include je wel alle pagina's goed? En staat daarin niet toevallig een \end{document} ?
Als het precies bij een url gebeurt (en als je dat met je laatste zin bedoeld) moet je even kijken naar speciale karakters als de underscore '_', welke in LaTeX ge-escaped moet worden, als in '\_'JvH schreef op maandag 30 april 2007 @ 17:51:
Enig idee waarom ik een document iets van 22 pagina's heb, en hij bij pag. 4 stopt?/end{document} staat gewoon helemaal onderaan...
Hmm. Blijkbaar vond hij http-adressen niet echt tof
Dus bijv. in plaats van
code:
Met een backslash voorafgegaan:1
| http://en.wikipedia.org/wiki/Example_page |
code:
1
| http://en.wikipedia.org/wiki/Example\_page |
Ik kwam dit iig een keer tegen bij een documentje van me. Uren zitten zoeken, terwijl het dus zoiets bleek te zijn.
I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond
Je kan ook de URL-package gebruiken, wel zo makkelijk. Worden je urls ook mooi gelayout.
Als je dan gelijk het hyperref pakketje gebruikt, heb je naast mooie urls ook verwijzingen in je pdf die clickable zijn
En als je hyperref gebruikt in combinatie met de memoir document class, zorg dan dat je ook de package memhfixc inlaad na hyperref. Anders kom je PDF's er soms wat verneukt uit.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Je ziet toch de output van TeX? Je kan dan precies zien waar (regel, bestand) TeX ophoudt, dus moet je daar gaan zoeken. Ik heb het ook een keer gehad, maar dat kostte 5 minuten om het door te hebben, puur door bovenstaande outputElectronical schreef op dinsdag 01 mei 2007 @ 00:56:
[...]
Ik kwam dit iig een keer tegen bij een documentje van me. Uren zitten zoeken, terwijl het dus zoiets bleek te zijn.
ik kan het antwoord niet zo snel vinden, maar is het ook mogelijk om een pdf document te 'includen' in een Latex2e document?
Ik ben een document aan het schrijven en daar zitten een aantal bijlagen in verwerkt welke niet in Latex2e zijn gemaakt.
In het uiteindelijke document in PDF vorm wil ik dat die PDF documenten als het ware gemerged worden.
Werkt "\input" ook met PDF of werkt dat alleen met Latex doc's?
Ik ben een document aan het schrijven en daar zitten een aantal bijlagen in verwerkt welke niet in Latex2e zijn gemaakt.
In het uiteindelijke document in PDF vorm wil ik dat die PDF documenten als het ware gemerged worden.
Werkt "\input" ook met PDF of werkt dat alleen met Latex doc's?
"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"
als je pdflatex gebruikt, kun je gewoon pdf's als plaatjes gebruiken.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Maar volgens mij is het niet mogelijk om meerdere pagina's te includen, en zeker niet met \input.
Je kunt natuurlijk wel een extra programma gebruiken (Adobe Acrobat, of pstools in linux). Google weet daar wel iets van, bijvoorbeeld dit python script.
Edit: Als ik eens naar dat script kijk en vervolgens google, blijkt er \includepdf te bestaan, te gebruiken door:
Je kunt natuurlijk wel een extra programma gebruiken (Adobe Acrobat, of pstools in linux). Google weet daar wel iets van, bijvoorbeeld dit python script.
Edit: Als ik eens naar dat script kijk en vervolgens google, blijkt er \includepdf te bestaan, te gebruiken door:
code:
1
| \includepdf[pages=30-40]{yoursource.pdf} |
[ Voor 17% gewijzigd door Dannr op 08-05-2007 08:47 ]
Verwijderd
Tijdens het schrijven van mijn scriptie stuitte ik op een LaTeX probleempje, waarvan ik hoop dat iemand hier het kan oplossen:
Is het mogelijk om de standaard naam van \caption te wijzigen? Als ik \caption (icm \usepackage[dutch]{babel}) gebruik, dan staat er: "Figuur 1" onder het ingevoegde plaatje. Kan ik ergens iets veranderen, zodat er standaard "Afbeelding 1" onder komt te staan?
Is het mogelijk om de standaard naam van \caption te wijzigen? Als ik \caption (icm \usepackage[dutch]{babel}) gebruik, dan staat er: "Figuur 1" onder het ingevoegde plaatje. Kan ik ergens iets veranderen, zodat er standaard "Afbeelding 1" onder komt te staan?
Yup,
zou het moeten doen
code:
1
| \renewcommand{\figurename}{Afbeelding} |
zou het moeten doen
Verwijderd
Gaaf! Dank voor de tip! Het had nog een kleine toevoeging nodig ivm met Babel, maar met deze code werkt het:Dannr schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:39:
Yup,
code:
1 \renewcommand{\figurename}{Afbeelding}
zou het moeten doen
code:
1
2
3
| \addto\captionsdutch{% \renewcommand{\figurename}{Afbeelding} } |
Ik heb een probleem met wrapfig: als ik een plaatje invoeg komt er een marge van 2 regels hoog onder en boven mijn plaatje. Dat ziet er niet uit, omdat het plaatje nu half in de volgende section komt. Hoe haal ik die margin weg?
Lengtes veranderen 
• \floatsep: space left between floats.
• \textfloatsep: space between last top float or first bottom float and the text.
• \intextsep : space left on top and bottom of an in-text float.
• \dbltextfloatsep is \textfloatsep for 2 column output.
• \dblfloatsep is \floatsep for 2 column output.
• \abovecaptionskip: space above caption
• \belowcaptionskip: space below caption
Voor verdere dingen raad ik je aan even 'savetrees.sty' (documentatie) te checken of te zoeken naar de definitie van het picture-environment, kun je vast dingen in vinden!
Check ook dit trouwens
• \textfloatsep: space between last top float or first bottom float and the text.
Voor verdere dingen raad ik je aan even 'savetrees.sty' (documentatie) te checken of te zoeken naar de definitie van het picture-environment, kun je vast dingen in vinden!
Check ook dit trouwens
[ Voor 6% gewijzigd door G33rt op 13-05-2007 00:55 ]
bedankt voor de tips, ze hebben voor de rest van de layout aardig geholpen. Helaas krijg ik er die rare 2 witte regels boven elk plaatje niet mee weg 
Naja, morgenochtend toch maar inleveren
[edit]Toch op kunnen lossen:
Die eerste regel haalt de 2 witregels weg (met negatieve waardes kan je hem omhoog drukken), de laatste regel reset hem weer voor de gewone plaatjes
Naja, morgenochtend toch maar inleveren
[edit]Toch op kunnen lossen:
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
| \setlength{\intextsep}{6pt} \begin{wrapfigure}[14]{r}{5cm} \centering \includegraphics[width=5cm]{RectangularConstraints.png} \caption{Linear constraints for rectangle $R$ (A Linear Programming Approach to Rectangular Cartograms \cite{RectangularLP})} \label{fig:lpExample} \end{wrapfigure} \setlength{\intextsep}{12pt plus 2pt minus 2pt} |
Die eerste regel haalt de 2 witregels weg (met negatieve waardes kan je hem omhoog drukken), de laatste regel reset hem weer voor de gewone plaatjes
[ Voor 58% gewijzigd door MBV op 15-05-2007 11:24 ]
Ik heb het probleem dat ik de "Techreport" optie gebruikt heb in mijn bibliografie. Nu zijn alle kopjes netjes nederlandstalig (via Babel) maar in mijn bibliografie wordt in het engels "Technical report" vermeld (terwijl het geen technical reports zijn, maar marktonderzoeksrapporten enzo). Hoe kan ik mijn verwijzingen behouden zoals het nu werkt (bibliographystyle{plain}) maar zonder dat de woorden "technical report" steeds terugkomen?
R. de Vries. Jaarplan rabobank private banking. Technical report, Directoraat Private Banking, januari 2007.
Na een tijdje googlen kwam ik op dezelfde site uit, maar de de fragmenten latex daar hielpen niet met het probleem.mithras schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 17:40:
Hier staan een aantal mogelijkheden voor hoofdstukkop layout. Wellicht dat er iets tussen zit naar je wens of anders kan je het aanpassen zoals je wil.
Wat ik wil is dat een hoofdstuk als volgt getoond wordt:
code:
1
| 1 Inleiding |
ipv
code:
1
2
| Hoofdstuk 1 Inleiding |
Wanneer ik het 2de latex fragment invoeg en de \@chapapp \space verwijder komt er alsnog
Hoofdstuk 1 te staan. Erger nog, wanneer ik rechttoe rechtaan het 4de fragment gebruik is alles nog steeds links gealigneerd ipv, zoals in het voorbeeld, rechts.
