Anoniem: 133700 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 12:20:
Hey, ik wilde even toch nog wat melden over mijn commentaar op opdrachtgevers. Jullie maken namelijk allemaal een denkfout. Op mijn weblog heb ik kritiek op bv. Panorama en UDC. En die kritiek is terecht. Als je iets afspreekt, moet je dat nakomen, deden zij niet (helemaal). Ik vind het dus zeer professioneel dat ik ze daar op aanspreek. De denkfout die jullie maken is dat ik nooit zal bedelen of kruipen om een opdracht. Ik doe het voor de lol (betaalde lol, helemaal top) en als zij niet net zo blij zijn met mij als fotograaf als ik met de mogelijkheid om bij te hun te kunnen fotograferen, dan zoeken ze maar een ander. Heel simpel.
True, ben ik met je eens dat je je opdrachtgever daarover moet informeren. Maar onprofessioneel vind ik het dat je dat
openbaar op een website/blog/portfolio doet. Zij zullen jou ook niet openbaar afkraken als ze wat minder tevreden met je zijn. En als ze jouw foto's bijv plaatsen en je naam bijv er verkeerd bijzetten of weet ik het wat giga fout doen (andere naam erbij) en daardoor jou wellicht belachelijk maken... Prima, fine, take it... Laat je niet te snel op je tenen trappen, want zo komt het over... Ook naar nieuwe opdrachtgevers.
Als ik zie wat sommigen van jullie allemaal doen om op feesten te mogen fotograferen, afgrijselijk. Daarnaast is UDC natuurlijk maar een hele kleine opdrachtgever waar je hooguit 1500, 2000 euro per jaar kan verdienen ALS je al hun feesten kan fotograferen. Als je daarvan afhankelijk bent, gaat het niet werken.
Zoals neographikal al zei, je moet ergens je ervaring op doen en aan je contacten komen en je wereldje opbouwen... En ja, wie brutaal is heeft de halve wereld... Zorg er alleen voor dat het niet ten koste gaat van je naam. Kan me iets van kortgeleden herinneren dat iemand zich naar binnen praatte ten koste van een andere naam. Zoiets zou ik dus iig ook never nooit doen!
De DV serie heb ik trouwens erg goed kunnen verkopen, beter dan wanneer ik het in opdracht van UDC had gemaakt, dat is dus soms de afweging: laat je je door UDC (of Extrema of ID-T) inhuren of gok je erop dat je de serie ergens anders beter kwijt kan. Ik doe steeds vaker het laatste omdat eigenlijk alleen ID-T nog een beetje serieus betaalt en mogelijkheden biedt. In ruil daarvoor hebben ze dus ook met afstand de beste fotogrfafie. Lijkt me een logisch verhaal.
Mja, als je de contacten/kopers hebt is dat wel cool ja. Maar vraag me af of je daarmee niet tegen de schenen schopt van de mensen die je inhuren? Dubbele opdrachtgevers lijken me niet echt te werken.
Jullie verkijken je enorm op wat nu wel en wat nu niet een mooi partyfoto is. Een lasershot of DJ shot zit echt he-le-maal niemand op te wachten. Sfeer en uitstraling.
Smaken verschillen, ik val ook niet zo op een gemiddeld lasershot. Bij je eerste foto hadden die lasers wmb weggelaten kunnen worden. Bij die tweede geven ze idd de sfeer die je wilt zien van een feest. Mooi shot btw!
Dus. Ik blijf gewoon zeggen waar het op staat. Als mensen mij gewoon eerlijk en netjes behandelen, zal ik altijd respectvol over ze praten op mijn weblog. Maar aan het lijntje houden, beloven en niet nakomen, strak niet terugbellen, dan ga ik je daar op aanspreken. Moet je je maar professioneel gedragen.

Mja, wat ik in een eerdere post al zei, een weblog is er eigenlijk voor om kritisch te zijn op de hele wereld om je heen. Maar ik zie jouw weblog ook als je portfolio naar opdrachtgevers toe. Als ze de gein er niet van inzien dan gaan ze rustig naar een ander...
Mja, alleen verkeerde topic hiervoor. Ofwel in de HK in
Het Lekkere (Jonge :9 ?) Meiden Topic Deel 11 (<< dit) topic, ofwel een showcase in dit fotografie forum
offtopic:
Overigens, ze zijn wel errug eentonig doordat we alleen de achterkant zien, of ligt dat echt alleen aan de Reef policy?
Bij 2 tryouts huren ze je 2 x in, maar een volgende keer kan je naar ze fluiten. 1 of 2 keer voor de halve prijs, of idd zoals patricksavalle al zei no-cure-no-pay. Maar vraag me af of dat mag op fotografie gebied?
Zie het als opbouwend

. Dan kijk je heel anders tegen kritiek aan. Jammer dat veel mensen het zo niet zien en het persoonlijk aantrekken...
Mja, probeer de gaten in de markt te vinden en in een stijl te fotograferen die je zelf ook mooi vind. Als je zorgt dat het ook nog anderen aanspreekt.... Hetzelfde als wat digital frog es zei;
als ie er een andere fotograaf al bezig zag zou hij verder lopen. het heeft geen nut om dezelfde foto van één onderwerp te hebben.
Zou je natuurlijk ook kunnen opvatten als in die stijl te fotograferen.
Jaymz schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:12:
Zaterdag 'mag' ik weer naar Silly's. Altijd leuk om iets als bovenstaands uit te proberen, als het niet (helemaal) lukt zullen d'r genoeg tussenzitten die wel door de beugel kunnen.
Laatste keer werd er wel veel 'geposeerd'; een dikke slr valt wel op als men compact-camera's gewent is, hoewel ze de laatste tijd daar wel meer slr's zien heb ik begrepen

Da's gewenning Jaymz. Als we er vaak genoeg komen komt dat wel goed

. Daarnaast moet je er ook creatief mee omgaan. Je onderwerp kun je enthiousiast maken en minder geposeerd laten fotograferen. Al ben ik ook lang niet altijd in de moot om dat soort foto's te maken. De sfeer moet er wel naar zijn iig

. Mysteryland, 't Paard en Dancetour was voor mij iig makkelijk om dat voor elkaar te krijgen

.