[Alg.] LaTeX2e

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:
  • 17.897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp dat LaTex ideaal is voor wiskundig getinte documenten, maar is het bijvoorbeeld ook aan te raden voor kleinere verslagen? Verslagen in de trant van voorbladje, wat tekst, een plaatje en een enkel tabelletje? Of loont het niet om er daarvoor mee aan de gang te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Verwijderd schreef op maandag 01 mei 2006 @ 19:28:
Ik begrijp dat LaTex ideaal is voor wiskundig getinte documenten, maar is het bijvoorbeeld ook aan te raden voor kleinere verslagen? Verslagen in de trant van voorbladje, wat tekst, een plaatje en een enkel tabelletje? Of loont het niet om er daarvoor mee aan de gang te gaan?
Ik gebruik LaTeX overal voor, varierend van brieven tot presentaties (a la Powerpoint maar professioneler) en dus ook voor korte documentjes.

Maar ik kan me voorstellen dat als je niet zoveel ervaring met LaTeX hebt dat je dan naar OOo grijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
ik denk niet dat het daarvoor lonend is. Maar als je het leuk vind om met latex te prutsen en je moet nog een keer grote verslagen maken kan het een goede oefening zijn.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sallin schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:49:
Als ik dat package gebruik krijg ik foutmeldingen. Om een mooie pdf te krijgen draai ik latex, en daarna convert ik de dvi naar pdf. Dan heb ik een pdf met plaatjes. Moet zeggen dat ik wel meer heb lopen klooien met plaatjes :).
Dat komt denk ik omdat jij je figuur op een andere manier invoegt: met epsfig. Ik kan nu direct naar pdf converteren met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass{article}
\usepackage{graphicx}
\begin{document}
\begin{figure}
    \centering
        \includegraphics{a.png}
    \label{fig:a}
\end{figure}
\end{document}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Sallin schreef op maandag 01 mei 2006 @ 18:49:
Als ik dat package gebruik krijg ik foutmeldingen. Om een mooie pdf te krijgen draai ik latex, en daarna convert ik de dvi naar pdf. Dan heb ik een pdf met plaatjes. Moet zeggen dat ik wel meer heb lopen klooien met plaatjes :).
Het nadeel hiervan is dat de weergave van de tekst op het scherm in een PDF nogal lijkt te schommelen.
Als je het afdrukt zie je daar niets meer van.

Wanneer je rechtstreeks pdflatex gebruikt (dan kun je niet rechtstreeks eps files gebruiken in je document, maar moet je die eerst omzetten in of een pdf of .png) heb je dat effect niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik quote mezelf nog maar even:
Mithras86 schreef op zaterdag 29 april 2006 @ 16:34:
Ik heb nu met het schrijven een probleem met \addcontentsline icm \printindex
Wat ik nu heb in mijn .tex bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
\documentclass[a4paper, 11pt]{report}
\usepackage[dutch]{babel}
\usepackage[pdftex]{graphicx}
\usepackage{makeidx}
\makeindex
\begin{document}
\pagestyle{empty}
\maketitle
\pagenumbering{roman}
\tableofcontents
\pagenumering{arabic}
\printindex \addcontentsline{toc}{chapter}{Index} 

\end{document}
Op dit moment komt er geen verwijzing naar de index. Als ik de \addcontentsline voor \printindex zet, krijg ik een verwijzing naar de pagina voor de index (en dat is wel logisch). Als ik achter \addcontentsline nog wat tekst zet, krijg ik wel de verwijzing naar de index, alleen weer een pagina te ver.
Hoe los ik dit netjes op?
Heeft iemand hier een oplossing voor? Desnoods het paginanummer brute-force meegeven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 18:13
Met het pakket tocbibind kun je de Index en TOC en nog wat dingen automatisch laten opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Een smerige hack is om de TOC handmatig aan te passen voordat je voor het laatst latex draait, maar echt handig is het niet.

Hierboven zag ik nog iemand vragen of het ook voor kleine verslagen handig is. Het antwoord daarop is simpel:
Heb je ervaring en enkele (eigen) templates -> Ja. Anders nee. Het is echter wel een ideale situatie om eens even met latex te gaan spelen. Je moet het echter niet aan laten komen op een last minute iets. Niets is zo vervelend als tegenstribbelend gereedschap terwijl je iets af moet hebben (Daarom heb ik juist een hekel aan word ;) )..

Bij mijn vorige wergever heb ik een heleboel templates geintroduceerd. Naast die templates heb ik ook enkele buildscripts en macro's gemaakt zodat bijna iedereen er mee kon werken. Ik heb zelfs een communicatie meid van de administratie afdeling een complete handleiding laten maken (nofi).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
En nu zit ik nog met een probleempje: bibtex. Ik wil nu mijn literatuur invoeren, en krijg ik Kile een error ([BibTeX] literatuur.aux => literatuur.bbl (bibtex) ; [BibTeX] finished with exit status 2) met Kile. Ook in de terminal werkt
bibtex literatuur
niet, want dan krijg ik de volgende error:
code:
1
2
3
4
5
6
This is BibTeX, Version 0.99c (Web2C 7.5.4)
The top-level auxiliary file: literatuur.aux
I found no \citation commands---while reading file literatuur.aux
I found no \bibdata command---while reading file literatuur.aux
I found no \bibstyle command---while reading file literatuur.aux
(There were 3 error messages)

In mijn report heb ik de volgende verwijzing staan:
\bibliography{literatuur}
en de inhoud van literatuur.bib is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
@STRING(PRL="Phys. Rev. Lett.")
@STRING(RMP="Rev. Mod. Phys.")

@ARTICLE{klitzing:qhe,
   AUTHOR="K. von Klitzing and G. Dorda and M. Pepper",
   TITLE="New method for high accuracy determination of fine structure
            constant based on quantised hall resistance",
   JOURNAL=PRL,
   VOLUME=45,
   PAGES=494,
   YEAR=1980
}

@ARTICLE{klitzing:nobel,
   AUTHOR="Klaus von Klitzing",
   TITLE="The Quantised Hall Effect",
   JOURNAL=RMP,
   VOLUME=58,
   PAGES=519,
   YEAR=1986
}
naar dit voorbeeld, omdat ik in eerste instantie niet wist wat de syntax was van Bibtex. Maar ik krijg het uberhaupt niet aan de praat.

