sleutelen aan bevriende pc's

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 13.290 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik bekijk het gewoon van persoon tot persoon en probleem tot probleem

Zo overlaatst een kennis van me die pas gebouwd heeft en een tweedehands pc'tje met printer gekocht. Het enige probleem was dat ze dat printertje niet aan de praat kreeg. "Of ik, tegen vergoeding natuurlijk, alsjeblieft even langs wou komen". Ik spreek af om zondag tegen tweeën even binnen te wippen, krijg ik meteen nog een rondleiding in het huis. Na een kwartiertje was het probleem gefixt, lekker nog wat koffie en zo... al met al een uur of drie daar geweest.

Op zo'n moment wil ik dus echt geen geld he... Heb me kostelijk geamuseerd en zat eens niet alleen thuis... leuk toch

Nu kan het best gebeuren dat, als die vriendin nog es belt en ik ga langs, dat ik dan wèl 10 EUR / uur vraag. Een beetje afhankelijk van werk/amusement verhouding dus.

Zèlfs voor héle goeie vrienden kan ik toch onmogelijk uren en uren gratis besteden? Tuurlijk ga ik dan niet de volle 10 euro per uur vragen, maar toch wel iets hoor... In dergelijke gevallen zeg ik ook al snel van, doe me eens een flesje wijn cadeau, of zo. Vind ik best wel gezellig

Tuurlijk zijn er ook ènkele personen die ik droogweg vertel dat ik de pc moet meenemen naar de zaak om daar te herstellen wat ze 62 EUR / uur kost.

[ Voor 13% gewijzigd door Yoeri op 12-03-2004 11:24 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken het verhaal. Wat ik ook veel meemaak is dat ze advies vragen waar te kopen en welke spullen. Dan geef (gaf inmiddels.....) ik altijd een advies met een aantal alternatieven. Ook gaf ik altijd aan wat en waar vooral NIET te kopen.

Ik heb nu al meerdere keren meegemaakt dat ze dan juist kopen waarvan je geadviseerd had het juist NIET te kopen. Argument is dan altijd dat ze een speciaal prijsje konden krijgen blaberdiebla... :r

Dan krijg je 1 of 2 weken later telefoon: Het werkt niet, kun je even langskomen? :X Ik ben er nu een aantal keren ingetuind, maar heb nu toch echt besloten deze mensen in het vervolg lekker te laten stikken. Ik wil me er niet langer aan irriteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uit het leven van zo maar een systeembeheerder :( :

om problemen te voorkomen doe ik installaties thuis, wanneer ik dat wil, zo
min mogelijk en tegen een vast tarief. en dan dat gezeik als je geld wil zien. ik vraag dus 35 euro om een pc te installeren, een xp instalatie met alle updates en partitionering kost toch al gauw drie tot vier uur. moet ik hem ook nog bouwen vraag ik 50 euro. en ze willen iedereen zwart betalen, maar niet de computerguy! want dat is hun hobby en de jouwe toch ook? nog erger zijn de mensen die hulp vragen en toch niet doen wat je hen opdraagt te doen. want de verre kennis van de overbuurvrouw heeft een collega wiens partner een vriend heeft die een schoonzoon heeft die iemand kent die zegt dat het anders beter is.

de interieurverzorgster
"kun je mijn pc eens nakijken? heb jij dan een pc? ja, maar die doet zo vreemd en isdn werkt ook niet." dan krijg je dus een paar weken oude paradigit onderhanden die standaard geïnstalleerd is: dus 1 grote partitie. en de extra isdn adapter gewoon naast de standaard modem erbij gezet, met hetzelfde irq! maar de foto's van de kid moeten er wel af. kostte dus al twee uur om die op een cd te krijgen, want hij was uitstekend geïnstalleerd. daarna dus geïnstalleerd. verhip. xp herkent niet de benodigde drivers. nergens dus te vinden op internet. dan maar de recovery terugzetten. en deze aanpassen. binnen een uur nadat ze de pc hadden opgehaald gaat de telefoon. internet werkt niet. aangezien ik nog geen rijbewijs had zijn ze me toen komen halen. toen heb ik maar alles aangesloten want stekkers insteken is wel erg moeilijk. een dag later. internet werkt niet meer. "wat heb je veranderd? niets!" weer er naar toe. manlief had de telefoonkabel eruit getrokken om de usb camera aan te sluiten.....

een ex-collega
even een dvd-writer inbouwen, werk van een paar minuten dus. helaas. writer ingebouwd. daarna wilde ik zijn brandsoftware updaten via internet. helaas werkte zijn internet niet meer. "wat vreemd, vanmorgen werkte alles nog". heb ik dus twee uur liggen te kloten in de registry om alle dialers, spyware en redirectors eruit te krijgen voordat ik weer de homepage van de brandsoftware kon bereiken......

de vriend van een ex-collega
de vriend heeft een pc-prive project gehad en ik heb hem de pc geïnstalleerd. de dag voor kerst gaat de telefoon. "ik kan niet internetten maar wel mailen? wat heb je geïnstalleerd? niets. wat heb je veranderd? niets. breng hem maar langs na de vakantie ik wil nu geen vreemde pc's meer zien". krijg je uiteindelijk de pc onderhanden en wat blijkt? volgeinstalleerd met allerhande software, waaronder kazaa en bijbehorende troep. eerst weer een uurtje in de weer om alle dialers, redirectors etc te verwijderen. eindelijk startte iexplorer weer met mijn gevraagde url op. vreemd, niets. na een kwartiertje zoeken kreeg ik het briljante idee om in de firewall te kijken. jawel hoor. meneer had de iexplorer de toegang tot internet verboden. ik dus bellen. "je had niets geïnstalleerd? alleen maar wat ik nodig heb. maar waarom zeg je dat dan niet? ik mag op mijn pc toch wel installeren wat ik wil? jawel, maar als ik erom vraag wil ik ook een eerlijk antwoord en je had ook al niets veranderd. nee heb ik niet. dus de ieplorer komt vanzelf op de lijst van programma's die niet naar buiten mogen communiceren? wat is dat?" even een uitleg gegeven over een firewall. "oh ja, ik herinner het me nu. ik kreeg steeds van die waarschuwingen dat iemand probeerde in te breken en toen heb ik maar op blokkeren geklikt. waarom zei je dat niet toen ik je vroeg of je wat
veranderd had. ja hallo, ik herinneren me dat nu pas weer" ..........

een andere ex-collega
"hallo jemp, kun je mee gaan kijken voor een nieuwe pc in duitsland want daar is het toch goedkoper? prima ik ga wel mee" kom je in aken, loop je diverse zaken af. "goed wat wil je hebben en wat is je budget? 1500 en alles zo snel en groot mogelijk. prima, gaan we even wat eten en in de tussentijd zoek ik uit waar we gaan kopen. kopen? ik heb geen geld bij me. maar je wilde toch een pc kopen? jahaaa, maar eerst moet ik kijken hoe duur het allemaal is!". dat had ik dus gvd ook op internet kunnen opzoeken, weer een middag naar de klotuh....
meer dan een maand later belt de ex-collega weer. "hee, jempy, gaan we naar aken? waarvoor? ik heb het geld om mijn pc te kopen! prima, gaan we vrijdagmiddag." vrijmiddag, aangekomen bij hem. "gaan we niet met jouw auto? waarom? die is groter! maar het is ook mijn benzine en jouw pc, niet? owkee, pakken we de mijne wel" aldus werd er vertrokken richting aken. "heb je het geld bij je? nee, pin ik daar wel. dat kan niet. hoezo niet? aken is duitsland en duitsland is buitenland en daar kun je alleen pinnen bij een geldautomaat en niet in de winkel. owkee, dan pin ik wel bij de automaat. gaat niet. waarom niet? omdat het buitenland is en je dus maximaal 300-500 euro bij een vreemde automaat per dag kunt pinnen, vrij weinig pc dus. gvd, dit is toch europa man, wat een gezeik." dus rijden we terug naar een postkantoor. weer een vertraging van een half uur, maar daarna toch echt vertrokken naar aken. "had je niet kunnen tanken? hoezo? volgens mij rij je al op de reserve. ik had toch gezegd dat we jouw auto moesten nemen?" dat werd dus tanken in duitsland. na een kwartier aan de kassa hebben staan te bakkeleien komt de ex-collega terug naar de auto. "jesus wat duurde dat lang? ik kan niet pinnen met mijn giropas. maar dat heb ik je toch net verteld! ja weet ik, hoor er maar over op. maar toen heb je toch maar contant betaald? nee, dat kom ik nou halen....." weer een half uur naar de klote. uiteindelijk toch de pc gekocht en bij mij thuis gekregen. geïnstalleerd. "hij is klaar, kom hem maar halen. wat halen, breng je hem niet? nee. en wie sluit hem dan aan? jijzelf. dat kan ik niet! is niet moeilijk, ieder stekkertje past maar op 1 manier". aldus wordt de pc opgehaald. binnen een uur gaat de telefoon. "mijn internet werkt niet. dat komt omdat je @home nog moet instellen. heb jij dat niet gedaan? nee. waarom niet? omdat jij de gegevens niet meer had. " afijn, ik lul hem er door heen en zeg nog dat hij alles moet opschrijven. "mijn internet doet het nog steeds niet. klopt, je moet die gegevens invullen. ja maar die heb ik niet heb ik al gezegd. daarom heb ik gezegd @home te bellen. owkee." na lang kloten krijgt @home de pc weer op internet.
een week later, vlak voor kerst. "hoi jemp, alles kits? nog wel. hahaha, ik bel zomaar". op de achtergrond hoor ik de pc piepen. "verdorie wat nou? wat wat nou? mijn pc doet het ineens niet! zomaar ineens? ja! terwijl je mij belt? ja! toeval? ja, echt wel." pc bleek zo'n opstartschijf niet meer te zien. "kan je langskomen. nee. waarom niet? geen zin. kan ik dan bij jou langskomen? nee. waarom niet? nog steeds geen zin. maar dan heb ik geen pc met de kerst! en ik kan momenteel geen computer van derden meer zien. ja, ik wil wel spelen met de kerst!". de volgende dag toch maar gekeken naar de pc, gelukkig had ik een recovery-dvd gemaakt. binnen een uur gaat weer de telefoon. "hè jemp, mijn internet werkt niet! klopt, je moet de @home gegevens aanpassen. heb jij dat niet gedaan dan? nee. waarom niet? omdat jij die gegevens niet bij je had. maar die heb ik dan niet meer. heb je niets opgeschreven? nee! dom hè". uiteindelijk weet @home de pc weer vlot te krijgen.
een dag later. "hallo jempy, hoe gaat ie. wat nu weer? mijn pc is weer gecrashed en ziet de harde schijf niet meer. dan is oftewel je harde schijf defect of de controleer op het moederbord. en dat betekent? dat je terug moet met je pc. wanneer gaan we? we? ja, ik praat geen duits. dan wordt het tijd om te leren. ja, maar je kunt me niet alleen laten gaan. ik ga echt niet mee. maar dan kan ik niet spelen met de kerst. dan moet je nu je pc afbreken, in de auto stoppen en naar de winkel rijden. wat ben jij een vriend zeg. nope, ik ben je vriend niet alleen een kennis wiens geduld op is". uiteindelijk blijkt de hd defect en na twee maanden wachten krijgt hij een nieuwe. (voor de kenners: ik heb al meer van dergelijke garantiestaaltjes gehoord over HIQ Aachen).
"jemp, ik heb een hd. breng maar langs dan maak ik hem in orde. kun je dat niet bij mij doen? nee. zeik, ik wil spelen". uiteindelijk is de pc tenslotte in orde en meneer komt hem halen. nog dezelfde avond gaat de telefoon. "jemp, mijn internet werkt niet. dan weet je nu toch wel wat te doen. nee. heb je niets opgeschreven? nee, ik kan dat toch niet". probeer ik hem met veel pijn een moeite er doorheen te lullen maar het lukt hem niet. "wat nu? bel @home maar weer eens en schrijf op wat zij je laten doen. maar de helpdesk is al gesloten! dan bel je morgenvroeg. maar ik wil eindelijk eens spelen. dan had je moeten luisteren en opschrijven wat je moet doen".
sindsdien niets meer gehoord van deze gast. ik heb hem van de week wel online gezien op msn..... ook bedankt voor alle moeite.........en dat voor de paar euro.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel herkenbaar.

ook ik heb jarenlang aan bevriende of zelfs kennissen van vage kennisen hun pc sleuteld maar ik ben er mee gestopt.

1. er geen eer meer aan te behalen, als je gaat kijken waarom een pc raar doet staat ie vol met spyware en virussen, je benne uren bezig met schoonmaken , en een halve dag later staan ze weer voor je neus met dezelfde problemen. en jij krijgt de schuld , want jij hebt het vorige x niet goed gedaan.

2. mensen betalen duizenden guldens voor een pc, maar lachen je uit als je ze vertelt dat ze ook een handboek (windows voor dummies of zo) moeten kopen.

3. als je 1 x aan een pc sleutelt mag je de rest van je leven terug komen bij elk probleem. want jij hebt er immers aan gesleuteld.

4. ruzie krijgen met mensen als je niet gelijk in je auto springt om hun probleem op telossen (wat je verdomme als 100 x hebt opgelost maar ze steeds weer veroorzaken door allerlei spyware troep te installeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 11:55:
Ik ken het verhaal. Wat ik ook veel meemaak is dat ze advies vragen waar te kopen en welke spullen. Dan geef (gaf inmiddels.....) ik altijd een advies met een aantal alternatieven. Ook gaf ik altijd aan wat en waar vooral NIET te kopen.

Ik heb nu al meerdere keren meegemaakt dat ze dan juist kopen waarvan je geadviseerd had het juist NIET te kopen. Argument is dan altijd dat ze een speciaal prijsje konden krijgen blaberdiebla... :r

Dan krijg je 1 of 2 weken later telefoon: Het werkt niet, kun je even langskomen? :X Ik ben er nu een aantal keren ingetuind, maar heb nu toch echt besloten deze mensen in het vervolg lekker te laten stikken. Ik wil me er niet langer aan irriteren.....
Herkenbaar :D

Zoals ik al zei: de PC moet supersnel zijn en alles kunnen maar het mag niks kosten. En einde van het liedje is dat ze zich in de winkel ineens geen ruk meer van jouw adviezen aantrekken. Zo van 'ach, het zal wel meevallen en hij zal wel overdreven hebben.. 't is immer een computer freak'.

En zodra ze erachter komen dat je gelijk had mag je wel weer komen opdraven om de shit op te lossen :r

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat mij ook mateloos irriteert is computer analfabetisme.

je kent het wel , opeens niet meer begrijpend kunnen lezen als de tekst in kwestie op een beeldscherm staat ipv op papier. "foutmelding ?! oh je bedoelt die ingewikkelde tekst op het scherm ! dat weet ik niet hoor "

of dat ze denken dat je fucking jomanda ben.

"ik krijg een foutmelding !" , "welke dan ? " , "ik heb hem al weggeklikt maar wat moet ik nu doen ?". 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 12:26:
heel herkenbaar.

ook ik heb jarenlang aan bevriende of zelfs kennissen van vage kennisen hun pc sleuteld maar ik ben er mee gestopt.

1. er geen eer meer aan te behalen, als je gaat kijken waarom een pc raar doet staat ie vol met spyware en virussen, je benne uren bezig met schoonmaken , en een halve dag later staan ze weer voor je neus met dezelfde problemen. en jij krijgt de schuld , want jij hebt het vorige x niet goed gedaan.

