Canon PowerShot A75

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 1.977 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu iets meer dan een maand de trotse bezitter van de Powershot A75. Voorheen heb ik voor mijn bijbaan veel gefotografeerd met de A70, en heb nu als maatregel voor een drie-weken vakantie in Afrika de A75 gekocht. Ik heb nu meerder posts gelezen met vragen, opmerkingen etc. en wilde mijn eigen ervaringen spuien.

Ik ben een amateur-fotograaf, en moet zeggen dat de A75 perfect is om te leren over fotografie. Erg gebruiksvriendelijk, en best veel functies (voor de beginner). Ik had voor de vakantie vier GP Nimh2100 oplaadbare batterijen gekocht (incl. de auto-oplader), en deze waren het geld dubbel en dwars waard; normale alkalines vrat 'ie in anderhalve dag op.

Veel ge-experimenteerd met de sluitertijd, apertuur en Iso's, en af en toe ging ik de uitdaging aan om foto's te nemen in de M-stand 8)7 . twee CF-kaartjes van 256MB gebruikt, en dat alles heeft mij 518 foto's opgeleverd 1600*1200pxls, met nog ruimte over.
camera gekocht online (demion24), geen NL handleiding. Rudedadude heeft gelijk; een leesbare handleiding is dubbel de prijs waard voor een trainende fotograaf.

Conclusie:
gebruiksvriendelijke camera, mooie foto's en voldoende mogelijkheden om je stapsgewijs te verdiepen in de fotografie. :)

een tevreden gebruiker

PS; had wel een dooie pixel in LCD-scherm, maar boeit mij niet.
EDIT: voorbeeld (wel verkleind)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/anton.huisman/images/Zambia%20113.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 16:17 . Reden: foto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 21:36
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 16:14:
Veel ge-experimenteerd met de sluitertijd, apertuur en Iso's, en af en toe ging ik de uitdaging aan om foto's te nemen in de M-stand 8)7 . twee CF-kaartjes van 256MB gebruikt, en dat alles heeft mij 518 foto's opgeleverd 1600*1200pxls, met nog ruimte over.
Dat snap ik dus niet. Koop je een a75, ga je op 2mp schieten. Nu kan je nooit vergroten, nog wat croppen, en zijn je foto's gewoon van een lagere kwaliteit. Koop dan voor E 45,- nog een 256 kaartje, dan ben je er van verzekerd genoeg foto's te kunnen maken, en niet in te hoeven leveren op kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Mercarra op 30-07-2004 17:44 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, ik was ervan overtuigd dat dit voldoende groot was om normaal af te kunnen drukken. Bovendien was die tweede CF-kaart al over mijn budget heen, dus een derde erbij kopen ging gewoonweg niet. Bovendien zal ik nooit meer zoveel geheugen nodig hebben, dus die investering was het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:18
Ik heb geweldige fotos gemaakt met deze camera, en sta versteld van de mogelijkheiden.

Je kan met een sluitingstijd van 15 seconden dus ook diep in de nacht mooie shots maken van de wolken en sterrenhemel!

Alleen de macro functionaliteit moet ik nog onder controllen krijgen...

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/macro.JPG

Mijn vraag was, is het ook mogelijk om de Canon a75 als webcam te gebruiken, je kan wel een still shot functie gebruiken waarop je op je laptop een lopend beeld heb, maar een webcam mogelijkheid zie ik niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee webcam functionaliteit heeft ie niet.

Hoe heb je die sluitertijd naar 15 seconden gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Icey schreef op 31 juli 2004 @ 16:37:
Mijn vraag was, is het ook mogelijk om de Canon a75 als webcam te gebruiken, je kan wel een still shot functie gebruiken waarop je op je laptop een lopend beeld heb, maar een webcam mogelijkheid zie ik niet :(.
Heb je een tv-in op je videokaart? Dan kan het vrij eenvoudig heb ik me laten vertellen.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:13
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 16:48:
Nee webcam functionaliteit heeft ie niet.

Hoe heb je die sluitertijd naar 15 seconden gekregen?
ik heb ooit hier wel eens een topic gelezen dat t wel kon met behulp van een speciaal progje

die sluitertijd kan je gewoon instellen in de M of Tv modus (duh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Hey das een goed idee, tvin! dat heb ik ook gebruikt voor mijn beveiligings camera!

Zet je camera op 'tv' modus, dan kan je hem doodleuk naar een sluitings tijd op 15sec zetten.

Dan krijg je diep in de nacht dus zulke shots (moet je hem wel 15sec stil kunnen houden...) met het blote oog zie je enkel een ronde maan, voor de rest niks... mijn camera ziet: (ik had alleen licht achter mij van een straatlantaarn, dat is jammer).

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/maan.JPG

Of 'schrijf' in de lucht met een zaklamp...

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/maan2.JPG

Probeer ook eens een foto te maken van een heldere lucht snachts, met de camera zie je veel meer sterren dan met het blote oog!

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 31-07-2004 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

txs voor de tips over sluitertijd, had er nog niet mee geoefend. (bad manuals 8)7 )

K'had nog een eigen macro-foto, dachte het ff te laten zien. Vond dat de jouwe wel goed eruit zag...
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/anton.huisman/images/Zambia%20024.jpg

PS: waarom dit als webcam gebruiken, terwijl camera er niet voor gemaakt is...webcams kosten niets tegenwoordig... :?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 04:11 . Reden: webcam? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ik heb trouwens de officiele engelse manual in pdf formaat, als je daar wat kleine stukjes uit leest haal je er leuke tips uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 08:11
Ik heb tijdens de Rizla Racing Days in Assen een aantal foto's gemaakt met deze A75.
Maar ik moet zeggen dat je beter geen digitale zoom kan doen.
een aantal van de foto's zijn een beetje wazig.

Ik ga binnenkort wat meer expirimenteren met deze camera.

Tevens zal ik de foto's (een aantal) hier neerzetten. :7

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrumpyGamerDad schreef op 02 augustus 2004 @ 10:29:
Ik heb tijdens de Rizla Racing Days in Assen een aantal foto's gemaakt met deze A75.
Maar ik moet zeggen dat je beter geen digitale zoom kan doen.
een aantal van de foto's zijn een beetje wazig. :7
Had je kunnen weten.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 10:31:
[...]

Had je kunnen weten.........
Dat klopt maar je wil het toch altijd ff uitproberen.
Tevens ben ik niet zo tevreden over de tijd die de camera nodig heeft om de foto op te slaan.
Duurde iets te lang naar mijn idee en daarom kon ik geen reeks foto's nemen.
Misschien kan het wel maar dadn zal ik dat nog in de handleiding moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Snel CF kaartje helpt wellicht wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel een knopje op de camera of in de instellingen, ben alleen vergeten hoe het heet maar daardoor kun je snel foto achter elkaar nemen, en dan moet je maar hopen dat er een scherpe tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Ik zal er vanavond naar kijken misschien kan ik het wel vinden in de handleiding en dan zal ik het nogmaals proberen.
Tevens zal ik vanavond een aantal foto's hier plaatsen van de Rizla racing day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30

MrFish

Untitled

Ik heb sinds een weekje of twee ook een PowerShot A75, en ik moet zeggen: echt een heerlijke camera. Wat ik erg fijn vind, zijn de dingen die je zelf allemaal nog in kunt stellen. Een vriend van me heeft de Ixus 500 (5 mp dus), maar die kan lang niet zoveel instellen. Bovendien is de hoeveelheid ruis in zijn foto's toch wat hoger, heb ik de indruk.