De volgorde die ik aanhoudt, is Latex -> Bibtex (dan gaat het dus fout) -> Latex -> Latex

Ik draai dit allemaal op Ubuntu. Latex werkt perfect, maar BibTex snap ik niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Kijk eens naar de eerste foutmelding:
code:
1
I found no \citation commands---while reading file literatuur.aux

Gebruik je ergens in je .tex een literatuurverwijzing? Bijvoorbeeld een comando
code:
1
\cite{klitzing:qhe}

In de .aux komen alleen de bibliografieentries die ook effectief gebruikt worden in de .tex.

Wil je een item toevoegen aan de literatuurlijst, maar er nergens naar verwijzen kan je
code:
1
\nocite{klitzing:qhe}
gebruiken.

[ Voor 40% gewijzigd door The Bad Seed op 20-05-2006 20:03 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
The Bad Seed schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 19:58:Gebruik je ergens in je .tex een literatuurverwijzing? Bijvoorbeeld een comando
code:
1
\cite{klitzing:qhe}

[...]
Wil je een item toevoegen aan de literatuurlijst, maar er nergens naar verwijzen kan je
code:
1
gebruiken.
Dat snapte ik ja. Ik had nog niet \nocite gebruikt, maar nu heb ik bijv dit in mijn rapport.tex staan:
code:
1
2
3
\nocite{klitzing:nobel}
\bibliography{literatuur}
En dan is literatuur.bib hetzelfde gebleven. Eerder had ik een \cite in een input-file gestopt. Maar ook met 100x Latexen -> 100x Bibtexen -> 100x Latexen komt er geen literatuurlijst.
Uiteindelijk wil ik graag het werkend krijgen, maar het lukt niet echt |:(

\edit: ik heb nu literatuur.bib gewijzigd naar rapport.bib, en dan ook de verwijzing veranderd naar
\bibliography{rapport}
. Echter helpt dat ook niets :?

[ Voor 10% gewijzigd door mithras op 20-05-2006 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Andere mogelijkheid: gebruik je ergens \bibliographystyle{} ,bijvoorbeeld \bibliographystyle{plain} of \bibliographystyle{prsty} ?
Als je de style weglaat komt bibtex ook in de problemen.

BTW: als je bibtex commandline draai dan moet je bibtex <naam van je hoofdtexbestand> gebruiken, niet bibtex <naam literatuurdatabase>, daar komt de foutmelding die je daarbij kreeg vandaan. :)

[ Voor 39% gewijzigd door The Bad Seed op 20-05-2006 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
The Bad Seed schreef op zaterdag 20 mei 2006 @ 22:19:
Andere mogelijkheid: gebruik je ergens \bibliographystyle{} ,bijvoorbeeld \bibliographystyle{plain} of \bibliographystyle{prsty} ?
Als je de style weglaat komt bibtex ook in de problemen.

BTW: als je bibtex commandline draai dan moet je bibtex <naam van je hoofdtexbestand> gebruiken, niet bibtex <naam literatuurdatabase>, daar komt de foutmelding die je daarbij kreeg vandaan. :)
_/-\o_ Die bibtex <hoofdbestand> deed het hem. Helemaal niet bij stil gestaan dat het hoofdbestand uiteindelijk die referenties nodig heeft. Top! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-08 10:31
Het lukt mij nog niet om in de inhoudsopgave (gemaakt met \tableofcontents) bij secties en subsecties in te springen. Deze worden nu op dezelfde 'hoogte' gezet. Weet iemand hoe je hier netjes kan laten inspringen? Het googlen is erg lastig omdat je niet op 'contents' kan zoeken zonder elk document over LaTeX te krijgen dat daadwerkelijk een inhoudsopgave heeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
TheHolyCow schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 17:55:
Het lukt mij nog niet om in de inhoudsopgave (gemaakt met \tableofcontents) bij secties en subsecties in te springen. Deze worden nu op dezelfde 'hoogte' gezet. Weet iemand hoe je hier netjes kan laten inspringen? Het googlen is erg lastig omdat je niet op 'contents' kan zoeken zonder elk document over LaTeX te krijgen dat daadwerkelijk een inhoudsopgave heeft :(
Welke documentclass gebruik je? Volgens mij springt hij standaard juist wel in:
Afbeeldingslocatie: http://download.juriansluiman.nl/index.php?action=downloadfile&filename=Schermafdruk-rapport.pdf.png&directory=GoT&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
Mithras86 schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 18:00:
[...]

Welke documentclass gebruik je?
8)7 Wat stom dat ik dat vergeten te vertellen. Ik gebruik 'rapport1' als documentclass. Ik zie net dat hij het bij 'report' wel doet. Nu moet ik zeggen dat ik niet precies weet wat verdere verschillen tussen die twee zijn, is er een wezelijk verschil? En als dat er is en het handig is om 'rapport1' te gebruiken, hoe kan je daar dan handmatig voor zo'n inspringing zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je zelf geen voordeel weet voor het gebruik van rapport1, niet bewust gekozen hebt voor rapport1 en je rapport er verder niet anders uit ziet, waarom gebruik je dan nog rapport1?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
Ik gebruikte het omdat in de LaTeX handleiding van Piet van Oostrum genoemd wordt als een nederlandse rapportstijl. Wat het daadwerkelijke verschil is weet ik niet, ik ben nu iig terug op 'report'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je report gebruikt met babel (en dan dutch als optie) dan zou het ook gewoon in het NL moeten zijn :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
Nog een vraagje dan maar. Voor de literatuurlijst gebruik ik nu natbib 'stijl' die ik laad met \usepackage[round]{natbib}. Nu doet deze bijna alles goed, behalve dat bij de (eerste) auteur van een boek zijn voornaam of initialen eerst genoemd worden en daarna pas de achternaam. Even een voorbeeldje.

Zo is de situatie nu:
S. Alter. Information Systems - A Management Perspective. Addison-Wesley Educational
Publishers, 3rd edition, 1999.

En de bedoeling is dat het dit wordt:
Alter, S., Information Systems - A Management Perspective. Addison-Wesley Educational
Publishers, 3rd edition, 1999.

