Zeker een zeeer goed Topic...volg deze al een tijdje en wil toch ook nog eventjes mijn ervaringen kwijt >
....2 Jaar geleden begon het allemaal:
Toen ik mijn VMBO diploma in mijn zak had, moest ik een keuze maken wat mijn vervolg opleiding zou worden, ik zat te twijfellen tussen de koks opleiding en ICT`er, aangezien ik (bijna) niets van computers wist en de markt op dat gebied erg onstabiel was...heb ik gekozen voor een vak wat ik ook absoluut erg leuk vind en nog steeds vind (ben nu 2e jaars leerling-kok).
1 September 2002 begon de opleiding maar daarvoor was het vakantie en dus had ik veel gewerkt en een aardig zakcentje op mijn rekening staan, ik had daar hard voor gewerkt en wilde er iets van kopen wat ik echt altijd al voor mijzelf zou willen hebben, samen met een vriend van mij (die al zeer ervaren is op het gebied van computers) hebben we een computer via internet aangeschaft.
Toen alles binnenwas was ik dolblij, hij heeft `m in elkaar gezet en helemaal geinstaleerd, goed opgelet hoe het moet etc etc (ik kon toen alleen maar dromen dat ik dat zou kunnen wat hij voor mij deed).
Toen alles helemaal piekfijn werkte ben ik op een zaterdag langs geweest, we hebben op het netwerk van zijn huisgenoten spellen gespeeld etc etc.
Voordat ik naar hem toe ging was ik eerst langs de bank geweest om € 100,- te pinnen voor hem als dank en toen ik dat geld gaf aan hem......wilde die het niet hebben maar toch heeft die het moeten aannemen...en dit was het begin van de tijdperk dat ik ben gekomen waar ik nu zit..
Ik heb veel gelezen en zelf geprobeerd, de eerste windows instalatie voor mij was prachtig, want ik hoefde niets elke keer de buurjongen te vragen ofdat ik mijn computer kon langsbrengen

!
Wat is er gebeurd in de twee jaar...
Omdat ik veel leerde en las van Tweakers.net

en Gathering

heb ik mijn PC kennis tot een niveau gebracht waar anderen over kunnen dromen, niet alleen vrienden en kennis maar ook de buren vonden het maar ooo zooo fijn dat ze langs konden komen als er iets was met hun PC (en nu nog).
Hier thuis had ik een netwerkje opgezet en de PC`s geupgrade om er Windows XP op te zetten, maar nu merk ik pas wat de elende is van als je er veel van weet, en ik weet echt niet meer hoe ik ermee om moet gaan

.
Colega`s, kennissen, vrienden, familie leden...echt alles komt op je af voor de kleinste dingen