2. mensen betalen duizenden guldens voor een pc, maar lachen je uit als je ze vertelt dat ze ook een handboek (windows voor dummies of zo) moeten kopen.

3. als je 1 x aan een pc sleutelt mag je de rest van je leven terug komen bij elk probleem. want jij hebt er immers aan gesleuteld.

4. ruzie krijgen met mensen als je niet gelijk in je auto springt om hun probleem op telossen (wat je verdomme als 100 x hebt opgelost maar ze steeds weer veroorzaken door allerlei spyware troep te installeren.)
Nummer 2. wil ik iets over zeggen
ik kwam bij mensen die hadden een boek voor windows (dummies)
maar ze hadden geen geduld ervoor om alles door te lezen (zeiden ze zelf)
nou dan heb ik zoeits van "jah hoor"

ze willen alles kunnen met de pc maar willen er niets voor doen..
ze zijn te lui om even iets op te zoeken op internet of zo..

die spyware net zo.
je installeert een pc
en metteen knallen ze (waar je bij aan zit)
winMX en Overnet en Kazaa++ er op en andere shit..
ja dan kan ik er niets meer aan doen :(

ze zorgen er zelf voor dat die pc zo sloom en traag word en dat de startpagina veranderd.. ik ben wat makkelijker geworden en zeg meestal gewoon "ik kan het oplossen maar dan ben ik er heel lang mee bezig " "ik adviseer een schone instalatie van windows".

laatst ook had ik een format gedaan ze wisten dat alles er af ging (ik heb ze nog gevraagd of ze nog iets willde behouden "neej dat was niet nodig")

bellen ze me op of ik langs wil komen want ze waren foto's kwijt van een vis die ze hadden gevangen..
GVD GRRRRR hier kan ik dus niet tegen tegen dit soort dingen.

EDIT
je bent om 17.00 vrij rond half 6 thuis je stapt de deur binnen (na een dag werken op een afdeling met "domme" gebruikers). en de telefoon gaat
of je niet metteen even langs kan komen om de webcam te instaleren want het dochtertje van 13 kan niet op msn en ligt nu overstuur te huilen op bed..

moej nagaan dan heb je nog niet eens gegeten..
en daar kan je weer..

ik pas er voor hoor die domme dingen laat ze maar is de handleiding lezen of zoeken op iternet (ze willen alles maar kunnen niets)
word al crazy als ik dit typ en later weer lees

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 13:27 . Reden: aanvulling :D ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
JHMvP schreef op 12 maart 2004 @ 08:35:
Meestal help ik ze wel maar ik moet wél het idee hebben dat ze er zélf ook al wat aan hebben gedaan... O-)
dat is de hele clue met het helpen van vrienden/kennissen bij mij.

Ik ben liever 2 uur kwijt aan het herstellen van alle schade die ze aangebracht hebben tijdens het proberen om het zelf op te lossen, dan 5 minuten en dat ik voor elk klein wissewasje op kan komen draven.

En verder bestaat "vanavond" en "nu" niet, het is altijd overmorgen of later, aangezien ik vanavond en morgen geen tijd heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Magic op 12-03-2004 13:40 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

smallboy

N/A

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 12:47:
Wat mij ook mateloos irriteert is computer analfabetisme.

je kent het wel , opeens niet meer begrijpend kunnen lezen als de tekst in kwestie op een beeldscherm staat ipv op papier. "foutmelding ?! oh je bedoelt die ingewikkelde tekst op het scherm ! dat weet ik niet hoor "

of dat ze denken dat je fucking jomanda ben.

"ik krijg een foutmelding !" , "welke dan ? " , "ik heb hem al weggeklikt maar wat moet ik nu doen ?". 8)7
Haha ik herken het... Nou ben ik gelukkig niet zo iemand die constant overal voor gevraagd wordt, maar ik heb wel ns zo'n oom die belt:

- Ja euh jij hebt toch ook urfan (ik moet het dus eerst gaan vertalen naar irfanview). Maar ook, ja die heb ik. Nou ik probeer zo'n foto kleiner te maken maar hij doet het niet. Ik dus uitleggen, typ waar 2048 staat 640 in ofzo. Ja maar hij is nog net zo groot. Dus ik weer gezegd: kijk nou eens bij de grootte, wat staat daar? 640 480... Juist, hij is WEL kleiner geworden, alleen met een resolutie van 800x600 zie je daar niet zoveel van. Die mensen denken ook dat ik precies weet welk scherm ze voor zich hebben, met welke foutmelding enzo. Zo irritant. Kost zoveel tijd om zo weinig uit te leggen.

Maar ja, het is er bij mij maar 1. Ik ken ook wel mensen die er veel meer last van hebben, zoals de topicstarter.
Die krijgen dan ook regelmatig te horen: kom je even langs (niet als vraag, maar meer een soort bevel). Die denken dat je het leuk vind om alle *&@#^-zooi op te ruimen. Die denken dat het wel goed zit als je een biertje geeft.
Tegenwoordig is die man ook zo slim om er gewoon geld voor te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel simpel: Mensen die vragen worden overgeslagen.

Als ik iemand wil helpen dan biedt ik het zelf wel aan. Anders krijgen ze van mij een heel kort antwoord : "RTFM!" De meeste mensen zijn gewoon te lui om even te googlen naar een oplossing voor hun probleem.
Ik vind het niet netjes om vrienden om geld te vragen, dus klussen aan de pc van een ander doe ik gewoon niet. Als je ze gratis helpt denken ze dat ze er ook gratis support for life bij krijgen. Dus dan blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ken ook veel mensen die ik heb moeten helpen omdat hun pc vernaggelt waren door spy- en adware. ik ben laastte een super duidelijk document tegengekomen waarin PRECIES staat wat er gebeurt als je dat hebt, hoe je er aankomt, hoe je er afkomt EN hoe je het voorkomt.

dit print ik standaard uit als ik naar iemand ga met een pc probleem. als je het wilt hebben moet je me ff toevoegen op MSN (************) :z :7

met dank aan Mhr_Zip voor het uploaden.

http://www.jkleinjan.cist...spyware%20en%20adware.doc

ook dank aan Hans.Solo voor het uploaden van het document in zip vorm.

http://www.hengstfootwear...ccie_van_DaMasterPNut.zip

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 14:48 . Reden: mirror erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:44
Grootste probleem bij meeste topic die ik gelezen heb, is SPYWARE ed.

Mijn vraag: Hoe kan je dat het beste verkomen?

Ik gebruik nu meestal spybot en spyblaster, kan je al veel blokkeren, maar niet alles.

[ Voor 28% gewijzigd door mhr-zip op 12-03-2004 14:08 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mha allemaal best wel herkenbaar.
mgoed, nu heeft iemand die altijd veel hulp nodig heeft me op msn toegevoegd
en dan vraagt ie wat, en dan zeg ik , nou kijk anders ff op google.
en dan is het zo van of jij dat niet ff kan doen.

en ook zo van , kom ff langs, met het idee van, die zit achter de computer en heeft dus toch niks te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mhr-zip schreef op 12 maart 2004 @ 14:08:

Search & Destroy heeft een Immunize functie waarbij je machine in de gaten wordt gehouden, maar ik heb geen idee hoe goed het werkt. Ik gebruik dat soort zut niet om m'n machine niet onnodig te vertragen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Allerergste wat ik heb meegemaakt is dat mensen je vragen (nahja EISEN ) dat je iets doet voor hun.

Ok je maakt zo snel als mogelijk een afspraak met ze ( 3 dagen later ). Die avond sta je voor hun deur op de afgesproken tijd. Bel je aan, doen ze de deur niet open.
Na 3 keer gebeld te hebben loop je pissed naar huis toe.

Bellen ze 's avonds op waarom ik niet geweest ben 8)7 . Dan vertel je dat je 3 keer hebt aangebeld. "Goh ik dacht al dat ik de bel hoorde, ja ik was de was aan het ophangen". }:O . "Dan loop je nu toch even mee.. "

Nou ik dacht het niet. Als mensen zo minachtend over afspraken doen houdt het voor mij snel op.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanpeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10-2022
Als iemand het vraagt wil er best naar kijken... zo leer ik er zelf ook van

en kan later ermee chanteren >:)

nou ja... je weet wel wat ik bedoel ;)

vanpeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

mhr-zip schreef op 12 maart 2004 @ 14:08:

Ik gebruik nu meestal spybot en spyblaster, kan je al veel blokkeren, maar niet alles.
Ik laat de mensen zien hoe spyware geinstalleerd wordt (bijv op*knip*.Geen.cracks.sites.ajb.am ) en vertel ze dat ze *ALTIJD* bij dit soort schermen op NO of CANCEL moeten klikken. Consequent. Verder installeer ik Adaware altijd en leg stap voor stap uit hoe dat werkt. En vertel ze erbij dat ze dat ong 1x per week moeten doen.

Voila..

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 12-03-2004 14:17 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08 02:10

Virgil

We're not alone

Mjah, zo ken ik het nog, Ik herken dit grandioos. Het probleem is, mijn moeder denkt precies zoals de algemene 'vrienden en kenissen'. Daarom moet ik ook morgen naar de andere kant van de stad om een computer te maken die _IK_ notebane geinstalleerd heb en volgens hun ook nog eens KAPOT heb gemaakt.

Like godverredomme ik heb d'r
A. Geen zin in
B. Ik ga zeggen dat het de laatste keer is dat ik help.

Echt niet normaal gewoon, zelf overal ja op antwoorden op internet (spyware) en dan _MIJ_ de schuld geven omdat ik winamp een keer heb geinstalleerd.

Gvd, rot toch op man.

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Maar kan je niet instelen, dat die dingen (spyware) nooit geinstalleerd mogen worden ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 13:58:
ik heb ken ook veel mensen die ik heb moeten helpen omdat hun pc vernaggelt waren door spy- en adware. ik ben laastte een super duidelijk document tegengekomen waarin PRECIES staat wat er gebeurt als je dat hebt, hoe je er aankomt, hoe je er afkomt EN hoe je het voorkomt.

dit print ik standaard uit als ik naar iemand ga met een pc probleem. als je het wilt hebben moet je me ff toevoegen op MSN (n_laurens@hotmail.com) of iemand moet zijn webspace te beschikking stellen.
offtopic:
Mail maar, als het interessant is voor een howto / FAQ (en belangrijk: er geen copyright oid is) weet ik wel een plekje :P

Maar inderdaad is spyware, virussen en dat soort troep iets waar je voor langs kan blijven gaan. Ik ga (maximaal!) 1 keer langs voor spyware etc verwijderen en geef dan "een speech". Alle volgende keren is het eigen schuld en formatteren ze zelf maar. Billen branden --> op blaren zitten zeg maar.

edit:
Mailtje is binnen, Google vertelde me dat het om de tekst van http://www.omewil.nl/artikelen/spyware.html gaat. Webspace is dus niet nodig, het staat er al :)

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 12-03-2004 14:36 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman64 schreef op 12 maart 2004 @ 14:12:
[...]

Ik laat de mensen zien hoe spyware geinstalleerd wordt (bijv op www.foei.jij ) en vertel ze dat ze *ALTIJD* bij dit soort schermen op NO of CANCEL moeten klikken. Consequent. Verder installeer ik Adaware altijd en leg stap voor stap uit hoe dat werkt. En vertel ze erbij dat ze dat ong 1x per week moeten doen.

Voila..
De tijden dat dat in 90% van de gevallen genoeg was, zijn al weer voorbij.
Als je mensen tegen spyware wil beschermen mogen ze geen IE draaien, het is zelfs nog een lachertje met max security settings.

Maar ik denk niet dat dit topic bedoelt is om het over spywarebestrijding te hebben. :P

On-topic:
Op een paar uitzonderingen na, doe ik eigenlijk niet meer aan het fixen van computers.
Mensen met een bad trackrecord mbt. spyware installs enzo kunnen het sowieso vergeten, al helemaal als ze het bewust installeren. :/
Voor vrienden vraag ik geen geld, hoewel ik van sommigen wel wat krijg.

(Vage)kennissen mogen normaal gesproken wel betalen, áls ik tenminste zin heb om eraan te werken, wat vaker niet dan wel is.

edit: slecht opgelet, danku F_J_K. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Jay
  • Niet online

D-Jay

LMFD!

zo ontzettend tr00
sinds dat ik een paar maanden geleden er de schijt van kreeg, heb ik gewoon tegen iedereen gezegt (op vrienden en familie na) dat ik 40 euro per uur kost en ik heb niets meer gehoord ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:01

scorpie

Supra Addict

Dit onderwerp is waarschijnlijk van toepassing op 9 v/d 10 tweakers die hier ronddwalen, dus tjah voor ons allemaal zal het wel erg herkenbaar zijn.

Dus ook ik heb dit, mensen bellen me op voor van alles, van herinstallaties tot het aanleggen van complete (wireless-)netwerken.

Ik ben tevreden met alles wat ik ervoor krijg, ik vraag er zelf niet om, maar ik krijg altijd wel een aardig bedrag voor het werk wat gedaan is.

Voor vrienden of familie verwacht ik niks, ik krijg daar dan ook niks voor.

Alleen wat me wel erg aan het irriteren is, zijn de kennissen van kennissen van kennissen etc etc etc...

"ja, of ik even de buurvrouw van de neef van iemands onderbuurvrouw wil helpen met het aanleggen van een netwerk."

Daar begin ik dus echt niet aan. Mijn huidige vrienden / kennissenkring help ik graag, al wordt ook dat steeds minder, maar aan die vage 7e rangskennissen begin ik gewoon niet.

Laatst kwam er een complete stranger aan de deur vragen of ik hem even kon helpen met het installeren van windows, hij kreeg het maar niet voor elkaar...
Gast, hoe de fock kom je aan mijn adres / waar ken je mij van?
En dan zeg ik dat ik bezig ben met het leren van tentamens en dan zeggen ze nog: ah joh, kost maar 5 minuten.

Maargoed, ik heb een lijn getrokken voor mezelf wie wel en wie niet geholpen kunnen worden.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ergste is nog wel als mensen je een week na de installatie opbellen met de mededeling: "De PC doet het niet meer, je hebt het niet goed gedaan." Als je dan langs gaat blijkt dat 'iemand' er 'zomaar' iets op heeft geinstalleerd heeft. Of die keer dat ik na een PC afgeleverd te hebben werd gebeld. "M'n scherm is niet goed." Sure, gewoon de VGA stekker gemold. Maar dat was alweer een ritje. Of een nozem die net een FW had geinstalleerd en ff met mij aan t ICQ'en was, die ineens kwaad aan de telefoon hing. "Je bent me aan het hacken! Ik zie het in m'n firewall. Ik bel zo naar UPC"
Die zelfde gup heb ik een keer gematst met een GF4MX voor 20 euro. Belt ie me 40 minuten later op. "M'n spelletjes doen het niet meer, en ik heb net de nieuwste Voodoo drivers erop gezet. Je hebt m'n PC gesloopt."