Dit is wat er in het bib-bestand staat bij die citatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
@book{WCA,
    author = "Alter, S.",
    title = "Information Systems - A Management Perspective",
    edition = "3rd",
    publisher = "Addison-Wesley Educational Publishers",
    year = "1999"
}

Het zou prettig zijn als een tweede auteur (niet in dit geval) wel in de huidige volgorde weergegeven wordt, maar dat is minder belangrijk dan dat de eerste naam goed komt. Hopelijk weet iemand een oplossing want het handmatig maken van deze lijst zou zonde zijn, omdat dit een van de voordelen van LaTeX zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het op de een of andere manier mogelijk om in te stellen dat latex niet automatisch woorden afbreekt met zo'n streepje? Ik wil deze functie het liefst helemaal uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 15:51:
Is het op de een of andere manier mogelijk om in te stellen dat latex niet automatisch woorden afbreekt met zo'n streepje? Ik wil deze functie het liefst helemaal uitschakelen.
Woordafbreking kan vermeden worden door een paragraaf tussen \begin{sloppypar} en \end{sloppypar} te zetten (of door het commando \sloppy te geven: vanaf die plaats wordt dan in sloppypar mode gewerkt; ongedaan maken van \sloppy gebeurt met \fussy).

Dit komt uit:
paragraaf 3.4

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik weer met een vervelende vraag. Ik ben bezig om een tabelletje te maken, maar helaas krijg ik het maar niet voor elkaar om deze netjes automatisch de pagina-beedte aan te laten nemen. Ik heb de volgende code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\begin{tabular}{|r|r|}
\hline
$Variable$&$Omschrijving$\\
\hline
Internetbeveiliging&De kennis van de student van internetbeveiliging. Volgens het 7-lagen-model van Ishitani\\
2&2\\
3&6\\
4&24\\
5&120\\
6&720\\
7&5040\\
8&40320\\
9&362880\\
10&3628800\\
\hline
\end{tabular}

Dit levert dit voorbeeld op. Ik wil eigenlijk gewoon dat de tabel de pagina-breedte aanneemt. Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Omdat een tabular een environment is breekt Babel niet zomaar woorden af. En als je een tabular maakt die uit "de box" komt (zie ook je outputlog) zal je misschien zelf aan moeten geven dmv \- dat je woorden wil afbreken.

[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 18-06-2006 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik geprobeerd, maar heleaas.. dit werkt niet. Is het niet mogelijk om een statische breedte per tabel op te geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 18:43:
Heb ik geprobeerd, maar heleaas.. dit werkt niet. Is het niet mogelijk om een statische breedte per tabel op te geven?
Dat is wel mogelijk, maar dat is volgens mij een minimale breedte.
In jouw geval zou je toch gewoon die zin in de 2e kolom kunnen opsplitsen in 2 cellen.
Dus:
code:
1
2
Internetbeveiliging&De kennis van de student van internetbeveiliging. \\
 & Volgens het 7-lagen-model van Ishitani\\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, heb ik ook aan zitten denken. Maar ik weet nu nog niet hoe lang de teksten gaan worden; dus weet ik nu niet hoeveel cellen de tabel dan moet worden. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The - DDD
  • Laatst online: 12-06 00:33
Zijn er ook mensen die ervaring hebben met de IEEE class?
http://www.ieee.org/pubs/transactions/stylesheets.htm

Ik heb daar al een aar keer gebruik van gemaakt en ik wordt elke keer weer helemaal gek omdat het ding geen nederlandse hyphenation ondersteund. Als ik het babel packege in de preamble plaats met dutch als parameter, dan crasht mijn latex compile elke keer.

Nu heb ik al begrepen dat die IEEE class geen babel ondersteund, maar die hyphenation wil ik toch echt wel graag hebben.

Overigens, op Mac OSX heerst TexShop gewoon ontzettend. :P
Te installeren middel darwinports, fink en als een binary.
http://www.uoregon.edu/~koch/texshop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-06 14:02
Verwijderd schreef op zondag 18 juni 2006 @ 19:00:
Klopt, heb ik ook aan zitten denken. Maar ik weet nu nog niet hoe lang de teksten gaan worden; dus weet ik nu niet hoeveel cellen de tabel dan moet worden. Toch?
Google is heel vaak je vriend met LaTeX, zo ook in dit geval (hier)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\begin{tabular}{|p{4cm}|p{8cm}|}
\hline
\hline
Internetbeveiliging&De kennis van de student van internetbeveiliging. Volgens het 7-lagen-model van Ishitani\\
2&2\\
3&6\\
4&24\\
5&120\\
6&720\\
7&5040\\
8&40320\\
9&362880\\
10&3628800\\
\hline
\end{tabular}

Als je nog wat meer controle wil hebben kun je minipages gebruiken, maar daar wordt de code wat rommeliger van ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\begin{tabular}{|r|r|}
\hline
\hline
Internetbeveiliging& \begin{minipage}{8cm} De kennis van de student van internetbeveiliging. Volgens het 7-lagen-model van Ishitani \end{minipage} \\
2&2\\
3&6\\
\hline
\end{tabular}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Super, dankje wel! Is er eigenlijk een centraal geregelde wikipedia/handleiding voor latex? Ik vind op internet heel veel verschillende handleidinkjes, maar niet echt 1 centrale. Klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Verwijderd schreef op maandag 19 juni 2006 @ 01:11:
Super, dankje wel! Is er eigenlijk een centraal geregelde wikipedia/handleiding voor latex? Ik vind op internet heel veel verschillende handleidinkjes, maar niet echt 1 centrale. Klopt dit?
De enige centrale handleiding die ik weet is google :+

Nee, zonder gein, er is een officiele LaTeX manual, en meestal als je googlet kom je in het een of andere hoofdstuk van die manual op de een of andere server. Volgens mij is degene waar ik naar verwees (table of contents daarvan) een van de mirrors.

