Grijze Vos schreef op 06 april 2004 @ 00:04:
[...]
Deze vind ik wel leuk:
"Come the millennium, month 12
In the home of greatest power
The village idiot will come forth
To be acclaimed the leader."
Wie werd er president in 2000?

Maar, mijn punt was dat een "toevallige" juiste voorspelling nog niet aantoont dat iets geschreven is door een god. Mensen kunnen ook dingen toevallig goed voorspellen.
Wat Nostradamus hier zegt is meer een statement dan een voorspelling. Het verwijst naar niets. Een village idiot is erg algemeen.
Een concrete voorspelling uit de Bijbel?
Micha 3:12 - "Daarom zal om uwentwil Sion als een akker worden omgeploegd, en Jeruzalem zal worden tot steenhopen, ja de tempelberg tot woudhoogten."
Er wordt hier dus concreet naar een plaats en een bepaalde gebeurtenis verwezen.
De berg Moria, de berg des huizes, waarvan de top vlak gemaakt was als grondslag voor de tempel, zou worden "de hoge plaats van een woud". Deze vlakke plaats is van zeer beperkte afmetingen en een deel ervan is met bomen BEDEKT. Zuidelijk van de moskee van Omar, die door de Mohammedanen op de plaats van de vroegere tempel werd gebouwd, is een terrein van 100 meter omtrek, begroeid met weelderige cypressen en andere bomen. De berg des huizes is dus inderdaad geworden als de "hoogte des wouds".
Jeruzalem zou met zijn huizen en paleizen tot steenhopen worden. Ook deze toestand heeft Jeruzalem gekend. Ritter schrijft in het boek "Palestine": "De stad binnenkomende werden we door de hopen puin en de nauwe straten gedwongen te erkennen, dat zij geen koninklijke hoofdstad meer is, vorstelijk in haar grootheid, maar dat zij al te duidelijk haar vernedering en armoede toont".
En dan als een akker omgeploegd. Thomson schreef in "The Land of the Book": "slechts het noordelijk gedeelte van Sion is door nieuwe muren ingesloten en dit wordt hoofdzakelijk ingenomen door het Jodenkwartier en een groot Armeens klooster. Op de vlakke plaats buiten de muren vindt men slecht een christen-kerkhof, het huis van Kajafas, het Coenarculum. Een ander gedeelte is bouwland en de stad van David is geploegd land geworden. In heel Jeruzalem is dit het enige deel dat thans geploegd wordt of vroeger reeds geploegd geworden is".
Dit is dus een stuk concreter dan wat Nostradamus te vertellen heeft. Hoe je ook interpreteert. En een toevallige uitspraak? Dan zou je toch moeten gaan toegeven dat je religieus bent ingesteld en gelooft in het toeval.
Dit is zoals ik al eerder heb aangegeven echt aan interpretatie vatbaar hoor. Die consistentie is er in jouw ogen misschien wel, maar niet in mijn ogen. Als ik een tegenstelling in het boek aantoon, dan wordt er tot op de letter gemieren-neukt om dat glad te strijken, maar als jullie het boek lezen om steun te krijgen in een bepaalde situatie dan betrek je een totaal random situatie uit de bijbel in je huidige leven, en trekt daar kracht uit. Dat vind ik een beetje lomp. Verder wordt er hier beweerd dat maar een interpretatie van de bijbel de goede is (door Hangman althans), en dat maakt uiteraard meteen de discussie dood, als je zo koppig gaat redeneren.
Dit is een loze opmerking zonder maar te verwijzen naar dat wat je bedoelt en hier kan niemand wat mee. Jij zegt dat je een tegenstelling in het boek aantoont. Dat heb ik je dus nog niet zien doen. En dat er wordt beweerd dat er maar 1 interpretatie van de Bijbel de goede is, daar kan ook niemand wat mee. Er staat wat er staat. Als jij aangeeft dat er dingen verkeerd geinterpreteerd worden, moet je aangeven welke dingen.
Ik bedoel dat 'het foutje' dat ze maakten, zoals Christiaan al aangaf, dat ze dachten dat ze iets goeds deden door dat boek te schrijven, dat het echt zo was, hun interpretatie van hun god.
Hun interpretatie van hun God? Deze boeken zijn onafhankelijk van elkaar geschreven en toch vertellen ze precies hetzelfde. Een interpretatie is daarentegen persoonlijk en zal nooit precies dezelfde boodschap vertellen. Dan vraag ik me nog steeds af waar ze hun kennis vandaan halen en op welke manier ze deze boeken (onafhankelijk) van elkaar geschreven hebben. En toch maar steeds tot dezelfde boodschap komen zonder elkaar tegen te spreken.
Stel je voor, we leven nu, het idee van een God is nog nooit geintroduceerd. Een archeologische vriend van mij vind een boek wat zogezegd 2000 jaar oud is, daarin staat dat Grijze Vos, een informatica student de zoon van god is, en dat hij de redder is. Ik start een hele cult, en leidt een luxe leventje vanaf nu. (Even een iets andere interpretatie uiteraard, maar het gaat om het concept.) Nu kan ik, door iedereen in dat boek te laten geloven de mensheid onderdrukken, en ze in controle houden, en kan ik lekker lui blijven computeren hier thuis. Best relaxed toch.
Het idee was dus dat iemand het boek kan verzonnen hebben om daardoor zelf de macht over de mensen te houden, dat was mijn punt.
Het is overduidelijk, en ik heb het al meerdere keren in deze en vorige posts gezegd, dat het niet 1 persoon is geweest die deze Bijbel heeft geschreven. En dat dit gebeurt is over een periode van enkele duizenden jaren. Er is dus niet 1 iemand geweest die dit boek geschreven heeft en heeft gedacht dat hij op die manier de mensen onder zijn macht kon houden. (het is trouwens ook aangetoond dat dit ook daadwerkelijk verschillende schrijvers zijn geweest door schrijfstijl, plaats van de vondst, oudheid van het boek). Ook zou je niet kunnen zeggen dat Jezus de opdracht heeft gegeven of zoiets, aangezien er een aantal Boeken ver voor Zijn tijd zijn geschreven (en ook Zijn komst voorspelde

)
Dus ook hier wordt je punt niet echt duidelijk.