Die gup zie ik nooit meer, die heb ik gewoon verteld dat ie te dom was om een computer te bedienen. Ben ook diezelfde dag opgehouden met mensen te matsen. Heb nu veel meer vrije tijd, en als mensen over m'n schouder staan te kijken wat ik allemaal met m'n PC doe, en ze willen dat ook, zeg ik keihard: "Daar ben je niet slim genoeg voor."
Helaas is het vaak nog waar ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans.Solo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09 13:00

Hans.Solo

Tank n00bje :P

Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 13:58:

dit print ik standaard uit als ik naar iemand ga met een pc probleem. als je het wilt hebben moet je me ff toevoegen op MSN (************) :z :7
Dank Dank, kan ik mijn n00b usertjes weer ff bangmaken :P

Netjes inmekaar gezet, overzichtelijk, alle noodzakelijke topics worden behandeld.

kudoos m8 :)

mirror2 op de coorp webserver hier dus deze blijft wel een poos staan :

99 bugs in the code , 99 bugs in the code
Take on down and patch it up...
117 bugs in the code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Hans.Solo schreef op 12 maart 2004 @ 14:45:
[...]

Dank Dank, kan ik mijn n00b usertjes weer ff bangmaken :P

Netjes inmekaar gezet, overzichtelijk, alle noodzakelijke topics worden behandeld.

kudoos m8 :)

mirror2 op de coorp webserver hier dus deze blijft wel een poos staan :
Top document ;) , maar ik mis eigenlijk een stukje over websites (porn dialers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Laatst online: 12-09 06:52

Mystikal

It never hurts to help!

Ik ben niet de grootste IT, maar ga gewoon al lang met computers om, ben niet bang om fouten te maken en zit veel op internet (GOT!) en probeer zo mijn problemen op te lossen. Bijkomend voordeel is dat je natuurlijk heel wat leert...
Maar een paar maanden geleden was het echt te gek voor woorden.Ik had op een of andere manier een virus opgelopen.. best lang zitten kloten (meerdere avonden) en het schoot maar niet op.. Veel zoeken, proberen, nog meer zoeken en nog meer proberen.. Na een weekje had ik het voor elkaar en draaide die weer.
Ik was het toch een beetje beu en wilde een nieuwe PC kopen en zet deze zelf in elkaar. Mijn oude PC had ik aan een vriend verkocht, maar ik moest nog wat overzetten (HD nam ik mee over op mijn nieuwe). Goed dus ik had nu reeds 2 PC 'open' liggen. Vervolgens wilde de oma van mijn vriendin (+/- 78) ook een computer... Ja vraag maar even aan 'Mystikal', die kan wel wat regelen. Ik regel via mijn werk een pentium 3, met 17 inch scherm en toebehoren voor de zeeeeer schappelijke prijs van 60 euro. Maar ja, die moest natuurlijk nog wel even geinstalleerd worden en even van binnen nagekeken (veel stof en ratelde erg hard). Dat was dus nummer 3 die open ligt... Vervolgens zit iedereen te zeuren dat hun PC niet klaar is, en mijn PC wordt minder waard nieuw in de doos... Ik werk ook gewoon hele dagen en ben vroeg weg en laat thuis... Maar daar heeft niemand begrip voor. Want Oma wacht op haar computer en met die vriend is het al niet veel anders....
Einderlijk PC oma af, maar ja software moet er ook nog op. Bij die vriend is het al nie anders.. Ja maar Mystikal, ik wil wel XP-Office-Virusscanner-Firewall-Kazaa en ga zo maar door....
Eigenlijk zijn we allemaal stik gek.. nu ik deze verhalen zijn wij over het algemeen gewoon te goed... We moeten ook gewoon tarieven gaan instellen... Tuurlijk even kijken bij ouders of schoonouders ofzo is okay...
Maar de werkster van de groenteman die betaald verdomme gewoon.... ik zit er niet voor mijn plezier..
ik zit ook liever te gamen dan te sleutelen na mijn werk...

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

-bookmarked het topic- :P

We kunnen zo een praatgroep beginnen, haha :)
#GOTpraatgroep :P

Was pasgeleden bij een vriend van mij, toevallig zag ik een mooi Shuttletje staan:
"eej, mooi ding, wat doe je ermee" Bleek dattie net een HD had geRMA'd en nu problemen had met deze HD (dacht ie)
Bleek er dus een evil spyware/troajn ding op te staan, lekker explorer.exe naar de 100%. Nu is die vriend van me geen noob, maar hij had zowiezo zo weinig tijd..mede omdat ie veel zwart erbij doet..zowel pcwerk als tekenwerk. Hij had heel weinig vrije tijd en baalde ervan dat die bak zo gek deed.
Dus ik zei "laat mij er maar es ff naar kijken". Nou, half uurtje later was alles prima in orde, geupdate en voorzien van FireFox,adaware,spybot search en destroy en spywareblaster. Had em verteld wat ik van IE dacht, en hij wilde maar al te graag firefox proberen. Hij was keiblij, en dat in een half uurtje werk, en hij installeerde meteen ook zelf z'n gewone pc met alle tools :) Kan ook altijd bij hem terecht als ik films zoek of games. Mooi toch? :)

Dan krijgen we het verhaal van de via via opdrachten:

Gast die een brander ingebouwd wilde > prima
Had ie een webcam die niet werkte/die ie niet geinstalleerd kreeg, simpeler kan het niet (philips stap voor stap) maar goed :P Levert geld op (is hier in het dorp, anders brengen ze em langs) Wel krijg je dan "ohja dit en dit werkt ook niet" maar die tijd werd gewoon betaald! Werd niet lastig over gedaan.
Vroeg ie nog: "is een nieuwe pc voor mij nodig" Vond van niet, alleen internetten en mailen, tiepmiepen kan je prima @ celly 400.
Belt ie de volgende keer : mn ADSL werkt niet. Kom ik daar, nieuwe Packard Bell (de horror..) die ie helemaal niet nodig heeft..en een ADSL aansluiting die wel werkte, maar dus opeens ermee gekapt was. Na een hoop gepruts ging ik naar huis met geld (of course) met de melding: storing, bel tiscali maar. Bleek dus dat zn zoon zn ADSL wachtwoord had veranderd :P
Toen later had ie toch maar een andere webcam (logitech, dus ik vond het prima) waarvan het geluid uitviel. Toen begon ie irritant te doen
"ja kan je em niet vanavond installeren? " Nou nee, ik moet werken en heb m'n 2 vrije dagen erna ook helemaal volgepland.
"Kan je echt niet eerder komen?" Nee, bovendien klinkt dit erg naar een software instelling. Donderdag kan ik pas.

Maar wel blijven proberen he..het o zo herkenbare "die heeft vast niks beters te doen" :/ Maar idd: het bleek een instelling in MSN te zijn (zucht) dus belde ie op om te melden dat het inderdaad een instelling was.
Nu kun je zeggen: had het ding geinstalleerd, 15euro geincasseerd..klaar
Maar nu heeft ie 2 dingen geleerd:
1) Eerst zelf logisch nadenken over het probleem
2) 2Dutch komt niet op commando langs

Al mijn andere negatieve pc ervaringen lossen zichzelf op: die mensen krijgen de melding "kom em maar brengen, a 15euro per uur kijk ik ernaar " ...en daar hoor je dan niets meer van. Hail to that :)

Me schuin-tegenoverbuuf vraagt wel eens kleine dingen aan me, maar die is in de 60 en die internet en mailt er (veilig) op los: geweldig! :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tenesmia
  • Laatst online: 04-07 20:57

Tenesmia

First Sergeant

Wat ook prima werkt is ff langsgaan, de boot op de cd-cdrive zetten, XP erin gooien voor ze, en dan als ie aan het formateren is zeggen dat ze rest zich eigenlijk wel vanzelf wijst ...

Die zut van MS tijdens het installeren doet ze dan ook nog es geloven dat ze wel heel dom moeten zijn om dat niet te kunnen, en eigenlijk word ik nog maar heel zelden gebeld hierna ... :D

Ad Astra Per Aspera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Verwijderd schreef op 12 maart 2004 @ 14:38:
als mensen over m'n schouder staan te kijken wat ik allemaal met m'n PC doe, en ze willen dat ook, zeg ik keihard: "Daar ben je niet slim genoeg voor."
Helaas is het vaak nog waar ook.
Grappig, maar het is niet slimheid dat mensen ervan weerhoud om ook maar een beetje handig te zijn in het gebruik van een PC. In feite kan iedere aap die kan lezen ook Windows installeren, Linux zelfs.
Ik ben naarstig op zoek naar apen die kunnen lezen om deze theorie verder te kunnen onderbouwen. Als iemand een lezende aap kent, gaarne contact met mij opnemen.

De grootste drempel bij het leren omgaan met een computer is dat het niet vanzelf komt, je moet er veel tijd en moeite insteken. Dit geld overigens niet alleen voor computers maar eigenlijk voor alles in het leven. Uiteindelijk willen die mensen dus eigenlijk ook helemaal niet zoveel verstand hebben van PC's als jij. Ze willen een magische toetsencombinatie hebben dat ieder probleem voor ze oplost en dat hebben ze!

Jouw telefoonnummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52

Bzzje

Negeren is vooruitzien

Stoor ik? "JA" O, maar da's niet erg, ik bel maar even

De enige mensen die ik help met het installeren van hun pc zijn mijn directe famillie en de directe famillie van mijn vriendin. Het voordeel daarbij is ook dat ze het nu wel een stuk minder erg vindt als ik thuis tot diep in de nacht achter de pc zit.

Ik wil eigenlijk liever geen geld voor het oplossen van iemands probleem. Ik ben namelijk van mening dat als je betaald voor een service, je ook een vorm van garantie hebt. (zelf toegebrachte schade als spyware en virussen daargelaten). Meestal lossen we het op door langs te gaan, ik achter de pc, en dan daarna gezellig avondje en eten.
Wel irritant als dan vervolgens de reactie is als je daar achter zit "jah, dat spul interesseert me toch niet."
Om die reden doe ik het dus alleen nog maar voor famillie. Als het jou niet interesseert dat ik jouw pc kom fixen, dan fix je hem maar lekker zelf.

Of van die mensen die inderdaad eerst het neefje, collega, etc. hebben laten kijken.
Dan kan je de troep die zij maken op gaan zitten ruimen. ik heb met de mensen die ik help afgesproken alleen te helpen als zij _alleen_ mij bellen om het probleem op te lossen.

Het verkopen van hard/software aan goede bekenden doe ik idd ook niet aan. levert alleen maar problemen en mijn mening bij tweedehands verkoop is. Het werkt, je ziet dat het werkt, succes. Doettie het bij jou niet meer, dan is dat jou probleem, had je maar niet die kaart onder je snelbinders moeten doen.

Negeren is vooruitzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

BurningSheep schreef op 12 maart 2004 @ 15:41:
De grootste drempel bij het leren omgaan met een computer is dat het niet vanzelf komt, je moet er veel tijd en moeite insteken. Dit geld overigens niet alleen voor computers maar eigenlijk voor alles in het leven. Uiteindelijk willen die mensen dus eigenlijk ook helemaal niet zoveel verstand hebben van PC's als jij.
Als je heel eerlijk bent: eigenlijk is het ook belachelijk dat het werken met een PC zoveel kennis en inzicht vereist. Plug and play betekent meestal dat iemand met voldoende kennis en ervaring het wel aan de praat krijgt :+ Als je eens ziet met hoeveel technische meuk je als simpele gebruiker wordt geconfronteerd als je met een PC werkt. Met de software kunnen werken is stap 1, maar dan is er nog genoeg shit om je systeem in de soep te draaien.

Wij hebben de neiging om ons zelf opgedane kennis en ervaring te beschermen omdat we er veel tijd in hebben gestoken, en dan de simpele gebruiker als dom en lui af te schilderen. Niet altijd helemaal eerlijk. Als je als computer-analfabeet een PC'tje koopt dan werkt het lang niet altijd out of the box, je moet gaan werken met software die vaak onlogisch in elkaar zit en matig interoperabel is, wordt meteen geconfronteerd met gevaren zoals virussen en spyware (wasda??!) en als Windhoos weer eens een nieuwe driver volautomagisch voor je installeert en daarmee je systeem instabiel maakt, is het einde oefening :P

Eigenlijk zou het niet zo moeten zijn dat mensen een paar jaar ervaring nodig hebben om een beetje met een PC om te kunnen gaan. Je kunt leren autorijden in een paar weken als je wilt, maar fatsoenlijk met de PC kunnen werken vergt heel wat meer tijd en vallen en opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe herkenbaar :|

Kwam er laatst een maat naar me toe: "Wat heb je nou weer op mijn computer gedaan?"
Ik had geen flauw idee waar hij het over had en liet dat blijken.
"Ja, mijn computer deed laatst zo raar, en omdat jij zoveel van computers weet, dacht ik dat jij me zat te hacken..." 8)7

Ging laatst bij m'n ouders eten. Komt me vader: "Ik kreeg laatst een email van Microsoft, of ik even iets wou installeren, maar ik krijg een foutmelding."
Ik: "Een schermpje met zo'n schildje toevallig?"
Pa: "Ik heb iets doms gedaan zeker..."

Het valt me trouwens op dat iedereen tegenwoordig een firewall heeft geinstalleerd, omdat ze dat een keer ergens hebben gelezen, maar dat een virusscanner als overbodige luxe wordt gezien :|

En ik erger me altijd dood aan mensen die klagen dat hun PC zo traag is.
Klik dan niet overal JA op...

Van de week nog. Kom je bij iemand eten. Heeft 'ie ook nog even een vraagje over z'n computer. Het eten was lekker, dus waarom niet.
Probleem: PC is traag (as usual).
Start je de PC op, staat die vervloekte paarse aap te springen, samen met een 20-tal icoontjes in de system tray :X
Gek hè?

Ook zoiets:
Vriend van de moeder van m'n vriendin belde: "M'n nieuwe ADSL aansluiting doet het niet. Ik heb alles zoals in het boekje ingesteld."
Ik: "Heb je de helpdesk al gebeld?"
Hij: "Helpdesk?"

Andere vage bekende: "Hoe moet je met Word bladibladibla?"
Ik: "Daar heb je een speciale toets voor, namelijk F1."
Zij: "Bedankt!"
O-)

Ik zou een tijdje geleden een nieuwe PC installeren voor m'n schoonmoeder.
Verzoek van mij of ze de data die ze wilde bewaren in een mapje op de oude pc wilden zetten.
Ik: "Is dit echt alles wat je wilt bewaren?"
Zij: "Ja hoor, de rest kan weg."
Ik zag de bui al hangen en heb toch maar haar gehele Mijn Documenten meegekopieerd.
Bleek het mapje "bewaren" vol te zitten met snelkoppelingen naar documenten :+

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Eigenlijk zou het niet zo moeten zijn dat mensen een paar jaar ervaring nodig hebben om een beetje met een PC om te kunnen gaan. Je kunt leren autorijden in een paar weken als je wilt, maar fatsoenlijk met de PC kunnen werken vergt heel wat meer tijd en vallen en opstaan.
Ik zou het willen omdraaien: mensen geven zo 2000 euro uit aan een cursus autorijden (waarna ze de rest van hun leven langzaamaan steeds slechter gaan rijden), en ze verwachten dat ze een PC (let wel: het meest veelzijdige apparaat in huis) meteen kunnen bedienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

Exirion schreef op 12 maart 2004 @ 15:52:
[...]

Als je heel eerlijk bent: eigenlijk is het ook belachelijk dat het werken met een PC zoveel kennis en inzicht vereist. <<KNIP>>
Aan de andere kant zijn er met een computer ook wel 1001 dingen mogelijk. Audio, video, spellen, i-netten in diverse vormen, DTP, tekenen, tekstverwerken, agenda, kaartenbak, enz, enz.