Kijk ook eens op texnik.de, heel veel tips en trucs, echt een aanrader. Verder kwam ik mijn archief nog tegen:

[ Voor 1% gewijzigd door Dannr op 19-06-2006 01:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een van de meest gebruikte handleidingen / naslagwerken voor latex is lshort.
Dat is "The not so short introduction to LaTeX" en die zit bij vrijwel elke linux-distro.
In elk geval als .dvi-file.
Gelukkig staat 'ie ook online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Op http://latex.ugent.be/cursus.php staat ook Nederlandstalige handleiding, minder uitgebreid dan die van Piet Van Oostrum, maar op een aantal punten vullen ze elkaar mooi aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

kick! Een vriend van mij is ook bezig in LaTex voor zijn afstuderen. Hij heeft een tabel die te breed is. De marge aanpassen wat eerder gesuggereerd werd is geen optie.Dus zal de tekst kleiner moeten worden. \small etc werkt allemaal niet. Dit is de code (wat dingen eruit gehaald):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\begin{small}
\begin{table}[h]

\begin{tabular}{|c|c|c|c|c|c|c|c|c|}
        ***stukje tabel niet voor jullie ogen ;) ****
        \end{tabular}
    \caption{tekstje}
    \label{tab:tekstje2}
\end{table}
\end{small}

Lettertype is dan in de uiteindelijke pdf niet kleiner en dus loopt de tabel van het papier af. Niets zinnigs kunnen vinden in de not so short manual noch in de help file van TeXnicCenter.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Jazzper schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 20:47:
kick! Een vriend van mij is ook bezig in LaTex voor zijn afstuderen. Hij heeft een tabel die te breed is. De marge aanpassen wat eerder gesuggereerd werd is geen optie.Dus zal de tekst kleiner moeten worden. \small etc werkt allemaal niet. Dit is de code (wat dingen eruit gehaald):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\begin{small}
\begin{table}[h]

\end{tabular}
    \caption{tekstje}
\end{table}
\end{small}

Lettertype is dan in de uiteindelijke pdf niet kleiner en dus loopt de tabel van het papier af. Niets zinnigs kunnen vinden in de not so short manual noch in de help file van TeXnicCenter.
naar bijlage gooien, en papier naar landscape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
En als je die small nou eens binnen de table zet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\begin{table}[h]
    \begin{small}
        \end{tabular}
    \end{small}
    \caption{tekstje}
\end{table}

Ik gebruik trouwens meestal footnotesize als het niet op de pagina dreigt te passen, maar da's persoonlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

beetje vaag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
\documentclass[14pt,a4paper]{article}
\usepackage{graphicx}
\usepackage[dvips]{epsfig}

\begin{document}
<etc>

en dan van de compiler (dmv Kile) horen:
code:
1
./verslag.tex:0: Unused global option(s):[14pt].

Iemand ideeeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Ik heb wel een idee ja :) Als je op pagina 8 van deze pdf (met dank aan The Bad Seed in "[Alg.] LaTeX2e") kijkt, zie je dat alleen 10pt, 11pt, 12pt ondersteund worden. Hence de niet gebruikte 14pt optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Laatst online: 12-09 07:35
hoi,

ik heb voor een thesis een style gemaakt die ik een beetje wil blijven gebruiken ook voor mijn verdere documenten, alleen zit er een foutje in een command wat ik heb gemaakt of in de manier hoe ik het aanroep..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
\newcommand{\maketitlepage}[2]{
    \begin{titlepage}
        \title{#1 \\#2}
        \author{me}
        \date{17-07-2006}
        \maketitle
        \vfill
        {\small
            \begin{tabular}{lr}
                \multicolumn{2}{1}{Study: MSc. Business
                Information Systems}
                \multicolumn{2}{1}{Department: Computer Science }
                \multicolumn{2}{1}{Eindhoven University of Technology}
            \end{tabular}
        }
    \thispagestyle{empty}
    \end{titlepage}
}

wat ik dan aanroep met:
code:
1
\maketitlepage{Some Report}{Some additional text}

Alleen krijg ik dan de error "LaTeX Error: Illegal character in array arg." Geeft ik de de argumenten verkeerd mee of zit er een foutje in mijn command?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gokje: laat de : eens weg. (Of gebruik \: cq. \COLON)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
F_J_K schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 17:09:
Gokje: laat de : eens weg. (Of gebruik \: cq. \COLON)
helaas, de fout blijft nog steeds.
Onder de foutmelding staat:
"l.11 \maketitlepage{Some Report}{Some additional text}"

Dit is dus in de gewone tex file ingevuld als ik hem aanroep met \maketitlepage. Hij zegt ook dat het in array arg zit, alleen weet ik niet wat er nu verkeerd is. Voor zover ik weet moet je de argumenten separaat tussen { en } aangeven..

[ Voor 20% gewijzigd door TheRebell op 18-07-2006 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TheRebell schreef op dinsdag 18 juli 2006 @ 15:09:
hoi,

ik heb voor een thesis een style gemaakt die ik een beetje wil blijven gebruiken ook voor mijn verdere documenten, alleen zit er een foutje in een command wat ik heb gemaakt of in de manier hoe ik het aanroep..

code:
1
2
3
[...]
                \multicolumn{2}{1}{Eindhoven University of Technology
 [...]

[...]
Alleen krijg ik dan de error "LaTeX Error: Illegal character in array arg." Geeft ik de de argumenten verkeerd mee of zit er een foutje in mijn command?
Je bent een "}" vergeten in die regel aan het eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
hmm klopt alleen heb ik die hier wel staan ;) (copy&paste neven-effect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Eerst en vooral: Gewoon alles uitcommenten, latexen, en als dat goed gaat de regels een voor een weer aanzetten, dan heb je binnen 3 minuten (letterlijk!!) de fout gevonden.

Je multicolumn commando klopt niet, die heeft twee parameters: het aantal kolommen, en de uitlijning in de nieuwe, gemergde kolom. Waarom er dus een 1 (één) als tweede parameter staat is mij een raadsel... Of dacht je dat het een L was?

Het \small commando moet ook een beetje anders, trouwens, anders krijg je een of andere vage foutmelding over \omit. In ieder geval: zo LaTeXt het wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
\begin{small}
    \begin{tabular}{lr}
        \multicolumn{2}{l}{Study: MSc. Business Information Systems} \\
        \multicolumn{2}{l}{Department: Computer Science } \\
        \multicolumn{2}{l}{Eindhoven University of Technology}
    \end{tabular}
\end{small}

Maar goed - gewoon debuggen, dan vind je de fout in 3 minuten in plaats van in 10.5 uur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
Dannr schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 01:47:
Je multicolumn commando klopt niet, die heeft twee parameters: het aantal kolommen, en de uitlijning in de nieuwe, gemergde kolom. Waarom er dus een 1 (één) als tweede parameter staat is mij een raadsel... Of dacht je dat het een L was?

