Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou wat ik vreemd vind, ik heb ook een videocamera en daarbij heb je wel eens dat als je vanuit schaduw naar iets met tegen zonlicht gaat dat een boom op de voorgrond bijvoorbeeld eerst zwart is dan duurt et ffies en dan stelt ie het contrast zelf bij.

ik had dus gehoopt dat dit met die digi cam ook zo zou gaan maar daarbij blijft die streep toch wel wat vervelend in beeld.

als ik zo'n raam heb waarbij het licht in het hoekie van het raam binne valt is daar dus die lila streep ga ik dan naar links of rechts dan gaat die lijn dus logischer wijze mee met dat raam...

sja ik blijf me er een beetje aan irri-en... krijg ook altijd commentaar dat ik moeilijk ben maarja na wat problemen met me andere hardware word je steeds twijfeliger..
heb al meer ongein gehad zoals een vlek op me palm scherm die gemaakt zou worden niet dus... weg garantie, stof onder zoekers van camera's etc

vandaar dat ik zo overbezorgd ben, en als ik nou iemand wist met dezelfde camera en met eigen oogjes ff zag dat t net zo was dan zou ik denk ik al minder zeuren..:)

dus als er iemand met ze webcam een shot kan maken van ze lcd scherm tegen zon in... haha lolz :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in die handleiding staat overigens er verschijnt een rode balk in het bovenste gedeelte van het lcd scherm--> = normaal

maar ik heb paars en die lopen veritcal en horizontaal overal en ergens

met filmpjes opnemen neemt hij het volgens die handleiding wel mee op in het beeld...:S

ik heb er trouwens ook last van als ik een dakraam in het scherm heb wanneer de zon heel laag staat en er komt maar een heel klein zwak zonne straaltje door een hoekje aan de onderkant van dat raam naar binnen

ook dan heb ik al wat een verticale lijn in beeld...

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2004 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:08
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 18:57:
in die handleiding staat overigens er verschijnt een rode balk in het bovenste gedeelte van het lcd scherm--> = normaal

maar ik heb paars en die lopen veritcal en horizontaal overal en ergens

met filmpjes opnemen neemt hij het volgens die handleiding wel mee op in het beeld...:S

ik heb er trouwens ook last van als ik een dakraam in het scherm heb wanneer de zon heel laag staat en er komt maar een heel klein zwak zonne straaltje door een hoekje aan de onderkant van dat raam naar binnen

ook dan heb ik al wat een verticale lijn in beeld...
omfg, iedereen heeft het, hoe vaak moet het nou nog gezegd worden voordat je het eindelijk gelooft... |:(

als je t je echt zo dwarszit, dan ruil je die camera toch gewoon... dan kom je er vanzelf wel achter dat het normaal is

[ Voor 6% gewijzigd door dribbel op 27-07-2004 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 21:51
Zoiets:
(dit is een gloeilampje.. de zon geeft veel meer en rodere lijnen)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.d.j.lafeber/lijn.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Mercarra op 27-07-2004 20:15 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 juli 2004 @ 19:48:
Ik heb een probleem!!!:'(

ik heb de a75 maar als ik nu met de cam richt op een dakraam waar de zon door naar binneschijnt en ik kijk op het scherm dan krijg ik paarse lijntjes in mijn lcd schermpje. Is er iemand die dit ook heeft??? Ik zal wel weer trug kunnen pfff... snik
hallo dit "probleem"wat je omschrijft, heeft niks te maken met het toestel.

het schermpje wat dit toestel bezit wordt op een matrix methode aangestuurd. en als er dan iets in beeld (met een enorme helderheid tegenover de rest v.h. scherm) komt, heeft dit dus invloed op de rest van de Pixels.

als je een oude laptop (pentium 1 233MHz) hebt, zie je dat deze ook enigzins last heeft van dit probleem.

Mijn minolta Z2 heeft dit ook.
tis vervelend, maar t heeft gelukkig geen invloed op het plaatje ;)

groetjes
Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmzz had ik dus toch sony moeten nemen...:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 20:34:
hmmzz had ik dus toch sony moeten nemen...:P
Ja echt wel! Want men zo'n scherm kan je echt geen foto's nemen, ook al ben je een professionele fotograaf. Af en toe van die rode lijnen door je lcd... daar wordt je toch :'( van! Verschrikkelijk!

:D

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mercarra schreef op 27 juli 2004 @ 21:58:
[...]

Ja echt wel! Want men zo'n scherm kan je echt geen foto's nemen, ook al ben je een professionele fotograaf. Af en toe van die rode lijnen door je lcd... daar wordt je toch :'( van! Verschrikkelijk!

:D
Een professionele fotograaf gebruikt nooit een schermpje (en ik ook niet) , al die klachten over onscherpe foto's komen van die amateurs die de camera niet tegen het oog houden maar op plm 30 cm ervanaf >onstabiele houding.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Rudedadude

Maybe we were born to run

Dit moet wel de meest uitgestrekte, zinloze discussie over een pietepeuterig onderwerp zijn dat ik ooit op GoT heb gelezen. Goed er is geconstateerd dat er roze balken op het scherm zijn, elke a75 bezitter op deze aardkloot heeft aangegeven hetzelfde te hebben wanneer de camera tegen de zon in wordt gehouden en ook andere camera's hebben er last van. In de tijd van analoge fotografie was het gewoon not done om tegen de zon in te fotograferen en nu zorgt zelfs het meest lullige toestel automatisch voor een juist gekozen iso, diafragma en sluiterwaarde. Laten we het eens praktisch maken: belemmert het je in het maken van goede foto's en is het euvel belangrijk genoeg om voor een andere camera te kiezen?

oja: als niet professionele fotograaf gebruik ik het display wel, want ik kan met de zoeker niet goed genoeg zien wat ik uiteindelijk op de gevoelige chip krijg (bovendien lastig icm een bril). Wanneer de sluitertijden te lang zijn gebruik ik wel een statief, de 2 seconden vertraging of de burst mode, dan weet ik tenminste dat ik goede foto's krijg of de kans daarop ieg vergroot.

Als reactie op hieronder:

nog een paar dingetjes die me opvielen:

-die strepen komen waarschijnlijk door opnieuw de belichting meten van de camera nadat er gezoomd is om ervoor te zorgen dat het display niet onder of overbelicht is.
- dat heb ik alleen als het wel heel donker is
- klopt de camera heeft een intensief energieverbruik waardoor de batterijen opwarmen
- zwemmende pixels??

Alcaline batterijen zijn ook ongeschikt voor een digitale camera. Altijd oplaadbare Nimh batterijen gebruiken, daar doe ik honderden foto's mee per oplaadbeurt

[ Voor 45% gewijzigd door Rudedadude op 27-07-2004 22:52 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- na in of uitzoomen wat strepen even kort door t beeld
- wanneer het schemerig in de kamer is en ik hou hem in de lengte lijkt het beeld net een negatief
- de camera werd na een tijdje spelen redelijk warm
- pixels lijken wel een beetje te 'zwemmen'

en met het setje batterijen dat erbij zat heb ik nog geen avond kunnen doen... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Leuk he zo'n nieuw speeltje. :) Er gaat een hele wereld voor je open. :{

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja dat zwemmen = bewegende/trillende pixels...

dat van dat draaien en dat het dan een negatief lijkt kan ik nog wat in komen, dat gekloot hebben wij ook met onze laptops als we op school een filmpie kijken en je zit er niet recht voor...

overigens heb ik van een fotograaf bij ons uit de buurt vernomen die honderden digi cams getest heeft, dat gewone batterijen beter zijn voor zon ding dan oplaadbare...