De Ixus 500 heeft ook een kleiner LCD, hij was wel jaloers op dat mooie LCD van de A75 :P

En natuurlijk nog wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vissen/macro.jpg
Een macrofoto van een gek bloemetje in de tuin, geen idee wat het is :P Gemaakt op 'auto'

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vissen/lucht.jpg
En een mooie lucht, ook op auto

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vissen/nacht.jpg
Nacht foto, 15s sluitertijd, ISO 50, op de 'Tv'-mode.. gewoon als testje.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 02-08-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrumpyGamerDad schreef op 02 augustus 2004 @ 10:42:
[...]

Dat klopt maar je wil het toch altijd ff uitproberen.
Tevens ben ik niet zo tevreden over de tijd die de camera nodig heeft om de foto op te slaan.
Duurde iets te lang naar mijn idee en daarom kon ik geen reeks foto's nemen.
Misschien kan het wel maar dadn zal ik dat nog in de handleiding moeten kijken.
Daar heeft ie gewoon een functie voor, zoek in het menu onder transportmodus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 17:42:
[...]

Daar heeft ie gewoon een functie voor, zoek in het menu onder transportmodus.....
Gevonden en ja het transport gaat nu een stukje sneller.
Alleen kan je het weer niet vast zetten in de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mercarra schreef op 31 juli 2004 @ 16:51:
[...]
Heb je een tv-in op je videokaart? Dan kan het vrij eenvoudig heb ik me laten vertellen.
Dan mag je mij dat eens vertellen (de search doet heel raar :( ), voor de enkele keer dat ik dat zou gebruiken lijkt het mij stom om een webcam te kopen.

Is het trouwens mogelijk om de CF-kaart te beschrijven? Lijkt mij handig om soms het een en ander op te slaan en door te geven aan iemand anders. de kaartjes zijn kleiner en goedkopen dan een usb stick.

Kan je in het toestel heroplaadbare batterijen steken en die dan met een oplader via de DC-in opladen. Op het toestel staat namelijk 4.3v. Ik ben niet goed in rekenen, maar 4 * 1.5 is toch 6 (zelfs al is het 1.2v voor de heroplaadbare is het geen 4.3 maar 4.8). Ik heb namelijk geen zin om een spiksplinternieuw toestel al kapot te maken. Hier ligt namelijk wel nog een adaptortje dat 4 of 5v kan geven en ik heb de stekkertjes gevonden. En nee, de oplader voor 4 AA batterijen is verschwunden. En waarom iets nieuw kopen als het oude dat stof ligt te verzamelen zou werken O-)

Het is inderdaad een mooi toestel met veel mogelijkheden (waarvan ik nog geen tiende heb gevonden).

Het is ook de eerste keer in ongeveer 10j dat ik een handleiding heb doorgebladerd, en dan is het nog zo een verschikkelijk papierformaat })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:16

Rudedadude

Maybe we were born to run

Zo, ik ben weer terug van vakantie en heb ruim 200 foto's gemaakt, waarvan een aanzienlijk aantal met statief en lange sluitertijden gemaakt (veel in kerken en kastelen geweest). Zodra ik het allemaal een beetje uitgezocht heb zal ik eens wat posten.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het gaat redelijk wat tijd kosten om de foto's een beetje na te bewerken. Zoals eerder opgemerkt geeft het beeldscherm van de canon de foto's behoorlijk helder weer, terwijl je dat niet terug ziet op je monitor. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, maar met mijn foto's van glas in lood ramen ga je dan een hoop details missen. Toch even een tweetal foto's, volledig onbewerkt en 50% verkleind.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/beest.jpg
Ik zou niet weten hoe deze heten, maar ze hebben 4 vleugels en zien eruit als een helicopter als ze vliegen

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/chartres.jpg
Een kapel gewijd aan Maria in de kathedraal van Chartres.

Beide foto's zijn klikbaar.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij advies geven, wat kan ik het beste aanschaffen, de A75, A80 of de A85 ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 20:31:
Wie kan mij advies geven, wat kan ik het beste aanschaffen, de A75, A80 of de A85 ????
Dan moet jij ook beginnen, het zou dezelfde vraag zijn als: "welke auto moet ik kopen", zonder informatie heb je geen idee of iemand een sportwagen wilt, een limo, een tank of iets anders...

Wat wil je veel fotograferen? Heb je ervaring? Hoeveel wil je uitgeven? Wat zijn belangrijke functies voor jou? Ben je al op dpreview geweest?

En daarnaast: Digicams, koopadviezen, foto's faq en policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dpreview ???

Heb nu zo'n goedkoop thrust gevalletje, wil tegen/rond de 300 euro uitgeven, heb goede dingen gehoord over canon, dus wil een van die waarschijnlijk.

Wil het gebruiken om leuke/mooie foto's te maken van de kid's. actiefoto, en af en toe een close-up'je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
http://www.dpreview.com/

Welcome to Digital Photography Review
Where you'll find all the latest in digital photography and imaging news, reviews of the latest digital cameras and accessories, the most active discussion forums, a large selection of sample images, a digital camera buyers guide, side-by-side comparisons and the most comprehensive database of digital camera features and specifications. Make us your home page or add us to your bookmarks.

290,000,463 visitors since January 1999

Een A80 is al meer dan 350 euro, A75 rond de 250 euro. Let erop dat je dan nog practisch niks heb, extra cf kaartje van 256 mb kost je weer 40 euro extra, goed setje batterijen en oplader (gp powerbank ofzo) kost je ook weer een eurotje of 30 (gokje), goed tasje erbij etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik kan nergens vinden wat nou het verschil is tussen de A80 en de A85
Allebei 4 MP en 3x opt zoom

A80 bestaat al een tijdje en kost 315

en de A85 is net uit en kost "maar" 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:25
ik zit nu te twijfelen...

ik mag nog een cadeau uitzoeken voor mijn examen en als eerst was mijn oog gevallen op de canon powershot a60....

maar nu twijfel ik ik vind deze ook wel erg mooi... maar het is voor huis/tuin/keuken gebruik dus ik hoef niet perse professionele foto's te maken etc...

waarvoor zal ik dan gaan ??

voor de canon powershot a60 ( 150 euro )
of de canon powershot a75 ( 225 euro )

en zo vaak printen wij geen foto's uit of laten wij deze ontwikkelen... en met 2.0 megapixel kan ut makkelijk op 10x15 cm dus dat zit wel goed

[ Voor 16% gewijzigd door sjorremans op 12-08-2004 00:09 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 21:06:
Maar ik kan nergens vinden wat nou het verschil is tussen de A80 en de A85
Allebei 4 MP en 3x opt zoom

A80 bestaat al een tijdje en kost 315

en de A85 is net uit en kost "maar" 265
a80 heeft een zwenkbaar scherm en 2 custom modes (waarbij je zelf instellingen voor sluitertijd, isowaarde, diafragma e.d. in kunt opslaan) Heeft bovendien een grotere ccd chip, waardoor waarschijnlijk de beeldkwaliteit beter zal zijn dan de a85

De a85 is een a75 met 4 megapixel, heeft een beeldscherm met een hogere resolutie en heeft iets meer programma's dan de a80.