Het \small commando moet ook een beetje anders, trouwens, anders krijg je een of andere vage foutmelding over \omit. In ieder geval: zo LaTeXt het wel:
code:
1
*knip*

Maar goed - gewoon debuggen, dan vind je de fout in 3 minuten in plaats van in 10.5 uur ;)
hij was het nog niet helemaal maar ik ben eruit. Blijkbaar stond er een één (1) binnen de multicolumn ipv een L.
Wel vreemd want ik had bijna alles (incl \small) overgenomen van een document van een vriend van me..het zal wel een andere versie geweest zijn.

Nu probeer ik alleen dit alles op 1 pagina te krijgen maar ik krijg alles wat in de tabular staat op de volgende pagina ipv netjes onderaan de pagina. Weghalen van die \vfill doet ook niets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vaak kun je environments forceren op een bepaalde pagina te laten verschijnen.
Meestal doe je dat met een [h] achter de \begin{} statement.
Eventueel kun je ook nog 2e en 3e keus op geven.
Dus \begin{blaat}[htp]
h = here
t = top of page
p = ... weet niet meer.:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
dat extra argument met h, t, b of p (new page) doet helemaal niets. Sterker nog: Latex print het gewoon voor de tabel :P
In een docje van Piet van OOstrum zag ik dat je een ! ervoor kunt zetten maar dat zet 'ie er ook gewoon voor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheRebell schreef op woensdag 19 juli 2006 @ 11:56:
dat extra argument met h, t, b of p (new page) doet helemaal niets. Sterker nog: Latex print het gewoon voor de tabel :P
Ja, dat doet ie inderdaad. 'h', 't', 'b' en 'p' zijn namelijk argumenten waarmee je floats (plaatjes en tabellen, met name) een beetje onder controle kunt proberen te houden.
Probeer eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
\begin{table}[!h]
  \begin{tabular}{lr}
    \multicolumn{2}{l}{Study: MSc. Business Information Systems} \\
    \multicolumn{2}{l}{Department: Computer Science } \\
    \multicolumn{2}{l}{Eindhoven University of Technology} \\
  \end{tabular}
\end{table}

Let er wel op dat floats verdomd irritant zijn om mee te werken (vind ik ten minste) en dat ze soms nog wel erg extreem door de tekst willen 'drijven'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

okay we hebben weer eens een probleempje met LaTeX.
Ik gebruik in een documentje deze code:
TeX:
1
2
3
4
5
\begin{itemize}
 \item [-] Proces\-voortgang monitoren 
 \item [-] Gebruikers\-terugkoppeling bieden
 \item [-] Planning; afspreken wat er de komende week gaat gebeuren
\end{itemize}

Het is zo dat ik dus hier zie:
Afbeeldingslocatie: http://www.gentoo-forum.nl/temp/doelen.jpg
Dat grijze is dus de page-rand.

ik wil juist de "Overzicht" en "Snelheid" netjes uitlijnen, en dan dat de 'S' en de 'O' op die rode lijn liggen.

Het is nu zo dat ze ook deels (vooral de O) in de vouw van het boekje vallen.
Hoe doe ik dat?

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 07-08-2006 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 07 augustus 2006 @ 17:50:
okay we hebben weer eens een probleempje met LaTeX.
Ik gebruik in een documentje deze code:
TeX:
1
2
3
4
5
\begin{itemize}
 \item [-] Proces\-voortgang monitoren 
 \item [-] Gebruikers\-terugkoppeling bieden
 \item [-] Planning; afspreken wat er de komende week gaat gebeuren
\end{itemize}

Het is zo dat ik dus hier zie:
[afbeelding]
Dat grijze is dus de page-rand.

ik wil juist de "Overzicht" en "Snelheid" netjes uitlijnen, en dan dat de 'S' en de 'O' op die rode lijn liggen.

Het is nu zo dat ze ook deels (vooral de O) in de vouw van het boekje vallen.
Hoe doe ik dat?
Allereerst dat ik niet echt de overeenkomst tussen je LaTeX en output zie, maar wat heb je nou gekozen?:p

Het makkelijkste is om hiervoor een description te gebruiken:
code:
1
2
3
\begin{description}
\item[Overzicht] Het is van belang dat een programma zonder [...]
\end{description}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ah shit verkeerde itemize gecopieerd.
okay ik ben niet meer wakker...

een description dan maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(Ik hoop dat ik mijn bericht hier juist plaats.)

Sinds net voor het begin van het nieuwe schooljaar, ben ik ook met Latex begonnen. Vooral omdat de uiterlijke documenten er zo gelikt uitzien, maar dat hoef ik jullie vast niet te vertellen.

Nu zit ik echter met een probleem, waar ik als beginner niet echt uitkom. Ook Google heeft me tot dusver niet verdergeholpen (heb al vanalles met tables en tabulars geprobeerd, maar tot dusver zonder resultaat).

Bovenaan schooltaken is het de bedoeling dat, linksuitgelijnd, de naam van de leerling (die van mij, dus) staat, met daar tegenover, rechtsuitgelijnd, de datum. Onder mijn naam komt dan mijn klas. (Ik hoop dat het enigzins duidelijk is, maar waarschijnlijk niet, dus vandaar de afbeelding.)

Afbeeldingslocatie: http://img451.imageshack.us/img451/1909/latexvh0.th.jpg

Ik weet echter niet hoe dit netjes te doen.

Bij mijn eerste taak heb ik het opgelost door doodgewoon een \vspace te plaatsen tussen mijn naam en de datum, en dan heel veel keer te latexen tot het ongeveer netjes uitgelijnd leek.
Uiteraard is dit geen goede oplossing, omdat ik dan bij andere data (december vs mei) en andere talen telkens opnieuw moet klungelen met de grootte van die \vspace.

Onderaan de afbeelding een Word-voorbeeld --- daar weet ik wel hoe het moet :$

Het leek me logisch een tabel te maken met een bepaalde breedte en de eerste kolom, mijn naam, links uit te lijnen, en de tweede cel, de datum, rechts te flushen. Maar blijkbaar toch niet/maar daar ben ik blijkbaar niet toe in staat.

Iemand een idee?