hmm tot nu toe valt ie me dus nog niet heel erg mee.... ik hoop wel dat dit in de toekomst nog wat gaat veranderen... dan heb ik iig niet veel geld aan weinig uitgegeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stereotomy schreef op 27 juli 2004 @ 22:53:
Leuk he zo'n nieuw speeltje. :) Er gaat een hele wereld voor je open. :{
dat valt wel mee maar ik werk dagelijks met digi shit, alleen de cam is nog een nieuw onderwerp voor me

maar aangezien ik al genoeg gekloot heb gehad met:
laptops
palmtops
videocamera's
race stuurtjes
printers
webcams etc

wordt je toch steeds voorzichtiger en argwanender...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:55:
ja dat zwemmen = bewegende/trillende pixels...
Klopt, moet je met je ogen maar eens naar een donkere lucht kijken. De gevoeligheid (iso) gaat omhoog, dan krijg je dat.
dat van dat draaien en dat het dan een negatief lijkt kan ik nog wat in komen, dat gekloot hebben wij ook met onze laptops als we op school een filmpie kijken en je zit er niet recht voor...
Dat heb je nu eenmaal met lcd schermen ja...
overigens heb ik van een fotograaf bij ons uit de buurt vernomen die honderden digi cams getest heeft, dat gewone batterijen beter zijn voor zon ding dan oplaadbare...
Die gast is dan de enige die dat vindt. Mijn batt waren op tijdens de vakantie, ik 4 dure kopen (niet oplaadbaar) en die waren na 12 foto's leeg...
hmm tot nu toe valt ie me dus nog niet heel erg mee.... ik hoop wel dat dit in de toekomst nog wat gaat veranderen... dan heb ik iig niet veel geld aan weinig uitgegeven
Het is een prima toestel, al had jij de duurste gekocht die er was, dan had jij nog problemen.

/me mercarra mompelt over iets met muggen en olifanten....

klik hier ook eens op: Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Mercarra op 27-07-2004 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry baas... ;) Ja ik ben na veel ellende met garantie rotzooi etc gewoon huiverig en geloof me ik heb al zo vaak net dat ene nummertje uit de winkel meegenomen waar wat aan mankeerde.

Werk op school al twee jaar met een laptop die niet goed is. Eerst hp xe4500 nu compaq evo n1020v die moet weer terug en allerlei gedoe...

vandaar maar ik kijk het ff aan... zal een dezer dagen nog wel eens om andere batterijen uit dan misschien...

En hopelijk kan ik in de arena vanaf helemaal bovenin mooie kiekjes maken dan.. want hij is voor deels hobby deels prof. doeleind bestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 23:11:
Sorry baas... ;) Ja ik ben na veel ellende met garantie rotzooi etc gewoon huiverig en geloof me ik heb al zo vaak net dat ene nummertje uit de winkel meegenomen waar wat aan mankeerde.

Werk op school al twee jaar met een laptop die niet goed is. Eerst hp xe4500 nu compaq evo n1020v die moet weer terug en allerlei gedoe...

vandaar maar ik kijk het ff aan... zal een dezer dagen nog wel eens om andere batterijen uit dan misschien...

En hopelijk kan ik in de arena vanaf helemaal bovenin mooie kiekjes maken dan.. want hij is voor deels hobby deels prof. doeleind bestemd
Van bovenuit de arena komt helemaal niets herkenbaars op je kiekjes........, heeft ie gewoon te weinig zoom voor......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:43:

- na in of uitzoomen wat strepen even kort door t beeld
- wanneer het schemerig in de kamer is en ik hou hem in de lengte lijkt het beeld net een negatief
- de camera werd na een tijdje spelen redelijk warm
- pixels lijken wel een beetje te 'zwemmen'

en met het setje batterijen dat erbij zat heb ik nog geen avond kunnen doen... :?
Zijn allemaal dingen die al door miljoenen digibeginners zijn opgemerkt......... en ook allemaal normaal voor normale digi's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Vooral dit is om te janken. NiMH batterijen rond de 2000 mAh zijn je enige goede optie voor digicams die standaard batterijen slikken. Niet-oplaadbare duracells of niet-oplaadbare alkaline batterijen van andere merken WERKEN NIET LANG met digicams. Echt niet. Geloof je je amateur fotograaf of de andere duizenden gebruikers en websites die dit onderwerp al in den treure hebben uitgekauwd?

Ik bedoel je kunt wel hoog en laag springen van: dit doet het niet, dat doet het niet, maar als je een keertje de zoekfunctie gebruikt dan merk je dat jouw vragen allang eerder gesteld zijn en dat daar ook antwoorden op gegeven zijn.

Verder vind ik het erg leuk dat je die cam hebt. :*

[ Voor 5% gewijzigd door Stereotomy op 27-07-2004 23:34 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

/me SmartDoDo begint te grinniken :P

Een A75 koop je niet als je professioneel gaat fotograferen :) Het is een prima, misschien wel grandioze, camera om mee te beginnen of voor de normale huis-tuin-keuken fotograaf. Zodra je behoorlijke eisen gaat stellen die je naar ik aanneem hebt als je wat professioneel gaat schieten, dan moet je geen A75 kiezen imho. Ten eerste al omdat je zelf een aantal zaken aangeeft die je in negatieve zin opvalt aan de camera. Ten tweede de voor jouw doelstelling beperkte zoomcapaciteit.

Een aantal mensen boven mij hebben het overigens al gezegd, bij een digicam horen oplaadbare batterijen :) Die gaan lang, echt lang mee. Ik durf te beweren wel zo'n 10x meer foto's dan met batterijen zoals de bijgeleverde alkalinebatterijen.
Wát is er dan beter aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 09:43

Floor-is

5.2

Sorry hoor, maar hoe wil jij jezelf nou nog serieus nemen? Met een A75 voor professionele doeleinden fotograferen dat meen je toch niet? En vervolgens ook nog zeuren over de 'filmmode' die er op zit.

Is dat niet een beetje voor een stuiver op het podium willen kruipen?

Nee je hoeft geen Nikon D2H of Canon 1D-MarkII te hebben om pro te zijn, maar professioneel gebruik met een A75 is net of je een BMW X3 wilt gebruiken om Parijs-Dakar mee te rijden niet? Echt een prima ding, genoeg mogelijkheden, maar niet voor dergelijk gebruik. Daarvoor is het lensje niet goed genoeg, de sensor te klein, zijn de mogelijkheden veel te beperkt en blijft het uiteindelijke resultaat altijd achter.

Okay ik weet niet wat jij onder professioneel verstaat, maar in mijn woordenboek betekent dat zo iets als 'geld verdienen met je werk'; wat inhoud dat je minstens een substantieel deel van je inkomsten uit fotografie haalt.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01-2022
Ik zit wat rond te kijken naar digitale camera's. Nu heb ik reviews van de A75 en A80 gelezen en wat voorbeeldfoto's bekeken.

Het probleem van exposure compensation is mij ook opgevallen.

Als ik kijk naar de voorbeeldfoto's van de A75 en A80 op http://www.steves-digicams.com, dan lijkt het alsof de A75 hier meer last van heeft dan de A80.

Kijk maar eens naar de foto met de kano's op het strand. Bij de A80 http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a80_samples.html (directe link Foto 1) zijn de details op het strand goed zichtbaar.
Bij de A75 http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/a75_samples.html (directe link Foto 1 en Foto 2) zijn duidelijk minder details op het strand te zien en is het strand meer overbelicht.