Kort gezegd: de a80 is een camera die net boven het instap-segment zit en is de iets betere camera. Maar uiteindelijk is het de fotograaf die bepaalt of de foto's ook mooier worden.

@sjorremans: als het een kado is, altijd de duurste camera kiezen :P
Iets serieuzer: 3 megapixel tov van 2 maakt nog wel een behoorlijk verschil, het geeft je net wat meer mogelijkheden om eventueel binnen je gemaakte foto een verdere selectie te maken zonder dat er bij afdrukken zichtbaar kwaliteitsverslies optreedt. Verder is de a75 de nieuwere camera en zitten daarop dus een verder ontwikkeld autofocussysteem, een groter lcd scherm, nog wat meer programma's en ondersteuning voor directprint. Maar van dat alles is die extra megapixel denk ik het grootste argument.

[ Voor 27% gewijzigd door Rudedadude op 11-08-2004 23:21 ]

Verwijderd

sjorremans, je kan beter a 75 nemen aangezien de a60 toch bijna nergens verkrijgbaar is en al zou je er eentj ekunnen verkregen dan heb je bijna geen 'goede' service meer op dat model omdat het al oud is.

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen en met voorbeeldfotos laten zien wat de verschillende filters (met name UV- en polarisatiefilter) doen ?

En zijn deze filters ook verkrijgbaar voor de A75 en wat kosten ze ongeveer?

Bedankt.

• sjorremans
ik wil ook de canon powershot a75 kopen en nu ik heb ik nog een compact flash kaartje liggen van de vorige digicamera... deze is van scandisk... past die er gewoon in?

en verkopen ze deze camera bij mediamarkt... zo niet bestel ik um zo nog met men ma maar die wil eigenlijk eerst bij mediamarkt kijken....

en ik denk niet dat ie zo heel veel goedkoper is dan €225

[ Voor 38% gewijzigd door sjorremans op 12-08-2004 20:36 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

compact flash kaartje past er gewoon in en bij de mediamarkt hebben ze wel de canon A75 (althans hier in enschede wel)

• sjorremans
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 20:45:
compact flash kaartje past er gewoon in en bij de mediamarkt hebben ze wel de canon A75 (althans hier in enschede wel)
weet je hoe duur ie daar ongeveer is... is het rond de 240 a 250 euro dan bestel ik um zo gewoon en hoef ik morgenochtend niet naar mediamarkt te crossen :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 11:31:
sjorremans, je kan beter a 75 nemen aangezien de a60 toch bijna nergens verkrijgbaar is en al zou je er eentj ekunnen verkregen dan heb je bijna geen 'goede' service meer op dat model omdat het al oud is.
Nonsens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlitsFlits

ik zelf kom uit de regio amersfoort, en ik ben daar wezen kijken wat voor camera ze hadden , de a 60 was niet meer verkrijgbaar en ze konden hem ook niet nabestellen, let wel heb bij verschillende erkende winkels gevraagd en de a70 was er ook bijna niet wel een winkel die het had maar om het nou een goede winkel te noemen , ben toen naar erkende fotozaak gegaan en die zei dat je beste a75 kon nemen en niet de a70 want de service wordt minder, niet dat het dan heel slecht wordt, dus om dan nonsens te zeggen.... heb me alleen laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 01:22:
FlitsFlits

ik zelf kom uit de regio amersfoort, en ik ben daar wezen kijken wat voor camera ze hadden , de a 60 was niet meer verkrijgbaar en ze konden hem ook niet nabestellen, let wel heb bij verschillende erkende winkels gevraagd en de a70 was er ook bijna niet wel een winkel die het had maar om het nou een goede winkel te noemen , ben toen naar erkende fotozaak gegaan en die zei dat je beste a75 kon nemen en niet de a70 want de service wordt minder, niet dat het dan heel slecht wordt, dus om dan nonsens te zeggen.... heb me alleen laten vertellen.
Hoezo minder? Je hebt gewoon een aantal jaar garantie op een toestel die ingaat vanaf de aankoopdatum. Dus mocht ie stuk gaan in die tijd, dan heb je recht op reparatie of een vervangend toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjorremans schreef op 12 augustus 2004 @ 21:02:
[...]
weet je hoe duur ie daar ongeveer is... is het rond de 240 a 250 euro dan bestel ik um zo gewoon en hoef ik morgenochtend niet naar mediamarkt te crossen :p
Geen idee hoe duur de a75 bij de mediamarkt is eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 01:22:
FlitsFlits

ik zelf kom uit de regio amersfoort
Grapig, ik ook... Hoogland toevallig?

Maarja, ik heb hem gewoon bij informatique besteld, via internet, 2 dagen later had ik hem binnen, zonder gezeik. Ik had een leuke aanbieding, 128mb CF, een tasje, een GP powerbank met 4x 1800ma voor 299 geloof ik :).

In de stad kan je hem beter niet kopen denk ik, alleen Vi computers zullen wel Canon kunnen leveren, die fotozaak op de hoek is abnormaal duur, dynabite en dixons wil ik nog niet dood gevonden worden, paradigit heeft alleen HP ( :r ) en Minolta ( :9 ) in zijn arsortiment. Mycom heeft de Canon a75 wel, of ze hem op voorraad hebben weet ik niet. Microdirect doet vrij weinig in het hogere sigment Digitale Cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij het maken van foto's met onze A75 lukt het me niet om de ocean groen van deze ledfan mooi helder te fotograveren. HEt wordt steeds heel dof groen, zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/images/casemod%20arjan/IMG_0214.JPG

Deze foto is genomen met flitser uit en heb al veel standen geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat. Weet iemand nog een optie op deze camera waardoor ik mooiere minder doffe foto's kan maken zonder deze lelijke doffe kleur groen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
iets langere sluitingstijd, zorgen dat je hem goed stil kan houden (statief?)... niet te lange sluitingstijd, anders is alles overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel de witbalans eens custom in op de situatie........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
allle foto's had ik sowiso al met een statief genomen. Ik heb net wat met de sluitertijd zitten spelen, dit is tot nu toe het beste resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/images/casemod%20arjan/IMG_0224.JPG

In ieder geval al een stuk beter.
Met custom witbalans moet he niet zo donker zijn, nu krijg ik een rode achtergrond met een grauwe groene fan. Ik zal straks of morgen kijken of ik nog een beter resultaat kan maken. In ieder geval al bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Op TV en dan een nog iets langere sluitings tijd, zodat nog net wat meer onderdelen gekleurd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icey schreef op 17 augustus 2004 @ 23:08:
Op TV en dan een nog iets langere sluitings tijd, zodat nog net wat meer onderdelen gekleurd worden :)
Dat snijdt in principe geen hout, omdat dan het diafragma aangepast wordt, in zo'n geval moet je de exposure compensation wat omhoog gooien ,b. v. + 2/3 of +1

De Mo-oosterbuur noemt TV dan ook blendenautomatik (diafragma-automatiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 11 augustus 2004 @ 23:16:
[...]

a80 heeft een zwenkbaar scherm en 2 custom modes (waarbij je zelf instellingen voor sluitertijd, isowaarde, diafragma e.d. in kunt opslaan) Heeft bovendien een grotere ccd chip, waardoor waarschijnlijk de beeldkwaliteit beter zal zijn dan de a85

De a85 is een a75 met 4 megapixel, heeft een beeldscherm met een hogere resolutie en heeft iets meer programma's dan de a80.