For the sake of completion: zo had ik het dus nu gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
...
\setlength{\parindent}{0pt}
\setlength{\parskip}{8pt plus 2pt minus 1pt}
\begin{document}

\begin{center}
\vspace{100pt}
Lodewijk Jansen \hspace{142pt} Overpelt, 7 mei 2006
\begin{flushleft}\vspace{-19pt}6 Latijn-wetenschappen\end{flushleft}\\
\vspace{40pt}
...
\end{center}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 09 september 2006 @ 02:05:
(Ik hoop dat ik mijn bericht hier juist plaats.)
Lijkt me wel ;)
knip verhaal
Je had al een 'flushleft' environment, dus wat is er mis met 'flushright' om 'm de andere kant op te helpen?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannr
Met een
code:
1
\begin{flushleft} x \end{flushleft} \begin{flushright} y \end{flushright}
komt 't op twee regels, en dat is volgens mij niet gewenst.
(heb al vanalles met tables en tabulars geprobeerd, maar tot dusver zonder resultaat).
lijkt me idd de oplossing.

In de LaTeX manual staat onderaan een voorbeeld wat eenvoudig aan te passen is naar jouw geval:
code:
1
2
3
  \begin{tabular*}{0.98\textwidth}{@{\extracolsep{\fill}}lr}
  labeloasethuoatneshu 1 & asoehustaoeutnoaheulabel 4 \\
  \end{tabular*}
et voila :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt perfect, merci :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

Ik zit met twee dingetjes die ik niet voor elkaar krijg:

Ten eerste wil ik graag de titel van mijn document omlijst hebben, dus zoiets:
_________
| Titel |
|________|

Wel is het de bedoeling dat ik dit voor elkaar krijg binnen het commando \title. Een tabel maken schijnt niet te werken, zijn er andere methoden?

Ten tweede plant LaTeX een paginanummer op mijn voorpagina, dit wil ik niet, ik wil dus dat de paginanummering begint op de 'tweede' pagina.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit aanpak?

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
JedaiNait schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:17:

_________
| Titel |
|________|

Wel is het de bedoeling dat ik dit voor elkaar krijg binnen het commando \title. Een tabel maken schijnt niet te werken, zijn er andere methoden?
Google geeft wat nuttige pagina's, al blijkt het niet makkelijk te zijn, zie bijv dit wikibook.

Helaas zijn er geen template titlepages zo snel te vinden. Die had ik wel met verschillende chapter headings, maar titlepages zijn wat lastiger. Zelf klus ik altijd trouwens wat in InDesign ofzo. Ziet er wel een stukje mooier uit vind ik :)

Ten tweede plant LaTeX een paginanummer op mijn voorpagina, dit wil ik niet, ik wil dus dat de paginanummering begint op de 'tweede' pagina.

code:
1
2
3
4
5
6
\begin{document}
\maketitle
\pagestyle{empty}

\pagestyle{plain}
BlaBlaBla

[ Voor 46% gewijzigd door mithras op 04-01-2007 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
JedaiNait schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 22:17:

_________
| Titel |
|________|

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\documentclass{article}
\begin{document}
\author{naam}
\date{\today}
\title{\fbox{test}}

\maketitle

\end{document}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 18:13
Onderaan deze pagina staan wat links naar templates voor o.a. titelpagina's.

http://zoonek.free.fr/LaTeX/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

@Mithras, dat pagestyle{empty} schijnt geen effect te hebben, moet ik daar misschien een speciale package voor gebruiken ofzo?

@winkelwagen, dat werkt wel, maar mijn titel past niet op 1 regel, hij breekt de zin niet meer af als die box eromheen staat en de titel loopt nu van de pagina af....

Elvis is dood, Mozart is dood, Einstein is dood en ik voel me ook niet zo lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winkelwagen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 20:20
Sorrie, deze lijkt wel te werken.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\documentclass{article}
\begin{document}
\author{naam}
\date{\today}
\title{\fbox{\parbox{\textwidth}{testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest testtest}}}

\maketitle

\end{document}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JedaiNait
  • Niet online

JedaiNait

Uiteraard!

@winkelwagen
Inderdaad, het werkt! Heel erg bedankt. Overigens zit ik nu naar die wikibook van Mithras te kijken en ik denk dat ik daar wat mee ga doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik loop nu tegen een vreemd probleem aan. De volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\subsection{Sectienaam}
Hier staat een stukje tekst

\begin{figure}[!h]
\begin{center}
\label{figuur-afbeelding}
\includegraphics{plaatje.jpg}
\caption{Onderschrift}
\end{center}
\end{figure}
Hier staat een stukje tekst en ik verwijs naar figuur \ref{figuur-afbeelding}.
In mijn geval is het sectie 2.2.3 en figuur 2.12. Wat gebeurt er: \ref{figuur-afbeelding} geeft nummer 2.2.3, en níet 2.12. Wat gaat er mis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Het commando \label moet officieel onder het commando \caption staan. Wellicht dat dat voor het probleem zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Stamgastje schreef op zondag 14 januari 2007 @ 23:58:
Het commando \label moet officieel onder het commando \caption staan. Wellicht dat dat voor het probleem zorgt?
Jep, dat was het. Vreemde eis, maar goed; ik weet het voor de volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

we gaan deze draad maar weer eens schoppen.
ik heb dit probleem eerder gehad, maar weet niet hoe op te lossen.

Ik heb een report met deze code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24

% Title Page
\title{Opzet stageverslag}
\author{Boudewijn X}

\begin{document}
\setcounter{secnumdepth}{684}
\pagenumbering{none}
\maketitle
\pagenumbering{Roman}
\pagestyle{headings}
\tableofcontents

\pagenumbering{arabic}
\setcounter{page}{1} 
\setcounter{section}{1}
\section{Voorwoord}
\section{Inhoudsopgave}

\section{Inleiding}

Mijn eerste section is section0, hoe krijg ik die veranderd naar 1?
heb eea gegoogled maar dat zijn allemaal weergave opties (maximale boomdiepte etc)..

hoe kan ik dit netjes oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zet om te testen eens een % voor die \setcounters, oftewel eens uitcommenten.
Vergeet ook niet voor de zekerheid 2x de boel door latex te halen zodat de .toc file zeker weten opnieuw gemaakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sections moeten ook in een chapter zitten trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TD-er:

ook zonder die extra zooi gaa thet niet goed.
en ja de 2x latexen truc ken ik.
Helpt dus niet.

