Hier is ook mijn verslag, het betreft mijn telco-migratie van Planet Internet (Comfort) naar Speedlinq All-in (4096/1024)
21-01: Aanvraag Speedlinq All-in abonnement via hun website (mijn gevraagde opleverdatum is 28-02).
21-01: Opzegbrief Planet Internet de deur uit (aangetekend want ik hou niet van verrassingen).
27-01: Speedlinq heeft het volle bedrag van het modem afgeschreven, euro 145,-.
31-01: Bevestigingsbrief aanvraag Speedlinq, de opleverdatum wordt 25-02.
01-02: Bevestiging binnen gekregen opzegging van Planet Internet / KPN.
08-02: Pakket met modem (Speedtouch 510i Ethernet 4pc) van Speedlinq ontvangen.
25-02: De opleverdatum, rond ca 11.30 uur ging de ADSL lijn down. Hierna gelijk het andere modem aangesloten en het
http://connect.babyxl.nu scherm gekregen, het activeren van BaByXL gaat nog wel goed maar hierna had ik geen ADSL meer. Het ADSL lampje brand wel op mijn modem? Om een lang verhaal kort te maken, ik kreeg geen ADSL want ik had de oude splitter van Planet nog laten zitten, in eerste instantie dacht ik dat deze ook goed werkte omdat het lampje van de ADSL op mijn modem brandde. Nadat ik eerst de halve middag had afgewacht dacht ik bij mezelf om toch ook maar de splitter te vervangen, hierna was de ADSL lijn direct UP & Running en kon ik full-speed internetten (de totale downtime heeft langer geduurd omdat ik dus zelf niet juist de installatie instructies had gevolgd, dit is dus ook allemaal gewoon mijn eigen schuld).
Het advies van mij is dan ook, gebruik enkel en alleen de geleverde apparatuur van je nieuwe provider. Ik had bij Planet Internet ook een Speedtouch 510i Ethernet 4-pc modem. Deze was uiterlijk hetzelfde maar wel degelijk verschillend, die van Planet had namelijk een 9 Volt adapter aansluiting en het modem dat ik van Speedlinq kreeg een aansluiting met 12 Volt, gelukkig had ik dit wel direkt in de gaten want voor hetzelfde geld laat je de adapter ook nog eens zitten omdat beide modems er hetzelfde uit zien. De splitter van Planet zag er mijn inziens fatsoenlijker uit, vandaar dat ik hem ook eerst had laten zitten, maar helaas werkte de Planet splitter dus niet in combinatie met de nieuwe modem en ADSL lijn van Speedlinq, het door Speedlinq geleverde splittertje heeft ook nog eens een niet zo logische aansluitng, ik had het in eerste instantie dus ook verkeerd aangesloten

. Advies van mij is aan iedereen dan ook LEES DE HANDLEIDING en INSTRUCTIES eerst GOED door, ik had wat moeite met de benamingen in de instructie handleiding van de Speedlinq splitter maar als je deze instructies goed leest is er gewoon niets aan de hand.
Ik heb nu ruim een maand dit abonnement, het is erg snel en ik ondervind geen problemen. Altijd haal ik zo rond 470kBytes/sec. aan data binnen, de upload is rond 70kBytes/sec. Terwijl dat met Planet (Comfort) de helft was maar dit klopt ook want de ADSL lijn was ook de helft minder in snelheid, als ik de laatste snelheids verhoging hier dus even niet meerekend, die ik overigens nog wel vier dagen voor de Speedlinq oplevering heb mee mogen maken.
In één week ben ik van 2,4 naar 3,2 en uiteindelijk naar 4,4Mbit/s. gegaan, wat respectievelijk mij in Bytes de volgende down- en upload snelheidsverhogingen bracht:
- 2,4 Mbit > 230 kBytes/sec. download en 30 kB/s. upload (Planet Comfort)
- 3,2 Mbit > 330 kBytes/sec. download en 40 kB/s. upload (Planet Comfort na snelheidsverhoging)
- 4,4 Mbit > 470 kBytes/sec. download en 70 kB/s. upload (Speedlinq).
De voucher met een kopie van de KPN rekening heb ik deze week aangetekend opgestuurd (nogmaals aangetekend, omdat ik dus niet voor verrassingen wil komen te staan). Ook heb ik via hun website een ontvangst bevestiging gevraagd van deze actie-voucher,
daar moet ik nog antwoord op krijgen EDIT: de actie-voucher ontvangst bevestiging heb ik inmiddels keurig netjes van Speedlinq per e-mail ontvangen.
De eerste factuur van Speedlinq heb ik inmiddels ook per e-mail ontvangen: 2 keer het volle maand-abonnement bedrag ( 2x euro 45,- plus de aansluitkosten van euro 89,- ). Het bedrag van deze factuur is nog niet van mijn rekening afgeschreven.
Ik vind de hele procedure van de "geld terug" actie-voorwaarden toch wel een beetje griezelig, want het gaat uiteindelijk toch om een hoop geld wat je eerst helemaal vooruit moet betalen en later pas terug krijgt. Ik had dit toch liever anders gezien, maar uiteraard moet ik dit eerst even afwachten hoe dit verder gaat aflopen.
Verder ben ik heel erg tevreden over deze overstap naar Speedlinq, ik heb nu méér voor minder geld.
[
Voor 5% gewijzigd door
MaximumPower op 27-03-2005 13:28
]