sleutelen aan bevriende pc's

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.281 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik denk dat de sleutel tot succesvol familie-ict'er er even aan sleutelen, duurt misschieen een half uurtje, en met name aan de services en run opdrachten in regedit, dat net alles doet.
Het resultaat moet gewoon zijn dat hij sneller loopt en de gevraagde applicaties weer gewoon draaien. Meestal betekent dit een antivirus eroverheen laten gaan en adaware en trawanten. Mensen blij, jij blij en je bent er niet uren mee bezig. Meeste hebben toch een dell of packard met alles erop en eraan en om dan een reinstall te doen is nou niet bepaald een pretje.
Freeware antivirus, een adblocker erop, firefox installeren en als standaard aangeven, is toch iets minder gevoeliger dan IE heb ik gemerkt.
Regel is wel altijd zelf brengen. Voor een netwerk wil ik wel even langskomen.
Als je bezig bent altijd even een belletje geven in de trant van dit gaat langer duren dan ik heb verwacht, dit is een grote puinhoop ik weet niet of ik het allemaal kan redden. Even op de emoties inspelen die allemaal met het apparaat worden geassocieerd/beleefd, en dat is heel divers -> mensen hebben volgens mij geen idee dat IE geschiedenis heeft, maar ook een hele bende cookies die niet altijd worden verwijderd, verslagen van msn, wordt tegenwoordig ook al opgeslagen.
Ik merk dat je dan meer krediet krijgt, met betrekking tot tijd en met wat je doet. Een reinstall doe ik zelden, en alleen in het weekend als ik vrij heb, en dat geef ik ook vrij snel aan. Ze zijn natuurlijk altijd vrij om alternatieven te zoeken, maar of het gratis is?? Bij een reinstall beperk ik me vaak alleen tot de basis, windows en eventuele drivers, nieuwste versie msn, bron van veel kwaad, additionele programma's mogen ze zelf doen. Merken ze dat dat ook een dik uurtje duurt -> works, dvdspeler, en slaan ze jouw waarschuwingen niet zo snel in de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:03
Ik blijf merken in dit topic dat heel veel mensen het lef niet hebben om er een vergoeding voor de vragen. Kom op:
- je steekt er zelf (kostbare) tijd in,
- het is 9 van de 10 keer hun eigen schuld (negeren van je orders),
- het ik-ben-een-super-goede-wannabe-computernerd-neefie verpest het 9 van de 10 keer.

Laat ze maar voelen hoe het is. En wil men het dan niet naar jou brengen? Laat ze het dan naar een computershop brengen. Zijn ze de computer NOG langer kwijt, en waarschijnlijk voor een flink wat hoger bedrag. Ze komen uiteindelijk toch weer bij je terug.

En confronteer ze maar met wat andere voorbeelden, zoals een timmerman die een tafel voor je maakt. Hij/Zij wil echter ook het materiaal betaald krijgen.

Gisteren heb ik een PDA geinstalleerd inclusief TomTom 3 (:>), toen werd er gevraagd wat ik er voor wilde hebben ( 't was een goede kennis van me, dus 'k zei: mag je zelf weten ). Vraagt ie wat ik drink -> een goede whiskey gaat er wel in. Okay, fijn :) Krijg ik van de week een fles whiskey van hem.

WAT TE DOEN: Spreek vooraf een prijs af, en maak duidelijk dat ook jouw vrije tijd kostbaar is.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:07
zo gekke mn broer had ook zo'n fx5200 gekocht van fucking ASUS! 8)7

maagoed, hij happy maar zn kast maakte alleen zo'n pleuris herrie!
dus ik kast strippen met hem, eens zn casefan en proc fan uitgezet nog steeds en toen de videokaart eruit getrokken (hij beweerde dat het daar niet aan lag) IN 1x RUSTIG! :9

tering fannetje, niet groter dan je duimnagel maar een teringherrie! :+
tip: koop gewoon een mooie ati 9200/9600 dan ofzo als je maar budgetje hebt ;)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visjes
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 21:58

Visjes

Blub........

Anders voortaan alles oplossen als
The Bastard Operator from Hell })

http://bofh.ntk.net/Bastard.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52

Bzzje

Negeren is vooruitzien

TRON schreef op 03 mei 2004 @ 14:10:
- het ik-ben-een-super-goede-wannabe-computernerd-neefie verpest het 9 van de 10 keer.
en toch he? denk ik dat er een aantal van die neefjes hier ook op het forum zitten en posten in deze draad ;)

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook voor mij is deze hele thread zeer herkenbaar. Tegenwoordig heb ik het gelukkig een stuk makkelijker en leuker tegelijkertijd :)
Ik ben sinds een fikse tijd helemaal over op Linux thuis, en mijn Windows kennis wil nog wel wat verroesten, dus ik zeg tegen gewoon: "Ik wil je best helpen als je Linux gebruikt." :)
Nu zijn er nog maar 3 mensen die wat van me willen, handig he? :)
Maar ook nu vraag ik er nog steeds een vergoeding voor, hoe leuk ik het ook vind. Een tientje per uur vind ik wel voldoende, en daar zijn de meeste mensen wel akkoord mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
dat is wel een voordeel ja >:)
ik werd btw ook gevraagd om te helpen met Mac OS X.3 maar dat lukt me nog niet helemaal :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 07:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Nog niet zo heel lang geleden wilde mijn tante een laptop kopen.. na uit haar hoofd gepraat te hebben - wat er door vriendinnen in gepraat was - dat ze een PIV móest hebben, wat voor haar gebruik schromelijk overdreven is en ze beter een 'tragere' maar beter merk kan kopen, heeft ze dat gelukkig van mij aangenomen.
Keurig staan op die laptop een aantal zaken voorgeïnstalleerd, waarop XP home, maar ze had wel binnen de korste keren een virus. Na een uitvoerige mail met uitleg waar alle tools en zo te vinden, kwam ze op de proppen met de mededeling:
"De systeembeheerder van mijn werk zegt dat ik er beter win2k op kan zetten"
Eh.. ja, leuk... Dat moet je zelf maar beslissen. Ik kon het toen niet laten toch een kleine preek te geven, geïnspireerd op een topic uit SG. Het preek-gedeelte vind ik toch redelijk geslaagd, bij deze:

"(...)Verder vind ik uiteraard dat mensen zich veel te makkelijk van van alles afmaken door de buurman/vriend/neef/nicht/systeembeheerder/etc. maar in te schakelen voor elk computerwissewasje. Ik vind het op zich best leuk, maar daardoor blijft een groot gedeelte der natie (de wereld) een computer-leek en dus zeer gevoelig voor allerlei zaken die misschien niet zo prettig zijn (virussen, crashes, etc.) terwijl met goed gebruik een virus vrijwel nooit op de computer hoeft te komen, net zoals crashes vrijwel nooit hoeven voor te komen met de huidige software, maar bij alles geldt: mits goed gebruikt.
Het vervelende van neefjes en zo (ik dus in dit geval ;) ) die 'even snel' uitleggen hoe iets moet is, dat het gewoon niet te volgen is als je niet de basis kennis hebt, terwijl ik dus vind dat als iemand zelf een compu bezit toch een minimale kennis moet hebben. Die kennis hoeft niet veel verder te gaan dan het kunnen installeren van programma's en het weten wat wel en niet te installeren en hoe een computer minimaal te onderhouden. Een huis beheer je toch ook niet zomaar. Eigenlijk is het grootste gedeelte der computergebruikers een stelletje halve daklozen die nooit geleerd heeft de compu te onderhouden: denk aan beelden van mensen die in hun eigen rotzooi leven, zo ziet het cyber-leven van de meesten er helaas uit.
Goed, dit was dan een mooie preek.. haha, nou ja.(...)"

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Bravo! :9

Die ga ik onthouden (ongeveer dan :*) )

Gisteren nog een PC gedaan, bezig geweest aan het netwerk (router firewall en heel de zooi), digitale camera die niet werkt (software probleem), Nero die geen CD's brandt, internet site die niet werkt, en nog wat kleine dingen.

Ik ben er om 7 uur begonnen, en ik was half 9 klaar. Wat denk je? Geen geld... Tja daar sta je dan. Tot ziens en bedankt, deur dicht...

Bellen ze vandaag op: ja het lukt (weer) niet! :(

Tja... wat nu?

(Ik denk dat ik een Algemene Voorwaarden lijst op ga stellen, en dat mensen er maar voor moeten tekenen, want ik ben het zat. Mensen denken dat als ik iets gemaakt heb, ik voor de rest van mijn leven verantwoordelijk ben voor iedere fout die er komt. Bekijk het even! En nóg erger, sommige mensen zijn égt dom. Zelfs op het knopje "verder" klikken bij Adaware kunnen ze al niet! Daar moest ik gister dus ook naar kijken! Ja Adaware slaat vast! Nee meneer, u moet op dat knopje drukken. Tja, wordt je gebelt, hij doet het nog steeds niet!)

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:44
proller schreef op 06 mei 2004 @ 22:11:

Gisteren nog een PC gedaan, bezig geweest aan het netwerk (router firewall en heel de zooi), digitale camera die niet werkt (software probleem), Nero die geen CD's brandt, internet site die niet werkt, en nog wat kleine dingen.

Ik ben er om 7 uur begonnen, en ik was half 9 klaar. Wat denk je? Geen geld... Tja daar sta je dan. Tot ziens en bedankt, deur dicht...

Tja... wat nu?

(Ik denk dat ik een Algemene Voorwaarden lijst op ga stellen, en dat mensen er maar voor moeten tekenen, want ik ben het zat. Mensen denken dat als ik iets gemaakt heb, ik voor de rest van mijn leven verantwoordelijk ben voor iedere fout die er komt. Bekijk het even! En nóg erger, sommige mensen zijn égt dom. Zelfs op het knopje "verder" klikken bij Adaware kunnen ze al niet! Daar moest ik gister dus ook naar kijken! Ja Adaware slaat vast! Nee meneer, u moet op dat knopje drukken. Tja, wordt je gebelt, hij doet het nog steeds niet!)

Waarom algemene voorwaarden? Daar hebben zulke mensen toch lak aan. Dus laat ze lekker de tering krijgen.

Zulke mensen zijn toch nooit tevreden. Laat ze eerst maar een computer cursus voor beginners doen ofzo.

En vertel die mensen gewoon dat je geld wil hebben, als je voor die stomme klusjes op moet komen draven.

Je bent dan misschien wel een puisterige nerd, maar geen mietje!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ook nog een mooie; dan heeft er iemand een verouderde computer (pIII oid), en die word nogal traag...
kennis: "ja dat zou toch niet moeten, zo traag. ik heb er pas nog een 80 gigabyte hd bijgeplaatst" :?

of: "wat voor een windows heb je geinstalleerd staan?"
"ja euhhhh, windows 2000 Millenium Edition" :?
..... en dan blijken ze gewoon xp te hebben |:(

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik hou het simpel:

vrienden: gratis. dan bedoel ik dus echte vrienden, wat er bij mij 2 of 3 zijn ofzo. voor vrienden vraag je geen geld en je verwacht ook niet direct iets terug op een voor wat hoort wat manier. al heb ik bij één van die vrienden wel een keer windows 98 helemaal top geinstalleerd, waarna het eerste wat hij daarna deed format c: was. hij wilde millennium want daar zaten 'meer multimedia mogelijkheden' in volgens hem. ik heb hem toen verteld dat ik gvd 2 uur aan dat ding had zitten kutten van hem voor jan joker. dat snapte die wel. begrip is goed en dan hebben we dan ook weer gehad.

je zusje: gratis en het liefst gisteren. mijn zusje kan echt keihard schreeuwen. meestal gaat het ongeveer zo: godver die kutprinter die doet het niet, hij moet het nu doen! mijn zusje zit zo in elkaar dat alles snel moet en ze brengt het ook niet echt tactisch, maarja het is je zusje dus dat regel je dan ff.

verder (iedereen die dus niet zeer directe familie is): ik werk in een computerzaak en als je problemen heb dan moet je daar zijn. ik ben er elke dag van 9 tot 6. voor problemen moet je daar heen bellen. ik probeer je dan zo goed mogelijk te helpen. de baas verdient er ook nog wat aan en bovendien benadeel ik de baas niet.

mijn situatie is denk ik relatief makkelijk omdat mijn echte werk juist datgene is waar je door kenissen voor gevraagd wordt: in de soep gelopen windowsen. aangezien ik dat juist doe op mijn werk kan ik ze daar ook naartoe verwijzen. met ook een prachtig argument dat ik dus de baas niet ga benadelen door te beunen.

en trouwens, in de soep gelopen windows kost bij ons 70 euro voor een full install met drivers en eventuele software, dus daar ga je ook niet dood aan. zet ik er nog een image voor je op ook. sasser kost 25 euro, dat loopt lekker van de week moet ik zeggen. de concurrent schijnt 40 euro te vragen dus ik ben nog schappelijk.
(als er nog virus makers zijn met een bankrekeningnummer: ik sponsor je graag als je weer zo'n geweldige blaster kloon maakt want het maakt m'n hele maand goed. virussen zijn voor pc-zaken wat apk voor een garage is: het brengt de mensen binnen. en als ze binnen zijn kopen ze ook nog andere dingen.)

