Eventjes stoom afblazen hiero over Speedlinq (via BabyXL/Tiscali).
Net als een half jaar geleden zat mijn vader ineens zonder ADSL. We hebben hetzelfde probleem als toen. De modem krijgt geen IP adres, heeft een lijnsync, verzend datapakketjes en krijgt geen datapakketjes terug. Een half jaar geleden heeft het zes weken geduurd voordat de zaak rond was.
Ik beb me vanavond suf getest op spyware, virussen en trojans, de permissies voor de firewall gecheckt, splitter en bedrading totaal getest, Ipconfig creatief gebruikt, en dit enkel om de helpdesk het gras voor de voeten weg te maaien zodat morgen broertje, ing. Marc, weer op ze los te kunnen laten.
Er was toen de harde hand van mijn jongste broer, software ing., Marc voor nodig om de oplossing te brengen. Hij heeft, nadat hij de special cases meneer eerst gedurende een week weer dezelfde mantra's had laten afdraaien, uiteindelijk de oplossing gebracht door de helpdesk medewerker telefonisch een email naar BabyXL/Ttiscali te dicteren die de oplosing bracht.
Het volgende zegt weinig of niets over de inzet van de helpdesk kinderen maar alles over de aansturing van die helpdesk.
De eerste medewerker Richard, die ik overnam omdat mijn Pa geen nieuwe driver kan installeren, leek goed op weg, maar bleek uiteindelijk door de structuur niet verder te kunnen komen. We elimineerden de modem en drivers, de draad en splitter als bron van storing en Richard concludeerde dat het niet aan onze kant lag. Hij zou een lijnmeting aanvragen bij Tiscali. Daar mag Tiscali een week over doen. Een meting! Dan zal het vast wel de goede kant op gaan.
Navraag op het forum hier leerde dat een lijnmeting enkel meet of een lijn elektrisch, qua impedanties, in orde is. Of er uberhaupt wel een verbinding mogelijk is. We hadden een lijn sync want Windows zag de lijn, dus was die meting niet nodig. Ook werd mij verteld dat als je de storingslijn van KPN belt ze dat direct meten. Hoezo een week wachten?
Een week later. Geen bericht. Vader weer bellen. Er was iemand mee bezig zeiden ze. Yeah, right. De uitslag kwam en die zei dat de lijn ok was. Dus werd de bal weer terug gespeeld. Toen kwam Jan Willem in beeld. Na Jan Willem kwam Pascal in beeld. Die suggereerde Xp opnieuw te isntalleren en zeurde waarschijnlijk weer over spyware (hoe valide dat ook kan zijn). Dat was mijn eer te na want een te verse installatie, goede spyware en virus bescherming en firewall.
Ing. Marc bracht uitkomst met zijn eveneens stabiele laptop waar hij dagelijks op werkt. Hij kreeg bij Pa ook geen verbinding ongeacht drivers etc.. Hij constateerde dat er datapakketjes worden verzonden maar niets terug komt en suggereerde een mogelijk probleem met de servers van Speedlinq. Verder opperde hij een administratie fout bij Speedlinq en dat we domweg afgesloten waren. Ook de tool Dr. Speedtouch die ik gevonden had op het web wijst met zijn vinger naar de ISP.
Pascal komt nu met een verse driver. Werkte niet. Pa wordt nu echt boos. Dat is al de zoveelste keer dat een driver niet werkt. De sugesties van ing. Marc en Dr. Speedtouch worden opzijgelegd zonder opgaaf van reden. Er wordt dus niet geargumenteerd constateert Pa terecht. Ook de mogelijkheid dat er een fout in de wijkcentrale zit wordt niet meegenomen. Pa begint erover te denken om Speedlinq in gebreke te gaan stellen.
Ing. Marc neemt het roer nu over. Hij geeft degene, Pascal?, die het nu doet, eerst een week om zijn ding te doen. Die wil weer een nutteloze lijnmeting aanvragen. Enfin, Marc moet tot twee keer toe zwaar sturend optreden totdat de helpdeskmedewerker zich een mail liet dicteren die naar Tiscali gaat en de oplossing brengt.+
Terugkijkend valt te constateren:
1. De helpdesk kent de grenzen van haar competenties niet, is niet altijd kritisch naar zichzelf en weet van geen doorspelen. Ze gaan ten einde raad het OS en spyware de schuld geven waar dat de issue niet is. Al die tijd internet Pa vrolijk weer met de dialup connectie hoezo brak OS en spyware?

). Ook als een andere stabiele computer ook geen verbinding kan maken is dat geen aanwijzing voor eigen foute aannames voor de kinderen.
2..Ook de special cases meneer weet niets meer dan de helpdesk en dient uiteindelijk als de eerste de beste secretaresse geinstrueerd te worden wat aan Tiscali te mailen.
3. De communicatie met Tiscali is enkel een email contact. Ze kunnen niet bellen met hen.
Dat drukt de kosten. Speedlinq is goedkoop dus het moet ergens vandaan komen. Natuurlijk ook van de 0,50 euro/minuut voor de helpdesk waar je ook nog moet wachten. "You only get what you paid for" zoals de Amerikanen terecht opmerken. Zij zijn dan ook veel wijzer in markt-economisch denken.
4.In een brief van de directie van Speedlinq aan Pa krijgt de helpdesk een trap na. Er wordt gezegd dat tegen de perso(o)n(en) maatregelen genomen worden. Duhuh, de aansturing van de helpdesk lijkt niet te deugen gezien de consistentie van de mantra's en het niet doorsturen tenzij de klant zich roert.
Verder hoefde Pa die zes weken niet te betalen. Eigenlijk mager. Hij heeft weer moeten betalen voor het internetten omdat hij moest inbellen en veel onnodige telefoontje met de kinderen van de helpdesk heeft moeten plegen.
Het zal mij dan ook benieuwen hoe lang het deze keer gaat duren.
Ik houd jullie op de hoogte en we zullen gaan zien of Speedlinq het leven gebeterd heeft het afgelopen half jaar of niet.