Kort gezegd: de a80 is een camera die net boven het instap-segment zit en is de iets betere camera. Maar uiteindelijk is het de fotograaf die bepaalt of de foto's ook mooier worden.

@sjorremans: als het een kado is, altijd de duurste camera kiezen :P
Iets serieuzer: 3 megapixel tov van 2 maakt nog wel een behoorlijk verschil, het geeft je net wat meer mogelijkheden om eventueel binnen je gemaakte foto een verdere selectie te maken zonder dat er bij afdrukken zichtbaar kwaliteitsverslies optreedt. Verder is de a75 de nieuwere camera en zitten daarop dus een verder ontwikkeld autofocussysteem, een groter lcd scherm, nog wat meer programma's en ondersteuning voor directprint. Maar van dat alles is die extra megapixel denk ik het grootste argument.
pffff...

ik snap het verschil ook niet.
Ik zelf twijfel nu tussen de A75 en de A85, de A80 vind ik te duur.
Het enige verschil dat ik tussen die 2 zie is het aantal mp.
verder heb je het over "2 custom modes" maar deze heeft de A75 toch ook?
wat is nu het verschil tussen de A85 en A75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Op de website van canon kan je max 3 types aanklikken, en zodoende presies vergelijken...

De vergelijking van 60 - 70 - 75 heb ik al gemaakt voor je op die manier:

Waar het op neerkomt is het volgende:

Effectieve Pixels :
a60 Ca. 2.0M
a70 Ca. 3.2M
a75 Ca. 3.2M

Zoeker :
a60 Real-image zoom zoeker
a70 Real-image zoom zoeker
a75 Real-image zoom & optische zoeker

Scherm :
a60 1.5" TFT
a70 1.5" TFT
a75 1.8” P-Si TFT, ca. 118,000 pixels

Movies : (of je het gebruik is een 2e)
a60 (M)320 x 240, (K)160 x 120
a70 (G)640 x 480, (M)320 x 240, (K)160 x 120
a75 (G)640 x 480, (M)320 x 240, (K)160 x 120, 15 beeldjes per sec.

Gewicht (alleen camerabody) :
a60 Ca. 215g
a70 Ca. 215g
a75 Ca. 200g

Zoom is hetzelfde (3x optisch), alleen kan de 70, en 75 meer digitale zoom doen, waardoor je op 10x zoom uitkomt ipv 7, maar digitale zoom gebruik je NIET (ik heb het helemaal uitstaan).

Sluitingstijd is hetzelfde, van 15 – 1/2.000 sec.

Verder heeft de 75 iets minder bugjes, maar er is voor de 70 al een firmware te krijgen die ook het eaa oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Icey schreef op 17 augustus 2004 @ 23:35:
a70 Real-image zoom zoeker
a75 Real-image zoom & optische zoeker
Wat is nu precies het verschil tussen deze twee dan? Heeft de a70 geen optische zoeker? Wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjonKanon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-01-2022
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 23:30:
[...]

pffff...

ik snap het verschil ook niet.
Ik zelf twijfel nu tussen de A75 en de A85, de A80 vind ik te duur.
Het enige verschil dat ik tussen die 2 zie is het aantal mp.
verder heb je het over "2 custom modes" maar deze heeft de A75 toch ook?
wat is nu het verschil tussen de A85 en A75?
Denk ook dat dat het belangrijkste verschil is. De A80 (en de A85 misschien ook?) heeft 2 modes waarin je verschillende instellingen kan opslaan (bijv 1 voor dag en 1 voor nacht). De A75 Heeft 1 mode, namelijk de Manual mode waarmee je alles kan instellen en die het meeste onthoud. Ik zou als ik jou was de A85 nemen vanwege de 4 MP. Die mis ik eigenlijk toch wel bij mijn A75.

[ Voor 3% gewijzigd door SjonKanon op 18-08-2004 00:29 ]

Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SjonKanon schreef op 18 augustus 2004 @ 00:28:
[...]

Denk ook dat dat het belangrijkste verschil is. De A80 (en de A85 misschien ook?) heeft 2 modes waarin je verschillende instellingen kan opslaan (bijv 1 voor dag en 1 voor nacht). De A75 Heeft 1 mode, namelijk de Manual mode waarmee je alles kan instellen en die het meeste onthoud. Ik zou als ik jou was de A85 nemen vanwege de 4 MP. Die mis ik eigenlijk toch wel bij mijn A75.
weet iemand soms zeker of de A85 ook 2 custom modes heeft,
en heeft de A75 ook al een custom mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Nee, de a80 en de a85 zijn nog altijd 2 verschillende modellen en de a85 is niets anders dan een a75 met 4 megapixel en zoals jullie weten is de a75 weer de verbeterde versie van de a70 en is de a70 de 3 megapixelversie van de a60 :P

De a80 heeft dus wél een zwenkbaar scherm, 2 custom modes en een grotere ccd chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 18 augustus 2004 @ 21:33:
Nee, de a80 en de a85 zijn nog altijd 2 verschillende modellen en de a85 is niets anders dan een a75 met 4 megapixel en zoals jullie weten is de a75 weer de verbeterde versie van de a70 en is de a70 de 3 megapixelversie van de a60 :P

De a80 heeft dus wél een zwenkbaar scherm, 2 custom modes en een grotere ccd chip.
dus bij de a75 en a85 is het niet mogelijk om zelf een sluitertijd te kiezen ed?
dat je bijvoorbeeld zelf alles scherp wil stellen, zelf de sluitertijd wil kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Zucht...

a60: 2mp kleine ccd normale lcd
a70: 3mp kleine ccd normale lcd
a75: 3mp kleine ccd, grote lcd
a80: 4mp grote ccd, draaibare kleine lcd
a85: 4mp kleine ccd, grote lcd

Bij alle toestellen kan je naar hartelust dingen instellen.

• SjonKanon
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 21:37:
dus bij de a75 en a85 is het niet mogelijk om zelf een sluitertijd te kiezen ed?
dat je bijvoorbeeld zelf alles scherp wil stellen, zelf de sluitertijd wil kiezen.
SjonKanon schreef op 18 augustus 2004 @ 00:28:
De A75 Heeft 1 mode, namelijk de Manual mode waarmee je alles kan instellen en die het meeste onthoud.
Hallo lees je de dingen die gepost worden wel?
En het zou ook handig zijn als je zelf wat reviews gaat lezen want dit soort dingen staan echt overal uitgelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door SjonKanon op 19-08-2004 18:07 ]

Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm

Verwijderd

mercarra schreef op 18 augustus 2004 @ 21:47:
Zucht...

a60: 2mp kleine ccd normale lcd
a70: 3mp kleine ccd normale lcd
a75: 3mp kleine ccd, grote lcd
a80: 4mp grote ccd, draaibare kleine lcd
a85: 4mp kleine ccd, grote lcd

Bij alle toestellen kan je naar hartelust dingen instellen.
Dat zijn de dingen waar het om gaat nu eens goed samengevat ,door de verwarrende nummering worden velen op het verkeerde been gezet.........