Wanneer ik de samples apart probeer lukt het wel.
documentclass is report en verder worden ook nog fancyhdr, babel en enkele andere packages gebruikt. Definitie van de commando's gebeurt zoals verwacht voor de \begin{document}
[ Voor 9% gewijzigd door H!GHGuY op 21-05-2007 21:34 ]
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Probeer dit eens:
En voor de netheid kun je het beste dezelfde implementatie gebruiken voor makeschapterhead. Het werkt in ieder geval goed voor mij, indien ik \chapter{woei} gebruik natuurlijk
Verdere aanpassing natuurlijk naar eigen inzicht
Overigens heb ik voor mijn (school-) documenten een eigen stylesheet gemaakt, waarbij inspringen niet gebeurt, de afstand bij enumerate's kleiner is, aangepaste (standaard) voetnoot en iets meer tekst op een pagina. Het eerste omdat het verplicht is, en de rest omdat ik (wij) geen lange teksten schrijf en het vooral korte alinea's zijn, wat uiteindelijk toch nog rustig leest en het veel minder papier gebruikt. LaTeX is al voldoende papierverspilling
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| \def\@makechapterhead#1{ {\parindent \z@ \scshape % uncomment een van de volgende regels als je het % gecentreerd/rechts uitgelijnd wil hebben: % \centering % \raggedright \Huge \bfseries \thechapter \space #1\par\nobreak } } |
En voor de netheid kun je het beste dezelfde implementatie gebruiken voor makeschapterhead. Het werkt in ieder geval goed voor mij, indien ik \chapter{woei} gebruik natuurlijk
Verdere aanpassing natuurlijk naar eigen inzicht
[ Voor 29% gewijzigd door blackangel op 21-05-2007 22:11 ]
\usepackage{pdfpages}golfdiesel schreef op maandag 07 mei 2007 @ 16:25:
ik kan het antwoord niet zo snel vinden, maar is het ook mogelijk om een pdf document te 'includen' in een Latex2e document?
Alleen (La)TeX kan worden ge-\input.Werkt "\input" ook met PDF of werkt dat alleen met Latex doc's?
Niet dat ik het nodig heb, wel dat ik benieuwd ben: worden ook referenties (voor inhoudsopgave e.d.) meegenomen? Stel, ik heb een latex file met chapter1 & chapter2, ik include daarachter een pdf file gemaakt met latex en bevat óók twee hoofdstukken, heten die hoofdstukken dan 3 en 4? Komen ze ook in de inhoudsopgave te staan e.d.?
Op zich kan ik het wel uitproberen, maar voordat ik uitgebreid ga testen wat wel en wat niet kan, misschien weet jij het gewoon
dat lijkt me niet. Latex zal de pdf-file gewoon als een 'plaatje' beschouwen en er verder geen informatie uithalen.mithras schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:20:
[...]
Niet dat ik het nodig heb, wel dat ik benieuwd ben: worden ook referenties (voor inhoudsopgave e.d.) meegenomen? Stel, ik heb een latex file met chapter1 & chapter2, ik include daarachter een pdf file gemaakt met latex en bevat óók twee hoofdstukken, heten die hoofdstukken dan 3 en 4? Komen ze ook in de inhoudsopgave te staan e.d.?
Maar mijn pdf's maak ik met het hyperref package wat in de pdf ook indices plaatst (toc linkt intern naar juiste pagina etc), dus als het pakketje slim is moet het wel kunnen. Op zich heb je wel gelijk dat de pdf ook als eps achtig geval erin gestopt kan worden, maar toch. Het zou handig kunnen zijnj-w schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:42:
[...]
dat lijkt me niet. Latex zal de pdf-file gewoon als een 'plaatje' beschouwen en er verder geen informatie uithalen.
maar waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kanmithras schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:57:
[...]
Maar mijn pdf's maak ik met het hyperref package wat in de pdf ook indices plaatst (toc linkt intern naar juiste pagina etc), dus als het pakketje slim is moet het wel kunnen. Op zich heb je wel gelijk dat de pdf ook als eps achtig geval erin gestopt kan worden, maar toch. Het zou handig kunnen zijn
Heeft iemand een idee hoe je een beetje de afstand tussen formules kan vergroten? Ik heb hier een eqnarray van 2 formules en daaronder een gewone equation. Alleen valt de ^-1 tegen de formule erboven aan. Gewoon los opschrijven met mogelijk een verhaaltje ertussen of kan je makkelijk de marges wat oprekken?

Ik zou eens naar die pagina kijken die mij werd aangeraden:mithras schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 16:21:
Heeft iemand een idee hoe je een beetje de afstand tussen formules kan vergroten? Ik heb hier een eqnarray van 2 formules en daaronder een gewone equation. Alleen valt de ^-1 tegen de formule erboven aan. Gewoon los opschrijven met mogelijk een verhaaltje ertussen of kan je makkelijk de marges wat oprekken?
[afbeelding]
Vooral die 2e. Er staan veel tips in om het kleiner te maken, maar daar kan je het ook groter mee krijgen natuurlijkG33rt schreef op zondag 13 mei 2007 @ 00:52:
Lengtes veranderen
Check ook dit trouwens
Daar kan ik wel wat mee, ik zie op de website wat staan over \abovedisplayskip en \belowdisplayskip, dus dat moet wel goed komen. Maar dan heb ik nog een vraag 
Iemand levert mij leuk zoiets aan om in LaTeX te bouwen:

Natuurlijk kan je kruisjes o.i.d. in de tabellen gaan zetten, maar dat is niet heel erg handig. Iemand een idee om met een simpel statement een cel op te vullen. Ik denk niet dat het heel makkelijk kan. Ik heb wat gevonden om tabellen, rijen en cellen achtergrondkleuren te geven, maar het is lang niet zo simpel als ik hoopte.
Daarnaast heb ik het idee dat dit ook niet helemaal gaat lukken:

Dus tekst verspreid over meerdere regels in een tabelcel. Je kan gaan klooien met meerdere rijen voor die cel, maar dat is ook omslachtig. Enig idee om veel tekst in een cel te proppen waarbij de cel niet heel erg lang wordt maar netjes de tekst afbreekt?
Iemand levert mij leuk zoiets aan om in LaTeX te bouwen:

Natuurlijk kan je kruisjes o.i.d. in de tabellen gaan zetten, maar dat is niet heel erg handig. Iemand een idee om met een simpel statement een cel op te vullen. Ik denk niet dat het heel makkelijk kan. Ik heb wat gevonden om tabellen, rijen en cellen achtergrondkleuren te geven, maar het is lang niet zo simpel als ik hoopte.
Daarnaast heb ik het idee dat dit ook niet helemaal gaat lukken:

Dus tekst verspreid over meerdere regels in een tabelcel. Je kan gaan klooien met meerdere rijen voor die cel, maar dat is ook omslachtig. Enig idee om veel tekst in een cel te proppen waarbij de cel niet heel erg lang wordt maar netjes de tekst afbreekt?
Die eerste weet ik helaas niet. Ik had het ook nodig om een planning te maken, maar achtergrondkleuren was ik niet op gekomen
Maar kun je niks doen met \def, om de moeilijke manier toch makkelijk te maken? 
de tweede kun je hardcoded doen door bijvoorbeeld
Overigens passen deze afmetingen perfect op een standaard A4'tje
Om de breedte van een tabel dynamisch te maken zodat de breedte exact op een gebruikt papierformaat past, maar toch zo min mogelijk hoog is volgens mij niet mogelijk. Ik heb mij er wel eens in verdiept, maar ik ben nooit achter zo'n functie gekomen. Misschien dat er een package voor is geschreven?
de tweede kun je hardcoded doen door bijvoorbeeld
code:
te gebruiken.1
| \begin{tabular}{|p{3cm}|p{1cm}|p{9cm}|} |
Overigens passen deze afmetingen perfect op een standaard A4'tje
iemand een idee om \footnote's te gebruiken in een tabel?
als ik dat nu doe, krijg ik de noot zelf niet te zien (ik gok omdat deze in de tabel zit).
ik gebruik een gewone tabular environment.
iemand ideetje?
als ik dat nu doe, krijg ik de noot zelf niet te zien (ik gok omdat deze in de tabel zit).
ik gebruik een gewone tabular environment.
iemand ideetje?
Dit zou moeten helpen (in de preamble):
code:
1
2
| \usepackage{footnote} \makesavenoteenv{tabular} |
[ Voor 8% gewijzigd door The Bad Seed op 29-06-2007 03:25 ]
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Verwijderd
Weet iemand hoe ik iets toevoeg bij de pagina nummers van een document. Dus dat bij elke pagina dit het pagina nummer word: B-14.
Voor het nummeren van bijlagen in een verslag, maar het zijn wel aparte documenten.