Kan ik concluderen dat de A75 in deze gevallen de mindere is ten opzichte van de A80?
Of kan het ook zijn dat ingeval van de foto's van de A75 er gewoonweg meer zonlicht was (op de foto's van de A80 zijn duidelijk wolken zichtbaar, dus de redenatie lijkt me mogelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ik denk dat, zoals je zelf al zegt, het inderdaad te maken heeft met de lichtomstandigheden. Bij de a75 was er gewoon een fellere lucht en meer direct zonlicht. Verder heeft het te maken met waarop je richt tijdens het instellen van de belichting. Kies je voor een helder onderwerp, dan zal de rest van de foto wat donkerder worden, kies je voor een donker onderwerp, dan zal de rest wat lichter worden. Hier kan je ook bewust voor kiezen door een spotmeting te gebruiken ipv de deelmeting (waar de camera standaard op staan). Ik denk niet dat er op dit gebied een duidleijk verschil is tussen de a75 en de a80; alle digicams kunnen maar met een beperkte mate van contrast in de afbeelding omgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Rudedadude op 28-07-2004 12:45 ]

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Ben ook van plan de A75 te kopen. Iemand een idee hoeveel deze bij de mediamarkt kost, aangezien zij soms nogal leuke aanbiedingen hebben. Ik heb al gebeld maar ze willen geen prijzen telefonisch doorgeven.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gister mijn A75 binnengekregen. Echt een geweldig toestel!! Ik heb het via internet aangeschafd. Een stuk goedkoper dan in de normale winkel en ook met garantie heb ik geen problemen, want ik heb mn camera gewoon verzekerd bij mijn verzekeringsmaatschappij voor 10 pleuro's per jaar. Tegen diefstal en alle soorten schade. Zwaar relaxed!! Maar ik hoop niet echt veel nadelen te ondervinden aan het toestel. Ik gebruik het gewoon voor vakanties en niet voor de Pro-situaties. Al denk ik niet dat het toestel echt voor Pro-situaties geschikt is.

Maar ik raad aan om het toestel via internet te kopen. Kijk ff op pricewatch, dat scheelt behoorlijk met de prijs in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Met garantie heeft verzekeren weinig te maken, want in het geval dat je een dode pixel heb zal een verzekeringsmaatschappij echt niets uitkeren en zal je dat ding toch echt voor echte pieken op moeten sturen naar je web-shop en kan je niet zomaar even een winkel binnenlopen.

Verder willen veel mensen een camera eerst even in het echt gezien/gevoeld/geprobeerd hebben voor ze die willen kopen, een ander argument voor een winkel. Persoonlijk advies voor de juiste camera bij de juiste persoon loop je ook nog mis. Tenslotte kan je een probleem hebben met de handleiding die plotseling in het Duits of Engels is. Ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar ik kan me dan vervolgens ergeren aan de hordes mensen die dan ff goedkoop een camera scoren en vervolgens gaan lopen bedelen op fora (bijv. Kieskeurig.nl) om een Nederlandse handleiding, omdat ze daarvoor geen gld willen geven en er niet even over nagedacht hebben dat hun Duits/Engels toch niet zo fantastisch is.

Zie dit vooral niet als een persoonlijke aanval, ik heb geprobeerd het algemeen te houden en zeker van die handleiding gaat ws. niet voor je op, maar is gewoon een ergenis van mij :)

Wat ik dus heb willen betogen is het feit dat er meer kanten zitten aan het kopen van een camera dan alleen de prijs.

[ Voor 5% gewijzigd door Rudedadude op 28-07-2004 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 juli 2004 @ 22:19:
Een professionele fotograaf gebruikt nooit een schermpje (en ik ook niet)
====Quote:
The image above, titled Sullen Smokers, shows the advantage of being able to work with the Sony's articulated body and rear panel viewing screen. Of course many digicams have the ability to tilt the LCD screen for waist-level shooting, but the F828 is the first camera of this sort that I've used this way, and I must say that for certain types of street shooting it really does the trick.
====End quote.
Bron: http://www.luminous-lands...ews/cameras/sony828.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij is voor een prof site, ik zei niet het moet telegraaf kwaliteit zijn.... maar wel wat knappies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 16:00:
[...]

====Quote:
The image above, titled Sullen Smokers, shows the advantage of being able to work with the Sony's articulated body and rear panel viewing screen. Of course many digicams have the ability to tilt the LCD screen for waist-level shooting, but the F828 is the first camera of this sort that I've used this way, and I must say that for certain types of street shooting it really does the trick.
====End quote.
Bron: http://www.luminous-lands...ews/cameras/sony828.shtml
Bij een kantelbare body/uitklapscherm wordt het al een iets ander verhaal, mijn statement slaat op al die digishooters met de camera op een 30 a 40 cm voor het hoofd,funest voor de stabiliteit van de camera., een prof zal je nooi zo een foto zien nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 09:43

Floor-is

5.2

Verwijderd schreef op 28 juli 2004 @ 17:39:
hij is voor een prof site, ik zei niet het moet telegraaf kwaliteit zijn.... maar wel wat knappies
Nee je had het over professioneel gebruik, dat is heel wat anders dan "wat foto's op een baggerreso op een website" niet? ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ok, hij is voor ja ehh niet professioneel gebruik dan maar voor deels professioneel doeleind. Die website is vrij professioneel...

Overigens van die streep in beeld vind ik het jammer dat hij die wel opneemt bij het maken van een stukje film... niet dat een fotocam daar uitmuntend goed voor is maar toch... in het stadion maakt je wel eens 30 sec sfeerbeelden en dan vind ik het wel wat jammers

----
Iemand nog een tip voor een winkel met geschikte batterijtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

butterma, kijk gewoon naar NiMH 2000mA of hoger batterijen. GP is een vrij bekend en veelvoorkomend merk en wordt bij vrijwel elke degelijke PC zaak verkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-01-2022
Rudedadude schreef op 28 juli 2004 @ 12:43:
Ik denk dat, zoals je zelf al zegt, het inderdaad te maken heeft met de lichtomstandigheden. Bij de a75 was er gewoon een fellere lucht en meer direct zonlicht. Verder heeft het te maken met waarop je richt tijdens het instellen van de belichting. Kies je voor een helder onderwerp, dan zal de rest van de foto wat donkerder worden, kies je voor een donker onderwerp, dan zal de rest wat lichter worden. Hier kan je ook bewust voor kiezen door een spotmeting te gebruiken ipv de deelmeting (waar de camera standaard op staan). Ik denk niet dat er op dit gebied een duidleijk verschil is tussen de a75 en de a80; alle digicams kunnen maar met een beperkte mate van contrast in de afbeelding omgaan.
Dus de verschillen op dat gebied zijn gering. Dat stelt me gerust :)
Ik denk er nu sterk over om een A75 aan te schaffen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-08 08:11
Afgelopen maandag een A75 aangeschaft en ik ga zondag tijdens de Rizla Racing Day in Assen ff een uitgebreide test doen van deze camera.
ik zal de foto's wel op een website plaatsen.

http://youtube.com/c/Mikesgameworld | Blizzard addict | Gamer pur sang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nu iets meer dan een maand de trotse bezitter van de Powershot A75. Voorheen heb ik voor mijn bijbaan veel gefotografeerd met de A70, en heb nu als maatregel voor een drie-weken vakantie in Afrika de A75 gekocht. Ik heb nu meerder posts gelezen met vragen, opmerkingen etc. en wilde mijn eigen ervaringen spuien.

Ik ben een amateur-fotograaf, en moet zeggen dat de A75 perfect is om te leren over fotografie. Erg gebruiksvriendelijk, en best veel functies (voor de beginner). Ik had voor de vakantie vier GP Nimh2100 oplaadbare batterijen gekocht (incl. de auto-oplader), en deze waren het geld dubbel en dwars waard; normale alkalines vrat 'ie in anderhalve dag op.