[ Voor 32% gewijzigd door smvs op 07-05-2004 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-09 13:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

smvs schreef op 07 mei 2004 @ 01:32:
Ik hou het simpel:

snip snip snip snip

en trouwens, in de soep gelopen windows kost bij ons 70 euro voor een full install met drivers en eventuele software, dus daar ga je ook niet dood aan. zet ik er nog een image voor je op ook. sasser kost 25 euro, dat loopt lekker van de week moet ik zeggen. de concurrent schijnt 40 euro te vragen dus ik ben nog schappelijk.
(als er nog virus makers zijn met een bankrekeningnummer: ik sponsor je graag als je weer zo'n geweldige blaster kloon maakt want het maakt m'n hele maand goed. virussen zijn voor pc-zaken wat apk voor een garage is: het brengt de mensen binnen. en als ze binnen zijn kopen ze ook nog andere dingen.)
Mmm, een zaakje hier doet dat ook, windows installaties en virus verwijderen..tegen inderdaad zeer schappelijke kosten. En dat maakt het leven van een tweaker makkelijker omdat hij dan "bekenden van bekenden van bekenden van family" gezellig maar doorstuurt naar zo'n winkel.

25 Euro voor het verwijderen van virussen... betaalbaar en ben je er zo weer van af!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:57
Fout, het maakt de maand van je baas goed.

Damn zeg, je bent niet goed bezig. Je zorgt voor 'klantenwerving' voor je baas, want je stuurt alle mensen die je kent met PC problemen naar zijn zaak (waar jij toevallig werkt). Jij mag meer werken voor hetzelfde loon, en diegene die er vooral baat bij heeft, is je baas.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iets heel anders.. Wanneer je je pc deelt met 1 of meerdere nOObs..

Jij je best doen om de pc in orde te houden... Firewall ant virus enz.. En heel belangrijk... Een goede directory structuur... Alles goed op orde _/-\o_ aan jezelf..

Week later loop je te snuffelen om de structuur nog beter te maken.. Vind je de .exe van packman in je /system32 folder...

Dan denk je ook van : oh my g*d waar heb ik het voor gedaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
verder (iedereen die dus niet zeer directe familie is): ik werk in een computerzaak en als je problemen heb dan moet je daar zijn. ik ben er elke dag van 9 tot 6. voor problemen moet je daar heen bellen. ik probeer je dan zo goed mogelijk te helpen. de baas verdient er ook nog wat aan en bovendien benadeel ik de baas niet.

mijn situatie is denk ik relatief makkelijk omdat mijn echte werk juist datgene is waar je door kenissen voor gevraagd wordt: in de soep gelopen windowsen. aangezien ik dat juist doe op mijn werk kan ik ze daar ook naartoe verwijzen. met ook een prachtig argument dat ik dus de baas niet ga benadelen door te beunen.
Is je baas een goede vriend van je dan?? Dit heeft weinig met beunen te maken. Het is pas beunen als je op het werk wat dingen gaat repareren voor mensen terwijl je baas er niets voor vangt.

Als ik jou was, zou ik zorgen dat je wat provisie kan krijgen van je baas, omdat je er heel wat mensen heenstuurt.

Ik had die klachten gewoon zelf behandeld. Heb je er nog een leuk zakcentje bij ook :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26

Sherlock

No Shit

Verwijderd schreef op 07 mei 2004 @ 11:23:
Iets heel anders.. Wanneer je je pc deelt met 1 of meerdere nOObs..

Jij je best doen om de pc in orde te houden... Firewall ant virus enz.. En heel belangrijk... Een goede directory structuur... Alles goed op orde _/-\o_ aan jezelf..

Week later loop je te snuffelen om de structuur nog beter te maken.. Vind je de .exe van packman in je /system32 folder...

Dan denk je ook van : oh my g*d waar heb ik het voor gedaan...
Daarom moet je dat soort mensen flink beperken in hun rechten op de pc. Als er iets geinstalleerd moet worden dan doe ik het wel. En als er een voor hun onbekende, vreemde of alarmerende melding op het scherm verschijnt, dan wordt ik er bij gehaald _/-\o_ en dan kan ik uitleggen wat Norton nu weer voor virus onderschept heeft :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

proller schreef op 06 mei 2004 @ 22:11:

Tja... wat nu?

Wat dacht je van gewoon van tevoren je uurloon even te melden. Graag of niet hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
Fout, het maakt de maand van je baas goed.

Damn zeg, je bent niet goed bezig. Je zorgt voor 'klantenwerving' voor je baas, want je stuurt alle mensen die je kent met PC problemen naar zijn zaak (waar jij toevallig werkt). Jij mag meer werken voor hetzelfde loon, en diegene die er vooral baat bij heeft, is je baas.
ik hou wel van werken voor mijn loon. dat vind ik niet erg. het voordeel van deze constructie is dat het zakelijk blijft: het gaat via de zaak, het is gewoon lekker in werktijd. ik word niet thuis gebeld voor zeikproblemen omdat ik dan altijd lekker sarcastisch zeg: 'goh het is nu 20.00uur, mijn openingstijden zijn van 9 tot 6 hoor, en bovendien moet u een ander nummer bellen.'
Is je baas een goede vriend van je dan?? Dit heeft weinig met beunen te maken. Het is pas beunen als je op het werk wat dingen gaat repareren voor mensen terwijl je baas er niets voor vangt.

Als ik jou was, zou ik zorgen dat je wat provisie kan krijgen van je baas, omdat je er heel wat mensen heenstuurt.

Ik had die klachten gewoon zelf behandeld. Heb je er nog een leuk zakcentje bij ook
beunen is naar mijn mening ook werk doen in je eigen tijd wat je normaal gesproken voor de baas gedaan zou hebben. maar waar het me vooral om gaat: als je niet wilt betalen dan rot je gewoon maar op. daarom verwijs ik ze eerst naar de zaak waar ze voor een heel schappelijke prijs geholpen worden, en als dat ze te duur is dan zoeken ze het maar lekker zelf uit.

ik doe het gewoon liever zo. ik gebruik ook nog een auto van de zaak. dan zou ik dus 's avonds geld vangen bij iemand waar ik met de auto van de zaak heen ga. dat druist iets tegen mijn loyaliteitsgevoel in hoor. ik vind dat als je ergens werkt dat je er 100% voor moet gaan en dus nooit willens en wetens je baas moet benadelen. die ene keer dat ik een beunkleusje doe voor iemand die mij eens lief aankijkt vertel ik dat de baas gewoon. ik zeg ik heb 40 euro gevangen gister en je krijgt er niks van. of hij het er nou mee eens is of niet, hij weet het dan tenminste.

daarbij komt dat als je al de hele dag met je kop in een computerkast zit tussen de gecrashte windows millenniums, dat je 's avonds weleens lekker dom naar een of ander lager dan laag sbs programma wil kijken en niet nog zo'n kutcomputer wil zien. dat zakcentje ga ik wel bij elkaar schrapen als ik echt aan de grond zit. ik heb op de zaak ook alle spullen bij de hand. er staan hier gewoon 4 pc's op een rij die ik afloop. als ik namelijk 1 ding dom vind dan is het wel iets als wachten op een virusscan ofzo. dat heb je als je bij iemand thuis zit. als die dingen hier staan doe ik er gewoon 4 tegelijk. als de ene klaar is met rebooten dan is de andere wel weer klaar met scannen, dat idee. ondertussen een beetje gotten en ik vermaak me wel.

[ Voor 10% gewijzigd door smvs op 07-05-2004 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik help een vriend van mij nogal vaak met zijn computers. Vraag er niets voor. Ik had ook 2 oude computers (p1) + netwerk voor niks geregeld zodat zijn kinderen op hun kamer konden computeren + internetten
Belt hij mij op dat een van de computers het niet deed. Kwam ik daar en zag ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.rmmusic.nl/wieger/drankkast.jpg
(Achter de drives staan ook nog een aantal flessen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Netjes. d:)b

Het is gewoon zo fijn dan om te merken dat het gewaardeerd wordt wat je doet. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zulke "kleine" waarderingen daar doe je het voor.
Maar sommige zien je gewoon als een stuk hulpmiddel om kort door de bocht te zeggen.

Jammer.........

Erg netje's dat ze het zo laten merken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:57
smvs schreef op 07 mei 2004 @ 12:15:
[...]

ik doe het gewoon liever zo. ik gebruik ook nog een auto van de zaak. dan zou ik dus 's avonds geld vangen bij iemand waar ik met de auto van de zaak heen ga. dat druist iets tegen mijn loyaliteitsgevoel in hoor.
Die auto is waarschijnlijk een extra-legaal voordeel, en dus een onderdeel van je loon waar je belastingen op betaald. In dat geval mag je die wagen dus ook perfect voor privé dooleinden gebruiken.
ik vind dat als je ergens werkt dat je er 100% voor moet gaan en dus nooit willens en wetens je baas moet benadelen.
Dat is je baas niet benadelen. Je baas heeft ws veel klanten, die klanten betalen een hoop geld, en jij krijgt daar een heel klein stukje van.
Het is niet omdat je in je vrije tijd nog mensen helpt met hun pc problemen dat je daarom je baas benadeeld hoor. :D
daarbij komt dat als je al de hele dag met je kop in een computerkast zit tussen de gecrashte windows millenniums, dat je 's avonds weleens lekker dom naar een of ander lager dan laag sbs programma wil kijken en niet nog zo'n kutcomputer wil zien. dat zakcentje ga ik wel bij elkaar schrapen als ik echt aan de grond zit. ik heb op de zaak ook alle spullen bij de hand. er staan hier gewoon 4 pc's op een rij die ik afloop. als ik namelijk 1 ding dom vind dan is het wel iets als wachten op een virusscan ofzo. dat heb je als je bij iemand thuis zit. als die dingen hier staan doe ik er gewoon 4 tegelijk. als de ene klaar is met rebooten dan is de andere wel weer klaar met scannen, dat idee. ondertussen een beetje gotten en ik vermaak me wel.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik doe het ook niet graag, de miserie van anderen opkuisen, maar als ik het doe, verwacht ik daar wel wat voor terug.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ADH_ED schreef op 11 maart 2004 @ 11:15:
Je moet als IT-er jezelf wel bot opstellen tegen bekenden en onbekenden(of een te hoge prijs hebben, komen ze ook niet meer }) )
Helemaal mee eens. Ik heb precies hetzelfde allemaal meegemaakt. Ik vindt het niet erg om eens voor een vriend aan z'n pc te sleutelen. Maar af en toe moet gewoon zeggen dat je het niet doet, ook al scoor je hier geen punten mee. Het is hun probleem niet dat van jouw. Iedereen wil altijd voor niks op de voorste rij zitten, maar zo werkt het natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-NiLES
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-07 11:17
Ach ja... ik krijg steeds meer van die vrienden van vrienden van bekenden bij wie ik wel eens een pc heb gefixt. Ik vraag gewoon lekker 10 euro per uur, en meer is mooi meegenomen. software neem ik zelf mee ( heb een soort van rescue-kit samengesteld ) , kabels trekken begin ik niet aan. Kep ook een 'klantje' die altijd voor een avondje werk 60 euro neerlegt... daar ben ik ook eerder beschikbaar voor dan voor een oude man in spijkenisse waar ik met de metro heen moet.

familie enzo laat ik nog wel es wat afdroppen voor een formatje ofzo.

haha, nu ik eraan denk, er staat er nog eentje naast me ( al 3 weken ) gelijk maar es aan beginnnen, gelukkig heeftie een mooie dochter, dus installeren daaro is niet zo erg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sherlock schreef op 07 mei 2004 @ 12:02:
[...]
Daarom moet je dat soort mensen flink beperken in hun rechten op de pc. Als er iets geinstalleerd moet worden dan doe ik het wel. En als er een voor hun onbekende, vreemde of alarmerende melding op het scherm verschijnt, dan wordt ik er bij gehaald _/-\o_ en dan kan ik uitleggen wat Norton nu weer voor virus onderschept heeft :)
Jammer en helaas dat packman zo oud is dat deze nog nooit van rechten heeft gehoord en dus gewoon door alles en iedereen met een beetje rechten geinstalleerd kan worden...

Hij wil niet installeren in e:\data\zusjus naam
wat doen ze dan..net zo lang mappen selecteren totdat ze er1 vinden waar het wel kan...En vervolgens maar zeuren dat ze een net geinstalleerd spelletje niet kunnen opstarten omdat ze deze niet terug kunnen vinden :D

Verder heb ik een regel en dat is.. Met vrienden/famile moet je wandelen..niet handelen..

Reinstalls doe ik niet... Hardware alleen check (dus geen repair) software alleen restore (dus geen format) ... Virus doe ik alleen vanop afstand (sms je met de url naar removing tool)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26

Sherlock

No Shit

Hmm, je doet toch echt iets niet goed als ze wél in je system folder kunnen, en niet in de zusjes-map hoor!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Ik regel het zo:

Voor echte vrienden doe ik het gratis en brengen ze hun pc bij mij eigen thuis en hebben ze hem pas na in ieder geval 2 dagen pas terug.
(Geen mensen die op je neus kijken en 300 keer vragen of iets goed gaat)
Dit vinden ze geen probleem aangezien het goed gebeurd en gratis.