En -alles- moet dan makkelijk & snel gaan? Tja... Autorijden kost je een x-aantal lessen, elke taak die je serieus op een computer wilt doen óók. Alleen voor dat laatste zijn veel mensen niet bereid moeite te doen...En ze hebben ook niet door dat je voor het onder de knie krijgen van elke taak moeite moet doen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas!
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-08-2024
@Exirion
Daarin heb je gelijk, ik meld dat ook vaak als mensen tegen me klagen. En zo heb ik nog wel meer ideeen over een pc. Eigenlijk denk ik dat de eindgebruiker namelijk geen pc wil maar een aparaat dat amuseert, en dat dat dan pagina's met info of spelletjes of berichtenservices zijn dat is de klant om het even. Als ie maar vermaakt wordt, zijn (on)nodige info krijgt of kan communiceren op goedkope wijze zonder al te opdringerig te zijn (telefoons zijn een hel :)). Dat men dan uiteindelijk bij een pc uitkomt, mjah dat schijnt nu eenmaal het meest bekende te zijn dat de markt biedt. Dat dat verder eigenlijk ook overkill is aan complexiteit en processorkracht, stroomverspilling en andere resources, mjah. Ikzelf ben het dan ook meer eens met de visie van bedrijven als lg en mS inmiddels ook, dat je eigenlijk gewoon interfaces in je huis wil naar die behoeftes en dan een centrale unit hebt die dat zonder dat de gebruiker het weet of kennis nodig heeft aanstuurt. Maar goed ik schat zo in dat dat zeker als mS de enige is die daar achteraan gaat op software gebied we nog een lange, hobbelige weg te gaan hebben met crashende koelkasten en exploderende wasmachines.
Het zal niet voor niets zijn dat ms en sony zo schermen over de next-gen home-multimedia-entertainment-expereience-system (TM)(r) ipv consoles.
En nog even dit. Laten we wel wezen. Ik heb ooit eens wat geklooid op een mac. Ik moet zeggen dat ik wel enorm onder de indruk ben. Dus de keuze is er, alleen mensen willen veel voor weinig en/of weten niet beter. Dan zal je me wel weer willen verwijten van tja, dan moeten ze zich alweer verdiepen. Maar bij luxe goederen doet de koper dat toch meestal wel enigszins. Komen ze dan thuis met een windows pc dan is dat hun eigen fout.

hmm wat kan ik toch een hoop vaag en ontopic (?) blaten :)

[ Voor 2% gewijzigd door F_J_K op 12-03-2004 17:12 . Reden: $ -> S, laten we het gezellig houden en geen kinderachtige verbasteringen gebruiken :* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuke post dit. en true. dit is mij ook vaak overkomen, dat ik zo een avond bij een vriend of familielid zat op een pc te installeren. nu vraag ik er gewoon geld voor (hint) dan komen de mensen al lang niet meer zo vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bas! schreef op 12 maart 2004 @ 16:19:
Eigenlijk denk ik dat de eindgebruiker namelijk geen pc wil maar een aparaat dat amuseert, en dat dat dan pagina's met info of spelletjes of berichtenservices zijn dat is de klant om het even. Als ie maar vermaakt wordt, zijn (on)nodige info krijgt of kan communiceren op goedkope wijze zonder al te opdringerig te zijn (telefoons zijn een hel :)).
Juist, en in principe moet dat ook kunnen. Het probleem is alleen dat softwareontwikkelaars meestal technici zijn die moeite hebben zich in de a-technische gebruiker te verplaatsen ;)
Ikzelf ben het dan ook meer eens met de visie van bedrijven als lg en m$ inmiddels ook, dat je eigenlijk gewoon interfaces in je huis wil naar die behoeftes en dan een centrale unit hebt die dat zonder dat de gebruiker het weet of kennis nodig heeft aanstuurt.
Sterker nog, dat is de toekomst. Op den duur zal de PC een veelzijdig apparaat voor de kundige liefhebbers zijn, en zullen de simpele gebruikers beschikken over kant-en-klaar spul om hun 'simpele' entertainment uit te halen.

Maar ik moet je een illusie armer maken: er zijn tientallen/honderden bedrijven research en ontwikkeling aan het doen om dat mogelijk te maken. Philips werkt bijvoorbeeld aan 'The Connected Planet'. Microsoft en LG spelen hier maar een kleine rol, hoewel Microsoft aardig dominieert in het UPnP forum. Kijk ook eens naar dingen als DHWG.
Maar goed ik schat zo in dat dat zeker als m$ de enige is die daar achteraan gaat op software gebied we nog een lange, hobbelige weg te gaan hebben met crashende koelkasten en exploderende wasmachines.
Zal wel meevallen. Voor embedded toepassingen is Linux steeds meer de standaard ;) In veel Philips devices wordt een shift gemaakt van een ouder platform (proprietary) naar Linux.
Het zal niet voor niets zijn dat ms en sony zo schermen over de next-gen home-multimedia-entertainment-expereience-system (TM)(r) ipv consoles.
MS wil hun X-Box uitbouwen tot een entertainment systeem schat ik, maar daar houdt het mee op. Home Networking en dingen als Connected Planet zijn een stuk veelomvattender. Sony is uiteraard wel een CE company van grote betekenis, maar onderschat ook Samsung niet.

Toevallig ben ik zelf actief bij Philips op het gebied van Connected Planet en DHWG ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij is dit dus ook een heel erg bekend probleem. Je wordt door de hele straat gevraagd om te komen helpen en door bekenden en familie etc. Heb dus ook uiteindelijk het initiatief opgepakt om samen met een vriend van mij een bedrijf hierin te beginnen en als je ziet wat voor een vaart dat allemaal maakt. Wat kunnen mensen toch flink met hun computer prutsen. Mensen staan dan ook altijd al meteen klaar in de verdediging dat het niet hun schuld is.

Veel voorkomende beginnende gesprekken gaan als volgt:

Monteur: Wat heeft u dan precies eraan gedaan?
Klant: Nou helemaal niks, ik zat er achter en opeens deed dit of dat het niet meer

Dat is echt irritatie nummer één, want mensen durven het gewoon niet toe te geven wat ze hebben gedaan. Als ze je nu gewoon netjes vertellen, dan weet je als monteur al veel sneller wat er nu precies mis is.

Zo kreeg ik laatst iemand aan de telefoon (en hierbij hebben we ook een nieuwe computer geïnstalleerd): 'Ja sinds dat u de laatste keer hier was, zijn al mijn films op de computer omgedraaid'. Met andere woorden: 'Wij hadden iets fout gedaan'. Wat kwam er uiteindelijk uit. 'Een vriend in de familie wist wat leuks en had een codec-pack geïnstalleerd voor divx, xvid etc.' Hier zat dus een codec bij die de mogelijkheid bood om een film 180 graden te flippen (voor bijvoorbeeld een beamer). Hebben die meneer toch mooi een rekening gestuurd natuurlijk, want het was dus niet onze fout.

Zo ook wel eens iemand gehad waar de printer het echt totaal niet meer van zou doen. Na lang zoeken bleek uiteindelijk (en daar keek je heel makkelijk overheen), dat de printer op 'afdrukken onderbroken' stond. Ze hadden dus een keer op afdrukken gedrukt, maar wilde dat eigenlijk niet en in alle haast maar op onderbreken gedrukt.

Maar iets reperaren bij goede kennissen of familie brengt altijd nadelen mee als er iets fout gaat, want dan ben JIJ dus de schuldige... Maar ik verdom en vertik het om dan bijvoorbeeld iets nieuws voor ze te kopen. Dan krijg je weer van die dingen, 'ja maar de vorige keer was dit anders en deed dit het beter en zus en zo'.

Zo kreeg ik een keer bij een nieuwe installatie te horen: 'Alle bestanden die bij start-->documenten stonden zijn weg'. Maar mevrouw, daar staan alle bestanden die u het laatst heeft geopend. Als u nu alles weer een keer opent, dan staan ze er weer tussen. Maar ze snapte dus niet dat het ergens in de verkenner stond en daar kwam ze dan weer niet goed bij. Bleek dus dat die mevrouw maar altijd 7 bestanden gebruikte om iets bij te houden voor de bingo-club in een excel bestand. Pfff...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2004 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Over dat het geen geld mag kosten voor vrienden/familie. Zoals Hannibal uit The A-Team het ooit zei:

"If you keep paying peanuts, you'll end up hiring monkees"

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live &#039;till You Die

Ik vraag er nooit geld voor, mijn vrienden en familie geven uit eigen wil iets, het zijn dan ook geen Nederlanders natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ranzy schreef op 12 maart 2004 @ 19:09:
Ik vraag er nooit geld voor, mijn vrienden en familie geven uit eigen wil iets, het zijn dan ook geen Nederlanders natuurlijk. ;)
Nou moet ik zeggen dat Nederlanders ook wel willen betalen, maar je hebt van die enorme krenten erbij zitten. Zo heb ik een keer voor goede kennissen hun computer gerepareerd en alles netjes aangesloten. Ik ging naar huis en kreeg toen toch mooi 70 euro mee voor twee uurtjes werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Users-wouter
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-10-2007
Goeie topic. Komt me heel bekend voor. Ik heb voor dit fenomeen een eenvoudige oplossing: ik gebruik een Mac. Daarmee skip ik al 98% van de doelgroep :) Die 2% die overblijft en mij vraagt om iets aan hun Mac te doen, help ik alleen als ik zin heb. Dat ik ook een PC heb laat ik natuurlijk achterwege. Vaak wrijf ik het er juist nog extra in, zo van.. ja virussen, goh rot hoor, die bestaan niet voor een Mac. Of.. verkeerde drivers.. huh.. heb ik geen last van, op een Mac werkt alles omdat de hardware door Apple is samengesteld. Of.. hmm zeker een aanbieding van de Aldi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf 15 jaar en heb hier dus niet zo heel veel last van eigenlijk. Ik klooi wel lekker met computers en de buren weten dat ook.

Staat gisteravond het buurmeisje op de stop dat hun pc raar deed. Ze kreeg internet explorer niet meer geopend en word deed het ook niet meer. De pc was ook nog is ongelovelijk langzaam. :P als zij het komt vragen dan kan ik al geen nee meer zeggen. Ik dus ff naar me kamer gelopen en ad-aware ff gepakt.

Ik daar dus achter de computer. Vraag ik: oke, wat heb je gedaan voor dat ie zo raar deed? En wat heb je geprobeerd? Zij wist natuurlijk weer van niks :/ maar oke, ff ad-aware er over.............598 hits |:( 8)7 :X en het dan raar vinden dat de pc raar doet. oke, ik die zooi er af donderen en ff een re-boot. Kijken wat er met word is. Deed het dus helemaal niet meer......kijk bij program files......had het broertje maar ff de halve map geleegd om wat meer schijfruimte te krijgen |:( jah en dan doet word het niet meer he....

Alles er ff opnieuw opgeknald en nog een leuke avond verder gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 22:41

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ben zelf ook al bijna 20 jaar bezig in het vak en ik kan alles wat je hier schrijft bij mezelf terug vinden hier GING het net zo :+

de personen waar ik nog tijd voor maak om de pc zo snel als mogelijk is in orde te maken dat zijn mijn ouders en mijn zus (en zwager) .

voor de rest reken ik een uurtarief excl. voorrijkosten vind het allemaal wel gezegend.

software die ik zelf duur heb moeten kopen krijgt niemand een kopie van zoals spellen besturingssystemen en office producten
wie kent het verhaal niet met de vraag zou je het voor mij even op een cd willen branden? zou je even dit of dat kunnen regelen?? als het niet al te veel moeite is zeg ik zal eens rondkijken maar zeg er ook bij dat ik niets kan beloven ook al word dat meestal niet eens meer gehoord :r

als ik gehoor geef aan alle oproepen ben ik iedere avond tot diep in de nacht aan het rotzooiruimen bij anderen zonder dat ik er zelf beter van word ze leren het zelf maar als ze iets willen hebben op ene goedkope manier geef ik ze wel het adres waar ze kazaa kunnen downloaden en eventueel een datum wanneer de volgende pc beurs in de buurt gehouden word kunnen ze het zelf kopen.

als mensen iets willen weten op het gebied van hoe brand ik een dvd? hoe los ik dit of dat probleem op? ik geef ze de url van het tweakers.net forum en ik zeg daar zal het vast wel ergens opstaan zo niet hoor ik het wel weer })
op het moment heb ik het heerlijk rustig zo en wil het zo houden ook mischien dat een bekende dit ook leest aangezien ik mijn eigen naam gebruik :D

ondertussen ga ik lekker verder hobbyen onder het genot van een pilsje :9

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Verwijderd schreef op 11 maart 2004 @ 20:13:
[...]

Ik kan je verzekeren dat als je eenmaal netwerkbeheerder bent, je er geen zin meer in hebt. Kun je er dan nog gemakkelijk van af ? Je doet er misschien ervaring mee op, maar als je voor de honderdste keer Windows installeert of een cd brander inbouwt, dan helpt je dat niet echt verder. Bovendien heb je het als (serieuze) netwerkbeheerder overdag zo druk dat je 's avonds vaak tijd nodig hebt om te studeren en je vak bij te houden. Klooien aan andermans pc is dan gewoon tijdverspilling.

Als netwerkbeheerder hoef je bovendien normaal gesproken geen werkplekken in te richten, daar zijn andere mensen voor (tenminste bij grotere organisaties). Koop een pc met 1 GB geheugen, zet daar vmware op en ga aan de slag met Windows 2000 Server, Exchange, Linux, backup, Active Directory, web servers noem maar op. Dan spendeer je je tijd als aankomend netwerkbeheerder in mijn ogen veel en veel beter...
Daarom vind ik het zo leuk als ik word gevraagd om pc's te fixen, dat maakt het zo interessant; het is iedere keer anders.

Dat van VMWare doe ik ook, heb 1 GB geheugen en Windows 2000 Server draaien, met VMWare erop, zodat ik met allemaal OS'en kan testen.
Heb inmiddels een 2003 bak als DC met AD gemaakt, en dan een XP bak die erop inlogt en zo. Leer je echt heel veel van.
Deze tip kan ik dus idd ook aan anderen aanbevelen!

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Van de zomer: Vriendin van mijn vriendin zeg dat ze ADSL wil, ik zeg op een 486 loopt dat niet echt lekker, heb je toch echt een nieuwe nodig. Kom maar eens langs zeg ik dan (Want ik verkoop laptops/computers zoals ze weet).

Vorige week: Krijg smsje (!) of ik vrijdag (was op woensdag) haar ADSL wou aansluiten. Dus ik sms terug; heb je al nieuwe computer dan? Antwoord zij: Ja, laptop gekocht bij Modern Electronics

Intussen viel mijn mond open, vind het prima als ze ergens anders een laptop koopt (liever niet, maar als erg voordelig is vooruit dan maar), maar dat ze niet eens even langskomt voor advies of een mooi aanbod daar kan ik echt niet tegen.

Ik sms dus terug; nee bekijk het maar ik draaf niet op als jij achter mijn rug om laptop koopt (dan wat vriendelijker bewoord).

Zij smst helemaal verontwaardigd terug waar dit nou weer op slaat en dat ze zelf wel bepaalt waar ze laptop koopt

Ze snappen het gewoon niet.....

