Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben niet helemaal uit wat je nu bedoelt Lord123.

meerdere wegen naar....

1.het Godsbesef?
2.of naar de juiste God?

ik leef in de overtuiging dat voor de juiste God alleen Jezus de weg is. voor het Godsbesef heb jij inderdaad gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 15:56:
Dat mag je helemaal zelf weten, maar als hier mensen zijn die God wel willen leren kennen, dan weten ze nu hoe, namelijk door jezus te volgen :)

Zo simpel is het, niks moeilijks aan :)
Het is duidelijk dat de poster waar je op reageert een mening heeft die diametraal tegenover die van jou staat. Waarom is jouw mening meer waar? Want je antwoord impliceert dat namelijk. Je gaat simpelweg over het standpunt 'ik vind dat God niet bestaat heen' door iets te zeggen als 'tja, je wilt hem niet leren kennen'. Is het ook mogelijk dat de ander gelijk heeft in zijn mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 19:12:
[...]

Het is duidelijk dat de poster waar je op reageert een mening heeft die diametraal tegenover die van jou staat. Waarom is jouw mening meer waar? Want je antwoord impliceert dat namelijk. Je gaat simpelweg over het standpunt 'ik vind dat God niet bestaat heen' door iets te zeggen als 'tja, je wilt hem niet leren kennen'. Is het ook mogelijk dat de ander gelijk heeft in zijn mening?
het is een keuze om iets te vinden. het is een keuze om een mening ergens over te hebben. Zijn keuze is "ik vind dat God niet bestaat". Ik respecteer die keuze dat Hij God niet wil leren kennen.

Als iemand de keuze wil maken om God wel te leren kennen dan breng ik hun op de hoogte dat Jezus de weg is.

Het is een feit dat God bestaat. Jullie ervaren het blijkbaar niet als feit, maar het is wel een feit voor mij :) Is het geen feit voor jou dat God bestaat Christiaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[quote]Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 19:55:
[...]
Het bestaan van God is GEEN feit omdat je wat vage bijbel teksten kunt quoten of omdat je een gevoel hebt, ik word er zo langzamerhand moe van om je suggestieve verhaaltjes iedere keer te moeten ontkrachten.

[ Voor 79% gewijzigd door blobber op 14-03-2004 20:04 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blobber schreef op 14 maart 2004 @ 19:59:
[...]

Het bestaan van God is GEEN feit omdat je wat vage bijbel teksten kunt quoten of omdat je een gevoel hebt, ik word er zo langzamerhand moe van om je suggestieve verhaaltjes iedere keer te moeten ontkrachten.
voor jou niet, ik WEET dat God bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 20:36

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Hangman waarom wil je nu niet snappen dat als voor iemand iets NIET bestaat het ONMOGELIJK is om dat te leren kennen.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 20:00:
[...]

voor jou niet, ik WEET dat God bestaat
Jij weet het, ik en vele anderen met mij niet dus hou nou eens op om het ons op te dringen!!!!!

[ Voor 6% gewijzigd door blobber op 14-03-2004 20:07 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik dring helemaal niets op, ik wijs je alleen op de feiten

als iemand God wil leren kennen zeg ik toch. Ik zeg niet dat je God moet leren kennen... het is je eigen keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 19:55:
het is een keuze om iets te vinden. het is een keuze om een mening ergens over te hebben. Zijn keuze is "ik vind dat God niet bestaat". Ik respecteer die keuze dat Hij God niet wil leren kennen.

Als iemand de keuze wil maken om God wel te leren kennen dan breng ik hun op de hoogte dat Jezus de weg is.

Het is een feit dat God bestaat. Jullie ervaren het blijkbaar niet als feit, maar het is wel een feit voor mij :) Is het geen feit voor jou dat God bestaat Christiaan?
Zoals ik eerder al zei; deze discussie voer ik niet met jou omdat ik het oneens ben met je standpunt maar omdat ik het grondig oneens ben met de manier waarop je in deze discussie zit. Jij discussieert namelijk helemaal niet - je presenteert alleen maar halfbakken feiten zonder argumenten. Om je laatste vraag te beantwoorden; nee. Het is voor mij geen feit dat God bestaat. Het is net zomin een feit als dat er een computer voor mijn neus staat en net zo min een feit als dat jij bestaat. Feiten bestaan niet en dus is het bestaan van God geen feit.

Zelfs als ik God voel in iedere vezel van mijn lichaam, zijn woord lees in de bijbel en erover praat met anderen weet ik nog niet of God bestaat. Er is niemand die iets anders *mag* beweren, want er is geen enkel argument dat die bewering kan staven (net zo min als er argumenten zijn die het on-bestaan van God bewijzen). Ik weet niet of de bijbel van God komt, ik weet niet of God bestaat en ik weet niet wat Gods plannen zijn. Ik geloof wel dat de bijbel van God komt en ik geloof ook dat God bestaat, maar ik geloof ook dat ik dat nooit zeker zal weten. Daarom is het ook een geloof. Dat besef leidt tot een nederigheid in het geloof tegenover anderen (eventueel mensen die niet geloven) waar jij heel veel kan leren.

Je moet goed begrijpen dat er een onderscheid is tussen wat jij vindt/gelooft en wat *is*. Dat God bestaat is in jouw belevingswereld een volstrekt feit, maar de cruciale vraag is of jouw belevingswereld wel klopt met de echte wereld. Je hebt geen enkele wijze om dat te toetsen, en dus kan je nooit zeggen dat God in de echte wereld bestaat omdat dat in jouw belevingswereld een absolute waarheid blijkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Christiaan op 14-03-2004 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Je dringt wel iets op Hangman. Met de zin: "Ik zeg niet dat je God moet leren kennen... het is je eigen keuze" dring je nl het bestaan van God op aan personen die zeggen dat God NIET bestaat.

Je laat ze geen keuze tussen wel of niet BESTAAN van God maar alleen het wel of niet KENNEN van God.

[ Voor 4% gewijzigd door KroontjesPen op 14-03-2004 20:21 ]

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat betreft het geloof waar cristiaan het over heeft.

geloven in Jezus is niet het geloven dat er marsmannetjes bestaan.
geloven in Jezus is vertrouwen hebben in Jezus!
deze fout wordt vaak gemaakt doordat het latijns daarvoor meer woorden heeft dan de nederlandse taal. (het latijns bezit ook 3 soorten woorden voor liefde. waar wij in nederlands alleen liefde kennen)

dus als ik zeg ik geloof in God dan zeg ik eigenlijk ik vertrouw op God.
als iemand zegt ik geloof niet in God dan zegt ie: ik kan niet aangeven of hij wel of niet bestaat maar ik denk het niet!

“Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.”
(Hebreën 11 vers 1”)

eigenlijk best vaag ghehe

Als je zegt: “Ik geloof dat ik een dag vrij heb volgende week” dan weet je het niet zeker. Maar als je zegt: “Ik geloof in God” dan is het een zekerheid. Dan interpreteer je het woord “geloven” anders.

vandaar de verwarring

(jaja ik weet het ik maak het er niet duidelijker op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KroontjesPen schreef op 14 maart 2004 @ 20:20:
Je dringt wel iets op Hangman. Met de zin: "Ik zeg niet dat je God moet leren kennen... het is je eigen keuze" dring je nl het bestaan van God op aan personen die zeggen dat God NIET bestaat.

Je laat ze geen keuze tussen wel of niet BESTAAN van God maar alleen het wel of niet KENNEN van God.
en wat is het probleem? Ik zeg dat er gras in mijn achtertuin groeit, ga je me dan ook vertellen dat ik mensen opdring dat er gras in mijn achtertuin groeit? Het is een feit dat er gras in mijn achtertuin groeit. Het is een feit dat God bestaat.

Je hebt net zoveel keuze om het gras te leren kennen als dat je God wil leren kennen. De keuze of God wel of niet bestaat is er niet, want hij bestaat... net zoveel een feit als dat er gras in mijn achtertuin groeit

Dus nee ik kan mensen niet de keuze geven of God wel of niet bestaat. De enige keuze die je hebt is of je Hem wel of niet wil leren kennen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 20:37:
“Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.”
(Hebreën 11 vers 1”)
Dat verandert natuurlijk niets aan het probleem. Het kan best een persoonlijke waarheid zijn, maar dat betekent nog niet dat God daarmee ook in de werkelijke realiteit bestaat. Dat weet je niet, en dat kun je ook niet weten. Je kunt wel geloven dat God in de objectieve realiteit bestaat. Daarmee verwijst geloven naar het vertrouwen dat iets bestaat waar je geen zintuigelijk bewijs voor hebt. Hoe weet je zo zeker dat God bestaat in de werkelijke realiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 20:42:
en wat is het probleem? Ik zeg dat er gras in mijn achtertuin groeit, ga je me dan ook vertellen dat ik mensen opdring dat er gras in mijn achtertuin groeit? Het is een feit dat er gras in mijn achtertuin groeit. Het is een feit dat God bestaat.
Dat is geen goede vergelijking, want gras kun je waarnemen met je zintuigen. De meeste mensen accepteren dat je daar terechte uitspraken mee mag doen over de realiteit. Jouw geloof in God is gestoeld op ander soort bewijs dan het gras in jouw tuin, en je bent nu dus bezig om dingen door elkaar te halen die niet gelijk zijn. Als iedereen God kon zien, voelen, ruiken, proeven of horen dan was hier geen discussie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 20:43:
[...]
Dat verandert natuurlijk niets aan het probleem. Het kan best een persoonlijke waarheid zijn, maar dat betekent nog niet dat God daarmee ook in de werkelijke realiteit bestaat. Dat weet je niet, en dat kun je ook niet weten.
Ik weet het wel, hoe weet jij nou wat ik weet? Ik zeg toch dat ik het 100% zeker weet, heb ik voordeel om erover te liegen? Nee, want ik kan niemand bekeren, ik kan niemand forceren om God te leren kennen, maar daarom houd ik wel mijn standpunt en dat is dat God bestaat. Het is een feit.
Je kunt wel geloven dat God in de objectieve realiteit bestaat. Daarmee verwijst geloven naar het vertrouwen dat iets bestaat waar je geen zintuigelijk bewijs voor hebt. Hoe weet je zo zeker dat God bestaat in de werkelijke realiteit?
Doe je ogen open en je mond dicht ;) Kijk eens om je heen, KIJK, kijk met je ogen.... ik snap niet dat jullie het niet kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 20:46:
[...]

Dat is geen goede vergelijking, want gras kun je waarnemen met je zintuigen. De meeste mensen accepteren dat je daar terechte uitspraken mee mag doen over de realiteit. Jouw geloof in God is gestoeld op ander soort bewijs dan het gras in jouw tuin, en je bent nu dus bezig om dingen door elkaar te halen die niet gelijk zijn. Als iedereen God kon zien, voelen, ruiken, proeven of horen dan was hier geen discussie geweest.
het is meer feit dat God bestaat dan dat gras in mijn achtertuin groeit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 20:52:
Ik weet het wel, hoe weet jij nou wat ik weet? Ik zeg toch dat ik het 100% zeker weet, heb ik voordeel om erover te liegen? Nee, want ik kan niemand bekeren, ik kan niemand forceren om God te leren kennen, maar daarom houd ik wel mijn standpunt en dat is dat God bestaat. Het is een feit.
Je ontwijkt volledig mijn vraag en steekt weer van wal met de cirkelredeneringen die ik in ieder topic voorbij zie komen. Je zult echt met een beter argument moeten komen om je 'het is een feit' opmerking te staven. Wat is een feit voor jou?
Doe je ogen open en je mond dicht ;) Kijk eens om je heen, KIJK, kijk met je ogen.... ik snap niet dat jullie het niet kunnen zien.
Ik kan het zien. Dat is zelfs nog een 'voordeel' dat ik heb op de rest. Maar hoe weet jij dat wat jij ziet ook waar is? Jij ziet God niet, je voelt hem. Maar hoe weet je dat wat je voelt waar is? Ik accepteer het gevoel van God dat ik heb als een teken dat God bestaat, maar zeker weten doe ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 20:54:
het is meer feit dat God bestaat dan dat gras in mijn achtertuin groeit
Waarom dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 20:52:
[...]
[...]
Ik neem waar met al mijn zintuigen en zie de dingen heel anders dan jij, bij nader inzien weet ik het zeker, 100% zeker dat niets zeker is.Anders zou ik alles hetzelfde moeten zien als jij of als Christiaan of wie dan ook.

[ Voor 30% gewijzigd door blobber op 14-03-2004 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 20:43:
[...]

Dat verandert natuurlijk niets aan het probleem. Het kan best een persoonlijke waarheid zijn, maar dat betekent nog niet dat God daarmee ook in de werkelijke realiteit bestaat. Dat weet je niet, en dat kun je ook niet weten. Je kunt wel geloven dat God in de objectieve realiteit bestaat. Daarmee verwijst geloven naar het vertrouwen dat iets bestaat waar je geen zintuigelijk bewijs voor hebt. Hoe weet je zo zeker dat God bestaat in de werkelijke realiteit?
ik denk dus ik ben.....en ergens anders kan je ook niet zeker van zijn. tevens er zijn filosofen die *ik denk dus ik ben* ook weer ontkrachten.

het punt is dat jij geloven in de nederlandse vertaling gebruikte terwijl ik het in de latijnse vertaling gebruikt.
en hebben we dan alleen zintuigelijke bewijzen nodig om ergens zeker van te zijn? ik ben van mening dat dat niet zo is. in mijn hart God voelen is voor mij het bewijs.
het is voor mij een bewijs dat God bestaat omdat de bijbel er is. maaralleen omdat ik geloof(inde NL vertaling) dat de bijbel van God afkomt

ik ben ook wel met jouw stuk eens op 1 deel na
Ik geloof wel dat de bijbel van God komt en ik geloof ook dat God bestaat, maar ik geloof ook dat ik dat nooit zeker zal weten.
want ik denk dus ik ben. ik voel god dus hij is er. ik zie licht dus ergens schijnt er een lamp of een zon. ik zit een beeldscherm dus er is een beeldscherm voor me neus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

deze kan weg...

[ Voor 126% gewijzigd door blobber op 14-03-2004 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 20:55:
[...]
Je ontwijkt volledig mijn vraag en steekt weer van wal met de cirkelredeneringen die ik in ieder topic voorbij zie komen. Je zult echt met een beter argument moeten komen om je 'het is een feit' opmerking te staven. Wat is een feit voor jou?
geef jij eerst maar antwoord op je eigen vraag
Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 20:55:
[...]
Ik kan het zien. Dat is zelfs nog een 'voordeel' dat ik heb op de rest. Maar hoe weet jij dat wat jij ziet ook waar is? Jij ziet God niet, je voelt hem. Maar hoe weet je dat wat je voelt waar is? Ik accepteer het gevoel van God dat ik heb als een teken dat God bestaat, maar zeker weten doe ik dat niet.
ik weet het wel zeker ;) Vraag anders aan God of hij je netzoveel zekerheid geeft als ik heb. Dan horen wij vanzelf wel wat je allemaal ervaren hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De Bijbel kan voor jou een aanwijzing voor het bestaan van God zijn, maar dat maakt het geenzins tot 'bewijs'. 'Bewijs' is hier een verkeerde term om te gebruiken.
ligt jezelf maar toe met argumenten
Je eerste en je laatste zin zijn leugens. Niet ieder mens voelt de aanwezigheid van een hogere macht en het is onwaar dat 99% van de wereldbevolking religieus is.
zoals ik eerder al zei: het is voor mij bewijs genoeg. als je dat niet zo inziet boeit verder niet. er werdt gevraagd om bewijzen? ik geef jullie de mijne. (op filosofie gebied zou je dit kunnen vergelijken met ik zie geel jij ziet groen dus welke kleur heeft dat object nou?)
Nee, op filosofie gebied kan je dit vergelijken met een groep mensen die telkens weer een discussie komen verstoren om te komen roepen 'God bestaat', 'de wereld vergaat', 'de mens is slecht en zal branden in de hel', yadda, yadda, yadda. Je post voegt niets toe, je herhaalt enkel wat al tientallen keren gezegd en verworpen is. Lees de draad en als je niet toe te voegen hebt: hou dan gewoon je mond.