Voor het nummeren van bijlagen in een verslag, maar het zijn wel aparte documenten.
Een ranzige manier om dat op te lossen is in elk document even fancyfoot overnieuw te definieren met een A-\thepage, B-\thepage, etc., maar als rechtgeaard LaTeX-gebruiker wil je natuurlijk dat zoiets automatisch gaat.Verwijderd schreef op woensdag 04 juli 2007 @ 16:09:
Weet iemand hoe ik iets toevoeg bij de pagina nummers van een document. Dus dat bij elke pagina dit het pagina nummer word: B-14.
Wat ik zou doen is bij de start van je appendices (die vermoedelijk chapters of sections zijn) het volgende doen:
\fancyfoot[C]{\thechapter - \thepage}
Heb het niet getest, maar vermoedelijk werkt dit. De oplossing zou ik in ieder geval altijd in de juiste counters zoeken, dwz \thechapter, \thesection, etc. Hopelijk lukt het zo!
Verwijderd
Dank je wel voor de tip, het zijn geen chapters maar echt documenten die ik mbv \includepdf in het document plak. Ik ga het toch met de eerste oplossing doen. 
Nog een andere vraag. Hoe zet ik een hoofdstuk wel in de inhoudsopgave maar dan zonder pagina nummer erbij? Dus ik wil in de inhoudsopgave het zo hebben:
Nog een andere vraag. Hoe zet ik een hoofdstuk wel in de inhoudsopgave maar dan zonder pagina nummer erbij? Dus ik wil in de inhoudsopgave het zo hebben:
code:
1
2
3
4
| Bijlagen: 50 Plan van Aanpak Design document node tester |
[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2007 08:59 ]
In de documentclass staan macro's als \@makechapterhead, waar ook een \@writetocline wordt gebruikt. Wat ik dus zou doen is een speciaal soort chapter definieren, die in zijn eigen "\@makechapterhead" (wel anders noemen natuurlijk) \@writetocline aanroept maar dan zonder bijbehorend paginanummer. Wellicht dat dat werkt
Verwijderd
Ik kom nergens in mijn documentclass \@writetocline tegen, zelfs google vindt er niet veel over?G33rt schreef op donderdag 05 juli 2007 @ 10:08:
In de documentclass staan macro's als \@makechapterhead, waar ook een \@writetocline wordt gebruikt. Wat ik dus zou doen is een speciaal soort chapter definieren, die in zijn eigen "\@makechapterhead" (wel anders noemen natuurlijk) \@writetocline aanroept maar dan zonder bijbehorend paginanummer. Wellicht dat dat werkt
Sorry, mijn fout. Even in de war met een custom documentclass waar ik regelmatig mee werk 
In book.cls staat bijvoorbeeld het volgende:
Met regels 10, 13 en 16 moet je wel ergens kunnen komen lijkt me
In book.cls staat bijvoorbeeld het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
| \newcommand\chapter{\if@openright\cleardoublepage\else\clearpage\fi \thispagestyle{plain}% \global\@topnum\z@ \@afterindentfalse \secdef\@chapter\@schapter} \def\@chapter[#1]#2{\ifnum \c@secnumdepth >\m@ne \if@mainmatter \refstepcounter{chapter}% \typeout{\@chapapp\space\thechapter.}% \addcontentsline{toc}{chapter}% {\protect\numberline{\thechapter}#1}% \else \addcontentsline{toc}{chapter}{#1}% \fi \else \addcontentsline{toc}{chapter}{#1}% \fi \chaptermark{#1}% \addtocontents{lof}{\protect\addvspace{10\p@}}% \addtocontents{lot}{\protect\addvspace{10\p@}}% \if@twocolumn \@topnewpage[\@makechapterhead{#2}]% \else \@makechapterhead{#2}% \@afterheading \fi} |
Met regels 10, 13 en 16 moet je wel ergens kunnen komen lijkt me
Verwijderd
Maar in de addcontentsline functie kan je toch niet meegeven dat je het pagina nummer er niet achter wilt? Kom ook nergens het pagina nummer daar tegen.
Verwijderd
Ook een oplossing: \addtocontents{toc}{\textbf{Tekst}}.
Zo komt het bij er hetzelfde uit te zien als een normaal hoofdstuk alleen dan zonder paginanummer.
Nog een probleempje...
\tableofcontents
\thispagestyle{empty}
De inhoudsopgave bestaat uit twee pagina's. De eerste pagina bevat wel een paginanummer. De tweede pagina niet. Ik wil beide zonder paginanummers. Iemand een idee?
Zo komt het bij er hetzelfde uit te zien als een normaal hoofdstuk alleen dan zonder paginanummer.
Nog een probleempje...
\tableofcontents
\thispagestyle{empty}
De inhoudsopgave bestaat uit twee pagina's. De eerste pagina bevat wel een paginanummer. De tweede pagina niet. Ik wil beide zonder paginanummers. Iemand een idee?
Zelf heb ik nooit een inhoudsopgave gehad van meer dan 1 pagina, dus zomaar een wilde ingeving: wat gebeurt er bij \pagestyle{empty}?
Verwijderd
Ik merk dat het juist andersom is. Pagina 1 bevat geen paginanummer en pagina 2 wel.
\pagestyle{empty} zorgt voor een lege kop- en voettekst van alle pagina's.
Verwijderd
Na meer dan een jaar ben ik weer wat met LaTeX begonnen, maar er is een feature die ik niet direct vind en ook niet weet of ze bestaat.
Ik zou in een lopende tekst een aantal woorden willen aanduiden waarvan er nadien een lijst te maken is.
Het zou gaan om een verslag waarin ik de todo's selecteer en in een handige lijst weergeef.
Hetgeen het dichtst bij hetgeen ik zoek kom is een index vb:
\index{Zeon haalt water}Zeon haalt water
maar dit is er niet voor bedoelt en het woord index staat er in, terwijl ik er liever iets van todolist zou zien staan
Bestaat hier iets voor dat iemand weet?
Ik zou in een lopende tekst een aantal woorden willen aanduiden waarvan er nadien een lijst te maken is.
Het zou gaan om een verslag waarin ik de todo's selecteer en in een handige lijst weergeef.
maar dit is er niet voor bedoelt en het woord index staat er in, terwijl ik er liever iets van todolist zou zien staan
Eerst een thispagestyle, dan pas je TOC beginnen werkt afaikVerwijderd schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:51:
Ik merk dat het juist andersom is. Pagina 1 bevat geen paginanummer en pagina 2 wel.
Dat kan. Je kunt een eigen macro schrijven dat een speciale index aanmaakt en vervolgens dat als todo-lijst weergeeft. Bijvoorbeeld voor een smoelenboek gebruiken we dit:Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 22:19:
Na meer dan een jaar ben ik weer wat met LaTeX begonnen, maar er is een feature die ik niet direct vind en ook niet weet of ze bestaat.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| \maakindex{voornaam}{\voornaam\tussenvoegsels\achternaam}\maakvoornaamindexregel \def\maakvoornaamindexregel{% \aanbegin{\begin{multicols}{3}}% \aanletter{\medskip}% \rightskip 2em plus 1 fil \parfillskip-\rightskip \hangindent 1em \noindent\voornaam\ \tussenvoegsels\unskip\ \achternaam \nobreak\hskip 1em plus 1fill\pagno\par \aaneinde{\end{multicols}}} |
De maakindex maakt in dit geval een index aan. Vervolgens met een \startindex en \stopindex geven we aan wat geindexeerd wordt. Tenslotte toveren we met
code:
1
2
3
| \kop{Op voornaam} \small \index{voornaam} |
de index in beeld. Hopelijk heb ik je zo een beetje op weg geholpen
<frustratie-mode>
Ik heb wat gif'jes nodig voor mijn afstudeer-verslag, en heb deze omgezet naar pgn (gif heb ik iets tegen
, sowieso de rest is ook in png). Nu gaat LaTeX echter zeiken dat ik geen bounding box gedefinieerd heb staan.
ik wil niet voor alle plaatjes met de hand een bb definieren, dat is (vind ik) teveel werk... en het heeft al eerder gewerkt. Helaas heb ik zo geen enkel document dat het wel gewoon 'goed deed'. Weet iemand waar het aan ligt dat LaTeX geen eigen bb regels kan formuleren?
Ik heb wat gif'jes nodig voor mijn afstudeer-verslag, en heb deze omgezet naar pgn (gif heb ik iets tegen
code:
1
| ./context.tex:10:Cannot determine size of graphic in images/aerga.png (no BoundingBox). \includegraphics{images/aerga.png} |
ik wil niet voor alle plaatjes met de hand een bb definieren, dat is (vind ik) teveel werk... en het heeft al eerder gewerkt. Helaas heb ik zo geen enkel document dat het wel gewoon 'goed deed'. Weet iemand waar het aan ligt dat LaTeX geen eigen bb regels kan formuleren?
