Dit wordt meer filosofie 1-op-1 en dat wordt niet makkelijk. Metafysische uitspraken zijn uitspraken over de realiteit. Het zijn *geen* uitspraken over dingen die bestaan *in* de realiteit, maar over de realiteit zelf. Een appel is een goed voorbeeld; je kunt het oppakken, weggooien, opeten, enzovoorts. Het neemt een bepaalde ruimte in en heeft een aantal eigenschappen, zoals de vorm, de kleur, enz. Een meta-fysische vraag zou zijn of de appel blijft bestaan als ik de kamer uitloop of wat het eigenlijk betekent om een appel te 'zijn' en wat de eigenschap 'rood' nu precies betekent.Verwijderd schreef op 01 april 2004 @ 13:08:
Waarom moeten "metafysische uitspraken doen over epistemologische zaken" (wat het ook mag betekenen) dan wel overeen komen met de realitiet? Is er niet ooit iemand geweest die het heeft verzonnen, die het gevoel had dat dat waar was? is er niet iemand de eerste geweest die bepaald heeft wanneer iets wetenschappelijk bewijsbaar is? Misschien is 80% van de wereld het met hem eens, maar is het wel de realitiet?
Epistemologie is de wetenschap van de wetenschap of simpeler; de tak van de filosofie die vraagt hoe wij onze kennis verzamelen en wat kennis nu eigenlijk is. Ik doe een metafysische uitspraak als ik zeg dat er een objectieve realiteit is, en ik kan vervolgens bestuderen hoe ik kennis opdoe *over* die realiteit. Welke methoden gebruik ik? Hoe werken die methoden? Dat zijn epistemologische vragen.
Als gelovige beweer jij dat God bestaat, gebaseerd op bepaald bewijs (voor het gemak even het gevoel dat jij hebt). De vraag is of gevoel, als methode om kennis te vergaren over de objectieve realiteit, wel een correcte methode is en of we de kennis die zij vergaart wel mogen vertrouwen. Ik concludeer dat jij niet in staat bent om de objectieve realiteit te leren kennen omdat jij niet in staat bent om buiten je eigen kenmethoden te stappen en te zien hoe de objectieve realiteit er werkelijk uitziet. Een analoog; als jij met een roze bril rondloopt is de wereld roze *voor jou*. Je bent in staat om de bril af te zetten en te zien dat de wereld in het echt niet alleen roze is. Je kunt echter niet je ogen afzetten om te 'zien' hoe de werkelijkheid er in het echt uitziet. Je kunt de objectieve realiteit *alleen maar* waarnemen *via* zintuigen en andere indirecte methoden, dus de vraag die ik stel is of je wel zeker weet of je de resultaten die zij opleveren mag vertrouwen. Jij bent niet in staat om die vraag te beantwoorden (net zo min als ik) omdat je nooit in staat bent om te bepalen in hoeverre jouw zintuigen *in werkelijkheid* de objectieve realiteit benaderen. Ik stel dus geen vraag over iets dat bestaat in de wereld, maar over de manier waarop jij uitspraken doet over dingen die volgens jou zouden moeten bestaan *in* die wereld.