Cyber: Heb ik geen behoefte aan.
Of is het: s/section/chapter/g && s/subsection/section/g ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat jij sections noemt, zouden inderdaad eigenlijk chapters moeten zijn. Omdat je section niet tot een chapter behoort, gaat de nummering waarschijnlijk fout. Als je chapters gebruikt, of voor de grap eens een chapter ervoor zet, dan zul je zien dat je op wonderbaarlijke wijze ineens bij 1 begint met tellen. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

much better idd.
nu is alleen de pagenumbering rot (hd1 == page3).
kijk ik morgen wel ff naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
CyBeR schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 00:02:
Sections moeten ook in een chapter zitten trouwens.
alleen bij book of raport documentsclass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

jschelhaas schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 02:12:
[...]

alleen bij book of raport documentsclass
Uiteraard, en daar hebben we 't hier over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bhai
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 19:24
Hoe heet het LaTeX standaardfont en kan ik het ergens (gratis) downloaden?

Volgens mij is het CMR10, maar ik kan het niet direct ergens vinden om te downloaden.

Ik wil het in MS Word kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij is het Industrial736BT. (Roman voor normaal en Italic voor cursief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het standaard font van LaTeX heet Computer Modern, downloadlinks staan onderaan de wikipedia pagina. :)

[ Voor 7% gewijzigd door The Bad Seed op 09-02-2007 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit opnieuw met een klein probleem, met een waarschijnlijk vrij logische oplossing.

Ik ben in de reportklasse bezig, en nu staat er voor elk nieuw hoofdstuk, standaard,

Hoofdstuk x
Hoofdstuktitel

Zo bijvoorbeeld:

Hoofdstuk 1
Inleiding

Kan die 'Hoofdstuk x' eenvoudig worden weggelaten (en gewoon zoals bij sections en subsections een nummer voor de titel krijgen), en zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Hier staan een aantal mogelijkheden voor hoofdstukkop layout. Wellicht dat er iets tussen zit naar je wens of anders kan je het aanpassen zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perfect, merci!

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 13:47
Nog een tip voor Crossplatform LaTeX werken:

Ik heb een handige IDE gevonden: Texmaker

Deze is crossplatform, gemaakt met Qt, voor Windows, Linux en Mac OS X, en werkt onder alle platformen even goed. Hij lijkt gebaseerd of geïnspireerd op Kile (KDE latex editor)

Ik vind het vooral handig dat de knopjes Quick Build en andere opties erop zitten, zonder verder teveel opsmuk. Het gedrag van Quick Build etc. zijn ook nog eens aan te passen door handmatig de commando's en paden aan te wijzen. Bovendien kun je het op ieder platform gebruiken en werkt het daarop precies zoals op andere platformen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Mja, op zich is het natuurlijk wel handig om op alle platformen hetzelfde programma voor je neus te hebben, maar het nadeel is dan wel weer dat het altijd het 'net niet' is. Want op Windows haalt dit niet het gemak van WinEdt, en op de Mac nooit het mooie Mac-gevoel van TeXShop en Textmate.

Maar dat is eigenlijk een andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik vind het er vrij lomp uitzien eigenlijk.
dat is wel een nadeel, verder zal ik hem straks eens testen.

mooie link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Misschien een hele stomme vraag, maar waarom maakt LaTeX van dit iets heel anders:
code:
1
> 2300
Want dat wordt: "¿ 2300". Een < wordt trouwens een omgekeerd uitroepteken 8)7

Als het goed is moet LaTeX gewoon > en < ondersteunen als gewone karakters, er is ook geen speciaal commando voor te vinden. Ik gebruik texlive overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

mithras schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 22:38:
Misschien een hele stomme vraag, maar waarom maakt LaTeX van dit iets heel anders:
code:
1
> 2300
Want dat wordt: "¿ 2300". Een < wordt trouwens een omgekeerd uitroepteken 8)7

Als het goed is moet LaTeX gewoon > en < ondersteunen als gewone karakters, er is ook geen speciaal commando voor te vinden. Ik gebruik texlive overigens :)
< en > zijn wel degelijk speciaal. D'r zijn twee opties:

code:
1
2
$ < > $
$ \rangle \langle $

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
$\lange$ en $\range$ lijken trouwens meer op haakjes van een verwachtingswaarde of bracket-notatie dan op een kleiner- of groter-dan teken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg nu 97 warnings die grotendeels te maken hebben met het gebruik van de hyperref package. Namelijk:

Package hyperref Warning: Token not allowed in a PDFDocEncoded string, removing .... on input line ...

In de not too short introduction to latex vind ik dat je met behulp van de \texorpdfstring het probleem kan omzeilen maar zelfs met dit krijg ik die warnings. Het is bij sections&subsections en niet bij chapters.

Iemand dit eerder gehad en wel kunnen oplossen?

Nog een vraag:
Hoe kan ik in de inhoudsopgave de secties uit opschuiven tov de chapters? Dus dat de secties iets verder naar rechts gepositioneerd staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:15:
Package hyperref Warning: Token not allowed in a PDFDocEncoded string, removing .... on input line ...

In de not too short introduction to latex vind ik dat je met behulp van de \texorpdfstring het probleem kan omzeilen maar zelfs met dit krijg ik die warnings. Het is bij sections&subsections en niet bij chapters.
Kun je zo kort mogelijke voorbeeld code posten waarbij dit gebeurt?
Hoe kan ik in de inhoudsopgave de secties uit opschuiven tov de chapters? Dus dat de secties iets verder naar rechts gepositioneerd staan.
Dit zou ik eerlijk gezegd niet weten, maar het eerste wat bij mij opkomt is dat je niet aan de layout zou moeten willen sleutelen. Als je ermee kan leven zoals het nu is, dan zou ik het zo laten. Het handige van een standaard is dat het er overal hetzelfde uit ziet :).
MahRain schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 10:08:
Ik heb een handige IDE gevonden: Texmaker

Deze is crossplatform, gemaakt met Qt, voor Windows, Linux en Mac OS X, en werkt onder alle platformen even goed. Hij lijkt gebaseerd of geïnspireerd op Kile (KDE latex editor)
De layout ziet er op de screenshots zowaar gebruiksvriendelijk uit! :Y) Ik kan zo snel maar één standaard designfout vinden. Dat is wel wat anders bij mijn favoriete editor, die moet ik eerst compleet ombouwen voordat deze lekker te gebruiken is.