• Rudedadude

Rudedadude

Om daar op verder te gaan: Er schijnt ook een a95 aan te komen. Die heeft 5 megapixel en op een plaatje ziet hij er dit keer weer anders uit dan de a75/a85. Wellicht dus de opvolger van de a80. Dat gaat de dingen voor sommigen dus niet duidelijker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 19 augustus 2004 @ 23:48:
Om daar op verder te gaan: Er schijnt ook een a95 aan te komen. Die heeft 5 megapixel en op een plaatje ziet hij er dit keer weer anders uit dan de a75/a85. Wellicht dus de opvolger van de a80. Dat gaat de dingen voor sommigen dus niet duidelijker maken :)
dat is inderdaad de opvolger van de A80 en heeft 5MP en een groter scherm, wordt weer een klapper denk ik........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 13:47:
[...]

dat is inderdaad de opvolger van de A80 en heeft 5MP en een groter scherm, wordt weer een klapper denk ik........
Alhoewel ik me afvraag of zulke camera's, die weer boven het a75 en consorten zitten en net onder bijvoorbeeld de G serie van Canon, geen terrein gaan verliezen aan de superzoom camera's. Dat segment is volgens mij sterk in opkomst, terwijl de a80 daar nog wat minder last van had.

Wat is eigenlijk het kwaliteitsverschil in foto's tussen de a80 en de a70/75? Ik weet de verschillen in specificaties, maar omdat beide volgens mij dezelfde lens gebruiken vraag ik mij af waarmee de a80 zich onderscheid. Maakt de betere ccd echt zoveel uit in beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Rudedadude schreef op 21 augustus 2004 @ 14:18:
[...]

Wat is eigenlijk het kwaliteitsverschil in foto's tussen de a80 en de a70/75? Ik weet de verschillen in specificaties, maar omdat beide volgens mij dezelfde lens gebruiken vraag ik mij af waarmee de a80 zich onderscheid. Maakt de betere ccd echt zoveel uit in beeldkwaliteit?
De ccd is groter, dus hebben de foto's minder ruis. Ook geeft een grotere ccd een kleinere scherptediepte. Lijkt me dat dit toch mooiere foto's geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 21 augustus 2004 @ 14:18:
[...]

De A80 foto's zijn net wat minder soft dan de A75 (let wel ,ik zeg niet : onscherp), de lens is niet dezelfde omdat met de A75 lens een 1/1,8"CCD niet goed is te belichten, het lensje is domweg te klein.
Nog even over dat soft:
Veel camera's leveren foto's die er (direct uit de camera) scherper uitzien dan van de Canon's ,die hebben meestal gewoon meer softwarematige verscherping aan boord, dat is gewoon een ontwerpkeuze (o.a. Olympus doet dat), als je gaat kijken naar details dan is dat niet minder en je hebt altijd nog de mogelijkheid na te scherpen naar eigen wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ah, daarmee is ook een van mijn vraagtekens beantwoord: ik vond idd dat ik met een sharpen effect met mijn foto's altijd wel een positief resultaat boekte, terwijl ik aan de andere kant wel altijd huiverig ben met het gebruiken van de sharpen functie, omdat dat volgens mij bij het wijzigen van het formaat soms lelijke resultaten geeft.

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd of en hoe gebruikers van de a75 hun foto's nabewerken op de computer.

- Welke dingen zijn wel aan te bevelen?
- Welke niet
- Het 'donkere effect' dat vaak over foto's zit, omdat deze op het schermpje van de a75 vaak heel helder worden weergegeven
- zijn er do and don't's met het bewerken van foto's voordat deze naar een afdrukcentrale worden gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 21 augustus 2004 @ 18:57:
Ah, daarmee is ook een van mijn vraagtekens beantwoord: ik vond idd dat ik met een sharpen effect met mijn foto's altijd wel een positief resultaat boekte, terwijl ik aan de andere kant wel altijd huiverig ben met het gebruiken van de sharpen functie, omdat dat volgens mij bij het wijzigen van het formaat soms lelijke resultaten geeft.

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd of en hoe gebruikers van de a75 hun foto's nabewerken op de computer.

- Welke dingen zijn wel aan te bevelen?
- Welke niet
- Het 'donkere effect' dat vaak over foto's zit, omdat deze op het schermpje van de a75 vaak heel helder worden weergegeven
- zijn er do and don't's met het bewerken van foto's voordat deze naar een afdrukcentrale worden gestuurd?
Wat ik met mijn A60 (ik heb ook wel andere, maar in dit kader niet relevant) meestal doe is een Photocleaner behandeling, dit kan een aantal dingetjes doen zoals;
-verscherpen
-kleurbalans verbeteren (color boost)
-levels adjustment-
-rand toevoegen
--handtekening auteur toevoegen

Alles instelbaar en uitschakelbaar en hele mappen tegelijk, met 1 muisklik dus, voor grote series heel handig, niet optimaal, maar het bespaart veel saai werk en de fotootjes knappen er aardig van op.
Voor afdrukwerk zou ik zeer bescheiden nabewerken, de meeste afdrukcentrales doen al iets dergelijks (men gaat er van uit dat de meerderheid niks nabewerkt) en het wordt snel teveel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjonKanon
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 00:17:
Voor afdrukwerk zou ik zeer bescheiden nabewerken, de meeste afdrukcentrales doen al iets dergelijks (men gaat er van uit dat de meerderheid niks nabewerkt) en het wordt snel teveel van het goede
Is dit echt zo? Dat zou ik toch wel een slechte zaak vinden! Dan moeten ze het op zijn minst erbij vermelden, aangezien ik alles heb nabewerkt om te laten afdrukken :( !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, na m'n vakantie eindelijk wat tijd om me wat meer te verdiepen in m'n pas aangeschafde Powershot A75.
Met een kleine bewerking in photoshop (achtergrond wegvegen) is dit het resultaat van een Hertog Jan glas met een Hertog Jan flesje erachter (glas met HJ gevuld uiteraard).

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/69TM46J93060/p.jpeg

Shutter speed: 1/6 sec
Lens aperture: F/4
Metering mode: spot
Iso: 100

Persoonlijk denk ik dat ik nog wat meer van de steel van het glas op de foto had
moeten zetten....

Trouwens, ik krijg het niet makkelijk voor elkaar om de achtergrond donker/zwart te maken bij het fotograferen van een iets op kleine afstand of macro. Hoe gaat dat in z'n werk?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 23:53 ]

Verwijderd

Sinds afgelopen week ben ik ook in het tevreden bezit van een A75. Ik ben nog volop aan de studie met de handleiding, het zal nog wel even duren voor ik alles onder de knie heb ... Wat ik echter wel graag meteen wil hebben is een adapterring met in ieder geval een UV filter (en evt. een polarisatiefilter).
Nu weet ik inmiddels van het bestaan van de LA-DC52C en de Soligor af, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Soligor omdat deze van aluminium is. Maar via eBay vond ik diverse setjes van een 37 mm. adapter ring (aluminium) en één of meerdere filters. Dit leek mij erg interessant ... Kan iemand mij vertellen of 37 mm voordelen danwel nadelen heeft t.o.v. het 52 mm. formaat zoals Canon dat gebruikt ? Mij lijkt de 37 mm. prettiger omdat deze het zoekerbeeld en het flitsbereik minder beïnvloedt. Maar misschien heeft deze kleinere maat juist een nadelige invloed op de foto zelf ?
Ik hoop dat iemand meer info voor mij heeft !

