[Alg.] LaTeX2e

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 17.894 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
voor het gebruik van \\ om een regel over te springen geeft LaTeX je een partij waarschuwingen als "underfull hbox" etc.
Dus niet doen :)

Het inspringen (indent in het engels) is te voorkomen met \noindent
om toch netjes een witregel te krijgen zou je kunnen kijken naar \vskip en \parskip etc.

Het gebruik van labels (\label , \ref & \cite) doe ik altijd met namen als fig:bladiebla (houd voor jezelf een lijstje bij met wat je al gebruikt hebt)

voor de mensen die naar PS outputten, dus gewoon latex gebruiken en niet pdflatex, is het handig om te weten dat je jpegs vrij compact naar eps kunt omzetten door er een PS-header omheen te zetten, zodat ze intern gewoon jpeg blijven (jpeg2eps) en .eps vectorplaatjes kun je prima .eps.gz van maken, maar dan moet je er wel een .bb file bij zetten die de afmetingen (boundingbox) weergeeft van de .eps file.

Documenten zien er bij mij qua structuur altijd als volgt uit:
De dirs:
-macros
-sections
-plaatjes
-sources

en een file standard.tex, waarin de sections en de macros dmv \input{} erin geplaatst worden.
Dan kun je ook makkelijk ff een hoofdstuk uitzetten (% ervoor) zodat het latex-en sneller gaat.

De sources input ik altijd met mijn eigen \inputsource{} commando (maakt gebruik van fancyverbatim)

code:
1
2
3
4
\usepackage{fancyvrb}
\pagestyle{fancy}
\def\InputSource#1{\VerbatimInput[frame=lines,fontfamily=courier,fontshape=sl,
fontsize=\scriptsize,numbers=left,stepnumber=5]{sources/#1}}

en natuurlijk een commando voor de plaatjes
code:
1
2
\usepackage{graphics}
\def\picture#1{\scalebox{.5}{\includegraphics{plaatjes/#1}}}

In (PDF)latex is het vrij lastig om te tekenen (dus niet plaatjes importeren) daar de lijnen maar een beperkt aantal hoeken hebben. (de helling is een deling tussen 2 integers van -3 ... 3)
Het is echter prima mogelijk om vanuit je eigen programma's latex-code te genereren die dingen grafisch weergeeft.
Gebruik dan \bezier{ , , } met 3 coordinaten die op 1 lijn liggen. Maak de lijnen echter niet te kort, want dan krijg je een math-error (daar kun je erg lang naar zoeken) bij het latex-en.

Dat zijn zo even de dingen die me te binnen schoten bij het doorscannen van dit topic :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
G33rt schreef op 20 mei 2004 @ 12:04:
[..]
verder is \frontmatter niet beschikbaar. Maak een simpele .cls waarin je dit zet:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
\NeedsTeXFormat{LaTeX2e}
\ProvidesClass{nieuweclass}
\LoadClass{report}

\newcommand\frontmatter{%
    \cleardoublepage
  \@mainmatterfalse
  \pagenumbering{roman}}
\newcommand\mainmatter{%
    \cleardoublepage
  \@mainmattertrue
  \pagenumbering{arabic}}
\newcommand\backmatter{%
  \if@openright
    \cleardoublepage
  \else
    \clearpage
  \fi
  \@mainmatterfalse}

sla op als nieuwecls.cls, en roep \documentclass{nieuwecls} aan. Nu is die code in principe beschikbaar. Als je errors krijgt dat \frintmatter ofzo al gedefinieerd is, moet je er \renewcommand van maken :)
[..]
Bij mij pikt ie het \@mainmattertrue en \@mainmatterfalse niet en zonder dat worden de hoofdstukken in je frontmatter nog gewoon genummerd e.d. Ik moet ook zeggen dat ik nergens echt kan terug vinden wat dat commando zou moeten doen.

Wel jammer dat het niet in de report class zit, want dit is juist iets wat met Word echt veel te veel gekloot is. De book class is weer niet echt passend voor een klein verslag imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hammerhead schreef op 01 juni 2004 @ 23:00:
[...]

Misschien nog een andere toevoeging op de openingspost:

..

Pakket + voorbeelden zijn te vinden op http://latex-beamer.sf.net

..
Het mooie van CTAN is dat ze daar zo'n beetje alle packages voor LaTeX hebben met link naar de homepage van de maker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Weet iemand hoe je twee figures op een lijn kunt hebben, inclusief label en caption voorbeide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10
2 plaatjes, 1 caption:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
\begin{picture}[htbp]
  \begin{tabular}{cc}
    \begin{tabular}{c}\includegraphics{plaatje1} \\ \end{tabular} &
    \begin{tabular}{c}\includegraphics{plaatje2} \\ \end{tabular} \\
   \end{tabular}
   \caption{Tekstje}
   \label{pic:plaatjes}
\end{picture}

2 plaatjes, 2 captions:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
\begin{tabular}{cc}
    \begin{tabular}{c}
        \begin{picture}
            \includegraphics{plaatje1}
            \caption{Tekstje1}
            \label{pic:plaatje1}
        \end{picture}  &

\begin{picture}
            \includegraphics{plaatje2}
            \caption{Tekstje2}
            \label{pic:plaatje2}
        \end{picture}  \\
\end{tabular}

Heb het overigens niet getest dus het kan zijn dat er wat foutjes zitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
dit is een stukje wat ik uit eigen tex-code geplukt heb met 4 plaatjes naast elkaar en labels per plaatje...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\begin{figure}[h]
\centering
\mbox{
  \subfigure[original]{\scalebox{.7}{\picture{cln1.png}\label{fig:cln1}}}\quad
  \subfigure[LoG $\sigma^2=1.0$]{\scalebox{.7}{\picture{cln1log1.png}\label{fig:cln1log1}}}\quad
  \subfigure[LoG $\sigma^2=2.0$]{\scalebox{.7}{\picture{cln1log2.png}\label{fig:cln1log2}}}\quad
  \subfigure[LoG $\sigma^2=3.0$]{\scalebox{.7}{\picture{cln1log3.png}\label{fig:cln1log3}}}
     }
\caption{LoG filter with Gaussian $\sigma^2$}
\end{figure}

oftewel:
\subfigure[text_onder_plaatje]{<plaatje>\label{}}

Je kunt de hele mbox ook een label geven, zodat je ook naar de collectie plaatje kunt verwijzen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Jelmer: waarom bouw je in vredesnaam een dubbele tabular om je plaatjes heen? Daarnaast hoort er natuurlijk eigenlijk een float omheen voor de placement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:27
Ik ben onlangs begonnen met m'n scriptie en dat leek me een mooie gelegenheid om LaTex te leren. Wat ik eigenlijk niet direct uit andere topics of handleidingen kan halen is het volgende.

Ik heb in m'n document een toc, dan een inleiding, dan een hoofdstuk. Wat ik nu wil is dat ik in mijn TOC inleiding zie (zonder hoofdstuknummering) en daarna m'n genummerde hoofdstukken. Maar m'n resultaat:

Hoofdstuk 1 Index
Hoofdstuk 2 H1

en dat ziet er een beetje dom uit..is er iemand die me de goede weg op kan sturen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
\documentclass[a4paper]{report}

\tableofcontents
\newpage
\chapter{Inleiding}
\newpage
\chapter{H1}

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, maar je kunt de weergave van een chapter/section in de TOC beinvloeden op 2 simpele manieren

\chapter*{} ipv \chapter{}
dan verschijnt 'ie niet in de ToC (of krijgt geen nummer , afhankelijk van of het een book, article, report etc is)

en door de optionele parameter te gebruiken
\chapter[korte titel]{dit is een lange titel}
Dan verschijnt de korte titel in de ToC, wat soms er beter uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Donaldinho, wat jij beschrijft staat letterlijk in de lshort op pagina 34 (zoals de nummering in de pdf is, dat is de 48e pagina), bij de beschrijving van chapters, sections, e.d. :)

Wat TD-er beschrijft geldt overigens voor alle meuk: ook captions voor tabellen en figuren die in de LOT en LOF (list of tables, en de tweede is wel duidelijk dan :P) komen :)

[ Voor 34% gewijzigd door G33rt op 03-06-2004 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-08 15:02

The Bad Seed

Chaotic since 1983

code:
1
2
\chapter*{Inleiding}
\addcontentsline{toc}{chapter}{Inleiding}

De eerste lijn zorgt ervoor dat er een nieuw hoofdstuk aangemaakt wordt dat niet genummerd is en niet in de TOC komt, de tweede lijn voegt aan de toc de tekst Inleiding toe in de stijl van een chapter :)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
dat is em! ziet er meteen mooi uit he :)

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:47
Ik ben nu bijna klaar met mijn scriptie :), maar heb alleen het probleem dat mijn inhoudsopgave direkt na de titlepage komt.

ik wil dus eigenlijk een lege pagina tussen de inhoudsopgave, en de titlepage, maar ik krijg het niet voor elkaar met de \pagebreak command.

ik gebruik de article-stijl, en de begincode ziet er zo uit :

\title{titel}
\author...
bla
bla
\maketitle
\tableofcontents
\thispagestyle{empty}

\section*{inleiding}

etc

of ik nu \pagebreak maakt-niet-uit-waar ertussen zet, ik kreeg toch mooi geen lege pagina!

iemand een idee?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
\cleardoublepage zou misschien moeten werken, en anders gewoon twee keer \newpage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
ik ben eruit, misschien niet op de mooiste manier, maar misschien dat andere GoTTers er nog iets aan hebben.

Mijn code was dus

*1
\maketitle
*2
\tableofcontents
*3

*x is alleen om plaats aan te geven.

als ik nu op welke *1,*2 of *3 \newpage,\pagebreak,\cleardoublepage of wat dan ook neerzette, veranderde er dus helemaal niets. 2x \pagebreak of 2x \newpage hielp ook niets.

totdat ik per ongeluk een keer de \ vergat, de \pagebreak werd dus de tekst 'pagebreak'.

Als je een stukje normale tekst op plek *2 zet, komt deze op een aparte pagina tussen de titel en de inhoudsopgave te staan!

het idee : ipv tekst een lege ruimte ertussen

mijn code is nu :

\maketitle
\ (<-- slash,spatie)
\tableofcontents

en tadaaa!! een lege pagina :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Kijk eens in table 1.2 van lshort: openright/openany gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ik probeer mijn paginanummers rechts te zetten ipv in het midden, dit lukt wel redelijk met de volgende code:

code:
1
2
3
4
\usepackage{fancyhdr}

\pagestyle{empty}
\fancyfoot[RE,RO]{\thepage}

Alleen blijven de pagina's met een nieuw hoofdstuk gewoon in de oude stijl en ik kan niet echt een simpele manier vinden om dit te veranderen, in dit document staan wel wat voorbeelden, maar daarmee kom ik er niet uit. Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Bigs op 24-06-2004 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Niemand? Dat is namelijk de enige eis die de school stelt aan mijn verslag, dat de paginanummers rechtsonderin staan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schrijf een proefschrift in LaTeX, en ik heb hetzelfde probleem gehad (dat was natuurlijk het énige probleem, dat begrijp je wel :)). Het is op te lossen, maar ik gebruik wel een niet-standaard document class (thesis). Je hebt kennelijk alle hoofdstukken op een nieuwe pagina staan, dus gebruik je waarschijnlijk een aangepaste of standaard 'book' of 'report' class.

Je maakt al gebruik van fancyhdr, dat is een goed begin. Om de pagina's goed leeg te maken, gooi je eerst alle paginaopmaak uit de standaard pagestyle weg:
code:
1
2
\pagestyle{fancy} 
\fancyhf{}

Daarmee zijn alle headers en footers uit de pagestyle 'fancy' leeg. De hoofdstukken beginnen echter (bij mij tenminste) op een pagina met pagestyle 'plain', zelfs als je dat eigenlijk niet wilt. Daarop kun je met de volgende code proberen in te spelen:
code:
1
2
3
%% Redefine 'plain' pagestyle
\fancypagestyle{plain}
\fancyhf{}

Meer (eigenlijk véél meer) informatie over dit probleem staat op deze pagina van Leo Breebaart. Het neerzetten van het paginanummer rechtsonder heb je al goed gezien, dat doe je inderdaad met:
code:
1
\fancyfoot[RE,RO]{\thepage}

Ik hoop dat ik het op deze manier goed uitleg, er zijn (zoals wel vaker met programmeren) altijd 'betere', 'fraaiere' en 'principieel juistere' oplossingen denkbaar ;). Als je er niet uitkomt stuur je maar een mailtje naar wjhamer at hotmail dot com (zelf even een adres van klussen), dan wil ik wel even met je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ah ik had dat redefine plain pagestyle wel zien staan, maar dacht dat het voor gewone standaardpagina's was (wat ik nu ook al had), maar dat is dus toch weer iets anders. Ik ga het morgen eens proberen, kijken of het lukt.

Bedankt iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\pagenumbering{Roman}
\lhead{}
\chead{}
\rhead{}
\lfoot{}
\cfoot{}
\rfoot{blz.~\thepage}

Dit zou duidelijk moeten zijn :)
Plaats dit voor \begin{document}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Mja maar dat werkt dus volgens mij niet bij de pagina's waar de hoofdstukken mee beginnen (bij de report class). Moet toch eens thuis LaTeX installeren, kan ik er hier ook mee rotzooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Ok, ik heb het nu voor elkaar :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
\pagestyle{fancy}
\fancyhf{}
\rfoot{\thepage}
\renewcommand{\headrulewidth}{0pt}
\fancypagestyle{plain} {
  \fancyhf{}
  \rfoot{\thepage}
}

Gevonden in hoofdstuk 7 van Page layout in LaTeX

Dan kan ik nu weer verder met het belanrijkere werk.. het schrijven van het verslag zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Stom vraagje waar ik niet uitkom;
Ik wil ik x cm hoogte en y cm van de kantlijn een tekst zetten. Met mboxen en tabellen wilde het niet helemaal lukken, maar we hebben ook de simpele \vspace en \hspace.

Echter gaat het \hspace niet helemaal lekker;
code:
1
2
\hspace{8cm} {\huge woei} \\
\hspace{8cm} {\Large jammer} \\

Zet jammer aan de kantlijn ipv op 8 cm.
code:
1
2
3
\hspace{8cm} {\huge woei} \\

\hspace{8cm} {\Large jammer} \\

Gaat wel goed, maar dit is te laag. Nu kan ik wel weer gaan knoeien met bijv. \raisebox, maar het lijkt me dat het mooi kan dusss de vraag O-)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
code:
1
2
\hspace{8cm} {\huge woei}
\hspace{8cm} {\Large jammer}

resultaat, wat wel is wat je wil geloof ik :)

(je had je even moeten realiseren dat een dubbele witregel na \\ problemen gaat opleveren: dat gaat normaal ook niet lekker)

Witregels gaan denk ik het beste door een \vspace{} (en dan Nex of Nem waar N een getal is als argument)* te gebruiken.

* zie lshort :)

[ Voor 57% gewijzigd door G33rt op 09-07-2004 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je kunt die text ook in een box zetten en die box dan verschuiven.
Lijkt me wat netter LaTeXender-wijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Ik ben sinds een tijdje mij ook eens aan het verdiepenin in latex. Alleen ik loop nu tegen een probleem aan. Ik ben wat plaatjes in mijn verslag aan het vervangen door deze zelf te tekenen binnen een picture environment. Ik was nl niet tevreden over de kwaliteit van de plaatjes als ik inzoemde.

Ik heb de volgende picture environment binnen een figure environment zodat ik met \ref kan linken en het plaatje in de "list of figures" wordt meegenomen.
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
\begin{figure}
        \begin{picture}(330, 75)
            \put(0, 15){\shortstack[l]{s\\i\\g\\n\\a\\a\\l}}
            \put(10, 0){\line(1, 0){300}}
            \put(10, 0){\line(0, 1){75}}
            % goed
            \put(250, 0){\line(0,1){60}}
            \put(250, 60){\line(1,0){50}}
            \put(300, 0){\line(0,1){60}}
            % te sterk
            \put(20, 25){\oval(50, 50)[br]}
            \put(70, 25){\oval(50, 50)[tl]}
            \put(120, 25){\oval(50, 50)[bl]}
            \put(70, 25){\oval(50, 50)[tr]}         
            % te zwak
            \put(125, 0){\line(1, 6){10}}
            \put(135, 60){\line(1, 2){3}}
            \put(138, 60){\line(1, 2){4}}
            \put(142, 60){\line(1, 3){2}}
            \put(144, 60){\line(1, 2){3}}
        \end{picture}
        \label{fig:figuurlabel}
        \caption{caption figuur}
    \end{figure}

Het probleem is dat deze code een berg warnings genereerd waar ik niet blij van wordt.
code:
1
LaTex warning: "\oval, \circle, or \line size unavailable on input line xx

Tevens wordt het laatste lijntje (% te zwak) niet weergegeven. Via google is deze foutmelding voldoende te vinden in de log's van anderen. Een oplossing heb ik helaas niet gevonden.

Weet iemand wat hier fout gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

G33rt schreef op 09 juli 2004 @ 20:06:
code:
1
2
Bij mij gaf dat dus (8 cm) WOEI (8 cm) jammer. Maar

geeft dus wel precies jouw PDF. Woei zegmaar :P

\hspace*{8cm} {\huge woei} \\
\hspace*{8cm} {\Large jammer}

Werkt trouwens ook. (Stom, niet eerder geprobeerd).
Witregels gaan denk ik het beste door een \vspace{} (en dan Nex of Nem waar N een getal is als argument)* te gebruiken.
Inderdaad. Maar toch stiekem Ncm ipv Nem omdat daar nu eenmaal het venster zit waar de titel zichtbaar moet zijn. En weer van em naar cm rekenen is ook zo zonde :P

En een box: noem me stom maar ik kwam er niet lekker uit :X <-- maar goed, daar ga ik later wel weer mee spelen, nu eerst verder met het serieuze werk. Thanks :*

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
basterd schreef op 09 juli 2004 @ 23:45:
Ik ben sinds een tijdje mij ook eens aan het verdiepenin in latex. Alleen ik loop nu tegen een probleem aan. Ik ben wat plaatjes in mijn verslag aan het vervangen door deze zelf te tekenen binnen een picture environment. Ik was nl niet tevreden over de kwaliteit van de plaatjes als ik inzoemde.

Ik heb de volgende picture environment binnen een figure environment zodat ik met \ref kan linken en het plaatje in de "list of figures" wordt meegenomen.
TeX:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
\begin{figure}
        \begin{picture}(330, 75)
            \put(0, 15){\shortstack[l]{s\\i\\g\\n\\a\\a\\l}}
            \put(10, 0){\line(1, 0){300}}
            \put(10, 0){\line(0, 1){75}}
            % goed
            \put(250, 0){\line(0,1){60}}
            \put(250, 60){\line(1,0){50}}
            \put(300, 0){\line(0,1){60}}
            % te sterk
            \put(20, 25){\oval(50, 50)[br]}
            \put(70, 25){\oval(50, 50)[tl]}
            \put(120, 25){\oval(50, 50)[bl]}
            \put(70, 25){\oval(50, 50)[tr]}         
            % te zwak
            \put(125, 0){\line(1, 6){10}}
            \put(135, 60){\line(1, 2){3}}
            \put(138, 60){\line(1, 2){4}}
            \put(142, 60){\line(1, 3){2}}
            \put(144, 60){\line(1, 2){3}}
        \end{picture}
        \label{fig:figuurlabel}
        \caption{caption figuur}
    \end{figure}

Het probleem is dat deze code een berg warnings genereerd waar ik niet blij van wordt.
code:
1
LaTex warning: "\oval, \circle, or \line size unavailable on input line xx

Tevens wordt het laatste lijntje (% te zwak) niet weergegeven. Via google is deze foutmelding voldoende te vinden in de log's van anderen. Een oplossing heb ik helaas niet gevonden.

Weet iemand wat hier fout gaat?
Het probleem met jouw lijntjes is dat er kennelijk een minimale lijnlengte van 5 is.
Oftewel \put(135, 60){\line(1, 2){5}} werkt wel, maar \put(135, 60){\line(1, 2){4}} niet meer.
Je zou het geheel een factor 10 groter kunnen maken en er dan een \scalebox{}{} omheen kunnen zetten.
Je kunt ook een truukje gebruiken.
\qbezier(0.000,20.000)(2.500,19.050)(5.000,18.100)
tekent een rechte lijn, omdat de middelste coordinaten precies op de lijn liggen tussen de buitenste 2 coordinaten.
Let alleen wel op dat je niet te korte lijntjes maakt (< 1 mm), want dan krijg je een matherror.

Ik heb dat ook gebruikt in een zelf geschreven programmatje om lenzen te berekenen.
Aberratie correctie weergegeven in LaTeX. De complete LaTeX code was de uitvoer van mijn programma :)
Je kunt natuurlijk in latex een \renewcommand doen waarin je \line herdefinieert door deze feitelijk een \qbezier te laten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
F_J_K, je hebt gelijk - ik had em ook met die witregel getikt, was die alleen vergeten :P

basterd, helpt \setunitlength misschien voor te korte lijnen? (ik heb nog nooit iets met ronde lijnen en ovals getekend, dus ik zou het niet zkeer weten)

[ Voor 1% gewijzigd door G33rt op 10-07-2004 10:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
En even een zinnige schop van het topic: er is nu ook [rml][ Howto] MikTeX[/rml], een crashcourseje MikTeX gebruik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de lay-out van TeX output nog verder te verfijnen is het aan te raden gebruik te maken van de functie om de rechter-rand optisch uit te lijnen. Hierbij worden 'dikke' letters (zoals de 'm') een beetje meer naar links gezet en 'dunne' letters en leestekens (zoals het afbreekstreepje '-') juist een beetje meer naar rechts. Je ziet dit verschuiven van de tekens alleen met een vergrootglas, maar de tekst als geheel ziet er dan nog net iets gelikter uit. Deze functie werkt overigens alleen met pdfTeX, en kan worden geactiveerd met \usepackage[activate]{pdfcprot} in de header. Als je gewoon TeX gebruikt heeft dat dus geen effect.

Voor alle duidelijkheid nog even iets over TeX, latex.exe, pdflatex, en dergelijke: LaTeX is een macro pakket, geen programma op zich. Dit ondanks dat er zoiets bestaat als latex.exe: dit is niets anders dan een wrapper rondom het programma TeX! Het eigenlijke formatteerwerk wordt dus gedaan door TeX, maar dit programma is sinds de jaren 80 (?) niet meer wezenlijk vernieuwd. De source-code is compleet bevroren door de maker Donald Knuth; doorontwikkelingen van dit programma mogen wel worden verspreid, maar niet onder de naam TeX.

Eén van deze doorontwikkelingen is pdfTeX [1], dat geheel compatible is met TeX, maar daarnaast enkele nieuwe functies ondersteunt, waaronder uitvoer in PDF formaat (maar pdfTeX kan ook nog altijd DVI files genereren! [2]) en die optische uitlijning waar ik het hierboven over had. Vanwege de compatibiliteit kun je het macro-pakket LaTeX ook gewoon op pdfTeX laten draaien, en dat is precies wat er gebeurt als je pdflatex.exe gebruikt in plaats van latex.exe. Eigenlijk bestaat er dus helemaal geen 'pdfLaTeX'; pdflatex.exe is niets meer dan een call naar het programma pdfTeX, gebruik makend van het macro-pakket LaTeX.

Waarom ik dat allemaal opschrijf? Omdat ik er zelf op een bepaald moment geen touw meer aan vast kon knopen. Hopelijk verduidelijkt dit het één en ander (handig als je wilt meediscussiëren in comp.text.tex, bijvoorbeeld). En voor degenen die dit allemaal 'lekker belangrijk' vinden: jullie hebben groot gelijk! :)

----

[1] andere vernieuwingen zijn eTeX, Omega en NTG. Volgens mij is in de meeste TeX distributies TeX inmiddels al vervangen door eTeX, dus eigenlijk roept latex.exe niet eens meer het programma TeX met het macro-pakket LaTeX aan, maar eTeX + LaTeX. Dit om het simpel te houden. :)

[2] om DVI te genereren met pdfLaTeX moet je \pdfoutput=0 in de header toevoegen. Je kunt dus geheel afscheid nemen van TeX (en dus van latex.exe), omdat alle functies van TeX ook in pdfTeX zitten, plus een beetje meer. Alleen als je ook speciale functies van eTeX wilt gebruiken zul je echt een keuze moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
G33rt schreef op 06 februari 2004 @ 15:31:
Mocht je gif's en jpg's hebben en die snel naar EPS willen omzetten kan je uiteraard een programma als Photoshop gebruiken daarvoor, als je liever niet de bovenstaande conversiemethode gebruikt :)
Nog een toevoeging op deze opmerking van 5 maanden terug: dat kan uiteraard veel sneller en simpeler door 'xv plaatje.gif' op een CLI in te tikken, xv kan native al eps maken. Noem je file wel .eps en niet .ps, in het laatste geval gaat je uiteindelijke postscript file over de zeik.

[ Voor 5% gewijzigd door G33rt op 12-07-2004 22:33 . Reden: duidelijker gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Verwijderd schreef op 11 juli 2004 @ 20:15:
Een verhelderend verhaal..
En wat is MiKTeX dan precies? Dat is gewoon pdfTex gecompiled voor Windows, geleverd met LaTeX ofzo? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
MikTeX is gewoon een distributie van LaTeX voor windows. Dat is imho soortgelijk aan het fenomeen 'Linux distributie', wat ook lastig exact te definieren is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
offtopic:
Iedereen hartstikke bedankt voor de hulp! ik heb net de laatste hand gelegd aan mijn scriptie en ga hem zo inleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Tis waarschijnlijk heel simpel maar ik krijg het volgende niet voor elkaar.
Ik wil een box hebben, boven of onderaan een pagine, met een plaatje+caption en daaronder een textje+formule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
iscara schreef op 05 augustus 2004 @ 14:34:
Tis waarschijnlijk heel simpel maar ik krijg het volgende niet voor elkaar.
Ik wil een box hebben, boven of onderaan een pagine, met een plaatje+caption en daaronder een textje+formule.
Dat moet toch hiermee lukken...
[rml]TD-er in "[ Alg.] LaTeX2e"[/rml]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Dat is alleen plaatjes naast elkaar. Ik wil een plaatje+caption en een stukje text, waar een formule invoorkomt (die ik genummerd wilt hebben), die 2 regels is (en dus een eqnarray voor gebruik) in een box hebben.

Het is als het ware een intermezzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 10:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Kun je niet iets met minipage doen?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
je zit daar te werken binnen een box, dus wanneer je elk plaatje, elke formule of whatever afsluit met een \\ zou het onder elkaar moeten komen.
Daarnaast kun je elk item ook nog voorzien van een label en er later in de text dus naar verwijzen, of verwijzen naar het geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Heb nu iets met minipage wat werkt, alleen de box erom heen wil nog niet lukken

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{figure}[h]
\centering
\begin{minipage}[h]{\textwidth}
\includegraphics[scale=0.45]{`plaatje}
\caption{caption1}
\label{fig1}

Text\\
\begin{eqnarray} \label{for1}
formule
\end{eqnarray}
\end{minipage}
\end{figure}

edit:
De box erom heb ik nu ook:
\fbox{ moet je dan voor \begin{minipage} zetten en afsluiten na \end{minipage}

[ Voor 15% gewijzigd door iscara op 06-08-2004 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb Latex ook maar eens geinstalleerd maar voordat ik mij gaan verdiepen in deze nieuwe "opmaaktaal", zit ik met de volgende vraag die iemand uit de praktijk hopelijk kan beantwoorden:

Het lijkt me heerlijk om met Latex te werken maar de in praktijk gebruikt bijna iedereen toch Microsoft Word. Denk ik het goed als ik zeg dat Latex leuk is als je dingen voor je jezelf schrijft, maar zodra ik maar ook iets aan collaberative-werk doe ik er niets meer aan heb?

Wat als ik mijn document met anderen wil delen en zij aantekeneningen of aanpassingen willen gaan doen? Ik kan het naar Word exporteren (waarschijnlijk?) maar dan ben ik daarna wel de helft van de opmaak kwijt of krijg ik een boel garbage terug in mijn opmaak?

Oftewel: Hoe goed is het mogelijk om zelf met Latex te blijven werken terwijl anderen dingen submitten of willen aanpassen in hun Word programma.

Anders blijf ik wel bij Word en moet ik me maar eens gaan verdiepen in de 'advanced' features van Word voor opmaak. Ik moet zoals zovelen toch echt dingen kunnen delen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2004 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
er zijn conversietools van bijvoorbeeld rtf naar latex en omgekeerd.
Wanneer je meer dan zeg maar wat vet, cursief, of fontgrootte in je text gebruikt is zo'n conversie inderdaad funest voor je latex-opmaak.
Je zou er bijvoorbeeld een pdf van kunnen maken en die kunnen anderen dan lezen.
Voor het maken van notities in PDF heb je echter acrobat nodig, dus dat is ook niet echt editable te noemen (acrobat is zeg maar net niet gratis)

IMHO is het vaak ook niet gewenst dat anderen in je documenten lopen te editen.
Op mijn werk zie ik vaak namelijk problemen met bijvoorbeeld excel-documenten waarbij een klant een document heeft aangepast en daarna werken de functies niet meer omdat die ineens de instellingen van het decimale-teken heeft aangepast voor sommige velden (. is , geworden etc)
Met (grote) word-documenten krijg je ook aanzienlijke problemen wanneer niet exact dezelfde versie gebruikt is en dezelfde land-instellingen.
Kortom er is volgens mij geen bestandsformaat (behalve plain-text) wat goed te gebruiken is door meerdere gebruikers, zonder dat je gelijk eisen stelt aan het softwarepakket / platform of de kennis van de gebruiker.

Het beste kun je bij aantekeningen gewoon een 2e document ernaast aanmaken, wil je geen problemen krijgen in de opmaak.

• hwschuur
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11-2024
Vraag: is er een handige manier om XML-code weer te geven in LaTeX?

[ Voor 4% gewijzigd door hwschuur op 15-09-2004 21:57 ]

• G33rt
Het verbatim environment misschien? Hoe wil je het weergegeven hebben?

Je kunt natuurlijk

code:
1
2
3
4
5
\noindent<tag>

<bla="test">value</bla>

\noindent</tag>

tikken als je slechts enkel hoeft in te springen. Wil je meerdere keren inspringen dan werkt \indent misschien wel? Anders zou je eens naar iets moeten kijken dat handig horizontal spaces maakt, en die dan telkens even groot maken. Voor elk niveau dat genest is, komt er dan een extra stuk ruimte bij :)

[ Voor 77% gewijzigd door G33rt op 15-09-2004 22:06 ]

• Jelmer
Verwijderd schreef op 24 augustus 2004 @ 16:53:
Oftewel: Hoe goed is het mogelijk om zelf met Latex te blijven werken terwijl anderen dingen submitten of willen aanpassen in hun Word programma.
Ik heb vorig jaar een project gedaan in teamverband. Hierbij was het werkelijk een uitkomst dat LaTeX zich perfect leent voor het gelijktijdig werken aan een document via CVS.

Echter, wat je al aangeeft, als een extern persoon het document moet reviseren zijn er 3 opties:
(1) LaTeX editten en als branch commiten (er zijn packages welke pdf diff'jes kunnen maken met highlighting)
(2) uitprinten, wijzigingen/opmerkingen via de gangbare notities met pen/potlood aangeven
(3) de PDF met Adobe Acrobat (niet de reader) voorzien van commentaar

Optie 1 vereist kennis, 3 heeft niet iedereen (misschien is daar een freeware alternatief voor), blijft 2 over.

Ik zal het morgen ook eens in de groep gooien.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelmer op 15-09-2004 22:07 ]

• hwschuur
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11-2024
Het verbatim environment misschien? Hoe wil je het weergegeven hebben?
Gewoon als XML-code, het gaat niet eens zo zeer om het wel of niet inspringen, maar meer om het feit dat <'s en >'s in textmode niet als respectievelijk kleiner- en groter-dan-teken geparsed worden.

• Bigs
  • Niet online
Jelmer schreef op 15 september 2004 @ 22:05:
[...]

Ik heb vorig jaar een project gedaan in teamverband. Hierbij was het werkelijk een uitkomst dat LaTeX zich perfect leent voor het gelijktijdig werken aan een document via CVS.

Echter, wat je al aangeeft, als een extern persoon het document moet reviseren zijn er 3 opties:
(1) LaTeX editten en als branch commiten (er zijn packages welke pdf diff'jes kunnen maken met highlighting)
(2) uitprinten, wijzigingen/opmerkingen via de gangbare notities met pen/potlood aangeven
(3) de PDF met Adobe Acrobat (niet de reader) voorzien van commentaar

Optie 1 vereist kennis, 3 heeft niet iedereen (misschien is daar een freeware alternatief voor), blijft 2 over.

Ik zal het morgen ook eens in de groep gooien.
Op mijn Technische Informatica opleiding was dat misschien nog wel gelukt, maar nu doe ik Logistiek.. bij LaTeX zien de meesten al scheel, laat staan als ik over CVS begin :)

• Jelmer
\begin{verbatim} != \verb

http://www.astro.ku.dk/help/LaTeX/ltx-79.html:
verbatim

code:
1
2
3
 \begin{verbatim}
   text 
 \end{verbatim}

or
code:
1
2
3
 \begin{verbatim*}
   text
 \end{verbatim*}

The verbatim environment is a paragraph-making environment that gets LaTeX to print exactly what you type in. It turns LaTeX into a typewriter with carriage returns and blanks having the same effect that they would on a typewriter. The output looks exactly as it looks in the input file.
The difference between verbatim and verbatim* is that the latter prints spaces as "visual" spaces, i.e., a short, squat "u".

The only text which cannot be placed in the verbatim environment is the 14-character sequence "\end{verbatim}".

• TD-er
waarom maak je dan niet het grote document zo dat de losse chapters elk in een losse file staan en die input je met \input{bla.tex} in het hoofddocument.
Zodoende kan iedereen lokaal aan zijn eigen hoofdstuk werken en als dat goed doro latex komt plaats je het in de hoofd-dir.
Feitelijk is dat hetzelfde als CVS, maar dan voor leken ook makkelijk te begrijpen.
Als hoofddocument gebruik je dan een simpele template die iedereen snapt.
Bijv:
code:
1
2
3
4
5
6
\input{template\textmacros.tex}
\input{template\pagelayout.tex}

\input{eigen_chapter.tex}

\end{document}

• Bigs
  • Niet online
Is er een makkelijke manier om met pdftex de achtergrondkleur van een environment of een paragraaf te veranderen? De textkleur is geen probleem (gewoon color package laden en \color{yellow}geven}, maar voor de achtergrond kan ik tot zo ver nog geen makkelijke oplossing vinden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Niemand? :)

[edit]
Owja colorbox is ook niet wat ik zoek, dat maakt alleen de achtergrond van de tekst gekleurd, ik wil echt het hele stuk over de volle breedtte gekleurd hebben.

[ Voor 89% gewijzigd door Bigs op 26-09-2004 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Staat er misschien iets op CTAN bij het package? Ik ontdek daar wel vaker dingen die ik geen enkele manual zie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Ben bezig met het maken van wat tabellen en probleem waar ik op stuit is dat de tabellen snel te breed worden en niet mooi centreren op m'n pagina (tabel begint op linkerkantlijn)

Geprobeerd te rommelen met h/t/b/ etc tags en not so short introduction erop nageslagen maar kan eigenlijk niets vinden.Is het mogelijk om tabellen te centreren op de pagina ipv aan de kantlijn?

Een andere oplossing die ik bedacht is het kleiner maken van de letters ín de tabel maar vroeg me af of het mogelijk is om in een keer alle tekst in m'n tabel small te maken ipv per entry in de tabel apart tags zetten. Tabel is namelijk nogal groot.. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
code:
1
2
3
4
5
\begin{table}
\begin{center}
%tabular flatsen
\end{center}
\end{table}

Bovenstaande code moet werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-07 21:05
Ben ik een barbaar door te zeggen dat ik gewoon Scientific Word gebruik? Alle hoogleraren hier op de uni gebruiken dat ook...

[ Voor 27% gewijzigd door Knakker op 10-10-2004 23:38 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Wat is Scientific Word precies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
scientific workplace en word :

http://www.mackichan.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Bovenstaande code moet werken :)
hmm, werkte in mijn geval niet, onderstaande code heb ik ergens gevonden die bij mij wel werkte, misschien dat iemand er nog iets aan heeft :)

code:
1
2
3
\begin{table}
\fontsize{8}{10pt}\selectfont
\begin{center}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Ik zie het verschil niet echt? Er wordt eerst gewoon een font gekozen, maar daarna doe je exact hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ik kan het ff niet testen, maar volgens mij kan een center omgeving niet binnen de tabular omgeving, tenzij 'ie slaat op een colom, maar dat definieer je al bij het starten van een tabel.

gooi de volgorde van center en tabular eens om.
dus:
code:
1
2
3
4
5
\begin{center}
  \begin{tabular}[<kolomdefinities>]

\end{tabular}
\end{center}

Eventueel ipv \begin{center} .... \end{center} gebruik je
\center{.....}

De center operator van LaTeX doet soms vreemde dingen en wordt om de een of andere manier niet goed afgesloten als je daarbinnen een andere enviroment gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Lees m'n posting net terug en is misschien een beetje verwarrend, heb twee problemen:

lettertypegrootte --> werkte op dubieuze wijze niet met \small {} en andere sizetags, maar wel op die andere manier (puntgrootte)

centrering tabel --> werkt nog niet helemaal zoals ik het bedoel, de linkerkant van m'n tabel begint op de linkerkantlijn waar m'n tekst ook begint. Omdat tabel breder is dan m'n tekstkolom steekt hij aan de rechterkant een stuk uit. Ik vroeg me af of het mogelijk was om m'n tabel in het centrum van m'n pagina te zetten, (dus een stuk links van de linkerkantlijn) zodat ie over het geheel gezien mooi in het midden valt

hoop dat ik iets duidelijker ben hier :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
  • Laatst online: 26-07 18:13
Meestal centreer ik m'n tabellen zo

\begin{table}[!htbp]
\centering
\begin{tabular}{c c c}

\end{tabular}
\end{table}

Om de tabel te centreren als ie breder is dan de tekst, zul je waarschijnlijk de kantlijnen aan moeten passen. Ik heb daar een narrow environment voor gevonden, die ik gebruik om 2 plaatjes naast elkaar iets breder dan de tekst te maken.

Kan die morgen wel even opzoeken

[ Voor 50% gewijzigd door Prut op 12-10-2004 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
Aan het begin van het document.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
\newenvironment{narrow}[2]{%
 \begin{list}{}{%
  \setlength{\topsep}{0pt}%
  \setlength{\leftmargin}{#1}%
  \setlength{\rightmargin}{#2}%
  \setlength{\listparindent}{\parindent}%
  \setlength{\itemindent}{\parindent}%
  \setlength{\parsep}{\parskip}%
 }%
 \item[]}{\end{list}}

Vervolgens kun je de tabel in die narrow environment plaatsen. Met negatieve waarden voor de variabelen wordt de kantlijn smaller en dus de ruimte voor de tabel groter.
code:
1
2
3
\begin{narrow}{-0.9in}{-0.9in}
de tabel
\end{narrow}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Tenks voor je code, wat ik uiteindelijk gedaan heb is de breedte van m'n document iets aanpassen met \setlength{\textwidth}{xxcm}. Is helaas niet echt bevorderlijk voor de totale lengte van m'n document wat stukken korter geworden is ;)

Heb trouwens een programma gevonden om gemakkelijk tabellen mee te maken.
LaTable. Vond wel gemakkelijk omdat ik nogal chaotisch ben en vaak de weg kwijt raak terwijl ik grote tabellen aan het maken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
Het idee van narrow is principe hetzelfde, alleen pas je de breedte tijdelijk aan, zodat de rest er normaal uit blijft zien

[ Voor 3% gewijzigd door Prut op 20-10-2004 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
Ik ben sinds kort een beetje met LaTeX aan het spelen, omdat uiteindelijk mijn profielwerkstuk hierin moet komen, maar ik heb nog wel een paar vraagjes:

• Als ik jpg-plaatjes wil gebruiken, moet ik \usepackage[pdftex]{graphicx} gebruiken. Klopt het dan dat ik als ik op het LaTeX-knopje in WinEdt klik, ik allerlei errors krijg en dus geen dvi-preview meer kan doen? Als ik op het PDFLaTeX-knopje klik, werkt het wel.
• Hoe zorg ik ervoor dat de Bibliografie (met Bibtex gemaakt) in de inhoudsopgave komt? En dezelfde vraag voor de inhoudsopgave zelf :)

[ Voor 6% gewijzigd door The Evil Brain op 20-12-2004 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

The Evil Brain schreef op maandag 20 december 2004 @ 17:07:
Ik ben sinds kort een beetje met LaTeX aan het spelen, omdat uiteindelijk mijn profielwerkstuk hierin moet komen, maar ik heb nog wel een paar vraagjes:
Woei. Bedenk dat je van te voren iig. de structuur een beetje door hebt. De rest (zoals plaatjes) komt wel op het moment dat je er "last" van krijgt. In mijn geval dan :+
• Als ik jpg-plaatjes wil gebruiken, moet ik \usepackage[pdftex]{graphicx} gebruiken. Klopt het dan dat ik als ik op het LaTeX-knopje in WinEdt klik, ik allerlei errors krijg en dus geen dvi-preview meer kan doen? Als ik op het PDFLaTeX-knopje klik, werkt het wel.
Hangt van de errors af. Maar het [pdftext] is eeeeuhm. een hint te noemen :p Check de opties van graphicx, je wilt de dvips optie gebruiken. Zoek ook even op 'ifPDF'. Zo staat er in mijn .sty o.a.
code:
1
2
3
4
5
\ifPDF
    \usepackage[pdftex]{graphicx}
\else
    \usepackage[dvips]{graphicx}
\fi

:Y)
Knip deel2, ik las verkeerd :+

[ Voor 13% gewijzigd door F_J_K op 20-12-2004 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
Vraag 1: pdftex -> lijkt me duidelijk waarom je geen DVI meer kan krijgen
Vraag 2: bibliography hoort aan het einde van je document, maar ok lijkt me puur een kwestie van de juiste aanroep op de juiste plaats. Hoe bedoel je dat de inhoudsopgave zelf in de inhoudsopgave moet komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk bedoelt hij naar de bibliografie in de ToC... dat doe je door een \addcontentsline{chapter}{Bibliografie} toe te voegen bij de bibliografie.. vergelijkbaar voor de Inhoudsopgave zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Tux

Ik probeer een afbeelding te plaatsen in een LaTeX document. De afbeelding wordt in de Yap preview echter zeer klein weergegeven (een factor 10 kleiner ofzo) :(

Bovenaan het document:
code:
1
\usepackage[dvips]{graphicx}

En op de plaats waar de afbeelding moet komen te staan:
code:
1
2
3
\begin{figure}
\includegraphcs{test.eps}
\end{figure}

Ook in pdftex modus blijft de afbeelding van belachelijk klein formaat :(

Ik gebruik Photoshop om afbeeldingen om te zetten naar EPS, en GSview om de BoundingBox toe te voegen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

[edit]

\includegraphics[width=100pt]{test.jpg}

|:(

[ Voor 14% gewijzigd door Tux op 20-12-2004 20:09 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mocht je niet met pdflatex willen werken (waarom zou ik niet weten), maar toch jpg's willen gebruiken, dan kun je de jpg omzetten naar eps.
saven vanuit photoshop, of met gebruik van convert levert dat vrij grote files op (orde van MB's)
Er is echter ook een EPS-wrapper voor om jpg's heen.
Dit is een JPG-decompressor in postscript geschreven en je jpg wordt daar maar een paar kB groter van.

Om plaatjes te schalen kun je er een \scalebox{<factor>}{\picture....} heenzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-06 21:02
woei, dank voor de antwoorden! ohja, thijsdetweede, dat is inderdaad wat ik bedoelde. En ok, het verschil tussen dvi en pdf had ik zelf ook wel kunnen zien 8)7 Maar dat neemt niet weg dat voor windowssystemen pdftex het handigst blijft, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door The Evil Brain op 20-12-2004 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

PDF: IMHO wel ja :) Vraag is echter nog wel of je ook PS wilt kunnen bouwen: daar moet je dan wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
TD-er schreef op maandag 20 december 2004 @ 20:48:
Om plaatjes te schalen kun je er een \scalebox{<factor>}{\picture....} heenzetten.
Uhm, wat is er mis met \includegraphics[scale=<factor>]{...} ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Jelmer schreef op maandag 20 december 2004 @ 23:10:
[...]

Uhm, wat is er mis met \includegraphics[scale=<factor>]{...} ?
ehh volgens mij niets, behalve dat ik die parameter nog niet kende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 22:39

Tux

Ik werk inmiddels met pdflatex, en jpg's kunnen gebruiken is een stuk makkelijker idd :)

Ik probeer nu uit te vinden hoe ik meer dan 2 columns in een tabular krijg, maar dat lukt nog niet echt. Weet iemand misschien hoe het moet?

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tux schreef op woensdag 22 december 2004 @ 20:33:
Ik werk inmiddels met pdflatex, en jpg's kunnen gebruiken is een stuk makkelijker idd :)

Ik probeer nu uit te vinden hoe ik meer dan 2 columns in een tabular krijg, maar dat lukt nog niet echt. Weet iemand misschien hoe het moet?
\begin{tabular}{|c|c|c|c|}

zoiets voor 4 gecentreerde kolommen.
en dan:

Kolom1 & Kolom2 & Kolom3 & Kolom4\\

Rest wijst zich eigenlijk vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prut
Om de table of contents zelf en de bibliografie in de inhoudsopgave op te nemen kun je ook het tocbibind pakket gebruiken. Met de optie [nottoc], wordt enkel de bibliografie opgenomen

code:
1
\usepackage[nottoc]{tocbibind}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 20 december 2004 @ 20:48:
Er is echter ook een EPS-wrapper voor om jpg's heen.
En die wrapper vind je hier: http://www.pdflib.com/products/more/jpeg2ps.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben redelijk nieuw met LaTeX, maar het bevalt me ten zeerste. Ik ben nu bezig met het schrijven van een korte paper, maar ik zit met een aantal problemen, waar ik niet onmiddellijk aan oplossing voor kan vinden. Ik zou graag mijn paper in twocolumn maken. Hiermee heb ik 2 problemen:
  • Ik heb mijn inhoudstafel op een aparte pagina gezet (\tableofcontents \newpage \clearpage), maar nu wordt de inhoudstafel alleen in de linkse column weergegeven. Ik zou op de één of andere manier een uitzondering moeten kunnen maken, zodat de inhoudstafel over de hele pagina weergegeven wordt.
  • Ik gebruik lettertype grootte 10pt, maar ik vind dat de grootte van de titels van de sections ietswat te groot is voor twocolumn. Kan ik dit verkleinen?

edit: ik zou het zelfs perfect vinden moesten de titels evengroot zijn als gewone tekst, maar dan gewoon in het vetjes. Dat leest volgens mij veel overzichtelijker.
Voor de volledigheid geef ik even de structuur van mijn code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
\documentclass[10pt, titlepage, twocolumn]{article}
\usepackage{amsmath, amsthm, amssymb, graphicx, color, alltt}
\usepackage[dutch]{babel}
\selectlanguage{dutch}

\title{Mijn titel van de paper}
\author{Mijn naam}

\begin{document}

\maketitle
\tableofcontents
%\listoffigures
%\listoftables
\newpage
\clearpage

\section{Dit is de titel van mijn eerste sectie}
beetje tekst
\end{document}

Bedankt voor jullie hulp! LaTeX rules :)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2004 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
De twee kolom in de inhoudsopgave kan je bewerkstelligen door in je documentclass een nieuw commando definieren dat de widths weer terugzet naar de eenkolombreedtes en vervolgens \@twocolumnfalse zegt. Daarna kan je tikken, en dan weer een nieuw commando dat de lengths instelt op tweekolombreedtes en \@twocolumntrue zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Zit ook wat te kloten met afbeeldingen in m'n document maar wat ik me nu afvroeg
is er iemand die weet of het voor de kwaliteit van je afbeeldingen uitmaakt of je je afbeeldingen (ik gebruik .png) met een fatsoenlijk tekenpakket resizet of dat je dit met scaleboxes doet?

Ik maak namelijk met Dia modellen, die converteer ik naar een afbeelding, maar zodra ik dan compile krijg ik vaak een lelijk, vaak vergroot, resultaat (vooral met tekst in afbeeldingen irritant).

goed, heb zelf wat testjes gedaan en het lijkt erop dat het beste is gewoon je afbeeldingen in het originele formaat te laten en latex het resizewerk te laten doen. Scheelt ook weer het moeten maken van 32235 versies per plaatje

[ Voor 22% gewijzigd door Donaldinho op 07-01-2005 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als je png-tjes gebruikt zul je wel PDFlatex gebruiken :)

Dus Acroread zal het rescalen doen, wat 'ie prima kan. (geen simpel nearest neighbour algoritme)
Je kunt de PDF nog eens laten optimaliseren door Acrobat zelf, maar als het tekeningen zijn en dus geen foto's maakt het qua bestandsgrootte ook niet echt uit wat de resolutie van het plaatje is.
(een png van een lijntekening op 300 dpi is nauwlijks kleiner in bestandsgrootte dan dezelfde tekening op 1200 dpi)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
@DiEana: Je zou de \section commando kunnen aanpassen. Of in het section commande de tekst kleiner gaan maken ( \section{ {\small section-1-titel} } ).

Volgens mij worden amsmath en amssymb standaard al geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
Volgens mij worden amsmath en amssymb standaard al geladen.
Nee. Geen enkel package wordt standaard al geladen, of je zou dat stiekem in je documentclass gezet moeten hebben. Packages als babel en amsmath worden standaard in ieder geval - zoals het in mijn ogen hoort - niet geladen. Misschien heeft iemand wat aanpassing uitgevoerd op het systeem waar jij LaTeXed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
Donaldinho schreef op vrijdag 07 januari 2005 @ 13:24:
Zit ook wat te kloten met afbeeldingen in m'n document maar wat ik me nu afvroeg
is er iemand die weet of het voor de kwaliteit van je afbeeldingen uitmaakt of je je afbeeldingen (ik gebruik .png) met een fatsoenlijk tekenpakket resizet of dat je dit met scaleboxes doet?

Ik maak namelijk met Dia modellen, die converteer ik naar een afbeelding, maar zodra ik dan compile krijg ik vaak een lelijk, vaak vergroot, resultaat (vooral met tekst in afbeeldingen irritant).

goed, heb zelf wat testjes gedaan en het lijkt erop dat het beste is gewoon je afbeeldingen in het originele formaat te laten en latex het resizewerk te laten doen. Scheelt ook weer het moeten maken van 32235 versies per plaatje
Waarom sla je de afbeeldingen in dia niet op als eps en doe je eps2pdf? Dan kun je ze nl als vector afbeeldingen in je pdf gebruiken en heb je geen last meer van de nadelen van bitmaps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nu we toch weer over plaatjes bezig zijn...
ik wil voor mn scriptie een background image plaatsen, op alle pagina's dezelfe. Als een soort watermerk eigenlijk.
ik heb zoal de lshort door gelezen, maar volgens mij kon ik t daarin niet vinden, verder ben ik echt nog een starter met LaTeX dus zo zelf ff wat code maken lukte dus ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even op www.ctan.org gezocht. In de bundle ncctools zit een watermark package. Installeren, even de bijbehorende pdf bekijken en veel plezier. Ook met bv MikTex te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

mensen!

ik ben lekker bezig met latex maar ik wil 't volgende doen;

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
- voorblad (geen probleem)
- samenvatting
- inhoudsopgave
- hoofdstuk 1
- hoofdstuk 2
....
...
...
- einde doc

maar ik wil niet dat de samenvatting wordt meegeteld. als ik voor de \tableofcontents een \section{samenvatting} maak, dan wordt hiervoor 0.1 gezet in plaats van _niets_ :)
iemand 'n oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Niet online
Met \chapter* komt hij niet in de inhoudsopgave en komt er volgens mij ook geen nummer voor (alhoewel ik dat niet zeker weet), denk dat het met \section* ook wel zo werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Het is me gelukt \chapter*{samenvatting} werkt uitstekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Eigenlijk geen directe vraag over het gebruik van LaTeX, maar wie kan er mij zeggen wat het standaardlettertype is; als je het eventueel in een bruikbaar formaat (TrueType/etc.) hebt staan of me kan zeggen waar ik het kan vinden, is dat ook altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Volgens mij is dat Times of Times Roman, dus niet Times New Roman (die is IMHO namelijk erg lelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, dat is een lettertype dat speciaal voor LaTeX gemaakt is. Computer Modern heet 't geloof ik.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
Ben op zoek naar een redelijke CV template. Heb al wat gezocht op internet, maar vind voornamelijk Amerikaans georienteerde CV's. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik gebruik zelf deze.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
TD-er schreef op maandag 31 januari 2005 @ 17:45:
Volgens mij is dat Times of Times Roman, dus niet Times New Roman (die is IMHO namelijk erg lelijk)
Times New Roman is slechts een herwerking van Times/Times Roman voor Windows, als ik me niet vergis; Heel lelijke fonts inderdaad; op inkjetprinters is het vreselijk, op een laserprinter gaat het gelukkig al ietsje beter.
CyBeR schreef op maandag 31 januari 2005 @ 17:48:
Nee, dat is een lettertype dat speciaal voor LaTeX gemaakt is. Computer Modern heet 't geloof ik.
Je gelooft het goed, denk ik.Ik heb het opgezocht en het lijkt er perfect op (en ik vermoed dat het inderdaad hetzelfde is, omdat het ook een veelbesproken font is, dat door AMS wordt gebruikt); heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanita
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-08 16:58
Ik zou graag een plaatje (.bmp) in mijn document opnemen. Het liefst doe ik dat zonder allerlei packages te instaleren (tenzij ik ze per ongeluk al heb) && zonder het plaatje eerst naar pdf te converteren. Dus gewoon lekker simpel. Je zou namelijk toch zeggen dat er iets simpels is als \plaatsplaatje{kogelbaan.bmp}.

Ik werk voorlopig alleen met tex en div files.
Pagina: 1 2 ... 7 Laatste