[ Voor 25% gewijzigd door dr snuggles op 21-03-2007 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dr snuggles schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 21:58:
[...]

Kun je zo kort mogelijke voorbeeld code posten waarbij dit gebeurt?
Bijvoorbeeld bij deze nieuwe subsectie maar eigenlijk bij alle:
\subsection{main}

Er verschijnen 5 warnings bij een zo'n regel met de verschillen:

removing '\<def>-command' on input line x
removing '\f@family' on input line x
removing '\font@name' on input line x
removing '\OT1/cmr/bx/n/10' on input line x

Trouwens bij \documentclass{rapport1}

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 08:26:
[...]

Bijvoorbeeld bij deze nieuwe subsectie maar eigenlijk bij alle:
\subsection{main}

Er verschijnen 5 warnings bij een zo'n regel met de verschillen:

removing '\f@family' on input line x
removing '\font@name' on input line x
removing '\OT1/cmr/bx/n/10' on input line x

Trouwens bij \documentclass{rapport1}
Probeer dan eens gewoon een report document class en dan met babel je language op dutch zetten. Je krijgt (ongeveer) hetzelfde resultaat als het goed is, maar er zijn vaker problemen met die Nederlandstalige document classes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mithras schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 09:35:
[...]
Probeer dan eens gewoon een report document class en dan met babel je language op dutch zetten. Je krijgt (ongeveer) hetzelfde resultaat als het goed is, maar er zijn vaker problemen met die Nederlandstalige document classes :)
Dat werkt inderdaad, dank u :)
Weet iemand misschien ook waarom mijn tabellen allemaal gaan wisselen van (sub)sections?
Ook met positie 'here' lijken ze toch te willen verplaatsen naar andere secties. Het betref een hoofdstuk met een tabel per sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Wat heb je precies? Mijn tabellen zien er altijd als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\begin{table}[!ht]
\begin{center}        %Optioneel
\begin{tabular}{|l|}
\hline
Tabel\\
\hline
\end{tabular}
\end{center}          %Optioneel
\end{table}
En dan werkt het gewoon wel goed. Misschien de ! vergeten voor de h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\begin{table}[!ht]
\begin{tabular}{|ll|} \hline
\textbf{Functie prototype}: & void showResults(short index); \\ \hline
\textbf{Omschrijving} & Deze functie laat de resultaten zien op het display.\\ \hline 
\textbf{Pre:} & index > 0 \\ \hline
\textbf{Post:} & Als 'logCount' groter is dan 0. \newline Resultaten op plaats 'index'
van 'logCount' worden weergegeven op het display. \newline Anders plaats op display dat
er geen resultaten zijn. \\ \hline
\end{tabular}
\end{table}

Zo zien ze er allemaal ongeveer uit en dan per sectie een tabel.

Met \newpage heb ik opgelost.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ff een vraagje aan de TeXguru's hier met betrekking tot de hyperref package.

Als ik op de link klik dan zou ik graag het hele figuur + ondertitel willen zien. Wat gebeurt is dat ik alleen de ondertitel zie en vervolgens omhoog moet scrollen om het figuur in beeld te krijgen. Dit probleem heb ik opgelost door de package hycap te gebruiken (hulde aan de maker). Echter, deze package werkt alleen voor figuren en tabellen, niet voor vergelijkingen:

Als ik een vergelijking heb met een standaardhoogte is er geen probleem, echter als ik een vergelijking heb met breuken (met \dfrac of machten ^n) dan wordt een gedeelte van de bovenkant afgehakt waardoor je een klein beetje omhoog moet scrollen om m volledig te zien.

Iemand een idee? Een soort hycap voor equations? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Tsja lijkt me een vervelend probleem. Als je namelijk vooruit linkt, zal je naar beneden moeten scrollen en als je terug linkt mogelijk naar boven.
Wat je mischien zou kunnen proberen is om de boel in een tabelletje te zetten en in de 2e kolom 1 spatie als tekst gebruiken om het label te plaatsen en kijken hoe 'ie dat gaat doen. Nadeel is wel dat je figuur/formule mogelijk iets in elkaar gedrukt gaat worden, of mogelijk iets inspringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan zou ik om elke vergelijking een tabel moeten maken wat redelijk omslachtig wordt. Alles wordt dan floating en bovendien moet ik de counter van de equations en de counter van de 'echte' tabellen uit elkaar moeten houden waardoor het wel erg gecompliceerd wordt allemaal.

Is er geen functie waarbij je de size van je vergelijking kan krijgen, waardoor je precies weet met hoeveel je omhoog moet om de hele vergelijking te krijgen? Dan kan ik de hyperref package een beetje aanpassen (als dat lukt 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Ben nu ook bezig met een cursus en op de een of andere wazige manier krijg ik geen titlepage bij report documentclass:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
\documentclass[a4paper,11pt]{report}
\usepackage{doc}
\title{TITEL}
\author{EEN AAP}
\begin{document}
\maketitle
\tableofcontents

rest tekst
\end{document}

Wat doe ik in godesnaam fout? Ik heb title en author goed ingevuld en ook tussen \usepackage en \begin{document} in de preamble gezet. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Het gaat fout door je doc pakketje. Ik ken het ding niet, en als je het weglaat gaat het wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
mithras schreef op vrijdag 20 april 2007 @ 16:57:
Het gaat fout door je doc pakketje. Ik ken het ding niet, en als je het weglaat gaat het wel goed :)
Omg ja dat klopt... 8)7 Dat doc pakketje zorgt ervoor dat je met % comments kan plaatsen in je tekst. Wat best handig is als je volop aan het veranderen bent en je later nog iets moet doen op een andere plaats.

Lijkt me een bugje dus :P D'oh! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Dat procent teken heeft niets te maken met een of ander doc pakketje hoor, dat is gewoon een LaTeX feature. Met % kan je gewoon comments plaatsen, gooi dat pakketje maar weg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hereweare67893
  • Niet online
Enig idee waarom ik een document iets van 22 pagina's heb, en hij bij pag. 4 stopt? :? /end{document} staat gewoon helemaal onderaan...
Hmm. Blijkbaar vond hij http-adressen niet echt tof :X

[ Voor 17% gewijzigd door hereweare67893 op 30-04-2007 18:24 . Reden: Spelfout ]

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste