cause as you can see, you're gonna get it!" (Mike Sexton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Viper2k1 schreef op 05 april 2004 @ 15:26:
[...]

Heb je de allereerste regel van de opening al gelezen roet? Daar staat dat zijn 22" is overleden. Nou kan het zijn dat we het hier niet hebben over de Vision Master, maar dat weet ik dus niet!
d0h, helemaal vergeten 8)7. Maar wat bedoel je precies met "we het hier niet hebben over de VMP?" Ik bedoel,.. wordt niets over gezegd?

[ Voor 15% gewijzigd door Roet op 05-04-2004 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Hielko schreef op 04 april 2004 @ 22:34:

Pro's: betere responstijd, imo een stuk beter design, betere kijkhoeken en je weet iig dat 't qua kleuren enzo wel snor zit.

Maar ik heb geen ervaring met 't scherm though/
Afbeeldingslocatie: http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/913757454/upload/E0Entity3/1/Acer_AL2021_Normal.jpg
Acer AL2021m 20" 1600x1200 LCD scherm

Afbeeldingslocatie: http://www.clubic.com/photo/00FA00C800081521.jpg
Iiyama ProLite E511S-B

AcerIiyama
Responsetijd:20ms16ms
Contrast:600:1400:1
Kijkhoek h/v:170/170176/176
Helderheid:250cd/m2250cd/m2
Kleur:ZilverWit of zwart

Niet echt heel overtuigend gewonnen door de Iiyama moet ik zeggen, die 6 graden meer kijkhoek merk je in de praktijk niks van natuurlijk, 170 is zat. Ik weet niet in hoeverre 20ms te traag is, maar ik kan daar prima mee gamen denk ik, sowieso speel ik geen shooters, dus dan zit ik sowieso al minder met tragere schermen. En de kleuren van de Acer moeten beter zijn, ivm 600:1 contrast :) Voor de rest zijn ze zo goed als identiek, alleen de kleuren verschillen, voor mij in het voordeel van de Iiyama omdat ik hier al een 15" TFT heb van IBM en ik daar liever een 20" zwarte TFT naast zet dan een zilveren ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Grrrrrene op 05-04-2004 16:29 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Je vergeet 1 belangrijk punt; de Acer is MVA terwijl de Iiyama S-IPS gebruikt als techniek.

Dit betekend o.a. de responstijd een stuk hoger is dan de 20ms doet vermoeden, de grijs naar grijs responstijd zou bijv. best 40ms kunnen zijn bij het MVA pabel.

De contrastratio is idd dankzij de MVA techniek een stuk hoger, maar of dat wat zegt over de kleuren? Niet veel, 't kan een goed MVA panel zijn, of een slecht MVA panel. Gezien het prijskaartje van het scherm ben ik niet zo optimisch over de kwaliteit van het scherm, maar ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten. In ieder geval is een contrastratio van 600:1 absoluut geen garantie voor goede kleuren.

Wat betreft de kijkhoek; die 6 graden is niet het belangrijkste verschil. Belangrijker is dat het Iiyama scherm een IPS panel is waardoor je praktisch geen color shift of contrast verlies hebt bij een kijkhoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Viper2k1 schreef op 05 april 2004 @ 13:51:
Ik ben er nog niet uit wat 't gaat worden, zit momenteel te twijfelen tussen de Samsung SyncMaster 213T en de Iiyama H540S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Waarom geen 16ms panel? Komt het door de review van de E511S die je gedaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Gedeeltelijk wel; de reactietijd van 16ms was voor mij in ieder geval zo goed dat ik denk dat ik ook wel kan leven met 20ms (Iiyama H540S). Dan heb ik liever een scherm dat een stukje groter is en ook nog in hoogte verstelbaar is. Verder heeft de 21" Iiyama wat betere specs qua contrast en helderheid.

De Samsung 213T is een beetje een twijfelgeval. Het design is erg oke en qua prijs is het scherm een stuk aantrekkelijker voor mij dan de Iiyama H540S. Alleen de responstijd van 25ms MVA is een mogelijk struikelblok.. daarom wil ik dat scherm eigenlijk ook nog graag zien voordat ik besluit wat 't gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Hielko schreef op 05 april 2004 @ 17:27:
Gedeeltelijk wel; de reactietijd van 16ms was voor mij in ieder geval zo goed dat ik denk dat ik ook wel kan leven met 20ms (Iiyama H540S). Dan heb ik liever een scherm dat een stukje groter is en ook nog in hoogte verstelbaar is. Verder heeft de 21" Iiyama wat betere specs qua contrast en helderheid.

De Samsung 213T is een beetje een twijfelgeval. Het design is erg oke en qua prijs is het scherm een stuk aantrekkelijker voor mij dan de Iiyama H540S. Alleen de responstijd van 25ms MVA is een mogelijk struikelblok.. daarom wil ik dat scherm eigenlijk ook nog graag zien voordat ik besluit wat 't gaat worden.
Jep ik wil die E511S (en die Samsung 213T) ook weleens in actie zien. Maar heb nu "blind" de E511S gekozen (nog niet binnen). Enigste plek waar ik weet dat ze staan is in Dordrect maarja, dat is ook nieteens zeker :X. (en ongv. 250 km rijden voor jou :P)

Enigste TFTs die ik in actie gezien heb zijn een paar LGs, een paar Acers, veel Iiyama's, en een paar samsung. (Meeste gezien bij Block/Mycom)

Zo te zien hebben meer mensen dat probleem :P

[ Voor 19% gewijzigd door Roet op 05-04-2004 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.. daarom wil ik dat scherm eigenlijk ook nog graag zien voordat ik besluit wat 't gaat worden.
Tips waar en hoe je die schermen werkend kan zien?

Ik ken geen enkele computershop waar 20" en 21" TFT schermen te bekijken vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Enigste
:X :X

Maarja... het is idd niet gemakkelijk om grote LCD's werkend te zien. Meestal staan in winkels ed altijd van die kleine 17" gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Hielko schreef op 05 april 2004 @ 17:51:
[...]
:X :X

Maarja... het is idd niet gemakkelijk om grote LCD's werkend te zien. Meestal staan in winkels ed altijd van die kleine 17" gevallen.
Dat is nog maar het topje van de ijsberg van mijn taalkunsten hoor :o. Maar iig, als je ze echt wil zien is een bezoekje aan Dordrecht misschien de moeite waard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Of ik moet ook maar eens een review gaan maken over de Iiyama H540S en de Samsung 213T :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Hielko schreef op 05 april 2004 @ 17:54:
Of ik moet ook maar eens een review gaan maken over de Iiyama H540S en de Samsung 213T :+
Geef mij die 213T maar om te testen :P. Zit atm @ 15" 43Hz (interlaced) omdat windows me monitor niet pakt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 april 2004 @ 18:49:
en wat denken jullie van het volgende scherm --> "Eizo FlexScan L885 "

Het scherm ziet er prachtig uit, het heeft een verstelbare voet en bezit de bekende Eizo kwaliteit. Verder heeft een response time van 16 ms en gebruikt het (denk ik) een ander panel dan het IPS die dell,viewsonics, Iiyama en co gebruiken. De prijs ligt rond de 1200€ incl. BTW

Model L885
Product Line FlexScan
Screen Type TFT ACTIVE MATRIX
Specs 20.1in, TFT ACTIVE MATRIX, 1600 x 1200Pixels, 0.25Mm
Color Resolution 24-Bit (16.7M Colors)
Diagonal Screen Size 20.1in
Dot Pitch 0.25Mm
Maximum Resolution 1600 x 1200Pixels
Image brightness 250 cd/m2
Image contrast ratio 500:1
Max vertical view angle 176
Max horizontal view angle 176
Max sync rate (V x H) 85 Hz x 94 KHz
Weight 20lbs

Hier enkele reviews
1)http://reviews.cnet.com/Eizo_FlexScan_L885/4505-3174_7-30710312.html
2)http://www.eizo.com.cn/products/lcd/awards/pdf/PC%20Pro%20Review%20EIZO%20L885%20A%20List%20Recommended%20February%202004.pdf

er staat in dat hij niet echt geschikt is voor te gamen of films te bekijken, maar zondere enige argumentatie waarom. Echter met zulke responstime zou je toch wel het tegendeel kunnen verwachten...

Iemand ervaringen of bemerkingen?

edit: ben zelf nog een interessant artikel tegengekomen:
http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=70715
Het eizo scherm blijkt een response time van 20ms en geen 16ms te hebben :( en is volgens THG heelemaal niet geschikt voor gamen of films, maar ja het blijft THG zijn dubieuze mening...
Ik heb de L885 sinds eind vorig jaar en kan je verzekeren: die THG test slaat helemaal nergens op :) of ze hadden een ondeugdelijk exemplaar in handen zonder het in de gaten te hebben...

Mijn vorige scherm was de erg fraaie Eizo T765 (CRT) maar de L885 is zelfs nog beter kwa kleurechtheid; het is in mijn ervaring t eerste LCD scherm dat CRT's op hun sterkste punt weet te verslaan. Kort en goed: kleurreproductie, uniformiteit en contrast zijn fenomenaal. Het zwart blijft iets achter bij een CRT maar dat is alleen zichtbaar tijdens t kijken van films; in bijv. photoshop is zwart diep zwart. Ghosting (dvd's, tv, flightsims)... ik merk geen verschil met mijn "oude" CRT maar dat zal wel aan mij liggen. Het scherm hangt aan n Quadro FX1000 (dvi).

Conclusie: waarschijnlijk t beste allround 20" scherm van t moment (een recente duitse C't bevestigt dit ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Roet schreef op 05 april 2004 @ 17:17:
Waarom geen 16ms panel? Komt het door de review van de E511S die je gedaan hebt?
Op het forum van arstechnica hebben veel mensen een vergelijking gemaakt tussen de FP2001 val Dell (zelfde panel als de E511) en de Samsung 213T. Allemaal zijn ze het er daar over eens dat het 16ms panel sneller is, dus minder 'ghosting' of blurring bij games, maar dat het Samsung panel mooier is, duidelijk betere beeldweergave, betere kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper2k1
Hielko schreef op 05 april 2004 @ 17:54:
Weet je dat dat niet eens zo'n heel gek idee zou zijn? Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar een site als tftscherm.nl dan kun je door al die boompjes geen bos meer zien! Er zijn gewoon zoveel schermen! En toch zie je dat de meeste mensen maar op een heel select groepje van die schermen afgaan.
Ik heb zelf het 17" topic veel gevolgd en daar zie je heel vaak de Hitatchi (model even kwijt), Iiyama Prolite e431s en de Samsung 172x terugkomen. Daar gaat het natuurlijk ook over tft en gamen en dus zijn dit goede opties (12 to 16 ms), maar desondanks zie je vaak dezelfde schermen ook terug als ze aangeraden worden voor werk/tekstverwerking. Deze schermen hebben alleen wel 16,2 mil kleuren. Daarnaast zou er dus een groep schermen moeten zijn die goed zijn voor fotobewerking en tekstverwerken. Maar ja, moet je zien hoeveel werk daarin zou gaan zitten! Dan kun je beter een CRT nemen.
Ik denk dat bedrijven als het bovengenoemde tftscherm.nl het best wel op prijs zouden stellen dat ook zij weten waar ze aan toe zijn. Mensen volgen nu eenmaal graag een goed voorbeeld en een goed voorbeeld is in dit geval een goede review! Dus ik zou zeggen: trek de stuite schoentjes aan en test zowel 19"als 20" als 21" schermpjes!! :P En gaan met die Harry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
..Appelsap schreef op 05 april 2004 @ 19:00:
[...]

Op het forum van arstechnica hebben veel mensen een vergelijking gemaakt tussen de FP2001 val Dell (zelfde panel als de E511) en de Samsung 213T. Allemaal zijn ze het er daar over eens dat het 16ms panel sneller is, dus minder 'ghosting' of blurring bij games, maar dat het Samsung panel mooier is, duidelijk betere beeldweergave, betere kleuren.
Voor een vergelijking van de Dell 2001FP en de 213T ga ik toch liever naar AnandTech, iets subjectiever oordeel meestal en ook erg uitgebreid. Neemt niet weg dat je daarin gelijk hebt, maar dat was wel uit de screenies en de specs op te maken, enkel voor het betere kleuren gedeelte moet je de monitor in actie hebben gezien.

[ Voor 15% gewijzigd door Roet op 05-04-2004 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterpro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-05-2024

misterpro

Pretentious Bastard

Hielko schreef op 04 april 2004 @ 19:31:
Waaar heb je dat ding gekocht?
Heb me er eerst halfgek achter gezocht, omdat hij moeilijk te vinden is, en dan nog overal in het zilver ipv. zwart.

Maar ik heb hem uiteindelijk hier gevonden...

A busstation is where the bus stops
A trainstation is where the train stops
On my desk, I've got a workstation...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:03
Verwijderd schreef op 05 april 2004 @ 17:50:
[...]

Tips waar en hoe je die schermen werkend kan zien?

Ik ken geen enkele computershop waar 20" en 21" TFT schermen te bekijken vallen.
Zelf ben ik ook sinds korte tijd op zoek naar een goede 20"+ 1600x1200 TFT en heb ze alleen bij de volgende winkels gezien :
In Amersfoort bij Paradigit staat de 20" Iiyama E511-S.
Bij Mediamarkt (Antwerpen, maar ik neem aan ook in A'dam/R'dam) stonden wat meer meer 20" TFTs, waaronder ook de Samsung 213T, LG, Viewsonic, Sony en nog een paar.

Wat me tot nu toe echter opvalt is dat het contrast/helderheid van met name de Iiyama erg laag is. In ieder geval veel lager dan wat ik gewend ben/prettig vind (Nec 22" FP1370 CRT). Zelfs als ik contrast op max. zet is het nog niet je-van-het. Bij de Samsung was dit al een stuk beter, alhoewel de specs nu niet bepaald zoveel beter zijn op dat gebied. Deze is echter weer niet geschikt om te gamen volgens de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HP heeft ook een nieuw model met zo'n panel. Het gaat om de HP L2035 heb hem al gezien voor 893. Qua design vind ik hem wat mooier dan de Iiyama.
Specs: http://h18004.www1.hp.com...ecs/11869_ca/11869_ca.PDF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 20:00:
HP heeft ook een nieuw model met zo'n panel. Het gaat om de HP L2035 heb hem al gezien voor 893. Qua design vind ik hem wat mooier dan de Iiyama.
Leuk ding ja, maar hoe zit het met de pixelgarantie bij die monitor, dat vraag ik me dan wel weer af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op 13 april 2004 @ 20:00:
Wat is eigenlijk het verschil tussen de P9614A en P9614W? Op de website van HP wordt het verschil volgens mij niet gemaakt, alleen in de webwinkels wordt verschil gemaakt (en van de omschrijving word ik ook niet wijzer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De HP L2035 werkt met ISO 13406-2, je kan het scherm dus beter kopen bij een winkel die ook pixelgarantie verkoopt.
Het verschil tussen de P9614A en P9614W is mij ook niet echt duidelijk. Ik denk dat het te maken heeft met de afzetmarkt. In de VS zie je hem veel met P9614A. Op HP.nl vind de site niets met de A maar wel het model met de W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Maasluip schreef op 14 april 2004 @ 10:51:
[...]
Wat is eigenlijk het verschil tussen de P9614A en P9614W? Op de website van HP wordt het verschil volgens mij niet gemaakt, alleen in de webwinkels wordt verschil gemaakt (en van de omschrijving word ik ook niet wijzer).
Allemaal precies dezelfde monitor. Er zijn drie verkoop kanalen, en dat verschil komt van HP:

Business Desktop Channel = P9614A
Workstation Volume Channel = P9614W
Workstation Value Channel = P9614X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MENSEN LET SVP OP: Als je en 20 inch TFT wilt kopen met een 16ms TFT-paneel, lees dan onderstaande eerst even:

Ik heb zelf een 20 inch TFT, de NEC 2080UX+, waarin het bekende en veel gebruikte 16ms S-IPS paneel van de LG fabriek ingebouwd is. Dit paneel wordt in veel nieuwe 20 inch TFT monitoren toegepast waaronder:

- NEC 2080UX+
- Dell FP2001
- LG 2010
- Philips 200P4
- VP201

Het is absoluut het beste 20 inch TFT paneel dat er is voor gaming, supersnel en strak. Maar het heeft wel een serieus probleem met de "horizontale lijntjes", wat vrij storend kan zijn als je ook serieus werk moet doen achter dit scherm : )

Dit probleem laat zicht het beste als volgt omschrijven: Er is door het beeld (voornamelijk aan de linkeronderkant van de monitor) duidelijk een heel fijn horizontaal streepjespatroon te zien, vooral bij lichtere en blauwige tinten. Om de 2 pixels loopt er horizontaal een lichtere baan pixels door het beeld. Dit streepjeseffect is niet het gevolg van hardware of beeldinstellingen, omdat het zichtbaar blijft bij alle verschillende resoluties, beeldfrequenties en zelfs bij het aansluiten op verschillende computers met verschillende grafische kaarten, zowel digitaal (DVI) als analoog (VGA).

Dit probleem wordt na veel heen en weer mailen ondertussen onderkend o.a. door NEC, maar men zegt dat het "binnen de specs valt", en dat er dus eigenlijk geen probleem is. Het is wel degelijk goed zichtbaar, en werkt heel storend bij grafisch werk en fotobewerking.
Ik heb ondertussen een stuk of 6 verschillende 20 TFT inch schermen gezien met dit paneel, en ze hebben echt allemaal hetzelfde probleem.

Voor sommige mensen maakt het niet uit, omdat je goede ogen moet hebben om het op te merken, en niet iedereen vind het even storend. Ik zelf erger me er wel groen en geel aan, omdat het bij fotobewerkingen en vooral het maken van webgraphics zeer storend is, en ik wel 1450 euries heb neergeteld voor sit scherm.

Vreemd genoeg is daar nog maar erg weinig over terug te vinden op internet, behalve bij het Duitse forum http://www.prad.de
Dit forum is trouwens de beste informatiebron over TFT schermen dat ik ooit heb gezien, dus als je serieus gaat zoeken naar een goed scherm moet je absoluut hier even kijken, tekst is wel in het Duits helaas.. : (

Voor de complete discussie over dit probleem (men noemt het ook REBK'schen Streifen) moet je hier even kijken:

http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=7399
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=8987

Wees dus gewaarschuwd voor je je dure euries uitgeeft, en probeer altijd ergens het scherm eerst te bekijken voor je het koopt...

groet,

Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Het is mij iig niet opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 23:43:
(... over LG 20.1" 16 ms panel ...)
Het is absoluut het beste 20 inch TFT paneel dat er is voor gaming, supersnel en strak. Maar het heeft wel een serieus probleem met de "horizontale lijntjes", wat vrij storend kan zijn als je ook serieus werk moet doen achter dit scherm : )
(...)
Vreemd genoeg is daar nog maar erg weinig over terug te vinden op internet, behalve bij het Duitse forum http://www.prad.de
Hetzelfde probleem wordt ook uitgebreid besproken in het forum van arstechnica (the ultimate LCD thread - vooral verder lezen) tav de FP2001 van Dell, waar hetzelfde panel in zit. Ook de korreligheid van het paneel wordt daar genoemd. Genoeg redenen voor mij om dat paneel niet te kopen, in welke monitor het dan ook zit. (Ik ben zo benieuwd of het 23" panel van LG hetzelfde euvel heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
AU Optronics is ook bezig een 20.1" 16ms UXGA panel te ontwikkelen (M201UN02 V3). Op hun website geven ze aan dat het Q1 2004 in productie moet gaan. Ik ben daar wel benieuwd naar, omdat het een MVA paneel is met een opgegeven contrast verhouding van 700:1. Het is jammer dat de fabrikanten van monitoren niet opgeven welk panel ze gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Lijkt mij een erg nice panel, de 16ms responstijd is zelfs gray to gray! Dus waarschijnlijk zijn black to white nog wel een stukje lager, bijv 10ms :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Ik ga maandag ns proberen te achterhalen of ie al op de markt is, en zo ja, in welke monitor(en). Ben benieuwd of dat lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Hij is niet op de markt, dat kan ik je zo wel vertellen. Tot nu toe zijn de enige 20,1" 16ms panels alles S-IPS en dus niet MVA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-01 08:08
Hoe lang zou het duren voordat 21" panelen van 16ms op de markt komen?

Ik wil zelf eigenlijk wachten tot er een 20" 12ms scherm op de markt komt. Ik hoor niets dan goeds over de samsung 172x, maar die is me toch echt te klein. :-S

20"+ panelen zijn natuurlijk waanzinnig duur, en ik wil wel heel zeker weten dat ik de eerstkomende jaren geen spijt kan krijgen van zo'n investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anvil
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 03:09
Ik keek zojuist bij Iiyama, behalve de E511S hebben ze ook de H510.
Bijna dezelfde specs, maar dan met een 25ms MVA scherm en zonder die lelijke speakers.

Heeft iemand een idee hoe dit scherm is tov de 511? Er zit een prijsverschil tussen van 400 Euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Laatst online: 06-09 10:54
IK heb hier nu de E511S staan een paar weken en ik kan je vertellen dat het echt een perfecte monitor is, ik speel heel fanatiek call of duty en had eerste de C480T (die volgens de specs 12 ms heeft)
Nu heb ik dus de E511S met 16 ms en een groter beeldoppervlak en hij gamed echt gewoon heel goed.

Ik kan iedereen die gamed en films kijkt de Prolite E511S echt aanraden, hij kost weliswaar ongeveer 1000 euro maar ik ben mijn 22 inch Iiyama crt monitor al bijna vergeten. (en geloof me dat is ook geen slechte :) )

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Le_Freak ! schreef op 19 april 2004 @ 12:01:
IK heb hier nu de E511S staan een paar weken en ik kan je vertellen dat het echt een perfecte monitor is, ik speel heel fanatiek call of duty en had eerste de C480T (die volgens de specs 12 ms heeft)
Nu heb ik dus de E511S met 16 ms en een groter beeldoppervlak en hij gamed echt gewoon heel goed.

Ik kan iedereen die gamed en films kijkt de Prolite E511S echt aanraden, hij kost weliswaar ongeveer 1000 euro maar ik ben mijn 22 inch Iiyama crt monitor al bijna vergeten. (en geloof me dat is ook geen slechte :) )
Ik twijfel nog steeds enorm. Ik vind de 23" te duur, deze past beter in het budget. Maar ik vraag me toch af of die lijntjes en korreligheid mij gaan storen. Moet ik wachten op een 16ms MVA panel van AU-O, of een 10ms 17" van Hydis, klein, maar supersnel... Liever een 21", maar ik zie nog geen ontwikkelingen daar, en hij moet wel (belastingtechnisch) dit jaar gekocht worden.

Dat LG 20.1" panel is nergens in een winkel te vinden is mijn ervaring. Ik wil em toch liever eerst zien voordat ik em koop.
Woon jij toevallig in de randstad? Kan ik niet eens even langskomen om te kijken? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
..Appelsap schreef op 19 april 2004 @ 12:34:
[...]

Ik twijfel nog steeds enorm. Ik vind de 23" te duur, deze past beter in het budget. Maar ik vraag me toch af of die lijntjes en korreligheid mij gaan storen. Moet ik wachten op een 16ms MVA panel van AU-O, of een 10ms 17" van Hydis, klein, maar supersnel... Liever een 21", maar ik zie nog geen ontwikkelingen daar, en hij moet wel (belastingtechnisch) dit jaar gekocht worden.

Dat LG 20.1" panel is nergens in een winkel te vinden is mijn ervaring. Ik wil em toch liever eerst zien voordat ik em koop.
Woon jij toevallig in de randstad? Kan ik niet eens even langskomen om te kijken? 8)
Probeer de lokale MyCom eens, daar verkopen ze hem en in haarlem bijv. hebben ze bijna heel de collectie werkend staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Heeft die H540S van Iiyama hetzelfde panel als de NEC 2180UX? Die wordt erg positief ontvangen, alleen is de Iiyama wat vriendelijker geprijsd.
Jaaaaaaaa, graag! Morgen klaar? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Appelsap op 20-04-2004 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mophun
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-08-2022
Vanavond even mijn nieuwe HP L2035 geplaatst en snel via de d-sub aangesloten.
Fantastisch scherp beeld. Overtreft mijn Vision master pro zeker qua scherpte.
Natuurlijk is het contrast een stukkie minder, maar wat heerlijk is die superscherpe 1600x1200 resolutie.
Nu even een potje UT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09 19:51
Denken jullie dat dergelijke schermen (de kleinere TFT's met 1600x1200; ~20") goedkoper gaan worden in de nabije toekomst. Zo worden processoren en videokaarten aanzienlijk goedkoper wanneer er een maatje groter is (denk aan de Athlon64's en de ATi 9800's).
Verwachten jullie dat de ~20" schermen goedkoper worden wanneer het aanbod van 22"/23" schermen vergroot wordt? Of zal het nog een hele tijd gaan duren voordat de 1600x1200 TFT's betaalbaar worden?

[ Voor 7% gewijzigd door raps op 20-04-2004 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Ze zijn al flink goedkoper geworden 't laatste half jaar en ik vermoed dat ze voorlopig niet meer flink in prijs zullen zakken. Dat zal pas gebeuren wanneer er weer een nieuwe generatie schermen op de markt verschijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Prijzen zijn al als een gek gedaald in een jaar tijd (ik heb voor m'n 18.1" TFT's destijds net zoveel betaald als wat je nu kwijt bent voor een 20" scherm :X ). Ze zullen vast nog wel ietsje goedkoper worden her en der maar reken voorlopig niet op grote stappen zou ik zeggen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsap
  • Niet online
Een happy user van de Iiyama H540S-B plaatste een review hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hielko, je zegt dus dat bij De iiyama E511, een DVI kabel (+kaart) een absolute must is??

Ik heb namelijk het toestel besteld (3 weken geleden, maar nog steeds niet binnen), maar heb zelf geen videokaart met zo'n uitgang.

Dus dat wordt een nieuwe videokaart kopen?

thanks

Rudolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-11-2024
ik ben van plan om dit jaar de Dell 2001fp aan te schaffen, dit voornamelijk om te gamen. Nu heeft dit scherm een responsetime van 20ms, wat er op neerkomt dat je 50 beelden per seconde (maximaal?) op het scherm kan toveren. (1/0,020 = 50)

Nu is mijn vraag of dit in combinatie met een snelle videokaart (Geforce 6800 ultra) geen problemen oplevert? Met andere woorden: vormt het tragere LCD-scherm geen bottleneck voor die snelle videokaart (die veel meer dan 50 FPS kan leveren)?

Of is het zo dat dit geen invloed heeft omdat we als mens toch 30 FPS zowieso als 'vloeiend' ervaren?

Deze vraag klink misschien overbodig voor mensen die hier veel van af weten maar ik ben niet erg thuis in die technische zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Gameplayer schreef op 22 april 2004 @ 09:26:
ik ben van plan om dit jaar de Dell 2001fp aan te schaffen, dit voornamelijk om te gamen. Nu heeft dit scherm een responsetime van 20ms, wat er op neerkomt dat je 50 beelden per seconde (maximaal?) op het scherm kan toveren. (1/0,020 = 50)

Nu is mijn vraag of dit in combinatie met een snelle videokaart (Geforce 6800 ultra) geen problemen oplevert? Met andere woorden: vormt het tragere LCD-scherm geen bottleneck voor die snelle videokaart (die veel meer dan 50 FPS kan leveren)?

Of is het zo dat dit geen invloed heeft omdat we als mens toch 30 FPS zowieso als 'vloeiend' ervaren?

Deze vraag klink misschien overbodig voor mensen die hier veel van af weten maar ik ben niet erg thuis in die technische zaken.
Even wat recht zetten, een Dell 2001FP heeft een responsetime van 16ms, niet 20ms.

Daarnaast geldt het volgende voor de FPS:
Let er wel op dat als je bijvoorbeeld een TFT van bijvoorbeeld 20 ms hebt het niet automatisch betekent dat het scherm niet meer dan 50 fps kan weergeven. Hij geeft het daadwerkelijk weer , alleen is deze keer [mits de omschakeltijd <25 ms is] de omschakeltijd te kort om door het menselijk oog waargenomen te worden.

Het is niet zo dat je FPS gemaxed word ofzo, je kaart kan er gewoon alsnog bijv. 120 fps uitpomopen, alleen je ziet et niet als het ware.

Trouwens, waarom ga je voor de Dell 2001FP aangezien bijv. de LG variant en de Iiyama schermen een betere levertijd hebben en een betere pixel garantie? Het scheelt trouwens ook wat in prijs. De Dell 2001FP is het duurste scherm met dat panel, en met een van de beroerdste pixelgaranties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Verwijderd schreef op 21 april 2004 @ 12:50:
Hielko, je zegt dus dat bij De iiyama E511, een DVI kabel (+kaart) een absolute must is??

Ik heb namelijk het toestel besteld (3 weken geleden, maar nog steeds niet binnen), maar heb zelf geen videokaart met zo'n uitgang.

Dus dat wordt een nieuwe videokaart kopen?

thanks

Rudolf
Het is zeker aan te raden de DVI aansluiting te gebruiken, vooral als je games speelt is het eigenlijk pure noodzaak, anders had je net zo goed een 25ms scherm kunnen kopen. Het scherm komt dan het beste tot zijn recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Roet schreef op 22 april 2004 @ 11:53:
[...]

Het is zeker aan te raden de DVI aansluiting te gebruiken, vooral als je games speelt is het eigenlijk pure noodzaak, anders had je net zo goed een 25ms scherm kunnen kopen. Het scherm komt dan het beste tot zijn recht.
Dat is in mijn ervaring niet waar. Het verschil tussen DVI en analoog is eigenlijk nauwelijks zichtbaar/merkbaar. De echte voordelen van DVI zijn het feit dat het beeld pixelprecies gecentreerd wordt en je bij lastige plaatjes (een zwart/wit raster bijv.) geen last hebt van interferentie wat je wel hebt bij analoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Hielko schreef op 22 april 2004 @ 12:33:
[...]

Dat is in mijn ervaring niet waar. Het verschil tussen DVI en analoog is eigenlijk nauwelijks zichtbaar/merkbaar. De echte voordelen van DVI zijn het feit dat het beeld pixelprecies gecentreerd wordt en je bij lastige plaatjes (een zwart/wit raster bijv.) geen last hebt van interferentie wat je wel hebt bij analoog.
Ik moet toegeven dat ik zelf geen ervaring heb met het paneel [*#@$&#$(^&#$( levertijden] maar uit de meeste reviews blijkt toch dat DVI kabel een vereiste is om de ghosting tegen te gaan. Het voordeel van de geometrie enzo zijn uiteraard leuk meegenomen, maar om daar een nieuwe kaart voor te kopen lijkt me inderdaad een beetje onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
@Roet: thanx voor je toelichting

ik ben meteen eens gaan kijken naar die iiyama en die is inderdaad
een stuk goedkoper maar wat een lelijke speakers. :'(
en ik wil absoluut een scherm zonder speakers...

is de monitor van Nec dan geen goeie oplossing (2080UX)?
maar deze kost dan weer meer dan de Dell geloof ik.

ik zoek een zwarte 20" LCD met 16ms maar zonder speakers, welke komen volgens jullie het best in aanmerking daarvoor (en waarom):
- de Dell 2001fp
- NEC 2080UX
- HP L2035

of zijn er nog andere kandidaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Volgens mij heeft ViewSonic ook een zwart 20,1" 16ms scherm in het assortiment zitten.

Edit ja dus: zie bijna honderd postings eerder in deze thread.

[ Voor 28% gewijzigd door Hielko op 22-04-2004 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
idd, die viewsonic VP 201b is echt wel super,
16ms, zwarte uitvoering, geen speakers en nog betaalbaar (1300 euro)

heeft iemand ervaring met dit scherm?

ik zag dat misterpro dit scherm onlangs heeft aangekocht
bij een online zaak in België. Kan hij als ie dit leest even zijn bevindingen
geven over het scherm en de service van de winkel?
thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyruzz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-09-2023
Al meer dan 2 weken ben ik op zoek naar de Iiyama 511 (zwart) maar nergens te vinden in een winkel. Verschillende mailtjes naar Mycom met de vraag of ze dit schem in een van hun winkels hebben staan resulteerde in een negatief antwoord. Ze kunnen het op dit moment zelfs niet bestellen.

Ook een andere shop waarvan je wel zou verwachten dat deze de Iiyama op voorraad zou hebben; Alternate, heeft deze monitor ook niet op voorraad.

Is er wellicht iemand die weet waar dit model nog wel verkrijgbaar en eventueel te bezichtigen is?

Of zijn ze gewoon "op" ?

Dunhill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 21:48
cyruzz schreef op 22 april 2004 @ 22:38:
Al meer dan 2 weken ben ik op zoek naar de Iiyama 511 (zwart) maar nergens te vinden in een winkel. Verschillende mailtjes naar Mycom met de vraag of ze dit schem in een van hun winkels hebben staan resulteerde in een negatief antwoord. Ze kunnen het op dit moment zelfs niet bestellen.

Ook een andere shop waarvan je wel zou verwachten dat deze de Iiyama op voorraad zou hebben; Alternate, heeft deze monitor ook niet op voorraad.

Is er wellicht iemand die weet waar dit model nog wel verkrijgbaar en eventueel te bezichtigen is?

Of zijn ze gewoon "op" ?
Volgens mij heet Vobis hier in Apeldoorn er 1 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
wezep schreef op 23 april 2004 @ 16:00:
[...]

Volgens mij heet Vobis hier in Apeldoorn er 1 staan.
Bij Paradigit filialen staan ze ook opgesteld. Bijv. die in Den haag geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
  • Laatst online: 12-09-2024
www.sallandautomatisering.nl => hier is hij ook te koop

[ Voor 10% gewijzigd door SI4live op 23-04-2004 16:04 ]

http://www.swfemedia.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyruzz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-09-2023
Helaas hebben ze de E511-B bij beide bedrijven niet op voorrraad.

Ondertussen houd ik me nog steeds aanbevolen voor eventuele winkels die ze nog wel hebben.

Dunhill

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
voor de liefhebbers:

een review over de iiyama prolite E511S
kan je vinden in het mei-nummer van
PC Gameplay (Belgisch gameblad) dat te verkrijgen
is vanaf 1 mei.

Die gasten geven altijd goeie en betrouwbare reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mbt iiyama E511: is het normaal dat dat ding lichtjes 'piept' op het moment dat je de brightness lager zet dan 100 en/of de economy mode op 1 of 2 zet ?

Ik dacht eerst dat het een fout was, teruggebracht en omgeruild voor een andere maar deze heeft hetzelfde euvel als de brightness lager is dan 100. Is het normaal of heb ik last van een te goed gehoor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Verwijderd schreef op 23 april 2004 @ 23:28:
Mbt iiyama E511: is het normaal dat dat ding lichtjes 'piept' op het moment dat je de brightness lager zet dan 100 en/of de economy mode op 1 of 2 zet ?

Ik dacht eerst dat het een fout was, teruggebracht en omgeruild voor een andere maar deze heeft hetzelfde euvel als de brightness lager is dan 100. Is het normaal of heb ik last van een te goed gehoor ?
Het kan zijn dat je een exemplaar hebt met een probleem in de voeding. Dat staat iets eerder in dit topic vermeld. Daar word precies hetzelfde probleem omschereven. Ik weet niet of het met iedere monitor is of dat het maar bij uitzondering zo is. Iiyama is het in ieder geval wel aan het verhelpen. Dat zou misschien ook wel de reden kunnen zijn dat de monitoren nu niet meer leverbaar zijn :s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 2x een 2001FP aangeschaft bij Dell. Levertijd was toen ca. 1 maand.
De monitor is misschien wel iets duurder als andere merken maar is dan ook beter uitgerust, zoals 4 ingangen (sub-d, DVI-D, S-video, en composite) Picture in Picture
enz...
Pixelgarantie kan dan wel minder zijn als andere merken. In mijn geval waren beide monitors pixel-perfect, dus geen dooie (sub)pixels .
Streaking of ghosting kan ik ook niet waarnemen bij games of DVD films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb even CTRL + F gedaan maar kon niks erover vinden in deze thread. Hebben jullie al gekeken naar de philips 200P4SS gekeken. Hij ziet er erg gelikt uit. http://www.pcpbenelux.phi...page.php?pnode=360&menu=3
http://www.pcpbenelux.philips.com/downloader.php?file=1403

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjeee op 24-04-2004 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Dat scherm is volgens mij al wel voorbij gekomen in dit topic. Gewoon 1 van de vele 20,1" 16ms schermen... (maar wel met een gelikt uiterlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

Review ViewSonic VP201B :)
The Final Word
Well, I won't dodge the obvious. The Viewsonic VP201B is the best LCD monitor we've ever looked at here at the GamePC Labs. Honestly and truthfully, it brings together all of the advances which we've seen over the past years in LCD technology and combines them into a simply brilliant platform. It's slim, attractive, flexible, functional, and best of all, the screen is flat out perfect. The screen instantly leapfrogs all of the other large-screen LCD monitors we've seen in the past.
The VP201B is the first of its kind, a truly gamer-friendly large-screen monitor. Obviously, we give them high praise for this, but now that we know that this LCD screen technology is on the market, it's only a matter of time until similar LCD panels make their way into monitors from other manufacturers. We would not be at all surprised to see similar specifications from upcoming Planar, Samsung, or Sony screens, but for now, Viewsonic looks to be the only monitor maker using this technology in a shipping product.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Die viewsonic, is die leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HiddenWolf schreef op 25 april 2004 @ 21:33:
Die viewsonic, is die leverbaar?
Het paneel van die Viewsonic wordt ook in volgende schermen gebruikt::

- NEC 2080UX+
- Dell FP2001
- LG 2010
- Philips 200P4

Even een opmerk terug halen die Heinzl (eerder in dit topic) over dit paneel gegeven heeft:
Verwijderd schreef op 15 april 2004 @ 23:43:
...

Dit probleem laat zicht het beste als volgt omschrijven: Er is door het beeld (voornamelijk aan de linkeronderkant van de monitor) duidelijk een heel fijn horizontaal streepjespatroon te zien, vooral bij lichtere en blauwige tinten. Om de 2 pixels loopt er horizontaal een lichtere baan pixels door het beeld. Dit streepjeseffect is niet het gevolg van hardware of beeldinstellingen, omdat het zichtbaar blijft bij alle verschillende resoluties, beeldfrequenties en zelfs bij het aansluiten op verschillende computers met verschillende grafische kaarten, zowel digitaal (DVI) als analoog (VGA).

Dit probleem wordt na veel heen en weer mailen ondertussen onderkend o.a. door NEC, maar men zegt dat het "binnen de specs valt", en dat er dus eigenlijk geen probleem is. Het is wel degelijk goed zichtbaar, en werkt heel storend bij grafisch werk en fotobewerking.
Ik heb ondertussen een stuk of 6 verschillende 20 TFT inch schermen gezien met dit paneel, en ze hebben echt allemaal hetzelfde probleem.

...

Voor de complete discussie over dit probleem (men noemt het ook REBK'schen Streifen) moet je hier even kijken:

http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=7399
http://www.prad.de/board/thread.php?threadid=8987

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiddenWolf
Ik heb elke post in dit topic wel gelezen.

Ik vroeg mij af of die Viewsonic leverbaar was.
Ik zie hem niet in de pricewatch staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Klopt, volgens mij zul je hem ook in BE moeten komen. in NL is ie niet te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
Wauw, na enig zoekwerk dan toch een nederlandse retailer gevonden van dat ding. Hij is niet uit voorraad leverbaar maar ach :)

Central Point

Best raar want dit is een pagina link uit de framesite van http://www.centralpoint.nl/tft-monitoren/ , waar ik de monitor heb gevonden. Staat voor selchts 990 E te koop daar :)

Kzie wel dat het een aanbieding is trouwens, en ze doen niet aan rembours, wat wel zo fijn is met zo'n bedrag. En die 990 is exclusief btw, dus hij kost eigenlijk 1180 :|. Zitten dus wel wat haken en ogen aan :|.

[ Voor 24% gewijzigd door Roet op 26-04-2004 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Das wel een mooie prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Hier heb ik mijn 191B ook vandaan. Goede service bij mij. www.micro-mail.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halo_Master
  • Laatst online: 02-12-2024

Halo_Master

kan het cooler , pleaze?

Maar ook zonder BTW, dus komt toch nog wel op zo een 1182 euro totaal.

Intel PIV 3.0@3600Mhz,2xiwaki md-15R en 1xswiftech mcp600, 4x xlr120 rad in externe boxes,dfi lanparty pro 875B,geil 512 mb pc4200, Ati Radeon 9800 pro,Audigy2,Silicon Graphics F180 (18,1 inch TFT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-07 09:00

Cow_tipping

On the run for D.B.!

Hielko schreef op 26 april 2004 @ 00:20:
Klopt, volgens mij zul je hem ook in BE moeten komen. in NL is ie niet te krijgen
De Pricewatch zou toch ook Belgie moeten laten zien? :? Helaas kan Artemis alleen van de firma Backoffice artikelen vinden.
* Cow_tipping woont in Eindhoven, dus tripjes naar Belgie zijn te overwegen voor een mooi scherm.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
Verwijderd schreef op 25 april 2004 @ 21:48:
[...]

Het paneel van die Viewsonic wordt ook in volgende schermen gebruikt::

- NEC 2080UX+
- Dell FP2001
- LG 2010
- Philips 200P4

Even een opmerk terug halen die Heinzl (eerder in dit topic) over dit paneel gegeven heeft:

[...]
De llyama E5111S-W/B dat scherm toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
klopt dit wel?

die Viewsonic VP 201b (16ms) is volgens de specificaties een UXGA-scherm
en de NEC, Dell,... zijn S-IPS schermen.

kan iemand vertellen of ik juist zit? en wat is het verschil tussen die
twee technologieën? Is de één dan beter voor games of zo?

ondertussen lijkt de NEC 2080UX+ van de website van NEC verdwenen...

[ Voor 13% gewijzigd door Gameplayer op 26-04-2004 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
UXGA geeft de resolutie aan, niet de gebruikte technologie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SI4live schreef op 26 april 2004 @ 10:36:
De llyama E5111S-W/B dat scherm toch ook?
Ja, die heeft inderdaad ook hetzelfde paneel. Was hem vergeten in het lijstje te zetten.
Gameplayer schreef op 26 april 2004 @ 10:55:
ondertussen lijkt de NEC 2080UX+ van de website van NEC verdwenen...
Staat gewoon op hun site hoor: klik hier (Benelux) of klik hier (Amerika)

Op de Benelux website staat de 2180UX er echter nog niet tussen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameplayer
ik wil niet brutaal klinken of zeuren maar op de site van NEC
zie ik in die lijst van LCD-schermen toch nergens meer de 16ms versie van
de 2080UX. De gewone van 25ms staat er wel nog bij maar die is
toch niet echt interessant voor gamers, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gameplayer schreef op 26 april 2004 @ 17:38:
ik wil niet brutaal klinken of zeuren maar op de site van NEC
zie ik in die lijst van LCD-schermen toch nergens meer de 16ms versie van
de 2080UX. De gewone van 25ms staat er wel nog bij maar die is
toch niet echt interessant voor gamers, niet?
Je hebt gelijk, op de Benelux website staat de 2080UX (25ms) en niet de 2080UX+ (16ms). De 2080UX is van einde 2002 en de 2080UX+ van einde 2003.

Het wordt dus dringend tijd dat ze hun website eens aanpassen, kies je voor de Duitse of Engelse/Ierse versie van die site staan de nieuwe schermen (2080UX+ en 2180UX) er wel al op.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2004 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
Ik heb een vraagje:

De IIyama E511S-W/B en de Philips 200P4SG hebben pcies dezelfde specs:
16ms responstijd
400:1 contrast
Een helderheid van 250cd/m2 etc.

Mijn vraag is wat zijn de verschillen dan? (behalve het design en de prijs :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Anders neem je even het topic door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
SI4live schreef op 26 april 2004 @ 21:02:
Ik heb een vraagje:

De IIyama E511S-W/B en de Philips 200P4SG hebben pcies dezelfde specs:
16ms responstijd
400:1 contrast
Een helderheid van 250cd/m2 etc.

Mijn vraag is wat zijn de verschillen dan? (behalve het design en de prijs :p)
Het paneel is hetzelfde, alleen het design, het merk en de prijs zijn anders. Maar vergeet niet dat het merk (en dus de service) een groot verschil is.

[ Voor 3% gewijzigd door Roet op 26-04-2004 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SI4live
Ik doelde vooral op beeldkwaliteit ;). Ze hebben dezelfde panel en kenmerken. Zijn er helemaal geen verschillen of toch nog wel een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
SI4live schreef op 26 april 2004 @ 21:11:
Ik doelde vooral op beeldkwaliteit ;). Ze hebben dezelfde panel en kenmerken. Zijn er helemaal geen verschillen of toch nog wel een beetje?
Lees het topic door, zoals Pollewob zegt. De vraag die je net vroeg stond nog geen 10 posts hoger...
Het is hetzelfde beeld. 100% hetzelfde beeld. Met paneel bedoel ik beeld. Kwa beeldkwaliteit is er dus geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roet schreef op 26 april 2004 @ 21:13:
[...]

Lees het topic door, zoals Pollewob zegt. De vraag die je net vroeg stond nog geen 10 posts hoger...
Het is hetzelfde beeld. 100% hetzelfde beeld. Met paneel bedoel ik beeld. Kwa beeldkwaliteit is er dus geen verschil.
Misschien kwa beeldkwaliteit niet maar wel kwaliteit van de voeding. Ik heb de vorige week gekochte Iiyama E511 na 4 dagen omgeruild voor een nieuwe omdat de voeding piepte. Helaas en :( de nieuwe heeft er ook last van ! M.a.w het is niet exemplarisch maar het lijkt er op dat een fout is by design. ( serie code van beide TFT schermen begon met dezelfde code voor de letter )

Het is al eens eerder vermeld dat iiyama er mee bezig is echter bij de helpdesk kunnen a) geen termijn geven en b) doen ze een beetje geheimzinnig of je bij reparatie - en dat is dus bij iiyama on-site omruillen - kan opgezadeld worden met een panel met pixel fouten. ( dat is namelijk ook een manier om als fabrikant van de minder goede panelen af te komen door ze in het repair kanaal te dumpen )

M.a.w als je voor een iiyama E511 gaat direct testen: gewoon aanzetten zonder video signaal is al voldoende. Hoor je een licht zoemend/piep - aan de achterkant - dan kan je er donder op zeggen dat ie bij een brightness van minder dan 100 en/of ecomomy mode 1 of 2 nog erger piept( die laatste 2 kan je alleen testen door er een video signaal op te zetten want anders kom je niet in het menu )

Zit op dit moment in dubo: terug brengen en geld terug of wachten tot IIyama met een fix komt en de TFT repareert en/of omruild voor een panel met hezelfde aantal dead (sub)pixel namelijk zero.

Enige suggesties wat de juiste keuze is ??? ( ben nu al lichtelijk verslaafd aan een 20" TFT :P )

Dit is echt balen :( loop je meer dan een 3/4 jaar een keuze te maken en als je dan een keuze maakt krijg je dit weer...

BTW Overigens is het een perfect scherm mbt beeldkwaliteit en snelheid. !!! Scherp, homogeen en ook Unreal 2004 perfect op 1600x1200 zonder ghosting ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de ViewSonic VP201b, maar ik kan nergens iets over de dode-pixelpolitiek vinden op ViewSonic's website. Iemand die daar meer over weet?

Deel 2 van de vraag: Iemand die weet waar in België dit scherm voor een goede prijs te koop is, en indien ViewSonic geen 0 dode-pixels garantie heeft (wat ik veronderstel) tevens een zaak waar ik met zekerheid (desnoods mits opleg) een scherm met 0 dode pixels kan krijgen?

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamlet
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Hamlet

[: Happy Happy :]

Verwijderd schreef op 26 april 2004 @ 22:52:
[...]

Misschien kwa beeldkwaliteit niet maar wel kwaliteit van de voeding. Ik heb de vorige week gekochte Iiyama E511 na 4 dagen omgeruild voor een nieuwe omdat de voeding piepte. Helaas en :( de nieuwe heeft er ook last van ! M.a.w het is niet exemplarisch maar het lijkt er op dat een fout is by design. ( serie code van beide TFT schermen begon met dezelfde code voor de letter )

Het is al eens eerder vermeld dat iiyama er mee bezig is echter bij de helpdesk kunnen a) geen termijn geven en b) doen ze een beetje geheimzinnig of je bij reparatie - en dat is dus bij iiyama on-site omruillen - kan opgezadeld worden met een panel met pixel fouten. ( dat is namelijk ook een manier om als fabrikant van de minder goede panelen af te komen door ze in het repair kanaal te dumpen )

M.a.w als je voor een iiyama E511 gaat direct testen: gewoon aanzetten zonder video signaal is al voldoende. Hoor je een licht zoemend/piep - aan de achterkant - dan kan je er donder op zeggen dat ie bij een brightness van minder dan 100 en/of ecomomy mode 1 of 2 nog erger piept( die laatste 2 kan je alleen testen door er een video signaal op te zetten want anders kom je niet in het menu )

Zit op dit moment in dubo: terug brengen en geld terug of wachten tot IIyama met een fix komt en de TFT repareert en/of omruild voor een panel met hezelfde aantal dead (sub)pixel namelijk zero.

Enige suggesties wat de juiste keuze is ??? ( ben nu al lichtelijk verslaafd aan een 20" TFT :P )

Dit is echt balen :( loop je meer dan een 3/4 jaar een keuze te maken en als je dan een keuze maakt krijg je dit weer...

BTW Overigens is het een perfect scherm mbt beeldkwaliteit en snelheid. !!! Scherp, homogeen en ook Unreal 2004 perfect op 1600x1200 zonder ghosting ...
Kun je ons misschien vertellen wat de seriecode is?

heb ik niet meer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le_Freak !
  • Laatst online: 06-09 10:54
Ik heb er nu ongeveer 150 uur mee zitten gamen (cod) en moet zeggen dat hij uitstekend bevalt :)

ik ben blij met deze grote jongen.

Ik heb nu een 22 inch Iiyama crt te koop ;) van een paar jaar oud

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
mahi schreef op 26 april 2004 @ 23:10:
Ik ben zelf wel geïnteresseerd in de ViewSonic VP201b, maar ik kan nergens iets over de dode-pixelpolitiek vinden op ViewSonic's website. Iemand die daar meer over weet?

Deel 2 van de vraag: Iemand die weet waar in België dit scherm voor een goede prijs te koop is, en indien ViewSonic geen 0 dode-pixels garantie heeft (wat ik veronderstel) tevens een zaak waar ik met zekerheid (desnoods mits opleg) een scherm met 0 dode pixels kan krijgen?
Enigste shop die ik ken die hem verkoopt is www.fredpc.be. Over pixelgaranties en sjit heb ik nu geen zin in [zie tijd :P]. Weet wel datie daar 1299,- kost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2020

mahi

God bless GoT

Roet schreef op 27 april 2004 @ 01:51:
Enigste shop die ik ken die hem verkoopt is www.fredpc.be. Over pixelgaranties en sjit heb ik nu geen zin in [zie tijd :P]. Weet wel datie daar 1299,- kost
MPL.be heeft hem ook voor iets minder (1283,- EUR), maar ik heb nog geen antwoord gehad of ze een 0-dode-pixels garantie aanbieden.

Erg leuke winkel overigens die MPL. Niet de goedkoopste, maar een zéér groot aanbod.

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.