Canon Digital Ixus V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben het met die vriendin eens. sinds wanneer mag zij niet zelf bepalen waar ze haar laptop koopt 8)7 tis HAAR geld, HAAR tijd en niet jouw zaak. als je gaat lopen zeiken dat adsl of whatever niet draait, DAN pas heb je recht van spreken.

nu absoluut niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:26
Ik heb niet de hele topic gelezen (moet zo over een uur naar bed dus dat ga ik niet redden) maar ik vrees dat ik hier ooit ook in terrecht kom. Ik ben nu ook de onderhouder van de PC van me ouders en van twee huizen verder op (goed mee bevriend, wij hebben twee honden uit twee nesten van hun). Ik ben niet echt een expert in hardware (k, ik weet wat een AMD en een Intel is maar het aanpassen en sleutelen laat ik aan iemand anders over) maar software kan ik aardig mee uit de voeten. Ik doe het nu af en toe voor beide groepen maar als ik dat zo lees moet ik dus nu al een tarief opzetten :P Nee, maar ik vrees dat het wel een gevaar wordt in de richting van me familie. Ik wil namleijk zelf nog een IT opleiding na deze school doen (ik doe nu gelukkig bedrijfseconomie) maar ik weet dus dat ik waakzaam moet zijn. Ik zie me familie wel in staat om me te vragen voor dat soort klusjes. Voor nu zie ik die enkele keren niet echt als tegenslag in me leven maar als het irritant bij me wordt verzin ik wel een hele reeks kutsmoesjes om niet op te komen dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:29
Ik doe het alleen maar voor m'n ouders en broers en zussen gratis.
Anderen moeten gewoon betalen. Ik ben geen filantropische instelling.

De meeste van mijn vrienden hebben ongeveer net zoveel kennis van PC's als ik dus die lossen hun problemen zelf wel op.
Ik heb nu wel de PC van een vriend van me hier thuis staan want hij heeft volgens mij een soort van PC-vloek over zich heen. Op een of andere manier gaat het bij hem allemaal kapot.
In een paar maanden tijd: 1 processor, 2 moederborden, 1 voeding en 1 Radeon9600
Ik snap ook niet hoe hij het voor elkaar krijgt. In ieder geval vond ik het zo sneu voor hem dat ik al zijn spul heb opgehaald en hij zorgt nu voor een nieuw moederbord en dan zet ik zijn PC weer helemaal in elkaar. :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:10

krvabo

MATERIALISE!

in de trant van:
[22:26:26] <Firedevil> krijn ik kan niet op msn komen
[22:26:30] <Firedevil> hij logt niet in
[22:27:20] <Firedevil> weet jij wat dat is of hoe ik t kan oplossen?
[22:27:37] <krvabo> ja, microsoft uitschelden dat ze hun servers fixen
[22:27:52] <Firedevil> waarschijnlijk ligt t aan onze pc
[22:28:21] <krvabo> sinds wanneer is het? wat heb je gedaan nadat je voor het laatst hebt ingelogd?
[22:28:40] <Firedevil> ik niks, en het is sinds vanavond
[22:29:31] <krvabo> dan ligt het aan microsoft \\o \o/ o//
?

en dan van die dingen van illigale meuk:
iemand: zeg heb jij nog <insert random prog van €500> ?
ik: vast wel ergens
iemand: kan je die op cd zetten?
ik: ja
iemand: krijg ik hem dan morgen?
ik: heh, hoezo?
iemand: <ik> ja
ik: ja dat kan ik inderdaad, maar ik ga hem niet aan jou geven, je koopt hem maar :+
* iemand has signed off *
standaard reply enzo :+

[ Voor 12% gewijzigd door krvabo op 12-03-2004 22:33 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 00:53

crisp

Devver

Pixelated

ik geef gewoon het visitekaartje van mijn broertje die een bedrijf heeft gespecialiseerd in het oplossen van computerproblemen en zeg dan dat ik alleen problemen op mainframes oplos :P

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik installeer hier op me werk en onderhoud webservers, veel al linux, maar ook windows (shrughs), echter het onderhouden van een webserver is toch wel iets anders dan het instellen van een word documentje met een bepaald formaat. Ik gebruik "nooit" Microslot Word, dus je kan me echt alles wijs maken in het product. Maar hoe vaak krijg je niet de vraag, ik wil in word de instelling zo hebben dat als ik dit doe, dat hij dat doet...
WEET IK VEEL!! Staat er niks in de handleiding ofzo? Kan je niet een in de settings/instellingen kijken ofzo.
Goed punt. Ik durf te stellen dat het compleet begrijpen van een (unix) webserver stukken eenvoudiger is dan het compleet begrijpen van Office.

Het is op zich wel grappig dat mensen die verstand van IT hebben de nodeloos ingewikkelde pakketten zoals Office eigenlijk niet willen gebruiken (ok ik tik ook wel eens een Word doc maar ik ga niet helemaal los met database koppelingen vage opmaak shit enzo) en gewoon een txt bestandje kloppen.
De huis-tuin-en-keuken duders echter zien Office als de enige manier om tekst te tikken, en raken hierna logischer wijs verstrikt in het Office doolhof.

Dat vraag ik me nou al tijden af waarom mensen niet gewoon een verhaal in hun Outlook kunnen tikken in plaats van een Word doc (juist met alleen maar platte tekst erin 8)7) te attachen bij een lege email |:(

Maar ik dwaal lichtjes af van het fantastische topic 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toen ik dit artikel las schoten mn schouders vast van de spanning. is er iemand die me kan masseren in de zaal????????????????????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 13:09
ik heb dit probleem ook helaas
de hele school weet zowat dat ik goed om kan gaan met pc's
en dat ik heel veel cd's en dvd's bezit die ze dan even willen overnemen
ik moest zelfs bij een leraar thuis komen om zijn isdn verbinding van top tot teen in te stellen.....

het is inderdaad heeel lastig om er NIET in te tuinen, maar ik ga denk ik wel harder op treden tegen "ff men pc fix" praktijken

super topic dit, serieus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Laatst online: 10-09 17:11
Leuk topic :P

Klinkt overigens erg bekend allemaal.

Ik werd eerst zowat dagelijks gebeld voor de meest idiote problemen. Laatst een keer om half twaalf 's avonds met de vraag "de klok staat niet goed, kan je dit komen repareren".

Ik tel nu gewoon €10 per uur en €10 om naar de mensen toe te gaan als ze geen zin hebben om hun pc even langs te brengen.

Als mensen me vragen of ik <vul-een-duur-softwarepakket-in> kan "leveren" zeg ik gewoon keihard nee, daar kan ik niet aan komen.

Op verjaardagen moet je inderdaad opletten als computers opeens vanuit het niets in de discussie komen, als ze dan beginnen met vragen als "goh, installeer jij ook computers" zeg ik ook gewoon nee.

De enige mensen die ik nu nog gratis/goedkoop help is mijn familie, de rest betaald me maar lekker per uur, waarvan ik er meer dan genoeg vrij van heb, maar ik zit net als de rest van jullie liever op mijn luie reet dan dat ik bij een wildvreemde wat een officepakketje ga zitten installeren op een p100 oid.

Oja, elk jaar een nieuw mobiel nummer nemen helpt ook een beetje. Moet je natuurlijk wel al vanaf het begin iedereen op je mobiel laten bellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Falconey op 13-03-2004 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Laatst online: 19:50
_o_ @ topic (natuurlijk)

Ik heb zelf ook last van te-graag-willen-helpen, maar heb de afgelopen maanden wel geleerd hiervan. Op dit moment beperk ik mijn hulp tot goede bekenden, en natuurlijk mijn baas. Alles gebeurt op een goed vertrouwen van hulp en beloning.

Helaas blijkt in de praktijk dat hoe rijker de persoon is die hulp vraagt, hoe minder je beloning is. Bovendien zijn ze een ster in onmogelijke eisen stellen (geen internetverbinding i.v.m. veiligheidsrisico, maar wel e-mail kunnen checken; de allerkleinste pc willen, waar vervolgens wel een floppydrive in moet zitten; alle voorkomende situaties gedocumenteerd willen hebben (argh.. de schrik van elke programmeur!))

En hoe zat het ookal weer met die dongle uit 1993 van dat DOS-tekenpakket dat onder windows XP moet draaien? (dit is overigens mijn vmware-project met een van mijn betere kennissen :+)

Idd je doet jezelf en anderen een plezier door meteen nee te zeggen

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een verjaardagsfeestje en 10+ virussen verder ben ik ook weer thuis.

Gast draaide IE + NAV.
Draait nu FF + KAV.

Hij nam me eerder gewoon niet serieus eerder als ik zei dat IE niet veilig was. :/
Zo'n beetje een "ja je werkt bij een security bedrijf, maar mij gebeurt zoiets niet ook al heb ik last van pop-ups" attitude.
Het aantal TrojanSpy's was verontrustend, tja, dan word je ineens wel serieus genomen, z'n vrouw helemaal pissig toen ze hoorden wat TrojanSpy's kunnen/doen.
(Die tenminste wel inziet dat ik gelijk heb/had) :P

Dan volhouden dat het aan mij lag, omdat ik niet genoeg tijd voor hem heb. :/
En ook nog beledigd zijn als ik hem flink duidelijk maak dat hij niet slim bezig is/was.

Iig mijn pa definitief overtuigd waarom hij van mij niet met IE mag werken. :)

Misschien dat ik dit beter in random rant-topic had kunnen zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d_marf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:40
Meesterlijk topic.. heb echt alle reply`s gelezen en heb veel gelachen.

misschien nog een goede aanvullende tip voor alle engeltjes onder ons.

Verplicht een abo op een computertijdschrift laten nemen.....

Al is het maar de Computeridee ofzo... Krijgen ze tenminste wat algemene kennis en zijn ze zich ook meer bewust van het hoe en wat van computers/internet/email/enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf me erover verbazen dat sommige mensen duizenden euro's uitgeven aan computers, en je een dag later niet kunnen vertellen wat ze nou gekocht hebben. Vragen ze mij wat voor PC ze moeten kopen, willen ze toch iets anders omdat iemand die er totaal geen verstand van heeft iets anders beweerd. Het meest gehoorde is "ïk heb een windows PC", meestal met 256GHz geheugen en 3000mb videokart oid.

Het is wel frustrerend als je even iets "simpels"moet repareren, en als je aankomt zit je de hele middag met nog 5 problemen te worstelen die ze vergeten waren te noemen. Ik ben al vaker geroepen om speakers die öpgeblazen waren (audio op mute, of steker in de verkeerde plug), kapotte printers (cartridges met tape er nog om), problemen met internet (modemkabeltje die los zit) etc op te lossen.

Laatst moest ik iemand helpen om wat bestanden als backup op diskette's en terug te zetten. En het inbelnummer was verandert, ik zou over internet uitleggen hoe en wat, en het lukte ze niet. Alle functies van Excel en Word kennen ze uit hun hoofd, spelletjes zijn binnen 1 minuut geinstaleerd en cd's kopieren lijkt wel een 2e natuur.

Sommige mensen zijn gewoon te dom met ene PC om te gaan, anderen gewoon te lui. Die eersten zijn meestal oudere mensen, de laatste groep meestal 14 tot 24.

Die laatsten zijn nou de groep waar ik me het meeste aan erger. Altijd meteen bellen of ik even langs kan komen. Zit je gezellig zaterdagaond biertje bij iemand te dinken, mag je even uit gaan leggen hoe je ff snel je computer opvoert. Of je moet even langs komen om wat dingen in te stellen, en halverwege gaan ze ff het dorp in oid.
Gelukkig ken ikook genoeg mensen die graag willen weten hoe het werkt, zodat ze het de 2e keer zelf kunnen. Dat zijn de mensen waar ik het liefste werk.

Dan is er nog de groep mensen die alles voor minder dan de helft wil kopen. Komt er weer iemand die een Radeon 9800 wil, en er maar 5 tientjes voor heeft omdat ie blut is. Ik heb zelf altijd goedkope hardware ivm inkoop, opkoop, inruil ed. Veel mensen denken dat ik wel ff iets voor hetzelfde geld kan regelen, of het voor dat geld aan ze doorverkoop. Omdat ik zelf al iets van 6 computers heb. Terwijl ik die zelf ook allemaal gebruik (server, laptop, internetbak, MP3speler, testbakken ed). Daar kunnen sommigen maar weinig begrip voor opbrengen dan.

Zo, mijn frustraties zijn er ook weer uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, net via de telefoon: (zie maar of je het gelooft)

doos: "nou heb ik dus een dvd brander gekocht, weet je...
en er zat een hele goede handleiding bij dus ik heb hem zelf ingebouwd. alleen hij doet het niet. waarom niet?"
ik: "weet ik veel. herkent je bios hem wel?"
doos: <insert voorspelbare reactie>
ik: "sorry. ik bedoel: zie je hem vlak na het opstarten in dat schemaatje staan? wel ff op de pause toets rammen"
...
doos: "nee, zeker weten."
ik: "mooi, dan is het iig iets banaals niet zo ingewikkeld. issie goed aangesloten?"
doos: "jaha, in alle gaten een schroef gedaan."
ik: "ik bedoel meer: master/slave, flatcable, voeding"
doos: "ja daar had die handleiding het ook al over. maar dat was engels dus dat snapte ik niet. kun jij niet even langs komen?"
ik: "tentamenweek schat. donderdagmorgen mag je hem langsbrengen. 15 euro per uur."
doos: "dan ga ik er wel mee naar de mycom hoor"
ik: " :X "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinobigbird
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

Pinobigbird

doesn't share food!

d_marf schreef op 13 maart 2004 @ 02:02:
....
Verplicht een abo op een computertijdschrift laten nemen.....

Al is het maar de Computeridee ofzo... Krijgen ze tenminste wat algemene kennis en zijn ze zich ook meer bewust van het hoe en wat van computers/internet/email/enz.
Helemaal mee eens. Zo ben ik zelf ook ooit begonnen: veel lezen, uitproberen (wel bijhouden wát je doet). Uiteindelijk leer je daar veel meer van dan dat je het door iemand anders laat doen.
Ik heb dan ook nog NOOIT iemand gevraagd bij mij iets op te lossen, ik UTFS van GoT om het zo maar te zeggen. En tot nu toe is zogoed als alles wat ik wil me ook gelukt. Beetje zoekwerk en doorzettingsvermogen, daar ontbreekt het vaak bij de mensen aan (vooral ouderen moet ik zeggen).
Intussen weten steeds meer mensen dat je veel met computers doet en de vragen als "ik kan niet meer e-mailen, hoe kan dat?" komen dan ook ZO bekend voor. Dus dit is echt een heerlijk topic om je frustraties kwijt te kunnen. _/-\o_

Voorbeeldje: Gisteren telefoon:
X:"Ik heb van iemand een Compaqje gekregen (! een celly 400 na een format c:, weet ik toevallig) maar ik heb maar 16 kleuren!?"
Ik: "Dan moet je de drivers van de videokaart installeren."
X: "Drivers? Waar haal ik die?"
Ik: "compaq.nl met typenummer zoeken :X "
De rest raad je al hoe het verder ging. Ik verwacht dat ik dus binnenkort een telefoontje krijg!!

Joey: Nice try. See the Netherlands is this make believe place where Peter Pan and Tinkerbell come from.
https://kattenoppasleiderdorp.nl
PV: 3080Wp ZO + 3465Wp NW = 6545Wp totaal 13°tilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danster
  • Laatst online: 19-07-2024
Leuk topic en inderdaad zeer herkenbaar.

Maar wat ik nog niet veel ben tegengekomen is een andere vorm van betaling.
Pc'tje instaleren is voor de meesten van ons een eitje. Maar andere zaken zoals bijvoorbeeld een tuin aanleggen of sierbestrating is een heel ander verhaal.

Een "klantje" van me is bouwvakker en we hebben de afspraak dat we elkaar bellen als we elkaar nodig hebben. Zo hebben we er beiden wat aan en doen we beiden dingen die we leuk vinden.

En het voordeel is ook dat hij nu ook begint te leren hoe hij een pc moet configureren en krijg ik tips hoe je kan klussen in huis _/-\o_

En idd zoals de meesten hier, interne no-name modems, doe het zelf ADSL paketjes..nee daar doe ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

Ik moest een tijd geleden mijn buurjongen's pc van windows xp voorzien (Stond ME op, is een HP computer, erg brak allemaal). Ik dus windows xp installeren, denkende dat alle drivers wel in windows xp zouden zitten of anders zou ik die wel op internet kunnen vinden.

Ok, windows xp geinstalleerd, ff kijken welke drivers er missen, en.... euh.... geen modemdrivers gevonden :X
Dan krijg je dus het kip-ei verhaal dat je zonder modemdrivers op internet naar drivers moet gaan zoeken.
Fijn. *zucht*

Ik kijk op de verpakking / in de manual watvoor modem erin zit (kon ik via mijn verbinding drivers zoeken), een v.90 modem... riiight schrijf vooral een modem standaard op de doos ipv een serienummer / chipset oid.. erg slim.

Ik dus HP bellen, dat is werkelijk waar een ramp.. krijg je zo'n tikteef aan de lijn die je al meteen minachtend te woord staat.

ik (i) --> helpdesksnol (hs):
i: ja hallo, ik heb een vraag, weet u watvoor modem er in een hp <insert typenummer> zit?
hs: ja hoor, een momentje, ga ik even opzoeken *tikt dat typenummer in op de hp website*
hs: ja, dat is een vee punt negen nul modem meneer
i: riiight, dat is een standaard voor modems mevrouw, dat is geen chipset / typenummer / whatever bruikbaars.

Zij geeft dus nu haar baas (b):

i: ja meneer, ik zoek watvoor modem er in een HP <insert typenummer> zit, kunt u mij daaraan helpen?
b: nou, dat is dus .... even kijken .... (typt wederom typernummer in op de hp site)...
b: een vee punt negen nul modem.
i: ja meneer, dat is allemaal leuk en aardig, maar ik kan zelf ook op de hp site zoeken naar het typenummer, maar dat IS geen typenummer...

Na een gesprek van 20 minuten heb ik het opgegeven, ik kletterde de telefoon er maar op en heb de quick restore (ahum) cd gepakt.

En dan nog durven mensen te beweren dat hp goede computers maakt en een goede support heeft...

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 22:34

Acheron

updatepack.nl

Ikzelf herken deze problemen ook wel.

Wanneer ik iemand ken met een probleem wil ik die soms best helpen, maar alleen als ik dat leuk vind.

Zo heb ik laatst een oude meneer geholpen om z'n analoge modem aan de praat te krijgen onder zijn illegale Windows 98SE, maar kon niet direct het internet op, omdat ik toevallig geen internet browser had meegenomen })
Heb toen maar meteen uitgelegd dat hij beter eerst een legale versie van Windows moet aanschaffen, samen met een goede virusscanner en hij beter ook een computercursus moet gaan volgen, waarna ik hem wel verder wil helpen :)

Vervolgens niks meer van gehoord :*)

Die tijd die je zelf erin steekt levert namelijk vaak niets op. Veel beter is het door de mensen met computerproblemen actief te stimuleren om zelf actie te ondernemen. Werkt echt veel beter!

[ Voor 15% gewijzigd door Acheron op 13-03-2004 12:45 ]

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:12

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
sonos schreef op 11 maart 2004 @ 11:13:
Weet je wat ook altijd heel fijn is:

Hebben ze je eindelijk overgehaald om een pc te installeren. Doe je er alles op en eraan, legt het een en ander uit om de pc nog beter te onderhouden. Je gaat echt met een trots gevoel naar huis en hoopt dat ze wat geleerd hebben.

Word je de week daarna gebeld, dat de pc het niet goed doet. Na telefonische uitleg werkt het nog niet, dus uiteindelijk er maar even langs.

En wat blijkt...... is in de tussenliggende periode het "handige" neefje langs geweest en even de pc anders ingesteld, want volgens hem stond deze niet goed.....

Is maar 1 oplossing voor, pak het telefoonboek, vraag de naam van het neefje, zoek het nummer op en vragen of ze dat willen bellen. Op het moment dat ze de telefoon willen pakken, pak jij je jas en ga je lekker naar huis.
Herkenbaar :X. "Ja, kennis van mij heeft ook even wat dingen aangepast, want anders werkte X programma niet". Resultaat: elke setup van een programma wordt afgebroken en internetinstellingen compleet naar de maan. Vraag me dan af WELK programma niet werkte 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een tip voor sommigen van jullie:

Als ik een PC opnieuw installeer voor een kennis, doe ik het volgende:
ik maak 4 partities:
- 1 FAT van 15 Mb: de system partitie waar ik een MS DOS bootdisk op gooi
- 1 NTFS van 1500 Mb: de boot partitie waar ik Windows op installeer
- 1 FAT van 1500 Mb
- 1 NTFS van de rest, waar ik de home directories van de users op gooi
En nu komt het:
na installeren van Windows en configureren van alle noodzakelijke dingen gooi ik GHOST.EXE op de system partitie en maak een ghost-image van de boot partitie. Die plaats ik op de FAT partitie van 1500 Mb en maak deze hidden.
Dan maak ik op de system partitie een autoexec.bat waarmee je de boot partitie kunt terugzetten. Ten slotte maak ik de system partitie hidden.

Nu kunnen ze, als er iets gruwelijk mis gaat, in het boot-menu kiezen om de D-schijf terug te zetten. Nooit meer vragen over computerproblemen :)
Werkt iets niet? Ghost je schijf maar.

Nou houd ik er niet van om illegale software versies te gebruiken, maar in geval van Ghost maak ik toch wel eens een uitzondering :X

Speaking of which, hebben jullie dat nou ook wel eens?
Iemand vraagt of je z'n PC wil installeren, kom je aan, hebben ze geen Windows CD |:(
Onder het mom van: jij hebt vast wel ergens zo'n ceedeetje liggen :X

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 18:26
sonos schreef op 11 maart 2004 @ 11:13:
En wat blijkt...... is in de tussenliggende periode het "handige" neefje langs geweest en even de pc anders ingesteld, want volgens hem stond deze niet goed.....
Dat is voor mij ook idd het toppunt van irritatie.
Op nummer twee staat mijn moeder, die zegt dat ik het wel even kan repareren tegen familieleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:54
OD-Frozen schreef op 13 maart 2004 @ 13:28:

Dat is voor mij ook idd het toppunt van irritatie.
Op nummer twee staat mijn moeder, die zegt dat ik het wel even kan repareren tegen familieleden.
Zo'n moeder heb ik dus ook die tegen alle familieleden + haar vriendinnen zegt dat ik wel eventjes langs kom op het eea te fixen. Zij strijkt met de eer en ik schiet er niet veel mee op.

Ik vind het trouwens ook leuk om niet altijd betaald te krijgen met geld maar bijvoorbeeld een fles drank ofzo. Met een automonteur (een vriend van me pa) heb ik gewoon afgesproken dat hij mijn auto onderhoud en ik zijn pc's. De uren strepen we tegen elkaar weg en onderdelen betaal ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• constructor
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09 09:43
Harlequin, kun je meer uitleg geven over dat boot menu en die auto exe, ben ik al een poos over aan het brainstormen voor vrienden van me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

constructor schreef op 13 maart 2004 @ 13:53:
Harlequin, kun je meer uitleg geven over dat boot menu en die auto exe, ben ik al een poos over aan het brainstormen voor vrienden van me. :)
Tuurlijk.
De boot.ini wordt automatisch gemaakt door de Windows (XP) installatie en ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
[boot loader]
timeout=3
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="MS Windows XP" /fastdetect
C:\ = "Windows installatie"

Als ze willen ghosten, moeten ze gewoon effe op 2 rammen.

De autoexec.bat ziet er ongeveer zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
@ECHO OFF
PROMPT=$P$G
LH MOUSE.COM
LH MSCDEX.EXE /D:MSCD001 /L:X
PATH=C:\;C:\TOOLS;C:\GHOST
SET DIRCMD=/OGNES
LH DOSKEY /INS
LH SMARTDRV

CHOICE /T:N,5 Windows wordt compleet verwijderd. Doorgaan?
IF ERRORLEVEL 2 GOTO END

CD GHOST
ECHO Windows wordt opnieuw geïnstalleerd...
GHOST.EXE -SURE -CLONE,MODE=PLOAD,SRC=D:\DAEDALUS.GHO:1,DST=1:2
GOTO END

:END

Zo even uit m'n hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scorperito schreef op 13 maart 2004 @ 12:37:
<vage HP comp met onbekend modem>
handig he, dat sysoft sandra en aida 32 :)
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 14:12:
(...)
CHOICE /T:N,5 Windows wordt compleet verwijderd. Doorgaan?
(...)
GHOST.EXE -SURE -CLONE,MODE=PLOAD,SRC=D:\DAEDALUS.GHO:1,DST=1:2
(...)
ik mag hopen dat je "mijn documenten" op een andere partitie ingesteld hebt?

sowieso handiger om te zeggen: de hele windows-partitie wordt verwijderd.
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 13:21:
Speaking of which, hebben jullie dat nou ook wel eens?
Iemand vraagt of je z'n PC wil installeren, kom je aan, hebben ze geen Windows CD |:(
Onder het mom van: jij hebt vast wel ergens zo'n ceedeetje liggen :X
vaak zat. cdr's kosten bij mij €2,50, het branden van de inhoud nog eens €2,50 :P
installeren van illegale software vind ik geen enkel probleem. als ik het niet doe, doet iemand anders het wel :|

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 14:15:
[...]

ik mag hopen dat je "mijn documenten" op een andere partitie ingesteld hebt?

sowieso handiger om te zeggen: de hele windows-partitie wordt verwijderd.
[...]
Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 13:21:
ik maak 4 partities:
- 1 FAT van 15 Mb: de system partitie waar ik een MS DOS bootdisk op gooi
- 1 NTFS van 1500 Mb: de boot partitie waar ik Windows op installeer
- 1 FAT van 1500 Mb
- 1 NTFS van de rest, waar ik de home directories van de users op gooi
de meeste gebruikers weten niet wat een partitie is, ik gebruik bij voorkeur Jip-en-Janneke taal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie

scorpie

Supra Addict

[...]

handig he, dat sysoft sandra en aida 32 :)
ow nieteens aan gedacht, maar ik dacht dat aida32 en sisoft sandra alle gegevens van de kaarten uit de drivers haalde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 14:25:
[...]

[...]

de meeste gebruikers weten niet wat een partitie is, ik gebruik bij voorkeur Jip-en-Janneke taal ;)
ow ok sorry, ik moet een nieuwe B)

maargoed, er zijn genoeg mensen die op de c:\ vanalles bewaren... alleen hoe leg je dat uit in jip-en-janneke-taal?
Scorperito schreef op 13 maart 2004 @ 14:27:
[...]

ow nieteens aan gedacht, maar ik dacht dat aida32 en sisoft sandra alle gegevens van de kaarten uit de drivers haalde?
wijsneus
neenee, haalt alles uit de hardware. kan ook wel drivers uitlezen, maar da's een extraatje :)

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2004 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 maart 2004 @ 14:29:
ow ok sorry, ik moet een nieuwe B)

maargoed, er zijn genoeg mensen die op de c:\ vanalles bewaren... alleen hoe leg je dat uit in jip-en-janneke-taal?
ik zeg gewoon dat ze al hun bestanden op de D-schijf moeten bewaren, simple as that
als er dan toch iets gewist wordt, is het hun eigen schuld en hebben ze geleerd de volgende keer beter naar me te luisteren >:)

ik kan ook gaan werken met permissions en policies, maar het is hun eigen PC, dus dat doe ik liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of mensen waar ik laatst ff modempje moest instaleren, ze hadden gelukkig inloggegevens. Na 2 modems en veel frustraties bleek dat ze ISDN hadden (0 ervoor, hij beweerde dat het niet nodig was) en dat ze hun eigen tel nummer hadden gegeven. Dat schiet niet op natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -GSF-JohnDoe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-07 14:39

-GSF-JohnDoe

[insert tile here]

*JohnDoe kent het allemaal wel*

Ik vind het nu nog niet zo erg iemands pc te fixen als ik er tijd voor heb (dit is wel een belangrijke ALS ;)). Bij me ouders geen probleem, zij betalen immers mijn internet & stroom verbuik :Y)

De meeste vrienden van mij kunnen het zelf wel en me familie woont in het buitenland dus daar hoor ik ook vrijwel niets van. Voor die paar pc's die overblijven heb ik wel tijd.

Ik wil wel ff lekker klagen over het soort mensen dat totaal geen verstand heeft van PC's en internet en dan naar jou komt (ergens op een plek waar in de verste verte geen PC te zien is) met een probleem op hun pc en 'waar dat mischien aan kan liggen'. Laatst werd ik nog door iemand aangesproken over zijn 'vriend kan chatten op internet en hoe hij dat ook kon doen'. Verder kon ie niet zeggen of het IRC of MSN/ICQ/etc was |:( Heb toen maar gezegd dat ie het aan zijn vriend moest vragen. Aan dit soort dingen heb ik toch echt een hekel.

Meestal zeg ik dus gewoon 'ik kan het je wel vertellen, maar je kent de meeste begrippen toch niet en dan wordt het vrij lastig.'

[ Voor 9% gewijzigd door -GSF-JohnDoe op 13-03-2004 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Laatst online: 21:53
Ik onderhoud een paar pctjes: mijn broer, alleen als ie het zelf niet weet. 9/10 keer dus gewoon een beetje advies en waar kan ik wat vinden... Mijn ouders spreekt voor zich lijkt me... Mama uitgelegd dat ze niks mag omdat het anders kapot gaat (werkt prima, staan belangrijke dingen op), mijn eigen pc, en huisgenootjes (14, waarvan ik er ongeveer 5 doe) in ruil voor huistaken... Lang geleden dat ik de wc's heb staan schrobben :P + ze sturen even een mailtje naar de helpdesk dat ik weer eens heb geholpen (krijg ik ook 10 euro per uur en hen kost het alleen tijd :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:37
vaak zat. cdr's kosten bij mij €2,50, het branden van de inhoud nog eens €2,50 :P
installeren van illegale software vind ik geen enkel probleem. als ik het niet doe, doet iemand anders het wel :|
Hmm, is dat een redelijke prijs??

Laatst vroeg ik voor 3 cd's €1,50 , leek mij redelijk. Die andere wilde hier alleen persee €5,00 voor geven....... Naja, ik kan er niet mee zitten :P

Edit:

net op MSN:
Vaag persoon: :|waarom kan ik mijn filmpjes niet draaien van Hans Teeuwen
Vaag persoon: hij zegt dat hij een fout heeft met het downloaden van de coded
XanderH: Dan moet je de goede codecs hebben :|
Vaag persoon: codec*
Vaag persoon: hmmm, waar haal je die vandaan?
XanderH: Ligt aan wat voor codec je nodig hebt he :|
Vaag persoon: avi
XanderH: Voor normale avi files heb je geen codec nodig
XanderH: alleen het zal dus wel DivX/XviD/WMV/MPEG4 ofzo zijn
Vaag persoon: hmmm
Vaag persoon: waar haal je die?
XanderH: En nu moet ik van alle 4 een link gaan zoeken? :|
XanderH: Zoek eerst eens uit wat voor codec je nodig hebt :$
Vaag persoon: hoe?
XanderH: GSpot?
Vaag persoon: ja, GSpot hebben
XanderH: ja idd
XanderH: dat behoor je te hebben..... ;)
Vaag persoon: hoe en waar?
XanderH: Films downloaden zonder GSpot te hebben is net zo erg als gaan fietsen zonder zadel :S
XanderH: http://www.headbands.com/gspot/download.html
Vaag persoon: ok, hebben
Vaag persoon: ow
Vaag persoon: ff unrarren
Vaag persoon: gerard
Vaag persoon: klaar
Vaag persoon: ok, hoe werkt dit?
XanderH: nou je start het op
XanderH: dan open je het avi file
XanderH: :|
XanderH: Beetje creativiteit vereist :P
Vaag persoon: ja...
Vaag persoon: JUNK
Vaag persoon: div3 codec nodig
XanderH: dan download je die he ;)
Vaag persoon: waar?
XanderH: ja OMG :|
XanderH: Waarom zou ik nou voor jou moeten gaan googlen? :|
XanderH: Kun je dat zelf niet? :P
Vaag persoon: hmmm... zo kan je het ook zien
XanderH: Ik onthou ook echt niet al die URL's hoor :|
Vaag persoon: dacht ik
Daar wordt ik af en toe zo moe van he :|

En dan het ergste... paar minuten later:
Vaag persoon: Windows Media Codecs 8.0
This utility installs the following Windows Media Codecs: WM Video versions 7 and 8, WM Audio (all versions), WM Screen version 7, and other legacy codecs.
Vaag persoon: zo dit wat zijn?
Vaag persoon: zou*
Achja...... :X
XanderH: stap 1 : ga naar www.google.nl
XanderH: stap 2 : zoek op "DivX 3 codec"
XanderH: stap 3 : Klik op zoeken
XanderH: stap 4 : Klik op de eerste link
XanderH: stap 5 : Scroll wat naar onderen
XanderH: stap 6 : Klik op download
XanderH: :|
Vaag persoon: :|
Vaag persoon: welke dan?

[ Voor 75% gewijzigd door Xander op 13-03-2004 18:00 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virgil
  • Laatst online: 29-08 02:10

Virgil

We're not alone

XanderH, mischien offtopic reply. je had makkelijker Nimo Codec pack laten downloaden

Hoef je minder te typen ;)

En als er iets gedownload moet worden, laat dat dan doen via www.tweakers.net/meuktracker.dsp

alles binnen handbereik.

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr GAmba
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05-2021

Mr GAmba

Ondertitel unavailable

Geweldig topic, Ik herken dit probleem zelf ook. Gelukkig willen de meeste mensen die ik help er zelf ook wat voor doen, en dat scheelt heel veel.

Zoals een oom van mij, die had al een hele tijd een laptop 200 mhz ofzo, waar hij de ledenadministratie voor de duivenvereniging mee deed. Werkte perfect, programma was simpel geschreven, duidelijke knoppen e.d.
Kreeg hij een tijdje geleden een update cd opgestuurt, "of die geinstalleerd kon worden". Me oom kwam er niet uit en belde het telnr. dat erbij zat en toe hadden ze iemand geregeld die het wel ff zou installeren. Belt me oom na een tijdje dat het programma soms rare dingen deed. Dus ik ernaar toe, had die gast gewoon alle bestanden van de zip-file in de map van het programma geparkeert en gezegd dat het zo goed was ( hij was alleen vergeten setup te draaien , die alle bestanden in de goeie mappen e.d. plaatste 8)7 |:( ). Dus ik setup gedraaid en alles werkte weer als voorheen.

Belt me oom na een tijdje weer dat hij een aanbieding had gehad voor internet bankieren, of ik ff langs wilde komen om te helpen. Ik daarnaar toe met een externe seriele modem, die bij me pa op het werk over was ( d8 dat dat wel handig zou zijn ). Dus ff uitgelegd hoe het werkt, hoe hij alles aan moest sluiten. Website van zijn bank als startpagina ingestelt.
En nog niks van gehoord. :)
Het scheelt denk ik wel dat me oom alle tekst die op het scherm komt aandachtig leest en opschrijft/onthoud. ( me oom is bijna 65 en ik vind het knap dat hij het toch een beetje bij wil houden ).

Maar ik heb ook van die dingen dat ik denk van. Aarghh, koop een plant ofzo, Bellen ze je op, Internet doet het niet kan je ff langskomen??
Ik : Uhh, misschien vrijdag middag/avond
Ander : ok is goed

kom je vrijdag start je IE op. Staan er 3 "google namaak spyware,racalme balken" draai je adaware krijg je 369 hits, en als je een pagina verkeerd intikt wordt je door 4 progjes geredirect waardoor en oneindig veel IE vensters geopent worden.

Dan heb ik na een tijdje ook zoiets van Aaarghh klik niet overal op ja, denk je nou echt dat je de 1000ste bezoeken van die pagina bent??, en geloof je echt dat ze je kunnen zien dat je die ene mail naar 20 mensen hebt gestuurd en daardoor gratis een mobilele telefoon krijgt opgestuurt??????

Als ik zoiets tegenkom haal ik er 1x alles vanaf, leg uit wat ze wel en niet moeten doen, en daarna help ik alleen nog met andere problemen.

Tip: Als ze voor 1 ding bellen en je bent daar en ze hebben nog 4 andere dingen zeg dan dat je verwacht had dat het zolang ging duren en dat je nu ergens dringend naartoe moet.

Nog een laatste vraag van mij, wat is een redelijk tarief per uur ?? €10-€15 ??

Signature unavailable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
SeRRveR schreef op 13 maart 2004 @ 18:53:
XanderH, mischien offtopic reply. je had makkelijker Nimo Codec pack laten downloaden

Alleen heb ik meer nadelen dan voordelen gevonden met die Nimo codec packs.... zeker als je al wat codecs geïnstalleerd hebt, krijg je weleens conflicten met deze dingen. Tegenwoordig installeer ik dus alleen maar wat ik écht nodig heb :)
En als er iets gedownload moet worden, laat dat dan doen via www.tweakers.net/meuktracker.dsp

alles binnen handbereik.
Leuk als je files hebt die gehost zijn op files.tweakers.net, mogen ze ook meteen een t.net accountje reggen? Neuh, dat wil ik t.net niet aandoen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
SeRRveR schreef op 13 maart 2004 @ 18:53:

alles binnen handbereik.
Ik ben niet geheel bekend met die codecpacks en hoor er soms wel eens negatieve dingen over (dat ze alles opf*cken e.d.).
Laatst krege ik van iemand Tsunami (of hoet het ook exact mag heten) en die maakte er wel een zooitje van: ik had de Xvid codec nodig, maar na installatie van Tsunami deed dat het nog niet; koppeling van MPG filmpjes aan Media Player was er ineens niet meer
Dus ge-uninstalled en alles werkt weer normaal, alleen nog steeds geen Xvid codes om de bijbehorende filmpjes te kunnen bekijken.

Is nimo wel een beetje goed dan? En goed verwijderbaar indien nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
JeroenM_tbs schreef op 13 maart 2004 @ 22:37:
[...]
Ik ben niet geheel bekend met die codecpacks en hoor er soms wel eens negatieve dingen over (dat ze alles opf*cken e.d.).
Laatst krege ik van iemand Tsunami (of hoet het ook exact mag heten) en die maakte er wel een zooitje van: ik had de Xvid codec nodig, maar na installatie van Tsunami deed dat het nog niet; koppeling van MPG filmpjes aan Media Player was er ineens niet meer
Dus ge-uninstalled en alles werkt weer normaal, alleen nog steeds geen Xvid codes om de bijbehorende filmpjes te kunnen bekijken.

Is nimo wel een beetje goed dan? En goed verwijderbaar indien nodig?
Nogmaals, ik zou NOOIT van mijn leven een codec pack installeren. Installeer dan gewoon een XviD codec ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Discussies over welke strategie mbt codecs of bijvoorbeeld het gebruiken van images van partities passen beter in een los topic ;)

Nu ik toch bezig ben: overigens heb ik een paar keer wat goedkoop getroll met termen als M$ en microslot verwijderd. Laten we het hier gewoon noemen zoals het heet :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 11-09 08:26

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Erg herkenbaar topic dit, eindelijk helemaal doorgelezen.
Wat mij erg opvalt, is dat mensen hier een pc opnieuw installeren,
en dan verwachten dat die gebruikers daarna ineens hun pc netjes blijven gebruiken.
In de praktijk duurt het meestal niet lang voordat ze je opnieuw bellen,
dat hun pc softwarematig weer compleet overhoop blijkt te liggen,
en dat ze daarna ook nog eens zeggen dat het jouw schuld is. 8)7

Mijn regel is, (na mijn vele ervaringen met pc gebruikers), ik wil best een pc opnieuw installeren,
maar dan moet die bij mij afgegeven worden, zodat ik gemakkelijk drivers kan downloaden, via mijn eigen werkende pc.
Want over het algemeen wordt alle hardware meestal wel goed herkend, BEHALVE het modem.
Verder kan ik dan andere dingen doen als die pc van hun bezig is met installeren.
Tevens maak ik standaard een soort image van windows als ik hem voor elkaar heb,
een soort herstelmenuutje, maak er ook een copie van op cdrom.
Dat om te voorkomen dat ik nooit weer opnieuw dat saaie werk voor die pc opnieuw hoef te doen. :)

Voordat ik eraan begin, start eerst de pc op, om in het configuratiescherm te kijken,
welke hardware erin zit, is veel gemakkelijker zoeken als je weet welke drivers nodig zijn.
Wel is het een ergernis om te zien hoe traag zo'n computer kan opstarten.
Verder noteer ik altijd het licentie nummer van windows, inbelverbinding, email settings.
Standaard heeft men geen windows cd en geen brief met internet account gegevens.
Dus gebruik ik een illegale windows cd, maar gebruik hun licentie nummer. :Y)

Doe in principe NOOIT een format,
Ik hernoem altijd de standaard dir's zoals "Windows", "Program Files" en "Documents and Settings".
Dan kan ik gewoon windows schoon installeren, en die oude dir's blijven gewoon ongebruikt aanwezig.
Wel moet je dan bij het installeren opletten dat je niet installeert in die hernoemde map.
Daarna kan ik gewoon de documenten, emails, adresboek en favorieten daaruit halen.
Standaard maak ik een aparte lokatie waar ik alle data heen verplaats,
en pas ook windows aan, dat die daar z'n data leest en schrijft. 8)

Daarna maak ik dat herstelmenu die dus windows wist en opnieuw vult, maar de data gewoon laat zoals het is.
Ik gebruik daarvoor geen Ghost, vanwege de verplichting meer dan 1 partitie te hebben.
Mijn herstelmenuutje wist en vult alleen "Windows", "Program Files" en "Documents and Settings".
Zelf gebruik ik dat ook trouwens, heerlijk dat je vanallerlei software ongestraft kan proberen,
als daarna ineens wat anders niet meer werkt, gewoon even herstelmenuutje gebruiken.
Maar de downloads van de nieuwsgroepen, en downloads uit Kazaa-lite of eMule,
en ook de emails die je net een minuut geleden had ontvangen, of die favoriet die je er net bij had gemaakt,
die staan er nog gewoon, maar dat nieuwe software pakketje, is gewoon helemaal compleet verdwenen. :P

Over geld kan ik tegenwoordig heel gemakkelijk beslissen.
Vrienden en familie hoeven in principe niets te betalen,
behalve als ik merk dat ik hun wel moet betalen als ik iets van hun wil.
Andere mensen (vrienden van vrienden zijn onbekenden voor mij),
betalen gewoon een vrij laag bedrag, vraag meestal 25 euro voor een hele avond. :)

Ik kom alleen op afspraak, eigenlijk nooit hetzelfde moment,
deed dat voorheen wel eens, maar dan worden ze boos als je eens niet direct komt.
Als ze haast hebben moeten ze maar iemand anders vragen,
vaak komen ze dan alsnog bij mij, omdat die ander het niet voor elkaar krijgt.
Dan komen ze weer onderaan te staan, en moeten ze uiteindelijk nog langer wachten.
Alles hangt natuurlijk ook af, welk probleem het is, en of ze vriendelijk tegen mij zijn. >:)

Verder plan ik nooit meer dan 1 klus op 1 avond.
Op een 1 of andere manier hebben mensen altijd de gewoonte te denken,
zo die is snel klaar, ik kan dat en dat ook nog wel even vragen.
Voor je het weet is ben je toch weer een hele avond bezig.
Mocht het zo zijn dat je toch snel klaar bent, heb je een extra vrije avond. :*)

Over hardware kan ik kort zijn, als er onderdelen stuk zijn wil ik die best gaan kopen,
maar zodra het om een complete pc gaat, geef ik alleen advies, moeten ze het zelf maar gaan kopen.
Zo heel af en toe volgen ze dan ook mijn raad op, meestal niet eigenlijk. :X

De windows versie laat ik standaard altijd hetzelfde als wat ze voorheen hadden.
Vaak willen ze overstappen van windows 98 naar windows XP, omdat hun buurvrouw dat ook heeft.
Alleen als ze met duidelijke argumenten komen, wil ik daaraan beginnen.
Dat omdat ze anders later gaan bellen dat zo'n oud dos spel wat die jongste dochter elke dag speelt
het niet met windows XP blijkt te doen. 8)7

Tot slot, beetje offtopic, losse codecs installeren:
http://www.subkanaal.com/forum/viewtopic.php?t=23

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Niet online
Dit weekend ook weer, man heeft printer-scanner gekocht bij de Aldi. Mooi ding op zich, maar als ik vraag of er ook usb op zn computer zit heeft ie geen id :) Ik dus erheen (is best aardige vent verder) en stop de cd van dat ding erin. Ding gaat computer controleren en zegt vervolgens dat er geen USB op zit, niet genoeg geheugen inzit en dat er niet genoeg hardeschijfruimte is :P .
Ik: Computer is te sloom voor dat ding
Man: Wat een kutprinter.

Naja, heb alles nog even gecontroleerd, en USB stond dus uit in BIOS en hardeschijf stond wat shit op, maar 32mb geheugen is toch echt niet genoeg. Nou gaat ie eerst nog even nadenken of ie geheugen dr bij koopt of die printer terugbrengt :) .

Nog 1: Broertje: Kun je even computer van een vriend controleren. Wij erheen (weer wat geld verdienen), is het een k6 300mhz waar het 'zusje van' altijd achter zit te msnen en internetten. Kon ik dus eerst een half uur wachten tot het ding was opgestart (niet overdreven). Ik keek even naar de system tray en task list en wist vervolgens alweer genoeg.
Ik: Is geen redden meer aan, moet opnieuw geinstalleerd worden.
Hij: O
Ik: kost je 40 euro.
Hij: O
Ik: Ik hoor het wel :)

Gewoon de prijs wat omhoog gooien als je t wat druk hebt, is best handige methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

haha, ik heb nog nooit geld gevraagd voor het repareren van pc's voor kennissen of familieleden. Maar idd. je hoort alleen van ze als er wat mis is met hun pc oid. En zelf hoef ik nix van hun te verwachten ooit. Dus mijn standaardantwoord is altijd: www. google.nl en gathering.tweakers.net, staat het daar niet, dan weet ik het ook niet.

kvind zelf ook niet dat je de moeite hoeft te doen voor iemand die zelf geen moeite doet om ZIJN/HAAR eigen probleem op te lossen. (ohw ja en dat is toevallig 80-90% van die familieleden/kennissen waar ik het over had)
(net als de search policy hier op got, eerst searchen dan pas posten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-08 18:34
XanderH schreef op 13 maart 2004 @ 22:46:
[...]

Nogmaals, ik zou NOOIT van mijn leven een codec pack installeren. Installeer dan gewoon een XviD codec ;)
Hardnekkige anti-leech pagina ;)
Eentje die ik al eerder op die site had gevonden (ja, ik heb wel degelijk mn best gedaan het te vinden ;) :P ) had ik geïnstalleerd en heeft als uiteindelijk resultaat dat ik de film nu wel zie, maar hij haperd nogal. Iemand enig idee waar dan aan kan liggen?
Of kan JeroenM_tbs beter een nieuw topic opnenen? :+

Edit:
Hmm, ik vermoed dat ik de antifreeze codec nodig heb? ;)
cjdijk schreef op 15 maart 2004 @ 08:39:
*lang verhaal*

Tot slot, beetje offtopic, losse codecs installeren:
http://www.subkanaal.com/forum/viewtopic.php?t=23
Handig linkje. ;) _O_
Moest wel ff registreren, maar dat geeft niet. ;) Vooral die link naar een downloadpagina met codecs ziet er zeer nuttig uit.

[ Voor 26% gewijzigd door Joen op 15-03-2004 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:08
Vrijdag meegemaakt:

Oom: Hallo, ik heb een probleem met mijn pc. Volgens mij zit er een virus op.
Ik: Gaf je virusscanner aan dat je een virus had??
Oom: Euhm ik heb die pas gisteren geïnstalleerd. Dat zal wel te laat zijn zeker? 8)7
Ik: Ja eigenlijk wel.
Oom: Heb jij dit weekend misschien even tijd om er naar te kijken?
Ik: Geen probleem, morgen rond 13:00 à 14:00??
Oom: Ok is goed, ik bel je in de voormiddag nog hoe laat ik precies kom.

Zaterdag:

*Was wat aan mijn brommer aan het werken en naar de krantenwinkel e.d. geweest.
*Kom thuis ...

Moeder: Je oom heeft gebeld.
Ik: Oh ja?
Moeder: Ja 8)7
Ik: Hoe laat komt ie?
Moeder: Niet. Hij heeft het zelf al kunnen oplossen en die kopie van windows 98 SE hoeft ook niet. Maar je was hartelijk bedankt.
Ik: Kopie?? :D :X :?

Ik had dus mijn zaterdag al gepland naar een vriend te gaan maar omdat hij toch niet zoveel tijd had had ik het afgezegd. Nu had mijn oom het dus ook allemaal afgezegd en daar sta je dan mooi |:(

In het vervolg geef ik hun wel het adres van de lokale pc boer
>:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

JeroenM_tbs schreef op 15 maart 2004 @ 10:25:
[...]
Hardnekkige anti-leech pagina ;)
Eentje die ik al eerder op die site had gevonden (ja, ik heb wel degelijk mn best gedaan het te vinden ;) :P ) had ik geïnstalleerd en heeft als uiteindelijk resultaat dat ik de film nu wel zie, maar hij haperd nogal. Iemand enig idee waar dan aan kan liggen?
Of kan JeroenM_tbs beter een nieuw topic opnenen? :+

Edit:
Hmm, ik vermoed dat ik de antifreeze codec nodig heb? ;)

[...]
Handig linkje. ;) _O_
Moest wel ff registreren, maar dat geeft niet. ;) Vooral die link naar een downloadpagina met codecs ziet er zeer nuttig uit.
Hmm...
Dacht dat die link gewoon leesbaar was zonder account :D

Je hebt trouwens NIET Divx_Anti_Freeze nodig.
Die werkt namelijk alleen voor Divx 3 films, niet voor Divx 4, 5 en XVid. 8)7

Je kunt beter ffdshow installeren, die doet antifreeze voor Divx 3, 4, 5 en Xvid.
Hij is eigenlijk bedoeld om het beeld te verbeteren,
maar als leuke bijkomstigheid skipt hij ook Freeze Frames en Bad Frames. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Laatst online: 13-03 13:38
cjdijk schreef op 15 maart 2004 @ 08:39:
Doe in principe NOOIT een format,
Ik hernoem altijd de standaard dir's zoals "Windows", "Program Files" en "Documents and Settings".
Dan kan ik gewoon windows schoon installeren, en die oude dir's blijven gewoon ongebruikt aanwezig.
Wel moet je dan bij het installeren opletten dat je niet installeert in die hernoemde map.
Daarna kan ik gewoon de documenten, emails, adresboek en favorieten daaruit halen.
Standaard maak ik een aparte lokatie waar ik alle data heen verplaats,
en pas ook windows aan, dat die daar z'n data leest en schrijft. 8)

Daarna maak ik dat herstelmenu die dus windows wist en opnieuw vult, maar de data gewoon laat zoals het is.
Ik gebruik daarvoor geen Ghost, vanwege de verplichting meer dan 1 partitie te hebben.
Mijn herstelmenuutje wist en vult alleen "Windows", "Program Files" en "Documents and Settings".
Nu vraag ik me af hoe je dat doet. Is het een batchfile of zo:

(Er staan hierbij dan 3 mappen op de schijf die backups zijn van vroeger, nl. c:\wininst c:\programz en c:\docz

ren c:\windows c:\winbak
ren c:\progra~1 c:\progra~2
ren c:\mijn d~1 c:\mijn do~2

ren c:\wininst c:\windows
ren c:\programz c:\progra~1
ren c:\docz c:\mijn doc~1

Of gaat het anders (ben wel benieuwd)? Nadeel is dat het alleen voor 9x werkt (tenminste, als het onder dos werkt). Net zoals de optie die net gegeven is en waarbij Ghost wordt gebruikt vind ik het wel een interessante.

Overigens bestaan er voor zoiets simpels als een partitie restoren ook open source tools zoals Partition Image, http://www.partimage.org/.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 23:58

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Geweldig topic!
Ik heb zelf een aantal soorten "klanten".
De vrienden/familie: Ik maak de computer spyware vrij als ik daar ben, ze vragen mij zo nu en dan es wat maar wachten meestal wel tot ik weer eens kom. Ideale klanten, en zolang ik geen kosten maak kost het hun ook niks.
De "ik weet dat ik het mijn fout is, maar kan het niet oplossen" klanten: Ik plan ze in (ik ga alleen op maandag en dinsdag avond bij mensen langs), en los hun problemen op. Ze vinden het niet erg om één of twee weken te wachten en ze vinden het niet erg om te betalen.
De "het werkt niet en het moet gister klaar zijn" klanten: Ik gooi met een paar moeilijke termen en luister naar hun reactie. Meestal raken ze nog verder in de stress. Dan meld ik dat ik over ongeveer drie weken tijd heb. Sommigen zoeken een ander, sommigen vinden het wel prima ("Kan je echt niet eerder?", "Het is voor jou vast een kleinigheid."). Hier ga ik langs, los de problemen op en reken 50% meer dan de vorige categorie.
De "ik kan het wel oplossen, maar weet het even niet" klanten: Deze mensen bellen mij met vragen over bepaalde problemen. Als ze op een beetje normale tijden bellen (niet tijdens het eten of op vrijdagavond om 23.00 uur) help ik ze telefonisch met hun probleem. Bellen ze op vreemde tijden, dan is het probleem erg moeilijk en moet ik langskomen wat helaas niet kosteloos kan.

Al met al ben ik toch zo'n 10 uur per week aan het werk voor mijn "klanten", wat een leuk beetje geld oplevert. Als mensen een beetje een fatsoenlijke computer hebben vraag ik ze tegenwoordig ook of ik RC5 }:O mag installeren, dan helpen ze me nog een beetje extra. :)

Vorige week belde mijn buurman. Hij had z'n ADSL spul binnen. Werkte allemaal perfect, maar ze waren al twee dagen bezig om de netwerkkaart in de tweede PC te installeren. Halve familie had er al bij gezeten. Ik ben er even geweest, heb de driver geinstalleerd en kon internetten... :? Je had het gezicht van m'n buurman moeten zien! Zo'n klusje valt onder de vrienden/bekenden, en gaat geheel kosteloos. :7

Vanmiddag moet ik bij iemand langs die al 6 weken wacht op een 56K modem. Ik had gezegd dat het "wat langer" kon duren omdat het zo druk was de laatste tijd. Ze hebben gewoon nooit gebeld! Als het dan niet al te veel tijd kost, hoeft er ook niks betaald te worden. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Beekforel op 15-03-2004 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk

cjdijk

pinockio schreef op 15 maart 2004 @ 12:06:
[...]

Nu vraag ik me af hoe je dat doet. Is het een batchfile of zo:

(Er staan hierbij dan 3 mappen op de schijf die backups zijn van vroeger, nl. c:\wininst c:\programz en c:\docz

ren c:\windows c:\winbak
ren c:\progra~1 c:\progra~2
ren c:\mijn d~1 c:\mijn do~2

ren c:\wininst c:\windows
ren c:\programz c:\progra~1
ren c:\docz c:\mijn doc~1

Of gaat het anders (ben wel benieuwd)? Nadeel is dat het alleen voor 9x werkt (tenminste, als het onder dos werkt). Net zoals de optie die net gegeven is en waarbij Ghost wordt gebruikt vind ik het wel een interessante.

Overigens bestaan er voor zoiets simpels als een partitie restoren ook open source tools zoals Partition Image, http://www.partimage.org/.
Als ze ntfs hebben, zet ik hem eerst even om naar fat32 (Partition Magic).
Dan start ik op met een windows 98 opstart diskette,
en je kunt in de dos promt gewoon die dirs hernoemen,
meestal doe ik
ren c:\windows win.old
ren c:\progra~1 prg.old
ren c:\mijn d~1 doc.old

-Je kunt geen lange bestandsnamen opgeven in dos modus.
-ren c:\windows c:\win.old werkt NIET
-ren c:\windows win.old werkt WEL

Voor het herstel menu gebruik ik inderdaad een batchfile,
maak dan een dualboot 1="herstelmenu (=win98)" en 2="windows XP".
Als ze windows 98 hebben, wijzig ik autoexec.bat en werk ik met choice.com

Zoals jij het zou doen, gaat maar 1 keer werken,
dus dat hernoemen van die mappen is maar 1 keertje.
Of was je van plan 5 keer windows erop te zetten,
en dan elke keer als windows overhoop is, de volgende map te hernoemen :D

Het herstellen gaat met die batchfile, zoiets (niet helemaal compleet):

deltree /y c:\windows\*.*
pkunzip c:\winxpins\windows.zip c:\windows
doslfnbk c:\winxpins\windows.lfn c:\windows

Met doslfnbk kun je dus in dos modus lange bestandsnamen backupen/restoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WimB
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zeg dat ze maandelijks (of zelfs wekelijks) volgende stappen moeten uitvoeren: http://wim.bernaerts.net/adaware

Ongelooflijk hoeveel minder je moet komen. Ik denk dat spyware één van de ergste problemen is voor de meeste PC-leken. In erge gevallen raad ik ze ook aan over te stappen naar Firefox. En iedereen moet natuurlijk een virusscanner hebben. Als ze dat weigeren te kopen, dan zoeken ze zelf problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel, ik kon het echt niet laten toch even te reageren.
Dit klinkt me zo vreselijk bekend in de oren!
Ik had er ook zo'n enorme problemen mee op een bepaald moment. Het begint allemaal heel onschuldig met een klein probleempje met de instellingen van hun ISP of met een drivertje dat wat moeilijk doet, en nee, neem je tijd, dat is niet dringend. En na een tijdje staat heel je agenda vol met afspraken je hebt nauwelijks nog vrije tijd, en wee je gebeente als je een afspraak durft afzeggen of uitstellen! Dan ben je plots weer een egoist omdat je het lef hebt zelf ook je leven te hebben! Waar haalt een computernerd het lef vandaan zich een sociaal leven toe te eigenen?
Maar goed je hebt het zelf ook al duidelijk omschreven.

Ik heb er wel een oplossing voor gevonden, maar het heeft lang geduurd. Ik ben gewoon geld gaan vragen, net als de timmerman in de familie. Eerst absurd weinig, later gewoon een vriendenprijsje. En binnen een half jaar had ik plots weer de mogelijkheid om ook eens iets voor mezelf te plannen. Mijn ervaring is dat de meeste mensen er weinig problemen mee hebben dat je geld vraagt, maar het MISbruik daalt exponentieel met de prijs die je vraagt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHR
  • Laatst online: 04-09 20:24

BHR

WimB schreef op 15 maart 2004 @ 13:28:
Ik zeg dat ze maandelijks (of zelfs wekelijks) volgende stappen moeten uitvoeren: http://wim.bernaerts.net/adaware
<snip>
Hierdoor wordt een betere werking van je PC gegarandeerd.
Zou je dat nu wel zeggen? Voor je het weet zit je eraan vast :X ;)

Voor de rest (eigenlijk alles dus) een goede handleiding. Heb ik gelijk even geleeched (copyrigth included :)). Handig!

No amount of key presses will shut off the Random Bug Generator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muppet
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

Muppet

GT: Beestig

Super start post ben het er helemaal mee eens.

En helemaal omdat mijn broertje Timmerman is en die doet wel eens wat voor familie en dergelijke en hoppa krijgt meteen wat in zijn handen gedrukt. "Bedankt bla bla bla"

Ik zit 2 a 3 dagen per maand wel eens bij iemand omdat hij zijn pc weer heeft verne*kt en daar zie je dan niks voor terug. En als mijn broertje de hele dag aan het klussen is hij wel.

Lijkt wel dat als je er niet van gaat zweten en beweegd dat het geen echt werk is.

There is no art to find the minds construction in the face

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 10:54
Wat herkenbaar zeg, niet te geloven.

Rest me nog iets aan toe te voegen.

Heb 3 jaar geleden via via een PC voor mijn schoonzusje geregeld. Heb toendertijd alleen gehandeld als tussenpersoon, niks meer.
Maar irritant genoeg word ik nu wel verantwoordelijk gehouden voor elk wissewasje als er iets met dat klote ding is.

Proberen ze zo'n half gare deskjet aan die bak te hangen.

*zeurstem* Red devil, die printer doet het niet.....

Ik probeer het te fixen, er gaat kennelijk iets mis en voila ze kunnen niet meer op https sites komen. En natuurlijk krijg ik daar de schuld van. Logisch.
Hele pc opnieuw moeten installeren, alles werkt weer inclusief printer.

Kan geen bedankje af en wat krijg ik als ik weer online kom?

*Red devil.... ik kan nu maar met 9.3 KB/s downloaden, terwijl dat hiervoor met 10.2 KB/s was.........ZEUR HUIL ZEUR HUIL HUIL*

(*#$^*$*&$(#)@()()@#&*@%&^@%^&&^
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.