[Alg.] LaTeX2e

Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste
Acties:
  • 17.896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
de meeste linux-distributies hebben het programma convert, net zoals latex.
met "convert plaatje.bmp plaatje.png" kun je het omzetten, voor gebruik in pdflatex.
code:
1
2
\usepackage{graphics} 
\def\picture#1{\scalebox{.5}{\includegraphics{plaatjes/#1}}}

Bovenstaande maakt een nieuw commando "\picture{}" welke het plaatje tussen {} plaatst.
Hij zoekt ze in de dir "plaatjes"
Die scalebox geeft bij mij een vrij goede afmeting voor de meeste screenshots die ik heb, maar dat kan voor iemand anders natuurlijk anders zijn.

Om in een keer alle .bmp-files om te zetten naar .png kun je het volgende scriptje gebruiken:
code:
1
2
3
4
#!/bin/csh
foreach fn ( *.bmp )
convert $fn ${fn:r}.png
end

Een png file is ook lossless, maar een stuk kleiner dan .bmp

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Da's natuurlijk niet helemaal jofel, nou heb je een shortcut waar je niets mee kan. Zelf gebruik ik altijd zoiets:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
%figuur-dinges
\newcommand{\eps}[3]{\begin{figure}
                        \begin{center}
                        \includegraphics[width=0.7\textwidth,angle=-90]{#1}
                        \label{fig:#2}
                        \caption{#3}
                        \end{center}
                        \end{figure}
                }

de -90 zit er hardcoded in omdat ik veel gnuplot gebruik, maar je kunt natuurlijk ook overgaan op 4 opties :)

Nog meer luie commando's (maar luiheid is goed, lees een willekeurig boek over Perl ;))

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
% commando om formules makkelijk te maken. eerste argument de formule, tweede is het label.
\newcommand{\formule}[2]{\begin{equation}
                                \label{#2}\end{equation}
                        }
% zorg dat bij het nummer van de formule ook het hoofdstuknummer staat. artikel is een alias voor section
\numberwithin{equation}{artikel}

% figuur-referenties voor de luie donder
\newcommand{\fig}[1]{figuur \ref{fig:#1}}

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
kort vraagje waar ik heel graag antwoord op zou hebben:

Ik heb hier een hele grote wiskundige vergelijking en als ik die tussen commandos (\begin{displaymath} ... \end{displaymath}) zet wordt hij niet afgebroken. Dat is wel de bedoeling, hoe kan ik er voor zorgen dat hij wel afgebroken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
juanita schreef op donderdag 24 februari 2005 @ 13:05:
kort vraagje waar ik heel graag antwoord op zou hebben:

Ik heb hier een hele grote wiskundige vergelijking en als ik die tussen commandos (\begin{displaymath} ... \end{displaymath}) zet wordt hij niet afgebroken. Dat is wel de bedoeling, hoe kan ik er voor zorgen dat hij wel afgebroken wordt.
Als je meerdere regels wilt raad ik je aan het eqnarray-environment te gebruiken en \nonumber achter elke regel te tikken die geen nummer moet krijgen (in dit geval dus allemaal, want displaymath geeft geen nummers). Uitlijnen kan met & en nog een &. Voorbeeldje:

code:
1
2
3
4
\begin{eqnarray}
\left[ -\frac{\hbar^2}{2m}\nabla^2 + V(\mathbf{r})\right] \psi(\mathbf{r}) = E \psi(\mathbf{r})\nonumber\\
-i\hbar \frac{\partial}{\partial t}\psi^{*} (\mathbf{r},t) = \left[ -\frac{\hbar^2}{2m}\nabla^2 + V(\mathbf{r},t)\right] \psi(\mathbf{r},t)\nonumber
\end{eqnarray}

Levert keurig:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/54566/full.gif
Al moet er in de tweede ook psi* staan wil de vergelijking uberhaupt waar zijn, maar ik heb even geen tijd om het te verbeteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie niet echt zo snel hoe ik een bronvermelding het best kan weergeven.
Ik wil net zo'n bronvermelding als in de handleiding van Piet van Oostrum.

Ik heb op google proberen te zoeken naar LaTeX + Bronvermelding, maar kreeg hele andere resultaten.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Ofwel met Bibtex, ofwel zo:
code:
1
2
3
4
5
\begin{thebibliography}{99}
\bibitem{code} Janssen, J.; \emph{Titel}; Amsterdam 2005
\bibitem{code2} ...
...
\end{thebibliography}

enzovoorts.

Dit staat ook gewoon uitgelegd in de lshort.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door The Evil Brain op 19-03-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Evil Brain schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 15:11:
Ofwel met Bibtex, ofwel zo:
code:
1
2
3
4
5
\begin{thebibliography}{99}
\bibitem{code} Janssen, J.; \emph{Titel}; Amsterdam 2005
\bibitem{code2} ...
...
\end{thebibliography}

enzovoorts.

Dit staat ook gewoon uitgelegd in de lshort.pdf
at kan idd zo, maar ik wil dat erbovenaan neit het woord referenties komt te staan, maar bronvermelding. Kan dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Even de gebruikte documentclass aanpassen, da's echt een simpele verandering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

G33rt schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 18:37:
Even de gebruikte documentclass aanpassen, da's echt een simpele verandering :)
Ik ben pas 5 uur bezig met het programma. Kun je me vertellen wélke verandering dat is.

Als ik het goed begrijp moet ik het woord article in \documentclass[a4paper]{article} vervangen door iets anders, maar wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom er weer niet met iets uit.

Ik heb het volgende ingevoerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Hieronder staan een aantal tussenantwoorden bij de berekeningen:
\begin{eqnarray}
2\times\frac{2\times2}{1\times3} & = & 2,666 667 \ldots \\
2\times\frac{2\times2}{1\times3}\times\frac{4\times4}{3\times5} & =
& 2,844 444 \ldots \\
2\times\frac{2\times2}{1\times3}\times\frac{4\times4}{3\times5}\times\frac{6\times6}
{5\times7} & = & 2,925 714 \ldots \\
2\times\frac{2\times2}{1\times3}\times\frac{4\times4}{3\times5}\times\frac{6\times6}
{5\times7}\times\frac{8\times8}{7\times9} & = & 2,972 154 \ldots \\
{5\times7}\times\frac{8\times8}{7\times9}\times\frac{10\times10}{9\times11}
& = & 3,002 176 \ldots
\end{eqnarray}

Zoals je kunt zien heb ik eqnarray gebruikt, zodat alles netjes is uitgelijnd, maar er komen automatisch ook getallen achter de formules, die aangeven hoeveelste formule het is:

Afbeeldingslocatie: http://img120.exs.cx/img120/2522/10xl.png

Ik wil die getallen aan het eind van elke regel weg hebben, maar weet niet hoe dat moet.

edit:
gevonden, het is gewoon eqnerray* :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2005 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
\nonumber voor het afbreken van elke vergelijking plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kan ik afbeeldingen (JPEG) op de onderstaande manier invoegen?

De afbeelding en tekst moeten precies zo uitgelijnd worden.

Afbeeldingslocatie: http://img96.exs.cx/img96/1021/15st.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Verwijderd schreef op zaterdag 19 maart 2005 @ 20:10:
[...]

Ik ben pas 5 uur bezig met het programma. Kun je me vertellen wélke verandering dat is.