• SjonKanon
Heb zelf toevallig 2 weken geleden een Soligor 52mm adapter en Marumi circulair polarizing filter gekocht. Ik kan je allereerst even melden dat het zeer goed bevalt. Je klikt die adapter en er in 1 seconde op of af. Je moet inderdaad de flitser en optische zoeker niet gebruiken als je de adapter erop hebt zitten. Met gebruik van de flitser krijg je dan een donkere hoek op de foto. Het zou kunnen dat met gebruik van een 37 mm adapter de flitser wel vol bereik heeft en de optische zoeker ook, maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen.
Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen, is dat het helemaal niet uitmaakt. Een polarisatie filter gebruik je bijna alleen als het een mooie zonnige dag is, met een mooie blauwe lucht, het gebruik om spiegelingen te filteren hier even achterwege gelaten. Dan heb je het meest aan je filter en hoef je niet bang te zijn dat je langere sluitertijden moet gebruiken, omdat er te weinig licht is (Met een pola filter heb je 2 stops minder licht). Flitser zal je eigenlijk nooit gebruiken icm met pola/uv filter en daarmee dus lensadapter. Aangezien het geen DSRL is, zal je ook niet door de optische zoeker kijken (wanneer eigenlijk wel?), omdat je dan het effect van de filter niet ziet.
Daarnaast is het ook mogelijk dat met een adapter met kleinere diameter er vignettering ontstaat of dat zelfs de randen van de ring zichtbaar worden. 52mm werkt prima en als je tussen even een foto met minder licht of met flits wilt maken klik je de adapter met filter erop er gewoon even af.

Verwijderd

voor hoeveel heb jij je pola filter gekocht?
mischien ga ik er een kope voor mn a70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ SjonKanon

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat ik inderdaad toch maar voor de 52 mm variant kies ... met een 37 mm. is het risico van rare vlekken op je foto's toch groter, daar heb je gelijk in. En de situaties waarbij je de flitser gebruikt zijn inderdaad vaak de situaties waarbij een filter (+ ring) overbodig is, daar had ik zelf niet aan gedacht.

Als ik dan nog vragen mag, waar heb jij je adapterring en filter aangeschaft ? Is een MediaMarkt geschikt voor dergelijke accessoires, of is een fotospeciaalzaak de aangewezen plek ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjonKanon
Ik denk zelf dat de fotospeciaalzaak de meer aangewezen plek is. Daar ben ik zelf naartoe gegaan, nml Combi Focus bij mij om de hoek, en daar word ik altijd erg goed geholpen. Denk namelijk niet dat er veel prijsverschil zal zijn, waarschijnlijk helemaal niet. De fotospeciaalzaak kan je beter adviseren over de verschillende filters. Heb nu dus een Marumi Circulair Polarizing filter voor 26 euro gekocht. Circulaire filters zijn normaal gesproken veel duurder dan de lineaire en daarom vond ik deze niet verkeerd voor 26 euro. Je moet wel in je achterhoofd houden dat je fotografeert met een compact camera en geen canon 1d mk2. Koop daarom geen dure B&W filter oid. Ben erg tevreden over mijn filter en als je eenmaal door hebt hoe een pola filter werkt dan doet ie zijn werk prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
SjonKanon

Laat eens foto's zien met deze filter, ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjonKanon
Ok

De 1e is zonder pola, de 2e met. Het beste is op ze even op te slaan en dan een paar keer te switchen tussen de foto's. Zo kan je het beste de verschillen zien. De lucht was hier al prachtig blauw, maar je ziet wel duidelijk het verschil. Let ook op de boom die met pola filter veel meer uitgelicht wordt.

Afbeeldingslocatie: http://s02.imagehost.org/0059/IMG_3387_zonder_pola_JPG.t.jpg Afbeeldingslocatie: http://s02.imagehost.org/0059/IMG_3388_met_pola_JPG.t.jpg

Verder nog wat foto's met pola filter genomen:

Afbeeldingslocatie: http://s02.imagehost.org/0059/IMG_3634_JPG.t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s02.imagehost.org/0059/IMG_3647a_jpg.t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s02.imagehost.org/0059/IMG_3679_JPG.t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik sta op het punt een canon a75 aan te kopen.

Kan ik met een 3.2 mp camera ook degelijke a4-foto's afprinten.
Doe dit maar eens af en toe.

Mijn vorige camera was een HP750 maar is na 1.5 jaar stuk gegaan, reparatiekosten waren 204 euro, dus weggooien die rommel.

Zit er trouwens op canon ook maar 1 jaar garantie ??

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar weken geleden heb ik een Powershot A75 gekocht, en na een fluisterstille start werd de camera steeds luidruchtiger waarna ik via Google zag dat meer mensen dit hebben meegemaakt.

Volgens mij heeft het geluid 2 oorzaken:
1) het diafragma: als je de camera van een licht onderwerp op een donker onderwerp richt hoor je een klikje, dat precies samenvalt met een lichter wordend LCD-scherm. Als je in de lens kijkt, kun je ook zien dat het diafragma verspringt.
2) het focussen: vooral bij handmatige scherpstelling (zet de camera bijv op P, houd de ontspanknop half ingedrukt en druk tegelijk op MF; wijzig vervolgens de ingestelde afstand door het keuzerad links of rechts ingedrukt te houden) maakt de camera een naar pruttelend geluid.

Ik ben nu erg benieuwd naar de ervaringen van degenen die eerder dit jaar hetzelfde probleem meldden. Blijft de camera goed werken en moet ik gewoon aan dit geluid wennen? Of wordt het repareren geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-09 11:37
Heeft iemand een directe link voor Zoombrowser(w98se)? ik kan alleen updates downloaden, de link voor de oude zoombrowser op canon's site werkt niet.
(heb wel de cd maar die zit sealed in een pakje wat ik verlopig nog ff dicht wil houden ivm evt ruilen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Klik! O-)

Wanneer je het recht hebt om te ruilen lijkt het mij dat je ook het recht hebt om het product uitte proberen en daarbij hoort het gebruik van de bijgeleverde cd-roms. hoe kun je anders ooit weten of je ontevreden bent?

Bovendien vallen die cd-rompapiertjes heel goed voorzichtig te openen en te sluiten, zonder schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Euh is dat de goede link ? :) (oh een grap :P)

Mijn cd en boekjes zitten in een plastic seal, laat het liever heel als ik het toch niet nodig heb.

Heb 't al gevonden http://www.alfa.com.au/supports/canon/cameras/zoombrsr22.exe :*)

[ Voor 23% gewijzigd door Sunrise op 15-10-2004 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dxta
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

dxta

Moo!

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 17:45:
Een paar weken geleden heb ik een Powershot A75 gekocht, en na een fluisterstille start werd de camera steeds luidruchtiger waarna ik via Google zag dat meer mensen dit hebben meegemaakt.

Volgens mij heeft het geluid 2 oorzaken:
1) het diafragma: als je de camera van een licht onderwerp op een donker onderwerp richt hoor je een klikje, dat precies samenvalt met een lichter wordend LCD-scherm. Als je in de lens kijkt, kun je ook zien dat het diafragma verspringt.
2) het focussen: vooral bij handmatige scherpstelling (zet de camera bijv op P, houd de ontspanknop half ingedrukt en druk tegelijk op MF; wijzig vervolgens de ingestelde afstand door het keuzerad links of rechts ingedrukt te houden) maakt de camera een naar pruttelend geluid.

Ik ben nu erg benieuwd naar de ervaringen van degenen die eerder dit jaar hetzelfde probleem meldden. Blijft de camera goed werken en moet ik gewoon aan dit geluid wennen? Of wordt het repareren geblazen?
Ik heb hetzelfde gehad en nadat het pruttelen echt té hoorbaar werd (waarschijnlijk door ongebruik van mijzelf |:() heb ik hem teruggestuurd naar Canon.
Daar is de lens vervangen en is het geluid een stuk minder.

De kwaliteit van de foto's ging er bij mij trouwens niet op achteruit, alleen het geluid.

Omelette du fromage!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Volgens mij is dat normaal, ben geen expert maar het komt hier heel natuurlijk over, de lens(neem ik aan) word verplaatst en dat maakt geluid (heel weinig in mijn geval).
Gewoon 1 klikje per stand of als je hem ingedrukt houdt meerdere klikjes.

Ik heb wel een donker vaag vlekje in het midden van mijn lcd schermpje, gelukkig aan de onderkant, alsof ie daar een tik heeft gehad, nja stoort niet echt.

Ik zit wel te twijfelen of ik niet een a80 wil hebben, die hogere resoluties maken me niet veel uit maar als die camera betere plaatjes schiet heb ik voor maar 44 euro extra een beter product.
Toen ik de winkel uitliep zag ik het reclame bord van de A80 :D maar er stond iemand op mij te wachten dus ik dacht ik probeer eerst deze en dan kijk ik wel verder.
A80 superieur ten opzichte van de A75 ? (gelet dat ik nix geef om die extra megapixel)

[ Voor 25% gewijzigd door Sunrise op 15-10-2004 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

De a80 heeft een grotere ccd en is inderdaad hierdoor beter dan de a75. Wat wel duidelijk minder is bij de a80 is het schermpje, dat kleiner is en een lagere resolutie heeft. En die extra megapixel kan handig zijn om je foto bij te snijden en toch op goede kwaliteit af te laten drukken.
Ik zou zeggen: ga terug naar die winkel en vraag of je allebei even werkend mag zien, dan kun je bijvoorbeeld zien of je het schermpje belangrijk genoeg vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Bedankt voor de uitleg, ik bedoelde eigenlijk meer dat als ik van precies hetzelfde onderwerp met beide een foto neem op een resolutie van 1024*786 zie ik dan verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

FunkySmell schreef op 15 oktober 2004 @ 14:48:
Bedankt voor de uitleg, ik bedoelde eigenlijk meer dat als ik van precies hetzelfde onderwerp met beide een foto neem op een resolutie van 1024*786 zie ik dan verschil?
Normaal gesproken is de beeldkwaliteit van de a80 dan nog een stukje beter. bovendien is het door de grotere ccd ook mogelijker een betere DOF te maken (een foto waarbij alleen het onderwerp scherp is en de voor en achtergrond niet.

Maar het makkelijkste kun je op zoek gaan naar wat reviews van beide camera's en de proeffoto's vergelijken. Van steves-digicams.com weet ik dat deze altijd dezelfde proeffoto's maakt, maar er zijn vast wel meer vergelijkende tests te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Er is al een tijdje een firmware upgrade beschikbaar voor de canon a75. Deze schijnt een probleempje te verhelpen waarbij op de m stand de camera alsnog je gekozen instelling voor het diafragma wijzigt. Laat ik het zo zeggen: ik heb er denk ik niet dagelijks last van.

Op zoek naar de firmware kwam ik ook de volgende pagina tegen:
http://nostromo.dynalias.org/canonhacking/
Hierin staat beschreven hoe je in de nieuwe firmware (de 1.0.10 oid) wat waarden aan kunt passen waardoor je op 640x480 niet 30 seconden maar 180 seconden kunt filmen. Ook weer niet iets waarvoor ik mijn a75 gebruik, maar wellicht durven anderen het risico aan.

Verwijderd

Ik overweeg om de A75 te kopen, maar ik had nog even een vraag. Het lijkt me leuk om af en toe eens een foto te laten ontwikkelen als poster (Leuke verjaardagscadeautjes :) ). Bij kruidvat is dit bijvoorbeeld mogelijk. Op de website van kruidvat staat dat een dergelijke foto een minimaal formaat moet hebben van 2953x4429 voor een poster van 50x75 cm.

Als ik een aantal voorbeeld foto's (van reviews bijvoorbeeld) bekijk en deze niet ge-resized op mijn scherm weergeef, kan ik me moeilijk voorstellen dat deze niet op een dergelijk formaat (50x75 cm) kan worden afgedrukt. En dit terwijl de A75 toch maar een resolutie heeft van 2048 x 1536 (dus lager dan kruidvat aangeeft). Heeft iemand toevallig ervaring met het ontwikkelen van poster met een A75 (of een vergelijkbare 3MP camera)? Gaat dat lukken of niet?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nee. 3MP is net genoeg voor A4. Niet meer, tenzij je iets op 5 meter afstand wil bekijken.

Alors.

Verwijderd

Ik dacht dat als je een foto bekijkt dat er dan veel minder afstand tussen de foto en het oog zit dan bij een poster het geval zou zijn.

Heb je ervaring met het ontwikkelen van posters? Ook met de A75?

• renzo4000
  • Laatst online: 12-09 07:56
Je mist gewoon groot aantal pixel's, de verhouding die jij nu maakt is niet geheel hetzelfde. Ik denk echter dat je moet besluiten te kijken naar een canon A85 of liever zelfs een A95. Die laatste zie je soms al onder de €280 komen... Koop iig niet de A75 voor poster afdrukken (tenminsite als je echte kwaliteit wil). De A75 is perfect voor reguliere 10x15 afdrukken tot, zoals eerder vermeld, een max van een A4 formaat. Suc6 verder iig!!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:41:
Ik overweeg om de A75 te kopen, maar ik had nog even een vraag. Het lijkt me leuk om af en toe eens een foto te laten ontwikkelen als poster (Leuke verjaardagscadeautjes :) ). Bij kruidvat is dit bijvoorbeeld mogelijk. Op de website van kruidvat staat dat een dergelijke foto een minimaal formaat moet hebben van 2953x4429 voor een poster van 50x75 cm.

Als ik een aantal voorbeeld foto's (van reviews bijvoorbeeld) bekijk en deze niet ge-resized op mijn scherm weergeef, kan ik me moeilijk voorstellen dat deze niet op een dergelijk formaat (50x75 cm) kan worden afgedrukt. En dit terwijl de A75 toch maar een resolutie heeft van 2048 x 1536 (dus lager dan kruidvat aangeeft). Heeft iemand toevallig ervaring met het ontwikkelen van poster met een A75 (of een vergelijkbare 3MP camera)? Gaat dat lukken of niet?
Ja, dat gaat lukken!
Je moet natuurlijk niet eisen dat de afdruk gestoken scherp is, maar met 4 of 5 MP heb je echt niet veel meer kwaliteit en haal je die pixels van het Kruidvat ook bij lange na niet.....
In alle gevallen zul je de resolutie met een goed bewerkingsprogramma moeten verhogen tot die 2953x4429 (12 MP) en je zal verbaasd staan van het resultaat.
Een poster is nooit gestoken scherp van dichtbij..........

