sleutelen aan bevriende pc's

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.289 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VTec
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 09:29
M'n baas heeft gezegd dat ie liever niet heeft dat ik andere mensen ga helpen met de pc omdat hem dat weer omzet kost ;) En dat kan ik dan weer als smoes gebruiken wanneer mensen mij weer vragen ;) Opzich vind hij het ook niet erg echter zie je vaak gebeuren dat mensen tot 's avond laat er mee bezig zijn en de volgende dag met kleine oogjes op werk komen en dat heeft ie liever niet :) O ja, ik werk in een computerzaak.

Go Through Your Heart Shakra Into Your Cave, And Find Your Power Animal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaizah
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-08 09:32
Jaar geleden had ik mijn buurman geholpen met zijn net nieuwe oude pc. Een pentium 1 100mhz ofzo. Toen vroegen zij mij om even een geheugen reepje erin te doen omdat zij dat zelf niet konden. Dus ik steek hem erin, en next moment was die k*t pc overleden. Moederbord was dood, en gaven ze mij de schuld... Zij hadden het aangeschaft voor 150 euro ofzo en vroegen dat ook terug aan mij. Ik boos en bij vriend een oude P1 mobo gevist, gemaakt en teruggegeven. Nooit meer in hun huis geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34

Padvinder

doet z'n best

Ik wil goede vrienden best (gratis) helpen, ook een beetje software wil ik nog wel voor ze downloaden en installeren (windows/office/beveiliging, dat is het wel zo'n beetje). Er gelden wel twee drie regels:
1. Je komt de PC maar brengen
2. Wanneer ik zin en tijd heb, zal ik er eens naar kijken
3. Ik geef geen garanties. Als ik er niet uitkom moet je niet kwaad worden, want dan kan je het verder echt vergeten.

Een vriend van mij werkt in de elektronica, continu kloppen mensen bij hem aan: "M'n TV is stuk" of "Heb je nog een goedkope VCR/DVD/etc"... Hij wil iedereen helpen, maar alleen als ie tijd heeft... dus moet je soms 3 maanden wachten op een antwoord. Voor sommigen is dat te lang, maar als ie dan na een hele tijd met een oplossing komt, is het wel goed en gratis! Gewoon geduld hebben dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 15:28

ADH_ED

Hoogbevaagd

Ik zie nu al op tegen morgen

uitleg:

mijn ouders zijn 25 jaar getrouwd geweest en houden een feest.
op dat feest komen alle familieleden van beide kanten + de kennissen, dit zijn ongeveer 80 man
van de 80 weten (bij benadering) 50 dat ik handing ben met PC's
Ik zie de bui al hangen, want in plaats van "Feli met de ouders" krijg ik natuurlijk ook verschillende vragen naar mijn hoofd geslingerd

Ik had wel een paar oplossingen bedacht, maar uitbreidingen hierop zijn zeer welkom:

- Ik leg een boekje (FAQ) neer met de meest voorkomende vragen (+ de nodige kopietjes, een stuk of 10, kunnen ze zelf aankloten)
- Ik trek een half uurtje uit voor consult

Het voordeel wil dat ik tussendoor even weg moet, en dat ik na 11 uur 's avonds niet meer aanspreekbaar ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 22:34

Acheron

updatepack.nl

Misschien moet je ook maar eens niet als een computernerd gedragen dan op zo'n feestje, maar gewoon leuk doen en het hebben over andere zaken

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

zooooooooo herkenbaar.
en zooooooo zat ben ik het.
en zooooooo moeilijk is het om weer nee te zeggen.
en zooooooo irritant dat het gewoon nodig is om nee te zeggen.
zoooooooo vervelend dat je jezelf gewoon moet beschermen voor je eigen vrienden/kennissenkring omdat je het leuk vindt om met PC's te werken.

10x!!!!

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th3Eagle
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 16:32
Door crazyx - Thursday 18 March 2004 14:14

Wat ik ZEKER nooit doe is aan iemand een pc verkopen, dan hang je vast aan levenslange garantie. Been there, done that. Ik zeg ze altijd wat ze moeten kopen en waar, maar het kopen moeten ze zelf doen, en ik zeg ook dat ze nooit mogen afwijken van het lijstje omdat dan de kans bestaat dat het niet meer werkt (ook als de verkoper aandringt). En dat helpt echt zo goed.
Hehe, bekend probleem. We hebben een computer nodig, ach dan gaan we toch ff bij onze neef in Rotterdam langs, die kan ons vast wel helpen met een goede pc.
Niet dat ik et erg vindt, bedoel zo vaak bellen ze niet. Alleen het is iri dat de volgende dus al in de rij staan om ook binnekort eens langs te komen...

En zeggen dat je liever niet hebt dat je langs komt.. Tja scheeld je meteen een aantal verjaardagen per jaar waar je heen moet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:55
bah bah en nog eens bah, ik word er ook helemaal ziek van !

Zeg Bastiaan (ik dus) jij hebt toch eergisteren ut2004 gekocht? Zou ik die mischien mogen branden?
Natuurlijk wel, ik ben de verkeerdste niet, en kom die avond nog ff langs om de cd'tjes lang te brengen. Belt gvd dezelfde avond die vent op en zecht tegen me: "Hoi Bastiaan, wat is de cd-key van ut2004? Je had me geen key gegeven. Zeg ik: Nee, klopt, ik had 50 euro voor die key betaalt en geef hem dus zo niet weg, probeer maar op een deviance keytje te krijgen! Zegt hij: "Daar kan ik niet mee online, toch? Naja ik breng ut2004 morgen wel weer langs, zo heb ik er niks aan".

Echt, eerst vragen of ze ut2004 mogen lenen, kom ik het nog brengen ook, gaan ze zeuren dat ze mijn cd-key willen hebben !!!!

Zo gaat het ook ALTIJD met software, ja bastiaan heeft dat wel.

Ook als de pc (weer eens) een blaster heeft ofzo, we bellen bastiaan wel :/

Echt, ik word er strontziek van, en dat terwijl ik pas 15 ben.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th3Eagle
  • Laatst online: 11-09 16:32
En als je dan de volgende dag online wilt gaan spelen krijg je het bericht dat je cdkey in gebruik is :S
Ben je zelf lekker braaf wordt je genaait door je vrienden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-08 09:21

Not Pingu

Dumbass ex machina

WiXX schreef op 11 maart 2004 @ 11:25:
Ik vind jullie allemaal een stelletje ratten. Ik help graag mijn vrienden met hun pc's en hoef er ook geen geld voor. Ik vind dat je zoiets wel doet voor je vrienden.
Jij hebt makkelijk flamen zeg. Ik ben ook nooit te beroerd om bepaalde mensen te helpen, maar de hufterigheid waarmee je soms wordt benaderd... lijkt wel alsof sommige mensen het for granted nemen dat jij wel ff gratis hun computerslaafje wordt.
Ik heb een vriend van me geholpen met z'n nieuwe pc: config geadviseerd, in elkaar gezet, stuff geinstalleerd en regelmatig getroubleshoot. Maar vraag ik een keer een lift mee naar de discotheek dan is het "Nou, wordt toch eens tijd dat je zelf aan je rijbewijs gaat beginnen."
Dan noem ik nog niet eens de collega van mijn vader die het plannetje had bekokstoofd om mij de schuld te geven van zijn kapotte hardware "Je zult het wel kapotgemaakt hebben toen je ermee zat te frotten, hiervoor was het niet kapot." Waarom belde ie me ookalweer?
Of mensen die het echt niet willen accepteren dat je hun 7 jaar oude harde schijf toch echt dood moet verklaren.

maargoed, deze situaties kom ik eigenlijk nooit meer tegen. Een vriend van mij runt een PC-winkeltje waar hij ook dingen repareert, dus verwijs ik mensen vaak door naar hem. "Maar dan kost het geld!" Yup :)
Voor mensen die ik goed ken en die ik mag heb ik het er zeker voor over, maar je wilt gewoon echt niet geloven wat voor hufterigheid mensen soms op dit gebied tentoonspreiden.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakaq
  • Laatst online: 18:31

sjaakaq

It might get loud

Mijn vader is juist omgekeerd; hij weet geen zak van computers maar heeft em wel betaald dus als ik er een firewire kaart in wil zetten "Nee gaat kapot bl@@t". (zit er inmiddels als 3 maanden in zonder dat ie t merkt btw >:) )

Mijn moeder roept me om de 10sec. 'Leeeeoo wat moet ik doen!'. 'Nou, wat zie je allemaal'. 'Eeehm...en OK knop'. 'Dus wat doe je dan'.

Op OK drukken miss. :X

leoaq.fm // Jeune Loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie topic dit. Ik ken het probleem. Ikzelf studeer nog en vind het meestal geen probleem om bij familie langs te gaan omdat ik er zo nog iets van opsteek, maar soms word ik wel moe, precies wat jullie allemaal zeggen. :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roa
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07-2024

Roa

Tadaaaa, applausje voor mij. Ik heb in de afgelope week iedere reactie in dit topic gelezen. Achteraf gezien waren de eerste en laatste pagina genoeg geweest om een beeld te krijgen van de inhoud, maar goed.

Ook ik help graag mensen met hun pc. Echt vervelende dingen heb ik nog niet meegemaakt.
Bij een vriend was de pc zo super traag, dus ik bied aan om even te kijken, dan dat ding stond echt helemaal vol met spyware. Dus ik met ad-aware alles verwijderd, gereboot, half windows plat. IE was ermee gekapt en dat deed het niet meer. Die pc hing aan elkaar van de spyware. Maar goed, vriend in paniek (waarom raken mensen op zo'n moment toch meteen in paniek? ;) ), ik zeg: nergens voor nodig. Vanavond zet jij alle bestanden die je wilt bewaren op cd, dan ga ik morgen jou pc fixen. Dat was goed. Dus ik XP meegenomen, de pc was er niet voor in de wieg gelegd, maar aangezien ze ook veel verschillende mensen hadden op die pc dacht ik dat XP wel zo handig zou zijn.

Geformateerd, XP erop, alle hardware geïnstaleerd... Behalve het modem. Waarom niet? Omdat er nergens, maar dan ook nergens, drivers te vinden waren van dat ding. Na een half uur heb ik het opgegeven. Nu wist ik dat ze binnen een week ADSL zouden hebben, 2 weken op z'n hoogst. Dus ik zeg tegen hem: ik krijg internet onder XP niet aan de praat. Maar zodra je ADSL hebt, werkt het weer.

Je raad het al, twee-en-half uur werk voor niets, recovery flop erin, win98 stond er weer op, zij blij, ik wat minder blij :P Maar ach, goeie vriend, vind ik et ook niet erg om te doen.

Andere vrienden van me ook, ook vaak shit met die pc. Op een gegeven moment nieuwe pc gekocht, draadloos netwerk shit, op zich wel mooi spul. Dus ik eerst draadloos netwerk geinstaleerd enzo, alles werkte wel, maar de verbinding viel vaak weg, of was traag. Dus man van die pczaak erbij, nee, alles was goed ingesteld (ik blij, ik had nl nog nooit draadloos netwerk gedaan ;) ), hij heeft het voltage wat opgekrikt, en idd: hij werkte. Ongeveer een week. Toen kwam er weer storingen enzo. Nu hebben ze dus toch een kabel liggen, zonde van het geld :P

Maar dan de oude pc, die ging naar de dochter, moest opgeknapt worden. Alleen dochter is nogal heel erg eigenwijs: gaan zitten msn'en als ik even op de andere pc zit, van alles op het laatste moment toch wel willen back-uppen, enzovoorts. Alles gebackupped, ik wil gaan formateren, "weetje zeker dat je dit wel wil doen????" :{
Goed, geformateerd, weer mooi schoon, extra reepje ram erin, pc draait weer keurig, mensen tevreden. Toch nog wel leuke bijdrage voor m'n iPod gehad, ik tevreden.

Ik vind het helemaal niet erg om te doen, alleen soms zijn ze nogal eigenwijs. Dat is vervelend, want je wil ze alleen helpen, en door dan vervolgens zo dwars te liggen help je me niet echt :P In princiepe moeten ze zelf maar voor software zorgen. Ik ben geen software-gigant ;) Zelf heb ik nu m'n windows en office ook legaal (via school, das nog es handig), dus waarom kunnen andere mensen dat niet.

Maar ach, kga nu maar eens pitten ;)

Research is what I'm doing when I don't know what I'm doing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik heb de maandag en dinsdag iemand z'n laptop gefixt, bij mij is tegenwoordig ook de regel "Binnenbrengen!". Dus die laptop ff "gedockt" in m'n kot en diagnosestellen. Athlon XP 2400+ laptop met muislag (als je met de muis beweegd, dan zie je die cursor onzinnig traag bewegen en het beweegt onderbroken ipv ononderbroken, het was bovendien een kunst om op de startknop te kunnen mikken.