Tante's en Ooms daarin tegen (die het volgens hun beter weten als jou) die stuur ik regelrecht de goot in.
Ook ik werk in een computer winkel en als er echt iets aan de hand is komen ze daar maar heen en betalen ze.
Eerst om illegale windows en spellen lopen zeuren en als je het vervolgens dan niet geeft/hebt ben jij de domme neef, nee dank je ;)

Ouders/broers (ik heb er 2) hebben allemaal een pc van mij staan, dit houd dus in in bruikleen en als er wat stuk gaat betalen ze dat.
Software onderhoud ik en tevens backups van het huis, iedere pc zijn eigen image mocht er iets fout gaan.
Alles word snacht's gescanned op virussen en ook mails gaan via mijn server eerst door de scanner.
Thuis is dus alles al tijden dik in orde en iedereen is ruimschoots tevreden dat geeft me uiteraard een goed gevoel ;)
Overdag werk ik en savonds heb ik dus geen tijd voor zeurende familie leden mits tegen een goede betaling.
(Denk hierbij aan Safari flessen of een riant uurloon)

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 07-05-2004 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
een paar weken geleden heb ik hier nog zo een post gedaan (c-schijf helemaal weg en daar data van af halen, ondanks waarschuwing toch maar die data op de windows-partitie blijven zetten). wel, hier is nu een vervolg aangekomen ... en eentje waar ik niet zo blij mee ben. die man heeft vier kinderen en hijzelf en twee van zijn kinderen zitten in een jeugdbeweging waar ook ik actief ben. hij had aan mij gevraagd of ik de pc nog twee weken wou bijhouden, want hij had liever dat zijn kinderen studeerden.
nu hoor ik een paar dagen geleden langs de via via (met 4 tussenpersonen!) dat hij tegen zijn kinderen heeft gezegd dat ík een kortsluiting heb gemaakt :( , en dat er vanalles kapot is gegaan en dat het dus even zal duren. en dat terwijl die pc gewoon bij mij staat te wachten. daar gaat mijn goede naam dus ... en hij maar niks daarvan tegen mij zeggen, maar ik ben "ne schat" en toch geeft em zo een messteek in mijn rug.
zoon opmerkingen voel je dus in de prijs ... (alleen dat mijn prijs blijkbaar nog laag was, want hij vond het niet erg ... volgende keer dat hij mij nodig heeft, nog prijs verhogen ... }) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:26

Coach4All

I'm a Coach 4 All

plastronneke schreef op 09 mei 2004 @ 10:01:
nu hoor ik een paar dagen geleden langs de via via (met 4 tussenpersonen!) dat hij tegen zijn kinderen heeft gezegd dat ík een kortsluiting heb gemaakt :( , en dat er vanalles kapot is gegaan en dat het dus even zal duren. en dat terwijl die pc gewoon bij mij staat te wachten. daar gaat mijn goede naam dus ... en hij maar niks daarvan tegen mij zeggen, maar ik ben "ne schat" en toch geeft em zo een messteek in mijn rug.
>:) Ik zou eerst ff proberen te checken of de 4 tussenpersonen het "bericht" niet een beetje vern*kt hebben.

Als het bericht 100% waar is, kun je er toch altijd nog voor zorgen dat de goede man de waarheid spreekt? }) :+

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plastronneke
  • Laatst online: 12-12-2010
>:) Ik zou eerst ff proberen te checken of de 4 tussenpersonen het "bericht" niet een beetje vern*kt hebben.

Als het bericht 100% waar is, kun je er toch altijd nog voor zorgen dat de goede man de waarheid spreekt? }) :+
wees gerust ... dat heb ik al gedaan: de zoon zei dat het een "grapje" was van zijn vader. ik zie echter de humor er niet van in.

tja ... ik heb ook nog gedacht zoiets te doen en de pc voor mij te houden (ik heb hem ineengestoken, officieel garantiebewijs ligt bij mij ;) ), maar langs de andere kant ... ik wil mijn naam wel proberen te redden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38

ddZ

De post van de TS komt me bekend voor, zeer bekend voor.

Ik ben weliswaar geen IT'er, maar zie een pc puur als gereedschap voor studie/werk. En dit gereedschap stuk gaat, dan repareer ik dat, simpel. Lekker sleutelen aan een/mijn pc zie ik dan meer als noodzaak dan puur hobby.

Anyway, dit constateerden mijn huisgenoten ook toen ik , pak hem beet 2,5 jaar daar kwam wonen; ik was elke keer de lul wanneer een huisgenoot weer dom zat te kutten op zijn/haar pc. In het begin kom je nog wel braaf opdraven (je woont net in dat huis, je wilt voor je gevoel niet in een slecht blaadje komen bij je nieuwe huisgenoten). Inmiddels hou ik meer de boot af; op een gegeven moment wordt je het een beetje zat om telkens maar weer op te moeten draven...

Het is voor mij wel een ander verhaal voor familie en voor mijn vriendin, alhoewel ik ook hun heb aangegeven dat ik het geen probleem vind om een probleem op te lossen, mits ik maar niet elke avond hoef op te komen draven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ja het leven van een 'nerd' gaat niet over rozen nee... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet om het een of het ander maar hier spreekt een timmerman!

En wij timmermannen hebben ook vaak dezelfde problemen.

(voorbeeld)
vriend oud huisje gekocht

ik: wel oud, moet wel een boel aan gedaan worden.
hij: "ja maar dat gaat wel lukken ik kan ook wel een spijker in de muur slaan haha hihi"

puntje bij paaltje "he ehhh een vraag jij heb toch verstand van huizen en jjij hebt een heleboel gereedschap kan je even zus en zo want ik snap het niet meer"

Ik denk dat als je ergens verstand van hebt, dat je familie vrienden kennisen etc. daar graag gebruik c.q. misbruik van maken.

ik kan me wel voorstellen dat als je alles zelf kan en niet zo snel om hulp vraagt, dat het helpen je op een gegeven moment je .. :r .. uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
ja idd joh dat merk je overal mee..... ik ook op school:

ik speel magic the gathering (kaartspel) en daar ben ik zo ongeveer de beste in op school :*) en dan komen er ook steeds van die n00bs nar me toe van ja kan je me helpen met mn deck want ik kom er niet uit.... :? dat heb je met alles joh!

maar het probleem aan dat soort mensen is dat ze vaak niks hebben waarvan jij kan profiteren ;) dus dan zit je er mee....

maargoed..... *(hele diepe) zucht* het leven gaat niet over rozen...

MAAR OVER GoT :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

meestal komt het wel uit hoor...

Zo wordt na de zomer mijn vloer geschuurd en gelakt ( woon op het zuiden dus is het niet verstandig dit in de zomer te doen, plus dat eerst mijn tuin weer onderhanden genomen moet worden, en aarde, zand en zo over een versgelakte vloer is niet handig.......) door een tweetal mensen die ik geholpen heb.

Om nou te zeggen dat ik alleen maar met computers handig ben: de ene keer vraag ik of iemand mij helpt, of iemand anders helpt die mij kan helpen. andere keer vraag ik een fles whiskey... ( wat ik wel zag in dit topic dat veel 'klanten' dit als beloning geven.... what gives :? )

Je moet gewoon uitkijken dat je niet continu voor anderen bezig bent, want op een gegeven moment gaan anderen dat alleen maar van jou verwachten. Als je dan een keer niet over de brug komt, worden ze dan boos :( .

Dat is voor mij in het verleden de grens geweest. Ik zal niet de enige zijn die zich daaraan gebrand heeft. Ik geef nu gewoon aan wat mijn grens is. Ook pak ik niet alles ( meer ) aan.

Je moet ook nog normaal op bezoek kunnen komen bij je vrienden, zonder dat je weer naar zo'n beeldscherm getrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
Verwijderd schreef op 09 mei 2004 @ 14:57:
meestal komt het wel uit hoor...

Om nou te zeggen dat ik alleen maar met computers handig ben: de ene keer vraag ik of iemand mij helpt, of iemand anders helpt die mij kan helpen. andere keer vraag ik een fles whiskey... ( wat ik wel zag in dit topic dat veel 'klanten' dit als beloning geven.... what gives :? )
tweakers houden van whisky :o

waar blijft de whisky smiley :X

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Zeker een zeeer goed Topic...volg deze al een tijdje en wil toch ook nog eventjes mijn ervaringen kwijt >

....2 Jaar geleden begon het allemaal:

Toen ik mijn VMBO diploma in mijn zak had, moest ik een keuze maken wat mijn vervolg opleiding zou worden, ik zat te twijfellen tussen de koks opleiding en ICT`er, aangezien ik (bijna) niets van computers wist en de markt op dat gebied erg onstabiel was...heb ik gekozen voor een vak wat ik ook absoluut erg leuk vind en nog steeds vind (ben nu 2e jaars leerling-kok).
1 September 2002 begon de opleiding maar daarvoor was het vakantie en dus had ik veel gewerkt en een aardig zakcentje op mijn rekening staan, ik had daar hard voor gewerkt en wilde er iets van kopen wat ik echt altijd al voor mijzelf zou willen hebben, samen met een vriend van mij (die al zeer ervaren is op het gebied van computers) hebben we een computer via internet aangeschaft.
Toen alles binnenwas was ik dolblij, hij heeft `m in elkaar gezet en helemaal geinstaleerd, goed opgelet hoe het moet etc etc (ik kon toen alleen maar dromen dat ik dat zou kunnen wat hij voor mij deed).
Toen alles helemaal piekfijn werkte ben ik op een zaterdag langs geweest, we hebben op het netwerk van zijn huisgenoten spellen gespeeld etc etc.
Voordat ik naar hem toe ging was ik eerst langs de bank geweest om € 100,- te pinnen voor hem als dank en toen ik dat geld gaf aan hem......wilde die het niet hebben maar toch heeft die het moeten aannemen...en dit was het begin van de tijdperk dat ik ben gekomen waar ik nu zit..
Ik heb veel gelezen en zelf geprobeerd, de eerste windows instalatie voor mij was prachtig, want ik hoefde niets elke keer de buurjongen te vragen ofdat ik mijn computer kon langsbrengen :o !

Wat is er gebeurd in de twee jaar...

Omdat ik veel leerde en las van Tweakers.net _/-\o_ en Gathering _/-\o_ heb ik mijn PC kennis tot een niveau gebracht waar anderen over kunnen dromen, niet alleen vrienden en kennis maar ook de buren vonden het maar ooo zooo fijn dat ze langs konden komen als er iets was met hun PC (en nu nog).
Hier thuis had ik een netwerkje opgezet en de PC`s geupgrade om er Windows XP op te zetten, maar nu merk ik pas wat de elende is van als je er veel van weet, en ik weet echt niet meer hoe ik ermee om moet gaan :| .
Colega`s, kennissen, vrienden, familie leden...echt alles komt op je af voor de kleinste dingen 8)7 .

Nu twee jaar later

Hier thuis hebben mijn ouders twee PC`s, 1 tje voor hunzelf en de andere word gebruikt door mijn broertje...deze PC moest opnieuw worden geinstaleerd:

Vader: kan je deze week ff de computer van boven instaleren?
Ik: misschien.

Vader boos, en zegt dat ik dat MOET doen, terwijl ik een maand geleden heb gezegt dat ik het NIET meer doe als die weer kapot zou gaan, want toen heb ik `m helemaal piekfijn in orde gemaakt, heb voor m`n broertje een nieuwe schijf kunnen regelen, etc etc. (het is gvd elke keer raak met die PC van hem)

Er is nu een ruzie ontstaan dat ik het na 3 weken nog niet heb gedaan, dit komt mede omdat ik met een BSOD probleem met mijn eigen computer kam...ik zeg dus dat ik het wel wil doen maar dat ze zullen moeten wachten totdat ik mjijn eigen PC weer aan de praat heb...dit snappen ze helaas niet, "je kan troch wel heel eventjes ff snel windows erop zetten".

En het gaat van kwaad naar erger, mijn vader en moeder geiriteerd omdat het zoooo lang duurd en dan zeggen ze: "je hebt wel tijd voor allerlei andere dingen, maar je kan niet eens eventjes de tijd nemen om die PC te maken" (terwijl mijn eigen PC kapot is).
Ik heb er echt geen zin in, ik ga het natuurlijk wel doen, maar wel met tegenzin, ik heb ze ook gezegt dat het elke maand raak is met die k.u.t computer...en ik heb nog gewoon een baan van 32 uur en 6 uur school (koksopleiding).

Hoe moet ik met dit soort dingen omgaan, moet ik als ze het vragen direct maar gaan doen, terwijl ik mijn PC die avond wilde gaan testen op allerlei fronten en mijn eigen PC opnieuw ging instaleren, of moet ik hiermee wachten totdat ik dat gedaan heb van wat mijn ouders vragen (lees: eisen)???

Ook denken mijn ouders dat als ik achter mijn computer zit, ik aan het internetten ben en aan het chatten..ze zijn echt zoooo dom...ik zeg dat ik wel vaak op het net zit maar ze zien niet, dat je bijv het netwerk hier thuis aan het upgrade bent met firmware van de netwerk kaarten, en ze zien bijv ook niet dat als je de nieuwe Norton instaleerd, ze denken alleen maar dat ik achter internet aan het chatten ben en niets nuttigs doe...het slaat gewoon helemaal nergens op.

Een accefietje met mijn zus (20 jaar):

Zij zat op MSN beneden, ik op mijn eigen computer:

Zus: Wes, het toetsenbord doet raar.
Ik: O, en nu?
Zus: Kan je niet ff komen kijken?
Ik: Nee, ik ben nu bezig met mijn website.
Zus: Hij doet geen vraagteken als ik dat wel indruk...please kom ff kijken.
Ik: Zoek maar ff op Google.
Zus: Nee, je komt maar gewoon ff kijken, ik ben super druk en moet nog een werkstuk uittypen voor school en het lukt niet als dat toetsenbord het niet doet.
Ik: Als je op www.google.nl zoekt dan vind je het vast wel.
Zus: Je bent echt arogant etc etc etc etc het is echt niet normaal, blijft maar lekker daar boven zitten achter je PC, ga maar lekker die kut website van je maken.. etc etc...
Ik: |:( 8)7 :?

De volgende dag:
Zus: kan je die foto`s van ester (andere zusje) en van mij die we gister gemaakt hebben op je website zetten.
Ik: Jah hoor, als ik tijd heb.
Zus: Het moet wel voor 16.00 gebeuren hoor...anders is het te laat...
Ik: :X (moest me ff inhouden)

Het is dus zo, dat als iemand iets nodig heeft, ze dit wilt en dan gaat schelden omdat je zeveel erover weet, en dat ik haar dan niet help, maar later zegt ze het tegenover gestelde...ik snap dat soort mensen niet.
En dit gebuerd dus ook bij ouders, vrienden etc etc.

Wat moet (of kan) je eraan doen....?
Hoe lossen jullie dit op bij vooral familie....want ik ben ten einde raad.

Stel je eens voor....

Ik denk soms wel eens bij mijzelf, als ik niets van computers wist...hoe hadden ze dit dan opgelost?
Waren ze naar de winkel gegaan en hadden ze `m daar laten instaleren (€40,- per uur)....
Waren ze het zelf gaan proberen?
Hadden ze aan mij gevraagd ofdat die vriend van mij dat zou willen doen??

En dan ook nog eens te bedenken dat je word uitgescholden als je een keer de hele dag zit te gamen...achter je PC waar jezelf hard voor gewerkt hebt en veel geld en tijd in hebt gestoken, dan zeggen ze "we zaten er zelf over na te denken om gewoon de stekker eruit te trekken, want die PC heeft jou helemaal veranderd!!!", ouders boos, ik boos...omdat jezelf weet dat het voor je toekomst is.

Einde oefening koks opleiding....

Toen ik in Januari 2004 vertelde aan mijn ouders dat ik wilde gaan stoppen met de koks opleiding en wil verder gaan met de ICT als alleen hobby`en .....veranderde de gedachte van mijn ouders totaal...
Ze denken nu dat ik me niet meer inzet voor de koksopleiding (wel gek dan dat ik mijn eindexamen mag doen en geen herkansingen hoef te maken (theorie examen), sterker nog.....als ik zeg dat ik die 2 jaar niet zomaar weg gooi maar wel eventjes mijn diploma wil halen als kok, zeggen ze dat ze dat anders niet zien |:( .

Ik snap er niets meer van (ik ga ff een computer maken... :+ ).

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-09 20:16
marko
tweakers houden van whisky

waar blijft de whisky smiley
offtopic:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/sky77330/Frits/smilywiskey1.gif

Zoiets ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
whoami schreef op 07 mei 2004 @ 13:42:
Dat is je baas niet benadelen. Je baas heeft ws veel klanten, die klanten betalen een hoop geld, en jij krijgt daar een heel klein stukje van.
Het is niet omdat je in je vrije tijd nog mensen helpt met hun pc problemen dat je daarom je baas benadeeld hoor. :D
dat vind ik dus wel. omdat het bij jou goedkoper is (omdat je geen pand hoeft te huren, geen auto op de weg hoeft te houden en geen belasting hoeft te betalen etc.) gaan ze niet naar een professioneel bedrijf. als jij het niet deed zouden ze dus naar een zaak als die van je baas gaan. ofwel ja, je benadeelt wel je baas.

dat vind ik dus ook gelijk het leuke. iedereen die mij thuis / 's avonds belt weet echt wel wat voor werk ik doe. als ze mij rechtstreeks bellen willen ze dus blijkbaar voor een prikkie. fuck that. dan hoeft het van mij al niet meer. stelletje schooiers.

het is net als een man die mij vrijdagavond om 20.30 uur mailde (waarin stond dat er haast bij was). en zaterdagochtend naar mijn collega belde of ik mijn mail al gelezen had. ik werk in principe van maandag tot vrijdag. zaterdag was ik ff dom op de zaak koffie aan het drinken, zodoende hoorde ik van dat belletje. als ik dan hoor dat die gast in het weekend al achter die mail aan het bellen is en als er dan ook nog onder staat: graag een snelle reactie, terwijl het gewoon bekend is dat ik 5 dagen in de week werk, dan kan ie van mij echt aan het gas hoor. dan beantwoord ik de mail de zelfde dag nog en dan stel ik outlook in op verzenden: maandag 9:05. als die man nou gewoon normaal gedaan had dan had ie nu al antwoord gehad.

[ Voor 54% gewijzigd door smvs op 09-05-2004 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik doe het niet zo heel erg veel, alleen voor m'n beste vrienden. De rest zeg ik gewoon dat ik er niets vanaf weet :+
Ik krijg namelijk genoeg terug van m'n vrienden om daar ff de pc voor te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Laatst online: 18:28
Deze moet even tussendoor hoor:
Afbeeldingslocatie: http://www.penny-arcade.com/images/2004/20040507l.gif

Zo moet het dus! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik vraag absoluut geen geld, hoewel toen me vader laatst vroeg of ik bij een collega van ADSL aan kon sluiten en ze wilden er persé voor betalen zei ik geen nee (Ik kende die mensen oppervlakkig en zijn eens langs geweest, ik wist dat het aardige mensen waren).
Middagje bezig geweest (kabels trekken, aansluiten, knijpen etc..) en 50,- verdiend. (met minder lieten ze me niet gaan :+)..

Maar als er software problemen zijn en ze willen niet leren dan hebben ze PECH. Ik kom 1x langs om te vertellen dat DirectX3 spellen echt niet werken met DirectX8.1 dan vertel ik dat geen 2e keer. Gelukkig weten ze dit en doen ze het ook geen 2e keer :)

Pijnruimen heb ik echt een hekel aan, gewoon opnieuw beginnen en de spelregels uitleggen wat wel en niet te gebruiken van internet.

Als iemand het zelf wil uitzoeken en mij alleen bij zooi komt roepen laat ik heel duidelijk merken dat basiskennis vereist is voor mijn hulp want ik weiger het simpel te noemen en ik HELP maar los het niet zelf op.

Een leraar die voor oplossingen voorzegt leert niets aan zijn leerlingen.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ziekenboeg:

20 euro, ik neem de pc mee en lever em werkend (en helemaal leeg!) weer af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Is er trouwens niet een onderhouds schema voor pc's?

iedere dag -> virusscanner updaten
iedere week -> spyware en virus scannen.
iedere maand -> defrag ofzo
iedere jaar -> distributie riem, olie verversen en uitzuigen
iedere 3 jaar -> nieuwe pc.

Dit is maar een voorbeeldje, maar als mijn 'kennissen' gewoon hun virusscanner zouden updaten.......

Norton doet het wel automatisch........, maar met inbel verbindingen niet volgens mij.

En dan net als bij je auto: geen onderhoud, geen garantie.

Schade rijden kan iedereen. Maar te lame om dingen bij te houden..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:23

sphere

Debian abuser

@W.Wezz: de oplossing is op jezelf gaan wonen. Dan is het gezeik van broertje+zusje snel afgelopen, en je vader moet inbinden van je moeder, omdat die laatste anders bang is dat je nooit meer terugkeert naar "het nest" :+

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

mhr-zip schreef op 10 mei 2004 @ 00:11:
Is er trouwens niet een onderhouds schema voor pc's?

iedere dag -> virusscanner updaten
iedere week -> spyware en virus scannen.
iedere maand -> defrag ofzo
iedere jaar -> distributie riem, olie verversen en uitzuigen
iedere 3 jaar -> nieuwe pc.

Dit is maar een voorbeeldje, maar als mijn 'kennissen' gewoon hun virusscanner zouden updaten.......

Norton doet het wel automatisch........, maar met inbel verbindingen niet volgens mij.

En dan net als bij je auto: geen onderhoud, geen garantie.

Schade rijden kan iedereen. Maar te lame om dingen bij te houden..........
iedere dag -> virusscanner automagisch laten updaten
iedere week -> ad-aware updaten en draaien + windows-update-draaien + virus scannen
iedere maand -> defragmenteren
iedere semester -> groot onderhoud. (inwendig stofzuigen & controle van slijtage op fans en indien nodig vervangen (vergelijkbaar met distributieriem: die moet je ook op tijd vervangen, anders gaat je motor kapot) & drivers updaten & bios flashen).

Ik herstel/installeer computers en elektrische installaties tegen 10 euro per werkuur. Per pakket van 10 werkuren, zakt de werkuurloon met 5%, met 7,5 euro als minimumloon.

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 10-05-2004 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken het :)

Altijd al zitten sleutelen , kreeg ik kapot pc's van kennissen en fixte ik ze voor mezelf.
Na een tijdje krijgen ze dat door en wordt je geacht langs te komen, in het begin werd er vaak betaald in natura, een leuk uitje of ff lekker zuipen maar na een tijdje krijg je zoveel "kenissen" die allemaal computerproblemen hebben.
Op mijn ICT stage ( basisschool ) werd ik gevraagd om bij mensen thuis pc's te fixen, vraag er nu 15 euro per uur voor.

Afgelopen donderdag dus ook een klusje, MEDION pc herinstalleren O-) .
Dus upgrade naar windows xp, breekt hij halverwege af en wil hij niet meer herstellen. :(
Een nieuwe PC die door mijn toedoen het loodje legt, leg dat maar eens uit.
Uiteindelijk na 2 dagen kloten met backuppen, helpdesk bellen en eindeloze diagnose tools bleek die HD te zijn gestorven
De HD had garantie dus moest ik een nieuwe laten komen.

Toen even naar een netwerkprobleem kijken ,hij kon wel mail ophalen maar niet versturen . , dat werd dus even naar de router kijken.
Natuurlijk zat er een password op, en die was onbekend dus ik vertel dat ik de router moet resetten en dat ik de ISP gegevens moest hebben, krijg ik een paar gegevens en reset ik die router.

Toen kreeg ik geen verbinding meer
(Sitecom Xdsl pro router = antiek baggerding ) , dus maar gezegd dat de router vervangen moest worden .
Dus een offerte gemaakt, en zaterdag die router instaleren.
Goede verbinding, geen smpt problemen meer en wat gedeelde mappen gemaakt.
Toen nog even een nieuwe laptop geinstaleerd, en klaar was Anta.
200 euri ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 07:42
Wat komt dit alles toch bekent voor. Hier is het op dit moment heel erg uit de klauwen aan het lopen. Ik word nu minimaal 3x per avond gebeld door kennissen of familie van kennisen of kennisen van familie of zo'n beetje iedere vage combinatie die je op dat gebied kunt bedenken. Het vervelende is dat ze het altijd zo weten te timen dat ze bellen als ik tv zit te kijken. Mobiel uit zetten werkt ook niet meer ze bellen dan tegenwoordig gewoon op de huistelefoon van mijn ouders en ik kan mijn ouders maar niet overtuigen om te zeggen: Nee hij is er niet of nee hij heeft geen tijd. Vaak zijn het ook nog van die mensen die te beroerd zijn om zelf wat te doen als je ze wilt uitleggen hoe ze een virus scanner moeten updaten of hoe ze spyware van hun computer af moeten halen dan is het van oh dat is te moeilijk hoor dat vergeet ik toch zo weer en zo belangrijk is die computer ook niet hoor maar als er wat mee is dan bellen ze meteen. Een andere irritante situatie is dat mijn pa de laatste tijd veel computers ter reparatie heeft om zwart bij te verdienen alleen laat hij het bij het bij het onderdeel waar hij partitie's moet maken al afweten en kan ik de rest doen maar als de pc word afgehaald dan is hij de gene die zijn zakken vult. Wat ook irritant is zijn de pentium 1 mensen die verwachten dat ALLES op hun systeem draaid want ooit heeft hij erg veel geld gekost. Je kunt ze dan niet wijsmaken dat een zwart/wit tv ook ooit veel geld gekost heeft maar dat er nu toch ook geen kleur en dolby surround uit komt. Wat ik tegenwoordig doe is de pc hier laten afleveren en dan de pc echt weken tot maanden laten staan voordat ik er iets aan doe. Dat het zo lang duurt schrikt veel mensen af. Tegen andere mensen zeg ik weer dat het ze een fles goldstrike kost en die mensen zijn daar ook niet te beroerd voor en voor mijn vriendin en schoon moeder doe ik het gewoon gratis.

Tip: Ik heb nu zo vaak pc's ter reparatie dat ik maar een 120GB schijf in me server heb bijgezet waar ik allemaal ghost images op maak van pas geinstalleerde pc's de pc's merk ik dan weer met een stikkertje aan de binnenkant waardoor ik de juiste image bij de juiste pc kan vinden. Dit scheelt me een boel tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Chatslet op 10-05-2004 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens laatst bij iemand even wezen kijken, Windows xp op een Celeron 400 met 64 mb ram, :( .
Cacheman erop, spyware eraf, antivirus en maar geadviseerd om te upgraden want zo kan je eigenlijk niet internetten.

Ook een goede, wees voorzichtig als je moet helpen bij een bejaarde, ik heb echt de oudste shit moeten instaleren waar ik geen kut verstand van had. :(

Vraag er nu sex voor terug, heb alleen nog maar leuke klusjes :*) .

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sleutel ook vaak aan pc van andere.
Op het begin wou ik zo veel mogelijk pc maken dus ik maakte veel pc's, pc gemaakt ik geef hem terug zeggen ze : Ooh leuk dat ie is gemaakt. Maar ik heb geen geld en ik moet nog wel een werkstuk maken voor me afsluiting van school. |:( Ik was er in het begin nog makkelijk in maar nu begin ik een beetje moet teworden van dit soort mensen. Ondertussen lijk ik wel een deurwaarder die hele tijd langs iedereen moet ze geld ophalen. En spreek je wat af, en dan kom je en zeggen ze ja me scooter moest voor een servicebeurt me salaris is op, kan het niet volgende maand. Maar het gaat meestal om bedragen rond de 60 euro, en vrienden waarvoor ik een pc heb gemaakt die zijn nog erger want die betalen nog moeilijker, maar daardoor pak ik ze ook elke keer weer terug met hardware, iets van 30 euro gewoon 50 laten betalen gelijk. Maar het zijn geen echte vrienden meer van die mensen die slijmen omdat je wat van pc's afweet.

Probleem meestal is geld vragen als ik windows erop zet ofzo.
Als ik zeg ja kost 20 euro, zeggen ze :X ja alleen voor dat. dan heb ik af en toe gewoon zin in om gewoon die pc die aan/uit knop stekker op mobo eruit tehalen.
Daarom zeg ik nu meestal kom de pc brengen, en dan zeg ik nieuwe fan en busje dust off totaal 15 euro, dan heb ik me geld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herken het probleem :)
Echt een super topic !! _/-\o_ _/-\o_
Ik ondervind het wekelijks (soms meerdere keren per week) :O

Nou, ik kan zeggen : Door dit topic ben ik een stuk wijzer geworden :)
Ik wordt er behoorlijk moe van om voor ieder klein probleem opgetrommeld te worden.

Bijvoorbeeld vorige week een afspraak met iemand gemaakt om langs te komen (half 7 in de avond). Die avond bleek het niet helemaal goed uit te komen, omdat ik andere (lees : leukere >:) ) dingen te doen had. Dus ik bel later die avond op (rond 10 uur) met de melding dat ik niet kon komen. Ok, het is een beetje laat. Maar als ze daar om gaan zeiken....hoi he. Dan is het snel afgelopen. En dan ook nog met andere dingen komen, nadat 'het probleem' was opgelost. Dat doe ik dus nooit meer.
Ik heb ook gelijk duidelijk gemaakt dat ik niet ga helpen met het gebruik van Internet Explorer en Outlook Express. "Ja maar deze Outlook werkt zo makkelijk. Ik weet niet hoe die andere Outlook (lees : Mozilla Thunderbird) werkt!".
Waarom geen Outlook (Express)?.....1 klik op een verkeerd mailtje en de hele pc is naar de klote.
Waarom gaan Internet Explorer?.....Als je ergens spyware van krijgt is het wel IE. Ok, dat ligt ook wel aan de sites die ze bezoeken, maar toch. IE heeft bewezen een probleem te zijn :)

En als ze het dan toch willen gebruiken, dan doen ze dat maar. Maar dan help ik dus niet meer.

Ik ben nu 22 en jaar werk al ongeveer 12 jaar met computers, dus sinds mij 10e. Zo rond de tijd dat van de 486. Daarvoor waren het de Sinclair ZX Spectrum en Commodore 64 (denk dat dat zo rond mijn 7e/8e was). In het begin was het natuurlijk alleen zelf een beetje rommelen en dingen uitzoeken. Of wat code uit een boekje overtypen op een Spectrum of Commodore64 en kijken wat er gebeurde. Kortom : ZELF DE DINGEN UITZOEKEN.

Waarom kan tegenwoordig bijna niemand dat meer?
Het is soms al te moeilijk om een printer te installeren. Iets waarbij je alleen maar een cd in de cd-romspeler hoeft te doen en de aanweijzingen op het scherm hoeft te volgen.
Als dat al niet lukt, wat hebben ze dan aan een printer 8)7

En dan het mooiste (nou ja, meer vervelendste)...waar kan ik terrecht met mijn Linux en FreeBSD problemen? :( (Windows komt er bij mij namelijk niet in :))

Ik vind het helemaal niet erg om iemand te helpen, maar voortaan gaat het wel onder de volgende voorwaarden:

- Kosten : 10 Euro per uur. (niet tevredend : zoek dan maar een ander.)
- Niet verantwoordelijk voor dingen die kapot gaan.
- Bij nieuwe installatie zelf backup maken van de belangrijkste bestanden. (anders krijg je het gezeik dat je iets bent vergeten, terwijl ze zelf hebben gezegd dat alles in de backup zit. Of je bent al een avond bezig om te backupen).
- Alleen komen voor het gemeldde probleem. (Dus niet : "er is nog iets". Jammer dan, had dat dan eerder gezegd.)
- Niet naar bekende gaan van het 'probleemgeval'. (Want die kennen ook weer iemand, enz...)
- Breng de pc maar langs. Dan maak ik het wanneer het me uitkomt. Kan morgen klaar zijn, maar kan ook een week duren. (niet goed : rot dan maar op }) ). Dus ik maak die pc als het MIJ uitkomt en niet als het een ander uitkomt. Het is immers MIJN vrije tijd
- Ik laat ze zelf zorgen voor de nodige software.

En natuurlijk zijn er altijd mensen waarvoor ik dingen voor niks doe :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2004 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me werd vandaag uit bed gebeld omdat de moeder van de zus van de neef van de .. enz, problemen had met de pc en of ik zus en zo kon doen? WTF ik sliep net :X

Het is echt bizar. Vooral omdat ik die lui niet ken, en wat nog erger is: men schijnt het maar normaal te vinden dat als het met PC's van doen heeft het voor niks of weinig kan. Maar als ik zou zeggen van "ja maar jij bent toch monteur hé, kom je vandeweek ff hier thuis onder m'n wagen liggen om 'm te fixxen" dan wordt dan ineens raar gevonden. Mensen snappen het gewoon niet.

Je mag geen auto rijden op de openbare weg zonder rijbewijs. Imo mogen mensen geen PC gebruiken in het wild zonder digitaal rijbewijs. En daaronder versta ik basiskennis PC gebruik en common sense mtb virusscanners en spyware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Hehe straks op naar topic 2? :)

Ik heb mijn eerste computer gekocht toen ik 17 was ofzo... toen ja het was best lang geleden en jij was the man als je 32 mb geheugen in je computer had met PI-200mhz :)(hehe goeie tijden trouwens)

Ik had binnen 3 dagen een virus opgelopen en mijn computer deed erg vreemd dus ik ging met mijn computer naar Dunet(hier in Rotterdam en mijne was net over garantie dus ik moest wel dokken) die vent zat met zijn virusscanner te kutten en deed ongeveer 30 min maar hij zei dat verholpen was en ikke blij terug met mijn comp en wat bleek die virus zat er nog en ik was 150 gulden armer.

Sindsdien heb ik veel boeken en op internet(met 33k modem dacht ik nog) best wel veel dingen geleerd en over shouders van een vriend meegekeken.

Tja ik heb talloze vrienden en kenissen geholpen en zelfs bij een grote bedrijf. Wat ik grappig vond is dat die wrang naar betere videokaart, snellere proc, grote geheugen bij mij pas met 3DFXVoodoo 3000 begon.

Sindsdien heb ik veel vrienden met zelfde spec als mijne laten kopen bij een computerzaak. En ik kick ook als ik een probleem moet oplossen bij iemand... misschien geniet ik ook stiekem.

Maar goed een van mijn droom is mijn eigen computer zaak en die moet nog komen. :)

Lucky Goldstar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook heel herkenbaar, maar ik word ook gewoon steeds harder.
Soms iets van "nee, ik doe netwerkbeheer. Ik weet weinig van homesystemen" O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

@Tha_Lord :

De oplossingen van images en stickers enzo had ik nog nooit gezien maar ik moet zeggen : ik vind um geweldig ! _/-\o_ _/-\o_
Ik heb strax toch een prive-netwerk op mijn kamer met een PC die "over" is . Dat zou een mooie insteek zijn om te beginnen .

@W.Wezz :

Je verhaal over de opleidingen is erg herkenbaar . Ook de verhalen over het oplossen van problemen van broers van kennissen van vage neven die via via je oom kennen is hier erg aanwezig (de collega van mijn "schoonmoeder" waarvan ik niet eens weet waar ze precies werkt :X ).

@Cocacola11 :

Meestal noem ik de prijs van een originele normale windows XP op en dan zeggen de mensen wel " owk laat maar zitten dan" .

De meeste mensen denken wel van "dat doet hij wel ff" . Ook bezit ik nogal wat software die niet helemaal freeware zijn (laat ik het zo maar noemen). Daarvan verwachten mensen dat je die ff op je PC zet .

Dan zeg ik : "Best , kost je zus en zoveel extra en je kunt geen helpdesk bellen EN niet registreren en.... en .... en .... " .
Ik heb een copy gemaakt voor mij thuis , niet voor andere mensen en dat vergeten ze nogal eens.

Bepaalde merken vertel ik altijd bij dat inbouwen wat moeilijker gaat .
GELUKKIG trek ik de mensen aan die WEL stilstaan bij mijn advies over scanners en updates draaien . GELUKKIG trek ik ook de mensen aan die zeggen "je krijgt er uiteraard wel een vergoeding voor ".

En als ik de PC's laat langsbrengen heb ik het vaak snel opgelost , dus dan zijn 2 partijen blij .

Over het algemeen vind ik dit een super-strakke topic . MAak maar een deel 2 als deze op slot gaat , hij verdient het .

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Waarom kan tegenwoordig bijna niemand dat meer?
Het is soms al te moeilijk om een printer te installeren. Iets waarbij je alleen maar een cd in de cd-romspeler hoeft te doen en de aanweijzingen op het scherm hoeft te volgen.
Als dat al niet lukt, wat hebben ze dan aan een printer
MS z'n schuld, sinds windows zijn de computers "gemakkelijker" geworden. Om correct te zijn, MS heeft de gebruikers nog dommer gemaakt. Als je winxp (verse install) opstart, dan kom je in "MS-world", waar je alleen MS-software ziet. Paar jaren geleden kon men nog de moeite doen om naar ICQ.com/Netscape.com/Winamp.com te gaan.

[complot-theorie?] MS maakt die gebruikers dom om te voorkomen dat ze naar andere (moeilijkere?) OS'en gaan. [/complot-theorie?]

Vroeger had je nog beetje computerkennis nodig om met een computer te kunnen werken, tegenwoordig gaat (te) veel met klikkerdeklik.

[ Voor 18% gewijzigd door rapture op 10-05-2004 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 00:47:
wees voorzichtig als je moet helpen bij een bejaarde, ik heb echt de oudste shit moeten instaleren waar ik geen kut verstand van had. :(

Vraag er nu sex voor terug, heb alleen nog maar leuke klusjes :*) .
Ehm... mja :X :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 01:43:
Ik ben nu 22 en jaar werk al ongeveer 12 jaar met computers, dus sinds mij 10e. Zo rond de tijd dat van de 486. Daarvoor waren het de Sinclair ZX Spectrum en Commodore 64 (denk dat dat zo rond mijn 7e/8e was). In het begin was het natuurlijk alleen zelf een beetje rommelen en dingen uitzoeken. Of wat code uit een boekje overtypen op een Spectrum of Commodore64 en kijken wat er gebeurde. Kortom : ZELF DE DINGEN UITZOEKEN.
Ik ben ook op 7-jarige leeftijd op een P2000 van buren van ons begonnen en kreeg begin '85 een Atari 600XL waar ik meteen verslaafd aan raakte 8)7 En inderdaad, ik erger me ook groen en geel aan de luiheid van mensen (ook hier op GoT trouwens). Zelf stond je verdomme bij de V&D halve middagen boeken door te ploegen om interessante programmeerinfo te zoeken, en nu zijn mensen nog te lui om van achter hun PC thuis www.google.com in te tikken :{

Sinds ik van Amsterdam naar Eindhoven verhuisd ben heb ik nergens last meer van :7
Ze zoeken het allemaal maar uit met die prutszooi. Ik doe alleen nog wat voor m'n ouders en eventueel zus (hoewel diens computer ook weer vol virussen en spyware blijkt te zitten...).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Gisteren nog ff een klusje afgemaakt van een computer die ik er al een poosje had staan (lees 2 maand ofzo) .. pff maar ik hou 't voor gezien .. ik ga thuis geen pc's meer "repareren".. ik heb al weinig tijd en dit kost gewoon teveel tijd.. tijd die ik liever aan andere zaken besteed.

Bovendien komt het vaak voor dat ik mijn eigen peeceetje open moet gaan trekken (voor onderdelen) om die andere tijdelijk te kunnen helpen.. zoals een cd-rom speler oid. Daar heb ik geen zin meer in, die pc zit nou dicht en blijft dicht!

Er is nog wel een bedrijfje waar ik met mijn zwager nog wel eens help (betaalt per uur), maar dat is ook 't enige.

(en nou maar afwachten hoe lang ik dit volhoud :+)

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
@W.Wezz:
Je beschrijft heel mooi hoe iemand het met enig geduld en vallen en opstaan gewoon alles zich zelf aanleert op computergebied. ;)
W.Wezz schreef op 09 mei 2004 @ 20:02:
(...)
Nu twee jaar later

Hier thuis hebben mijn ouders twee PC`s, 1 tje voor hunzelf en de andere word gebruikt door mijn broertje...deze PC moest opnieuw worden geinstaleerd:

Vader: kan je deze week ff de computer van boven instaleren?
Ik: misschien.
Zo heb ik ook al haast wel 2 maanden een oude Pentium 1 van me (in bruikleen door mn zusje) op mn kamer staan door een irritante melding van de virusscanner over spyware die ik er niet uit krijg. :?
Ik doe het rustig aan, want ik moet elke doordeweekse dag van 8.00 tot 16.30 naar mn stage en in het afgelopen vrije weekje ben ik er door andere drukte nog steeds niet aan toe gekomen om die PC van een schone installatie te voorzien...
Vader boos, en zegt dat ik dat MOET doen, terwijl ik een maand geleden heb gezegt dat ik het NIET meer doe als die weer kapot zou gaan, want toen heb ik `m helemaal piekfijn in orde gemaakt, heb voor m`n broertje een nieuwe schijf kunnen regelen, etc etc. (het is gvd elke keer raak met die PC van hem)

Er is nu een ruzie ontstaan dat ik het na 3 weken nog niet heb gedaan, dit komt mede omdat ik met een BSOD probleem met mijn eigen computer kam...ik zeg dus dat ik het wel wil doen maar dat ze zullen moeten wachten totdat ik mjijn eigen PC weer aan de praat heb...dit snappen ze helaas niet, "je kan troch wel heel eventjes ff snel windows erop zetten".

En het gaat van kwaad naar erger, mijn vader en moeder geiriteerd omdat het zoooo lang duurd en dan zeggen ze: "je hebt wel tijd voor allerlei andere dingen, maar je kan niet eens eventjes de tijd nemen om die PC te maken" (terwijl mijn eigen PC kapot is).
Ownee, gelukkig worden ze bij mij nog niet kwaad, hoogstens licht geïrriteerd.
Mn zusje wekt dr verslagen dan wel uit op de PC van mn ouders of op mijn notebook, dat vormt op zich niet zo'n probleem. :)
Wel komt mn pa af en toe eens boven kijken en maakt wel eens een opmerking over dat de PC van mn zusje nog niet gerepareerd is.
Zn laatste opmerking was: "je hebt het er nog niet heel druk mee he?", maar dat zei ie wel op een rustige beleefde toon. Ik: :X hield me dus stil en ging verder waar ik mee bezig was. (komt nog wel een keer hoor, dat ik die PC repareer ;) )
Ik heb er echt geen zin in, ik ga het natuurlijk wel doen, maar wel met tegenzin, ik heb ze ook gezegt dat het elke maand raak is met die k.u.t computer...en ik heb nog gewoon een baan van 32 uur en 6 uur school (koksopleiding).
Precies, bij mij is het vaak ook geen zin, maar vaak ook in combinatie met drukte.
En zoals ik zei: ik loop ook stage met normale lange werkdagen...
Hoe moet ik met dit soort dingen omgaan, moet ik als ze het vragen direct maar gaan doen, terwijl ik mijn PC die avond wilde gaan testen op allerlei fronten en mijn eigen PC opnieuw ging instaleren, of moet ik hiermee wachten totdat ik dat gedaan heb van wat mijn ouders vragen (lees: eisen)???
Ik weet me er soms ook geen raad mee. Vooral als het mensen van buiten ons eigen huis is...
Ook denken mijn ouders dat als ik achter mijn computer zit, ik aan het internetten ben en aan het chatten..ze zijn echt zoooo dom...ik zeg dat ik wel vaak op het net zit maar ze zien niet, dat je bijv het netwerk hier thuis aan het upgrade bent met firmware van de netwerk kaarten, en ze zien bijv ook niet dat als je de nieuwe Norton instaleerd, ze denken alleen maar dat ik achter internet aan het chatten ben en niets nuttigs doe...het slaat gewoon helemaal nergens op.
Hoe herkenbaar ja. ;) :P En dan snappen ze je meestal op die momenten dat je daadwerkelijk even ontspant met een spelletje of een potje neuspeuteren of zo. 8)7
Een accefietje met mijn zus (20 jaar):

Zij zat op MSN beneden, ik op mijn eigen computer:

Zus: Wes, het toetsenbord doet raar.
Ik: O, en nu?
Zus: Kan je niet ff komen kijken?
Ik: Nee, ik ben nu bezig met mijn website.
Zus: Hij doet geen vraagteken als ik dat wel indruk...please kom ff kijken.
Ik: Zoek maar ff op Google.
Zus: Nee, je komt maar gewoon ff kijken, ik ben super druk en moet nog een werkstuk uittypen voor school en het lukt niet als dat toetsenbord het niet doet.
Ik: Als je op www.google.nl zoekt dan vind je het vast wel.
Zus: Je bent echt arogant etc etc etc etc het is echt niet normaal, blijft maar lekker daar boven zitten achter je PC, ga maar lekker die kut website van je maken.. etc etc...
Ik: |:( 8)7 :?
Aargh precies... Ze moeten per se jou hebben op dat ene moment dat jij zelf OOK even druk bezig bent, terwijl ze het best simpel zo in Google kunnen vinden... :O
De volgende dag:
Zus: kan je die foto`s van ester (andere zusje) en van mij die we gister gemaakt hebben op je website zetten.
Ik: Jah hoor, als ik tijd heb.
Zus: Het moet wel voor 16.00 gebeuren hoor...anders is het te laat...
Ik: :X (moest me ff inhouden)
Precies, ik zou de neiging hebben om te zeggen "pleur het ZELF maar ergens anders online".
[quote(...)
Wat moet (of kan) je eraan doen....?
Hoe lossen jullie dit op bij vooral familie....want ik ben ten einde raad.[/quote]Soms zit ik dus ook zo ja...
Stel je eens voor....

Ik denk soms wel eens bij mijzelf, als ik niets van computers wist...hoe hadden ze dit dan opgelost?
Waren ze naar de winkel gegaan en hadden ze `m daar laten instaleren (€40,- per uur)....
Waren ze het zelf gaan proberen?
Hadden ze aan mij gevraagd ofdat die vriend van mij dat zou willen doen??
Inderdaad, dan moeten ze ook gewoon fijn zelf dokken...
We zijn allemala nederlanders en willen het allemaal gratis hebben, maar OOK goed. Meeste mensen begrijpen blijkbaar niet dat dat niet altijd helemala goed samen gaat. ;) Maar als het goed gaat... zijn ze je soms eeuwig dankbaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Inderdaad, dan moeten ze ook gewoon fijn zelf dokken...
We zijn allemala nederlanders en willen het allemaal gratis hebben, maar OOK goed. Meeste mensen begrijpen blijkbaar niet dat dat niet altijd helemala goed samen gaat. ;) Maar als het goed gaat... zijn ze je soms eeuwig dankbaar :*)
Jah ... ALS het goed gaat . Maar de combo goedkoop en goed is soms erg zeldzaam.

Linux laten leren zou geweldig zijn . Ik ga het experiment op mijn moeder eens uitproberen . Die heeft toch overal de ballen verstand van , dus het verschil tussen IE en mozilla is haar toch niet duidelijk :D .

Met dat in m'n achterhoofd probeer ik d'r firefox aan te leren ... en me pa IE . Dan kijken we wie er aan het eind van de week de meeste frustratie's heeft opgebouwd.

Ik laat jullie weten hoe het afloopt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

JeroenM_tbs schreef op 10 mei 2004 @ 10:43:
Zo heb ik ook al haast wel 2 maanden een oude Pentium 1 van me (in bruikleen door mn zusje) op mn kamer staan door een irritante melding van de virusscanner over spyware die ik er niet uit krijg. :?
Check (voor het geval je dat nog niet gedaan had) de Run en RunOnce entries in de registry met regedit, en zoek ook vooral naar verdachte DLLs en EXEs in c:'windows en c:\windows\system32 enzo. Veel spyware zit als helper in de vorm van een DLL aan explorer gekoppeld. In alle spyware gevallen die ik tot nu toe heb gehad, die niet door bestaande software was op te lossen, is het met handmatige verwijdering gelukt. Dus goed zoeken en hou er rekening mee dat vaak vertrouwenwekkende fake namen voor EXEs en DLLs worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat menig tweaker met hetzelfde probleem zit.

Het is moeilijk een grens te trekken. Toevallig moet ik vanmiddag bij een zakelijke relatie zijn pc op de rit zetten (waarschijnlijk Sasser) en daar reken ik € 50,00 ex btw per uur voor. Dat doe ik namelijk bij hem op kantoor ook. Soms vraagt hij of ik 's avonds een keer naar zijn bak kan kijken omdat hij wat dingen wil regelen/ laten maken. Afhankelijk van de "gezelligheid" en de hapjes en de drankjes reken ik een uurtje of twee (vaak zit ik er langer, maar bereken ik de tijd die ik met het probleem bezig ben geweest).

Dit soort zaken doe ik ook voor directe familie, goede vrienden en zo loopt de categorie steeds verder weg.

Wat is een vriendin van mijn moeder nog voor mij? Daar ligt al een moeilijke grens. Gelukkig weet zij dat ik mijn beroep heb gemaakt van dit soort dingen en geeft ze me wat geld als ik wat dingen oplos. (draadloos ADSL aansluiten en zo).

Hoe je het ook bekijkt, als je bekend staat als "computer nerd" weet men je altijd te vinden. Ook voor mij is het nog steeds mijn hobby (hence ik zit al jaren op Tweakers) en ik praat er ook graag over. Ook op feestjes bij mijn ouders, vrienden, familie etc. Vaak vliegen de problemen me dan al om de oren. Tegenwoordig doe ik vaak wat MS vroeger altijd deed, vertellen ze alles te backuppen en opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een topic, heb snel wat gelezen, maar zowat alle problemen herken ik wel.

zowel thuis dat ze verwachten dat alles zo eventjes 1..2..3 gemaakt moet worden, en alles kan natuurlijk want "je weet er toch alles van"

2 weken later is het kapot, werkt iets weer niet en tralalala, wie word er aangekeken?? Precies.. jij ja, want je hebt hem gemaakt en daarna deed hij het niet meer.

Dat ze ondertussen vanalles en nog wat hebben geinstalleerd omdat "de pc weer goed werkte" , daar ligt de fout natuurlijk nooit 8)7 Maarja, van hun kant bekijk je het probleem natuurlijk ook. Het werkt allemaal weer, en ze zien niet dat het juist DAAROM fout gaat, omdat ze dan vanalles en nog wat gaan installeren. Ik probeer het meestal uit te leggen, en ik moet zeggen, mn zusje wat vroeger alles fout deed wat fout kan op internet (alles openen en "I accept" overal op klikken, doet nu vrij weinig fout meer..

Ik heb veel geleerd door de jaren heen. Vroeger deed ik alles gratis, ik vond het leuk & als ze iets gaven was het leuk, maar daar deed ik het niet voor. Maar zoals uit alle posts hier al blijkt, als ze eenmaal weten dat je er verstand van hebt, word je overal voor gevraagd, en ze gaan er zelfs vanuit dat je het gratis doet.

Op een gegeven moment ging ik voor sommige mensen al geld vragen, voor vrienden/kennissen nog niet. Doe je klusjes, krijg je netjes betaald, maar 2 weken later bellen ze weer. Voortaan als er iets gemaakt word door mij ga ik afspraken maken, die veel mensen (zo te lezen) al hanteren; Ik maak het NU, als het morgen kapot is, jammer dan. Nu werkt het, en gaat het kapot, dan wil ik het best weer maken, maar gewoon tegen betaling. Behalve natuurlijk als het iets is wat ik fout heb gedaan, maar dat is nooit zo O-)

Vroeger deed ik ook alles illegaal, maar dat doe ik ook niet meer. Dr zjin steeds meer complicaties, en je krijgt er alleen maar problemen door. Computer installeren/??? Mooi, geef me de cd + key maar. Ja maar die heb ik niet?! Wat nu? Jammer dan, geen installatie. Ik wil alles voor je regelen, zelfs de aanschaf van de orginele versie, maar wel tegen betaling.

Er word te makkelijk tegen ICT aangekeken..

Bij de vader van mijn vriendin heb ik ook uren achter de pc's gezeten om vanalles en nog wat te regelen, we hadden niks afgesproken over betaling, maar voor je vriendin (pap en mam) wil je wel een uitzondering maken, daar hoefde ik geen geld voor. Uiteindelijk diverse problemen opgelost met crashes van HD's, installatie pc's & aansluiten ADSL. Uiteindelijk heb ik toch netjes betaald gekregen ookal vond ik het teveel & niet nodig, maar ze vonden dat ik voor zoveel uur toch wel iets mocht krijgen, en dat vond ik wel netjes.

Dat zijn dan de positieve gevallen, waar je het niet wilt of hoeft, maar toch betaald krijgt.

Gewoon harder zijn, en meteen laten merken dat niks gratis is, vroeger, toen we nog allemaal comunistisch waren wel ja, maar dat waren andere tijden :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
tering, wat een snelle posters allemaal :p

gisteravond rond 10en voor het laatst gekeken en nu alweer 100 posts extra :9

mwa ik geloof jullie verhalen wel meestal lees ik ze wel is wel leuk maar nu echt geen zin in hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

Het probleem is gewoon dat mensen niet willen leren! Ze weten dat jij het wél weet, en als er wat mis gaat, roepen ze jou toch even? Mensen zijn te gemak zuchtig...

Ik ga overigens een website beginnen, een PC klusjes pagina, waar precies op staat wat ik doe, en wat het gaat kosten. Als iemand dus in het vervolg vraagt, kun je me even helpen?, dan verwijs is ze vriendelijk door naar mijn website. Als ze dan willen betalen, én accoord gaan met mijn voorwaarden 9ik doe het op mijn manier, en ik maak het af als ik tijd heb), dan ga ik pas "werken". Heel simpel, maar anders kan het niet. Ik ben nu vaak genoeg de mist in gegaan. Ik werk me helemaal kapot aan andermans spullen. Als ze hem weg moeten brnegen naar een computerzaak zijn ze 2x zo veel geld kwijt. Dat moeten ze dan zelf maar weten.

Ze verkennen de PC op de verkeerde manier, ze klikken overal op, zonder dat ze eigenlijk weten wat het betekend. Zo zat ik laatst eens met mijn zusje achter de PC, ik moest haar webcam (voor de zoveelste keer) installeren. Ik zeg: hier is de handleiding, zoek het daar in op, volg het stap voor stap, en klaar ben je...

Dus zij aan de slag, en ja hoor daar gaat de ellende. De drivers zijn niet WHQL gestest (goedkope Medion cam). Dus wat klik je dan? Toch doorgaan of niet? Ze klikte op Annuleren, en tja, dan sluit hij af. Waarom installeerd hij niet dan? Tja, lezen en begrijpen is ook een vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Pas kwam ik in een pc winkel. En daar hadden ze 35 euro intake kosten. Das ook snel verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Voor alle mensen die geen tijd hebben om uit te leggen wat ad-aware allemaal doet:
avilontech ad-aware deze is nog niet af, maar ik heb er al 2 mensen mee kunnen helpen zonder dat ik zelf wat hoefde te uit te leggen :)
en nee, die site is nog lang niet af :+

[ Voor 3% gewijzigd door krvabo op 10-05-2004 20:55 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beter kapt iedereen hier met die gratis diensten. We zouden met zijn allen een grote prijsafspraak moeten maken dat we er allemaal een minimumbedrag per uur voor vragen. In no time is er goede business voor iedereen die wat van computers afweet. Als mensen niemand kennen die het gratis doet, zullen ze betalen :-) Met liefde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soyuz
  • Laatst online: 07-09 14:33
Een zo herkenbaar verhaal... soms wordt je ook ze gek van die mensen... >:)

"Kan je onze PC even opnieuw installeren?"
Yep, heeft u al backups gemaakt?
"Ja hoor..."
Mooi

Paar uur later...

"Wat heb je met al onze mail gedaan jij #######..."
Zeik niet... O-) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
krvabo schreef op 10 mei 2004 @ 20:53:
Voor alle mensen die geen tijd hebben om uit te leggen wat ad-aware allemaal doet:
avilontech ad-aware deze is nog niet af, maar ik heb er al 2 mensen mee kunnen helpen zonder dat ik zelf wat hoefde te uit te leggen :)
hehe tnx! mwa ik heb zo mn standaard config en dat spuug ik in een mailtje van doe dit en dat en als ze het niet snappen dan hoor ik t wel :9 meestal kom ik die mensen wel op msn tegen dusse...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een prachtige en herkenbare topic hoor (maar ja dat las je vaker).

Afgelopen vakantie was het weer een bewijs.

Je gaat iemand helpen met zijn PC. Je rijdt er 1,5 uur over om te komen (verkeerd gereden natuurlijk).

Kom je daaraan om de kabel aan te sluiten aan een Router (een Trust router aan Chello, werkelijk een ramp!!! maar ja dat is weer een andere topic ;) ).

Na een complete middag (ze rekenen op je dat je het voor elkaar krijgt, want ze hebben horen zeggen dat je zo goed bent met pc's) kwam ik toch echt niet meer uit. Heb maar gezegd dat ik het verder uit ging zoeken thuis.....

De volgende dag bij iemand anders de hele middag geholpen (hij was snel met de Sasser virus waardoor ik nog niet doorhad dat je hem ook makkelijk kon verwijderen).

Snel een virusscanner en firewall en AdAware geinstalleerd (ja ook deze noob dacht dat hij onsterfelijk en onoverwinnelijk was).

Ik zag in de topic ook een aantal opmerkingen over de laksheid en het "simpele" denken van mensen over Internet.

Ik vind dat persoonlijk erg gevaarlijk van deze mensen (en ook voor mijn eigen tijd want ik mag het gaan oplossen).

Deze mensen geven gerust hun totale pc cadeau in een chatbox. En daarna maar klagen dat ze te langzame pc hebben (2,5 ghz met tig mb geheugen voor MSN en Email vind ik ook eigenlijk wel aan de lage kant }).

Maar het ergste komt nog, deze mensen luisteren niet naar je. Je geeft ze beveiligingstips (open geen bestanden van rare namen) en ze blijven het doen.

Had een keertje uitgetest met een Nepvirus. Ze negeerde gewoon de virusmelding (lazen het niet eens) en gingen door met het openen van het bestand.......

Maar dit is een klaagzang van mij want het is echt een vriendendienst vanuit mij en ik wil het graag gratis doen. Want ik vind het leuk om mensen te helpen. (die arme stakkers ook)

Een Hulde aan de Free Time Computerhulpen zonder hen was de wereld al ingestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

komt me ook heel bekend voor allemaal :D
ik moet toch echt is zon t shirt kopen met "I will not fix your pc"
al zullen de meeste leken het nieteens opvallen, oftewel omdat ze geen Engels kunnen :P of omdat ze te druk bezig zijn met zichzelf

wat me ook zo stoort is dat mensen t altijd doorvertellen dat hun zoon, buurjongen of wotever (ik dus) zoveel (ook altijd overdrijven zodat een of andere kneus met zijn 10 jaar oude 486 aankomt en verwacht dat ik hem omtover in een pentium 4) met computers kan, en dan denken dat ze je er nog een groot plezier mee doen ook, aargh :@

en inderdaad van die mensen met zon oude baggerpc die gewoon een nieuwe moeten kopen maar er geen drol voor uit willen geven, en denken dat een pc 10 of 20 jaar meegaat ofzo, alsof t een TV is

en zeker tegenwoordig met al die virussen, adware en spam krijg je gewoon steeds van die idioten die binnen een dag nadat je windows opnieuw voor ze hebt geinstalleerd de hele bak weer vol hebben met porn dialer, adware, virussen en andere troep, en zich afvragen of ik ook zoveel spam krijg, nee dat krijg ik niet omdat ik niet overal me emailadres achterlaat en overal op klik
en dan beweren ze standvast dat ze dat ook nooit doen, terwijl ze nog geen seconde later een banner met msn smilies aanklikken omdat 'ze die nog niet hebben', aaaaaaaargh ze leren t ook nooit

sommige mensen kunnen gewoon niet met computers omgaan en zullen t ook nooit kunnen ben ik bang
maar als je ziet hoe kinderen nu omgaan met pc's zal het wel gewoon aan onze generatie liggen, de nieuwe generatie zal allemaal opgroeien met pc's en het normaal vinden allemaal
alhoewel, mijn moeder kan ook nog steeds de videorecorder bedienen en hoelang bestaat die nu al :P

aargh ik ga stoppe. kword gek als ik eraan denk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie maar een oplossing voor alle problemen!
Als je een pc thuiskrijgt voor reparatie, geef dan een maand later een typmachine terug en zeg:"Dit is alles wat ervan overgebleven is." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carloz
  • Laatst online: 06-08 23:33
Herkenbaar stukje, ik ben er ook mee gestopt..
nahh.. ben selectiever geworden.... Heeft betreffende kerel een mooie dochter, dan draaf ik meteen op! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben 21 en heb me MBO systeem beheer (n4) vorig jaar juni helemaal afgerond. Sinds december ben ik in dienst bij een jong ambitieus bedrijfje dat in Amsterdam bij mensen thuis komt om "stallen uit te mesten" en "ziektekiemen in de kiem te smoren". Allemaal leuk en aardig, het verdient lekker maar soms gaat het wel een beetje op de zenuwen werken, al die mensen die denken iets van computers af te weten :|

Thuis net zo, ik werk 45 uur in de week, komt me ma weer met der gezanik, of ik even naar de pc van de vriendin van de overbuurvrouw der achternicht kan kijken. En er dan nog aan toevoegen: "Goed geregelt hé, kan je weer wat centjes verdienen" }:O

Me pa, Don??? ik krijg allemaal rare schermpjes... Ik kijken, 4488 objects bij ad-aware...DUH!

Een vriend van mij regelt voor mij een boel huisraad (douche gordijn, combi-mag, etc. etc. allemaal nieuw) in ruil daarvoor fix ik een pc voor zijn kinderen, simple...zo moet het werken niet anders...

Af en toe word ik echt gek van de laksheid en gemakszucht van mensen, kunnen ze dan ook niets zelf? Ik heb al vaak genoeg (ook al zijn het bij me werk betalende klanten) mensen verwezen naar hulpsites en sites met diverse tips. Maargoed, ik stop er mee, moet morgen weer "uitmesten" en "antibiotica kuren geven".

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2004 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat ook vet iri is als je een pc repareert , en je hebt hun inlog/inbel gegevens nodig.

ik : ok wat is je account name en wachtwoord ?
hij : weet je dat dan niet ?!?, ik ook niet hoor, ik heb hem kant en klaar gekocht. ik dacht dat jij er zoveel verstand van had bla bla bla

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:15
Kom we maken gewoon een GIGA-N00B site, daar linken we dan gewoon al die mensen naar toe, daar staat dan in hoe ze ad-aware moeten gebruiiken, wat een goede gratis virusscanner is ed.

Dat zou ons een hoop werk schelen O-)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dekaasboer schreef op 11 mei 2004 @ 09:00:
Kom we maken gewoon een GIGA-N00B site, daar linken we dan gewoon al die mensen naar toe, daar staat dan in hoe ze ad-aware moeten gebruiiken, wat een goede gratis virusscanner is ed.

Oh ja, doen we er een paar banners op omdat we toch de hosting moeten kunnen betalen enzo . . :9 .

Afgelopen weekend ff tijd gespendeerd om een PC de installeren/bij te werken.

Daar heb ik meteen Internet Exploder zoveel mogelijk verwijderd/onzichtbaar gemaakt. Dit vervangen door Mozilla.

Daarna een uurtje of twee lekker laten surfen terwijl ik steeds de firewall in de gaten hield, waardoor er tenminste een aantal zinvolle rules onstond (IE en outlook in ieder geval geblocked). Ook SpyBot S&D laten immunizen.

Als laatste goede uitleg gegeven over de firewall en ad-aware.

Op deze manier heb je gedaan wat ik kon, en mijn ervaring is dat dat redelijk goed werkt. Je hebt tenminste geen 4000 stuks spyware als je een tijd later weer eens ff checkt of die PC nog een beetje werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Helaas zijn hun pc's al zo ver weer onder de adware etc. Dat die site openen ook vast niet meer werkt.. :+

Nee, ik heb me bewust nooit populair gemaakt dat ik ict doe en pc's kan repareren etc.

Ook tegen mijn broer, moeder etc. zeg ik dat ik echt niet bereid ben om voor jan en alleman pc's te gaan repareren.

Alleen voor hun dus (ze zijn gelukkig wel zo slim dat ze hun pc toch altijd aardig goed houden B) )

Ik ben het geld ook echt niet nodig + het geeft alleen maar een hoop gedoe en moeite om weer eens van die adaware pc'tjes te gaan schoonmaken...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:34

krvabo schreef op 10 mei 2004 @ 20:53:
Daar zijn ik, aai en krvabo dus al mee bezig, alhoewel het wat meer een site voor, totale noobs wordt, maar ook mensen die er al wat meer vanaf weten. Als je interesse hebt om mee te doen, kan je mailtje sturen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op 11 mei 2004 @ 09:06:
[...]
Oh ja, doen we er een paar banners op omdat we toch de hosting moeten kunnen betalen enzo . . :9 .
Banners? Dialers zal je bedoelen >:)

N00b's krijgen het nog steeds voor elkaar om dingen te doen die je totaal niet verwacht, en die dan (fout maar) helemaal niet zo onlogisch zijn....... Dus deze website met n00b-oplossingen gaat nooit compleet zijn!
En daarbij zijn ze toch te lui om het te lezen......

Voor mensen die willen emailen/internetten, is Linux nog steeds ideaal: installeer het voor ze, geef een user-account, Gnome d'r op, kant en klaar, en ze kunnen niets meer slopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
proller schreef op 10 mei 2004 @ 16:59:
Ze verkennen de PC op de verkeerde manier, ze klikken overal op, zonder dat ze eigenlijk weten wat het betekend. Zo zat ik laatst eens met mijn zusje achter de PC, ik moest haar webcam (voor de zoveelste keer) installeren. Ik zeg: hier is de handleiding, zoek het daar in op, volg het stap voor stap, en klaar ben je...

Dus zij aan de slag, en ja hoor daar gaat de ellende. De drivers zijn niet WHQL gestest (goedkope Medion cam). Dus wat klik je dan? Toch doorgaan of niet? Ze klikte op Annuleren, en tja, dan sluit hij af. Waarom installeerd hij niet dan? Tja, lezen en begrijpen is ook een vak...
eigenlijk is dit toch juist goed?
immers JUIST als ze altijd op ja enzo drukt krijgt ze spyware, dailers en virussen. Dus ze moet idd niet op "toch doorgaan" klikken.

hier komt dus het volgende punt van de opvoeding:
of je leert haar zelf op te zoeken wat ze dan moet doen
of je verteld het haar dat deze WEL door mag gaan, als uitzondering.....

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 17:42
Ik heb dit probleem ook al lange tijd maar heb ondertussen al een aantal oplossingen gevonden. :)

PC advies:
Apple eMac ! :9
OSX zit zo robust & simpel(voor de gebruiker dan) in elkaar met allerhande bijgeleverde software zodat je daar niets extra moet installeren. Ze zijn trouwens ook zeer betaalbaar & hebben daarbij een mooi design.

Willen ze toch spelletjes spelen (of om een andere reden) dan steek ik wel een PC in elkaar en reken daar ook iets voor aan. (€50 ~ €100)

Reparatie:
Aan oudere systeemen die geen win2k of winXP aankunnen begin ik niet meer aan. Dan raad ik ze aan om een nieuw systeem te kopen.

Oude hardware (zoals een vage nic, modem, ...) die windows niet herkent en waarvoor ze geen drivers hebben vliegen direct de deur uit. Ik heb in het verleden genoeg tijd verloren om te zoeken naar werkende drivers.

Als ze afkomen met vragen reken ik niets aan (mits het niet te lang duurd) tenzij dat ik de computer zelf moet aanraken. Dus op het moment dat ik zelf moet zitten klooien op de PC begint mijn tijd te tellen en krijgen ze dan ook de rekening gepresenteerd. >:)

Waar ik wel geen raad me weet is het volgende.
Ik zet nieuw systeem in elkaar en volgens mij werkt alles zoals het hoort maar later blijkt er iets mis te zijn met de stabiliteit van een hardware onderdeel.

Die mensen hebben dus betaald voor een systeem en verwachten ook dat alles naar behoren werkt. Ik voel mij zelf dus verplicht om volledig gratis de problemen (zoals garantie opeisen, reïnstall, ...) op te lossen.

Hier kruipt natuurlijk veel tijd in maar ik weet niet of het gepast is hier dan ook iets voor aan te rekenen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Gisteren PC Anywhere geinstalleerd bij mijn broertje. In geval van problemen kan ik gewoon via Internet inloggen. Hij woont in Amersfoort en ik in Tilburg dus dat scheelt aardig wat kilometers rijden :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Antediluvian schreef op 11 mei 2004 @ 13:08:
Ik zet nieuw systeem in elkaar en volgens mij werkt alles zoals het hoort maar later blijkt er iets mis te zijn met de stabiliteit van een hardware onderdeel.

Die mensen hebben dus betaald voor een systeem en verwachten ook dat alles naar behoren werkt. Ik voel mij zelf dus verplicht om volledig gratis de problemen (zoals garantie opeisen, reïnstall, ...) op te lossen.

Hier kruipt natuurlijk veel tijd in maar ik weet niet of het gepast is hier dan ook iets voor aan te rekenen. :?
Zorgen dat je goede onderdelen advieseerd en bouwt . Als ze dan onverwacht toch problemen hebben zeggen dat ze het desbetreffende onderdeel samen met jouw (<-- belangrijk ... weten ze waarover het gaat) inruilen (dus niet hun alleen).

En voor de rest ... die ene keer dat er iets onstabiel draait en het lijkt nergenso p een fout van de gebruiker dan zou ik nix aanrekenen hoor .

Als je e hebt verteld dat je niet kunt jojo-en met een TFT en ze doen het toch , dan reken ik pas wat aan voor de "installatie van een nieuwe TFT " . Maar dat hebben ze snel zat door .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Maestro.mosjuh schreef op 11 mei 2004 @ 12:01:
[...]

eigenlijk is dit toch juist goed?
immers JUIST als ze altijd op ja enzo drukt krijgt ze spyware, dailers en virussen. Dus ze moet idd niet op "toch doorgaan" klikken.
In principe heb je gelijk, ware het niet dat:
proller schreef op 10 mei 2004 @ 16:59:
Ze klikte op Annuleren, en tja, dan sluit hij af. Waarom installeerd hij niet dan? Tja, lezen en begrijpen is ook een vak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 10 mei 2004 @ 22:55:
Ik zie maar een oplossing voor alle problemen!
Als je een pc thuiskrijgt voor reparatie, geef dan een maand later een typmachine terug en zeg:"Dit is alles wat ervan overgebleven is." :+
En zeg dan: Deze is #vul naam gebruiker in# proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Ook zoiets wat ik de laatste btijd wel eens tegenkom:

Je gaat naar een ex-colega toe om even een paar foto`s op de computer te zetten en Ad-Aware of een dergelijk programma....
Afijn...nou biertje erbij etc etc...maar diegene zet een MP3tje op...maar verekt het geluid doet het niet :? .
Hij:Zou het misschien komen omdat jij net die programma`s hebt geinstaleerd, net deed die het nog gewoon....snap er niets van.
Ik: W8 ik kijk wel heel ff...alle opties doorgenomen...geen resultaat.
Hij: Hoe kan dat nou...komt gewoon door die programma`s...
Ik: Dan uninstaleren we Ad-Aware...maar (natuurlijk) nog geen geluid.
Hij: Hoe zou dat komen...snap er niets van...hij deed het gewoon, zal toch wel net iets niet goed gegaan zijn...
Ik denk: godverdomme..hier kom ik niet voor...ben hier gewoon heengeluist om dat te maken...
Ik: Nou het is al best es laat...ik ga maar eens naar huis...veel suc6 nog het je computer.
Hij: Kan je misschien morgen ff langskomen daarvoor?
Ik: Probeer eerst zelf maar ff wat te klooien eraan...moet deze hele week werken dus word moeilijk.
Hij: Oke...bel je dan ff?
Ik: Jah hoor..

Jah...echt te ziek voor woorden als je zoiets meemaakt..echt ergggg.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 01:29
Hmm, beetje gemakzuchtig iedereen hier hoor

- oude barrel : ik doe het niet
- geen windows xp? : ik doe het niet
- format c:\ /q /s schering en inslag

Valt me best tegen van tweakers, goed, ik ga zo erg off-topic natuurlijk, maar kom op, ben je nou een tweaker of niet? Kan je dan niet overweg met alle apparatuur die er nu nog staat?

Beetje vloeken op Compaq of HP? Blijk van eigen onmacht/onkunde? Ok, vloeken op Packard Bell is gegrond ;)

Nah, ik weet niet hoor, het zijn niet alleen de "domme gebruikers" die een heropvoedings cursus kunnen gebruiken, maar ook de meeste tweakers hier hoor.

"te oude pc" "te sloom"... damn, jullie zijn ook niks gewend. Ik vind het juist prachtig om een oud barreltje super snel te laten lopen.

Ik moet ook bekennen dat ik de laatste tijd behoorlijk weinig vragen krijg nog van vrienden en kennissen over computer problemen.

Bij m'n zus en haar vriend en hun adsl heb ik ze gewoon maar gewezen op wat websites en google voor informatie.

Voor het bouwen van een website heb ik m'n zus verwezen naar de HTML primer van NCSA (het oermiddel waar ik ook HTML van heb geleerd. Fruts maar op met je frontpage of ander geneuzel. Eerst de basics).

Voor het uploaden van de paginas verwezen naar hun aanmeldingsbrief voor login/passwd + server adres. Heb ze nog wel even geholpen met het in de juiste mappen zetten van de bestanden, maar verder: Zoek het zelf uit! Werkt prima, zij blij want ze kunnen opeens wat meer met de computer, ik blij: of my back ;)

Vrienden: hoor ik ook nog nauwelijks, ze zijn allemaal zelf streetwise geworden onderhand, :duim1: en verder heb ik toch nergens meer tijd voor ^_^

Geld vragen doe ik niet, ik krijg het toch wel op de een of de andere manier terug. Hoewel ik het nooit afsla.

Maar goed, ik wil offtopic blijven: Tweakers, ga je schamen door te klagen over oude trage computers!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

komakeef schreef op 11 mei 2004 @ 15:27:
Hmm, beetje gemakzuchtig iedereen hier hoor
En jij een beetje kortzichtig?
Maar goed, ik wil offtopic blijven: Tweakers, ga je schamen door te klagen over oude trage computers!!!
Je zou wel anders praten als de hele buurt al bij je op de stoep had gestaan omdat hun barrel-dat-ze-hebben-gekocht-omdat-ze-te-krenterig-waren of hun barrel-dat-ooit-veel-geld-heeft-gekost 'het niet doet'. Vervolgens wordt er levenslange garantie verwacht op ALLES wat je doet, plus dat ze je voor elke scheet die dwars zit opbellen en niet snappen dat je ook nog een eigen leven hebt en geen zin in continu gezeik om niks.

Enfin, ik snap heel goed waarom juist de echte tweakers het spuugzat zijn op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Tegenwoordig installeer ik ook bij iedereen VNC. Als ze dan een probleem hebben, hoeven ze VNC alleen maar op te starten en een wachtwoord door te geven. En ze mogen dan geld overmaken op m'n Giro-rekening :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je geen nee mag verkopen, verliest ja zijn betekenis!

Laat je vooral niet gek maken door de geflipte kennissen, buren en familie.

Ik doe het graag maar als mijn collega om 10:30 belt op zondag ochtend (en je hebt een gezellige zaterdagavond gehad) dan wordt ik er niet echt vrolijk van. Verder blijft het leuk om te doen alleen moet ik rekening houden met mijn lieve vriendin die het niet altijd leuk vindt om tegen de oude pckasten, netwerkkaarten en 14" monitoren aan te lopen.

p.s. dit is wel erg herkenbaar inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AEZscf
  • Laatst online: 08:39
Keerl: Hallo, ik heb gehoord dat jij verstand van computers hebt?
Ik: Hoezo?
Keerl: Heb een nieuwe pc gekocht, kun jij hem even aansluiten?
Ik: Een spliksplinter nieuwe pc?
Keerl: Ja
Ik: Pling (ruikt makkelijk geld verdienen)
Keerl: Ok

kom ik daar, heeft hij helemaal geen nieuwe, gewoon een 400 mhz gekocht bij een failliesements verkoop. De boekhouding van het bedrijf stond er nog op.

Grrr, afijn, pc mee naar huis, format c:, win 98.

Had hij ook nog een printer, deed het ook niet, ik zeg, nee vind je het gek, zat een patroon van een ander merk in en een gat zo groot dat de trechter uit zijn keuken er in kon, en zou me niets verwonderen als er nog verf in zat waarmee hij de week ervoor zijn schuur had geverfd.

Hoppaa, dikke rekening onder zijn neus geschoven.

Hij heeft netjes betaald en heb nooit weer wat van hem gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Sloepe schreef op 11 mei 2004 @ 16:07:
Keerl: Hallo, ik heb gehoord dat jij verstand van computers hebt?
Ik: Hoezo?

kom ik daar, heeft hij helemaal geen nieuwe, gewoon een 400 mhz gekocht bij een failliesements verkoop. De boekhouding van het bedrijf stond er nog op.

Grrr, afijn, pc mee naar huis, format c:, win 98.

Had hij ook nog een printer, deed het ook niet, ik zeg, nee vind je het gek, zat een patroon van een ander merk in en een gat zo groot dat de trechter uit zijn keuken er in kon, en zou me niets verwonderen als er nog verf in zat waarmee hij de week ervoor zijn schuur had geverfd.

Dat boekhouding ed. tegen komen. Komt mij ook bekend voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Laatst online: 28-08 11:30
Ik zeg gewoon.. Als je wil weten wat ik ben, kijk dan op:
http://www.watbenjedan.nl/

schrikt altijd lekker af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
Sloepe schreef op 11 mei 2004 @ 16:07:Had hij ook nog een printer, deed het ook niet, ik zeg, nee vind je het gek, zat een patroon van een ander merk in en een gat zo groot dat de trechter uit zijn keuken er in kon, en zou me niets verwonderen als er nog verf in zat waarmee hij de week ervoor zijn schuur had geverfd.

>:) _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basz
  • Laatst online: 22-03 13:20

basz

Professioneel prutser

Heeeeel erg herkenbaar allemaal.

Ik heb de volgende remedie's:

1. Overal waar ik heen ga, ga ik met de auto. En dat kost brandstof en dús geld. Dat ga ik niet betalen. Wil je dat ik langskom? Bel me dan voor een afspraak en dok op z'n minst m'n benzine. (Ik héb wel een tankpas van de zaak, maar dat ben ik dan even spontaan vergeten). Oja, m'n auto wil af en toe erg veel slurpen..

2. Bel me NOOIT tijdens werktijd of als ik druk ben met iets anders. Nee, dat kun je inderdaad niet van tevoren weten. ;) Spreek m'n voicemail in als je zonodig direct contact wilt, maar ga me zéker niet meerdere keren (eventueel achter elkaar) bellen. Daar bouw ik een averse mee op. Hoe vaker je het probeert, hoe minder ik zin krijg om je daarna wél te woord te staan. Het nummer heb je ook niet verkeerd, want dat heb je inmiddels al zo vaak ingetikt dat je het waarschijnlijk beter uit je hoofd kent dan je eigen nummer. Misschien ben ik op dit punt een beetje raar, maar het gaat tenslotte om mij en niet om jou. >:)

3. Ik ben niet gratis. Hoewel ik geen tastbaar resultaat achterlaat maar slechts een prettiger "ervaring" is het blijkbaar toch het gewenste doel. Ruilhandel is mogelijk, maar het enige waar ik iemand voor nodig zou moeten hebben is het schoonmaakwerk in m'n huis. Helaas zijn de meeste computerbezitters daar niet voor te porren danwel niet capabel genoeg voor. Het tweede alternatief is geld. € 20,- per uur voor mensen die ik graag mag en niet meer dan 1 keer bellen, € 30,- voor alle andere mensen.

4. KOFFIE IS EEN PRÉ. Heb je geen koffie, bel me dan ook niet. Ik wil niet het risico lopen dat ik bij aankomst moet wachten totdat dochterlief terug is van de supermarkt. Ik plan tijd in voor jou, dus dat verwacht ik ook van jou.

Dat waren mijn 4 gouden huisregels. Bij mij werkt het tot nu toe perfect. Als gevolg van het "als-je-vaak-belt-neem-ik-je-niet-meer-op"-principe en het natuurlijke "mond-op-mond"-effect blijft mijn klantenkring perfect in balans.

Basz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sloepe schreef op 11 mei 2004 @ 16:07:

Mensen die 2e hands kopen, vinden zelf dat ze nieuwe dingen hebben (zijn zeker bang om toe te geven dat ze oude meuk kopen :+).
Ik heb vaak genoeg door moeten vragen "nieuw of 2e hands?" en dan kwam de aap uit de mouw.

Alhoewel je in beide gevallen deie mensen wel kan helpen, is het toch fijn om in te kunnen schatten welke problemen je tegen kan komen ivm je tijd.

{signature}

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.