Veel ge-experimenteerd met de sluitertijd, apertuur en Iso's, en af en toe ging ik de uitdaging aan om foto's te nemen in de M-stand 8)7 . twee CF-kaartjes van 256MB gebruikt, en dat alles heeft mij 518 foto's opgeleverd 1600*1200pxls, met nog ruimte over.
camera gekocht online (demion24), geen NL handleiding. Rudedadude heeft gelijk; een leesbare handleiding is dubbel de prijs waard voor een trainende fotograaf.

Conclusie:
gebruiksvriendelijke camera, mooie foto's en voldoende mogelijkheden om je stapsgewijs te verdiepen in de fotografie. :)

een tevreden gebruiker

PS; had wel een dooie pixel in LCD-scherm, maar boeit mij niet.
EDIT: voorbeeld (wel verkleind)
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/anton.huisman/images/Zambia%20113.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2004 16:17 . Reden: foto toevoegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Verwijderd schreef op 30 juli 2004 @ 16:14:
Veel ge-experimenteerd met de sluitertijd, apertuur en Iso's, en af en toe ging ik de uitdaging aan om foto's te nemen in de M-stand 8)7 . twee CF-kaartjes van 256MB gebruikt, en dat alles heeft mij 518 foto's opgeleverd 1600*1200pxls, met nog ruimte over.
Dat snap ik dus niet. Koop je een a75, ga je op 2mp schieten. Nu kan je nooit vergroten, nog wat croppen, en zijn je foto's gewoon van een lagere kwaliteit. Koop dan voor E 45,- nog een 256 kaartje, dan ben je er van verzekerd genoeg foto's te kunnen maken, en niet in te hoeven leveren op kwaliteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Mercarra op 30-07-2004 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja, ik was ervan overtuigd dat dit voldoende groot was om normaal af te kunnen drukken. Bovendien was die tweede CF-kaart al over mijn budget heen, dus een derde erbij kopen ging gewoonweg niet. Bovendien zal ik nooit meer zoveel geheugen nodig hebben, dus die investering was het niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:03
Ik heb geweldige fotos gemaakt met deze camera, en sta versteld van de mogelijkheiden.

Je kan met een sluitingstijd van 15 seconden dus ook diep in de nacht mooie shots maken van de wolken en sterrenhemel!

Alleen de macro functionaliteit moet ik nog onder controllen krijgen...

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/macro.JPG

Mijn vraag was, is het ook mogelijk om de Canon a75 als webcam te gebruiken, je kan wel een still shot functie gebruiken waarop je op je laptop een lopend beeld heb, maar een webcam mogelijkheid zie ik niet :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee webcam functionaliteit heeft ie niet.

Hoe heb je die sluitertijd naar 15 seconden gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Icey schreef op 31 juli 2004 @ 16:37:
Mijn vraag was, is het ook mogelijk om de Canon a75 als webcam te gebruiken, je kan wel een still shot functie gebruiken waarop je op je laptop een lopend beeld heb, maar een webcam mogelijkheid zie ik niet :(.
Heb je een tv-in op je videokaart? Dan kan het vrij eenvoudig heb ik me laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:08
Verwijderd schreef op 31 juli 2004 @ 16:48:
Nee webcam functionaliteit heeft ie niet.

Hoe heb je die sluitertijd naar 15 seconden gekregen?
ik heb ooit hier wel eens een topic gelezen dat t wel kon met behulp van een speciaal progje

die sluitertijd kan je gewoon instellen in de M of Tv modus (duh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Hey das een goed idee, tvin! dat heb ik ook gebruikt voor mijn beveiligings camera!

Zet je camera op 'tv' modus, dan kan je hem doodleuk naar een sluitings tijd op 15sec zetten.

Dan krijg je diep in de nacht dus zulke shots (moet je hem wel 15sec stil kunnen houden...) met het blote oog zie je enkel een ronde maan, voor de rest niks... mijn camera ziet: (ik had alleen licht achter mij van een straatlantaarn, dat is jammer).

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/maan.JPG

Of 'schrijf' in de lucht met een zaklamp...

Afbeeldingslocatie: http://www.i-cey.net/got/maan2.JPG

Probeer ook eens een foto te maken van een heldere lucht snachts, met de camera zie je veel meer sterren dan met het blote oog!

[ Voor 7% gewijzigd door Icey op 31-07-2004 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

txs voor de tips over sluitertijd, had er nog niet mee geoefend. (bad manuals 8)7 )

K'had nog een eigen macro-foto, dachte het ff te laten zien. Vond dat de jouwe wel goed eruit zag...
Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/anton.huisman/images/Zambia%20024.jpg

PS: waarom dit als webcam gebruiken, terwijl camera er niet voor gemaakt is...webcams kosten niets tegenwoordig... :?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2004 04:11 . Reden: webcam? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Ik heb trouwens de officiele engelse manual in pdf formaat, als je daar wat kleine stukjes uit leest haal je er leuke tips uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Ik heb tijdens de Rizla Racing Days in Assen een aantal foto's gemaakt met deze A75.
Maar ik moet zeggen dat je beter geen digitale zoom kan doen.
een aantal van de foto's zijn een beetje wazig.

Ik ga binnenkort wat meer expirimenteren met deze camera.

Tevens zal ik de foto's (een aantal) hier neerzetten. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrumpyGamerDad schreef op 02 augustus 2004 @ 10:29:
Ik heb tijdens de Rizla Racing Days in Assen een aantal foto's gemaakt met deze A75.
Maar ik moet zeggen dat je beter geen digitale zoom kan doen.
een aantal van de foto's zijn een beetje wazig. :7
Had je kunnen weten.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 10:31:
[...]

Had je kunnen weten.........
Dat klopt maar je wil het toch altijd ff uitproberen.
Tevens ben ik niet zo tevreden over de tijd die de camera nodig heeft om de foto op te slaan.
Duurde iets te lang naar mijn idee en daarom kon ik geen reeks foto's nemen.
Misschien kan het wel maar dadn zal ik dat nog in de handleiding moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Snel CF kaartje helpt wellicht wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel een knopje op de camera of in de instellingen, ben alleen vergeten hoe het heet maar daardoor kun je snel foto achter elkaar nemen, en dan moet je maar hopen dat er een scherpe tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Ik zal er vanavond naar kijken misschien kan ik het wel vinden in de handleiding en dan zal ik het nogmaals proberen.
Tevens zal ik vanavond een aantal foto's hier plaatsen van de Rizla racing day.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish
  • Laatst online: 11:58

MrFish

Untitled

Ik heb sinds een weekje of twee ook een PowerShot A75, en ik moet zeggen: echt een heerlijke camera. Wat ik erg fijn vind, zijn de dingen die je zelf allemaal nog in kunt stellen. Een vriend van me heeft de Ixus 500 (5 mp dus), maar die kan lang niet zoveel instellen. Bovendien is de hoeveelheid ruis in zijn foto's toch wat hoger, heb ik de indruk.

De Ixus 500 heeft ook een kleiner LCD, hij was wel jaloers op dat mooie LCD van de A75 :P

En natuurlijk nog wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vissen/macro.jpg
Een macrofoto van een gek bloemetje in de tuin, geen idee wat het is :P Gemaakt op 'auto'

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vissen/lucht.jpg
En een mooie lucht, ook op auto

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vissen/nacht.jpg
Nacht foto, 15s sluitertijd, ISO 50, op de 'Tv'-mode.. gewoon als testje.

[ Voor 4% gewijzigd door MrFish op 02-08-2004 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GrumpyGamerDad schreef op 02 augustus 2004 @ 10:42:
[...]

Dat klopt maar je wil het toch altijd ff uitproberen.
Tevens ben ik niet zo tevreden over de tijd die de camera nodig heeft om de foto op te slaan.
Duurde iets te lang naar mijn idee en daarom kon ik geen reeks foto's nemen.
Misschien kan het wel maar dadn zal ik dat nog in de handleiding moeten kijken.
Daar heeft ie gewoon een functie voor, zoek in het menu onder transportmodus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrumpyGamerDad
Verwijderd schreef op 02 augustus 2004 @ 17:42:
[...]

Daar heeft ie gewoon een functie voor, zoek in het menu onder transportmodus.....
Gevonden en ja het transport gaat nu een stukje sneller.
Alleen kan je het weer niet vast zetten in de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mercarra schreef op 31 juli 2004 @ 16:51:
[...]
Heb je een tv-in op je videokaart? Dan kan het vrij eenvoudig heb ik me laten vertellen.
Dan mag je mij dat eens vertellen (de search doet heel raar :( ), voor de enkele keer dat ik dat zou gebruiken lijkt het mij stom om een webcam te kopen.

Is het trouwens mogelijk om de CF-kaart te beschrijven? Lijkt mij handig om soms het een en ander op te slaan en door te geven aan iemand anders. de kaartjes zijn kleiner en goedkopen dan een usb stick.

Kan je in het toestel heroplaadbare batterijen steken en die dan met een oplader via de DC-in opladen. Op het toestel staat namelijk 4.3v. Ik ben niet goed in rekenen, maar 4 * 1.5 is toch 6 (zelfs al is het 1.2v voor de heroplaadbare is het geen 4.3 maar 4.8). Ik heb namelijk geen zin om een spiksplinternieuw toestel al kapot te maken. Hier ligt namelijk wel nog een adaptortje dat 4 of 5v kan geven en ik heb de stekkertjes gevonden. En nee, de oplader voor 4 AA batterijen is verschwunden. En waarom iets nieuw kopen als het oude dat stof ligt te verzamelen zou werken O-)

Het is inderdaad een mooi toestel met veel mogelijkheden (waarvan ik nog geen tiende heb gevonden).

Het is ook de eerste keer in ongeveer 10j dat ik een handleiding heb doorgebladerd, en dan is het nog zo een verschikkelijk papierformaat })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Zo, ik ben weer terug van vakantie en heb ruim 200 foto's gemaakt, waarvan een aanzienlijk aantal met statief en lange sluitertijden gemaakt (veel in kerken en kastelen geweest). Zodra ik het allemaal een beetje uitgezocht heb zal ik eens wat posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Het gaat redelijk wat tijd kosten om de foto's een beetje na te bewerken. Zoals eerder opgemerkt geeft het beeldscherm van de canon de foto's behoorlijk helder weer, terwijl je dat niet terug ziet op je monitor. Dat hoeft niet zo'n probleem te zijn, maar met mijn foto's van glas in lood ramen ga je dan een hoop details missen. Toch even een tweetal foto's, volledig onbewerkt en 50% verkleind.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/beest.jpg
Ik zou niet weten hoe deze heten, maar ze hebben 4 vleugels en zien eruit als een helicopter als ze vliegen

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v346/rbkaptein/chartres.jpg
Een kapel gewijd aan Maria in de kathedraal van Chartres.

Beide foto's zijn klikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie kan mij advies geven, wat kan ik het beste aanschaffen, de A75, A80 of de A85 ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 20:31:
Wie kan mij advies geven, wat kan ik het beste aanschaffen, de A75, A80 of de A85 ????
Dan moet jij ook beginnen, het zou dezelfde vraag zijn als: "welke auto moet ik kopen", zonder informatie heb je geen idee of iemand een sportwagen wilt, een limo, een tank of iets anders...

Wat wil je veel fotograferen? Heb je ervaring? Hoeveel wil je uitgeven? Wat zijn belangrijke functies voor jou? Ben je al op dpreview geweest?

En daarnaast: Digicams, koopadviezen, foto's faq en policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is dpreview ???

Heb nu zo'n goedkoop thrust gevalletje, wil tegen/rond de 300 euro uitgeven, heb goede dingen gehoord over canon, dus wil een van die waarschijnlijk.

Wil het gebruiken om leuke/mooie foto's te maken van de kid's. actiefoto, en af en toe een close-up'je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
http://www.dpreview.com/

Welcome to Digital Photography Review
Where you'll find all the latest in digital photography and imaging news, reviews of the latest digital cameras and accessories, the most active discussion forums, a large selection of sample images, a digital camera buyers guide, side-by-side comparisons and the most comprehensive database of digital camera features and specifications. Make us your home page or add us to your bookmarks.

290,000,463 visitors since January 1999

Een A80 is al meer dan 350 euro, A75 rond de 250 euro. Let erop dat je dan nog practisch niks heb, extra cf kaartje van 256 mb kost je weer 40 euro extra, goed setje batterijen en oplader (gp powerbank ofzo) kost je ook weer een eurotje of 30 (gokje), goed tasje erbij etc etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik kan nergens vinden wat nou het verschil is tussen de A80 en de A85
Allebei 4 MP en 3x opt zoom

A80 bestaat al een tijdje en kost 315

en de A85 is net uit en kost "maar" 265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
ik zit nu te twijfelen...

ik mag nog een cadeau uitzoeken voor mijn examen en als eerst was mijn oog gevallen op de canon powershot a60....

maar nu twijfel ik ik vind deze ook wel erg mooi... maar het is voor huis/tuin/keuken gebruik dus ik hoef niet perse professionele foto's te maken etc...

waarvoor zal ik dan gaan ??

voor de canon powershot a60 ( 150 euro )
of de canon powershot a75 ( 225 euro )

en zo vaak printen wij geen foto's uit of laten wij deze ontwikkelen... en met 2.0 megapixel kan ut makkelijk op 10x15 cm dus dat zit wel goed

[ Voor 16% gewijzigd door sjorremans op 12-08-2004 00:09 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op 11 augustus 2004 @ 21:06:
Maar ik kan nergens vinden wat nou het verschil is tussen de A80 en de A85
Allebei 4 MP en 3x opt zoom

A80 bestaat al een tijdje en kost 315

en de A85 is net uit en kost "maar" 265
a80 heeft een zwenkbaar scherm en 2 custom modes (waarbij je zelf instellingen voor sluitertijd, isowaarde, diafragma e.d. in kunt opslaan) Heeft bovendien een grotere ccd chip, waardoor waarschijnlijk de beeldkwaliteit beter zal zijn dan de a85

De a85 is een a75 met 4 megapixel, heeft een beeldscherm met een hogere resolutie en heeft iets meer programma's dan de a80.

Kort gezegd: de a80 is een camera die net boven het instap-segment zit en is de iets betere camera. Maar uiteindelijk is het de fotograaf die bepaalt of de foto's ook mooier worden.

@sjorremans: als het een kado is, altijd de duurste camera kiezen :P
Iets serieuzer: 3 megapixel tov van 2 maakt nog wel een behoorlijk verschil, het geeft je net wat meer mogelijkheden om eventueel binnen je gemaakte foto een verdere selectie te maken zonder dat er bij afdrukken zichtbaar kwaliteitsverslies optreedt. Verder is de a75 de nieuwere camera en zitten daarop dus een verder ontwikkeld autofocussysteem, een groter lcd scherm, nog wat meer programma's en ondersteuning voor directprint. Maar van dat alles is die extra megapixel denk ik het grootste argument.

[ Voor 27% gewijzigd door Rudedadude op 11-08-2004 23:21 ]

Verwijderd

sjorremans, je kan beter a 75 nemen aangezien de a60 toch bijna nergens verkrijgbaar is en al zou je er eentj ekunnen verkregen dan heb je bijna geen 'goede' service meer op dat model omdat het al oud is.

Verwijderd

Kan iemand mij uitleggen en met voorbeeldfotos laten zien wat de verschillende filters (met name UV- en polarisatiefilter) doen ?

En zijn deze filters ook verkrijgbaar voor de A75 en wat kosten ze ongeveer?

Bedankt.

• sjorremans
  • Nu online
ik wil ook de canon powershot a75 kopen en nu ik heb ik nog een compact flash kaartje liggen van de vorige digicamera... deze is van scandisk... past die er gewoon in?

en verkopen ze deze camera bij mediamarkt... zo niet bestel ik um zo nog met men ma maar die wil eigenlijk eerst bij mediamarkt kijken....

en ik denk niet dat ie zo heel veel goedkoper is dan €225

[ Voor 38% gewijzigd door sjorremans op 12-08-2004 20:36 ]

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

Verwijderd

compact flash kaartje past er gewoon in en bij de mediamarkt hebben ze wel de canon A75 (althans hier in enschede wel)

• sjorremans
  • Nu online
Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 20:45:
compact flash kaartje past er gewoon in en bij de mediamarkt hebben ze wel de canon A75 (althans hier in enschede wel)
weet je hoe duur ie daar ongeveer is... is het rond de 240 a 250 euro dan bestel ik um zo gewoon en hoef ik morgenochtend niet naar mediamarkt te crossen :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 augustus 2004 @ 11:31:
sjorremans, je kan beter a 75 nemen aangezien de a60 toch bijna nergens verkrijgbaar is en al zou je er eentj ekunnen verkregen dan heb je bijna geen 'goede' service meer op dat model omdat het al oud is.
Nonsens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FlitsFlits

ik zelf kom uit de regio amersfoort, en ik ben daar wezen kijken wat voor camera ze hadden , de a 60 was niet meer verkrijgbaar en ze konden hem ook niet nabestellen, let wel heb bij verschillende erkende winkels gevraagd en de a70 was er ook bijna niet wel een winkel die het had maar om het nou een goede winkel te noemen , ben toen naar erkende fotozaak gegaan en die zei dat je beste a75 kon nemen en niet de a70 want de service wordt minder, niet dat het dan heel slecht wordt, dus om dan nonsens te zeggen.... heb me alleen laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 01:22:
FlitsFlits

ik zelf kom uit de regio amersfoort, en ik ben daar wezen kijken wat voor camera ze hadden , de a 60 was niet meer verkrijgbaar en ze konden hem ook niet nabestellen, let wel heb bij verschillende erkende winkels gevraagd en de a70 was er ook bijna niet wel een winkel die het had maar om het nou een goede winkel te noemen , ben toen naar erkende fotozaak gegaan en die zei dat je beste a75 kon nemen en niet de a70 want de service wordt minder, niet dat het dan heel slecht wordt, dus om dan nonsens te zeggen.... heb me alleen laten vertellen.
Hoezo minder? Je hebt gewoon een aantal jaar garantie op een toestel die ingaat vanaf de aankoopdatum. Dus mocht ie stuk gaan in die tijd, dan heb je recht op reparatie of een vervangend toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjorremans schreef op 12 augustus 2004 @ 21:02:
[...]
weet je hoe duur ie daar ongeveer is... is het rond de 240 a 250 euro dan bestel ik um zo gewoon en hoef ik morgenochtend niet naar mediamarkt te crossen :p
Geen idee hoe duur de a75 bij de mediamarkt is eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Verwijderd schreef op 13 augustus 2004 @ 01:22:
FlitsFlits

ik zelf kom uit de regio amersfoort
Grapig, ik ook... Hoogland toevallig?

Maarja, ik heb hem gewoon bij informatique besteld, via internet, 2 dagen later had ik hem binnen, zonder gezeik. Ik had een leuke aanbieding, 128mb CF, een tasje, een GP powerbank met 4x 1800ma voor 299 geloof ik :).

In de stad kan je hem beter niet kopen denk ik, alleen Vi computers zullen wel Canon kunnen leveren, die fotozaak op de hoek is abnormaal duur, dynabite en dixons wil ik nog niet dood gevonden worden, paradigit heeft alleen HP ( :r ) en Minolta ( :9 ) in zijn arsortiment. Mycom heeft de Canon a75 wel, of ze hem op voorraad hebben weet ik niet. Microdirect doet vrij weinig in het hogere sigment Digitale Cameras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bij het maken van foto's met onze A75 lukt het me niet om de ocean groen van deze ledfan mooi helder te fotograveren. HEt wordt steeds heel dof groen, zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/images/casemod%20arjan/IMG_0214.JPG

Deze foto is genomen met flitser uit en heb al veel standen geprobeerd, maar steeds hetzelfde resultaat. Weet iemand nog een optie op deze camera waardoor ik mooiere minder doffe foto's kan maken zonder deze lelijke doffe kleur groen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
iets langere sluitingstijd, zorgen dat je hem goed stil kan houden (statief?)... niet te lange sluitingstijd, anders is alles overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel de witbalans eens custom in op de situatie........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
allle foto's had ik sowiso al met een statief genomen. Ik heb net wat met de sluitertijd zitten spelen, dit is tot nu toe het beste resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/e.vd.beek/images/casemod%20arjan/IMG_0224.JPG

In ieder geval al een stuk beter.
Met custom witbalans moet he niet zo donker zijn, nu krijg ik een rode achtergrond met een grauwe groene fan. Ik zal straks of morgen kijken of ik nog een beter resultaat kan maken. In ieder geval al bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Op TV en dan een nog iets langere sluitings tijd, zodat nog net wat meer onderdelen gekleurd worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Icey schreef op 17 augustus 2004 @ 23:08:
Op TV en dan een nog iets langere sluitings tijd, zodat nog net wat meer onderdelen gekleurd worden :)
Dat snijdt in principe geen hout, omdat dan het diafragma aangepast wordt, in zo'n geval moet je de exposure compensation wat omhoog gooien ,b. v. + 2/3 of +1

De Mo-oosterbuur noemt TV dan ook blendenautomatik (diafragma-automatiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 11 augustus 2004 @ 23:16:
[...]

a80 heeft een zwenkbaar scherm en 2 custom modes (waarbij je zelf instellingen voor sluitertijd, isowaarde, diafragma e.d. in kunt opslaan) Heeft bovendien een grotere ccd chip, waardoor waarschijnlijk de beeldkwaliteit beter zal zijn dan de a85

De a85 is een a75 met 4 megapixel, heeft een beeldscherm met een hogere resolutie en heeft iets meer programma's dan de a80.

Kort gezegd: de a80 is een camera die net boven het instap-segment zit en is de iets betere camera. Maar uiteindelijk is het de fotograaf die bepaalt of de foto's ook mooier worden.

@sjorremans: als het een kado is, altijd de duurste camera kiezen :P
Iets serieuzer: 3 megapixel tov van 2 maakt nog wel een behoorlijk verschil, het geeft je net wat meer mogelijkheden om eventueel binnen je gemaakte foto een verdere selectie te maken zonder dat er bij afdrukken zichtbaar kwaliteitsverslies optreedt. Verder is de a75 de nieuwere camera en zitten daarop dus een verder ontwikkeld autofocussysteem, een groter lcd scherm, nog wat meer programma's en ondersteuning voor directprint. Maar van dat alles is die extra megapixel denk ik het grootste argument.
pffff...

ik snap het verschil ook niet.
Ik zelf twijfel nu tussen de A75 en de A85, de A80 vind ik te duur.
Het enige verschil dat ik tussen die 2 zie is het aantal mp.
verder heb je het over "2 custom modes" maar deze heeft de A75 toch ook?
wat is nu het verschil tussen de A85 en A75?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Op de website van canon kan je max 3 types aanklikken, en zodoende presies vergelijken...

De vergelijking van 60 - 70 - 75 heb ik al gemaakt voor je op die manier:

Waar het op neerkomt is het volgende:

Effectieve Pixels :
a60 Ca. 2.0M
a70 Ca. 3.2M
a75 Ca. 3.2M

Zoeker :
a60 Real-image zoom zoeker
a70 Real-image zoom zoeker
a75 Real-image zoom & optische zoeker

Scherm :
a60 1.5" TFT
a70 1.5" TFT
a75 1.8” P-Si TFT, ca. 118,000 pixels

Movies : (of je het gebruik is een 2e)
a60 (M)320 x 240, (K)160 x 120
a70 (G)640 x 480, (M)320 x 240, (K)160 x 120
a75 (G)640 x 480, (M)320 x 240, (K)160 x 120, 15 beeldjes per sec.

Gewicht (alleen camerabody) :
a60 Ca. 215g
a70 Ca. 215g
a75 Ca. 200g

Zoom is hetzelfde (3x optisch), alleen kan de 70, en 75 meer digitale zoom doen, waardoor je op 10x zoom uitkomt ipv 7, maar digitale zoom gebruik je NIET (ik heb het helemaal uitstaan).

Sluitingstijd is hetzelfde, van 15 – 1/2.000 sec.

Verder heeft de 75 iets minder bugjes, maar er is voor de 70 al een firmware te krijgen die ook het eaa oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Icey schreef op 17 augustus 2004 @ 23:35:
a70 Real-image zoom zoeker
a75 Real-image zoom & optische zoeker
Wat is nu precies het verschil tussen deze twee dan? Heeft de a70 geen optische zoeker? Wel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjonKanon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-01-2022
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 23:30:
[...]

pffff...

ik snap het verschil ook niet.
Ik zelf twijfel nu tussen de A75 en de A85, de A80 vind ik te duur.
Het enige verschil dat ik tussen die 2 zie is het aantal mp.
verder heb je het over "2 custom modes" maar deze heeft de A75 toch ook?
wat is nu het verschil tussen de A85 en A75?
Denk ook dat dat het belangrijkste verschil is. De A80 (en de A85 misschien ook?) heeft 2 modes waarin je verschillende instellingen kan opslaan (bijv 1 voor dag en 1 voor nacht). De A75 Heeft 1 mode, namelijk de Manual mode waarmee je alles kan instellen en die het meeste onthoud. Ik zou als ik jou was de A85 nemen vanwege de 4 MP. Die mis ik eigenlijk toch wel bij mijn A75.

[ Voor 3% gewijzigd door SjonKanon op 18-08-2004 00:29 ]

Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SjonKanon schreef op 18 augustus 2004 @ 00:28:
[...]

Denk ook dat dat het belangrijkste verschil is. De A80 (en de A85 misschien ook?) heeft 2 modes waarin je verschillende instellingen kan opslaan (bijv 1 voor dag en 1 voor nacht). De A75 Heeft 1 mode, namelijk de Manual mode waarmee je alles kan instellen en die het meeste onthoud. Ik zou als ik jou was de A85 nemen vanwege de 4 MP. Die mis ik eigenlijk toch wel bij mijn A75.
weet iemand soms zeker of de A85 ook 2 custom modes heeft,
en heeft de A75 ook al een custom mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Nee, de a80 en de a85 zijn nog altijd 2 verschillende modellen en de a85 is niets anders dan een a75 met 4 megapixel en zoals jullie weten is de a75 weer de verbeterde versie van de a70 en is de a70 de 3 megapixelversie van de a60 :P

De a80 heeft dus wél een zwenkbaar scherm, 2 custom modes en een grotere ccd chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 18 augustus 2004 @ 21:33:
Nee, de a80 en de a85 zijn nog altijd 2 verschillende modellen en de a85 is niets anders dan een a75 met 4 megapixel en zoals jullie weten is de a75 weer de verbeterde versie van de a70 en is de a70 de 3 megapixelversie van de a60 :P

De a80 heeft dus wél een zwenkbaar scherm, 2 custom modes en een grotere ccd chip.
dus bij de a75 en a85 is het niet mogelijk om zelf een sluitertijd te kiezen ed?
dat je bijvoorbeeld zelf alles scherp wil stellen, zelf de sluitertijd wil kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Zucht...

a60: 2mp kleine ccd normale lcd
a70: 3mp kleine ccd normale lcd
a75: 3mp kleine ccd, grote lcd
a80: 4mp grote ccd, draaibare kleine lcd
a85: 4mp kleine ccd, grote lcd

Bij alle toestellen kan je naar hartelust dingen instellen.

• SjonKanon
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 21:37:
dus bij de a75 en a85 is het niet mogelijk om zelf een sluitertijd te kiezen ed?
dat je bijvoorbeeld zelf alles scherp wil stellen, zelf de sluitertijd wil kiezen.
SjonKanon schreef op 18 augustus 2004 @ 00:28:
De A75 Heeft 1 mode, namelijk de Manual mode waarmee je alles kan instellen en die het meeste onthoud.
Hallo lees je de dingen die gepost worden wel?
En het zou ook handig zijn als je zelf wat reviews gaat lezen want dit soort dingen staan echt overal uitgelegd.

[ Voor 9% gewijzigd door SjonKanon op 19-08-2004 18:07 ]

Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm

Verwijderd

mercarra schreef op 18 augustus 2004 @ 21:47:
Zucht...

a60: 2mp kleine ccd normale lcd
a70: 3mp kleine ccd normale lcd
a75: 3mp kleine ccd, grote lcd
a80: 4mp grote ccd, draaibare kleine lcd
a85: 4mp kleine ccd, grote lcd

Bij alle toestellen kan je naar hartelust dingen instellen.
Dat zijn de dingen waar het om gaat nu eens goed samengevat ,door de verwarrende nummering worden velen op het verkeerde been gezet.........

• Rudedadude

Rudedadude

Om daar op verder te gaan: Er schijnt ook een a95 aan te komen. Die heeft 5 megapixel en op een plaatje ziet hij er dit keer weer anders uit dan de a75/a85. Wellicht dus de opvolger van de a80. Dat gaat de dingen voor sommigen dus niet duidelijker maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 19 augustus 2004 @ 23:48:
Om daar op verder te gaan: Er schijnt ook een a95 aan te komen. Die heeft 5 megapixel en op een plaatje ziet hij er dit keer weer anders uit dan de a75/a85. Wellicht dus de opvolger van de a80. Dat gaat de dingen voor sommigen dus niet duidelijker maken :)
dat is inderdaad de opvolger van de A80 en heeft 5MP en een groter scherm, wordt weer een klapper denk ik........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 13:47:
[...]

dat is inderdaad de opvolger van de A80 en heeft 5MP en een groter scherm, wordt weer een klapper denk ik........
Alhoewel ik me afvraag of zulke camera's, die weer boven het a75 en consorten zitten en net onder bijvoorbeeld de G serie van Canon, geen terrein gaan verliezen aan de superzoom camera's. Dat segment is volgens mij sterk in opkomst, terwijl de a80 daar nog wat minder last van had.

Wat is eigenlijk het kwaliteitsverschil in foto's tussen de a80 en de a70/75? Ik weet de verschillen in specificaties, maar omdat beide volgens mij dezelfde lens gebruiken vraag ik mij af waarmee de a80 zich onderscheid. Maakt de betere ccd echt zoveel uit in beeldkwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
Rudedadude schreef op 21 augustus 2004 @ 14:18:
[...]

Wat is eigenlijk het kwaliteitsverschil in foto's tussen de a80 en de a70/75? Ik weet de verschillen in specificaties, maar omdat beide volgens mij dezelfde lens gebruiken vraag ik mij af waarmee de a80 zich onderscheid. Maakt de betere ccd echt zoveel uit in beeldkwaliteit?
De ccd is groter, dus hebben de foto's minder ruis. Ook geeft een grotere ccd een kleinere scherptediepte. Lijkt me dat dit toch mooiere foto's geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 21 augustus 2004 @ 14:18:
[...]

De A80 foto's zijn net wat minder soft dan de A75 (let wel ,ik zeg niet : onscherp), de lens is niet dezelfde omdat met de A75 lens een 1/1,8"CCD niet goed is te belichten, het lensje is domweg te klein.
Nog even over dat soft:
Veel camera's leveren foto's die er (direct uit de camera) scherper uitzien dan van de Canon's ,die hebben meestal gewoon meer softwarematige verscherping aan boord, dat is gewoon een ontwerpkeuze (o.a. Olympus doet dat), als je gaat kijken naar details dan is dat niet minder en je hebt altijd nog de mogelijkheid na te scherpen naar eigen wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude

Rudedadude

Ah, daarmee is ook een van mijn vraagtekens beantwoord: ik vond idd dat ik met een sharpen effect met mijn foto's altijd wel een positief resultaat boekte, terwijl ik aan de andere kant wel altijd huiverig ben met het gebruiken van de sharpen functie, omdat dat volgens mij bij het wijzigen van het formaat soms lelijke resultaten geeft.

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd of en hoe gebruikers van de a75 hun foto's nabewerken op de computer.

- Welke dingen zijn wel aan te bevelen?
- Welke niet
- Het 'donkere effect' dat vaak over foto's zit, omdat deze op het schermpje van de a75 vaak heel helder worden weergegeven
- zijn er do and don't's met het bewerken van foto's voordat deze naar een afdrukcentrale worden gestuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rudedadude schreef op 21 augustus 2004 @ 18:57:
Ah, daarmee is ook een van mijn vraagtekens beantwoord: ik vond idd dat ik met een sharpen effect met mijn foto's altijd wel een positief resultaat boekte, terwijl ik aan de andere kant wel altijd huiverig ben met het gebruiken van de sharpen functie, omdat dat volgens mij bij het wijzigen van het formaat soms lelijke resultaten geeft.

Ik ben daarom eigenlijk wel benieuwd of en hoe gebruikers van de a75 hun foto's nabewerken op de computer.

- Welke dingen zijn wel aan te bevelen?
- Welke niet
- Het 'donkere effect' dat vaak over foto's zit, omdat deze op het schermpje van de a75 vaak heel helder worden weergegeven
- zijn er do and don't's met het bewerken van foto's voordat deze naar een afdrukcentrale worden gestuurd?
Wat ik met mijn A60 (ik heb ook wel andere, maar in dit kader niet relevant) meestal doe is een Photocleaner behandeling, dit kan een aantal dingetjes doen zoals;
-verscherpen
-kleurbalans verbeteren (color boost)
-levels adjustment-
-rand toevoegen
--handtekening auteur toevoegen

Alles instelbaar en uitschakelbaar en hele mappen tegelijk, met 1 muisklik dus, voor grote series heel handig, niet optimaal, maar het bespaart veel saai werk en de fotootjes knappen er aardig van op.
Voor afdrukwerk zou ik zeer bescheiden nabewerken, de meeste afdrukcentrales doen al iets dergelijks (men gaat er van uit dat de meerderheid niks nabewerkt) en het wordt snel teveel van het goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjonKanon
Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 00:17:
Voor afdrukwerk zou ik zeer bescheiden nabewerken, de meeste afdrukcentrales doen al iets dergelijks (men gaat er van uit dat de meerderheid niks nabewerkt) en het wordt snel teveel van het goede
Is dit echt zo? Dat zou ik toch wel een slechte zaak vinden! Dan moeten ze het op zijn minst erbij vermelden, aangezien ik alles heb nabewerkt om te laten afdrukken :( !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed, na m'n vakantie eindelijk wat tijd om me wat meer te verdiepen in m'n pas aangeschafde Powershot A75.
Met een kleine bewerking in photoshop (achtergrond wegvegen) is dit het resultaat van een Hertog Jan glas met een Hertog Jan flesje erachter (glas met HJ gevuld uiteraard).

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/69TM46J93060/p.jpeg

Shutter speed: 1/6 sec
Lens aperture: F/4
Metering mode: spot
Iso: 100

Persoonlijk denk ik dat ik nog wat meer van de steel van het glas op de foto had
moeten zetten....

Trouwens, ik krijg het niet makkelijk voor elkaar om de achtergrond donker/zwart te maken bij het fotograferen van een iets op kleine afstand of macro. Hoe gaat dat in z'n werk?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2004 23:53 ]

Verwijderd

Sinds afgelopen week ben ik ook in het tevreden bezit van een A75. Ik ben nog volop aan de studie met de handleiding, het zal nog wel even duren voor ik alles onder de knie heb ... Wat ik echter wel graag meteen wil hebben is een adapterring met in ieder geval een UV filter (en evt. een polarisatiefilter).
Nu weet ik inmiddels van het bestaan van de LA-DC52C en de Soligor af, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Soligor omdat deze van aluminium is. Maar via eBay vond ik diverse setjes van een 37 mm. adapter ring (aluminium) en één of meerdere filters. Dit leek mij erg interessant ... Kan iemand mij vertellen of 37 mm voordelen danwel nadelen heeft t.o.v. het 52 mm. formaat zoals Canon dat gebruikt ? Mij lijkt de 37 mm. prettiger omdat deze het zoekerbeeld en het flitsbereik minder beïnvloedt. Maar misschien heeft deze kleinere maat juist een nadelige invloed op de foto zelf ?
Ik hoop dat iemand meer info voor mij heeft !

• SjonKanon
Heb zelf toevallig 2 weken geleden een Soligor 52mm adapter en Marumi circulair polarizing filter gekocht. Ik kan je allereerst even melden dat het zeer goed bevalt. Je klikt die adapter en er in 1 seconde op of af. Je moet inderdaad de flitser en optische zoeker niet gebruiken als je de adapter erop hebt zitten. Met gebruik van de flitser krijg je dan een donkere hoek op de foto. Het zou kunnen dat met gebruik van een 37 mm adapter de flitser wel vol bereik heeft en de optische zoeker ook, maar dat zou ik niet met zekerheid durven zeggen.
Wat ik wel met zekerheid durf te zeggen, is dat het helemaal niet uitmaakt. Een polarisatie filter gebruik je bijna alleen als het een mooie zonnige dag is, met een mooie blauwe lucht, het gebruik om spiegelingen te filteren hier even achterwege gelaten. Dan heb je het meest aan je filter en hoef je niet bang te zijn dat je langere sluitertijden moet gebruiken, omdat er te weinig licht is (Met een pola filter heb je 2 stops minder licht). Flitser zal je eigenlijk nooit gebruiken icm met pola/uv filter en daarmee dus lensadapter. Aangezien het geen DSRL is, zal je ook niet door de optische zoeker kijken (wanneer eigenlijk wel?), omdat je dan het effect van de filter niet ziet.
Daarnaast is het ook mogelijk dat met een adapter met kleinere diameter er vignettering ontstaat of dat zelfs de randen van de ring zichtbaar worden. 52mm werkt prima en als je tussen even een foto met minder licht of met flits wilt maken klik je de adapter met filter erop er gewoon even af.

Verwijderd

voor hoeveel heb jij je pola filter gekocht?
mischien ga ik er een kope voor mn a70
Pagina: 1 2 3 4 Laatste