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 22:04:
[...]

Ja, dat gaat lukken!
Je moet natuurlijk niet eisen dat de afdruk gestoken scherp is, maar met 4 of 5 MP heb je echt niet veel meer kwaliteit en haal je die pixels van het Kruidvat ook bij lange na niet.....
In alle gevallen zul je de resolutie met een goed bewerkingsprogramma moeten verhogen tot die 2953x4429 (12 MP) en je zal verbaasd staan van het resultaat.
Een poster is nooit gestoken scherp van dichtbij..........
Ok, positief nieuws :) Alleen een beetje tegenstrijdig met de eerdere opmerkingen. Ik zat idd net naar de specs te kijken van de A95 en zelfs die haalt met 1944x2592 de 2953x4429 van kruidvat niet.

Heb je zelf ervaring met het laten ontwikkelen van posters met de A75? Over wat voor kwaliteit hebben we het dan (Is het bijvoorbeeld nog scherp tot op 50 cm afstand)?

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 20:41:
.....
Geen idee hoe groot een A4tje is maar 20 X 30 lukt iedergeval met mijn A70.

Het ligt naatuurlijk erg aan de situatie een foto binnengenomen zal niet echt best worden. Maar met een strakke blauwe lucht en mooi weer (meestal met blauwe lucht :+ ). Vind ik het erg aardig worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Micha op 23-12-2004 22:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2004 @ 22:19:
[...]

Ok, positief nieuws :) Alleen een beetje tegenstrijdig met de eerdere opmerkingen. Ik zat idd net naar de specs te kijken van de A95 en zelfs die haalt met 1944x2592 de 2953x4429 van kruidvat niet.

Heb je zelf ervaring met het laten ontwikkelen van posters met de A75? Over wat voor kwaliteit hebben we het dan (Is het bijvoorbeeld nog scherp tot op 50 cm afstand)?
Ik heb op de beschreven manier weleens een 2 MP foto opgeblazen tot A3 en het is best aan te zien, je moet er natuurlijk niet met een loep naar kijken.........., het is scherp genoeg, maar niet detailrijk..
Je moet niet de norm voor fotokwaliteit (200 dpi) hanteren voor posters, een foto wordt immers van dichtbij bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hallo,

Mijn vriendin is in het bezit van de Powershot A75, en ze heeft veel problemen met het foto's maken van mensen, heel vaak last van rode ogen. Wat is de goede manier om dit te voorkomen? Ik heb dit topic een beetje doorgelezen wat er over gezegd wordt, maar ben er nog niet wijzer op geworden

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Niet flitsen, of de mensen proberen zoveel mogelijk in het hulplichtje (oranje) te laten kijken, maar echt een oplossing is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Nabewerken in een foto programma, in 75% van de gevallen is het resultaat heel acceptabel. Soms is het hopeloos. De flitser en de lens zitten op de camera te dicht op elkaar.

Wat je nog kunt proberen is de flitser minder sterk te zetten bij flitsfoto's. Mijn ervaring is dat de flits vaak wat te sterk is op korte afstand. Je doet dit door in de P stand (of Tv of Av) de flits aan te zetten en vervolgens de exposurecompensation op ongeveer -1 te zetten. het gevolg hiervan zal zijn dat de flitser minder krachtig zal flitsen. Andersom geldt ook: wil je van een grotere afstand flitsen, zet dan de flits aan en de exposure compensation op +1 of +2, dan zal de flits krachtiger zijn.
Let op: dit werkt alleen als de flits ingeschakeld is, want dan zet de camera de sluitertijd altijd vast op 1/60 seconde. Heb je de flits uitstaan dan zal de exposure compensation voor kortere of langere sluitertijden kiezen ipv de flits te beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.metz.de/images/produkte/gross/1813.jpg

Dit is je oplossing. Een slave flitser die verder weg staat van de opening van je lens. Een heel belangrijk nadeel is dat je zelf moet bepalen met welke intensiteit de flitser moet flitsen (plus een extra 100 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter12345
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:59
Ik heb sinds kort een Powershot A75, en nou valt mij op dat als ik gewoon door het zoekvenster kijk de werkelijke foto heel erg afwijkt van waar ik een foto van probeerde te nemen. Dit is vooral het geval als ik een macro-foto neem met de lens helemaal uitgezoomd.

In het zoekvenster zie je dan die 4 lijntjes staan waarmee je kan bepalen wat er precies in het midden van je foto komt, maar als ik dan afdruk blijkt wat in het zoekvenster het midden van het plaatje is, bij de werkelijke afdruk ergens bovenin de foto te zijn.

Meer mensen die dit hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wouter12345 schreef op maandag 07 maart 2005 @ 22:18:
In het zoekvenster zie je dan die 4 lijntjes staan waarmee je kan bepalen wat er precies in het midden van je foto komt, maar als ik dan afdruk blijkt wat in het zoekvenster het midden van het plaatje is, bij de werkelijke afdruk ergens bovenin de foto te zijn.

Meer mensen die dit hebben?
Dit is natuurlijk logisch. Je kijkt immers ook van boven de lens. In tegenstelling tot een spiegelreflex, zie je bij dit soort camera's door de zoeker NIET het beeld van de foto. Bij foto's van objecten ver weg zul je hier weinig last van hebben, maar bij macro's des te meer.

Dus niet door de zoeker kijken, maar op het schermpje. Dan zie je precies wat er op de foto komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb n vraagje over A75, mn camera vertoonde op LCD scherm een donkere plek in het midden, onderaan van het beeldscherm, ben naar winkel geweest en zij hebben hem opgestuurd naar Canon, gisteren camera terug gekregen, gecontroleerd in winkel, hij was in orde en hij zou niks mankeren volgens Canon het zou aan de flitser liggen dat ie stroom wegtrekt van LCD scherm en dat je dan moest wachten totdat ie weer goed was, maar daar klopt niks van omdat na 10 minuten de donkere plek nog steeds zit, dit weet ik omdat ik thuis foto's had genomen en elke keer zie ik hem, ( op foto zie je niks van) Weet iemand misschien hoe dat kan??

( sorry dat ik dit topic omhoog kickt, maar wist niet waar ik hem moest plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Lijkt mij gewoon omdat de backlights van het lcd-scherm onderaan lnks en rechts zitten en midden onderin de enige plek is die niet helemaal goed belicht wordt. Als ik erop let zie ik ongeveer hetzelfde op mijn a75. Heb je er last van, of is het zo erg dat je het scherm niet meer kan zien op die plek?

Iets dergelijks is al een aantal keer vaker ter sprake gekomen in dit topic of in het a60-70-75 topic en er is nog noiot iets echt aan de hand geweest, de belichting van het lcd scherm is gewoon niet helemaal egaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

okee, bedankt rudedadude, ik dacht echter dat voor zo'n camera alles in orde moest zijn. voor die prijs dat ik toen ervoor had betaald mag je dat ook verwachten. ik kan wel door dat donkere plekje heen kijken maar als je een iets wits wilt fotograferen dan valt het op. wat ik echter vreemd vindt is dat het pas na 8 maanden dat donkere plek tevoorschijn komt. maar goed hoef hem niet terug te sturen. bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Mir

ik heb dat ook, maar vind het belachelijk!

er zitten helaas toch wat zwakke punten in deze serie camera's..
Pagina: 1 2 3 4 Laatste