Als ik het goed begrijp moet ik het woord article in \documentclass[a4paper]{article} vervangen door iets anders, maar wat?
Nee, je moet article.cls openen in een teksteditor en gewoon gaan kijken waar de referenties behandeld worden en zo wat prutsen tot het eruit gaat :)
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 07:22:

[afbeelding]
Op de zin precies kun je denk ik vergeten, LaTeX zet namelijk de plaatjes neer waar ze in principe het beste eruit zien. [google=latex text flowing around images] leverde me wel:
floatfig.sty
LATEX2e package for floating figures with text flowing around
Kun je daar misschien niets mee? Probeer dat package eens :)

[ Voor 43% gewijzigd door G33rt op 23-03-2005 08:35 . Reden: nieuw stuk reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zelf kende dat package floatfig (nu opgevolgd door floatflt) en heb voor dat soort constructies van text om een plaatje heen altijd lopen klooien met minipages.
Dan maak je dus 2 minipages naast elkaar, links met het plaatje, rechts met de text. Het nadeel van minipages is dat de layout heel erg overhoop gaat wanneer je ergens iets moet aanpassen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Waarom maak je dan een minipage? In de handleiding die jij geeft staat een floatingfigure environment uitgelegd, volgens mij is dat precies wat er gevraagd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
G33rt schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 18:46:
Waarom maak je dan een minipage? In de handleiding die jij geeft staat een floatingfigure environment uitgelegd, volgens mij is dat precies wat er gevraagd wordt :)
Precies en die handleiding kende ik ook pas 5 minuten voordat ik dat postte.
Mijn opmerking over minipage sloeg dus meer op de mogelijkheid dat het met die floatfig niet zou kunnen gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alarmnummer schreef op dinsdag 27 april 2004 @ 15:38:
Hoe kan ik trouwens de afstanden tussen de items in enumeraties ed verkleinen? Op dit moment zit er erg veel ruimte tussen en wil ik graag verwijderen.
Weet iemand dit? Ik zit er al een tijdje op te zoeken, maar ik kom er niet uit :(. Ik ben dan ook nog niet helemaal thuis in latex (ben pas een paar dagen bezig), maar het begint al een beetje te lukken :)

edit

Hier vind je een voorbeeldje: http://www.clueless.be/Pics/enumerate.jpg. De ruimte tussen 1 en 2 vind ik op zich wel oké, maar de ruimte tussen a en b en tussen 2 en a vind ik wat kleiner mogen. Het probleem is dus een enumerate binnen een enumerate.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Oké, weeral een lettertypevraagje; bestaat er een makkelijke manier om in een document het standaardlettertype te veranderen. Dus normaal staat hij (zoals uit mijn vorige vraag) in Computer Modern (Roman-variant), maar als ik hem nu bijvoorbeeld alles in de Computer Modern Sans-Serif wil laten zetten (dus tekst, titels, formules, ...)?
Het is me eens gelukt met wat commando's te overschrijven na heel wat zoekwerk, maar om dan ook formules zo te krijgen moest ik veel extra commando's overschrijven en dan klopte het nog niet allemaal. Waarschijnlijk moet daarvoor toch een simpeler commando zijn of moet ik daarvoor de styles bewerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat een stuk tekst altijd op een aparte pagina weergegeven wordt? Ik wil wat code tonen, op een aparte pagina.

Natuurlijk kan ik er een \pagebreak rond gooien, maar dan kan het zijn dat ik in het middden van mijn pagina afkap. Ik wil dus dat een stuk tekst altijd apart komt, en dat de andere tekst uit het document gewoon verder loopt, zodat ik dus geen 'opeingen' in mijn tekst krijg. Een soort bijlage, maar dan midden in de tekst zelf, zeg maar.

thanks

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2005 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:09

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Als je die code in een picture gooit zal LaTeX het zelf zo voordelig mogelijk indelen. Als dat is wat je zoekt ben je dus snel klaar. Maar hoe je ervoor kan zorgen dat die picture dat standaard op een nieuwe pagina begint zou ik niet weten. Kijk anders ook even op de mailinglijst van de ntg.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NetForce1 schreef op donderdag 14 april 2005 @ 19:12:
Als je die code in een picture gooit zal LaTeX het zelf zo voordelig mogelijk indelen. Als dat is wat je zoekt ben je dus snel klaar. Maar hoe je ervoor kan zorgen dat die picture dat standaard op een nieuwe pagina begint zou ik niet weten. Kijk anders ook even op de mailinglijst van de ntg.
De code zelf is ook gewoon latex-tekst, kan je dat in een picture embedden en laten interpreteren? Ik zal de mailinglist eens raadplegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NetForce1
  • Laatst online: 21:09

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Een picture is in LaTeX in een environment waar je dus ook gewoon tekst in kunt zetten.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ILUsion schreef op maandag 04 april 2005 @ 11:07:
Oké, weeral een lettertypevraagje; bestaat er een makkelijke manier om in een document het standaardlettertype te veranderen. Dus normaal staat hij (zoals uit mijn vorige vraag) in Computer Modern (Roman-variant), maar als ik hem nu bijvoorbeeld alles in de Computer Modern Sans-Serif wil laten zetten (dus tekst, titels, formules, ...)?
Het is me eens gelukt met wat commando's te overschrijven na heel wat zoekwerk, maar om dan ook formules zo te krijgen moest ik veel extra commando's overschrijven en dan klopte het nog niet allemaal. Waarschijnlijk moet daarvoor toch een simpeler commando zijn of moet ik daarvoor de styles bewerken?
Bedoel je dingen als \textsl{} ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Laatst online: 23-01 08:12
TD-er schreef op donderdag 14 april 2005 @ 22:54:
[...]

Bedoel je dingen als \textsl{} ?
Inderdaad, zoiets bedoel ik. Wat mijn bedoeling dus is, is dat LaTeX 'automatisch' alles(titels, tekst, formules, ...) in bijvoorbeeld Computer Modern Sans Serif zet tenzij ik opgeef dat hij iets anders moet gebruiken met \textrm{} bijvoorbeeld. (nog net iets anders dan \textsl{}, want dat is eerder een opmaak dan een lettertype).

Het moet op een of andere manier wel mogelijk zijn, want ergens staat wel vast dat Computer Modern Roman voor alles gebruikt, dit heb ik ooit kunnen overschrijven maar dat gaf niet alles en ik vond het zeer onhandig omdat ik dan eigenlijk gewoon het commando \textrm en \textsf omgewisseld had, wat tot gevolg had dat mijn documenten opnieuw geschreven moesten worden voor die wijziging. Het doel is dat ik gewoon in de pre-amble kan zeggen dat hij niet Computer Modern Roman moet gebruiken als standaard maar Computer Modern Sans Serif zonder dat ik daarvoor het document zelf helemaal moet nakijken zodat alles klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Na het aanpassen van een lettertype zul je altijd je document moeten doorlopen, want het kan maar zo zijn dat je hele lelijke pagina-overgangen krijgt, tabellen of figuren die ineens op een andere pagina staan en foute woord-afbrekingen krijgt.
Dat soort dingen zijn gewoon niet te voorkomen, tenzij je een font vind wat exact dezelfde afmetingen heeft per letter.

Ik zal eens in de latex-documentatie duiken hoe dat het mooiste te doen is.
Mijn eerste ingeving is uitzoeken hoe het standaard-font intern in LaTeX heet en dat met een \renew achtig iets aanpassen, voordat je \begin{document} gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2005 @ 07:22:

[afbeelding]
wrapfigure package, misschien heet het wrapfig

[ Voor 5% gewijzigd door j-w op 14-04-2005 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu een paar uurtjes bezig met MikTeX en het gaat allemaal best lekker. Er is echter een ding waar ik niet uitkom en ook nergens een oplossing voor kan vinden. Om het een beetje onder de knie te krijgen was ik bezig een oude offerte om te zetten in LaTeX, maar dat lukt niet helemaal.

Bovenaan mijn offerte staat het volgende:

Mijn naam_______________________________________________Klant:__________Klantnaam
Mijn adres_______________________________________________Offertenummer:__xx546
etc.

Dit uiteraard zonder de underscores, maar anders kan ik het niet duidelijk maken.. ;) Dit zodat mijn gegevens uiterst links staan en die van de klant uiterst rechts.Ik heb geprobeerd met tabbing te werken maar dat ging niet helemaal goed. Het enige wat ik nog kan bedenk is met tabular te gaan werken, maar vraag me af of er geen andere manier is...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2005 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op woensdag 20 april 2005 @ 22:12:
Ben nu een paar uurtjes bezig met MikTeX en het gaat allemaal best lekker. Er is echter een ding waar ik niet uitkom en ook nergens een oplossing voor kan vinden. Om het een beetje onder de knie te krijgen was ik bezig een oude offerte om te zetten in LaTeX, maar dat lukt niet helemaal.

Bovenaan mijn offerte staat het volgende:

Mijn naam______________________Klant:__________Klantnaam
Mijn adres______________________Offertenummer:__xx546
etc.

Dit uiteraard zonder de underscores, maar anders kan ik het niet duidelijk maken.. ;) Ik heb geprobeerd met tabbing te werken maar dat ging niet helemaal goed. Het enige wat ik nog kan bedenk is met tabular te gaan werken, maar vraag me af of er geen andere manier is...
Ik zou het gewoon met tabular doen. Je kunt wel met andere manieren een jump maken naar zoveel afstand verder, maar dat is erg lastig en niet echt onderhoudbare code, zeker niet wanneer je flexibele invoer hebt, zoals naam, klantnr etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, bedankt voor de snelle reactie. Is er ook een manier om de tabular op te rekken. Zodat mijn gegevens uiterst links staand en die van de klant uiterst rechts, want volgens mij pakt tabular de minimale breedte die hij nodig heeft. Ik heb al ondekt dat dit met p{8cm} kan.

Het volgende waar ik tegen aan ben gelopen is dat die tabuler meer naar rechts staat dan de overige tekst, hoe laat ik de tabel in z'n geheel uiterst links uitlijnen zodat er geen verschil is tussen de tabel en de overige text? Heb het al met flushleft geprobeerd, maar dat trok MikTeX niet. Na met een wakker hoofd nog een keer gekeken te hebben zie ik nu dat de tabel gewoon netjes tegen de kantlijn aan staat, maar er (natuurlijk...) ruimte is tussen de rand van de tabular en de inhoud. Door de gehele tabular te omlijnen ziet het er een stuk beter uit :)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2005 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoi,

Ik wil graag voor een vak op school wiskundige vectoren tekenen (2 grote haken met daarin getallen boven elkaar). Het vector commando bestaat in latex ja, maar dat is juist de lijn die ik wiskundig af wil beelden (ik wil de 'formule' achter de lijn doen).

Ik heb een dirty fix gemaakt met:

code:
1
\begin{LARGE}$\lbrace{}\frac{x}{\frac{y}{z}}\rbrace{}$\end{LARGE}

Maar echt sexy is dit niet (streepjes ertussen hoort niet). Heeft iemand enig idee hoe ik dit op een nette manier kan doen ? Want grafisch is het niet mooi, en code-technisch evenmin (ik kan idd er een macro van maken ja).

heb hiet in de startpost de tabellen bekeken, maar zie daar geen vector in. Ook google levert louter het pijl-commando op wat ik dus niet wil.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
hier even kijken
Rechter kolom, op de eerste pagina, "Elementary Math Control Sequences"

en over die tabular links laten beginnen
\noindent
\begin{tabular}{....}
....

Mogelijk dat niet alle environments dit leuk vinden, maar probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

lijkt erop, maar dat is het dus niet.

Ik zoek dit idee
code:
1
2
3
4
5
/-----           ------\
|          A             |
|          B             |
|          C             | 
\-----            -----/

Sorry voor mijn geweldige ascii art skills (daar heb ik normaal gesproken latex voor ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
en werkt {a \choose b \choose c} dan niet? (heb hier even geen Latex bij de hand)
Mijn eerste alternatief zou zijn zoeken naar \array op iets dergelijks.

edit:
en \pmatrix ? (2e pagina van die PDF rechtsonder)

[ Voor 17% gewijzigd door TD-er op 28-04-2005 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ah die is inderdaad heel erg goed.
Voor de \LaTeXe gebruikers (latex2 dus):
code:
1
$\begin{pmatrix}x\\y\\z\end{pmatrix}$

Werkt verder prachtig , dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

BoudewijnLinux schreef op donderdag 28 april 2005 @ 19:36:
ah die is inderdaad heel erg goed.
Voor de \LaTeXe gebruikers (latex2 dus):
code:
1
$\begin{pmatrix}x\\y\\z\end{pmatrix}$

Werkt verder prachtig , dank je :)
Damn, net te laat :P. Toch post ik mijn oplossing ook maar, omdat ik 'm mooier vind :Y)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\begin{displaymath}
\left\lbrack
    \begin{array}{c}
    a\\
    b\\
    c
    \end{array}
\right\rbrack
\end{displaymath}

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://elektron.its.tudelft.nl/~mcbor41/GoT/latex_vector.jpg

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor zover ik weet is dat een matrix en geen vector (wiskundig is dat iets anders...). Ziet er echter wel strak uit ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

BoudewijnLinux schreef op donderdag 28 april 2005 @ 22:35:
Voor zover ik weet is dat een matrix en geen vector (wiskundig is dat iets anders...). Ziet er echter wel strak uit ja :)
Een vector en een matrix verschillen niet zo gek veel van elkaar. Een vector is eigenlijk een 1-koloms matrix:
A matrix with only one column is called a column vector, or simply a vector.
Uit: Linear Algebra and its Applications, Third Edition, David C. Lay, Hoofdstuk 1.3, pagina 28.

Overigens worden alle vectoren in dat boek op die manier weergegeven.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 18:13
Verander \left\lbreak en \right\rbreak, in respectievelijk \left( en \right) om ronde haken te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 14 april 2005 @ 18:25:
Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat een stuk tekst altijd op een aparte pagina weergegeven wordt? Ik wil wat code tonen, op een aparte pagina.

Natuurlijk kan ik er een \pagebreak rond gooien, maar dan kan het zijn dat ik in het middden van mijn pagina afkap. Ik wil dus dat een stuk tekst altijd apart komt, en dat de andere tekst uit het document gewoon verder loopt, zodat ik dus geen 'opeingen' in mijn tekst krijg. Een soort bijlage, maar dan midden in de tekst zelf, zeg maar.

thanks
Niemand die dit weet? Ik heb geprobeerd het in een picture environment te gooien, dit werkt, maar in het slechtste geval wordt er nog tekst boven en/of onder de picture geplaatst. Dat wil ik dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 01:15:
[...]
Niemand die dit weet? Ik heb geprobeerd het in een picture environment te gooien, dit werkt, maar in het slechtste geval wordt er nog tekst boven en/of onder de picture geplaatst. Dat wil ik dus niet.
Ik denk dat op deze pagina precies staat wat je nodig hebt. In jouw geval zou je een custom float aanmaken, met als placement 'p'. Hierdoor wordt deze als het goed op een eigen pagina gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daedalus schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 01:34:
[...]

Ik denk dat op deze pagina precies staat wat je nodig hebt. In jouw geval zou je een custom float aanmaken, met als placement 'p'. Hierdoor wordt deze als het goed op een eigen pagina gezet.
Bedankt! Ik zal dit eens uitproberen, en je laten weten of het gelukt is. Ik denk wel dat dit het wel eens kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het even uitgetest, en het werkt perfect in combinatie met een lstlisting (ik wil dus wat code op aparte pagina's weergeven). Ik heb nu wat problemen wanneer ik mijn float rond een algorithm-commando gooi, hij zegt steeds not in outer par mode. Weet iemand wat hier mis is? Ik heb al wat zitten google'n, maar ik heb nog niets nuttig gevonden.

TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
\documentclass[12pt, titlepage, a4paper]{report}
\usepackage{float}
\floatstyle{plain}
\newfloat{mijnfloat}{p}{}
\usepackage[ruled,vlined,linesnumbered]{algorithm2e}

\begin{document}
    \begin{mijnfloat}

\begin{algorithm}
    \caption{EenAlgoritme1} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
    \label{eenalgoritme1} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
    \Begin{ % <-- hij zegt hier not in outer par mode
        Hier komt een algoritme
    }
    \end{algorithm}
    \begin{algorithm}
    \caption{EenAlgoritme2} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
    \label{eenalgoritme2} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
        Hier komt een ander algoritme, op dezelfde pagina
    }
    \end{algorithm}

\end{mijnfloat}
\end{document}

In ieder geval bedankt voor de tip Daedalus, het heeft mij al zeker geholpen!

(sorry voor de dubbelpost)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 11:38:
Ik heb het even uitgetest, en het werkt perfect in combinatie met een lstlisting (ik wil dus wat code op aparte pagina's weergeven). Ik heb nu wat problemen wanneer ik mijn float rond een algorithm-commando gooi, hij zegt steeds not in outer par mode. Weet iemand wat hier mis is? Ik heb al wat zitten google'n, maar ik heb nog niets nuttig gevonden.
Dit werkt wel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
\documentclass[12pt, titlepage, a4paper]{report}
\usepackage{float}
\floatstyle{plain}
\newfloat{mijnfloat}{p}{}
\usepackage[ruled,vlined,linesnumbered]{algorithm2e}

\begin{document}
    \begin{mijnfloat}

\begin{algorithm}[H]
    \caption{EenAlgoritme1} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
    \label{eenalgoritme1} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
        Hier komt een algoritme
    }
    \end{algorithm}
    \begin{algorithm}[H]
    \caption{EenAlgoritme2} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
    \label{eenalgoritme2} % <-- hij zegt hier not in outer par mode
        Hier komt een ander algoritme, op dezelfde pagina
    }
    \end{algorithm}

\end{mijnfloat}
\end{document}
Zoek de verschillen :P. Overigens heeft de 'algorithm' net als 'figure' placement argumenten, waaronder 'p'. Als het goed is moet je daarmee hetzelfde effect krijgen, nl. dat je floats bij elkaar op een eigen pagina komen. Zie ook de handleiding van algorithm2e.
In ieder geval bedankt voor de tip Daedalus, het heeft mij al zeker geholpen!
Graag gedaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)
Overigens heeft de 'algorithm' net als 'figure' placement argumenten, waaronder 'p'. Als het goed is moet je daarmee hetzelfde effect krijgen, nl. dat je floats bij elkaar op een eigen pagina komen. Zie ook de handleiding van algorithm2e.
Inderdaad, dat had ik ook al geprobeerd, maar toen had ik wat problemen om meerdere algorithms op eenzelfde pagina te krijgen; ik kon er niet achter komen hoe ik eenzelfde figure placement op meerdere algorithms kon toepassen.

Het werkt perfect nu. Weer wat bijgeleerd :) thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
En een kleine toevoeging aan de linkjes in de topicstart :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cocico
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 16:27
Misschien een domme vraag, maar heeft het werken met LaTeX zin, als je geen wiskundige formules gebruikt? Ik ben op zich al tevreden met Word, maar voor mijn eindwerk had ik graag een mooie lay-out gehad. Dat kan imo met Word wel, maar ik hoor zoveel lovends over LaTeX...

Concreet: kan er iemand een PDF-je posten met een in Word opgemaakt document, en een in LaTeX opgemaakt, kwestie dat ik de mogelijkheden en het verschil kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
cocico schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 17:59:
Misschien een domme vraag, maar heeft het werken met LaTeX zin, als je geen wiskundige formules gebruikt? Ik ben op zich al tevreden met Word, maar voor mijn eindwerk had ik graag een mooie lay-out gehad. Dat kan imo met Word wel, maar ik hoor zoveel lovends over LaTeX...

Concreet: kan er iemand een PDF-je posten met een in Word opgemaakt document, en een in LaTeX opgemaakt, kwestie dat ik de mogelijkheden en het verschil kan zien?
Het is niet alleen een kwestie van opmaak, want in feite kan dat met Word ook wel.
Het grote voordeel met LaTeX is dat je bij met name de grotere documenten ook gewoon probleemloos kunt werken.
Bij pagina 30 zal LaTeX zich hetzelfde gedragen als bij pagina 300 en dat krijg je met Word gewoon niet voor elkaar.
Bij Word is het werken met grote documenten echt een ramp. Opslaan, afsluiten en weer openen is het recept om plaatjes op een andere pagina te krijgen, footnotes ergens midden op de pagina en tabellen die compleet anders eruit zien en dan heb ik het nog niet eens over de acties die Word zelf gaat ondernemen.

Bij LaTeX is het invoeren van formules echt 10x sneller te doen, maar ook tabellen en plaatjes zijn prima te doen.
Het uitbreiden van een tabel in LaTeX is iets meer werk dan in Word, maar je weet wel zeker dat het er altijd hetzelfde uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Dat zijn inderdaad de voordelen van LaTeX t.o.v. Word. Nadeel is echter dat áls je de layout wilt aanpassen, dit een hels karwei is, zeker als je beginner bent. Ik heb mijn profielwerkstuk ook in LaTeX gemaakt (eerste product met het programma), voornamelijk vanwege de formuleondersteuning. Maar ik ben er dus wel achter gekomen dat als ik bijvoorbeeld het lettertype wilde veranderen of de tekst iets minder wilde laten inspringen, ik allemaal 'enge' stylesheet-achtige bestanden in moest duiken. In Word gaat dat natuurlijk veel en veel makkelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Ik gebruik op twee plaatsen WinEdt. Bij de ene locatie wordt de .dvi-file niet automatisch geopend door de Yap-viewer wanneer ik de boel compileer. Hetzelfde geldt voor het geval ik de .dvi-file naar .ps-formaat converteer. Het moet uit te zetten zijn, maar ik kan de optie niet vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REDFISH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

REDFISH

beetje vreemd en niet lekker

Hey mensen,

weet iemand hoe je de pagina teller bij een custom titlepage met \begin{titlepage} \end{titlepage| kunt laten zien? Ik krijg dit niet voor elkaar! Heb me helemaal rot gezocht al het afgelopen uur op google. Heb wel al de teller op de pagina erna op 2 gezet ipv 1, maar krijg hem gewoon niet te zien op de 1e pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
REDFISH schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 18:18:
Hey mensen,

weet iemand hoe je de pagina teller bij een custom titlepage met \begin{titlepage} \end{titlepage| kunt laten zien? Ik krijg dit niet voor elkaar! Heb me helemaal rot gezocht al het afgelopen uur op google. Heb wel al de teller op de pagina erna op 2 gezet ipv 1, maar krijg hem gewoon niet te zien op de 1e pagina.
Volgens mij was dat in bepaalde document-types (report, article etc) wel mogelijk, maar dat is toch hardstikke lelijk om een paginanummer op het voorblad te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy-B
  • Laatst online: 01-08 19:42
Ik ben nu bezig om een chemieopdracht uit te werken in LaTeX... Nou struikel ik op het volgende. Ik zou graag deze layout willen gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/fambrink/Jordy/latex.jpg

Hoe krijg ik zo'n aantal vergelijkingen (je zou het kunnen zien als drie dubbellijns vergelijkingen, of zes vergelijkingen, waarvan slechts drie van telling/tag voorzien zijn, geloof ik) in een omlijnde box?
Als ik \align of ietsdergelijks gebruik, krijg ik die box er niet omheen (en al helemaal niet met de formulenummering erbuiten).
Als ik iets als \fbox gebruik, struikelt hij over de wiskunde (Ik wil de vergelijkingen niet als inline-math), maar als ik AMSmath's \boxed gebruik, krijg ik er niet meer dan één formule in.
\fbox icm \beqnarray werkt wel, maar dan heb ik de formulenummering in de box, wat geen gezicht is.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er hier mischien iemand die weet wat je moet doen als pdflatex of dvips je type1 fonts niet kan vinden terwijl ze wel op je systeem staan?

Draai nu debian met standaard install van tetex-bin en tetex-extra, maar de fonts kunnen gewoon niet gevonden worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoi

Ik ben bezig met mijn stageverslag in LaTeX te maken, en ik loop hierbij tegen het feit op dat ik dit in als title heb:

code:
1
2
3
4
5
\titlepage
\title{*KNIP*}
\author{*KNIP*}
\date{\today}
\maketitle

Nu is het zo dat mijn LaTeX compiler (op stage is het de compiler die bij Miktex (dat ik overigens niet gebruik.... daar hebben we vim voor) zit ) van \today keurig "July 12, 2005" maakt.

Is het mogelijk dit in het nederlands te laten doen?
Ik heb al gekeken naar 'language-pack' achtige grappen, maar ik kon dit niet vinden (ben vanaf 0900 aan het zoeken geweest). Wat ik wel vind is support voor hyphenation en dergelijke, maar dat is afaik niet geheel hetgeen ik zoek. Ik zag dit ergens staan, maar dat werkt evenmin:
code:
1
\documentclass[a4paper,10pt,titlepage,dutch]{article}

Overigens heb ik nog zo'n zelfde 'probleem'... de TOC heeft ook "contents" erboven staan. Ik vermoed dat ik het kan veranderen door een resource file te editen, maar echt netjes lijkt me dat niet (iets met verschillende users op dit systeem, en ook met draagbaarheid van de tex files).

Weet iemand dus hoe dit netjes te doen is?

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 12-07-2005 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien moet je eens zoeken op de babel pakketten. Heb hier niet de spullen bij de hand maar zal thuis nog eens kijken als je het zelf niet kan vinden.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je de volgende regel aan je preamble toevoegt:
\usepackage[dutch]{babel}
zou het moeten werken, mits je Babel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Daedalus schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 13:05:
Als je de volgende regel aan je preamble toevoegt:
zou het moeten werken, mits je Babel hebt.
ok die werkt.

Dank je wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Jordy-B schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 20:30:
Ik ben nu bezig om een chemieopdracht uit te werken in LaTeX... Nou struikel ik op het volgende. Ik zou graag deze layout willen gebruiken:

[afbeelding]

Hoe krijg ik zo'n aantal vergelijkingen (je zou het kunnen zien als drie dubbellijns vergelijkingen, of zes vergelijkingen, waarvan slechts drie van telling/tag voorzien zijn, geloof ik) in een omlijnde box?
Als ik \align of ietsdergelijks gebruik, krijg ik die box er niet omheen (en al helemaal niet met de formulenummering erbuiten).
Als ik iets als \fbox gebruik, struikelt hij over de wiskunde (Ik wil de vergelijkingen niet als inline-math), maar als ik AMSmath's \boxed gebruik, krijg ik er niet meer dan één formule in.
\fbox icm \beqnarray werkt wel, maar dan heb ik de formulenummering in de box, wat geen gezicht is.

Iemand een idee?
Erg laat, maar toch :)

Uit de AMS-Math FAQ:

[quote] How do I put a box around an entire equation, including the equation number?

• It depends. For a simple equation it can be done like this:

\newcommand{\boxedeqn}[1]{%
\\[\fbox{%
\addtolength{\linewidth}{-2\fboxsep}%
\addtolength{\linewidth}{-2\fboxrule}%
\begin{minipage}{\linewidth}%
\begin{equation}#1\end{equation}%
\end{minipage}%
}\]%
}

...

Here is some text preceding the boxed equation.
\boxedeqn{
X_1(j\omega) =
\int\limits^{+\infty}_{-\infty} x_1(t) e^{-j\omega t} dt
}
And here is some text after it.

• If the equation number doesn't need to be included in the box, use \boxed{...}.
Gevonden door te [google=latex boxed equations], de eerste hit was al raak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Weet iemand hoe je bepaalde pagina's en delen van pagina's breder kunt maken? Ik heb een aantal codevoorbeelden (ik gebruik hiervoor de listings-package), maar het layout is soms niet breed genoeg. Daarom wil ik afzonderlijke bladzijden breder maken, zonder dat de rest van mijn tekst dat merkt. Ik zou hem het liefst even breed als de a4wide-package willen maken.

Ik heb al wat zitten googlen, maar heb nog niets concreet gevonden :(

MiKTeX 2.4.1461 onder windows XP trouwens

iig. bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik heb hier op dit moment geen LaTeX beschikbaar, maar dit zou moeten werken:

in de header van het document
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\newenvironment{changemargin}[2]{%
\begin{list}{}{%
\setlength{\topsep}{0pt}%
\setlength{\leftmargin}{#1}%
\setlength{\rightmargin}{#2}%
\setlength{\listparindent}{\parindent}%
\setlength{\itemindent}{\parindent}%
\setlength{\parsep}{\parskip}%
}%
\item[]}{\end{list}}

en dan in de tekst:
code:
1
2
3
\begin{changemargin}{-2cm}{-2cm}
Hier komt jouw brede stuk
\end{changemargin}

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt The Bad Seed, dit lijkt te werken! Ik heb nog wat conflicten met de listing-package, maar die krijg ik wel opgelost.

nogmaal thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Werkt \setlength niet op de rest van je document door na de brede pagina? Of is LaTeX zo intelligent het slechts voor de list te doen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordy-B
  • Laatst online: 01-08 19:42
G33rt schreef op vrijdag 15 juli 2005 @ 01:42:
[...]

Erg laat, maar toch :)

Uit de AMS-Math FAQ:

[...]

Gevonden door te [google=latex boxed equations], de eerste hit was al raak :)
Zowaar 'n nog latere reply :)

Als je m'n post had gelezen, had je gezien dat het gaat om meerdere formules, met de formulenummering buiten de box. De uitleg in het eerste deel van je gevonden oplossing is dus niet van toepassing. En in m'n post staat ook dat ik er bij het gebruik \boxed{...} niet meer dan één formule in weet te krijgen. Het tweede deel van je uitleg: If the equation number doesn't need to be included in the box, use \boxed{...}. is dus ook niet van toepassing.

Dus ik heb niet zoveel aan je antwoord...

Natuurlijk had ik gezocht op google en tigtig handleidingen ingezien voor ik m'n vraag stelde, want ik vind GOT 'n beetje eng... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-09 22:36

Twisted

Mogli <3

Even een algemeen vraagje tussendoor:

Mijn vriendin gaat binnenkoort haar master-scriptie schrijven. Tot nu toe heeft ze ervargin met Office 2003, dat gaat haar enigszins goed af. De opleiding is is Management en Economie, geen ingewikkelde formules dus maar wel af en toe wat statistieken.

Mijn vraag luidt: raden jullie mijn vriendin LaTeX aan of kan ze beter bij Office blijven.

(De scriptie zal uiteindelijk 200+ pagina's tellen)

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mocht ze Office gaan gebruiken, dan is het aan te raden per hoofdstuk een apart word-document aan te maken. Zo omzeil je een hoop problemen.
Ik zou zeggen laat 'r eens een paar pagina-groot document maken in Latex (gebruik voor de opvul-text de lorem-ipsum-generator) en wat kleine plaatjes toevoegen. (bijv een grafiekje die lijkt op wat ze mogelijk ook in haar thesis wil opnemen) Probeer ook wat referenties aan te maken en hoofdstukken en \subsections{}
Als ze dat een beetje leuk voor elkaar krijgt, zou ik aanraden het in LaTeX te maken. Het ziet er in Latex vaak een stuk netter uit dan in Word. Al was het alleen maar omdat je in Latex wel gedwongen wordt om gestructureerd te werken. en het Latex-standaard font is gewoon mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Is ze een beetje handig met computers? Vind ze het niet vervelend plaatjes in ander format om te zetten? Vind ze het niet erg een hoop op te zoeken in handleidingen en zo?
Dan kan ze wel met latex aan de gang.

Als ze het niet leuk vind om te klooien met programma's die ze niet kent, denk ik dat ze beter bij office kan blijven.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

Ik ben mijn afstudeerverslag in LaTeX aan het schrijven (MiKTeX met WinEdt) en zit te pielen met de bibliografie. Op een aantal punten heb ik meerdere referenties op één plaats
code:
1
\cite{Katsoufidou2005, Qin2004, Hoof2000, Serra1998}
die nu als [1, 2, 3, 4] worden weergegeven. Ik wil dit graag aanpassen naar [1-4].
Nu heb ik zelf een BiBTeX-style gemaakt met het makebst-pakket en dat ziet er lekker uit. Alleen krijg ik daar het comprimeren van oplopende nummers niet mee voor elkaar.

Wat/hoe kan ik mijn BiBTeX style aanpassen dat hij de referenties samenvoegt waar mogelijk? Er zijn syles waar je het als optie in mee kan geven, maar de mijne gaat daar behoorlijk van over de zeik :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Voor zover ik weet, staan normaal gesproken de referenties gewoon na elkaar, wanneer je op 1 punt meerdere referentie wilt plaatsen.
Bijvoorbeeld [1][2][3][4].
Die [1-4] zal in dit geval wel mooi uitkomen, maar kun je garanderen dat de volgorde van de referenties altijd gelijk blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:48

Reptile209

- gers -

TD-er schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 12:16:
Voor zover ik weet, staan normaal gesproken de referenties gewoon na elkaar, wanneer je op 1 punt meerdere referentie wilt plaatsen.
Bijvoorbeeld [1][2][3][4].
Die [1-4] zal in dit geval wel mooi uitkomen, maar kun je garanderen dat de volgorde van de referenties altijd gelijk blijft?
Op dit moment werkt dat in mijn eigen style prima, omdat hij de refs als "unsrt" behandelt: de bibliografie wordt op volgorde van refereren gesorteerd. Mocht het zo zijn dat een referentie verplaatst wordt (bijvoorbeeld 4 wordt 6 omdat er een ref tussenin komt), dan zou het nu [1, 2, 3, 6] worden. En dan moet het dus [1-3, 6] gaan worden. Ik weet dat het principe bestaat, maar ik krijg het in mijn eigen bibliografie nog niet werkend.

D'oh! (edit)
Te makkelijk voor woorden (uiteindelijk). Het opnemen van
code:
1
\usepackage{cite}
in de preamble was voldoende. Mijn refs zien er nu keurig "compressed" uit als [1-4] bijvoorbeeld. Deze PDF geeft nuttige BiBTeX tips, waaronder deze (op p. 8 ).

[ Voor 20% gewijzigd door Reptile209 op 23-10-2005 12:51 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-09 06:49
Met behulp van deze manual probeer ik in een tabel een \toprule, \midrule en een \bottomrule te plaatsen. Ik krijg helaas een foutmelding, ik moet dus met de lelijke \hline gaan werken. Ik kan nergens in de manual teruglezen welke package ik moet gebruiken. Wie weet dit toevallig?

ps. \toprule, \midrule en \bottomrule is wel gelukt met een memoir class, maar ik wil het ook zonder memoir kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Ik hoop dat er toch nog wat mensen dit topic lezen.
Ik zoek al een tijdje op internet hoe ik metapost figures kan draaien in een texbestand. Ik heb al veel geprobeerd, maar ik krijg alleen maar errors.

Wat heb ik:
- Windows XP;
- MikTeX;
- TexnicCenter.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rogier V schreef op maandag 14 november 2005 @ 16:51:
Ik hoop dat er toch nog wat mensen dit topic lezen.
Ik zoek al een tijdje op internet hoe ik metapost figures kan draaien in een texbestand. Ik heb al veel geprobeerd, maar ik krijg alleen maar errors.

Wat heb ik:
- Windows XP;
- MikTeX;
- TexnicCenter.

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
In principe zou je met \rotdriver{} (documentatie over de special commands is nodig) vrijwel alles kunnen roteren. Het kan echter voorkomen dat je problemen kunt krijgen met vrij specifieke packages (denk aan minipage of slide-documenttypes)
Dingen waar je nog meer op kunt googlen:
• rotate (laat geen ruimte vrij om te roteren)
• turn (laat ruimte vrij om te roteren)
• sideways (op z'n kant zetten)
Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
\begin{rotate}{-45}
   blaat
\end{rotate}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier V
Ik merk nu helaas dat ik de vraag te slecht heb geformuleerd. Ik zie nu pas dat ik het woord 'draaien' hebt gebruikt, ik bedoel eigenlijk 'runnen'. Dus ik wil weten hoe ik een metapost figuur in een tex-bestand zet.
Excuses voor mijn onoplettendheid bij het formuleren van de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Rogier V schreef op maandag 14 november 2005 @ 18:58:
Ik merk nu helaas dat ik de vraag te slecht heb geformuleerd. Ik zie nu pas dat ik het woord 'draaien' hebt gebruikt, ik bedoel eigenlijk 'runnen'. Dus ik wil weten hoe ik een metapost figuur in een tex-bestand zet.
Excuses voor mijn onoplettendheid bij het formuleren van de vraag.
Dat is niet moelijk:

code:
1
2
3
4
5
\begin{figure}[h]
\centering
\includegraphics{foo.mps}
\caption{A really neato picture}
\end{figure}

Het kan dus gewoon standaard. Wel zorgen dat je \usepackage{graphicx} in je preamble hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 11-09 22:39

Tux

Ik heb een klein probleempje met LaTeX.

In het verslag van het project waar we nu aan werken, staat een List of Figures. Deze list begint op pagina 79 in de pagina nummering van het verslag, maar volgens de inhoudsopgave begint de List of Figures op pagina 81.

In het tex bestand staat er als einde van het bestand:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
...
\appendix 
\include{ch8-thrust}

\listoffigures
\listoftables

\end{document}

Is dit een foutje van het automatisch genereren, of doen wij iets fout?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Heb je misschien een aparte constructie voor je titelpagina, inhoudsopgave etc?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Laatst online: 11-09 22:39

Tux

niet echt

code:
1
2
3
4
5
6
...
\begin{document}
\maketitle

\tableofcontents
...

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Goedemiddag allemaal,

Hoe kan ik Ultraedit configureren zodat ik pdfTeX kan gebruiken? Op deze pagina staat wel uitgelegd hoe je Latex, Dvi etc kunt configureren:

http://help.allegheny.edu/tutorials/latex/configure.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 13:54:
Goedemiddag allemaal,

Hoe kan ik Ultraedit configureren zodat ik pdfTeX kan gebruiken? Op deze pagina staat wel uitgelegd hoe je Latex, Dvi etc kunt configureren:

http://help.allegheny.edu/tutorials/latex/configure.php
Kun je niet gewoon het commando "<bla>/pdflatex <bestand.tex>" binden aan een menuknop zoals op die pagina voor de andere commando's staat uitgelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben sinds vandaag een beetje aan het klooien met LaTeX en het werkt allemaal wel goed. Ik heb echter één vraagje voor julli :) (Ik heb MiKTeX geinstalleerd)

Als editor gebruik ik Notepad++. Ik ben hier erg tevreden over en gebruik deze ook voor PHP scripting en andere zaken. Maar wat wil ik nu? Heel simpel: ik wil een in het rechter-muisknop-menu een een optie om het .TEX bestand te converteren naar een dvi of PDF. Dit moet toch niet zo'n probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n thesis momenteel geschreven in een Microsoft Word document, maar wil dit zaakje 'overschrijven' naar Latex. Wie o wie heeft er een voorbeeld-source-latex-documentje waarin de volgende zaken naar voren komen:

- Titelpagina
- Inhoudsopgave
- Plaatjes
- hoofdstukken (en subhoofdstukken)
- eventueel lijst van referenties

Ik heb dus eigenlijk gewoon een voorbeeld nodig waarmee ik snel m'n eigen scriptie kan overzetten aan de hand van dat voorbeeld. Ik ben van mening dat ik op deze manier het snelst latex leer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:19:
Ik heb m'n thesis momenteel geschreven in een Microsoft Word document, maar wil dit zaakje 'overschrijven' naar Latex. Wie o wie heeft er een voorbeeld-source-latex-documentje waarin de volgende zaken naar voren komen:

- Titelpagina
- Inhoudsopgave
- Plaatjes
- hoofdstukken (en subhoofdstukken)
- eventueel lijst van referenties

Ik heb dus eigenlijk gewoon een voorbeeld nodig waarmee ik snel m'n eigen scriptie kan overzetten aan de hand van dat voorbeeld. Ik ben van mening dat ik op deze manier het snelst latex leer.
de dingen die je noemt op de plaatjes en referenties zijn best wel basic in Latex. (ik moet zo weg, dus heb niet echt veel tijd nu)
Eerst instellen van wat variabelen, zoals \author{} en \title{} en dan \maketitle
Inhoudsopgave:
\tableofcontent

Hoofdstukken:
\section{Blaat} (dus 1. Blaat)
\subsection{Blaat} (dus 1.1. Blaat)
\subsubsection{Blaat} (dus 1.1.1. Blaat)

Bij referenties kun je bij hetgeen je naar wilt refereren \label{omschrijving} doen en als je ernaar verwijst doe je \ref{omschrijving}
Die omschrijving moet je zelf bedenken, dus bedenk een handig systeem, anders loop je je alsnog rot te zoeken en ga je dingen dubbel gebruiken.
Als je verwijzingen in je DVI of PDF-bestand nog niet goed staan, moet je nog een keer latex runnen.
Dan gebruikt 'ie de opgebouwde ref-lijst.
Vlak voordat je het dus gaat printen, altijd Latex even 2x runnen en soms zelfs 3x als je echt complexe dingen doet.

Plaatjes zijn iets complexer. Ik gebruik altijd een eigen gemaakt commando, bijv \picture{}, maar die moet je dus nog wel zelf definieren. Ik zoek dat vanavond wel even op.
Voor pdf-latex gebruik je .png plaatjes
Voor gewoon latex .eps
Er is een jpg2eps script, wat Jpeg-plaatjes erg goed omzet naar eps, zonder dat ze echt groot worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 06 april 2006 @ 14:49:Plaatjes zijn iets complexer. Ik gebruik altijd een eigen gemaakt commando, bijv \picture{}, maar die moet je dus nog wel zelf definieren. Ik zoek dat vanavond wel even op.
Voor pdf-latex gebruik je .png plaatjes
Voor gewoon latex .eps
Er is een jpg2eps script, wat Jpeg-plaatjes erg goed omzet naar eps, zonder dat ze echt groot worden.
Jij bent mijn held!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben nu een beetje bezig met het invoeren van plaatjes. Ik gebruik deze code:
code:
1
2
3
4
5
\begin{figure}[h]
    \centering
        \includegraphics[scale=0.5]{gfx/figure01.png}
    \label{fig:Figuur1: locaties van profielen}
\end{figure}
Het plaatje verschijnt prima op het scherm alleen ik krijg het niet voor elkaar om een bijschrift blij het plaatje te zetten. Hoe doe ik dit? Het maakt me niet zo heel vee uit waar dit bijschrift komt te staan, als het maar duidelijk te zien is dat het stuk tekst bij het plaatje hoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Uit één van mijn verslagen:
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
\begin{figure}[ht]
    \label{fig: strokenplanning}
    \begin{center}
        \includegraphics[width=0.9\textwidth]{strokenplanning}
        \caption{Strokenplanning}
    \end{center}
\end{figure}

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het definieren van commando's kan volgens mij overal in de tex-source gebeuren, maar ik zou het voor de overzichtelijkheid doen voordat je \begin{document} doet.

Een voorbeeld van mijn \picture{} commando:
code:
1
\def\picture#1{\scalebox{.5}{\includegraphics{plaatjes/#1}}}

Je moet dan ook wel de graphics-package gebruiken (\usepackage{graphics})
en als je wat meer wilt doen met labels onder plaatjes (bijv plaatje 1a, 1b etc) dan heb je de package subfigure ook nodig.

Een voorbeeld uit een van mijn verslagen met het gebruik van subfigures en labels voor de referentie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\begin{figure}[h]
\centering
\mbox{
  \subfigure[original]{\scalebox{.7}{\picture{cln1.png}\label{fig:cln1}}}\quad
  \subfigure[LoG $\sigma^2=1.0$]{\scalebox{.7}{\picture{cln1log1.png}\label{fig:cln1log1}}}\quad
  \subfigure[LoG $\sigma^2=2.0$]{\scalebox{.7}{\picture{cln1log2.png}\label{fig:cln1log2}}}\quad
  \subfigure[LoG $\sigma^2=3.0$]{\scalebox{.7}{\picture{cln1log3.png}\label{fig:cln1log3}}}
     }
\caption{LoG filter with Gaussian $\sigma^2$}
\end{figure}

Dat geeft dus 4 plaatjes naast elkaar met elk een eigen referentie, onderschrift en onder het totaal een eigen onderschrift.

Een voorbeeld van hoe ik naar een van de dingen refereerde:
Figure \ref{fig:cln1log1} is the result of applying a LoG filter with Gaussian standard deviation 1.0. [...]
De [h] achter \begin{figure}, geeft aan dat LaTeX niet de boel moet verschuiven naar een andere pagina, mocht dat beter uitkomen.

Wat ik trouwens altijd doe is werken met een standaard.tex file en daarin link ik de verschillende hoofdstukken met \input{Tex-file}
Dan hoef je de hoofdstukken alleen maar te beginnen met \section{} oid. en dan kun je omwille van de snelheid ook hoofdstukken even uit zetten. Vooral bij grotere documenten met veel plaatjes scheelt dat een hoop latex-tijd. (% is het teken voor commentaar)

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
\documentclass[a4paper,10pt]{article}
\usepackage[dutch,english]{babel}
\newcommand{\onderwerp}{An overview of several types of noise removal}
\newcommand{\auteur}{Gijs Noorlander \& Niels Maneschijn}
\newcommand{\locatie}{~}
\input{macros/Text_macros}
\begin{document}

\title{\onderwerp}
\author{\auteur}
\date{6$^{th}$ of january 2004}
\maketitle

\input{sections/abstract.tex}
\input{sections/introduction.tex}
\input{sections/what_is_noise.tex}
%\input{sections/noise_makes_difficult.tex}
\input{sections/noise_reduction.tex}
%\input{sections/plane_detection.tex}
\input{sections/edge_detection.tex}
%\input{sections/zero_crossing_detector.tex}
%\input{sections/performance_improvements.tex}
\input{sections/conclusion.tex}
\input{References.tex}

\end{document}

De "commando's" \auteur en \onderwerp heb ik apart gedefinieerd, omdat ik die ook in mijn template gebruik en soms in de text zelfs aanpas, zodat die in de page-headers meegenomen worden. (template is gebaseerd op de package fancyheaders)

Om verwijzingen naar andere papers te maken kun je gebruik maken van \cite{een label}.

Bijvoorbeeld:
\noindent Crimmins Speckle Removal\cite{Crimmins:1985} reduces speckle from an image using the Crimmins complementary hulling algorithm.
en dan in de Bibliography.bib-file plaats je bijvoorbeeld het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
@misc{Crimmins:1985,
  author = {T. Crimmins},
  title = {The Geometric Filter for Speckle Reduction},
  series = {Applied Optics},
  volume = {24},
  number = {10},
  month = {may},
  year = {1985},
}

Als je aan het eind nog wat Appendices wilt opnemen hoef je alleen maar 1x in je tex-document op te nemen dat de appendices beginnen dmv. \appendix
Daarna hebben de sections of chapters (afhankelijk van het documenttype) een letter als nummering, ipv een een cijfer.

Tot zover deze ultra-spoed-cursus LaTeX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry daty ik zoveel vraag :) Maar met behulp van de documentatie kom ik er helaas niet uit. Ik wil een tabel met eigenlijk -heel simpel- maar twee kolommen en een x-aantal rijen.

Ik heb tot nu toe het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
\begin{tabular}[t]{|l|l|}
\hline
\textbf {Vraag} & \textbf{Antwoord mogelijkheden}\\
\hline
01 Wat is uw geslacht? & man vrouw \\
\hline
\end{tabular}

In de 2e kolom wil ik echter soms een opsomming hebben. Dit heb ik geprobeerd door het volgende te doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
\begin{tabular}[t]{|l|l|}
\hline
\textbf {Vraag} & \textbf{Antwoord mogelijkheden}\\
\hline
01 Wat is uw geslacht? & \begin{itemize} \item[-]rogier \end{itemize} \\
\hline
\end{tabular}
Nu krijg ik echter een fout :( Iemand die weet hoe ik wel simpel een opsomming (itemize) in m'n cel kan droppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je zou een minipage kunnen maken in die cel, maar dat is mogelijk wat omslachtig.
of binnen een mbox of figure-environment.
Lang niet alle environments werken binnen andere environments. Dat maakt het soms wat omslachtig.

Edit:
raar geslacht trouwens ;) (keuze: Rogier)

[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 06-04-2006 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op donderdag 06 april 2006 @ 22:23:
Je zou een minipage kunnen maken in die cel, maar dat is mogelijk wat omslachtig.
of binnen een mbox of figure-environment.
Lang niet alle environments werken binnen andere environments. Dat maakt het soms wat omslachtig.

Edit:
raar geslacht trouwens ;) (keuze: Rogier)
Dank voor je reacties! Ik begin tex echt vet te vinden. Supermooi resultaat en geen gezeik meer met verspringende onderdele, etc. Ik ga morgen even proberen om die minipage te maken in die cel. Bij vragen weet ik jullie te vinden :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nog een kersverse vraag voor jullie. Ik heb nu zo'n beetje mijn scriptie overgeschreven in Latex en het eindresultaat zier er top uit. Ik heb echter een stuk of wat citaten die ik gebruik in mijn scriptie. Via de 'not so short' manual heb ik de volgende stappen gevolgd:

- In m'n main.tex bestand de volgende regels geplaatst:
code:
1
2
3
\bibliographystyle{plain}
\thispagestyle{empty}
\bibliography{refs.bib}

- Vervolgens het refs-bib-bestand gevuld met m'n citaat-gegevens. Zie het volgende voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
@ARTICLE{bio05a,
  AUTHOR = {Bioul, F. and Dupret, F},
  TITLE = {Application of {A}symptotic {E}xpansions to {M}odel {2D} {I}nduction {H}eating {S}ystems. {P}art {I} : {C}alculation of {E}lectromagnetic {F}ield {D}istribution},
  JOURNAL = {{IEEE} Trans. Magn.},
  YEAR = 2005,
  VOLUME = 41,
  NUMBER = 9,
  PAGES = {2496-2505},
  DOMAIN = {Induction Heating},
  LOCALFILE = {Induction_Heating/bio05a.pdf}
}

@ARTICLE{bio05b,
  AUTHOR = {Bioul, F. and Dupret, F},
  TITLE = {Application of {A}symptotic {E}xpansions to {M}odel {2D} {I}nduction {H}eating {S}ystems. {P}art {II} : {C}alculation of {E}quivalent {S}urface {F}orces and {H}eat {F}lux},
  JOURNAL = {{IEEE} Trans. Magn.},
  YEAR = 2005,
  VOLUME = 41,
  NUMBER = 9,
  PAGES = {2506-2514},
  DOMAIN = {Induction Heating},
  LOCALFILE = {Induction_Heating/bio05b.pdf}
}

- Als ik nu in 1 van m'n tex-bestanden probeer te citeren door middel van het volgende commando, dan verschijnt er niets: \cite{bio05b}. Nou ja, niets... er verschijnt: [?]

Wat doe ik fout? Het lijkt wel alsof het database-bestand met brongegevens niet gevonden kan worden. Latex zoekt toch in dezelfde directory als de .tex-bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Het bibliografie gedeelte van latex is een afzonderlijk programma, BibTeX genaamd.
Om een document met bibliografie goed te krijgen moet je
achtereenvolgens laten runnen:
• latex
• bibtex
• latex
• latex

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
  • Laatst online: 18-08 10:31
Ik heb het topic doorgespit en de verschillende faqs en manuals gelezen en LaTeX begint al een stuk helderder te worden. Zeker in het begin kost het meer tijd dan met Word, maar dat je vooral zit te klooien met hele grote dingen (lettertype enzo) ipv van gepriegel om een plaatje op een goede plek te krijgen vind ik al een hele vooruitgang. Wat me alleen niet lukt is het verkleinen van de grote lege ruimte die latex boven een hoofdstuk aanduiding maakt. Dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/9271/latexspacing5tn.th.jpg
Weet iemand hoe je kan zorgen dat een nieuw hoofdstuk op de 'normale' hoogte begint? Ik gebruik de documentclass rapport1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 18:13
Op deze pagina staan een hele berg voorbeelden van chapter headings, misschien kun je daar iets mee

http://zoonek.free.fr/LaTeX/LaTeX_samples_chapter/0.html

In de LaTeX Companion wordt verder het pakket titlesec genoemd. Hiermee kun je wat eenvoudiger headings aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheHolyCow
  • Laatst online: 18-08 10:31
Ik heb het volgende geprobeerd:
code:
1
2
3
\usepackage[small,compact]{titlesec}
\addtolength{\textheight}{1cm}
\addtolength{\topskip}{-1cm}

Maar geen van alle heeft enig effect op de layout :(

Edit: Het is nu wel gelukt, blijkbaar werkt titlesec niet als je niet minstens 1 fonttype argument geeft. Na wat geexperimenteer heb ik de titel 20pt omhooggeschoven en ziet het er (redelijk) recht uit. Hier een globaal overzicht van de code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass[11pt,a4paper,twoside]{rapport1}
\usepackage{a4wide}
\usepackage[bf]{titlesec}
\titlespacing{\chapter}{0pt}{-20pt}{0pt}
\begin{document}

...

\end{document}

Die [bf] in \usepackage[bf]{titlesec} is belangrijk, ook al is het de standaard LaTeX optie.

[ Voor 58% gewijzigd door TheHolyCow op 28-04-2006 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Ik heb nu met het schrijven een probleem met \addcontentsline icm \printindex
Wat ik nu heb in mijn .tex bestand:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
\documentclass[a4paper, 11pt]{report}
\usepackage[pdftex]{graphicx}
\usepackage{makeidx}
\makeindex
\begin{document}
\pagestyle{empty}
\maketitle
\pagenumbering{roman}
\tableofcontents
\pagenumering{arabic}
\printindex \addcontentsline{toc}{chapter}{Index} 

\end{document}
Op dit moment komt er geen verwijzing naar de index. Als ik de \addcontentsline voor \printindex zet, krijg ik een verwijzing naar de pagina voor de index (en dat is wel logisch). Als ik achter \addcontentsline nog wat tekst zet, krijg ik wel de verwijzing naar de index, alleen weer een pagina te ver.
Hoe los ik dit netjes op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat mooi, een Latex topic :).

Ik ben vandaag begonnen met latex. Samen met wat manuals lukt het redelijk, alleen iets heel simpels lijkt niet te werken: Een plaatje invoegen. De volgende code resulteert in een lege pdf met a.eps als tekst in het midden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass{article}
\begin{document}
\begin{figure}
    \centering
        \includegraphics{a.eps}
    \label{fig:a}
\end{figure}
\end{document}

Waarom zie ik geen plaatje :?

Dit is precies wat de handleiding mij aanbeveelt en wat mijn editor (TeXnicCenter) genereert. Ook een png, een jpeg of een gif werken niet. Misschien heeft dit iets te maken met het feit dat ik de standaard (=minimal) versie van MikTex heb geinstalleerd? Of omdat ik onder Windows XP 64-bit werk (de 64-bit versie van ghostgum geeft een foutmelding bij het exporteren naar pdf)?

[ Voor 10% gewijzigd door dr snuggles op 01-05-2006 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
omdat je de te gebruiken packages nog moet definieren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass[a4paper, 11pt]{article}

\usepackage[dvips]{epsfig}          %   Encapsulated figures in TeX
\begin{document}

\begin{figure}[!htb]
\centerline{\epsfig{file=plaatje.eps}}
\end{figure}

edit: voorbeeld toegevoegd,
op deze manier werkt het iig bij mij

[ Voor 29% gewijzigd door Sallin op 01-05-2006 17:53 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Sallin schreef op maandag 01 mei 2006 @ 17:48:
omdat je de te gebruiken packages nog moet definieren
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
\documentclass[a4paper, 11pt]{article}

\usepackage[dvips]{epsfig}          %   Encapsulated figures in TeX
\begin{document}

\begin{figure}[!htb]
\centerline{\epsfig{file=plaatje.eps}}
\end{figure}

edit: voorbeeld toegevoegd,
op deze manier werkt het iig bij mij
Tnx voor je snelle reactie. Alhoewel jouw voorbeeld niet werkte bij mij, heb ik wel wat gehad aan je hint. Dit is wat er nog miste:
code:
1
\usepackage{graphicx}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Niet online
Als ik dat package gebruik krijg ik foutmeldingen. Om een mooie pdf te krijgen draai ik latex, en daarna convert ik de dvi naar pdf. Dan heb ik een pdf met plaatjes. Moet zeggen dat ik wel meer heb lopen klooien met plaatjes :).

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Hier een tip voor de Linux/Mac OS X/*BSD gebruikers onder ons:

http://www.pps.jussieu.fr/~beffara/soft/rubber/

stel je hebt een ingewikkeld document (bijv. scriptie) met veel dependencies, zoals plaatjes die ook weer gegenereerd moeten worden (bijv XFig->EPS), BibTeX, etc, dan kun je met Rubber met slechts 1 commando je hele document compilen tot bijv een PDF document. Je hoeft dus geen Makefile te schrijven en je hoeft ook geen hele riedel commando's mee uit te voeren om bijv de ToC en references up to date te maken.
Pagina: 1 ... 3 ... 7 Laatste