Ik leg je uit dat de 'aanwijzingen' die jij ziet altijd gevonden kunnen worden. Als je er nou over na zou denken, in plaats van direct opstandig te roepen 'het beoit mij niet, ik vin dit bewjis', dan zou je dat zelf ook inzien; het is bepaald triviaal te constateren dat we niet in bijzondere tijden leven. Ieder mens vind zijn eigen tijd bijzonder en wil daar graag aanwijzingen voor zien. Roepen dat het je niet boeit is het tonen van een volledig gebrek aan respect en bovendien toont het dat je niet eens geinteresseerd bent in discussie. In dat geval nogmaals: hou dan je mond.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:00:
want ik denk dus ik ben. ik voel god dus hij is er. ik zie licht dus ergens schijnt er een lamp of een zon. ik zit een beeldscherm dus er is een beeldscherm voor me neus
Maar lieg ik dan als ik zeg dat God niet bestaat? Mijn gevoel is niet ondergeschikt aan dat van jou. Dus ik zou even goed de waarheid kunnen spreken als jij. Dus is het niet zeker of God bestaat. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
geef jij eerst maar antwoord op je eigen vraag
Waarom moet ik gaan uitleggen wat een feit is? Jij bent diegene die hier die term gebruikt. Maar goed, het enige feit dat ik ken is 'ik denk dus ik ben' en verder zijn er geen feiten.
ik weet het wel zeker ;) Vraag anders aan God of hij je netzoveel zekerheid geeft als ik heb. Dan horen wij vanzelf wel wat je allemaal ervaren hebt
Nogmaals; het heeft niets met mijn mening te maken. Mijn geloof is in elk geval net zo sterk als dat van jou. Waar het verschil hem zit is dat jij niet schijnt te zien dat het gevoel dat jij hebt dat God bestaat je heel wel kan voorliegen. Ik kan God best vragen of hij meer inzicht geeft, maar hoe weet ik dat dat van God komt? Dit is de cirkelredenering waar ik het over heb. Hoe kan iemand God vragen om meer zekerheid of God zelf bestaat? Dat is toch een cirkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
het punt is dat jij geloven in de nederlandse vertaling gebruikte terwijl ik het in de latijnse vertaling gebruikt.
en hebben we dan alleen zintuigelijke bewijzen nodig om ergens zeker van te zijn? ik ben van mening dat dat niet zo is. in mijn hart God voelen is voor mij het bewijs.
het is voor mij een bewijs dat God bestaat omdat de bijbel er is. maaralleen omdat ik geloof(inde NL vertaling) dat de bijbel van God afkomt
Ik heb die vraag ('hebben we dan alleen zintuigelijke bewijzen nodig om ergens zeker van te zijn?') al eerder beantwoordt in een discussie met enkele atheisten hier. Mijn standpunt in deze is dat gevoel gelijkwaardig is aan de zintuigen als bron van waarheden. Ik zie geen reden om mijn gevoel als minder gelijkwaardig te zien. Dit geldt echter alleen voor mijzelf. Als ik zeg tegen iemand dat er gras in mijn tuin groeit, dan kan hij dat zelf controleren als hij dat wil. Bij mijn Godsgevoel is dat een ander verhaal. Daarom zie ik het Godsgevoel als een waarheid binnen mijn persoonlijke ervaringswereld. Of God daarom ook bestaat in de werkelijke realiteit weet ik niet - maar daar leef ik wel naar. Bij een grondige analyse is dit de enige conclusie die je kunt trekken, en ik hoop dat Hangman dat ook kan begrijpen - wellicht in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_the_crow_ schreef op 14 maart 2004 @ 21:03:
[...]
Maar lieg ik dan als ik zeg dat God niet bestaat? Mijn gevoel is niet ondergeschikt aan dat van jou. Dus ik zou even goed de waarheid kunnen spreken als jij. Dus is het niet zeker of God bestaat. :)
dat is waar, je slaat de spijker op zijn kop. maar voor een ieder is ook de waarheid anders. maar dit is allemaal te filosofies genomen (heb je dat woord weer)

het gaat mij meer om in deze discussie om te vertellen wat mij zeker maakt dat God bestaat. en aan de andere kant te horen krijgen wat voor een ander de rede is om te weten dat God niet bestaat. en wat die rede ook is dat zal niet te ontkrachten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom zie ik het Godsgevoel als een waarheid binnen mijn persoonlijke ervaringswereld.
Juist!

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geloven jullie me wel als ik zeg dat er gras in mijn achtertuin groeit, maar niet wanneer ik zeg dat God bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:17:
Waarom geloven jullie me wel als ik zeg dat er gras in mijn achtertuin groeit, maar niet wanneer ik zeg dat God bestaat?
Omdat ieder willekeurig ander in jouw tuin kan kijken om te zien of er gras is, maar niet iedereen kan voelen wat jij voelt. Dat betekent niet dat wat jij voelt onwaar is, maar wel dat het voor anderen niet mogelijk is om zomaar God te voelen. Daar moet je eerst voor geloven. Om het gras te zien hoef je niet eerst te geloven dat het gras er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:17:
Omdat ik niet in God geloof en wel in gras, waarom is dat nou zo moeilijk voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 21:19:
[...]
Omdat ieder willekeurig ander in jouw tuin kan kijken om te zien of er gras is, maar niet iedereen kan voelen wat jij voelt. Dat betekent niet dat wat jij voelt onwaar is, maar wel dat het voor anderen niet mogelijk is om zomaar God te voelen. Daar moet je eerst voor geloven. Om het gras te zien hoef je niet eerst te geloven dat het gras er is.
Geloven in God is een keuze. Je hoeft niet eerst gevoel te hebben of een ervaring voor je gelooft dat God bestaat.

geloven dat God bestaat is nog geen feit dat God bestaat.... maar ik geloof niet meer dat God bestaat, ik weet dat God bestaat omdat ik zoveel met Hem meemaak. Ik kan dus uit ervaring vertellen dat het een feit is dat God bestaat, ik twijfel er geen seconde meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:28:
Geloven in God is een keuze. Je hoeft niet eerst gevoel te hebben of een ervaring voor je gelooft dat God bestaat.

geloven dat God bestaat is nog geen feit dat God bestaat.... maar ik geloof niet meer dat God bestaat, ik weet dat God bestaat omdat ik zoveel met Hem meemaak. Ik kan dus uit ervaring vertellen dat het een feit is dat God bestaat, ik twijfel er geen seconde meer aan.
Hoe weet je dat dan? En hoe weet je dat wat je weet juist is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 21:32:
[...]
Hoe weet je dat dan? En hoe weet je dat wat je weet juist is?
omdat ik geloof dat er meer feiten zijn dan alleen dat ik besta omdat ik denk ;)

ik vind het een feit dat de wereld een bol is.
ik vind het een feit dat de aarde om de zon draait
ik vind het een feit dat je feit goed schrijft met een f aan het begin en niet met een v
ik vind het een feit dat jij bestaat Christiaan, net zoveel een feit als dat ik besta en en net zoveel een feit als dat God bestaat.

Waarom zou je zo moeilijk nadenken? je kan toch wel zelf je ogen opendoen en zeggen wat je ziet en daar heb je toch niemand anders voor nodig? Discussies hebben je onderhand al aan alles laten twijfelen, alleen nog niet aan het feit dat je bestaat... hoe lang gaat het nog duren voor je twijfelt of je wel bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:28:

Het gaat er niet om of God bestaat maar het gaat erom dat jij er in alle reacties die je post God bij haalt. Je haalt God er bij wanneer dat helemaal niet relevant is en dat kan irritant zijn - no offense.

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 14-03-2004 21:54 ]

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 21:37:
[...]

omdat ik geloof dat er meer feiten zijn dan alleen dat ik besta omdat ik denk ;)

ik vind het een feit dat je feit goed schrijft met een f aan het begin en niet met een v
ik vind het een feit dat jij bestaat Christiaan, net zoveel een feit als dat ik besta en en net zoveel een feit als dat God bestaat.

Waarom zou je zo moeilijk nadenken? je kan toch wel zelf je ogen opendoen en zeggen wat je ziet en daar heb je toch niemand anders voor nodig? Discussies hebben je onderhand al aan alles laten twijfelen, alleen nog niet aan het feit dat je bestaat... hoe lang gaat het nog duren voor je twijfelt of je wel bestaat?
Hangman er zijn heelwat mensen die een compleet ander geloof hebben dan jij!
En ik weet zeker dat die mensen overtuigd zijn dat hun God ook bestaat!

Zij hebben ook hun eigen feiten!

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2004 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

[...]

Prima, dat is een ander verhaal, je zegt nu: "Ik vind"
En niet: "Het is een feit dat:"

In het eerste geval geeft je jouw opninie, in het tweede dring je iets op.
Ga zo door!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien geloven in God een gevoelskwestie is, kun je Hangman niet kwalijk nemen dat hij in de veronderstelling is dat de christelijke God de absolute enige ware is. Op het moment dat je voor een vrouw kiest ga je ook niet denken dat er elders misschien wel iemand beter bij je past. Je kunt natuurlijk relativeren van dat er betere kandidaten waren maar dat je het hier maar mee moet doen. Deze manier van denken gaat ten koste van je overtuiging in de keuze voor je vrouw en daarmee de liefde die je koestert. Het geloof zoals Hangman het ervaart is dan ook een soort verliefdheid, een blind vertrouwen op God (en de bijbel). Toegeven aan alternatieve godsbeelden die gelijkwaardig zijn in beleving zou ontkrachting betekenen van de overtuiging dat er maar 1 God is die leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan

ik vind het een feit dat je feit goed schrijft met een f aan het begin en niet met een
Goed. Maar als je zin begint met 'ik vind het een feit', dan moet je dus 'een feit' uit de zin schrappen. Tenzij, natuurlijk, je verwijst naar een feit binnen jouw wereld van beleving en niet naar de werkelijkheid. Binnen mijn belevingswereld is het ook een feit dat God bestaat, maar over de werkelijke realiteit kan ik weinig zeggen behalve geloven dat het daar ook geldt. Als dat is wat je schrijft, dan ben ik het met je eens. Maar dan hoop ik ook dat je begrijpt dat je niet langer zomaar kunt zeggen tegen iemand die niet gelooft: "doe je ogen open en kijk!".
De manier waarop je dit formuleert is vreemd. Je vraagt mij waarom ik zo moeilijk denk, maar waarom denk ik moeilijk? Omdat ik durf vraagtekens te plaatsen bij het bestaan van God? Ik kan het ook omdraaien - waarom denk jij zo gemakkelijk? Dan schrijf je dat ik 'mijn ogen gewoon moet openen en moet zien'. Wat moet ik dan zien (laat ik even de ongelovige spelen - want volgens mij schrijf je dit meer in het algemeen jegens mensen die niet geloven en niet richting mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Jånnis schreef op 14 maart 2004 @ 22:51:
Gezien geloven in God een gevoelskwestie is, kun je Hangman niet kwalijk nemen dat hij in de veronderstelling is dat de christelijke God de absolute enige ware is. Op het moment dat je voor een vrouw kiest ga je ook niet denken dat er elders misschien wel iemand beter bij je past. Je kunt natuurlijk relativeren van dat er betere kandidaten waren maar dat je het hier maar mee moet doen. Deze manier van denken gaat ten koste van je overtuiging in de keuze voor je vrouw en daarmee de liefde die je koestert. Het geloof zoals Hangman het ervaart is dan ook een soort verliefdheid, een blind vertrouwen op God (en de bijbel). Toegeven aan alternatieve godsbeelden die gelijkwaardig zijn in beleving zou ontkrachting betekenen van de overtuiging dat er maar 1 God is die leeft.
Het heeft wmb niks te maken met alternatieve godsbeelden. Ik snap ook wel dat Hangman niet twijfelt, maar ik denk dat dat eerder komt door een misvatting van het concept 'realiteit' en jouw menselijke onvermogen om daar feitelijke uitspraken over te doen. Er wordt door niemand over andere kandidaten gesproken, tenzij het niet bestaan van God een kandidaat is. Iedere vorm van absolutisme leidt snel tot onverdraagzaamheid van mensen die iets anders vinden, en dat lijkt mij niet erg wenselijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Christiaan op 14-03-2004 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Waarom zou je zo moeilijk nadenken?
Omdat je nu de zaak aan het belazeren bent door voor te wenden dat al deze uitspraken equivalent zijn. Het is wartaal wat je uitslaat: je probeert de redelijkheid van je standpunt te vergroten door 'feit' te verbinden met je mening, terwijl je daarmee ondertussen de hele betekenis van 'feit' veranderd. De hele betekenis van 'feit' is juist per definitie gekoppeld aan de notie dat de waarheid ervan niet van iemands mening afhangt. Je gebruikt een woord op een hele andere manier dan dat woord betekenisvol kan zijn. Vinden dat iets een feit is, met feit in de gangbare betekenis, is volkomen wartaal.

Vinden dat de aarde plat is, is een domme opvatting. Dat kan je roepen dat je vind dat het een feit is, maar het blijft een domme opvatting, alleen dan ook nog onzinnig gebracht. Vinden dat God bestaat is daarentegen prima mogelijk. Roepen dat je vind dat het bestaan van God een feit is, is echter weer onzinnig. Je kan niet vinden dat iets een feit is, dat is net zoiets als vinden dat groen rood is. Leuk hoor, herdefinitiespelletjes, maar het maakt wat je wilt zeggen bepaald niet duidelijker, het is voor niemand overtuigend omdat iedereen aanvoelt dat wat je zegt niet deugt, ook al kunnen ze niet aanwijzen wat er precies mis is en het hele feit dat jij het nodig vind hier te zeggen 'waarom zou je zo moeilijk nadenken' duidt er wel op dat je zelf ook verdomd goed aanvoelt dat er iets niet deugt aan je gebruik van het woord 'feit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Jånnis schreef op 14 maart 2004 @ 22:51:
Gezien geloven in God een gevoelskwestie is, kun je Hangman niet kwalijk nemen dat hij in de veronderstelling is dat de christelijke God de absolute enige ware is.
Iedereen heeft weer andere gevoelens, als derhalve iemand zijn gevoel als "het enige ware" verkondigt, wekt dat wrevel bij anderen die evenveel recht van spreken hebben omdat we, zoals je zeer juist opmerkte, met een gevoelskwestie te maken hebben, waarom is het gevoel van mijnheer x "echter" dan dat van mijnheer y?
Op het moment dat je voor een vrouw kiest ga je ook niet denken dat er elders misschien wel iemand beter bij je past.
Precies, iedreen valt weer op een ander type vrouw (mmh, klink als een automerk, niet zo bedoeld >:) ), het is dus niet fijn om te horen dat je van de verkeerde vrouw houdt "omdat het zo is", bovendien is een vrouw iets tastbaars en het begrip God niet, de vergelijking loopt dus mank.
Jouw opmerking suggereert bovendien dat ik en anderen zeggen dat hangman voor het verkeerde geloof heeft gekozen, wat in mijn geval zeker niet het geval is.

[ Voor 34% gewijzigd door blobber op 14-03-2004 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
blobber schreef op 14 maart 2004 @ 23:18:
Iedereen heeft weer andere gevoelens, als derhalve iemand zijn gevoel als "het enige ware" verkondigt, wekt dat wrevel bij anderen die evenveel recht van spreken hebben omdat we, zoals je zeer juist opmerkte, met een gevoelskwestie te maken hebben, waarom is het gevoel van mijnheer x "echter" dan dat van mijnheer y?
Om even de andere zijde te verdedigen; het is natuurlijk de vraag of mensen voelen dat er 'geen God' is of dat zij hem simpelweg niet voelen en daaruit concluderen dat ze voelen dat hij er niet is. Wat mij betreft is het gevoel, of intuitie (hoe je het wilt noemen), een soort zintuig. Misschien is het Godsgevoel ingebakken bij mensen of misschien moet je er inderdaad 'open' (ik weet zo geen betere term, maar dit klinkt harder dan ik het bedoel) voor staan, maar het is in elk geval niet zo eenvoudig als 'je ogen openen en zien'. Er zijn natuurlijk wel voorbeelden van gelovigen die opeens hun ogen sluiten en atheisten die ineens hun ogen openen - dus het is een beetje lastig om deze discussie te gaan voeren met 'gevoelens' als argumenten.

[ Voor 4% gewijzigd door Christiaan op 14-03-2004 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, iemand anders heeft een andere vrouw en die vind het niet fijn om te horen dat hij voor de verkeerde vrouw heeft gekozen.
Bovendien is een vrouw iets tastbaars en het begrip God niet, de vergelijking loopt dus mank.
(correct me if im wrong)

de vergelijking tussen vrouw en God lijkt mank.
misschien tussen opleiding en God dan?
beide niet tastbaar. beide ergens om voor te gaan. in beide leer je mensen kennen die hetzelfde aanhangen. in beide leer je mensen kennen die daar totaal in verschillen.

niemand vind het leuk te horen dat een opleiding onzinnig is. tijdsverspilling. en je komt er nergens mee. dat je beter voor een baan of een andere opleiding kan kiezen.

is een opleiding dan persoonsgebonden? de ene opleiding lijkt beter bij iemand te passen dan bij een ander!
de ene is meer zorgzaam dan de ander dus gaat die persoon in de zorgsector.
is datwel juist dan want wat wil je bereiken? wat is het doel van een opleiding of ipv een opleiding gaan werken?

je zou kunnen zeggen. wat is het doel dan om voor God te gaan of weten dat ie niet bestaat.
3de keuze zou zijn weten van God en er niet voor gaan. wat is daar het doel van?

dit zou dan zijn weten dat de pabo de beste opleiding is en toch rechten studeren.

van 2 van de 3 keuzes...(als ik dit juist heb geformuleerd)...weet ik het antwoord niet.

ik geloof in God en ik ga voor hem. de doel daarvan is omdat hij het van me vraagt. omdat hij me schepper is, en mijn zonde kwijtscheld door zelfopoffering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 23:32:
[...]

Om even de andere zijde te verdedigen; het is natuurlijk de vraag of mensen voelen dat er 'geen God' is of dat zij hem simpelweg niet voelen en daaruit concluderen dat ze voelen dat hij er niet is. Wat mij betreft is het gevoel, of intuitie (hoe je het wilt noemen), een soort zintuig. Misschien is het Godsgevoel ingebakken bij mensen of misschien moet je er inderdaad 'open' (ik weet zo geen betere term, maar dit klinkt harder dan ik het bedoel) voor staan, maar het is in elk geval niet zo eenvoudig als 'je ogen openen en zien'. Er zijn natuurlijk wel voorbeelden van gelovigen die opeens hun ogen sluiten en atheisten die ineens hun ogen openen - dus het is een beetje lastig om deze discussie te gaan voeren met 'gevoelens' als argumenten.

Point taken, zinloos ;)

edit:
niet helemaal, want ik doelde niet zozeer op mensen die niet in God geloven, maar andere godsdiensten die toch soortgelijke gevoelens moeten hebben

Ik wil wel zeggen: Ik weet wat je bedoelt met dat zintuig-achtige gevoel, ik ken het, zonder dollen :) (maar zie het niet als God )

[ Voor 34% gewijzigd door blobber op 15-03-2004 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Wat ik erg interresant vind is dat we het nu eindelijk ergens over eens zijn. 'god' wordt 'gevoeld' en die gevoelens dienen voor gelovigen als bewijs. Er is geen echt wetenschappelijk bewijs voor een god.

Wat ik niet begrijp is dat, wetend dat gevoel een makkelijk te misleiden iets is, mensen nog steeds voor 100% vertrouwen op hun gevoel. Kijk eens naar die optische bedrog plaatjes, je gevoel blijkt het hier steeds weer verkeerd te hebben.

Ik begrijp dat het niet leuk is voor velen te horen dat wat je altijd geloofde niet blijkt te kloppen. Sommige kinderen worden ook boos als ze het ware sint verhaal horen. Maar als je eens zou denken in plaats van enkel te voelen zou je erachter komen dat geloof eigenlijk helemaal niet logisch is. Geloof is wat kwakzalverij is in de medische wetenschap. Als het werkt dan is het doordat de gelover het zelf gedaan heeft, er zijn geen gevallen bekend van bewezen werking. Wat wel voorkomt is dat mensen aan de hand van deze kwakzalverij sterven. Net zoals kwakzalverij zou de overheid een ontmoedigsbeleid moeten starten tegen geloof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 23:46:
[...]

(correct me if im wrong)

de vergelijking tussen vrouw en God lijkt mank.
misschien tussen opleiding en God dan?

beide niet tastbaar. beide ergens om voor te gaan. in beide leer je mensen kennen die hetzelfde aanhangen. in beide leer je mensen kennen die daar totaal in verschillen.
niemand vind het leuk te horen dat een opleiding onzinnig is. tijdsverspilling. en je komt er nergens mee. dat je beter voor een baan of een andere opleiding kan kiezen.
is een opleiding dan persoonsgebonden? de ene opleiding lijkt beter bij iemand te passen dan bij een ander!
de ene is meer zorgzaam dan de ander dus gaat die persoon in de zorgsector.
is datwel juist dan want wat wil je bereiken? wat is het doel van een opleiding of ipv een opleiding gaan werken?
Een opleiding is niet iets gevoelsmatigs, maar een (min of meer) rationele keuze die je maakt omdat je bepaalde talenten in die richting denkt te hebben.Als je dan rechten gaat studeren terwijl je beter naar de pabo kunt gaan, dan is dat wellicht een vergissing, maar de vrije keuze van die persoon.
je zou kunnen zeggen. wat is het doel dan om voor God te gaan of weten dat ie niet bestaat.
3de keuze zou zijn weten van God en er niet voor gaan. wat is daar het doel van?

dit zou dan zijn weten dat de pabo de beste opleiding is en toch rechten studeren.

van 2 van de 3 keuzes...(als ik dit juist heb geformuleerd)...weet ik het antwoord niet.[

ik geloof in God en ik ga voor hem. de doel daarvan is omdat hij het van me vraagt. omdat hij me schepper is, en mijn zonde kwijtscheld door zelfopoffering.
Je gaat er nu van uit dat de persoon de verkeerde keuze maakt omdat hij weet dat God bestaat,maar toch niet voor hem kiest.Dat is precies het probleem want hij gelooft niet in God omdat hij denkt dat Hij niet bestaat.Dan wordt het het woord van de gelovige tegen het woord van de niet-gelovige en zolang ze elkaar respecteren in hun overtuiging, is daar niets mis mee :)

[ Voor 4% gewijzigd door blobber op 15-03-2004 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Grijns schreef op 15 maart 2004 @ 01:01:
Wat ik erg interresant vind is dat we het nu eindelijk ergens over eens zijn. 'god' wordt 'gevoeld' en die gevoelens dienen voor gelovigen als bewijs. Er is geen echt wetenschappelijk bewijs voor een god.
Ook niet voor het tegendeel, dus dat zegt weinig :)
Wat ik niet begrijp is dat, wetend dat gevoel een makkelijk te misleiden iets is, mensen nog steeds voor 100% vertrouwen op hun gevoel. Kijk eens naar die optische bedrog plaatjes, je gevoel blijkt het hier steeds weer verkeerd te hebben.
Leuk dat je dat zegt, maar de optische illusies tonen juist aan dat je niet altijd voor 100% op je zintuigen kunt afgaan ;)
Ik begrijp dat het niet leuk is voor velen te horen dat wat je altijd geloofde niet blijkt te kloppen.
Wat klopt er dan precies niet?
Sommige kinderen worden ook boos als ze het ware sint verhaal horen. Maar als je eens zou denken in plaats van enkel te voelen zou je erachter komen dat geloof eigenlijk helemaal niet logisch is.
Is dat een feit, of een gevoelsmatige constatering?
Wat wel voorkomt is dat mensen aan de hand van deze kwakzalverij sterven. Net zoals kwakzalverij zou de overheid een ontmoedigsbeleid moeten starten tegen geloof.
Gelukkig leven we in een land waar vrije meningsuiting en vrijheid van godsdienst hoog in het vaandel staan, ik zou het vreselijk vinden als bijvoorbeeld een forum als Got wordt opgeheven omdat iemand het oneens is met het geloof van een aantal users ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraag aan de mensen die niet (in God) geloven.

Hoe zit het met vloeken bij jullie?
Want je zegt vast wel een keer GVD.
Maar dan vraag je dus aan een niet bestaande god om je te verdoemen!
Wat heeft vloeken dan nog zin als je nergens in gelooft??!!

Ook ik vloek wel eens, maar dan voel ik meteen in m'n hart grote spijt en voel ik me verdrietig.

Maar wat voelen mensen die niet geloven als ze vloeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Nee, maar dat hoeft ook niet.
Je gebruikt optisch bedrog plaatjes om te bewijzen dat je gevoel soms verkeerd is? Volgens mij bewijs je hier juist mee dat je zintuigen je soms voor de gek houden? Dat is in elk geval de mening van cognitief psychologen, maar misschien heb je hier iets nieuws ontdekt ;). Het is juist je 'gevoel' dat in dit geval zegt dat wat je ziet niet waar kan zijn.
Ik begrijp dat het niet leuk is voor velen te horen dat wat je altijd geloofde niet blijkt te kloppen. Sommige kinderen worden ook boos als ze het ware sint verhaal horen. Maar als je eens zou denken in plaats van enkel te voelen zou je erachter komen dat geloof eigenlijk helemaal niet logisch is. Geloof is wat kwakzalverij is in de medische wetenschap. Als het werkt dan is het doordat de gelover het zelf gedaan heeft, er zijn geen gevallen bekend van bewezen werking. Wat wel voorkomt is dat mensen aan de hand van deze kwakzalverij sterven. Net zoals kwakzalverij zou de overheid een ontmoedigsbeleid moeten starten tegen geloof.
Het probleem is natuurlijk dat je hier simpelweg aanneemt dat het gevoel onjuist is, wellicht omdat het leidt tot iets dat 'onlogisch' is (je onderbouwt dat verder niet). Ten eerste is er weinig reden om dat te veronderstellen, en wel omdat mijn gevoel van God niet conflicteert met bewijs van het ontbreken van God. Ten tweede neem je aan dat wetenschap een scherprechter is als het om waarheid gaat, en ik zou niet weten waarom jij wetenschap zoveel waarde geeft. Zou je dat overigens consequent doen, dan zou je conclusie moeten luiden 'ik heb geen bewijs voor God, dus of Hij bestaat weet ik niet op dit moment', net zoals we ook niet aannemen dat leven op andere planeten non-existent is omdat we er nu nog geen bewijs voor hebben. Ten derde neem je aan dat alle waarheden via de wetenschap verkregen kunnen worden, en dat is een aanname die ik niet steun. Je vergelijking met kwakzalverij gaat wmb wel mank. Ten eerste omdat er veel vormen van 'kwakzalverij' zijn waarvan we echt niet weten of ze wel of niet werken en ten tweede omdat daar wetenschappelijk aangetoond kan worden dat ze *niet* werken, en je kunt niet wetenschappelijk aantonen dat God *niet* bestaat en ik, bijvoorbeeld, het foute geloof.

[ Voor 5% gewijzigd door Christiaan op 15-03-2004 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 02:01:

Ook ik vloek wel eens, maar dan voel ik meteen in m'n hart grote spijt en voel ik me verdrietig.

Maar wat voelen mensen die niet geloven als ze vloeken?
Tja, ik zelf als niet-gelovige zeg ook wel eens godverdomme.. maar het is gewoon een woord, net zoals god en jezus gewoon woorden voor mij zijn. Het heeft verder voor mij geen betekenis. En vloeken heeft altijd zin als je even snel je gevoelens wil uiten. ;)
Simpel gezegd, ik voel voornamelijk een opluchting door het vloeken, maar dat komt eerder dat ik mn gevoelens uit, dan dat ik daadwerkelijk aan een god vraag om mij te verdoemen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 23:00:
[...]
Goed. Maar als je zin begint met 'ik vind het een feit', dan moet je dus 'een feit' uit de zin schrappen. Tenzij, natuurlijk, je verwijst naar een feit binnen jouw wereld van beleving en niet naar de werkelijkheid. Binnen mijn belevingswereld is het ook een feit dat God bestaat, maar over de werkelijke realiteit kan ik weinig zeggen behalve geloven dat het daar ook geldt. Als dat is wat je schrijft, dan ben ik het met je eens. Maar dan hoop ik ook dat je begrijpt dat je niet langer zomaar kunt zeggen tegen iemand die niet gelooft: "doe je ogen open en kijk!".
Ik weet dat het een feit is dat God bestaat, voor iedereen, voor wie geloven dat het waar is en ook voor wie niet geloven dat het waar is.
Christiaan schreef op 14 maart 2004 @ 23:00:
[...]
De manier waarop je dit formuleert is vreemd. Je vraagt mij waarom ik zo moeilijk denk, maar waarom denk ik moeilijk? Omdat ik durf vraagtekens te plaatsen bij het bestaan van God? Ik kan het ook omdraaien - waarom denk jij zo gemakkelijk? Dan schrijf je dat ik 'mijn ogen gewoon moet openen en moet zien'. Wat moet ik dan zien (laat ik even de ongelovige spelen - want volgens mij schrijf je dit meer in het algemeen jegens mensen die niet geloven en niet richting mij).
Als jij meemaakt wat ik meemaak (en heb meegemaakt) dan zal je ook niet meer twijfelen en zal je er ook geen vraagtekens meer bij zetten.

maanden geleden zette ik er ook mijn vraagtekens bij, maar dat is snel veranderd.

Dus ja zet je vraagtekens er maar bij, zoek het maar uit, net zolang tot je niet meer twijfelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 10:55:
[...]

Ik weet dat het een feit is dat God bestaat, voor iedereen, voor wie geloven dat het waar is en ook voor wie niet geloven dat het waar is.

[...]

Als jij meemaakt wat ik meemaak (en heb meegemaakt) dan zal je ook niet meer twijfelen en zal je er ook geen vraagtekens meer bij zetten.

maanden geleden zette ik er ook mijn vraagtekens bij, maar dat is snel veranderd.

Dus ja zet je vraagtekens er maar bij, zoek het maar uit, net zolang tot je niet meer twijfelt
het zou helpen als je verteld wat je hebt meegemaakt! (in grote lijnen tenzij het echt te prive is)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Er zijn mensen Hangman die juist niet meer in een God geloven doordat zij zoveel hebben meegemaakt.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een opleiding is niet iets gevoelsmatigs, maar een (min of meer) rationele keuze die je maakt omdat je bepaalde talenten in die richting denkt te hebben.Als je dan rechten gaat studeren terwijl je beter naar de pabo kunt gaan, dan is dat wellicht een vergissing, maar de vrije keuze van die persoon.
is dat dan niet net zo met God? de overtuiging hebben dat jouw keuze de beste is? en natuurlijk zullen er bepaalde dingen zijn waar God en een opleiding elkaar totaal niet raken. maar het gaat om het doel van die 2!
Je gaat er nu van uit dat de persoon de verkeerde keuze maakt omdat hij weet dat God bestaat,maar toch niet voor hem kiest.Dat is precies het probleem want hij gelooft niet in God omdat hij denkt dat Hij niet bestaat.Dan wordt het het woord van de gelovige tegen het woord van de niet-gelovige en zolang ze elkaar respecteren in hun overtuiging, is daar niets mis mee :)
eigenlijk doelde ik niet op goed of fout, het ging mij meer om te weten te komen waarom er mensen zijn die weten dat er een God is, of twijfelen dat er een God is. of overtuigd zijn dat er geen God is.
hoe die *soorten* mensen tegen het leven aan kijken.
ofwel als je zeker weet dat er geen God is: wat is het doel van je bestaan dan?
het punt is, dat mensen overtuigt zijn van hun gelijk door persoonlijke ervaringen, gevoelsmatigheid in hun eigen persoonlijke ervaringswereld.
en laat nou net zijn dat je dat verhaal wel met mensen kunt delen. maar de ervaring en het gevoel opzichzelf niet

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Er is geen echt wetenschappelijk bewijs voor een god.
De bewering "er is geen echt wetenschappelijk bewijs voor een God" heeft imho niets te betekenen. De enige reden dat sommige atheisten de wetenschap er bij halen is om hun eigen mening te ondersteunen en niet omdat er op basis van de huidige wetenschappelijke inzichten uitspraken over God kunnen worden gedaan. Een eventuele God bevindt zich buiten de perceptie van de wetenschap en de wetenschap doet dus geen uitspraken over God. Sommige atheisten misbruiken de wetenschap door de wetenschap als uitgangspunt te nemen waarop ze hun overtuiging zeggen te baseren, maar volgens mij baseren ze hun overtuiging niet werkelijk op de wetenschap. Wanneer iemand de wetenschap als uitgangspunt neemt dan concludeert hij dat God niet bestaat, dat het leven geen enkele zin heeft en dat bovennatuurlijke dingen niet bestaan. Maar het is niet zo dat de wetenschap zegt dat die dingen niet bestaan, de wetenschap zegt gewoon niet dat ze wel bestaan. Er zijn dan minstens twee mogelijkheden: je neemt de wetenschap als uitgangspunt als de conclusie je aanstaat, of je neemt de wetenschap niet als uitgangspunt als die conclusie je niet aanstaat. Er is op basis van de wetenschap geen reden om aan te nemen dat God wel bestaat en daarom halen sommige atheisten de wetenschap er bij om te bewijzen dat God niet bestaat. Een foute veronderstelling zou ik zo zeggen.

Daarnaast vind ik de bewering "wetenschappelijk bewijs" sowieso al dubieus. Wat is 'wetenschappelijk bewijs'? Wetenschap beoefenen is lijkt me, je gezond verstand gebruiken en alleen datgene voor waar aannemen dat proefondervindelijk is vast te stellen. Voor een individuele gelovige kan het op die manier zijn dat er in zijn ogen dus wel wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van God. Zoals sommige gelovigen God er bij halen om hun eigen mening er doorheen te drukken, zo halen sommige atheisten de wetenschap er bij om hun eigen mening er doorheen te drukken. Wetenschap heeft in die zin de plaats van God in genomen, want mensen zweren altijd bij iets hogers. Gelovigen zweren bij God en atheisten bij Wetenschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad bacterie, maar ik ga echt niet 100% gaan geloven in iets waarvan noch het bestaan, noch het onbestaan bewezen is. Dan geloof ik veel liever in iets waarvan het bestaan al bewezen is en doe ik over de rest geen uitspraak.

Dit is al de zoveelste pagina van het zoveelste topic over 'Bestaat God?', maar er is nog steeds geen duidelijk onomstootbaar bewijs aangehaald voor het bestaan ervan.

Argumenten als 'omdat de Bijbel het zegt' en 'omdat ik het aanvoel' tellen vanzelfsprekend niet mee voor een ongelovige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
Wat reacties op reacties. :)

Zeggen dat er "geen wetenschappelijk bewijs voor een god bestaat" betekend precies wat het zegt. Ik geloof niet dat ik geroepen heb dat het daarom dus betekend dat er geen god is. Ik wil met deze regel gelovoigen enkel wijzen dat de basis van hun geloof enkel hun gevoel is.

Optisch bedrog is wel degelijk een bedrog door je hersens. Ogen denken namelijk niet, ze geven enkel een signaal door. Het zijn je hersens die dit signaal verwerken en die er betekenis aan geven. Je wordt dus niet bedrogen door je ogen, maar je hersens interpreteren de signalen van je ogen verkeerd hetgeen een incorrect wereld beeld schept.

We weten dus nu dat geloof gebaseerd is op gevoel en dat gevoel niet altijd correct hoeft te zijn omdat je brein signalen verkeerd kan interpreteren. Er is dus geen onomstotelijk bewijs voor geloof, al wil hangman ons anders doen geloven.

Mijn atheisme is geen geloof. Ik neem feiten aan en gebruik theorieen om nieuwe feiten te vinden maar dit alles is niet heilig voor me. Als morgen een andere theorie dan de huidige blijkt te gelden is dat geen klap in het gezicht van de wetenschap maar een stap vooruit. Doel zijn niet de feiten en theorien, maar het doorgronden van het process waar we denken dat ze een deel van uit maken. Het onderuit halen van een bestaande stelling is geen heiligenschennis maar een stapje verder op weg naar een beter begrip van de wereld om ons heen.

Het probleem dat ik heb met geloof is dat het niet past in de huidge tijd. Als verklaring van ons bestaan is het achterhaald. Als atheist stel ik dan de theorie niet meer plausibel is en dat we moeten kijken naar andere theorieen betreffende ons bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:06

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 13:14:
Inderdaad bacterie, maar ik ga echt niet 100% gaan geloven in iets waarvan noch het bestaan, noch het onbestaan bewezen is. Dan geloof ik veel liever in iets waarvan het bestaan al bewezen is en doe ik over de rest geen uitspraak.

Dit is al de zoveelste pagina van het zoveelste topic over 'Bestaat God?', maar er is nog steeds geen duidelijk onomstootbaar bewijs aangehaald voor het bestaan ervan.

Argumenten als 'omdat de Bijbel het zegt' en 'omdat ik het aanvoel' tellen vanzelfsprekend niet mee voor een ongelovige.
Helemaal mee eens. Wat mij ook wel eens in t verkeerde keelgat wil schieten, is dat mensen die wel in god geloven niet kunnen of willen begrijpen dat jij nergens in gelooft. Het concept van een hogere macht vind ik zo hopeloos verouderd dat ik niet begrijp hoe het kan dat er nog zoveel mensen 100% in geloven. Ik vind het ook gewoon veel te makkelijk om alles wat je niet kan verklaren aan een god toe te rekenen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Grijns schreef op 15 maart 2004 @ 13:26:
Optisch bedrog is wel degelijk een bedrog door je hersens. Ogen denken namelijk niet, ze geven enkel een signaal door. Het zijn je hersens die dit signaal verwerken en die er betekenis aan geven. Je wordt dus niet bedrogen door je ogen, maar je hersens interpreteren de signalen van je ogen verkeerd hetgeen een incorrect wereld beeld schept.

We weten dus nu dat geloof gebaseerd is op gevoel en dat gevoel niet altijd correct hoeft te zijn omdat je brein signalen verkeerd kan interpreteren. Er is dus geen onomstotelijk bewijs voor geloof, al wil hangman ons anders doen geloven.
Omdat ons brein de signalen van ons oog interpreteert is het plotseling geen zintuiglijke waarneming meer?Wat heeft het met ons gevoel te maken?Het is een interpretatiefout doordat de data afkomstig van onze zintuigen verkeerd verwerkt wordt, heeft dus niets met een gevoelsmatige beslissing te maken.Je vergelijkt appels met peren.

[ Voor 10% gewijzigd door blobber op 15-03-2004 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijzonder weinig, over het algemeen. Hoogstens wat irritatie of plaatsvervangende schaamte als iemand anders elke 3 woorden een vloek inbouwt in een zin, maar dat is dan meer omdat die persoon zich zo slecht weet te beheersen dan omdat ik die vloek zo erg vind. En zelf vloek ik erg weinig... Meestal voel ik daar ook niets bij, al kan ik me voorstellen dat ik me er een beetje voor zou schamen als iemand anders die dat wel erg vindt, erbij is. Maar aan de andere kant vind ik het vanuit je geloof moeilijk doen om het (matig) gevloek van anderen die niet geloven een onbegrijpelijke, van weinig tolerantie getuigende zinloze bezigheid, dus wat dat betreft denk ik dat ik me daar ook niet al te erg om druk zou maken.

Overigens vermoed ik dat je er met je interpretatie van die vloek enigzins naast zit: Deze vloek zal vroeger als een aanvoegende wijs ontstaan zijn waarbij het object van de zin weggelaten is, in plaats van als een gebiedende wijs. De aanvoegende wijs kennen we nu niet meer in het nederlands, behalve in uitdrukkingen als "leve de koningin". De aanvoegende wijs drukt een hoop, verwachting of wens uit, in leve de koningin de wens/hoop/verwachting dat de koningin nog lang zal leven, in deze vloek de hoop/wens dat God datgene wat de oorzaak van het vloeken was, zal vervloeken :) Dat maakt hem heel wat logischer, tenslotte is een aanvoegende wijs (een verzoek of een wens) een heel wat logischer manier om God aan te spreken dan een gebiedende wijs, en is iemand bevelen om jezelf te vervloeken ook niet erg logisch of verstandig. Dan is het logischer God te vragen om het object in kwestie (zeg maar de hamer waarmee je op je duim geslagen hebt) te vervloeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 14:19:
[...]

Bijzonder weinig, over het algemeen. Hoogstens wat irritatie of plaatsvervangende schaamte als iemand anders elke 3 woorden een vloek inbouwt in een zin, maar dat is dan meer omdat die persoon zich zo slecht weet te beheersen dan omdat ik die vloek zo erg vind. En zelf vloek ik erg weinig... Meestal voel ik daar ook niets bij, al kan ik me voorstellen dat ik me er een beetje voor zou schamen als iemand anders die dat wel erg vindt, erbij is. Maar aan de andere kant vind ik het vanuit je geloof moeilijk doen om het (matig) gevloek van anderen die niet geloven een onbegrijpelijke, van weinig tolerantie getuigende zinloze bezigheid, dus wat dat betreft denk ik dat ik me daar ook niet al te erg om druk zou maken.

Overigens vermoed ik dat je er met je interpretatie van die vloek enigzins naast zit: Deze vloek zal vroeger als een aanvoegende wijs ontstaan zijn waarbij het object van de zin weggelaten is, in plaats van als een gebiedende wijs. De aanvoegende wijs kennen we nu niet meer in het nederlands, behalve in uitdrukkingen als "leve de koningin". De aanvoegende wijs drukt een hoop, verwachting of wens uit, in leve de koningin de wens/hoop/verwachting dat de koningin nog lang zal leven, in deze vloek de hoop/wens dat God datgene wat de oorzaak van het vloeken was, zal vervloeken :) Dat maakt hem heel wat logischer, tenslotte is een aanvoegende wijs (een verzoek of een wens) een heel wat logischer manier om God aan te spreken dan een gebiedende wijs, en is iemand bevelen om jezelf te vervloeken ook niet erg logisch of verstandig. Dan is het logischer God te vragen om het object in kwestie (zeg maar de hamer waarmee je op je duim geslagen hebt) te vervloeken.
zoals in de engelse taal, damn it.

het neemt ook niet weg dat er mensen zijn die opzettelijk vloeken in de nabijheid van christenen. voor een christen is God zijn vader. sterker nog God komt op een hogere plaatst als de ouders.
er zijn 2 vloeken die veelvuldig gebruikt worden, gvd en Jezus.
als ik nu is constant de naam van je moeder roept als ik me ergens aan stoot of irriteerd. bij der voor en achter naam. dan denk ik dat niemanddat prettig vind als het zijn/haar moeder betreft.

als je weglaat of God nu wel of niet bestaat. het is voor een christen pijnlijk te horen dat iemand namen gebruikt(of ook misbruikt) van degene die hij lief heeft.

dit wijst alleen op disrespect van een ander persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Grijns schreef op 15 maart 2004 @ 13:26:
Wat reacties op reacties. :)

Zeggen dat er "geen wetenschappelijk bewijs voor een god bestaat" betekend precies wat het zegt. Ik geloof niet dat ik geroepen heb dat het daarom dus betekend dat er geen god is. Ik wil met deze regel gelovoigen enkel wijzen dat de basis van hun geloof enkel hun gevoel is.
En de basis voor wat jij aanneemt zijn enkel je ogen, oren, neus? Wat is het verschil met mijn gevoel? Het enige verschil is dat het moeilijk of niet verifieerbaar is (objectief, want je kunt wel kijken naar hoeveel mensen bij geloven).
Dus wat was het punt om dit aan te halen? Ik neem aan dat de wetenschappelijke methode voor jou beter is, want je zegt tenslotte dat gelovigen zich (maar) baseren op hun gevoel. Dat 'maar' heb ik zelf toegevoegd, maar als je dat niet zou bedoelen dan is er geeneens sprake van een discussieonderwerp tussen jou en mij. Verbeter me dus als ik ongelijk heb. De wetenschap is gebaseerd op empirie; dus dat wat je met je vijf zintuigen kunt waarnemen (en, bij implicatie, objectief kunt verifieren). Wat we echter zien in jouw optisch bedrog argument is dat die zintuigen een gezamelijk coherent doch foutief beeld op kunnen leveren van die realiteit. Naast het puur optische effect zijn er ook tests zoals het Autokinetische effect, waarbij naast ogen ook oren en zelfs tast voor de gek gehouden kan worden. Wat we hier dus zien is dat het coherente beeld van diverse zintuigen die in concert opereren toch een foutief beeld geeft van die realiteit. Ik zie dus totaal niet waarom dit een argument zou moeten zijn tegen mijn geloof op basis van het gevoel dat God bestaat.
Het probleem dat ik heb met geloof is dat het niet past in de huidge tijd. Als verklaring van ons bestaan is het achterhaald. Als atheist stel ik dan de theorie niet meer plausibel is en dat we moeten kijken naar andere theorieen betreffende ons bestaan.
Maar net zei je dat je je baseert op wetenschappelijke feiten en theorieen, waarom dan bovenstaand argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Waarom weet je dan dat het een feit is? Dus dat dat er *echt* een God ergens daarboven is.
Dat is geen argument. Ik kan ook wel schrijven over mijn religieuze ervaringen en dan weet je al snel dat je bovenstaande 'argument' nergens op slaat.
maanden geleden zette ik er ook mijn vraagtekens bij, maar dat is snel veranderd. Dus ja zet je vraagtekens er maar bij, zoek het maar uit, net zolang tot je niet meer twijfelt
Twijfel is volgens mij de enige conclusie. Hoe kun je iets ooit zeker weten? Die vraag heb je nog steeds niet beantwoordt, behalve door te herhalen dat je het zeker weet. Maar hoe weet je dat dan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 15 maart 2004 @ 17:25:
[...]

Twijfel is volgens mij de enige conclusie. Hoe kun je iets ooit zeker weten? Die vraag heb je nog steeds niet beantwoordt, behalve door te herhalen dat je het zeker weet. Maar hoe weet je dat dan zeker?
Stel dat de God waar Hangman in gelooft bestaat. Een God, wiens gedachten, woorden en werken ons verstand vele malen te boven gaan. Stel dat die God jou vertelt dat Hij bestaat, dan kan ik me voorstellen dat het Godsbesef dat je dan krijgt, sterker is dan je zekerheid over "hoe kun je ooit iets zeker weten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 18:36:
Stel dat de God waar Hangman in gelooft bestaat. Een God, wiens gedachten, woorden en werken ons verstand vele malen te boven gaan. Stel dat die God jou vertelt dat Hij bestaat, dan kan ik me voorstellen dat het Godsbesef dat je dan krijgt, sterker is dan je zekerheid over "hoe kun je ooit iets zeker weten".
Je gaat hoop ik niet als argument gebruiken dat het 'boven ons verstand' gaat. Dat kan best, maar dat is nog steeds een zinloos argument. Waar het om gaat is dat jij op een bepaald bewust niveau accepteert dat God bestaat, wellicht op basis van een gevoel of wmb ingeboren kennis. Het probleem is dat je zowel dat gevoel als die ingeboren kennis niet kunt vertrouwen in die zin dat je nooit zeker kunt weten dat die kennis en dat gevoel corresponderen met iets dat werkelijk bestaat. Het kan dat dat zo is, maar er is geen enkele mogelijke manier om dat te verifieren (dit geldt overigens voor *alles* wat je als mens kunt weten). Zeggen dat het 'gewoon weet' is dan natuurlijk geen argument, maar meer een constatering van iets wat voor jou een feit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woorden kunnen niet omschrijven wat ik heb meegemaakt

Maar er zijn wel een aantal punten die wat kleine stukjes omvatten:
- ik ben ENORM veranderd
- ik heb enorm veel dingen op geestelijk gebied, demonie, etc meegemaakt.
- ik heb enorm veel verhalen van mijn mensen in mijn directe omgeving. Zelfs een verhaal van mijn broer die tegen een brandende kerstboom zei "ga uit" en hij ging uit. Maar ook minder mooie verhalen en gewoon verhalen van mensen die dingen doen die geen mens zou doen zonder dat hij 100% zeker weet dat God bij hem is.
- totaal geen angst voor helemaal niets en niemand. Ook niet voor de dood.
- enorm vele kleine dingetjes die je dagelijks meemaakt. Dingen als opeens heel veel van alle mensen houden en dat gevoel MOET gewoon van God komen, er is geen andere mogelijkheid
- enorm veel levens wijsheid gekregen, die enorm dwaas lijken als ik ze zou vertellen, maar je snapt het alleen als de Heilige Geest in je woont.
- recht in de zon kunnen kijken en het het mooiste vinden wat er is om te zien. Licht van autokoplampen die sterren maken die met geen woorden zijn te beschrijven. Het licht is gewoon geweldig mooi

Ik kan hele boeken schrijven met mijn ervaringen, maar dat zou nutteloos zijn want het is beter ze zelf mee te maken dan er alleen over te horen en depressief te worden dat jij niet zulke dingen meemaakt.

Niets kan je meer zekerheid geven dan je eigen ervaringen. Ik heb nu zoveel ervaren en zo veel gehoord en zoveel gezien dat ik met zekerheid met 100% zekeheid kan vertellen dat God bestaat.

Ik kan meer dingen zeggen die 100% zeker zijn, zoals dat ik eeuwig leven heb, maar daar zijn jullie nog niet klaar voor, want jullie geloven nieteens dat God kan bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 19:58:
Niets kan je meer zekerheid geven dan je eigen ervaringen. Ik heb nu zoveel ervaren en zo veel gehoord en zoveel gezien dat ik met zekerheid met 100% zekeheid kan vertellen dat God bestaat.
Dat kan best, maar hoe weet je dat die ervaringen juist zijn?
Ik kan meer dingen zeggen die 100% zeker zijn, zoals dat ik eeuwig leven heb, maar daar zijn jullie nog niet klaar voor, want jullie geloven nieteens dat God kan bestaan
Is dat nou nodig? Waarom heb jij toch zo'n drang om jezelf als verheven boven de rest van de mensheid te zien, zowel boven niet-gelovigen als andere gelovigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 15 maart 2004 @ 19:30:
[...]

Je gaat hoop ik niet als argument gebruiken dat het 'boven ons verstand' gaat. Dat kan best, maar dat is nog steeds een zinloos argument. Waar het om gaat is dat jij op een bepaald bewust niveau accepteert dat God bestaat, wellicht op basis van een gevoel of wmb ingeboren kennis. Het probleem is dat je zowel dat gevoel als die ingeboren kennis niet kunt vertrouwen in die zin dat je nooit zeker kunt weten dat die kennis en dat gevoel corresponderen met iets dat werkelijk bestaat. Het kan dat dat zo is, maar er is geen enkele mogelijke manier om dat te verifieren (dit geldt overigens voor *alles* wat je als mens kunt weten). Zeggen dat het 'gewoon weet' is dan natuurlijk geen argument, maar meer een constatering van iets wat voor jou een feit is.
Het is inderdaad (helaas) niet te verifiëren. Maar ik kan me Hangmans zekerheid goed voorstellen, ik geloof echt dat hij van zijn geloof in God zekerder is dan van wat dan ook. Inderdaad blijft het probleem dat die zekerheid anderen (ook mij) niet (geheel) overtuigt.

@Hangman: je zegt dat mensen die geloven in God ontzettend mooie dingen mee kunnen maken. Maar hoe ga ik in God geloven? Ik heb al heel vaak aan God gevraagd of Hij mij wil laten geloven, zich aan mij bekend wil maken etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 15 maart 2004 @ 20:12:
[...]

Is dat nou nodig? Waarom heb jij toch zo'n drang om jezelf als verheven boven de rest van de mensheid te zien, zowel boven niet-gelovigen als andere gelovigen.
Ik heb het idee dat hij zichzelf meer ziet als iemand die ontzettend veel geluk heeft (gehad), en die anderen wil laten delen in dat geluk, alleen op een manier die (logischerwijs) niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

knip

Net zo als bij jouw zijn er in mijn leven zat dingen gebeurd die ik eerst ook als direct van God afkomstig heb geplaatst. Nu kijk ik daar anders tegen aan.
Het is voor mij nu zeer aannemelijk dat een aantal voorvallen het gevolg zijn geweest van de werking van kosmische wetten. Alle natuurwetten, dus ook deze, zijn imo door God geschapen.
Net zo min als ik bij het vallen van een appel, door de zwaartekracht, denk aan een direct ingrijpen van God doe ik dat nu ook niet bij die voorvallen in mijn leven.
Het is, zoals alles voor mij, een indirect bewijs voor het bestaan van God want een direct bewijs is heel moeilijk, zo niet onmogelijk, te geven.

Toch weerhoudt het mijn niet in een God te geloven maar, zo te lezen, is dat een andere dan die waar jij in gelooft Hangman.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 20:34:
Ik heb het idee dat hij zichzelf meer ziet als iemand die ontzettend veel geluk heeft (gehad), en die anderen wil laten delen in dat geluk, alleen op een manier die (logischerwijs) niet werkt...
Dat hij geluk heeft gehad is wel zeker. Ik ben ook Godsdankbaar dat ik geloof (vrij letterlijk), dus dat aspect staat buiten kijf. Waar het om gaat is dat Hangman doet alsof hij 'king' is omdat hij zeker is van zijn geloof terwijl er mensen zijn die daar aan (durven?) te twijfelen of mensen die niet geloven. Wat meer nederigheid tegenover die mensen mag ook. Maar op zich is het ook wel duidelijk dat hij een goed praktijkvoorbeeld van cognitieve dissonantie is, dus zijn reactie is begrijpelijk - maar niet per definitie juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Christiaan schreef op 15 maart 2004 @ 20:37:
[...]

Dat hij geluk heeft gehad is wel zeker. Ik ben ook Godsdankbaar dat ik geloof (vrij letterlijk), dus dat aspect staat buiten kijf. Waar het om gaat is dat Hangman doet alsof hij 'king' is omdat hij zeker is van zijn geloof terwijl er mensen zijn die daar aan (durven?) te twijfelen of mensen die niet geloven. Wat meer nederigheid tegenover die mensen mag ook. Maar op zich is het ook wel duidelijk dat hij een goed praktijkvoorbeeld van cognitieve dissonantie is, dus zijn reactie is begrijpelijk - maar niet per definitie juist.
Ik vind niet dat hij doet alsof hij 'king' is. Hij zegt alleen dat Jezus de enige weg tot God is, en dat hij op de goede manier gelooft terwijl anderen dat niet doen, of helemaal niet geloven. Hij wil graag dat iedereen gelooft zoals hij gelooft. Ik kan me dat wel voorstellen.

In de bijbel zien we dat Paulus hetzelfde wilde: "Handelingen 26:29 En Paulus zeide: Ik wenste wel van God, dat, en bijna en geheellijk, niet alleen gij (hij had het tegen Agrippa), maar ook allen, die mij heden horen, zodanigen wierden, gelijk als ik ben, uitgenomen deze banden."

Het enige dat Hangman zich imho zou moeten realiseren is, dat alleen het herhalen van dit standpunt niet werkt...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2004 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 19:58:
Ik kan hele boeken schrijven met mijn ervaringen, maar dat zou nutteloos zijn want het is beter ze zelf mee te maken dan er alleen over te horen en depressief te worden dat jij niet zulke dingen meemaakt.
Wees maar niet bang, deze arme drommel weet niet wat hij mist en dus zal hij er ook niet depressief om worden.Wees blij dat je het alleenvertoningsrecht hebt op al deze wonderen.
Yeah right :Z
Je hebt kennelijk enkele belangrijke levenswijsheden nog niet ingestraald gekregen:
a) Bescheidenheid
b) Het heelal draait niet om jouw persoon
c) heb respect vooor andersdenkenden

Dit is mijn laatste reply op jouw ronduit neerbuigende posts.Veel geluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Hoop niet dat je erg zult schrikken Hangman op het moment dat je merkt dat wij allemaal het eeuwige leven hebben. Dat weet ik dan net zo zeker als jij weet dat God bestaat.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben gen cent beter dan jullie hoor, maar ik vertel het gewoon nog een keer, God bestaat, wat je ermee doet mag iedereen voor zichzelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

bacterie schreef op 15 maart 2004 @ 12:49:
Een eventuele God bevindt zich buiten de perceptie van de wetenschap en de wetenschap doet dus geen uitspraken over God. [..]
Ik voel me nu toch ernstig gedwongen eindelijk Daniel Dennett eens te citeren:
One reader of an early draft of this chapter complained at this point, saying that by treating the hypothesis of God as just one more scientific hypothesis, to be evaluated by the standards of science in particular and rational thought in general, Dawkins and I are ignoring the very widespread claim by believers in God that their faith is quite beyond reason, not a matter to which such mundane methods of testing applies. It is not just unsympathetic, he claimed, but strictly unwarranted for me to simply assume that the scientific method continues to apply with full force in this domain of faith.

Very well, let's onsider the objection. I doubt that the defender of religion will find it attractive, once we explore it carefully. The philosopher Ronald de Sousa memorably described philosophical theology as "intellectual tennis without a net," and I readily allow that I have indeed been assuming without comment or question up to now that the net of rational judgment was up. But we can lower it if you really want to. It's your serve. Whatever you serve, suppose I return service rudely as follows: "What you say implies that God is a ham sandwich wrapped in tinfoil. That's not much of a God to worship!" If you then volley back, demanding to know how I can logically justify my claim that your serve has such a preposterous implication, I will reply: "Oh, do you want the net up for my returns, but not for your serves? Either the net stays up, or it stays down. If the net is down, there are no rules and anybody can say anything, a mug's game if there ever was one. I have been giving you the benefit of the assumption that you would not waste your own time or mine by playing with the net down."

Now if you want to reason about faith, and offer a reasoned (and reason-responsive) defense of faith as an extra category of belief worthy of special consideration, I'm eager to play. I certainly grant the existence of the phenomenon of faith; what I want to see is a reasoned ground for taking faith seriously as a way of getting to the truth, and not, say, just as a way people comfort themselves and each other (a worthy function that I do take seriously). But you must not expect me to go along with your defense of faith as a path to truth if at any point you appeal to the very dispensation you are supposedly trying to justify. Before you appeal to faith when reason has you backed in a corner, think about whether you really want to abandon reason, when reason is on your side. You are sightseeing with a loved one in a foreign land, and your loved one is brutally murdered in front of your eyes. At the trial it turns out that in this land friends of the accused may be called as witnesses for the defense, testifying about their faith in his innocence. You watch the parade of his moist-eyed friends, obviously sincere, proudly proclaiming their undying faith in the innocence of the man you saw commit this terrible deed. The judge listens intently and respectfully, obviously more moved by this outpouring than by all the evidence presented by the prosecution. Is this not a nightmare? Would you be willing to live in such a land? Or would you be willing to be operated on by a surgeon who tells you that whenever a little voice in him tells him to disregard his medical training, he listens to that little voice? I know it passes in polite company to let people have it both ways, and under most circumstances I wholehartedly cooperate with this benign arrangement. But we're seriously trying to get at the truth here, and if you think that this common but unspoken understanding about faith is anything better than socially useful obfuscation to avoid mutual embarrassment and loss of face, you have either seen more deeply into this issue than any philosopher ever has (for none has ever come up with a good defense of this) or you are kidding yourself. (The ball is now in your court).

-- Daniel C. Dennett, Darwin's Dangerous Idea, chapter 7, Penguin Books, 1996.
Kort samengevat: als gelovige wil je logica niet overboord gooien, dus ook niet betreffende discussies over het geloof. Wetenschap is een voortvloeisel van die rationele basisprincipes en je wetenschap overboord willen gooien of je er tegen verzetten zoals je hierboven doet is absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 21:38:
Ik ben gen cent beter dan jullie hoor
Niet terugkrabbelen, niet zo bescheiden, dat was je zonet ook niet
maar ik vertel het gewoon nog een keer, God bestaat, wat je ermee doet mag iedereen voor zichzelf bepalen.
Ja, ja dat weten we nu wel hoor
edit:
Ik ben sterk, ik ben sterk , ik zal sterk zijn, ik reageer hier niet op, wees sterk..................NEEE! niet gelukt :/

[ Voor 1% gewijzigd door Confusion op 15-03-2004 22:37 . Reden: Die smileys mogen niet in W&L ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je verwijt Hangman onterecht een gebrek aan respect, en wat doe je zelf?
Dit is mijn laatste reply op jouw ronduit neerbuigende posts.Veel geluk.
Wees dan ook consequent...
blobber schreef op 15 maart 2004 @ 22:17:
[...]

Niet terugkrabbelen, niet zo bescheiden, dat was je zonet ook niet
Hangman is hier nooit onbescheiden geweest, hij probeert ons alleen te waarschuwen. Neem het voor mijn part met een korrel zout, maar ga je aub niet zo kinderachtig lopen ergeren.
[...]

Ja, ja dat weten we nu wel hoor
Op dit punt heb je gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 23:02:
[...]
Je verwijt Hangman onterecht een gebrek aan respect, en wat doe je zelf?
Mijn verdraagzaamheid heeft ook zijn grenzen...
Wees dan ook consequent...
Lees mijn edit onderin die post aub
Hangman is hier nooit onbescheiden geweest, hij probeert ons alleen te waarschuwen. Neem het voor mijn part met een korrel zout, maar ga je aub niet zo kinderachtig lopen ergeren.
Ben ik niet met je eens, jezelf boven de rest achten is zeer onbescheiden en het op zijn wijze naar buiten brengen ook.een korrel zout is niet voldoende, een kilo nog niet, ik wijs hem er slechts op dat hij zichzelf tegenspreekt, hij beweert zich niet beter of hoger te plaatsen dan de rest, terwijl uit zijn vorige post het tegendeel blijkt, dat ik dat op een cynische manier ter sprake breng is niets kinderachtigs aan
Op dit punt heb je gelijk.
mooi :)

edit:
Nu kap ik echt, het hele gedoe komt me zo langzamerhand de strot uit :)

[ Voor 24% gewijzigd door blobber op 16-03-2004 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangman, ik moet met spijt bekennen dat er elke keer bij het lezen van een post van jou een behoorlijke glimlach op mijn gezicht verschijnt. Je zegt in elke post namelijk meer van hetzelfde: god bestaat, daar is geen twijfel over mogelijk.
Je trekt je niks aan van tegenargumenten, alleen jouw mening, jouw feiten zoals je wilt, zijn de juiste. Sommigen zullen dit als storend ervaren, ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen. Het getuigd namelijk van de aanwezigheid van enorme kortzichtigheid. Een post afsluiten met 'ik zal de rest van de ervaringen niet posten, daar zijn jullie nog niet klaar voor' maakt het er alleen nog maar leuker op. Je begrijpt natuurlijk wel dat je zo erg moeilijk serieus te nemen bent.

Maar, om weer on-topic te gaan: gelovigen schuiven (in mijn ogen) veel te snel dingen af op een god. Zoals bijvoorbeeld paranormale verschijnselen. Een verschijnsel als telekinese (waar ik zelf aardig bekend mee ben) is vrij simpel te verklaren met de enerie-theorie: alles is energie. Zolang je met die energie om weet te gaan kan je op (geringe) afstand dingen (energie-clusters dus volgens die theorie) laten bewegen. Hier komt echt geen hogere macht of iets dergelijks kijken. Als dat wel het geval zou zijn, zou je dus letterlijk god kunnen 'besturen'. Hetzelfde geld voor het voorval met je broer en zijn kerstboom. Denk je echt dat god naar iedereen op de wereld zit te kijken of er iets moet gebeuren? Zo ja, Grimm schrijft ook leuke boeken, misschien een aanrader.
Ander voorbeeld: genezing. Ook bij dit voorbeeld kan je teruggrijpen naar die energie-theorie zonder ook maar 1 woord over god te reppen.

Nog een vraag voor de 100%-gelovers: hoe werkt god alle gebeden eigenlijk af? Dat zijn er toch een hoop, en dankzij de tijdzones wordt er op elk moment wel iets tegen god gezegd. Denk aan de film Bruce Almighty, natuurlijk zwaar overdreven en niet realistisch, maar het geeft wel een redelijk beeld. Die Bruce kan alle gebeden niet uit elkaar houden, en dat van alleen de inwoners van een klein stadje. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat god veel 'groter' is en niet te vergelijken is met de hoofdrolspeler van een comedy, maar het zijn wel even een paar miljard gebeden per dag denk ik zo.

Ook is er nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag betreft de schepping: waarom heeft god zulke zwakke wezens op aarde neergezet, die zonder de technologie en kennis van tegenwoordig niet lang zou overleven? Als je het ontstaan van de mens aan de hand van de evolutie-theorie zou bekijken klopt het gewoon, de mens had steeds minder bescherming nodig en paste zich hier op aan. Maar om nou te zeggen dat we 'in den beginne' genoeg hadden aan een paar stompe tandjes, 10 zachte vingers, een schedel die niks kan hebben en een huid van een paar milimeter dik is natuurlijk onzin.

Nog zoiets, god zou alles weten, wat er gebeurd is, wat er nu gebeurd en wat er zal gebeuren. Dan zou hij toch ingezien moeten hebben dat de mens het slechtste is wat de aarde had kunnen overkomen. Of die eigenschap van god is er niet, of hij heeft niet opgelet (en is hij dus niet zo perfect als men beweerd), of hij was zich ervan bewust en heeft het toch gewoon gedaan, met alle gevolgen van dien.

Laatste puntje van vandaag: hoe weet je dat god mannelijk is? Altijd wordt er gepraat over Hij, Zijn, onze Vader enzovoorts. En nu niet zeggen dat dat in de bijbel staat, ik zie dat boek slechts als een verzameling van mond-op-mond verhalen, en je weet hoe betrouwbaar die zijn.

Ok, allerlaatste puntje ;) : Waarom is god zo arrogant? Men schrijft zijn naam altijd met een hoofdletter, terwijl het niet eens een naam is, het is een soort-aanduiding (god). Ook Hij, onze Vader, Heer enzovoorts worden met een hoofdletter geschreven. Aangezien hij hier niks aan doet vind hij het prima als hoger en beter iemand gezien te worden. Pure arrogantie als je het mij vraagt. Ga het niet verklaren door te zeggen dat hij perfect is en dat hij het verdient, want als hij echt zo perfect was, was er geen oorlog, geen gat in de ozonlaag en was de mens allang uitgestorven (ten goede van de rest van de aarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lord of Angmar
Maar, om weer on-topic te gaan: gelovigen schuiven (in mijn ogen) veel te snel dingen af op een god. Zoals bijvoorbeeld paranormale verschijnselen. Een verschijnsel als telekinese (waar ik zelf aardig bekend mee ben) is vrij simpel te verklaren met de enerie-theorie: alles is energie. Zolang je met die energie om weet te gaan kan je op (geringe) afstand dingen (energie-clusters dus volgens die theorie) laten bewegen. Hier komt echt geen hogere macht of iets dergelijks kijken. Als dat wel het geval zou zijn, zou je dus letterlijk god kunnen 'besturen'. Hetzelfde geld voor het voorval met je broer en zijn kerstboom. Denk je echt dat god naar iedereen op de wereld zit te kijken of er iets moet gebeuren? Zo ja, Grimm schrijft ook leuke boeken, misschien een aanrader.
Ander voorbeeld: genezing. Ook bij dit voorbeeld kan je teruggrijpen naar die energie-theorie zonder ook maar 1 woord over god te reppen.
Er gebeuren inderdaad bijzondere dingen die je misschien op verschillende manieren kunt verklaren, maar sommige dingen zijn zo wonderlijk dat die niet te verklaren zijn door een energie-theorie. Verder zal niet elke wens van een mens ingewilligd worden. Als ik bijvoorbeeld bid om een nieuwe auto dan zal ik die auto niet zomaar krijgen.
Verder werkt God niet zo zeer door bijzondere dingen, maar juist door het woord van God en de Heilige Geest.
Nog een vraag voor de 100%-gelovers: hoe werkt god alle gebeden eigenlijk af? Dat zijn er toch een hoop, en dankzij de tijdzones wordt er op elk moment wel iets tegen god gezegd. Denk aan de film Bruce Almighty, natuurlijk zwaar overdreven en niet realistisch, maar het geeft wel een redelijk beeld. Die Bruce kan alle gebeden niet uit elkaar houden, en dat van alleen de inwoners van een klein stadje. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat god veel 'groter' is en niet te vergelijken is met de hoofdrolspeler van een comedy, maar het zijn wel even een paar miljard gebeden per dag denk ik zo.
Als wij geloven dat God de tijd, materie en ruimte kan scheppen, dan zijn die paar miljard gebeden die per dag opstijgen voor God ook wel af te handelen. Verder moet je niet vergeten dat voor God 1 dag duizend jaar is en ook andersom. Dit is natuurlijk symbolisch bedoeld, maar betekent simpelweg dat God niet aan tijd gebonden is.
Ook is er nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag betreft de schepping: waarom heeft god zulke zwakke wezens op aarde neergezet, die zonder de technologie en kennis van tegenwoordig niet lang zou overleven? Als je het ontstaan van de mens aan de hand van de evolutie-theorie zou bekijken klopt het gewoon, de mens had steeds minder bescherming nodig en paste zich hier op aan. Maar om nou te zeggen dat we 'in den beginne' genoeg hadden aan een paar stompe tandjes, 10 zachte vingers, een schedel die niks kan hebben en een huid van een paar milimeter dik is natuurlijk onzin.
Ik geloof dat de mens in plaats van geevolueerd gedegenereerd is. Verder kan ik me aardig redden met mijn huidige lichaam.
Nog zoiets, god zou alles weten, wat er gebeurd is, wat er nu gebeurd en wat er zal gebeuren. Dan zou hij toch ingezien moeten hebben dat de mens het slechtste is wat de aarde had kunnen overkomen. Of die eigenschap van god is er niet, of hij heeft niet opgelet (en is hij dus niet zo perfect als men beweerd), of hij was zich ervan bewust en heeft het toch gewoon gedaan, met alle gevolgen van dien.
Als God alles weet wat er gaat gebeuren en gebeurd is dan kun je zo'n beslissing toch het beste aan God overlaten. God zal er verder zelf voor zorgen dat ook uit deze schepping nog wat goeds zal voorkomen ook al is die door mensen zo bedorven.
Laatste puntje van vandaag: hoe weet je dat god mannelijk is? Altijd wordt er gepraat over Hij, Zijn, onze Vader enzovoorts. En nu niet zeggen dat dat in de bijbel staat, ik zie dat boek slechts als een verzameling van mond-op-mond verhalen, en je weet hoe betrouwbaar die zijn.
God is nog mannelijk nog vrouwelijk, maar lijkt simpelweg het meeste op de man en wordt daarom vergeleken met een man. Er zijn verder nog veel meer namen waarmee God word aangeduid, zoals bijvoorbeeld vader, herder, middelaar, zeven geesten, enz. Dit komt omdat God niet te bevatten is in woorden en daarom met gelijkenissen voorgesteld wordt aan de mensen.
Ok, allerlaatste puntje : Waarom is god zo arrogant? Men schrijft zijn naam altijd met een hoofdletter, terwijl het niet eens een naam is, het is een soort-aanduiding (god). Ook Hij, onze Vader, Heer enzovoorts worden met een hoofdletter geschreven. Aangezien hij hier niks aan doet vind hij het prima als hoger en beter iemand gezien te worden. Pure arrogantie als je het mij vraagt. Ga het niet verklaren door te zeggen dat hij perfect is en dat hij het verdient, want als hij echt zo perfect was, was er geen oorlog, geen gat in de ozonlaag en was de mens allang uitgestorven (ten goede van de rest van de aarde).
Het kwade dat je om je heen ziet komt niet van God vandaan, maar onder andere regelrecht uit jou hart. Het valt misschien niet zo op, maar toch zul je mij gelijk moeten geven dat ook uit jou hart verkeerde dingen naar boven komen.

Verder is de hoofdletter een teken van respect. Dat jij niet het respect kan opbrengen om een bovennatuurlijk wezen die als de verhalen in de bijbel waar zijn de schepper is van alle dingen en die ook om mensen geeft die gezondigd hebben ja zelfs zo dat hij zijn enige geboren zoon uit liefde voor hen heeft gegeven om voor hun zonden te sterven. Dat jij dit niet kunt opbrengen zegt meer over jou arrogantie dan over die van God.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 00:18:
Lord of Angmar

[...]

Ik geloof dat de mens in plaats van geevolueerd gedegenereerd is. Verder kan ik me aardig redden met mijn huidige lichaam.
Betreffende degeneratie, lees deze pagina eens: http://www.skepsis.nl/degeneratie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Confusion schreef op 15 maart 2004 @ 21:46:
Ik voel me nu toch ernstig gedwongen eindelijk Daniel Dennett eens te citeren:
Hoezo 'eindelijk'? Zat je er al een tijdje op te wachten of zo?
Kort samengevat: als gelovige wil je logica niet overboord gooien, dus ook niet betreffende discussies over het geloof. Wetenschap is een voortvloeisel van die rationele basisprincipes en je wetenschap overboord willen gooien of je er tegen verzetten zoals je hierboven doet is absurd.
Ik heb je engelse quote die je gepost hebt gelezen en de clou ontgaat me, dus ik baseer me op je samenvatting.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. In wat voor opzicht verzet ik me tegen wetenschap? Wat is er absurd aan mijn houding? Is het dan niet zo dat de wetenschap - voor zover er überhaupt zoiets is - dan geen uitspraken over God doet? In welk opzicht doet de wetenschap dan uitspraken over God volgens jou? Het is niet zo dat ik mij baseer op logica. Waar ik mij primair op baseer is mijn persoonlijke ervaring, net als een hoop andere gelovigen, waarbij het me in principe niet interesseert of de stellingname die daaruit volgt logisch is. Ik gebruik logica alleen wanneer het mij uitkomt en anders niet.

Ik begrijp je bewering over dat ik mij tegen de wetenschap zou verzetten niet. Het enige waar ik mij tegen verzet is de evolutietheorie omdat ik het een vervelende theorie vind, hoewel het er ook aan ligt van welke kant je het bekijkt, want Darwin sluit zelf het bestaan van God niet uit op grond van de evolutietheorie, althans niet officieel (misschien dat ie in de praktijk God stiekem toch uitsloot). In wat voor opzicht verzet ik mij tegen de wetenschap? En hoe zou ik wetenschap overboord willen gooien? Ik heb zelf geen universitaire opleiding en ik weet dus natuurlijk veel minder van wetenschap dan mensen die dat wel hebben, maar ik zie geen reden om op grond van mijn kennis van de huidige wetenschappelijke inzichten mijn geloof in God te verwerpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Salvatron op 16-03-2004 02:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op 15 maart 2004 @ 13:14:

Inderdaad, maar ik zie persoonlijk ook geen reden waarom een atheist in God zou moeten gaan geloven. Ik heb al gezegd dat er op basis van de huidige wetenschap geen aanleiding is om er van uit te gaan dat God bestaat, dus er is op grond van de wetenschap in elk geval geen aanleiding om aan te nemen dat God bestaat. Voeg daaraan toe dat het niet aan de atheisten is om aannemelijk te maken dat God niet bestaat maar aan de theisten om aannemelijk te maken dat Hij wel bestaat en de conclusie is dus dat de stellingname dat God niet bestaat de meest voor de hand liggende is.
Uiteraard niet. De reden waarom ik zeg dat ik geloof dat God er misschien is, is omdat de mogelijkheid aanwezig is dat ik Hem ervaar. Voor een gelovige is dat voldoende. Dat een ongelovige hiermee geen genoegen neemt spreekt voor zich. Ik geloof andere gelovigen ook niet zonder meer wanneer zij zeggen dat zij God ervaren omdat ik dat met geen mogelijkheid kan controleren. Mijn mogelijke godservaringen zijn voor mij voldoende reden om te concluderen dat God mogelijk bestaat.
Grijns schreef:

Wat reacties op reacties.

Er is inderdaad geen wetenschappelijk bewijs voor God dus in die zin heb je gelijk, het leek er echter op dat je daarom zei dat God om die reden niet zou bestaan. Maar de absence of proof is niet de proof of absence, of hoe die zin ook ging. En je hebt gelijk met je bewering dat de basis van het geloof van een gelovige enkel zijn gevoel is. Dat is al uitvoerig naar voren gekomen in de andere topics die over dit onderwerp gaan. De basis van mijn eigen geloof is de ervaring, niets meer en niets minder, en dat zal voor andere gelovigen vaak niet anders zijn.
Mijn atheisme is geen geloof. Ik neem feiten aan en gebruik theorieen om nieuwe feiten te vinden maar dit alles is niet heilig voor me. Als morgen een andere theorie dan de huidige blijkt te gelden is dat geen klap in het gezicht van de wetenschap maar een stap vooruit.
Op mij komen atheisten soms over alsof ze een geloof lopen te verkondigen. De denkwereld van een atheist ontgaat me, maar vaak vloeien opvattingen voort uit bepaalde emoties en is iemands stellingname niet zo rationeel als die op het eerste gezicht lijkt. De argumenten die atheisten geven om niet in God te geloven zijn vaak geldig, maar het is voor mij maar de vraag of een atheist wel in God zou geloven als bewezen zou worden dat Hij bestaat.
De bewering "geloof past niet meer in de huidige tijd" is een bewering die imho geen stand houdt. De bedoeling van geloven in God is niet om een verklaring van ons bestaan te geven. De bedoeling is om je leven op een bepaalde manier in te vullen en om een innerlijke vervulling na te streven. Dat de overtuiging van veel gelovigen niet meer van deze tijd is, is een feit, maar dat betekent nog niet dat je niet meer in God kunt geloven omdat 'het niet meer in de huidige tijd past', waarbij de zin 'omdat het niet meer in de huidige tijd past' naar ik aanneem betrekking heeft op het feit dat we in onze huidige tijd tot de ontdekking zijn gekomen dat in principe alles op rationele gronden te verklaren is, als je er maar lang genoeg over nadenkt.

[ Voor 47% gewijzigd door Salvatron op 16-03-2004 01:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

bacterie schreef op 16 maart 2004 @ 01:24:
Hoezo 'eindelijk'? Zat je er al een tijdje op te wachten of zo?
Neu, ik was al tijden van plan dat stuk eens over te tikken, maar ik kwam er telkens niet toe.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. In wat voor opzicht verzet ik me tegen wetenschap?
In de zin dat je het 'bewijs' dat een gelovige voor het bestaan van God hebt wetenschappelijk bewijs wilt noemen. Dat is het herdefinieren van wetenschap tot onzin.
Wat is er absurd aan mijn houding? Is het dan niet zo dat de wetenschap - voor zover er überhaupt zoiets is - dan geen uitspraken over God doet? In welk opzicht doet de wetenschap dan uitspraken over God volgens jou?
De wetenschap doet heel veel uitspraken over God, omdat zij scherpe grenzen stelt aan zijn mogelijke status in de realiteit.
Het is niet zo dat ik mij baseer op logica. Waar ik mij primair op baseer is mijn persoonlijke ervaring, net als een hoop andere gelovigen, waarbij het me in principe niet interesseert of de stellingname die daaruit volgt logisch is. Ik gebruik logica alleen wanneer het mij uitkomt en anders niet.
En dat laatste is nu precies waar Dennett het over heeft. Logica en rationaliteit kan je niet opeens terzijde schuiven als we discussieren over religieuze zaken. Als jij logica en rationaliteit wilt laten varen, dan is God onmiskenbaar een broodje ham. Logica, rationaliteit en de daaruit voorvloeiende wetenschap zijn de basis van het bestaan. Die staan niet op een gelijk niveau als religie; ze zijn veel fundamenteler dan religie. Zonder rationaliteit had er nooit iemand met religie op de proppen kunnen komen.
Ik begrijp je bewering over dat ik mij tegen de wetenschap zou verzetten niet.
Je doet alsof de mogelijkheid bestaat de wetenschap niet als uitgangspunt te nemen. Dat is absurd. Je kan niet een beetje vrijwillig kiezen wanneer dezelfde logische principes wel of niet geldig zijn. De wetenschap stelt grenzen aan wat God wel en niet kan zijn, waar God wel en niet kan bestaan. Dat kan je niet zomaar ontkennen; dat is net zo bizar als beweren dat de aarde plat is, want ja, 'ik kies ervoor op dat gebied de wetenschap niet als uitgangspunt te nemen'.
maar ik zie geen reden om op grond van mijn kennis van de huidige wetenschappelijke inzichten mijn geloof in God te verwerpen.
Precies, die redenen zijn er niet. Maar daarmee is er geen reden enige wetenschap te verwerpen. Het is alles of niets; je aanvaard wel of niet dat je met rationele principes de wereld kunt onderzoeken en beschrijven of niet. Als je dat aanvaard, dan aanvaard je ook de conclusies. Zo niet, dan is alles loos.
Als de wetenschap me aanleiding zou geven om mijn geloof in God te verwerpen, dan zou ik er voor kiezen om de wetenschap te verwerpen.
Nee, als de wetenschap je aanleiding zou geven om je geloof in God te verwerpen, dan is je geloof in God al verworpen. Die constatering is de verwerping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Confusion schreef op 16 maart 2004 @ 01:53:
In de zin dat je het 'bewijs' dat een gelovige voor het bestaan van God hebt wetenschappelijk bewijs wilt noemen. Dat is het herdefinieren van wetenschap tot onzin.
Waarom is dat onzin? Volgens het boek Biological Science zou wetenschap bedrijven hetzelfde zijn als je gezond verstand gebruiken. Stel dat een gelovige proefondervindelijk vast zou kunnen stellen dat hij de aanwezigheid van God ervaart, dan is dat toch de wetenschappelijke methode toepassen? Want die gelovige concludeert dat er een God is op basis van zijn gezond verstand.
De wetenschap doet heel veel uitspraken over God, omdat zij scherpe grenzen stelt aan zijn mogelijke status in de realiteit.
Welke grenzen zijn dat volgens jou dan? De wetenschap stelt op zich lijkt mij inderdaad grenzen aan Gods mogelijke status in de realiteit.
En dat laatste is nu precies waar Dennett het over heeft. Logica en rationaliteit kan je niet opeens terzijde schuiven als we discussieren over religieuze zaken. Als jij logica en rationaliteit wilt laten varen, dan is God onmiskenbaar een broodje ham. Logica, rationaliteit en de daaruit voorvloeiende wetenschap zijn de basis van het bestaan. Die staan niet op een gelijk niveau als religie; ze zijn veel fundamenteler dan religie. Zonder rationaliteit had er nooit iemand met religie op de proppen kunnen komen.
Bij een discussie over religieuze zaken logica en rationaliteit terzijde schuiven slaat nergens op omdat je dan beter geen discussie kan gaan voeren. Logica en rationaliteit zal ik trouwens nooit laten varen op de manier die jij hier voorstelt.
Je doet alsof de mogelijkheid bestaat de wetenschap niet als uitgangspunt te nemen. Dat is absurd. Je kan niet een beetje vrijwillig kiezen wanneer dezelfde logische principes wel of niet geldig zijn. De wetenschap stelt grenzen aan wat God wel en niet kan zijn, waar God wel en niet kan bestaan. Dat kan je niet zomaar ontkennen; dat is net zo bizar als beweren dat de aarde plat is, want ja, 'ik kies ervoor op dat gebied de wetenschap niet als uitgangspunt te nemen'.
De wetenschap stelt lijkt mij inderdaad grenzen aan wat God wel en niet kan zijn. Volgens mij hebben wij het over twee verschillende dingen. Wat ik bedoelde met het nemen van de wetenschap als uitgangspunt is dat iemand die de wetenschap als uitgangspunt neemt concludeert dat het leven bijv. geen zin heeft of dat God niet bestaat. Maar de conclusie dat God niet bestaat volgt niet uit de mij bekende wetenschap. Uit de wetenschap volgt niet, voor zover ik dat kan beoordelen, de conclusie dat God bestaat. Dat is iets anders dan de conclusie dat God niet bestaat. Iemand die op grond van de wetenschap concludeert dat God niet bestaat trekt dus een foute conclusie, omdat hij die conclusie trekt op grond van het feit dat de wetenschap geen aanleiding geeft om aan te nemen dat God wel bestaat. Grijns heeft overigens al gezegd dat dat niet zijn bedoeling was.
Nee, als de wetenschap je aanleiding zou geven om je geloof in God te verwerpen, dan is je geloof in God al verworpen. Die constatering is de verwerping.
Inderdaad: als de wetenschap zou aantonen dat God niet bestaat dan bestaat God dus niet. Ik heb niet de indruk dat de wetenschap dat tot op heden heeft gedaan. Wat de wetenschap doet is met toenemende inzichten het geloof in God herdefinieren. Zo geloofde men vroeger dat de aarde in 6 dagen geschapen is en dergelijke en weten wij inmiddels dat er bepaalde fysische processen aan vooraf gegaan zijn. Er vindt dus continu herdefiniëring plaats van geloven in God, omdat de wetenschap zoals je zegt aantoont wat God wel is en wat niet. Wellicht zal met toenemende inzichten geconcludeert moeten worden dat er geen God is, maar dat is wat mij betreft voorlopig nog niet aan de orde.

[ Voor 5% gewijzigd door Salvatron op 16-03-2004 02:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
bacterie schreef op 16 maart 2004 @ 02:32:
[...]

Waarom is dat onzin? Volgens het boek Biological Science zou wetenschap bedrijven hetzelfde zijn als je gezond verstand gebruiken. Stel dat een gelovige proefondervindelijk vast zou kunnen stellen dat hij de aanwezigheid van God ervaart, dan is dat toch de wetenschappelijke methode toepassen? Want die gelovige concludeert dat er een God is op basis van zijn gezond verstand.
Wetenschap is niet hetzelfde als "je gezond verstand gebruiken". Je gezond verstand gebruiken is nodig voor de wetenschap, dat klopt, maar wetenschap is ook toetsing van ideeen. Het doel is een reeel beeld te scheppen van het system en de processen waar de wereld uit bestaat. En om aan de hand van deze feiten en theorien voorspellingen te kunnen maken voor de toekomst of verklaringen te geven voor gebeurtenissen uit het verleden.
De bijbelse god is niet objectief te toetsen omdat het enkel gebaseerd is op een gevoel. Je zou kunnen zeggen dat god/geloof slechts een gevoel is, dat god enkel in het hoofd van de gelovige bestaat en dat toetsen. Maar dan bewijs je niet het bestaan van een god maar de gedachte aan een god.

[ Voor 5% gewijzigd door Grijns op 16-03-2004 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Grijns schreef op 16 maart 2004 @ 09:01:
Wetenschap is niet hetzelfde als "je gezond verstand gebruiken". Je gezond verstand gebruiken is nodig voor de wetenschap, dat klopt, maar wetenschap is ook toetsing van ideeen. Het doel is een reeel beeld te scheppen van het system en de processen waar de wereld uit bestaat. En om aan de hand van deze feiten en theorien voorspellingen te kunnen maken voor de toekomst of verklaringen te geven voor gebeurtenissen uit het verleden.
Het doel is om vanuit een bepaalde theorievorming een deel van de werkelijkheid te beschrijven. Een reeel beeld van de werkelijkheid scheppen lijkt me niet primair het doel van een wetenschappelijke theorievorming.
De bijbelse god is niet objectief te toetsen omdat het enkel gebaseerd is op een gevoel. Je zou kunnen zeggen dat god/geloof slechts een gevoel is, dat god enkel in het hoofd van de gelovige bestaat en dat toetsen. Maar dan bewijs je niet het bestaan van een god maar de gedachte aan een god.
Tot nu toe is geen enkele god objectief aantoonbaar gebleken. Bovendien is er niet zoiets als 'de bijbelse God'. Gelovigen in de bijbel geloofden al in JAHWEH voordat de bijbel geschreven was, denk aan Mozes en aan Abraham. Dat het bestaan van een god niet objectief vast te stellen is, is iets wat ik ronduit erken.

Maar wat ik bedoelde met mijn persoonlijke godservaringen is, dat ik ook na zeer kritische zelfanalyse niet de conclusie kan trekken dat alle godservaringen die ik heb gehad een psychologische oorzaak hebben. Daarmee kan een ongelovige dus niet zomaar zeggen: God bestaat niet, die bestaat alleen maar in jouw hoofd. Want voor een gelovige is het in geen geval duidelijk dat God uitsluitend in zijn hoofd bestaat. Ik gaf een paar voorbeelden van mijn eigen godservaringen om de stelling die ongelovigen doen te weerleggen en niet om het bestaan van God aan te tonen. Het bestaan van God wordt niet aangetoond door mijn persoonlijke godservaringen maar wat wel aangetoond kan worden is dat de bewering dat alle godservaringen een psychologische oorzaak hebben niet van toepassing is voor een gelovige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 maart 2004 @ 11:29:
[...]

Inderdaad, als jij iets in je droom ziet is dat niet echt. Als je in je droom overreden zou worden door die auto, lig je dan ook helemaal gebroken in je bed, omdat het allemaal echt is? Van dromen kan je niet uit gaan, het is een verwerking van de opgenomen indrukken en informatie van de vorige dag, daar is niets echts aan.

En zo verwonderlijk is het niet, dat je de openbaringen nogsteeds toe kan passen op de kerk van nu. De kerk neemt dat namelijk als voorbeeld. Wat redelijker is om te zeggen, is dat de kerk 2000 jaar achter loopt.

Ik geloof niet, ben ik ook niet van plan, daar ben ik te nuchter voor en toch ben ik behoorlijk gelukkig. Het is dus gewoon onzin dat je geen goed leven kan leiden zonder in een fictieve god te geloven. Fictief omdat ook in dit topic weer geen enkel bewijs is gegeven voor het bestaan van een god.

en hangman, het is natuurlijk vervelend als je je argumenten verspeeld hebt en je niks meer te melden hebt, maar dan hoef jij nog niet te beslissen dat dit topic op slot moet.
Dus nu wil je opeens zeggen dat die auto niet bestaat?? Als ik naar buiten ga ik sta voor een auto en hij rijd me over ben ik idd dood. Dus mijn droom REFLECT de werkelijkheid.

Laten we even een stap verder gaan. Dit was geen droom maar een visioen. En het was geen random visioen het was die van God die dus de werkelijkheid liet zien aan johannes wat er was gebeurd wat er aan het gebeuren is en wat er zal gebeuren.

Dus denkjewel dat je mijn punt hebt versterkt hier. De illustratie van een auto die iemand omver rijd komt hier goed van pas!!! _/-\o_

En waarom is nou een christen arrogant?? Ik zeg dit en jij zegt dat en noem je dan mij arrogant omdat ik niet naar je idee luisterd maar tegelijkertijd doe je hetzelfde met mijn idee. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Ik vind die argument een beetje kinderachtig. Dus laten we dat nou achterwegen laten want dat bouwt alleen maar meer frictie op in deze topic.

Ik vind niet dat een christen arrogant moet overkomen. Maar vaker kom ik niet onder die verstempeling vandaan. Ik ervaar God en ik word elke dag meer naar God bekeerd. Mijn conlusie is dus dat hij bestaat. Jij zegt dat hij niet bestaat en heb daar argumenten voor dat dus niet mijn ervaring kan weg "bewijzen" . Ik zeg dus daarna weer dat hij bestaat en dan ben ik dan arrogant omdat ik de waarheid heb gezien??

En zoals hangman zei ben ik ook geen speld beter dan de rest van de wereld MAAR.... hier is het verschil. Ik zie dat ik niks zonder God ben en ben ervan overtuigd en weet dus dat ik het niet alleen kan redden en daarom God om hulp vraagt. En nu dat ik weet hoe je van je zonde af komt wil ik andere mensen helpen door ze aan Jezus te introduceren. Ben ik dan beter dan andere? Nee. Juist omdat ik niet beter ben dan andere mensen en dat er iemand is die mij heeft gered wil ik het aan iedereen verkondigen.

Kijk daar zit het verschil in. Ik denk dus niet dat ik beter ben dan iedereen anders. Het ligt dus anders zoals ik hier boven heb uitlegd :) .

Niet alle joden komen in de hemel ook al is het nog steeds Gods volk. (een reactie op iemand die aankwam met de joden, ben effe naam vergeten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grijns
Betreffende degeneratie, lees deze pagina eens: http://www.skepsis.nl/degeneratie.html
Leuke review, maar dat zegt niks over degeneratie op zich. Dat peter scheele geen wetenschappelijk boek heeft geschreven is bekend, maar dat wil nog niet zeggen dat de theorie die hij beschreven heeft in zijn boek onjuist is.

Degeneratie is dus een verlies van informatie. Een wezen dat informatie verliest door een mutatie kan best beter presteren dan andere wezens van hetzelfde soort. Dus wat jullie evolutie noemen kan bij mij net zo goed onder het kopje degeneratie gezet worden.
Degeneratie is verder niet zo moeilijk te bewijzen voorbeelden in overvloed. :)

Confusion

De wetenschap en logica kunnen wat zeggen over de verhalen die in de bijbel staan over God en de dingen die God op deze aarde gedaan heeft, zoals de zondvloed en de schepping. De wetenschap kan dus wel conclusies(negatief, positief) trekken over een God die beschreven is in een boek, zoals bijvoorbeeld de bijbel. Als bijvoorbeeld enkele verhalen(die betrekking hebben op die God) niet blijken te kloppen met wat wij zien in deze wereld dan is het logisch om aan te nemen dat die God niet kan bestaan of dat in ieder geval de verhalen over die God niet kloppen.

De wetenschap en logica kunnen daarentegen niets zeggen over het bestaan van een God, want zo'n God hoeft zich niet bekend te maken via bijvoorbeeld onze zintuigen. Als God echt bestond zou hij dan niet gelijk in ons hart beginnen om ons daar te overtuigen van Zijn bestaan. Dit lijkt mij een veel betere weg dan dat God zich bekend zou maken via bijvoorbeeld wonderen(kunnen ook anders geintepreteerd worden) die eerst via de zintuigen in de hersens komen waar ze geintepreteerd worden en dan eindelijk het hart(ziel, geest, bewustzijn hoe je het ook maar wil noemen) bereiken. Verder worden dingen die je zintuigen opvangen vaak geinterpreteerd zoals je het zelf graag wilt. Het is natuurlijk logisch dat als God begint in ons hart dat het dan voor de wetenschap onmogelijk is om te bewijzen of God bestaat.

1. De wetenschap kan dus wel bewijzen of de God van bijvoorbeeld de bijbel kan bestaan
2. De wetenschap kan niet bewijzen of bijvoorbeeld de God van de bijbel als hij kan bestaan(zie 1) ook echt bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@confusion

Als je logisch wilt nadenken en dat hoor je ook te doen dan moet je eens CS Lewis:mere christianity lezen. En als je heel diep philosofish en diep in logica wilt gaan moet je eens CS Lewis: miracles lezen. Deze boeken zijn erg geweldig en CS lewis was een erg slimme man.

Interesante feit is dat een hele goeie vriend van CS lewis was Tolkien. Dat zie je ook weer terug in CS Lewis: chronicles of narnia. Een fantasievolle verhaal met een diepe morale en vaker bijbelse betekenis achter deze serie/1 groot verhaal. Ook lotr heeft een diepere betekenis en is erg moraal een goeie boek. Ook de film is aardig en het is ook nog eens een megahit.

iig CS Lewis moet je eens lezen en zal je ontdekken dat geloof en vooral christelijke geloof logica helemaal niet terzijde zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 21:42:
[...]

Dus nu wil je opeens zeggen dat die auto niet bestaat?? Als ik naar buiten ga ik sta voor een auto en hij rijd me over ben ik idd dood. Dus mijn droom REFLECT de werkelijkheid.
De auto die je in je droom overhoop rijdt bestaat in het echt inderdaad niet, die bestaat slechts in je droom. Natuurlijk ben je wel dood wanneer je je droom gaat naspelen, maar dan is het geen droom meer. Ik denk dan ook dat gelovigen droom en realiteit nog wel eens door elkaar halen.
Laten we even een stap verder gaan. Dit was geen droom maar een visioen. En het was geen random visioen het was die van God die dus de werkelijkheid liet zien aan johannes wat er was gebeurd wat er aan het gebeuren is en wat er zal gebeuren.
Goed, hoe weet je dat het een visioen was? Bestaat zoiets als een visioen wel? Want hoe wordt die informatie dan overgebracht? Dat mag je dan wel eens uitleggen aan een hoop wetenschappers, die zitten te springen om een dergelijke communicatie-methode. Hoe kan iemand weten wat er nog moet gaan komen? De toekomst hang af van zo verschrikkelijk veel factoren dat het onmogelijk is die te voorspellen. Dan kan je wel zeggen dat god alles weet, maar god weet niet wat ik morgen ga doen. Dat weet niemand, zelfs ik weet dat niet precies. Het is gewoon onmogelijk om te zeggen wat nog moet gebeuren, vooral als het afhankelijk is van de vrije wil.
Dus denkjewel dat je mijn punt hebt versterkt hier. De illustratie van een auto die iemand omver rijd komt hier goed van pas!!! _/-\o_
Ik kan me niet herinneren dat ik bevestigd heb dat dromen echt zijn. Want wat ik gezegd heb is dat een droom juist niet echt is en je daar dus niet van uit kan gaan, het is slechts een verwerking van opgedane indrukken.
En waarom is nou een christen arrogant?? Ik zeg dit en jij zegt dat en noem je dan mij arrogant omdat ik niet naar je idee luisterd maar tegelijkertijd doe je hetzelfde met mijn idee. De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Ik vind die argument een beetje kinderachtig. Dus laten we dat nou achterwegen laten want dat bouwt alleen maar meer frictie op in deze topic.
Ik heb dan ook niet gezegd dat ik alle christenen arrogant vind, ik heb gezegd dat veel christenen (of andere gelovigen) vrij arrogant overkomen. Dat zijn dan de personen die absoluut zeker zijn van hun zaak en geen enkel tegenargument dulden. Ze denken dat hun mening de enige juiste is en sluiten al het andere uit. Daarmee plaatsen ze zichzelf boven anderen (niet-gelovigen) en dat valt onder arrogantie als ik me niet vergis. Ook slaat het nergens op dat iemand denkt te kunnen zeggen dat ik als niet geloof, ik nooit gelukkig kan worden en ik een slecht bestaan zal leiden. Dat maakt mij dan weer aan het lachen.
Ik sta, in tegenstelling tot de bovengenoemde groep, volledig open voor andere theorieen en argumenten van gelovigen, zolang die enigszins realistisch zijn. Met argumenten als 'Ik voel het, het is er gewoon' kan ik precies niks en die zie ik dan ook niet als geldige argumenten. Wat is daar arrogant aan?
Ik vind niet dat een christen arrogant moet overkomen. Maar vaker kom ik niet onder die verstempeling vandaan. Ik ervaar God en ik word elke dag meer naar God bekeerd. Mijn conlusie is dus dat hij bestaat. Jij zegt dat hij niet bestaat en heb daar argumenten voor dat dus niet mijn ervaring kan weg "bewijzen" . Ik zeg dus daarna weer dat hij bestaat en dan ben ik dan arrogant omdat ik de waarheid heb gezien??
Nee hoor, dat maakt je echt niet arrogant. Zie het stukje hierboven. Ik ben ook vrij zeker van m'n zaak: het is niet logisch aan te nemen dat god bestaat. Het verschil is alleen dat ik wel open sta voor andere mogelijkheden, maar jij niet. Als god zich aan mij zou laten zien, en zo zijn aanwezigheid bewijst, ben ik echt wel bereid te gaan geloven, maar voor jou is er maar 1 werkelijkheid, 1 mogelijkheid en dat maakt je kortzichtig. Arrogant zou ik het in jouw geval dan ook niet willen noemen.
En zoals hangman zei ben ik ook geen speld beter dan de rest van de wereld MAAR.... hier is het verschil. Ik zie dat ik niks zonder God ben en ben ervan overtuigd en weet dus dat ik het niet alleen kan redden en daarom God om hulp vraagt. En nu dat ik weet hoe je van je zonde af komt wil ik andere mensen helpen door ze aan Jezus te introduceren. Ben ik dan beter dan andere? Nee. Juist omdat ik niet beter ben dan andere mensen en dat er iemand is die mij heeft gered wil ik het aan iedereen verkondigen.
Je ziet dat je niets bent zonder god. Is dan niemand iets zonder god? Ik red me prima, ik ben gelukkig en gezond, mensen in mijn omgeving (nauwelijks gelovigen) zijn gelukkig en gezond, het ziet er niet naar uit dat ik god nodig heb. Maar dat kan natuurlijk niet, want dan ben ik niets, toch?
Niet alle joden komen in de hemel ook al is het nog steeds Gods volk. (een reactie op iemand die aankwam met de joden, ben effe naam vergeten).
Hoe zit het dan met christenen? Komen die wel allemaal in de hemel? Dat zou namelijk niet erg eerlijk zijn van god.

Verder nog: overbodig hoofdlettergebruik uit respect? Ik heb respect voor mijn ouders, ze hebben me onderdak, liefde en eten gegeven. Ik heb respect voor mijn leraren, ze hebben me kennis gegeven. Ik heb respect voor de politiek, ze leiden meer dan 16M mensen. Moet ik het dan ook over Ouders, Leraren en Politiek hebben? Natuurlijk niet, het feit dat ik respect voor ze heb wil nog niet zeggen dat ik ze op een hoger niveau plaats dan mezelf. En dan is het effect van de genoemde voorbeelden nog aantoonbaar, wat je niet kan zeggen van het effect van god.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 21:42:
[...]

[...]

[quote]

Dat jij jou geloof als je enige redding ziet is prima! Je zegt het zelf het komt door je ervaringen en daardoor is het voor JOU de enige manier!

Toch kan bijvoorbeeld een budhist door ervaring of wat dan ook met dezelfde overtuiging zeggen dat bijvoorbeeld Budhisme voor hem de manier is om te leven. Sterker nog voor hem bestaat "Budha" weer.

De een is budhist de andere christelijk de ander hindoe etc.

Er valt gewoon veel te geloven! En ik denk niet dat er 1 JUISTE geloof bestaat!
Ik zie het geloof als een soort "levenswijze". Je moet daarom naar mijn idee gewoon voor jezelf uitmaken welk geloof voor jou het beste is en het beste bij jou past. Met andere woorden watvoor jou de beste levenswijze is!

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 maart 2004 @ 23:44:
[...]

De auto die je in je droom overhoop rijdt bestaat in het echt inderdaad niet, die bestaat slechts in je droom. Natuurlijk ben je wel dood wanneer je je droom gaat naspelen, maar dan is het geen droom meer. Ik denk dan ook dat gelovigen droom en realiteit nog wel eens door elkaar halen.

[...]

Goed, hoe weet je dat het een visioen was? Bestaat zoiets als een visioen wel? Want hoe wordt die informatie dan overgebracht? Dat mag je dan wel eens uitleggen aan een hoop wetenschappers, die zitten te springen om een dergelijke communicatie-methode. Hoe kan iemand weten wat er nog moet gaan komen? De toekomst hang af van zo verschrikkelijk veel factoren dat het onmogelijk is die te voorspellen. Dan kan je wel zeggen dat god alles weet, maar god weet niet wat ik morgen ga doen. Dat weet niemand, zelfs ik weet dat niet precies. Het is gewoon onmogelijk om te zeggen wat nog moet gebeuren, vooral als het afhankelijk is van de vrije wil.

[...]

Ik kan me niet herinneren dat ik bevestigd heb dat dromen echt zijn. Want wat ik gezegd heb is dat een droom juist niet echt is en je daar dus niet van uit kan gaan, het is slechts een verwerking van opgedane indrukken.

[...]

Ik heb dan ook niet gezegd dat ik alle christenen arrogant vind, ik heb gezegd dat veel christenen (of andere gelovigen) vrij arrogant overkomen. Dat zijn dan de personen die absoluut zeker zijn van hun zaak en geen enkel tegenargument dulden. Ze denken dat hun mening de enige juiste is en sluiten al het andere uit. Daarmee plaatsen ze zichzelf boven anderen (niet-gelovigen) en dat valt onder arrogantie als ik me niet vergis. Ook slaat het nergens op dat iemand denkt te kunnen zeggen dat ik als niet geloof, ik nooit gelukkig kan worden en ik een slecht bestaan zal leiden. Dat maakt mij dan weer aan het lachen.
Ik sta, in tegenstelling tot de bovengenoemde groep, volledig open voor andere theorieen en argumenten van gelovigen, zolang die enigszins realistisch zijn. Met argumenten als 'Ik voel het, het is er gewoon' kan ik precies niks en die zie ik dan ook niet als geldige argumenten. Wat is daar arrogant aan?

[...]

Nee hoor, dat maakt je echt niet arrogant. Zie het stukje hierboven. Ik ben ook vrij zeker van m'n zaak: het is niet logisch aan te nemen dat god bestaat. Het verschil is alleen dat ik wel open sta voor andere mogelijkheden, maar jij niet. Als god zich aan mij zou laten zien, en zo zijn aanwezigheid bewijst, ben ik echt wel bereid te gaan geloven, maar voor jou is er maar 1 werkelijkheid, 1 mogelijkheid en dat maakt je kortzichtig. Arrogant zou ik het in jouw geval dan ook niet willen noemen.

[...]

Je ziet dat je niets bent zonder god. Is dan niemand iets zonder god? Ik red me prima, ik ben gelukkig en gezond, mensen in mijn omgeving (nauwelijks gelovigen) zijn gelukkig en gezond, het ziet er niet naar uit dat ik god nodig heb. Maar dat kan natuurlijk niet, want dan ben ik niets, toch?

[...]

Hoe zit het dan met christenen? Komen die wel allemaal in de hemel? Dat zou namelijk niet erg eerlijk zijn van god.

Verder nog: overbodig hoofdlettergebruik uit respect? Ik heb respect voor mijn ouders, ze hebben me onderdak, liefde en eten gegeven. Ik heb respect voor mijn leraren, ze hebben me kennis gegeven. Ik heb respect voor de politiek, ze leiden meer dan 16M mensen. Moet ik het dan ook over Ouders, Leraren en Politiek hebben? Natuurlijk niet, het feit dat ik respect voor ze heb wil nog niet zeggen dat ik ze op een hoger niveau plaats dan mezelf. En dan is het effect van de genoemde voorbeelden nog aantoonbaar, wat je niet kan zeggen van het effect van god.
Dus die auto bestaat dus wel. Want als je je droom naspeelt ben je dus wel dood?? Of niet? Dat zeg je dus wel. De droom is hier maar een illustratie en ik wil er voor de rest niet teveel op dromen in gaan want dat is een heel ander onderwerp. Ik wil alleen even duidelijken maken dat ook al was het een droom hoeft het niet allemaal beeld spraak te zijn maar kan het dus wel echt bestaan. Dat was mijn punt en die heb je voor mij verduidelijkt.

Het is een visioen van God dat staat in de bijbel. En wat hebben wetenschappelijkers er mee te maken? Kan jij mij uitleggen waarom mensen een geweten hebben? En nog iets waar wetenschappers hun hoofd erg hard krabben. Waarom hebben alleen de mensen een bewust zijn?? Wetenschap kan dat niet uitleggen dus wij kunnen dus geen bewust zijn hebben?

logisch. Kom nou dus niet met wetenschap aanzetten. Wetenschap heeft niet alle antwoorden en dus is het ook geen vaste bron van wat wel of niet waar kan zijn. God heeft dus wel alle antwoorden (heeft niet alles aan ons geopenbaard) en op Hem zet ik mijn leven en niet op een mens.

Waarom is het kortzichtig als ik zeg dat er maar 1 geloof is??? Alleen omdat andere mensen een andere waarheid als het enige waarheid aanschouwen. Maar wat als ik zeg dat de Heilige Geest in me is die me dus bekeerd naar de bijbel?

Kijk dan word het moeilijker want ik kan je het niet bewijzen maar ik kan je wel de bijbel laten lezen.

Ben jij gelukkig?? Net zo gelukkig als ik?? Kan jij mij vertellen waar jij voor 100 procent zeker heen gaat of niet heen gaat als je dood ben?? Of als je nergens heen gaat wat het doel is in deze leven? Om lol te trappen?
Dat jij jou geloof als je enige redding ziet is prima! Je zegt het zelf het komt door je ervaringen en daardoor is het voor JOU de enige manier!

Toch kan bijvoorbeeld een budhist door ervaring of wat dan ook met dezelfde overtuiging zeggen dat bijvoorbeeld Budhisme voor hem de manier is om te leven. Sterker nog voor hem bestaat "Budha" weer.

De een is budhist de andere christelijk de ander hindoe etc.

Er valt gewoon veel te geloven! En ik denk niet dat er 1 JUISTE geloof bestaat!
Ik zie het geloof als een soort "levenswijze". Je moet daarom naar mijn idee gewoon voor jezelf uitmaken welk geloof voor jou het beste is en het beste bij jou past. Met andere woorden watvoor jou de beste levenswijze is!
Geloof is niet mijn redding. Jezus is mijn redding. Het is geen "geloof" meer het is de waarheid.

Kijk zoals ik je zei kan ik niet mijn Heilige Geest laten zien. En mensen kunnen zekers overtuigend overkomen met hun geloven. Maar hoe onstond die overtuiging dan?? En voelen ze zich dan echt "gereinigd" . Of is het maar tijdelijk en weten ze het niet 100 procent zeker. Proberen ze de gevoelens maar te onderdrukken het hele leven?? Gaan ze daarom vaker in een klooster om daar proberen alles te onderdrukken??

Het blijft mijn woord tegen iemand anders zijn woord alleen ik weet voor mijzelf dat het woord van mij niet van mij komt maar van de Bijbel die God geinspireerd heeft (dus direct van God). En zoals ik al zei kan ik je het niet laten zien. Ik kan je Gods woord laten zien en misschien word je daardoor bekeerd als je hart ervoor open staat maar meer ook niet.

Maar er is maar ook 1 geloof. Is ook logisch. Er is maar 1 manier om van je zonde af te komen en dat is door het kruis. Hoe kan God dat dan anders doen? Wij hebben daar geen macht over.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2004 02:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 01:59:
[...]

Dus die auto bestaat dus wel. Want als je je droom naspeelt ben je dus wel dood?? Of niet? Dat zeg je dus wel. De droom is hier maar een illustratie en ik wil er voor de rest niet teveel op dromen in gaan want dat is een heel ander onderwerp. Ik wil alleen even duidelijken maken dat ook al was het een droom hoeft het niet allemaal beeld spraak te zijn maar kan het dus wel echt bestaan. Dat was mijn punt en die heb je voor mij verduidelijkt.

Het is een visioen van God dat staat in de bijbel. En wat hebben wetenschappelijkers er mee te maken? Kan jij mij uitleggen waarom mensen een geweten hebben? En nog iets waar wetenschappers hun hoofd erg hard krabben. Waarom hebben alleen de mensen een bewust zijn?? Wetenschap kan dat niet uitleggen dus wij kunnen dus geen bewust zijn hebben?
Rustig aan, hier ontspoor je. Ten eerste is het zeer logisch dat wij een geweten hebben. Het is ons geweten dat voorkomt dat we te vaak alleen maar aan onszelf denken en daardoor gaat de onderlinge samenwerking beter. Tuurlijk zijn er ook mensen welke geen geweten hebben maar deze krijgen meestal geen nageslacht (wie wil er nu kinderen met of van een gewetenloze?) en zijn dus een dood spoor evolutionair gezien.
logisch. Kom nou dus niet met wetenschap aanzetten. Wetenschap heeft niet alle antwoorden en dus is het ook geen vaste bron van wat wel of niet waar kan zijn. God heeft dus wel alle antwoorden (heeft niet alles aan ons geopenbaard) en op Hem zet ik mijn leven en niet op een mens.
Wetenschap pretendeerd niet alle antwoorden te hebben. Sterker nog elke wetenschapper zal je vertellen dat er meer is dat we niet weten dan dat we wel weten. We zijn met wetenschap opzoek naar een model om de werkelijkheid te begijpen maar hebben dit nog niet volledig af. Wat we wel weten is dat de bewezen wetenschap toetsbaar is en dat is meer dan je van de bijbel kan zeggen.

De bijbel geeft helemaal geen antwoorden. Tenzij je de sim-sala-bim acties van je god tot goede verklaringen rekent.
Waarom is het kortzichtig als ik zeg dat er maar 1 geloof is??? Alleen omdat andere mensen een andere waarheid als het enige waarheid aanschouwen. Maar wat als ik zeg dat de Heilige Geest in me is die me dus bekeerd naar de bijbel?

Kijk dan word het moeilijker want ik kan je het niet bewijzen maar ik kan je wel de bijbel laten lezen.

Ben jij gelukkig?? Net zo gelukkig als ik?? Kan jij mij vertellen waar jij voor 100 procent zeker heen gaat of niet heen gaat als je dood ben?? Of als je nergens heen gaat wat het doel is in deze leven? Om lol te trappen?
Ja ik ben 100% gelukkig. Ik weet waarom ik ben en ik weet wat er met me zal gebeuren als ik niet meer ben. (ik zal niet meer zijn) Ik heb geen angst voor de dood noch voor het leven.
[...]

Geloof is niet mijn redding. Jezus is mijn redding. Het is geen "geloof" meer het is de waarheid.

Kijk zoals ik je zei kan ik niet mijn Heilige Geest laten zien. En mensen kunnen zekers overtuigend overkomen met hun geloven. Maar hoe onstond die overtuiging dan?? En voelen ze zich dan echt "gereinigd" . Of is het maar tijdelijk en weten ze het niet 100 procent zeker. Proberen ze de gevoelens maar te onderdrukken het hele leven?? Gaan ze daarom vaker in een klooster om daar proberen alles te onderdrukken??

Het blijft mijn woord tegen iemand anders zijn woord alleen ik weet voor mijzelf dat het woord van mij niet van mij komt maar van de Bijbel die God geinspireerd heeft (dus direct van God). En zoals ik al zei kan ik je het niet laten zien. Ik kan je Gods woord laten zien en misschien word je daardoor bekeerd als je hart ervoor open staat maar meer ook niet.

Maar er is maar ook 1 geloof. Is ook logisch. Er is maar 1 manier om van je zonde af te komen en dat is door het kruis. Hoe kan God dat dan anders doen? Wij hebben daar geen macht over.
en hier preek je weer. Ik geloof dat er al uitgelegd is dat dit op de gemidelde atheist zo overkomt: :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op 17 maart 2004 @ 01:59:
Hou op met die herdefinitiespelletjes. Het is zinvol noch noodzakelijk om termen als 'waarheid' en 'bewijs' aan geloof te willen koppelen. Een religieuze overtuiging is niet 'de waarheid', noch is er enig bewijs voor. Gelovigen maken zichzelf belachelijk wanneer ze de hele tijd wanhopig proberen de ideeen van hun geloofsovertuiging meer overtuigingskracht te geven door het spelen van herdefinitiespelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mat 11,27
All things have been delivered to me by my Father. No one knows the Son, except the Father; neither does anyone know the Father, except the Son, and he to whom the Son desires to reveal him.

oftewel Flip, blijkbaar heeft jezus geen zin om God aan hen te openbaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
elders gevonden, interresant voor deze discussie:
Smackdown: Christian Logic
Kiss Hank's Ass
This morning there was a knock at my door. When I answered the door I found a well groomed, nicely dressed couple. The man spoke first:

"Hi! I'm John, and this is Mary."
Mary: "Hi! We're here to invite you to come kiss Hank's ass with us."
Me: "Pardon me?! What are you talking about? Who's Hank, and why would I want to kiss his ass?"
John: "If you kiss Hank's ass, he'll give you a million dollars; and if you don't, he'll kick the shit out of you."
Me: "What? Is this some sort of bizarre mob shake-down?"
John: "Hank is a billionaire philanthropist. Hank built this town. Hank owns this town. He can do what ever he wants, and what he wants is to give you a million dollars, but he can't until you kiss his ass."
Me: "That doesn't make any sense. Why..."
Mary: "Who are you to question Hank's gift? Don't you want a million dollars? Isn't it worth a little kiss on the ass?"
Me: "Well maybe, if it's legit, but..."
John: "Then come kiss Hank's ass with us."
Me: "Do you kiss Hank's ass often?"
Mary: "Oh yes, all the time..."
Me: "And has he given you a million dollars?"
John: "Well no, you don't actually get the money until you leave town."
Me: "So why don't you just leave town now?"
Mary: "You can't leave until Hank tells you to, or you don't get the money, and he kicks the shit out of you."
Me: "Do you know anyone who kissed Hank's ass, left town, and got the million dollars?"
John: "My mother kissed Hank's ass for years. She left town last year, and I'm sure she got the money."
Me: "Haven't you talked to her since then?"
John: "Of course not, Hank doesn't allow it."
Me: "So what makes you think he'll actually give you the money if you've never talked to anyone who got the money?"
Mary: "Well, he gives you a little bit before you leave. Maybe you'll get a raise, maybe you'll win a small lotto, maybe you'll just find a twenty dollar bill on the street."
Me: "What's that got to do with Hank?
John: "Hank has certain 'connections.'"
Me: "I'm sorry, but this sounds like some sort of bizarre con game."
John: "But it's a million dollars, can you really take the chance? And remember, if you don't kiss Hank's ass he'll kick the shit of you."
Me: "Maybe if I could see Hank, talk to him, get the details straight from him..."
Mary: "No one sees Hank, no one talks to Hank."
Me: "Then how do you kiss his ass?"
John: "Sometimes we just blow him a kiss, and think of his ass. Other times we kiss Karl's ass, and he passes it on."
Me: "Who's Karl?"
Mary: "A friend of ours. He's the one who taught us all about kissing Hank's ass. All we had to do was take him out to dinner a few times."
Me: "And you just took his word for it when he said there was a Hank, that Hank wanted you to kiss his ass, and that Hank would reward you?"
John: "Oh no! Karl's got a letter Hank sent him years ago explaining the whole thing. Here's a copy; see for yourself."

John handed me a photocopy of a handwritten memo on From the desk of Karl letterhead. There were eleven items listed:

1. Kiss Hank's ass and he'll give you a million dollars when you leave town.
2. Use alcohol in moderation.
3. Kick the shit out of people who aren't like you.
4. Eat right.
5. Hank dictated this list himself.
6. The moon is made of green cheese.
7. Everything Hank says is right.
8. Wash your hands after going to the bathroom.
9. Don't drink.
10. Eat your wieners on buns, no condiments.
11. Kiss Hank's ass or he'll kick the shit out of you.

Me: "This would appear to be written on Karl's letterhead."
Mary: "Hank didn't have any paper."
Me: "I have a hunch that if we checked we'd find this is Karl's handwriting."
John: "Of course, Hank dictated it."
Me: "I thought you said no one gets to see Hank?"
Mary: "Not now, but years ago he would talk to some people."
Me: "I thought you said he was a philanthropist. What sort of philanthropist kicks the shit out of people just because they're different?"
Mary: "It's what Hank wants, and Hank's always right."
Me: "How do you figure that?"
Mary: "Item 7 says 'Everything Hanks says is right.' That's good enough for me!"
Me: "Maybe your friend Karl just made the whole thing up."
John: "No way! Item 5 says 'Hank dictated this list himself.' Besides, item 2 says 'Use alcohol in moderation,' Item 4 says 'Eat right,' and item 8 says 'Wash your hands after going to the bathroom.' Everyone knows those things are right, so the rest must be true, too."
Me: "But 9 says 'Don't Drink,' which doesn't quite go with item 2, and 6 says 'The moon is made of reen cheese,' which is just plain wrong."
John: "There's no contradiction between 9 and 2, 9 just clarifies 2. As far as 6 goes, you've never been to the moon, so you can't say for sure."
Me: "Scientists have pretty firmly established that the moon is made of rock..."
Mary: "But they don't know if the rock came from the Earth, or from out of space, so it could just as easily be green cheese."
Me: "I'm not really an expert, but I think the theory that the Moon came from the Earth has been discounted. Besides, not knowing where the rock came from doesn't make it cheese."
John: "Aha! You just admitted that scientists make mistakes, but we know Hank is always right!"
Me: "We do?"
Mary: "Of course we do, Item 5 says so."
Me: "You're saying Hank's always right because the list says so, the list is right because Hank dictated it, and we know that Hank dictated it because the list says so. That's circular logic, no different than saying 'Hank's right because he says he's right.'"
John: "Now you're getting it! It's so rewarding to see someone come around to Hank's way of thinking."
Me: "But...oh, never mind. What's the deal with wieners?"

Mary blushes. John says: "Wieners, in buns, no condiments. It's Hank's way. Anything else is wrong."
Me: "What if I don't have a bun?"
John: "No bun, no wiener. A wiener without a bun is wrong."
Me: "No relish? No Mustard?"

Mary looks positively stricken. John shouts: "There's no need for such language! Condiments of any kind are wrong!"
Me: "So a big pile of sauerkraut with some wieners chopped up in it would be out of the question?"

Mary sticks her fingers in her ears: "I am not listening to this. La la la, la la, la la la."
John: "That's disgusting. Only some sort of evil deviant would eat that..."
Me: "It's good! I eat it all the time."

Mary faints. John catches her: "Well, if I'd known you where one of those I wouldn't have wasted my time. When Hank kicks the shit out of you I'll be there, counting my money and laughing. I'll kiss Hank's ass for you, you bunless cut-wienered kraut-eater."

With this, John dragged Mary to their waiting car, and sped off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marcus 15:33
33 En toen het zesde uur aangebroken was kwam er duisternis over het gehele land tot het negende uur. 34 En op het negende uur riep Jezus met luider stem: Eloï, Eloï, lama sabachtani, hetgeen betekent: Mijn God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? 35 En sommige van de omstanders, dit horende, zeiden: Zie, Hij roept Elia. 36 En iemand liep toe, drenkte een spons met zure wijn, stak ze op een riet en gaf Hem te drinken, zeggende: Stil, laat ons zien, of Elia komt om Hem eraf te nemen. 37 En Jezus slaakte een luide kreet en gaf de geest.
Marcus 15:33 tot en met Marcus 15:37

hangman als je toch alles letterlijk gaat nemen, kun je dit dan ook letterlijk verklaren?
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.