.
Nu twee jaar later
Hier thuis hebben mijn ouders twee PC`s, 1 tje voor hunzelf en de andere word gebruikt door mijn broertje...deze PC moest opnieuw worden geinstaleerd:
Vader: kan je deze week ff de computer van boven instaleren?
Ik: misschien.
Vader boos, en zegt dat ik dat MOET doen, terwijl ik een maand geleden heb gezegt dat ik het NIET meer doe als die weer kapot zou gaan, want toen heb ik `m helemaal piekfijn in orde gemaakt, heb voor m`n broertje een nieuwe schijf kunnen regelen, etc etc. (het is gvd elke keer raak met die PC van hem)
Er is nu een ruzie ontstaan dat ik het na 3 weken nog niet heb gedaan, dit komt mede omdat ik met een BSOD probleem met mijn eigen computer kam...ik zeg dus dat ik het wel wil doen maar dat ze zullen moeten wachten totdat ik mjijn eigen PC weer aan de praat heb...dit snappen ze helaas niet, "je kan troch wel heel eventjes ff snel windows erop zetten".
En het gaat van kwaad naar erger, mijn vader en moeder geiriteerd omdat het zoooo lang duurd en dan zeggen ze: "je hebt wel tijd voor allerlei andere dingen, maar je kan niet eens eventjes de tijd nemen om die PC te maken" (terwijl mijn eigen PC kapot is).
Ik heb er echt geen zin in, ik ga het natuurlijk wel doen, maar wel met tegenzin, ik heb ze ook gezegt dat het elke maand raak is met die k.u.t computer...en ik heb nog gewoon een baan van 32 uur en 6 uur school (koksopleiding).
Hoe moet ik met dit soort dingen omgaan, moet ik als ze het vragen direct maar gaan doen, terwijl ik mijn PC die avond wilde gaan testen op allerlei fronten en mijn eigen PC opnieuw ging instaleren, of moet ik hiermee wachten totdat ik dat gedaan heb van wat mijn ouders vragen (lees: eisen)???
Ook denken mijn ouders dat als ik achter mijn computer zit, ik aan het internetten ben en aan het chatten..ze zijn echt zoooo dom...ik zeg dat ik wel vaak op het net zit maar ze zien niet, dat je bijv het netwerk hier thuis aan het upgrade bent met firmware van de netwerk kaarten, en ze zien bijv ook niet dat als je de nieuwe Norton instaleerd, ze denken alleen maar dat ik achter internet aan het chatten ben en niets nuttigs doe...het slaat gewoon helemaal nergens op.
Een accefietje met mijn zus (20 jaar):
Zij zat op MSN beneden, ik op mijn eigen computer:
Zus: Wes, het toetsenbord doet raar.
Ik: O, en nu?
Zus: Kan je niet ff komen kijken?
Ik: Nee, ik ben nu bezig met mijn website.
Zus: Hij doet geen vraagteken als ik dat wel indruk...please kom ff kijken.
Ik: Zoek maar ff op Google.
Zus: Nee, je komt maar gewoon ff kijken, ik ben super druk en moet nog een werkstuk uittypen voor school en het lukt niet als dat toetsenbord het niet doet.
Ik: Als je op
www.google.nl zoekt dan vind je het vast wel.
Zus: Je bent echt arogant etc etc etc etc het is echt niet normaal, blijft maar lekker daar boven zitten achter je PC, ga maar lekker die kut website van je maken.. etc etc...
Ik:
De volgende dag:
Zus: kan je die foto`s van ester (andere zusje) en van mij die we gister gemaakt hebben op je website zetten.
Ik: Jah hoor, als ik tijd heb.
Zus: Het moet wel voor 16.00 gebeuren hoor...anders is het te laat...
Ik:

(moest me ff inhouden)
Het is dus zo, dat als iemand iets nodig heeft, ze dit wilt en dan gaat schelden omdat je zeveel erover weet, en dat ik haar dan niet help, maar later zegt ze het tegenover gestelde...ik snap dat soort mensen niet.
En dit gebuerd dus ook bij ouders, vrienden etc etc.
Wat moet (of kan) je eraan doen....?
Hoe lossen jullie dit op bij vooral familie....want ik ben ten einde raad.
Stel je eens voor....
Ik denk soms wel eens bij mijzelf, als ik niets van computers wist...hoe hadden ze dit dan opgelost?
Waren ze naar de winkel gegaan en hadden ze `m daar laten instaleren (€40,- per uur)....
Waren ze het zelf gaan proberen?
Hadden ze aan mij gevraagd ofdat die vriend van mij dat zou willen doen??
En dan ook nog eens te bedenken dat je word uitgescholden als je een keer de hele dag zit te gamen...achter je PC waar jezelf hard voor gewerkt hebt en veel geld en tijd in hebt gestoken, dan zeggen ze "we zaten er zelf over na te denken om gewoon de stekker eruit te trekken, want die PC heeft jou helemaal veranderd!!!", ouders boos, ik boos...omdat jezelf weet dat het voor je toekomst is.
Einde oefening koks opleiding....
Toen ik in Januari 2004 vertelde aan mijn ouders dat ik wilde gaan stoppen met de koks opleiding en wil verder gaan met de ICT als alleen hobby`en .....veranderde de gedachte van mijn ouders totaal...
Ze denken nu dat ik me niet meer inzet voor de koksopleiding (wel gek dan dat ik mijn eindexamen mag doen en geen herkansingen hoef te maken (theorie examen), sterker nog.....als ik zeg dat ik die 2 jaar niet zomaar weg gooi maar wel eventjes mijn diploma wil halen als kok, zeggen ze dat ze dat anders niet zien

.
Ik snap er niets meer van (ik ga ff een computer maken...

).
Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW