Anoniem: 100495 schreef op 14 juli 2004 @ 01:11:
Hier een recente review van de 23" BenQ
*klik*
Ze geven hem slechts een 7 op 10 waar ze van de HP in volle extase waren (zie mijn vorige post). Ze claimen zelfs dat de BenQ een ander panel gebruikt !!?? namelijk eentje van eigen makelij (Acer-dochter). Effe quoten:
(...snip...)
Ik vind dit echter redelijk ongeloofwaardig. Kan iemand hierin verduidelijking scheppen??
Jawel. Die vraag was al eerder naar voren gekomen, maar ik weet niet zeker of dat in deze thread was. De reviewer heeft zijn huiswerk niet helemaal goed gedaan.
Met Acer wordt bedoeld Acer Display Technology Inc. ("ADT"). Dat bedrijf is samengegaan in 2001 met Unipac Optoelectornics Corp., zodat AUO ontstond.
BenQ heette vroeger Acer Peripherals (Acer Communications & Multimedia). BenQ bezit inderdaad een groot deel (14%) van de aandelen in AUO. Dochter is dan echter niet het goede woord. Verder is wel de CEO van BenQ (meneer Lee) dezelfde als de CEO van AUO.
Daarmee is niet gezegd dat BenQ alleen maar AUO panels gebruikt. BenQ koopt die panels in die voor haar monitoren goed uitkomen, en is niet gebonden aan AUO.
Bovendien, AUO heeft geen 23" panel.
Veder geven ze nog volgende negatieve punten aan:
- Inconsistent dark-tone response, especially at the upper left and right corners;
- contrast ratio uniformity suffers as a result;
- on-screen menus don't list specific color temperatures
Hmmm, vooral de twee eerste opmerkingen baren me zorgen...
Ik kan me bij zo'n groot paneel voorstellen dat het moeilijk is het goed egaal verlicht te krijgen. Vooral door de inkijkhoek kunnen er verschillen optreden. Ik zie dat bij 17" TN panels ook al. Bij S-IPS zou dan minder moeten zijn, maar het kan. Ik zal het wel zien.
Oh ja, en wat betreft component video: de kwaliteit van die input is vergelijkbaar met RGB, en dus nog hoger dan S-Video. Het wordt in Europa niet erg veel gebruikt, dus ik hoef het niet. PiP heeft de BenQ wel.