Kun je geen pdflatex gebruiken?
Dan gaan png-files wel goed.
Dan gaan png-files wel goed.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
jawel, alleen is dit een vrij fors document, en dan is pdflatex wat traagjes (zelfs op mijn dual opteron 270
)

Tijdens het werken aan grote documenten werk ik met een standaard.tex die alle hoofdstukken met /input{} invoegt.
zo kun je hoofdstukken uitzetten met een simpel % ervoor.
Pas op het eind hoef je alles 1x te TeX-en.
edit:
hier staat ook een aantal handige opties.
Deze vind ik wel een mooie oplossing, als je toch gewoon LaTeX wilt blijven gebruiken:
zo kun je hoofdstukken uitzetten met een simpel % ervoor.
Pas op het eind hoef je alles 1x te TeX-en.
edit:
hier staat ook een aantal handige opties.
Deze vind ik wel een mooie oplossing, als je toch gewoon LaTeX wilt blijven gebruiken:
Comment by Constantin Vernicos: for including gif images
Well, there is no way to include gif files, and gif images look like shit when converted into jpeg. You better use pnm instead:
- convert the file from gif to pnm and create a bounding box
code:
1 2 giftopnm blah.gif > blah.pnm pnmtops blah.pnm | grep "^%%" > blah.pnm.bb
- In the TeX/LaTeX file, replace
code:
1 \usepackage{graphicx}
by
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 %Check if we are compiling under latex or pdflatex \ifx\pdftexversion\undefined \usepackage[dvips]{graphicx} %%%%%%%% %% Pour inclure du .jpg et .pnm sous latex %%%%%%%%%%%%%% \DeclareGraphicsExtensions{.jpg,.eps,.pnm} \DeclareGraphicsRule{.jpg}{eps}{.jpg.bb}{`jpeg2ps -h #1} \DeclareGraphicsRule{.pnm}{eps}{.pnm.bb}{`pnmtops #1} \else \usepackage[pdftex]{graphicx} \fi
This way, pnm files will be converted on the fly when working with LaTeX, Dvi, and PS files, but pnm files will not work with pdflatex, unfortunatly...
[ Voor 73% gewijzigd door TD-er op 31-07-2007 22:27 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
ja ik werk ook met een \include, maar ik vind gewoon dat het moet werken... klaar 
zal die optie zo eens proberen
zal die optie zo eens proberen
Onder Linux/Unix kun je plaatjes zonder problemen converteren naar enhanced postscript, die je dan met bijv. \epsfig{} in je latex documenten kan opnemen, zonder gezeur over bounding boxes. Een stukje uit mijn makefile:Boudewijn schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:00:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| # convert .wmf to .eps @for img in $$(find images/ -name '*.wmf'); \ do \ dn=`dirname $${img}`; \ bn=`basename $${img} .wmf`; \ wmf2fig "$${img}" | fig2dev -L eps > "$${dn}/$${bn}.eps"; \ done # convert .jpg to .eps @for img in $$(find images/ -name '*.jpg'); \ do \ dn=`dirname $${img}`; \ bn=`basename $${img} .jpg`; \ jpegtopnm "$${img}" | pnmtops -equalpixels -noturn -nosetpage > "$${dn}/$${bn}.eps"; \ done # convert .gif to .eps @for img in $$(find images/ -name '*.gif'); \ do \ dn=`dirname $${img}`; \ bn=`basename $${img} .gif`; \ giftopnm "$${img}" | pnmtops -equalpixels -noturn -nosetpage > "$${dn}/$${bn}.eps"; \ done # convert .pdf to .ps @for img in $$(find images/ -name '*.pdf'); \ do \ dn=`dirname $${img}`; \ bn=`basename $${img} .pdf`; \ pdf2ps "$${img}" "$${dn}/$${bn}.eps"; \ done |
Volgens mij gaat dat niet echt, het enige wat je nog *zou* kunnen proberen is:
maar dat zou ik toch afraden geloof ik.
Beste oplossing lijkt hier gewoon "i \sim j" te definieren als "i neighbour of j" en dan "j \sim i" onder je som te schrijven.
code:
1
| -\sum_{j\, neighbour\, of\, i} \hspace{-1cm} F_{ij}^c |
maar dat zou ik toch afraden geloof ik.
Beste oplossing lijkt hier gewoon "i \sim j" te definieren als "i neighbour of j" en dan "j \sim i" onder je som te schrijven.
Inderdaad is die \hspace niet een nette LaTeX oplossing, maar het werkt wel. In ieder geval bedankt.
Dell E6420 | Sony Cybershot WX220
zo, tijd voor een klein schopje.
ik wil graag wat in Z froebelen met LaTeX, en de universiteit raadt mij daar deze style voor aan:
http://www.itee.uq.edu.au/~smith/latex.html
Nu heb ik de bovenste .sty gedownloadt (op mijn gentoo doos, ik gebruik Kile) in /usr/share/texmf/tex/latex en daar 'oz' aangemaakt met oz.sty erin. daarna texhash gedraaid.
Als ik nu als user in mijn kile \usepackage{oz} doe, vindt LaTeX de style wel, maar krijg ik een fors aantal errors zoals:
Weet iemand hoe dit op te lossen, of is er een betere Z-style mischien wel?
ik wil graag wat in Z froebelen met LaTeX, en de universiteit raadt mij daar deze style voor aan:
Nu heb ik de bovenste .sty gedownloadt (op mijn gentoo doos, ik gebruik Kile) in /usr/share/texmf/tex/latex en daar 'oz' aangemaakt met oz.sty erin. daarna texhash gedraaid.
Als ik nu als user in mijn kile \usepackage{oz} doe, vindt LaTeX de style wel, maar krijg ik een fors aantal errors zoals:
code:
1
2
3
4
5
| /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:77:Undefined control sequence. \font\elvmsx=msam10 \@halfmag /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:77:Undefined control sequence. ...0 \@halfmag \font\elvmsy=msbm10 \@halfmag /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:78:Undefined control sequence. \font\twlmsx=msam10 \@magscale /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:78:Missing \begin{document}. \font\twlmsx=msam10 \@magscale1 /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:78:Undefined control sequence. ...@magscale1 \font\twlmsy=msbm10 \@magscale |
Op mijn stage heb ik een probleem met LaTeX. Ik gebruik de nieuwste versie van MikTeX in combinatie met Texniccenter en als output wil ik een pdf file.
Nu is het probleem dat mijn pdf files er vaag uitzien. De tekst is iets te licht, alsof de dpi instellingen niet goed zijn ofzo, maar ik kan nergens vinden waar ik dat kan wijzigen. Het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen. Overigens worden de pdf files gemaakt met pdftex en heb ik mijn output-profile al opnieuw aangemaakt. Als ik compile naar dvi ipv naar pdf gaat het wel goed, maar ik wil graag rechtstreeks naar pdf compilen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe ik het oplos?
Nu is het probleem dat mijn pdf files er vaag uitzien. De tekst is iets te licht, alsof de dpi instellingen niet goed zijn ofzo, maar ik kan nergens vinden waar ik dat kan wijzigen. Het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen. Overigens worden de pdf files gemaakt met pdftex en heb ik mijn output-profile al opnieuw aangemaakt. Als ik compile naar dvi ipv naar pdf gaat het wel goed, maar ik wil graag rechtstreeks naar pdf compilen.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn en hoe ik het oplos?
Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...
Klinkt alsof je een veel te sterke anti-aliasing gebruikt. Als dat het geval is, ziet de papieren afdruk er wel normaal uit.JedaiNait schreef op maandag 24 september 2007 @ 09:18:
Nu is het probleem dat mijn pdf files er vaag uitzien. De tekst is iets te licht, alsof de dpi instellingen niet goed zijn ofzo, maar ik kan nergens vinden waar ik dat kan wijzigen.
In Adobe Reader 8 moet je dan wat instellen bij hoofdstuk "Rendering" van de configuratie: Ctrl-K => Page Display => Rendering en dan wat spelen met Smooth Text en Smooth images.
HTH
Hey grappig, ik bedacht me laatst waarom er hier geen groot topic over LaTeX was, niet goed gekeken blijkbaar. Ik maak er al mijn hele opleiding en nu voor mijn werk al mijn verslagen en rapporten mee, en sinds kort zelfs nog meer. Voor brieven vind ik het ook heel handig, heb er laatst zelfs een productfolder mee gemaakt. Zeker in combinatie met een source control systeem als subversion zeer handig als je bijvoorbeeld samen aan een document werkt. LaTeX
bescheiden bumpjeBoudewijn schreef op zondag 23 september 2007 @ 15:36:
zo, tijd voor een klein schopje.
code:
1 2 3 4 5 /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:77:Undefined control sequence. \font\elvmsx=msam10 \@halfmag /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:77:Undefined control sequence. ...0 \@halfmag \font\elvmsy=msbm10 \@halfmag /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:78:Undefined control sequence. \font\twlmsx=msam10 \@magscale /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:78:Missing \begin{document}. \font\twlmsx=msam10 \@magscale1 /usr/share/texmf/tex/latex/oz/oz.sty:78:Undefined control sequence. ...@magscale1 \font\twlmsy=msbm10 \@magscale
Het gebruik van de \, als spacer in de formule zou je erop moeten wijzen dat er iets niet goed zit, omdat TeX zelf zijn spatiëring in formules regelt. Als je goed kijkt ziet het woord "neighbour" er ook niet goed uit: de letters zijn te breed. In feite staat daar ook niet het woord "neighbour" maar het product van de variabelen n, e, i, g, h, b, o, u en r.DitisKees schreef op maandag 17 september 2007 @ 11:10:
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de F direct achter het som-teken komt te staan, dus boven de tekst die eronder staat?
[afbeelding]
Latex code:
-\sum_{j\, neighbour\, of\, i}F_{ij}^c
Om het netjes te doen, moet je de subscript onder het \sum-teken opvatten als een apart zinnetje, waarin op zijn beurt weer twee formules $i$ en $j$ voorkomen:
code:
1
| \makebox{$j$ neighbour of $i$} |
Vervolgens zul je de tekstgrootte moeten aanpassen
code:
1
| \makebox{\scriptsize$j$ neighbour of $i$} |
en zorgen dat de box niet aan beide kanten uitsteekt:
code:
1
| \makebox[0mm]{\scriptsize$j$ neighbour of $i$} |
Werkend minimaal voorbeeld:
code:
1
2
3
4
| \documentclass[a4paper]{article} \begin{document} $$ -\sum_{\makebox[0mm]{\scriptsize$j$ neighbour of $i$}}F_{ij}^c $$ \end{document} |
Als je nu eens begint de macro's voor LaTeX2e te downloaden van http://www.itee.uq.edu.au/~smith/latex.html, dus niet de bovenste, maar de onderste. Ik kan me niet voorstellen dat je nog LaTeX 2.09 gebruikt.Boudewijn schreef op zondag 23 september 2007 @ 15:36:
Als ik nu als user in mijn kile \usepackage{oz} doe, vindt LaTeX de style wel, maar krijg ik een fors aantal errors [...]
Dat lijkt niets uit te maken...sam.vimes schreef op dinsdag 25 september 2007 @ 13:35:
[...]
Klinkt alsof je een veel te sterke anti-aliasing gebruikt. Als dat het geval is, ziet de papieren afdruk er wel normaal uit.
In Adobe Reader 8 moet je dan wat instellen bij hoofdstuk "Rendering" van de configuratie: Ctrl-K => Page Display => Rendering en dan wat spelen met Smooth Text en Smooth images.
HTH
Overigens lijkt het mij ook niet dat het probleem in Acrobat Reader zit. Andere bestanden zien er normaal uit en als ik mijn eigen pdf in een andere viewer bekijk ziet het er even slecht uit.
Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...
Verwijderd
Ik heb een vrij specifieke bibtexvraag waarop ik nergens antwoord schijn te kunnen vinden. Voor mijn opleiding (aan de Vrije Universiteit Brussel) moet ik een scriptie schrijven met ambetant strikte regelgeving qua bronvermeldingen en bibliografische referenties.
In de tekst moet een \cite eruit zien a la (Achternaam, 1900: 23), waar 23 het paginanummer van belang is.
Met behulp van het natbib-pakket ( met de volgende \bibpunct:
Ook de bibliografie zelf levert wat problemen.
Deze zou er qua opmaak als volgt moeten uitzien:
NAAM AUTEUR, INITIAAL VOORNAAM. (jaartal publicatie) Titel. Ondertitel, Vert. Initiaal VOORNAAM. NAAM VERTALER, Plaats van uitgave, Uitgever.
Ik vind echter nergens een .sty die redelijk (ergo, voldoende; caps en italics kan ik desnoods zelf, in de .bib, nog wel fixen) overeenkomt met het beoogde.
Iemand een idee?
In de tekst moet een \cite eruit zien a la (Achternaam, 1900: 23), waar 23 het paginanummer van belang is.
Met behulp van het natbib-pakket ( met de volgende \bibpunct:
code:
) krijg ik met \citep[23]{referentie} reeds (Achternaam, 1900, 23), maar die laatste komma (na 1900), krijg ik niet in een dubbelepunt veranderd.1
| \bibpunct{(}{)}{;}{a}{,}{} |
Ook de bibliografie zelf levert wat problemen.
Deze zou er qua opmaak als volgt moeten uitzien:
NAAM AUTEUR, INITIAAL VOORNAAM. (jaartal publicatie) Titel. Ondertitel, Vert. Initiaal VOORNAAM. NAAM VERTALER, Plaats van uitgave, Uitgever.
Ik vind echter nergens een .sty die redelijk (ergo, voldoende; caps en italics kan ik desnoods zelf, in de .bib, nog wel fixen) overeenkomt met het beoogde.
Iemand een idee?
Ik wil een verklarende woordenlijst maken. Deze woorden wil ik op alfabetische volgorde hebben.
Momenteel gebruik ik een itemize environment en zet ik de woorden handmatig op volgorde. Ik zou graag willen dat ik de woorden in willekeurige volgore opgeef en dat deze automatisch op volgorde worden gezet. Is dit mogelijk and hoe doe ik dat?
Het lijkt me dat het in principe mogelijk moet zijn, want een bibliografie wordt ook op volgorde gezet...
Momenteel gebruik ik een itemize environment en zet ik de woorden handmatig op volgorde. Ik zou graag willen dat ik de woorden in willekeurige volgore opgeef en dat deze automatisch op volgorde worden gezet. Is dit mogelijk and hoe doe ik dat?
Het lijkt me dat het in principe mogelijk moet zijn, want een bibliografie wordt ook op volgorde gezet...
Sorteren van een woordenlijst is met TeX zelf geen triviale operatie, daarvoor kun je het best een extern programma gebruiken. Dit is ook de manier waarop bibtex werkt.JedaiNait schreef op dinsdag 23 oktober 2007 @ 13:58:
Ik wil een verklarende woordenlijst maken. Deze woorden wil ik op alfabetische volgorde hebben.
Verwijderd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| \begin{figure}[h] \centering \includegraphics[width=60mm]{1} \end{figure} \begin{figure}[h] \centering \includegraphics[width=105mm]{2} \end{figure} \section{} |
Ik wil (zoals hierboven te zien is) 2 afbeeldingen plaatsen, na de 2 afbeeldingen komt een nieuw hoofdstuk. Probleem is echter dat hij (wat ik ook probeer) de afbeeldingen doodleuk zelf ergens wegmoffelt. Hij zet ze vaak door de (aankomende) section heen. Weet iemand hier hoe ik de afbeeldingen exact krijg op de plaats waar ik ze wil ?
ps: ook vind ik de kwaliteit van de afbeeldingen erg tegenvallen. Wat is het beste formaat om te gebruiken voor afbeeldingen in LaTeX ?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2007 18:22 ]
Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:12:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 \begin{figure}[h] \centering \includegraphics[width=60mm]{1} \end{figure} \begin{figure}[h] \centering \includegraphics[width=105mm]{2} \end{figure} \section{}
Ik wil (zoals hierboven te zien is) 2 afbeeldingen plaatsen, na de 2 afbeeldingen komt een nieuw hoofdstuk. Probleem is echter dat hij (wat ik ook probeer) de afbeeldingen doodleuk zelf ergens wegmoffelt. Hij zet ze vaak door de (aankomende) section heen. Weet iemand hier hoe ik de afbeeldingen exact krijg op de plaats waar ik ze wil ?
ps: ook vind ik de kwaliteit van de afbeeldingen erg tegenvallen. Wat is het beste formaat om te gebruiken voor afbeeldingen in LaTeX ?
code:
1
| \newfloat{figure}{H}{los} |
? Met H (capital) als placement.
Als ik met pdflatex aan het werk ga zorg ik ervoor dat ik mijn afbeelding maak in een programma dat vectors uitspuugt. En dat zet ik om naar pdf, en dan heb je een goed bestand wat er altijd mooi uit blijft zien, het blijft immers een vector!
Wat ik de laatste tijd veel gebruik is LaTeXPix. Het is gemaakt door een Nederlander, en het zorgt ervoor dat je lijnen kan tekenen, en bolletjes kan trekken in een grafische omgeving.
Ik heb twee dingen bijgevoegd waarop duidelijk te zien is hoe het werkt.
Het pdfje en hoe het er in LaTeXPix eruitziet.
Ik krijg wanneer ik LaTeXPix de code laat generen om in mijn .tex bestand te plakken, dan werkt het vaak niet, maar via de output van LaTeXPix werkt het dan weer wel
Wat je zou kunnen proberen is [htb] te gebruiken ipv [h], en anders eventueel een newpage afdwingen.
Wat ik de laatste tijd veel gebruik is LaTeXPix. Het is gemaakt door een Nederlander, en het zorgt ervoor dat je lijnen kan tekenen, en bolletjes kan trekken in een grafische omgeving.
Ik krijg wanneer ik LaTeXPix de code laat generen om in mijn .tex bestand te plakken, dan werkt het vaak niet, maar via de output van LaTeXPix werkt het dan weer wel
Wat je zou kunnen proberen is [htb] te gebruiken ipv [h], en anders eventueel een newpage afdwingen.
Verwijderd
Thx, dat vector gedoe had ik zelf ook wel op kunnen komen
Ik ga inderdaad maar een newpage afdwingen denk ik
Hij blijft moeilijken
Ik ga inderdaad maar een newpage afdwingen denk ik
Verwijderd
Om er nog even op te reageren: LaTeX en floats doen vaak moeilijk. In veel boeken zie je echter vaak dat afbeeldingen en tabellen niet helemaal op de plek staan waar naar ze gerefereerd wordt, maar bovenaan of onderaan de pagina. Het liefst staat een afbeelding natuurlijk wel op dezelfde pagina of anders een tegenoverliggende pagina; dit is echter niet altijd mogelijk. Dat afbeeldingen echter verplaatst worden is echt niet zo heel erg. Misschien is het wennen, maar, als je dicht bij een pagina-break zit moet je wel.Verwijderd schreef op maandag 26 november 2007 @ 19:03:
Thx, dat vector gedoe had ik zelf ook wel op kunnen komen![]()
Ik ga inderdaad maar een newpage afdwingen denk ikHij blijft moeilijken
In de TeX FAQ staat echter precies uitgelegd hoe je een figuur op exact de plek krijgt die jij wilt. Een deel van de truc is om het niet in een float te zetten, daarmee zeg je immers dat het kan floaten!
Verder kun je bij deze vraag kijken, alwaar de package placeins genoemd wordt, met nog wat suggesties om te voorkomen dat een float de volgende paragraaf inwandelt.
Je kunt dus ook de package float gebruiken die je de H-specifier geeft zoals gesuggereerd. Daar hoef je de \figure-omgeving volgens mij niet voor te renewen (wat mogelijk problemen geeft met andere packages).
Verwijderd
Dat is de beste strategie inderdaad.winkelwagen schreef op maandag 26 november 2007 @ 18:45:
Als ik met pdflatex aan het werk ga zorg ik ervoor dat ik mijn afbeelding maak in een programma dat vectors uitspuugt. En dat zet ik om naar pdf, en dan heb je een goed bestand wat er altijd mooi uit blijft zien, het blijft immers een vector!
Als je meer fan bent van je graphics programmeren, dan zou je naar Metapost kunnen kijken, of naar het uitstekende TikZ. TikZ is een user-friendly interface voor PGF (LaTeXPix kan PGF uitvoeren); en het stelt je in staat om op een relatief eenvoudige manier figuren te programmeren. Het kan rechtstreeks in je LaTeX-source worden opgenomen en werkt met LaTeX+DVIPS en met PDFLaTeX samen, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld ps-tricks, dat niet (makkelijk) met pdflatex werkt.Wat ik de laatste tijd veel gebruik is LaTeXPix. Het is gemaakt door een Nederlander, en het zorgt ervoor dat je lijnen kan tekenen, en bolletjes kan trekken in een grafische omgeving.
Als je de code die LaTeXPix genereert niet werkt, dan kan het wellicht zijn dat je in je preamble een paar packages vergeet op te nemen?
Volgens de manual van LaTeXPix hoef ik alleen \usepackage{eepic} te includen. Maar ik zal eens kijken naar de andere paketten die je aandraagt, aangezien LaTeXPix bij het opslaan lijntjes vergeet, geen goede 'dashed'lijntjes kan maken etc, etc..
Verder vind ik het vaak helemaal niet erg dat een afbeelding niet op dezelfde pagina staat. Zolang er goed gerefereerd wordt naar een afbeelding, en deze afbeelding een duidelijke caption heeft, heb ik er vaak geen moeite mee. Alleen wat ik dan wel minder fijn vind is als alle afbeeldingen aan het eind van een hoofdstuk staan ofzo, en dan vooral als het een groot hoofdstuk is, aangezien je dan de hele tijd moet zitten bladeren.
Verder vind ik het vaak helemaal niet erg dat een afbeelding niet op dezelfde pagina staat. Zolang er goed gerefereerd wordt naar een afbeelding, en deze afbeelding een duidelijke caption heeft, heb ik er vaak geen moeite mee. Alleen wat ik dan wel minder fijn vind is als alle afbeeldingen aan het eind van een hoofdstuk staan ofzo, en dan vooral als het een groot hoofdstuk is, aangezien je dan de hele tijd moet zitten bladeren.
Verwijderd
Ik ken het programma niet. Maar het moet ook PGF-uitvoer kunnen maken, als dat zo is, dan zou dat in ieder geval niet de beperking moeten zijn wat 'dashed' lijntjes betreft.winkelwagen schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 14:45:
Volgens de manual van LaTeXPix hoef ik alleen \usepackage{eepic} te includen. Maar ik zal eens kijken naar de andere paketten die je aandraagt, aangezien LaTeXPix bij het opslaan lijntjes vergeet, geen goede 'dashed'lijntjes kan maken etc, etc..
Als floats heel ver opgeschoven worden, zou je een float-page kunnen overwegen, door p op te geven bij de float-specifier.
Ik ben nu met TpX allerhande tekeningen aan het maken (oefenen voor als ik eens een echt document moet maken, dan zit ik op dat moment niet zo te stressen ^^. ), en ik moet zeggen dat het me beter bevalt dan LaTeXPix.
Wat ik vooral fijn vind is dat dat ik nu weer pdfjes kan maken met tekst in de afbeeldingen, eerst kon ik dat niet omdat er iets was dat pdf dat niet leuk vond ofzo, dus bakte ik er altijd dvi van, maar dan krijg je weer gezeur dat groepsleden er niets mee kunnen. (ja, ik heb een pdfprinter)
Sowieso jammer dat veel mensen dingen in Word maken, krijg je bij verschillende inlevermomenten verschillende documenten qua layout, afhankelijk van wie het in moet leveren
Wat ik vooral fijn vind is dat dat ik nu weer pdfjes kan maken met tekst in de afbeeldingen, eerst kon ik dat niet omdat er iets was dat pdf dat niet leuk vond ofzo, dus bakte ik er altijd dvi van, maar dan krijg je weer gezeur dat groepsleden er niets mee kunnen. (ja, ik heb een pdfprinter)
Sowieso jammer dat veel mensen dingen in Word maken, krijg je bij verschillende inlevermomenten verschillende documenten qua layout, afhankelijk van wie het in moet leveren
Even een vraagje aan de mensen hier: ik heb een verwijzing naar een figure met als label fig:europehubs en daar verwijs ik in de tekst erboven naartoe via datzelfde label. Code:
Wat is nu het probleem? Het figure-nummer is figure 4.1, maar LaTeX refereert ernaar in de tekst via nummer 4.2 (zie screenshot). Wie-o-wie weet hoe ik dit op kan lossen?
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
| all three airports are major European hubs (figure~\ref{fig:europehubs}). \begin{figure}[ht] \centering \includegraphics[width=0.7\textwidth]{img/europe-hubs} \label{fig:europehubs} \caption{Major European hub airports~\cite{AASToekomst}} \end{figure} |
Wat is nu het probleem? Het figure-nummer is figure 4.1, maar LaTeX refereert ernaar in de tekst via nummer 4.2 (zie screenshot). Wie-o-wie weet hoe ik dit op kan lossen?

Een label moet na de caption (maar binnen de figure). Zie ook LaTeX/Floats, Figures and Captions: Labels and Cross-referencing.
[ Voor 64% gewijzigd door Daedalus op 08-12-2007 14:32 ]
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Thanks, dat hielp! Wel raar dat het dan bij andere plaatjes, die dezelfde (verkeerde) volgorde gebruikten, het wel goed ging...Daedalus schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 14:31:
Een label moet na de caption (maar binnen de figure). Zie ook LaTeX/Floats, Figures and Captions: Labels and Cross-referencing.
Het gaat op de gok soms goed, soms fout en hij gebruikt lang niet altijd een opvolgend nummer, maar soms ook een sectie of chapter nummer. Het probleem is ook eerder aangehaald (The Evil Brain schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 16:34:
[...]
Thanks, dat hielp! Wel raar dat het dan bij andere plaatjes, die dezelfde (verkeerde) volgorde gebruikten, het wel goed ging...
Ik ben bezig een presentatie te maken in beamer en ik wil graag mbv \usepackage{pgfpages} notes op mijn laptop scherm krijgen, en de presentatie zelf via een beamer te projecteren. Nu lukt het maken van notes etc me wel denk ik, maar ik kan geen pdf-reader vinden voor Windows XP die dit ondersteunt: getest zijn Adobe Reader 5.1, 6.0 en 8.1 en een of andere recente Fox-it.
Iemand een idee hoe ik dit tóch voor elkaar krijg?
Iemand een idee hoe ik dit tóch voor elkaar krijg?
Hoi ik heb een probleempje bij het invoegen van figuren in mn TeX file...
Mijn eerste probleem was precies hetzelfde als dit oude topic (instellingen zo'n beetje precies hetzelfde als daar):
[LaTeX] PNG afbeelding invoegen
bleek het dus te liggen dat mn plaatjes niet in dezelfde directory als pdftex stonden. Gedaan, en mn 2 png bestanden deden het nu gewoon
Klaar zou je denken...
Nou nee, want ik wilde nog meer plaatjes invoegen, maar wat ik ook probeer, als ik andere plaatjes erbij doen dan,e dan op PDFTeXify klik, wil hij gewoon geen PDF genereren.
Foutmelding:
Het is echt een wazig probleem want bij die andere twee png files werkt het wel en qua syntax heb ik niets anders gedaan...
Iemand een tip?
Mijn eerste probleem was precies hetzelfde als dit oude topic (instellingen zo'n beetje precies hetzelfde als daar):
[LaTeX] PNG afbeelding invoegen
bleek het dus te liggen dat mn plaatjes niet in dezelfde directory als pdftex stonden. Gedaan, en mn 2 png bestanden deden het nu gewoon
Nou nee, want ik wilde nog meer plaatjes invoegen, maar wat ik ook probeer, als ik andere plaatjes erbij doen dan,e dan op PDFTeXify klik, wil hij gewoon geen PDF genereren.
Foutmelding:
Om volledig totaal geen andere error daar terug te vinden wat er mee te maken zou kunnen hebben...PDFTeXify failed to create a pdf file. For possible explanations start the command from the command prompt...
Het is echt een wazig probleem want bij die andere twee png files werkt het wel en qua syntax heb ik niets anders gedaan...
Iemand een tip?
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Dus je hebt je derde plaatje naast de eerdere twee plaatjes gezet? Dan zou het gewoon moeten werken. Probeer het derde plaatje te vervangen door een van de eerdere. Dus van zo:
Naar zo:
Dus je wil precies dezelfde data includen. Als het ook misgaat -> je code bevat een fout. Als het wel lukt -> je plaatje is toch niet goed.
./ mijntexfile.tex plaatje1.png plaatje2.png plaatje3.png
./ mijntexfile.tex plaatje1.png plaatje2.png plaatje3.is.eigenlijk.plaatje2.png plaatje3.png.bak
Hmm, stom dat ik dat zelf nog niet geprobeerd had. Hij werkt niet vaag genoeg... terwijl ik precies dezelfde soort code heb volgens mij;
werkende plaatjes:
Niet werkende plaatjes:
werkende plaatjes:
code:
1
2
3
| \includegraphics[width=\textwidth, bb=0 0 978 414]{productreviewonderzoek.png} \includegraphics[width=\textwidth, bb=0 0 978 414]{productreviewonderzoek2.png} |
Niet werkende plaatjes:
code:
1
2
3
4
5
| \includegraphics[width=\textwidth, bb=0 0 757 410]{comm1.png} \includegraphics[width=\textwidth, bb=0 0 1048 620]{comm2.png} \includegraphics[width=\textwidth, bb=0 0 757 410]{comm3.png} |
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Verwijderd
Ik ben begonnen met een afstudeeropdracht en moet uiteindelijk een scriptie schrijven. Nu heb ik regelmatig ruzie gehad met Microsoft Word gehad wanneer ik met grote documenten moest werken. Zoals velen weten doet Word altijd onbegrijpelijke dingen. Ook ben ik iemand die snel is afgeleid door dit soort dingen waardoor werken hierin niet met prettig is. Vandaar dat ik me wil storten in de wereld van Latex. Scripties geeschreven in latex herken je vaak aan de klassieke opmaak. Is het met Latex mogelijk om ook moderne fris ogende opmaken te maken? Kent iemand hier voorbeelden van? Waar ik wel hartelijk gebruik van gemaakt is de Nederlandse proofing tools set (spellingscontrole e.d.) van Word. Is dit ook mogelijk binnen Latex?
Je schrijft niet welke meldingen je kreeg toen je het volgende advies opvolgde:
Volgende stap is het maken van een minimaal document testdoc.tex:
(typfouten voorbehouden)
in combinatie met het rechtstreeks aanroepen van pdftex (dus niet (pdf)texify):
Welke foutmeldingen krijg je precies?
PDFTeXify failed to create a pdf file. For possible explanations start the command from the command prompt...
Probeer het eerst eens zonder bounding box:Niet werkende plaatjes:
code:
1 2 \includegraphics[width=\textwidth, bb=0 0 757 410]{comm1.png} [...]
code:
1
| \includegraphics[width=\textwidth]{comm1.png} |
Volgende stap is het maken van een minimaal document testdoc.tex:
code:
1
2
3
4
5
| \documentclass{article} \usepackage{graphicx} \begin{document} \includegraphics{comm1.png} \end{document} |
(typfouten voorbehouden)
pdftex testdoc
geen dus... dat is het probleem. Als ik dat had, kon ik nog ergens naar kijken....sam.vimes schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:31:
Je schrijft niet welke meldingen je kreeg toen je het volgende advies opvolgde:
[...]
Werkt niet helaas....Probeer het eerst eens zonder bounding box:
code:
1 \includegraphics[width=\textwidth]{comm1.png}
Ook geen succesVolgende stap is het maken van een minimaal document testdoc.tex:
code:
1 2 3 4 5 \documentclass{article} \usepackage{graphicx} \begin{document} \includegraphics{comm1.png} \end{document}
(typfouten voorbehouden)
pdftex testdoc
Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.
C:\Program Files\WinEdt Team\WinEdt\WinShell>pdftex testdoc
This is pdfTeX, Version 3.141592-1.40.7 (MiKTeX 2.7)
entering extended mode
(testdoc.tex
! Undefined control sequence.
l.1 \documentclass
{article}
?
Oeps, pdflatex ipv pdftex:LuNaTiC schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:38:
[...]
geen dus... dat is het probleem. Als ik dat had, kon ik nog ergens naar kijken....
[...]
Werkt niet helaas....
[...]
Ook geen succes
[...]
pdflatex testdoc
Hier staan een hoop lettertypes die je zou kunnen gebruiken om het er net even wat anders uit te laten zien. Volgens mij worden Palatino en Charter ook nog best vaak gebruikt.Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:22:
Ik ben begonnen met een afstudeeropdracht en moet uiteindelijk een scriptie schrijven. Nu heb ik regelmatig ruzie gehad met Microsoft Word gehad wanneer ik met grote documenten moest werken. Zoals velen weten doet Word altijd onbegrijpelijke dingen. Ook ben ik iemand die snel is afgeleid door dit soort dingen waardoor werken hierin niet met prettig is. Vandaar dat ik me wil storten in de wereld van Latex. Scripties geeschreven in latex herken je vaak aan de klassieke opmaak. Is het met Latex mogelijk om ook moderne fris ogende opmaken te maken? Kent iemand hier voorbeelden van? Waar ik wel hartelijk gebruik van gemaakt is de Nederlandse proofing tools set (spellingscontrole e.d.) van Word. Is dit ook mogelijk binnen Latex?
Je kan ook bijvoorbeeld in TexnicCenter woordenboeken importeren. Dat zijn dezelfde als die je in OO.o kan gebruiken enzo. En dan kun je gebruik maken van de spellcheck iirc.
[ Voor 1% gewijzigd door winkelwagen op 19-03-2008 10:50 . Reden: Link vergeten ]
Oke nu breekt mijn klomp. Waar ik juist bij mn eerste probleem (dus de twee initiële png bestanden) het NIET werkte om hem in de directory van Winedt te plaatsen maar juist in de pdftex dir van Mikted, is het nu juist andersom.sam.vimes schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:42:
[...]
Oeps, pdflatex ipv pdftex:
pdflatex testdoc
Kreeg een error dat ie het plaatje niet kon vinden. Dus maar in de winedt dir gecopypaste en verrek het werkt toch wel... (alleen de grootte klopt niet helemaal en de plaatsing in de tekst is wat ongelukkig, maar dat kan ik met wat puzzelen nog wel wat fixen hoop ik.
In elk geval bedankt met het op weg helpen, ik kan weer verder nu!
Verwijderd
Wat is OO.o?winkelwagen schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 10:49:
[...]
Hier staan een hoop lettertypes die je zou kunnen gebruiken om het er net even wat anders uit te laten zien. Volgens mij worden Palatino en Charter ook nog best vaak gebruikt.
Je kan ook bijvoorbeeld in TexnicCenter woordenboeken importeren. Dat zijn dezelfde als die je in OO.o kan gebruiken enzo. En dan kun je gebruik maken van de spellcheck iirc.
OpenOffice.org
Het zijn opensource woordenboeken die gebruikt worden, en die worden door best veel programma's gebruikt.
Ik weet alleen niet of het beter is dan de woordenboeken in Word.
Verwijderd
Ik heb net MikTex 2.7, TeXnicCenter 7.01 beta geinstalleerd en heb mijn eerste Hello, World! DVI file weten te produceren
Lang leve gratis open-source!! Ik moet alleen nog even erachter komen hoe ik Ghostscript erop krijg.
Ik heb hoofdstuk 1 van The Not So Short Introduction to LaTeX gelezen en ik heb er zin in!
Ik heb hoofdstuk 1 van The Not So Short Introduction to LaTeX gelezen en ik heb er zin in!
Verwijderd
Zoals ik aangaf moet ik dus een scriptie schrijven. Nu lijkt het me niet overzichtelijk werken om alles in een groot bestand te schrijven. Ik heb gelezen dat je gebruik kan maken van het commando \include{<filename>} om te verwijzen naar andere .tex bestanden. Zijn er op dit gebied nog best practises om slimme opdelingen te maken zoals per (sub)hoofstuk?
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 00:59 ]
Dat ligt uiteraard helemaal aan de structuur van je scriptie
Ik heb een project gedaan waarbij het verslag vier delen besloeg (excl appendices) met daarin elk een aantal hoofdstukken. Ik heb dus een dergelijke structuur gemaakt:
Enz. Verder was de naamgeving iets anders, maar je begrijpt wat ik bedoel
Je kan namelijk ook includen uit mappen, dus een dubbele stuctuur (delen met daarin de hoofdstukken) kan je prima zo uitvoeren
./ /rapport.tex /deel1/ /deel1/hoofdstuk1.tex /deel2/ deel2/hoofdstuk6.tex
Verwijderd
Wat bedoel je met het includen en mappen en die dubbele structuur?mithras schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:59:
Je kan namelijk ook includen uit mappen, dus een dubbele stuctuur (delen met daarin de hoofdstukken) kan je prima zo uitvoeren
Overigens, ik denk dat ik niet helemaal het wiel ga uitvinden. Ik kom net namelijk de broncode tegen van een strakke thesis opmaak! Dat is echt de opmaak die ik voor ogen heb en wat mij veel werk gaat schelen!
Het voorbeeld: http://latex.ugent.be/templates/scriptiePeterDedecker.pdf
De broncode: http://latex.ugent.be/templates/scriptiePeterDedecker.zip
Niet de, toch wel saaie, klassieke thesis opmaak in LaTeX maar een modern ogend strak en consistente weergave!
Wat vinden jullie van de opmaak in het pdf?
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 01:44 . Reden: toevoegen vraag aan user mithras ]
Verwijderd
Een mooie site die het vermelden hier waard is: http://latex.ugent.be
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2008 08:23 ]
Verwijderd
Kan iemand mijn uitleggen hoe ik de broncode in een TeXniCenter project krijg, compilerend en wel?
Wat heb je zelf al geprobeerd?
Veel moeilijker dan uitpakken, scriptie.tex openen en ergens in TeXnicCenter op Build oid klikken is het toch niet.
Veel moeilijker dan uitpakken, scriptie.tex openen en ergens in TeXnicCenter op Build oid klikken is het toch niet.
Verwijderd
Iemand een suggestie voor het volgende probleem:
ik heb voor mijn thesis een hoop figuren en een hoop electrische schemas. Nu zijn die electrische schemas ook figuren en dus ook via een figure environment geplaatst.
Alleen wil ik nu een lijst van figuren (\listoffigures) met alleen de gewone figuren en een aparte lijst met enkel de electrische schemas.
Wat googlen heeft mij al geleerd dat het tocloft package helpt voor het aanmaken van een nieuwe lijst, maar ik zit muurvast omdat het in een figure environment zit
ik heb voor mijn thesis een hoop figuren en een hoop electrische schemas. Nu zijn die electrische schemas ook figuren en dus ook via een figure environment geplaatst.
Alleen wil ik nu een lijst van figuren (\listoffigures) met alleen de gewone figuren en een aparte lijst met enkel de electrische schemas.
Wat googlen heeft mij al geleerd dat het tocloft package helpt voor het aanmaken van een nieuwe lijst, maar ik zit muurvast omdat het in een figure environment zit
Voor mijn stageverslag moet ik onder aan de managementsamenvatting een disclaimer zetten welke onder aan de pagina uitlijnd. Is er een manier om er gemakkelijk voor te zorgen dat LaTeX deze tekst daar automatisch neerzet, of moet ik het gewoon gaan uitlijnen met \vspace?
@PissedCapslock:
Ik denk dat je het beste kunt proberen om een nieuwe enviroment macro te maken voor je electrische diagrammen.
@3ssen:
Eventueel zou je de tekst in een figuur enviroment kunnen zetten en daarbij aangeven dat hij het onderaan de huidige pagina kwijt moet.
Ik denk dat je het beste kunt proberen om een nieuwe enviroment macro te maken voor je electrische diagrammen.
@3ssen:
Eventueel zou je de tekst in een figuur enviroment kunnen zetten en daarbij aangeven dat hij het onderaan de huidige pagina kwijt moet.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Dit werkt inderdaad. BedanktJanoz schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 10:55:
...
@3ssen:
Hier nog een klein BibTeX vraagje. Er gaat iets mis met de bibliografiestijl die mijn vriendin nodig heeft. Ze gebruikt een artikel zoals deze:
Wat wil ik?
Ik verwacht vervolgens in de bibiografie een stijl zoals dit:
Echter gebeurt er het hele vreemde met meerdere auteurs:
Ik denk dat het daar op regel 376 ligt, "output.bibitem", maar weet het niet zeker. Verder heeft de soortgelijke stijl "abbrv" er ook last van...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| @article{Amelin, Author = {Amelin, Y. and Krot, A. N. and Hutcheon, I. D. and Ulyanov, A. A.}, Title = {Lead Isotopic Ages of Chondrules and Calcium-Aluminum-Rich Inclusions}, Journal = {Science}, Year = {2002}, Volume = {297}, Number = {5587}, Pages = {5} } |
Wat wil ik?
Ik verwacht vervolgens in de bibiografie een stijl zoals dit:
Hierbij is "[Amelin et al.(2002)]" dus het stuk wat in de teksten zelf ook voorkomt:[Amelin et al.(2002)] Y. Amelin, A. N. Krot, I. D. Hutcheon, and A. A. Ulyanov. Lead isotopic ages of chondrules and calcium-aluminum-rich inclusions. Science, 297(5587): 5, 2002.
Wat gebeurt er?The solar system originated 4564.7 0.6 Ma [Amelin et al.(2002)] as a dusk cloud resulting [...]
Echter gebeurt er het hele vreemde met meerdere auteurs:
En in de tekst:[Amelin et al.(2002)Amelin, Krot, Hutcheon, and Ulyanov] Y. Amelin, A. N. Krot, I. D. Hutcheon, and A. A. Ulyanov. Lead isotopic ages of chondrules and calcium-aluminum-rich inclusions. Science, 297(5587):5, 2002.
Ik gebruik de stijl abbrvnat. Je ziet dus dat BibTeX wel meerdere auteurs herkent en er "et al." van maakt. Toch worden daarachter nog de achternamen van de auteurs vermeld. Dat is verkeerd! Hoe kan ik dit aanpassen? Ik heb abbrvnat.bst al doorgespit, maar daar wordt ik ook niet veel wijzer van. Kan iemand mij helpen?The solar system originated 4564.7 0.6 Ma [Amelin et al.(2002)Amelin, Krot, Hutcheon, and Ulyanov] as a dusk cloud resulting [...]
Ik denk dat het daar op regel 376 ligt, "output.bibitem", maar weet het niet zeker. Verder heeft de soortgelijke stijl "abbrv" er ook last van...