Eerst probleem: harddisk stond volgens de bios in gewone IDE-modus (lees: PIO-mode), ff snel EIDE instellen.

Daarna kwam de spyware-controle, die persoon beweert dat er geen spyware is, want hij heeft ad-aware gedraaid. Ik probeer z'n ad-aware en doe ff een update, maar het bleeft op een reference-file van 2003 steken, ff runnen en zien hoe het reageert, idd niet veel spyware. Dan ff een nieuwe ad-aware opgezet en update, dan had ik een serieuze record (3669 objects found) gehaald dat zelfs de docent PC-technologie verschoot (de schooladmins probeert indruk op mij te maken met hun 200+ objects found in ad-aware).

En toen schoot die trage laptop vooruit...

Volgende dag nog een viruscontrole: het zou virusvrij moeten zijn met een Norton 2002, ik wou een AVG erop zetten, want het is gratis en vertraagd je pc niet. Dus ff AVG opgezet en 3351 virussen gevonden, der was een bestand dat niet gedelete wilt worden, ff in DOS gaan en gefixt.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/ad-aware.gif
http://users.skynet.be/rapture/stockage/avg.gif

De komende week staat een Athlon die een half jaar niet meer werkt op het menu en ik ga dat machientje leren vooruit schieten...

[ Voor 15% gewijzigd door rapture op 21-03-2004 02:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rapture schreef op 21 maart 2004 @ 02:45:
Ik heb de maandag en dinsdag iemand z'n laptop gefixt, bij mij is tegenwoordig ook de regel "Binnenbrengen!". Dus die laptop ff "gedockt" in m'n kot en diagnosestellen. Athlon XP 2400+ laptop met muislag (als je met de muis beweegd, dan zie je die cursor onzinnig traag bewegen en het beweegt onderbroken ipv ononderbroken, het was bovendien een kunst om op de startknop te kunnen mikken.

Eerst probleem: harddisk stond volgens de bios in gewone IDE-modus (lees: PIO-mode), ff snel EIDE instellen.

Daarna kwam de spyware-controle, die persoon beweert dat er geen spyware is, want hij heeft ad-aware gedraaid. Ik probeer z'n ad-aware en doe ff een update, maar het bleeft op een reference-file van 2003 steken, ff runnen en zien hoe het reageert, idd niet veel spyware. Dan ff een nieuwe ad-aware opgezet en update, dan had ik een serieuze record (3669 objects found) gehaald dat zelfs de docent PC-technologie verschoot (de schooladmins probeert indruk op mij te maken met hun 200+ objects found in ad-aware).

Volgende dag nog een viruscontrole: het zou virusvrij moeten zijn met een Norton 2002, ik wou een AVG erop zetten, want het is gratis en vertraagd je pc niet. Dus ff AVG opgezet en 3351 virussen gevonden, der was een bestand dat niet gedelete wilt worden, ff in DOS gaan en gefixt.

http://users.skynet.be/rapture/stockage/ad-aware.gif
http://users.skynet.be/rapture/stockage/avg.gif

De komende week staat een Athlon die een half jaar niet meer werkt op het menu en ik ga dat machientje leren vooruit schieten...
het is echt een super record indd maar mijn ervaring is meestal gewoon de boel er op nieuw op dat scheelt een hoop tijd en gedoe
die adware plukt er veel uit maar som,mige dingen moet je eerst via confi scherm en dan via software verwijderen wat bij sommige pc's veel tijd vergt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
hp38guser schreef op 19 maart 2004 @ 16:47:
Misschien moet je ook maar eens niet als een computernerd gedragen dan op zo'n feestje, maar gewoon leuk doen en het hebben over andere zaken
Nee als dat eens zou kunnen....
familieleden die je maar 1 x per jaar ziet....dan komen ze naar je toe;
Hee zeg jij bent handig met computers he...Nou heb ik thuis een ... staan en die geeft problemen.

Moet je dan zeggen ja hoepel maar op ik ken je maar amper?
Op verjaardagen, feestjes vermijd ik het liefst gesprekken over computers, als er daardoor mensen lucht kunnen krijgen van je handigheid.
Het is denk ik met de meesten uit dit topic echt al wel zo dat men het niet aan de grote klok hangt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hele topic gelezen, en zo herkenbaar

lichtelijk offtopic:
gisteren nog: opa in de stress, want hij het zijn DHZ Adsl pakketje van KPN ontvangen. Na veel gezeur me avondje uit opgegeven en erheen gegaan met me 2 cdrommetjes met AV, Ad-aware, Office, XP e.d.

Dus alles uitgepakt, lijntjes aangelegd en alles ingeplugd. Dan het software verhaal. Opa: heeft u mischien een cd bij de pc gekregen, nee was het antwoord. Probleem nr 1 dacht ik al, want de netwerkkaart bleek niet geinstalleerd te zijn. Uur bezig geweest met kutten, kijkt me opa met me mee, hij: Netwerkkaart, o wacht daar kreeg ik een cdtje bij. Uur voor niks gekloot, Ik dus redelijk pissig mjah, hoppa installen die shit en alles deed het meteen.

Meteen NAV geinstalleerd, Email/Spam filter aangevraagd bij Hetnet en nog wat enkele IE tweaks, ook nog Outlook Account ingesteld.

Mijn bui was niet optimaal meer maar toen ging me opa achter de pc zitten. Start die Outlook en de lieve man stuurt op 84jarige leeftijd zijn eerste emailtje: die blik in zijn ogen: PRACHTIG

Me avond was meteen weer goed. Ik krijg nog wat te drinken en ik zie in me ooghoek een systeemkast staan. Opaaaaaa wat gaat u daar mee doen? De liefhebber mag hem meenemen. Haha meteen meegenomen, heb er geen reet aan want het was een 486tje maar ik zie nog wel wat ik ermee ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Yep, heel herkenbaar dit.
Meestal kids / spyware / dialers / virussen / P2P of een combi van die dingen.

Over de telefoon hun internetverbinding herstellen...

Laatst een collega op m'n werk: "Als ik thuis Word aanklik, krijg ik alleen een wit scherm, wat moet ik nu..."

Of: "Ik heb alweer een virus in mijn computer, kun jij nog even zo'n diskette voor me maken?"

Tips:
- PC thuis laten brengen, dat scheelt in elk geval de reistijd.
- "ik heb het zelf ook druk..."
- PC klaar > ghost image maken en dan de ghost image terugzetten als ze vaker terugkomen, dat zal ze leren ;). Hee mn emailtjes zijn weg... Ja die waren helaas niet meer te redden, lastig hoor zo'n virus verwijderen... dan gaat er wel eens iets mis.
- Opvoeden: Niet overal op klikken!
etc...

Maar ja, je blijft bezig.

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op 21 maart 2004 @ 20:14:
[...]

het is echt een super record indd maar mijn ervaring is meestal gewoon de boel er op nieuw op dat scheelt een hoop tijd en gedoe
die adware plukt er veel uit maar som,mige dingen moet je eerst via confi scherm en dan via software verwijderen wat bij sommige pc's veel tijd vergt
Altijd format c: /u doen is niet de oplossing, bovendien kost het ook tijd om alle drivers te downloaden, proggies installeren,...

Die laptop krijgt een kans om backups te maken, binnenkort ga ik die formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:55
ik ben in het gelukkige bezit van een oom die veel van computers weet(van hem nemen mensen ook vaker iets aan). een andere oom precies hetzelfde. een derde oom "denkt" veel te weten maar lost zo zelf ook zn probs op, de laatste oom interesseerd zich niet voor pc's, en de rest van de familie boeit me niet

mn nichtje en haar vriend hebben een pc maar doen er geen gekke dingen mee, hun zou ik wel helpen maar alleen als ik tijd heb

verder staat er nog een pc beneden voor mn vader/moeder/broer en hoewel dat 1 pc is die in hetzelfde huis staat kan zelfs dat enorm veel problemen veroorzaken...die pc heeft te weinig geheugen(draait wel xp omdat ik geen zin heb in weer 98 erop te gooien "ben de cd kwijt") maar ze vinden het zonde van het geld, naja dan werk je toch lekker langzaam, ook best, af en toe ff ad-aware draaien, virus scannertje en ik heb mn plicht gedaan

toch wel leuk altijd die excuusjes van "ik heb nix gedaan"
nee...vanacht deed alles het nog en sinds vanochtend ben jij de enige die op 1 van de 2 pc's is geweest...goh wat zou er gebeurt zijn. en nog boos worden ook als je niet meteen beneden bent en de oplossing weet..de enige voor wie ik het meteen fix is mn pa, omdat hij het nodig heeft voor zn bedrijf, maar dat is eigenlijk alleen zn mail, en als ik zijn pc niet aan de praat krijg kan ik altijd op mijn pc zn mail checken(pc waar niemand anders dus op komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

rapture schreef op 21 maart 2004 @ 23:36:
[...]

Altijd format c: /u doen is niet de oplossing, bovendien kost het ook tijd om alle drivers te downloaden, proggies installeren,...

Die laptop krijgt een kans om backups te maken, binnenkort ga ik die formatteren.
Weer iemand die onnodig gaat formatteren, terwijl je ook de windows mappen kan hernoemen om daar later de data uit te halen na een schone windows installatie.
Toch opvallend dat veel mensen het blijkbaar leuk vinden onnodig extra werk te doen, hoewel een backup natuurlijk altijd verstandig is.
Verder ook opvallend dat velen hier het leuk vinden om tientallen keren opnieuw windows te installeren op dezelfde pc, elke keer als hij weer in de war is.
Toch wel bijzonder dat de meesten denken dat na die verse windows installatie, dat windows niet later opnieuw in de war gaat raken.
De vraag is niet OF windows in de war raakt, maar WANNEER.
Terwijl je met een Ghost image dat domme werk niet elke keer opnieuw hoeft te doen.
O ja, verplaats wel even je data zodat die niet in het image komt te zitten,
en dus geen data weg is na het terugzetten van de image. :P

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Ik heb de problemen over mezelf afgeroepen!
Familie en vage bekenden vroegen altijd wat ik studeer, het antwoord was communicatiesystemen. Omdat ze meestal maar half luisterden naar mijn uitleg over wat dat inhield of het domweg niet begrepen gaf ik dus maar de dooddoener "iets met computers". Scheelde me een hoop oninteressante gesprekjes en ik sloeg mezelf op de borst voor mijn vindingrijkheid!
De naam Communicatiesystemen was bij veel mensen niet blijven hangen maar de dooddoener "iets met computers" bleef blijkhaar door hun hoofd spoken.

Virus? Spyware? Dialers? Brakke gare tering hardware waarop ze de nieuwste spellen willen draaien? We bellen "iets met computers" die weet het vast wel op te lossen! En ik moet zeker toegeven dat een lichte egostreling onderdeel is van mijn toegeeflijkheid. Ze waarderen me namelijk om kennis die zijzelf niet hebben en da's best wel eens leuk. Op hun werk hebben ze een systeembeheerder die hun vrijheden afneemt (terecht) maar thuis kunnen ze heerlijk aan het experimenteren met de laatste editie van Computer Idee op schoot. Lustig installeren ze alle freeware, driftig gekopieerde illegale software van buren en vrienden en zien langzamerhand dat de PC waarvoor ze een vermogen hebben betaald (5 jaar geleden) trager en trager begint te worden.

Dan wordt "iets met computers" gebeld met de vraag of ik even tijd heb om het probleem te fixen. Ik voel me lichtelijke gegeneerd als ik zeg dat ik geen tijd heb. Domweg weigeren doe ik niet omdat het leven geven en nemen is. Als zij namelijk een bankstel of koelkast de deur uit doen ben ik ook de eerste waar ze aan denken. Kan je best gebruiken in je studentenhuis...
Ik heb inmiddels een standaard email met instructies gemaakt:
Beste .....

Bij directe problemen volg stap 1 tot en met 5. Voor algeheel onderhoud volg je 6 tot en met 10.
1. Ga naar http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp en maak gebruik van deze gratis online virus scanner. Volg de instructies op het scherm.
Start de computer opnieuw op.
2. Ga naar http://www.safer-networking.org/index.php?page=download en download Spybot Search and Destroy. Volg de instructies op het scherm.
3. Start --> Instellingen --> Configuratiescherm --> Software
Verwijder alle programma's die je niet meer gebruikt.
4. Start --> Programma's --> Bureau Accesoires --> System Tools
Kies hier schijf defragmenteren.
5. Installeer niet lukraak software en lees altijd goed de instructies voor je ergens op OK drukt. Vooral "gratis" software wil nog wel eens een addertje onder het gras hebben dat je privacygevoelige gegevens doorverkoopt of ongewilde extra's installeert.
6. Verwacht geen wonderen van een computer. Computers verouderen razendsnel dus niet ieder spelletje of stukje software kan gegarandeerd als een zonnetje draaien. Tis hard maar waar! Daarnaast laat de frabrikant altijd weten (op de doos of op hun website) wat de minimale systeemvereisten zijn, volg deze dus.
7. Hou een handgeschreven lijst bij onder je toetsenbord met alle instellingen en wachtwoorden voor email, ftp, citrix enzovoort enzovoort. Ik kan ze niet raden en zo raak jij ze nooit kwijt!
8. Koop legaal een virusscanner en het liefst ook een firewall. Gebruiksvriendelijke producten zijn Norton Antivirus, Norton Personal Firewall of producten van Symantec. Gebruik de ingebouwde update functie elke keer als je de PC gebruikt anders heeft het geen zin het aan te schaffen. Voorkomen is altijd gemakkelijker dan genezen. Gebruik ook de Windows Update functie regelmatig of zet deze in de instellingen op Automatisch.
9. Gebruik geen illegale software, het is niet voor niets illegaal. Daarnaast verlies je door het niet kopen vaak de support/updates die bij de software komen waardoor wellicht een probleem ontstaat, het niet naar behoren functioneert of je niet alle functionaliteiten kan benutten.
10. Kijk eerst zelf eens wat de oplossing kan zijn voor een probleem door de foutmelding in te tikken op www.google.nl of gebruik de zoekmachine (search) op http://gathering.tweakers.net . De kans is groot dat je niet de eerste bent die met een probleem zit, anderen hebben vaak al de oplossing voor je gevonden! Op de laatste website kan je tevens vragen stellen als je lid bent, neem hiervoor wel eerst even de FAQ (bovenaan de pagina) door als je een zinnig antwoord wil hebben.

Doe dit iedere week en je PC blijft kerngezond. Doe dit eens in het half jaar en ik kom langs en drink al je bier op...

Nu kan het altijd zijn dat er iets gebeurt waar je niks aan kan doen. Je hebt deze regels netjes gevolgd iedere week maar er is toch iets fout. Hoogstwaarschijnlijk krijg je een foutmelding te zien. Tracht eerst het lijstje af te werken maar mocht je toch fouten blijven krijgen stuur me dan via email de volledige foutomschrijving dan kan ik even kijken of ik een oplossing voor je weet.

Het kan echter zijn dat je niet direct een antwoord van me ontvangt, Ik heb het namelijk ook druk met andere dingen :) Mocht het dringend zijn probeer dan iemand anders te bereiken of breng de PC naar een computerzaak, die mensen doen de hele dag niks anders en ik studeer immers nog ;) ;)

Vriendelijke groet,
Pieter
Ik verwachte op deze mail norse of boze reacties te krijgen. Het tegendeel is waar; zij zijn nooit opgevoed in PC gebruik en vinden dit overzicht heel fijn. Iets wat voor ons standaard is, een way of life is voor hen nieuws.
Het aantal hulpverzoeken is drastisch gedaald de laatste tijd en een andere tweaker is nu vaker de klos dan ik. Dat blijken achteraf mensen te zijn die de "regels" niet gevolgd hebben en zich daarop aangesproken voelen door mijn mail. Dan vragen ze dus maar een andere kennis/neef/schoonzoon/collega omdat ze weten dat ze door de mand vallen als ik zie wat er allemaal mis is.
Dan is er nog het percentage dat me op verjaardagen bedankt voor het goede advies. Sinds ze mijn vuistregels gebruiken hebben ze aanzienlijk minder problemen met hun fijne pctje en doet ie steeds vaker wat er van hem verwacht wordt! Nu komen ze nog steeds met vragen maar die zijn niet irritant. Meer in de trant van welke virusscanner raad je me aan of wat is een fijne dvdbrander/printer/etc.

Conclusie:
De helft steekt zijn kop in het zand en valt een ander lastig met problemen ontstaan door hun onkunde en koppigheid. De andere helft is een wat slimmere PC gebruiker geworden en wellicht zelfs een nieuwe tweaker.
En ben een berg gezeur kwijt :) Mijn tante stuurt het mailtje zelfs door aan iedereen die maar een pcprobleem heeft haha.

De mensen die zelf al te lui waren om hun PC te onderhouden worden ook geen lid bij tweakers.net, de paar die er een echte hobby aan hebben wel.

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zip
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 01-07-2023

Zip

Ik ben zelf geen it maar ik neem altijd de hele kast mee naar huis en ze zijn hem 2 weken kwijt (. Zodoende kan rustig terwijl ik zelf aan mijn eigen comp zit de pc helemaal opnieuw partitioneren en opnieuw installeren. Doc enz op D: en de C: imagen. Zet hem op een router voor updaten enz.

Indien ze bellen zeg ik doe start, programma's , drive image en laat een image terugzetten.

Oude pc's (packard bell) begin ik niet aan.

Dit werkt goed. Soms blijft het wel irri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apophis4u
  • Laatst online: 08-05 19:45
Gister zelf ook een hoop gekloot gehad met een oude pc van mn neef. Hij wilde een nieuwe hebben dus daar heb ik hem mee geholpen. Heb hem een aanbieding van computerland gewezen en dan zou ik hem wel helpen met software erop te planten. Op een nieuwe pc vind ik dat altijd veel minder erg. Gaat gewoon vlot.

Echter moest hij zaken van zn oude er natuurlijk ook op hebben. En dat was dus een hoop gekloot. Eerst met de grootste moeite nog een netwerk draaiende krijgen om alles over te pompen en daarna mocht dat ding gewoon leeg.

Goed die pc heeft dus een half jaar ofzo leeg gestaan, maar gister moest daar toch een windows op. Heeft me om enkele redenen zoals hier beschreven: http://forum.fok.nl/topic/513175 een hoop tijd gekost, maar er kan dus weer op gewerkt worden.

Ik heb mezelf wel een aantal zaken voorgenomen met betrekking tot het verlenen van diensten:
- Hoe oud is die pc (te oud = teveel frustratie = schroothoop verwijzing)
- Hoe snel is die pc (die oude rammelbakken zijn niet vooruit te branden en kosten dus enorm veel tijd)
- Drop de PC hier maar af als hij langs bovenstaande zaken komt, dan zal ik weleens kijken als ik tijd heb. (kan dus zomaar paar maanden duren)
- Je krijgt geen garantie dat iets gaat werken en ik ben niet aansprakelijk voor overleden pc's

Verder ben ik voor een advies gewoon bereikbaar, maar telefonische helpdesk kap ik zo snel mogelijk af. Dat is wel het lastigste om te doen, omdat je niet ziet wat de gebruiker voor zich heeft en hij stomweg als je hem tot op de pixel beschrijft waar hij moet klikken het nog niet kan vinden.
Daarnaast vind ik het nog best leuk om voor iemand een pc in elkaar te klussen, omdat ik daar zelf meer ervaring mee opdoe en ook meer van die zaken leer. Zo ook een andere neef die ik voor het eerst een pc heb gegeven met een SATA Raid controler. Kost me wel ff tijd om uit te zoeken hoe dat werkt, maar ben er dus wel achter en heb er zelf weer wat van geleerd.
Ook een ander die ik wat adviezen over mogelijkheden van ADSL via Wlan had gegeven heb ik dus maar geholpen omdat die er dus niet uit kwamen. Zelf had ik nog nooit Wlan aangelegd, dus dat heb ik ook ter plekke geleerd.

Een specialist weet veel van weinig en leert steeds meer van steeds minder, tot hij uiteindelijk alles weet van niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whocarez
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 15:03
Tja het is een bekend fenomeen, hier ook namelijk geregeld last van, ik was 5 jaar oud en toen zat ik al achter me pc. Op me 6e wist ik zo'n beetje hoe alles in elkaar zat en wat waar voor diende. Sinds die periode was het al van he jij heb dat en dat toch kun je dat ook voor mij regelen???

Tja was toendertijd de beroertste niet en hoppa geef maar floppy's ik copieer ze wel.

Tegenwoordig is het een ramp, ik ben wat at betreft een beetje te goed gezind groot hart sta altijd voor iedereen en alles klaar.

Me vrienden tja ik heb er 1 das gewoon een mongool met computers maar door de thuis situatie daarzo heb ik zo iets van soms zijn er uitzonderingen maar je word af en toe wel eens goed zout van.

Op me werk is het ook van kan je niet een keer thuis bij me komen kijken en dan maar klagen als het weer een keer niet werkt. Tegenwoordig geef ik alleen nog advies. Je kan bijv zus en zo doen, werkt het dan niet zou ik eens bij je leverancier gaan kijken.

Voor me familie, ik woon gelukkig in zuid holland en de rest van de fam allemaal gelderland of ver weg. Dus dan is me andere neef de lul als er weer wat is.

Op verjaardagen en uitjes ben ik heel makkelijk, problemen met je pc stuur me maar een mailtje, ik kom voor een verjaardag en niet om helpdesk te spelen.

Vrienden tja de helft is ict-er dus die lossen het zelf op de rest zorgt altijd voor een vergoeding als het meer als 1x voor komt. Zelfde geld voor mij als ik een keer van hun diensten gebruik wil maken.

Software is uitgesloten ik copieer alleen voor me zelf en nooit voor andere wel ben ik zo vriendelijk waar je het kan vinden op het internet maar daar blijft het bij.
Ik heb niet voor niets overal een legale licentie voor (gezeik gehad met BSA 3 jaar terug).

Vrienden of kennissen van deze of gene heel makkelijk bij mij pc neer zetten, geen garanties of het gaat werken krijg ik het niet voor me kaar dan krijg je je pc weer terug zoals je hem bij mij hebt afgeleverd, wel hanteer ik no cure, no pay

Dus tja het is moeilijk nee te zeggen maar af en toe wou je dat je putjes schepper was geworden en niet systeembeheerder. Maar het zelfde zal denk ik gelden voor een automonteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maandag ochtend en het begint al voor de koffie

gebruiker : me computer thuis start automatisch een programma op , kan dit kwaad ?
ik : welk programma ?
gebruiker : dat weet ik niet hoor , jij bent toch de systeembeheerder !!!

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij iedereen die je kent remoteware installeren , doe nu alles van afstand.
(familie woont shit eind ver weg) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

netsupport is ook zon leuk programmaatje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

jaaaah... hoe herkenbaar :(

er word vaak van me verwacht dat ik in het weekeinde even naar zeeland heen en weer ga met de trein om even de computer te fixen, en zelfs tijdens mijn werk durven ze me er nog voor te storen.
Antwoord is dan: Nee, ben aan het werk
Dan zijn ze beledigd dat je het niet even op kan lossen, soms word het gewoon een vanzelfsprekendheid. Vorige week vrijdag vertelde zelfs de dokter na de zoveelste keer ziek zijn, dat ik toch moest indammen en tijd voor mezelf moest gaan nemen en meer op tijd moet gaan slapen. Dat vertel je dan tegen je familie, reageren ze ja, dat kon ik ook nog wel zien. Vervolgens dezelfde avond verwachten ze dat je tot 3 uur doorgaat om nog iets te fixen voor de volgende ochtend.

En over illegale software, ook heel herkenbaar. Ik ga er ook mee stoppen, als ze geen geld uit willen geven installeer ik wel linux voor ze met open-office.
Ik ben het beu net als zovelen.

En dan ook dezelfde dingen 10 keer fout doen, dan schrijf je het op, durven ze nog te beweren dat je het nooit uitgelegd hebt.

Oh en remote programma's zijn ook niet de oplossing, dan verwachten ze namelijk dat het onmiddelijk opgelost word :( als ze ver weg wonen en je geen rijbewijs hebt kun je het lekker op de lange baan gooien...

[ Voor 11% gewijzigd door Tweeker op 22-03-2004 11:19 . Reden: remote admin toegevoegd ]

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 11:02:
bij iedereen die je kent remoteware installeren , doe nu alles van afstand.
(familie woont shit eind ver weg) :)
Beetje lastig als die personen "in een keer" niet meer op internet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en ja hoor nummer 2 van vandaag

gebruiker : me computer probeert een telefoon verbinding met verwegistan te maken tijdens het opstarten
me : dan heb is er per ongeluk een dialer geinstalleerd.
gebruiker : hoe kan dat ?
me : meestal via sex sites
gebruiker : dat kan niet bla bla bla bla hoe durf je dat te denken etc etc

had vandaag gewoon in bed moeten blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Vandaag wel een leuke klus

Advies geven over de aanschaf van een laptop, er is geen budget, alles mag.

Daarna ff gezellig nababbelen over koetjes en kalfjes, en niet over computers (ik kom er wel vaker :) ) kijk, dan word het weer een beetje leuk ICT-er te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker

Tweeker

1 + 1 = 3

Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 11:25:
en ja hoor nummer 2 van vandaag

gebruiker : me computer probeert een telefoon verbinding met verwegistan te maken tijdens het opstarten
me : dan heb is er per ongeluk een dialer geinstalleerd.
gebruiker : hoe kan dat ?
me : meestal via sex sites
gebruiker : dat kan niet bla bla bla bla hoe durf je dat te denken etc etc

had vandaag gewoon in bed moeten blijven
Daar heb ik mijn ex-werkgever ook ooit van beschuldigd... Moest zijn pc oplappen en er stonden zo'n 10 dialers op en een hele rits favorieten en ie history uit de x-rated categorie :)
Ik vertelde hem dus dat hij daar voorzichtig mee moest zijn, was hij boos dat ik dacht dat hij dat deed. Maar goed, ik wist wel beter.

Dit zijn weer annekdotes uit de "ja maar, ik heb echt niks gedaan"-doos })

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leokennis schreef op 20 maart 2004 @ 01:08:
Mijn moeder roept me om de 10sec. 'Leeeeoo wat moet ik doen!'. 'Nou, wat zie je allemaal'. 'Eeehm...en OK knop'. 'Dus wat doe je dan'.

Op OK drukken miss. :X
je bedoelt het goed, maar toch zou ik het iets voorzichtiger zeggen
/me mompelt iets over porno dialers en gain installers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat velen van jullie ook zo blij zijn met die zogenaamde "rescue cd's " die oa meegeleverd worden met de Packard Bell machines die je bij Dixons of zo haalt? ;)

"Ik hoop dat je een backup hebt"

"Hoezo?"

"Deze rescue disk overschrijft je hele C: schijf.. "

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:44
Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 12:13:
Ik neem aan dat velen van jullie ook zo blij zijn met die zogenaamde "rescue cd's " die oa meegeleverd worden met de Packard Bell machines die je bij Dixons of zo haalt? ;)

"Ik hoop dat je een backup hebt"

"Hoezo?"

"Deze rescue disk overschrijft je hele C: schijf.. "

>:)
Daarom ben ik nooit blij met die bijgeleverde rescue disks. Want ik ga bij me neef en nichtje echt niet hun school documenten overschrijven.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mhr-zip schreef op 22 maart 2004 @ 12:18:
[...]

Daarom ben ik nooit blij met die bijgeleverde rescue disks. Want ik ga bij me neef en nichtje echt niet hun school documenten overschrijven.
Nee, die cd's zijn gewoon krengen.. ik heb wel meegemaakt dat je niet eens een 'normale' win98 installatie kon starten.

Installatie = rescue= alles overschrijven. 8)7

En natuurlijk hebben die personen nu net geen d: schijf/ extra partitie om even de belangrijke data te bewaren, en de c: schijf zit tot de nok toe vol met mp3's en zooi |:(

I zeg het je: rescue disks == pure evil })

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 22 maart 2004 @ 12:31:
[...]

Nee, die cd's zijn gewoon krengen.. ik heb wel meegemaakt dat je niet eens een 'normale' win98 installatie kon starten.

Installatie = rescue= alles overschrijven. 8)7

En natuurlijk hebben die personen nu net geen d: schijf/ extra partitie om even de belangrijke data te bewaren, en de c: schijf zit tot de nok toe vol met mp3's en zooi |:(

I zeg het je: rescue disks == pure evil })

:)
Nee, maar om iemand een hp of compaq te adviseren, omdat er zo'n handige rescue cdtje bij zit.....

HANDIG MET 1 PARTITIE, ik hoop dat die eikels van compaq mee lezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...

...
ja daar doe ik het meestal ook voor, geeft toch wel voldoening om van een ondergesneeuwde 400mhz een raket te maken
(aleez, in vergelijking met hoe het was ;) )

edit:
over die herinstallatie: ik zie het probleem niet... gewoon eens in apparaatbeheer kijken waar de drivers staan , backuppen en klaar

altijd drivers backuppen of op voorhand downen en op cdtje branden voor de volgende keer

trouwens echt triestig dat veel mensen niet de moeite nemen hun drivers goed bij te houden, daarom geef ik de mensen waar ik een computer voor monteer direct de raad om alle handleidingen, cd's, overtollige kabels etc te centreren in een doos die ten allen tijde in de zelfde kamer blijft als de compu
dat is echt wel handig (doe ik zelf ook maar is ondertussen al een gote bak)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2004 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Laatst online: 17:22

Rudedadude

Maybe we were born to run

Heerlijk topic dit. Wanneer ik even nog wat meer tijd heb ga ik het helemaal doorlezen. Nu ben ik zelf niet 'the next big thing' op het gebied van computers, maar in mijn omgeving ben ik toch wel degene die er het meest verstand van heeft.

Ik heb mezelf ook vrijwel alles aangeleerd en dat heeft indertijd een aantal computercrashes veroorzaakt, maar nu weet ik over het algemeen de problemen wel te traceren cq op te lossen.

Ik heb ook altijd de neiging als ik even achter iemands computer zit om meteen een grote schoonmaak te houden onder de (vaak) 10 'handige' programma's die uitgevoerd worden tijdens het opstarten en allerlei andere junk die zich meestal op computer blijkt te bevinden.

Ik probeer me over het algemeen in te houden, zeker gezien het feit dat ik in sommige gevallen meer stank dan dank kreeg. Ik ben eens een tijdje bezig geweest om een fossiele pentium 2 met 32 MB intern een beetje op te stuwen in de vaart der volkeren. Dat lukte voor een gedeelte wel, voor een gedeelte niet omdat er niets uitbreidbaar was, maar jongens wat kreeg ik een gezeik over me heen toen ik even IE 6 had geinstalleerd, waardoor het geheel nog meer begon te lijken op heeeeele dikke stront. Maarja, de kritiek kwam van iemand die ook een halve ochtend bezig was om z'n digitale camera weer normaal te krijgen nadat ik een paar foto's had gemaakt met de macro-stand aan (dat wil dus zeggen 1 knopje ingedrukt :X )

Nu heeft hij een nieuwe computer gekocht en heb ik mezelf beloofd enkel te kijken hoe adware, spyware, onvolledig gedeinstalleerde programma's, nutteloze programma's en leuke spelletjes de overhand gaan krijgen >:)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Er valt voor mij niets meer aan toe te voegen. Ik betrap mezelf er namelijk nogal eens op dat ik zonder het door te hebben iemands pc zit te fixen.
Ben zelf ook al een aardige tijd met computers bezig, nog niet zo lang is een aantal van jullie, eerder 9 tot 10 jaar.
Maar het komt nogal eens voor dat ik naar vage kennissen of collega's van me mams toe ga om iets te fixen. Het gebeurt wel eens dat ik er iets voor krijg. Meestal is het wel een aardig bedrag. Zoals 50 euro of 25, maar vaak ook helemaal niets. Verjaardagen zijn ik dagen om zeker te mijdden wat dat betreft. Zodra je daar aan komt als niets vermoeddende icter, dan ben je toch echt het haasje. Rot, maar waar.
Denk dat ik er ook maar eens de ho op ga zetten, het kost me alleen maar mijn vrije tijd en meestal krijg je er echt niets voor terug.
Alhoewel sommige van jullie het beter hebben getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brummers
  • Laatst online: 10-09 20:09
hoi,
ik repareer voor veel familie/vrienden/kennissen ook de pc's maar nu is me laatst wat overkomen dan kennissen brengen hun pc er zou een virus opzitten. ik de pc nakijken ja klopt virus verwijderd en gezorg dat alles weer goed loopt gelijk antivirus geinstalleerd geupdate ik denk mooi klaar.

pc laten ophalen en nog geen uur later bellen ze de netwerkkaart zou kapot zijn en het zou mijn schuld zijn, na veel gedoe een ander ntw kaartje meegegeven (onderdruk van ma en pa goede kennissen van hun) en ze zeggen dat alles weer werkt nu wil ik dit in de toekomst heel graag voorkomen.

ik laat de mensen de pc bij mij thuis al testen of alles werkt maar ik wil me nog verder indekken.

ik denk aan een formulier wat ze bij inleveren pc moeten tekenen zodat het voor eigenrisico is dat er niet gegarandeerd kan worden dat er geen data verloren gaat.

wat zou er in zo'n formulier allemaal moeten staan?

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 08:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

brummer schreef op 22 maart 2004 @ 21:10:
hoi,
ik repareer voor veel familie/vrienden/kennissen ook de pc's maar nu is me laatst wat overkomen dan kennissen brengen hun pc er zou een virus opzitten. ik de pc nakijken ja klopt virus verwijderd en gezorg dat alles weer goed loopt gelijk antivirus geinstalleerd geupdate ik denk mooi klaar.

pc laten ophalen en nog geen uur later bellen ze de netwerkkaart zou kapot zijn en het zou mijn schuld zijn, na veel gedoe een ander ntw kaartje meegegeven (onderdruk van ma en pa goede kennissen van hun) en ze zeggen dat alles weer werkt nu wil ik dit in de toekomst heel graag voorkomen.

ik laat de mensen de pc bij mij thuis al testen of alles werkt maar ik wil me nog verder indekken.

ik denk aan een formulier wat ze bij inleveren pc moeten tekenen zodat het voor eigenrisico is dat er niet gegarandeerd kan worden dat er data verloren gaat.

Zover zou ik niet gaan, maar heb wel eens zoiets meegemaakt.
Over het algemeen blijkt het achteraf gewoon een setting te zijn of zo.
Als jezelf iets sloopt, merk je dat over het algemeen wel.
Maar zo'n formulier maken vind ik wel erg ver gaan.
Wel stel ik altijd voor dat ze even komen kijken naar de werkende pc,
voordat ze de pc mee naar huis krijgen.
Dan zijn ze in ieder geval voorzichtiger met valse beschuldigingen.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Zoals bij vele hier: een herkenbaar verhaal :>

Ik vraag nooit geld aan diegene, maar ik kijk ernaar wat de ander voor mij doet en kan doen :P M'n buurman is automonteur geweest, dus die helpt mij wel eens als ik onder de auto lig... Voor de rest zijn er niet veel mensen in de familie die een PC gebruiken. Ik heb 2 ooms in de ICT, dus daar heb ik nooit 'last' van. Ik heb 1 neefje, maar die kan net lopen, dus die is ook (nog? :P) niet wijsneuzerig wat PC's aangaat.

Mijn ouders help ik wel altijd met de PC, alhoewel daar niet veel problemen vandaan komen, maar ze hebben ook nog geen internet op hun PC, dus daar kan nog wel verandering in komen zodra ze dat wel hebben. En aangezien ik thuis woon en geen kostgeld hoef te betalen, is het niet meer dan billijk dat ik ze gewoon met dat soort dingen uit de brand help :)

En bij mijn vriendin thuis staan 4 PC's. Ik heb de PC van haar broer samengesteld en gebouwd (vind ik gewoon leuk werk :)) en help 'm af en toe met problemen en op weg met programma's. Laatst nog samen met hem een 80GB HD'tje opgehaald en ingebouwd, WinXP er op gemikt en nog ingesteld. Dat ding draait als een tiet en nooit echt grote problemen, misschien 1x in de 2 maanden dat ie bij me komt met een probleempje. En gelukkig neemt ie m'n adviezen ter harte wat de do's en dont's zijn :) Iets meer dan een jaar een PC (en daarvoor nooit echt achter 1 gezeten) en dan zo weinig gekloot (en ja, hij heeft internet) neem ik m'n petje voor af _/-\o_

De PC van de zus van mijn vriendin heb ik niet onder mijn hoede, want dat ding is een drama..... Een één of andere beursaanbieding en dat ding heeft het vanaf dag 1 al niet goed gedaan.... Een paar keer aangeboden om er naar te kijken, maar geen respons op gehad... Dan zelf maar weten :(

En de PC van mijn vriendin...... Tja, mijn vriendin is een bijzonder geval.... O+ Zij heeft echt nooit problemen met haar PC. Die van haar is gevoelsmatig ook de snelste PC daar in huis. Ze heeft een oude PII 350 van mij gehad met WinXP er op en die was (in de praktijk) sneller dan de >1GHz'en van de rest :P Ze zet 'm ook zelf in elkaar en laatst heeft ze weer het oude spul van mij gekregen (1GHz Celly, Asus CUSL2-c, 256MB Mushkin 8) ) en er zelf in gezet _/-\o_ Ze is er alleen ook met mijn dure Zalman-koeling vandoor gegaan :D Ze beldde laatst alleen dat haar floppydrive het niet deed.... Maar dat kwam omdat die in de bios uitgeschakeld stond, want ik had er een IDE-LS120 inzitten, mooi telefonisch afgehandeld :)

Mijn moeder denkt ook wel eens dat ik voor die en die de computer wel even ga repareren.... NOT!! Kennissen van mijn moeder hebben (hadden) een een of ander vaag reisbureautje (Radar, belbus, ME Tours :X). Zij verdien(d)en hun geld met die computers, maar ze dachten dat ik het wel even voor niets ging doen... Niet dus..... Als ze zich zo'n echt bedrijf voelden gaan ze maar naar een winkel/computerservicebureau oid om de boel te laten fixen. :P

[ Voor 5% gewijzigd door McBoom op 23-03-2004 00:16 ]

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
Een groot deel van me kennis heb ik ook gekregen dor het sleutelen aan pc van bekende en kennisen.
Sinds nu een dik jaar werk ik bij een bedrijfs ict automatiseerder en doe ik de heledag niks anders als achter pc ziten en te klikken/typen :P
Daarom help ik de meestal kennisen/vriendenniet meer,
en dat leg ik met de bovenstaande reden uit en dat snappen ze prima,
soms als ik zin heb kan het wel, maar meestal heb ik gewoon geen zin meer na een dag werken.
En dan wil ik ook gewoon zwart betaald worden, denk aan 7,50 10, 15 euro per uur (kennis, bedrijf)
Vrienden is een ander verhaal, als ik nog wat tegoed heb dan leen ik een scooter voor een avond ofzo, of mogen ze me kebap en bios kaartje betalen, beetje aso om dan geld te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

cjdijk schreef op 22 maart 2004 @ 04:46:
Weer iemand die onnodig gaat formatteren, terwijl je ook de windows mappen kan hernoemen om daar later de data uit te halen na een schone windows installatie.
Toch opvallend dat veel mensen het blijkbaar leuk vinden onnodig extra werk te doen, hoewel een backup natuurlijk altijd verstandig is.
Verder ook opvallend dat velen hier het leuk vinden om tientallen keren opnieuw windows te installeren op dezelfde pc, elke keer als hij weer in de war is.
Toch wel bijzonder dat de meesten denken dat na die verse windows installatie, dat windows niet later opnieuw in de war gaat raken.
De vraag is niet OF windows in de war raakt, maar WANNEER.
Terwijl je met een Ghost image dat domme werk niet elke keer opnieuw hoeft te doen.
O ja, verplaats wel even je data zodat die niet in het image komt te zitten,
en dus geen data weg is na het terugzetten van de image. :P
Ik vergeet te zeggen dat die laptop problemen heeft met "Unable to read the security descriptors data stream." en volgens MS zou je moeten formatteren.
http://msdn.microsoft.com...ry/en-us/w2kmsgs/3205.asp

En in GoT heb ik niet veel gevonden:
Unable to read the security descriptors data strea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
hoi,

ik denk aan een formulier wat ze bij inleveren pc moeten tekenen zodat het voor eigenrisico is dat er niet gegarandeerd kan worden dat er data verloren gaat.

Wat dacht je van geen pc's repareren, van mensen die je gaan aanklagen ;)

Dus alleen directe familie.

En als ik iets niet gesloopt heb, zal ik het nooit en te nimmer vergoeden.

Als ik met iemands auto rijdt, en de motor loopt in elkaar. Ga ik dat toch ook niet betalen. Kijk als ik tegen een boom aan rijdt, is het andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Weer een klusje erbij. Kijken waarom een XP machine hele oude spellen niet pakt die onder W95 wel draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
hoi,

Was dit non profit, zoja dan vind ik dit triest,
jij maakt kosten en uuren, en je krijgt zoiets terug...
deze mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten
moeten maar is snappen dat het normaal is dat er iets tegen over staat..
Dat hoeft niet altijd geld te zijn..

Het feit dat je op deze manier denk zegt ook wel wat,
komop zeg, ben je nou echt je gezonde verstand verloren,
en zo wanhopig dat je je achter een formulier moet verschuilen?

"....dat er niet gegarandeerd kan worden dat er data verloren gaat"

LOL, 2de keer dat ik het lees, dit meen je toch niet hee :P

[ Voor 13% gewijzigd door Weezer-DC op 23-03-2004 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met FAMILIE MOET JE NIET HANDELEN, ALLEEN MAAR WANDELEN.

:) :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Wekkel schreef op 22 maart 2004 @ 23:30:
Weer een klusje erbij. Kijken waarom een XP machine hele oude spellen niet pakt die onder W95 wel draaien ;)
Snel opgelost, als ze niet draaien in compatibiliteitsmodus W95/W98, dan draaien ze gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:46

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

Ranzy schreef op 23 maart 2004 @ 17:17:
[...]

Snel opgelost, als ze niet draaien in compatibiliteitsmodus W95/W98, dan draaien ze gewoon niet.
vmd sound wil ook nog wel helpen...

verder allemaal bekende verhalen......
ik heb het redelijk opgelost... ik wil best helpen, als het mij uitkomt en jou ook.
Ik ga niet in m'n eentje achter jou pc zitten om jou problemen op te lossen, dat betekent dat ze dus zelf ook de tijd vrij moeten maken die ik nodig heb...

ben op het moment nog ICT student maar dat is binnenkort ook over.
tijdens een van mijn stages op een td gezeten en redelijk wat geleerd over reparatie's
Bij ons thuis ga ik dus tegenwoordig over de pc's heb 3 van de 5 in elkaar geknutseld en het delen van de i-net verbinding geregeld. Nooit echt veel problemen omdat buiten simpel internetten (msn + surfen) en geinstalleerde spelletjes spelen er niet zoveel mee gebeurt....
moet trouwens zeggen dat de enige gebruiker die echt veel problemen heeft met zijn pc (de vader van mijn vriendin) vaak toch naar zijn zoon toe gaat (die heeft ook flink veel verstaand van de pc's) en dat vind ik wel prettig omdat hij vaak met wordprefect enzo werkt waar ik niet echt ervaring mee heb heb wel een paar keer geholpen maar dan was de oplossing meestal meer logies denk en zoekwerk dan echt iets repareren
Heb een jaar of 2 geleden een flappie geregeld voor m'n dinnetje draait ook nogsteed fantasties en de problemen die ze heeft zijn meestal of zo basic dat ik ze via de telefoon kan oplossen of zo lastig dat ze em een tijdje kwijt is (meteen opschoonbeurt er overheen)

wat ik toruwens afgeleerd heb is altijd meteen even die handige dingen opschonen en aanpassen, ik vraag het meestal voor ik iets verander en laat ze zien wat er dan verandert of doe het gewoon niet

buiten de familie/vrienden kring doe ik trouwens ook niet vaak en dan meestal tegen betaling (al dan niet in natura) vrienden blijft een vriendendienst en ik ben ook duidelijk dat het dat is en niet meer en dat ze dus geen uitgebreide service van mij hoeven te verwachten. en op hun beurt doen ze dus ook weer dingen voor mij (automonteur, BOB, en nog wat van dat soort dingen) waardoor het gewoon gezellig is.

mijn belangrijkste advies aan de computer reparateurs is trouwens dit:

"if it aint broke, don't fix it!"

dus als je voor het ene komt zorg er dan voor dat je dat oplost en dat je verteld als er nog meer mis is volgens jou maar los het niet meteen op!
op deze manier weren ze namelijk hoeveel dingen je doet en zullen ze het dus ook begrijpen als je 2 uur bezig bent met 'even een NIC installeren' en weet je of ze zich er aan storen of niet (zo niet gewoon vanaf blijven)

maarja toch al weer een heel verhaal geworden zo....

offtopic:
disleksie is een van mijn handycaps dus spelfoeten mogen worden opgemerkt maar ik bedoel wat je begrijpt.

It's just a donkey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Laatst online: 08-09 21:50

switchboy

-ruimte te huur-

Hier iemand die voor de 4de keer dit jaar het blaster virus heeft... :o ;(

Vandaag dit gesprek gevoerd
>Heb je windows OOIT wel eens geupdate zoals ik zei na de vorige keer?
<eh nee...
>Heb je antivirus software
<Ja Norton
>welke versie
<Noemt versie
>geupdate?
<nee
:(
>staat live updater dan niet aan
<nee ik denk het niet wat is dat?
>*zucht*
lang tijd stil
< Wat moet ik nu doen
* switchboy denkt dan: Van je leven geen pc meer aanraken :X
Heb hem uiteindelijk geholpen. maar gelijk een stille hint gegeven dat als hij niet update hij niet bij mij meer om hulp hoeft te komen O-)

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Krijg ik een mailtje vandaag, met de een vraag over een mailtje, dat hij van tiscali had gehad. Dit mailtje had als attachment een virus.

Maar ik heb toch echt norton antivirus 2003 geinstalleerd, en hij heeft adsl. En hij update automatisch.

Dus hoe hij ooit een virus gekregen kan hebben.....

Ik heb zelf ook norton antivirus 2003, en bij mij delete hij die attachment gelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 23-03-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeker

Tweeker

1 + 1 = 3

mhr-zip schreef op 23 maart 2004 @ 21:07:
Krijg ik een mailtje vandaag, met de een vraag over een mailtje, dat hij van tiscali had gehad. Dit mailtje had als attachment een virus.

Maar ik heb toch echt norton antivirus 2003 geinstalleerd, en hij heeft adsl. En hij update automatisch.

Dus hoe hij ooit een virus gekregen kan hebben.....

Ik heb zelf ook norton antivirus 2003, en bij mij delete hij die attachment gelijk.
NAV 2003 heeft bij nog wel eens de irritante neiging om op een gegeven moment gewoon te stoppen tot een herinstallatie van norton :(

1 + 1 = 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
En een virusscanner is slechts valse veiligheid. Het beschermd je alleen tegen virussen die al bekend zijn. Als je virusscanner 1 keer per dag update, zeg om 12:00 's middags en het virus breekt daarna pas uit, dan ben je tot 12:00 de dag erna kwetsbaar. En als de scannerbouwer niet snel genoeg het virus heeft opgemerkt en een manier gevonden heeft om het virus te detecteren, dan nog een dag langer. Als dat virus ook nog eens je virusscanner uitschakelt (even de windows hosts file aanpassen en je scanner kan zijn update-site niet meer vinden) ben je helemaal de sjaak. (maar dat hoeven ze tegenwoodig niet eens te doen, gebruikers zijn dom genoeg om attachments te openen.

Een virus kan in een uur miljoenen PC's besmetten. Dus als jij denkt met een virusscanner geen virus te kunnen krijgen moet ik je zeer zwaar teleurstellen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RolandWitvoet schreef op 23 maart 2004 @ 23:23:
En een virusscanner is slechts valse veiligheid. (...) Een virus kan in een uur miljoenen PC's besmetten. Dus als jij denkt met een virusscanner geen virus te kunnen krijgen moet ik je zeer zwaar teleurstellen.
so true, maar wat wil je daar nou mee zeggen?
zonder virusscanner loop je waarschijnlijk tegen 100x zoveel virussen aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:17

Whuzz

Dodgeball!

Zoals elke nerd in dit topic ben (was eigenlijk) ik ook nogal vaak de klos. Nou heb ik het probleem dat ik ook nog eens autotechniek studeer én redelijk wat van electronica weet, dus als er een PC, Auto of ander apparaat waar ook maar één knopje op zit kapot is, dan weten ze mij te vinden |:(

Ik heb gewoon een paar regels ingesteld en dat scheelt al een hele boel.

1) Het kost geld. Niet veel, maar ik wil wat terug zien voor alle moeite en het voornaamste doel hiervan is om de drempel wat hoger te maken, zodat ze eerst zélf proberen en dán mij pas gaan vragen.

2) Voor elke CD die ik voor ze brand wil ik (minstens) 2 lege CD's of een euro per CD terug hebben. Dat klinkt een beetje zielig, maar op die manier hou ik zelf tenminste een voorraadje om zooi voor mezelf te branden.

3) Ik geef geen garantie. Als ik het niet voor elkaar krijg, jammer dan, dan moeten ze naar een echte professional. Als ik iets stuk maak is het ook voor hun rekening. Dat weten ze van te voren, dus niet zeiken achteraf.

4) Als ze gaan zeiken is het afgelopen. Ik ben gewoon een mens en ik probeer ze te helpen en ik verdien het niet om daarvoor een grote bek terug te krijgen. Ga je toch zitten zeiken? Ok, hier is je PC/Auto/Apparaat terug zoals hij er op dit moment bij staat, zoek het zelf maar uit. (en pech voor jou als ie op dit moment toevallig helemaal uit elkaar ligt, dat had je dan eerder moeten bedenken)

'Men' weet dat ik zo werk en gek genoeg gaat het sindsdien veel beter én vriendelijker. Door die regels zien ze eindelijk in dat het mij ook moeite en tijd kost en dat ik ook niet alles even in een handomdraai fix. Mensen waarderen het meer als het wél lukt en meestal krijg ik zelfs meer dan waar ik om gevraagd heb :)
Ik maak uitzonderingen als het gaat om dingen waar ik geen ervaring mee heb. Dan doe ik het gratis, om ervan te leren. Laatst een heel draadloos netwerk geinstalleerd bij iemand, was de eerste keer dat ik zoiets deed. Heeft me best wat tijd gekost met inlezen, zodat het allemaal in 1 keer goed en veilig zou zijn.
Kreeg achteraf nog wat geld toegestopt, terwijl ik nergens om had gevraagd. Ze weten aan welke kant hun boterham gesmeerd is ;)

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Laatst online: 17:06

megaleo

Special member

Vandaag bij een kennis ff naar z'n nieuwe office 2003 gekeken. Ze konden de activeringscode niet invoeren.
Ik erheen dus. Ik kijken. Nog eens kijken. B)
Hey dit is geen office 2003, dit is office xp. Hadden ze op de een of andere manier 2003 met xp omgedraaid. :?
Best wel leuk. Kan iedereen toch overkomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55

Lordy79

Vastberaden

Ik zie hele goede adviezen hierboven.

Heb het topic niet doorgelezen dus wat ik nu post is waarschijnlijk al eerder gepost:

als je maximaal 1 uur per dag/week/maand/jaar bezig wilt zijn met PC's van familie, dan plan je gewoon maximaal 1 uur per dag/week/maand/jaar in. Klaar.

En als er dan iemand belt die 3 weken moet wachten, dan doet hij dat maar. En als hij dat niet acceptabel vindt, gaat ie maar naar de lokale computerboer. Die fixt 'm waarschijnlijk ook niet a la minute en rekent minstens 50 euro per uur.

(ik ben trouwens niet zo'n freak dat ik computers mijn vrienden noem :o (zie topictitel)

[ Voor 13% gewijzigd door Lordy79 op 24-03-2004 00:00 ]

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...
Ik was laatst bij iemand, die me na 5 jaar (!) vroeg om zijn pc een beetje op te schonen. Sinds de vorige keer, dat ik er was, had hij wel een nieuwe gekocht.
Wat spyware verwijderd en wat dingen nagelopen, viel best mee allemaal :)

Gezellig zitten kletsen samen en ineens kwam het gesprek op zijn oude pc.
Die stond er nog, maar deed niks meer. Het bleek, dat alleen de stroom er te lang af was geweest en de BIOS-instellingen niet meer klopten.
Toen ik deze had goedgezet startte die pc weer op.
Een 486 nog met Windows 3.11 :D en lopen dat ie deed :9

Zijn dochter kroop er meteen achter en ging een spelletje doen, wat ze al jaren niet meer had gespeeld.

Dat maakt toch weer een hoop ongenoegen goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attie
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 13:23
Jongens ik heb de oplossing voor het "probleem" van het repareren van computers van kennissen:

Wanneer je weer bij iemand "helpt" gewoon dit topic even als startpagina instellen, misschien dat ze er dan over na gaan denken om de volgende keer weer jouw hulp in te roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Attie schreef op 24 maart 2004 @ 00:31:
Jongens ik heb de oplossing voor het "probleem" van het repareren van computers van kennissen:

Wanneer je weer bij iemand "helpt" gewoon dit topic even als startpagina instellen, misschien dat ze er dan over na gaan denken om de volgende keer weer jouw hulp in te roepen.
Ja maar mensen gaan dit niet lezen, daar zijn ze veel te lam voor.

Ik printe dat uit van spyware, voor me broertje en zusje.
3 pagina's, maar te lam om het te lezen!

"Ja, leg het zo maar uit, ik ga geen 3 blaadjes lezen."

:X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 10-09 01:41
mhr-zip schreef op 24 maart 2004 @ 01:03:
Ik printe dat uit van spyware, voor me broertje en zusje.
3 pagina's, maar te lam om het te lezen!

"Ja, leg het zo maar uit, ik ga geen 3 blaadjes lezen."

:X :X
En toen begon jij die drie pagina's voor te lezen.

Welk een lamlendigheid. Kan ik heel pissig over worden.
Heb ook heel veel moeten lezen om tot mijn huidige nivo te komen.
En dat waren geen drie pagina's ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

een goede virusscanner doet meer dan alleen bekende virussen afvangen. Een goede virusscanner hekent en onderschept ook code die uitgevoerd wordt die virale eigenschappen zou kunnen hebben, en daarmee ben je alsnog betrekkelijk veilig. Daarnaast is een linux based firewalletje met een harde policy (drop alle paketten waarvan niet uitdrukkelijk is verteld dat ze doormogen) ook een redelijke garantie op virusloosheid.

edit: was een reactie op gunhead, maar for some reason heeft ie er een dikke 90 minuten over gedaan om er te komen :?

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 24-03-2004 01:41 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De enige die ik op dit moment nog soms help met zn pctje is een bevriende glazenwasser die elke maand nog keurig mn raampjes lapt :P :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-09 11:01
Bekend verhaal .. ZEER herkenbaar. :|
Ik ben na een paar jaar gewoon bij iedereen geld gaan vragen en nu wordt het wat rustiger ineens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

switchboy schreef op 23 maart 2004 @ 20:59:
Hier iemand die voor de 4de keer dit jaar het blaster virus heeft... :o ;(
Tja, daar had ik bij de eerste uitbraak ook last van, wat bleek: Het blaster-gebeuren zat in SP1, wat rechtstreeks van Microsoft :P vandaan kwam (dus van hun server :r ).

Daarna meteen ff andere virusscanner/firewall en nooit meer last van gehad.

En toch ben ik al jaren een tweaker/bouwer/onderhouder van PC's (ooit nog een xt/8086 gehad).

edit:
Net een collega verteld dattie zelf z'n PC maar in elkaar moet zetten. Waarom ? Omdattie meteen aankondigde wel terug te komen als er ooits iets fout ging wat bij deze mensen "levenslange garantie" wil zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pluisman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 03-06 13:45
Het was weer feest.

Kleine nichtje was jarg en haar oudere broer (ongeveer 12 jaar) kon msn messenger niet meer gebruiken. Of ik er naar kon kijken.

Staat er een P4 1.8 met 128 mb geheugen met een performance vergelijkbaar met een 286. MSN messenger opstarten duurde zo'n 3 minuten. Ik log in, geen probleem. Ik probeer een gesprek op te starten met een vriend van me en de eerste foutmelding kwam al naar boven.

Tijd voor een virus scan, adaware en een nieuwe messenger.

Adaware: 370 objecten
Virusscan: 4 virussen (was nog niet klaar voordat ik weg ging)

Advies:

format C: , opnieuw installeren, niet meer te redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik help ook zeer regelmatig collega's en vrienden met problemen (om over schoonouders maar te zwijgen, die geven de muis nog elke dag eten). Laatst ook zo'n fijne vriend die kabelinternet kreeg. Ik had hem op zijn hart gedrukt om niets te doen tot ik NAV en de updates had geinstalleerd. Helaas overwon zijn nieuwsgierigheid, en ben ik een halve dag bezig gewesst om allerhande virussen en spyware te verwijderen. Daar word ik dus niet vrolijk van...
Voor de rest draai ik mij hand niet meer om voor een XP installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe-star
  • Niet online
Ik ben in de familie ook bekend als computernerdje (zie er niet zo uit hoor) En ik mag ook altijd alles doen. Broertjes slopen weer vanalles, ik mag het maken. Oom heeft hulp nodig, vooruit ik help wel even. Kennis wil een netwerk, oke ik kom eraan. Opzich vind ik het niet zo'n probleem, maar als ik zelf eventjes lekker zit krijg ik weer een telefoontje, ofdat ik eventjes langs kan komen, en ja, dan vind ik het toch wel kut. Want als ik nee zeg dan ben ik meteen onredelijk. En geld hoef ik er niet voor, vind ik ook zo hebberig staan. Maarja, als je een pc in elkaar sleuteld dan ben je veel tijd kwijt, dan verwacht je er ook wel wat voor natuurlijk.

Maar wie bekend wil staan als de computerkenner moet er ook wat voor doen, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eMKa
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Brilliant topic.

Ik voel met jullie mee, heb precies hetzelfde in mijn vriendenkring en met famillie.

Echter na als dit gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er voortaan geld voor ga vragen. Want echte vrienden gaan voor je door het vuur(dus dat zijn er weinig). En famillie, tja die heb ik haast niet.

Over illegale software: sure, het is toch niet mijn pc :)

En je verandert echt niet hoor als je er geld voor vraagt, je blijft even veel kennis houden.

Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40
Na alle huil verhalen nu dan eens wat positiefs...

Iemand bij ons uit de kerk belde op om te zeggen dat zun pc helemaal bagger liep en of ik eens langs wilde komen... Tuurlijk, geen probleem, en op een avond achter de pc met de heer des huizes.... beetje gepraat en tussendoor me erover verbaasd hoeveel zooi iemand op zun pc kan hebben enz...

Maar goed, ik vreesde ff voor de beruchte format, maar na alle spyware, virussen, handige progjes en kazaa te hebben verwijderd liep alles weer als een zonnetje. Gelijk wat accounts aangemaakt voor alle 4 de gebruikers, uiteraard zonder rechten, behalve de heer des huizes zelf. En na nog wat andere zaken te hebben gedaan liep alles weer helemaal perfect (defraggen , reg cleanen, jullie weten wel wat ik bedoel allemaal).

Ik naar huis, paar weken later gaat de telefoon en jullie raden het al.. Ik weer er naar toe en ik had gelijk mijn inschattingsfout van de vorige keer door... ook de heer des huizes geen rechten geven.. stomstomstom |:( ... Weer alles rechtgezet, vanalles uitgelegd, want ja.. de goede man bleef weer de hele avond kijken wat ik deed en ik lekker alles uitgelegd. Tenminste iemand die wil leren. :>

Toen ik wegging na een paar uur kreeg ik een envelopje in mijn handen gedrukt met de hartelijke bedankjes..... Tegensputteren mocht niet baten :+

Ik thuis de envelop opengemaakt en er zat gewoon ff 100 euro in!!! _/-\o_
Ja zegt die man: dan voel ik me niet zo schuldig als ik je weer eens bel....

Tring Tring... telefoon een tijd later weer... Ja, ik heb via de zaak een laptop voor mijn vrouw d`r eigen zaak aan huis en alles moet worden overgezet en netwerk moet worden gemaakt, ook draadloos, wat moet ik dan hebben/doen??.....

Hij had een usb modem, dus ik gelijk gezegd dat die de deur uit moest (ze hebben adsl btw) en wattie dan wel moest hebben. Kom ik daar een weekie later aan heeftie een prachtige Eminent adsl modem/wirelessrouter zeg... Mag wat kosten :9

Ik aan de slag en alles zat mee dus was ik in no-time klaar met netwerk aanleggen, zooi overpompen, alles beveiligen enz.... Pa blij, ma blij, kids minder omdat ze niks meer konden installen.

En tot nu toe loopt alles als een zonnetje al een paar weken.... Totdat de vrouw des huizes belde: Ja, de laptop kan `ineens` niet meer het internet op 8)7

Via de telefoon wat geprobeerd, maar dit is voor mij toch ff te lastig om via de telefoon te doen, dus binnenkort maar weer eens langs denk ik....

Ben ik gisteren in de kerk, komt die man naar me toe en knalt zo ff 60 euro voor me neer :*) Kijk, das nou nog eens leuk he gasten..... :Y)

Ach, en daarnaast hou in ook de pc`s van mun pa/ma en broertje in de gaten en als ik bij vrienden ben kijk ik vaak ook ff de boel na.... Kleine moeite en het scheelt je vaak uren die je anders kwijt zou zijn als het echt in de soep was gelopen na verloop van tijd....
Je wil niet weten wat sommige lui voor elkaar krijgen om te verzieken aan een computer.

Scheelt ook dat 2 vrienden van mij hardwaretweakers / computerbouwers zijn, dus als ik suffe vragen krijg dan kan ik ze altijd nog ff doorsturen... O-)

Ja, ik heb best een leuke hobby....

Ow ja, van die aardige man krijg ik ook iedere maand de computer totaal! voor nop toegestopt... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, ik sleutel aan me vaders pc, mijn 2 broers, 3 collega's en 2 vrienden, aan de ene kant is het soms wel leuk aan de andere kant (zie topic P4P800se Geen dual DDR met 2x512mb dane-elec niet en enorm tijdrovend.
Mijn enige voorwaarde is dat het wel windows xp is en een beetje recent pctje is, aan de blue screen w9x begin ik echt niet meer aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
d_marf schreef op 29 maart 2004 @ 01:39:
*knip*

Ik thuis de envelop opengemaakt en er zat gewoon ff 100 euro in!!! _/-\o_
Ja zegt die man: dan voel ik me niet zo schuldig als ik je weer eens bel....

*knip*

Ben ik gisteren in de kerk, komt die man naar me toe en knalt zo ff 60 euro voor me neer :*) Kijk, das nou nog eens leuk he gasten..... :Y)

*knip*

Ow ja, van die aardige man krijg ik ook iedere maand de computer totaal! voor nop toegestopt... _/-\o_
Hmmm, waar kan ik die beste man vinden? :? Haha :9
Hij is wel erg gul ja. Ik krijg ook wel eens een enkele keer iets meer dan ik vraag, maar zoveel meer als dat bij jou het geval is... nee :P
En dan ook nog een Computer Totaal! iedere maand voor nop. Hmm, nouja, ik heb zomaar de PCM voor nop voor 6 nummers van mn baas gekregen (Media Expresse). ;) :9

[ Voor 69% gewijzigd door Joen op 29-03-2004 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joe-star schreef op 24 maart 2004 @ 15:46:
Ik ben in de familie ook bekend als computernerdje (zie er niet zo uit hoor) En ik mag ook altijd alles doen. Broertjes slopen weer vanalles, ik mag het maken. Oom heeft hulp nodig, vooruit ik help wel even. Kennis wil een netwerk, oke ik kom eraan. Opzich vind ik het niet zo'n probleem, maar als ik zelf eventjes lekker zit krijg ik weer een telefoontje, ofdat ik eventjes langs kan komen, en ja, dan vind ik het toch wel kut. Want als ik nee zeg dan ben ik meteen onredelijk. En geld hoef ik er niet voor, vind ik ook zo hebberig staan. Maarja, als je een pc in elkaar sleuteld dan ben je veel tijd kwijt, dan verwacht je er ook wel wat voor natuurlijk.

Maar wie bekend wil staan als de computerkenner moet er ook wat voor doen, niet?
ja misschien wel maar zo had ik laatst een neefje erbij. dus was effe bij mijn oom en tante..
toen kwam er een andere tante binnen: "hey kom je zo nog even ik zit verlegen". kijk als ze niet eerst effe kunnen vragen hoe het gaat of effe groeten. het is toch niet normaal man overal waar ik ben krijg ik vragen erover. ik heb binnenkort op 29 april bruiloft maar ik zie er gewoon tegenop man omdat ik alleen maar vragen krijg.. ze begrijpen niet dat ik ook een keer rust aan mijn hoofd wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Bruiloft is natuurlijk wel hell.

Je kan geluk hebben, en dat er maar 2 man wat vraagt (had ik)

Ik denk dat het beste is (hoe dan ook) negeren, met de melding "Heb ik geen verstand van".

Of zorgen dat je binnen no-time wat biertjes naar binnen hebt gewerkt ("sorry, als ik wat bier op heb denk ik niet meer zo goed na over dingen, en kan ik verkeerde adviezen geven")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasgrif
  • Laatst online: 27-08 20:56
Dit is allemaal wel heel erg herkenbaar.

Op het moment zijn er vrij weinig mensen om me heen met pc-problemen.
Maar ik heb ook tijden gehad dat ik voor iedere kleine foutmelding gevraagd werdt, mijn moeder stuurde ook maar al te graag collega's op me af... Een van die collega's kreeg het voor elkaar om 2 verschillende pc's en een laptop compleet te vergallen.....
AAARGH

Als ik ooit nog op een verjaardag van dat mens kom, krijgt ze een kladblok en een telraam....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 02:08
Ik kan gelukkig sinds een poosje zeggen dat ik in de grafimedia zit en verder weinig verstand van computers ed. heb, omdat wij daar ook weer systeembeheerders voor hebben..

en voila, ze houden er meteen over op O-)

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethefox
  • Laatst online: 19:49
Duidelijk en bekend verhaal. Daarom heb ik een T-shirt gekocht dat ik toevallig tegenkwam: http://www.thinkgeek.com/tshirts/frustrations/388b/

Doet wonderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wordt in de familie idd ook altijd gebeld als er weer het 1 en ander mis is... Of als men ADSL aangeschaft heeft maar de kosten van een monteur wil uitschakelen :(

Nu ook, me oom heeft mij zelfs de hardware (router enzo) laten bestellen.
Laat dat nou net verkeerd geleverd zijn :X ISDN ipv analoog...
Routershop zegt dat ik het verkeerd besteld heb... ik zeg dat ze het verkeerd geleverd hebben... Pas een maand na de levering kwamen we erachter (toen wilde me oom het pas installeren), dus de bevestigings meel had ik allang nie meer.. ook wil de routershop het nie meer ruilen...

Nu zit ik dus met een mooi probleem :) OK, me oom zegt nog niet dat het mijn schuld is, maar ja, ik heb het wel besteld (en misschien toch wel misgeklikt)... gaat hem zo'n 140 euro kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
zo vandaag heb ik 4 afspraken staan...

eerste is een netwerk aanleggen bij iemand in zijn bedrijf. Vind ik oke
tweede is iemand die wat problemen heeft met branden (Volgens mij snapt hij het niet)
3de is iemand die geen beeld meer krijgt, och jee not againnnnnnnnnnnnnnn
4de is mijn buurman, maar die zit in mijn eigen netwerk :P

Afgelopen tijd erg druk gehad aangezien ik tijd vrij ben geweest, dus veel van dit soort klusjes gedaan

O ja, voor ik het vergeet, er zijn mensen die het voor elkaar krijgen om ~400 virussen in 7 dagen op de computer te planten... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADH_ED

ADH_ED

Hoogbevaagd

Ethefox schreef op 29 maart 2004 @ 13:31:
Duidelijk en bekend verhaal. Daarom heb ik een T-shirt gekocht dat ik toevallig tegenkwam: http://www.thinkgeek.com/tshirts/frustrations/388b/

Doet wonderen :)
_/-\o_ _/-\o_

* ADH_ED besteld er maar eens een van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ook hierzo erg herkenbaar. Bij buren/kennissen van me zelf doe ik 't meestal wel. Vrienden van me is meestal in 5 min's via msn oid opgelost. Maar verder....
Gister komt m'n vader naar me toe of ik er over wou denken om eens naar de pc's te kijken van een daklozenopvang, omdat een echte ict-er te duur is. Dan denk ik ook: "gaan we weer :( " . En al doe je 't niet, krijg je weer een een blik alsof je niks voor je medemens over hebt, en dat is nog 't vervelendst

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

SlinkingAnt schreef op 29 maart 2004 @ 14:21:
Ook hierzo erg herkenbaar. Bij buren/kennissen van me zelf doe ik 't meestal wel. Vrienden van me is meestal in 5 min's via msn oid opgelost. Maar verder....
Gister komt m'n vader naar me toe of ik er over wou denken om eens naar de pc's te kijken van een daklozenopvang, omdat een echte ict-er te duur is. Dan denk ik ook: "gaan we weer :( " . En al doe je 't niet, krijg je weer een een blik alsof je niks voor je medemens over hebt, en dat is nog 't vervelendst
Vooral het laatste is bij mij erg herkenbaar. Maar dan denk ik , als ik hetzelfde werk lever als die "echte ICT-er" waarom zou ik het dan gratis doen ?? Vaak is het heel wat werk om voor instaties als dat een netwerk in te richten e.d. .

Bovendien vind ik het wat anders om vrienden/familie af en toe uit de brand te helpen dan overal in gezet te worden als de handige gratis "klusserd" :(.

MAAR , ik heb mezelf voorgenomen om ergens maar maximaal 1 keer over de vloer te komen voor problemen . Dus als ik een bezoek breng aan iemand die alleen wat webpagina's bekijkt en wat MSN'd ... dan laat ik alles default staan en timmer ik handmatig alle settings geheel dicht (systeembeheer en bios b.v. ) . Op die manier merkt de gebruiker er niets van maar zal er weinig fout gaan . Ook raad ik altijd mensen norton ghost en een extra partitie aan en leg ik uit dat "deze diskette NOOIT overschreven of kwijt geraken mag" "hij is heilig" ;) . Ik heb gemerkt dat dat vaak werkt en als je dan ff de procedure uitlegd van het imagen (zo gebeurt , zelfs me ma de digibeet klasse 1 snapt het ) dan kan er praktisch niets meer fout gaan .

Dat was mijn mening int kort :)

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:39

TwoR

Gekleurde stippen

Ik doe alleen de PC van mijn ouders,broers en van me vriendin en als de ouders van me vriendin het heel lief vragen en ik er zin in heb die ook nog wel, aar verder helemaal niks alleen as er 25 per uur betaald wordt. En dan hoeft het voor veel mensen niet meer en dat vindt ik ook prima, maar ik snap niet dat er zoveel mensen zijn die dat gratis doen. Waarom zou je ook het is een vak je hebt er voor geleerd, veel dingen voor doorgelezen en wat dan ook maar ik zeg altijd mara zo voor niks gaat de zon op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Voor vrienden en kennisen doe ik het nog wel zolang ze maar geen misbruik van me maken. Ik vraag er nooit geld voor maar meestal krijg ik wel wat. Van kennisen meestal geld en van vrienden een gezellige avond en een flesje wijn oid.
Famillie doe ik niet. Komt alleen maar narigheid van. Tegenwoordig ga ik mede door deze dingen niet meer naar verjaardagen. Alleen maar gezeik.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom, ik fix, illegaal of niet, ze zeggen: wat ben ik je schuldig? Dan dan zeg ik (afhankelijk van de tijd, meestal niet meer dan een uur) 10 euro!, en zijn zijn we allemaal bij :).
Zo doe ik dat, gratis moet je het iig niet meer doen in deze tijd.
Familie, vriend, of onbekende.
Want dan gaat het al gauw zo van: Oh dat doet hij wel even, of: Ach, hij kan ons wel helpen als het niet lukt.
En dat kost mij dus weer oceanen aan tijd.

Nog zoiets: iedere keer de standaard woorden uitkramen helpt ook geen hol zoals:
Installeer een virusscanner.
Installeer absoluut geen kazaa/imesh en dergelijken (vooral voor gezinnen met van die tienermeisjes is dat nogal moeilijk ;) en ik ga niet uitleggen hoe je aan kazaa lite komt)
Installeer een firewall.
Installeer AD-Aware.
Update windows regelmatig. (hier is die: Het werkt toch goed? waarom updaten? eigenwijsheid erg lastig)

Maar iedere keer als je dat zegt en de volgende keer als je weerkomt staat kazaa er op, die kut ads vliegen je om de oren zogauw je de muis aanraakt, de viruscanner is nergens te bekennen om over een firewall maar te zwijgen.
En het dan ook nog vreemd vinden dat de pc "sloom" is en soms "vreemd" doet.....

Kijk ik kan wel langs blijven komen maar als ze lak hebben aan wat ik zeg komen we ook niet ver :P

Dan hebben we ook nog mensen die zeuren over hoe je hun pc repareert.
Bijvoorbeeld zeuren dat je een windows ME bootdiskette gebruikt om te formateren. en dat hun zeggen: Ik wil geen windows ME, ik wil windows 98!

Dit is zo'n beetje wel wat ik tegenkom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 13:25
Sinds ik overal windows XP heb geïnstalleerd, wordt ik tegenwoordig niet vaak meer lastig gevallen. Windows update doet zijn werk, norton Liveupdate ook, en adaware draait iedereen zelf wel regelmatig nadat ik ze bang heb gemaakt met hackers en zo. Als je dan ook overal dezelfde structuur aanhoudt, partities etc. dan ben je vaak snel klaar. En als je ervoor zorgt dat ze op tijd een nieuwe pc kopen, dan zit daar nette legale software bij, en zit je zelf niet zolang te wachten bij het installeren.
Gelukkig krijg ik nogal eens wat in natura uitbetaald, ben laatst uit eten gevraagd, en in het geval van mijn (schoon) ouders zie ik het een beetje als "terugbetaling", mijn ouders hebben immers jaren in mij geinvesteerd, zonder er geld voor te vragen....
En zolang ik geen weerstand ondervind als ik eens iets terugvraag, (bv het lenen van een aanhangwagen afgelopen weekend) vraag ik nooit een vergoeding.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khaine
  • Laatst online: 11-09 21:32

Khaine

Python liefhebber

MisTraller schreef op 29 maart 2004 @ 16:46:
Sinds ik overal windows XP heb geïnstalleerd, wordt ik tegenwoordig niet vaak meer lastig gevallen. Windows update doet zijn werk, norton Liveupdate ook, en adaware draait iedereen zelf wel regelmatig nadat ik ze bang heb gemaakt met hackers en zo. Als je dan ook overal dezelfde structuur aanhoudt, partities etc. dan ben je vaak snel klaar. En als je ervoor zorgt dat ze op tijd een nieuwe pc kopen, dan zit daar nette legale software bij, en zit je zelf niet zolang te wachten bij het installeren.
100% agree . Dat bedoelde ik met "dichttimmeren ". Je maakt het bijna onmogelijk om nog een fout te maken door de foute software te installen . Nu alleen nog northon-ghost en een procedure (documentjes op de D-schijf , waar de D voor Documentjes staat ) en dan kan het niet meer stuk .

Laatst ook bij een collega , ze belde op dat windows gek deed . Na 10 minuten en 1 floppy was alles terug . Zei helemaal blij , ik maar 10 minuutjes geholpen :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees hier net van die gesprekken die ken ik ook wel :x

Illegaal turk (sorry voor de turken onder ons, maar hij wou iets niet legaals en is een turk dus ja hoe moet ik hem anders noemen? begrijp me niet verkeerd, hij is een goeie maat van me :P):
Heb jij office 2000?
Ikke: Jawel
Illegaal turk: Kun je die voor me branden?
Ikke: Nee
Illegaal turk: Waarom niet?
Ikke: (vaag lulverhaal) Jah ik emuleer alle cd's van mijn hardeschijf af, het zijn ISO's maar op de 1 of andere manier issie "corrupt" en dan kan ik hem niet fikken. (M.A.W: Ik ben te lui :P)
Illegaal turk: Kun jij aan 1 komen dan?
Ikke: Jawel
Illegaal turk: Wanneer dan?
Ikke: Uh kweenie, ergens volgende week.
Illegaal turk: Okay.

*volgende week (geen dag speling)

Illegaal turk: (geen hallo ofzow, nee direct:) Heb jij office 2000 al?
Ikke: Neu
Illegaal turk: Wanneer dan?
Ikke: Ik heb net iemand ff gevraagt, donderdag. (nu lieg ik)
Illegaal turk: Okay.

Toen had ik um die donderdag maar gefikt om vant gezeur af te zijn.
Maar sindsdien eigenlijk nooit (afkloppen, ik kan zomaar liegen ;p) niet iets illegaals gefikt voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaRealKnuf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-11-2024
Woot... wat een topic... Je hebt wel wat los gemaakt, mry007!
Heb je verhaal in Word gegooid en eens rondgemaild in vriendenkring... Ben benieuwd wat het losmaakt ;)

Het irritantst blijft nog wel dat je noeste arbeid ongedaan wordt door een ongetwijdeld goedbedoelende maar zeer onhandige oom/buurjongen of wat dan ook... Meestal mag je dan ook nog komen bewijzen dat die oom/buurjongen het verprutst heeft...

Laatst zei ik een kennis uit het dorp, die vroeg of ik nog eens wilde helpen, dat ik die fles wijn voor de eerste keer nog niet gezien had... Kwartje was gevallen, want paar dagen later stond er een kistje met een boekenbon... Moet je wel weer langs gaan natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leerling
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-08 15:29
Ik herken dit helemaal.

Ik rommel zelf ook al een jaartje of 10 met computers en weet er ondertussen ook aardig wat vanaf. Ik doe nu ook ICT-opleiding en werk bij een ICT-bedrijf.

Toen kennissen dat hoorden was het hek helemaal van de dam. Ging m'n moeder naar school om m'n zusjes te halen, komt ze thuis met vragen van kan jij die en die even bellen, want zijn computer doet het niet goed. Niet 1 persoon, maar de eerste dag gelijk al 3! Dus ik zeg tegen haar dat ze het allemaal kunnen bekijken. Voor vrienden en familie wil ik wel wat doen. Dan ben ik echt niet de beroerdste, maar als het van die vage kennissen zijn die je alleen van gezicht kent en nooit wat tegen je zeggen dan mogen ze het van mij echt in hun broek doen...

M'n moeder de volgende dag weer naar school en tegen die mensen gezegd dat ik het heel erg druk had. Ja, zeiden ze, dat geeft niet. Als hij tijd heeft moet hij maar bellen.
Ja natuurlijk, ik moet hun bellen als ze problemen hebben. Dacht het niet!!!

Zegt ze dat die en die ook nog gevraagd hadden of je even langs wilde komen, maar ik heb gelijk maar gezegd dat je er geen tijd voor had.
Ze zoeken het allemaal zelf maar uit en van hun heb ik nooit meer wat gehoord 8)

Vrienden help ik graag zolang ze niet elke week op de stoep staan of me gek bellen over met kleine pietluttige zeur vragen.

Het gaat mij echt niet om het geld. Ik wil best iets voor iemand doen, maar ik wil ook tijd voor mezelf over houden. Een tijd geleden zat ik gewoon elke avond aan een pc van iemand anders te sleutelen en kwam ik niet eens meer aan m'n eigen pc toe. Daar heb ik toen ook van geleerd. Tegenwoordig 'plan' ik gewoon een x aantal uur vrije tijd in voor mezelf. En aangezien ik nu een opleiding doe en werk, heb ik heel weinig vrije tijd over (die besteed ik bijna allemaal voor mezelf) en knutsel dus bijna niets meer aan andermans computer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Ik herinner me inderdaad dat ik voor een (op zich heel geschikte) vriend van mij van twee - door hem bij het grof vuil gevonden - oude lijken van computers een werkende in elkaar heb geklust. Daar had ik ook nog eens 16M EDO-RAM van mezelf bijgeprikt, uit mijn oude, op zich nog werkende computer.

Daarnaast heel ingewikkeld allerlei (inderdaad, illegale) software geïnstalleerd, ben er bijna mee klaar, zegt 'ie: "Ja, maar, dat is Engelstalig, da's niet zo handig" ...

Nou _is_ hij dislectisch, maar daar was ik ook niet zo blij mee. Ik ben een hele zondag (ochtend, middag én avond) aan het klussen geweest. Daarna heeft hij nauwelijks nog naar die compu omgekeken, onder het motto 'te traag, te moeilijk, etc.'

Word je ook niet blij van ... :(

[ Voor 5% gewijzigd door rclahsen op 16-04-2004 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over virussen gesproken, ik was 2 weken weg van huis, kom thuis, zet de computer aan. Ik denk "wat is dat ding toch traag". Ik zet ad-aware aan..570 meldingen..zet NAV aan..11000 files geinfecteerd.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-09 08:21
Wat een goed topic _/-\o_
Laats weer even wat voor school aan het doen bij een bekende.
Mjah, ik krijg mailtjes dat ik een virus heb en hij wil geen mail meer verzenden.
Ik ff checken, nou allemaal mailtjes van ze provider e.d dat hij een virus heeft.
Lezen ho maar. Nou ik ff zijn NAV checken want die stond erop, ik helemaal blij :*)
Last updated: * - * - 2002 :|
Hmz, ok ff updaten. Wil hij niet want tjah virus erop. Even tool voor betreffende virus gehaald. Toen zij ik nog volgens mij heb je 16000 geinfecteerde bestanden om heb ff de gek aan te steken natuurlijk :+ Gaat dat ding scannen is hij klaar 15901 bestanden geinfecteerd. Had ik toch goed geschat dacht ik zow :*)
Maar het is echt om gek van te worden soms. Vooral mensen zonder viri scanner. Met virussen uit het jaar 0 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ook ik kan hier van genieten :)

Ik ben dan geen IT'er (wel in spé hoop ik ;)) en het gebeurt bij mij thuis op veel kleinere schaal.
Ik ben de enige die een beetje sjoege heeft van hardware en eventuele programma's. Dan is daar mijn zus (20) die alleen weet hoe het apparaat aan moet en hoe ze kan MSN'en, en nog wonderbaarlijker >> Photoshop gaat prima. Maar een simpele crack ergens overheen draaien of Google.nl raadplegen is te veel voor haar.

Ook mijn buurman (gerformeerd kerk-ganger dus: geen tv in huis) kwam op mij af om hem te begeleiden bij de aanschaf van een nieuwe pc voor de kinders. Zijn definitie van nieuw is helaas wat achterhaald: hij verwacht een bak waarmee je dingen kunt die pak em beet 4 jaar geleden hypermodern waren. Is daar nou hulp bij nodig...

Ik heb er op zich geen problemen mee (vooral met laatste probleem niet), maar dat mensen soms/vaak zelf niet de moeite nemen om onderzoek te doen vind ik vervelend. Ze verwachten te snel te veel van iemand die er wel (een beetje) verstand van heeft. En als dit al op mijn leeftijd (17) gebeurt en ik nog naar de HBO moet dan wil ik niet weten wat me na mijn studie te wachten staat :) Ik ben betreft computers absoluut geen persoon die niemand wil helpen alleen de meest simpele dingetjes beantwoord ik met: Google.nl

P.S. (gerformeerd kerk-ganger dus: geen tv in huis) == absoluut geen offence voor de mensen hier die naar de kerk gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 12:34

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Ach ja blijft leuk he aan PC 's knutselen.

Ga elke week vrijdag 's middags even bij m'n zus langs koffiedrinken.Ze heeft een Kapsalon en aangrenzend heeft iemand een kantoortje.De PC die d'r staat heeft ie via mij. Kijk er altijd wel ff na onder het motto voorkomen is beter dan genezen daar d'r nogal wat belangrijke data op staat. Vanmiddag zat ie d'r zelf ff achter.Nou heb ik hem behoorlijk goed opgevoed na een megacrash vorig jaar terwijl ik op Rhodos zat :*) .

- Open geen onbekende meel
- Gebruik geen Kazaa ook al is het nog zo makkelijk
- En niet op pRon/warez sites komen
- Update regelmatig , alles staat op auto maar d'r wordt wel eerst gevraagd.
- Druk nooit zomaar op OK

Nou gaat alles goed maar vanmiddag was d'r dus een virus update drukt ie op Cancel ipv OK :+ |:(

Verder kijk ik wel voor echte vrienden en famillie. Help ze bij het samenstellen van een configuratie en geef software-advies kost ze wel een pizza/portie chinees en wat bier als het lang duurt. En anders een wederdienst.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Laatst online: 10-02 23:00
nou ik kan alleen zeggen dat ik het met de startpost eens ben, het enige wat moet worden vervangen is "IT-er" door "scholier".

Maar je moet er gewoon geld voor vragen, simpel :) als ik naar een PC kijk zeg ik 30 euro, flap flap, done. Voor simpele problemen kijk je dan even, maar zodra het afgeven van de PC is ga je rekenen. Gewoon doen; ze zijn al blij dat er iemand naar kijkt. Voor je aller-aller beste vriend is het wat anders natuurlijk.

Over het software probleem: idd, mensen verwachten dat je altijd alles klaar heb staan op schijfje. Nu zal ik niet zeggen dat ik thuis niets heb liggen (ik ben al blij dat ik m'n harde waren kan betalen) maar liever niet. Ik draai nu op een groot deel van m'n PC's linux. Maar ik moet de eerste buurman die bij het woord linux niet zegt "watte?" nog tegenkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het meestal niet zo'n ramp... zolang ze maar beseffen dat als het kapot is dat ik er niet voor opdraai (ik krijg niet betaald dus ik ga hun dan ook niet vergoeden en ze kiezen er zelf voor). Ik ga d'r niet haastig naartoe. Ik doe niet meer dan nodig was (dat je hele pc het liefst wil formatteren maar gewoon enkel doen wat ze willen). Alles aan hardware kost hun gewoon geld (ik ben geen sinterklaas). Familie en vrienden/kennisen vind ik zo best (na 2x weet je ook wel wie wel en wie geen bedankje geeft en daar kom je dan ook niet meer).

Zo had ik laatst een maat die mij op zonnige dag effe opbelde of ik mijn winxp effe wou brengen naar een huis van zijn vriend en effe z'n pc wou installeren (ik had die vriend volgens heb wel eens "gezien" in de kroeg). Dat was het ergste wat ik ooit heb mee gemaakt en toen ben ik ook echt flink over de zeik gegaan. Het lompe was dat ie het nieteens begreep dat dat vreemd was wat hij vroeg.

zitten overgens ook wel leuke kanten aan: het gezicht van een maat van je bijvoorbeeld als je hem verteld dat die 1000 meldingen met ad-aware grotendeels van porno komen >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2004 21:55 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.